Canon EOS 50D

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 38 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:35
@Japie.G: Scherpte op 100% view zal misschien (verder) afnemen, bij afdruk/resizen niet. Je wordt er dus niet slechter van, dezelfde informatie wordt in het slechtste geval verdeelt over meer pixels.

Die Tamron zou een aardige lens moeten zijn trouwens..

[ Voor 51% gewijzigd door - J.W. - op 26-04-2009 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:59

breinonline

Are you afraid to be known?

Japie.G schreef op zondag 26 april 2009 @ 09:26:
Nu zie ik ook dat de 50d twee sRAW formaten heeft. Als ik nu een sRAW formaat gebruik van 7,2 megapixels, zijn dan de resolutieproblemen die ik een beetje verwacht over? Of is dat een soort van softwarematige verkleining van de resolutie die ik net zo goed achteraf kan toepassen?
Dat vroeg ik mij ook al eens af in een topic, maar die vraag is nooit beantwoord :)
Omdat het zondag vroeg is ben ik maar gaan zoeken, leesvoer (trek zelf je conclusie maar):
http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=31309436
http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=30623387
http://forums.dpreview.co...age=29888675&changemode=1

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zit zelf nu zeer sterk een 50d te overwegen, alleen zit ik met die megapixels.

Ik ben in het bezit van de volgende lenzen:

Canon 10-22 USM
Tamron 17-50 f2.8
Canon 55-250is

Ik ben dus bang dat als ik de 50D koop, ik meer megapixels heb dan mijn lenzen aan resolutie kunnen voorzien, en dus minder scherpte in de foto's krijg. Ik vind scherpte het belangrijkste in een foto. Voor de 10-22 ben ik niet zo bang, maar de andere twee...

Ik heb nu een 450d, die ik weg doe wegens te verkrampte handen bij langer vasthouden met een flitser op de body. Heb een 40d geleend van iemand en gelijk was het probleem over. Maar ik heb het gevoel dat de 12,2 megapixels van de 450d al te veel is voor die laatste twee lenzen, en dan zou ik nu naar 15 gaan..

Waarom dan geen 40d? Het LCD scherm, vind ik persoonlijk vrij belangrijk en deze vind ik echt veel beter dan de 40d, en tevens de optie om focus adjusting te kunnen gebruiken lijkt me wel wat. En blijft het gevoel dat ik liever iets 'nieuws' koop :P (waanzin, maar toch..).

Nu zie ik ook dat de 50d twee sRAW formaten heeft. Als ik nu een sRAW formaat gebruik van 7,2 megapixels, zijn dan de resolutieproblemen die ik een beetje verwacht over? Of is dat een soort van softwarematige verkleining van de resolutie die ik net zo goed achteraf kan toepassen?
Ik heb laatst een bruiloft geschoten met een 50D + Tamron 17-50. Ik vond het een fijne combi.
En die 15Mpix is eigenlijk wel de laatste reden om de 50D te kopen. Als je het vergelijkt met een 350D en 400D waar ik eerst mee werkte is het zo stap vooruit op alle vlakken. Die extra pixels is een leuke extra..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Zit zelf nu zeer sterk een 50d te overwegen, alleen zit ik met die megapixels.

Ik ben dus bang dat als ik de 50D koop, ik meer megapixels heb dan mijn lenzen aan resolutie kunnen voorzien, en dus minder scherpte in de foto's krijg. Ik vind scherpte het belangrijkste in een foto. Voor de 10-22 ben ik niet zo bang, maar de andere twee...

Ik heb nu een 450d, die ik weg doe wegens te verkrampte handen bij langer vasthouden met een flitser op de body. Heb een 40d geleend van iemand en gelijk was het probleem over. Maar ik heb het gevoel dat de 12,2 megapixels van de 450d al te veel is voor die laatste twee lenzen, en dan zou ik nu naar 15 gaan..
wat ik vooral vervelend zou vinden bij overstap naar 50D, zijn de 20+mb raw files. Met m'n 450D (15mb rawfiles) schiet ik m'n 4gb kaarten nu ook al makkelijk vol. Ben al van plan om m'n 4gb kaartjes te vervangen voor 2x 8gb. Het back-up proces wordt er ook niet makkelijker op. (nu kan je wel zeggen dat geheugen en harddisks goedkoop zijn nu..)

-maar dat verkrampen, komt waarschijnlijk door de balans van je camera? heb je al een grip?

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Terryb47 schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:06:
[...]

wat ik vooral vervelend zou vinden bij overstap naar 50D, zijn de 20+mb raw files. Met m'n 450D (15mb rawfiles) schiet ik m'n 4gb kaarten nu ook al makkelijk vol. Ben al van plan om m'n 4gb kaartjes te vervangen voor 2x 8gb. Het back-up proces wordt er ook niet makkelijker op. (nu kan je wel zeggen dat geheugen en harddisks goedkoop zijn nu..)

-maar dat verkrampen, komt waarschijnlijk door de balans van je camera? heb je al een grip?
Vorige week vrijdag ook een bruiloft gedaan met 50D+tamron 17-50. bevalt prima.
over RAW bestandsgrootte :X
kleinste foto was 16 MB, grootste was 29 MB
al had ik tijdens het feest eigenlijk veel beter op sraw over kunnen gaan, heb ik alleen niet aan gedacht op dat moment.
Had trouwens meer dan 20 GB die dag aan foto's. (heb op het feest ook heel veel foto's gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
M a r c o schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:31:
[...]al had ik tijdens het feest eigenlijk veel beter op sraw over kunnen gaan
Of gewoon 12bit ipv 14... scheelt ook flink in ruimte :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
kun je hem op 12 bit zetten dan? wist ik niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 18:10
M a r c o schreef op zondag 26 april 2009 @ 15:40:
kun je hem op 12 bit zetten dan? wist ik niet eens.
Zover ik weet niet, maar zou wel handig zijn lijkt me.
Want ik vraag me af of die laatste paar bitjes echt wat toevoegen?
Naar mijn mening alleen ruis-data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag was ike ven inde media markt in Den Haag...daar lag tussen de body's op de super-rommelige display een 50D emt Canon 18-200IS.
Aangezien ik mijn body ook bij me ahd even de CF en accu in die camera gestopt en wat shots op ISO 800 en 1600 gemaakt aangezien ik wel benieuwd was naar het verschil met m'n 30D.
Zo op het eerste gezicht is de ruis prestatie van dat ding niet mis zeg ! Ik zou er niet voor upgraden zo snel maar als Canon zo doorgaat.... :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ten opzichte van de 30D zou het inderdaad een flinke verbetering moeten zijn.
Ten opzichte van de 40D zit er echter weinig verschil (op gebied van ISO prestatie dan iig),
wat door velen nogal als kritiekpunt wordt gezien.
Maar dat sluit niet uit dat de prestaties evengoed dik in orde zijn.
Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Ik denk alleen wel dat de 60D niet lang na de 50D zal komen.
Mogelijk eind dit jaar al.
Canon kennende zullen ze namelijk geen movie functie toevoegen aan de 50D dmv firmware,
maar ze zullen ook niet al te lang zonder camera in dat prijssegment willen zitten die geen movie functie heeft nu de concurentie er ook mee bezig is.
Natuurlijk proberen ze nu eerst nog een tijdje de mensen die movie willen te verleiden tot een 5D Mark II

[ Voor 39% gewijzigd door M a r c o op 11-05-2009 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten opzichte van de 40D zit er echter weinig verschil (op gebied van ISO prestatie dan iig),
wat door velen nogal als kritiekpunt wordt gezien.
Klopt, maar bijna iedereen gaat er vanuit dat bij een bodyupgrade van Canon alle features verbeterd worden. Als je kijkt naar de ruiswaarden van de 50D en die vergelijkt met die van de 40D, dan zie je dat de 50D op hogere ISO waarden gewoon iets minder presteert (3% verschil ofzo in `t voordeel van de 40D).

Voor mij was `t overigens ook geen reden om niet voor de 50D te gaan ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Filmen met een DSLR vind ik een ergonomische ramp, dus al denk ik dat het een standaard feature wordt op DSLRs, maar dat het geen blijvende rol van betekenis zal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
/\/\|) schreef op maandag 11 mei 2009 @ 22:13:
Filmen met een DSLR vind ik een ergonomische ramp, dus al denk ik dat het een standaard feature wordt op DSLRs, maar dat het geen blijvende rol van betekenis zal spelen.
Toch is het (momenteel) marketing technisch wel een behoorlijke seller volgens mij.
Kijk maar eens naar de film mogelijkheid van de 5D mark II.
Hoeveel publiciteit heeft die canon wel niet opgeleverd, en hoe enthousiast wordt er overal wel niet over gesproken. Kijk maar eens naar de aankondiging van de 5D Mark II. 9 van de 10 nieuwskoppen riepen groot over "5D Mark II with full HD movie mode!"

De bruikbaarheid en toepassing ervan is iets waar ik zelf overigens ook mijn twijfels over heb hoor.
Maar marketing technisch is het volgens mij wel een belangrijke feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Check, HD is gewoon MP hype 2.0 :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
Als er bij zou staan "een stevig statief met een een degelijke pano kop" absoluut benodigd om beetje redelijk HD materiaal op te leveren, dan zou de hype al wat minder groot zijn.

Ik ben blij dat ik de 5D mk II heb gekocht om zijn fotografische kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja als je 2,5 K zou uitgeven om HD te kunnen filmen en je komt dan met een 5D II thuis doe je iets verkeerd :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
maar als bonus krijg je er voor die 2,5k wel een hele mooie fotocamera bij cadeau ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ook maar even een post hier dan. Heb vandaag namelijk even met de Nikon D90 en de Canon EOS 50D gespeeld in de MediaMarkt. Wel cool dat daar gewoon stroom op de apparaten zit en je dus echt alles kunt doen. Bij Saturn is dit niet het geval. Ik vond het wel heel lastig om nou te bepalen welke nou relaxter is. En natuurlijk heb ik niet uitgebreid kunnen testen. De 50D van Canon is net iets groter en ligt wat beter in mijn hand. Ook het scherm van de Canon leek qua kleuren iets mooier. Ik ben erg aan het twijfelen welke nou te nemen. Ik ga vooral fotograferen met een 18-200 VR / IS lens aangezien ik op vakantie geen zin heb om veel te wisselen. Misschien dat het IS van Canon of VR bij Nikon ook nog verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@ Executor16: Die keuze kunnen wij niet voor je maken, denk ik. Beide camera's zijn waarschijnlijk goed bruikbaar (zelf alleen -digi- Canon-ervaring). Verschil zit in de verkrijgbaarheid c.q. diversiteit van goede betaalbare merk-objectieven, waarbij Canon het er volgens velen beter van afbrengt. Als jij geen belangstelling voor andere objectieven hebt, zal dat voor jou niet de doorslag geven. Je zou flink kunnen besparen door voor de 40D te gaan, ipv de 50D, maar dan heb je wel weer net een (iets) minder schermpje, wat voor jou blijkbaar belangrijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 19:36
Als je bereid bent om te investeren in goede lenzen, dan is de 50D een goede basis. Je gaf immers al aan dat deze beter in de hand ligt en je vond het scherm prettiger. Dit waren voor mij ook argumenten om m'n 450D te upgraden naar een 50D.
Ben je niet zeker van plan om te investeren in meerdere (betere) lenzen, dan is de D90+18-200VR optisch en prijstechnisch een betere match dan de 50D+18-200IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
what he said ^

Je geeft zelf al aan dat je een superzoom gaat kopen, omdat je geen zin hebt om lenzen te gaan vervangen.
Dan hoef je de keuze van de camera niet af te laten hangen van de beschikbaarheid van lenzen voor dat merk.
Overweeg je toch om later wel andere lenzen te kopen, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Zelf vind ik het zonde om een superzoom op een 50D te zetten, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik ga toch wel voor de 50D dan, de filmfunctie van de D90 is leuk maar heb ik niet echt nodig. Op vakantie wil ik toch echt alleen een 18-200 meenemen en kijk dan ook naar de kit met de EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 iS. Weet iemand dan hoe het zit met de focusmotor? Die zit dan in de camera zelf toch, anders zou het een USM lens moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij Canon zit er geen focus motor in de body, maar altijd in de lens zelf.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
Executor16 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 18:16:
Ik ga toch wel voor de 50D dan, de filmfunctie van de D90 is leuk maar heb ik niet echt nodig. Op vakantie wil ik toch echt alleen een 18-200 meenemen en kijk dan ook naar de kit met de EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 iS. Weet iemand dan hoe het zit met de focusmotor? Die zit dan in de camera zelf toch, anders zou het een USM lens moeten zijn?
Overweeg ook eens de 40D, een aardig stukje goedkoper, ergonomie hetzelfde, en je zult er geen slechtere foto's mee schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:19
toevoeging op sapphire:
USM is slechts de snelle en stille variant van focusmotortje in de lens, maar hoe dan ook zit het in de lens.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
/\/\|) schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 18:42:
[...]

Overweeg ook eens de 40D, een aardig stukje goedkoper, ergonomie hetzelfde, en je zult er geen slechtere foto's mee schieten.
Toff deed al hetzelfde voorstel, maar ik denk dat Executor16 een budget van over de 1200 euro's heeft, aangezien een 50D+18-200IS kit evenveel kost als een D90+18-200VR kit (bron Tweakers Pricewatch) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
BellySM schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 19:33:
[...]

Toff deed al hetzelfde voorstel, maar ik denk dat Executor16 een budget van over de 1200 euro's heeft, aangezien een 50D+18-200IS kit evenveel kost als een D90+18-200VR kit (bron Tweakers Pricewatch) 8)
Ik zie het, sorry voor de spuit-11 reactie.

Executor16 zou de rest van zijn budget kunnen gebruiken voor belangrijke accessoires als flitser, filters e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
@^^ Ik denk dat Executor16 al lang heeft besloten om voor de 50D te gaan (betere scherm, betere handling en filmoptie is niet belangrijk..) en dat hij alleen nog een duwtje van 'ons' nodig had. Anders had hij zijn vraag wel gecrossposted om de reacties van Nikonians te zien.
Oooh...wat is het toch moeilijk om in zo'n topic 'neutraal' over te komen 8)7

Edit: Oeps, dat deed hij dus wel :X

[ Voor 13% gewijzigd door BellySM op 06-06-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Haha, ik zou al haast de 50D gaan halen vanwege de reacties in dit topic, en in het Nikon topic had ik de vraag wel anders voorgelegd, maar geen reacties.

Ik schiet momenteel ook met een 400D (mijn eerste DSLR) waar ik op zich ook tevreden mee ben/was. Dus ik denk toch dat ik wel bij Canon ga blijven. Daarnaast is het hier ook nog supergezellig! *O*

edit: http://tweakers.net/price...a156=&i158=&a158=&x=0&y=0

wat een prijsverschil :/ iemand ervaring met 32gb? op het eosdigitaal forum schijnen ze geen probleem te hebben met de kingston in een 50d :) en dat voor 60,-

[ Voor 40% gewijzigd door Executor16 op 07-06-2009 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-09 22:11

LoneWolf

Just a Byte

Hier nog een 50d met EF-S 18-200 IS 3.5-5.6 gebruiker, deze combi was ook niet mijn 1e keuze (wilde eigenlijk de 17-85 er bij) maar door een aanbieding (1099 bij de mediamarkt) voor deze kit ben ik wel gezwicht.

En ik ben er wel erg blij mee, de iq van deze lens is zo slecht nog niet (en de 50d heeft microadjust, dus front of backfocus is vrij goed op te lossen!) , en je kan ALTIJD nog een andere lens kopen (bv dagje naar konijnenberg en wat proberen, zou je dan bv een 24-105 IS 4L aanraden.) . Een andere body doe je niet zo maar even. (en van merk switchen tussendoor ook niet, ivm je accesoires vaak)

De focus is in verhouding op de 50d combi met EF-S 18-200IS ook vlot, een stuk beter als mijn voorganger, de 350D, waar ik ook een superzoom (sigma 18-200) op had. (ja en een L lens is sneller op focus , maar tenzij je autoraces oid wilt gaan schieten nog niet echt nodig)

Nu is het wel mijn bedoeling om in de komende tijd er 2 lenzen bij te halen (een tamron 17-50 2.8 en een canon 70-200 F4) , puur voor bepaalde soorten foto's , maar de 18-200 wordt denk ik wel veel voor dagtripjes en vakanties gebruikt straks. (niet te veel willen meesjouwen :) )

en
Executor16 schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 21:24:

edit: http://tweakers.net/price...a156=&i158=&a158=&x=0&y=0

wat een prijsverschil :/ iemand ervaring met 32gb? op het eosdigitaal forum schijnen ze geen probleem te hebben met de kingston in een 50d :) en dat voor 60,-
Denk er wel aan, 1 kaart, is ook single point of failure, dus kapot is ook hoop foto's weg.
Ik schiet nu nog op 1 gb kaarten, is 32 foto;s in RAW ongeveer, (net zoveel als een ouderwets rolletje), maar wil ze ook vervangen, ook ivm speed (heb transcend 80x, zijn te traag in de 50d eigenlijk) door 2 of 4 gb's met 300x (UDMA) speed.
(en ja ik heb dus wel eens meegemaakt dat een kaart verminkt werd, door het uitvallen van de camera tijdens het schrijven van een foto (batterij leeg (lees ook defect!)

[ Voor 28% gewijzigd door LoneWolf op 07-06-2009 12:32 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
LoneWolf schreef op zondag 07 juni 2009 @ 12:27:
*knip*
[...]
Denk er wel aan, 1 kaart, is ook single point of failure, dus kapot is ook hoop foto's weg.
Ik schiet nu nog op 1 gb kaarten, is 32 foto;s in RAW ongeveer, (net zoveel als een ouderwets rolletje), maar wil ze ook vervangen, ook ivm speed (heb transcend 80x, zijn te traag in de 50d eigenlijk) door 2 of 4 gb's met 300x (UDMA) speed.
(en ja ik heb dus wel eens meegemaakt dat een kaart verminkt werd, door het uitvallen van de camera tijdens het schrijven van een foto (batterij leeg (lees ook defect!)
Ja, je hebt wel gelijk. Ik zat er ook aan te denken om gewoon 8gb of 16gb te nemen aangezien ik ook altijd mijn laptop bij me heb in de vakantie. Meestal ben ik wel panisch met backups maken en doe ik ook bijna om de 1 of 2 dagen alle geschoten foto's naar de laptop + externe schijf. Dus 32gb is sowieso onzinnig :D

Ik heb trouwens 1 nadeel kunnen vinden (naar mijn mening). Hetzelfde heb ik namelijk op de EOS 400D. Bij ongunstige lichtsituaties waarbij je mensen wilt flitsen krijg je van te voren eerst een stroboscoop effect omdat het ding moet focussen. Bijna iedereen knippert dan ook juist bij de echte flits of ze lopen al weg, zo van "hij heeft hem al gemaakt!". Bij de Nikon D90 zit er gewoon een focuslampje op. Dus geen geflits.

[ Voor 56% gewijzigd door Executor16 op 07-06-2009 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
De ingebouwde flitser vind ik sowieso een noodoplossing (op mijn camera zit hij überhaupt niet). Op de Canon-flitsers zit wel een focuslampje, bovendien krijg je oneindig betere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de custom functies kun je die focus assist ook uitzetten hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter
  • Laatst online: 27-08 20:50

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik denk dat ik vanaf een 300D (2004 baby) ook een doorstart ga maken nu ik tegen de grenzen van mijn body aan begin te lopen.
Oog valt vooralsnog op een 50D, en gelijk wat grotere CF kaartjes, grip en accu.
40D zou een betere ruisonderdrukking hebben, maar dat lijkt erg persoonsafhankelijk/smaakgevoelig te zijn op de fora, en de 50D heeft gewoon een lekker LCD achterin.
(ja, het liefst had ik een 5D MkII, maar dat kan ik gewoon niet betalen)

V&A mag in http://tweakers.net/aanbod, niet hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Remy op 10-06-2009 21:52 ]

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
skullsplitter schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:50:
Ik denk dat ik vanaf een 300D (2004 baby) ook een doorstart ga maken nu ik tegen de grenzen van mijn body aan begin te lopen.
Oog valt vooralsnog op een 50D, en gelijk wat grotere CF kaartjes, grip en accu.
40D zou een betere ruisonderdrukking hebben, maar dat lijkt erg persoonsafhankelijk/smaakgevoelig te zijn op de fora, en de 50D heeft gewoon een lekker LCD achterin.
(ja, het liefst had ik een 5D MkII, maar dat kan ik gewoon niet betalen)

Dus wie nog een 300D met BG-E1, 3 batterijen, lader, kabeltje, 3 GB aan CF, kitlens en 55-200mm F/4.5-5.6 lens in een handige Lowepro-tas (Nova AW) zoekt, gooi me maar een berichtje :')
Ik heb een vergelijkbare set maar dan met 400D eind oktober vorig jaar verkocht voor 600 euro.

40D een betere ruisonderdrukking dan 50D valt wel mee.
Er is een marginaal verschil. Het commentaar is eerder dat de ruisonderdrukking niet verbeterd was ten opzichte van de 40D dan dat hij slecht zou zijn. Het is dus geen dealbreaker voor de keuze.
Het prijsverschil is een ander verhaal natuurlijk.
punt is, als je niks geeft om de extra functies op de 50D, en geen 15 megapixel nodig hebt, dan kun je beter de 40D nemen, want die heeft een net zo goede beeldkwaliteit voor een lagere prijs.
Zelf gaf ik wel wat om de extra functies, dus heb ik de 50D gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
Na een jaartje 450D heb ik onlangs body en grip geupgraded naar een 50D en grip. Er zit een voucher voor een 40D/50D workshop bij, die ik destijds bij aanschaf 450D ben 'misgelopen'.
Wat denken jullie, is het interessant genoeg om 'm te verzilveren voor een dagje workshop (45euro ipv 150) of is het meer voor mensen die van de volautomaatstand af willen? De winkelier gaf mij de voucher met de mededeling 'die zal je wel niet nodig hebben' erbij... Is er iemand geweest naar zo'n workshop? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik vermoed dat die cursus behoorlijk basis is.
Heb hem zelf nooit gedaan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik ben afgelopen weekend geweest bij de workshop in Eindhoven (eigenlijk was het in Best).
Ik fotografeer vanaf 1995 met een SLR en met een DSLR vanaf 2000. Eerst met een Pentax en toen de Canon EOS 300D in 2003 uit kwam daarmee. Ik heb enkele cursussen gevolgd en doe enkele seizoenen mee met een foto workshop, waar je allerlei foto opdrachten moet uitvoeren, waarna er feedback komt.
Fotograferen doe ik altijd in de creatieve modi ! Maar ik ben zeker geen pro. Ik denk dat je me mag vergelijken met een iets gevorderde hobbyist.

Ik vond de workshop best interessant en de 45 euro waard (incl lunch trouwens). Het deel na de lunch vond ik het meest aanspreken. De 50D heb ik een paar weken in mijn bezit en ik heb gemerkt dat ik bepaalde zaken toch aan het zoeken was. Van de 300D af komende, waarmee ik nog maar zelden echte technisch foute foto's maakte, merkte ik dat ik vooral in het begin veel technische fouten maakte, door verkeerde instellingen te gebruiken. Een groot verschil tussen een 300D en een 50D is o.a. de snelheid. Beter gezegd de traagheid van de 300D, waardoor je vanzelf ook meer tijd neemt om na te denken over wat je doet (alleen al de opstart snelheid heeft hier invloed op).

Wat mij hielp is dat ik nu weet hoe de AWB werkt en dus ook het begrip van de resultaten ervan. Ik wist natuurlijk al hoe je een custom white balance kon maken. Dat is niet anders dan op een 300D. Zo werd ook goed uitgelegd hoe dat de lichtmeting werkt, zodat je ook begrijpt hoe dat een bepaalde instelling gebruikt kan worden.
Dit gaat dus veel verder dan wat er in de handleiding staat. Maar het is ook geen fotografie cursus (hoewel er soms in mijn ogen te veel werd uitgelegd over basis fotografiekennis).

Na de workshop ben ik op zondag erop uit getrokken en heb ik bewust op een aantal zaken gelet, die me enorm vooruit hebben geholpen. Met name de lichtmeting en het gebruik van de beeldstijlen waren zaken, waar ik mee vooruit geholpen ben. Het is nu een kwestie van van veel fotograferen en kritisch kijken naar de resultaten.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot het verschil is tussen een 450D en een 50D. Tussen een 300D en een 50D is in ieder geval enorm.

Ik hoop dat bovenstaande je helpt om een goede beslissing te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Hetgeen waar ik persoonlijk vooral op moet letten is compositie, en daar ben ik de laatste maanden echt heel erg mee bezig. Zo min mogelijk croppen, zoveel mogelijk in-lens doen en daarbij ook spelen met diafragma en sluitertijd, maar het liefst maar 1 factor tegelijk oefenen.

Vooral de optie om zelf aan te geven welke lichtmetingmethode, het snellere schakelen van AF-punt en dergelijke zouden voor mij ideaal zijn, en zeker een overtreffende trap over de 300D. In mindere mate liveview, maar zag dat daar een uitermate handige preview functie mbt EV-compensatie op zat, wat in de moeilijke lichtsituatie me af en toe best handig lijkt (al kun je natuurlijk ook gewoon RAW schieten en daarmee spelen, of een trapje schieten).

Ik ga vanmiddag iig even naar de lokale fotograaf om me eens wat meer te laten informeren.

Edit: workshops zijn best tof om te doen, maar dan is het meer omdat je jezelf moet dwingen om het effect van instellingen en compositie op te zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door skullsplitter op 10-06-2009 14:11 ]

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Hmmm, Media Markt stunt met 16% korting. Nu heb ik geen idee wat een 50D daar moet kosten, maar uitgaande van 850 euro voor een body levert al snel 100 euro besparing op... Het liefst haal ik hem bij kamera express/fotokonijn, maar 100 euro is nogal een smak geld te besparen...

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 09:43
skullsplitter schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:42:
Hmmm, Media Markt stunt met 16% korting. Nu heb ik geen idee wat een 50D daar moet kosten, maar uitgaande van 850 euro voor een body levert al snel 100 euro besparing op... Het liefst haal ik hem bij kamera express/fotokonijn, maar 100 euro is nogal een smak geld te besparen...
MM is ooit eens in de media geweest doordat ze prijzen vlak voor dergelijke acties verhoogden, zodat de prijzen in de actieperiode weer normaal waren. Dus ik zou dit lijstje er wel even naast houden ja :p

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Van donderdag 11 tot en met 14 juni ontvangt u op alle foto- en videocamera's
16% extra voordeel. In tegenstelling tot wat door het tv-programma "Kassa!" in februari 2009 is beweerd, verhoogt Media Markt haar prijzen voorafgaand aan acties niet eerst met 16% om vervolgens de korting te verlenen.

Alleen de prijzen van tijdelijke aanbiedingen die in de week voor de actie in flyers en advertenties zijn verschenen, worden aangepast naar het prijsniveau van voor de uiting in de flyer of advertentie.
LOL. Ja, nee, tuurlijk. Als ze met korting hoger zitten dan 770 vind ik het al niet meer bijster interessant.

En strikt genomen ben ik dan wel uit op de 50D met grip voor de prijs van enkel de body.

[ Voor 76% gewijzigd door skullsplitter op 10-06-2009 21:26 ]

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:39:
Ja, ik ben afgelopen weekend geweest bij de workshop in Eindhoven (eigenlijk was het in Best).
Ik fotografeer vanaf 1995 met een SLR en met een DSLR vanaf 2000. Eerst met een Pentax en toen de Canon EOS 300D in 2003 uit kwam daarmee. Ik heb enkele cursussen gevolgd en doe enkele seizoenen mee met een foto workshop, waar je allerlei foto opdrachten moet uitvoeren, waarna er feedback komt.
Fotograferen doe ik altijd in de creatieve modi ! Maar ik ben zeker geen pro. Ik denk dat je me mag vergelijken met een iets gevorderde hobbyist.

Ik vond de workshop best interessant en de 45 euro waard (incl lunch trouwens). Het deel na de lunch vond ik het meest aanspreken. De 50D heb ik een paar weken in mijn bezit en ik heb gemerkt dat ik bepaalde zaken toch aan het zoeken was. Van de 300D af komende, waarmee ik nog maar zelden echte technisch foute foto's maakte, merkte ik dat ik vooral in het begin veel technische fouten maakte, door verkeerde instellingen te gebruiken. Een groot verschil tussen een 300D en een 50D is o.a. de snelheid. Beter gezegd de traagheid van de 300D, waardoor je vanzelf ook meer tijd neemt om na te denken over wat je doet (alleen al de opstart snelheid heeft hier invloed op).

Wat mij hielp is dat ik nu weet hoe de AWB werkt en dus ook het begrip van de resultaten ervan. Ik wist natuurlijk al hoe je een custom white balance kon maken. Dat is niet anders dan op een 300D. Zo werd ook goed uitgelegd hoe dat de lichtmeting werkt, zodat je ook begrijpt hoe dat een bepaalde instelling gebruikt kan worden.
Dit gaat dus veel verder dan wat er in de handleiding staat. Maar het is ook geen fotografie cursus (hoewel er soms in mijn ogen te veel werd uitgelegd over basis fotografiekennis).

Na de workshop ben ik op zondag erop uit getrokken en heb ik bewust op een aantal zaken gelet, die me enorm vooruit hebben geholpen. Met name de lichtmeting en het gebruik van de beeldstijlen waren zaken, waar ik mee vooruit geholpen ben. Het is nu een kwestie van van veel fotograferen en kritisch kijken naar de resultaten.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot het verschil is tussen een 450D en een 50D. Tussen een 300D en een 50D is in ieder geval enorm.

Ik hoop dat bovenstaande je helpt om een goede beslissing te nemen.
Nou ik heb hem ook gedaan in Zwolle, en vond het een tegenvaller, er werd heel veel over de basis dingen gesproken, over de standaard modes zoals portret enzo.
Weinig diepgang op bv de custom functies, hooguit " die kan je beter uit zetten" (of aanzetten).
(met eigenlijk alleen een voorbeeld wbt de ruisreductie.)

Wat wel goed en uitgebreid besproken werd was de "live view", wat ik eerst als grote onzin vond op z'n camera, maar heb het nu ontdekt als waardevol hulpmiddel om bv even je witblans te checken. (in live view zie je gelijk het effect op je scherm 8) (voor binnen is toch de AWB haast het beste, of je moet voor een consistent beeld gaan en dan achteraf voor elke foto aanpassen indien het niet klopte.)

Flitsen werd heeeeel summier behandeld, en ook pas nadat iemand er echt om vroeg.

Wat je al zegt, de 50D is SNEL, en raar genoeg neem je daarom soms zelf ook te weing tijd om goed op je settings te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skullsplitter schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:24:
[...]

LOL. Ja, nee, tuurlijk. Als ze met korting hoger zitten dan 770 vind ik het al niet meer bijster interessant.

En strikt genomen ben ik dan wel uit op de 50D met grip voor de prijs van enkel de body.
****PROEST*****

Epic FAIL!

Om toch nog enigszins bij te dragen aan deze discussie anders dan de geciteerde opmerking enigszins in perspectief te plaatsen, je kunt voor de MMen binnen een straal van 15 km rondom KE de prijzen van KE aanhouden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Tuurlijk is het wel interessant, gek :')

Sarcasme enzo.

Afijn, ik ga morgen wel even kijken me dunkt.

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 22:02:
[...]
je kunt voor de MMen binnen een straal van 15 km rondom KE de prijzen van KE aanhouden....
Als dat zo is en er gaat nog eens 16% vanaf, dan wordt een 50D wel erg interessant om even voor op en neer te rijden.. :P

€ 839,00 (body bij KE) minus 16% = €704,76

Dan alleen nog even een leuke walk-around lens erbij en ik ben weer klaar voor de vakantie... Maar goed, eerst nog maar eens zien dat MM die 16% nog toepast op de "KE" prijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Goochelaar op 10-06-2009 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoneWolf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 21:49:
[...]

Nou ik heb hem ook gedaan in Zwolle, en vond het een tegenvaller, er werd heel veel over de basis dingen gesproken, over de standaard modes zoals portret enzo.
Weinig diepgang op bv de custom functies, hooguit " die kan je beter uit zetten" (of aanzetten).
(met eigenlijk alleen een voorbeeld wbt de ruisreductie.)

Wat wel goed en uitgebreid besproken werd was de "live view", wat ik eerst als grote onzin vond op z'n camera, maar heb het nu ontdekt als waardevol hulpmiddel om bv even je witblans te checken. (in live view zie je gelijk het effect op je scherm 8) (voor binnen is toch de AWB haast het beste, of je moet voor een consistent beeld gaan en dan achteraf voor elke foto aanpassen indien het niet klopte.)

Flitsen werd heeeeel summier behandeld, en ook pas nadat iemand er echt om vroeg.

Wat je al zegt, de 50D is SNEL, en raar genoeg neem je daarom soms zelf ook te weing tijd om goed op je settings te letten.
Opmerkelijk! De basis modi werden in de sessie die ik bijwoonde juist helemaal niet behandeld. Althans, niet meer dan: deze zijn er, maar als je een 40D of 50D hebt aangeschaft zou je ze eigenlijk niet willen gebruiken. Dus hier gaan we het in de workshop ook niet meer over hebben! Flitsen was idd. een klein deel van de workshop, maar alles wat je moet weten werd wel behandeld (flits compensatie, richtgetal enz.). Het was dan ook geen fotografie cursus, maar een cursus 50D. Op het thema Live View werd ook bij de workshop van afgelopen weekend dieper ingegaan. Kennelijk maakt het nog veel uit wie dat de workshop geeft.

AWB als beste optie voor binnen? Ik denk het niet. Na de workshop van afgelopen weekend kan ik eindelijk ook verklaren waarom ik thuis zulke wisselende resultaten had en ik vaak terug moest vallen op een Custom WB; De AWB compenseert kleuren op basis van een gemiddelde kleur van 18% grijs in het totaal beeld. Dat doet geen enkele andere witbalans instelling, daar wordt de kleur wit op basis van een kleurtemperatuur ingesteld. Bij gebruik van de AWB maakt het dus uit wat er allemaal in beeld is. Maak maar eens een plaatje van iemand voor een groene muur oid. Afhankelijk van de kleur kleding zullen de huidtinten al wel of niet meer kloppen. Voor losse plaatjes is de AWB handig. Maar voor een rapportage zou ik die vijf seconden voor een custom white balance even nemen, zodat de kleuren idd. consistent zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2009 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 02:46:
[...]
Opmerkelijk! ......[knip]....... . Kennelijk maakt het nog veel uit wie dat de workshop geeft.
Maakt dus idd wel uit wie hem geeft, de ik vond het vooral een beginners cursus fotografie lijken, en dat had ik niet verwacht, aangezien er ook in de omschrijving stond dat je al wel verwacht werd eea van de spullen en basiskennis diafragma/sluitertijd/lichtmeten moest weten.

Misschien kwam het ook wel omdat er maar 3 of zo in de groep al eerder een (d)slr hadden gehad, voor 1 persoon was het uberhaupt pas de 1e digitale camera.
AWB als beste optie voor binnen? Ik denk het niet. Na de workshop van afgelopen weekend kan ik eindelijk ook verklaren waarom ik thuis zulke wisselende resultaten had en ik vaak terug moest vallen op een Custom WB; De AWB compenseert kleuren op basis van een gemiddelde kleur van 18% grijs in het totaal beeld. Dat doet geen enkele andere witbalans instelling, daar wordt de kleur wit op basis van een kleurtemperatuur ingesteld. Bij gebruik van de AWB maakt het dus uit wat er allemaal in beeld is. Maak maar eens een plaatje van iemand voor een groene muur oid. Afhankelijk van de kleur kleding zullen de huidtinten al wel of niet meer kloppen. Voor losse plaatjes is de AWB handig. Maar voor een rapportage zou ik die vijf seconden voor een custom white balance even nemen, zodat de kleuren idd. consistent zijn.
Wat ik zelf merk voor de witbalans binnen is dus dat vaak is binnen het licht niet van 1 soort bron is (vaak gemengd: peertjes, halogeen, soms sfeerlicht er bij) waardoor je:
  1. of elke paar meter een nieuwe witbalans moet schieten(want die is alleen correct voor het onderwerp op DIE plaats)

of
  2. voor het beste gemiddelde kiezen en nabewerken
    (meestal mijn optie, gewoon witbalans op zonlicht zetten (laten) en dan later kijken wat de beste setting is om dit te herstellen en dat in batch over alle geschoten foto's)
ik vond al dat zowiezo de camera op zonlicht als wb hebben staan vaak al het meest goede resultaat geven. (alhoewel ik nu wel iets vaker ook schaduw of bewolkt kies (en voor specifieke situaties/fotos witbalans eerst schieten)

Maar hierover werd in de cursus dus ook gezegd dat dan de AWB toch wel vaak binnen het makkelijkste was.

[ Voor 6% gewijzigd door LoneWolf op 11-06-2009 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
@LonWolf en Plim:
Dank voor jullie reacties. Ik heb mij toch maar opgegeven, voor locatie Haarlem. Zit zelf vol vragen over het nut van bepaalde functies (en achterliggende gedachte) die zal ik daar zeker stellen als de gelegenheid er is. Ik denk idd dat het afhankelijk is wie de workshop geeft of wie hij/zij denk voor zich te hebben na de vaste voorstel-/introductie ronde van alle deelnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Denk toch de 50D boven de D90.

[ Voor 91% gewijzigd door Executor16 op 18-06-2009 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LoneWolf schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:13:
Wat ik zelf merk voor de witbalans binnen is dus dat vaak is binnen het licht niet van 1 soort bron is (vaak gemengd: peertjes, halogeen, soms sfeerlicht er bij) waardoor je:

[list=1]

of elke paar meter een nieuwe witbalans moet schieten(want die is alleen correct voor het onderwerp op DIE plaats)
Wat ook al een boel scheelt bij TL-licht is de sluitertijd op een veelvoud van 1/50e zetten. TL licht heeft de nare eigenschap dat de kleurtemperatuur veranderd naar mate de fase vordert. Zorg dus dat je altijd hele fases (sluitertijd van 1/50, 1/100e, 1/150e), en dan heb je dit kleurverschil niet.

Waar ze een fase hebben van 60hz moet je dat natuurlijk aanhouden.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Beetje offtopic. Een maat van mij heeft via Ebay een zonnekap besteld (Canon EW-83J) voor 4,50 EUR inclusief verzendkosten en het ding is nog echt aangekomen ook. Hoe is dit mogelijk vraag ik mij af? In Nederland betaal je voor pakketpost al 6,75 als je iets naar je buurman om de hoek zou moeten sturen :D Daarnaast kost een originele zonnekap hier snel rond de 39,- Maar goed, dat het plastic fake zal zijn snap ik, maar de verzendkosten? Waar halen die gasten de winst vandaag op zo'n stukje plastic dat niet door de brievenbus kan maar vanuit HongKong met de pakketpost moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:19
als je heel veel verzend, dan wordt het goedkoper.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:01

Milo.

klik

beetje offtopic:

Ik kwam laatst iemand tegen die ik ken en die had net een 50D ... en een strap waarop nog eens in grote witte letters stond dat het een 50D was. Ik wist helemaal niet dat er zo een strap bij zat en vond het zelf een beetje lelijk. (of ben jaloers omdat er geen 40D strap is??)
Maar het deed mij een beetje denken aan de powershot s5 die ik gehad heb, daar stond het ook op en ik heb het er dan ook meteen afgeschraapt. (een andere strap kopen was niet eens bij me opgekomen)

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtopic vind ik het niet, maar ik vind het wel onduidelijk waar je naartoe wilt met je post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Haha, nou ik wil eigenlijk nergens naar toe, ik vond het alleen een beetje raar. Is het expres gedaan om de 50d gebruikers een hart onder de riem te steken? In de zin van, consument je hebt veel geld betaald terwijl voor je 50d dus geven we een stap erbij waarop duidelijk staat dat jij een 50d hebt en bijvoorbeeld geen 'goedkope' 40d of een 'oude' 30d.
Volgensmij hebben de 450d, 1000d een gelijkwaardige strap zonder type aanduiding. Heeft een 500d ook een 'standaard' strap? of staat daar ook op dat je weldegelijk een 500d hebt en geen 450d.

Naja ik vond het gewoon wat stom dat er 50d op stond, persoonlijk vind ik het ook wel lelijk als er een type aanduiding opstaat. 'Canon' vind ik eigenlijk ook al teveel maar goed, allemaal persoonlijk, vandaar dat ik het wat offtopic wilde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ Milo: je vindt "CANON EOS DIGITAL" in witte letters wel oké? Dat staat namelijk op de riem van m'n 40D.
Ik denk dat ik ze ga verwisselen, dan staat er 50D op de riem van m'n 40D en op de 50D staat het zelf al, dus het is net of ik ... Wat een flauwe kul. Op het riempje van m'n G10 staat G10, tsjonge, dat is boeiend (NOT)! De laatste is (ongebruikt) binnenkort te koop (het riempje dan...) want ik vind mijn antieke polsbandje (van een Sony P1) prettiger in het gebruik. Vast wel een G9 eigenaar die er grof geld voor wil betalen. Pimp my cam ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

@Toff, ik heb ook een 40d met strap, heb er nu eentje op van optech al is dat meer omdat het gewoon lekkerder om mn schouder hangt.
Het is ook meer persoonlijk hoor dat ik er niet van hou dat het er met koeienletters opstaat en het viel me dus op dat op de strap van de 50d nog meer staat. Vraag me af waarom dat perse moet, waarom moet 'iedereen' zien watvoor cameratype je hebt? kvind dat een beetje onzin als ze dat dus niet bij alle types doen maar alleen bij bepaalde.
Als iemand een leuke nikon strap wil ruilen voor eentje van canon? dat lijkt me dan weer wel leuk hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

:D Ik heb een heel oude strap aan m'n 50D, een blauwe canvas achtige, waar Canon op staat en aan de andere kant EOS. Heerlijk, geen opzichtig ding, lekker soepel, geen rubber dat je nekvel met wervels en al mishandeld.

Maar misschien binnenkort een black rapid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een Canon 5D Mark II staat er ook "EOS 5D Mark II" op de strap, dus ik snap `t probleem niet zo. Zal vast bedacht zijn ivm een achterliggende marketing gedachte door de Canon heren.

Overigens vind ik de strap van de 50D echt vele malen fijner dan die van de 400D. Die van de 400D sneed altijd zo lekker in je hals 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
Als ik mij niet vergis, staat er op de schouderband van de 5D MKII ook de type voluit vermeld. Het is gewoon een typische Canon trend, om het op de recente (prosumer) modellen te doen, net als witte lenzen en rooie randjes...

Edit: ^Geert Glas^ was me voor... 8)

[ Voor 10% gewijzigd door BellySM op 12-06-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Milo. schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:23:
Als iemand een leuke nikon strap wil ruilen voor eentje van canon? dat lijkt me dan weer wel leuk hehe.
Nu ga je te ver, al kocht ik ooit een lederen Pentax riem voor bij m'n Canon A1. Niet voordat de winkelier de zilveren letters spoorloos liet verdwijnen natuurlijk, een mens heeft z'n trots tenslotte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeerlijk zo'n Pentax riem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het type erop helpt wel tegen van die types die je steeds vragen wat voor camera je hebt. :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skullsplitter

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Ik antwoord altijd gewoon, een goede.
Geneuzel verder wat er voor een type op staat. Alsof het uitmaakt.

www.avpnews.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik ben inderdaad wel eens gevraagd wat optech voor cameramerk is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Haha, ik hoorde ooit eens achter me zeggen van, optech zal wel zo een aldi merk zijn. Neem aan dat ze het alleen over de strap hadden maar vond het best lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Op dit moment heb ik nog steeds een 300D. Sinds kort heb ik last van een vuiltje dat niet van de sensor af wil. Ben al langs de fotowinkel geweest, maar die krijgt hem er ook niet af met de benodigde middelen. Opsturen naar Canon gaat me ongeveer 130 euro kosten, daar begin ik niet aan. Omdat ik misschien wel aan wat beters toe ben, kijk ik momenteel bij de 50D.

Ik fotografeer alleen met een 18-55 kitlens en een EF 28mm f/1.8. Hoeveel beter is de 50D qua beeldkwaliteit dan de 300D? Ik snap dat het moeilijk aan te geven is, maar zijn er ook merkbare verschillen als ik zou overstappen?

De 50D heb ik wel even mogen vasthouden bij MM, het voelt robuust en lekker groot aan en ligt me goed in de hand. Iemand tips? Of misschien een goed alternatief... Ik zoek alleen een body, budget max. €800.

[ Voor 5% gewijzigd door flo_ op 14-07-2009 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

flo_ schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 18:23:
Ik fotografeer alleen met een 18-55 kitlens en een EF 28mm f/1.8. Hoeveel beter is de 50D qua beeldkwaliteit dan de 300D? Ik snap dat het moeilijk aan te geven is, maar zijn er ook merkbare verschillen als ik zou overstappen?
Ik hoef niet eens testfoto's of specificaties op te zoeken om te zeggen dat de verschillen enorm zijn. Resolutie, nieuwste generatie sensor, ISO performance, robuustheid, kwaliteit en grootte van de lcd, etc, etc. Maar of het voor jou zoveel geld waard is kan je prima via internet zelf onderzoeken.

Over het algemeen heb je meer baat bij goed glaswerk dan bij een nieuwe body. Ik zie best nog wel eens een 300D + L-glas foto langs komen die me best jaloers kan maken. Uiteindelijk maakt de fotograaf nog het meeste verschil ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Ethirty schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 18:59:
[...]

Ik hoef niet eens testfoto's of specificaties op te zoeken om te zeggen dat de verschillen enorm zijn. Resolutie, nieuwste generatie sensor, ISO performance, robuustheid, kwaliteit en grootte van de lcd, etc, etc. Maar of het voor jou zoveel geld waard is kan je prima via internet zelf onderzoeken.
Ja, dat bedoel ik nou juist... Nieuwe generatie sensor en betere ISO-performance, daar kan ik me nog wat bij voorstellen, maar de rest..
Over het algemeen heb je meer baat bij goed glaswerk dan bij een nieuwe body.......Uiteindelijk maakt de fotograaf nog het meeste verschil ;)
Klopt, klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Het heeft ook altijd nut om de 50d eens naast de 40d te leggen, en te kijken of de extra functies voor jouw het prijsverschil tussen deze 2 kunnen verantwoorden.
Voor mij persoonlijk was dit wel het geval, maar er zijn er ook veel die dan toch de 40D nemen.
Wat betreft ISO prestaties is deze net zo goed volgens de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Ja, daar heb ik ook veel over gelezen (de verschillen tussen de twee):

- 5 Miljoen meer megapixels (vind het niet echt nuttig, misschien met croppen wel leuk)
- Digic IV- ipv Digic III-processor, een pluspunt
- Nog hogere ISO-waarden (6400 en 12800), waar je overigens niet zo veel mee kunt ivm kwaliteit
- 590.000 meer dots op het LCD-scherm en 20 graden grotere kijkhoek, een pluspunt
- HDMI-uitgang, boeit me niet zo
- 10 gram lichter, dit is te verwaarlozen

Prijs 50D: €828
Prijs 40D: €633

Prijsverschil: 195 euro

Hmm... niet zo gek veel voordelen t.o.v. de 40D. Wat merk ik van een Digic IV ipv een Digic III?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Laatst online: 08-06-2023
flo_ schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:57:
Ja, daar heb ik ook veel over gelezen (de verschillen tussen de twee):

- 5 Miljoen meer megapixels (vind het niet echt nuttig, misschien met croppen wel leuk)
- Digic IV- ipv Digic III-processor, een pluspunt
- Nog hogere ISO-waarden (6400 en 12800), waar je overigens niet zo veel mee kunt ivm kwaliteit
- 590.000 meer dots op het LCD-scherm en 20 graden grotere kijkhoek, een pluspunt
- HDMI-uitgang, boeit me niet zo
- 10 gram lichter, dit is te verwaarlozen

Prijs 50D: €828
Prijs 40D: €633

Prijsverschil: 195 euro

Hmm... niet zo gek veel voordelen t.o.v. de 40D. Wat merk ik van een Digic IV ipv een Digic III?
Je vergeet nog 2 belangrijke voordelen:
-UDMA support voor CF kaarten (gaat tot meer dan 30MB/sec terwijl een 40D al vast zit aan 13MB/sec)
-Micro adjustment (om focus te regelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof me dat de verschillen tussen een 300D en een 40D groter zijn dan de verschillen tussen een 40D en een 50D.
Daarnaast hou je 195 euro in de pocket voor een mooi stukje L glas. (17-40) Uber combi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

psychodweep schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 23:01:
-UDMA support voor CF kaarten (gaat tot meer dan 30MB/sec terwijl een 40D al vast zit aan 13MB/sec)
Crap, dus ik heb voor niks dure Sandisk kaartjes in mijn 40D? Fijn dat dat soort info altijd duidelijk beschikbaar wordt gesteld door fabrikanten.

/rant

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ethirty schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 00:00:
[...]
Crap, dus ik heb voor niks dure Sandisk kaartjes in mijn 40D? Fijn dat dat soort info altijd duidelijk beschikbaar wordt gesteld door fabrikanten. /rant
Nee en ja... Het uitlezen van je "dure" kaartjes via een kaartlezer - mits die het aankan - zal sneller gebeuren, wanneer je snellere kaarten gebruikt.
Wat is "dure" kaartjes voor jou? CF is sowieso al niet zo snel als SD, is mijn ervaring. Sandisk CF Extreme IV haalt 15 MB/s, waar Sandisk SD "II" al 18 MB haalt, met mijn cardreader (Sandisk Extreme, waar alweer een snellere versie van te koop is...) De vraag is, of je ermee kan leven (ik wel, ik pak een kopje koffie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crap, dus ik heb voor niks dure Sandisk kaartjes in mijn 40D? Fijn dat dat soort info altijd duidelijk beschikbaar wordt gesteld door fabrikanten.

/rant
Je hebt het blijkbaar nog nooit gemerkt. Kortom, laat je niet opnaaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En dat is voor flo_ ook wel een verschil, want de 300D kan niet meer dan 1.5MB/s . :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Voutloos schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 09:47:
En dat is voor flo_ ook wel een verschil, want de 300D kan niet meer dan 1.5MB/s . :P
Klopt ja, dat wegschrijven duurt soms een eeuwigheid :p Gelukkig heb ik, met het vooruitzicht ooit over te stappen op iets beters, wat snellere CF-kaarten aangeschaft. 8) Nu zijn dat ook niet de snelste (SanDisk CF Ultra II, lezen: 9MB/s, schrijven 10MB/s), maar toch :)

[ Voor 11% gewijzigd door flo_ op 15-07-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Een van de voordelen van de 50D die mij over de streep trok tov de 40D is toch wel de schermresolutie, in combinatie met live view voor handmatig scherpstellen bij macro foto's. (is ook het enige waar ik liveview voor gebruik)
Je kunt dan mooi het stuk wat je scherp wilt 5 of 10x vergroten, en handmatig scherpstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
M a r c o schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 10:40:
Een van de voordelen van de 50D die mij over de streep trok tov de 40D is toch wel de schermresolutie, in combinatie met live view voor handmatig scherpstellen bij macro foto's. (is ook het enige waar ik liveview voor gebruik)
Je kunt dan mooi het stuk wat je scherp wilt 5 of 10x vergroten, en handmatig scherpstellen.
Ja, dat heb ik ook ergens teruggezien in een review van de 50D, dat is echt een fantastische functie! Het grotere scherm en 600.000 meer dots spreekt me ook aan, aangezien ik graag even terugkijk (gedetailleerd) of de scherpstelling is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uh, je kan sowieso je foto niet fatsoenlijk beoordelen op een postzegel schermpje. En nee, dat red je ook niet met die paar pixels meer. 200 euro voor extra pixels (zowel scherm als sensor) ? Misschien interessant voor de über pixelpeeper maar je verwent jezelf meer door de kitlens te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Op het scherm van de 50D lukt dat best goed hoor F. Jacobse.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nadroJ schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:32:
Op het scherm van de 50D lukt dat best goed hoor F. Jacobse.
50D heeft idd goed scherm, in dat opzicht moet ik met de rest meegaan. Maar wat betreft je 40D & kitlens vervanger moet ik hem wel weer gelijk geven... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Klinkt misschien een beetje raar, maar heb standaard altijd de EF 28mm f/1.8 erop zitten. De kit gebruik ik alleen als ik een wat grotere hoek nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bijkomend (luxe) probleem, mocht je een 50D kopen. De body vraagt gewoon om goed glas.

Een EF-S 17-85 bijvoorbeeld die ik "heel redelijk" op m`n 400D vond presteren, werd in één keer gedegradeerd tot "slecht" toen ik hem op m`n 50D had zitten. Het ligt natuurlijk ook aan jezelf hoeveel je je hier aan ergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
En hoe zit dat dan, denk je, met de genoemde lens (EF 28mm f/1.8)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:29:
Uh, je kan sowieso je foto niet fatsoenlijk beoordelen op een postzegel schermpje. En nee, dat red je ook niet met die paar pixels meer. 200 euro voor extra pixels (zowel scherm als sensor) ? Misschien interessant voor de über pixelpeeper maar je verwent jezelf meer door de kitlens te vervangen.
Maar als je 5 of 10 x vergroot, en dan op je scherm kijkt met die hogere resolutie, kun je toch behoooorlijk precies scherpstellen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Laatst online: 08-06-2023
[...]

/rant
Oei, blijkbaar is het maar een dikke 10-11MB/sec ipv 13:
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9257
Bij de 50D worden veel hogere snelheden gehaald met dezelfde kaart:
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9672

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flo_ schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 12:16:
En hoe zit dat dan, denk je, met de genoemde lens (EF 28mm f/1.8)?
Mijn post van 12:03 was niet zozeer een reactie op de daar bovenstaande post van jouw.

Ik heb nog nooit met een EF 28 F/1.8 gewerkt, maar ik heb zelf wel een Sigma 30 F/1.4 en die presteert gewoon prima op de 50D. De randscherpte valt voor een prime tegen (iets waar de 28 F/1.8 volgens Photozone ook last van heeft). Ik stoor me daar echter niet zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Ook ik heb de knoop doorgehakt, de 50D is binnen. Bij Booms gehaald in de Van Woustraat voor €835. Bij Fotovak Engel in de Leidsestraat kostte hij maarliefst €959 en met de klap op de vuurpijl vraagt Studio Spui maarliefst €995 voor dit beestje. Opzich niet gek, die laatste twee prijzen, hartje centrum. In de buurt heb ik niet veel andere fotowinkels of ik moet via internet bestellen...

Binnenkort een uitgebreide review :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Feli! Booms is idd een van de goedkopere winkels, zoniet de goedkoopste in A'dam. Studio Spui is echt te ridiculous ja. Elke keer als ik erlangs loop moet ik lachen om de prijzen van spul in de etalage uitgestald.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
nadroJ schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:57:
Feli! Booms is idd een van de goedkopere winkels, zoniet de goedkoopste in A'dam. Studio Spui is echt te ridiculous ja. Elke keer als ik erlangs loop moet ik lachen om de prijzen van spul in de etalage uitgestald.
Ja, dankjewel!

Hier nog even mijn eerste indruk van de camera:

Voordat ik op pad ging, heb ik eerst twee BP-511-accu's opgeladen, de 300D, mijn vorige spiegelreflex, gebruikt namelijk precies dezelfde als de 50D. In de winkel aangekomen (Foto Booms), zag ik hem al in de vitrine staan. Naast de 50D verkochten ze ook de 40D, maar dan met een 17-85 IS USM. Deze combinatie was 90 euro duurder dan de 50D-body. Ik heb het nog overwogen, maar ben uiteindelijk toch voor de 50D gegaan in de veronderstelling dat nieuw altijd beter is. Beetje gek argument natuurlijk, aangezien vele tests laten zien dat de camera's identiek zijn aan elkaar qua beeldkwaliteit. De 50D heeft dan weer wat extraatjes, dat zal dan wel de reden zijn waarom ik hem heb genomen (nu weet ik het weer 8)7). Enfin, de camera is binnen.

Schitterend weer buiten, meteen maar het eerste en het beste bankje gepakt aan de Jozef Isrealskade. Binnen een paar tellen had ik de body al uit de doos. Meteen accu erin, 28mm erop, lenskap eraf, in de M-stand gedraaid en camera aan! Nog even de datum en tijd ingesteld en daarna kon het feest beginnen.

Allereerst viel natuurlijk op dat de body wat groter is. Hij voelt lekker aan, vooral op de plaatsen waar je hem vast moet houden. Het materiaal is zeer robuust. Ook het bereik van de zoeker is aanzienlijk groter t.o.v. de 300D. Ik richtte het objectief op de overkant, de Amstelkade, en wilde de sluitertijd en het diafragma gaan instellen. De sluitertijd stond, alleen het diafragma kreeg ik niet voor elkaar. Ik druk nogmaals de (EV-/+)-knop in en draai aan het kleine wieltje, maar niets... Huh? Toch maar even het boekje erbij pakken. Aah! Hij moest nog een standje verder dan "ON", namelijk het liggende streepje. Daarna kon ik netjes met het grote wieltje het diafragma instellen. Onstpannen.... en de eerste foto was een feit!

Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
flo_ schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:03:
[...]

Ja, dankjewel!

Hier nog even mijn eerste indruk van de camera:

Voordat ik op pad ging, heb ik eerst twee BP-511-accu's opgeladen, de 300D, mijn vorige spiegelreflex, gebruikt namelijk precies dezelfde als de 50D.
Dat is niet helemaal waar, vanaf de 30D wordt de BP-511A gebruikt. Hoewel die vrijwel hetzelfde en compatible zijn, wordt aangeraden om ze niet te mengen in een grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
Magic schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:12:
[...]

Dat is niet helemaal waar, vanaf de 30D wordt de BP-511A gebruikt. Hoewel die vrijwel hetzelfde en compatible zijn, wordt aangeraden om ze niet te mengen in een grip.
Klopt, dat heb ik gisteravond gelezen in de handleiding. Afzonderlijk gebruik in het standaard batterijcompartiment is dus geen probleem?

[ Voor 9% gewijzigd door flo_ op 16-07-2009 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd flo_ met de 50D. Bevalt de 28 F/1.8 nog steeds... ;)
[...]

Waarom zou je ze niet in combinatie met elkaar mogen gebruiken?! I.v.m. verschillende voltages van de accu`s?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
flo_ schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:14:
[...]

Klopt, dat heb ik gisteravond gelezen in de handleiding. Afzonderlijk gebruik in het standaard batterijcompartiment is dus geen probleem?
Dat zou geen probleem mogen zijn. Het verschil zit hem volgens mij in de capaciteit. De BP511A zou wat langer mee moeten gaan. Als je ze samen in een grip zou doen dan zou de BP511A beperkt worden in zijn vermogen, en mogelijk minder lang meegaan/"lui" kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
@Geert Glas: dankjewel! Ja hoor, de 28mm doet in ieder geval niet onder t.o.v. de 300D. Ik kan ook moeilijk zeggen dat hij scherper is geworden. Binnenkort maar eens testen. M'n gevoel zegt in ieder geval: even goed.

@Magic: thnx

[ Voor 3% gewijzigd door flo_ op 16-07-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

hmm, dat wist ik niet.
ik heb momenteel een drietal accu's in gebruik geen idee welke types dat precies, maar ik dacht dus dat ze hetzelfde waren en dat het voor in de grip weinig uitmaakte :X

Vanavond thuis maar even checken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik had een Nikon D70 met 2 goede lenzen, maar kreeg de optie de Canon 5D van mijn vader over te nemen. Door de D70 te verkopen kon ik hier dan een goede lens bijkopen. Nou heeft mijn hele familie Canon camera's (en dus ook lenzen), dus vandaar de wissel van merk.

Na wat wikken en wegen heb ik toch besloten de 5D niet over te nemen, maar deze te verkopen en hiervoor de 50D te kopen, ik heb een HD TV, dus wilde de HDMI aansluiting gebruiken en de 5D is toch inmiddels een aantal jaren verouderd, wel full frame, maar toch. Na een paar lenzen geprobeerd te hebben ben ik uiteindelijk voor de 24-70 2.8 L van Canon gegaan en ik had niet tevredener kunnen zijn. Ook had ik het geluk de 50D met de 16% kortings actie van de Mediamarkt in Zwolle voor 771 Euro te kunnen kopen.

De enige Nikon optie die ik mis, is dat het AF/scherpstellen bij weinig licht via de flitser ipv het hulplicht gaat, waardoor je ongewild bijvoorbeeld kinderen met een behoorlijk vel licht in de ogen flitst, hier zal vast wel een oplossing voor zijn, maar dat vond ik standaard bij Nikon toch makkelijker gaan. Verder heel erg tevreden, een aanrader, al zijn de RAW bestanden wel extreem groot :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste