[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 35 Laatste
Acties:
  • 259.804 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Heb om mijn kleine 32gb mtron 3000 slc bij te staan nu net een mini-pcie kaart gekocht van 64gb (MLC) ivm de lage dollar 143 euro incl verzenden via ebay, welke dan op de plek van mijn HSDPA modem komt in mijn 2530. Zou ik bij elkaar 96gb hebben, mij voldoende. Wel lagere performance maar die SSD zou dan puur voor dataopslag worden (en misschien swapfile al vraag ik me af of dat de performance zou beinvloeden; eens testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
nu net een mini-pcie kaart gekocht
Bedoel je een expresscard of echt een mini pcie kaartje? Ik heb namelijk wel 16 GB ssd's gezien op mini pci e maar nergens een 64 GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Philflow schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 09:13:
Hier een 128GB SSD voor 332 euro die volgens deze gebruiker niet zou stotteren.
Met JMicron controller. Net uit en hier en daar al wat ervaringen.

[ Voor 18% gewijzigd door torp op 06-10-2008 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 11-09 14:00
@wessel99, ben ik ook benieuwd naar, net als Sergev.

[ Voor 37% gewijzigd door !null op 06-10-2008 10:10 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

torp schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 10:08:
[...]
Met JMicron controller. Net uit en hier en daar al wat ervaringen.
Thanks, toch weer die JMicron controller. Blijf het toch apart vinden dat sommige mensen ze totaal niet aan het stotteren krijgen. Die gebruiker op NBR was files aan het kopieren, rarren, een spybot search en 27 tabs open in FF, allemaal tegelijk geen hickups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Laatst online: 21-04 10:40
wessel99 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 09:51:
Heb om mijn kleine 32gb mtron 3000 slc bij te staan nu net een mini-pcie kaart gekocht van 64gb (MLC) ivm de lage dollar 143 euro incl verzenden via ebay, welke dan op de plek van mijn HSDPA modem komt in mijn 2530. Zou ik bij elkaar 96gb hebben, mij voldoende. Wel lagere performance maar die SSD zou dan puur voor dataopslag worden (en misschien swapfile al vraag ik me af of dat de performance zou beinvloeden; eens testen).
Ik heb al wat rond zitten loeren, en ja ze bestaan wel: http://www.memoryc.com/storage/solidstatedisk.html

Maar 64 Gb voor 143 dollar? Dan mag het zeer zeker wel heel lage prestaties hebben! Kun je misschien vertellen welk merk het is en welk type?
Ik zou hier ook wel belang bij hebben om in mijn notebook mod te stoppen in plaats van een hard disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
ja inderdaad lage prestaties. Via MyDigitalDiscount. was 199 dollar, ex verzenden en omrekening ergens begin vorige week (lage dollar ;-)) 143 euro.

Net binnengekregen maar super balen, ondanks dat het formaat prima is past het in mijn HP2530p niet omdat er net achter een schroefgaatje (in het magnesium zit) waarbij het kaartje net een halve cm langer is dan de HSDPA kaart die erin zat :'(.

Met de dollar nu zo op 1,36 zal het ongeveer 160 zijn gok ik?

(edit bovenste bericht: volgens mij was het 143 ex verzenden. Verzenden met priority shipping was 20 dollar, 4 dagen levertijd :D)

edit: prestaties: 40mb lezen, 20 mb schrijven zou het ongeveer moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door wessel99 op 06-10-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@wessel99, jammer dat ie niet past maar kan je dan ook niet aan een ExpressCard SSD? Prestaties daarvan zijn niet veel slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Nee helaas, geen expresscard slot op de 2530 (ook geen fysieke ruimte voor :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
In Nederland kost die 128GB Supertalent 502 €
http://www.sww.nl/index.c...32400440&CFID=0&CFTOKEN=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan ook geen fatsoenlijke benchmarks vinden van de Supertalent OX dus het is vrij onbekend of deze problemen heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Dutchmega schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:57:
Ik kan ook geen fatsoenlijke benchmarks vinden van de Supertalent OX dus het is vrij onbekend of deze problemen heeft...
Ga er maar vanuit dat deze ook problemen heeft, zit namelijk gewoon de beruchte Jmicron controller in.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dutchmega schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:57:
Staan toch wel in deze thread vermeld. Ongeveer 7 posts boven je.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 07-10-2008 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
voodooless schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 22:13:
[...]

Ga er maar vanuit dat deze ook problemen heeft, zit namelijk gewoon de beruchte Jmicron controller in.
Misschien zijn er factoren waardoor deze SSD niet zoveel problemen heeft... Nieuwe firmware of ingebouwde cache. Daarnaast weet je zeker dat de Jmicron er weer inzit?

Aan de andere kant, als deze SSD echt goed zou presteren (in de richting van de Intel SSD), hadden ze vast wel een paar gratis examplaren verstuurd naar benchmarkers.
Philflow schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:41:
[...]

Staan toch wel in deze thread vermeld. Ongeveer 7 posts boven je.
Ik zei fatsoenlijke benchmarks, niet een paar gebruikers die niet weten hoe ze moeten benchmarken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dutchmega schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:56:
Nieuwe firmware of ingebouwde cache. Daarnaast weet je zeker dat de Jmicron er weer inzit?
Geen cache... Als je een beetje googelt kom je daar vanzelf achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

Snow_King

Konijn is stoer!

