Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 86 ... 130 Laatste
Acties:

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:54:
[...]
XS4All, Solcon en ZeelandNet van wat ik zo weet
KPN: Native dual stack met een toegewezen range aan thuisnetwerk.

Is hier (of in pfsense topic besproken :)
Weet het protocol ff niet meer en geen zin om de pcap te openen :+

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:51

Roetzen

he.net Certified Sage

Compizfox schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:42:
[...]

Heb je daar met HE.net wel last van? Met SixXS heb ik nu idd ook gewoon een PoP in NL.
Ik had met he.net ook een pop in NL (Amsterdam), maar de 2001:470:: prefix die je krijgt wordt door de
geolocatie in de VS gepositioneerd.
jvhaarst schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:04:
Is er ergens een overzichtje welke providers op welke manier van IPv6 voorzien ?

Zo dadelijk is mijn sixxs tunnel dood, en ik zie Ziggo hier (fUPC) nog lang geen IPv6 aanbieden, en zolang ze op mijn werk geen IPv6 op de werkplekken uitrollen wil ik niet achter cgNAT.
Andere baas zoeken? >:)

[ Voor 37% gewijzigd door Roetzen op 28-03-2017 12:35 ]

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Roetzen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:25:
[...]

Ik had met he.net ook een pop in NL (Amsterdam), maar de 2001:470:: prefix die je krijgt wordt door de
Mijn HE-IPv6-adres komt zelfs in the middle of nowhere uit daar :P
Google Maps linkje

Zouden ze daar wel internet hebben? :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:48
Wij zitten sinds kort in een nieuw pand en hebben daar een Connect MKB aansluiting van Ziggo.
Na wat googelen was ik op de volgende twee documenten gestuit:

https://www.techconnect.nl/files/connectmkb.pdf
https://www.techconnect.n...pv6-en-ziggo-connect-mkb/

Ik was hierdoor hoopvol aan de slag gegaan met de router, Helaas nog niet voor elkaar gekregen om een IPv6 adres te krijgen. Wat overigens al wél gelukt is op de xs4all backup lijn.

Na een belletje naar de klantenservice kwam de reden naar boven: U zit in voormalig UPC gebied en daar is simpelweg nog helemaal geen IPv6 beschikbaar :( Er was intern ook niets over bekend over de komst hiervan naar het voormalige UPC netwerk.Grrrrr

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

stormfly schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:45:
[...]

Jeps gaat fout bij content streams. "je bent in het buitenland"
[...]

Ai, da's dan best wel kut. Met SixXS had ik daar geen last van, ik zat "echt" in Nederland.

Misschien is 6rd van Tweak dan een beter idee? Zitten daar nog nadelen aan?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

6rd is natuurlijk wel een 6in4 tunnel achter de schermen, maar afgezien van dat heb ik geen nadelen kunnen ontdekken. De /56 komt uit 2a02:58::/32 en hoort bij dezelfde ASN als het IPv4 adres. Latency en bandbreedte zijn nagenoeg gelijk bij IPv6 en IPv4, althans bij mijn 100 Mbit/s abonnement buiten Coanet-gebied.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
Is 6rd niet "6 TO 4" ? :)

Overigens maak ik zelf gebruik van een Tweak verbinding -binnen- coanet gebied. Ook dan werkt 6RD van Tweak over het algemeen prima. Behalve laatst, toen heb ik het noodgedwongen uitgeschakeld omdat veel ipv6 sites ontzettend traag waren (probleem in de border relay bij Tweak ? ).

Verder heb ik ook het idee dat Fritz!box (de door Tweak geleverde 5490, maar ook mijn 7490 ) nog steeds ICMPv6 te dicht heeft staan. Bij sommige sites, of bv. een SSH verbinding naar mijn VPS bij TransIP heb ik nog steeds geregeld haperingen (path mtu problemen?). En bij ipv6-test.com staat ICMP ook op filtered.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ipv6-test geeft bij mijn XS4ALL Fritz!Box ook ICMP filtered aan, maar ik weet niet of die test echt op MTU problemen test of gewoon een ICMP ping probeert. Ik ervaar in ieder geval geen issues met IPv6 terwijl ik dankzij de PPPoE overhead geen MTU van 1500 heb. Is er een goeie Path MTU test on-line?

[ Voor 23% gewijzigd door Bigs op 28-03-2017 14:54 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, 6to4 is weer iets anders, maar ook dat maakt gebruik van 6in4 achter de schermen.

6in4 kennen we natuurlijk van de handmatig aangemaakte tunnels zoals van HE en SixXS.

Bij 6rd wordt de prefix en tunnel endpoint via DHCPv4 aangeboden aan de router. Die zet dan een 6in4 tunnel op. De prefix is deels afhankelijk van het einde van je IPv4 adres, hoeveel bits daarvan is gespecificeerd door de 6rd parameters. De tunnelconfiguratie kan je natuurlijk ook zelf doen - de tunnel werkt ook zonder DHCPv4.

Bij 6to4 wordt er automatisch een 6in4 tunnel opgezet enkel op basis van je IPv4 adres. Bij 1.2.3.4 wordt de prefix dan 2002:102:304::/48. Als tunnel endpoint wordt 192.88.99.1 (een anycast adres) gebruikt. Waar 192.88.99.1 naartoe en 2002:...::/48 vandaan gerouteerd wordt is altijd de vraag, en deze route is vaak niet vast. 192.88.99.1 zou door je ISP intern afgehandeld kunnen worden, maar je ISP heeft geen controle over hoe 2002:...::/48 bij jou komt.
Overigens maak ik zelf gebruik van een Tweak verbinding -binnen- coanet gebied. Ook dan werkt 6RD van Tweak over het algemeen prima. Behalve laatst, toen heb ik het noodgedwongen uitgeschakeld omdat veel ipv6 sites ontzettend traag waren (probleem in de border relay bij Tweak ? ).
Wanneer was dit? Ik heb zelf niets gemerkt, maar mijn Atlas probe misschien wel.
Verder heb ik ook het idee dat Fritz!box (de door Tweak geleverde 5490, maar ook mijn 7490 ) nog steeds ICMPv6 te dicht heeft staan. Bij sommige sites, of bv. een SSH verbinding naar mijn VPS bij TransIP heb ik nog steeds geregeld haperingen (path mtu problemen?). En bij ipv6-test.com staat ICMP ook op filtered.
Ik gebruik een EdgeRouter. Hier geen haperingen of geblokkeerde ICMPv6.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
Dat DHCPv4 gedeelte van 6RD snapte ik inderdaad. Maar haalde dus 6in4 en 6to4 door elkaar. Thanks ;)

Wanneer de problemen optraden kan ik niet meer echt zeggen. Dit moet ergens in januari geweest zijn. Toen had ik geen tijd meer om er dieper op in te gaan vanwege verbouwing ten behoeve van een op komst zijnde gezinsuitbreiding (binnenkort dus nóg minder tijd :+ ).

