Canon EOS 50D

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 38 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Eigenlijk te gek voor woorden dat Canon, van origine het merk met de beste ruis-iso verhouding het zo aangepakt heeft. De resolutie verlagen? Ik zie ze dat niet doen, dat is hetzelfde als impliciet toegeven dat ze fout zaten. Ik denk dat ze wel eens sneller dan dat ze zelf gedacht hadden een grotere sensor (1.3x) gaan introduceren in de **D serie.. Laten we duimen!

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:42
mennovanw schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:59:
Eigenlijk te gek voor woorden dat Canon, van origine het merk met de beste ruis-iso verhouding het zo aangepakt heeft. De resolutie verlagen? Ik zie ze dat niet doen, dat is hetzelfde als impliciet toegeven dat ze fout zaten. Ik denk dat ze wel eens sneller dan dat ze zelf gedacht hadden een grotere sensor (1.3x) gaan introduceren in de **D serie.. Laten we duimen!
Ik verwacht nou geheel NIET dat een 1.3crop in de xxd serie komt.
Er is geen lens voor ontworpen, itt een redelijke stapel lenzen voor 1.6 crop.

De 50d is niet de opvolger van de 40d, maar een hi res versie van de 40d, zo werd hij voorgesteld.
De 60d, die ik over een half jaartje eigenlijk wel verwacht (zodat de 40d 18 maanden cycles gewoon door gaat) zal misschien wel slechts 14mp hebben, maar met een heel stuk fijnere sensor en film mode.
Ik kan me het best voorstellen iig.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgion schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:28:

Ik kan me zelfs voorstellen dat fabrikanten de race toch doorzetten voor de compactmarkt en een andere aanpak gaan hanteren voor de SLR markt. Minder megapixel, meer andere kwaliteiten. Mijn zegen hebben ze in ieder geval!

Amen
De mijne ook, maar de feiten spreken toch anders...... >:) (50D en 5D Mk2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgion schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:40:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens wat DR betreft trouwens.
Bij processoren is het uiteindelijk ook gelukt, dus hopelijk ziet Canon ook heel snel het licht.
Canon weet heel best waar het licht is, maar de marketing bepaalt helaas welke kant het opgaat......
Het zijn gouden tijden voor de cameraindustrie, dat moet volledig uitgemolken worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:54:
[...]

Canon weet heel best waar het licht is, maar de marketing bepaalt helaas welke kant het opgaat......
Het zijn gouden tijden voor de cameraindustrie, dat moet volledig uitgemolken worden....
En dat is nou precies de reden dat ik niet geloof dat ze de resolutie zullen verlagen van de **D-serie maar andere trucs gaan toepassen. Megapixels verkopen jammer genoeg nog steeds :X

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een 1.3 crop in een xxD body gaat ook niet gebeuren lijkt me, waar moeten anders al die EF-S objectieven op gezet worden? De xxxD reeks?

Hopelijk gaat Canon aan de gang met Backside illumination of dat nieuwe Black silicon wat nog in prototype stadium is. Anders zie ik niet in wat men voor de 60D kan verzinnen op het gebied van sensor verbetering. Maar misschien dat hoeft ook nog niet, de 30D had ook dezelfde sensor als de 20D, dus misschien speelt dit pas voor de 70D (over 3 jaar).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
zonoskar, met het verschil dat de 20d toendertijd echt een geniale sensor had, met eigenlijk geen concurrentie om zich heen, daarom kon de 30d die sensor ook mee krijgen. De 50d is al geen fijne sensor bij introoductie, dat zal er zeker niet beter op worden over een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07 17:12
Nou ik kan me nog herinneren dat de 30D ook afgekraakt werd. Waarom? Omdat ze de sensor niet vernieuwd hadden. O-)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Joepv schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:24:
Nou ik kan me nog herinneren dat de 30D ook afgekraakt werd. Waarom? Omdat ze de sensor niet vernieuwd hadden. O-)
En was het daarom een slechte camera???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nomad schreef op zondag 02 november 2008 @ 13:15:
[...]

Ik verwacht nou geheel NIET dat een 1.3crop in de xxd serie komt.
Er is geen lens voor ontworpen, itt een redelijke stapel lenzen voor 1.6 crop.

De 50d is niet de opvolger van de 40d, maar een hi res versie van de 40d, zo werd hij voorgesteld.
De 60d, die ik over een half jaartje eigenlijk wel verwacht (zodat de 40d 18 maanden cycles gewoon door gaat) zal misschien wel slechts 14mp hebben, maar met een heel stuk fijnere sensor en film mode.
Ik kan me het best voorstellen iig.
Ik verwacht inderdaad zeker niet dat er een grotere sensor in de xxD serie komt. Maar dat er zo snel een opvolger komt lijkt me sterk, hoewel je nu niets meer kan uitsluiten natuurlijk. Maar dat Canon opeens ipv eens in de 18 maanden 1 camera in deze reeks uit te brengen er plots 3 in dezelfde tijd (40D in sept 07, 50D in sept 08 en 60D in het voorjaar van 2009) kan uitpersen zou een olympische prestatie zijn, niet onmogelijk, als je er genoeg pegels tegenaan gooit.

De 60D wordt hopelijk een ca. 12MP toestel met (iets) betere ruis en DR prestaties dan de 40D, en met een (nog) beter AF systeem. En moviemode niet te vergeten. Dat zou een camera zijn waar ik zonder met m'n ogen te knipperen m'n portemonnee voor trek. Dat is zeker niet het geval met de 50D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 09:43
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:21:
[...]
De 60D wordt hopelijk een ca. 12MP toestel met (iets) betere ruis en DR prestaties dan de 40D, en met een (nog) beter AF systeem. En moviemode niet te vergeten. Dat zou een camera zijn waar ik zonder met m'n ogen te knipperen m'n portemonnee voor trek. Dat is zeker niet het geval met de 50D.
Eens :Y
Ik ben heel benieuwd wanneer ie komt. Lijkt me ook sterk dat het al zo snel is. Maarja, het blijft speculeren ;)

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Laatst online: 22:35
Ik ben er vrij zeker van dat er geen sensor van <15 MP in een komende xxD komt. Dat is niet te verkopen aan de massa. Wat wij en anderen op de verschillende (fotografie)fora vinden is totaal niet representatief.

Ik denk dat het volgende bijv. meer representatief is:
"Hmmm... 40D of 50D? OMG 15MP vs. 10MP --> 50D"
"Hmmm... 50D of 60D? OMG 15MP vs. (hypothetisch) 12MP --> er klopt iets niet -> Nikon" :)

Zo snel een 60D zie ik ook niet gebeuren.. ik zie geen reden voor Canon om overhaast zoiets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
M a r c o schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:52:
[...]

En was het daarom een slechte camera???
Dat is precies wat ik wil aanhalen ;) Is de 50D een slechte camera? Nee, alleen hij is 15% vernieuwender ipv de 50% vernieuwing die men verwacht omdat de sensor zoveel meer mpix heeft gekregen. Op dpreview lees je in de fora dat mensen die de 50D gekocht en langs hun 40D gezet hebben, dat ze niet meer terug willen. (hier lees ik ook 1 post, waar iedereen overheen leest blijkbaar). Er wordt zelfs geschreven dat er verbetering is in de sensor als je gaat printen (want daar gaat het om!). Nee, geen schokkende verbetering, maar wel een beetje. Door één mindere review de hele wereldbevolking een camera slecht vindt! Terwijl ze de camera nog niet eens hebben aangeraakt!

[ Voor 4% gewijzigd door Joepv op 03-11-2008 13:46 ]

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Ik zal zeker niet beweren dat de 50D slecht is.
Wel vind ik persoonlijk dat de 400,- euro prijsverschil op dit moment aanleiding is om de 50D niet zonder meer te verkiezen boven de 40D. De output is redelijk identiek etc. etc. Je moet dus wel erg veel geld over hebben voor 5 mpix verschil en een mooier schermpje. Als je dan ook nog meeneemt dat je lenzen ERG goed moeten zijn (qua oplossend vermogen) om de sensor tevreden te stellen qua resolutie, dan kun je jezelf afvragen wat er van die 15 mpix effectief overblijft.
Als de prijzen dichter op elkaar kruipen word het een ander verhaal, maar vooralsnog zou ik eerder in beter glas investeren...

Gelukkig kan iedereen nog steeds zelf keuzes maken en moet eenieder doen wat wij wil met z'n centen. Het is tenslotte maar net waar je prioriteiten liggen.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
- J.W. - schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:40:
Ik ben er vrij zeker van dat er geen sensor van <15 MP in een komende xxD komt. Dat is niet te verkopen aan de massa. Wat wij en anderen op de verschillende (fotografie)fora vinden is totaal niet representatief.

Ik denk dat het volgende bijv. meer representatief is:
"Hmmm... 40D of 50D? OMG 15MP vs. 10MP --> 50D"
"Hmmm... 50D of 60D? OMG 15MP vs. (hypothetisch) 12MP --> er klopt iets niet -> Nikon" :)

Zo snel een 60D zie ik ook niet gebeuren.. ik zie geen reden voor Canon om overhaast zoiets te doen.
Weet niet of ik het met deze redenering eens ben. Als Canon opeens teruggaat in MP worden de consumenten ook een beetje aan het denken gezet natuurlijk. Consumenten weten dat Canon 15 MP aankan, want ze hebben het gedaan, dus als ze teruggaan hebben ze daar misschien wel een goede reden voor zou men kunnen redeneren. Zo is het volgens mij ook gegaan met de Ghz race in de computerwereld. Op voorwaarde dat je helder kan uitleggen dat meer pixels niets toevoegen als je niet extreem groot wil afdrukken, en dat andere eigenschappen zoals dynamic range, ruis en verwerkingssnelheid veel belangrijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 16:27

aap

Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:33:
[...]
o is het volgens mij ook gegaan met de Ghz race in de computerwereld. Op voorwaarde dat je helder kan uitleggen dat meer pixels niets toevoegen als je niet extreem groot wil afdrukken, en dat andere eigenschappen zoals dynamic range, ruis en verwerkingssnelheid veel belangrijker zijn.
Beetje off-topic: de processorwereld kwam hier mee weg doordat ze tegelijk overgingen naar multicores. Dus de simpele consument kon overtuigd worden met argumenten als "minder GHz, maar meer cores, dus netto toch sneller" (denk maar aan de advertenties waarin er over 4x2.4 GHz processors gesproken wordt) . In de fotografie zal er dan toch ook een sprekende metric gevonden moeten worden die gebruikt kan worden om aan de consument uit te leggen dat minder toch meer is. Ik zou zo gauw niet weten welke dat kan zijn; ISO of DR zijn begrippen die zouden kunnen, maar voor de niet al te technisch onderlegde consument waarschijnlijk weinig zeggende begrippen zijn.

Dan lijkt de gemakkelijkste manier waarop je dit aan de markt kan uitleggen, door toch naar grotere sensoren te gaan. Dan kun je naar de consument uitleggen dat ze en meer pixels en een grotere (klinkt altijd goed toch?) sensor krijgen. Dat de pixels per oppervlak dan afnemen, valt dan niet zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 14:19
Wat ik een beetje mis, is dat het in deze klasse camera's wel om gebruikers gaat, die iets van fotografie afweten. Daarom denk ik ook niet dat het onverkoopbaar is, als Canon opeens een stapje terug neemt op het gebied van sensorresolutie. Wij hier weten met z'n allen dat het om meer draait dan alleen maar meggapixels.
Als fabrikanten die stap durven te nemen, dan zal de compactmarkt wel volgen.

De vergelijking met cpu's vind ik nog steeds de beste. Als je het redelijk begrijpelijk uit weet te leggen, zal de consument het begrijpen en daarmee ook bereid zijn de overstap in denkwijze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Morgion schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:24:
Wat ik een beetje mis, is dat het in deze klasse camera's wel om gebruikers gaat, die iets van fotografie afweten.
Dat zou best nog eens tegen kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk dat het omdat hier veel mensen zitten met affiniteit voor IT en de techniek achter producten dat wij wel snappen dat meer megapixels meer ruis oplevert. Maar iemand die uit de oude fotografie wereld komt, heeft wel veel verstand van foto's maken en waarscheinlijk ook van filmrolletjes, maar hebben vaak weinig verstand van CMOS sensoren en signaal versterking etc. Zij zien alleen Megapixels. Wel zullen ze natuurlijk scherpte, ruis en kleurdynamiek zien. Wat dat betreft als de nieuwe camera's steeds meer ruis op de afdrukke laten zien (wat nu nog niet het geval is) zullen ze ook beter gaan nadenken over de effecten van meer pixels op hetzelfde oppervlakte.

Voor de consumetnenmarkt denk ik dat er een stoppen aan is, en zal megapixels nog heel lang verkoopargument nummer 1 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

aap schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:10:
Ik zou zo gauw niet weten welke dat kan zijn; ISO of DR zijn begrippen die zouden kunnen, maar voor de niet al te technisch onderlegde consument waarschijnlijk weinig zeggende begrippen zijn.
Misschien net als bij de videocams, 3CCD ipv maar 1 sensor met een RGB filter ervoor. Elke pixel krijgt 3x zoveel licht plus het licht wat normaal door het filter tegengehouden wordt. Maar dan heb je dus 3x een APS-C sensor en dat neemt toch wel wat ruimte in beslag :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:33:
[...]
Zo is het volgens mij ook gegaan met de Ghz race in de computerwereld.
Dat was imo wat anders, toen werd het fysiek erg moeilijk het aantal Ghz'en op te voeren, dus toen hadden ze geen keus.

't Lijkt me niet echt een probleem om sensoren met 30MP+ te maken. Als je al kijkt wat je zou krijgen als je een compact-sensor zou opschalen..
Zolang mensen geloven "meer MP = beter", levert ze dat bakken geld op: Gewoon steeds meer MP in een camera proppen en mensen blijven wel upgraden. Ik zie dus niet in waarom ze deze, voor hun uitstekende, strategie zouden wijzigen..

