Canon EOS 50D

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 38 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
foto's op ISO12800 ga je ook niet echt nemen om groot af te drukken lijkt me.
Ik ben opzich al tevreden met een goede prestatie op ISO3200, want ISO1600 op mijn 400D vind ik toch niet echt geweldig.

Ik heb overigens misschien al iemand met interesse in mijn 400D, dus die gaat waarschijnlijk al vast de verkoop in dan. Zit dan wel eventjes zonder camera, maar dat overleef ik wel.
Omdat ik ook al andere lenzen had gekocht kan ik mijn 400D mooi aanbieden als dubbelzoomkit, met lenzen, grip en tas erbij. Leuke set voor een starter dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de stelen van de penselen zie ik erg veel "chroma"-vlekken.
De foto van de mannen om de tafel heeft er in de schaduwen ook behoorlijk last van.

Mijn overtuiging wordt wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 08:47
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 23:57:
In de stelen van de penselen zie ik erg veel "chroma"-vlekken.
De foto van de mannen om de tafel heeft er in de schaduwen ook behoorlijk last van.

Mijn overtuiging wordt wat minder...
Die vlekken op die stelen vallen vooral op als je er wat dichter op zit. Door het detail daar vallen ze niet enorm op als de plaat wat kleiner wordt. Waar ik me meer aan stoor is de bagger in de onscherpe rode stukken in de achtergrond. Duidelijk dat daar een vrij serieuze blur operatie op ruis is uitgevoerd en het patroon dat dat oplevert, blijf je bij vrij kleine afbeeldingen nog erg goed zien.

Het verbaast me dan weer enorm hoe goed de haren van die kwast er nog uitzien. Echt bizar dat je ze nog kan tellen op een ISO12800 15MP foto :9~. Dat is namelijk het grote probleem bij mijn 20D, ISO3200 (pushen) is geen probleem qua ruis bij goed licht. Het is meer de scherpte die eraf gaat en dat doet die 50D toch best netjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Misschien een domme vraag maarja: Met oa de 50D kan je in sRAW schieten, erg mooi natuurlijk want die 15 MP is vaak niet nodig. Als je nou een foto neemt op ISO 3200 op volledige grootte (15MP) en op sRAW (7MP ofzo), heeft dan de sRAW versie minder ruis? Ik heb zelf een 400D dus ik kan dit niet testen (geen sRAW jammer genoeg).

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mobyrick schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 20:08:
Misschien een domme vraag maarja: Met oa de 50D kan je in sRAW schieten, erg mooi natuurlijk want die 15 MP is vaak niet nodig. Als je nou een foto neemt op ISO 3200 op volledige grootte (15MP) en op sRAW (7MP ofzo), heeft dan de sRAW versie minder ruis? Ik heb zelf een 400D dus ik kan dit niet testen (geen sRAW jammer genoeg).
In theorie moet de ruis minder worden bij downsampling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Hij is binnen!

Diverse winkels (o.a. KE, Konijnenberg) melden inmiddels dat de 50D op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 14:19
Toff schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 20:30:
Hij is binnen!

Diverse winkels (o.a. KE, Konijnenberg) melden inmiddels dat de 50D op voorraad is.
Klinkt goed! En nu maar hopen dat ie binnenkort in de Cashback komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Morgion schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:23:
[...]

Klinkt goed! En nu maar hopen dat ie binnenkort in de Cashback komt.
Ik hoop het niet, want met de 40D liep ik die ook al net mis...

• yjanse
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Het zou ideaal zijn als DP Review een volledige review doet op de production 50D in de tijd tussen nu en cashback :-) Dan heb je en de juiste informatie, en een extra excuus om de 50D te halen :P

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 10:41
yjanse schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 07:38:
Het zou ideaal zijn als DP Review een volledige review doet op de production 50D in de tijd tussen nu en cashback :-) Dan heb je en de juiste informatie, en een extra excuus om de 50D te halen :P
Precies. Ik ga die 50d voor 99% zeker halen, maar wacht inderdaad ook nog ff of ie in de cashback komt. Zou ik wel zo netjes vinden van Canon :)

• M a r c o
  • Niet online
Als er een cashback komt, dat is nog maar gokken.
Voor zover ik weet is er niks bevestigd.

Ik heb al een mogelijke koper voor mijn 400D, maar ik ga met de 50D toch even wachten tot zeker na de photokina, en ook tot na 1 oktober in ieder geval.
Dan kijk ik wel even wat de prijzen gaan doen. Ik zie liever Konijn ook met een prijs die wat meer in de buurt van die van redcoon ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47
Titel gewijzigd, hij is leverbaar nu :).
Ben benieuwd wie de eerste hands on hierzo kan geven.
Ik ga hem wel halen verwacht ik, maar ik wacht even de prijzen af als iedereen hem in de winkel heeft liggen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Met ^^
Al heb ik wel zojuist mijn huidige camera kunnen verkopen.
Dus ik zal het enige tijd zonder moeten doen.

Ik denk trouwens dat de meesten hier wel even afwachten tot minstens 1 oktober.

[ Voor 26% gewijzigd door M a r c o op 22-09-2008 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Nog wat full size samples: Link

Ik heb mijn 40D nog net kunnen verkopen voordat de prijzen zakte, en heb nu even voor tijdelijk en als reserve body een (bijna niet gebruikte) 350D gekocht voor 220,- ; voor dat geld heb je weinig compact camera dus een d-slr voor die prijs vond ik geen slechte koop :9

Volgens mij heeft canon algelopen jaren elk jaar een cashback actie gehad, dus daar wacht ik nu weer op + gedaalde prijzen en dan aan de 50D of 5DII :)

Helaas ben ik nog niet helemaal overtuigt door de betere ISO performance van de 50D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Lennart_1337 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 00:33:
Ik heb mijn 40D nog net kunnen verkopen voordat de prijzen zakte,
LOL, de prijs is sinds de introductie alsmaar blijven zakken. Binnen twee weken nadat ik de 40D kocht (voor 1189,=), ging er 150-200 euro vanaf. Pal daarbovenop kwam de cashback en ga zo maar door. De 50D is momenteel op onverklaarbare wijze bij KE 1299,= en bij FK 1175,=, terwijl KE de eerste dag zelfs 1345,= durfde te vragen... Ik noem zo maar twee flinke spelers in de NL markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Toff schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 00:50:
[...]

LOL, de prijs is sinds de introductie alsmaar blijven zakken. Binnen twee weken nadat ik de 40D kocht (voor 1189,=), ging er 150-200 euro vanaf. Pal daarbovenop kwam de cashback en ga zo maar door. De 50D is momenteel op onverklaarbare wijze bij KE 1299,= en bij FK 1175,=, terwijl KE de eerste dag zelfs 1345,= durfde te vragen... Ik noem zo maar twee flinke spelers in de NL markt.
Daarom, ergens in maart dan heb ik weer meer tijd om foto's te maken en is het mooi weer en daarna natuurlijk op vakantie, tegen die tijd kost de camera denk minder dan 900,- en misschien een cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Lennart_1337 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 01:22:
[...]

Daarom, ergens in maart dan heb ik weer meer tijd om foto's te maken en is het mooi weer en daarna natuurlijk op vakantie, tegen die tijd kost de camera denk minder dan 900,- en misschien een cashback.
Ja of je wacht op de 60D, dan zal de prijs van de 50D ook wel flink zakken... O-)

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Ja, als je dan toch aan het wachten bent op de 60D kan je net zo goed wachten op de 70D en dan voor de 60D gaan...

Maare niet overtuigd door de iso performance? Hoevaak denk je boven de iso 1600 te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07 17:12
Vaak, 90% van mijn fotografie is ISO1250+ ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• M a r c o
  • Niet online
Meer winkels krijgen hem nu op voorraad en de prijzen beginnen ook wel iets te zakken blijkbaar.
Cameranu.nl heeft hem nu op voorraad voor € 1175 (zelfde prijs als Konijn)
en Foka heeft ook voorraad voor € 1129.
Toch jammer dat er vooralsnog geen cashback aan lijkt te komen.
Ik wacht nog 1,5 tot 2 weken af of de prijzen nog wat zakken.
Langer kan ik niet wachten vrees ik. ;)

• Nomad
with M a r c o.
Ik geef ze 1 week :P

Verwijderd

Wat is het verschil tussen de Nederlandse en de Europese versie, behalve het prijs verschil ?

• M a r c o
  • Niet online
de aanwezigheid van een Nederlandse handleiding.

Verwijderd

M a r c o schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:00:
de aanwezigheid van een Nederlandse handleiding.
En daar betaal je dan iets van 125,-- voor ?

• M a r c o
  • Niet online
Kun je een link geven waar je die 2 versies naast elkaar ziet?

Bij de winkels onderling zijn er nog enorme prijsverschillen.
Er zijn winkels die hem voor 1054 verkopen, of voor 1399.
Dat is ook een van de redenen waarom ik nog even wacht.
Blijkbaar willen sommige winkels nog even profiteren van de early adopters.

Ik kan me namelijk niet voostellen dat Kamera-Express zijn 50D zoveel duurder inkoopt dan Konijnenberg.
En toch kan konijn ze voor 1175 verkopen, en KE voor 1299.
Terwijl deze 2 winkels normaal toch wel enigzins overeenkomen met prijzen.

Verwijderd

M a r c o schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:10:
Kun je een link geven waar je die 2 versies naast elkaar ziet?

Ik kan me namelijk niet voostellen dat Kamera-Express zijn 50D zoveel duurder inkoopt dan Konijnenberg.
En toch kan konijn ze voor 1175 verkopen, en KE voor 1299.
Terwijl deze 2 winkels normaal toch wel enigzins overeenkomen met prijzen.
Bij Kamera-Express hebben ze de beide versies (europese en nederlandse) van de 50D en daar zit toch echt 124 euro verschil tussen. Dus vandaar mijn vraag.

• M a r c o
  • Niet online
Inderdaad. Dat had ik nog niet gezien bij KE.
Blijkbaar staat in de pricewatch alleen de nederlandse versie.

Voor zover ik weet is toch echt het enige verschil de handleiding.
Stuur anders even een mail naar KE, of bel ze even.

Gezien de prijs zullen die van Konijn en van Cameranu ook wel europese modellen zijn.
Anders is het wel heel toevallig dat ze bij alle drie precies 1175 kosten.
Heeft ook e.e.a. met garantieafhandeling te maken afaik, maar dat is niet iets waar je je door af hoeft te laten schrikken, want dat verloopt gewoon via jóuw leverancer (de winkel dus).

Verder is dat verschil op het moment nog vrij hoog, maar dat zal vrij snel teruglopen naar iets van 50 euro of zelfs minder... :)

• Morgion
Ik las net ergens iets over intelligente AI Servo / Predictive AI Servo. Ik begrijp dat dit iets is wat zowel mijn 400D als de 50D hebben, maar is er hierbij nog een duidelijk verschil tussen de xxxD- en de xxD-klassen?

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dit vraag: Ik ben op dit gebied ontevreden over de prestaties van mijn 400D. In het bijzonder bij het schieten van vliegende vogels.

[ Voor 9% gewijzigd door Morgion op 25-09-2008 23:47 ]

• Nomad
Morgion schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:06:
Ik las net ergens iets over intelligente AI Servo / Predictive AI Servo. Ik begrijp dat dit iets is wat zowel mijn 400D als de 50D hebben, maar is er hierbij nog een duidelijk verschil tussen de xxxD- en de xxD-klassen?

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dit vraag: Ik ben op dit gebied ontevreden over de prestaties van mijn 400D. In het bijzonder bij het schieten van vliegende vogels.
Tracking van vogels gaat in ieder geval al geheel _prima_ met mijn 30D en 70-200, dus dat moet ook helemaal goed komen met een 50d.
Wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken.

• Toff

Toff

FP ProMod
M a r c o schreef op donderdag 25 september 2008 @ 13:59:
Gezien de prijs zullen die van Konijn en van Cameranu ook wel europese modellen zijn.
Anders is het wel heel toevallig dat ze bij alle drie precies 1175 kosten.
Nope, ik heb de mijne van FK en daar zit gewoon de NL handleiding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ja, en bij CameraNu staat er ook gewoon bij dat het Nederlands model is zag ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:06

qless

...vraag maar...

Morgion schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:06:

AF en Tracking is veel beter in de XX klasse, ik heb zelf ervaren dat er echt een verschil zit tussen mijn 350D en mijn 30D

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qless schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 09:16:
[...]

AF en Tracking is veel beter in de XX klasse, ik heb zelf ervaren dat er echt een verschil zit tussen mijn 350D en mijn 30D
True... met een 30D is het al weinig klagen als het om AF-unit gaat, en met de 40D en 50D wordt dat alleen maar beter :)

Vogels tracken lukt prima, zeker icm een USM lens.

edit: 30D icm 70-200/2.8 IS, wilde vogel trouwens :P

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3264/2724249662_12b80772cf_o.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 26-09-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie hier een interessante vergelijking tussen de 40D en 50D (en 5DI), de beste die ik tot nu toe heb gevonden:

http://209.85.135.104/tra...z7uCUTVehwp22bY-DGTFvLZ-Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:14:
Zie hier een interessante vergelijking tussen de 40D en 50D (en 5DI), de beste die ik tot nu toe heb gevonden:

http://209.85.135.104/tra...z7uCUTVehwp22bY-DGTFvLZ-Q
wth... Daar lijkt een down-rezzed plaat van een 50D het af te leggen, of niet beter te doen dan een 40D-plaat...

Ik hoop dat dat aan ACR ligt, want anders is er op wat meer resolutie bij lage iso's na weinig reden om zo'n ding te willen :P Ja, het LCD, maar of dát het prijsverschil waard is..

edit: meer vergelijkingsspul: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=573650

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 26-09-2008 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:21:
[...]

wth... Daar lijkt een down-rezzed plaat van een 50D het af te leggen, of niet beter te doen dan een 40D-plaat...

Ik hoop dat dat aan ACR ligt, want anders is er op wat meer resolutie bij lage iso's na weinig reden om zo'n ding te willen :P
Als ik het goed begrijp heeft hij de 40D platen geupsized naar 15MP. Ik zit a een tijdje te twijfelen tussen de 40D en 50D al upgrade maar deze test lijkt 400 euro extra voor de 50D niet te rechtvaardigen. :/

Verspreid over de volgende pagina's van zijn thread staan trouwens meer foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 10:29:
[...]

Als ik het goed begrijp heeft hij de 40D platen geupsized naar 15MP. Ik zit a een tijdje te twijfelen tussen de 40D en 50D al upgrade maar deze test lijkt 400 euro extra voor de 50D niet te rechtvaardigen. :/

Verspreid over de volgende pagina's van zijn thread staan trouwens meer foto's.
In de test die ik aanhaal zijn de 50D platen downscaled, en nog kan dat me niet echt overtuigen. er is meer onder de zon dan high iso's en ruis, dat weet ik ook wel, maar ik had hier toch wel meer van verwacht.

Nogmaals, het kan ook aan de ACR-beta liggen, ik snap ook niet waarom beide figuren dát gebruiken ipv DPP. Bijvoorbeeld de sony-cams hebben ook even tijd nodig gehad voor ze fully supported waren door ACR.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 26-09-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben idd ook een beetje teleurgesteld, de verwachtingen waren misschien toch iets te hoog gespannen. Voor alleen een beter scherm, meer megapixels en micro-adjustment vind ik hem het prijsverschil niet waard. Toch nog maar even wachten op de review van DPReview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Het kan inderdaad aan ACR liggen, maar vooralsnog wordt ik hier niet warm van.
Die 50d aanschaf wacht nog maar mooi even totdat dpreview e.d. ook wat tests heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht ook nog maar even op de review van DPReview. Anders ga ik er toch sterk aan denken om dan maar voor de Nikon D300 te gaan. Zit ik wel alleen aan wat duurdere objectieven vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:20:
Ik wacht ook nog maar even op de review van DPReview. Anders ga ik er toch sterk aan denken om dan maar voor de Nikon D300 te gaan. Zit ik wel alleen aan wat duurdere objectieven vast.
De Nikon D300 is een stap hoger, maar ook duurder... De 50D wordt komende maanden nog wel een paar honderd euro goedkoper, dus dat is ~300-400 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- J.W. - schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:28:
[...]

De Nikon D300 is een stap hoger, maar ook duurder... De 50D wordt komende maanden nog wel een paar honderd euro goedkoper, dus dat is ~300-400 euro..
En waarom is die een stap hoger volgens jou? Wat betreft output gaat hij het niet winnen, de AF-unit is ook niet bizar veel beter (wel meer punten, wat nice is bij je focuspuntselectie, maar de crossensoren zitten bij een 50D weer beter verdeeld) en qua handling is het een kwestie van smaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:47:
[...]
En waarom is die een stap hoger volgens jou? Wat betreft output gaat hij het niet winnen, de AF-unit is ook niet bizar veel beter (wel meer punten, wat nice is bij je focuspuntselectie, maar de crossensoren zitten bij een 50D weer beter verdeeld) en qua handling is het een kwestie van smaak...
De D300 is gewoon helemaal compleet als camera, waar de 50D nog wel z'n beperkingen kent.

Bijv:
- AF
- viewfinder 100% coverage
- spotmeting op alle focuspunten
- spotmeting is 2%

Verder nog wel eea, alles bij elkaar komt hij imo een stap hoger, maar dus ook tegen een andere prijs.
Naar mijn mening kun je een 40D/50D beter met een D90 vergelijken.

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 26-09-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- J.W. - schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:00:
[...]

De D300 is gewoon helemaal compleet als camera, waar de 50D nog wel z'n beperkingen kent.

Bijv:
- AF
- viewfinder 100% coverage
- spotmeting op alle focuspunten
- spotmeting is 2%

Verder nog wel eea, alles bij elkaar komt hij imo een stap hoger, maar dus ook tegen een andere prijs.
Viewfinder en spotmeting zijn zeker een sterk punt, maar de AF blijf ik dus mijn vraagtekens bij zetten, zie hierboven waarom. De D300 kent weer andere beperkingen, zoals bijvoorbeeld het niet in de zoeker zien van je belichtingscompensatie wat imho érg hinderlijk is. Elk merk heeft zo zijn voors en tegens, en ze stoppen echt niet al hun troeven in de semi-pro modellen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:03:
[...]
Viewfinder en spotmeting zijn zeker een sterk punt, maar de AF blijf ik dus mijn vraagtekens bij zetten, zie hierboven waarom.
Ja, of je het nodig hebt kun je je afvragen, maar een 51-punts auto-focus als in de D300 is toch echt wel een stap beter imo.
De D300 kent weer andere beperkingen, zoals bijvoorbeeld het niet in de zoeker zien van je belichtingscompensatie wat imho érg hinderlijk is.
Ok, dat wist ik niet, misser idd.
Elk merk heeft zo zijn voors en tegens, en ze stoppen echt niet al hun troeven in de semi-pro modellen... ;)
Klopt, al positioneert Nikon de D300 als ultieme crop-body. De semi-pro modellen zijn meer de D90 en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ligt er maar net aan wat je er mee wil doen. De Canon 50D lijkt resolutie en high Iso voordelen te hebben. voor party en studio doeleinden zou je daarom voor een 50D kunnen gaan

Nikon's D300 is flexibeler en tracking, heeft waarschijnlijk een betere bouw en heeft met grip een hogere framerate. Voor sport zou ik naar een D300 gaan. In z'n klasse is het naar mijn mening de meest sport gerichtte cam.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik niet al zoveel had geïnvesteerd in Canon glas zou ik serieus de Nikon D90 overwegen. Die is in veel opzichten misschien zelfs wel beter dan de D300. Zie ook KenRockwell.

Overigens is de Canon 40D nu wel echt een koopje voor 650 euro, de 50D zal dan toch alsnog erg moeten verassen om daar tegenop te kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- J.W. - schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:08:
[...]

Ja, of je het nodig hebt kun je je afvragen, maar een 51-punts auto-focus als in de D300 is toch echt wel een stap beter imo.
Kun je ook uitleggen waarom? :) of beter gezegd, waarom je dat samen met een ruitvormige/centrale plaatsing van je cross-type AF-sensoren preferereert boven cross-type AF sensoren in een wijder gebied?
Ok, dat wist ik niet, misser idd.
Er zijn er nog wat, maar dit is er zomaar eentje die me bijbleef :P
Klopt, al positioneert Nikon de D300 als ultieme crop-body. De semi-pro modellen zijn meer de D90 en lager.
Of dat verstandig is kun je je afvragen... een D300 is imho nog geen pro-body. Leuk als backup/2e body, maar hij kent echt nog zijn zwakheden, zéker tov pro-body's.
martijn_tje schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:10:
Het ligt er maar net aan wat je er mee wil doen. De Canon 50D lijkt resolutie en high Iso voordelen te hebben. voor party en studio doeleinden zou je daarom voor een 50D kunnen gaan

Nikon's D300 is flexibeler en tracking, heeft waarschijnlijk een betere bouw en heeft met grip een hogere framerate. Voor sport zou ik naar een D300 gaan. In z'n klasse is het naar mijn mening de meest sport gerichtte cam.
De bouw is overeenkomstig, en de tracking is te traag voor sport.

[ Voor 25% gewijzigd door Henk op 26-09-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:16:
Als ik niet al zoveel had geïnvesteerd in Canon glas zou ik serieus de Nikon D90 overwegen. Die is in veel opzichten misschien zelfs wel beter dan de D300. Zie ook KenRockwell.

Overigens is de Canon 40D nu wel echt een koopje voor 650 euro, de 50D zal dan toch alsnog erg moeten verassen om daar tegenop te kunnen.
Als DPreview ook met zo\'n conclusie komt, dan ga ik echt niet 400 euro meer betalen omdat het scherm zo geweldig is. Ik ga mijn body dit jaar nog upgraden, maar ik neig nu toch wel naar de 40d te gaan. Die 400 euro verschil moeten natuurlijk we ergens gerechtvaardigd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft voor mij toch nog steeds erg lastig om een keuze te maken welke camera het gaat worden. Canon of Nikon maakt voor mij niet echt uit omdat ik nog niet geinvesteerd heb in lenzen.
Het ene moment denk ik dat ik d'r uit ben en wordt het de Canon 50D, 17-55, 70-200f2.8 maar dan lees ik weer wat forums en dan begin ik toch weer te twijfelen.
Ik wil het voornamelijk gaan gebruiken voor achitectuur, landschap, familie, maar toch ook (amateur) sport fotografie.

Wat raden jullie aan om te nemen ? Ik wil best wel wat meer geld uitgeven voor de Nikon, maar dat moet het dan wel waard zijn qua prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Wat ik aanraad, nog even wachten en kijken wat de epxerts over de 50d gaan zeggen, want er is nu gewoon nog bar weinig van bekend en ACR heeft er nog geen lekkere output voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nomad schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:37:
Wat ik aanraad, nog even wachten en kijken wat de epxerts over de 50d gaan zeggen, want er is nu gewoon nog bar weinig van bekend en ACR heeft er nog geen lekkere output voor.
Die 50D raw's meoten gewoon door DPP getrokken worden, en dan bekeken... snap ook niet waarom die idioten dat zelf niet verzinnen :P

afaik zijn er hier ook mensen met een 50D én 40D... iemand die even een testje kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:15:
[...]
afaik zijn er hier ook mensen met een 50D én 40D... iemand die even een testje kan doen?
Toff??

Die heeft beide camera's.

[ Voor 20% gewijzigd door M a r c o op 26-09-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
Henk schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 12:17:
[...]
Kun je ook uitleggen waarom? :) of beter gezegd, waarom je dat samen met een ruitvormige/centrale plaatsing van je cross-type AF-sensoren preferereert boven cross-type AF sensoren in een wijder gebied?
Ok, goed punt. Voor tracking is 't wel een goede keuze om de cross-sensors te bundelen. Van mij hadden ze ook de uiterste punten wel cross mogen maken idd.
In dat opzicht is de AF persoonlijke voorkeur, al heb ik veel liever 51 punten voor veel keuze (recompose werkt niet zo lekker met kleine DoF) en met tracking zijn 51 punten ook veel beter.

Een D3 staat weer een mijl boven een D300 qua alles, dat klopt, maar imo hebben ze zich toch weinig ingehouden met de D300.

Voor de duidelijkheid, ik vind de 40D/50D een zeer goede camera, helemaal voor de prijs, de 40D is nu echt een koopje.

Dat ze in de 5DII maar 1 cross-sensor hebben gestopt kan ik dan weer helemaal niet waarderen, maar laten we niet off-topic geraken.

[ Voor 14% gewijzigd door - J.W. - op 26-09-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- J.W. - schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:25:
[...]

Ok, goed punt. Voor tracking is 't wel een goede keuze om de cross-sensors te bundelen. Van mij hadden ze ook de uiterste punten wel cross mogen maken idd.
In dat opzicht is de AF persoonlijke voorkeur, al heb ik veel liever 51 punten voor veel keuze (recompose werkt niet zo lekker met kleine DoF) en met tracking zijn 51 punten ook veel beter.
De focus-recompose ben ik het mee eens, maar de tracking... mwah, dan is de D300 ook niet de holy grail. Als een object door je zoeker heen beweegt, heeft de cam een zekere traagheid als het gaat om dat volgen. Hij volgt hem wel, maar de 'update' naar een volgend focuspunt komt wat laat.
Een D3 staat weer een mijl boven een D300 qua alles, dat klopt, maar imo hebben ze zich toch weinig ingehouden met de D300.
True, maar het is toch meer dan genoeg om het twee totaal verschillende camera's te maken... :)
Voor de duidelijkheid, ik vind de 40D/50D een zeer goede camera, helemaal voor de prijs, de 40D is nu echt een koopje.
true :Y) good for us :P
Dat ze in de 5DII maar 1 cross-sensor hebben gestopt kan ik dan weer helemaal niet waarderen, maar laten we niet off-topic geraken.
Dat is idd... pauper. Zeker omdat bij een FF-cam focus-recompose dus eerder problemen geeft dan bij een aps-c cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Zoals eerder gezegd heb ik weinig tijd voor experimenten, maar ik heb zojuist een aantal vergelijkbare foto's gepost : http://picasaweb.google.c.../50D?authkey=r8TIZRGgqKE#
Alles is downloadbaar, dan kan iedereen zelf kijken wat het verschil is, ik ben benieuwd.
De foto's komen recht uit de 40D en de 50D, alle EXIF erin.
De "pindakaasfoto's" en de "Eneloops" gaan voor de 50D door op ISO-6400 en ISO-12800.
In de rode achtergrond valt het grotere aantal lichte pixels op, van de 50D op ISO-3200.

[ Voor 27% gewijzigd door Toff op 26-09-2008 22:09 ]

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ff snel gezocht, maar kon het niet vinden.

50d vs 40D komt neer op:
- 15MP
- VGA scherm
- MF adjust

Of mis ik dan iets?

Wil evt. upgraden vanaf een 20D, maar volgens mij was de 40D ook al een grote verbetering (mbt. focus)?
Dan dus net zo goed een 40D kopen, denk ik?

Of compleet van het gezeik af zijn en voor een 5D 24-110 kit gaan, dan lijk je voortaan geen upgrade meer "nodig" te hebben?

Haters everywhere but I don’t really care

• Nomad
Toff schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 20:12:
Zoals eerder gezegd heb ik weinig tijd voor experimenten, maar ik heb zojuist een aantal vergelijkbare foto's gepost : http://picasaweb.google.c.../50D?authkey=r8TIZRGgqKE#
Alles is downloadbaar, dan kan iedereen zelf kijken wat het verschil is, ik ben benieuwd.
De foto's komen recht uit de 40D en de 50D, alle EXIF erin.
De "pindakaasfoto's" en de "Eneloops" gaan voor de 50D door op ISO-6400 en ISO-12800.
In de rode achtergrond valt het grotere aantal lichte pixels op, van de 50D op ISO-3200.
Heb de foto's nog niet bekeken, maar wat vind je zelf ervan. Is de beeldkwaliteit vooruit gegaan?

edit: zelf ook de platen bekeken. Ik zie nog niet echt/geen beeldkwaliteit verbetering t.o.v. 40d eigenlijk.
Ik denk dat @iso100 je misschien wel detail extra pakt, maar dat zal een testje moeten uitwijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 27-09-2008 11:34 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Meer pixels en geen achteruitgang in beeldkwaliteit, wat wil je nog meer :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Nomad
als beiden gewoon een @100% vergelijking was, dan was ik blij. Maar ze zijn resized naar dezelfde grootte en dàn zijn ze gelijk, wat dus inhoud geen winst...wat heb ik dan aan die pixels?

• Toff

Toff

FP ProMod
Nomad schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 12:15:
als beiden gewoon een @100% vergelijking was, dan was ik blij. Maar ze zijn resized naar dezelfde grootte en dàn zijn ze gelijk, wat dus inhoud geen winst...wat heb ik dan aan die pixels?
Ze zijn NIET resized, maar vanaf hetzelfde punt met dezelfde lens gemaakt.

Verder heb ik nog geen foto's onder optimale omstandigheden gemaakt waarbij het nut van de extra pixels tot z'n recht zou kunnen komen. Zo op het eerste gezicht zijn de verschillen niet opzienbarend iig, al is de optie ISO6400/12800 op de 40D natuurlijk helemaal niet aanwezig. Beter een matige foto dan geen foto, soms.
Die lichte pixels in het rood, bij ISO3200, die verbazen me wel eigenlijk. Met de blauwe achtergrond was me dat niet opgevallen en ik zou ook eens met groen moeten experimenteren.
Er zijn ook nog wat menu-opties die ik niet doorgrond heb, zoals bepaalde optimalisaties die standaard op "standaard" staan, waar de range van uit naar sterk loopt ofzo.

• Nomad
ik keek naar de resized versies, sorry,. Had niet zo snel gezien dat ik de fullsize ook kon bekijken.
Ik zie de IQ voordeel nog niet zo, maar dat neemt niet weg dat de 50d nog steeds een stapeltje mooie features heeft.

• M a r c o
  • Niet online
Gezien de testen (tot nu toe) en het prijsverschil met de 40D zegt mijn verstand dat de 40D nu de verstandigste keuze is.
Helaas heeft mijn verstand in zulke gevallen meestal niet het laatste woord. :+
Het zal dus evengoed wel de 50D worden.
Vooral het scherm is iets wat me erg aanspreekt.

Edit:
Ik keek nog eens even bij Kamera Express naar het verschil tussen de europese en nederlandse versie.
Het verschil is nu 100 euro trouwens, maar kijk eens naar de beschrijving

Afbeeldingslocatie: http://vanderkelen.nl/images/50d_KE

:?

[ Voor 29% gewijzigd door M a r c o op 27-09-2008 18:02 ]

• Morgion
Haha, lekker duidelijk inderdaad.

Ik mis die knopjes die normaal onderaan de forum pages stonden.

Wat betreft 40D vs 50D, is het veel betere scherm misschien wel de belangrijkste feature, aangezien het nu eindelijk wél mogelijk is om te zien of je focus een beetje goed zit.

Wat die extra resolutie betreft, heb je natuurlijk wel veel meer om eventueel weg te croppen.

Een feature die nog een beetje onderbelicht is, is dat gedoe waarmee je lenzen kunt finetunen. Iemand hier al ervaring mee of ervaringen over gelezen?

[ Voor 65% gewijzigd door Morgion op 27-09-2008 19:03 ]

Morgion schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 19:00:
Wat die extra resolutie betreft, heb je natuurlijk wel veel meer om eventueel weg te croppen.
Meer resolutie zorgt normaliter voor meer detail... maar op hoge iso's lijkt dat dus tegen te vallen...
Een feature die nog een beetje onderbelicht is, is dat gedoe waarmee je lenzen kunt finetunen. Iemand hier al ervaring mee of ervaringen over gelezen?
Ik heb het op mijn 1D zitten, en godzijdank nog nooit gebruikt :) Je moet je lenzen niet willen fixen met zoiets, die moeten gewoon werken en goed zijn :) Tis nogal lekker als je een lens hebt met 8mm backfocus die je op je ene body met AF-microadjust kunt gebruiken, en je schroeft hem op je andere body om er niets aan te hebben...

Dus nee, nog nooit aangeraakt :) En nog nooit problemen gehad met mijn lenzen ook :)

• Joepv
Is de sensor van de 40D/50D (even van uit gaan dat het nauwelijks verschilt) nu zo veel beter dan van de 30D? Met de 50D kan ik dan ISO6400 selecteren op de body, maar maakt het verschil uit met ISO3200 schieten op de 30D en met de rawconverter pushen naar 6400?

Kortom, alleen naar de sensor kijkende, heeft het dan zin te upgraden vanaf een 30D denken jullie?

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Verwijderd

KE kennende gebruiken ze voor die advertentie:
-of de NL advertentie als basis voor de Europese
-of verkopen ze NL modellen als Europees om zonder de markt volledig te verzieken een lagere prijs aan te kunnen bieden.

Verwijderd

Joepv schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 19:20:
Is de sensor van de 40D/50D (even van uit gaan dat het nauwelijks verschilt) nu zo veel beter dan van de 30D? Met de 50D kan ik dan ISO6400 selecteren op de body, maar maakt het verschil uit met ISO3200 schieten op de 30D en met de rawconverter pushen naar 6400?

Kortom, alleen naar de sensor kijkende, heeft het dan zin te upgraden vanaf een 30D denken jullie?
Een 50D is meer van hetzelfde, vraag je af of je dat wil of nodig hebt.
De sensor is niet beter, de ruisonderdrukking wel.......

• Toff

Toff

FP ProMod
Joepv schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 19:20:

Je kan het ISO6400 beeld van de 50D natuurlijk ook gewoon pushen...
Dat de sensor niet verschilt lijkt me een aanname die je niet kan staven. Volgens Canon zelf, zijn bijvoorbeeld de tussenruimtes tussen de pixels kleiner, net als de "lensjes". Zal ook wel moeten, want de 50D heeft bijna 2x zoveel pixels als de 30D. Of de resultaten verschillen is vers twee, maar je kunt niet volhouden dat de sensoren gelijk zijn.

Verder moet ik nog een aantal mensen teleurstellen, die veel verwachten van de extra schermpixels. Het scherm van de 50D lijkt iets beter afleesbaar dan dat van de 40D. Waar de 40D wat bruin oogt, in de uitstand, ligt er over de 50D een blauwige gloed. Andere coating?. Kwa fotobekijken zijn ze voor mij beide vrijwel nutteloos, zeker in de volle zon. Ik kijk sowieso alleen op het scherm om de instellingen te controleren en ik heb een leesbril die ik nooit draag bij het fotograferen, dus ik ben volstrekt waardeloos als het op het beoordelen van de LCD aankomt. Sorry.

Verwijderd

Ik ben aan het overwegen om van m'n 350D over te stappen. Misschien wordt het een 50D, misschien 'n 40D maar heel misschien zelfs wel een 5dmk1.
Ik heb wat EF-s glas wat in 't laatste geval verkocht zou moeten worden...

• M a r c o
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 19:27:
[...]
Een 50D is meer van hetzelfde, vraag je af of je dat wil of nodig hebt.
De sensor is niet beter, de ruisonderdrukking wel.......
Ik denk dat de sensor zelf wel verbeterd is tov de 30D.
Onder andere door de "reduced micro lens gaps" is de gevoeligheid van de sensor toegenomen.
Er zijn misschien nog andere dingen ook. Maar de sensor van de 50D is niet gewoon een 30D sensor met meer pixels en betere ruisonderdrukking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M a r c o schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 22:50:
[...]

Ik denk dat de sensor zelf wel verbeterd is tov de 30D.
Onder andere door de "reduced micro lens gaps" is de gevoeligheid van de sensor toegenomen.
Er zijn misschien nog andere dingen ook. Maar de sensor van de 50D is niet gewoon een 30D sensor met meer pixels en betere ruisonderdrukking.
In principe is het dat helaas wel....
Er is wel wat evolutie, maar dat bevredigt mij niet.
Ik wacht op de EOS 80DF met Foveon-achtige sensor, daar valt nog wat mee te halen.

Mijn voorspelling t.a.v. de beeldkwaliteit van de 50D: Door zware ruisonderdrukking gladgestreken plaatjes bij hogere ISO's , hopelijk is het bij lagere ISO's niet slechter dan de voorgangers met 10MP.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Shit hé, als je de ruisprestaties van de 50D naast die van de D3 ziet in die eerste link, is het eigenlijk zo best nog niet... :p

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Melkbus schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 18:56:
[...]

Shit hé, als je de ruisprestaties van de 50D naast die van de D3 ziet in die eerste link, is het eigenlijk zo best nog niet... :p
Een echt eerlijk vergelijk is het niet, crop vs. full frame. Niettemin wint de D3 inderdaad.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:23:
[...]

In principe is het dat helaas wel....
Er is wel wat evolutie, maar dat bevredigt mij niet.
Ik wacht op de EOS 80DF met Foveon-achtige sensor, daar valt nog wat mee te halen.

Mijn voorspelling t.a.v. de beeldkwaliteit van de 50D: Door zware ruisonderdrukking gladgestreken plaatjes bij hogere ISO's , hopelijk is het bij lagere ISO's niet slechter dan de voorgangers met 10MP.....
No offense, maar waar baseer je dit op? Hoezo "bevredigt" de evolutie jou niet?
Je zal van mij niet horen dat er geen betere camera bestaat of zal bestaan dan de 50D, maar ik kan je uit de praktijk melden dat bijvoorbeeld het grotere aantal pixels zeer nuttig is, wanneer je zoals ik graag "deelvergrotingen" maakt. In vergelijking met de 40D blijft er gewoon meer "vlees" over om te bewerken of desgewenst te resizen, waardoor er per saldo een betere foto overblijft.
Wat je beweert over "gladgestreken plaatjes", daar kan ik me ook niet in vinden. Hoezo moet je daar een "voorspelling" over doen? De camera is gewoon te koop hoor, dus je bent een beetje laat met voorspellen. Een voordeel van de 50D boven de 40D is juist, dat de High-ISO ruisreductie vier standen kent: standaard, zwak, sterk en uit. Ik heb de verschillen nog niet onderzocht, maar ik doe er dan ook geen uitspraken over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Als je RAW schiet kun je de ruis reductie dan in bijvoorbeeld het programma DPP kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Joepv schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:17:
Als je RAW schiet kun je de ruis reductie dan in bijvoorbeeld het programma DPP kiezen?
Vraag me af of je niet beter gewoon RAW kunt schieten, ND uit (weet niet of ie überhaupt effect heeft op RAW) en dan noise reduction met een bewerkingsprogramma achteraf erop loslaat. Ik bewerk sowieso alle foto's, of kijk ze iig na, dus dan kom je dat toch wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 22:14:
[...]
No offense, maar waar baseer je dit op? Hoezo "bevredigt" de evolutie jou niet?
Je zal van mij niet horen dat er geen betere camera bestaat of zal bestaan dan de 50D, maar ik kan je uit de praktijk melden dat bijvoorbeeld het grotere aantal pixels zeer nuttig is, wanneer je zoals ik graag "deelvergrotingen" maakt. In vergelijking met de 40D blijft er gewoon meer "vlees" over om te bewerken of desgewenst te resizen, waardoor er per saldo een betere foto overblijft.
Wat je beweert over "gladgestreken plaatjes", daar kan ik me ook niet in vinden. Hoezo moet je daar een "voorspelling" over doen? De camera is gewoon te koop hoor, dus je bent een beetje laat met voorspellen. Een voordeel van de 50D boven de 40D is juist, dat de High-ISO ruisreductie vier standen kent: standaard, zwak, sterk en uit. Ik heb de verschillen nog niet onderzocht, maar ik doe er dan ook geen uitspraken over...
[knip]
De plaatjes van een Bayer-patroon sensor houden een zekere softheid, die alleen met software tot op zekere hoogte rechtgebreid kan worden en daar wil ik vanaf.
Als je eenmaal gezien hebt wat er met full color pixels (Foveon) kan , dan blijft het behelpen met de kaaschaafpolitiek van elk model een beetje meer van hetzelfde.
Ik denk dat 98% van de gebruikers helemaal niks kan/doet met meer van hetzelfde.
Sinds de D60 zijn we eigenlijk maar bitter weinig opgeschoten met de beeldkwaliteit.
Daarom ben ik in kopersstaking.
[knip

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 05-10-2008 12:00 . Reden: Zo behandelen we elkaar niet op got ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 20:51

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

vertel eens wat meer over die EOS 80 DF? dit is de allereerste keer dat ik van iets dergelijks hoor dus ben wel benieuwd naar je bron

zullen we niet offtopic gaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 05-10-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 10:59:
Als je eenmaal gezien hebt wat er met full color pixels (Foveon) kan , dan blijft het behelpen met de kaaschaafpolitiek van elk model een beetje meer van hetzelfde.
Die foveon heeft dan wel maar 1/3 van de resolutie. Dus als je een bayer foto verkleint zou je ongeveer dezelfde foto moeten hebben qua scherpte.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
zonoskar schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:28:
[...]

Die foveon heeft dan wel maar 1/3 van de resolutie. Dus als je een bayer foto verkleint zou je ongeveer dezelfde foto moeten hebben qua scherpte.
Echter, als Foveon beter wordt doorontwikkeld kun je hogere scherpte halen uit je lenzen in vergelijking met CMOS/CCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
TranceSetter schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 23:33:
[...]

Vraag me af of je niet beter gewoon RAW kunt schieten, ND uit (weet niet of ie überhaupt effect heeft op RAW) en dan noise reduction met een bewerkingsprogramma achteraf erop loslaat. Ik bewerk sowieso alle foto's, of kijk ze iig na, dus dan kom je dat toch wel tegen.
Dat vroeg ik me dus ook af, alleen dan in 1 zin ;)

Gewoon met alle NR uit schieten en dan in DPP eventueel nog kiezen of later met andere software. Daarom vraag ik me af of je de NR die normaal in camera wordt uitgevoerd ook via RAW met DPP kan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei ik heb hem! Vrijdag opgehaald voor 1059 euro (+grip voor 150 euro) :) Wat een wereld van verschil vergeleken met mijn 350D... Naast dat hij wat forser en zwaarder is, is het grote LCD scherm een veel groter verschil dan ik in eerste instantie had verwacht. Daarnaast schiet ik veel op feesten waar weinig licht is en dus een hoge lichtgevoeligheid nodig is maar dit maakt niks uit, ruis bij ISO 800 is amper waarneembaar. Ook de aanwezigheid van sRAW modes is erg fijn. 15 Megapixels heb ik niet altijd nodig en op die manier kan je dan meer foto's op één kaartje zetten. Wat me wel opvalt is dat de sRAW1 (7.1MP) bestanden toch nog groter zijn dan de RAW bestanden van mijn 350D (8.0 MP). Hierdoor was het toch noodzakelijk om mijn ImageTank mee te nemen. Heb 2x 4 GB, eerste avond 1200 foto's gemaakt. Heb elk kaartje 1 moeten legen...

Verder zijn heel erg handige functies de custom functions. In 1 klap van een goede instelling voor portretten naar een lichtsterke instelling waar niet geflitst wordt om available light te schieten. Ook de optie in de camera zelf om de flitser te deactiveren is erg handig. Hierdoor kun je wel de AF-assist beam van je flitser gebruiken en toch available light schieten! Binnenkort hoop ik een productreview op T.net te gooien.. ben in ieder geval enorm blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 11:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 11:52:[...] Wat me wel opvalt is dat de sRAW1 (7.1MP) bestanden toch nog groter zijn dan de RAW bestanden van mijn 350D (8.0 MP).
Dat kan, de RAW's van de 50D zijn immers 14bits, tegenover 12bits bij de 350D :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yjanse
  • Niet online
Ik heb em ook sinds vrijdag, (Flickr, zie set "Canon 50D") en ik zie geregeld CR2's van 24-27MB. Na conversie naar DNG met embedded original zijn ze 39-45MB per stuk :-) Maar dat is geen probleem, kaartjes en diskspace genoeg. Bovendien haalt hij de 6.3 fps gewoon prima met deze grote files, zolang je maar geen goedkope CF gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door yjanse op 14-10-2008 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Je hebt dus bijvoorbeeld geen Ultra IV (45MB/sec)-kaartjes nodig met dit soort snelheden/MB's ??

/EDIT -> ik zie et al @ http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9672

[ Voor 33% gewijzigd door Tha BasZ op 13-10-2008 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Wat vinden de 50d gebruikers hiervan? Is dit representatief?
http://jlb.smugmug.com/gallery/6201245_hMaLe//390953025
Let wel: zonder NR en zonder sharpening, in ACR 4.6
bron draadje: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/696085
Die banding is iets wat ik bij andere canon's eigelijk maar weinig tegenkom.

[ Voor 14% gewijzigd door abrakadaver op 13-10-2008 14:56 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik moet er toch ook nog eens een extra kaartje voor halen.
Ik denk een Extreme III 4 GB erbij.
Ik zag al jpg's eruit komen van meer dan 10 mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
abrakadaver schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 14:55:
Ik vind het in ieder geval geen strakke prestatie, wel ruis en niet heel veel detail.

Ter vergelijk indicatie, van gister met 5d: ook iso1600 (iso1250 @5d is iso1600)
hele plaat:
klik

100% crop
klik

[ Voor 19% gewijzigd door Nomad op 13-10-2008 16:12 . Reden: motivatie aangepast vanwege onderstaande. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Die foto is niet te vergelijken met het low-light shot in de post van abrakadaver. Bij het optreden heb je rood licht en nog donkerder (meer schaduwpartijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De sluitertijd in de shots van abrakadaver is korter dus de sensor heeft daar minder tijd om te ruisen, dat is dus in het voordeel van die shots.

Hopenlijk kan het in de firmware gefixed worden of zijn deze shots verre van representatief voor de cam want de shots in de post van abrakadaver zijn weinig indrukwekkend. Of wel er werdt een hoop afgezeken over de Sony A700 (voor firmware 4) maar zoals het zich er nu laat uitzien heeft de Canon 50D nog veel grotere problemen met de SN ratio op hoge iso waarden.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 13-10-2008 17:18 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 29-08 08:14

djkooij

voorheen Facemodder

Hmm, wellicht is het een idee om gewoon te wachten op representatieve reviews. Dan kunnen de onderlingen verschillen tenminste goed en objectief beoordeeld worden.
Kan me haast niet voorstellen dat Canon het heeft gepresteerd om de 50D minder te laten performen dan de 40D. Als dat wel zo is, jammer voor Canon dan, kost ze weer marktaandeel....

Ik vind de opmars van Sony en in mindere mate Nikon wel leuk. Canon moet met de volgende bodies toch wel iets meer uit de kast trekken om hun marktaandeel niet nog verder te laten terugzakken. Da's voor ons altijd goed

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik zit inmiddels op bijna 3000 shots en ik ben de volgende problemen tegengekomen:
* 2 foto's (niet na elkaar) die slechts gedeeltelijk op m'n nieuwe (incam geformatteerde) Sandisk Extreme IV 8GB bleken te staan.
* 5 foto's (aaneengesloten), tussen een reeks van enkele honderden, waar opeens het diafragma (bij Tv) volkomen onjuist van rond f/5 naar f/20 is gegaan, volkomen onderbelicht.
* 1 "error 99" die het verwijderen/herplaatsen van de accu vereiste.
Verder is de ruis, met name in het rood, zoals ik eerder aangaf, @ ISO-3200 behoorlijk meer dan die van de 40D. Ook op lagere gevoeligheid lijkt (maar dat moet ik nog in een testomgeving staven) de ruis meer, tov de 40D. Door de extra pixels lijkt het in de praktijk wel mee te vallen allemaal, maar ik zit met smart te wachten op een firmware-update!

edit: blij dat ik niet meer de enige ben blijkbaar, met een 50D.

[ Voor 4% gewijzigd door Toff op 14-10-2008 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dus weer de keerzijde van concurentie en marktwerking. De druk op het uitbrengen van nieuwe producten is zo groot dat er wel eens een foutje doorslipt. Al heb ik wel het idee dat er laatste jaren steeds vaker dingen terug geroepen worden of na een firmware update pas accepabel presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
@ Toff, heb je bovenstaande problemen ook gemeld aan Canon??
Klinkt als behoorlijk nog wat bugjes inderdaad. Zelf heb ik nog niks vreemds gemerkt,
maar ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nog bijna niet mee gewerkt heb sinds ik hem heb.
Ik hoop daar binnenkort toch eens wat tijd voor vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yjanse
  • Niet online
Ik zit op zo'n 500 shots met de 50D en heb nog geen enkel probleem gemerkt eigenlijk. Ik mis helaas wel de mogelijkheid om de bovengrens van de Auto-ISO functie aan te passen. Van 100 tot 1600 is me een beetje teveel. Ik deed liever van 100-640.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
abrakadaver schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 14:55:
Die banding stoort mij ook ontzettend. Het maakt de foto's een stuk minder bruikbaar, ook al zou je kunnen leven met ruis op zich.

Raar dat dit toestel hier opeens zoveel last van heeft, je ziet het bijna nooit zo erg. Misschien ook iets dat met nieuwe firmware te fixen valt? Ik hoorde bij de samplefoto's van preproductie-exemplaren al ergens dat er nog aan de banding gewerkt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Let wel op dat die samples zonder ruisonderdrukking of verscherping zijn.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste