[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 35 Laatste
Acties:
  • 259.802 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe Intel SSDs schijnen nog een paar makken te hebben.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/G/8/157400/original/ssds-performance-variance.png

Voor degene die duits kan lezen, hier een link naar het artikel:

http://www.tomshardware.c...estberichte-240143-8.html

(op de engelse versie van THG ontbreekt dit stuk in de review.......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Naja dit zegt nog niet zo veel he...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:59

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
maratropa schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 00:03:
Naja dit zegt nog niet zo veel he...
Maar het geeft me geen goed gevoel.

:/ }:O :O :( :'( :o 8)7 :? :X |:( ;( :r :Z :w 7(8)7 :$ }:| :') :N :S -O-

^Zo denk ik er dan over, echt...

[ Voor 21% gewijzigd door SalimRMAF op 30-09-2008 00:32 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 21:05
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:23:

[afbeelding]

Het probleem dat zich hier voordoet is wel een wat zeldzamere usecase dan die van de OCZ issues. Lijkt een beetje alsof er 2 profielen in de firmware zitten en dat ding niet snel genoeg kan schakelen. Even afwachten of ze met een firmware update komen, zou me niets verbazen als het daarmee op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:29:

Ik ben benieuwd naar de herkomst van je verhaal dat goed presterende ssd's na een jaar massaal stuk gaan.
Gewoon een gevoel ;) Waar elke reviewer op let zijn de snelheden en I/O's per keer. Het zou me niets verbazen als die snelheden en I/O's zodanig worden gepushed om maar hoger te scoren ten koste van kwaliteit.
T-Junkie schreef op maandag 29 september 2008 @ 22:39:
Klein beetje offtopic. Maar datarecovery begint ook goedkoper te worden.

[...]
En die wijzen zich weer uit in het zolderkamertje-praktijken. Je betaald niet voor niets een euro of 2000 voor het herstellen van een HDD in een cleanroom volledig vrij van stof en andere zooi. Een raket wat vanaf de ruimte kwam en waarvan de HDD significant was verbrand door de dampkring was ook voor 2/3de hersteld (een 200MB quantum geloof ik). Het is technisch dus wel mogelijk om HDD"s zoverre mogelijk te herstellen. Natuurlijk maak je backups, maar veel mensen die een computer van HP of Packard bell kopen weten niet dat een HDD snel stuk kan gaan.

Overigens weer ontopic, http://www.techpowerup.co...nd_Launches_new_SSDs.html

Met substained 159MB p/s read en 136MB write. Dat begint ondertussen wel interesant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 01:46:
[...]

Gewoon een gevoel ;) Waar elke reviewer op let zijn de snelheden en I/O's per keer. Het zou me niets verbazen als die snelheden en I/O's zodanig worden gepushed om maar hoger te scoren ten koste van kwaliteit.
Het is digitale elektronica, het werkt of het werkt niet. Kan niet echt gepusht worden lijkt me (tenzij ze controllers veel te warm laten worden, maar een gemiddelde SSD genereert juist minder hitte dan een HDD. Er is alleen wel sprake van slijtage, maar dit is ook al eeuwen geen argument meer.

En het (de prestaties) is allang interessant man! Dat je het er niet voor neer wil leggen is misschien een logisch verhaal, maar aan de prestaties van de betere SSD's ligt het echt niet.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 30-09-2008 08:53 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 15:07:
Ik maak dagelijks backups. Volledig geautomatiseerd. Mijn werkmappen, Outlook, mijn documenten en mijn bureaublad wordt 2x per dag gebackupped naar 4 schijven in m'n systeem en nog eens mijn server. Over redunantie gesproken....
En toen fikte je huis af... en was je alle data kwijt... :+
En wat betreft een media-center en het gebruik van een SSD is gewoon pure luxe.
Hoezo is dat ineens luxe? Alleen omdat jij het het geld niet waard vindt? Ik vind het een zegen. En harde schijven (voor in de NAS) zijn zo groot en goedkoop dat ik graag mijn geld aan een SSD uitgeef.
Het argument dat het een stiller systeem zou worden weegt gewoon niet op tegen de prijs dan wel opslagcapaciteit dat een SSD te bieden heeft tov een Schijf.
Dat is jouw mening. Voor een Windows XP MCE installatie zou je zelfs met een 8GB variant ruimte zat hebben. Na mijn installatie had ik nog 11 GB van de 16 vrij. Opnemen gaat lekker via het netwerk op de NAS die je zo ver weg kunt stoppen als je maar wilt.
Als je het mij vraagt wil ik lekker de mogelijkheid hebben om gegevens uitgebreid op te kunnen slaan, en een SSD valt daarmee al buiten de boot. Er zijn immers genoeg 3.5/2.5inch schijven die ook onhoorbaar zijn.
Ik ga verder niet in discussie. Ik zou zeggen, probeer eens met een HDD in je systeem onder full load en diverse copy jobs een browser te openen. Je zult zien dat dit met een SSD gewoon zonder ergernis en wachten mogelijk is. Of start eens Matlab (met slechts enkele toolboxes!) vanaf een 7200 rpm 3.5" schijf en vergelijk dat eens met een SSD. Een SSD werkt zoveel lekkerder... Het is een stuk comfort en productiviteit wat jij luxe noemt; ik noem het zijn geld nu al dubbel en dwars waard.

@GreenSky
Edit: In een media center vind ik een SSD ook wat overdreven, tenzij je echt een 0db systeem wil maken. (wat wel humor is trouwens, heb je wat in elkaar geknutseld zonder ledjes... staat ie nou aan of niet?)
Dat probleem heb ik nu al. 0db is natuurlijk een illusie, maar zelfs met CPU fan moet ik mijn oor naast de kast leggen om te bepalen of het ding aan staat of niet.

Ik vind een SSD eigenlijk nooit overdreven. Vooral bij een mediacenter telt de response tijd nogal. Ik heb echt een hekel aan wachten als ik gewoon lekker op de bank een beetje door mijn mappen wil bladeren om wat leuke content uit te zoeken die ik wil bekijken. Ik erger me dan al gauw aan een opspinnende schijf of een schijf die hard loopt te seeken omdat ik toevallig van pagina wissel in Windows MC. Of neem de SQL db die MediaPortal aanlegt of de db die foobar van je 400+GB aan muziek aanlegt; Die heb ik liever op een SSD, simpelweg omdat het allemaal net even wat vloeiender aandoet.

[ Voor 21% gewijzigd door 0rbit op 30-09-2008 10:06 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja. Een HDD is nooit bedoeld voor multitasking. Dat Windows of Linux er wel multitasking mee omgaat is wat anders dan dat er verschillende koppen in een schijf zitten die elk zijn eigen weg kunnen gaan. Ik weet ook dat ik het snelste afben door bijv geen 2 opdrachten tegelijk uit te voeren, of zoveel mogelijk offloaden wat betreft kopieer-opdrachten via meerdere schijven.

Tja en wie weet heb ik over een half jaar wel een SSD-setup en zal je mij niets anders meer horen zeggen :> Punt blijft ik vertrouw liever op wat ik nu heb, en kijk de kat uit de boom. Nu pas zijn een beetje de kinderziektes met SSD's de wereld uit geholpen (zoals snelheden of uitval) maar straks wordt het de standaard. En diegene die beweert dat SSD compleet de kaart veegt met een HDD heeft blijkbaar de velociraptor nog niet in zijn systeem gehad. Dat is namelijk wel de snelste harde schijf op het moment in zelfs 2.5inch formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:01:
Dat is namelijk wel de snelste harde schijf op het moment in zelfs 2.5inch formaat.
Definieer "snelste". Op doorvoer? Dat geloof ik allicht, maar dat is maar de helft van de kous.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Transcend komt met nieuwe SSD's:
Transcend lanceerde deze zomer een serie nieuwe SSD's met opvallend lage prijzen. Inmiddels is de stand van de techniek weer wat verder en dus komt Transcend met snellere MLC-flashdrives op de markt. De nieuwe SSD's zullen geleverd worden in een IDE en een SATA2 uitvoering, beide in het gebruikelijke 2,5 inch formaat.

Door het gebruik van een nieuwe controllerchip halen deze SSD's aanzienlijk hogere snelheden dan hun voorgangers. Waar er bij de vorige generatie nog wed gesproken over lees- en schrijfsnelheden van 119 en 43 MB per seconde zijn deze voor de nieuwe serie SSD's vastgesteld op 159 MB/s voor het lezen en 136 MB/s voor het schrijven. Uiteraard zal deze maximale snelheid niet gehaald worden met de IDE versie van de SSD, aangezien deze interface een maximale doorvoersnelheid kent van 133 MB/s.

De nieuwe SSD's zullen beschikbaar zijn in capaciteiten tot 64GB en ze beschikken over ECC foutcorrectie voor een langere levensduur en hogere betrouwbaarheid. Wanneer de nieuwe solid-state-disks van Transcend op de markt komen en wat ze moeten gaan kosten is nog neit bekend gemaakt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds gisteren mijn nieuwe Mobi 3000 16GB geinstalleerd in mijn laptop geinstalleerd, behalve een (zeer korte) terugval naar 30MB/s rond de 5%, blijft ie mooi constant rond de 94 MB/s zitten... Gemiddelde is rond de 92 MB/s... Maar wat vooral heerlijk is is de Access Time van 0,1 sec :) Alle programma's gelijk op het scherm, wat een prachtig apparaat!
Ga nog maar eens genieten van de boottime :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:39

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:17:
Heb sinds gisteren mijn nieuwe Mobi 3000 16GB geinstalleerd in mijn laptop geinstalleerd, behalve een (zeer korte) terugval naar 30MB/s rond de 5%, blijft ie mooi constant rond de 94 MB/s zitten... Gemiddelde is rond de 92 MB/s... Maar wat vooral heerlijk is is de Access Time van 0,1 sec :) Alle programma's gelijk op het scherm, wat een prachtig apparaat!
Ga nog maar eens genieten van de boottime :P
Welk chipset zit er in je laptop? Een intel? IHC7/8/9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Onnies: 0.1 milleseconde bedoel je :P
Mr_Atheist schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 09:57:
@GreenSky

[...]

Dat probleem heb ik nu al. 0db is natuurlijk een illusie, maar zelfs met CPU fan moet ik mijn oor naast de kast leggen om te bepalen of het ding aan staat of niet.
0db een illusie? In de zin van dat de elektronica waarschijnlijk wel geluiden maakt die wij niet horen (te zwak), of dat je altijd wel wat hoort? Ik heb wel eens systeempjes in elkaar gezet die echt geen hoorbaar geluid maakte. Echt 0,0 voor de mens hoorbaar geluid bedoel ik dan. Dat kan met een SSD en fanless cpu. En passieve voeding.
Verder vind ik reactie tijden op een mediacenter niet superbelangrijk, het is even klooien om de boel aan te zetten (een film of een playlist) en daarna heb je niet zo veel meer te maken met snelle reactie tijden. Maar goed, een SSD is altijd lekker natuurlijk.
En diegene die beweert dat SSD compleet de kaart veegt met een HDD heeft blijkbaar de velociraptor nog niet in zijn systeem gehad. Dat is namelijk wel de snelste harde schijf op het moment in zelfs 2.5inch formaat.
Ik snap je verhaal, maar ik val toch over deze laatste zinnen. Je snapt het voordeel van een SSD nog steeds niet. Ik weet de snelheden van die nieuwe raptors niet, dat kan best hoger zijn dan de laatste SSD's. (ook hoger dan die van de nieuwe Intel?)
Hoe dan ook, soms boeit doorvoer snelheid echt helemaal niks. Het is natuurlijk welkom, maar voor heel veel doelen heb je niks aan een nog hogere doorvoersnelheid. Access time is belangrijk voor heel veel zaken, zoals het snel opstarten van het OS en apps, maar ook reactiesnelheid van alles.
Voorbeeldje: Ik had een tijdje terug een 1.2 Ghz Celeron systeempje gemaakt, met een 4GB Transcend IDE flash module. Die flash module (noem het een basic SSD) kon met maar 15 MB/s lezen, wat natuurlijk om te janken is. Maar hij had wel een accesstime van 1ms (niet eens 0.1ms zoals m'n huidige Mtron). Dat uitte zich in vrij snel opstarten van XP (zeker gezien de slome cpu), en een lekker snel reagerend systeempje, waarbij de Firefox (2 toen nog) binnen 1 seconde voor m'n neus stond. Moraal van het verhaal, lage access time helpt bij ontzettend veel dingen, echt onverstelbaar. En dan merk je het niet als je van 12 ms naar 10 ms gaat, nee echt minder dan 1ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:56

nFo

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:23:

[afbeelding]

Ik wacht wel op een een review van Femme, die weet tenminste hoe je dat moet benchen, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23
En diegene die beweert dat SSD compleet de kaart veegt met een HDD heeft blijkbaar de velociraptor nog niet in zijn systeem gehad. Dat is namelijk wel de snelste harde schijf op het moment in zelfs 2.5inch formaat.
Goede solid state disks zoals die van Mtron, Memoright en wellicht ook de nieuwe Intel's leveren in bepaalde omstandighden, zoals het starten van applicaties, prestaties die een factor 3-6 hoger zijn dan van een Raptor WD740ADFD. De Velociraptor is wel wat sneller dan de oude 3,5 inch Raptors maar veel meer dan 30 procent zal het verschil niet zijn. Aan het verschil in toegangstijd van een factor honderd kan een harde schijf niet zoveel doen.

Op dit moment zijn ssd's te duur voor massaopslag. Dat is voor iedereen duidelijk. Je kunt ze prima combineren met harde schijf en toch in veel situaties de voordelen van solid state opslag ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
... En diegene die beweert dat SSD compleet de kaart veegt met een HDD heeft blijkbaar de velociraptor nog niet in zijn systeem gehad. Dat is namelijk wel de snelste harde schijf op het moment in zelfs 2.5inch formaat.
Ik heb twee velociraptors in raid0, en het is me nog veel te langzaam. Ik zit heel vaak op de schijven te wachten, omdat ik heel veel met (veel!) kleine files werk. Ik denk dat een SSD hier echt wel een enorme boost gaat geven.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:20:
[...]
Welk chipset zit er in je laptop? Een intel? IHC7/8/9?
Ik heb een MSI Megabook s262 met de Intel 945GM Video Chipset en Intel IHC7 Controller.. Dacht dat die een limiet had van 73 MB/s, maar blijkbaar kan HD-tune er toch een hogere read snelheid uit halen..

Ik kan de write niet testen omdat je daar HD Tune pro daarvoor nodig hebt denk ik...
@Onnies: 0.1 milleseconde bedoel je :P
@Greensky: Je hebt natuurlijk gelijk... pff 1 sec dat zou wel heeeel naar zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:08:
[...]

Ik heb een MSI Megabook s262 met de Intel 945GM Video Chipset en Intel IHC7 Controller.. Dacht dat die een limiet had van 73 MB/s, maar blijkbaar kan HD-tune er toch een hogere read snelheid uit halen..

Ik kan de write niet testen omdat je daar HD Tune pro daarvoor nodig hebt denk ik...
Als ik terugkijk naar eerdere posten haalde SnowKing en Barend ook niet meer dan 73mb/s met resp. ICH7 en 6. Opmerkelijk dan. Heb je AHCI aangezet? En als je met Atto gaat benchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
hey... toevallig ook dezelfde maximale doorvoer die ik haal met idd ICH7 ;-)

Mtron mobi 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik haal met die setup ook maar ongeveer max 70 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

sig69 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:02:
[...]

Ik heb twee velociraptors in raid0, en het is me nog veel te langzaam. Ik zit heel vaak op de schijven te wachten, omdat ik heel veel met (veel!) kleine files werk. Ik denk dat een SSD hier echt wel een enorme boost gaat geven.
Ga iig niet voor de goedkopere OCZ SSD's.
Het is dat ik vooral veel belang hecht aan stilte, maar anders had ik spijt gehad van mijn keuze.

De SSD laat echt het hele systeem hangen (ICH10R Chipset), echt al bij simpele dubbele taken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Laatst online: 29-09-2024
echt0 0, maar dan ook 0 problemen met de Mtron! Too bad dat ze in mijn maat (1.8" IDE ZIF) geen grotere hebben dan 32GB op het moment. Maar ach, nog 2.5 gig vrij zo steeds, dus het lukt net ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sig69 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:02:
[...]

Dat is weer een kwestie van tunen van je controller met het aantal vooruit te lezen blocks. Kleinere resulteert weer in meer I/O en grotere een betere I/O maar een hell met kleine bestanden (dubbele I/O).

Wie weet bench ik ook wel eens een Velociraptor-setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Femme schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 12:56:
[...]

Goede solid state disks zoals die van Mtron, Memoright en wellicht ook de nieuwe Intel's leveren in bepaalde omstandighden, zoals het starten van applicaties, prestaties die een factor 3-6 hoger zijn dan van een Raptor WD740ADFD. De Velociraptor is wel wat sneller dan de oude 3,5 inch Raptors maar veel meer dan 30 procent zal het verschil niet zijn. Aan het verschil in toegangstijd van een factor honderd kan een harde schijf niet zoveel doen.

Op dit moment zijn ssd's te duur voor massaopslag. Dat is voor iedereen duidelijk. Je kunt ze prima combineren met harde schijf en toch in veel situaties de voordelen van solid state opslag ervaren.
Exact. Voor dataopslag in je desktop pc heb je meer dan voldoende met een 7200rpm harde schijf. De SSD kan je hiermee combineren, als bootschijf en appliacties e.d. Een SSD puur als opslag gebruiken lijkt mee een dure aankoop.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330d schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:21:
[...]

Als ik terugkijk naar eerdere posten haalde SnowKing en Barend ook niet meer dan 73mb/s met resp. ICH7 en 6. Opmerkelijk dan. Heb je AHCI aangezet? En als je met Atto gaat benchen?
Ja ik weet het ook niet... Gewoon de standaard instellingen van mijn bios... Ik heb niet eens instellingen voor AHCI... Wel vreemd dat ik dan rond de 90 - 95 MB/s haal... Het is dus wel mogelijk met die chipset, maar waar het dan precies aan ligt... Dat zal voor mij denk ik een raadsel blijven.. (tenzij iemand hier een idee heeft ;))

Ik probeer Atto wel eens als ik weer thuis ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Op notebookreview zijn er al gebruikers die de Intel X25-M SSD in hun bezit hebben.

Hier posten zij hun bevindingen: http://forum.notebookrevi...ead.php?t=208242&page=120
All i got to say is if any ssd manufacturers follow intel's path and do what this drive does, the future is here. This drive is INSANLEY fast. It is well worth the money for this thing, its godlike.
...
Adobe Reader 9 installs 23sec on this drive, 1min 55sec on my 7200
En op Youtube is er ook een video te zien waarin iemand zijn Mac mini met Intel SSD opstart in een handvol seconden: http://www.youtube.com/watch?v=CPBpNQk5bWo

[ Voor 14% gewijzigd door WimB op 01-10-2008 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-04 19:07
WimB schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:29:

En op Youtube is er ook een video te zien waarin iemand zijn Mac mini met Intel SSD opstart in een handvol seconden: http://www.youtube.com/watch?v=CPBpNQk5bWo
Er staat nog een aantal cases, ook met mac's, die beduidend minder snel zijn. Geeft toch wel weer aan hoezeer eea nog afhankelijk is van settings en tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:39

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb net in mijn BIOS de SATA van AHCI naar Compatible gezet, maar ik blijf op die +/- 70MB/sec steken met mijn MTron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 12:41

voodooless

Sound is no voodoo!

WimB schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:29:
Dan ben ik echt heel erg benieuwd wat mijn macbook gaat doen :D Ik weet nog niet of ik een image ga terugzetten op de SSD, of dat ik een reinstall doe. Ik zal in ieder geval eerst flink wat plek moeten maken. Als alles goed is zou de Intel SSD deze week nog binnen moeten komen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
Opstarttijd gaat nu helemaal bepaald worden door de BIOS (doet de BIOS nu al bij mij: 50-60% van de opstarttijd is BIOS, de rest voor Windows). Is er ergens een overzicht te vinden van moederborden met bijbehorende BIOS opstarttijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja daar heb ik ook last van met m'n Mtron, de BIOS is een beetje sloom, laten we zeggen 7 seconden. Het booten van XP is ook zoiets. Maar goed, bij laptops heb je wel vaker een slome BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:17:
Ik heb net in mijn BIOS de SATA van AHCI naar Compatible gezet, maar ik blijf op die +/- 70MB/sec steken met mijn MTron.
Het is dus wel mogelijk om meer te halen uit de ICH7-M Chipset.. Hier de ATTO Benchmark

Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/7220/mtronmobi3000ssdresultsps0.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/images/thpix.gif

Snap niet echt hoe het werkt met plaatjes enzo... maar de eerste link werkt wel geloof ik :+

Ik haal dus meer dan 100 MB/s read met mijn chipset, maar geen idee welke instelling ik daarvoor moet doen..

De write blijft inderdaad steken op 73 MB/s

EDIT @ Snow-King

Ik heb mijn bios even doorgekeken, maar kan echt nergens zien wat ik kan veranderen... behalve de boot-sequence..

Ik heb toch een paar dingen genoteerd, misschien dat je er iets aan hebt..

Ik heb een American Megatrends moederbord (Model, Type enz geeeen idee..)
Verder wat ik zag als ik op de HDD klikte..

Device: Harddisk
Vendor: Mtron MSD-SATA3025
Size: 16.0GB
LBA Mode: Supported
Block Mode: Not Supported
PIO Mode: 4
Async DMA: MultiWord DMA-2
Ultra DMA: Ultra DMA-6
S.M.A.R.T: Supported

My 2 cents, hoop dat je er iets aan hebt... succes!

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 12:04:
[...]

Dan ben ik echt heel erg benieuwd wat mijn macbook gaat doen :D Ik weet nog niet of ik een image ga terugzetten op de SSD, of dat ik een reinstall doe. Ik zal in ieder geval eerst flink wat plek moeten maken. Als alles goed is zou de Intel SSD deze week nog binnen moeten komen.
Waar heb je hem gekocht, America? En voor wat voor prijs? Ik wil namelijk ook heel graag een Intel X25-M in mijn Macbook Pro stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Kingeling schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 11:00:
Er staat nog een aantal cases, ook met mac's, die beduidend minder snel zijn. Geeft toch wel weer aan hoezeer eea nog afhankelijk is van settings en tweaks.
Het enorme verschil tussen 10.4 en 10.5 is inderdaad opmerkelijk. Was het maar andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:30:
Waar heb je hem gekocht, America? En voor wat voor prijs? Ik wil namelijk ook heel graag een Intel X25-M in mijn Macbook Pro stoppen
Gewoon op de pricewatch gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doh... Was nog steeds onder de indruk dat deze nog niet in Nederland te koop was... Heb je hem al binnen trouwens? Tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:14:
Doh... Was nog steeds onder de indruk dat deze nog niet in Nederland te koop was... Heb je hem al binnen trouwens? Tevreden?
Lees mijn quote in je eigen post....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Voor eigenaren van OCZ Core is dit mss interessant, ik las het op NBR:
"Someone on a French forum reported that setting the Block (Multi-Sector Transfer) on Disabled in the BIOS eliminated the stuttering with an OCZ Core."
Ben benieuwd of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:18
Daar word je ook niet blij van lijkt me, dan heb je voor elke 512 bytes een interrupt nodig.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:36:
Voor eigenaren van OCZ Core is dit mss interessant, ik las het op NBR:
"Someone on a French forum reported that setting the Block (Multi-Sector Transfer) on Disabled in the BIOS eliminated the stuttering with an OCZ Core."
Ben benieuwd of het werkt.
Ik ben daar ook erg benieuwd naar, maar dan moet je natuurlijk wel geluk hebben dat je een bios hebt die je er dingen in laat veranderen... De bios van mijn laptop laat me helemaal niets wijzigen, terwijl die van de desktop van mijn broertje mij veel meer dingen laat veranderen..

Maar als dat het is, dan heeft het misschien wel zin om zo een 'mooie' (lees: goedkope :P) OCZ SSD te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:18
Een NTFS cluster is standaard 4K, dus dat betekent 8 interrupts per read/write operatie. Mag je blij zijn als je een dual core CPU hebt, want die CPU krijgt het druk zo.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Laatst online: 21-03 14:36
Van het weekend een setje gekocht met een MSI P45 Neo3-FR moederbord. OCZ core 64GB op de Intel controller aangesloten. 2x 320GB SATA als RAID op de Jmicron.

Alles met de laatste drivers/bios etc. Eerlijk gezegd vind ik het als een zonnetje draaien en zeer snel. Ik begrijp niet wat mensen nu precies met 'stuttering' of 'freezing' bedoelen, want misschien ervaar ik het wel niet zo. Wat is de definitie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Het probleem schijnt zich al onder een lichte verhoging van de belasting (meerdere I/O's in de queue) voor te kunnen doen en uit zich in haperingen die kunnen oplopen van honderden milliseconden tot seconden als de belasting echt hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vreemd dat die ssd schrijven vrijwel nergens in vooraad zijn, behalve die ocz crap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Laatst online: 21-03 14:36
Femme schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:08:
Het probleem schijnt zich al onder een lichte verhoging van de belasting (meerdere I/O's in de queue) voor te kunnen doen en uit zich in haperingen die kunnen oplopen van honderden milliseconden tot seconden als de belasting echt hoog is.
Persoonlijk gezien vind ik het onmogelijk onderscheid te maken tussen het 'wachten' op je HDD of geheugen of processor. De vraag is ook meer hoe deze 'freezes' ervaren worden. Kan je bijvoorbeeld geen handelingen verrichten of moet je iets langer wachten. Naar mijn idee ook een psychologisch effect. Wat verwacht je van je SSD en heb je vergelijkend materiaal gehad?.

Blijkbaar heb ik nergens last van, terwijl ik hier lees dat mensen allerlei problemen hebben met dezelfde disk, controller etc. Wie weet krijg ik de problemen nog. Ik ben benieuwd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GenetiX op 02-10-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zie het heel simpel, als je eenmaal een SSD hebt weet je wanneer je in het verleden zat te wachten op je HDD. Best vaak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:10:
Toch vreemd dat die ssd schrijven vrijwel nergens in vooraad zijn, behalve die ocz crap
Tja, buiten een paar tweakers zijn er niet veel mensen die ze kopen. En met die prijzen die steeds dalen wil niemand voorraad nemen. Genoeg redenen om ze niet op voorraad te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 02-10-2008 14:28 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
GenetiX schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:20:
Persoonlijk gezien vind ik het onmogelijk onderscheid te maken tussen het 'wachten' op je HDD of geheugen of processor.
Mijn ervaring met de OCZ is dat het hele systeem vastzat, op de muiscursor na. Dus ook volledig ongerelateerde zaken als een explorer op een andere disk, window switching of draggen, alle interactie lag stil. Ik kon het erg goed merken bij bijvoorbeeld de installatie van een virusscanner, op een gewone HD kan ik dan gewoon doorwerken, met de OCZ was de computer onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
GenetiX schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:20:
[...]

Persoonlijk gezien vind ik het onmogelijk onderscheid te maken tussen het 'wachten' op je HDD of geheugen of processor. De vraag is ook meer hoe deze 'freezes' ervaren worden. Kan je bijvoorbeeld geen handelingen verrichten of moet je iets langer wachten. Naar mijn idee ook een psychologisch effect. Wat verwacht je van je SSD en heb je vergelijkend materiaal gehad?.

Blijkbaar heb ik nergens last van, terwijl ik hier lees dat mensen allerlei problemen hebben met dezelfde disk, controller etc. Wie weet krijg ik de problemen nog. Ik ben benieuwd ;)
Ik heb zelf geen ervaring met de OCZ Core. Als ik de review van Anand en de negatieve ervaringen van sommige OCZ Core-gebruikers moet geloven, zijn de vertragingen die kunnen optreden nogal storend. Kennelijk ben je ze nog niet tegengekomen of komt de situatie die het probleem triggert niet voor op jouw systeem.
Zie verhaal van Hacku. Als je bijv. een Mtron wilt hebben moet je even geduld hebben. In februari moest ik nog een maand wachten. Ik mag aannemen dat dit inmiddels beter is. Ik ben nog altijd uitermate tevreden met mijn Mobi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 04-09 08:21
MaxICT heeft twee van die Intel schijven op voorraad op dit moment:

https://maxict.nl/product...LC_Hi_Perf_blk?btwview=in

Edit: Ik vind het zelf allemaal heel interessant, die SSD's, maar ik wacht eerst totdat ik een nieuwe opdracht krijg waarbij ik mn laptop meer moet gebruiken dan voor alleen internetten :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wirf op 02-10-2008 15:00 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik mag aannemen dat dit inmiddels beter is.
Dat hangt van de distributie af. Patriot heeft ze altijd op voorraad, mijn leverancier moet ze gewoon maar bestellen, en dan hebben we ze binnen 3 tot 5 werkdagen. Aangezien een SSD geen noodzaak is om te hebben, kan het geen kwaad om er even op te wachten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wirf schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 14:44:
[...]

MaxICT heeft twee van die Intel schijven op voorraad op dit moment:

https://maxict.nl/product...LC_Hi_Perf_blk?btwview=in
Dat zeggen ze, maar je moet vooruit betalen, en vervolgens kun je wachten dat het hun uitkomt om hem te bestellen en te versturen.
Ook de shoprevieuw over dat bedrijf is relatief slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mja, opletten daarmee. Wanneer de betaling ontvangen is kan iemand anders er al mee weg zijn :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die twee disks op voorraad staan er al een tijdje, en dat klopt ook niet. Volgens maxict zelf komen de schijven uit hun magazijn in Engeland.... Zou binnen 3 dagen te leveren zijn... Vooralsnog zijn die dagen niet om... ik wacht dus nog rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:05:
Die twee disks op voorraad staan er al een tijdje, en dat klopt ook niet. Volgens maxict zelf komen de schijven uit hun magazijn in Engeland.... Zou binnen 3 dagen te leveren zijn... Vooralsnog zijn die dagen niet om... ik wacht dus nog rustig af.
Dus geen voorraad in nederland, misleidend dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn Mtron had ik toen uit Duitsland, die had ik vrij snel. Of althans, binnen 2 weken. Dat vond ik redelijk snel. Dat was dan wel de 3000 serie.

Oja ik heb nu deze besteld:
http://shop.transcend.nl/....asp?ItemID=TS16GSSD34E-M
(niet bij hun zelf, dat kan goedkoper)

Hopelijk kan ik die ook testen met HDtune, ook qua schrijven.
Ik heb em gekocht om de beperkte 16GB van de Mtron in m'n laptop aan te vullen. Op zich red ik me prima met 16GB, alleen wil ik er ook andLinux op zetten, met Ubuntu dus. En het is een behoorlijk goedkope uitbreiding, 16GB voor 35 euro. Daarnaast is het gewoon in de laptop te zetten, het is geen USB stick ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:49:
[...]
Dus geen voorraad in nederland, misleidend dus
Het schijnt dat meer leveranciers dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Het is een gebruikelijk werkwijze voor dozenschuivers zoals Max ICT, waar je geen producten kunt afhalen. Op de website wordt de voorraadpositie van de distributeur weergegeven. Verzendingen vinden als het even kan direct vanuit de distributeur plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zoiets heb/had ik ook met ComPlus.
Dacht dat ik de bestelde HDD (geen ssd trouwens) de volgende dag kon verwachten daar er meer dan genoeg op voorraad waren... Is dat de indicator van de distributeur :/ Dan komt er een week bij de levertijd op.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 02-10-2008 22:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Misschien niet helemaal ontopic: Heb nog steeds de Mobi thuisliggen, tegen redelijke prijs verkopen lukt niet. Ik vraag me af hoe ik de 2,5'' ssds in mijn 3,5'' drive bay kan inbouwen. Ik heb een Centurion 532 met zo'n 3,5'' hd rek die dwars onder geplaatst is, nu zitten er van die stripjes erbij die ik gewoon op een hd kan klikken waar de schoeven moeten komen en in de rek kan inschuiven. Hoe kan ik dit oplossen met 2,5" schijven? Je hebt natuurlijk ombouwframes van 2,5 naar 3,5. Maar dat zijn die metalen frames met grotere gaten, kan ik nooit die strips eropzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

voodooless schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:05:
Ik had woensdag gebeld met Max ICT, jeroen verwachte het over een week ongeveer.
Hij had het erover dat Intel de order code gewijzigd had voor de EU, o.i.d. weet niet meer precies.
We zien wel. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330d schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 13:59:
Misschien niet helemaal ontopic: Heb nog steeds de Mobi thuisliggen, tegen redelijke prijs verkopen lukt niet. Ik vraag me af hoe ik de 2,5'' ssds in mijn 3,5'' drive bay kan inbouwen. Ik heb een Centurion 532 met zo'n 3,5'' hd rek die dwars onder geplaatst is, nu zitten er van die stripjes erbij die ik gewoon op een hd kan klikken waar de schoeven moeten komen en in de rek kan inschuiven. Hoe kan ik dit oplossen met 2,5" schijven? Je hebt natuurlijk ombouwframes van 2,5 naar 3,5. Maar dat zijn die metalen frames met grotere gaten, kan ik nooit die strips eropzetten.
Hier is een oplossing, niet goedkoop maar wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.memoright.nl/images/products/MR35.BASE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Laatst online: 10:01
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 17:25:
[...]

Hier is een oplossing, niet goedkoop maar wel goed.

[afbeelding]
Waarom duur doen als het ook met een converter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ta_chi79 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 17:32:
[...]

Waarom duur doen als het ook met een converter kan.
volgens mij schrijft 330d

."......Maar dat zijn die metalen frames met grotere gaten, kan ik nooit die strips eropzetten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik maak vanavond een foto. Zijn van die platic strippen die je zo op de schroefgaten van een hd kan klikken, vervolgens kan je dus de hd zo in de hdcage schuiven. Een soort rails dus. Die kan ik dus nooit op een 2,5 schijf bevestigen, dus kan dat ook niet in die cage. Rest dus alleen die ombouw frames inderdaad, maar dan moet ik in een 5,25 bay bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

330d schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 19:13:
Ik maak vanavond een foto. Zijn van die platic strippen die je zo op de schroefgaten van een hd kan klikken, vervolgens kan je dus de hd zo in de hdcage schuiven. Een soort rails dus. Die kan ik dus nooit op een 2,5 schijf bevestigen, dus kan dat ook niet in die cage. Rest dus alleen die ombouw frames inderdaad, maar dan moet ik in een 5,25 bay bouwen.
Wil hem nog steeds overnemen, heb je beetje verlies maar dat verlies krijg ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Laatst online: 10:01
330d schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 19:13:
Met 2,5" naar 3,5" converter kun je vastschroeven aan je 2,5" SSD. Hierna zou je je plastic strippen zo langs beide zijden van de converter moeten kunnen klikken en de hele constructie zo in je 3,5" schuiven zonder hiervoor een 5,25" bay te moeten opofferen. Zijn er eigenlijk wel 2,5" naar 5,25" converters?
Trouwens als ik een SSD had zou ik die nog eerder op de bodem van m'n case leggen dan werkeloos op een plank in m'n kast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ze zijn erwel, oa Addonics heeft ze in 1 of 4x2,5 in 5,25bay. Kost alleen wat ja.

Het probleem is dat die stomme stripjes zitten 2 pennetjes aan, die passen net in de schroefgaten van een 3,5 hd. Dus passen die niet op een inbouwframe waar vreemdgenoeg grotere gaten inzitten. Tja of ik moet creatief zijn en met lijm werken.
Wil hem nog steeds overnemen, heb je beetje verlies maar dat verlies krijg ik ook.
Nee had je al uitgelegd, ga m niet met verlies verkopen. Ja, wel als ik er zelf uitvoerig mee heb gewerkt en heb getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Waarschijnlijk gaat Kingston de Intel-32GB SSD verkopen. Kan niet wachten. :9

400MB/sec read, 32GB SSD, 70MB/sec Write, en geen "¿hickups?" en dat voor 200 euro? *O*

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Laatst online: 18-06 08:34
salimrmaf schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 21:46:

400MB/sec read, 32GB SSD, 70MB/sec Write, en geen "¿hickups?" en dat voor 200 euro? *O*
nieuws: Kingston gaat ssd's van Intel verkopen
http://www.theinquirer.ne...helps-kingston-corner-ssd

Wel zo handig, wat linkjes. :)

Hoe kom jij aan die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wishful thinking I guess :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Mwaah, De 80GB-variant heb je al voor 510 Euro. 510/2=255. 32GB is 78% van 40GB Dus dan denk ik dat de prijzen rond de 230 euro zullen liggen. Dat is het meest logische. ;)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10

Ik denk dat je 140MB/s bedoelt? ;)

Lijkt mij een zeer interessant schijfje als de specs kloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen hickups?????

En hoe noem je dit dan?

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/G/8/157400/original/ssds-performance-variance.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Die 32GB Kingston is de 32GB Intel SLC SSD !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abusimbal schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 00:13:
Die 32GB Kingston is de 32GB Intel SLC SSD !
Er bestaat geen 32GB Intel SSD, alleen een 80GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 08:42:
[...]

Er bestaat geen 32GB Intel SSD, alleen een 80GB
Die bestaan zeker http://www.intel.com/design/flash/nand/extreme/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
SLC is nog altijd duurder dan MLC, dus die 200 euro zal niet in de buurt komen. Ik denk eerder 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Lijkt mij dat de specs het zelfde zijn als die van Intel ?
Lekker verwarrend allemaal hier. 7(8)7
250MB/s Read

Die X25-E Extreme van 32GB, kost € 600 +, dus € 200,- lijkt mij sterk.

[ Voor 8% gewijzigd door nFo op 04-10-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja de topictitel van het vorige topic was toch beter.

Laten we het houden bij wat er beschikbaar is en niet gaan roepen wat je denkt/hoopt want dan komen we natuurlijk ook nergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Verwijderd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 23:54:
[...]
Geen hickups?????

En hoe noem je dit dan?

[afbeelding]
Als je dan ook even de tekst erbij plakt, alleen een grafiek zonder context is nogal misleidend. En wat ik daaruit begreep is dit een veel minder serieus probleem vergeleken met de OCZ Code hickups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaCoTa schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 19:07:
[...]

Als je dan ook even de tekst erbij plakt, alleen een grafiek zonder context is nogal misleidend. En wat ik daaruit begreep is dit een veel minder serieus probleem vergeleken met de OCZ Code hickups.
Het gaat erom dat de SSD geen constante performance levert. Ook wanneer er teveel informatie naar de schijf geschreven wordt, wordt het wearlevel algoritme geactiveerd.

Dat betekend dat net wanneer je de volle performance van de ssd nodig hebt, dat de ssd dan juist en stapje terug doet in performance om de ssd te sparen.

Voor gewone consumenten is dat wellicht acceptabel maar voor de professionele gebruiker denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmm, mijn fout. Ik dacht dat Intel's 32GB-SSD ook een MLC-variant zou zijn. Als het dus de SLC, en dus de "Extreme"-variant wordt zal die zoals gezegd wel ver boven de 200 euro komen die ik opnoemde. O-)

En ik zei: "Waarschijnlijk geen hickups". Daarmee doelde ik juist op de screenshot die jij laat zien, waarbij "write II" de grafiek rond de 20MB/sec ligt. Maar we zullen dit nog in de praktijk moeten tegenkomen, voordat we zekerheid hebben.

Eerlijk gezegd denk ik dat Intel echt niet DOM is om een SSD met dezelfde problemen als de OCZ Core te gaan uitbrengen. Dan naai je er niemand mee behalve jezelf. Intel heeft geld genoeg om te experimenteren. Daar kan OCZ van leren.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De Intel SSD heeft geen hickups, dit is wel terug te vinden in de vele reviews. Wel daalt de snelheid als je erg veel tegelijk doet maar dat heeft elke schijf, ook de magnetische versies.

Snelheid gaat simpelweg omlaag naar 20MB/sec schrijven maar de latency blijft gelijk. In tegenstelling tot de OCZ Core die gewoon niets doet voor ruim een seconde.

Afbeeldingslocatie: http://www.laptopmag.com/uploadedImages/Multimedia_Assets/Images/2008/Reviews/storage/word2007-test.png

Afbeeldingslocatie: http://www.laptopmag.com/uploadedImages/Multimedia_Assets/Images/2008/Reviews/storage/filecopy-test(1).png

Ik zou niet meteen van het ergste uitgaan als je een slechte grafiek ziet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Die Samsung komt steeds weer op een tweede plaats. Is die ook 2x goedkoper?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
Onbekend schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 11:11:
Prijzen die ik tegenkom zijn rond de $750 voor de 64GB versie en rond de $550 voor de 32GB versie. De X25 kost in dezelfde shops rond de $700 voor 80 GB.

[ Voor 8% gewijzigd door DigiK-oz op 05-10-2008 12:34 ]

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
Onbekend schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 11:11:
De Samsung is een SLC SSD en deze is duurder dan de Intel MLC SSD. Bovendien is de Samsung 64 GB en de Intel 80 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Valt me tegen dat ze niet eens de Mtron's bij hebben gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand de ocz core V2 in gebruik?
Kan nergens goede test vinden, alleen van die ocz core V1

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
De V2 hebben ook last van hickups, zie de OCZ forum.

[ Voor 41% gewijzigd door 330d op 05-10-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klop maar de ene heeft wel een probleem en een ander weer niet.
Heb laptop met een 5400 rpm schrijf en met een film unrarren kan ik ook geen andere dingen meer doen.
Heb je die mtron nog steeds niet getest?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Laatste mailtje gestuurd. Mensen kunnen leuk bieden, maar als het erop aankomt laten ze niets van zich horen. Vanavond maak ik dat ding open als ik thuis ben, wacht niet meer.

Klopt wat je zegt, kennis van mij heeft de OCZ v1 64gb variant. Volgens hem werkt die perfect. Ik had hdtune even opgegooid en geloof mij maar, die heeft ook last van hickups. Hoe hij dat probleemloos ervaart in de praktijk is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hd tune of een ander programma belasten de schrijf natuurlijk zwaar, als hij de pc normaal gebruikt dan zal hij er minder van merken denk ik.
Dat je zolang kan wachten met niet open maken, loop al weken te kijken en zoeken naar ssd,s en te twijfelen over welke, die vervolgens nergens te koop zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:27:
Heb laptop met een 5400 rpm schrijf en met een film unrarren kan ik ook geen andere dingen meer doen.
Weet je wel zeker dat dat door je HDD komt? unrarren zorgt voor 100% CPU belasting.
Ik kan eigenlijk prima doorwerken op mijn oude laptop (ook 5400rpm , zolang ik geen CPU belastende dingen doe.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 05-10-2008 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Dat je zolang kan wachten met niet open maken, loop al weken te kijken en zoeken naar ssd,s en te twijfelen over welke, die vervolgens nergens te koop zijn
Tja, omdat ik achterafgezien eigenlijk liever 300-400euro bij wilt betalen en voor een veel snellere intel.
Weet je wel zeker dat dat door je HDD komt? unrarren zorgt voor 100% CPU belasting.
Klopt nu dat je het zegt. De echte hickups die de OCZ veroozaken zijn totale freeze heb ik begrepen. Is heel wat anders dan alleen multitasking zoals bijv unrarren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 15:52:
[...]

Ik kan eigenlijk prima doorwerken op mijn oude laptop (ook 5400rpm , zolang ik geen CPU belastende dingen doe.
Ik heb een hp530 met een celeron m 1,73. op mijn pc heb ik er met wd raptors geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 16:04:
[...]
Ik heb een hp530 met een celeron m 1,73. op mijn pc heb ik er met wd raptors geen last van.
Lijkt mij dat het aan je celeron ligt en niet aan de 5400rpm schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Atm heb je voor de prijs van 1 intel x-m25 3 mtron mobi's van 16gb.. Aan een beetje raidcontroller moet dat ook wel leuk presteren...

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 06-10-2008 00:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Hier een 128GB SSD voor 332 euro die volgens deze gebruiker niet zou stotteren.
Geen idee of het waar is, maar als het waar is is het wel een superdeal.
Pagina: 1 ... 5 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.