[ Voor 12% gewijzigd door - J.W. - op 03-11-2008 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja misschien hebben jullie gelijk en is de consument gefixeerd op megapixels, zelfs bij semiprofessionele bodies. Tsja, wat kun je dan anders zeggen dan dat de consument krijgt wat hij verdient? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Nou, zag gisteren de nieuwe neckstrap van de Canon 50D. Volgens mij is die gemaakt voor gearsletjes, want daar val je echt mee op. Ding heeft een felrode rand en lekker groot het 50D logo erop geborduurd en daarnaast nog een 2x Canon.

Dat bewijst maar weer eens dat het niet gaat om techniek, maar wat de consument wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
strap is inderdaad veeeeel te flashy, maar goed, ik heb gelijk mijn optech strap eraan gehangen en de canon strap gaat de doos terug in.
Die standaard nekstraps zijn toch niks als je een camera met grip, flitser en telelens om je nek hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Wat een overdrijving... Die rode rand is imo net zo rood als die van m'n 40D ooit was en hij is zelfs maar 4mm tegen 5mm voor de 40D. Op de 40D-strap staat met koeienletters DIGITAL, waar nu helemaal op het eind 50D staat. Lekker boeiend en zelfs de 1000D heeft een rood randje op de strap tegenwoordig. Ik loop nu ruim 5 weken c.q. 5k clicks buiten te spelen met de 50D erbij en er heeft nog niemand opgemerkt dat het een nieuwe camera is. Als je echt op wil vallen kan je beter een leuke gebruikte (film) middenformaatcamera op de kop tikken. ;)

Mijn camera's hangen meestal over m'n schouders, niet om mijn nek. Dan is de originele strap best uit te houden. Op de blote huid voelen de originele straps inderdaad niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik nou echt de eerste die weet dat er een nieuwe firmware is? 1.0.3 ik dacht dat ik er al laat mee was :+

Changelog:

1. Corrects a phenomenon in which an image becomes overexposed when C.Fn.II-3 Highlight tone priority is set to "1" together with other camera settings. (This correction has already been incorporated in the Version 1.0.2 and later firmware.
2. Corrects a rare phenomenon in which "busy" blinks on the camera's display panel and the shutter cannot be released due to the timing of battery installation.
3. Corrects a rare phenomenon in which "Err 99" appears on the camera's display panel and LCD monitor and the shutter cannot be released due to the timing of pressing the shutter button.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 20:22 . Reden: iets teveel naast bekijk bericht geklikt+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 20:21:
Ben ik nou echt de eerste die weet dat er een nieuwe firmware is? 1.0.3 ik dacht dat ik er al laat mee was :+

Changelog:

1. Corrects a phenomenon in which an image becomes overexposed when C.Fn.II-3 Highlight tone priority is set to "1" together with other camera settings. (This correction has already been incorporated in the Version 1.0.2 and later firmware.
2. Corrects a rare phenomenon in which "busy" blinks on the camera's display panel and the shutter cannot be released due to the timing of battery installation.
3. Corrects a rare phenomenon in which "Err 99" appears on the camera's display panel and LCD monitor and the shutter cannot be released due to the timing of pressing the shutter button.
Nee, je loopt zwaar achter (sinds 28-10-08), zie: ajhaverkamp in "Canon EOS 50D - 15MP dSLR"
Sinds die dag geen "probleem 2 en 3" meer gehad iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gister de 50D inhuis, bevalt top al heb ik er nog niet veel mee kunnen experimenteren. Komende dagen maar eens wat proberen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Ik ben sinds kort op zoek naar een nieuwe camera. Mijn voorkeur gaat uit naar Canon, met name de 50D.

Uiteraard ben ik druk alle reviews en fora´s aan het lezen over de 50D vs de 40D.

Iedereen heeft het hoofdzakelijk over de ruis die de 50D produceerd, voornamelijk bij hoge ISO-waarden, maar hoe presteerd de 50D bij ISO-waarden tussen 100-400 t.o.v de 40D? Hier lees je maar weinig over, maar dit zijn wel de waarden waar ik voornamelijk op fotografeer.
Heeft iemand een goed vergelijk?

Ook lees ik verhalen over het downsizen van de bestanden naar ongeveer 10 tot 12 Megapixels om de ruis terug te brengen tot een acceptabel niveau, maar wat is dan nog het nut van de 15,1 Megapixels?

Kortom: Is de 50D de moeite waard t.o.v. de 40D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Die vraag over meer megapixels moet je aan Canon sturen, mocht je dit topic goed gelezen hebben wordt deze vraag continue gesteld (en weinig mensen kunnen er echt een sluitend antwoord op geven)

Van welke camera kom je vandaan? Ikzelf heb een 30D gekocht ten tijde dat de 40D al een jaar op de markt was, puur vanwege dat ik de extra features niet boeiend vond t.o.v. het prijsverschil. (kosten-baten etc)
Of het de moeite waard is hangt er vanaf hoe graag je van je geld af wilt en in hoeverre je een pixelpeeper bent. Ik zou zelf niet voor de 50D gaan, maar wie ben ik?

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ligt er maar net aan wat je van de extra features vind.
Ik zelf vind bijvoorbeeld het superscherpe scherm gewelig om voor macrofoto's in live-view mode handmatig scherp te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Och, die ruis is een storm in een glas water. Gaat echt nergens over. Zeker op print zie je geen verschil, of in het voordeel van de 50D. Ik heb een maand geleden een 50D aangeschaft als vervanger van mijn 30D en doe 80% low light werk op ISO1600+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepv schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:44:
Och, die ruis is een storm in een glas water. Gaat echt nergens over. Zeker op print zie je geen verschil, of in het voordeel van de 50D. Ik heb een maand geleden een 50D aangeschaft als vervanger van mijn 30D en doe 80% low light werk op ISO1600+
Wat zijn voor jou de grote voordelen van de 50D t.o.v. de 30D (in de praktijk dan he, waar je écht verschil mee merkt)?

Qua ruis vind ik de 30D behoorlijk meevallen, goed belichte iso1600 is prima. Doet de 50D daar nog een schepje bovenop of presteren ze nagenoeg gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Momenteel ben ik nog trotse bezitter van een 400D... :$
Het wordt dus sowieso een verbetering!

Het aantal megapixels van de 50D trokken mij zeer aan omdat ik met regelmaat uitvergrotingen bestel van 30x45 of groter.

Ook het vernieuwde scherm lijkt mij super, maar is niet het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Het grootste voordeel vind ik de AF, dat merkte ik echt goed bij mijn eerste situatie met weinig licht. Daarna voelt de body geometrie veel beter aan en lijkt wat groter. Als ik geen zware 70-200 had liet ik de grip er nu af. En natuurlijk is het scherm erg mooi. Live-view vind ik leuk, maar niet spannend, misschien dat ik dat in de toekomst meer ga gebruiken.

De 50D heb ik aangeschaft omdat ik mijn 30D heel goed kon verkopen, anders was ik zeker bij mijn 30D gebleven, want deze presteerde erg goed. Met een beetje correcte belichting heb ik zelfs op ISO3200 mooie afdrukken gemaakt op A4.

