Toon posts:

Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 2 3 ... 7
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17:51

Het grote IPv6 topic

Zoals recentelijk weer op de frontpage hebben kunnen lezen zijn de IPv4 adressen weer eens op aan het raken. Hoewel het koffiedik kijken is wanneer dit echt het geval is zal het er toch wel een keer aan zitten te komen. De enige logische oplossing is IPv6 te gaan gebruiken.
Omdat er nogal wat vragen, onduidelijkheden en misverstanden zijn heb ik dit stukje tekst maar eens geschreven om wat duidelijkheid te verschaffen. Ik zal de TS hier en daar aanpassen uitbreiden als daar behoefte aan is. Het doel van dit topic is gewoon een beetje lullen over IPv6 en alles wat er mee te maken heeft.
Geschiedenis
IPv4 is ontwikkeld in het begin van de jaren 80 In die tijd leek het meer dan voldoende om slechts 32 bits te gebruiken voor de adressering van IPv4 hosts. Toen de IETF in 1992 doorhad dat de IPv4 adresruimte niet meer zou voldoen op de lange termijn is er begonnen met de ontwikkeling van IPv6 met als belangrijkste verbetering een 128 bits adresruimte voor de hosts
Techniek
IPv6 hoeveel adressen zijn er, link local adressen, hoe ziet het eruit etc etc hier vind je de antwoorden.
Adresruimte
de IPv6 adres ruimte is enorm en er worden vaak rekensommetjes gemaakt met hoeveel adressen er per aardbewoner zijn. Dit is echter erg kort door de bocht en wordt gedaan door mensen die gewoon graag domme sommetjes maken maar IPv^6 eigenlijk niet begijpen.
Het rekensommetje klopt niet omdat met IPv6 heeft elk interface hetzelfde subnetmasker van /64. Dit houdt in dat er op elk netwerk segment er 2^64 host adresseringen mogelijk zijn. Nu zal er zelden de noodzaak zijn om meer dan 500 hosts op een segment te hebben en zeker niet 2^64 hosts. Op het 1e gezicht lijkt hier nog steeds een zeer groot deel van de mogelijke adresruimte verspild te worden.
Wordt dan dezelfde fout gemaakt als met IPv6 door grote delen van de ruimte onbenut te laten? Ja en nee. Er wordt zeer veel weggegooid op dit moment, maar omdat er nog steeds 2^64 unieke subnetten mogelijk zijn is de ruimte nog steeds meer dan we ooit nodig zullen hebben. Waarom er zoveel meer host aanduidingen mogelijk zijn dan praktisch wordt later uitgelegd.
Notatie
IPv6 wordt opgeschreven in een hexadecimaal formaat. Waarbij 8 keer 16 bits worden gegroupeerd. Voorbeelden
  • 2001:0610:060f:046f:0000:0000:0000:0002
  • fe80:0000:0000:0000:0240:63ff:fecb:a124
  • 2001:0610:f63e:0066:0000:0000:0000:0001
In de notatie is het toegestaan om een keer opeenvolgende nullen te vervangen voor 2 keer een dubbele punt. Dit mag slechts een keer omdat het anders onduidelijk is wat de positie is van de andere bits. Wel mag elke keer eventuele nullen voor elke groepje vervangen worden. Bovenstaande lijstjee zou dan worden
  • 2001:610:60f:46f::2
  • fe80::240:63ff:fecb:a124
  • 2001:610:f63e:66::1
Uiteraard is DNS nog steeds mogelijk met IPv6 dus je hoeft deze gedrochten niet uit je hoofd te leren.
adrestypes
IPv6 kent drie adrestypes
  • Link-local
  • Site-Local
  • Global
Link-Local wordt gebruikt om hosts op een connected segement te bereiken en zijn te herkennen aan het feit dat deze altijd een netwerk heeft van fe80::/64 Als je machine meerdere netwerkkaarten heeft dan zal op elke van interfaces er een IPv6 adres hebben in deze reeks. Zie bijvoorbeeld hieronder de output van mijn systeem thuis.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
eth0.100  Link encap:Ethernet  HWaddr 00:40:63:cb:a1:24
          inet addr:192.168.100.254  Bcast:192.168.100.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::240:63ff:fecb:a124/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:830614 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:800904 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:189127004 (180.3 MiB)  TX bytes:589053667 (561.7 MiB)

eth0.101  Link encap:Ethernet  HWaddr 00:40:63:cb:a1:24
          inet addr:192.168.101.254  Bcast:192.168.101.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::240:63ff:fecb:a124/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:565476 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:865214 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:75546743 (72.0 MiB)  TX bytes:720818300 (687.4 MiB)

Deze adressen worden automatisch aangemaakt op basis van het mac-adres van het desbetreffende interface. Om van de 48 bits van het MAC een 64 bits hostaanduiding te maken wordt de waarde fffe tussengevoegd. Tevens wordt het 6e bit van het 1e byte van mijn mac adres op 1 gezet.
In het voorbeeld is mijn MAC 00:40:63:cb:a1:24 en mijn hostdeel van mijn link-local adres is is dus 240:63ff:fecb:a124 geworden.
Omdat in theorie elk MAC adres uniek is kan elke host een uniek adres krijgen.
Site-local was oorsponkelijk bedacht om dezelfde functie van te vervullen als de huidige RFC 1918 adressen (10.0.0.0/8 172.16.0.0/12 en 192.168.0.0/16). Gelukkig werd op tijd ingezien dat dit toch niet zo handig was en is dit ondertussen al weer afgeschaft. Ze waren te herkennen omdat ze begonnen met fec0.
Global adressen worden gebruikt voor machines die elkaar moeten kunnen bereiken via het internet. Op dit moment worden hier voor adressen uitgedeeld uit het 2001::/16 subnet. Via een tunnelbroker kan je hier een /48 subnet uit krijgen zodat je je eigen netwerk volledig kan voorzien van IPv6 adressering. Omdat zoals hierboven al is uitgelegd heeft elk subnet een /64 masker dat betekent dat je dus in je eigen thuisnetwerkje maar liefst 2^16 netwerken kan aanmaken met een /48 subnet.
Het host deel van je global IPv6 adres kan je zelf te bepalen, maar je kan dit net zoals je Link-local adres gewoon laten bepalen aan de hand van je MAC-adres. Voor een PC is dit prima maar voor een server erg onpraktisch omdat als je de NIC vervangt dus ook je IPv6 adres verandert. Dit is uiteraard erg onhandig.
IPv6 en DHCP
DHCP bestaat nog wel in IPv6 maar is niet meer nodig om een host een adres toe te wijzen. Het link-local adres bepaalt de host aan de hand van zijn MAC-adres en de fe80::/64 prefix.
Het global adres wordt bepaald met behulp van de router-advertisements van de default gateway op een netwerk. In deze advertisements zitten een aantal waardes waarvan de IPv6 prefix de belangrijkste is. Met behulp van deze prefix geeft een host zichzelf een global IPv6 adres.
Toekomst
eeehmm ff denken.
IPv6 op jouw PC
Hoe krijg je het voor elkaar om jouw PC te connecten op het internet met IPV6
Linux
Mijn relevante configs op debian.
/etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
iface eth0.101 inet6 static
  address  2001:61F:63e:65::1
  netmask 64
auto sixxs
iface sixxs inet6 v4tunnel
 address 2001:61F:600:46f::2
 netmask 64
 endpoint 192.87.102.107
 ttl 64
 up ip link set mtu 1280 dev sixxs
 up ip route add default via 2001:61F:600:46f::1 dev sixxs

Hierin is 65 het subnet wat ik heb gekozen binnen het /48 subnet wat ik heb gekozen. Ik heb gekozen voor 65 omdat dat in decimaal hetzelfde is als 101 wat mijn VLAN id is.
/etc/radvd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
interface eth0.101
{
   AdvSendAdvert on;
   prefix 2001:61F:63e:65::/64
   {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
   };
};

Als laatste forwarding op IPv6 aanzetten.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv6/conf/all/forwarding
dit zou voldoende moeten zijn. om alle hosts op je lokale netwerk van een uniek IPv6 adres te voorzien.
Windows
Links
  • Sixxs IPv6 Tunnel broker gratis een IPv6 tunnel aanvragen en eventueel zelfs een /48 subnet.
  • Hurricane Nog een IPv6 Tunnel broker.
  • Wikipedia IPv6 info op Wikipedia
  • Microsoft Microsoft IPv6 site.
  • Xs4all IPv6 Page Zit je bij XS4All dan kan je een /48 ipv6 subnet krijgen en een tunnel naar een IPv6 tunnel broker.
  • IPv6 Community Portal voor van alles en nog wat voor IPv6

[Voor 6% gewijzigd door TrailBlazer op 26-08-2008 21:21]

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:29

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag met de eerste partij contact gehad die positief antwoordde toen ik vroeg naar de IPv6 range. Zie je wel dat het niet helemaal onmogelijk is?

Partij in kwestie is ShopCtrl

• Roetzen
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:55

Roetzen

he.net Certified Sage

Dat UPC in Duitsland en Oostenrijk veel klachten heeft gekregen, betekent in elk geval dat er ervaring is met DS-Lite. Daar kunnen de Nederlandse collegas van leren.

Providers moeten gewoon eerlijk en transparant zijn. Ze moeten stoppen met ronkende verkoopraatjes en in duidelijke taal uitleggen waarom de overgang naar IPv6 noodzakelijk en onvermijdelijk is en dat er in de overgangsperiode problemen te verwachten zijn.

Roepen dat je nog genoeg IPv4 adressen hebt om jaren vooruit te kunnen en dan ineens DS-Lite uitrollen omdat de IPv4 adressen op zijn, brengt de klant in onzekerheid. En uitspraken zoals deze:
Natuurlijk ondersteunt Ziggo IPv4 én IPv6.
die pertinent onjuist zijn, schaden het vertrouwen.

Gewoon eerlijk uitleggen hoe het zit en daar waar mogelijk oplossingen bieden. Bijvoorbeeld door de klant te helpen een tunnel op te zetten zodat hij met zijn laptopje op de camping via IPv6 bij zijn camera thuis kan.

Een tunnel is goed. Native IPv6 is beter.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Mensen zijn over het algemeen best bereid (behoorlijk) wat ongemak te accepteren als maar duidelijk en eerlijk wordt verteld waar het voor nodig is en mensen het vertrouwen krijgen dat het daardoor in de toekomst mooier en beter wordt. De hele straat is hier al vanaf begin april op de schop. De riolering wordt vernieuwd en de hele straat krijgt een opknapbeurt. Hartstikke lastig, ik kan met mijn auto niet op de oprit komen, zelfs niet eens voor de deur. Hij staat een straat verderop. Vooral met het in- en uitpakken an de caravan was dat behoorlijk lastig. De hele dag lawaai van ronkende en stinkende machines.Toch wordt het zonder al te veel morren geaccepteerd.omdat het goed voorbereid is met voorlichting- en inspraakavonden, zodat men weet waar het toe dient allemaal, waar men aan toe is en hoe mooi het gaat worden. Sterker nog; het verhoogt de sociale cohesie in de wijk, men heeft wat om over te praten en men deelt het ongemak.

Daar kunnen de providers een voorbeeld aan nemen. Geen ronkende reclametaal, gewoon eerlijk vertellen hoe het zit en niet verhullen dat er ongemakken zullen zijn. Ja, en dat betekent investeren in de relatie met de klant. Niet moeilijk doen als een helpdeskmedewerker een half uur nodig heeft ipv 15 minuten.

[Voor 0% gewijzigd door Roetzen op 11-09-2015 09:52. Reden: spelfout verbeterd]

• randomnumber
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09-06-2020
Wat mij het meest stoort van Ziggo (en KPN) is dat ze er zo weinig informatie over loslaten, dat zou veel meer goodwill geven. Diverse ISP's vertellen wel wat ze doen, werken met pilot klanten en geven status updates. Ook over dingen die nog niet goed lopen.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bij dat soort grote bedrijven krijg ik het gevoel dat ze hun doel uit het oog zijn verloren en alleen nog maar geld-machine. Het doel is geld verdienen, niet meer. Er is geen behoefte meer om je vak goed en eerlijk te doen. Alles wordt bepaald door afstandelijke aandeelhouders die alleen maar naar geld kijken.
Iedereen die ook maar een beetje passie heeft voor internet zou het leuk moeten vinden om zo'n project te doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Keiichi
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:19
Ik heb maar een storingsmelding bij Ziggo gedaan. Op hun site staat dat Ziggo IPv4 EN IPv6 ondersteunen, maar ik mis IPv6 op mijn verbinding. Dus storing :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Maurits van Baerle
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Er zit natuurlijk wel een flink verschil tussen een netwerk waar het meerendeel IPv6 is en een IPv6 only netwerk. Je zult nu ook nog netwerken tegen kunnen komen die nog niet over zijn op IPv4, dat maakt voor de rest van de wereld en hun internet niets uit.

Kortom, voordat het laatste IPv4 adres van internet gaat verdwijnen zal inderdaad nog lang duren.

Voor die tijd zullen we al door een paar fases heen zijn gegaan:
1) DS-Lite is de norm
2) IPv6 only ISP's die voor legacy IPv4 connecties nog wat translation doen aan hun edge (XLAT?)
3) De eerste internetdiensten verschijnen zonder IPv4 ondersteuning (waarschijnlijk p2p, messaging of conferencing diensten)
4) Verreweg de meeste mensen kunnen IPv4 uitschakelen zonder het te merken.
5) ISP's doen niet meer vanzelf aan legacy IPv4 ondersteuning. Wil je perse nog IPv4 kunnen bereiken zul je een speciaal abonnement moeten afsluiten.
6) Er zijn geen IPv4 aparaten meer rechtstreeks op internet aangesloten.

Mijn verwachting:
Fase 1-3 kunnen we in grote delen van de wereld binnen vijf jaar verwachten.
Fase 4-5 zal misschien iets langer duren maar zal wel binnen tien jaar zijn.
Fase 6 kan nog wel vijftien jaar weg zijn.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• KroontjesPen
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:11
agresionpower schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:08:
Grote kans dat ARIN aan het einde van de dag geen ipv4 blokken meer heeft (en anders waarschijnlijk morgen).
Ben benieuwd of dat nog wat media aandacht gaat krijgen en wat voor effect dat gaat hebben op de uitrol van ipv6.
BINGO
https://www.arin.net/resources/request/ipv4_countdown.html
Due to depletion of its IPv4 Free Pool, ARIN is no longer able to fulfill requests for IPv4 address space unless you are an organization requesting a small block of IPv4 address space to facilitate the transition to IPv6 (per NRPM 4.10) or micro-allocations for specific purposes such as the operation of exchange points (per NRPM 4.4 and 6.10 ).

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 27-11 17:30
Ja, tijd voor champagne! :P.
JackBol schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:22:
100% van het verkeer wordt geNAT64't in de El Capitan implementatie van NAT64.
Zelfs websites die native v6 ondersteunen (Youtube, Netflix, Apple) worden geNAT64't naar de IPv4 website.
Ja, het punt van die functie is ook het testen van IPv4-only services in een IPv6-only netwerk. Dat IPv6<->IPv6 werkt was wel redelijk bekend.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, gok dat doelgroep van dit topic waarschijnlijk niet gelijk mensen zijn die afgelopen paar weken bij Ziggo abo afgenomen hebben :z

Soittakaa Paranoid!

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 27-11 08:54
Ach, ik zit nu in een huisje ergens in de Ardennen. Gewoon internet mét IPv6 :)

En in NL lukt het maar niet...
Ja dat kun je zelf bij de instellingen van je modem aanpassen. Ik heb gehoord dat er een of twee modellen modem zijn waarbij dat niet kan, maar dan kan de helpdesk 't alsnog voor je regelen.

• Snow_King
Vandaag met iPXE in VirtualBox een IPv6 netboot werkend gekregen, was eigenlijk heel simpel! Binnenkort eens blogpost maken :)
Welk punt probeer je nou te maken want je gaat een beetje alle kanten op :P

• Snow_King

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Als je naar de APNIC stats voor AS9143 kijkt lijkt het alsof Ziggo op 1 februari begonnen is met het aanzetten van IPv6 voor veel mensen.

http://stats.labs.apnic.n...&c=NL&x=1&s=1&p=1&w=1&s=0

• randomnumber
Maurits van Baerle schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:02:
Nu ook op de front page. nieuws: Ziggo: 'Uitrol IPv6 gaat nog de nodige jaren duren'

Hoewel ik vermoed dat die "het gaat nog jaren duren" uitgelegd moet worden als het "het gaat nog jaren duren voortdat de laatste klanten ook over zijn". Dat er nu al geleidelijk aan meer mensen worden overgezet is een feit.
Ik had niet veel anders verwacht dan dat ziggo er niets over zou zeggen. Het is van het kleuter niveau.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Nu vind ik niet het moment om te klagen over Ziggo. Eindelijk gebeurt er daar echt iets, laten we blij zijn.

• randomnumber
Ik mag sinds deze week namens een partij rommelen met IPv6 en hun aansluiting op de AMS-ix. Beetje het data-volume omhoog brengen. Ben benieuwd wat het aan traffic gaat neerzetten.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Paul schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:59:
[...]
Klopt :) Een bedrijf moet een reden hebben om iets te doen, blijkbaar is die reden nu voor ze aanwezig om IPv6 te gaan doen...
En die reden lijkt nu te zijn dat ze door hun voorraad IPv4 adressen heen zijn.
Vindt wie? Ik ben klant bij Ziggo en ik kan nog altijd bij alle websites waar ik naartoe wil? En zolang dat zo blijft is er niks aan de hand. Natuurlijk gaat er een tijd komen waarop je via IPv4 niet meer overal bij kunt, strikt genomen is die tijd er nu al maar blijkbaar is het deel waar je niet bij kunt niet significant (genoeg). Natuurlijk kun je niet de toekomst voorspellen, maar ze zijn er mee bezig, en volgens mij dus helemaal niet _te_ laat. Ziggo profileert zich ook helemaal niet als early adaptor of tech geek, daarvoor zul je och echt bij Xs4all moeten zijn :)
Wie dat vindt? Ik dus! En niet alleen ik maar velen die net als ik het opraken van IPv4 en de opkomst van IPv6 al een decennium volgen. Voor websites bezoeken en e-mailen kun je inderdaad met IPv4 voorlopig nog prima uit de voeten. Zelfs met een met vele anderen gedeeld IP adres, Maar Internet is meer dan alleen een beetje surfen en e-mailen. Voor vele toepassingen, bijvoorbeeld als je zelf een webserver wilt draaien of voor sommige games heb je een volledige end-to-end verbinding nodig die ook inkomend verkeer kan verwerken. Dat gaat niet zonder eigen IP adres. En nu de IPv4 adressen op zijn, kan niet iedereen meer een eigen IPv4 adres hebben en dus hebben die klanten dan geen volwaardige internet verbinding.

Dat Ziggo zich niet als early adopter of tech geek profileert is geen excuus. Ze poifileren zich als volwaardige Internet provider en dus moeten ze ook een volwaardige Internet verbinding bieden. En continuïteit. XS4ALL is niet echt een vooroploper. De echte vooroplopers zijn SixXs en he.net die al vijftien jaar geleden begonnen met IPv6. XS4ALL heeft het gewoon netjes op tijd gedaan. Ze zijn er begonnen het dak te repareren vóórdat het ging regenen. XS4ALL heeft niet gewacht tot de IPv4 adressen op waren, maar ze zijn al begonnen met IPv6 toen de tijd nog niet drong en ze dus de tijd hadden om de kinderziektes er uit te halen voordat de tijd begon te dringen.

Niemand kan zeggen dat het opraken van de IPv4 adressen onverwacht komt. Man zag het al tien jaar lang aankomen. Maar Ziggo heeft de boel de boel gelaten en pas nu, nu het regent gaan ze eens kijken wat ze met het lekke dak aan moeten.

Internet is al lang geen aardigheidje meer wat leuk is om er bij te hebben. Het is een essentiële voorziening geworden, net zo belangrijk als schoon drinkwater en betrouwbare electriciteit. De providers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze moeten verder kijken dan de winstcijfers aan het eind van het jaar. En daarin zijn Ziggo en andere grote providers tekort geschoten. Ze hadden moeten zorgen dat IPv6 goed werkte vóórdat de IPv4 adressen op waren.

Daarin is overigens ook de politiek tekort geschoten. De politici hebben altijd de mond vol over "Nederland kennisland". Een goed werkend internet behoort zeker tot de randvoorwaarden. Maar de politiek laat het ook op zijn beloop. Er werden wel mooie woorden gesproken over de wenselijkheid van IPv6, maar de politiek liet na om de providers die op hun gat beleven zitten een schop onder de kont te geven. Bijvoorbeeld door geen contracten mee te sluiten met partijen die hun IPv6 niet op orde hebben.
[...]
Dan ga je toch naar een provider die wel IPv6 biedt?
Het probleem is dat er niet veel alternatieven zijn. Althans niet voor een redelijk vergelijkbare prijs. Ziggo heeft voor "alles in één" hier feitelijk een quasi monopolie positie. De andere grote speler, KPN, biedt overigens ook nog geen IPv6. Ik verkeer in de ongelukkige omstandigheid dat er nog 50 jaar oud koper in de straat ligt. In het modemtijdperk kwam ik ook nooit verder dan 24k4.

Ook ben ik verder eigenlijk best tevreden over Ziggo. Ze bieden een behoorlijk TV pakket, stabiele telefonie en snel internet tegen een redelijke prijs. Ook weinig storingen. Alleen geen IPv6... ;(

• Snow_King
IPv4 wat op is, is wel degelijk een probleem! IPv6 is geen hobby, juist door het zo weg te zetten laat zien waar het probleem zit.

Wij als ISP zetten vol op de cloud in, dat betekend dat we voor elke VM die gestart wordt een IPv4 adres nodig hebben.

We hebben nog iets van 4000 adressen en we groeien met enkele tientallen VM's per dag. Waarschijnlijk zijn wij dit jaar door alle ruimte heen, en dan?

Ik kan nu ook niet zo maar een ISP starten op glasvezel, want ik kan geen IPv4 meer krijgen.

Het is wel degelijk nu een groot probleem, alleen steekt het meerdendeel in NL zijn kop in het zand.

IPv6 wordt hier niet serieus genomen en dat is een schande. In België zitten ze op 40% en de USA al op 25%.

We zijn hier echt aan het klungelen!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

wopper schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 19:52:
En dus zijn ze prima op tijd toch? En werkt alles nog naar behoren. Ze liggen prima op schema om ea op tijd af te hebben voordat hun eigen (dus geen ARIN/RIPE stats) IP space op raakt.
Nu, vandaag, is het nog net niet te laat, juist dankzij alle kunstgrepen die we met zijn allen uitvoeren om het maar te laten werken. Zoals Snow_King hierboven noemt zijn het niet de ISPs van eindgebruikers die een tekort zullen hebben aan adressen, maar juist de hostingproviders. Hun klanten kun je niet wegstoppen achter een CGNAT en doen alsof er niets aan de hand is.

Wanneer de hostingproviders genoodzaakt zijn om geen IPv4 adres meer aan te bieden krijgen de IPv4-only eindgebruikers problemen. Dat is wat ik hierboven bedoelde met dat het écht te laat is.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Veel mensen hebben last van "survivor bias", ze kennen alleen internet met beperkte adressen en denken dat het zo hoort omdat ze niet weten wat ze missen. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen want er is hard gewerkt om die beperking zoveel mogelijk te verbergen. Programma's als Skype, Bittorrent, LogMeIn en Dropbox zijn deels succesvol omdat ze om die beperkingen heen weten te werken. We hadden twintig jaar eerder al vergelijkbare technieken die het niet hebben gered omdat computers niet langer rechtstreeks aanspreekbaar waren.

Ik heb wel last van dat de adressen op zijn. Als beheerder zou mijn leven makkelijker zijn als ik meer adressen had om bv iedere website z'n eigen ip-adres te geven.

• Snow_King
tlpeter schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:21:
Ik snap ook echt niet dat dit niet hoger op de agenda staat wereldwijd. Kun je niet gaan lobbyen bij een politieke partij?
Zodra ik de kans heb grijp ik dit ook aan.

SIDN is hier ook mee bezig: nieuws: SIDN: isp's moeten op basis van netneutraliteit ipv6 aanbieden
Zr40 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:12:
[...]

Nu, vandaag, is het nog net niet te laat, juist dankzij alle kunstgrepen die we met zijn allen uitvoeren om het maar te laten werken. Zoals Snow_King hierboven noemt zijn het niet de ISPs van eindgebruikers die een tekort zullen hebben aan adressen, maar juist de hostingproviders. Hun klanten kun je niet wegstoppen achter een CGNAT en doen alsof er niets aan de hand is.

Wanneer de hostingproviders genoodzaakt zijn om geen IPv4 adres meer aan te bieden krijgen de IPv4-only eindgebruikers problemen. Dat is wat ik hierboven bedoelde met dat het écht te laat is.
Wij zijn intern bezig met een Docker/Container dienst te ontwikkelen en die zal IPv6-only worden. Wij hebben geen andere keus meer.

We zullen straks tienduizenden containers gaan starten, dat is met IPv4 niet meer te doen.

Zoals jij terecht aan geeft, het probleem ligt hem niet enkel bij de ISP's, maar vooral bij de hosters zoals wij.

Het erge vind ik nog dat IPv6 zo wordt weg gedaan als "hobby" of "nice-to-have", terwijl de nood er nu al is.

Je ziet, geeft mensen thuis IPv6 en direct stijgen de grafieken gigantisch. Google, YouTube, Netflix, Facebook, etc.

Nee, ik kan echt boos worden om het feit dat de grote jongens in NL zo langzaam zijn. Gelukkig heb ik bij ZeelandNet goede contacten en hebben ze de boel daar al wel voor elkaar.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

wopper schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 17:07:
[...]
Je moet providers niet gaan verwijten dat ze laat zijn oid want jouw hobby is geen leidraad voor een ISP. Zoals je zelf ook meldt zijn er weinig alternatieven anders dan XS4ALL wat in mijn beleving wel echt een (dure) hoog tweaker gehalte heeft. Dat geeft al aan dat het met IPv4 prima werkt allemaal _/-\o_ anders hadden de ISP's geen internet abonnement meer verkocht gekregen.

Ik geloof nog heilig dat als je over 5 jaar je IPv4 uitzet, zoals ik nu ook wel eens deed, en alleen over IPv6 naar buiten gaat het internet dusdanig beroerd is dat je vanzelf op zoek gaat naar een krant/e-reader om de tijd te doden.

En ja ik wil ook graag IPv6, ik heb zelfs mijn UBEE van zolder gehaald en weer aangestoken omdat daar al IPv6 velden in de config staan. Maar ik blijf van mening dat je een hobby tweaker gehalte niet zo stellig neer hoeft te zetten en daarmee Ziggo te bejegenen met foutief handelen.
Sorry, maar IPv6 als een hobby bestempelen is toch wel erg vreemd. IPv6 geen 'hobby', het is bittere noodzaak en we (als in de hele wereld, maar Nederland in het bijzonder) zijn er al veel te laat mee.

Het is zaak om zoveel mogelijk IPv6 uit te rollen terwijl er nog genoeg IPv4-adressen over zijn, zodat je een dual-stack setup krijgt. Op die manier kun je langzaam migreren van IPv4 naar IPv6 zonder dat er problemen optreden. Als straks alle IPv4-adressen op zijn terwijl de halve wereld nog niet over is op IPv6, dan wordt het lastig, want dan krijg je 'twee gescheiden internetten' (los van tunneling-mechanismes dan).

Het protocol bestaat al sinds 1998, en het uitrollen ervan is al zo lang uitgesteld dat we er nog niet klaar mee zijn. En dan wordt het nu nog steeds een hobby genoemd? Sorry, maar dan heb je het echt niet begrepen.

[Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 13-02-2016 13:41]

• Snow_King
Paul schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 13:21:
[...]
Die nood is er voor jou ja... Voor Ziggo zelf ligt dat anders, en voor mij ligt dat weer anders. en voor mijn buurman ligt dat nog weer anders...
Jij wil gewoon op internet kunnen, dat is wat je wil. Een ISP draagt de verantwoordelijkheid te zorgen dat het goed werkt.

Als er diensten zijn die op IPv6-only komen dan wordt het een probleem. Wij staan dus op het punt dat al te doen.

Wij worden als bedrijf dus geremd, maar al onze concurrenten ook. Wij kunnen allemaal niet heel hard groeien, ookal zouden we dat willen.

De EU ziet graag Europese concurrenten voor Amazon zijn cloud diensten, dat gaat al gewoon niet meer. Want niemand kan de adressen meer krijgen. Een beetje verhandelen kan nog ja.

Wij hebben vorig jaar enkele tienduizenden euro's uitgegeven aan IPv4 kopen. Van de zotte! Alleen tja, we moesten wel. Dat geld had ik heel graag in andere zaken gestoken.

Nee, iedereen wil IPv6, al beseft nog niet iedereen dat.

Dit gevecht voer ik overigens elke dag en begin er behoorlijk moe van te worden. Mensen noemen zich techneuten, maar hebben geen flauw idee wat IPv6 doet.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
wopper schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:55:
Ik zit bij Cisco Live in Berlijn deze week maar no way dat hier IPv6 is op het WiFi. Beetje gemiste kans, met duizenden netwerk nerds :)

Edit: mybad https://twitter.com/vlinder_nl/status/699188208094019584

Zat ik er mooi even naast:)
Deden ze dat op FOSDEM beter (als sponsor) :)
Ah tss ze doen het dus wel .. duivelse edits >:)

[Voor 6% gewijzigd door gekkie op 15-02-2016 15:53]

• randomnumber
Uit de mail (IPv6 taskforce)

Aansluitingen van particulieren:

KPN schat momenteel 150.000
XS4ALL heeft er 180.000
Ziggo zit nu op 60.000 en gaat naar verwachting deze week richting
180.000 (Den Haag etc.)

• andy88
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:53
Maurits van Baerle schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:44:
[...]

Thx!

[...]
Ik zie alleen test-ipv6.com en dat is (verwarrend genoeg) niet hetzelfde als ipv6-test.com.

Ik ben vooral benieuwd of je 18 of 20 punten haalt.
We gaan natuurlijk voor de 20 :)

Andere aansluiting, hemelsbreed 800 meter verder, met een good old EVM320b (modem only) helaas nog op IPv4.

• Rainboww
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Ziggo is in Maastricht ook bezig met IPv6 uit te rollen!

Ging vandaag om 20u Chrome updaten, toen mijn firewall opeens wilde connecteren met een IPv6 adres van Google. ipconfig toonde idd aan dual stack aan.
http://ipv6-test.com geeft een score van 16 / 20
edit1: na aanpassing van de firewall (ICMPv6) wel 19 / 20 (alleen DNS6 + IP4 niet).
edit 2: 20 / 20 lukt ook, maar dan moet ik in de firewall een 'allow' rule maken voor ICMPv4 echo_request.
Maar dat is een security risk (ping flood).
Vreemd dat DNS6 + IP6 passed terwijl ik geen echo_request allow rule heb voor ICMPv6?

[Voor 50% gewijzigd door Rainboww op 18-02-2016 23:27]

Rainboww schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 23:46:
[...]

[...]

Ik heb ook die Ubee 321b, bij mij werkt het gewoon?
Ik zou idd even in je firewall kijken, de enige allow rules voor ICMPv6 die nodig zijn:
- 1. adress unreachable
- 3. time exceeded
Als je wilt dat je verbinding fatsoenlijk werkt moet je alle ICMPv6 door laten. Dat bestaat niet zonder reden.

Rainboww schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 00:55:
[...]

Er zijn toch meer security risico's als ik het doorlees:
4.4.4. Traffic for Which a Policy Should Be Defined
Redirect messages (type 137) provide a significant security risk
Werkt alleen link-local dus daar doet je router weinig tegen. Op een host firewall in een untrusted netwerk zou 't nuttig zijn ja. Een compliant implementatie van de IPv6 stack verifieert ICMPv6 redirects al zodanig dat je ze niet vanaf het internet kunt sturen en dat ze dan iets doen.
Unallocated Error messages (Types 5-99 inclusive and 102-126 inclusive)
There is a small risk that such messages could be used to provide a covert channel or form part of a DoS attack.
Dat geldt net zo hard voor elk ander type, net als elke andere vorm van communicatie die je firewall wel toestaat.
Administrators may also wish to consider providing rules in firewall/routers to catch illegal packets sent with hop limit = 1 to avoid ICMPv6 Time Exceeded messages being generated for these packets.
en zie verder ook nog 4.4.5.
Dat is ook link-local want een packet met hop-limit = 1 komt niet door het internet heen.
Dus waarom zou je niet alles blokken behalve de essentials? Lijkt me zowel veiliger als makkelijker dan 1 voor 1 exceptions in te stellen.
Ik blacklist liever ipv te whitelisten en tot dusverre ben ik niet overtuigd van je argumenten om dat om te draaien.

[Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2016 02:27]

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Voor wie zich zorgen maakt over het doorlaten van ICMP verkeer en het risico op DOS attacks, ping floods etc, je zou natuurlijk inkomend verkeer kunnen rate-limitten.

De firewall in OpenWRT laat bijvoorbeeld standaard ICMPv6 verkeer door maar niet meer dan 1000 packets per seconde. Dat is voldoende voor veel thuissituaties en andere kleine netwerken. Voor bedrijfstoepassingen moet het misschien wel hoger worden ingesteld.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik maak me totaal geen zorgen over de uitrol van IPv6 op mobiele netwerken, dat komt wel goed.

1) Het is veel makkelijker om bestaande mobiele netwerken om te zetten omdat ze veel moderner zijn. Bij de recente upgrade van het Circuit Switched 3G naar het Packet Switched 4G zal een hoop van de apparatuur vernieuwd zijn. Bovendien zijn ze een stuk homogener dan vaste netwerken die veel meer een aan elkaar geknoopt zooitje zullen zijn.
2) Het client landschap (de telefoons en dongles) zal ook veel homogener zijn met veel minder configuraties om rekening mee te houden. Hoeveel verschillende modem+router combinaties zullen er wereldwijd wel niet mogelijk zijn met vaste aansluitingen, honderduizenden? Mobiel heeft bijna iedereen een Qualcomm modem. Nu Apple IPv6 support in apps verplicht stelt zal het helemaal hard gaan. Waarom zou je als app developer dan niet ook niet alles op Android in een keer IPv6 compatible maken? Je back-end moet het toch al ondersteunen voor iOS.
3) Vanwege de relatief late opkomst van het mobiele internet, toen de IPv4 adressen al bijna op waren, zit daar nu veel achter complexe CGNAT of XLAT constructies. Hoe eerder dat naar gewoon dual stack kan hoe eerder de operators van de complexe (en dure) constructies af kunnen. Ze hebben een goede reden voor dual stack of DS Lite te gaan.

Ik denk dat de wereldwijde overstap naar IPv6 op mobiel al op 90% zal zitten voordat IPv6 op vaste lijnen de 50% zal hebben gehaald. Het zou me helemaal niets verbazen als ten minste één Nederlandse telco voor het eind van dit jaar helemaal over is op IPv6 zonder dat ze nu ook maar iets hebben aangekondigd.

[Voor 5% gewijzigd door Maurits van Baerle op 19-02-2016 13:45]

• 289544
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
tcviper schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:49:
[...]
Ja maar dan is het dus niet bridge mode en dat maakt sommige dingen niet zo fijn voor IPv4 (NAT).
Dat niet alleen; je kunt bijvoorbeeld ook niet met tcpdump en iftop aan de echte WAN-zijde kijken, en ik wil precies weten wat er vanaf het Ziggo-netwerk m'n huis binnenkomt. Zet je router achter router, schermt zo'n Ubee/Technicolor van alles af. Daarom moet bridge mode gewoon werken.
Kijk hier maar 's naar: https://media.ccc.de/v/32c3-7133-beyond_your_cable_modem. Dat is allemaal shit die je met jouw tcpdump aan een kabelmodem nooit kunt zien.

• Paul
  • Laatst online: 27-11 17:23
Jullie luisteren niet naar wat Osxy en wopper zeggen. Ik heb het idee dat dat wel vaker gebeurt hier wanneer iemand iets negatiefs uit over IPv6 of de gekozen implementatie daarvan.

Ze zeggen beiden dat wanneer ze overgezet worden op DSlite dat ze dan graag teruggezet willen worden naar iets met een volwaardig IPv4-adres. Dan heeft het weinig zin om nog maar een keer IPv6 de hemel in te prijzen of op het tekort aan IPv4-adressen te wijzen, dat veranderd namelijk niks aan het feit dat ze bij DSlite geen globaal routeerbaar IPv4-adres zouden hebben. En Ziggo lijkt nu eenmaal de invoering van GCNAT gekoppeld aan hun uitrol van IPv6...

Als ik _nu_ overgezet zou worden op DSlite dan zou ik ook a la minute terug gaan, dan maar geen IPv6. Heeft eigenlijk helemaal niks met IPv6 te maken, maar aangezien Ziggo die wel aan elkaar koppelt heeft het dus wel met IPv6 te maken...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• wopper
  • Laatst online: 17:50
Jerrythafast schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:36:
[...]

Strikt gezien staat er op die pagina van Ziggo trouwens niet dat je dan een publiek routeerbaar IPv4-adres krijgt. In theorie zou je achter CGNAT kunnen blijven hangen zonder IPv6-adres. Maar in dat geval zou ik niet begrijpen waarom je IPv6 zou laten uitzetten.
Eens maar dan zou je GCNAT gaan implementeren met nonepublic IP adressen op de modems, ik denk er omslachtig. Weer een extra modem profiel, weer extra configuratie op een GCNAT box. Providers houden van simpele eenduidige omgevingen die goed te troubleshooten zijn.

Maar technisch kan het wel, dus je hebt een punt. Maar ik weet bijna zeker dat de Tweaker hier in GoT die de omzetting beschreven heeft in dit topic of het ziggo topic daarna zijn NAS weer kon benaderen etc. Dus 99,99 % zeker dat je een *eigen* routeerbaar IPv4 adres krijgt.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 22:16:
[...]

Dat zat ik me ook nog te bedenken -- DS-Lite hoeft volgens mij niet per see met CGNAT gebruikt te worden. Het gaat erom dat er een 4-in-6 tunnel is ergens heen. Dat moet prima met publieke adressen kunnen. Zolang je vervolgens aan jouw kant in je modem gewoon gebruik kunt maken van port forwarding e.d., is daar niet echt een probleem mee imo.

Of ze dat ook doen, geen idee maar 't zal wel niet.
DS-Lite gaat om technische redenen altijd samen met CGN, zie een eerdere post van mij hierover ik222 in "Het grote IPv6 topic"

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ondertussen stoomt Ziggo lekker verder met hun IPv6 verkeer:

• randomnumber
wopper schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:48:
Tweakers op IPv6? Als ik de post lees dan kom ik hier iemand tegen die een host file heeft randomnumber in "IPv6" maar ook ipv6.tweakers.net is in de lucht.

Beide lijken uit een andere provider reeks te komen? Wat is nu wijsheid als ik, via Ziggo, komende periode Tweakers.net volledig via IPv6 wil bezoeken? Ik neig naar de hostfile aanpassingen?
Ik draai al een jaar diverse tweakers hosts in mijn hosts file, zonder problemen. Ik doe het zelfs met een aantal hosts van twitter.

Dit is er wat er nu instaat mb tweakers

2a00:1188:8:31::140 tweakers.net secure.tweakers.net gathering.tweakers.net
2a00:1188:8:31::141 tweakimg.net ic.tweakimg.net
2a00:1188:8:31::143 tweakblogs.net
2a00:1188:8:31::145 static.tweakers.net
2a00:1188:8:31::147 error.tweakers.net
2a00:1188:8:31::171 irc.tweakers.net

Dit is twitter
2606:2800:234:39:b11:fbb:1746:1585 cs178.wac.edgecastcdn.net
2606:2800:234:39:b11:fbb:1746:1585 g.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 abs.twimg.com
2606:2800:234:46c:e8b:1e2f:2bd:694 pbs.twimg.com

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Jerrythafast schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:29:
Even een snelle vraag tussendoor. Is er een Linux (meer specifiek Ubuntu) commando dat je het IPv6 SLAAC adres van een interface kan vertellen?
Een SLAAC adres herken je aan ff:fe in het midden van het host-component. Dit commando toont het SLAAC adres van eth1:
code:
1
ip addr show dev eth1 | egrep 'inet6.*ff:fe[0-9a-f]{2}:[0-9a-f]+/64' | grep -v 'inet6 fe80'

[Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 28-02-2016 14:22. Reden: regex fout verbeterd]

• 289544
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Goed, net teruggebeld door Ziggo naar aanleiding van m'n mail. Daaruit kan ik de volgende conclusies trekken:

- Ze hebben bij de klantenservice geen idee of en wanneer klanten in fUPC-gebied IPv6 krijgen;
- Ze hebben bij de klantenservice geen idee of bestaande klanten in fUPC-gebied dual stack of DS-lite krijgen;
- Ze hebben bij de klantenservice geen idee of IPv6 in bridge mode ooit gaat werken (zowel in fZiggo- als in fUPC-gebied).

Het enige dat hij me kon vertellen is dat het wel de bedoeling is dat er uiteindelijk geen verschil meer moet zijn tussen fZiggo- en fUPC-gebied en dat ze alles gelijk willen gaan trekken. Maar die fusie was nog lang niet klaar.

Over IPv6 hebben ze ook bij de klantenservice naar eigen zeggen een groot tekort aan informatie van 'bovenaf'.

Ik vroeg nog of ik op de hoogte kon worden gehouden van eventuele nieuwe ontwikkelingen, maar dat 'kon ook niet'.

Dus ik begin toch wel heel erg graag weg te willen bij Ziggo, want dit schiet gewoon echt niet op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Snow_King
Orion84 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:36:
Hmm, bij mij (zie mijn post hierboven) op een EVW321B had het uit en weer aanzetten van wifispots dus als gevolg dat het modem geen IPv6 adres meer krijgt (IPv6 opties zijn nog wel zichtbaar).

Dat is voor de onwetende consument natuurlijk een prachtige oplossing (gezien IPv6 het probleem veroorzaakte), maar in mijn geval niet echt het gewenste resultaat (ik had ook geen verbindingsproblemen, maar gebruikte die wifispot 'truc' om andere redenen).
IPv6 was het probleem niet. Dat soort dingen moeten de wereld uit. Mensen raden nog steeds aan v6 uit te zetten.

Nee, het probleem is ISP's die veel en veeeel te laat begonnen zijn en nu halfbakken dingen proberen. Ze hebben v6 nooit echt op de agenda gezet.

De techniek zelf is het probleem echt niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
wopper schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:44:

Gebruikt Ziggo DHCPv6 om DNS servers uit te delen? Iemand die dat eens wil sniffen met wireshark?
Android gebruikt geen DHCPv6, dus dat zal daarbij wel via RA gaan.

Ik heb voor het eerst eens even m'n Android telefoon en tablet rechtstreeks verbonden met m'n modem, ze krijgen een slaac adres en een tijdelijk adres en het werkt vlekkeloos. Ook m'n Asus router is via slaac verbonden.

Een schermafdruk van m'n Ubee EVW320B met de apparaten die een slaac adres hebben, de laatste is de router die dus geen tijdelijk adres heeft:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Paul schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:24:
[...]

Laat ik die zinnen even in twee groepen uit elkaar trekken

[...]

[...]

Waar baseer je de aanname dat ze, wanneer ze dit 5 jaar geleden hadden gedaan, niet zouden klungelen?
Mijn stelling is dat ze nu aan het klungelen zijn.
Als ze dit 5 jaar geleden hadden gedaan dan waren ze tegen dezelfde problemen aangelopen als nu, en mogelijk zelfs tegen een heleboel problemen meer.
Vast wel. Maar dan waren die problemen nu, nu de IPv4 adressen op zijn, achter de rug.
Bij XS4All verliep het in het begin ook niet zo vlekkeloos, hoorde je niemand over...
En als Ziggo vijf jaar geleden was begonnen hadden ze mij ook niet gehoord over aanloopproblemen. XS4ALL heeft het dak gefixt ruim voordat het ging regenen. Ziggo heeft gewacht tot de bui losbarsste en nu worden ze nat.
En blijkbaar had XS4All een reden om er toen al zoveel resources tegenaan te gooien en vond men het belangrijk genoeg, bij Ziggo zijn ze daar nu pas. Dat het voor jou te laat is heeft Ziggo niet zoveel boodschap aan, dat gaan ze pas erg vinden als je je abonnement opzegt en naar (bijvoorbeeld) XS4All overstapt.
Dat ze aan mij geen boodschap hebben is op zich al een reden om maar eens te gaan shoppen. Wie zei er ook weer iets over klanten serieus nemen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:45

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:24:
[...]

The plot tickens. Blijkbaar zou het in mijn regio helemaal nog niet uitgerold moeten zijn. Maar ze zagen inderdaad wel ook prefixes geregistreerd staan of iets dergelijks. Ze gaan het uitzoeken :P
En inmiddels doet IPv6 het weer. En volgens webcare zou dat nu blijvend moeten zijn.

*duimt*

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snow_King
Ik dook gisteren in de design guide van CCS 2.0 (Combined Charging System 2.0) voor elektrische auto's en kwam daar zowaar IPv6 tegen!

Het idee is dat de auto via IPv6 tegen het laadstation kan praten (Link-Local) en via onder andere UDP, TCP en TLS veilig kan communiceren met het laadstation. Zo kunnen er XML berichten worden uitgewisseld.

PDFje: http://tesla.o.auroraobje...harging_System_V3_1_1.pdf
Task:
* Implement the IPv6 Internet Protocol Standard
* Entities implement the „must“ requirements of applicable
limitations, request for comments (RFCs) and protocol parameter limitations, request for comments (RFCs) and protocol parameter
settings
* Ensure unique addresses by using neighbor broadcast protocol
* Implementation of ICMPv6 to send error messages
Via deze manier zouden auto's ook toegang tot het internet moeten kunnen krijgen als ze aan het laadstation verbonden zijn en zo onder andere updates kunnen downloaden.

Wel leuk om te zien dat ze hier dus wel aan IPv6 denken!

Acties:
  • +2Henk 'm!
Holy shit daar moest ik vier keer langs lezen voor ik door had dat je 'sowieso' bedoelde.

• wopper
Orion84 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:28:
En hoezo doe je iets met portforwards op IPv6?

Wat ik wel een misser vind met de 321b is dat er geen instelbare IPv6 Firewall in zit. Je kan hem aan of uitzetten en that's it. Aanzetten betekent dat er geen nieuwe connecties van buiten naar binnen mogelijk zijn (dus je kan geen servertje of iets dergelijks draaien op IPv6), uitzetten betekent dat al je hosts vrij toegankelijk zijn.
Je geeft het antwoord op je eerste vraag in het tweede deel van je post ;-)

Ik bedoel met portforwards natuurlijk "firewall porten openen voor IPv6' niet te verwarren met "portforwards voor IPv4" wat netto hetzelfde resultaat geeft -> je webservers zijn benaderbaar.

Hoe zouden jullie het wijzigen van een dynamisch WAN IPv6 adres oplossen, ik wil niet met een extra applicatie laag in de vorm van een reverse proxy werken. Juist zo mooi dat bij IPv6 de routing de keuzes kan maken naar welk device het verkeer toe moet gaan. Misschien toch maar het SLAAC adres gebruiken in de DYDNS updates maar dan blijf je de firewall porten op je Ubee houden die je dan moet wijzigen bij een verandering voordat alles weer online is.

Of toch maar eens verder testen met de MACv6 rules ipv de harde port forwards, MAC adres blijft in de Ubee natuurlijk hetzelfde.

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
wopper schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:48:
[...]

Hoe zouden jullie het wijzigen van een dynamisch WAN IPv6 adres oplossen
Door een fatsoenlijke ISP te kiezen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keiichi
Jerrythafast schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:47:
[...]

Die he.net hops maken het wat verdacht... HE is een populaire tunnelbroker.
En een hele grote transit provider :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
traceroute to 2a01:388:378:150::1:42 (2a01:388:378:150::1:42) from 0, 30 hops max, 16 byte packets
 1  2a00:1280::1::1 (2a00:1280:8000:1::1)  7.897 ms  7.778 ms  8.551 ms
 2  2a00:1280:40::1 (2a00:1280:40::1)  7.041 ms  19.873 ms  7.039 ms
 3  2a00:1280:1:32::2 (2a00:1280:1:32::2)  7.092 ms  7.319 ms  7.089 ms
 4  2a00:1280:1:40::1 (2a00:1280:1:40::1)  7.089 ms  7.146 ms  12.526 ms
 5  2a00:1280:1:28::2 (2a00:1280:1:28::2)  12.16 ms  8.287 ms  8.192 ms
 6  2001:978:2:2d::3:1 (2001:978:2:2d::3:1)  9.068 ms  8.968 ms  8.8 ms
 7  be2038.ccr41.ams03.atlas.cogentco.com (2001:550:0:1000::9a36:2485)  9.502 ms  9.361 ms *
 8  * be12194.ccr41.lon13.atlas.cogentco.com (2001:550:0:1000::9a36:385d)  16.603 ms *
 9  * * *
10  be2572.rcr21.b015591-1.lon01.atlas.cogentco.com (2001:550:0:1000::9a36:266a)  17.315 ms  17.152 ms  17.226 ms
11  2001:978:2:45::7:2 (2001:978:2:45::7:2)  16.438 ms  16.443 ms  16.55 ms
12  cr0-gi1-2.thdo.ipv6.bogons.net (2001:4b10:0:8001::1)  16.666 ms  16.72 ms  16.615 ms
13  2001:4b10:0:8204::2 (2001:4b10:0:8204::2)  16.572 ms  16.702 ms  16.983 ms
14  csw0.thdo.as42689.net (2a01:388::2)  16.772 ms  16.799 ms  16.778 ms
15  csw1.ixn.as42689.net (2a01:388::4)  16.861 ms  16.804 ms  16.844 ms
16  2a01:388:0:1::1e (2a01:388:0:1::1e)  18.852 ms  17.065 ms  16.986 ms
17  2a01:388:378:f000::3 (2a01:388:378:f000::3)  26.967 ms  28.656 ms  28.484 ms
18  2a01:388:378:150::1:42 (2a01:388:378:150::1:42)  25.699 ms  25.304 ms  25.227 ms

Cogento is hier de transit :)

[Voor 76% gewijzigd door Keiichi op 25-03-2016 13:54]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1Henk 'm!
Jerrythafast schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:53:
[...]

True. Kun je hieraan zien of het een tunnel of native verbinding betreft? Het feit dat het twee hops zijn maak het m.i. nog het meest verdacht. Een tunnel heeft immers doorgaans twee uiteinden.
Dat die interfaces 30 en 100 gigabit zijn op core routers die in londen en amsterdam staan vind je niet relevant?

[Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 25-03-2016 13:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keiichi
Jerrythafast schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:53:
[...]

True. Kun je hieraan zien of het een tunnel of native verbinding betreft? Het feit dat het twee hops zijn maak het m.i. nog het meest verdacht. Een tunnel heeft immers doorgaans twee uiteinden.
Mijn traceroute ;) En whois informatie van het IP. Is het IP niet van he.net dan is het geen he.net tunnel ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snow_King
Keiichi schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:14:
[...]

Verder kijken, van hetzelfde ip :+ :+
Ik zag het ja!

Maar ik vind een niet gefilterde IPv6 verbinding wel zo fijn. Geen onzin met hole punching in firewalls enzo. Daarom staat op mijn verbinding thuis de firewall ook uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ja, je gebruikt die Linksys als een simpele level 2 switch. Daar komt geen IP (level 3) bij kijken.

Overigens, je zou als je dat wil die WRT320N kunnen flashen met OpenWRT dan ondersteunt hij wel IPv6.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Maurits van Baerle schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:01:
[...]

Je bedoelt de provider-afhankelijke configuratie? Aangezien het om een kleine groep technisch meer onderlegde klanten zal gaan (anders zullen immers niet hun modem in Bridge mode hebben laten plaatsen en een eigen router er achter hebben geconfigureerd) is het toch niet zo complex voor Ziggo om t.z.t. die configuratie ergens op hun site te plaatsen?

Of zie ik iets over het hoofd?
Een consumentenISP die configuratieinformatie publiek neerzet zodat het onwetende klantenbestand zelf kan kutten met die informatie en vervolgens als 't niet werkt de helpdesk kan bellen?

Ja inderdaad daar zitten ze om te springen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ximon schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:10:
Stel: je hebt een Playstation en wilt online spelletjes spelen. Dan is het wel relevant om te weten of er DS-Lite gebruikt wordt, maar niet per sé hoe het core netwerk in elkaar steekt. Het probleem is volgens mij dat ze in niet zoveel woorden "Ons netwerk ondersteunt geen spelcomputers" online zouden moeten zetten. Dat willen ze natuurlijk niet, dus dat doen ze niet en als iemand er vragen over gaat stellen is het "Sorry meneer, dat is uw eigen probleem".
En eigenlijk hebben ze gelijk. Je blaft tegen de verkeerde boom. Dat jouw spelcomputer niet meer werkt, is niet de schuld van je ISP, die kan er ook niets aan doen dat de IPv4 adressen op zijn. Het is de fabrikant van de spelcomputer die verzuimd heeft er IPv6 ondersteuning in te bouwen. Het is de fabrikant van de spelcomputer die op de doos had moeten zetten: Dit apparaat werkt niet met DS-Lite.

Ik heb zes jaar geleden al besloten om geen nieuw spul meer te kopen dat geen IPv6 ondersteunt. Als iedereen dat gedaan had, hadden al die spelcomputers nu IPv6 gehad en werkten ze gewoon met een DS-Lite verbinding.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01-11 09:51

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul
Roetzen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:48:
Je hebt geen recht van klagen als je om technische redenen een ander adres krijgt.
Als ik daarmee hetzelfde kan, be my guest. Sterker nog, dat gebeurt al eeuwen (IP-adres via DHCP, geen garanties dat je morgen nog hetzelfde adres hebt als vandaag). Echter, met een CGNAT-adres kan ik heel wat minder dan met een 'echt' adres. Als jij op jouw 6(10)-cijferige telefoonnummer alleen maar kunt bellen en niet gebeld kunt worden ga je ook klagen...

Als ik met mijn auto de binnenstad niet in mag dan kan ik een andere auto kopen of op een andere politieke partij stemmen. Misschien niet leuk, maar wel op te lossen. Als jij echter mijn globaal routeerbaar IPpv4-adres afpakt dan sta ik daar redelijk machteloos tegenover. Ik kan niet overal ter wereld IPv6 uit gaan rollen. Ik kan wel weggaan bij jou als klant... Of dat nu is wat je wilt als commerciële partij...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01-11 09:51
Roetzen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:14:
[...]
Het IPv4 feestje is over. Wen er maar aan.
Verre van, helaas. Zelfs op professioneel vlak loop ik hier tegenaan. Bijvoorbeeld: applicatie X bevat een bug waardoor iets niet goed werkt. Als we IPv6 support op de server uitschakelen hebben we geen last van deze bug. Als we de applicatie upgraden wordt IPv6 wel behoorlijk ondersteund. Jouw opmerking hierboven maken is in zo'n geval niet goed voor je carriëre.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Paul
Roetzen schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:14:
Het IPv4 feestje is over. Wen er maar aan.
Het IPv4-feest is nog volop gaande. De entree is gesloten, nieuwe gasten worden niet meer toegelaten (al mag je wel je toegangsbandje aan iemand anders geven...), maar het feest is verre van over. Dus in plaats van je kop in het zand te steken en mensen van van alles te beschuldigen zou je ook om je heen kunnen kijken en je realiseren hoe de situatie er daadwerkelijk voor staat.
Je kunt van ISP veranderen.
Of je leest de rest ook even in plaats van het uit de quote te knippen
Of je daar dan je globaal routeerbaar IPv4 adres tot in de eeuwigheid kunt houden is ook nog maar de vraag.
Wie heeft het over de eeuwigheid?

Er is ook een ander feestje gaande, en het bijzondere van deze feestjes is dat je beide tegelijk kunt vieren, maar als je me nu echter van het ene feestje af kickt, me alleen nog maar biertjes aanreikt over de omheining en verwacht dat ik me ga vermaken op een slecht verlichte dansvloer met nog slechtere muziek en een verdwaalde Europeaan in een groep Aziaten met dan ben ik niet degene die niet goed bezig is... Als je nu eerst eens zorgt dat dat andere feestje ook lekker op gang komt voordat je het ene feestje begint af te breken...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ximon schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:27:
[Het IPv4 feestje is over, wen er maar aan.]

Verre van, helaas. Zelfs op professioneel vlak loop ik hier tegenaan. Bijvoorbeeld: applicatie X bevat een bug waardoor iets niet goed werkt. Als we IPv6 support op de server uitschakelen hebben we geen last van deze bug. Als we de applicatie upgraden wordt IPv6 wel behoorlijk ondersteund.
En dan kom ik weer terug op wat ik steeds zeg, Men - de providers en de fabrikanten - heeft het veel te lang voor zich uit geschoven. Als ze vijf jaar geleden met IPv6 waren begonnen, waren die kinderziektes er uit gehaald vóórdat het begon te knellen met het gebrek aan IPv4 adressen en dan hadden we een fatsoenlijke overgang gehad. Nu wordt het vervelend omdat de IPv4 adressen op zijn en IPv6 nog niet klaar is. De bijeenkomst is misschien nog niet over, maar het is al lang geen feestje meer.
Jouw opmerking hierboven maken is in zo'n geval niet goed voor je carriëre.
Maak je geen zorgen. Zolang er geen tijdmachine wordt uitgevonden, is mijn carriëre veilig. Die heb ik namelijk achter de rug. Ik hoef geen rekening meer te houden met wat toekomstige werkgevers van mij zullen vinden. Ik kan me permitteren te schrijven wat ik denk.
Paul schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:32:
[...]
Het IPv4-feest is nog volop gaande. De entree is gesloten, nieuwe gasten worden niet meer toegelaten (al mag je wel je toegangsbandje aan iemand anders geven...), maar het feest is verre van over.
Het is al lang geen feestje meer. Het is een nachtmerrie geworden. Er moet truuk op truuk gestapeld worden om te zorgen dat er niemand omvalt van de dorst.
Dus in plaats van je kop in het zand te steken en mensen van van alles te beschuldigen zou je ook om je heen kunnen kijken en je realiseren hoe de situatie er daadwerkelijk voor staat.
Ik de kop in het zand steken? Ik ben juist één van degenen die steeds roept dat er struisvogelpolitiek wordt bedreven door IPv6 maar vooruit te schuiven. We wisten 10 jaar geleden al dat het einde van IPv4 in zicht was. Maar er werd niets gedaan. En nu zitten we met de gebakken peren. Dat is de schuld van de fabrikanten en de ISPs, maar niet alleen van hen. Het is óók de schuld van de consument die zijn verantwoordelijkheid niet neemt en doorgaat met het kopen van spullen die geen IPv6 ondersteunen. Tante Truus en oom Henk mogen dan geëxcuseerd zijn, maar dat geldt niet voor de deelnemers aan dit forum.

Je kunt je niet altijd verschuilen achter de consumentenbond. Wie het niet weet, weet het niet. Maar wij, tweakers weten het wel en dat brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. Wij hadden aan de verkoper van dat Sony speeltje moeten vragen: "doet het IPv6?" En als het antwoord dan "nee", of "iepeeveezes, wazzedatte" was, dan hadden we het terug moeten geven en zeggen: "bel me maar als je iets hebt wat wel IPv6 ondersteunt".
Er is ook een ander feestje gaande, en het bijzondere van deze feestjes is dat je beide tegelijk kunt vieren,
Dat andere feestje is nog niet echt op gang gekomen. En nee, je kunt niet beide feestjes tegelijk vieren. het ene is al lang geen feestje meer en bij het andere is de muziek en het bier nog onderweg. Er is dus momenteel even geen feestje. En dat komt omdat de organisatoren van dat tweede feestje veel te laat met de organisatie begonnen zijn.
maar als je me nu echter van het ene feestje af kickt, me alleen nog maar biertjes aanreikt over de omheining en verwacht dat ik me ga vermaken op een slecht verlichte dansvloer met nog slechtere muziek en een verdwaalde Europeaan in een groep Aziaten met dan ben ik niet degene die niet goed bezig is... Als je nu eerst eens zorgt dat dat andere feestje ook lekker op gang komt voordat je het ene feestje begint af te breken...
Ik ben niet meer bij machte om ergens voor te zorgen, anders dan er nog wat over te schrijven. Ik ben niet degene die het oude feestje afbreekt. De lol is er van af omdat het bier op is. En gerecycled bier lust niemand. Daar kan ik niks aan doen. En dat bij het andere feestje het bier nog maar mondjesmaat uit de tap stroomt is ook buiten mijn invloedssfeer. Ik heb gedaan wat ik kon. Ik heb de afgelopen zes jaar geen nieuw netwerkspul gekocht dat geen IPv6 ondersteunt. Ik ben weggelopen bij een DNS provider die onvoldoende IPv6 ondersteuning bood. En ik heb laten weten waarom ik het niet kocht of wegliep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 06 april 2016 @ 01:27:
[...]

Voor dat laatste hoef je niet oud te zijn... Sterker nog, dat gebeurt nog steeds. Maar dat lokale nummer (abonneenummer) bestaat uit 6 cijfers, niet 4. Het netnummer/kengetal bestaat uit 4 cijfers ;)

EDIT: In grote steden is het netnummer 3 cijfers, en het abboneenummer 6 cijfers.
Dat is ook alleen na het omnummeren.
In mijn woonplaats hadden ze eerst 5 cijferige nummers waar later dan er 2 voor zijn gezet.

Een kleiner dorp kan dus heel goed een 4 cijferig telefoonnummer hebben gehad voor de omnummering. Daarvoor hoef je echt niet bejaard te zijn ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snow_King
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:05:
[...]

Inderdaad, dat de Playstation 4 geen IPv6 ondersteunt is een fout van Sony. De Xbox One doet het bijvoorbeeld wel. Nou levert Sony voortdurend firmware updates voor de PS4 dus als ze flink onder druk gezet worden zouden ze het misschien kunnen gaan ondersteunen na een update.

Klagen bij Sony dus...
Vandaag kwam firmware update 3.50 uit voor de PS4 en mijn Playstation heeft nu een IPv6 adres, twee zelfs!

code:
1
2
3
4
5
root@soekris:~# ip -6 neigh show|grep 25
fe80::729e:29ff:fe9d:2225 dev eth1.100 lladdr 70:9e:29:9d:22:25 STALE
2a02:f6e:XX:0:YY:ef2a:79bc:351a dev eth1.100 lladdr 70:9e:29:9d:22:25 STALE
2a02:f6e:XX:0:YY:f31:66ba:6d53 dev eth1.100 lladdr 70:9e:29:9d:22:25 STALE
root@soekris:~#

Lijkt iets van een privacy extension toe te passen, want op zijn SLAAC adres is hij niet te bereiken.

Uiteraard direct een Wireshark er op los gelaten vanaf mijn router (Ubuntu), maar helaas. Zowel Netflix als YouTube gaan nog volledig over IPv4.

De playstation zie ik geen enkel IPv6 pakket naar de buitenwereld sturen. Zal eens voor een langere tijd een tcpdump open zetten, maar tot nu toe helemaal niets.

EDIT: Nadat ik de PS4 een herstart heb gegeven zie ik dat deze een verzoek heeft gedaan richting 2a02:26f0:f4:196::1363.

Dit adres is van Akamai. Hier ging een redelijk simpel HTTP verzoek heen:

code:
1
2
GET /netstart/ps4 HTTP/1.1
Host: ena.net.playstation.net

Daar kwam een 403 forbidden terug.

ena.net.playstation.net heeft zo te zien een IPv4 en IPv6 adres. Via beide protocollen komt er een 403 Forbidden terug.

Meer IPv6 verkeer heb ik mijn PS4 nog niet zien doen.

Wel heeft hij na een reboot weer een ander IPv6 adres.

[Voor 18% gewijzigd door Snow_King op 06-04-2016 23:17]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 27-11 10:34

Jerrythafast

Hier, aan de kust

De overgang van IPv4 naar IPv6 is heel simpel.
1. In den beginne heeft iedereen IPv4 (het IPv4 tijdperk).
2. Het grootste gedeelte van het internet rolt IPv6 uit naast IPv4 (het Dual Stack tijdperk).
3. De IPv4-adressen raken op. Dual Stack is dan niet meer mogelijk, maar voor zover die nog bestaan zouden IPv4-only toepassingen via DS-Lite werkend gehouden kunnen worden (het DS-Lite tijdperk).
4. Langzaam maar zeker sterft IPv4 een stille dood en wordt DS-Lite uitgezet (het IPv6 tijdperk).

Ik zie de volledige native Dual Stack verbinding dus als een tijdelijk iets, een overgangsmaatregel om over te stappen van IPv4 naar IPv6. Zodra de IPv4-adressen op zijn is Dual Stack niet meer mogelijk en is het Dual Stack tijdperk ten einde. De stap na Dual Stack is DS-Lite. Bij oud-Ziggo lijkt de overgang naar IPv6 in ieder geval netjes via Dual Stack te gebeuren: ik heb netjes een native Dual Stack verbinding. Netjes van fase 1 naar fase 2 gegaan dus.

Maar het is duidelijk dat dit bij diverse ISP's, waaronder oud-UPC, een gepasseerd station is: ze (en dan bedoel ik de hele wereld, niet alleen ISP's met een IPv4-gebrek zoals oud-UPC) zijn jaren te laat begonnen met uitrollen en moeten nu halsoverkop mensen naar DS-Lite overzetten omdat ze IPv4-adressen tekort komen. Ze hebben fase 2 overgeslagen. Niet netjes.

DS-Lite een gruwelijke oplossing noemen vind ik niet juist, het is een noodzakelijk kwaad om het IPv4 internet werkende te houden bij een tekort aan IPv4-adressen. DS-Lite had alleen pas mogen worden uitgerold nadat het gros van het internet over was op Dual Stack, zodat je voor dingen die van buitenaf bereikbaar moeten zijn gewoon IPv6 kunt gebruiken. Maar ja, het is nu eenmaal niet mogelijk om te kiezen wanneer het DS-Lite tijdperk in zou moeten gaan: het DS-Lite tijdperk begint gewoon op het moment dat de IPv4-adressen bij de ISP's op zijn. En dat is bij o.a. oud-UPC dus 2015/2016 geworden.

Dus, als 'het internet' het had gedaan zoals het moest, wanneer was dan het Dual Stack tijdperk? Ik zou zeggen: grofweg van 2000 tot 2015 (XS4ALL is er al sinds 2002 mee bezig, rolt het sinds 2010 uit). Nu dat de IPv4-adressen op zijn begint het DS-Lite tijdperk. Maar DS-Lite werkt alleen goed in een wereld waar het gros op IPv6 zit. Daarom wordt DS-Lite nu als gruwelijk ervaren; de wereld is er nog niet klaar voor. De wereld zit nog in fase 1.

Een deel van de wereld (zoals XS4ALL-klanten en in mindere mate de Ziggo-klanten in oud-Ziggo-gebied) krijgt een geleidelijke (maar ongetwijfeld veel minder geleidelijk dan had gemoeten) overgang naar IPv6, doordat er toch nog even Dual Stack tussendoor wordt uitgerold (hoe lang ik mijn IPv4 adres nog mag houden valt nog te bezien). Een ander deel van de wereld krijgt een overgang waarbij van alles kapot gaat omdat de ISP opeens geen IPv4-adressen meer heeft.

Om op de discussie van hierboven in te haken, wie is nou de schuldige? Bij wie mogen we klagen?
1. Fabrikanten die apparaten en software op de markt brengen die vereisen dat er een publiek routeerbaar IP-adres voorhanden is, maar tegelijkertijd geen IPv6 ondersteunen. Die zijn schuldig en daarbij mag je klagen. Ze hadden 10 jaar geleden al kunnen zien aankomen dat hun product zou stoppen met werken omdat je er bij IPv4 simpelweg niet van uit mag gaan dat er publiek routerbare adressen zijn. Dat was de afgelopen jaren weliswaar wel zo, maar daar waren kunstgrepen zoals NAT voor nodig en het was al lang duidelijk dat er een dag zou komen dat NAT op een hoger niveau zou gaan plaatsvinden. Ik heb er nog niet eens zo heel veel op tegen als een apparaat of programma alleen IPv4 ondersteunt, maar dan moet het wel volledig kunnen werken in een wereld waarin publiek routeerbare IPv4-adressen niet bij de consumenten thuis te vinden zijn.
2. Internetproviders die pas na 2010 zijn begonnen IPv6 uit te rollen. Het had er moeten zijn vóórdat IANA haar laatste blokken verdeelde. Ze zijn allemaal samen schuldig. Het hele internet had al over moeten zijn. Mogen we best over klagen. Dit is gewoon plichtsverzuim van de netwerkbedrijven.
3. Internetproviders die hun klanten IPv4-adressen afpakken. Dat oud-UPC nu IPv6 uitrolt is fantastisch. Dat het DS-Lite is vind ik ook prima (zie hierboven, het DS-Lite tijdperk zit eraan te komen). Maar het slaat nergens op dat je klanten die al een IPv4-adres hebben, dat adres ontneemt. Als je IPv4-adressen tekort komt om je backbone mee draaiende te houden, dan had je gewoon eerder moeten over gaan op uitrol van DS-Lite voor je nieuwe klanten zodat je een grotere buffer houdt. Door IPv4-adressen bij mensen thuis weg te halen maak je hun verbinding kapot.

Wat ik extra slecht vind van oud-UPC is dat ze je de keuze geven of je DS-Lite of IPv4-only wilt. Geef dan de keuze tussen DS-Lite en volledig Dual Stack. Oftewel: zorg dat iedereen in beginsel IPv6 heeft en geef de mensen die daar om vragen een IPv4 adres erbij. Dat je als ISP standaard DS-Lite uitrolt aan nieuwe klanten lijkt me een heel verstandige strategie. Zo houd je de IPv4-adressen die vrij komen door opzeggingen van vertrekkende klanten in kas. Die kun je dan uitdelen aan de nieuwe klanten die specifiek om een IPv4-adres vragen. Zo voorkom je dus dat je die laatste paar schaarse IPv4-adressen uitdeelt aan klanten die ze niet nodig hebben. (Met "vragen om IPv4" bedoel ik óók klanten die vragen waarom na hun overstap naar hun nieuwe provider hun PlayStation niet meer werkt. Die klanten vragen ook om IPv4, ook al weten ze dat niet.)

Als ik het eens voor het zeggen had in de wereld... :Y)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Paul schreef op zondag 10 april 2016 @ 19:21:
[...]
Ik had juist begrepen dat ze bij fUPC iedereen op DSlite aan het zetten zijn (per gebied), en dat nieuwe klanten sowieso (ongeacht het gebied) DSlite krijgen. Ik kan het echter mis hebben, er staat nogal wat info inhet topic, maar erg verspreid en regelmatig spreekt het elkaar tegen :) Het zou kunnen dat jouw versie de juiste is :)
AFAIK wordt dit op het moment alleen uitgerold in fUPC gebied voor klanten die een TC 7200 ontvangen.
Wanneer dringt het nu eens door? De IPv4-adressen zijn helemaal niet op, ze zijn in gebruik!

[…]

Op 5 mei vorig jaar kwam het bericht naar buiten dat Ziggo en fUPC in 3 maanden tijd 50.000 klanten zijn kwijtgeraakt. Ik weet niet hoor, maar volgens mij komen daar dus ook (minimaal, want er zullen ook wel zakelijke klanten tussen zitten) 50.000 IPv4-adressen mee vrij. Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en zijn er waarschijnlijk nog 100.000 opzeggingen geweest, dus nog eens 100.000 IPv4-adressen beschikbaar.
Ziggo gaat gewoon inefficient met de adressen om. Cisco DVB-C recorders, zonder netwerk functionaliteit, kregen [3 maanden geleden] een globaal routeerbaar IPv4 adres. Een Horizon box in fZiggo gebied, krijgt op zijn DVB-C interface, een globaal routeerbaar IPv4 adres, terwijl je hem niet als modem kan gebruiken.

Daar kan je meer IPv4 adressen besparen dan door bij nieuwe-klanten-die-geen-horizon-nemen DS-lite uit te rollen.

Volgens mij is een netwerk met alleen maar devices die jij controleert [het management netwerk/CPE] de ideale plek om IPv6 uit te rollen. En je kan meer dan O(224) aan CPE devices hebben voordat je in de problemen komt.

Comcast begon zo ook met IPv6.

Als de core IPv6 ondersteunt rol je daarna opt-in dual-stack uit. En een tijd later DS-lite. Zo ziet mijn utopische IPv6 migratie er uit :+.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Zr40 schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:47:
[...]
Op een gegeven moment moet dat toch gebeuren. Nu kan je als bedrijf, rekening houdend met je andere prioriteiten, dit nog op eigen tempo doen. Maar als je daar als bedrijf mee wacht tot het allerlaatste moment, dán moet je opeens op zeer korte termijn al die 500+ applicaties compleet doortesten. Nee, als ik daar de CTO zou zijn dan wist ik wel waar ik voor zou kiezen :)
Ik heb in de vorige eeuw ook gewerkt voor zo'n bedrijf waar nooit tijd vrijgemaakt kon worden voor dingen die niet volgende week klaar hoefden te zijn, maar die uiteindelijk toch wél moesten gebeuren. Ik werd een kkeer teruggefloten door mijn baas omdat ik bij een meetapparaat dat ik ontworpen had (hard - en software) nog even wat testjes deed om zeker te weten dat het na 1 jan 2000 ook nog zou doen wat het moest doen. Mijn baas zei: 1 jan 2000, dat is pas over vijf jaar, dat zien we dan wel weer. Stuur dat ding naar de klant zodat ik kan factureren. Mijn tegenwerping dat als het over vijf jaar terug zou komen omdat er dan toch een probleempje zou zijn, het dan véél meer tijd en geld zou kosten om het probleem op te lossen, dan wanneer ik dat nú zou doen, nu ik alles nog precies in mijn hoofd had zitten en alle gereedschappen bij de hand had. Dat argument maakte geen indruk op de baas.

Ik ben er in 1996 weg gegaan. Een jaar later was de tent failliet. Als je nooit tijd kunt maken voor iets dat niet volgende week klaar moet zijn, maar dat toch wel een keer moet gebeuren, dan ben je als bedrijf niet goed bezig.
Paul schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:05:
[...]

Ik wil privé een dienst aanbieden aan wat vrienden/familie. Omdat die door de bank genomen geen IPv6 hebben, heb ik daar (ook) een IPv4-adres voor nodig. Wat moet ik dan doen? Mijn zusje vragen ontslag te nemen en een baan te zoeken bij een bedrijf dat al wel IPv6 gebruikt?
[...]
Als je zusje het voor haar werk nodig heeft dat ze bij jouw privé dienst voor vrienden en familie kan, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn haar baas er van te overtuigen dat ook zijn bedrijf aan de IPv6 moet?

Ontslag nemen omdat er niets aan IPv6 gedaan wordt, is overigens wel een duidelijk signaal afgeven. Misschien moest je dat zelf ook overwegen. Een bedrijf waar er nooit tijd is voor zaken die niet volgende week klaar moeten zijn maar die uiteindelijk toch moeten gebeuren is niet goed bezig. Je kunt het gedwongen ontslag beter voor zijn.

Je zou overigens ook op de computer (laptop?) van je zusje een AYIYA tunneltje van SixXs kunnen installeren. Dan heeft ze overal IPv6 bij zich. O nee, wacht, dat gaat niet meer. SixXs heeft een tunnelstop. Helaas, je bent te laat, ESDB.
Dat doe ik ook wel, ben maar niet bang. En ik gooi regelmatig het balletje op, maar de business ziet de noodzaak op zich wel maar heeft andere zaken die belangrijker zijn. Zo zijn we bijvoorbeeld van het vervangen van XP (wat een heel karwei was)
Daar waren jullie dan behoorlijk laat mee. Weer iets dat te lang vooruit geschoven is. Dat had klaar moeten zijn vóódat M$ stopte met support voor XP.
rechtstreeks een fusie ingerold, wat ook weer heel veel werk met zich meebrengt. Als we moeten kiezen tussen 5.000 medewerkers die een half uur per dag kwijt zijn omdat zaken nog niet goed zijn geïntegreerd of het niet kunnen benaderen van een of andere Aziatische website die niet werk-gerelateerd is, dan weet ik wel wat men belangrijker vindt.
Ja, er is altijd wel wat. Het doet me denken aan de mensen die van plan zijn te stoppen met roken, maar nu nog even niet, want ik zit nu net in een verhuizing, een echtscheiding, een nieuwe baan, een kind, een onzindelijke hond, de kat heeft jongen en de goudvis is dood.

Dat IPv6 gaat echt niet weg Tenzij je wilt dat het met jouw bedrijf net zo gaat als dat bedrijf waar ik in 1996 afscheid van nam. Dat bedrijf ontsnapte aan het Y2K probleem door tijdig failliet te gaan...
[...]
Ik hoef er niet nóg één, ik ben blij met die ene die ik heb. Maar die wil ik voorlopig wel graag houden...
En voorlopig mag je het ook houden. Ziggo zet je op verzoek terug naar IPv4 only.

Met de nadruk op "voorlopig".
[...]
Het staat Ziggo natuurlijk vrij om daar intern heel anders mee om te springen. Daarnaast zitten alle klanten op DHCP, dus als er nog 10 adressen in een pool in gebruik zijn dan prop je die klanten in een andere pool, waarna Ziggo die adressen elders in kan zetten. Ik neem niet aan dat Ziggo klanten achter CGNAT zet omdat ze die IPv4-adressen terug willen geven aan RIPE nee :)
Teruggeven aan RIPE zullen ze zeker niet doen. Misschien als ze in geldnood komen, wel verkopen aan iemand die ze nog harder nodig heeft en er geld voor heeft. (Marktwaarde van een IPv4 adres in ongeveer €10,-)

Waarschijnlijker is dat Ziggo het te veel geld en moeite vind om naast elkaar DS-Lite en Dual stack te onderhouden en dat alleen DS-Lite over blijft.

Op termijn raak je je publiek IPv4 adres kwijt.
.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

2fish schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:32:
Hier in Azië zijn al providers die uit noodzaak zijn overgestapt op IPv6-only lijnen. Daarover bieden ze een IPv4-tunnel aan met een intern adres om het IPv4-web toegankelijk te houden.
Dat noemen we dus DS-Lite. Is er al in sommige delen van Oostenrijk en Duitsland en dat gaat dus nu hier ook komen.
Voor de gemiddelde consument werkt dat ok maar ik hoef niet uit te leggen dat VPN e.d. naar je eigen router dan bijzonder lastig wordt als je ergens buitenshuis op een IPv4-lijn zit. Waar in het westen nog een redelijke voorraad v4-adressen bestaat, is dat hier dus een heel ander verhaal. Het is gewoon op en we moeten overstappen
En dat moeten we hier ook. Maar er zijn hier partijen die de noodzaak niet zien zitten om verbinding te hebben met "een paar Aziaten"... :(
Wat mij betreft, doet de hele wereld daar maar snel aan mee. Al was het maar omdat we dan van dat ellendige NAT af zijn.
NAT maakt inderdaad meer kapot dan je denkt. Daar wil ik ook best van af.
Paul schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:11:
[...]
Precies... Dus ze moet maar een andere baan zoeken... Want die baas krijgt ze dus niet overtuigd, en wat heb ik (want dat was je punt) dan precies fout gedaan?
Waarom krijg ik nu toch de indruk dat jouw zus het voor haar werk helemaal niet nodig heeft om verbinding te maken met jouw "familie server"?
[...]
Welk gedwongen ontslag?
Dat als de Toko failliet gaat als de klanten gaan weglopen omdat je ze geen IPv6 kunt bieden.
Het gaat echt uitstekend...
Dat is dan juist een goede tijd om dingen te doen die toch een keer gedaan moeten worden. Huur er desnoods externe krachten voor in. In de slechte tijden heb je alles nodig om het hoofd boven water te houden.
Weten welke adressen je überhaupt uit moet gaan delen. IPv4 is simpel, je kiest iets in RFC1918 en je kunt van internetprovider switchen zoveel je wilt. Bij IPv6 moet je daar iets meer moeite voor doen...
IPv6 is juist veel simpeler dan IPv4 met NAT. Je moet alleen even wennen aan de andere manier van denken. Eventueel neem je bij RIPE een Provider Independent Range. Dan hoef je nooit meer adressen te wisselen als je van provider verandert.
[...]
En dat is ook geen enkel probleem, MITS er een volwaardig alternatief is. En dat is IPv6 op dit moment gewoon nog niet. Dat jij dat niet in wilt zien (of in ieder geval niet aan mij wilt bekennen) noem ik je kop in het zand steken.
Dat volwaardig alternatief is er inderdaad nog niet. Maar dat komt niet omdat ik de kop in het zand steek, dat komt omdat al die anderen die IPv6 maar voor zich uit geschoven hebben de kop in het zand gestoken hebben. Tja, en nu zitten we met de gebakken peren. :(

Het slechte nieuws is dan dat je het voorlopig maar even zonder goede oplossing moet doen. Overigens boffen we hier nog. In de VS en Canada is het heel gewoon dat er in de contracten voor een consumenten aansluiting staat dat men geen servers mag draaien.
CyBeR schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:50:
Een andere oplossing daarvoor overigens is PI adressen aanvragen. Moet je alleen wel een ISP hebben die meewerkt.
Hij heeft het over 5000 man. Dat is dus geen kleine toko. Die moeten wel een ISP kunnen vinden die dat kan en wil.

[Voor 8% gewijzigd door Roetzen op 11-04-2016 16:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Paul schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:11:
Waarom zou IPv6 voor 99% van de bedrijven / klanten een drijfveer zijn? Wat boeit het de klant of de kassa van de Hornbach nu op IPv6 of IPv4 met de zijn server communiceert? Welke klant interesseert welk protocol de CNC in de fabriek van Ikea met zijn controller praat?
Dat boeit ze helemaal niet, net zoals het het management van jouw bedrijf niet boeit. Echter boeit het ze wél wanneer de kassa of de CNC niet werkt omdat in 1 week op het laatste moment alle 500+ verschillende apparaten en applicaties compleet getest en gemigreerd dienen te worden. Hetzelfde management zal dan vragen waarom dit niet veel eerder gebeurd is.
Bij IPv4 kan ik gewoon beginnen (RFC1918). Met ULA ook, maar moet ik er een tweede range naast hebben om op internet te kunnen
Precies, dat is het hele punt. Als je niet afhankelijk wenst te zijn van een concrete range die je vanuit je ISP krijgt, dan gebruik je ULA voor je interne adressering. De range vanuit je ISP gebruik je dan om het internet op te kunnen. Dat kan gewoon tegelijk.

[Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 11-04-2016 18:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Zr40 schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:58:
[...]
Dat boeit ze helemaal niet, net zoals het het management van jouw bedrijf niet boeit. Echter boeit het ze wél wanneer de kassa of de CNC niet werkt omdat in 1 week op het laatste moment alle 500+ verschillende apparaten en applicaties compleet getest en gemigreerd dienen te worden. Hetzelfde management zal dan vragen waarom dit niet veel eerder gebeurd is.
Precies. Als ik nog netwerkbeheerder was, zou ik als het kon het management er helemaal niet mee lastig vallen. Ik heb 20 jaar geleden mijn baas ook niet verteld dat ik in 1992 al bezig was met Y2K. Het was dat hij in 1995 vroeg waar ik mee bezig was, anders had hij het pas op 1 jan 2000 geweten. Als ik nu nog netwerkbeheerder was zou ik het gewoon stilletjes in gang zetten. En als dan het management een paar jaar later in paniek bij mij komt met het verhaal dat een concurrent diep in de problemen zit omdat ze IPv6 links hebben laten liggen, en als ze dan vragen hoe dat bij ons zit, dan zou ik kunnen zeggen: "O, dat hebben wij twee jaar geleden al geregeld, alles draait hier op IPv6",

Acties:
  • +4Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:14
Ik ben nu, na een dag werken, mijn bookmarks aan het bij-lezen en na 10 minuten dit topic te lezen ben ik geen fuck wijzer geworden. |:(
Ik zie alleen maar een welus-nietus verhaal over wie de schuldige is aan het niet implementeren van IPv6 en wat welus en nietus de beste oplossing voor nu.

Laten we dus weer graag terug On-Topic gaan en dat hele welus-nietus verhaal achter wegen laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:02
wopper schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:21:
Als Ziggo het horizon box model aanpast kunnen we nog jaren vooruit met IPv4. d:)b Elke ziggo klant heeft (indien de box aanwezig is) dus twee publiek adressen.

Ziggo heeft echt veel IPv4 space man man man.

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46492239
Interessant hè? Als we nou die hele horizon-meuk eerst eens op puur IPv6 gooien, dan hebben we vast genoeg IPv4 om iedereen op Dual Stack te zetten. En klaar is klara. Leest Ziggo webcare hier mee?
Zal er eens een twittertje aan wagen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

2fish schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 06:08:
Het valt mij vooral op dat mensen zich hier blijkbaar erg bezig houden met het al dan niet implementeren van ipv6 op lijnen waar ze zelf niets mee te maken hebben. Wat boeit het als bedrijf x zijn prioriteiten anders stelt dan jij? Het lijkt mij veel belangrijker om te focussen op het invoeren van ipv6 door ISP's. Die partijen zijn nu namelijk de limiterende factor, niet de aansluiting van mijn buurman.
Uiteraard is het belangrijk dat de ISPs zo snel mogelijk IPv6 invoeren. Maar het lijkt er op dat ze daarbij een duwtje in de rug nodig hebben. En dat duwtje in de rug moet van de klanten komen die er om vragen. We hebben een kip en ei probleem. De ISPs zeggen "de klanten vragen er niet om". En de klanten vragen er niet om omdat de ISPs geen haast maken en omdat er geen business case is..

En dan zeg ik dat er partijen zijn die ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dan doel ik met name op instellingen die (mede) door publiek geld gefinancierd worden. en daarbij reken ik dan ook de zorginstellingen want die worden betaald uit de premies voor de verplichte ziektekostenverzekering. Verplicht, dus ook een soort belasting. Een goed functionerend internet is een maatschappelijk belang. Het is in ons aller belang dat het niet vastloopt omdat de IPv4 adressen opraken en het alternatief: IPv6 maar niet van de grond komt. Mijn mening is dat die instellingen hun maatschappelijke verantwoording moeten nemen en een pro-actief IPv6 beleid gaan voeren.

En daarom zeg ik wat van het lijntje van de buurman, alhoewel ik daar slechts een indirect belang bij heb.

Ja je denkt toch niet dat ze dat wel via IPv6 doen? Dat zou vooruitstrevend en verstandig zijn…

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik kreeg van Ziggo een uitnodiging om toe te treden tot een beta test team dat nieuwe features voor de Horizonbox gaat testen. Dat aanbod ga ik dus afwijzen met als reden dat ik al in 2009 besloten heb geen nieuw netwerkspul in huis te halen dat geen IPv6 ondersteunt. De Horizonbox ondersteunt nog geen IPv6, dus ze mogen bij mij terug komen als ie dat wel doet. Dan wil ik best helpen dat te testen onder IPv6.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Wat de nieuwe features gaan worden gaan ze me pas vertellen als ik me als deelnemer aanmeldt en de geheimhoudingsovreenkomst teken. Nee, ik weet dus inderdaad niet zeker of IPv6 niet één van de nieuwe features gaat worden. Maar aangezien IPv6 niet direct prioriteit lijkt te hebben bij Ziggo, lijkt me dat niet waarschijnlijk. Maar als het er wel in komt mogen ze me altijd bellen. :)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:22:
Maar aangezien IPv6 niet direct prioriteit lijkt te hebben bij Ziggo, lijkt me dat niet waarschijnlijk. Maar als het er wel in komt mogen ze me altijd bellen. :)
En gebeld hebben ze. Niet om een HB met IPv6 aan te bieden, maar wel om een nieuw modem aan te bieden wat IPv6 zou ondersteunen. Maar ze konden niet zeggen of het een UBee, een Cisco of een Technicolor zou worden. Enfin we zullen zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Meten is weten, wopper :) 'Voelt sneller' en 'lijkt beter te werken' klinkt wel erg als onderbuikgevoel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jerrythafast schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:52:
Willen ze je modem niet vervangen? Gewoon de stekker d'r uit en zeggen dat hij niks meer doet :9 >:)
offtopic:
Dat heb ik bij Concepts eens gedaan om een vermoeden te testen, nadat ik de stekker eruit had getrokken kreeg de helpdeskmedewerker alsnog de statuspagina van een (blijkbaar andere) modem te zien 8)7 Uiteindelijk bleek Reggefiber de wijkcentrale een beetje verkloot te hebben, de boel was niet en/of verkeerd aangesloten daar. Dus iemand anders zat op mijn verbinding :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:12
wopper schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:07:
1 Kerel die tegen het autistisch spectrum scoort met al zijn credit regeltjes en geen uitzonderingen mogelijk.
Lekker makkelijk om kritiek te leveren vanuit je luie stoel, doe het hem maar eens na.
Als je geen strikte regels hanteert voor dit soort projecten is het eind al snel zoek, dus ik geef hem groot gelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul
Jerrythafast schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:56:
Een IPv4 /28?! Je mag tegenwoordig al blij zijn als je een /32 weet te bemachtigen :X
Ja, tegenwoordig wel ja. Maar wie denk je dat die 4 miljard adressen hebben? Dat zijn allemaal bedrijven die al lang een breed een /28 of groter hebben en over moeten naar IPv6. Die komen hier vragen wat de best practice is met betrekking tot het configureren van een load balancer :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Raven schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:14:
Ik XXL, wat ik in NL altijd haal i.v.m. lengte. In de US ligt de nadruk echter op breedte en was ook langer dan de XXL in NL. Kwam daar te laat achter :/
Dat is toch gezellig, dan kun je er samen met een persoon naar keuze in :+

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 26-11 16:11
Roetzen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 01:10:
[...]

Dus je was er bij...

Vertel....
Nou kijk het zit zo. agresionpower is bakker en er werd een taart bij 'm besteld met als opschrift "500000 IPv6 aansluitingen!". Omdat hij ook interesse heeft in IPv6 kon hij het niet laten om de taart extra lekker te maken om zo'n belangrijke mijlpaal te vieren. En natuurlijk moet er dan wel getest worden of de taart wel extra lekker is!

Dus zo weet agresionpower dat die taart zo lekker was :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Zsub schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:37:
[...]

Nou kijk het zit zo. agresionpower is bakker en er werd een taart bij 'm besteld met als opschrift "500000 IPv6 aansluitingen!". Omdat hij ook interesse heeft in IPv6 kon hij het niet laten om de taart extra lekker te maken om zo'n belangrijke mijlpaal te vieren. En natuurlijk moet er dan wel getest worden of de taart wel extra lekker is!

Dus zo weet agresionpower dat die taart zo lekker was :)
En dat weet jij natuurlijk omdat jij die taart bij hem hebt besteld! Dus dan weet jij meer over wat de IPv6 taskforce heeft besproken :> Mind sharing? O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

GuntherDW schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 19:22:
We zullen zien wat Jeroen erop antwoord. Ik heb hem ineens gevraagd of ik m'n mail adres die aan de NIC hangt kan wijzigen naar Gmail, of dat ik daarvoor best een totaal nieuwe support ticket voor aanmaakt. We shall see.
Ik ken de beste man niet, maar van wat ik in dit topic over hem lees verwacht ik dat hij een afzonderlijk ticket wil hebben voor het wijzigen van het e-mailadres. :9 Dit topic is niet goed voor zijn imago heb ik het idee :P

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

GuntherDW schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 10:25:
Wel, ik heb m'n domain bij hun, DNS settings staan ook (onrechtstreeks) bij hun, maar elke keer als ik v6 records invul krijg je een mooie error te zien dat enkel v4 records ondersteund worden....
DNS.be ondersteunt het gewoon, OVH *claimt* het te ondersteunen maar liegt ronduit al jarenlang.
Dat lijkt me een goede reden om afscheid te nemen van OVH en een DNS provider te zoeken die het wel ondersteunt.

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Vanaf morgen gaat de groei afvlakken. Het is immers een 88-day average, en morgen is het precies 88 dagen na 1 februari. Dat was de dag waarop IPv6 werd aangezet.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

CyBeR schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:42:
Duh. Dat is gewoon een XS4ALL fritzbox onding met standaardinstellingen.

Die camping is echt niet zo vooruitstrevend dat ze dat helemaal hebben zitten inregelen hoor :P
Oh, ik weet het. Hij heeft niet eens een fatsoenlijk gastnetwerk ingesteld. Ik kan zijn printer bij de receptie zien. Het opmerkelijke is juist dat IPv6 "vanzelf" is gegaan. Twee jaar geleden was het er nog niet. Er is niets aan de hardware veranderd. Zelfde Fritzbox, zelfde WiFi repeatertjes verspreid over het veld. Verleden jaar was er ineens IPv6. Xa4All heeft het toen blijkbaar voor bestaande klanten aangezet.
wopper schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:55:
[...]

Kies jij je campings uit op IPv6 enabled :9 ?
Nee, ik ben hier voor de radiokampweek. Doe ik al jaren. Zo lang dat ik de tel ben kwijt geraakt.

Maar ik vond het wel leuk even te melden dat er IPv6 is. :)

• wopper
Jeroen_R schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:25:
[...]

Vreemd om te zien dat de trace van fZiggo naar xs4all op IPv6 via LG en HE gaat, waar hij op IPv4 wel rechtstreeks naar xs4all gaat.
Waarom op IPv4 wel rechtstreeks peeren, en op IPv6 niet?
Omdat IPv4 peerings al jaren staan en IPv6 default vaak alleen bij nieuwe peerings meegenomen wordt. Een provider zal een IPv6 "bijtrek" project moeten starten en dat kost resources. Zeker om alle andere peering partijen te benaderen en af te stemmen.

Maar goed sinds dit jaar zou je zeggen dat het langzaam tijd gaat worden voor Ziggo. Zeker met hun IPv6 uitrol om ook de externe kant bij te trekken en optimaal te ontsluiten op het IPv6 internet.

En dan is deze peering nog wel echt heel gemakkelijk over de AMS-IX, dan zijn alle ip adressen en contact details bekend. Mijn inziens slecht dat ze niet alle peerings nagelopen hebben op tenminste de publieke peering platformen.

Maar dit is een van de redenen dat voor mij IPv4 only internet snappier aanvoelt dan dualstack. Gaat om de milliseconden maar toch, voor een TweakerT valt het op >:)

[Voor 20% gewijzigd door wopper op 30-04-2016 20:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snow_King
Hipska schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:42:
Idd een taart met daarop de grafiek van IPv6 groei.
Laten we hopen dat deze harder omhoog gaat.

Recentelijk komt er bij Gmail mail in de Spambox als het over IPv6 komt en de server niet goed geconfigureerd is. (Of SPF, DKIM, etc).

Al meerdere telefoongesprekken vernomen waar klanten vragen om IPv6 dan maar uit te zetten.... Daar gaan wij dus niet zo maar in mee :) IPv6 is namelijk het probleem niet, vaak is het dus een config die ergens anders brak is die gefixed moet worden.

Maar die instelling leeft nog steeds bij heel veel mensen. Zet IPv6 maar uit, dan is het probleem weg.

Ook worden wij er op aan gekeken omdat wij standaard servers mét IPv6 opleveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!
fe80 is meer vergelijkbaar met 169.254.0.0/16. Het zijn adressen die gelimiteerd zijn tot een layer 2 broadcast domein. 10.0.0.0/8 is op zich gewoon routable, zij 't dan niet op 't internet.

(169.254.0.0'/16 is technisch gezien ook routable want er is niet echt een direct equivalent in ipv4, maar dit is 't dichtstbijzijnde qua functie.)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08:26

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als het goed is doet http://tweakblogs.net (afhankelijk van je dns caches) nu ook ipv6 :) (en https/2)

Ik misbruik de tweakblogs een beetje als testdomein, dus als iemand hem niet via ipv6 krijgt (die hem wel via ipv6 zou kunnen krijgen) dan hoor ik het graag.

[Voor 44% gewijzigd door Kees op 11-05-2016 16:07]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kees schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:06:
Als het goed is doet http://tweakblogs.net (afhankelijk van je dns caches) nu ook ipv6 :) (en https/2)

Ik misbruik de tweakblogs een beetje als testdomein, dus als iemand hem niet via ipv6 krijgt (die hem wel via ipv6 zou kunnen krijgen) dan hoor ik het graag.
Deels, Tweakblogs zelf wel, Tweakimg niet. Maar dat klopt denk ik?

http://tweakblogs.net 2001:9a8:0:e:1337:0:80:1
http://tweakimg.net 213.239.154.21

edit: Via HE-tunnel trouwens. Geen idee of https/2 getest kan worden in FF.
edit2: Volgens https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/spdy-indicator/ werkt https/2 :)

[Voor 13% gewijzigd door Raven op 11-05-2016 16:49]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Leuk om te zien: ik heb laatst het gastennetwerk van mijn XS4ALL Fritz!Box in gebruik genomen. Voor IPv4 krijg je dan een extra RFC1918 reeks erbij die naar je enkele uitgaande IP wordt gerouteerd. Voor IPv6 pakt hij een tweede /64 uit de /56 die ik van m'n provider krijg. Zo netjes 👌🏻. Dan is IPv6 wel echt weer een vooruitgang!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kees schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:27:
Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat je voor ipv6 geen NAT doet,
Dat was niet als algemene stelling bedoeld, alleen hoe het bij mij werkt. Ik ben niet principieel tegen NAT en IPv6, ook onder IPv6 zijn er toepassingen voor, NAT is uiteindelijk gewoon gereedschap. We hebben het gelukkig niet meer nodig omdat er te weinig adressen zijn en we NAT nodig hebben om uberhaupt bereikbaar te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Intern gebruik je gewoon lokale adressen, dan hoef je nooit om te nummeren.
Pagina: 1 2 3 ... 7

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee