[SSD] Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 35 Laatste
Acties:
  • 259.837 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 16:25
Hehe nou ik heb mijn 60GB Vertex ook maar uitgesteld ivm levertijd. Heb net een uurtje geleden €1350 euries overgemaakt voor een nieuwe PC maar aangezien de printer die ik wilde toch niet op voorraad was bestel ik de printer en Vertex over 2 weekjes ofzo wel (als we weer 5 firmware versies verder zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49
thestiffmeister schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:55:
[...]

Femme: Hoop dat die nieuwe firmware de oplossing bieden voor die eruit klappende drives! Zodat je een goede bench kan draaien. Ben zeer benieuwd, anders ga ik toch voor de Intel!
Tot nu toe gaat het goed. Firmware 1275 is al verder in de tests dan 1199 ooit is gekomen. De firmware verwijdert alle data van de ssd en herstelt ook de prestaties naar het oorspronkelijke niveau. De prestaties lijken op het eerste oog niet veel te verschillen met 1199.
TonyA schreef op zondag 22 maart 2009 @ 10:52:
[...]

De enige meerwaarde die MLC biedt, is de prijs en de grootte. Tegenover een stapel met nadelen waar ik niet aan wil beginnen:
[...]
- Fluctuerende performance
[...]

De SSD zal ook geplaatst worden in een server omgeving en niet voor desktop gebruik oid. Uiteraard zal er een belanden in mijn laptop maar dat is een bijzaak ;)
Om nog even op deze reactie terug te komen: het lijkt me dat de Intel X25-E met slc-flash net zo goed last heeft van performancedegradatie. Wellicht is het effect kleiner omdat de latencies bij slc-geheugen ongeveer helft lager zijn en de X25-E misschien wat meer reservecapaciteit heeft. Slc-ssd's met een JMicron-controller hebben geen last van performancedegradatie maar presteren ook altijd slecht op willekeurige schrijfacties.

Voor servergebruik met veel schrijfacties is slc uiteraard wel de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 20:27
Femme schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 12:27:
[...]

Tot nu toe gaat het goed. Firmware 1275 is al verder in de tests dan 1199 ooit is gekomen. De firmware verwijdert alle data van de ssd en herstelt ook de prestaties naar het oorspronkelijke niveau. De prestaties lijken op het eerste oog niet veel te verschillen met 1199.

[...]

Om nog even op deze reactie terug te komen: het lijkt me dat de Intel X25-E met slc-flash net zo goed last heeft van performancedegradatie. Wellicht is het effect kleiner omdat de latencies bij slc-geheugen ongeveer helft lager zijn en de X25-E misschien wat meer reservecapaciteit heeft. Slc-ssd's met een JMicron-controller hebben geen last van performancedegradatie maar presteren ook altijd slecht op willekeurige schrijfacties.

Voor servergebruik met veel schrijfacties is slc uiteraard wel de betere keuze.
Ben benieuwd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Goed om te horen Femme. Wanneer word jouw artikel gepubliceerd op de frontpage ?

Vanavond zelf mijn Vertexen updaten. Ik zat er zelf aan te denken om het met BartPE bootdvd te doen.
http://www.ocztechnologyf....php?p=361653&postcount=7

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Hier de resultaten van de eerste run, die plaatsvond vlak na de firmware flash toen de prestaties in ATTO optimaal waren. Het resultaat van de X25-M is ook van de eerste run. Dit ziet er gewoon erg goed uit.

Boot & Launch StorageMark 2008 Index
Harde schijfScore (StorageMarks)
Intel X25-M 80GB

1.134,3
OCZ Vertex 30GB

884,3
Mtron Pro 7000 32GB

565,3
OCZ Apex 120GB

105,1
A-Data SSD 300 32GB

86,3

Met firmware 1199 liepen de prestaties in de tweede run wel sterk terug. Dat ga ik nu proberen met firmware 1275.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Femme schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:04:
Hier de resultaten van de eerste run, die plaatsvond vlak na de firmware flash toen de prestaties in ATTO optimaal waren. Het resultaat van de X25-M is ook van de eerste run. Dit ziet er gewoon erg goed uit.
Inderdaad zeg.... ben eigenlijk best tevreden als ik dit zo zie..... _/-\o_
Nu de 2e run en de 3e nog ff afwachten!!!

Hoelang duurt zo'n run/test eigenlijk Femme?

[ Voor 68% gewijzigd door thestiffmeister op 24-03-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:35
Als je de resultaten van de 1ste run van beide firmwares naast elkaar legt valt het wel op hoeveel resulaten exact overeen komen zeg.
Femme, heb je de equipment om het stroomverbruik te meten? Er is nog nergens power cunsumption data van de Vertex gepubliceerd namelijk zou een mooie toevoeging zijn.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
P5ycho schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:31:
Als je de resultaten van de 1ste run van beide firmwares naast elkaar legt valt het wel op hoeveel resulaten exact overeen komen zeg.
Femme, heb je de equipment om het stroomverbruik te meten? Er is nog nergens power cunsumption data van de Vertex gepubliceerd namelijk zou een mooie toevoeging zijn.
http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3532&p=12

Welliswaar van de Intel's maar de Vertexen zullen lijkt me ongeveer hetzelfde verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Dan heeft de firmware het probleem m.b.t. het klapperen opgelost!
Wat mij betreft zijn dit dan resultaten die mij tevreden kunnen stellen mits natuurlijk de 2e en de 3e run niet een enorme performance degradatie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
thestiffmeister schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:31:
[...]

Nu de 2e run en de 3e nog ff afwachten!!!

Hoelang duurt zo'n run/test eigenlijk Femme?
Dat duurt ongeveer drie uur.

Hier heb je een vergelijking van de resultaten van de eerste en tweede run met de 1199 firmware. Ik ga even wat low-level testje doen om er dan weer met RankDisk overheen te gaan.

Het energieverbruik kan ik vanavond wellicht nog testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 24-03-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Femme schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:51:
[...]

Dat duurt ongeveer drie uur.

[html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo?TestcomboIDs\[1768]=1&TestcomboIDs\[1767]=1">Hier</a>[/html] heb je een vergelijking van de resultaten van de eerste en tweede run met de 1199 firmware. Ik ga even wat low-level testje doen om er dan weer met RankDisk overheen te gaan.

Het energieverbruik kan ik vanavond wellicht nog testen.
Femme, wat vind jij zelf van die resultaten van die 1199 firmware?
Het gaat me dan vooral om de prestaties van run2 en run3. Dit, omdat ik zelf nog geen ervaring heb met SSD's.

Valt je dit tegen of zijn de resultaten acceptabel en dus deze investering waard? Want mocht die nieuwe firmware exact dezeflde resultaten opleveren moet ik toch de keuze gaan maken tussen de Intel X25-M en de OCZ Vertex 60GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Mijn inziens zijn ze dik in orde. Als je bijv. deze resultaten bekijkt van de tweede run van de X25-M en de Vertex met firmware 1199 is de Vertex in bijna alle tests waarvan er resultaten zijn sneller. De 30GB Vertexen van mij zijn hebben bij de eerste run van de benchmarks al schrijfacties te verduren gekregen die vijf keer zo hoog zijn als de capaciteit en toch presteren ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de commentaren zo lees is er minder vrije ruimte met de 1275 firmware als met de 1199 firmware en dat dit problemen geeft met restoren van een image. Dat de allign dan verloren wordt enzo.

Wat ik me afvraag is dat je met bijvoorbeeld Acronis een image maakt van een Raid 0 array van 2 x 30GB en deze dan terug kan zetten op een 3 x 30GB raid 0 array. Zou dit dan wel probleemloos gaan met behoud van alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:37:Wat ik me afvraag is dat je met bijvoorbeeld Acronis een image maakt van een Raid 0 array van 2 x 30GB en deze dan terug kan zetten op een 3 x 30GB raid 0 array. Zou dit dan wel probleemloos gaan met behoud van alles?
Ik ben niet zo thuis in cloning/ghosting apps, maar volgens mij kan je kiezen of je een volledige disk image of alleen een filesystem image wil maken. Filesystem images kan je vervolgens gewoon naar een bepaalde partitie uitpakken terwijl een hele disk image ook alle partitie-informatie van je vorige setup bewaart.

Correct me if I'm wrong.

[ Voor 16% gewijzigd door BasNation op 24-03-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:30

rossinl

Audio/Videophile

Femme schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:15:
Mijn inziens zijn ze dik in orde. Als je bijv. [html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo/wide/?TestcomboIDs\[1768]=1&TestcomboIDs\[1709]=1">deze resultaten</a>[/html] bekijkt van de tweede run van de X25-M en de Vertex met firmware 1199 is de Vertex in bijna alle tests waarvan er resultaten zijn sneller. De 30GB Vertexen van mij zijn hebben bij de eerste run van de benchmarks al schrijfacties te verduren gekregen die vijf keer zo hoog zijn als de capaciteit en toch presteren ze goed.
Als ik de gaming storagemark benches bekijk zie ik dat de X25-M in de 2e run bij eigenlijk alle spellen meer IOPS haalt dan de Vertex in de 1e run (dus ik neem aan dat die verschillen toenemen als je ze beiden zou vergelijken bij de 2e run).
De Vertex is dus sneller bij desktop/workstation gebruik en de X25-M bij gaming?

Is het probleem dat de Vertex niet meer wordt gevonden na hibernate trouwens opgelost met firmware 1275?

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen Robbie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-05-2018
De Intel X25-M is t/m morgen 309 Euro bij Friesland-computers. Ze hebben er 5+ op voorraad. Ik heb er vorige week de Vertex 30GB besteld, maar helaas nog steeds niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Rubberen Robbie schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:16:
De Intel X25-M is t/m morgen 309 Euro bij Friesland-computers. Ze hebben er 5+ op voorraad. Ik heb er vorige week de Vertex 30GB besteld, maar helaas nog steeds niet binnen.
Goed dat je het zegt, anders had ik nooit mijn i7 920 geannuleerd en nog snel ff de aanbieding van 199 euro meegepakt. Toch mooi even 55 euro goedkoper dan bij Azerty

[ Voor 5% gewijzigd door BasNation op 24-03-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb vorige week bij 4launch een Vertex 60GB besteld, maar de levertijd staat al sindsdien op 6-10 werkdagen. Nu zit ik zwaar te twijfelen om toch voor de Intel te gaan.

Dilemma's, dilemma's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag 2 vertexjes binnen gekregen de 30 GB versie eerst de firmware effe naar 1275 geupgraded en in raid 0 aangesloten op de ICH10R van men asus P6T. Vista32 geinstalleerd en de laatste drivers en effe een ATTO benchmark gedaan.Het systeem is erg snappy :) Ik verwacht nog een derde vertex zodat ik het maximale uit men ich10r kan halen. Hier alvast een atto benchmark. standaard vista zonder Tweaks

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/8206/28016615.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:57

nFo

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:38:
Vandaag 2 vertexjes binnen gekregen de 30 GB versie eerst de firmware effe naar 1275 geupgraded en in raid 0 aangesloten op de ICH10R van men asus P6T. Vista32 geinstalleerd en de laatste drivers en effe een ATTO benchmark gedaan.Het systeem is erg snappy :) Ik verwacht nog een derde vertex zodat ik het maximale uit men ich10r kan halen. Hier alvast een atto benchmark. standaard vista zonder Tweaks

[afbeelding]
Die guide, firmware upgrade procedure snap ik nog niet helemaal.
Dus gewoon jumper erin en flashen maar.
Ik heb ze nu niet in de pc hangen.
Doe ze wel 4x tegelijk, anders zijn we weer een uur bezig met rebooten. :')

[ Voor 5% gewijzigd door nFo op 24-03-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firmware upgraden van vertex gewoon de pc uit,jumper plaatsen,pc weer aan je siet dan dat hij een nieuw schrijfstation vind daarna rebooten en het programmatje starten voor de juiste vertex en klaar is het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:22:
Firmware upgraden van vertex gewoon de pc uit,jumper plaatsen,pc weer aan je siet dan dat hij een nieuw schrijfstation vind daarna rebooten en het programmatje starten voor de juiste vertex en klaar is het ;)
Ok, hang het wel even aan de pc.
Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-07 09:28

Redox

Motion Design / VFX

Ik vertrouw die winkel voor geen meter. De website daargelaten, alleen maar vooruit-betaal opties, zelfs als je wilt ophalen.

Bij Zercom kost het ~25 euro meer, èn het staat met een redelijke score in de Shop Survey, dan ga ik liever daarvoor.

[ Voor 25% gewijzigd door Redox op 24-03-2009 22:30 . Reden: Verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook maar 10 meter verder lopen :P

Maarre .. bij 4Launch kun je gewoon pinnen hoor bij afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Redox schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:20:
[...]

Ik vertrouw die winkel voor geen meter. De website daargelaten, alleen maar vooruit-betaal opties, zelfs als je wilt ophalen.

Bij Zercom kost het ~25 euro meer, èn het staat met een redelijke score in de Shop Survey, dan ga ik liever daarvoor.
4Launch is 1 van de betere webshops hoor, heb daar een complete pc laten assembleren en voor een paar duizend euro aan onderdelen gekocht. Ook over orders annuleren doen ze niet moeilijk, geld was snel teruggestort en RMA was heel netjes verlopen.

Maargoed, we gaan offtopic ;)

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Laatst online: 30-07 09:28

Redox

Motion Design / VFX

Ja, klopt. Offtopic, ik had overigens de verkeerde quote in mn reply. Is inmiddels aangepast :x

Het ging om Friesland-Computers. Even snel een GoT-search gedaan en er schijnt niks aan de hand te zijn met die winkel.

Met 4Launch heb ik alleen maar goeie ervaringen gehad sinds 2005 :x

Ik hou deze thread al een tijdje in de gaten sinds de Vertex uit is. En heb enorm tussen dat, en de Intel 25-M lopen twijfelen. Na het laatste bericht neig ik toch naar een Intel.
Hoewel de laatste vertex probleem inmiddels gefixed is met een firmware (wat desondanks niet fijn was als ik er nu mn OS op had draaien), wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen en voor een Intel gaan, ook omdat ik lui en ongeduldig ben.

[ Voor 53% gewijzigd door Redox op 24-03-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nFo schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:07:
[...]

Die guide, firmware upgrade procedure snap ik nog niet helemaal.
Dus gewoon jumper erin en flashen maar.
Ik heb ze nu niet in de pc hangen.
Doe ze wel 4x tegelijk, anders zijn we weer een uur bezig met rebooten. :')
Voor dat je ze alle 4 tegelijk wil flashen moet je eerst dit maar eens lezen:
Firmware SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Vanavond gemeten. Het energieverbruik van de Vertex is erg laag:

Idle Energieverbruik Totaal
Harde schijfScore (Watt)
OCZ Vertex 30GB

0,41
Memorycorp SF4 SLC 64GB

0,67
Memorycorp MF4 MLC 64GB

0,68
A-Data SSD 300 32GB

0,84
OCZ Apex 120GB

2,48

Seek Energieverbruik Totaal
Harde schijfScore (Watt)
OCZ Vertex 30GB

0,72
Memorycorp MF4 MLC 64GB

0,96
A-Data SSD 300 32GB

1,69
Memorycorp SF4 SLC 64GB

1,72
OCZ Apex 120GB

6,18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:41

scorpionv

This space for rent

Ik heb inmiddels 2x 30GB Vertex, geflashed naar 1275 en het werkt prima :)

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Femme schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 22:53:
[...]

Vanavond gemeten. Het energieverbruik van de Vertex is erg laag:
[...]
Netjes! Dat is in ieder geval geen reden om toch de X25-M te prefereren.
Bedankt.
Mijn Thinkpad X60t heeft niet zo'n grote accu, die gaat het me in dank afnemen :)

Als je de 1e 2 runs van de Vertex en de X25-M naast elkaar legt dan scheelt het elkaar allemaal niet zoveel, allebei de SSD's hebben hun sterke punten.
Daarbij moet de kanttekening geplaatst worden dat de Vertex maar 30GB groot is, en dus met +/- 150GB testdata een stuk of 5x compleet beschreven wordt, de Intel maar 2x. Zou je een 120GB Vertex tegenover de X25-M zetten (en dus de prijs gelijk houden) dan zla de Vertex waarschijnlijk nog beter presteren.
Bij flashdisks staat meer capaciteit gelijk aan langere levensduur, dus zou ik nu zelf voor de Vertex gaan.

p5ycho-approved iig O-)

[ Voor 60% gewijzigd door P5ycho op 25-03-2009 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
http://tweakers.net/bench...&TestcomboIDs%5B1709%5D=1

Wel jammer dat in de tweede run de Desktop / Workstation StorageMark 2006 Traces en Gaming StorageMark 2006 Traces voornamelijk rood gekleurd zijn. Dit lijken me de voornaamste taken die mijn SSDs zouden moeten uitvoeren. Maar het is nog altijd beter dan een normale hdd!

[ Voor 17% gewijzigd door Brains op 25-03-2009 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brains schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:13:

Wel jammer dat in de tweede run de Desktop / Workstation StorageMark 2006 Traces en Gaming StorageMark 2006 Traces voornamelijk rood gekleurd zijn.
Hier zat ik ook naar te kijken, totdat ik mijzelf bedacht dat de meeste tweakers 2x vertex in raid0 zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Misschien dat je beter run 2 van de Vertex en run 3 van de X25-M naast elkaar kunt zetten omdat de Vertex wat kleiner is.
Als je de prijzen bekijkt is die Vertex wel 3x zo goedkoop.

[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 25-03-2009 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Bij flashdisks staat meer capaciteit gelijk aan langere levensduur, dus [...].
Niet per definitie. Een voorbeeld hiervan zijn de JMicron controllers in RAID.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Want? Je krijgt 2x zoveel flashcapaciteit, dus ook 2x zoveel writes in totaal. De controller kan alleen de flashcellen 'sparen' door write combining en wear leveling.

[ Voor 36% gewijzigd door P5ycho op 25-03-2009 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

Snow_King

Konijn is stoer!

Als ik de benchmarks in de BenchDB bekijk zijn de OCZ Vertex series dus sneller dan de MTron 7000 SLC SSD's?

Mag ik dat zo concluderen of zijn er nog andere factoren die hier in meewegen?

Is het ook niet eens tijd om de MTron 7500 serie op te nemen in de database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Brains schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:13:

Wel jammer dat in de tweede run de Desktop / Workstation StorageMark 2006 Traces en Gaming StorageMark 2006 Traces voornamelijk rood gekleurd zijn. Dit lijken me de voornaamste taken die mijn SSDs zouden moeten uitvoeren. Maar het is nog altijd beter dan een normale hdd!
Je kunt het beste naar de boot & launchprestatie kijken, daar worden ook de gameprestaties in meegewogen. In de desktop en workstation indices zit vrij veel databewerking.

Dat de Vertex trager is dan een X25-M is geen schande gezien de prijs van de Vertex. Je koopt twee keer 60GB voor de prijs van één X25-M 80GB. De prestaties van de twee Vertexen in raid 0 zullen vergelijkbaar zijn met een X25-M en je hebt de helft meer capaciteit.
Snow_King schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:59:
Als ik de benchmarks in de BenchDB bekijk zijn de OCZ Vertex series dus sneller dan de MTron 7000 SLC SSD's?

Snow_King schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 09:59:

De Vertex is sneller in de eerste run dan de Mtron Pro 7000, in de tweede run is hij trager. Ik heb geen resultaten van meerdere runs op de Mtron Pro 7000. Wel heb ik ze destijds in raidconfiguraties getest en daar waren de prestaties altijd naar verwachting.

Zie deze vergelijking.

De Pro 7500 nu nog testen heeft niet zoveel zin gezien de moeite die het vaak kost om een sample te krijgen. Ik wacht liever op de nieuwe serie van Mtron en ga dan eventueel bedelen voor een Pro 7500 om de vergelijking compleet te krijgen.

[ Voor 53% gewijzigd door Femme op 25-03-2009 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Femme schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:08:
[...]

Je kunt het beste naar de boot & launchprestatie kijken, daar worden ook de gameprestaties in meegewogen. In de desktop en workstation indices zit vrij veel databewerking.

Dat de Vertex trager is dan een X25-M is geen schande gezien de prijs van de Vertex. Je koopt twee keer 60GB voor de prijs van één X25-M 80GB. De prestaties van de twee Vertexen in raid 0 zullen vergelijkbaar zijn met een X25-M en je hebt de helft meer capaciteit.

[...]

[...]

De Vertex is sneller in de eerste run dan de Mtron Pro 7000, in de tweede run is hij trager. Ik heb geen resultaten van meerdere runs op de Mtron Pro 7000. Wel heb ik ze destijds in raidconfiguraties getest en daar waren de prestaties altijd naar verwachting.

Zie [html]<a href="http://tweakers.net/benchdb/testcombo/wide/?TestcomboIDs\[1769]=1&TestcomboIDs\[1770]=1&TestcomboIDs\[1679]=1">deze vergelijking</a>[/html].

De Pro 7500 nu nog testen heeft niet zoveel zin gezien de moeite die het vaak kost om een sample te krijgen. Ik wacht liever op de nieuwe serie van Mtron en ga dan eventueel bedelen voor een Pro 7500 om de vergelijking compleet te krijgen.
Femme, topbench _/-\o_

Dus ik zie hier de prestaties van de OCZ Vertex 30GB na 2 RUNS op ongeveer een vergelijkbaar niveau als na 3 RUNS op de Intel X25-M. De vraag van vandaag is dan? Hoe zaullen de prestaties van die Vertex zijn tijdens de derde RUN. Zal deze nog slechter zijn of is echte performance degradatie uitgesloten?

Doe je nog deze derde benchtest? Om dus geheel eerlijk te vergelijken na 3 testen.

Het valt me op dat na 2 RUNS het ding gewoon goed overeind blijft. Uitmuntend en buiten mijn verwachting om. Kortom ik wacht de 3e RUN af. Mochten de resultaten van dit bekend zijn wordt de bestelactie uitgevoerd en zullen het 2x 60 GB OCZ Vertexen zijn :-) _/-\o_

Damn! Het valt me erg mee dit! Zeker gezien de prijs en daarbij 2 van die dingen in RAID0 en je hebt een knettersnelle PC. Dan komt pas eindelijk die Q9550 tot zijn recht....

Bedankt Femme!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zeg het nog maar een keer, vergeet niet dat de totale grootte van de schijf aardig wat invloed heeft op de prestaties over meerdere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
P5ycho schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:47:
Ik zeg het nog maar een keer, vergeet niet dat de totale grootte van de schijf aardig wat invloed heeft op de prestaties over meerdere runs.
Ik neem aan dat indien de capaciteit vergroot, de performance verbetert???

Of gaat deze correlatie niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
een grotere schijf zakt minder snel in qua performance, in theorie. Een intelligente SSD is altijd bezig met zoveel mogelijk pages leeg houden consolideren om block erases te voorkomen. Als de SSD groter is heeft hij meer speel- en ademruimte als hij veel data krijgt te verwerken. Dit is in theorie, elke SSD doet dit anders en het ligt natuurlijk volledig aan de controller. Je zou een 120GB Vertex naar Femme moeten opsturen om het te testen.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 25-03-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
P5ycho schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:58:
een grotere schijf zakt minder snel in qua performance, in theorie. Een intelligente SSD is altijd bezig met zoveel mogelijk pages leeg houden consolideren om block erases te voorkomen. Als de SSD groter is heeft hij meer speel- en ademruimte als hij veel data krijgt te verwerken. Dit is in theorie, elke SSD doet dit anders en het ligt natuurlijk volledig aan de controller. Je zou een 120GB Vertex naar Femme moeten opsturen om het te testen.
Mooi!
Nu hopen dat Femme nog een derde bench wil gaan draaien? Ben nog benieuwd of de performance nog erg gaat verslechteren (vergeleken met die Intel X25-M tussen de 2e en 3e RUN).

Ben erg onder de indruk van de prestaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Winkels krijgen vandaag weer 60GB Vertex's binnen hoor ik net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
woekele schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:56:
Winkels krijgen vandaag weer 60GB Vertex's binnen hoor ik net...
Van wie heb je dat gehoord? Van een leverancier of via een webwinkel zelf? De goedkopere shops in de pricewatch hebben allemaal in indicatie die elke dag weer een dag opschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

MaxICT zei het aan de telefoon dat ze net binnen waren. En ik zag bij allmall dat de verwachte leverdatum van 7 april naar 25 maart was veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
P5ycho schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:58:
Het word weer echt leuk als dadelijk de filesystems een beetje mee gaan werken.
Als je dan een blok ook daadwerkelijk fysiek leeg kunt maken op je SSD dan kan dat je performance verdubbelen (of misschien zelfs meer, aangezien er nu al in de eerste run meerdere keren de hele SSD beschreven wordt)

Heeft iemand een idee wanneer we zoiets (op z'n vroegst) kunnen verwachten en of een huidige Intel of Vertex hier ondersteuning voor kan bieden? En heb je hiervoor ook een nieuwe SATA controller nodig, voor de nieuwe commando's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Laatst online: 19-09 19:15
TheGhostInc schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:37:
[...]

Het word weer echt leuk als dadelijk de filesystems een beetje mee gaan werken.
Als je dan een blok ook daadwerkelijk fysiek leeg kunt maken op je SSD dan kan dat je performance verdubbelen (of misschien zelfs meer, aangezien er nu al in de eerste run meerdere keren de hele SSD beschreven wordt)

Heeft iemand een idee wanneer we zoiets (op z'n vroegst) kunnen verwachten en of een huidige Intel of Vertex hier ondersteuning voor kan bieden? En heb je hiervoor ook een nieuwe SATA controller nodig, voor de nieuwe commando's?
Ik heb ergens gelezen dat dit opgelost wordt in software. Windows 7 bijvoorbeeld krijgt waarschijnlijk ondersteuning voor TRIM (evenals de linux kernel). Dus waarschijnlijk heb je geen andere SSD's of controllers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
de ssd controller moet dit commando dan wel specifiek ondersteunen. tot nu toe is er nog geen ssd die dit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

firmware in de hd,bios update voor moederbord, os-updates. Lijkt me dat het allemaal samen moet werken om dit werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
P5ycho schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:53:
de ssd controller moet dit commando dan wel specifiek ondersteunen. tot nu toe is er nog geen ssd die dit ondersteunt.
Dat klopt. Maar nu is de grote vraag of de Vertex of Intel hiervoor nog ondersteuning kunnen krijgen. Bij de Vertex hoor je verhalen over firmware's -> er is dus hoop. Maar zoiets heb ik nog gemist bij Intel, of zijn daar ook firmware updates geweest en zijn die door de consument te doen, of is dat zo'n fabrikant "only" feature die meteen je garantie overhoop haalt.

Overigens word dit waarschijnlijk een feature van Windows 7 en duurt het nog enkele releases voordat het in de linux kernel zit. (Heb even op TRIM/DISCARD gezocht) Het lijkt wel relatief eenvoudig te zijn, alleen hangt het af van welke SSD het gaat ondersteunen en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:00

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Net m'n OCZ Vertex 120GB binnengekregen (anderhalve week geleden besteld bij MaxICT), maar d'r zit geen jumpertje bij voor het flashen :\ Waar moet ik deze vandaan halen?

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Mnstrspeed schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:47:
Net m'n OCZ Vertex 120GB binnengekregen (anderhalve week geleden besteld bij MaxICT), maar d'r zit geen jumpertje bij voor het flashen :\ Waar moet ik deze vandaan halen?
In de doos van je moederbord zitten er waarschijnlijk wel een paar. Anders gewoon van een oude HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bijna willen zeggen: wat ben je nou voor een tweaker? :+

Jumpers, kabels, schroeven (oh zoveel schroeven), pluggen .. je hoort een collectie te hebben van oude meuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenEye
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 21:06
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:51:

Jumpers, kabels, schroeven (oh zoveel schroeven), pluggen .. je hoort een collectie te hebben van oude meuk :P
Je hebt ook nog zoiets als beginnende Tweakers he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreenEye schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:01:
[...]

Je hebt ook nog zoiets als beginnende Tweakers he. ;)
? ik hoorde dat de jumpers kleiner zijn als de standaard maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Ik heb gewoon een standaard formaat jumper van een moederbord gehaald en deze gebruikt om de firmware te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Mnstrspeed schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:47:
Niet de cmos jumper van het mainboard halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan best. Als je 'm maar niet op de clear-stand weer terugzet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik vind de achteruitgang in performance bij de Vertex bij Femme na de 2e run nog best heftig moet ik zeggen. Maar das niet ongewoon bij een SSD. Iemand enig idee of een Samsung MLC ook zulke heftige performance degradaties heeft? De samsung is volgens benchmarks altijd de mindere t.o.v. de Vertex, maar ik vraag mij af of het na een 2e run nog veel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de derde ocz vertex aangesloten op ICH10R hier even vlug een ATTO benchmark en een hd-tach gaat erg snel allemaal :*)

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/4159/jk3xvertexu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/9189/hdtach3vertex.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 16:51:

Beginnende tweaker, zoals hierboven al werd gezegd :+ Straks Morgen maar even naar de lokale pc zaak om even zo'n ding mee te jatten... Windows installatie ging overigens wel lekker snel en Windows (7) is al klaar met laden voordat de animatie @ het boot scherm klaar is met afspelen _/-\o_

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 19-09 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Propje zilverfolie werkt ook. Zolang hij maar electrisch contact maakt. Dat is natuurlijk geen goede permanente oplossing, maar voor eventjes werkt het wel.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh mijn mobo resetten doe ik wel eens met een schroevendraaier. Starten en stoppen ook. Hotwiren met de metalen tip over de jumpercontactjes. Werkt prima. Alleen is dat niet handig om zo te blijven staan terwijl je probeert commando's in te kloppen een meter verderop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Goh, nooit aan gedacht! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:41

scorpionv

This space for rent

Voor de mensen die graag Sisoft benchmarks zien. 2x OCZ Vertex 30GB in RAID0.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WcVRe8kD10xNsYjSCKheuWgR/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mJN9L5DXQX6TNQbjmuAjihP0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uWvBtKqJdRFfDKngzJQgNunL/full.jpg

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Ik heb zaterdag mijn 3x OCZ Vertex 30GB binnengekregen. Ik had wat benchmarks van de SSD's zonder Windows, maar die ben ik kwijt 8)7 .

Onderstaande benchmarks zijn dus met Windows (Vista) erop.
Zijn op een Rampage Formula moederbord. ICH9R dus.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4R9RaK4iFssF7EmCW6Wy2Nfr/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ocUjEHLFQiVcO94zQbb0Db9K/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uYnmy3IPed2TbuUib9a45OFf/full.jpg

Tja, ongeveer €450,- (incl. 2.5" > 3.5" brackets) is toch wel een flinke smak geld voor maar 90GB. Daartegenover staat wel een idioot snelle access time, en ongeveer 600MB/s gemiddeld met windows erop is ook zeker niet slecht.

Ik had hiervoor 4x WD Raptor 74GB ADFD in Raid 0, maar ik vind 3x OCZ Vertex Raid 0 toch wel sneller werken. Is duur, maar je krijgt er wel wat voor terug :)

Dit is trouwens met de 1199 firmware. 'K ben nog geen problemen tegengekomen, dus zie eigenlijk ook nog geen reden om ze te flashen.

[ Voor 7% gewijzigd door Emile|IA op 25-03-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Emile schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:35:

Dit is trouwens met de 1199 firmware. 'K ben nog geen problemen tegengekomen, dus zie eigenlijk ook nog geen reden om ze te flashen.
Grote kans dat je er vroeg of laat mee te maken krijgt, met mogelijk dataverlies tot gevolg. Als je de gelegenheid hebt om makkelijk te updaten zou ik dat meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Femme schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:08:
[...]
Komt er dan een nieuwe serie van Mtron???

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Femme schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:45:
Grote kans dat je er vroeg of laat mee te maken krijgt, met mogelijk dataverlies tot gevolg. Als je de gelegenheid hebt om makkelijk te updaten zou ik dat meteen doen.
Hmm, in RAID kan je ze niet updaten, toch? Kost volgens mij wel weer een paar uur om ze dan uit Raid te halen, firmware flashen, backup terugzetten, enz.

Verder staat er geen belangrijke data oid op, puur voor OS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:45:
[...]

Dat gebeurt sowiezo toch als je flashed?
Some points to remember.

Flashing the drive destroys all data on the drive.
Of hoeft dat niet altijd..?

Emile schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:00:
[...]

Hmm, in RAID kan je ze niet updaten, toch? Kost volgens mij wel weer een paar uur om ze dan uit Raid te halen, firmware flashen, backup terugzetten, enz.

Verder staat er geen belangrijke data oid op, puur voor OS :)
Uit dezelfde link:
connect the drive to a SATA channel from either port 0 1 or 2, one that is on the motherboard, not on a RAID card. Set the SATA mode in BIOS to IDE (Native) not RAID.
;)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Scipionyx schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:06:
[...]

Dat gebeurt sowiezo toch als je flashed?
Ja, maar wel onder gecontroleerde omstandigheden. Het is minder fijn als je bijv. met een belangrijk project bezig bent en je Vertex klapt eruit waardoor je je laatste wijzigingen kwijtraakt.
flowerp schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:53:
[...]

Komt er dan een nieuwe serie van Mtron???
De volgende generatie controller met acht kanalen en een transferrate tot 260MB/s is al vorig jaar juni aangekondigd. Hij zou in het eerste kwartaal van 2009 verschijnen, wat kennelijk niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
@ Scipionyx: Thanks :)

Ik zal er in het weekend toch maar wat tijd in steken. Zal dan gelijk even wat benchmarks zonder Windows draaien en hier posten.

Ter vergelijking:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NYquxdk3QCixuLyWv6Ilvffh/full.jpg

3 tegen 1 is niet helemaal eerlijk natuurlijk, maar deze was toevallig nog aangesloten.

[ Voor 38% gewijzigd door Emile|IA op 25-03-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnstrspeed

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Nou, daar ging de Vertex dan :+ BSOD + windows corrupt.. Toch nog maar even m'n raptor erin hangen om 1275 er overheen te flashen..

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze al langsgeweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meerdere malen. Als je goed kijkt zie je ook dat ie de bus van de controller maxxed. Maar daar heeft ie lang niet al die schijven voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Pepperana op 25-03-2009 23:11 ]

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana

Pepperana

Brabander in hart .....

Ja dat maakte ik ook mee gisteren. Daarom vandaag geflashed. Allemaal gelukt en Vista + proggies staan er allemaal weer op. Wat ik wel raar vind dat ik een T en een raar teken achter mijn vertexen serienummers krijg.
Dit zie ik in de Intel raid boos screen. Heeft iemand dit ook? Ik vind het nogal raar.

Afbeeldingslocatie: http://xs137.xs.to/xs137/09133/img_0925945.jpg.xs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xs137.xs.to/xs137/09133/img_0924404.jpg.xs.jpg

Voor mijn benchmarks:
http://www.ocztechnologyf...hp?p=363838&postcount=267

[ Voor 8% gewijzigd door Pepperana op 26-03-2009 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Femme schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:44:
[...]
De volgende generatie controller met acht kanalen en een transferrate tot 260MB/s is al vorig jaar juni aangekondigd. Hij zou in het eerste kwartaal van 2009 verschijnen, wat kennelijk niet gaat lukken.
De vraag is of het hoe dan ook nog gaat lukken. Sinds die juni is er helemaal niets meer over te vinden. Geen demo, geen verdere aankondiging, geen roadmap, geen forum topics, geen samples, helemaal niets waar dan ook.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Pepperana schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 23:11:
Ja dat maakte ik ook mee gisteren. Daarom vandaag geflashed. Allemaal gelukt en Vista + proggies staan er allemaal weer op. Wat ik wel raar vind dat ik een T en een raar teken achter mijn vertexen serienummers krijg.
Dit zie ik in de Intel raid boos screen. Heeft iemand dit ook? Ik vind het nogal raar.

[afbeelding]
[afbeelding]

Voor mijn benchmarks:
http://www.ocztechnologyf...hp?p=363838&postcount=267
Ja, bij mij staan er ook rare tekentjes achter, maar weer iets anders dan wat jij hebt. Erg vaag. Een soort hartje bij mij. Ik zal er vanmiddag even een pic van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op engadget japan stond staat ook nog zo'n ssd raid op een kaart geval:

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/japanese.engadget.com/media/2009/03/gmonpcie450%5B1%5D.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heet dat DirectIO op een pci-e bus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneerbeer340
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 15:03
maratropa schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:25:
Op engadget japan stond staat ook nog zo'n ssd raid op een kaart geval:

[afbeelding]
Ik ben benieuwd of deze PCI-E SSD RAID card bestaat uit SSDs met Jmicron of Indilinx controller.
Als deze inderdaad uit Jmicron SSDs bestaat dan lijkt mij die 256MB RAM cache geen overbodige luxe om de random read/write waarden op te krikken. Als je 4 Indilinx SSDs in RAID0 zet dan zullen die ook zonder cache wel goed schalen/presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je kunt natuurlijk gewoon een rocketraid controller op een plank steken, samen met 2 of 4 indilinx controllers en een lading flashchips. Ik geloof dat OCZ daar ook mee bezig was, die double slot PCIe SSD die laatst voorbij kwam?
Zou me niets verbazen als daar een rocketraid kaart en 2-4 losse SSD drives in geplakt waren. Anders heb je namelijk geen double slot nodig, een full length printplaat kan prima al het bovenstaande herbergen. Maar, OCZ is een koop-in-en-plakaanmekaar company dus een custom PCB is veelste hoog gegrepen voor ze.

Wat natuurlijk een stuk netter is is om de hele controller from scratch te ontwikkelen met een PCIe interface, dan kun je de hele interne SATA controller interface eruit laten en direct het flash aansturen. Ala FusionIO dus.

[ Voor 25% gewijzigd door P5ycho op 26-03-2009 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Vanmorgen kostte die nog 299, nu alweer 305, maar alsnog een mooie prijs. Ik twijfel alleen nog, want 2x 60gb vertex komt qua prijs aardig in de buurt.

Gister was er een post over er een nieuwe levering aan zat te komen. Is daar al meer bekend over? In de PW staan nog weinig groene vrachtauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, ik zie ze ook nog niet op voorraad bij die winkels. Misschien zei die kerel aan de telefoon dat ze net binnen waren, alleen zodat ik misschien m'n order niet zou annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
Brains schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:23:
[...]

Vanmorgen kostte die nog 299, nu alweer 305, maar alsnog een mooie prijs. Ik twijfel alleen nog, want 2x 60gb vertex komt qua prijs aardig in de buurt.

Gister was er een post over er een nieuwe levering aan zat te komen. Is daar al meer bekend over? In de PW staan nog weinig groene vrachtauto's.
€299 ?? Neem aan dat dit ex. BTW prijzen zijn?
Ik zie ze allemaal rond de €340.

Mocht dit idd. €300 gaan kosten is dit een goede afweging. Echter ben ik zeer te spreken over de resultaten van de Vertex. Dat in RAID0 (2x60GB) is voor mij nog steeds de beste oplossing (voor ongeveer dezelfde prijs).

Femme, draai jij nog een derde benchmark? Of laat je het zo voor lief. Dit namelijk vanwege het performanceverschil tussen de 2e en 3e run v/d Intel X25-M. Ben benieuwd wat de OCZ doet na 3 runs i.v.m. de performance v/d Intel X-25M na 3 runs.

Dan kan je m.b.t. de bovenstaande vraag ook wat meer duidelijkheid geven. Want dat zal voor mij de uiteindelijke beslissing zijn.

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
P5ycho schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:43:
Je kunt natuurlijk gewoon een rocketraid controller op een plank steken, samen met 2 of 4 indilinx controllers en een lading flashchips. Ik geloof dat OCZ daar ook mee bezig was, die double slot PCIe SSD die laatst voorbij kwam?
Zou me niets verbazen als daar een rocketraid kaart en 2-4 losse SSD drives in geplakt waren. Anders heb je namelijk geen double slot nodig, een full length printplaat kan prima al het bovenstaande herbergen. Maar, OCZ is een koop-in-en-plakaanmekaar company dus een custom PCB is veelste hoog gegrepen voor ze.

Wat natuurlijk een stuk netter is is om de hele controller from scratch te ontwikkelen met een PCIe interface, dan kun je de hele interne SATA controller interface eruit laten en direct het flash aansturen. Ala FusionIO dus.
Custom PCB's kun je vaak ook gewoon bestellen bij de fabrikanten van die controllers. Zeker een OCZ die toch een aardig afzet heeft op de consumenten markt zal voor een prikkie zo'n PCB ontwerp krijgen.
(En die ontwerpen zijn zoiezo niet super duur als je het custom gedeelte een beetje binnen de perken houd)

Overigens zou een Vertex 2 die geoptimaliseerd is voor IOPS al praktisch het maximale uit een SATA 300 bus kunnen halen en dan niet alleen throughput. Dan kom je automatisch uit op RAID sets, of dat nu zonder kabels met een mooi kapje is of met een controller, kabels en losse SSD's maakt dan niet zo heel veel uit. Ik denk dat veel mensen zelf zo'n RAID set gaan bouwen, dan heb je toch iets meer controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
TheGhostInc schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:47:
Custom PCB's kun je vaak ook gewoon bestellen bij de fabrikanten van die controllers. Zeker een OCZ die toch een aardig afzet heeft op de consumenten markt zal voor een prikkie zo'n PCB ontwerp krijgen.
(En die ontwerpen zijn zoiezo niet super duur als je het custom gedeelte een beetje binnen de perken houd)
Er komt aardig wat kijken bij een full size PCIe kaart anders. zeker als je een raid controller, cache, 2 tot 4 Indilinx Barefoots, en een flinke lading flash er op kwijt moet. Dat is heel andere koek hoor. Ben je wel een maandje fulltime zoet mee om dat allemaal mooi strak te krijgen, rekening houdend met spoorlengte, EMC, voeding, etc. Kom je al snel uit op een 6 tot 8 laags print, als het er geen 10 worden.
Of er een markt is voor zo'n kaart is wat anders natuurlijk. Ik zou gewoon bij FusionIO gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-08 14:25
Summit
Hier baal ik eigenlijk wel van.. wachten of Vertex halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
De Vertex deed het in de benchmarks van AnandTech erg goed ten opzichte van de Summit. Het is geen enorme sprong voorwaarts zoals de Vertex ten opzichte van de Core V2 en de Apex. De Summit zou wel duurder worden. Ik denk niet dat je een miskoop doet door nu een Vertex te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-08 14:25
Femme schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:37:
De Vertex deed het in de benchmarks van AnandTech erg goed ten opzichte van de Summit. Het is geen enorme sprong voorwaarts zoals de Vertex ten opzichte van de Core V2 en de Apex. De Summit zou wel duurder worden. Ik denk niet dat je een miskoop doet door nu een Vertex te kopen.
EDIT: stond oude info

Lijkt me inderdaad rede genoeg

gr.

[ Voor 33% gewijzigd door Unixor op 26-03-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@Emile score raid-0 3x vertex.

Vind ze eigenlijk niet zo erg indrukwekkend.
vergelijking met mijn samsung slc 100/80MB raid-0 x2

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4hB8MTU4plA7gHO06LZ6CnzD/thumb.jpg

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:37:
Moet ik het nou zo zien dat de Summit meer gericht is op servertoepassingen met hun firmware en controller, en de Vertex voor desktopgebruik? Of kun je dat zo niet stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Powrskin schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:56:
@Emile score raid-0 3x vertex.

Vind ze eigenlijk niet zo erg indrukwekkend.
vergelijking met mijn samsung slc 100/80MB raid-0 x2

[afbeelding]
Tja, ze zijn qua access time niet heel veel sneller, maar een access time van 0.0 zal je natuurlijk nooit bereiken. Het maakt verder ook niet veel uit of je nou 1x of 3x Vertex hebt, daar wordt de access time niet veel sneller van (eigenlijk iets langzamer).
De average speed vind ik eerlijk gezegd toch wel een aardig verschil. Het is natuurlijk wel 3 tegen 2, maar vergeet niet dat jouw Samsung SSD's SLC zijn, de Vertex is MLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:08:
[...]

Moet ik het nou zo zien dat de Summit meer gericht is op servertoepassingen met hun firmware en controller, en de Vertex voor desktopgebruik? Of kun je dat zo niet stellen?
Ik meen ook zoiets gelezen te hebben (in de review van Anand?). Het lijkt me dat OCZ zich met een variant gebaseerd op mlc-geheugen niet op de servermarkt zal willen richten.

Ik heb nu overigens ook de resultaten van de derde run. Na de tweede run heb ik wat low-level benchmarks op de Vertex gedraaid en vervolgens de derde run van RankDisk gedaan. De prestaties zijn in de derde run in bijna alle gevallen iets beter geworden ten opzichte van de tweede run.

Vergelijking tov X25-M derde run
Vergelijking alle runs Vertex

Boot & Launch StorageMark 2008 Index
Harde schijfScore (StorageMarks)
Intel X25-M 80GB (run 1)

1.134,3
OCZ Vertex 30GB (run 1)

884,3
Intel X25-M 80GB (run 2)

691,3
Intel X25-M 80GB (run 3)

592,1
OCZ Vertex 30GB (run 3)

516,3
OCZ Vertex 30GB (run 2)

468,7

[ Voor 52% gewijzigd door Femme op 26-03-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
Het gaat dus om 40% verlies in peformance van de schijf als ik zo even snel de resultaten vergelijk. Merk je dit ook in reallife zo Femme? Het lijkt mij erg frustrerend om eerst een hele snel schijf te hebben en dan aan aantal weken/maanden een schijf die bijna 50% langzamer is. Lijkt mij geen positieve gebruikerservaring.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
Je kunt beter kijken naar de prestaties ten opzichte van een harde schijf of andere ssd's en dan zijn de prestaties van de Vertex gewoon goed. Zelfs in een worst-case scenario is de Vertex minimaal tweeënhalf keer sneller dan een vlotte 7200 toeren harde schijf. De prestaties zijn voor gebruik als bootschijf vergelijkbaar met een Mtron Pro 7500. Voor databewerking kunnen de prestaties van de Vertex zakken tot het niveau van een harde schijf. De meeste mensen zullen hier hun ssd's echter niet voor gebruiken. De random write prestaties van flashgeheugen heeft nu eenmaal beperkingen waar ook een goed geoptimaliseerde ssd niet altijd kan maskeren.

Het feit dat er performancedegradatie optreedt is een teken dat de controller goed is geoptimaliseerd. Het is alleen te voorkomen door heel veel reservecapaciteit in te bouwen of door de ssd altijd ongeoptimaliseerd te laten presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
Ik snap alleen niet hoe run 3 beter kan zijn dan run 2. Welke zou het beste dagelijkse Adobe Photoshop + Dreamweaver + Premiere + torrents weerspiegelen? Ergens tussen run 2 en 3 in?

[ Voor 12% gewijzigd door BasNation op 26-03-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl

rossinl

Audio/Videophile

Ok ik heb de knoop doorgehakt en ben gegaan voor de Intel X25-M !
Ik zag m vandaag in de aanbieding bij Frieslandcomputers voor 299,- en door deze psychologische prijszetting kon ik me niet meer inhouden :P Ze hebben serieus goede aanbiedingen daar, veel lager dan de laagste prijs in pricewatch :) Ook heb ik geen zin in om de hele tijd mn SSD te flashen met nieuwste firmware en al mn data kwijt te zijn, het wordt namelijk wel mn OS schijf. Betrouwbaar is dus belangrijk en dat vind ik helaas niet in de Vertex.
Morgen krijg ik m binnen, zal dan van t weekend wat benches posten.

Pagina: 1 ... 29 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.