Ook wel interessant btw: http://www.mtron.net/uplo...A/MSD-SATA3535_rev0.3.pdf

Hier zie je de specs van de nieuwe MTron Mobi's, echter verbruiken deze maximaal 3.26 watt! Best veel vind ik..

Verder ook de Random Write @ 512B en 4k, beide 60 IOps, niet bepaald veel. Wel boeiend om eens te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een ozcore 30 V2 en ben druk aan het testen.
Draai onder xp met de ihc7 intel controller.
Ik probeer een foto van hdtune hier te plaatsen maar lukt niet erg.

Afbeeldingslocatie: http://img362.imageshack.us/img362/7772/hdtunebenchmarkoczcoresnb8.th.png

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:59

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img362.imageshack.us/img362/7772/hdtunebenchmarkoczcoresnb8.png

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:06:

[afbeelding]
hmm zou je eens wat real life testjes willen doen?
-rar file in en uitpakken terwijl je op het web surft of andere dingen doet.
-surfen met hoop tabjes open.
-werken met hoop zware apps zodat er gepaged wordt.
-Programma's openen terwijl je bestanden copieert.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:06:

[afbeelding]
en doe nu eens een write test? Read ging altijd wel goed op de MLC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Installeren van Adobe Reader schijnt de OCZ killer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:51

_Apache_

For life.

Philflow schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 08:50:
Installeren van Adobe Reader schijnt de OCZ killer te zijn.
En met FoxIt Reader? :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wessel99 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 08:46:
[...]

en doe nu eens een write test? Read ging altijd wel goed op de MLC's Jmicron controller.
Even juiste context aangebracht. MLC is niet het probleem, het zijn de controllers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
De mobi uiteindelijk uitgepakt en in de Acer laptop geinstalleerd. Helaas zoals velen hier, haal ik maar 72mb/s (HDtune), ich7, geen ahci optie in bios, draait op udma mode/5. Met Atto kom ik wel net over de 80mb zowel r/w.

Heb xp opgegooid, merk wel gelijk dat die stuk sneller is met alles. Tja kan ook niet anders, oude schijf liep op 45mb/s met vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330d schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:23:
De mobi uiteindelijk uitgepakt en in de Acer laptop geinstalleerd. Helaas zoals velen hier, haal ik maar 72mb/s (HDtune), ich7, geen ahci optie in bios, draait op udma mode/5. Met Atto kom ik wel net over de 80mb zowel r/w.

Heb xp opgegooid, merk wel gelijk dat die stuk sneller is met alles. Tja kan ook niet anders, oude schijf liep op 45mb/s met vista.
Je moet Intel® Matrix Storage Manager installeren.
Vind je hier http://downloadcenter.int...g=eng&strOSs=44&submit=Go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb geen ahci mode in de bios, dus heeft het geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330d schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:35:
Ik heb geen ahci mode in de bios, dus heeft het geen zin.
Ikzelf heb ook ich7.
Ahci zit wel in de bios maar is niet zichtbaar om aan of uit te zetten..

Btw kijk naar het plaatje van mijn elcheapo ocz met de scores die ik haal met mijn ich7 controller.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik kan wel AHCI aan of uit zetten. Heb er verder niet op ingelezen over de werking ervan, maar het stond Disabled, en ik heb het Enabled geporbeerd. Toen gaf XP me een BSOD tijdens het booten, dus dan ligt het simpel :)
Ik haal ook maar 72 MB/s lezen met de Mtron Mobi 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogal wiedes dat XP dan zichzelf ophangt. Maar daar is een weg omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreenSky schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 23:29:
Ik kan wel AHCI aan of uit zetten. Heb er verder niet op ingelezen over de werking ervan, maar het stond Disabled, en ik heb het Enabled geporbeerd. Toen gaf XP me een BSOD tijdens het booten, dus dan ligt het simpel :)
Ik haal ook maar 72 MB/s lezen met de Mtron Mobi 3000
Hoe heb je xp geinstalleerd?, heb je drivers moeten laden met behulp van f6?, zoniet dan zijn er geen satadrivers gelaten en crasched hij daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Vaag. Hoe meer ik de comments door dit heel topic lees, hoe onduidelijker het word. Zijn er nu mensen die een SSD met een JMicron controller wel goed werkend hebben gekregen door middel van het tweaken van diverse SATA controller settings?

Of zorgen SSD's met JMicron controllers altijd voor problemen? Hoe moet ik dit nu zien? Jmicron SSD's doen het soms wel, soms niet goed? Doen ze het alleen goed bij bepaalde SATA controllers die getweakt zijn? En zo ja, doen ze het dan altijd zonder problemen?

Momenteel lijkt het er voor mij op dat er inderdaad mensen zijn die JMicron SSD's goed en zonder problemen werkend hebben gekregen, door het tweaken van bepaalde SATA controller settings. Het is me niet duidelijk of je dit resultaat bij bepaalde SATA/SSD combo's altijd kan halen. Iemand een samenvatting die dit een beetje duidelijkheid geeft? Klopt het wat ik zeg?

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
@Greensky
Google op enable ahci met je type laptop of chipset. Staan heel veel manieren erin.
Ik ben even de link kwijt, je kan o.a. de intel matrix manager downloaden, extracten en dan bij apparaatbeheer bij ide controller stuurprogramma bijwerken en de iastor.inf kiezen in de geextracte map. restart en ahci in bios aanzetten.

Helaas, ik heb overal gezocht en zelfs oudere biossen geflashed. De ahci mode is er gewoon niet bij mijn Acer. Enfin, laptop is een heel stuk sneller zoals ik heb geschreven, geen hickups, kon gewoon van alles doen en tegerlijkertijd browsen, inpakken, uitpakken etc. Heb helaas geen zware applicaties om te zien hoe dat gaat. Maar al met al, vergeleken met mijn desktop met 2 raptors in stripe zie ik bij opstarten/afsluiten weinig verschil. Verder met programma's openen is de mobi sneller dat zowieso, installeren van prog zijn de raptors weer sneller ivm hogere writes.

Ik wacht geduldig af op de X25-E, de M zal niet zo'n grote prestatie toename brengen heb ik het idee. Ik zie de mobi nu min of meer op zelfde hoogte als de raptors. Waarschijnlijk als die onder ahci mode stuk sneller draait. Maar voor mij is het niet een grote stap voorwaards betref snelheidstoename.
Ofcourse,in de laptop (zeker nu met xp ipv vista) heeft echt een boost gekregen ;)

[ Voor 59% gewijzigd door 330d op 11-10-2008 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarom zei ik, ik moet me er nog op inlezen. Ik keek in m'n BIOS voor wat anders, en toen zag ik dat staan. Toen had ik het gewoon geprobeerd zonder te weten wat het was :D
Volgende keer beter. Maar met AHCI aan zou het dus sneller moeten gaan? Wel waard om even naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Op de mtron site staat dat de ssd het beste draait onder udma6. De ICH7,8,9 en geloof zelfs 10 ondersteund alleen tot udma5. Onder native sata/ahci mode kan je het max. uithalen. Ik zie op mijn WD blackseries ook een performance increase toen ik eerst op ide had en daarna ahci. Dan zal dit waarschijnlijk ook zo uitpakken voor de mtron.
Post #10 http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=464354

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Ik zit er over na te denken om mijn twee 74gb raptors in (fake)RAID-0 om te gaan wisselen voor een ENKELE Microdia Mobi 32gb...

Hij gaat functioneren als (alleen) bootschijf voor een linux desktop systeem.

Extra reden is ook dat ik mijn fakeraid 0 kwijt wil, omdat het altijd gerommel is met brakke drivers en custom installs als je linux wilt gebruiken.

Hij wordt aangesloten op een asus p5b-deluxe, met een ICH8R (intel matrix) dus NIET op de jmicron controller.

De data throughput zal langzamer worden. Maar ik verwacht dat opstarten en programma's laden veel sneller moet gaan door de lage access tijden. Throughput heb je toch amper nodig op een bootschijf, je installeerd je OS 1x en daarna is het alleen nog maar veel kleine bestandjes lezen imho.

Is deze upgrade het geld waard? Of kan ik beter wachten tot SSD schijven nog goedkoper worden of dat er nog betere SSD schijven uitkomen met een nog hogere snelheid?

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
KnEuTeR schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 18:28:
Is deze upgrade het geld waard? Of kan ik beter wachten tot SSD schijven nog goedkoper worden of dat er nog betere SSD schijven uitkomen met een nog hogere snelheid?
Dat is iets wat niemand echt kan beantwoorden toch? Ik vond bijv. het heel lang het geld niet waard om een LCD aan te schaffen tot ik er één tweedehands van mijn werk mee kon nemen voor weinig. Een ander kocht er gelijk één bij het uitkomen van de eerste redelijk betaalbare LCDs (<1000 euro). De één vindt een quadcore onzin, de ander heeft hem gewoon nodig ongeacht de prijs. Etc.

Probeer gewoon in te schatten wat het sneller opstarten van programma's je waard is. Misschien kun je iets van benchmarks vinden die je nog meer overtuigen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KnEuTeR schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 18:28:
Hier een bootchart van snow_king (uit het vorige deel) hij draait een mobi icm Ubuntu (dacht ik)

http://zooi.widodh.nl/images/hardy-20080429-1.png

Als je daarnaar kijkt zie je al dat de cpu echt de bottleneck is geworden ik heb er zelf ook nog 1 online staan met een 7200rpm schijf en daar zie je al dat de harde schijf aardig impact heeft op de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
De mobi die ik heb geinstalleerd in de laptop (ICH7) start sneller op dan mijn 2 36gb raptors in raid ICH9, overal performance zal ook iets hoger zitten. Alleen met installeren wint de raptors misschien nog. Maar dit komt ook oa doordat de mtron niet onder optimale conditie draait. Al met al, de mobi is zeker sneller dan de 2 raptors van mij. De 74 variant zal iets sneller zijn dan die van mij, dus is het echt sec werk denk ik om te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 19:20:
[...]

Hier een bootchart van snow_king (uit het vorige deel) hij draait een mobi icm Ubuntu (dacht ik)

http://zooi.widodh.nl/images/hardy-20080429-1.png

Als je daarnaar kijkt zie je al dat de cpu echt de bottleneck is geworden ik heb er zelf ook nog 1 online staan met een 7200rpm schijf en daar zie je al dat de harde schijf aardig impact heeft op de snelheid.
ik zal eens proberen ook zo'n boot chart te maken om te vergelijken met mijn raid0. Ik heb namelijk ook ubuntu en ongeveer zelfde processor namelijk C2D E6600.

EDIT: die bootchart gaat hem niet worden aangezien (mede door de brakke raid0 zooi) ubuntu het weer voor elkaar heeft gekregen bij de vorige kernel update een zooitje van me boot partitie en grub config te maken. en voor die bootchart moet je je initram aanpassen en dat durf ik niet aan omdat ik geen zin heb om nu me PC te slopen, ik heb hem te hard nodig en over 2 weken komt toch weer een nieuwe ubuntu uit :)

[ Voor 24% gewijzigd door KnEuTeR op 13-10-2008 20:18 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nog steeds geen Intel SSD in mijn brievenbus mogen ontvangen :( . Ook geen reacties per email of telefoon (na twintig minuten werd de verbinding verbroken). Als ik morgen nog niets hoort cancel ik de order, ga ik hem wel ergens anders vandaan halen...

Edit: guess what: hij staat nu voor 2838 euro in de boeken bij zelfde shop... 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 14-10-2008 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:27
Tsjah, als het aanbod zo laag blijft valt er ook weinig te stunten met de prijzen. Bump up the production, Intel!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:09:
Tsjah, als het aanbod zo laag blijft valt er ook weinig te stunten met de prijzen. Bump up the production, Intel!
tja, intel levert een kwaliteitsproduct af :) dan moet je niet in de eerste maanden je reputatie te grabbel willen gooien om er maar veel te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
voodooless schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 09:05:
Edit: guess what: hij staat nu voor 2838 euro in de boeken bij zelfde shop... 8)7
Welke shop?
Heb je em al geannuleerd of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

GreenSky schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:58:
Welke shop?
Heb je em al geannuleerd of juist niet?
Zie pricewatch ;) Heb nog niet geannuleerd, maar als ik morgen geen mail van ze heb ga ik dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23
We hebben hier vandaag een Intel X25-M ontvangen als onderdeel van een pakket met andere interessante hardware. Ik ga 'm nu door mijn benchies gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mooi zo, ik ben benieuwd :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Hij is bizar snel tot nu toe. 270MB/s sequentieel lezen, 9000 IOps in IOMeter 80/20 random/sequentieel met transfergroottes tussen 512 bytes en 64KB. Dit vertaalt zich in een transfer rate van 80-100MB/s op 80 procent random I/O, wat ongekend snel is. De Mtron Pro 7000 doet ca. 610 IOps in deze tests en de Memoright GT 1320 IOps. Dit wordt een knaller :) .

[ Voor 16% gewijzigd door Femme op 14-10-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geweldig! Oh wat vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Zeker heel vet! Op je blog gaan we hier meer over vinden? :) Ik kan niet wachten op de X25-E :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Heel netjes, komt er een volledige review. (en je wilt hem toevallig niet verloten ;) )

Ziet er in ieder geval al veelbelovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

:'( En nu maar balen dat die honden het spul niet leveren... 9000 IOPS is wel enorm veel :D Dat gaat wat beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Doet me ook jeuken...

Indien mogelijk graag test op een onboard intel controller en op een snelle areca controller :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Simon Verhoeven schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:07:
Heel netjes, komt er een volledige review. (en je wilt hem toevallig niet verloten ;) )

Ziet er in ieder geval al veelbelovend uit.
Ik zit nogal volgepland op dit moment, maar ik zal de resultaten iig in een blogje posten als Wilbert daarmee kan instemmen.

In RankDisk lijken de prestaties vooralsnog op het niveau van een Areca ARC-1200 met 2x Mtron Mobi 3000 in raid 0 te liggen. Over een uurtje zal hij hier mee klaar zijn gok ik.

Ik heb de ARC-1200 nog liggen dus ik kan 'm daar ook meteen mee testen.
voodooless schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:20:
:'( En nu maar balen dat die honden het spul niet leveren... 9000 IOPS is wel enorm veel :D Dat gaat wat beloven.
Zijn deze drives uberhaupt al goed leverbaar? (ik heb de leverbaarheid niet gevolgd) Op mijn Mobi's moest ik in februari een maand wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hey Femme,

Ik, en de meeste andere mensen hier wachten op 1 ding: HAAKT DE SSD op een Intel ICH9R-chipset, omdat de SSD gebruikt maakt van MLC-chips.

:)

Testsuite: Defragmenteer de SSD, terwijl de OS eropzit, en start firefox met 10 Tabbladen, en run een virusscanner; dit alles op de X25. Kijken of ie haakt, zonder RAID op een ICH9/R.

MVG.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Femme schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:37:
Zijn deze drives uberhaupt al goed leverbaar? (ik heb de leverbaarheid niet gevolgd) Op mijn Mobi's moest ik in februari een maand wachten.
Als ik antwoord zou krijgen van die baggershop zou ik het weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
We gaan 'm sowieso gebruiken om de andere 'interessante' hardware van Intel te testen en dan merken we vanzelf wel of er vertragingen tijdens real world gebruik zijn te merken. Tot nu toe ziet alles er erg goed uit met alleen een uitschieter van ca. 2,4ms gemiddelde responstijd in de MySQL-import test (niveau slecht presterende harde schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Femme schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:44:
We gaan 'm sowieso gebruiken om de andere 'interessante' hardware van Intel te testen en dan merken we vanzelf wel of er vertragingen tijdens real world gebruik zijn te merken. Tot nu toe ziet alles er erg goed uit met alleen een uitschieter van ca. 2,4ms gemiddelde responstijd in de MySQL-import test (niveau slecht presterende harde schijf).
Een 7k2 rpm schijf mag dromen van een responstijd van 2.4ms bij een random seek :), dus echt slecht presteren zou ik het niet noemen. Is dat een gemiddelde van een testmeting of van een aantal? Want in het laatste geval kan de oorzaak zeer plausibel elders liggen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 17:38

The Third Man

The Third Jellyfish

salimrmaf schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:26:
Hey Femme,

Ik, en de meeste andere mensen hier wachten op 1 ding: HAAKT DE SSD op een Intel ICH9R-chipset, omdat de SSD gebruikt maakt van MLC-chips.

:)

Testsuite: Defragmenteer de SSD, terwijl de OS eropzit, en start firefox met 10 Tabbladen, en run een virusscanner; dit alles op de X25. Kijken of ie haakt, zonder RAID op een ICH9/R.

MVG.
Dit is toch een specifiek Jmicron + Samsung flash issue of heb ik iets gemist? Tot nu toe zijn alle reviews van de Intel X25 erg lovend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zie ook niet waarom het haperen van de OCZ sn andere jmicrons toegekend moet worden aan het MLC geheugen. Het is toch echt de controller die dat in de hand heeft. SLC geheugen doet dat net zo goed met een slechte controller, dit heb ik gemerkt op een Sandisk UATA 5000 32GB 1,8" schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
De tests in RandDisk hebben toch wat eigenaardigheden opgeleverd. In de meeste tests waren de prestaties uitzonderlijke goed, behalve in 'MySQL Import', 'MySQL Recovery' en 'Disk-to-disk backupserver - Low concurrency' waarin de performance matig tot zeer slecht was. Toevallig waren dit ook tests waarin veel geschreven wordt met een relatief hoge concurrency. In veel andere tests waarin veel wordt geschreven doet de X25-M het prima. In deze tests zijn de prestaties vaak wel net wat minder dan van de SLC-ssd's van Mtron en Memoright. In tests waarin overwegend wordt gelezen zijn de prestaties extreem goed.

De gemiddelde responstijd in de slechtste test was 8,6ms. Dit lijkt me nog altijd veel minder erg dan de verhalen die we over de OCZ Core hebben gehoord.

Ik wil in ieder geval nog een extra run draaien en kijken of het uitmaakt als de bewuste tests individueel van elkaar worden gedraaid (nu worden ze allemaal achter elkaar uitgevoerd en krijgt de ssd in een periode van 2-3 uur enkele honderden gigabytes aan data en een tamelijk extreme belasting te verwerken).

De resultaten kun je hier bekijken.

Een selectie:

Tweakers.net BenchDB - Workstation StorageMark 2006 Index
Harde schijfControllerScore (StorageMarks)
Intel X25-M 80GB Intel ICH7R
531,9
Mtron Pro 7000 32GB nVidia nForce Pro 2200
336,5
Mtron Mobi 3000 16GB nVidia nForce Pro 2200
301,5
Memoright GT MR25.2-064S 6...Intel ICH7R
291,5
WD Raptor WD740ADFD 74GB nVidia nForce Pro 2200
173,6
Samsung SpinPoint F1 750GB nVidia nForce Pro 2200
161,5

Tweakers.net BenchDB - Boot & Launch StorageMark 2008 Index
Harde schijfControllerScore (StorageMarks)
Intel X25-M 80GB Intel ICH7R
1.134,3
Mtron Pro 7000 32GB nVidia nForce Pro 2200
565,3
Mtron Mobi 3000 16GB nVidia nForce Pro 2200
504,2
Memoright GT MR25.2-064S 6...Intel ICH7R
392,1
WD Raptor WD740ADFD 74GB nVidia nForce Pro 2200
159,1
Samsung SpinPoint F1 750GB nVidia nForce Pro 2200
143,6

[ Voor 190% gewijzigd door Femme op 14-10-2008 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01
Kunnen de outlyers in de tests wellicht te verklaren zijn door de verschillende profielen in de firmware? Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je die tests twee maal achter elkaar doet, of de 2e dan een andere uitkomst laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Leuke resultaten. :) Wellicht een vervanging als m'n oude 36GB raptor definitief aan z'n einde komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Femme schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:38:
De tests in RandDisk hebben toch wat eigenaardigheden opgeleverd. In de meeste tests waren de prestaties uitzonderlijke goed, behalve in 'MySQL Import', 'MySQL Recovery' en 'Disk-to-disk backupserver - Low concurrency' waarin de performance matig tot zeer slecht was. Toevallig waren dit ook tests waarin veel geschreven wordt met een relatief hoge concurrency. In veel andere tests waarin veel wordt geschreven doet de X25-M het prima. In deze tests zijn de prestaties vaak wel net wat minder dan van de SLC-ssd's van Mtron en Memoright. In tests waarin overwegend wordt gelezen zijn de prestaties extreem goed.
Femme kun je dit ook ergens aan toe rekenen ?
Komt dit doordat er zoveel kleine schijfoperatie op dezelfde schijf uitgevoerd worden of heb ik het dan niet helemaal goed begrepen ?

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:44
Ik zie dat er bij de in de bench resultaten bij de Intel expliciet vermeld staat dat er NCQ enabled is. Zou dat mischien verschil kunnen maken in deze test? Ik kan me namelijk herinneren ergens gelezen te hebben dat die Mtron's geen AHCI support hebben en daardoor dus ook geen NCQ.

[ Voor 20% gewijzigd door drZymo op 15-10-2008 09:10 ]

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De X25-M maakt iig wel daadwerkelijk gebruik van de voordelen die NCQ biedt. Het feit dat de Mtron dit niet kan is Mtron's loss :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

lamko schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:25:
[...]

Komt dit doordat er zoveel kleine schijfoperatie op dezelfde schijf uitgevoerd worden of heb ik het dan niet helemaal goed begrepen ?
Volgens mij zegt hij het al in die tekst, MLC <-> SLC. Kan je nagaan wat Intel zou kunnen bereiken met een SLC drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
P5ycho schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:19:
De X25-M maakt iig wel daadwerkelijk gebruik van de voordelen die NCQ biedt. Het feit dat de Mtron dit niet kan is Mtron's loss :)
Hoho, NCQ heeft toch totaal geen performance winst op een SSD aangezien er vrijwel geen zoektijd is. NCQ probeert juist de zoektijd te verminderen door data in volgorde te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.P.A.X.
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-04 13:02
Vandaag in de mail een aanbidding van 4launch OCZ 32GB ssd voor 109,-. Lijkt me niet duur, maar weet zelf niet veel van ssd...

Nederlands is niet mijn moedertaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Lekkere Kwal schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:43:
[...]
Volgens mij zegt hij het al in die tekst, MLC <-> SLC. Kan je nagaan wat Intel zou kunnen bereiken met een SLC drive...
Daar ben ik ook vooral op aan het wachten! De X25-E lijkt me een supergave SSD.

Ik zie hem echter in Zwitserland al te koop, dat lijkt me sterk nietwaar?

Zie: http://en.toppreise.ch/index.php?a=151108

[ Voor 5% gewijzigd door Snow_King op 15-10-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Bij sww ook al. Zoek maar op ssd.
Tja, bestel maar, kan je zo 2maanden wachten straks. Doen ze toch vaker alvast aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dutchmega schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:31:
[...]

Hoho, NCQ heeft toch totaal geen performance winst op een SSD aangezien er vrijwel geen zoektijd is. NCQ probeert juist de zoektijd te verminderen door data in volgorde te lezen.
NCQ is nuttig voor de zoektijd van HDD's (je kunt bijv. de invloed van rotational delay minimaliseren), maar heeft net zo veel nut voor het rangschikken van writes op een SSD zodat je writes kunt ordenen voordat je het wegschrijft (je minimaliseert de writeacties per flash write block).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ah, nu is er vanalles duidelijk omtrent de levering van de Intel SSD's :D

Het blijkt dat ze alleen direct van Intel leverbaar zijn en in packs van 5. Er is nog geen toestemming om ze ook per stuk uit te leveren. Over een week of twee zou dat wel mogelijk moeten zijn...

Ik wacht dus nog eventjes af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
P5ycho schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:59:
[...]

NCQ is nuttig voor de zoektijd van HDD's (je kunt bijv. de invloed van rotational delay minimaliseren), maar heeft net zo veel nut voor het rangschikken van writes op een SSD zodat je writes kunt ordenen voordat je het wegschrijft (je minimaliseert de writeacties per flash write block).
Bij normale HDD's wordt er direct naar de schijf geschreven. Bij SSD's heb je echter nog de Flash Translation Layer tussen zitten waardoor 2 bytes voor de OS wel achter elkaar kunnen zitten maar op de SSD niet. Aangezien de FTL echt onder de verantwoordelijkheid valt van SSD-controller, zal deze een soort mini NCQ moeten implementeren. Voor de rest lijkt me dat aanzetten van normale NCQ geen invloed zal hebben.

Wie met een SSD doet eventjes een benchmark? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Freezes en hickups met de Intel X-25M?
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=44484

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Ziet er niet naar uit dat dat SSD specifiek is, of Intel gerelateerd.

Leuke opmerkingen op het eind van message #4:
I do wonder whether the silent nature of SSDs tend to make people less patient, whereas the click, clatter and grind of a hard drive doing its work tend to make people perceive that time is passing quicker...

I noticed that with myself --- until I put the SSD and conventional (7200rpm) drive next to each other and noticed that the SSD that FELT slow was actually faster.
Daar moest ik in ieder geval wel erg aan wennen.

[ Voor 4% gewijzigd door DaCoTa op 15-10-2008 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
DaCoTa schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:17:
Ik vond het ratelen vroeger fijn; je weet dat er hard aan gewerkt wordt om de data af te leveren. Nu denk ik precies het omgekeerde en zie in de kop alleen nog maar een langzaam ding ;)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Straks gaat Sony ook helemaal verdiepen in de ssd's :P
http://www.engadget.com/2...-times-shattered-budgets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met ook deze keer weer gratis rootkits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
lamko schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:25:
[...]

We hebben de X25-M nu ergens anders voor nodig waardoor ik niet verder kan gaan met testen. Ik wil dit wel verder onderzoeken door meer testjes te draaien in RankDisk en IOMeter en door de ssd in echte applicaties te gebruiken. Hij is wel onderdeel van een reviewkit die over twee weken als geheel moet worden teruggestuurd dus het is de vraag of ik meteen de tijd krijg om er uitgebreid mee te gaan testen.
drZymo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:09:
Ik zie dat er bij de in de bench resultaten bij de Intel expliciet vermeld staat dat er NCQ enabled is. Zou dat mischien verschil kunnen maken in deze test? Ik kan me namelijk herinneren ergens gelezen te hebben dat die Mtron's geen AHCI support hebben en daardoor dus ook geen NCQ.
Bij de Memorights was ncq ook enabled (maar ik betwijfel of een Memoright GT uberhaupt iets met ncq doet?).

Ik heb eigenlijk nieuwe testsystemen nodig. De oude systemen met nForce Pro 2200-chipsets zijn incompatible met veel nieuwe ssd's.
DaCoTa schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:17:
Ziet er niet naar uit dat dat SSD specifiek is, of Intel gerelateerd.

Leuke opmerkingen op het eind van message #4:

[...]

Het is niet normaal dat een systeem compleet bevriest en alleen de muiscursor nog reageert. Met een harde schijf heb je dat ook niet tenzij je DMA uit hebt staan.

Met mijn Mobi's heb ik er nog nooit last van gehad, die presteren altijd consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nice review. Het laat ook een reactie van Intel zien op de soms vreemde benchmark resultaten, vooral als er nogal van soort workload gewisseld wordt. Klinkt logisch.

Meest tekenend is nog wel deze quote:
For reasons of scale, the Intel SSD scores are given separately.
Nu kan ik echt niet meer wachten.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
voodooless schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 15:11:
[...]
Het laat ook een reactie van Intel zien op de soms vreemde benchmark resultaten, vooral als er nogal van soort workload gewisseld wordt. Klinkt logisch.
Kan je dat stukje misschien even quoten? Ik lees er overheen denk ik want ik zie het niet...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Bij conclusion:
And what is there to say about the Intel solution? A real treat on paper, the Intel X25-M literally knocked us for six during the first tests! However, the dip in performances recorded when the SSD is submitted to varying workloads is quite worrying, even though Intel says this phenomenon is to be “expected”. It is one thing for performance to dip and it may be acceptable as long as their starting point is so far ahead of the SSDs of its competitors. The problem is that in certain cases, which are, it’s true, very specific, performance is recorded as being lower than that of a 5400 rpm disc, particularly during file copying. It would be great news if Intel could find a solution allowing it to retain high performances whatever the workload of the SSD, even if this means losing something from maximum performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17

_Arthur

blub

sig69 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 15:22:
[...]

Kan je dat stukje misschien even quoten? Ik lees er overheen denk ik want ik zie het niet...
Pagina 6 onderaan, een A4tje aan tekst, kan volgens mij niet missen. http://www.behardware.com...on-power-supertalent.html

Mooi om te zien dat mijn 64gb Samsung als beste uit de test komt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 16-10-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

_Arthur schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:19:
Mooi om te zien dat mijn 64gb Samsung als beste uit de test komt ;)
Alleen als je de Intel niet meetelt natuurlijk ;) Uiteindelijk telt enkel natuurlijk niet de benchmark, maar de real life beleving van snelheid. En dat is nu precies waar Intel naar gekeken heeft. Je hebt dan niet opeens zo dramatisch verschillen lees en schrijfpatronen, en derhalve heeft de drive ook tijd zat om zich te optimaliseren naar hoe de gebruiker omgaat met zijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Iemand al ergens een 1.8" 64gb SSD voorbij zien komen met een ZIF interface? (pata dus).

zit nog steeds met een 32gb mobi 3000 waarbij het einde in zicht is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
salimrmaf schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:26:
Testsuite: Defragmenteer de SSD, ...
Je moet een SSD nooit defragmenteren, daar gaat de levensduur sterk door achteruit.
Niet doen dus.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juup schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:24:
[...]

Je moet een SSD nooit defragmenteren, daar gaat de levensduur sterk door achteruit.
Niet doen dus.
Je moet het niet elke dag doen. Verder is het niet meer dan wat lees- en schrijfoperaties. Zoals dat ding behoort te kunnen doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 08:42
"Intel shipping X-25E Extreme SSD for servers and workstations.....

The product also achieves up to 250 megabytes per second (MB/s) sequential read speeds and up to 170 MB/s sequential write speeds" http://www.nordichardware.com/news,8248.html

Daar wordt je denk ik best gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Chills schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:36:
"Intel shipping X-25E Extreme SSD for servers and workstations.....

The product also achieves up to 250 megabytes per second (MB/s) sequential read speeds and up to 170 MB/s sequential write speeds" http://www.nordichardware.com/news,8248.html

Daar wordt je denk ik best gelukkig van.
Van de prijs minder. :X

Gaat vind ik wel langzaam met de SSD-prijzen...

Nogm steeds geen fatsoenlijke 32/40GB-SSD beneden de 200 euro.

32GB Intel X25E gaat dus rond de 500 euro kosten. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door SalimRMAF op 16-10-2008 22:31 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:07

Bejit

Svenska Faderland

Heb mijn SSD verkocht.

Echt waardeloze prestaties onder Windows XP. Vooral met surfen slaat je systeem gewoon vast om na 4 seconden weer verder te gaan, super irritant.

Wel start Windows XP SUPERSNEL op.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bejit schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 22:31:
Heb mijn SSD verkocht.

Echt waardeloze prestaties onder Windows XP. Vooral met surfen slaat je systeem gewoon vast om na 4 seconden weer verder te gaan, super irritant.

Wel start Windows XP SUPERSNEL op.
Wat is dit nou voor loze melding. Meldt dan tenminste welke SSD je had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:27:
[...]

Je moet het niet elke dag doen. Verder is het niet meer dan wat lees- en schrijfoperaties. Zoals dat ding behoort te kunnen doen. ;)
Maar waarom zou je het nog doen :? Qua accesstime scheelt het praktisch niks... En al zou het meetbaar schelen, dan merk je het nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 22:46:
[...]
Maar waarom zou je het nog doen :? Qua accesstime scheelt het praktisch niks... En al zou het meetbaar schelen, dan merk je het nog niet...
Dat is het punt niet. Defragmenteren als benchmark of testmethodiek werkt prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2008 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ow op die fiets, ja dan maakt het niet uit qua 'slijtage' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Wat denken jullie, als er een bios / driver in een SSD zit, Valt er dan nog wat te klokken? :P :D

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Om de oorzaak van de wisselende prestaties uit te leggen en de eerlijkheid en duidelijkheid van Intel in dezen te belonen, haal ik de quote even aan:
SSDs all have what is known as an “Indirection System” – aka an LBA allocation table (similar to an OS file allocation table). LBAs are not typically stored in the same physical location each time they are written. If you write LBA 0, it may go to physical location 0, but if you write it again later, it may go to physical location 50, or 8.567 million, or wherever. Because of this, all SSDs performance will vary over time and settle to some steady state value. Our SSD dynamically adjusts to the incoming workload to get the optimum performance for the workload. This takes time. Other lower performing SSDs take less time as they have less complicated systems. HDDs take no time at all because their systems are fixed logical to physical systems, so their performance is immediately deterministic for any workload IOMeter throws at them.

The Intel ® Performance MLC SSD is architected to provide the optimal user experience for client PC applications, however, the performance SSD will adapt and optimize the SSD’s data location tables to obtain the best performance for any specific workload. This is done to provide the ultimate in a user experience, however provides occasional challenges in obtaining consistent benchmark testing results when changing from one specific benchmark to another, or in benchmark tests not running with sufficient time to allow stabilization. If any benchmark is run for sufficient time, the benchmark scores will eventually approach a steady state value, however, the time to reach such a steady state is heavily dependant on the previous usage case. Specifically, highly random heavy write workloads or periodic hot spot heavy write workloads (which appear random to the SSD) will condition the SSD into a state which is uncharacteristic of a client PC usage, and require longer usages in characteristic workloads before adapting to provide the expected performance.

When following a benchmark test or IOMeter workload that has put the drive into this state which is uncharacteristic of client usage, it will take significant usage time under the new workload conditions for the drive to adapt to the new workload, and therefore provide inconsistent (and likely low) benchmark results for that and possibly subsequent tests, and can occasionally cause extremely long latencies. The old HDD concept of defragmentation applies but in new ways. Standard windows defragmentation tools will not work.

SSD devices are not aware of the files written within, but are rather only aware of the Logical Block Addresses (LBAs) which contain valid data. Once data is written to a Logical Block Address (LBA), the SSD must now treat that data as valid user content and never throw it away, even after the host “deletes” the associated file. Today, there is no ATA protocol available to tell the SSDs that the LBAs from deleted files are no longer valid data. This fact, coupled with highly random write testing, leaves the drive in an extremely fragmented state which is optimized to provide the best performance possible for that random workload. Unfortunately, this state will not immediately result in characteristic user performance in client benchmarks such as PCMark Vantage, etc. without significant usage (writing) in typical client applications allowing the drive to adapt (defragment) back to a typical client usage condition.

In order to reset the state of the drive to a known state that will quickly adapt to new workloads for best performance, the SSD’s unused content needs to be defragmented. There are two methods which can accomplish this task.

One method is to use IOMeter to sequentially write content to the entire drive. This can be done by configuring IOMeter to perform a 1 second long sequential read test on the SSD drive with a blank NTFS partition installed on it. In this case, IOMeter will “Prepare” the drive for the read test by first filling all of the available space sequentially with an IOBW.tst file, before running the 1 second long read test. This is the most “user-like” method to accomplish the defragmentation process, as it fills all SSD LBAs with “valid user data” and causes the drive to quickly adapt for a typical client user workload.

An alternative method (faster) is to use a tool to perform a SECURE ERASE command on the drive. This command will release all of the user LBA locations internally in the drive and result in all of the NAND locations being reset to an erased state. This is equivalent to resetting the drive to the factory shipped condition, and will provide the optimum performance.
Het lijkt erop dat Intel een behoorlijk complexe controller gefabriceerd hebben, zeker vergeleken met de andere SSD controllers. Eentje die heel veel truuks uithaald om in veel gevallen hoge prestaties uit de schijf te toveren, maar eentje die de benchbaarheid niet meer absoluut maakt. Dat is wel iets waar gebruikers en reviewers aan moeten wennen lijkt me. Vraag me wel af of het in dagelijks gebruik te merken is (er nog even vanuit gaande dat het Outlook verhaal een Outlook probleem is, en niet een probleem van de Intel SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Voor de geïnteresseerden:
Transcend SSD 64 GB voor 132,95 euro @ http://www.1dayfly.nl vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RoelJewel schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 12:11:
Voor de geïnteresseerden:
Transcend SSD 64 GB voor 132,95 euro @ http://www.1dayfly.nl vandaag.
Dit gaat dus om de MLC versie (er is namelijk ook een SLC versie).
Zie hier het product op de Transcend site:
http://shop.transcend.nl/....asp?ItemID=TS64GSSD25S-M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Meer stotter verhalen van de Intel SSD:
http://forum.notebookrevi...read.php?t=113578&page=31