@Onnies: 0.1 milleseconde bedoel je

0db een illusie? In de zin van dat de elektronica waarschijnlijk wel geluiden maakt die wij niet horen (te zwak), of dat je altijd wel wat hoort? Ik heb wel eens systeempjes in elkaar gezet die echt geen hoorbaar geluid maakte. Echt 0,0 voor de mens hoorbaar geluid bedoel ik dan. Dat kan met een SSD en fanless cpu. En passieve voeding.
Verder vind ik reactie tijden op een mediacenter niet superbelangrijk, het is even klooien om de boel aan te zetten (een film of een playlist) en daarna heb je niet zo veel meer te maken met snelle reactie tijden. Maar goed, een SSD is altijd lekker natuurlijk.
Ik snap je verhaal, maar ik val toch over deze laatste zinnen. Je snapt het voordeel van een SSD nog steeds niet. Ik weet de snelheden van die nieuwe raptors niet, dat kan best hoger zijn dan de laatste SSD's. (ook hoger dan die van de nieuwe Intel?)
Hoe dan ook, soms boeit doorvoer snelheid echt helemaal niks. Het is natuurlijk welkom, maar voor heel veel doelen heb je niks aan een nog hogere doorvoersnelheid. Access time is belangrijk voor heel veel zaken, zoals het snel opstarten van het OS en apps, maar ook reactiesnelheid van alles.
Voorbeeldje: Ik had een tijdje terug een 1.2 Ghz Celeron systeempje gemaakt, met een 4GB Transcend IDE flash module. Die flash module (noem het een basic SSD) kon met maar 15 MB/s lezen, wat natuurlijk om te janken is. Maar hij had wel een accesstime van 1ms (niet eens 0.1ms zoals m'n huidige Mtron). Dat uitte zich in vrij snel opstarten van XP (zeker gezien de slome cpu), en een lekker snel reagerend systeempje, waarbij de Firefox (2 toen nog) binnen 1 seconde voor m'n neus stond. Moraal van het verhaal, lage access time helpt bij ontzettend veel dingen, echt onverstelbaar. En dan merk je het niet als je van 12 ms naar 10 ms gaat, nee echt minder dan 1ms.