Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Op zich is de 50D echt wel een verbetering, bijvoorbeeld meer MP zonder kwaliteitsverlies in de meeste omstandigheden. VGA scherm, betere sealing, etc. Maar of het echt hele bruikbare verbeteringen zijn is persoonlijk denk ik.Joepv schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:40:
Als ik dit zo allemaal lees dan krijg ik echt het idee dat je beter met een 30D/40D kan schieten dan met een 50D. Dat kan toch bijna niet? Wordt er (omdat de verwachtingen hoog waren) niet té veel gepixelpeept?
Dat een 30/40D beter is is dus onzin. Voor dezelfde prijs zou ik zeker de 50D boven de 40D kiezen, maar het huidige prijsverschil wordt voor mij op dit moment niet door de specs gerechtvaardigd.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Het lijkt me het beste om een echte review af te wachten b.v. op dpreview om foto's van verschillende camera's in dezelfde lichtomstandigheden te vergelijken.
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Joepv schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:57:
dat de sensor van de 50D slecht presteert ............ naar toe dat de sensor echt ongelofelijk slecht is..........
Als je ook even dat topic op fredmiranda.com leest wat onder die voorbeeld foto's van dat jazzconcert gelinkt staat zie je dat 't allemaal wel mee valt. De 40d doet 't zonder noise reduction niet beter ofzo, de 50d heeft ook nog eens een stuk hogere resolutie.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Al moet ik zeggen dat ze van mij ook gewoon 12 megapixel hadden mogen nemen en betere ruisprestaties.
Al vind ik de 15 megapixel ook wel lekker om wat meer te kunnen croppen.
Het is wel eerlijk om 100% crops te vergelijken. Je wil namelijk weten of de ruisverhouding per pixel verbeterd of verslechterd is. De grotere resolutie is alleen een (kleine) bonus om wat meer te moggen croppen.M a r c o schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 14:40:
Het is ook niet eerlijk om een 100% crop van een 40D te vergelijken met een 100% crop van een 50D.
Al moet ik zeggen dat ze van mij ook gewoon 12 megapixel hadden mogen nemen en betere ruisprestaties.
Al vind ik de 15 megapixel ook wel lekker om wat meer te kunnen croppen.
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Is discutabel.Twisted schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:03:
[...]
Het is wel eerlijk om 100% crops te vergelijken. Je wil namelijk weten of de ruisverhouding per pixel verbeterd of verslechterd is. De grotere resolutie is alleen een (kleine) bonus om wat meer te moggen croppen.
Maakt mij geen zak uit wat de ruis per pixel is, ik bekijk mijn foto's nooit op pixelniveau.
Ik bekijk ze wel vaak op een a4 of a3 afdruk bijvoorbeeld, dus mij interesseert de ruis per a4tje.
Als ik 1000 euro ga uitgeven aan een upgrade wil ik in alle opzichten vooruitgang hebben.
Als je de resultaten ziet in de laatste 50D foto's, vind je dan de ruis nog steeds ondergeschikt? Het is voor mij een reden om de camera niet te kopen. Mischien is dit personelijk maar voor mij moeten de ruisprestaties verbeteren of gelijk blijven en zeker niet verslechteren.
Als je een 40d tegenover een 50d zet, en je vergelijkt ze op 100% inzoomen dan weet je of de 50d beter of slechter is dan de 50d op 100%.Twisted schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:09:
Nou, af en toe print ik posters van de foto's die ik maak. Dan is ruis per pixel weldegelijk belangrijk.
Dat gegeven zegt je nog niks over het verschil tussen die 2 camera's op een a0 afdruk.
Bij 100% pixelneuken met een verschillende hoeveelheid pixels is 't outputformaat variabel, wat je dus juist niet wil bij een vergelijk. Je wil weten welke nou beter presteert bij een gelijk outputformaat. (lijkt mij?)
En jij fotografeert? Want deze ruis niveau's op dit formaat zijn minimaal merkbaar. Sorry hoor, maar dat eeuwige ruisgeklaag is zo nutteloos.Twisted schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:21:
Echt waar?
Als je de resultaten ziet in de laatste 50D foto's, vind je dan de ruis nog steeds ondergeschikt? Het is voor mij een reden om de camera niet te kopen. Mischien is dit personelijk maar voor mij moeten de ruisprestaties verbeteren of gelijk blijven en zeker niet verslechteren.
|>
Je hebt zeker gelijk als je zegt dat beide factoren invloed hebben op de uiteindelijke kwaliteit. Voor mij is het 'meer kunnen croppen' belangrijker, ik vind een grotere resultie geen kwaliteitsverbetering, het is alleen een extra 'feature'.
Ik klaag niet eeuwig, ik klaag pas sinds kort. Mischien bedoel je iemand anders.simon schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:25:
[...]
En jij fotografeert? Want deze ruis niveau's op dit formaat zijn minimaal merkbaar. Sorry hoor, maar dat eeuwige ruisgeklaag is zo nutteloos.
Alles, en dus ook ruis prestaties, is relatief. Bepaalde cameras zijn er beter in als andere. Ze kosten meer, hebben of missen andere features. Om een keuze te kunnen maken moet je dit kunnen kwantificeren. Dit is met ruis niet makkelijk maar je kunt wel, subjectief, zeggen: "camera A heeft meer/minder per pixel ruis als camera B".
[ Voor 47% gewijzigd door Twisted op 14-10-2008 16:36 ]
Ruis per pixel kun je trouwens toch juist heel goed objectief meten?
met simon hieronder
[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 14-10-2008 16:45 ]
|>
Ik begrijp dat jullie ruis perpixel niet boeiend vinden. Ik wel. Om bovenstaande redenen. Ik hoop dan ook dat bij een review zal blijken dat de 50d beter als de 40d presteert.
Verwijderd
Bron: http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=29636838
Dus zolang je niet groter afdrukt dan A3 en de extra's van de 50D je het niet waard zijn, kun je dan niet beter een 40D kopen en het overige geld ergens anders in steken?
(Afgezien van het feit als je gear-geil bent en gewoon het nieuwste wil hebben..)
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
|>
Pixelpeepers zullen de 40D waarschijnlijk al snel als de betere camera beschouwen, omdat het erg makkelijk is om te vergeten dat je een 50D plaatje op 100% van veel dichterbij bekijkt dan een 40D plaatje, juist door die 50% meer pixels. Hierdoor zullen alle gebreken van de combinatie lens-sensor worden uitvergroot. Waar de chromatische aberratie op een 40D 3 pixels is met een bepaalde lens, zal die bij de 50D meer zijn (de wortel uit 1,5*3 pixels). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor scherpte. Een 100 megapixel camera zal voor pixelpeepers waardeloos zijn, wat een onscherpte, wat een CA!abrakadaver schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:22:
[...]
Als je een 40d tegenover een 50d zet, en je vergelijkt ze op 100% inzoomen dan weet je of de 50d beter of slechter is dan de 50d op 100%.
Dat gegeven zegt je nog niks over het verschil tussen die 2 camera's op een a0 afdruk.
Bij 100% pixelneuken met een verschillende hoeveelheid pixels is 't outputformaat variabel, wat je dus juist niet wil bij een vergelijk. Je wil weten welke nou beter presteert bij een gelijk outputformaat. (lijkt mij?)
De enige manier om de twee camera's te vergelijken is daarom met een 40D geëxtrapoleerd tot 15MP resolutie en een 50D. Wellicht in combinatie met een test met de 40D in native resolutie en de 50D gedownsised tot 10MP, want het zou immers best kunnen dat de 40D op 10MP beter presteert, en 10MP is voor 95% van alle toepassingen meer dan genoeg.
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_50D/
iaw, volgens deze reviewer is de ruis "per pixel" bijna hetzelfde als bij de 40D.Kicking-off with resolution, the EOS 50D packs more pixels into its cropped sensor than any model to date, so there’s obviously concerns over noise levels. But Canon’s bold claims of matching the noise levels of the earlier EOS 40D were confirmed in our High ISO tests. From 100 to 1600 ISO, the EOS 50D’s output really is very similar to that from the EOS 40D when viewed at 100% on a pixel level. At 3200 ISO, the 50D applies greater noise reduction, but tone it down a notch and again it looks similar to the 40D. Admittedly the 50D’s 6400 and 12800 ISO modes are a step too far, but it’s an impressive achievement to boost the total pixels by 50% without any perceptible compromise in noise levels over its 10 Megapixel predecessor at the same sensitivities.
It’s also important to remember these comparisons were made at 100%, viewing each pixel at 1:1 on a computer monitor. If you print images from the 40D and 50D at the same size, the 50D’s higher pixel count means any artefacts would appear smaller, so in this respect it has the advantage.
Dit betekent dat je (zonder croppen natuurlijk) bij een print op hetzelfde formaat minder ruis ziet van een 50D dan van een 40D.
Dus precies wat Canon beweerde. Extra pixels zonder in te boeten op ruisprestatie.
Op zich vind ik het een prestatie op zich dat ze 50% meer pixels erin kunnen proppen zonder meer ruis (per pixel).
Dat velen, (ik deels ook wel) liever geen extra pixels en betere ruisprestaties willen dat staat hierbuiten.
Daar ga je maar over bekvechten met de marketingafdeling van Canon.
Is het de meerprijs waard? Nee dus, louter objectief gezien. Met een 40D kan je goed uit de voeten als amateur/semi-pro. Als "bang for the buck" telt, koop je een 40D en hoef je jezelf echt niet te schamen. Goed glas (en natuurlijk personal skills...) is imo belangrijker.
Hij test hier vooral de "High ISO Noise reduction" feature. Om te zien hoe de sensor echt presteert had hij dat beter uit kunnen zetten.We tested a final production Canon EOS 50D running firmware version 1.0.1. Following our convention of testing cameras using their factory default settings unless otherwise stated, the EOS 50D was set to Large Fine JPEG quality, Auto White Balance, Evaluative metering and the Standard Picture Style; High ISO Noise Reduction and the Auto Lighting Optimiser were set to their default Standard settings. Highlight Tone Priority was disabled. Note: we the disabled Auto Lighting Optimizer for our high ISO noise tests. Image Stabilisation was enabled for all handheld shots and disabled for tripod-based tests.
Als hij film mogelijkheid had gehad, en evt. in-camera CA-reduction had ik m'n 20D ingeruild.
Zwaar jammer dat de 5D MKII film-modus wel heeft, net als Nikon.
Of anders bekeken: jammer dat een MKII geen onboard flash heeft.
Haters everywhere but I don’t really care
Dat "anders bekeken" van je volg ik echt niet. Waarom is het jammer dat de 5dmkII geen interne flitser heeft?matthijst schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:41:
Beetje net-niet camera, die 50D.
Als hij film mogelijkheid had gehad, en evt. in-camera CA-reduction had ik m'n 20D ingeruild.
Ik denk dat wanneer je een 5dmkII koopt, je ook wel een externe flitser hebt, die 10x fijner is in gebruik dan een interne flitser.
Op mijn 30d heb ik de interne flitser nooit gebruikt, ik weet niet eens of die het doet, nu heb ik er geen meer, maar dat vind ik echt niet jammer...
Er moeten natuurlijk wel verschillen blijven tussen de diverse modellenmatthijst schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:41:
Beetje net-niet camera, die 50D.
Geen reden om je 20D in te ruilen misschien, maar niet iedereen heeft een 20D. Als je van een XX0D komt, of nog nooit een DSLR hebt gehad, dan is er weinig mis met een 50D (of een 40D) imo.
niet alleen dat, maar een inbouwflitser is al snel nutteloos op een 5D, aangezien de 'standaardlenzen' daarvoor al, in combinatie met die inbouwflits, een leuke ronde schaduw veroorzaken. of je moet met primes gaan werken, maar waarschijnlijk dat sommigen daarvan al te groot om geen schaduw te veroorzaken.Toff schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:26:
Ik volg je ook niet helemaal Matthijst? CA-reduction in-camera, wat is daar het nut van? Koop liever goed glas of corrigeer eventueel achteraf. Die filmmodus mis ik ook echt niet in m'n 40D en m'n 50D. Ik ben (pruts)fotograaf, geen filmer. Zelfde geldt imo voor die inbouwknipperlichtjes. Voor nood misschien (?) bruikbaar, maar geen optie waar een serieuze fotograaf een camera voor koopt of laat staan. Waarom je op een 5D een inbouwflitser zou willen ontgaat me ook volledig.
Geen reden om je 20D in te ruilen misschien, maar niet iedereen heeft een 20D. Als je van een XX0D komt, of nog nooit een DSLR hebt gehad, dan is er weinig mis met een 50D (of een 40D) imo.
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Helemaal niets mis met een 20d, maar ik zou eerder naar het plaatje kijken waar je echt iets aan hebt, zoals de sterk verbeterde AF unit (40D / 50D) en het inmiddels toch wel prettige 3 inch scherm. Zoeker is bij een 40 en 50D ook groter etc. etc.
Met Toff: In cam CA is een beetje ... euh... Maak van mijn kitlens een L lens feature... Goed glas is beter.
Met Nomad: De flitser op mijn 40D is nog niet gebruikt. Schrik me rot toen ie per ongeluk eens opklapte. Snel weer dichtgedaan. Stel je voor dat het ding de mensen voor de rest van de dag een ongezond witte tint bezorgd.
Gebruik flitser op 20D ook vrijwel nooit, maar vind het wel handig dat hij erop zit, voor als je m ooit nodig hebt.Nomad schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:50:
Dat "anders bekeken" van je volg ik echt niet. Waarom is het jammer dat de 5dmkII geen interne flitser heeft?
Ik denk dat wanneer je een 5dmkII koopt, je ook wel een externe flitser hebt, die 10x fijner is in gebruik dan een interne flitser.
Bedoelde: 5D MKII heeft wel video, maar die mist interne flitser, 50D geen video, maar dan wel weer ingebouwde flitser, wat ik persoonlijk handig vind.
Niet helemaal dusRoelJewel schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:10:
Er moeten natuurlijk wel verschillen blijven tussen de diverse modellen. Filmmogelijkheid zal ongetwijfeld wel in de opvolger van de 50D zitten. De mensen die dat perse nu willen, worden door Canon met de 5D MKII bediend
.
Geef me een camera met filmfunctie en interne flits. Zal wel de 60D worden inderdaad
Heb wel goed glas, maar las dacht ik dat CA in 50D hoger is dan op voorgaande modellen, dus als Nikon t ingebouwd heeft, dan kan Canon dat ook, lijkt me. Niet echt nodig, maar mooi meegenomenToff schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:26:
Ik volg je ook niet helemaal Matthijst? CA-reduction in-camera, wat is daar het nut van? Koop liever goed glas of corrigeer eventueel achteraf. Die filmmodus mis ik ook echt niet in m'n 40D en m'n 50D. Ik ben (pruts)fotograaf, geen filmer. Zelfde geldt imo voor die inbouwknipperlichtjes. Voor nood misschien (?) bruikbaar, maar geen optie waar een serieuze fotograaf een camera voor koopt of laat staan. Waarom je op een 5D een inbouwflitser zou willen ontgaat me ook volledig.
Filmmodus zou weer een extra apparaat sjouwen schelen op vakantie
Flits, inderdaad, als nood: gebruik me nu ook vrijwel nooit, maar soms, heel soms, is het handig dat ie erop zit. 't is niet zozeer dat ik hem op een 5D zoek, maar dacht meer zo: de 50D heeft geen filmfunctie en dat leek me juist wel handig. Dan kom je bij eem MKII en dat zou volgens mij meteen een camera zijn waar je jaaaaaaaaaaaaaaaren mee kunt doen, want heeft zo'n beetje "alles" als je afgaat op de specs... Behalve dan interne flitser.
Ben verder geen serieuze fotograaf, maar vind het wel leuk om foto's te maken, vooral tijdens vakanties. Kan me voorstellen dat dat inderdaad geen specifieke doelgroep is voor Canon
Verrek! Nooit in me op gekomen.Korras schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:44:
niet alleen dat, maar een inbouwflitser is al snel nutteloos op een 5D, aangezien de 'standaardlenzen' daarvoor al, in combinatie met die inbouwflits, een leuke ronde schaduw veroorzaken.
Klopt, 50D leek me juist daarom ook een mooie upgrade. Tot Nikon en Canon met die filmfunctie kwamen. Dan heb ik meteen zoiets van: WTF? Waarom niet meteen ook op de 50D. Anders kan je volgend jaar weer upgraden. Zoals je zegt: 20D is verder prima, maar een cam waarmee je naast foto's ook wat stukjes kunt filmen lijkt me ideaal.djkooij schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:47:
Tsja.. Als je zo redeneert dan kun je nog wel een paar decennia verder met je 20d...
Helemaal niets mis met een 20d, maar ik zou eerder naar het plaatje kijken waar je echt iets aan hebt, zoals de sterk verbeterde AF unit (40D / 50D) en het inmiddels toch wel prettige 3 inch scherm. Zoeker is bij een 40 en 50D ook groter etc. etc.
Heb o.a. een 10-22 en 17-55 EF-S, dus glas is op zich wel prima, daar gaat het niet om. Gaat erom dat Nikon het wel heeft, dus kan Canon het ook wel "even" toevoegen.Met Toff: In cam CA is een beetje ... euh... Maak van mijn kitlens een L lens feature... Goed glas is beter.
Met Nomad: De flitser op mijn 40D is nog niet gebruikt. Schrik me rot toen ie per ongeluk eens opklapte. Snel weer dichtgedaan. Stel je voor dat het ding de mensen voor de rest van de dag een ongezond witte tint bezorgd.
En die flitser: soms is het gewoon handig om zon flitser te gebruiken, vind ik. Bijvoorbeeld met een persoon op een schaduwachtige voorgrond en extreem felle achtergrond. Dan kan je natuurlijk voor 1 foto een 580EX bakbeest mee gaan sleuren.... Smaken verschillen.
5d is al niet compact, de lens erop (vaak 24-70) is niet compact, die flitser kan er dan echt nog wel bij (is het meest compacte van de 3)
Mja, compact is niet het juist woord misschien, bedoel 't ook een beetje ala "onopvallend". Dat je niet bij wijze van, op de Eifeltoren staat, denkt "ff een 'portretfototje' schieten" met nare zon, en dan zo'n giga-flitser uit je tas moet halen voor 1 foto...Nomad schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 00:40:
Als ik mijn 5d bij me heb, dan ook mijn 430ex. Dat gold ook al in de tijd dat ik met een 30d werkte.
5d is al niet compact, de lens erop (vaak 24-70) is niet compact, die flitser kan er dan echt nog wel bij (is het meest compacte van de 3)
Maar dat ligt denk ik aan mij, geef ik toe

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 25-10-2008 00:47 ]
Ik zou lekker op een 60D gaan wachten als ik jou was, tegen die tijd zijn er toch zat nieuwe functies die dan weer niet op de 60D zitten en dan kun je je 20D nog weer een paar jaartjes houden. Besides, je objectieven passen toch niet op een 5D
Hehe, true, maar met 5D (edit: oops, MKII) heb je wel een mooie 24-105 kit, dat lijkt me wel een ultieme walkaround set![b][message=30943823,noline]Besides, je objectieven passen toch niet op een 5D.
17-55 vind ik vaak wat kort, had best 17-70 mogen zijn. En een zoomlens beginnend met 70 is op een cropcam vaak weer teveel zoom aan de "70"-kant, dus die zou op FF ook vaker gebruikt worden denk ik (en verschil in 1.6 factor win je dan terug aan extra pixels -> crop t.o.v. 8MP).
Die 24-105 trekt me geheel niet, ik wilde zeker weten die 24-70 als ik toch zoveel geld uit ga geven.
Je hebt wel absoluut gelijk dat de 70-200 lenzen een stuk fijner worden, ben ik het met je eens
Verwijderd
Ligt niet alleen aan jou, ik vind een ingebouwd flitsertje ideeaal voor incidenteel gebruik, voor mij afdoende, neemt ook geen ruimte in m'n bescheiden tasje inmatthijst schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 00:44:
[...]
Mja, compact is niet het juist woord misschien, bedoel 't ook een beetje ala "onopvallend". Dat je niet bij wijze van, op de Eifeltoren staat, denkt "ff een 'portretfototje' schieten" met nare zon, en dan zo'n giga-flitser uit je tas moet halen voor 1 foto...
Maar dat ligt denk ik aan mij, geef ik toe
Verwijderd
Met het zoekerbeeld heeft het niks van doen, het prisma wordt eerst ontworpen, daarna een dingetje erop geplaatst.Toff schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:28:
Ik had de flitser van m'n 50D nog nooit opengeklapt, maar ik kreeg dit weekend na het inschakelen van de camera opeens een "busy" melding in de display (in Tv-mode), die pas over ging na het verwijderen van de accu. Verder wil len die opklapmechanismes nog wel eens rammelen. Nee, laat maar weg op de 60D, ten gunste van een (nog) helderder zoekerbeeld?
Het enige waar het flitsertje wel eens in de weg kan zitten , is een dikke spiegellens.
Firmware updateToff schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:28:
Ik had de flitser van m'n 50D nog nooit opengeklapt, maar ik kreeg dit weekend na het inschakelen van de camera opeens een "busy" melding in de display (in Tv-mode), die pas over ging na het verwijderen van de accu. Verder wil len die opklapmechanismes nog wel eens rammelen. Nee, laat maar weg op de 60D, ten gunste van een (nog) helderder zoekerbeeld?
It includes the following fixes:
Corrects a phenomenon in which an image becomes overexposed when C.Fn.II-3 Highlight tone priority is set to "1" together with other camera settings. (This correction has already been incorporated in the Version 1.0.2 and later firmware.
Corrects a rare phenomenon in which "busy" blinks on the camera's display panel and the shutter cannot be released due to the timing of battery installation.
Corrects a rare phenomenon in which "Err 99" appears on the camera's display panel and LCD monitor and the shutter cannot be released due to the timing of pressing the shutter button.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Iemand die mij over het slootje duwt? Prijsverschil is ruim 400,- tussen de 40D en 50D? Ik ben bang dat ik dat nodig heb...
/me duwt Neron weer terug over de sloot.
Verschil in fotokwaliteit is klein. Gebruik de 400 euro voor glas.
Toch wel. Het prisma wordt weliswaar eerst ontworpen, maar wel binnen een bepaalde maatvoering. Als er geen interne flitser geplaatst hoeft te worden, heb je meer ruimte voor het prisma. (Of je maakt de camera groter, maar dat is meestal niet/beperkt mogelijk).Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 00:52:
[...]
Met het zoekerbeeld heeft het niks van doen, het prisma wordt eerst ontworpen, daarna een dingetje erop geplaatst.
Het enige waar het flitsertje wel eens in de weg kan zitten , is een dikke spiegellens.
Wacht op de DPReview en beslis danVerwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:01:
Ik wil ook een 50D kopen. Fotografeer nu ruim 3 jaar met een EOS 350D en wil graag overstappen op een grotere camera. De 40D is ook al een grote verbetering van de 350D maar ik ben van mening dat je 't meest profijt hebt als je 't nieuwere model koopt.
Iemand die mij over het slootje duwt? Prijsverschil is ruim 400,- tussen de 40D en 50D? Ik ben bang dat ik dat nodig heb...![]()
neem aan dat daar in de conclusie ook wel een vergelijking met de 40D wordt gemaakt.
Ik zit ook al een tijdje te twijfelen. Het verschil in fotokwaliteit is inderdaad klein, en wat mij betreft zijn er ook geen andere dingen om me over de streep te trekken. Een van de vraagtekens voor mij is nog wat de dynamic range van de 50D is. Mocht die aanzienlijk beter zijn dan zou dat een grote pre zijn. Maar op dit moment neig ik naar de 40D en 400 euro in m'n zak houden (ben student). Als geld niet zo'n punt is zou je voor de 50D kunnen gaan. Misschien nog even de review op DPR afwachten, die zal niet zo lang meer op zich laten wachten denk ik.Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:01:
Ik wil ook een 50D kopen. Fotografeer nu ruim 3 jaar met een EOS 350D en wil graag overstappen op een grotere camera. De 40D is ook al een grote verbetering van de 350D maar ik ben van mening dat je 't meest profijt hebt als je 't nieuwere model koopt.
Iemand die mij over het slootje duwt? Prijsverschil is ruim 400,- tussen de 40D en 50D? Ik ben bang dat ik dat nodig heb...![]()
Ik zou die 400 lekker in goed glaswerk steken. Een 50D + 17-85 of een 40D + 17-55 2.8 IS kost ongeveer even veel .... ik zou het wel weten. Heb de 50d vastgehad, mooi scherm, maar 3 inch is en blijft te klein om de scherpte goed te kunnen beoordelen. Ik zie nog weinig redenen om een 50D boven een 40D te kiezen met de huidige prijzen. Ik denk dat de 50D ook nog wel aardig aan de prijs zal blijven tot de meeste zaken van hun 40D's af zijn.Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:10:
[...]
Ik zit ook al een tijdje te twijfelen. Het verschil in fotokwaliteit is inderdaad klein, en wat mij betreft zijn er ook geen andere dingen om me over de streep te trekken. Een van de vraagtekens voor mij is nog wat de dynamic range van de 50D is. Mocht die aanzienlijk beter zijn dan zou dat een grote pre zijn. Maar op dit moment neig ik naar de 40D en 400 euro in m'n zak houden (ben student). Als geld niet zo'n punt is zou je voor de 50D kunnen gaan. Misschien nog even de review op DPR afwachten, die zal niet zo lang meer op zich laten wachten denk ik.
1047 nu bij KE
[ Voor 15% gewijzigd door M a r c o op 29-10-2008 12:59 ]
Verwijderd
Ik denk dat je niet beseft dat de 40D en de 50D naast elkaar bestaan en dat de 40D voorlopig nog wel een tijdje te bestellen is.djkooij schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:27:
[...]
Ik denk dat de 50D ook nog wel aardig aan de prijs zal blijven tot de meeste zaken van hun 40D's af zijn.
Voor de 50D zal wel een cash back oid komen...
Je hebt altijd een grace period, zie ook de 400d / 450d. In die zin bestaan ze (zij het zeer tijdelijk) naast elkaar. Maar dat Canon de 40D wil handhaven lijkt me sterk. Hooguit dat ze dat doen tot er een sterke opvolger is van de 450d die meer evenwicht bied tegen het Nikon en Sony geweld van de laatste tijd.Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 13:22:
[...]
Ik denk dat je niet beseft dat de 40D en de 50D naast elkaar bestaan en dat de 40D voorlopig nog wel een tijdje te bestellen is.
Voor de 50D zal wel een cash back oid komen...
Verwijderd
De 450D is door Canon altijd boven de 400D geplaatst, dus beide hadden gelijktijdig bestaansrecht. Ik ben het eens met de reactie in het 40D topic dat de 40D zich meer moet zien als een tegenhanger van de D90 en de 50D als tegenhanger van de D300, oid.... aangezien de Canon en Nikon lijn niet bepaald hetzelfde zijn!
Met de introductie van de 50D is ook gezegd dat het een aanvulling was is op het assortiment, geen vervanger voor de 40D.[b][message=30966841,noline]De 450D is door Canon altijd boven de 400D geplaatst, dus beide hadden gelijktijdig bestaansrecht.
Verwijderd
Idd, zie mijn eerdere reactieXtuv schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 19:43:
Met de introductie van de 50D is ook gezegd dat het een aanvulling was is op het assortiment, geen vervanger voor de 40D.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/
Highly Recommended (just)
[ Voor 20% gewijzigd door matthijst op 30-10-2008 13:34 ]
Ik vind het echt jammer maar de camera is het geld gewoon niet waard. De 40D vind ik dan weer te oud alhoewel de prijs/prestatie beter is dan de 50D.
Voorlopig blijf ik bij mijn oude camera en kijk met een schuin oog naar de D300.
En dat, dames en heren, noemen we nou spec/gadget-geilTwisted schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 14:54:
Het dpreview artikel heeft mij doen besluiten om de 50D niet te kopen vanwege tegenvallende tesultaten in de dynamic range en high iso performance.
Ik vind het echt jammer maar de camera is het geld gewoon niet waard. De 40D vind ik dan weer te oud alhoewel de prijs/prestatie beter is dan de 50D.
Voorlopig blijf ik bij mijn oude camera en kijk met een schuin oog naar de D300.
Verwijderd
Drempel: ISO en details van 50D t.o.v 40D.
Dat is inderdaad de reden om niet de 40D te kopenHenk schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 14:56:
[...]
En dat, dames en heren, noemen we nou spec/gadget-geil
v1 (eerste maand zijn er een beperkt aantal body's met deze firmware geleverd)
v2 (bug fixes)
v3 (iets verbeterde NR)
v4 (sterk verbeterde NR, NR off stand(ook voor raw), verbeterde jpeg engine, backfocus issues met sommige lenzen verholpen, grotere bracketing stappen voor HDR)
Sinds de zomer vakantie liggen de V4 camera's in de winkel en staat de firmware ook op de site van Sony. Het verschil tussen v4 en de eerdere 3 firmwares is dusdanig groot dat kwa ruis het gat met nikon's D300 gedicht is, en de jpeg engine beter presteerd als met de vorige versies.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik ben eerlijk gezegd echt teleurgesteld in Canon dat ze zonodig zoveel megapixels in de 50D moesten rammen zonder het in kwaliteit waar te kunnen maken. Aan de andere kant maken ze met de 40D wel verreweg de meest aantrekkelijke camera wat betreft prijs/kwaliteitverhouding.
Ik vraag me af, wanneer de opvolgers van de 40D/50D (en D90/D300) weer full-frame zullen gaan, zoals hun analoge voorgangers ook waren (en alleen de 450D-nakomelingen op APS-C blijven) .
Ik heb altijd gezegd dat de opvolger van mijn 20D een full-frame moet zijn en dat punt ik begin ik te naderen. (Ik ben benieuw of ik de 5DmkII kan weerstaan).
De xxD serie zal nooit fullframe worden, APS-C is nou juist de essentie van die serie. De 5D serie is al de fullframe versie van de xxD serie min of meer. Het heeft geen zin daar nog een van te maken. Er is nog steeds een grote markt voor een semi pro APS-C toestel./\/\|) schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:45:
De reviewer in dpreview geeft al aan dat de grenzen van qua resolutie haalbaar is met een APS-C sensor in zicht lijken te zijn (o.a. vanwege het iso/ruisgedrag en optische beperkingen van objectieven).
Ik vraag me af, wanneer de opvolgers van de 40D/50D (en D90/D300) weer full-frame zullen gaan, zoals hun analoge voorgangers ook waren (en alleen de 450D-nakomelingen op APS-C blijven) .
Ik heb altijd gezegd dat de opvolger van mijn 20D een full-frame moet zijn en dat punt ik begin ik te naderen. (Ik ben benieuw of ik de 5DmkII kan weerstaan).
BMW gaat ook niet in een keer hun motorfietsen van twee extra wielen voorzien. Hoeveel voordelen dat ook mag hebben, dat bestaat al en heet een auto, en die maken ze al.
Als het idd bewaarheid word dat dit ongeveer de grens is bij APS-C dan verheug ik me op de technologie die gaat komen. Men moet dan immers weer innoveren op andere punten dan de marketing gevoelige megapixeltjes. Betere dynamic range zou ik erg op prijs stellen bijvoorbeeld
In het analoge tijdperk waren zowel de EOS-X serie en EOS-XX serie fullframe en kon de bijv. de EOS-50 prima naast de EOS-5 bestaan . Ik zie niet in waarom dit bij de digitale bodies fundamenteel niet kan . Ik denk dat binnen 5 jaar één van de SLR-fabrikanten (Sony/Nikon/Canon/...) het niet kan nalaten om in het €1000 segment een FF-body op de markt te brengen. Zodra dat gebeurt blijven de anderen niet achter.Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:59:
[...]
De xxD serie zal nooit fullframe worden, APS-C is nou juist de essentie van die serie. De 5D serie is al de fullframe versie van de xxD serie min of meer. Het heeft geen zin daar nog een van te maken. Er is nog steeds een grote markt voor een semi pro APS-C toestel.
BMW gaat ook niet in een keer hun motorfietsen van twee extra wielen voorzien. Hoeveel voordelen dat ook mag hebben, dat bestaat al en heet een auto, en die maken ze al.
Verwijderd
Natuurlijk kunnen er meerdere fullframes naast elkaar bestaan, dat is nu toch ook al zo? Waar het om gaat is dat het nogal onlogisch is om een bepaalde reeks opeens naar een ander segment te gaan verplaatsen. De 5D was destijds eigenlijk al een fullframe broertje van de 30D, maar niet de opvolger, want er was markt voor een APS-C 40D, en 50D. Waarom zou je de naamgeving opeens helemaal omgooien? Wordt de xxxD serie vanaf dan opeens het top APS-C model? What's the point?/\/\|) schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:37:
[...]
In het analoge tijdperk waren zowel de EOS-X serie en EOS-XX serie fullframe en kon de bijv. de EOS-50 prima naast de EOS-5 bestaan . Ik zie niet in waarom dit bij de digitale bodies fundamenteel niet kan . Ik denk dat binnen 5 jaar één van de SLR-fabrikanten (Sony/Nikon/Canon/...) het niet kan nalaten om in het €1000 segment een FF-body op de markt te brengen. Zodra dat gebeurt blijven de anderen niet achter.
En natuurlijk komt er binnen afzienbare tijd een fullframe in het €1000 segment. Dat is geen kwestie van het niet kunnen nalaten, maar van het goedkoop genoeg kunnen fabriceren van zo'n toestel. Ik denk (en hoop) trouwens dat dat veel sneller, gebeurt, misschien al over 1 à 2 jaar.
Zal er ook best komen, over een aantal jaar is fulframe net zo goedkoop als de APS-C instappers van nu.sweetdude schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:32:
Nou ik ben er nog niet zo zeker van. Zo is er ook opeens een xxxxD serie gemaakt en maakt BMW wel een motorfiets met een dak. Dus een full-frame camera die wel alle huis tuin keuken functies heeft als point and shoot, protret en landschap modus etc zie ik eigenlijk nog wel zitten.
Daar twijfel ik ook niet aan. Op een gegeven moment zal de meerprijs van fullframe te verwaarlozen zijn, en zullen mensen alleen nog APS-C toestellen kopen wegens de compactheid ervan.Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:53:
Canon heeft al lang geleden aangegeven alleen de prijsinstappers te willen blijven uitrusten met APS-C formaat sensoren. De rest moet allemaal naar FF.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:03:
[...]
Zal er ook best komen, over een aantal jaar is fulframe net zo goedkoop als de APS-C instappers van nu.
Vandaar mijn reactieVerwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:59:
De xxD serie zal nooit fullframe worden, APS-C is nou juist de essentie van die serie.
Ik denk dat er weinig vogelaars (om maar een voorbeeld te noemen) staan te trappelen om over te stappen op FF. Tuurlijk, degenen die het kunnen betalen om in hun glaswerk de 1,6 cropfactor te compenseren zullen het vast wel doen / al gedaan hebben.Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:03:
[...]
...
Op een gegeven moment zal de meerprijs van fullframe te verwaarlozen zijn, en zullen mensen alleen nog APS-C toestellen kopen wegens de compactheid ervan.
Voor veel mensen is de "extra tele" een sterk argument om op crop te blijven.
De groothoek kant is inmiddels op crop goed gevuld en daar hoef je het ook niet voor te doen.
Al met al 2 heel verschillende doelgroepen m.i. De een wil VEEL tele, ander FF vanwege de DOF etc. etc.
Beide hebben bestaansrecht.
[ Voor 4% gewijzigd door djkooij op 30-10-2008 17:15 ]
|>
Verwijderd
@ Simon: waar heb je dat vandaan? Bron?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 17:21 ]
Ik denk dat de xxxD (en xxxxD) serie misschien zullen verdwijnen, en dat er meer series met fulframe zullen bijkomen, maar ik denk niet dat een serie wordt verplaatst naar het fullframe segment.
Het extra telebereik is inderdaad een ander argument om in de toekomst van spotgoedkope fullframes toch voor een cropcamera te kiezen, hoewel je je kan afvragen of een FF dan niet alsnog handiger blijft omdat APS-C en FF allebei dezelfde pixeldichtheid aankunnen. Je kan dus met een FF camera dezelfde vergroting halen als met een APS-C camera, aangenomen dat een FF camera ook navenant meer pixels heeft dan een APS-C. Kwestie van croppen achteraf, maar dan heb je tenminste de mogelijkheid om niet te croppen, en te profiteren van de voordelen van FF.djkooij schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:14:
[...]
Die boute stelling waag ik te betwijfelen. Ik denk dat er weinig vogelaars staan te trappelen om over te stappen op FF. Tuurlijk, degenen die het kunnen betalen om in hun glaswerk de 1,6 cropfactor te compenseren zullen het vast wel doen / al gedaan hebben.
Voor veel mensen is de "extra tele" een sterk argument om op crop te blijven.
De groothoek kant is inmiddels op crop goed gevuld en daar hoef je het ook niet voor te doen.
Al met al 2 heel verschillende doelgroepen m.i. De een wil VEEL tele, ander FF vanwege de DOF etc. etc.
Beide hebben bestaansrecht.
Een pixeldichte APS C cam naast een FF Hi iso kanon
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Nogmaals, het is wel de bedoeling van Canon om deze serie (dus de xxD serie) uiteindelijk FF te maken. Naar wat ik heb begrepen blijft de xxxD (of nog een x-je meer) APS-C.Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:25:
Ik denk dat de xxxD (en xxxxD) serie misschien zullen verdwijnen, en dat er meer series met fulframe zullen bijkomen, maar ik denk niet dat een serie wordt verplaatst naar het fullframe segment.
Wat betreft vogelaars dit argument klopt volledig. De meesten zijn erg blij met de cropfactor. Ik denk echter niet dat Canon rekening gaat houden met een extreem kleine groep gebruikers. Het merendeel van de mensen heeft baat bij een hogere gevoeligheid (die FF kan brengen, evenals andere positieve effecten op de IQ) van FF.
Heb je daar een bron van? Het argument van de vogelaars is zoals djkooij zo vriendelijk beaamt inmiddels ook niet zaligmakend voor APS-C. Je kan dezelfde voordelen uit FF halen met wat croppen.Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:57:
[...]
Nogmaals, het is wel de bedoeling van Canon om deze serie (dus de xxD serie) uiteindelijk FF te maken. Naar wat ik heb begrepen blijft de xxxD (of nog een x-je meer) APS-C.
Wat betreft vogelaars dit argument klopt volledig. De meesten zijn erg blij met de cropfactor. Ik denk echter niet dat Canon rekening gaat houden met een extreem kleine groep gebruikers. Het merendeel van de mensen heeft baat bij een hogere gevoeligheid (die FF kan brengen, evenals andere positieve effecten op de IQ) van FF.
Inderdaad, dat is toch best een handige functie. Nikon moest ook wel omdat ze zoveel hebben geïnvesteerd in crop glas.djkooij schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 17:29:
Daar zeg je wel wat idd, maar dan hoop ik dat Canon het wel net zo implementeert als Nikon nu al heeft. Gewoon een APC-C mode op je full frame body zou dat probleem grotendeels teniet doen.
De reviewer geeft duidelijk aan dat hij het over het "per-pixel" detail heeft. Downsize ik een 50D shot nu naar een 40D resolutie, is de 50D dan ook nog steeds slechter als de 40D? Dat vraag ik me af. Ok, dan kun je de crop ruimte niet gebruiken, maar dat had ik ook niet gekund als ze de 50D evenveel megapixels hadden gegeven met een betere output. Dan had niemand geklaagd
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page18.aspJoepv schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:59:
Zullen we hier praten over de 50D?
De reviewer geeft duidelijk aan dat hij het over het "per-pixel" detail heeft. Downsize ik een 50D shot nu naar een 40D resolutie, is de 50D dan ook nog steeds slechter als de 40D? Dat vraag ik me af. Ok, dan kun je de crop ruimte niet gebruiken, maar dat had ik ook niet gekund als ze de 50D evenveel megapixels hadden gegeven met een betere output. Dan had niemand geklaagd
De plaatjes op de pagina zeggen genoeg lijkt me. Hij ruist zoveel meer, dat los je niet geheel op door te downsizen naar dezelfde 10MP als de 40D lijkt me. En door de vrij rigoureuze ruisonderdrukking in JPEG wordt de hogere resolutie ook nogal tenietgedaan. Die resolutie is sowieso overkill omdat zelfs de scherpste primes niet voldoende oplossend vermogen hebben om van die resolutie te kunnen profiteren, zo stellen de reviewers.
En dan heb ik het nog niet eens over de dynamic range, die is sowieso bijna een stop minder dan de 40D.
Vanwege het prijsverschil is de 40D in mijn ogen sowieso de betere koop.
Verwijderd
Echt waar?Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:26:
[...]
En dan heb ik het nog niet eens over de dynamic range, die is sowieso bijna een stop minder dan de 40D.
Dan wordt het op z'n vroegst bij de 60D dat m'n 20D met pensioen kan.....
Echt waar. Om precies te zijn 0,8 stops.Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 18:27:
[...]
Echt waar?
Dan wordt het op z'n vroegst bij de 60D dat m'n 20D met pensioen kan.....
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Probleem is, dat men geneigd is, om op pixelniveau te gaan kijken. Dan zit je op de grens van wat een objectief aan scheidend vermogen kan leveren. Gebruik je geen toplens, dan zien de resultaten op pixelniveau er onscherp en contrastloos uit. Met post-proccessing is daar nog wel een stuk verbetering in te vinden, zeker wanneer er ruimte is om te downsizen, maar het blijft behelpen.
Voor mij is m'n 70-300DO door de 50D volledig door de mand gevallen. Op de 40D kon ik de resultaten nog aan mezelf verkopen, maar op de 50D bleven ze achter. De 70-200f/4 levert, zelfs met 1.4 teleconverter, duidelijk meer details en een beter contrast...
Conclusie (de mijne...): Wil je het uiterste van je toplenzen en heb je genoeg geld, dan is de 50D geen slechte koop. Speelt geld een rol van betekenis of zijn je lenzen niet allemaal "top", dan doe je met een 40D absoluut geen slechte aankoop. Ik heb zelf geen spijt van m'n 50D en ik ben eindelijk over de witte drempel, maar m'n 40D blijft net zo goed in gebruik!
Goede post, lijkt me een goede samenvatting. Voor mensen voor wie geld een rol speelt is de 40D een uitstekend alternatief. Maar aangezien hoge ISO performance leuk is, maar lang niet altijd nodig, heeft een 50D zeker zijn voordelen. Op ISO 100 zijn die extra megapixels absoluut een voordeel, als je goed glas hebt. En dat je goed glas hebt lijkt me logisch als je je niet druk maakt om 400 euro prijsverschil.Toff schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:16:
Mijn persoonlijke ervaring met de 40D en de 50D geven de 50D toch enig voordeel op de 40D. Toegegeven, het is niet veel, maar 50% meer pixels geeft een beetje meer "kwaliteit". Bij normale gevoeligheden zie ik geen toename in ruis, terwijl er wel meer pixels zijn om mee te werken. Op ISO-3200 lijkt de 40D iets minder ruis te produceren. ISO-6400 is op de 40D niet aanwezig, maar wel "bruikbaar" op de 50D. ISO-12800 "doet het", maar is imo onbruikbaar. Geen idee waarom Canon heeft gemeend dit als optie aan de 50D toe te voegen.
Probleem is, dat men geneigd is, om op pixelniveau te gaan kijken. Dan zit je op de grens van wat een objectief aan scheidend vermogen kan leveren. Gebruik je geen toplens, dan zien de resultaten op pixelniveau er onscherp en contrastloos uit. Met post-proccessing is daar nog wel een stuk verbetering in te vinden, zeker wanneer er ruimte is om te downsizen, maar het blijft behelpen.
Voor mij is m'n 70-300DO door de 50D volledig door de mand gevallen. Op de 40D kon ik de resultaten nog aan mezelf verkopen, maar op de 50D bleven ze achter. De 70-200f/4 levert, zelfs met 1.4 teleconverter, duidelijk meer details en een beter contrast...
Conclusie (de mijne...): Wil je het uiterste van je toplenzen en heb je genoeg geld, dan is de 50D geen slechte koop. Speelt geld een rol van betekenis of zijn je lenzen niet allemaal "top", dan doe je met een 40D absoluut geen slechte aankoop. Ik heb zelf geen spijt van m'n 50D en ik ben eindelijk over de witte drempel, maar m'n 40D blijft net zo goed in gebruik!
De 50D is absoluut geen slechte camera, maar als je of een beperkt budget hebt, óf disproportioneel vaak in low light situaties schiet is de 40D waarschijnlijk nog steeds de betere keuze, net als wanneer dynamic range erg belangrijk is (hoe het zit met tone-curves weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat in RAW schieten alle problemen oplost).
Wellicht was het beter geweest als Canon niet zo overambitieus was geweest wat betreft megapixels, en had gekozen voor 10 of 12 megapixels. Dan had de 50D zijn voorganger waarschijnlijk op elk vlak verslagen. Nu is dat niet zo, en het is misschien wel de eerste keer dat een voorganger niet op elk vlak wordt verslagen. Misschien is de rek er een beetje uit, digitale fotografie is uit de kinderschoenen.
Het grote probleem is echter de gemiddelde consument die camera's toch vooral vergelijkt aan de hand van de resolutie van de sensor. Zolang dit het geval is, zullen de fabrikanten toch blijven proberen om er meer megapixel op een sensor te proppen. Misschien zelfs wel door consessies te doen op andere vlakken, zoals we nu waarschijnlijk zien in de 50D.
Daarom is het van belang dat er een zekere ommekeer gaat plaatsvinden aan de vraagkant van dit verhaal. In de media, zoals tijdschriften en websites over dit onderwerp, moet er uitgebreid aandacht worden besteed aan dit verhaal. En dan wel op zo'n manier dat het ook door gaat dringen tot de minder veeleisende consumenten. Hopelijk kan op deze manier de megapixelrace gestopt worden.
Ik kan me zelfs voorstellen dat fabrikanten de race toch doorzetten voor de compactmarkt en een andere aanpak gaan hanteren voor de SLR markt. Minder megapixel, meer andere kwaliteiten. Mijn zegen hebben ze in ieder geval!
Amen
Ik zie liever de dynamic range vergroot worden en laat die nu net bij de 50D 0.8 stop minder zijn dan bij de voorganger...
Erg goede vergelijking trek je hier met cpu's. Ik ben het helemaal met je eens wat DR betreft trouwens.djkooij schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:34:
Ik ben alleen bang dat het net zo hardnekkig is met het Mpix verhaal als met de Ghz van processoren. Meer is beter.... zie dat maar eens om te turnen. Zolang er zelfs bladen zijn die bij veel foto's de megapixels vermelden zijn we nog ver van een non-mpix minded consument.
Ik zie liever de dynamic range vergroot worden en laat die nu net bij de 50D 0.8 stop minder zijn dan bij de voorganger...
Bij processoren is het uiteindelijk ook gelukt, dus hopelijk ziet Canon ook heel snel het licht.