Overigens krijg ik komende donderdag een Fritz!box 5490, die ik sowieso even from scratch wil configureren. Zal dan IPv6 ook weer aanzetten. Heb zelf ook een Ripe Atlas probe staan dus wellicht kan ik dan zelf ook wat verder kijken, mocht het probleem zich weer voordoen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 13:26
Raven schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:44:
[...]

Google Maps linkje

mensen in dat plaatsje hebben wel vaker location hits >:)
http://fusion.net/story/287592/internet-mapping-glitch-kansas-farm/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

...... :? 8)7 |:( :F etc...
MaxMind will refresh its database next Tuesday. And the Taylor farm will, hopefully, be a quiet place again sometime soon.
Uhm, er is blijkbaar niets gebeurt? :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Bij die van mij gaat het al een stuk beter: Google Maps linkje naar locatie.

Midden in 'Cheney Reservoir', ook in de buurt van het geografische midden. Ik heb al een correctie aangevraagd, maar ik gok dat dat 'gewoon' genegeerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap-Jan op 13-04-2017 14:21 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zr40 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:31:
6rd is natuurlijk wel een 6in4 tunnel achter de schermen, maar afgezien van dat heb ik geen nadelen kunnen ontdekken. De /56 komt uit 2a02:58::/32 en hoort bij dezelfde ASN als het IPv4 adres. Latency en bandbreedte zijn nagenoeg gelijk bij IPv6 en IPv4, althans bij mijn 100 Mbit/s abonnement buiten Coanet-gebied.
OK, bedankt voor de info. Ik heb ook een KPN-wholesale-aansluiting van Tweak (WIA heet het volgens mij).

eymey schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:48:
Is 6rd niet "6 TO 4" ? :)

Zover ik begrijp is 6rd inderdaad 6to4, maar dan opgezet door (en binnen het netwerk van) de ISP.

Dit klinkt wel goed, ik zal er binnenkort eens mee testen. Aan een /56 heb ik meer dan genoeg, en zolang dat statisch is en ik verder dezelfde controle heb over dat subnet als bij SixXS vind ik het prima :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Compizfox schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:22:
Dit klinkt wel goed, ik zal er binnenkort eens mee testen. Aan een /56 heb ik meer dan genoeg, en zolang dat statisch is en ik verder dezelfde controle heb over dat subnet als bij SixXS vind ik het prima :)
6rd geeft dezelfde prefix zolang het IPv4 adres hetzelfde blijft. Bij Tweak is een statisch IPv4 adres een vereiste voor gebruik van 6rd, dus dat is geen probleem :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 28-03-2017 22:55 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Jerrythafast schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:39:
[...]

Hier was de laatste wijziging nog steeds 16 december 2016. Nog geen drie maanden dus hier.
En inmiddels zijn we weer een maand verder. Nu dus vier maanden met nog steeds dezelfde prefix. :)

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 21:48
We zijn misschien niet altijd even blij met de ipv6 ondersteuning in nederland.
Maar in spanje zijn ze blij dat ze nu de 0.2% hebben aangetikt.Het kan dus altijd erger :p

https://twitter.com/Spainv6Council/status/849174770155487232

• Bigs
  • Niet online
agresionpower schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:58:
We zijn misschien niet altijd even blij met de ipv6 ondersteuning in nederland.
Maar in spanje zijn ze blij dat ze nu de 0.2% hebben aangetikt.Het kan dus altijd erger :p

https://twitter.com/Spainv6Council/status/849174770155487232
Mijn ouders wonen in Spanje en die zitten via een straalverbinding (lokaal initiatief) achter drievoudige NAT, wat uiteindelijk ergens via een DSL lijntje het Internet op lijkt te gaan. IPv6 is daar nog heel ver weg :+

• agresionpower
Bigs schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:03:
[...]

Mijn ouders wonen in Spanje en die zitten via een straalverbinding (lokaal initiatief) achter drievoudige NAT, wat uiteindelijk ergens via een DSL lijntje het Internet op lijkt te gaan. IPv6 is daar nog heel ver weg :+
Ipv6 zou het juist een heel stuk eenvoudiger kunnen maken, want, geen NAT :)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
agresionpower schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:13:
[...]

Ipv6 zou het juist een heel stuk eenvoudiger kunnen maken, want, geen NAT :)
zal dat niet liggen aan het netblok welke de 1e partij krijgt?

stel de 1e krijgt ene /56, 2e krijgt dan een /64, dan heb je toch nog iets nodig? (mij lijkt dat de 2e router, niet nodig een extra /64 kan aanvragen en die "zomaar" kan doorsturen naar de 3e zodat deze dat aan de gekoppelde devices kan geven. imo met bride-mode en/of vlan kan je meer oplossen

• agresionpower
Dutch2007 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:01:
[...]

stel de 1e krijgt ene /56, 2e krijgt dan een /64, dan heb je toch nog iets nodig? (mij lijkt dat de 2e router, niet nodig een extra /64 kan aanvragen en die "zomaar" kan doorsturen naar de 3e zodat deze dat aan de gekoppelde devices kan geven. imo met bride-mode en/of vlan kan je meer oplossen
Hoeveel de 2e "krijgt" hangt helemaal van je instellingen af natuurlijk.
Je zou bijvoorbeeld statische adressen kunnen gebruiken, dan heb je aan een /120 ook wel genoeg ;)

• Dutch2007
agresionpower schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:56:
[...]

Hoeveel de 2e "krijgt" hangt helemaal van je instellingen af natuurlijk.
Je zou bijvoorbeeld statische adressen kunnen gebruiken, dan heb je aan een /120 ook wel genoeg ;)
maybe, maybe, maar dat zie ik de gemiddelde consument/particulier niet gebruiken

Daar is 't gewoon inpluggen/wifi connected en 't moet werken (out-of-the-box) :+

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dutch2007 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 17:01:
[...]

Als je SLAAC wilt hebben, dan moet je een /64 gebruiken inderdaad. Maar het is wel technisch mogelijk om een kleiner subnet dan een /64 te hebben hoor. Maar dan heb je alleen geen SLAAC. En zelfs in dat geval kan een router via DHCPv6 adressen uitdelen zodat het "plug-en-play" is voor de gebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 05-04-2017 00:34 ]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:34
Compizfox schreef op woensdag 5 april 2017 @ 00:33:
[...]

Als je SLAAC wilt hebben, dan moet je een /64 gebruiken inderdaad. Maar het is wel technisch mogelijk om een kleiner subnet dan een /64 te hebben hoor. Maar dan heb je alleen geen SLAAC. En zelfs in dat geval kan een router via DHCPv6 adressen uitdelen zodat het "plug-en-play" is voor de gebruiker.
Gewoon niet doen kleiner dan /64. Dat gaat echt veel rare dingen veroorzaken die je van te voren niet kon verzinnen.

Lekker SLAAC en een /64 gebruiken, maakt je leven veel makkelijker.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Snow_King schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:02:
[...]

Gewoon niet doen kleiner dan /64. Dat gaat echt veel rare dingen veroorzaken die je van te voren niet kon verzinnen.

Lekker SLAAC en een /64 gebruiken, maakt je leven veel makkelijker.
Ik stel ook niks voor om te doen. Ik geef alleen aan dat het best technisch mogelijk is om een kleiner subnet dan /64 te hebben.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:31
Compizfox schreef op woensdag 5 april 2017 @ 12:31:
[...]

Ik stel ook niks voor om te doen. Ik geef alleen aan dat het best technisch mogelijk is om een kleiner subnet dan /64 te hebben.
Klopt intern nog een /60 door gerouteerd uit een /56. In die /60 zit ons nieuwe bedrade gasten netwerk met allemaal losse /64 blokjes per SER. Werkt allemaal prima.

Wat ze denk ik bedoelen, niet elke IPv6 stack is optimaal omdat het nog "nieuw" is voor vele partijen. Waardoor er vaak hardcoded (bugs) in zitten die het alleen laten werken op /64 prefixen.

Maar dat is qua netwerk routeren geen probleem meer een endhost uitdaging.

• Snow_King
stormfly schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:22:
[...]

Klopt intern nog een /60 door gerouteerd uit een /56. In die /60 zit ons nieuwe bedrade gasten netwerk met allemaal losse /64 blokjes per SER. Werkt allemaal prima.

Wat ze denk ik bedoelen, niet elke IPv6 stack is optimaal omdat het nog "nieuw" is voor vele partijen. Waardoor er vaak hardcoded (bugs) in zitten die het alleen laten werken op /64 prefixen.

Maar dat is qua netwerk routeren geen probleem meer een endhost uitdaging.
Klopt, ik ben bang dat kleiner dan /64 allemaal vage problemen gaat opleveren. Daarom zou ik het mensen niet aanraden.

/64 is eigenlijk overal best practice, ik zou daar niet van afwijken.

• stormfly
Snow_King schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:25:
[...]

Klopt, ik ben bang dat kleiner dan /64 allemaal vage problemen gaat opleveren. Daarom zou ik het mensen niet aanraden.

/64 is eigenlijk overal best practice, ik zou daar niet van afwijken.
Er zijn zoveel partijen die IPv6 niet snappen 8)7 Neem mijn absolute voorkeursmerk voor thuisnetworking UBNT ofwel ubiquiti.

Als je daar IGMP (multicast) snooping aanzet op je LAN switch, dan filtert hij ook IPv6 multicast streams weg...

Zelfs zij als partij met een vrij grote installbase, op heel veel campings, hotels en amerikaanse scholen. Zijn zij ook nog niet echt met IPv6 bezig. Maar die feature set stijgt gestaagd met elke week meer thumbs/kudo's dus we gaan er welk komen.

Conclusie met een /64 heb je de meeste kans dat e.a. het beste blijft werken maar het is nog een beetje een wereld waarin wat fouten worden mee gecodeerd door personen die IPv4 code schreven. 8)

• Bigs
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:36:
[...]

Als je daar IGMP (multicast) snooping aanzet op je LAN switch, dan filtert hij ook IPv6 multicast streams weg...

[..]
Ik heb hier een keer mijn ervaring gedeeld met een Netgear m4300 (switch van € 3000). Daar staat out-of-the-box IGMP snooping aan, maar MLD snooping uit. Dus praktisch geen IPv6 mogelijk. Nu verwacht ik van Netgear niet zo heel veel, maar dit was wel teleurstellend. De meeste switches werken ongeconfigureerd gewoon als een domme L2 switch en dan werkt IPv6 tenminste ook gewoon.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

stormfly schreef op woensdag 5 april 2017 @ 13:22:
[...]

Maar in dat geval is je kleinste subnet toch nog steeds een /64?

• stormfly
Compizfox schreef op woensdag 5 april 2017 @ 18:31:
[...]

Maar in dat geval is je kleinste subnet toch nog steeds een /64?
Klopt mooi design he :)

• agresionpower
Interesant artikel van Ripe.
Al ben ik het niet helemaal eens met de conclusie die ze op het einde trekken.

https://labs.ripe.net/Mem...ipeness-through-the-years

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12 09:00
agresionpower schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:19:
Interesant artikel van Ripe.
Al ben ik het niet helemaal eens met de conclusie die ze op het einde trekken.

https://labs.ripe.net/Mem...ipeness-through-the-years
Wat is uw conclusie dan?

• agresionpower
Nou, sinds ze gestopt zijn met het verplichten van de ipv6 aanvraag zie je dat het percentage van LIR's met een 0 ster rating toegenomen is. De conclusie dat de verplichting niet bijgedragen heeft lijkt me dan ook niet helemaal terecht.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een 1 ster rating zegt anders ook niets over IPv6 support. Als je IPv6 adresruimte toegewezen krijgt dan heb je al 1 ster. Als je daadwerkelijk IPv6 routeert dan heb je er minimaal twee. (bron)

Wat je hier ziet is dat LIRs die anders toch niets met hun destijds verplichte IPv6 allocatie doen nu ook geen IPv6 allocatie aanvragen. Desondanks blijft volgens het artikel de groei van het aantal LIRs met 2 of meer sterren gelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 13-04-2017 12:51 ]

• Madmama
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-06-2023
[...]

Die van mij kwam in Mexico uit voor whatever the reason, ineens netflix in het spaans 8)7

• Snow_King
Zr40 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:45:
Een 1 ster rating zegt anders ook niets over IPv6 support. Als je IPv6 adresruimte toegewezen krijgt dan heb je al 1 ster. Als je daadwerkelijk IPv6 routeert dan heb je er minimaal twee. (bron)

Wat je hier ziet is dat LIRs die anders toch niets met hun destijds verplichte IPv6 allocatie doen nu ook geen IPv6 allocatie aanvragen. Desondanks blijft volgens het artikel de groei van het aantal LIRs met 2 of meer sterren gelijk.
Ik kreeg laatst nog een 5 sterren shirt van Ripe toegestuurd omdat we al een hele tijd volledig IPv6-ready zijn. Leuk voor de verzameling er bij!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Madmama schreef op donderdag 13 april 2017 @ 13:31:
[...]

Die van mij kwam in Mexico uit voor whatever the reason, ineens netflix in het spaans 8)7
Ik had daar ook al wat over geschreven.

Ik had ook correcties ingediend voor al mijn he.net subnetten en het lijkt erop dat Maxmind die toegepast heeft. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

agresionpower schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:29:
[...]

Nou, sinds ze gestopt zijn met het verplichten van de ipv6 aanvraag zie je dat het percentage van LIR's met een 0 ster rating toegenomen is. De conclusie dat de verplichting niet bijgedragen heeft lijkt me dan ook niet helemaal terecht.
Die redenering kan ik volgen en onderschrijven.

Ik vind wel dat de resultaten teleurstellend zijn. Dat het percentage vier sterren rond de 20% blijft hangen sinds 2013 is nou niet echt om in juichstemming te komen... ;(

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij heb ik weer een plaatjes-host te pakken met IPv6 issues, https://c1.staticflickr.com , zie bijv. ehtweak in "[Discussie] Arduino-topic" Als ik IPv6 aan laat staan blijven de plaatjes maar laden zonder dat er wat verschijnt, IPv6 uit: Laden meteen goed.

Host-file maar weer eens bijgewerkt :O

Oscar Wilde

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ligt dan eerder aan jouw IPv6, aangezien 't hier probleemloos werkt (XS4ALL native, MTU automagisch door de Fritz!Box op 1492 i.v.m. IPv6 via PPPoE). Via Chromium en `curl`, no problemo :)

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 24-04-2017 18:09 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Flickr (of iets op de route naar Flickr) lijkt ICMP6 packet-too-big te blokkeren, waardoor PMTUD niet werkt. Flickr stuurt een 1500 byte packet naar jou, door de tunnel passen slechts 1480 byte packets en de tunnel server stuurt packet-too-big terug. Dit komt niet aan bij Flickr.

De TLS handshake lukt wel, want de packets daarvan zijn klein genoeg. Maar de grote packets die daar op volgen komen niet bij jou aan. En omdat de handshake wél lukt valt de browser niet terug op IPv4. Resultaat: er gebeurt niets.

Je kan hier controleren of er aan jouw kant problemen zijn met PMTUD: http://ipv6-test.com/pmtud/

@Osiris: Met jouw MTU van 1492 zou jij er ook last van moeten hebben. Pas je (of de fritzbox wellicht) MSS clamping toe? Dat verbergt namelijk het probleem.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:50:
@Osiris: Met jouw MTU van 1492 zou jij er ook last van moeten hebben. Pas je (of de fritzbox wellicht) MSS clamping toe? Dat verbergt namelijk het probleem.
I dunno. Een `tracepath6` gaf verder wel time-outs (naar ik aannam het doel-IP), maar géén lagere MTU ergens halverwege o.i.d.

De routes richting dat IP heeft nogal wisselend moeite met een MTU van 1492. Een aantal maal 't volgende gedraaid:

code:
1
sudo traceroute6 -F c1.staticflickr.com 1492

De ene keer gaat 't prima, de andere keer (via een andere route) gaat 't mis.. Tot ge-1-3-0.pat1.dee.yahoo.com (2001:7f8::2846:0:1) is bij mij alles goed, vanaf daar begint het te wisselen, al dan niet succesvol.

[ Voor 36% gewijzigd door Osiris op 24-04-2017 19:11 ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Raven schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:50:
Volgens mij heb ik weer een plaatjes-host te pakken met IPv6 issues, https://c1.staticflickr.com , zie bijv. ehtweak in "[Discussie] Arduino-topic" Als ik IPv6 aan laat staan blijven de plaatjes maar laden zonder dat er wat verschijnt, IPv6 uit: Laden meteen goed.

Host-file maar weer eens bijgewerkt :O
Hier met mijn static IPv6 blok bij Helden van Nu ook geen enkel probleem.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zr40 schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:50:
Flickr (of iets op de route naar Flickr) lijkt ICMP6 packet-too-big te blokkeren, waardoor PMTUD niet werkt.
*zucht*, weer dat probleem. Dat zou het wel kunnen verklaren, met tunnels merk je dat meteen.

Oscar Wilde

• stormfly
Hoe hebben jullie de ICMPv6 policies staan in de firewalls, met name voor inkomend kant?

Inkomend:
-ICMP PTB toelaten
-ICMPv6 overig blocken

Uitgaand:
-ICMP v6 toelaten
-v6 internet verkeer toestaan

De securityofficer wil niet dat zijn interne adressen vanaf het internet te pingen zijn, maar je wilt ook geen geneuzel met MTU/PTB wat niet werkt.

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 05:25:
De securityofficer wil niet dat zijn interne adressen vanaf het internet te pingen zijn, maar je wilt ook geen geneuzel met MTU/PTB wat niet werkt.
Wat is de reden hiervoor?

De IPv6 ranges zijn te groot om praktisch te scannen (zoals met zmap wel voor v4 kan).

Wanneer je weet dat een bepaald ip gebruikt wordt kan je ook voor andere services scannen.

Dat kan je verbeteren door privacy extensions te gebruiken en er op te letten dat je geen verbindingen naar buiten maakt vanaf een adres waarop services luisteren.

(Denk aan shodan dat IPv6 adressen harveste via NTP servers)

• stormfly
ANdrode schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:29:
[...]

Wat is de reden hiervoor?

De IPv6 ranges zijn te groot om praktisch te scannen (zoals met zmap wel voor v4 kan).

Wanneer je weet dat een bepaald ip gebruikt wordt kan je ook voor andere services scannen.

Dat kan je verbeteren door privacy extensions te gebruiken en er op te letten dat je geen verbindingen naar buiten maakt vanaf een adres waarop services luisteren.
Ja op IPv4 doe je het ook niet, dus vooral denk ik met name de visie van het verleden proberen in IPv6 te proppen.

Maar technisch hebben jullie dus allemaal ICMPv6 openstaan van buiten naar binnen toe? Niet een kleine subset van ICMPv6 maar echt alles?

• Bigs
  • Niet online
Ik heb thuis ICMPv6 naar binnen uitstaan.. ik vind het niet nodig dat de buitenwereld kan zien of ik thuis ben ;) Voor zakelijke werkplekken zou ik hetzelfde aanhouden. Voor servers en netwerkonderdelen moet ICMP natuurlijk volledig aan staan anders ben je gewoon irritant :P

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:12:
[...]
Ja op IPv4 doe je het ook niet, dus vooral denk ik met name de visie van het verleden proberen in IPv6 te proppen.
Als er op een machine publiek bereikbare diensten draaien dan is het alleen security theater om (een subset van) ICMPv6 te gaan filteren.

Op andere apparaten zijn privacy extensions erg nuttig. Daarmee beperk je de tijd dat het observeerbaar is dat een machine online is.

In de v4 wereld:
Voor interne adressen/management netwerk zou ik er voor kiezen dat internet alleen te bereiken is via een HTTP proxy.

In een groot maar iets minder restrictief netwerk was het internet bereikbaar maar werden flows en DNS resultaten ge-whitelist gelogd en werden outliers geblokkerd (… kost wat engineering uren maar dan heb je wat). Daar wordt er met routing voor gezorgd dat bepaalde ranges niet door deze (wat ms vertragende) stap heen moeten.
Maar technisch hebben jullie dus allemaal ICMPv6 openstaan van buiten naar binnen toe? Niet een kleine subset van ICMPv6 maar echt alles?
De KPN experiaboxen filteren een subset van ICMPv6 en dat geeft geen problemen.

IPv4 ICMP filteren op een machine die publieke diensten draait is security through obscurity en doe ik niet*.
*: Vroeger wel tot ik meer security kennis kreeg

• stormfly
ANdrode schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:25:
[...]

De KPN experiaboxen filteren een subset van ICMPv6 en dat geeft geen problemen.

IPv4 ICMP filteren op een machine die publieke diensten draait is security through obscurity en doe ik niet*.
*: Vroeger wel tot ik meer security kennis kreeg
Weet je welke subset is dat af te lezen voor, en te delen?

Tja alles wat open staat, is aan te vallen. De grootste DDOS attacks komen voort uit een simpele NTP poort udp op 123 of DNS 53.

Aan elke ICMP reply zit een CPU process vast dus heeeeeel zwart wit genomen ben je kwetsbaarder als je het open laat staan.

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:37:
[...]
Weet je welke subset is dat af te lezen voor, en te delen?
Ik weet dat ik er bij ipv6-test.com een negatief oordeel over krijg. Ik kan er niets over instellen maar wil wel tests draaien.
Tja alles wat open staat, is aan te vallen. De grootste DDOS attacks komen voort uit een simpele NTP poort udp op 123 of DNS 53.
Zeker. Alleen je moet weten dat een machine actief is. Dat is bij IPv6 moeilijk geworden. De subnetten zijn te/vervelend groot om brute force te scannen (en als je dat doet kan je ook voor een specifieke service scannen).

By default outbound -> inbound flows filteren met een stateful firewall daar zie ik wel waarde in
Aan elke ICMP reply zit een CPU process vast dus heeeeeel zwart wit genomen ben je kwetsbaarder als je het open laat staan.
Afgelopen november waren er DDOS aanvallen waarbij ICMP type 3 packets verstuurd werden (BlackNurse aanval). Deze pakketten werden door de CPU van cisco routers verwerkt.

Ik zou banger zijn voor de CPU van routers (cisco...) dan voor ddos'en van clients ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 25-04-2017 19:53 ]

• stormfly
@ANdrode als je op de link https://www.cisco.com/web...curity_Best_Practices.pdf kijkt op page 9 zie je een plaatje met A en B erin. PTB icmp pakketten moet je die nu "door" je firewall heen laten end to end? (lees ik kan vanaf thuis PTB.MTU onderhandelen met de webserver).

Of is PTB een lokale link onderhandeling die voor elke tussenliggende link noodzakelijk is? Maar niet end to end?

http://www.cisco.com/c/en...ip/22974-icmpv6codes.html

A Packet Too Big message is sent in response to a packet that it cannot forward because the packet is larger than the Maximum Transmission Unit (MTU) of the outgoing link.

Of wel in deze uitspraak lijkt het alsof de router het alleen op zijn eigen linken nodig heeft (en alle tussenliggende componenten dus ook) waarin hij "vooruit" kijkt of het pakket past, en dat naar "achter" toe doorgeeft dat het gaat passen of niet.

Ik denk dat het end to end moet omdat je een path-MTU hebt, maar dacht ik gooi hem even op voor een goede discussie _/-\o_

Deze geeft het nog gedetailleerder weer op page 40/41 http://www.montefiore.ulg...c/cours/ISIR/ipv6_sec.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 26-04-2017 10:28 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De verzender van het voor de betreffende link te grote packet moet zijn pmtu kunnen reduceren. Dat kan alleen als de packet-too-big afgeleverd wordt bij de verzender. Fragmentatie is immers alleen toegestaan door de verzender, niet door tussenliggende routers.

Voorbeeld:

A--[1500]--B--[1500]--C--[1480]--D

A stuurt een 1500 byte packet naar D. Dat past niet door de link tussen C en D. C stuurt packet-too-big terug naar A. Zodra A dit ontvangt stuurt deze voortaan alleen packets van maximaal 1480 bytes naar D.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2017 10:47 ]

• stormfly
Zr40 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:46:
De verzender van het voor de betreffende link te grote packet moet zijn pmtu kunnen reduceren. Dat kan alleen als de packet-too-big afgeleverd wordt bij de verzender. Fragmentatie is immers alleen toegestaan door de verzender, niet door tussenliggende routers.

Voorbeeld:

A--\[1500]--B--\[1500]--C--\[1480]--D

A stuurt een 1500 byte packet naar D. Dat past niet door de link tussen C en D. C stuurt packet-too-big terug naar A. Zodra A dit ontvangt stuurt deze voortaan alleen packets van maximaal 1480 bytes naar D.
Thanks dat deed het al vermoeden, dank voor je uitleg.

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:09:
@ANdrode als je op de link https://www.cisco.com/web...curity_Best_Practices.pdf kijkt op page 9 zie je een plaatje met A en B erin. PTB icmp pakketten moet je die nu "door" je firewall heen laten end to end? (lees ik kan vanaf thuis PTB.MTU onderhandelen met de webserver).
Hele goede set sheets, bedankt voor de link :)

• Bigs
  • Niet online
Toch wordt het stukje bij beetje wel gemeengoed.. ik zit in een Landal huisje in Haarle met niet bijzonder snelle WiFi via een eigen Ziggo kabelmodem (fZiggo gebied), maar mooi wel IPv6! :)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Bigs schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:42:
Toch wordt het stukje bij beetje wel gemeengoed.. ik zit in een Landal huisje in Haarle met niet bijzonder snelle WiFi via een eigen Ziggo kabelmodem (fZiggo gebied), maar mooi wel IPv6! :)
Wat heb je voor modem? Een Ubee EVW321b of iets anders?

• Bigs
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:08:
[...]

Wat heb je voor modem? Een Ubee EVW321b of iets anders?
Zo'n Ubee ja.

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Hallo,

Ik zie dat ik zo'n 5 tot 10 jaar te laat ben met het starten met IPv6, alle topics behalve dit topic zijn al minstens 5 jaar oud.
En aangezien dit topic ook zo enorm lang is, wilde ik hier gewoon een paar vragen stellen.

Ik heb 2 ADSL verbindingen van XS4ALL en die hebben beide IPv6 native en zo'n Fritz!box modem.

Ik zie in die modems echter geen mogelijkheid om zelf de IP's van mijn locale machines in te stellen en ook is er geen reverse DNS voor die PC's.
IPv6-test zegt dat ik de ping v6 zou door moeten laten, maar dat kan ik geloof ik alleen per IP doen.

Zijn er modems of routers die ik zou kunnen overwegen die betere voorzieningen bieden voor IPv6?
Ik heb ook al zitten denken aan een dedicated machine die ik als router en firewall zou kunnen gebruiken.
Vroeger had ik Freesco draaien, maar dat deed (doet) geen IPv6.

En wat is de beste plek om verdere informatie te verkrijgen? Bij de provider krijg ik niet al te veel info.
Over het algemeen krijg ik de indruk dat het grootste deel van de Internetwereld IPv6 (nog) niet helemaal snapt. Maar dan heel goed aan mij liggen :)

Misschien zijn er hier wat mensen die mij een beetje op gang kunnen helpen, waarvoor bij voorbaat hartelijk dank.

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

TEREDO

Het blijkt nog te bestaan. Omdat ik eens wilde zien hoe het was om een DS-Lite aansluiting te hebben, deed ik een experiment. Ik liet mijn server alleen op IPv6 antwoorden en haalde het A record bij de hostnaam weg. Dat ging eigenljk best goed.

Het enige was dat ik vanaf de camping met mijn laptopje niet meer bij mijn server kon. De WiFi op de camping was IPv4 only. Een AYIYA tunnel van SiXs zou dat opgelost hebben, maar ja, SixXs gaat over en kleine vier weken op zwart, dus dat schiet niet op.

Iemand suggereerde half schertsend dat ik dan maar Teredo moest gebruiken. Ik dacht dat Microsoft de Teredeo servers al jaren geleden uit de lucht had gehaald, maar tot mijn niet geringe verbazing werkt het nog steeds. Het is traag en af en toe is er een timeout, maar het werkt nog wel. Net goed genoeg voor een client only connect vanaf de camping...

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Hé ineens gaat het weer omhoog. Wat zou dat zijn?

http://www.worldipv6launc...t/images/graphs/Ziggo.png

Afbeeldingslocatie: http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/Ziggo.png

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20
De servicedesk en de retentiedesk vertellen me dat de ConnectBox die ze tegenwoordig uitleveren ook IPv6 zouden doen (maar ze playen het ook ontzettende down, "er veranderd niks als je IPv6 hebt" en zo...), maar op mijn ConnectBox (speciaal de [verkeerde] Ubee laten vervangen en modem uit bridge laten halen, fZiggo) heb ik alleen IPv4...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ANdrode
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:31:
De servicedesk en de retentiedesk vertellen me dat de ConnectBox die ze tegenwoordig uitleveren ook IPv6 zouden doen (maar ze playen het ook ontzettende down, "er veranderd niks als je IPv6 hebt" en zo...), maar op mijn ConnectBox (speciaal de [verkeerde] Ubee laten vervangen en modem uit bridge laten halen, fZiggo) heb ik alleen IPv4...
Misschien bedoelen ze dat de DS-Lite leveren op de ConnectBox?

Ik heb niet gelezen dat er dual-stack geleverd werd op de ConnectBox. Deze ondersteunt dat trouwens wel >:)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Paul schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:31:
Maar jij bent een "oude" klant. Misscien moet je op wat knoppen drukken om IPv6 te krijgen. Maar misschien krijg je dan DS-Lite.
ANdrode schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:53:
[...]

Maar dan vooralsnog alleen aan nieuwe klanten is mijn vermoeden.
Ik heb niet gelezen dat er dual-stack geleverd werd op de ConnectBox. Deze ondersteunt dat trouwens wel >:)
De trend is dat alle dochters van Liberty Global geleidelijk overgaan op DS-Lite. Het ligt dus in de lijn der verwachtingen dat fZiggo daar ook niet aan ontkomt. Ook de bestaande klanten niet op termijn vrees ik.

• ShadowLord
  • Laatst online: 00:26
[...]

Als ik op www.worldipv6launch.org kijk zie ik dat de Ziggo grafiek enkel de fZiggo klanten betreft (ASN 9143).

Ik verwacht dat de DS-Lite klanten enkel onder de UPC ASN vallen (6830).

Edit:
Je ziet wel dat UPC (Liberty Global) ook omhoog gaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/LibertyGlobal.png

Helaas zijn dit getallen voor heel Europa en niet voor NL alleen aangezien UPC hier een paar grote netwerken van heeft gemaakt (ASN 5089, 6830, 20825 en 29562 volgens www.worldipv6launch.org).

[ Voor 28% gewijzigd door ShadowLord op 17-05-2017 09:31 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• agresionpower
[...]

Toen ik mijn abonnement aanpaste kreeg ik een connectbox zonder ipv6.
Na wat aandringen werd ik alsnog van ipv6 voorzien. Het zou me niet verbazen als ze inmiddels gewoon uitleveren met ipv6 geactiveerd.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

agresionpower schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:25:

Toen ik mijn abonnement aanpaste kreeg ik een connectbox zonder ipv6.
Na wat aandringen werd ik alsnog van ipv6 voorzien.
Dual Stack of DS-Lite?

fZiggo of fUPC?

• elsinga
  • Laatst online: 09:37

elsinga

=8-)

Ik kreeg bij een nieuwe fUPC aansluiting op 20 april met een CB gewoon IPv4-only. Geen DS-Lite en zeker geen dual stack. Nu in bridge ook netjes IPv4-only (maar dual stack was leuker geweest).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• agresionpower
Roetzen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:46:
[...]

Dual Stack of DS-Lite?

fZiggo of fUPC?
ds-lite en fUPC

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Weet iemand of dat nieuwe ArcaOS 5.0 (Blue Lion, opvolger van OS/2) IPv6 ondersteunt?

• Dutch2007
Roetzen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:22:
Weet iemand of dat nieuwe ArcaOS 5.0 (Blue Lion, opvolger van OS/2) IPv6 ondersteunt?
Geen idee, heb ze voor de "grap" een ticket via contact form ingeschoten, stond niets van op hun wiki..

https://www.arcanoae.com/wiki/

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ik kon ook niets over IPv6 vinden en zoeken naar "ArcaOS and IPv6" of zo iets levert nul hits op. En hun website doet ook geen IPv6. Dus ik vrees het ergste...

Maar ze presenteren het wel als:

Arca Noae brings OS/2 into the 21st Century

Tja....

Edit: Ik heb hier IPv6 op de WiFi van de camping :)

[ Voor 10% gewijzigd door Roetzen op 19-05-2017 17:29 ]

• Dutch2007
Roetzen schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:28:
Ik kon ook niets over IPv6 vinden en zoeken naar "ArcaOS and IPv6" of zo iets levert nul hits op. En hun website doet ook geen IPv6. Dus ik vrees het ergste...

Maar ze presenteren het wel als:

Arca Noae brings OS/2 into the 21st Century

Tja....

Edit: Ik heb hier IPv6 op de WiFi van de camping :)
Bij deze je antwoord, heb email van ze gekregen..

Hi, Michael...

At this time, IPv6 support is on our nice-to-have list, but we have no
definite plans for implementing it in the near future. As long as edge
devices (routers, etc.) maintain dual stacks, there is no urgent need for
IPv6 on the client side. That said, we do want to implement an IPv6 stack at
some point (and hopefully replace the older BSD-based IPv4 stack, as well,
with something more maintainable going forward).

I hope this answers your question. Thanks for your interest!

Cheers

On 05/19/17 08:20 am, xxxxxxxxxxxxxx wrote:
> From: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> Subject: IPv6 Support
>
> Message Body:
> Will the OS have IPv6 Support ?
>

--
Lewis
-------------------------------------------------------------
Lewis G Rosenthal, CNA, CLP, CLE, CWTS
Managing Member
Arca Noae, LLC www.arcanoae.com

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:01
Als je als organisatie nog OS/2 systemen hebt draaien dan lijkt me IPv6 niet je grootste probleem :+

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dutch2007 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:55:
[...]

At this time, IPv6 support is on our nice-to-have list, but we have no
definite plans for implementing it in the near future. As long as edge
devices (routers, etc.) maintain dual stacks, there is no urgent need for
IPv6 on the client side. That said, we do want to implement an IPv6 stack at
some point (and hopefully replace the older BSD-based IPv4 stack, as well,
with something more maintainable going forward).
Duidelijke taal. Geen IPv6. Wat mij betreft einde verhaal.
bartvb schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:36:
Als je als organisatie nog OS/2 systemen hebt draaien dan lijkt me IPv6 niet je grootste probleem :+
Maar als je het presenteert als "bringing OS/2 to the 21st century", dan heb je als leverancier wel iets uit te leggen. :(

• Dutch2007
Ik vraag me dan ook af welke stack ze gebruiken..

IPv6 in FreeBSD

FreeBSD is a widely used, open source operating system whose network stack has been the foundation for decades of research, as well as a reference implementation of IPv6 (developed by the KAME project). FreeBSD first shipped IPv6 support in March 2000 as part of FreeBSD 4.0-Release.

Bron: FreeBSD Wiki

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het boeit mij verder niet. Ik heb in 2009 al besloten geen nieuw spul meer te kopen wat geen IPv6 doet. Dus dit ga ik niet kopen. Punt.

Dat zou iedereen moeten doen...

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12 11:34
Nu mijn NoXoN radio vervangen is door een Dual IR3A zijn al mijn LAN-apparaten IPv6-capabel, zelfs de rookmelders. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 00:51:
Mijn Ubee EVW321b draait nu 3 maanden in fZiggo gebied. IPv6 prefix nog steeds ongewijzigd. :)
Inmiddels weer drie maanden verder. Afgelopen zondag had ik een half jaar lang dezelfde IPv6 prefix. :)

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:44
Roetzen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:55:
[...]

Inmiddels weer drie maanden verder. Afgelopen zondag had ik een half jaar lang dezelfde IPv6 prefix. :)
Ik ook bijna. Mijn laatste wijziging was 16 december 2016. Mijn IPv4 adres is trouwens al sinds 13 augustus 2016 niet meer veranderd. Houden zo :)

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik heb bij fZiggo (voor mijn verhuizing naar fUPC in maart) jaren hetzelfde IPv4 gehad. Kwestie van je MAC adres gelijk houden (en dus aanpassen als je een nieuwe router koopt).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

elsinga schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:50:
Ik heb bij fZiggo (voor mijn verhuizing naar fUPC in maart) jaren hetzelfde IPv4 gehad. Kwestie van je MAC adres gelijk houden (en dus aanpassen als je een nieuwe router koopt).
Zo werkte het inderdaad in het IPv4 tijdperk. Maar of het met IPv6 ook zo werkt weten we nog niet. Er zijn in elk geval verleden jaar nog een aantal spontane wijzigingen in IPv6 prefix gerapporteerd. Dat waren mogelijk aanloopverschiijnselen. We moeten het nog wat langer aankijken.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Roetzen schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:29:
[...]

Zo werkte het inderdaad in het IPv4 tijdperk. Maar of het met IPv6 ook zo werkt weten we nog niet. Er zijn in elk geval verleden jaar nog een aantal spontane wijzigingen in IPv6 prefix gerapporteerd. Dat waren mogelijk aanloopverschiijnselen. We moeten het nog wat langer aankijken.
Zou het problematisch zijn als de prefix eens in de zoveel tijd wijzigt?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Keiichi schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:56:
[...]

Zou het problematisch zijn als de prefix eens in de zoveel tijd wijzigt?
Voor mij wel als het te vaak en op onvoorstelbare momenten wijzigt. Ik zal dan iets moeten bedenken om de DNS automatisch aan te passen. Voor IPv4 zijn daar kant en klare oplossingen voor. Voor IPv6 heb ik dat nog niet gevonden. (Ook nog niet naar gezocht moet ik bekennen).

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:44
Ik heb een PHP-script gemaakt dat de TransIP API gebruikt om de DNS aan te passen wanneer mijn IPv4-adres of IPv6-prefix verandert. Script draait 1x per uur en de DNS-entries hebben een TTL van 1 uur. Dus in het meest ongunstige geval zou mijn domeinnaam voor iemand 2 uur niet bereikbaar kunnen zijn.

• ANdrode
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:13:
[...]
Voor mij wel als het te vaak en op onvoorstelbare momenten wijzigt. Ik zal dan iets moeten bedenken om de DNS automatisch aan te passen. Voor IPv4 zijn daar kant en klare oplossingen voor. Voor IPv6 heb ik dat nog niet gevonden. (Ook nog niet naar gezocht moet ik bekennen).
Recente ddclient versies ondersteunen IPv6. Dat werkt kennelijk met HE-dns.

De versie in Ubuntu 16.04 heeft deze patch nog niet

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Roetzen schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:13:
[...]

Synology doet ook DDNS op IPv6, daarmee werk ik persoonlijk ook. Dit werkt prima als je maar 1 apparaat hebt wat met de buitenwereld verbonden is, aangezien je maar 1 adres kunt opgeven...

Tweakers Discord

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12 11:34
Jerrythafast schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:19:
Ik heb een PHP-script gemaakt dat de TransIP API gebruikt om de DNS aan te passen wanneer mijn IPv4-adres of IPv6-prefix verandert. Script draait 1x per uur en de DNS-entries hebben een TTL van 1 uur. Dus in het meest ongunstige geval zou mijn domeinnaam voor iemand 2 uur niet bereikbaar kunnen zijn.
Ik zit nu bij XS4ALL met een vast IPv6-adres, maar toen ik nog bij Ziggo zat met een Ubee EVW321B gebruikte ik een eigen subdomein bij FreeDNS dat ik regelmatig updatete vanaf mijn Raspberry Pi 3B OpenVPN-server met de volgende cron-job:

sleep 17
ACCT="<ID>:<password>@freedns.afraid.org"
HST="<subdomain>.crabdance.com"
IP6=$(hostname -I |sed -n 's/.*\(2001[0-9a-f:]*\)\s.*/\1/p')
curl -s https://$ACCT/nic/update?hostname=$HST\&myip=$IP6 \
>> freedns6.log

(voor het IPv4-adres gaf FreeDNS een kant-en-klare oplossing.)

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

SixXs:

De website is vandaag al op static gegaan. Inloggen is niet meer mogelijk. Mijn tunnel functioneert nog wel.

https://www.sixxs.net/home

• elsinga

elsinga

=8-)

Bij Cloudns.net heb je een URL variant van ddns, gewoon om de zoveel tijd die URL even oproepen (ik doe dat met een wget commando in een taak op mijn Synology elke 3 uur) en de dns entry is weer gefixt. Ook voor IPv6.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:55:
[...]

Te vroeg gejuicht...

Er ging iets mis bij Leander en toen zat het halve dorp een uurtje zonder netspanning. En daarna had ik een andere IPv6 prefix. :(

IPv4 adres is niet veranderd.

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga het maar eens rustig bestuderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Roetzen op 06-06-2017 10:34 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Roetzen schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:59:
SixXs:

De website is vandaag al op static gegaan. Inloggen is niet meer mogelijk. Mijn tunnel functioneert nog wel.

https://www.sixxs.net/home
Mijn tunnel is inmiddels dood, binnenkort maar eens een HE.net tunnel aanslingeren (en kijken of Netflix het dan nog doet).

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jvhaarst schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:35:
[...]

Mijn tunnel is inmiddels dood, binnenkort maar eens een HE.net tunnel aanslingeren (en kijken of Netflix het dan nog doet).
Volgens mij loop je dan tegen een regio-issue aan, IPv6-adressen van HE zitten volgens geolocators in de VS, niet in NL -->
[...]

Raven schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:44:
[...]

Google Maps linkje

Oscar Wilde

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb het ten tijde van de HE tunnel opgelost door de IPv6 adressen van Netflix te laten droppen in mijn router, waardoor die op IPv4 verder ging. :+

Ondertussen werkt het gewoon via mijn native IPv6.

• ChaserBoZ_
  • Laatst online: 06-09 18:10
MegaTronics schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:50:
Ik heb het ten tijde van de HE tunnel opgelost door de IPv6 adressen van Netflix te laten droppen in mijn router, waardoor die op IPv4 verder ging. :+

Ondertussen werkt het gewoon via mijn native IPv6.
Ja, dat is nu de manier hier ook. Als Ziggo nou eens gewoon v6 zou doen . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

MegaTronics schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:50:
Interessant.
Ik zou eens moeten uitpluizen welke dat zijn, of kun jij een hint geven hoe je dat netjes hebt opgelost? Want ik heb er nu een IPv6-loos SSID voor draaien speciaal voor mijn Netflixende vriendin. Werkt ook, maar jouw oplossing vind ik eigenlijk leuker ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ultraman schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:11:
[...]

Interessant.
Ik zou eens moeten uitpluizen welke dat zijn, of kun jij een hint geven hoe je dat netjes hebt opgelost? Want ik heb er nu een IPv6-loos SSID voor draaien speciaal voor mijn Netflixende vriendin. Werkt ook, maar jouw oplossing vind ik eigenlijk leuker ;)
Hier staat mijn oplossing.

Pagina: 1 ... 86 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.