[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 35 Laatste
Acties:
  • 259.797 views

Onderwerpen

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
en ik neem aan dat je wel van alles al geprobeerd heb? AHCI mode bijv. Ik wil zooo graag een SSD, maar wil geen hangers :( Ik hoop dus echt dat op kort termijn voor een schappelijke prijs, en dat vind ik de OCZ Core serie wel, een stabiele SSD te koop is.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
duncanvdlinden schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 15:44:
en ik neem aan dat je wel van alles al geprobeerd heb? AHCI mode bijv. Ik wil zooo graag een SSD, maar wil geen hangers :( Ik hoop dus echt dat op kort termijn voor een schappelijke prijs, en dat vind ik de OCZ Core serie wel, een stabiele SSD te koop is.
Je staat voor een moeilijke keuze. :P

Ikzelf zou mijn 32GB OCZ core bst wel willen ruilen tegen een 16GB Mitron Sata-SSD.

Maar zoo erg is het nou ook weer niet. Het is gewoon effe wennen.

Ik zit nu vanaf mijn Samsung F1-OS te typen. :/ Toch wel een verschil in responsetijd om eerlijk te zeggen. En dat met een van de snelste HDD's van dit moment. Ik zie wel.

Als ik jouw was zou ik denk ik wachten op de Intel MLC.

Gulfstream G650

• duncanvdlinden
hehe maar de 4x zo hoge prijs die verwacht wordt bij de intel vind ik dan wel weer een beetje te duur. Het is jammer dat ik zulke verschillende verhalen hoor over de MLC's. Ik ben nog wel benieuwd hoe de core v2 dan functioneerd op een Intel ICH controler met de onboard Jmicron chip uit.

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:37:
hehe maar de 4x zo hoge prijs die verwacht wordt bij de intel vind ik dan wel weer een beetje te duur. Het is jammer dat ik zulke verschillende verhalen hoor over de MLC's. Ik ben nog wel benieuwd hoe de core v2 dan functioneerd op een Intel ICH controler met de onboard Jmicron chip uit.
lees anders dit ff:
http://www.anandtech.com/...intel/showdoc.aspx?i=3403

de techniek is nog jong, de prijzen hoog. Early adopter zijn == de hoofdprijs betalen. Zo simpel is het mijns inziens.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

nFo

Intel X25-M
http://www.informatique.nl/131520

Kost maar € 600,- :/
Nog niet leverbaar, maar zal begin oktober te koop zijn denk ik.
Loopt geen storm, met die prijzen.

[ Voor 41% gewijzigd door nFo op 20-09-2008 19:06 ]

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nFo schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:03:
Intel X25-M

Hahaha die gasten zijn gek joh. EUR 611,= voor een SSD die in Amerika een MSRP van USD 595 heeft.....

En ja ik ken de discussie dat je dat niet 1 op 1 mag vergelijken maar dit gaat helemaal nergens over.

Daarnaast, Informatique is gewoon een dure winkel. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 20-09-2008 19:14 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
nFo schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:03:
Intel X25-M

Jammer dat ze geen 40 GB exemplaar hebben voor € 300.

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 18:16:
[...]

lees anders dit ff:
http://www.anandtech.com/...intel/showdoc.aspx?i=3403

de techniek is nog jong, de prijzen hoog. Early adopter zijn == de hoofdprijs betalen. Zo simpel is het mijns inziens.
Dat besef ik ook wel, maar er zijn zat andere goedkopere alternatieven waar mensen ook heel erg tevreden mee zijn. Patriot en de Mitron bijvoorbeeld.

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Help!!!! schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:13:
[...]

Hahaha die gasten zijn gek joh. EUR 611,= voor een SSD die in Amerika een MSRP van USD 595 heeft.....

En ja ik ken de discussie dat je dat niet 1 op 1 mag vergelijken maar dit gaat helemaal nergens over.

Daarnaast, Informatique is gewoon een dure winkel. :Y
die gasten denken "mooi, er zullen vast wel genoeg lui zo gek zijn om dat ding meteen te pre-orderen, we passen wel wat naar beneden aan als de concurrentie te laag gaat zitten" ...

en ze zullen een hele stapel retours hebben van de ocz core (zoals van mij), van mensen die hoopten met een beetje bijbetalen nu wel een betrouwbare schijf te krijgen (want uiteraard geeft informatique daarvoor geen geld terug). maar of je even 400 euro wil bijschokken dus, bah, en no way.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 18:16:
Inderdaad, plus kwaliteit heeft ook zo zijn prijs. Waarom denk je anders dat sommige mensen bijvoorbeeld een maandsalaris betalen per luidspreker box, terwijl een boxje van 35,- per stuk 'ook geluid geeft'. Op termijn wordt bijna alles van techniek goedkoper. De specs en kwaliteit van sommige low-end dingen van vandaag was 3 jaar geleden nog top kwaliteit. De vraag is echter, wat wil je? Altijd het betere spul en een biertje minder in de kroeg, of eeuwig blijven wachten?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
WimB schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:13:
[...]
De reden hiervoor is de 10 weg aansturing.
De kleinste geheugenships zijn 8GB dus 8x10=80.
Of 16x10.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
abusimbal schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:34:
[...]

Of 16x10.
Misschien doen zewel net als AMD: 'mislukte' chips worden niet afgeschreven, maar verkocht als een "triple-core" AKA 60GB-disk, of 40GB. ;)

40 GB is wel genoeg voor een Dual-Boot OS. 15GB voor XP en 25GB voor Vista is meer dan genoeg. Voor 300 euro is dat echt te doen. :>

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:08
abusimbal schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:34:
[...]

Of 16x10.
Volgens mij heeft de 80GB X25-M toc echt 20*32Gbit aan boord. Je zou dus een 40GB versie kunnen maken met 10 kanalen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Laatst online: 13-09 15:45
WimB schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 19:13:
[...]

40GB niet, maar de intel X18-M en X25-M heeft wel andere grootes (4, 8, 16, 32, 64, 80 GB) in de aanbieding volgens de datasheet (zie ordering information).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
...

[ Voor 98% gewijzigd door ta_chi79 op 21-09-2008 12:24 . Reden: dubbelpost door crashende browser ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
flowerp schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 20:16:
[...]

Inderdaad, plus kwaliteit heeft ook zo zijn prijs. Waarom denk je anders dat sommige mensen bijvoorbeeld een maandsalaris betalen per luidspreker box, terwijl een boxje van 35,- per stuk 'ook geluid geeft'. Op termijn wordt bijna alles van techniek goedkoper. De specs en kwaliteit van sommige low-end dingen van vandaag was 3 jaar geleden nog top kwaliteit. De vraag is echter, wat wil je? Altijd het betere spul en een biertje minder in de kroeg, of eeuwig blijven wachten?
En wat nou als ik met de snelheid van een MLC ook tevreden ben? Ik wil alleen geen onstabiliteit, en aangezien de meningen daar over verdeeld zijn, ben ik gewoon benieuwd of er wel betaalbare stabiele SSD's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
duncanvdlinden schreef op zondag 21 september 2008 @ 14:25:
[...]

En wat nou als ik met de snelheid van een MLC ook tevreden ben?
Dan koop je die :P En als je met de snelheid van een HDD ook tevreden bent, dan koop je die...

Vergelijk het met het audio spul. Als je met je boxje van 35,- tevreden bent, dan koop je die. Maar ga dan niet in het audio forum continue lopen te mekkeren dat je de boxen van 3500,- te duur vind en dat je wacht totdat die goedkoper gaan worden. Er is namelijk een groep mensen die 3500,- over heeft voor boxen en niet wil wachten totdat de kwaliteit die deze -nu- bieden ook geboden wordt door entry level boxen.

In Nederland is er door de nivellering van de lonen niet echt een enorm verschil tussen inkomens (enkele uitzonderingen daargelaten). Of iets wel of niet te betalen is hangt voornamelijk af van de keuzes die je zelf maakt. De ene wil een auto rijden en telkens nieuwe kleren, de ander geeft niets daarom en geeft weer meer uit aan apparatuur. Ik vind 600,- voor storage die goed performed niet al te duur, maar vriendinnen van me kijken me totaal onbegrijpend aan. Die vinden een complete computer van 400,- al "best veel geld". Daarentegen had een vriendin van me laatst een horloge gekocht en kreeg daarbij een korting die rond de 500,- lag. Mijn hele horloge kost normaliter amper 30,- 8)7

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Nou ik kan je melden ik ben thuis in de hifi wereldje, en laat hifi nou absoluut het tegenovergestelde zijn van computeronderdelen kwa waardebepaling. Dus vergelijken met hifi is een beetje krom. Hifi is zeer waardevast, als jij inversteerd in speakers van 3500 euro. Dan haal je ook kwaliteit in huis die jij over 10 jaar nog voor een goede prijs kwijt kunt. Kan je wel gelijk geven dat voor kwaliteit meer uitgeven dient te worden. Echter een SSDtje die je nu koopt voor 600 euro, is over 2-3 jaar misschien nog maar 60 euro. Maar ik snap je standpunt over investeren in kwaliteit wel. Je zal de speakers wel als willekeurig voorbeeld gebruikt hebben.

Het is een hele dynamische en groeiende markt, je ziet momenteel de MLC SSD's dalen kwa prijs. De Intels komen straks om de hoek kijken, ook die zullen na een tijdje de prijzen laten zakken. Het is zo makkelijk om te zeggen koop maar het duurste dan heb je het beste. Alleen in dit betrekkelijk nieuwe wereldje is het ook wel intressant om naar de goedkope alternatieven te kijken. Het is toch ons goed recht om er over te discussieren in dit topic?

Maargoed laten we maar weer ontopic gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door duncanvdlinden op 21-09-2008 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Laagste prijs voor de intel X25-M die ik tegenkom in Duitsland is 518 euro nu.. (80Gb)

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 22-09-2008 15:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
maratropa schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:32:
Laagste prijs voor de intel X25-M die ik tegenkom in Duitsland is 518 euro nu.. (80Gb)
Leuk, maar met de kosten om het op te sturen naar Nederland, en eventuele transactie kosten ben je toch wel wat duurder uit. Ook vind ik 80GB gewoon teveel. Ik wil er alleen mijn OS op zetten. 30GB is dan voldoende.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Nu online

nFo

ta_chi79 schreef op zondag 21 september 2008 @ 12:22:
[...]

40GB niet, maar de intel X18-M en X25-M heeft wel andere grootes (4, 8, 16, 32, 64, 80 GB) in de aanbieding volgens de datasheet (zie ordering information).
Ik zie alleen 80GB staan, welke pagina ? :P
maratropa schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:32:
http://geizhals.at/eu/a365725.html

[ Voor 22% gewijzigd door nFo op 22-09-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/tradeshows/2008/IDF/SSD/Picture-1.jpg

Ik denk niet dat er een goedkope MLC SSD <80GB van Intel komt...

Maar ik zou er graag een willen. Ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd in 2x40GB dan 1x80GB, vooral omdat SSD's zo ideaal schalen in RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
salimrmaf schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:45:
[...]

Leuk, maar met de kosten om het op te sturen naar Nederland, en eventuele transactie kosten ben je toch wel wat duurder uit. Ook vind ik 80GB gewoon teveel. Ik wil er alleen mijn OS op zetten. 30GB is dan voldoende.
Transactiekosten betaal je niet binnen de EU. De verzendkosten in Duitsland zijn een stuk schappelijker dan in NL. Met een euro of 8 ben je meestal wel klaar. Er spreekt dus eigenlijk niets tegen bestellen in Duitsland, behalve het claimen van garantie; dan moet je Duits een beetje beter beheersen dan op schoolniveau, maar er zijn genoeg mensen op GoT die je in zo'n geval zouden helpen (ik bijvoorbeeld :+).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta_chi79
nFo schreef op maandag 22 september 2008 @ 19:49:
[...]

Ik zie alleen 80GB staan, welke pagina ? :P
Rechtsboven pagina 2 bij Decode kopje Density

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Patriot SSD Warp V2, 32 en 64GB:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w87yMcIJxv1NIcv3QADVOO6t/thumb.jpg

Helaas kan ik ze niet testen, ze zijn niet voor mij.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Nu online

nFo

Hacku schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:59:
Patriot SSD Warp V2, 32 en 64GB:

[afbeelding]

Helaas kan ik ze niet testen, ze zijn niet voor mij.
Gewoon de koper even vragen of je het mag testuh.
Op compatibiliteit ofzo :P

[ Voor 3% gewijzigd door nFo op 23-09-2008 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Heb mijn OCZ Core 32GB Op marktplaats gezet. Staat nu op 95 euro. Nieuwprijs is minstens 140 euro bij internetshops. Is 1 weekje oud. Inc doos en bon etc.

Vrijwel nieuw dus. Sla je slag. Doet het perfect. Ik heb de standaard BIOS-instellingen geladen, en hij is ineens een stuk vloeiender. Echt in 2 seconde ben je weer in de desktop vanuit slaapstand. :D

[ Voor 14% gewijzigd door SalimRMAF op 23-09-2008 21:26 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Patriot SSD Warp V2 (Patriot SSD Warp Extreme) zien er erg netjes uit.

180 euro in Belgie is een redelijke prijs voor 32GB.

De vraag is nu.. Dezelfde problemen als de OCZ? Ik kan geen reviews vinden...
EDIT: Het schijnt van wel...
salimrmaf schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:23:
Heb mijn OCZ Core 32GB Op marktplaats gezet. Staat nu op 95 euro. Nieuwprijs is minstens 140 euro bij internetshops. Is 1 weekje oud. Inc doos en bon etc.

Vrijwel nieuw dus. Sla je slag. Doet het perfect. Ik heb de standaard BIOS-instellingen geladen, en hij is ineens een stuk vloeiender. Echt in 2 seconde ben je weer in de desktop vanuit slaapstand. :D
Je had alleen teveel last van hickups... Zou je ook die hickups krijgen met bijv. een RAID-kaart met 128MB cache?

[ Voor 56% gewijzigd door Dutchmega op 23-09-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Hmm als de patriot het ook heeft dan wacht ik nog eventjes. Ik wil er straks 2 in raid-0, 2x16gb is al voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Dutchmega schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:29:
Patriot SSD Warp V2 (Patriot SSD Warp Extreme) zien er erg netjes uit.

180 euro in Belgie is een redelijke prijs voor 32GB.

De vraag is nu.. Dezelfde problemen als de OCZ? Ik kan geen reviews vinden...
EDIT: Het schijnt van wel...

[...]

Je had alleen teveel last van hickups... Zou je ook die hickups krijgen met bijv. een RAID-kaart met 128MB cache?
De hick-ups komen door de slome write-snelheden. Ook met een RAID-kaartje zal je deze problemen houden waarschijnlijk. :/ Ik zou mijn SSD ook wel willen ruilen tegen een MTron 16GB SATA.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
salimrmaf schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:02:
[...]

De hick-ups komen door de slome write-snelheden. Ook met een RAID-kaartje zal je deze problemen houden waarschijnlijk. :/ Ik zou mijn SSD ook wel willen ruilen tegen een MTron 16GB SATA.
Heeft toch eerder met de controler in de SSD te maken? Want als je de benchmarks ziet dan liegen de schrijfsnelheden er eigenlijk niet om. Dat zou acceptabel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
duncanvdlinden schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:13:
[...]

Heeft toch eerder met de controler in de SSD te maken? Want als je de benchmarks ziet dan liegen de schrijfsnelheden er eigenlijk niet om. Dat zou acceptabel moeten zijn.
Ja, maar juist de controller in de SSD zelf, de JMicron-controller is slecht.. een RAID-oplossing verandert er dus bijna niets aan.

Gulfstream G650

Verwijderd

Net de bestelling voor mijn Mtron Mobi MSD-SATA3025-016 de deur uit gedaan, dit om mijn laptopje nog net even wat sneller te maken...

Zat eerst nog te denken om toch te gaan voor een OCZ 32GB SSD, maar de tegenvallende berichten hebben mij toch maar voor een Mtron laten gaan die iets minder groot is. Overall performance lijkt wat beter te zijn en je hebt geen kans op hick-ups..

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

duncanvdlinden schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 22:13:
Blijkbaar is het voor sommige mensen nog steeds niet duidelijk dat sequentiële benchmarks tamelijk weinig zeggen over real-world performance. De Core SSD's en ook andere met de zelfde controller zijn hier een overduidelijk voorbeeld van.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 21:47
salimrmaf schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 21:23:

Lol. Zelf er toch achter gekomen dat het eigenlijk schijven zijn die je links moet laten liggen? En nu probeer je hem met dikke winst aan anderen te verkopen met leuke verkooppraatjes. 8)7

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ja dat is die ene van die 69 euro actie toch? We hebben gewaarschuwd :D

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• 0rbit
Vanavond maar eens mijn nieuwe media center in elkaar zetten met een Mtron 16GB SATA. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat draaien.

• !null
Moet eerlijk zeggen dat ik nuttigere toepassingen ken voor SSD's. Waarom precies heb je voor een SSD voor je media center gekozen? Alleen snel booten?
Ook een media center wordt er natuurlijk sneller van, vroeg het me verder gewoon af.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik wil trouwens nog even terug komen op de "mythe" die er gaat dat de SAS controllers van Areca niet goed performen met MTron SSD's er aan.

Nu heb ik een database-server draaien met hierin 4 MTron 32GB SSD's aan een Areca ARC-1212 controller.

Ik draai deze 4 SSD's in RAID-5 en haal sustained reads van 351MB/sec, dat lijkt dus aardig dicht te liggen bij de maximale snelheid van elke SSD. (Ik ga er vanuit dat er van 3 SSD's gelezen wordt).

Write-speeds liggen rond de 170MB/sec, dat valt dus wel wat tegen.

Maar ik heb vernomen dat de SAS controllers van Areca in SATA modus slecht presteren, maar dat lijkt dus wel mee te vallen.

Het is dat de server al in productie is en ik geen tests meer kan uitvoeren wat betreft random IOps.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Je had beter hierop kunnen wachten (:p) :
Fusion-IO claimt met de meest geavanceerde SSD op de markt te komen. De ioDrive van Fusion-IO is gericht op het gebruik in servers en voorzien van SLC NAND flash geheugen chips.

De drive maakt gebruik van een PCI Express x4-interface. Hierdoor zou de SSD sneller z'n kunnen werk doen ten opzichte van SATA SSD's. Recentelijk is de ioDrive getest door DV Nation waaruit blijkt dat leessnelheden tot 800 MByte/sec en schrijfsnelheden tot 680 MByte/sec gehaald kunnen worden.

De Fusion-IO ioDrive met 80 GB is te koop zijn voor $2649 USD, het exemplaar met 160 GB moet $4899 USD kosten. Over prijzen en beschikbaarheid in Nederland is vooralsnog niets bekend.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/fusionio_iodrive02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/iodrive80gb01_550.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/iodrive80gb02_550.jpg

March of the Eagles

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik wil zo'n Fusion hebben :D Maar voor die prijs heb ik wel wat andere leuke dingen op mijn wenslijstje om het aan te schaffen....
Net de bestelling voor mijn Mtron Mobi MSD-SATA3025-016 de deur uit gedaan, dit om mijn laptopje nog net even wat sneller te maken...
Trouwens, ik heb ook een mobi 16gb liggen. Ik had het op ebay gevonden, eigenlijk weet ik niet wat ik ermee moet momenteel. Eenmaal binnengekomen vroeg ik me af of die 16gb nou genoeg zal zijn. Was in eerste instantie bedoelt voor de laptop van mijn vriendin. Maar 16gb is echt weinig voor een laptop. Had ik eerder geweten dat een van jullie interesse hadden dan had ik het hier bij vraag&aanbod gezet. Tweakers zijn immers beter op de hoogte vd prijzen dan een doorsnee marktplaats bezoeker, dus dacht ik dat ik beter kans maakte door het daar aan te bieden, maar het valt dus vies tegen :|

[ Voor 6% gewijzigd door 330d op 24-09-2008 10:47 ]

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Ja, die fusions heb ik al een keer eerder gezien. Maar die dingen zijn niet goedkoop en ook gericht op de enterprise markt. Zó snel, dat een SATA interface niet snel genoeg is, dus maar gewoon een PCI-E 4x interface. Die met z'n 1GB/sec overigens ook al niet meer heel erg ruim bemeten is :9~ De Fusion houdt namelijk 'slechts' een schamele 200MB/sec over.

Ik ben benieuwd of we dat vaker gaan zien: gewoon het hele ATA gebeuren afschaffen. Waarom willen we dat gebruiken als we ook gewoon de PCI hiervoor kunnen gebruiken? scheelt weer een hoop cycles?

PCI <--> SATA <--> storage lijkt me minder efficient dan storage <--> PCI.

Wat is de goede reden dat we PATA/SATA gebruiken? Of is die er niet?

[ Voor 11% gewijzigd door Ruudjah op 24-09-2008 10:56 ]

TweakBlog

• !null
@Onnies, waar heb je em gekocht, en voor hoeveel als ik vragen mag.

@330d, hoeveel vraag je er dan voor? Ik heb er helaas al een.
Exact dezelfde in mijn laptop, en het is eigenlijk helemaal niet te weinig. Ja 32GB zou lekker zijn, maar ik red me prima zo.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

FusionIO kende ik inderdaad al, ik heb intensief met hen gemailed om een test model te krijgen, dat ging niet lukken uiteindelijk.

Daarna zou ik misschien remote-access krijgen tot een server met zo'n kaart er in, maar ook dat ging uiteindelijk niet door.

• maratropa
  • Niet online
Die ram of flash op pci (e) kaarten schiet ook niet echt op. Al jaren heb je van die dingen maar ze zijn nooit echt betaalbaar geworden. Terwijl het weinig voorstelt technisch gezien... Het zou wel voor de prijs van een SSD moeten kunnen...

specs

• 0rbit
GreenSky schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:21:
Moet eerlijk zeggen dat ik nuttigere toepassingen ken voor SSD's. Waarom precies heb je voor een SSD voor je media center gekozen? Alleen snel booten?
Ook een media center wordt er natuurlijk sneller van, vroeg het me verder gewoon af.
Aangezien het geheel in een nogal kleine kast komt: geluid en warmte. Maar los daarvan ook verbruik en snelheid. Mocht het verschil me niet groot genoeg zijn dan schuift hij door naar mijn werkbak.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:06
Hacku schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:25:
Je had beter hierop kunnen wachten (:p) :

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je zou dan toch verwachten dat dat soort apparaten al lang in servers e.d. draaien?

• maratropa
  • Niet online
Autoreply schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:38:
[...]

Je zou dan toch verwachten dat dat soort apparaten al lang in servers e.d. draaien?
Je hebt heel veel flash implementaties... En er zijn ook al heel lang bedrijven zoals bitmicro die enterprise flash aanbieden... Maar tot voor kort was het voor veel servers nogal duur...

specs

• !null
Mr_Atheist schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:17:
[...]

Aangezien het geheel in een nogal kleine kast komt: geluid en warmte. Maar los daarvan ook verbruik en snelheid. Mocht het verschil me niet groot genoeg zijn dan schuift hij door naar mijn werkbak.
Verschil qua verbruik tegenover een 2.5inch schijf is volgens mij niet heel veel. Ga je iig niet echt merken in je stroomrekening. Verder heb je natuurlijk geen geluid en warmte ontwikkeling.
Maar goed, pluk je dan je media van het netwerk af of niet? (media server of gewoon NAS)
Want anders moet er nog een extra schijf aan/in.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

maratropa schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:05:
[...]

Je hebt heel veel flash implementaties... En er zijn ook al heel lang bedrijven zoals bitmicro die enterprise flash aanbieden... Maar tot voor kort was het voor veel servers nogal duur...
Om daar aan toe te voegen, denk aan iets van 50.000 dollar voor een 256GB SSD die op SCSI of FibreChannel werkt.

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 17:06
Snow_King schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:58:
[...]
Om daar aan toe te voegen, denk aan iets van 50.000 dollar voor een 256GB SSD die op SCSI of FibreChannel werkt.
Dan is RAM stukken voordeliger >:)

Een ramdisk van 1TB, is dat niet wat :*)

• 0rbit
GreenSky schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:14:
[...]

Verschil qua verbruik tegenover een 2.5inch schijf is volgens mij niet heel veel. Ga je iig niet echt merken in je stroomrekening. Verder heb je natuurlijk geen geluid en warmte ontwikkeling.
Maar goed, pluk je dan je media van het netwerk af of niet? (media server of gewoon NAS)
Want anders moet er nog een extra schijf aan/in.
Mijn mediacenter beschikte altijd over een 3,5" schijf; nu zal ik de data van de NAS afhalen. Misschien koop ik er nog wel een Mtron bij voor mijn werkbak. Boeiend. Ben nu toch bezig :+

Verwijderd

GreenSky schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:54:
@Onnies, waar heb je em gekocht, en voor hoeveel als ik vragen mag.

@330d, hoeveel vraag je er dan voor? Ik heb er helaas al een.
Exact dezelfde in mijn laptop, en het is eigenlijk helemaal niet te weinig. Ja 32GB zou lekker zijn, maar ik red me prima zo.
@Greensky, Ik heb m besteld bij webconnexxion.nl voor 185 euro. Die kerel is goed bezig, stuurde net 10 minuten geleden een vraag over de drive... en heb nu al antwoord.

@330d, ik heb echt niet meer dan 16GB nodig hoor als ik er onderweg op aan het werken ben.. externe HD's thuis ftw.. ;)

• !null
Nette prijs, ik had em voor slechts enkele euro's minder uit Duitsland.

• 330d
Yup ze zijn er :)
pricewatch: Intel X25-M SSDSA2MH080G1

@Onnies
16gb moet in principe lukken ja. Ik ben van plan om xp erop te zetten en een beetje applicaties. Dus nog ruim 10gb over voor wat andere dingen. Alleen gevoelsmatig zegt het me dat het niet veel is.
Btw moet je nog iets in de bios veranderen of drivers laden voor xp installatie, mijn vriendin heeft een Acer 5633. Alleen moet ik nog even uitvissen hoe ik het moet doen.

@Greensky
Ik denk dat het moeilijk is om m niet met verlies te verkopen. Vorige week stond pricewatch nog op 222,-, nu op 185,- zoals hierboven gemeld. Ik vind webconnexxion over het algemeen niet goedkoop, maar juist nu met de mtron is hij de laagste.
Tja, dan is het misschien toch verstandiger om de verpakking toch te openen en zelf ermee te stoeien. Zit al te trappelen afgelopen dagen als ik de doos zie.

[ Voor 5% gewijzigd door 330d op 24-09-2008 15:58 ]

Verwijderd

330d schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:55:
Yup ze zijn er :)
pricewatch: Intel X25-M SSDSA2MH080G1

@Onnies
16gb moet in principe lukken ja. Ik ben van plan om xp erop te zetten en een beetje applicaties. Dus nog ruim 10gb over voor wat andere dingen. Alleen gevoelsmatig zegt het me dat het niet veel is.
Btw moet je nog iets in de bios veranderen of drivers laden voor xp installatie, mijn vriendin heeft een Acer 5633. Alleen moet ik nog even uitvissen hoe ik het moet doen.
Dat ligt eraan, als je m in je laptop gewoon als enkele schijf gebruikt zonder AHCI dan hoef je geen aparte drivers te laden voor de installatie bij windows xp..
Kijk wel even of je een S-ATA aansluiting hebt of een U-ATA 100, volgens mij worden die notebooks in 2 verschillende versies geleverd een met S-ATA en de ander zonder..

Het is zonde je hele laptop uit elkaar te halen om erachter te komen dat ie geen S-ATA aansluiting heeft.. ;)

• maratropa
  • Niet online
Tot hoe laag zou die intel gaan? In Duitsland issie al 505 euro.. Ik vind hem wel aantrekkelijk verder, ben aan het bedenken wat voor mij de grens zou zijn qua prijs :)

specs

• 330d
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:37:
[...]

Dat ligt eraan, als je m in je laptop gewoon als enkele schijf gebruikt zonder AHCI dan hoef je geen aparte drivers te laden voor de installatie bij windows xp..
Kijk wel even of je een S-ATA aansluiting hebt of een U-ATA 100, volgens mij worden die notebooks in 2 verschillende versies geleverd een met S-ATA en de ander zonder..

Het is zonde je hele laptop uit elkaar te halen om erachter te komen dat ie geen S-ATA aansluiting heeft.. ;)
Inderdaad, ik heb even gezocht schijnen echt veel versies te zijn. Toevallig hebben wij dus de SATA versie, maar het grappige is de intelchipset ich7 2 sata zal moeten hebben. Toch zag ik enkele modellen met ata/100 schijven zijn geleverd.
De AHCI moet sowieso aan (even teruggebladerd naar pag10) onder de ICH7 om optimale performance te halen. Wat ik niet begrijp is dat MTron site zegt dat de ssds het beste onder udma/133 kunnen draaien. Met AHCI enabled zal het probleem opgelost zijn?
Nu nog dat ding openschroeven en kijken of die past, kan nergens iets vinden of een 2,5" eringaat of niet.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

maratropa schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:37:
Tot hoe laag zou die intel gaan? In Duitsland issie al 505 euro.. Ik vind hem wel aantrekkelijk verder, ben aan het bedenken wat voor mij de grens zou zijn qua prijs :)
Zo zit ik ook te denken. :) Oorspronkelijk had ik EUR 400 in mijn hoofd echter dat zal nog wel ff duren bij gebrek aan concurrentie....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• maratropa
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 24 september 2008 @ 20:55:
[...]

Zo zit ik ook te denken. :) Oorspronkelijk had ik EUR 400 in mijn hoofd echter dat zal nog wel ff duren bij gebrek aan concurrentie....
Tja en aan de andere kant, op 500 euro zit ie wel al onder de 64gb mtrons en memorights, die ik meer als concurrent zie dan bijv OCZ etc..

specs

• P5ycho
Wacht het een maandje af, het hele MLC vs SLC verhaal is voorbij nu intel een fatsoenlijke controller heeft neergezet en het MLC flash op hoogte van de concurrentie's SLC drives zet. Het is nu een kwestie van tijd voordat de SLC jongens gaan zakken in prijs, waar intel vast achteraan gaat omdat ze het kunnen lijden. Intel kan een groot volume drives produceren dankzij hun naam en dus makkelijk de controllerkosten eruit krijgen, en ze gebruiken natuurlijk het goedkopere MLC geheugen.

Ik denk dat de drives voor de kerst onder de 400 zitten.

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 21:47
Waar ik op wacht is de eerste goede review van de intel SLC drives. Als ze al deze prestaties kunnen halen met MLC dan ben ik benieuwd wat ze met SLC kunnen bereiken :9.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• P5ycho
Het probleem is dat je daar gewoon de hoofdprijs voor gaat betalen. Het zou me niets verbazen als de SLC drives beginnen met 800 euro/32Gb ofzo. Er is gewoon geen goede reden om zo'n schijf in je desktop te duwen als je niet meer dan 70MB/s write str nodig hebt.

Verwijderd

Hier staat een interessant stukje over SSD performance, Transferrates, IOPS en toegangstijden. Helaas wel in het Duits.

Het blijkt dat transferrates helemaal niet zoveel invloed hebben op de performance van de SSD als de meeste denken. Het is met name de lage toegangstijd. / het hoge aantal Random IOPS die de performance bepaald.

Ze hebben een MS Excel file waarmee je de theoretische performance van SSD's & HDD's kunt bekijken en vergelijken. ff de gegevens invullen van je schijf / SSD en je ziet hoe die ongeveer performed.

• !null
Dat leek me vanaf het begin al duidelijk dat de access time en de IOPS de belangrijkste factoren waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2008 @ 17:47:
Het blijkt dat transferrates helemaal niet zoveel invloed hebben op de performance van de SSD als de meeste denken. Het is met name de lage toegangstijd. / het hoge aantal Random IOPS die de performance bepaald.
Ook bij mij was dat al bekend maar het is nauurlijk ook vrij logisch, kijk naar je huidige situatie, hoe vaak lees je nu een file van 100MB ofzo aan een stuk uit (dat is het enige scenario waarbij je hdd zijn max STR haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
BarendB schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:38:
@ Oguz286 en Moogles : Helden ! :)

Heb overigens een iets andere manier van AHCI enablen gevolgd: http://www.neowin.net/for...on/index.php/t457699.html

en dan de stappen uit de post van "xisio Nov 8 2007, 21:12" gevolgd, met de waardes uit de start post dus:

ICH6R - DEV_2652
ICH6M - DEV_2653
ICH7R - DEV_27C1
ICH7DH - DEV_27C1
ICH7M - DEV_27C5

Hierna de Intel Matrix Raid drivers geinstalleerd en HD Tune pro geeft nu de snelheid waar ik op hoopte (zie volgende post)

Misschien iets voor het toevoegen aan de start post ? Mensen moeten dus AHCI of RAID draaien en dan de nieuwste intel matrix raid drivers installeren.
Ik heb de hele dag zitten zoeken, wat nou als je in je bios geen AHCI mode kan inschakelen? Heb een Aspire 5633 WLMI, nieuwste bios opgegooid, geen AHCI/IDE keuze mogelijkheid. Googlen geeft geen oplossing, schijnt dat Acer het met opzet standaard op IDE mode gezet ivm stabiliteit.

Ik wil erzeker vanzijn dat ik de Mobi optimaal kan gebruiken in de laptop voordat ik deze gaat uitpakken. Merk je overigens wel een duidelijk verschil of die onder IDE/udma100 draait of onder AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik draai zelf een mobi in mijn laptop op een IHC7, red maximaal 75MB/sec

Prima, het gaat toch om de IOps en die komen er wel doorheen. Vele malen sneller dan mijn oude 5400RPM diskje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05
P5ycho schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:17:
Het probleem is dat je daar gewoon de hoofdprijs voor gaat betalen. Het zou me niets verbazen als de SLC drives beginnen met 800 euro/32Gb ofzo. Er is gewoon geen goede reden om zo'n schijf in je desktop te duwen als je niet meer dan 70MB/s write str nodig hebt.
De SLC 32 GB van intel kost 667 bij sww Geen idee of ze hem ook daadwerkelijk al kunnen leveren. De 80GB MLC kost 530. Ik ga binnenkort voor SSD in een nieuw systeem, en ga nu toch erg twijfelen tussen MLC en SLC. Op zich heb ik voor de bootdrive aan 32GB meer dan genoeg. Dus dan zou ik bij de 80GB MLC gewoon een zooi ruimte over hebben. Kan ik dan wel voor data gebruiken, maar dat is dan weer minder intressant omdat er maar weinig data is die continu gebruikt wordt en dus veel voordeel heeft bij SSD.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Als ik zie hoe de MLC intel het doet...Dan heb ik niet zo de behoefte meer om voor SLC te gaan...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
laten we eerst maar eens kijken of die SLC drives een duidelijk prestatievoordeel brengen, welke ook voor de enthousiast merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DigiK-oz schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 15:07:
[...]

De SLC 32 GB van intel kost 667 bij sww Geen idee of ze hem ook daadwerkelijk al kunnen leveren. De 80GB MLC kost 530. Ik ga binnenkort voor SSD in een nieuw systeem, en ga nu toch erg twijfelen tussen MLC en SLC. Op zich heb ik voor de bootdrive aan 32GB meer dan genoeg. Dus dan zou ik bij de 80GB MLC gewoon een zooi ruimte over hebben. Kan ik dan wel voor data gebruiken, maar dat is dan weer minder intressant omdat er maar weinig data is die continu gebruikt wordt en dus veel voordeel heeft bij SSD.
Je moet je SSD voor veel meer gebruiken dan alleen het booten! Gebruik het voor al je applicaties en eventueel games (en dat kan makkelijk met 80GB). Dat merk je veel meer in normaal computergebruik dan alleen het booten. Anders is het echt zonde van je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Even een vraagje voor zekerheid of het kan.
Je hebt van die PCI Express SSD kaartjes voor de EEE.
Kan je die ook in een desktop moederbord gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://www.sandisk.com/Assets/Image/PressRoom/Vaulterquarterop1e1.jpg

32GB MyDigitalSSD PCI Express PCI-e SSD for ASUS EEE PC 900, 901, 903, 905,
MyDigitalSSD on Asus Eee PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
T-Junkie schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 18:37:
Even een vraagje voor zekerheid of het kan.
Je hebt van die PCI Express SSD kaartjes voor de EEE.
Kan je die ook in een desktop moederbord gebruiken?

[afbeelding]

32GB MyDigitalSSD PCI Express PCI-e SSD for ASUS EEE PC 900, 901, 903, 905,
MyDigitalSSD on Asus Eee PC
Simpel: de aanluiting voor de SSD's voor die minilaptops is een MINI-PCI-Express aansluiting. Je zult dan een converter moeten zoeken. Denk dat je veel beter een normale SSD kan kopen. ;)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat vind je niet snel. Bovendien heb je dan best een trage SSD. En geen idee hoe goed ie random IOPS aan kan.
Maarja, wel goedkoper dan een Mtron oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, het is mooi dat de SSD's nu eindelijk een beetje beginnen te werken voor de consumentenmarkt, en dan doel ik eigenlijk puur op het betaalbare spul met goede prestaties, aka Intel :+

Aangezien in van Nuon nog een berg geld terug ga krijgen, is het misschien wel interessant om mijn macbook te voorzien van een 80 GB Intel SSD :) Ik ben erg ben eigenlijk wel erg benieuwd wat dat gaat doen t.o.v de Hitachi 7K2000 die ik er nu in heb zitten. Probleem is alleen dat ik aan 80 GB eigenlijk niet genoeg heb... Maar ik kan de Hitachi natuurlijk altijd in een externe behuizing zetten :)

Eens goed over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik wilde net gaan vragen, wie is zo ongeduldig die de Intel al heb besteld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Geld is helaas nog niet binnen... Als je bijna 50% van hetgeen je aan energie hebt betaald terug krijgt van een heel jaar, houden ze het natuurlijk zo lang mogelijk vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog te twijfelen, voor die prijs heb je een goede laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Voor die prijs kan je een simpele laptop om toveren in een snelheidswonder :D
Maar jullie hebben het over een Intel SSD van minstens 400 euro toch, of 500.

Ja dat is een redelijke investering. Ik ben aardig klein begonnen, met een 16GB Mtron van uiteindelijk 180 euro incl verzendkosten. Dat is wat makkelijker instappen. Maar goed, Vista of Mac OS krijg je niet op 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Same here, er was geen zif 64gb mtron (1.8") te verkrijgen. Hoop dus vurig dat er ook een pata 64 of 80gb komt voor mijn HP 2510. 32GB is echt wel krap namelijk!

En ach 240 euro op een laptop van 1000...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik werk al een tijdje met 16GB en XP, gaat prima hoor :)
Het is wel een beetje krap hoor, maar goed, ik heb nog de mogelijkheid om een ExpressCard SSD erin te doen.
Die is wel wat traag, maar wel extra schijfruimte (en nog steeds lage access time)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op zondag 28 september 2008 @ 20:04:
Geld is helaas nog niet binnen... Als je bijna 50% van hetgeen je aan energie hebt betaald terug krijgt van een heel jaar, houden ze het natuurlijk zo lang mogelijk vast ;)
Reken maar op eind van het jaar ;)

Maar ben je niet beter af met een snellere HDD? De nieuwe series van WD bijv :o (velocity schijfjes, ook 2.5 inch :> )

Ik moet er nog niet aan denken, aan SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat doe je hier dan? :P
Een SSD heeft zich voor mij iig allang bewezen tegenover de HDD. Er is geen discussie meer wat beter is.
Enige reden zijn prijs en/of capaciteit. Zijn dat ook jou redenen Jism?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
GreenSky schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:17:
Wat doe je hier dan? :P
Een SSD heeft zich voor mij iig allang bewezen tegenover de HDD. Er is geen discussie meer wat beter is.
Tja de prijs denk ik.

Trouwens sww vraagt voor de X25-E 677,- vs 530,- vd M. Of die al uberhaubt echt leverbaar is is nog maar de vraag. Ik had meer gehoopt dat de 32gb E op zelfde niveau was als de 80gb M.
Voor een laptop is die 80gb wel fijn, echter in de desktop ga ik voor de 32gb. Zie trouwens nog geen prijsdalingen van andere aanbieders, alhoewel de intel's waarschijnlijk nog niet echt overal op voorraad zijn. Verwacht toch binnen nu en de komende weken een prijsdaling van andere jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar dan zijn sommige Mtron's van 32 GB (ook SLC) goedkoper te vinden, en doen het ook zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:32:
Ik moet er nog niet aan denken, aan SSD's.
Ik moet niet meer aan die verrekte HDs denken. Ik erger me kapot op mijn werk. Altijd maar wachten op dat ratelapparaat als ik alleen al Studio of Matlab open (veel kleine files). Het geluid alleen al... grrr :+

Voor mij alleen nog HDs voor massaopslag van dingen die ik niet vaak nodig heb. De rest gaat mooi op SSDs al was het maar voor de periode waarin ik ermee werk (fotos, de code van een projectje, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha ik heb exact hetzelfde. Zelfs als ik Firefox opstart op m'n werk, secondeslang wachten. Bij mijn eigen laptop staat ie meteen voor m'n neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Nu online

nFo

330d schreef op zondag 28 september 2008 @ 19:12:
Ik wilde net gaan vragen, wie is zo ongeduldig die de Intel al heb besteld :P
Ja ik was zo gek om hem meteen te bestellen bij Max Ict, maar nog niks binnen verder.
Gezien hun shop reviews ook niet zo vreemd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitval. Bij een normale harde schijf heb je nog enige garantie dat je je data met succes kan terughalen. Ik weet niet hoe dat zit met SSD's. En bij uitval van 1 fysieke chip bijv (ja dat kan) dan ben je alles kwijt lijkt me....

En wat betreft wachten op programma's en dergelijk, zoek eens op hoe je je Disk-caching vergroot in Windows. Standaard is dit 512KB. Stel dit in op 4096KB of 8192KB en er gaat een wereld voor je open B) Firefox start ineens sneller op en ook Dreamweaver of Photoshop wil ineens een stukje vlotter.

Nu bestaat mijn Windows en applicatie-schijf uit 2x WD Raptor 10k 36GB Raid-0, maar na verloop van tijd loopt het hoe dan ook tergend langzaam. Dat verwijt ik eerder aan de manier hoe Windows omgaat met het register dan wel manier van opslaan van bestanden. Hoe je het ook went of keert, Windows gaat op elk systeem gewoon tergend langzaam lopen. Ook al installeer je maanden niet of gebruik je alleen dezelfde programma's.

SSD zal dit ongetwijfeld verslaan, maar de prijs is 'm inderdaad nog niet de moeite waard. Het ziet er ook naar uit dat fabrikanten vooral de snelheden en IO vooruit willen pushen, en bijv net zoals met Maxtor dat gepaard gaat met uitval (schijven die stukvliegen na een jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 14:29:
[...]

Uitval. Bij een normale harde schijf heb je nog enige garantie dat je je data met succes kan terughalen. Ik weet niet hoe dat zit met SSD's. En bij uitval van 1 fysieke chip bijv (ja dat kan) dan ben je alles kwijt lijkt me....
Jij maakt geen backups? Dat is dom.
En wat betreft wachten op programma's en dergelijk, zoek eens op hoe je je Disk-caching vergroot in Windows. Standaard is dit 512KB. Stel dit in op 4096KB of 8192KB en er gaat een wereld voor je open B) Firefox start ineens sneller op en ook Dreamweaver of Photoshop wil ineens een stukje vlotter.
Hoe werkt dit en hoe stel je het in?
Hoe je het ook went of keert, Windows gaat op elk systeem gewoon tergend langzaam lopen. Ook al installeer je maanden niet of gebruik je alleen dezelfde programma's.
Ik weet niet wat jij met je Windows doet, maar het enige wat mij af en toe gebeurde is dat ik een aantal programmas niet meer netjes verwijderd kreeg of dat de schijf zeer gefragmenteerd werd. Dat tweede is met een SSD ook opgelost. Dat je af en toe Windows opnieuw moet installeren (4 jaar oude laptop; nu 2 keer opnieuw geinstalleerd in 4 jaar...) is niet erg en gaat bij een SSD ook nog eens een stuk rapper.
SSD zal dit ongetwijfeld verslaan, maar de prijs is 'm inderdaad nog niet de moeite waard. Het ziet er ook naar uit dat fabrikanten vooral de snelheden en IO vooruit willen pushen, en bijv net zoals met Maxtor dat gepaard gaat met uitval (schijven die stukvliegen na een jaar).
Het is maar net wat je de moeite waard vindt. Ik vind het heerlijk om een mediacenter te hebben wat geen lawaai maakt. Het start veel sneller op en de interface werkt veel sneller dan in vergelijking met een 3.5". Daarnaast blijft mijn kast koeler en daarmee alle componenten van mijn mediacenter. Gevolg; Minder lawaai. In mijn laptop werkt het ook heerlijk; niet meer wachten op zo'n trage 2.5" schijf (ja, ik had al een 7200rpm model) vooral onder zware load kun je gewoon doorwerken en dat is iets wat mijn productiviteit direct verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak dagelijks backups. Volledig geautomatiseerd. Mijn werkmappen, Outlook, mijn documenten en mijn bureaublad wordt 2x per dag gebackupped naar 4 schijven in m'n systeem en nog eens mijn server. Over redunantie gesproken....

Wat betreft die Cache-tweak, Tweakxp Pro kan je er verder mee helpen. En wat betreft een media-center en het gebruik van een SSD is gewoon pure luxe. Het argument dat het een stiller systeem zou worden weegt gewoon niet op tegen de prijs dan wel opslagcapaciteit dat een SSD te bieden heeft tov een Schijf. Als je het mij vraagt wil ik lekker de mogelijkheid hebben om gegevens uitgebreid op te kunnen slaan, en een SSD valt daarmee al buiten de boot. Er zijn immers genoeg 3.5/2.5inch schijven die ook onhoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Flash valt niet zo snel uit, en is tegenwoordig heel betrouwbaar. Maar dat vind ik niet zo'n belangrijke discussie, want je dient natuurlijk alles te backuppen, ook met een gewone HDD. En wat gebeurt er als je je laptop al draaiende laat vallen? SSD heeft er niks van, bij HDD heb je een hoge kans dat ie gewoon kapot gaat, met 0,0 garantie van terughalen van data. (niet dat iedere HDD meteen kapot gaat bij een vallende laptop)
Ik denk dat een hoogwaardige SSD betrouwbaarder is op alle fronten (defecten, mishandeling) dan een HDD, zeker in een laptop met de kans dat de laptop valt. Maar daarnaast, je moet altijd backuppen, je moet altijd ervan uitgaan dat er mogelijke defecten kunnen voorkomen.

Edit: In een media center vind ik een SSD ook wat overdreven, tenzij je echt een 0db systeem wil maken. (wat wel humor is trouwens, heb je wat in elkaar geknutseld zonder ledjes... staat ie nou aan of niet?)

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 29-09-2008 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ach al met al heeft het gewoon met de prijs te maken. Stel een 80gb intel kost 80,- (nog steeds duur tov traditionele hd prijs per gb). Dan vraag ik me af waarom je nog voor de oude hd zal gaan. Ja, voor data ja.
Ik vind ze ook erg duur, alhoewel de OCZ eigenlijk bereikbaar zijn en waardig zijn in mijn ogen, leveren ze weer slechte prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57
[...]

Ik denk niet dat er veel consumenten zijn die gebruikmaken van data recovery diensten in het geval dat een harde schijf stuk gaat. Ik ken de prijzen niet maar kan me voorstellen dat het al snel in de papieren gaat lopen. Als je je data betrouwbaar wilt opslaan moet je niet vertrouwen op diensten die jouw kapotte disk nog een beetje aan de gang kunnen krijgen maar kun je beter goede backups maken.
Solid state disk zijn inderdaad prijzig, vooral de modellen die echt goede prestaties leveren. Hiermee kom je toch weer terug op de prijs dat het voornaamste nadeel is van ssd's.

Ik ben benieuwd naar de herkomst van je verhaal dat goed presterende ssd's na een jaar massaal stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij getuigd dit topic ervan dat er wel degelijk nog meer dan voldoende discussie is. Ook gezien het relatief kleien aantal SSD's dat daadwerkelijk acceptabele performance kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, er is inderdaad een verschil in SSD's. Ik doelde met die uitspraak op high-end SSD's waarvan de prestaties bekend zijn, zoals mijn Mtron. Dit topic heeft vooral ter discussie wat de prestaties van welke SSD zijn, dat kan van "low-budget" SSD's zijn (bijv. OCZ Core), dat kan ook van de nieuwste high-end schijven zijn, zoals die van Intel.

Dit topic is misschien vooral handig om de goede SSD's van de slechte te scheiden. Bovendien hebben de juiste SSD's meer dan acceptabele performance ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

GreenSky schreef op maandag 29 september 2008 @ 18:23:
Bovendien hebben de juiste SSD's meer dan acceptabele performance ;)
Dat is absoluut waar. Er is alleen een probleem: die zijn nog dik in de minderheid ;)

Anyway, ik heb mijn centen binnen, dus ga eens kijken of ik die Intel SSD kan krijgen, en ook een externe FW/USB case voor mijn huidige disk :D

Edit: spul is in bestelling.. ik ben benieuwd of ze het ook kunnen leveren binnen korte tijd ;)

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 29-09-2008 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
[...]
Je kunt beter gewoon een goede backup gebruiken. Zet tenminste gewoon Time Machine aan, zit standaard in OS X en is makkelijk te configureren.

Daarnaast is data recovery voor iemand als jou waarschijnlijk absoluut niet interessant. Jij valt al voor een paar 100,- euro die je systeem significant sneller maken. Ga je dan echt een veelvoud van dat bedrag betalen om een paar bestandjes -eventueel- terug te krijgen? Vergis je niet in de prijzen van professionele data recovery. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Klein beetje offtopic. Maar datarecovery begint ook goedkoper te worden.
DRS Bulgaria BV
Flash geheugen (of USB stick) 150 €
Harde schijf (SATA, PATA/IDE, SCSI, laptop) - kleiner/groter dan 200GB 150 € / 180 €
Twee harde schijven (RAID0 of RAID1 configuratie) - totaal minder/meer dan 300GB 250 € / 280 €
Drie harde schijven of meer (RAID5 of een andere configuratie) - totaal minder/meer dan 500GB 300 € / 350 €
Pagina: 1 ... 4 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.