Je partitioneert bijv. de laatste 10GB niet, en dus moet je er daar ook echt afblijven na een hd-erase.
10GB is al best veel, 3 of 5GB is ook al genoeg lijkt me. Ligt aan je gebruiktpatroon.
Een SSD kan niet zien of data op de SSD vrij is of niet, omdat hij alleen op block-level kan kijken.
De SSD heeft wat extra ruimte buiten de voor de PC zichtbare en beschrijfbare ruimte. Zo'n 5% ofzo.
De voor de PC zichtbare ruimte is de
LBA adressable space. De rest van de ruimte kan zowel voor wear levelling, bad block reallocation als write combining gebruikt worden.
Een voorbeeld.
Je OS schrijft een file van 1MB op je SSD. Hij schrijft dan de fysieke file weg, en plaatst in de file allocation tabel (de index van je partitie) dat er een file staat op locatie X lengte Y.
Een uurtje later heb je het wel gehad met je 1MB file, je verwijdert hem.
Het OS haalt dan alleen de verwijzing in de FAT tabel weg, hij markeert de ruimte dus weer als vrij. De 1MB file staat er nu nog, maar er is gewoon geen verwijzing meer naar die file in de index.
Dit gebeurt natuurlijk constant. Op een gegeven moment denkt je SSD gewoon dat alle data die op de disk staat nog valid is, en zou hij constant bezig zijn met opruimen.
Hij ondervangt dit door zelf ook een soort index aan te maken, met als inhoud de LBA locatie met verwijzing waar het echt op de flash media staat.
Op het moment dat de SSD de 1MB file wegschrijft doet hij dat dus eigenlijk op een willekeurige lege plek en maakt een verwijzing in de SSD index. De index kan gewoon bestaan uit de LBA address range met verwijzing naar de daadwerkelijke flash pages. Als er al data stond op deze LBA locatie wordt deze dus invalid, en deze locatie wordt nu als vrije ruimte gemarkeerd in de index.
Ik hoop dat ik wat inzicht in de internals van een SSD geef zo, als ik alleen maar wartaal uitsla meld het dan even. Doe ik het niet voor niets
Als je vaak leest en schrijft, raken de flash blocks gefragmenteerd. Dat betekent lagere performance omdat de SSD eerst data moet verplaatsen om weer te kunnen schrijven. Als je minder ruimte partitioneert en dus de SSD meer lege flash blocks kan hij meer random writes hebben totdat hij het kritieke punt bereikt.
G*dver, dit is moeilijk uitleggen zonder plaatjes. Misschien dat ik maar eens een artikel moet schrijven ofzo.
Intel heeft geconfirmeerd dat onderpartitioneren na een volledige erase de lege flash blocks automatisch toevoegt aan de "scratch space".
Van de vertex heb ik hier nog geen confirmatie van gezien, maar ik ga er vanuit dat de Indilinx controller dit ook kan. Of hij het ook doet is een 2de vraag. Misschien is hij (nog) niet zo flexibel en intelligent wat dat betreft. Is een kwestie van benchmarken.
Femme, dan komen we weer bij jou terecht. Is het mogelijk om een run te doen met een net geflashte vertex, gelimiteerd tot 20-25GB van de totale capaciteit?
Femme kan het een stuk korter