Paul schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:05:
[...]
Het is echter niet op. Niet bij Ziggo. Die zijn nu misschien uit het dal aan het klimmen maar krijgen al een hele tijd minder en minder klanten. If anything hebben ze dus adressen over; tenzij ze zichzelf rijk hebben gerekend en er iets anders mee zijn gaan doen.
Providers publiceren geen gegevens over hoeveel IPv4 ze nog op de plank hebben liggen, dat is concurrentie gevoelige informatie. Dus tenzij je inside informatie hebt, kun je het niet weten. Feit is dat Ziggo weliswaar klanten verliest, maar dat zijn TV klanten. Qua internet zijn ze juist nog wat aan het groeien zo gaat het verhaal. Maar je vergeet het belangrijkste: Ziggo is geen zelfstandige onderneming meer die zelf kan beslissen wat ze met hun eventueel resterende IPv4 adressen doen. Ze zijn een dochter van Liberty Global en bij krapte zal Liberty Global de resterende adressen naar behoefte onder haar dochters gaan verdelen. En wereldwijd is er krapte, wie dat ontkent steekt de kop in het zand. Het favoriete gezegde van een Amerikaan die ik ooit kende was : "Denial is not a river in Egypt".
[...]
Wat veranderd dat aan de huidige situatie? Feit is gewoon dat er nog maar relatief weinig plekken zijn met IPv6. Mensen hun IPv4-adres afpakken (wat iets anders is dan er geen meer hebben om uit te delen!) is niet de wal het schip laten keren...
Toen ik schreef "men is gewoon veel te laat begonnen met de introductie van IPv6" bedoelde ik iedereen. De providers, de fabrikanten,de overheden en ja, ook de gebruikers die er niet luid en duidelijk om gevraagd hebben. Daardoor hebben we nu de situatie dat nog lang niet iedereen over IPv6 beschikt. Was dat wel het geval geweest, dan was het ook niet zo'n probleem dat men geen IPv4 meer heeft. Overigens heeft Ziggo voor zo ver ik weet nog geen IPv4 adres afgepakt van bestaande klanten. KPN heeft dat al wel gedaan. Ik krijg al een paar jaar geen publiek IPv4 nummer op mijn prepaid SIM kaartje. In aanvang kreeg ik dat wel, maar nu zit ik achter CGNAT. ZONDER IPv6. De wal keert het schip.Het is niet een kwestie van
laten keren. De uitdrukking betekent dat men het zo ver heeft laten komen dat men de controle over de situatie uit handen heeft laten nemen. De wal keert het schip. Niet de schipper dus, maar iets waar hij/zij verder geen controle meer over heeft. De schipper
laat niet de wal het schip keren. Het is
de wal die bepaalt.
[...]
Great, dus ik heb er vier, waarvan ze er drie probleemloos achter GCNAT kunnen zetten.
Je hebt twee modems op je aansluiting?
Dus is het nog achterlijker dat ze net dat ene adres dat mensen anno 2017 nog daadwerkelijk nodig hebben(*) niet meer uitdelen maar de rest (of iig 2 van de 4, geen idee wat ze met dat management adres doen) wel laten bestaan...
Je doet nu alsof het maar en kwestie van een vinkje aankruisen is om dat voor elkaar te krijgen.
Anno 2017 is het middel DS Lite voor veel mensen gewoon erger dan de kwaal. Als je niet anders kan, dan snap ik dat je het zo doet, maar hoewel ik niet bij Ziggo in de keuken kan kijken lijkt het mij sterk dat het bij Ziggo om een gebrek aan IPv4-adressen gaat.Ook het feit dat je van DS Lite terug kan naar IPv4 only zegt mij dat ze die adressen dus wel hebben
De kwaal is het opraken van de IPv4 adressen. DS-Lite is daar geen middel tegen, zo'n middel bestaat niet. Ik kan natuurlijk ook niet bij Ziggo in de keuken kijken, maar ik volg het wereldwijd opraken van de IPv4 adressen al bijna tien jaar en het lijkt mij zeer aannemelijk dat vijf jaar nadat Providers nog iets van Ripe konden krijgen, ze nu door hun voorraden heen zijn. Dat ze no terug kunnen zetten van DS-Lite naar IPv4 only kan alleen omdat slechts een kleine minderheid daar om vraagt. Er is niet genoeg voor iedereen. En ook dat zal binnenkort wel afgelopen zijn. Dan moet er extra voor betaald worden voor een publiek IPv6 adres.

Het is dat ik weer een jaar aan Ziggo vast zit (servicedesk gaf aan dat ik dual stack kon krijgen bij modemwissel, dus weer jaarcontract aangegaan, maar fUPC heeft dus gewonnen) en dat ik hartje centrum Tilburg niet hoger kom dan 18/1 DSL bij KPN want ik ben op zich niet te beroerd om met mijn voeten (of portemonnee) te stemmen, maar ik heb IPv6 niet zo hard nodig dat ik er 5 Mb/s upload (en 100 down) voor opoffer...
Tja, dat het keuzes maken...
*: zie de vele topics over consoles met NAT problemen; ja, IPv6 is een oplossing voor IPv4 NAT-problemen, maar dan moet "de ander" ook IPv6 hebben en dat is gewoon vaak niet de realiteit
Het is mooi meegenomen dat IPv6 een einde maakt aan NAT. Maar dat is niet de reden dat men het invoert. De reden is dat de IPv4 adressen op zijn. Denial is not a river in Egypt.