Of de 50D beter presteert op hoge ISO? Ik heb pas 1 concert met de 50D gewerkt en daar ben ik uitermate tevreden over. Deze ISO1600 shots zijn toch wat mooier en durf nu ISO3200 sneller te gebruiken. Maar in januari ga ik weer meer concerten fotograferen en dan kan ik er meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Als je puur economisch kijkt is de 40D de "slimste" keuze met de beste prijs/prestatie verhouding.
Ik zelf ben ondanks dat evengoed voor de 50D gegaan (ook vanaf een 400D) en ik ben niet ontevreden.
Mij leken de nieuwe features wel handig, en ergens ben ik misschien ook wel een gearslet. Hiermee bedoel ik, dat als ik iets nieuws koop, dat ik niet graag een "ouder" model koop, ook al weet ik dat dat nergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bokko! schreef op maandag 08 december 2008 @ 11:14:
Momenteel ben ik nog trotse bezitter van een 400D... :$
Het wordt dus sowieso een verbetering!

Het aantal megapixels van de 50D trokken mij zeer aan omdat ik met regelmaat uitvergrotingen bestel van 30x45 of groter.

Ook het vernieuwde scherm lijkt mij super, maar is niet het belangrijkste.
en wat heb je dan aan die extra megapixels ? voor mijn expositie heb ik alleen maar afdrukken van 60x40 gemaakt en dan heb je al ruim voldoende aan de 6megapixel die mijn fuji s5 heeft :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
M a r c o schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:32:
Ligt er maar net aan wat je van de extra features vind.
Ik zelf vind bijvoorbeeld het superscherpe scherm gewelig om voor macrofoto's in live-view mode handmatig scherp te stellen.
Dat bedoel ik ook met kosten-baten. Je kunt best ergens meer geld aan spenderen, als je er ook meer baat bij hebt. Het is maar net wat je nodig hebt dus. Ik had geen baat bij live view, geen baat bij een half inch groter scherm etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Als je puur economisch kijkt is de 40D de "slimste" keuze met de beste prijs/prestatie verhouding.
Ik zelf ben ondanks dat evengoed voor de 50D gegaan (ook vanaf een 400D) en ik ben niet ontevreden.
Mij leken de nieuwe features wel handig, en ergens ben ik misschien ook wel een gearslet. Hiermee bedoel ik, dat als ik iets nieuws koop, dat ik niet graag een "ouder" model koop, ook al weet ik dat dat nergens op slaat.
Dat gevoel heb ik dus ook een beetje... Het liefst koop ik het nieuwste model, maar door alle berichten rond de 50D ben ik een beetje terughoudend.
en wat heb je dan aan die extra megapixels ? voor mijn expositie heb ik alleen maar afdrukken van 60x40 gemaakt en dan heb je al ruim voldoende aan de 6megapixel die mijn fuji s5 heeft :Y
Wat je aan extra megapixels hebt?

Reken maar eens uit:
Afdrukken met 300 pixels per inch is 118,11 pixels per cm

60 x 40 cm = 7086,6 x 4724,4 pixels = 33479933,04 pixels = afgerond 33,5 megapixels

Natuurlijk kan je met een 6MP camera grote afdrukken maken en zullen ze er ongetwijfeld mooi uitzien, maar met meer megapixels kan je toch echt meer kwaliteit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bokko! schreef op maandag 08 december 2008 @ 12:54:
[...]

Dat gevoel heb ik dus ook een beetje... Het liefst koop ik het nieuwste model, maar door alle berichten rond de 50D ben ik een beetje terughoudend.

[...]

Reken maar eens uit:

60 x 40 cm = 7086,6 x 4724,4 pixels = 33479933,04 pixels = afgerond 33,5 megapixels

Natuurlijk kan je met een 6MP camera grote afdrukken maken en zullen ze er ongetwijfeld mooi uitzien, maar met meer megapixels kan je toch echt meer kwaliteit halen.
Als je door de aanschaf van een duurdere camera (50D ipv 40D) gaat besparen op een goede lens, is dat vaak veel slechter voor de kwaliteit dan die extra megapixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
sOid schreef op maandag 08 december 2008 @ 13:01:
[...]

Als je door de aanschaf van een duurdere camera (50D ipv 40D) gaat besparen op een goede lens, is dat vaak veel slechter voor de kwaliteit dan die extra megapixels.
Daar heeft hij gelijk in. Je kunt beter een 40D gebruiken met goede lens, in plaats van een 50D met kitlens.
Ga je voor de 50D, zorg dan ook dat je een wat betere lens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Ja, en zo kun je uren, dagen, weken, maanden, jaren door discussiëren totdat je er dood bij neer valt. Het is gewoon een kwestie van: "wil ik het geld kwijt voor een 50D?" en zo ja... kopen en niet te lang over praten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Dat snap ik wel, maar het gaat mij in dit geval puur om de body.
Ja, en zo kun je uren, dagen, weken, maanden, jaren door discussiëren totdat je er dood bij neer valt. Het is gewoon een kwestie van: "wil ik het geld kwijt voor een 50D?" en zo ja... kopen en niet te lang over praten. :)
Ik denk dat het daar in mijn geval op uit komt.

[ Voor 44% gewijzigd door bokko! op 08-12-2008 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Ik heb ´m gekocht!

Wat een fijn apparaat zeg O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30
bokko! schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:12:
Ik heb ´m gekocht!

Wat een fijn apparaat zeg O+
fijn apparaat......wat heb je voor lens?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Deathchant schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:30:
[...]

fijn apparaat......wat heb je voor lens?
Heb ´m nu getest met een 50mm prime... hoezo? Het blijft een fijn apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

reiker

dan jij!

bokko! schreef op maandag 08 december 2008 @ 12:54:
[...]

[...]

Reken maar eens uit:

60x40cm op 300dpi?!
Er zijn vast omstandigheden dat dat nodig is, maar voor enigzins normaal gebruik is 150-200dpi meer dan genoeg voor zulke afdrukken (misschien zelfs wel minder).

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Laat hem nou...

..hij wilde gewoon zichzelf overtuigen om de meeste megapixels te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokko!
Parle85 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 14:45:
Laat hem nou...

..hij wilde gewoon zichzelf overtuigen om de meeste megapixels te kopen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 18:10
15MP op een 1,6 cropfactorbody is overkill voor de meeste lenzen (dat is de meesten hier al duidelijk lijkt me).
Maar als je niet van geinterpoleerde pixels houdt door de Bayer-matrix van de sensor.
Dan is S-RAW van een 15MP toch wel interessanter dan S-RAW van een 10MP sensor.

Persoonlijk had ik ook niet erg gevonden als de 50D ook 10MP was geweest, en alle capaciteit was gebruikt voor minder ruis. En zo een heel bruikbare ISO 3200 te creeren voor o.a. concert-fotografie.

[ Voor 26% gewijzigd door MadButcher op 10-12-2008 23:52 ]

• Nomad
MadButcher schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:44:
15MP op een 1,6 cropfactorbody is overkill voor de meeste lenzen (dat is de meesten hier al duidelijk lijkt me).
Maar als je niet van geinterpoleerde pixels houdt door de Bayer-matrix van de sensor.

Persoonlijk had ik ook niet erg gevonden als de 50D ook 10MP was geweest, en alle capaciteit was gebruikt voor minder ruis. En zo een heel bruikbare ISO 3200 te creeren voor o.a. concert-fotografie.
koop je toch een 5d, erg prima iso3200 resultaten wat mij betreft :).
Zo heel duur is die niet meer tegenwoordig.

MadButcher schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:44:
De 50D is dus een interessant apparaat voor mensen die écht voor resolutie gaan, in dit geval op wat lagere iso's door de hoge MP-count. Dat is het enige punt waar een 50D voordeel heeft t.o.v. een 40D, op iso 100 - 400 ongeveer.
Maar dat is de 40D dan toch? :) Juist dat ze op het moment de camera's naast elkaar profileren vind ik helemaal niet zo gek hoor... het zal me niets verbazen als dit verschil op termijn groter wordt, dat de opvolger van de 40D een 8 - 10MP noise-arm low-light monster wordt, en de opvolger van de 50D een ~20mp resolutieding. Als de scheiding inderdaad zo ligt als Canon dat op dit moment doet voorkomen :)

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 08:18:
[...]

Maar dat is de 40D dan toch? :) Juist dat ze op het moment de camera's naast elkaar profileren vind ik helemaal niet zo gek hoor... het zal me niets verbazen als dit verschil op termijn groter wordt, dat de opvolger van de 40D een 8 - 10MP noise-arm low-light monster wordt, en de opvolger van de 50D een ~20mp resolutieding. Als de scheiding inderdaad zo ligt als Canon dat op dit moment doet voorkomen :)
Het zou mij heel erg verbazen, als er zelfs op wat langere termijn nog een Canon reflex met <12MP uit zou komen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:51:
[...]

Het zou mij heel erg verbazen, als er zelfs op wat langere termijn nog een Canon reflex met <12MP uit zou komen.
Euhm... je zin loopt niet lekker :P Zou het je nou verbazen als er op langere termijn nóg een Canon model uit komt <12mpix, als lijn dus, of zie je het uberhaupt niet gebeuren dat Canon nog sub-12mpixel dSLR's gaat bouwen in de toekomst?

Verwijderd

Ik neem aan dat hij het laatste bedoelt. Ik sluit me daar in ieder geval bij aan ;)

• - J.W. -
idd, kan me niet anders voorstellen dat het anders zal zijn.

't Enige 'spannende' is of de opvolger van de 1000D misschien nog 1x een 10MP sensor zal hebben :P

[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 11-12-2008 11:52 ]

Ik hoop echt van harte dat ze die splitsing 40D/50D erin houden... een beetje naar Nikon blijven kijken zeg maar. Want zo geweldig vind ik het 50D 15MP verhaal atm niet :) Ook wat betreft de 1DII --> 1DIII zag je een niet al te grote stap in MP's, en ik hoop dat ze dat zo houden ;)

• - J.W. -
Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:54:
Ik hoop echt van harte dat ze die splitsing 40D/50D erin houden...
Splitsing? Ik denk dat zodra de voorraad op is, de 40D EOL is...
een beetje naar Nikon blijven kijken zeg maar. Want zo geweldig vind ik het 50D 15MP verhaal atm niet :)
idd. Al is het m.i. een kwestie van tijd voordat Nikon de MP's ook weer (significant) gaat verhogen, MP's zijn (helaas) nog steeds een goede marketing truuk.
Ook wat betreft de 1DII --> 1DIII zag je een niet al te grote stap in MP's, en ik hoop dat ze dat zo houden ;)
Ik weet niet zeker, maar ik denk dat dat meer met FPS te maken heeft
(1DsIII is 5 FPS bijv, daar hebben ze echt wel alles uit de kast getrokken).
- J.W. - schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:06:
[...]

Splitsing? Ik denk dat zodra de voorraad op is, de 40D EOL is...
Ik zit dus echt met fingers crossed dat op het moment dat dat gebeurt, de 60D wordt aangekondigd... iets van 10 - 12mpix. Zodat we dus een semi-pro dSLR hebben met iso/DR-eigenschappen, en één met resolutie-eigenschappen. Het is wel een profilering die Canon wilde doen geloven toen ze de 50d introduceerden...
idd. Al is het m.i. een kwestie van tijd voordat Nikon de MP's ook weer (significant) gaat verhogen, MP's zijn (helaas) nog steeds een goede marketing truuk.
Uiteindelijk zal het daar idd op neer komen, zeker voor wat betreft het studiogebruik, daar zie je gewoon dat 20mpix weer geen luxe is. Et voila, daar is de D3x ;) Moet zeggen dat ik dat wel snap, want als ik met mijn huidige 10mpix een 24-70 op F/9 bekijk, dan zit je in LR heel verbaasd te kijken als je foto uitzoomt, ipv verder inzoomed. "ow.. ik zat al op 100%?"
Ik weet niet zeker, maar ik denk dat dat meer met FPS te maken heeft
(1DsIII is 5 FPS bijv, daar hebben ze echt wel alles uit de kast getrokken).
1DsII was ook al 5FPS, dat is het verschil tussen een sport-body en een studio-body denk ik :)

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:17:

Ik zit dus echt met fingers crossed dat op het moment dat dat gebeurt, de 60D wordt aangekondigd... iets van 10 - 12mpix. Zodat we dus een semi-pro dSLR hebben met iso/DR-eigenschappen, en één met resolutie-eigenschappen. Het is wel een profilering die Canon wilde doen geloven toen ze de 50d introduceerden...
Als die komt dan zal ie wel Eos45D gaan heten oid. Het lijkt mij dat de uitstraling zal moeten blijven dat het megapixelkanon hoger in de lineup moet staan!

• Joepv
Ik lees op diverse fora dat ze de 50D hebben getest in sRAW mode (7.1 mp) en dat dan de ruis prestaties heel mooi zijn op ISO1600+

Blijkbaar verwerkt de sensor op sRAW de foto anders dan dat je deze zelf verkleint in DPP of ACR

Zelf heb ik dit nog niet getest (bezit sinds kort de 50D), maar ga dit zeker doen. Ook om ruimte te sparen, ik print toch nooit groter als een A4tje :) Al moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben over de prestaties op normale RAW mode (15 mp).

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:09:
[...]

Euhm... je zin loopt niet lekker :P Zou het je nou verbazen als er op langere termijn nóg een Canon model uit komt <12mpix, als lijn dus, of zie je het uberhaupt niet gebeuren dat Canon nog sub-12mpixel dSLR's gaat bouwen in de toekomst?
Het laatste....

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:54:
Ik hoop echt van harte dat ze die splitsing 40D/50D erin houden... een beetje naar Nikon blijven kijken zeg maar. Want zo geweldig vind ik het 50D 15MP verhaal atm niet :) Ook wat betreft de 1DII --> 1DIII zag je een niet al te grote stap in MP's, en ik hoop dat ze dat zo houden ;)
Ik denk eerder dat de 40D vervroegd afgedankt is wegens het succes en concurrentie van de 450D, van een splitsing is IMO geen sprake, zoals J.W ook al betoogde.
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:54:
[...]

Ik denk eerder dat de 40D vervroegd afgedankt is wegens het succes en concurrentie van de 450D, van een splitsing is IMO geen sprake, zoals J.W ook al betoogde.
Jouw nederige mening strookt alleen niet met wat Canon zelf zei tijdens de afgelopen Photokina :P Die beweerden afaik iets in de splitsing-kant ;)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Kan ook prima zijn dat ze nog een halfjaartje langer wachten, en dan een 60D met 15MP aankondigen, zeg maar een 40D+ met alle goede grappen van de 50D (meer pixels, nieuwe Digic, hopelijk meer AF-punten). Ze moeten ook uitkijken zichzelf niet met een 60D in de wielen van de 5D2 te rijden, die vanaf de 2K in zicht komt. Ga je dan nog iets rond 1200-1400 euro plaatsen, dan gaan er heel veel mensen toch met een scheef oog naar full-frame kijken. Met een prijs rond de 1000 euro of lager zijn de 40D en 50D in een keer outdated, een wel heel korte vreugde voor de 50D. (die nog wel wat kan zakken om ruimte te maken)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Parle85
Ik verwonder steeds weer me over de speculaties die hier (en in andere topics) gul worden gestrooid. Iedereen heeft inmiddels wel gezien dat Canon er niet voor terugdeinst om zo veel mogelijk pixels in een sensor te proppen, ondanks wat "wij" ervan vinden.
Hoe kun je dan nog zo naief denken dat ze met een zelfde hoeveelheid megapixels aan zullen komen in de toekomstige 60D, ondanks dat we dat zo graag zouden zien?

Ik ben benieuwd wanneer de megapixel race gaat ophouden, maar voorlopig is het einde nog niet in zicht verwacht ik, ook niet op de kleinere sensoren.

Parle85 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:33:
Ik verwonder steeds weer me over de speculaties die hier (en in andere topics) gul worden gestrooid. Iedereen heeft inmiddels wel gezien dat Canon er niet voor terugdeinst om zo veel mogelijk pixels in een sensor te proppen, ondanks wat "wij" ervan vinden.
Hoe kun je dan nog zo naief denken dat ze met een zelfde hoeveelheid megapixels aan zullen komen in de toekomstige 60D, ondanks dat we dat zo graag zouden zien?
Omdat ze dat notabene ZELF zeggen? "De 50D is geen opvolger van de 40D, maar wordt parallel in de markt geplaatst", is praktisch de zin die in dat interview gezegd is.
Ik ben benieuwd wanneer de megapixel race gaat ophouden, maar voorlopig is het einde nog niet in zicht verwacht ik, ook niet op de kleinere sensoren.
Op het moment houdt Nikon al aardig in, dus hopelijk is daarmee de eerste stap gezet.

• Parle85
Henk, eerste quote. Helemaal mee eens. Wat voor segmentverschil ze dan willen creeeren of wat ze met de 10D t/m 40D lijn gaan doen (kappen of niet) is mij de vraag.

Enerzijds heb je gelijk wat betreft Nikon (D700). Het is maar net in hoeverre Nikon of Canon zijn pootje stijf houdt. Toch is er naast dit forum waarschijnlijk genoeg vraag naar meer pixels, omdat ze dan nog meer kunnen croppen of iets dergelijks ;).

• FreezeXJ
  • Laatst online: 11-09 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Meer pixels is welkom, maar ten koste van wat? No such thing as a free lunch, kijk maar naar de prestaties in het donker/hoge ISO. Daarnaast zul je ook meer op je lenzen moeten gaan letten, kijk maar naar het verschil tussen een cheapass lens en een L nu. Ga je 40 megapixel in een APS-C stoppen, dan wordt dat alleen nog maar erger.
Mijn gok is dat het stopt zodra de cheapass sensors over de DSLRs heengaan (gezien de quote van m'n zusje "ik heb 4 megapixel, die had... eeh 10? Dan is deze nog zo slecht niet"... Telefoonding tegen een 40D ). Dan is zo'n megading voor veel mensen z'n aantrekkingskracht kwijt, want niet genoeg pixels. Tegen die tijd zal CaNikon wel weer wat pixelkanonnen neerzetten, maar de vraag is waar het dan heengaat. Als het om sales gaat. kun je alles verwachten.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Zoals ik iemand bij MediaMarkt Rotterdam al hoorde zeggen:
'Oh kijk, die heef fèftien megapiksol!', al wijzend naar de 50D.

M.a.w., een nieuwere body op de markt brengen die 'slechts' evenveel MP heeft als z'n voorganger valt simpelweg minder makkelijk te verkopen, veel mensen zien dan het verschil niet meer tussen beide camera's en vinden het dan ook niet gerechtvaardigd om zo even 3-400 euro extra uit te geven.

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:57:
[...]

Jouw nederige mening strookt alleen niet met wat Canon zelf zei tijdens de afgelopen Photokina :P Die beweerden afaik iets in de splitsing-kant ;)
Dus je gelooft marketing -jongens op hun woord?
Ik geloof er geen barst van.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja opzich wel logisch om nog een segment te creeeren aangezien Nikon dat voor zover ik weer ook heeft. Canon miste een model tussen de 5D/1D serie en de 40D waar Nikon voglens vele wel een cam had zitten. Prop je er toch nog gewoon een segment tussen, zal ze vast geen windeieren leggen hoor.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nieuwe review door: Tweakers! Je vind hem hier reviews: Canon Eos 50D

Edit: hebben mensen hier last van? Lijkt me niet wenselijk
Het heeft er overigens alle schijn van dat bij de twee nieuwe bestandsformaten al wel een ruisreductieslag is toegepast, zo blijkt uit onder meer uit een posting op dpreview.

[ Voor 48% gewijzigd door Moby op 04-03-2009 15:19 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Mobyrick schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:12:
Nieuwe review door: Tweakers! Je vind hem hier reviews: Canon Eos 50D

Edit: hebben mensen hier last van? Lijkt me niet wenselijk

[...]
De twee nieuwe bestandsformaten? Het ding schiet toch enkel maar jpeg en raw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ja sorry, ik had het duidelijker moeten quoten. Er wordt bedoeld de 2 sRAW formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Mobyrick schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 18:08:
Ja sorry, ik had het duidelijker moeten quoten. Er wordt bedoeld de 2 sRAW formaten.
Geen probleem mee, maar dat komt wss omdat ik het nooit gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Toff schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:06:
[...]

Geen probleem mee, maar dat komt wss omdat ik het nooit gebruik. :)
Idem, nog geen sRaw gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
gekog! als upgrade van mijn 300D :), oh man, wat is ie snel..

[ Voor 26% gewijzigd door Zandor op 28-03-2009 00:25 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Zandor schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 22:31:
gekog! als upgrade van mijn 300D :), oh man, wat is ie snel..
Maar zo'n post is niet echt een nuttige toevoeging voor de rest van ons hier he?
Probeer er om te denken dat wanneer je iets post, het ook meerwaarde heeft voor anderen.

Door er bijv. een kleine review van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
:o nou hij is erg snel als je een 300d gewend bent ;)

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandor schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 00:46:
:o nou hij is erg snel als je een 300d gewend bent ;)
:D Ik zit echt hardop te lachen achter mijn laptop. Ik denk niet dat nomad dat bedoelde met een review, maar je hebt helemaal gelijk. Stel je voor dat iemand zich afvraagt of ie sneller is dan een 300D. Hier is het antwoord :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan binnenkort goedkoop aan een 50d komen, nou ben ik bij de release van de 50d er een beetje achteraan geweest, maar ik botste een beetje op de reviews waar het ruisniveau vergeleken met de 30d (die ik nu heb) zelfs een achteruitgang was.

Nu check ik opnieuw wat reviews, en nu merk ik dat veel reviews over het ruisniveau van de 50d een stuk genuanceerder zijn dan in het begin.

Voor mij is ruisniveau vrij belangrijk omdat ik vrij veel indoor sporten fotografeer (iso 1600 en hoger). Een 5d is me te langzaam, en een 1d ligt financieel buiten bereik. Plus dat ik de vergrotingsfactor van een cropcam eigenlijk wel prettig vind.

ik ben tevreden met het ruisniveau van mijn 30d. als het ruisniveau van de 50d gelijk is of beter dan wil ik deze 50d zeker niet laten schieten. Wat vinden jullie hiervan?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
40d en 50d liggen on-par met elkaar, IMHO. Iedereen verwachtte verbetering en daarom werd de 50d nogal afgezeken in het begin, maar absoluut gezien en ook zeker t.o.v. de concurrentie doet de 50d het gewoon netjes.
De 40d was qua IQ en ruis weer stukje beter dan de 30d, dus volgens mij ga je er zeker op vooruit, met daarnaast ook een stapje betere autofocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Mooi, dat is natuurlijk precies wat ik wilde horen :)

Misschien zijn er mensen die hier nog aanvulling op hebben? (of een andere mening?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat meeste (en ik ook) de 50D links hebben laten liggen vanwege het prijsverschil t.o.v. de 40D en marginale prestatie verbeteringen.
Betekent natuurlijk niet dat de 50D niet goed zou zijn en als je er goedkoop aan kan komen dan zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik heb de knoop doorgehakt en ik heb hem gisteravond geprobeert. Ik moet zeggen dat het toch wel een behoorlijke stap is vergeleken met de 30D. Wat mij vooral opvalt is dat de opklappende spiegel een stuk stiller is. Ook het scherm is een verademing, eindelijk kun ik nu fatsoenlijk de scherpte beoordelen.

Zelfs de live-view (waar ik nooit het nut van inzag) heb ik een paar keer gebruikt, en ik moet zeggen dat ik zelfs daarvan onder de indruk ben (hoewel de focus wel ietsje sneller zou mogen zijn). Ook heb ik het gevoel dat handmatig scherpstellen via het schermpje zelfs beter gaat dan handmatig scherpstellen via de zoeker, maar dat heb ik nog niet echt doorgetest.

Wat de foto's betreft zie ik toch wel behoorlijk meer detail, ik was bang dat 8mp uit een cropcam toch wel bijna het maximale uit de lenzen haalde, maar kennelijk zaten ze nog lang niet aan hun max. Ik heb een 10-22 f3.5-4.5, een 17-55 f/2.8 IS USM en een 70-200 f/2.8 L IS USM.

Waar ik wel heel erg aan moet wennen zijn de knoppen onder het schermpje. Op een of andere manier is ernaast toch wat ergonomischer. De AF-on knop is ook zeer welkom, alleen jammer dat er geen grip is waar hij ook opzit, juist bij portretfoto's zie ik er het nut van in.

Wat het menu betreft ben ik er nog niet helemaal over uit of ik het nou handiger vind of niet. Ik zie er zeker de logica van in, maar je hebt wel extra handelingen om bij het juiste itempje te komen. Je hebt natuurlijk ook nog "mijn menu" die je kan aanpassen, zodra ik die goed ingevuld heb zal het zeker een verbetering zijn.

Waarom Canon nog steeds vasthoud aan de "custom functions" die je met een getal moet invullen snap ik nog steeds niet. Waarom niet gewoon een dropdownlijstje net zoals alle normale opties?

De automatische vignetting correctie werkt ook goed. Foto's gaan er wel ietsje anders van uitzien (op een of andere manier "wen" je aan het feit dat er vignetting is). Uiteraard werkt dat alleen bij jpegs. Wat ik ook vreemd vind is dat de 50mm f/1.8 er niet standaard instaat. maar ik geloof dat je ze later kan toevoegen (dat moet ik nog even uitvogelen).

Mijn eerste indruk met de 50d is erg goed, misschien dat ik hier en daar een foutje maak en dat ik belangrijke nieuwe features over het hoofd zie, ik heb er pas een paar uurtjes mee gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Magic schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:27:
Zelfs de live-view (waar ik nooit het nut van inzag) heb ik een paar keer gebruikt, en ik moet zeggen dat ik zelfs daarvan onder de indruk ben (hoewel de focus wel ietsje sneller zou mogen zijn). Ook heb ik het gevoel dat handmatig scherpstellen via het schermpje zelfs beter gaat dan handmatig scherpstellen via de zoeker, maar dat heb ik nog niet echt doorgetest.
Handmatig scherpstellen op de 50D met liveview werk fantastisch. Voor macro of andere "statische" opstellingen met statief gebruik ik niet anders. Het beste kun je dan met de joystick het vierkant vakje naar een contrastrijk gebied verplaatsen waar een duidelijke lijn of patroon te zien is, en dan 1 of 2 keer op de zoom knop drukken voor een 5 of 10x vergroting. Zo kun je tot op het kleinste detail scherpstellen.
Uit de hand gebruik ik liveview niet omdat de autofocus veel slechter werkt dan normaal. In die situaties zie ik het nut er alleen van in bij fotograferen uit lastige hoeken.
Wat de foto's betreft zie ik toch wel behoorlijk meer detail, ik was bang dat 8mp uit een cropcam toch wel bijna het maximale uit de lenzen haalde, maar kennelijk zaten ze nog lang niet aan hun max. Ik heb een 10-22 f3.5-4.5, een 17-55 f/2.8 IS USM en een 70-200 f/2.8 L IS USM.
Dat zijn dan ook niet de minste lenzen die je daar hebt.
In reviews word inderdaad wel eens gezegd dat bij 15 megapixel de lens de beperkende factor kan zijn, maar met dergelijke lenzen moet je daar niet zo bang voor zijn. Het is was anders als je een 50D met 18-55 kitlens gebruikt.
(als schijnt de nieuwe versie al weer wat beter te zijn dan de oude)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Er is weer een nieuwe firmware update voor de 50D: 1.0.6

Belangrijkste aanpassing: "Addresses the vertical banding noise phenomenon".
Voor mij heel goed nieuws, want dat maakt(e) de hoogste gevoeligheden behoorlijk minder bruikbaar!

edit: Ik lees nu weer, dat het mogelijk alleen op sRAW zou slaan:
If the recording format is set to sRAW1, vertical banding noise may become visible depending on the camera settings, subject, and background.This phenomenon is addressed by this firmware.
Het gaat ook over "vertical" banding, ipv horizontal. Nouja, baat het niet...

[ Voor 76% gewijzigd door Toff op 23-04-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Toff schreef op donderdag 23 april 2009 @ 20:22:
Er is weer een nieuwe firmware update voor de 50D: 1.0.6
[...]
Thanks, toch maar even erop gezet,
ik bleek nog op 1.0.1 te draaien.

Moet trouwens wel zeggen dat ik met mn 50D wel erg snel een vol kaartje heb.
(29 MB RAW's :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Laatst online: 16-09-2021
Magic schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:27:
Je hebt ook niet de minste lenzen in je tas zitten hè... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Wouter87 schreef op donderdag 23 april 2009 @ 21:38:
[...]

Je hebt ook niet de minste lenzen in je tas zitten hè... :+
Dat weet ik inderdaad :) ik was alleen in de veronderstelling dat een cropcam hier niet zoveel uit kon halen, aangezien hij natuurlijk niet de "hele" lens gebruikt, en hierdoor dus in principe imperfecties "vergroot".

Kennelijk valt dit dus zat mee. Ik ben benieuwd hoever dit nog verder te rekken is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Magic schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 09:43:
[...]

Dat weet ik inderdaad :) ik was alleen in de veronderstelling dat een cropcam hier niet zoveel uit kon halen, aangezien hij natuurlijk niet de "hele" lens gebruikt, en hierdoor dus in principe imperfecties "vergroot".

Kennelijk valt dit dus zat mee. Ik ben benieuwd hoever dit nog verder te rekken is :)
De 10-22 en de 17-55 zijn EF-S lenzen, speciaal ontworpen voor cropcamera's.
Deze lenzen zijn niet eens bruikbaar op een fullframe (als schijnt het met modificatie wel mogelijk te zijn met de 10-22)
Je 70-200 is je enige lens die je op een full frame camera kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
M a r c o schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:03:
[...]

Deze lenzen zijn niet eens bruikbaar op een fullframe (als schijnt het met modificatie wel mogelijk te zijn met de 10-22)
dat klopt inderdaad, maar dan nog gaat het verhaal van het vergroten van imperfecties wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Magic schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:44:
[...]
dat klopt inderdaad, maar dan nog gaat het verhaal van het vergroten van imperfecties wel op.
Sorry, maar ik kan je beredenering niet volgen. Hoe kan een lens die voor crop ontworpen is op crop imperfecties vergroten? :S

Kijk als je de volgende stelling bekijkt, daar zit wel logica in.
En EF lens (zoals je 70-200) zal op een Full-frame camera minder imperfecties van het glas tonen dan op een crop camera met een zelfde aantal megapixels.
Dit zal dan ook pas merkbaar worden als de pixeldichtheid van de senor, het oplossend vermogen van het glas benaderd.

Andersom gezien is het juist vaak zo dat je juist op een crop camera betere prestaties krijgt uit een EF lens, dan uit een full-frame.
Bij crop gebruik je een uitsnede van het bruikbare deel van de lens.
Juist in de hoeken heeft een lens de meeste vervorming. (in de vorm van softheid, vignetering, CA en dergelijke)
Bij een cropcamera wordt minder van deze hoeken gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

M a r c o schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:03:
[...]

Een 10-22 past niet op een fullframe camera, na modificatie wel op een 1DIII dus een +/-1.3 crop. Het is dus wel fullframer dan een 1.6x crop maar nog geen fullframe. Even voor de duidelijkheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
M a r c o schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:13:
[...]

Sorry, maar ik kan je beredenering niet volgen. Hoe kan een lens die voor crop ontworpen is op crop imperfecties vergroten? :S

Kijk als je de volgende stelling bekijkt, daar zit wel logica in.
En EF lens (zoals je 70-200) zal op een Full-frame camera minder imperfecties van het glas tonen dan op een crop camera met een zelfde aantal megapixels.
Dit zal dan ook pas merkbaar worden als de pixeldichtheid van de senor, het oplossend vermogen van het glas benaderd.

Andersom gezien is het juist vaak zo dat je juist op een crop camera betere prestaties krijgt uit een EF lens, dan uit een full-frame.
Bij crop gebruik je een uitsnede van het bruikbare deel van de lens.
Juist in de hoeken heeft een lens de meeste vervorming. (in de vorm van softheid, vignetering, CA en dergelijke)
Bij een cropcamera wordt minder van deze hoeken gebruikt.
Je hebt gelijk, zo bedoelde ik het inderdaad ook, alleen in mijn bewoording kwam dat er niet helemaal uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
marco, en dan nog is het wat twijfelachtig:

crop camera heeft veelal hogere pixeldichtheid en daardoor vraag het meer van het glas, aan de andere kant gebruikt het alleen het midden van een EF lens.
Wat zwaarder weegt, ik weet het niet.
Ik vind mijn 70-200 een stuk beter presteren qua scherpte op mijn 5d dan op een 30D/40D, maar, de body is ook anders en dus kan ik de vergelijk niet 1 op 1 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
@Nomad, zou bedoelde ik het ook ongeveer. Dat het twee kanten op gaat.
Aan de ene kant de beperking van het oplossend vermogen van de lens dat in de buurt komt van de pixeldichtheid van de sensor, en aan de andere kant het feit dat FF meer de "slechtere" randen gebruikt.

@Mobyrick,
http://forums.dpreview.co...rum=1029&message=31613264
http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157604422834954/

gemodificeerde 10-22 op een 5D mark II.
lijkt me toch aardig full frame.
Prestatie wordt vergeleken met 10-22 op een 50D.
Dus een interessante vergelijking voor deze discussie lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door M a r c o op 24-04-2009 16:46 . Reden: 2x dezelfde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

M a r c o schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 16:10:

@Mobyrick,

gemodificeerde 10-22 op een 5D mark II.
lijkt me toch aardig full frame.
Prestatie wordt vergeleken met 10-22 op een 50D.
Dus een interessante vergelijking voor deze discussie lijkt me.
Ow geinig, die kon ik nog niet, dank je hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Zit zelf nu zeer sterk een 50d te overwegen, alleen zit ik met die megapixels.

Ik ben in het bezit van de volgende lenzen:

Canon 10-22 USM
Tamron 17-50 f2.8
Canon 55-250is

Ik ben dus bang dat als ik de 50D koop, ik meer megapixels heb dan mijn lenzen aan resolutie kunnen voorzien, en dus minder scherpte in de foto's krijg. Ik vind scherpte het belangrijkste in een foto. Voor de 10-22 ben ik niet zo bang, maar de andere twee...

Ik heb nu een 450d, die ik weg doe wegens te verkrampte handen bij langer vasthouden met een flitser op de body. Heb een 40d geleend van iemand en gelijk was het probleem over. Maar ik heb het gevoel dat de 12,2 megapixels van de 450d al te veel is voor die laatste twee lenzen, en dan zou ik nu naar 15 gaan..

Waarom dan geen 40d? Het LCD scherm, vind ik persoonlijk vrij belangrijk en deze vind ik echt veel beter dan de 40d, en tevens de optie om focus adjusting te kunnen gebruiken lijkt me wel wat. En blijft het gevoel dat ik liever iets 'nieuws' koop :P (waanzin, maar toch..).

Nu zie ik ook dat de 50d twee sRAW formaten heeft. Als ik nu een sRAW formaat gebruik van 7,2 megapixels, zijn dan de resolutieproblemen die ik een beetje verwacht over? Of is dat een soort van softwarematige verkleining van de resolutie die ik net zo goed achteraf kan toepassen?

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 26-04-2009 09:29 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste