Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 87 ... 130 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik gebruik een soortgelijke oplossing:

rib inet6.0 {
    static {
        route 2a00:86c0::/32 reject;
        route 2a01:578::/32 reject;
    }
}

Dat zijn de enige twee ranges die je hoeft te blokkeren. Strict gezien pak je daar iets meer mee dan alleen netflix btw (Amazon AWS) maar dan fallbackt er gewoon wat meer naar IPv4 dus daar merk je niet echt wat van.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2017 07:53 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@Ultraman

Vorkie in "Het grote IPv6 topic"

Deze manier zou ook nog kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Jerrythafast schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:19:
Ik heb een PHP-script gemaakt dat de TransIP API gebruikt om de DNS aan te passen wanneer mijn IPv4-adres of IPv6-prefix verandert. Script draait 1x per uur en de DNS-entries hebben een TTL van 1 uur. Dus in het meest ongunstige geval zou mijn domeinnaam voor iemand 2 uur niet bereikbaar kunnen zijn.
Zou je dat script kunnen delen? Ik gebruik ook TransIP voor DNS en krijg zo af en toe ook een nieuw IP-adres. Ik kan opnieuw het wiel uitvinden, maar doe liever iets anders met mijn vrije tijd.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zo, SixXS tunnel vervangen door HE.net tunnel. Aangezien dat hetzelfde werkt ging dat vrij vloeiend. Alleen maar een kwestie van de IP-adressen omkatten, eigenlijk.

Edit: ligt 't aan mij of zijn die tunnels van HE beduidend minder betrouwbaar dan die van Bit via sixxs?

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:46

Roetzen

he.net Certified Sage

CyBeR schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:06:

Edit: ligt 't aan mij of zijn die tunnels van HE beduidend minder betrouwbaar dan die van Bit via sixxs?
Dat is niet mijn ervaring. Ik had tot medio vorig jaar zowel een SIxXs tunnel (via Bit) als een he.net tunnel (via AMS) lopen en ik heb geen significant verschil in betrouwbaarheid geconstateerd. Ze waren allebei zeer betrouwbaar. Wel had ik bij beiden dat ik nooit de volle IPv4 snelheid haalde. Zelfs niet bij mijn toch bescheiden Ziggo 40 Mbps aansluiting. he.net was meestal iets sneller.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Hmm. Ik zit echt met regelmaat tegen timeouts aan te kijken. Heb ook een ping aanstaan en die gaat wel gewoon door maar zowel op GoT als bijvoorbeeld youtube gaat 't vaak mis.

Dit is de 2e keer dat ik op submit moet drukken want de 1e keer ging mis…

Edit: dat lijkt bij nader inzien minder gelegen te hebben aan de tunnel en meer aan de dns server op m'n router die nog niet op de hoogte was van z'n nieuwe IP-adres en die dus negeerde.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 08-06-2017 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CyBeR schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 00:57:
Hmm. Ik zit echt met regelmaat tegen timeouts aan te kijken. Heb ook een ping aanstaan en die gaat wel gewoon door maar zowel op GoT als bijvoorbeeld youtube gaat 't vaak mis.

Dit is de 2e keer dat ik op submit moet drukken want de 1e keer ging mis…

Edit: dat lijkt bij nader inzien minder gelegen te hebben aan de tunnel en meer aan de dns server op m'n router die nog niet op de hoogte was van z'n nieuwe IP-adres en die dus negeerde.
Laat je ICMPv6 packet-too-big wel door?

edit: en toen las ik de edit :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Voor mensen met Ziggo en een Cisco EPC3928, ze zoeken mensen die dual-stack IPv6 willen testen: [ADV] Ziggo zoekt testers voor IPv6 op de Cisco EPC3928

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik dacht, laat ik aan de hand daarvan Ziggo weer 's bellen en vragen hoe 't zit met IPv6 over zakelijke verbindingen (van voormalig UPC) mét de IPv5 /29. Positief punt: de medewerkster die ik sprak moest 't navragen, maar wist wel precies waar ik 't over had. Negatief: 't kan (nog) niet zonder m'n /29 in te leveren en dat gaat niet gebeuren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Facebook denkt sinds afgelopen week dat ik suggested posts in het Duits wil en posts van een aantal pagina's die ik volg zijn ook ineens in het Duits, terwijl de taalinstelling op Engels staat. Daarnaast was er een notificatie van een "nearby" event dat 600km verderop in DE bleek te zijn.

Mijn IPv4 adres komt nog steeds uit in Almere, mijn IPv6 adres van HE niet meer in de US of A, aldus
https://www.iplocation.net/
- IP2Location: Germany, Bayern, Rothenburg ob der Tauber
- ipinfo.io: Russia, St.-Petersburg, Saint Petersburg
- DB-IP: Netherlands, North Holland, Amsterdam

Weet iemand hoe dit zo ineens komt? :?

edit: inmiddels een mail richting IP2Location gestuurd, er gaat iemand naar kijken :)
edit2: ipinfo.io ook maar even op hun foutje gewezen.

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 10-06-2017 12:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gogol
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:30
Raven schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 09:26:
Facebook denkt sinds afgelopen week dat ik suggested posts in het Duits wil en posts van een aantal pagina's die ik volg zijn ook ineens in het Duits, terwijl de taalinstelling op Engels staat. Daarnaast was er een notificatie van een "nearby" event dat 600km verderop in DE bleek te zijn.

Mijn IPv4 adres komt nog steeds uit in Almere, mijn IPv6 adres van HE niet meer in de US of A, aldus

edit: inmiddels een mail richting IP2Location gestuurd, er gaat iemand naar kijken :)
DB-IP maakt gebruik van rDNS. Dwz dat er gebruik gemaakt wordt van DNS servers van HE. Ik heb Netflix al eens voorgesteld daar gebruik van te maken, maar ja, wie ben ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 12:24

ik whoisde mijn IPv6 adres zojuist, hier stond dit in bij m'n subnet:
Wist nog eens niet dat ik zoveel met he gedeeld had aan info :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Jaap-Jan schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:48:
Voor mensen met Ziggo en een Cisco EPC3928, ze zoeken mensen die dual-stack IPv6 willen testen: [ADV] Ziggo zoekt testers voor IPv6 op de Cisco EPC3928
Na een valse start gisteren nu native IPv6 van Ziggo door mee te doen aan deze test.
Omschakeling van HE tunnel naar native viel me erg mee, nu eerst maar eens wat testen doen om te kijken hoe het verder werkt...

Edit: Dual stack trouwens!

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-08 22:35
darkrain schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:59:
[...]

Na een valse start gisteren nu native IPv6 van Ziggo door mee te doen aan deze test.
Omschakeling van HE tunnel naar native viel me erg mee, nu eerst maar eens wat testen doen om te kijken hoe het verder werkt...

Zit je in fUPC of fZIGGO gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Omdat zich nog niemand gemeld heeft, herhaal ik de oproep die ik in een ander topic plaatste hier nog maar even:

Ik heb verleden jaar mijn Cisco EPC3928 aan de kant gezet ten faveure van een op martkplaats opgescharrelde Ubee 321b waarmee ik IPv6 heb. Ik ben niet van plan mee te doen aan die test want ik weet wel wat ik heb, maar niet wat ik krijg. Mijn Cisco is dus "over". Als iemand hem wil "lenen" om mee te kunnen doen aan die test, neem dan even contact op per PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08
Roetzen schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:32:
Omdat zich nog niemand gemeld heeft, herhaal ik de oproep die ik in een ander topic plaatste hier nog maar even:

Ik heb verleden jaar mijn Cisco EPC3928 aan de kant gezet ten faveure van een op martkplaats opgescharrelde Ubee 321b waarmee ik IPv6 heb. Ik ben niet van plan mee te doen aan die test want ik weet wel wat ik heb, maar niet wat ik krijg. Mijn Cisco is dus "over". Als iemand hem wil "lenen" om mee te kunnen doen aan die test, neem dan even contact op per PM.
Ik zou best willen!

Echter hangt het er vanaf of ik ook mee kan doen aan de test vanuit fUPC gebied? :)

Edit: Inmiddels reactie geplaatst om even te vragen: https://community.ziggo.n...17/index3.html#post179142

Edit2: Helaasch ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Morax op 15-06-2017 13:53 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

agresionpower schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:26:
[...]

Zit je in fUPC of fZIGGO gebied?
fZiggo, dat was ook een voorwaarde om te mogen meedoen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Inderdaad, helaas.

Nou ja, je zit toch niet echt in de buurt bij mij. (Driebergen) Want je had hem wel moeten komen halen. Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Roetzen schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:32:

offtopic:
Hoe heb je Ziggo zover gekregen een niet door hen geleverde modem/router te activeren? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08
Roetzen schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:33:
[...]

Inderdaad, helaas.

Nou ja, je zit toch niet echt in de buurt bij mij. (Driebergen) Want je had hem wel moeten komen halen. Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen...
Had je hem niet willen versturen dan wanneer ik de verzendkosten zou vergoeden? :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44
Raven schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:06:
[...]

offtopic:
Hoe heb je Ziggo zover gekregen een niet door hen geleverde modem/router te activeren? :?
In fZiggo kan je ziggo modems zelf activeren via de activatie pagina (uiteindelijk is die Ubee een modem van een oud Ziggo klant 99% zeker)

Geen idee of zij een bulk met eigen MAC adressen importeren zodat je geen USA ComCast modems kan activeren, weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ComCast modems zouden sowieso niet werken. Dat is DOCSIS, wij gebruiken EuroDOCSIS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

stormfly schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:32:
[...]

In fZiggo kan je ziggo modems zelf activeren via de activatie pagina (uiteindelijk is die Ubee een modem van een oud Ziggo klant 99% zeker)

Geen idee of zij een bulk met eigen MAC adressen importeren zodat je geen USA ComCast modems kan activeren, weet iemand dit?
Ik dacht altijd dat dat niet kon omdat het MAC-adres nog gewhitelist moest worden, iets dat Ziggo bij mijn weten niet doet.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Raven schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:06:
[...]

a) Dat modem is wel door Ziggo geleverd. Alleen niet aan mij, maar aan een andere klant.

b) Ik heb de activatiecodes gebruikt die ik had gekregen bij het vorige en het eervorige modem. De activatiecodes zijn gebonden aan de klant, niet aan een bepaald modem.
Morax schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:24:
[...]

Had je hem niet willen versturen dan wanneer ik de verzendkosten zou vergoeden? :)
Misschien, als je het heel lief gevraagd had. ;) Maar afhalen had de voorkeur, dat is minder werk en gezelliger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Roetzen schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:56:
[...]

a) Dat modem is wel door Ziggo geleverd. Alleen niet aan mij, maar aan een andere klant.

b) Ik heb de activatiecodes gebruikt die ik had gekregen bij het vorige en het eervorige modem. De activatiecodes zijn gebonden aan de klant, niet aan een bepaald modem.
Ah, ok :)

Die activatiecodes ter zijde, Ziggo let(te?) ook op het MAC-adres van de modem, waardoor je niet zomaar een andere modem kon plaatsen. Ik denk dan overigens aan de tijd dat Ziggo nog modems zonder routerfunctionaliteit leverde.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

darkrain schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:59:
[...]

En?

Al een eerste indruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-09 14:10

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC

Volgens de Maxmind database (van 11 juni) zit je nog wel in de USA:
2001:470:1f15:180::/57,6252001,6252001,,0,0
2001:470:1f15:200::/55,6252001,6252001,,0,0
2001:470:1f15:400::/58,6252001,6252001,,0,0
2001:470:1f15:440::/60,6252001,6252001,,0,0
6252001,en,NA,"North America",US,"United States"

(alleen de country database gechecked)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Roetzen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:48:
[...]

En?

Al een eerste indruk?
IPv6 draait prima, deed het voorheen ook met de HE tunnel ;)
De ziggo router moet nu uit bridge mode wat wel wat andere opties geeft dan mijn eigen router had, maar daar kan ik tot nu toe mee leven.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kees schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:01:
[...]

[...]

Hmmm.... Bij de 3 van de site die ik noemde is het nog steeds een in DE, een in Rusland en een in NL. Mogelijk gebruikt Facebook die waar ik in DE zou wonen, dat zou het wel kunnen verklaren.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

darkrain schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:52:
[...]

IPv6 draait prima, deed het voorheen ook met de HE tunnel ;)
De ziggo router moet nu uit bridge mode wat wel wat andere opties geeft dan mijn eigen router had, maar daar kan ik tot nu toe mee leven.
Inmiddels tijdelijk terug naar IPv4 only vanwege toch wel wat problemen met de verbinding, Ziggo zoekt nu uit waarom dat was en daarna gaan we verder met testen.

Let wel, die problemen spelen in mijn verbinding, ik weet niet hoe het met anderen gaat...

[ Voor 8% gewijzigd door darkrain op 20-06-2017 16:27 . Reden: nuance aangebracht ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

darkrain schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:23:
[...]

Let wel, die problemen spelen in mijn verbinding, ik weet niet hoe het met anderen gaat...
Het zou wel erg toevallig zijn als jij de enige zou zijn met dit verbindingsprobleem dat kennelijk verdwijnt bij terugschakelen naar IPv4 only. Dus ik vrees dat het nog niet echt lekker gaat met IPv6 en de Cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:51:
[...]

Ik gebruik een soortgelijke oplossing:

rib inet6.0 {
    static {
        route 2a00:86c0::/32 reject;
        route 2a01:578::/32 reject;
    }
}

Dat zijn de enige twee ranges die je hoeft te blokkeren. Strict gezien pak je daar iets meer mee dan alleen netflix btw (Amazon AWS) maar dan fallbackt er gewoon wat meer naar IPv4 dus daar merk je niet echt wat van.
Inmiddels heeft Netflix blijkbaar iets veranderd waardoor dit niet meer genoeg is, ik kwam terug van vakantie en kreeg de unblocker melding. De eerder genoemde /48 subnets gebruiken loste dat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:37
darkrain schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:23:
[...]

Inmiddels tijdelijk terug naar IPv4 only vanwege toch wel wat problemen met de verbinding, Ziggo zoekt nu uit waarom dat was en daarna gaan we verder met testen.

Hier ook nu (sinds vanmiddag) dual-stack IPv6 via ziggo (nieuwe connectbox pilot). Tot nu toe geen issues gehad. Devices krijgen netjes een adres in mijn /64 range. Bevalt tot zover prima. (beetje internetten, gamen etc.) Binnenkort even proberen om mijn server/website op ipv6 aan de praat te krijgen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Meekoh schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:23:
[...]

Hier ook nu (sinds vanmiddag) dual-stack IPv6 via ziggo (nieuwe connectbox pilot). Tot nu toe geen issues gehad. Devices krijgen netjes een adres in mijn /64 range. Bevalt tot zover prima. (beetje internetten, gamen etc.) Binnenkort even proberen om mijn server/website op ipv6 aan de praat te krijgen.
Enige jammere zoals ergens eerder vermeld staat, is dat 't modem zelf een /56 krijgt en maar 1 "vlan" danwel poort een /64 krijgt, wil je t verder opdelen in /64érs werk 't niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:32
Opdelen in verdere /64-ers werkt wel met router achter router.

Toen ik vorig jaar nog bij Ziggo zat met een Dual Stack aansluiting op mijn Ubee EVW321B gebruikte ik een Apple Airport Extreme Base Station (AEBS) als router achter router. De Ubee kreeg zoals bekend een /56 aansluiting (en gebruikte daar het eerste /64 zelf van). De AEBS kreeg een /59 aansluiting van de Ubee (en gebruikte daar zelf ook het eerste /64 van. De AEBS had dus twee /128 adressen, eentje in het LAN van de Ubee, en eentje in het eigen subLAN.

Ik zit nu bij XS4ALL, en als ik de AEBS als router achter de Fritz!Box installeer, dan ontvangt de AEBS een /62 van de Fritz!Box (een instelling die op de Fritz!Box kan worden gewijzigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

hkoster1 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:11:

Toen ik vorig jaar nog bij Ziggo zat met een Dual Stack aansluiting op mijn Ubee EVW321B gebruikte ik een Apple Airport Extreme Base Station (AEBS) als router achter router. De Ubee kreeg zoals bekend een /56 aansluiting (en gebruikte daar het eerste /64 zelf van). De AEBS kreeg een /59 aansluiting van de Ubee (en gebruikte daar zelf ook het eerste /64 van. De AEBS had dus twee /128 adressen, eentje in het LAN van de Ubee, en eentje in het eigen subLAN.

Ik zit nu bij XS4ALL, en als ik de AEBS als router achter de Fritz!Box installeer, dan ontvangt de AEBS een /62 van de Fritz!Box (een instelling die op de Fritz!Box kan worden gewijzigd).
Dat klopt ook met wat Ziggo aangeeft inderdaad.
Nadeel is dan volgens mij wel dat je dubbel NAT krijgt bij IPv4.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
Dubbele NAT is inderdaad een probleem met veel routers, maar nu juist niet bij de AEBS. Jammer dat Apple uit de router business schijnt te gaan. Met een beetje huisvlijt kan ook dubbele NAT worden uitgeschakeld op een MikroTik router.

[ Voor 23% gewijzigd door hkoster1 op 27-06-2017 12:20 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

hkoster1 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:11:

Toen ik vorig jaar nog bij Ziggo zat met een Dual Stack aansluiting op mijn Ubee EVW321B gebruikte ik een Apple Airport Extreme Base Station (AEBS) als router achter router. De Ubee kreeg zoals bekend een /56 aansluiting (en gebruikte daar het eerste /64 zelf van). De AEBS kreeg een /59 aansluiting van de Ubee (en gebruikte daar zelf ook het eerste /64 van.
Aha, het kan dus wel. Goed om te weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Sinds deze week heb ik bij XS4ALL mn aansluiting en deze wordt ook geleverd met IPv6, hoezee!

De vraag is echter: ik krijg een global prefix van /48 toegewezen, dat is wel erg veel voor mijn thuisnetwerkje. Met alleen beschikking over een Fritzbox(7581), heb ik genoeg opties om mijn thuisnetwerk te segmenteren, in verschillende /56's bijvoorbeeld?

Of moet ik hier extra hardware voor aanschaffen? Of is er nog een andere optie mogelijk?
1208925819614629174706176 IP adressen zijn wel erg veel om te verspillen :+

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:49
ShadyNetworker schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 01:58:
Sinds deze week heb ik bij XS4ALL mn aansluiting en deze wordt ook geleverd met IPv6, hoezee!

De vraag is echter: ik krijg een global prefix van /48 toegewezen, dat is wel erg veel voor mijn thuisnetwerkje. Met alleen beschikking over een Fritzbox(7581), heb ik genoeg opties om mijn thuisnetwerk te segmenteren, in verschillende /56's bijvoorbeeld?

Of moet ik hier extra hardware voor aanschaffen? Of is er nog een andere optie mogelijk?
1208925819614629174706176 IP adressen zijn wel erg veel om te verspillen :+
Zeker kan dat! De Fritzbox kan het meen ik uit zichzelf al.

Je kan een 2e VLAN/SSID/Netwerk maken waar je dan een /64 in zet, daarna nog een 3e, 4e, 5e, helemaal door tot 64k van zulke netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Snow_King schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:05:
[...]

Zeker kan dat! De Fritzbox kan het meen ik uit zichzelf al.

Je kan een 2e VLAN/SSID/Netwerk maken waar je dan een /64 in zet, daarna nog een 3e, 4e, 5e, helemaal door tot 64k van zulke netwerken.
Oh tof. Eh, hoe? :9

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Ik heb helaas geen Fritzbox meer tot mijn beschikking om het voor je te testen, dus dat kan ik je helaas niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:50
Hoe gaan jullie om met user tracking? Ik werk voor een klant waarbij we gebruikers moeten kunnen traceren aan de hand van hun IPv6-adres, bij IPv4 is dit eenvoudig (iedereen heeft nu publiek IPv4-adres) maar bij IPv6 en dan zeker met privacy extensions wordt dit toch lastiger.

Ben benieuwd hoe anderen dit oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk alleen naar de /64 prefix. Dat komt min of meer overeen met een enkel publiek IP adres in de IPv4 wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Gaat om een campus netwerk (school), rond de 1000 gebruikers per VLAN (en /64). Dus de prefix is niet genoeg :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
@Ascension wil je nou zeggen dat al die gebruikers van het campus netwerk op IPv4 een uniek publiek IPv4-adres hebben? :? Geen wonder dat die adressen zo snel op gaan dan :F

Ik denk dat tracken van gebruikers via IPv6-adressen in zo'n geval vrij lastig gaat worden. Misschien heb je een soort captive portal waar je middels een devicespecifiek cookie iets mee kunt rommelen?

Ben je wel verplicht om eerst toestemming te vragen voor je tracking-activiteiten. Maar dat lijkt me logisch.

Alternatief is misschien MAC-adres tracken? Geloof dat die in de meeste gevallen nog wel vast zijn (al kunnen privacy-gurus natuurlijk hun MAC-adres ook periodiek wijzigen).

[ Voor 62% gewijzigd door Jerrythafast op 07-07-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat dus om gebruikers die wél een eigen publiek IPv4 adres hebben, maar toch in dezelfde /64 zitten?
Jerrythafast schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:22:
Alternatief is misschien MAC-adres tracken? Geloof dat die in de meeste gevallen nog wel vast zijn (al kunnen privacy-gurus natuurlijk hun MAC-adres ook periodiek wijzigen).
Dit werkt natuurlijk alleen als het apparaat dat de tracking doet zich op hetzelfde segment bevindt als alle gebruikers. Maar als inderdaad zo is, dan is het toch wel een van de betere manieren om specifieke devices te kunnen tracken.

[ Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 07-07-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

-dubbel-

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 07-07-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Jerrythafast schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:22:
@Ascension wil je nou zeggen dat al die gebruikers van het campus netwerk op IPv4 een uniek publiek IPv4-adres hebben? :? Geen wonder dat die adressen zo snel op gaan dan :F

Ik denk dat tracken van gebruikers via IPv6-adressen in zo'n geval vrij lastig gaat worden. Misschien heb je een soort captive portal waar je middels een devicespecifiek cookie iets mee kunt rommelen?

Ben je wel verplicht om eerst toestemming te vragen voor je tracking-activiteiten. Maar dat lijkt me logisch.

Klopt inderdaad, we zijn gezegend met een paar /19's en hanteren een strikt no-NAT beleid. Dit is overigens vrij gebruikelijk in de wereld van het hoger- en universitair onderwijs.

Als we nu klachten krijgen over een bepaald IP-adres is het eenvoudig om aan de hand van de DHCP log het MAC-adres erbij te zoeken en op die manier de gebruiker of de machine op te sporen.

Bij IPv6 kan ik wel gebruik maken van een DHCP-server maar alle privacy extension adressen die een client gebruikt worden dan niet gelogged.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem maar kan er tot nu toe nog weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kees schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:01:
[...]

[...]

Heb mail terug gehad van ipinfo.io , die aangaf data van MaxMind te krijgen. Er staat inmiddels Nederland bij mijn IPv6-adres, zelfs de plaatsnaam hadden ze goed, al had ik eigenlijk A'dam verwacht omdat de tunnelserver daar staat. Zoals DB-IP het aangeeft dus.

IP2Location heeft de database nog niet bijgewerkt, zouden ze wel mee bezig zijn aldus een email tijdje terug. Facebook denkt nog steeds dat ik wat met DE heb :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
Ascension schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:03:
Bij IPv6 kan ik wel gebruik maken van een DHCP-server maar alle privacy extension adressen die een client gebruikt worden dan niet gelogged.
Is, behalve de DHCP-server, ook de (eerste hop) router van jullie? Ik weet niet hoe bewerkelijk is, maar mogelijk kun je (het IPv6 equivalent van) de ARP-tabel loggen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Paul schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:50:
[...]
Is, behalve de DHCP-server, ook de (eerste hop) router van jullie? Ik weet niet hoe bewerkelijk is, maar mogelijk kun je (het IPv6 equivalent van) de ARP-tabel loggen?
Lijkt erop dat dat de enige richting is inderdaad. Nadeel is dat het reactief is dus je moet wel heel vaak pollen anders kan iemand met kwade intenties er alsnog doorheen glippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:26:
[...]

Lijkt erop dat dat de enige richting is inderdaad. Nadeel is dat het reactief is dus je moet wel heel vaak pollen anders kan iemand met kwade intenties er alsnog doorheen glippen.
Dat kan met IPv4 ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:29
Klopt inderdaad, we zijn gezegend met een paar /19's en hanteren een strikt no-NAT beleid. Dit is overigens vrij gebruikelijk in de wereld van het hoger- en universitair onderwijs.
Tikkeltje off-topic, maar inderdaad, toevallig net met de UT over gesproken...
Het netwerk van de UT is ooit aangelegd als een open research netwerk waarbij, zoals je zelf al vermoedde, alle normale systemen publiek routeerbare adressen hebben. Dit geldt dus inderdaad ook voor alle systemen van studenten die op de campus wonen. Hoewel alle gebruikers daarvan op de hoogte zijn gebracht en we uit voorzorg een aantal veel misbruikte protocollen filteren (zoals b.v. SMB/CIFS; misschien wordt het tijd ook X servers in die lijst op te nemen) proberen we daar zo min mogelijk limitaties aan te brengen, helaas brengt dat soms ook dit soort problemen met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ascension schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 14:07:
Gaat om een campus netwerk (school), rond de 1000 gebruikers per VLAN (en /64). Dus de prefix is niet genoeg :-)
802.1x + radius? Dan weet je precies welk adres je aan wie uitdeeld.
Met IP source guard voorkom je dat er niet-uitgedeelde IPs op het netwerk komen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem maar kan er tot nu toe nog weinig over vinden.
Kan je zoiets niet beter op basis van flows monitoren? En eventueel ook 802.1x voor vaste aansluitingen? Alleen DHCP is bij IPv4 ook niet genoeg tegen bewust gemaakte fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Met IPv4 gebruiken we DHCP snooping/binding dus zonder DHCP lease kom je er niet op. Ook maken we gebruik van dot1x dus traceerbaarheid is daarmee geregeld.

Heb de combinatie IPv6 en dot1x nog niet getest maar ik verwacht niet dat daarmee alle IPv6 adressen van een client vastgelegd worden, zal hier eens mee gaan testen.

Ben momenteel in de begin fase van uitrol, maar belangrijke voorwaarde is wel die traceerbaarheid. Anders ga ik nooit akkoord krijgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:44:
Met IPv4 gebruiken we DHCP snooping/binding dus zonder DHCP lease kom je er niet op.
Doe dan hetzelfde voor IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Ascension schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:44:
Heb de combinatie IPv6 en dot1x nog niet getest maar ik verwacht niet dat daarmee alle IPv6 adressen van een client vastgelegd worden, zal hier eens mee gaan testen.

Ben momenteel in de begin fase van uitrol, maar belangrijke voorwaarde is wel die traceerbaarheid. Anders ga ik nooit akkoord krijgen :-)
Voor traceerbaarheid zijn flows toch een betere oplossing dan enkel IP adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:11:
[...]

Voor traceerbaarheid zijn flows toch een betere oplossing dan enkel IP adres?
Voor abuse en wetgeving is het enkel noodzakelijk om er een persoon aan te koppelen.
Als je een IP<->Persoon koppeling vastlegd is een IP adres voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:14:
[...]
Voor abuse en wetgeving is het enkel noodzakelijk om er een persoon aan te koppelen.
Als je een IP<->Persoon koppeling vastlegd is een IP adres voldoende.
Juridisch zou ik inderdaad het minimale bij willen houden. Ik zou eigenlijk geen historische IP <-> persoon koppelingen willen hebben (noch flow gegevens). Daarmee maak je een database die van anonieme gegevens bijzonder persoonsgegevens maakt.

Bij abuse zou ik (a) zelf bewijs willen hebben voordat ik actie onderneem (ipv enkel de mail forward) en (b) bij UDP ook zeker willen weten dat het verkeer uit mijn netwerk komt.

(a) bijt het niet bijhouden van bijzondere persoonsgegevens. Bij een normaal onderzoeksnetwerk (niet: Het interne netwerk van een medische onderzoeksinstelling) zou ik sterk overwegen om zoiets amper te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
CyBeR schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Goeie, daar ga ik eens naar kijken en testen. Weet jij of het dan nog mogelijk is voor gebruikers om privacy extensions te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:25:
[...]

Juridisch zou ik inderdaad het minimale bij willen houden. Ik zou eigenlijk geen historische IP <-> persoon koppelingen willen hebben (noch flow gegevens). Daarmee maak je een database die van anonieme gegevens bijzonder persoonsgegevens maakt.
Aangezien je die mensen authenticeert, heb je die persoonsgegevens in bezit. Daarnaast kan het in sommige gevallen juridisch verplicht zijn wanneer opsporingsautoriteiten vragen een IP adres op een bepaald tijdstip te identificeren.
Bij abuse zou ik (a) zelf bewijs willen hebben voordat ik actie onderneem (ipv enkel de mail forward) en (b) bij UDP ook zeker willen weten dat het verkeer uit mijn netwerk komt.
Een abuse melding is geen veroordeling, het is een trigger om een onderzoek te starten.
(a) bijt het niet bijhouden van bijzondere persoonsgegevens. Bij een normaal onderzoeksnetwerk (niet: Het interne netwerk van een medische onderzoeksinstelling) zou ik sterk overwegen om zoiets amper te loggen.
Zoals al eerder gezegd, je bent mogelijk juridisch verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ascension schreef op zondag 9 juli 2017 @ 09:30:
[...]

Goeie, daar ga ik eens naar kijken en testen. Weet jij of het dan nog mogelijk is voor gebruikers om privacy extensions te gebruiken?
Nee, dat zou het idee zijn juist. Alleen managed adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:03:
[...]
Aangezien je die mensen authenticeert, heb je die persoonsgegevens in bezit. Daarnaast kan het in sommige gevallen juridisch verplicht zijn wanneer opsporingsautoriteiten vragen een IP adres op een bepaald tijdstip te identificeren.
En SURFnet is [url=https://ictrecht.nl/2012/08/08/%EF%BB%BFhet-definitieve-oordeel-over-het-criterium-openbaar-in-de-zin-van-de-telecomwet/]geen openbaar netwerk[/ur] in de zin van de telecommunicatiewet. Dat geeft een stuk meer vrijheid bij het ontwerpen.

Ik probeer in dit topic te laten zien dat er vrijheid in het ontwerp zit dat samenhangt met het doel. Met het ontwerp maar je een ethische én een juridische keuze.

Ik denk dat mijn ontwerpcriterium "als ik onderzoek doe wil ik authentieke gegevens gebruiken" een goede lat is. Maar ik zou eerder de juridisch-minimale hoeveelheid data bewaren en gericht onderzoeken starten wanneer nodig.
CyBeR schreef op zondag 9 juli 2017 @ 11:39:
[...]
Nee, dat zou het idee zijn juist. Alleen managed adressen.
En eventueel kan je elke gebruiker een prefix toewijzen zodat alle privacy extension addresses in deze range vallen :)
Ik besef mij nu pas hoe groot de /48 is die XS4ALL elke klant toewijst :X

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 09-07-2017 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Kreeg van de week zowaar mijn HE T-shirt binnen, wist geeneens dat ze nog verstuurden :) Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
CyBeR schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Android doet bijv geen DHCPv6... Zonder SLAAC gaat v6 uitrollen nogal kapot.

Ik zou het toch in de hoek van neighbour tables pollen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vorkie schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:36:
Kreeg van de week zowaar mijn HE T-shirt binnen, wist geeneens dat ze nog verstuurden :) Leuk!
Wel in de juiste maat? :P Door de verschillen tussen XXL (NL) en XXL (US) heb ik nu 2 shirts liggen :+

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 13-07-2017 09:49 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Heeft toevallig iemand met een TransIP vps problemen met IPv6?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:40:
[...]

Wel in de juiste maat? :P Door de verschillen tussen XXL (NL) en XXL (US) heb ik nu 2 shirts liggen :+
Ja haha gelukkig wel, het is geen tent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:22:
[...]

Android doet bijv geen DHCPv6...
Tsja dan ondersteun je geen Android. Dat is niet jouw probleem maar dat van Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slamdance
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Keiichi schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:49:
Heeft toevallig iemand met een TransIP vps problemen met IPv6?
Ik gebruik geen VPS bij transip, dus daar kan ik het niet voor bevestigen.
Maar op de API, website en control panel loop ik met ipv6 ( via HE tunnel) tegen timeouts aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zo, weer een (nog wel eens voorkomend) IPv6-probleem de wereld uit.

Onlangs kwam ik op de website van een bekende eetgelegenheid een niet-werkend contactformulier tegen dat vanuit TOPdesk geserveerd wordt, die laadde niet in FF (pagina bleef maar laden), Chrome gaf al vrij snel een timeout melding. Via IPv4 geen probleem.

Conclusie (van mij): ICMPv6 Packet-too-big geblocked.

Inmiddels reactie terug dat het dat inderdaad was en het is gefixed :) Ze hadden een tunnel aangemaakt om het te reproduceren d:)b en niet lang daarna was de blokkade gevonden.

Jammer dat die fout nog wel eens gemaakt wordt....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Slamdance schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:37:
[...]

Ik gebruik geen VPS bij transip, dus daar kan ik het niet voor bevestigen.
Maar op de API, website en control panel loop ik met ipv6 ( via HE tunnel) tegen timeouts aan.
Heb later de dag gehoord dat een bug in firmware van hun switches voor degradatie in het IPv6 verkeer zorgde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Er zit weer wat stijging in:

Afbeeldingslocatie: http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/Ziggo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat is een flinke stijging. Je zou denken dat er ineens een reeks modems is overgeschakeld naar DS. Waren ze nou met die Ciscos bezig?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Inderdaad, er loopt een beta voor de Cisco 3928. Maar dat is een beperkte test, alleen voor zelf aangemelde beta testers. Dus dat zal er in de statistiek niet erg inhakken.

Iemand die meedoet aan die test nog iets te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Zou het niet kunnen dat die test is afgelopen en er nu voorzichtig modems worden overgeschakeld? De meeste mensen zullen het niet doorhebben dat ze ineens op DS zitten.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Roetzen schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:24:
Inderdaad, er loopt een beta voor de Cisco 3928. Maar dat is een beperkte test, alleen voor zelf aangemelde beta testers. Dus dat zal er in de statistiek niet erg inhakken.

Iemand die meedoet aan die test nog iets te melden?
Ja ik kan melden dat er een probleem is gevonden wat voor packet-loss en latency zorgt.
Dit zal nu eerst opgelost worden voor er verder getest gaat worden, dus de Cisco 3928 is het niet...

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Historisch ipv6 momentje :

https://twitter.com/CarlWuyts/status/887230719059210240

IPv6 status BE: Reached 50,01% on IPv6 Google stats today, so (as of) today more traffic towards Google using IPv6 over IPv4 in Belgium!!

[ Voor 45% gewijzigd door Tomsworld op 18-07-2017 16:41 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tomsworld schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:40:

IPv6 status BE: Reached 50,01% on IPv6 Google stats today, so (as of) today more traffic towards Google using IPv6 over IPv4 in Belgium!!
Gefeliciteerd België.

Waar staat Nederland op dit moment :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:28:
[...]

Gefeliciteerd België.

Waar staat Nederland op dit moment :?
https://www.google.com/in...per-country-ipv6-adoption

:)

#NL 9.33% haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bedankt, Griekenland is #2 in Europa, zag ik.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tomsworld schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:40:

En dat voor het land waar de datalimiet op vaste verbindingen nog niet zo lang uitgestorven(?) is :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:55:
[...]

Bedankt, Griekenland is #2 in Europa, zag ik.
België heeft volgens hun eigen statistieken Q1 2016 een totaal van 4.051.286 internetaansluitingen (zakelijk + prive) Dus 2 miljoen aansluitingen hebben nu IPv6
Bron: http://statbel.fgov.be/nl...ding/internetaansluiting/

En kan de NL niet vinden; maar lees in diverse nieuwsbronnen dat 92 / 94% van Nederland een internetaansluiting heeft, dat zou dan betekenen dat wij sowieso van de 17 miljoen mensen een kleine 15 miljoen aansluitingen hebben (exclusief zakelijk). Daar 9% van zit je toch al zo gauw op 1.4 miljoen aansluitingen met IPv6 (ex bedrijven)

https://www.cbs.nl/nl-nl/...landers-nooit-op-internet

Vindt jammer dat ik die van NL niet kan vinden, want dan is onze 10%, ongeveer de 50% van België in aantallen aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als er staat dat "92/94% van Nederland" een internetaansluiting heeft, dan heb je het normaal gesproken over huishoudens, niet individuen. Je zit er ws dichter bij als je gewoon de cijfers van Belgie x1.5 doet (net als de inwoners, economie, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Beste Tweakers,

Ik overweeg over te stappen naar Ziggo (in fZiggo-gebied) maar heb wat bedenkingen over IPv6, en met name hoe een HE-tunnel in te stellen.
Mijn voorkeursetup zou dan worden: ConnectBox in routermodus, met bekabeld aangesloten mijn Fritz!Box 7490 voor WLAN en als DECT basisstation.
De manuals voor de Connect Box (Compal CH7465LG) maken me niets wijzer over het instellen van een HE-tunnel en of dit zelfs maar mogelijk is. Ik ga er maar van uit dat dit niet kan op de CB.
Ik zie dan de volgende opties:
  • De FB7490 in de DMZ van de CB plaatsen (als dat kan) en als router van dienst gebruiken, en tevens als eindpunt van de HE-tunnel instellen.
  • Als dit niet werkt dan eventueel de FB7490 vervangen door een Airport Extreme Base Station (het hoge model), waarvan ik weet dat het als eindpunt van de HE-tunnel kan worden ingesteld.
  • Eventueel deze opties nagaan met de CB in brugmodus, maar ik lees op het Ziggo-gebruikersforum dat de CB dan niet meer terug kan naar routermodus zodra native IPv6 beschikbaar komt (ik ben hier niet zeker van).
Ik zou graag horen hoe andere Tweakers dit hebben aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
hkoster1 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:10:
• Eventueel deze opties nagaan met de CB in brugmodus, maar ik lees op het Ziggo-gebruikersforum dat de CB dan niet meer terug kan naar routermodus zodra native IPv6 beschikbaar komt (ik ben hier niet zeker van).[/list]
Ik zou graag horen hoe andere Tweakers dit hebben aangepakt.
Ik zou eerst even goed inlezen over Connect Box. Ik weet niet hoe goed IPv6 tunnels werken met de Connect Box.

De bug waarbij de CB langlopende TCP verbindingen dropte is in ieder geval opgelost sinds de firmware die vorige week is uitgerold. Packet-loss is ook verdwenen :X. Jitter is nog wel aanwezig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Ja, de problemen met de firmware van de CB volg ik ook, ik wacht zeker tot daar een oplossing voor is voordat ik overstap naar Ziggo. Zodra Ziggo in fZiggo-gebied native IPv6 aanbieden (Dual Stack of DS-Lite) dan heb ik er wel vertrouwen in. Het gaat mij om de tussentijd waarin ik een HE-tunnel wil gebruiken. Heb je daar nog een idee of twee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Snow_King schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:22:
[...]

Android doet bijv geen DHCPv6... Zonder SLAAC gaat v6 uitrollen nogal kapot.

Ik zou het toch in de hoek van neighbour tables pollen zoeken.
Met Root kan je DHCPv6 installeren ;-)

Google Play: DHCPv6 Client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
hkoster1 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:01:
Ja, de problemen met de firmware van de CB volg ik ook, ik wacht zeker tot daar een oplossing voor is voordat ik overstap naar Ziggo. Zodra Ziggo in fZiggo-gebied native IPv6 aanbieden (Dual Stack of DS-Lite) dan heb ik er wel vertrouwen in. Het gaat mij om de tussentijd waarin ik een HE-tunnel wil gebruiken. Heb je daar nog een idee of twee over?
Met een Cisco modem kan je native dual stack krijgen. Die worden niet meer uitgeleverd maar werden kort geleden nog geactiveerd. Als je er via marktplaats één regelt is er een kans dat ze hem voor je activeren ivm trial.

De Technicolor 7210 is ook relatief probleemloos (in bridge) en ik verwacht ook dat dit werkt als je hem bridged :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Toch, ik merk in diverse situaties dat DHCPv6 in de theorie goed zou moeten werken, maar in de praktijk werkt het dan weer half.

SLAAC en RA's werken eigenlijk veel, maar dan ook veel beter en die leveren altijd IPv6 connectiviteit op.

Ik zou niet snel een netwerk implementeren waar je DHCPv6 gebruikt om adressen uit te geven.

Ik snap de tracking van IP + MAC wel, maar dan moet er toch iets te verzinnen zijn met de neighbour table op de routers opslaan op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ANdrode schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:48:
[...]

Ik zou eerst even goed inlezen over Connect Box. Ik weet niet hoe goed IPv6 tunnels werken met de Connect Box.
Blokkeert dat ding mogelijk protocol 41 dan? Of de bekende ICMPv6 packet too big pakketjes :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:47:
[...]

Toch, ik merk in diverse situaties dat DHCPv6 in de theorie goed zou moeten werken, maar in de praktijk werkt het dan weer half.

SLAAC en RA's werken eigenlijk veel, maar dan ook veel beter en die leveren altijd IPv6 connectiviteit op.

Ik zou niet snel een netwerk implementeren waar je DHCPv6 gebruikt om adressen uit te geven.

Ik snap de tracking van IP + MAC wel, maar dan moet er toch iets te verzinnen zijn met de neighbour table op de routers opslaan op een of andere manier.
Volgens mij zijn daar inderdaad wel mogelijkheden voor, Cisco vat een aantal van die mogelijkheden samen onder de term IPv6 snooping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
ik222 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Volgens mij zijn daar inderdaad wel mogelijkheden voor, Cisco vat een aantal van die mogelijkheden samen onder de term IPv6 snooping.
Inderdaa! Even wat gezocht:

- http://www.cisco.com/c/en...16-book/ip6-snooping.html
- https://insinuator.net/20...hcpv6-guard-on-cisco-ios/

Dat moet dus mogelijk zijn. Op een of andere manier je ND relayen naar een logserver toe oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:09:
[...]
Blokkeert dat ding mogelijk protocol 41 dan? Of de bekende ICMPv6 packet too big pakketjes :S
Ik weet het niet en kan het er nu niet mee testen.

Volgens de discussies rondom de Puma 6 chipset (dlsreports forum) leek het er op dat er per protocol naar de jitter en het verliezen van flows gekeken moest worden. Dat wil je dus zeker weten.

In fZiggo gebied zou ik liever een ander type modem hebben. In fUPC gebied zou ik, omdat IPv6 only (DS-lite) voor mij niet werkbaar is een andere ISP nemen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ANdrode schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:43:
In fZiggo gebied zou ik liever een ander type modem hebben. In fUPC gebied zou ik, omdat IPv6 only (DS-lite) voor mij niet werkbaar is een andere ISP nemen :X
Ben ik even blij Ziggo internet uit te hebben gezwaaid een maand nadat ik de aangelegde glasvezel in mei 2011 in gebruik heb genomen :P 't enige waar ik op hoef te letten is wat VLAN-toestanden, er zit geen ISP-specifieke modem(/router-combo) in de weg en ook geen toestanden a la fZiggo vs fUPC.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:47:
[...]
Ben ik even blij Ziggo internet uit te hebben gezwaaid een maand nadat ik de aangelegde glasvezel in mei 2011 in gebruik heb genomen :P 't enige waar ik op hoef te letten is wat VLAN-toestanden, er zit geen ISP-specifieke modem(/router-combo) in de weg en ook geen toestanden a la fZiggo vs fUPC.
Ach aan de andere kant werkt de Ziggo propositie voor de meeste klanten prima. Wij waarderen andere eigenschappen dan een gemiddelde klant, zeker als de klant tv kijkt.

Het is geen slechte dienst, hij sluit gewoon niet aan bij mijn voorkeuren
offtopic:
Zegt de cable-cutter die alleen koop/downloads/streaming kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
De VPN-dienst die ik nu nog gebruik (Witopia) is niet geschikt voor IPv6. Kunnen tweakers mij een andere kwaliteitsaanbieder van VPN aanraden, met servers in vele landen, die wel geschikt is voor IPv6?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:21
Ik ben een van de testers voor de Cisco 3928 IPv6 firmware. Zelf heb ik een eigen router achter het modem hangen die via dhcpv6-pd een eigen /59 krijgt, waarvan ik in alle vlans een /64 zet. Op de ziggo forums zijn vrij veel mensen die last hebben van packetloss op ipv4 en ipv6 als de ipv6 firewall belast word. Iets lijkt de cpu te hard te raken waardoor er verkeer gedropt wordt. Ik heb hier zelf geen last van omdat ik de firewall op het modem uit heb staan en alle firewalling op de eigen router doe.
Ziggo heeft deze bug inmiddels kunnen reproduceren, en heeft het aangemeld bij technicolor (die de CPE afdeling van cisco heeft overgenomen).

De mensen die veel last hadden van de packetloss worden teruggezet naar de v4-only firmware. Ik blijf hem doordraaien omdat het voormij heel stabiel werkt, en native ipv6 is altijd beter dan een tunnel.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Pagina: 1 ... 87 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.