Armada schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 11:12:
[...]
- Ik heb nu twee jaar achter elkaar een prepaid kaart gekocht voor 40 EUR, dus waar praten we nou over: 3,33 EUR? (laatste jaar was zelfs een 13 maanden prepaid kaart, dus nog lagere kosten)
- Laten we even afwachten hoe het Qore programma zich gaat ontwikkelen in Amerika. Hier zullen demo's exclusief voor beschikbaar zijn, wat effectief betekent dat je een 'gold' programma gaat introduceren. En dat is ook wel te verwachten omdat uiteindelijk iemand de kosten moet gaan betalen voor het netwerk.
- Verschil tussen MS en Sony zou dan weleens kunnen worden, dat voor MS het multiplayer afgeschermd is voor silver users, maar wel alle content beschikbaar is (videos/demo's) en bij Sony de multiplayer voor iedereen bereikbaar is, maar niet alle content.
En toch blijft het 80 euro dus in de afgelopen 2 jaar die ik niet heb hoeven uit te geven voor het spelen online. (okay, anderhalf jaar...)
Wat Qore betreft... lastig. Ik weet er te weinig van eerlijk gezegd. Het verhaal is een beetje als "Dit is niet van Sony... bla bla..." Persoonlijk vind ik het een slechte ontwikkeling. Aan de andere kant gaat het hier vooralsnog alleen maar om "early builds" demo's en content die later (dus vergelijkbaar met Silver) toch voor het grote publiek vrijkomt.
Bij de Xbox360 is het overigens ook niet meer zo dat alle users direct toegang hebben tot de demo's. Gold members krijgen ook eerder toegang dan Silver....
En zelfs voor het spelen van een demo online heb je een Gold account nodig. Dat vind ik pas echt een zwakte bod.
- Verdere verschillen zitten in gebruiksgemak (alhoewel ik dacht dat de US store beter was in gebruiksgemak, ik begrijp het content verschil tussen de stores, maar niet dat functionalilteit uberhaupt anders is), maar ook in opgelegde verplichtingen van aanbieders. Echt elke 'arcade' game heeft een demo. Wel zo handig om even te zien wat je vantevoren koopt.
Het hebben van een demo van elke Arcade Game is echt een super concept. Wat dat betreft heeft Sony nog best wel het een en ander te verbeteren.
Ook gaan er al een lange tijd geruchten dat de EU stores gelijkgetrokken gaan worden... maar het probleem is dat het alleen om geruchten gaat.
- Hoeveelheid content; helemaal mee eens, er komt ook aardig wat prut uit, maar als je naar goede spellen kijkt dan loopt dat ook voorop (met als voorbeeld in de laatste weken: Braid/Geometry Wars/Bionic Command Reloaded).
En voor de PS3 zijn dat Bionic Commando Reloaded en Ratchet&Clank: Quest for Booty.
Het is dus echt niet zo dat er niks uitkomt.
- Waarom worden achievements denigrerend als een 'e-lul' bestempeld? In veel spellen doe je net even dat extra om een bepaalde gamerscore te krijgen, worden automatisch gesynchroniseerd met de Live servers en het stimuleert om te zien wat anderen al behaald hebben binnen een spel (niet zozeer de gamerscore in totaliteit).
Omdat het toch zo is? Het ging trouwens niet over Achievements maar om de PS3 variant Trophies. Het gaat toch uiteindelijk om een "kijk-mijn-score" indicatie... e-penis, e-lul...
Het zijn mijn bewoordingen niet, maar ik snap wel dat sommigen deze vergelijking maken.
Maar goed, het ging uiteindelijk over de werking van het PSN. En dat voldoet over het algemeen prima. Zeker na de in-game XMB update waarmee je (eindelijk!) vanuit een game gewoon een bericht kan sturen naar iemand anders.