Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 72 ... 130 Laatste
Acties:

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het heeft weinig met bovenstaande te maken, maar ik kan stellen dat een HE ipv6 tunnel een limiet heeft van zo'n 80 - 100Mbit.

Mijn usenet provider heeft geen bandbreedte limiet EN is volledig IPv6 enabled. Met een sinds kort 150Mb ziggo lijn moet ik IPv6 uitzetten om ook 150Mb te halen :(

[ Voor 4% gewijzigd door joopv op 05-04-2022 11:43 ]

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:57

Roetzen

he.net Certified Sage

Blijven zeuren om native IPv6 van Ziggo dus...

[ Voor 77% gewijzigd door Roetzen op 15-04-2016 16:20 ]

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Als je in voormalig Ziggo-gebied woont hoef je alleen maar te zorgen dat je een Ubee EVW31b krijgt. Net zo lang een modemswap aanvragen tot hij door zo'n exemplaar wordt vervangen :p

Willen ze je modem niet vervangen? Gewoon de stekker d'r uit en zeggen dat hij niks meer doet :9 >:)

Kan alleen wel een beetje verdacht worden als je een ander nieuw modem krijgt en die het vervolgens binnen een dag ook "niet meer doet" O-)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 09:59:
[...]
Ik haal gewoon overal 150Mbit zowel op IPv4 als op IPv6 dus aan doorvoersnelheid ligt het niet, het voelt eerder als een glitch in de kleine packetprocessing. En of dat in de router of in het OS gebeurd is me niet helemaal duidelijk. Ik neig eerder naar het OS vanwege de dubbele lookups, vergeet niet hoeveel lookups in DNS een website als www.detelegraaf.nl heeft met alle banners en meuk.
Ik ga er even vanuit dat de recursing resolver die je gebruikt de records die op telegraaf.nl gebruikt worden in zijn cache heeft zitten.

Ik heb zelf even gekeken welke DNS requests ik doe (met host op de console). Dit is zonder publiek IPv6 adres want DS-lite staat uit.. TC 7200 in standaard stand.
DNS: ipv4 only connection

Mijn DNS client vraagt sowieso om het AAAA record en hij hoeft er niet lang op te wachten.

Doet één van de twee modems toevallig iets met DNS? Bijvoorbeeld iets met zeroconf/mDNS records? Het is logischer als daar de vertraging zit.
Handig: ssh <hostnaam>.local en het werkt. Het Draytek modem van Vodafone deed dit.

Snelle test: $ host `hostname` || host `hostname`.local`?

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 15-04-2016 18:31 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jerrythafast schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:52:
Willen ze je modem niet vervangen? Gewoon de stekker d'r uit en zeggen dat hij niks meer doet :9 >:)
offtopic:
Dat heb ik bij Concepts eens gedaan om een vermoeden te testen, nadat ik de stekker eruit had getrokken kreeg de helpdeskmedewerker alsnog de statuspagina van een (blijkbaar andere) modem te zien 8)7 Uiteindelijk bleek Reggefiber de wijkcentrale een beetje verkloot te hebben, de boel was niet en/of verkeerd aangesloten daar. Dus iemand anders zat op mijn verbinding :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:32
ANdrode schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 18:29:
[...]

Ik ga er even vanuit dat de recursing resolver die je gebruikt de records die op telegraaf.nl gebruikt worden in zijn cache heeft zitten.

Ik heb zelf even gekeken welke DNS requests ik doe (met host op de console). Dit is zonder publiek IPv6 adres want DS-lite staat uit.. TC 7200 in standaard stand.
[afbeelding]

Mijn DNS client vraagt sowieso om het AAAA record en hij hoeft er niet lang op te wachten.

Doet één van de twee modems toevallig iets met DNS? Bijvoorbeeld iets met zeroconf/mDNS records? Het is logischer als daar de vertraging zit.
Handig: ssh <hostnaam>.local en het werkt. Het Draytek modem van Vodafone deed dit.

Snelle test: $ host `hostname` || host `hostname`.local`?
Hi tnx voor het meedenken.

Ik denk niet dat de wireshark trace is gemaakt met een browser handeling? Een browser vraagt zover mijn kennis gaat geen MX records op. Dit lijkt op een DNS ANY verzoek via commandline? Dan zal er inderdaad een AAAA voorbijkomen.

Wil je de test nog eens doen en dan browsen naar Google (die hebben A en AAAA) records? Dan neem ik aan dat je net als bij mij alleen maar A ziet. 8)

Ik vraag requests altijd direct bij de server op. Werkt alleen maar vertragend om de DNS van je router te gebruiken, onnodige extra applicatie laag.
Daarbij hebben veel DNS records een lagere TTL's dan vroeger. Waardoor je vaak toch een vers request moet doen omdat de TTL verlopen is.

De modem staat er, voor DNS, dus transparant tussen is het antwoord op je vraag.

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:44:
[...]
Ik denk niet dat de wireshark trace is gemaakt met een browser handeling? Een browser vraagt zover mijn kennis gaat geen MX records op. Dit lijkt op een DNS ANY verzoek via commandline? Dan zal er inderdaad een AAAA voorbijkomen.
Inderdaad op een terminal. In mijn browser zie ik [zonder IPv6] de requests niet. Ik keek er zelf even naar omdat mijn ervaring [met native IPv6] was dat er geen vertraging is. Ik wilde inschatten hoe lang het duurde.

Timing:
A query (1) -> reply -> AAAA query (2) -> reply in 28ms.

De uitzondering waren machines die wel AAAA records hebben maar IPv6 poorten filteren. Dan wacht een browser op een timeout voordat hij op IPv4 terugvalt.
Ik kan even niet testen vanaf een native ipv6 verbinding. X-forwarding werkt even niet.
De modem staat er, voor DNS, dus transparant tussen is het antwoord op je vraag.
Ik heb héle gekke dingen in firmwares gezien. Hoe weet je zeker dat het modem niet 'voor de ervaring van de gebruiker' wat transparent proxy trucjes uithaalt?
Of een virusscanner... DNS record -> een web API -> ...

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 15-04-2016 20:32 ]

• stormfly
ANdrode schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 20:31:
[...]
Ik heb héle gekke dingen in firmwares gezien. Hoe weet je zeker dat het modem niet 'voor de ervaring van de gebruiker' wat transparent proxy trucjes uithaalt?
Of een virusscanner... DNS record -> een web API -> ...
Apple producten hebben geen AV dus dat kan het niet zijn.

Maar ik mag hopen dat als ik een DNS request doe bij een publieke DNS server dat mijn modem dit alleen forward _/-\o_ En geen andere trucs uithaalt, in een wireshark trace zie je ook alleen originele sources en destinations dus 99,99999999999% zeker dat het gewoon pakket forwarding is.

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:14:
[...]
Maar ik mag hopen dat als ik een DNS request doe bij een publieke DNS server dat mijn modem dit alleen forward _/-\o_ En geen andere trucs uithaalt, in een wireshark trace zie je ook alleen originele sources en destinations dus 99,99999999999% zeker dat het gewoon pakket forwarding is.
Het is buiten Nederland door providers gedaan. Twee posts over hoe Comcast of Verizon dit ontlopen. Het leverde daar extra inkomen op voor providers.

In een klantgerichte situatie kan ik mij voorstellen dat je dit in een firmware toevoegt om zeroconf altijd te laten werken.

"En dan surf ja naar http://gwlogin en dan kom je bij de horizon box uit, onafhankelijk van welk IP hij heeft."

Ik zeg dat zulke software transparant aanwezig kán zijn (dus: iptables DNAT, dnsmasq voor lokale adressen, forward naar oorspronkelijke server en vice-versa).

n.b. ik claim dus niet dat Ziggo zoiets doet.
Er was een tool die checkte welke DNS servers jouw request uiteindelijk uitvoerden bij de authoritative DNS server. Heeft iemand de link nog? :)

In het geval waar een router een request opvangt en daarna forward merkt zo'n tool trouwens niets op.

[ Voor 11% gewijzigd door ANdrode op 15-04-2016 23:23 ]

• Jerrythafast
ANdrode schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:20:
[...]

Het is buiten Nederland door providers gedaan. Twee posts over hoe Comcast of Verizon dit ontlopen. Het leverde daar extra inkomen op voor providers.

In een klantgerichte situatie kan ik mij voorstellen dat je dit in een firmware toevoegt om zeroconf altijd te laten werken.

"En dan surf ja naar http://gwlogin en dan kom je bij de horizon box uit, onafhankelijk van welk IP hij heeft."

Ik zeg dat zulke software transparant aanwezig kán zijn (dus: iptables DNAT, dnsmasq voor lokale adressen, forward naar oorspronkelijke server en vice-versa).

n.b. ik claim dus niet dat Ziggo zoiets doet.
Er was een tool die checkte welke DNS servers jouw request uiteindelijk uitvoerden bij de authoritative DNS server. Heeft iemand de link nog? :)

In het geval waar een router een request opvangt en daarna forward merkt zo'n tool trouwens niets op.
Ik herinner mij wel iets als "Sluit het modem aan, open je internetbrowser en surf naar 'Activatie' om het modem te activeren." Ik weet alleen even niet meer of dat bij de overstap naar Ziggo was of dat het al langer terug was.

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:44:
[...]
Wil je de test nog eens doen en dan browsen naar Google (die hebben A en AAAA) records? Dan neem ik aan dat je net als bij mij alleen maar A ziet. 8)
Ik heb het toch maar even geprobeerd. Ik zie met native IPv6: Direct twee DNS requests door firefox (A & AAAA). Bij 2 van de 25 requests was de AAAA reply er voor de A reply.

Het is waarschijnlijk platformafhankelijk :).

Native IPv6
Mozilla Firefox 45.0.1
Linux l\0calhost 4.4.0-18-generic #34-Ubuntu SMP Wed Apr 6 14:01:02 UTC 2016 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

root@*snip*:/dev/shm/...tools/# ip addr
inet 239.42.23.55/20 brd 239.255.255.255 scope global eth0
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 2001:6432:10::slaac/64 scope global mngtmpaddr dynamic
valid_lft 2591987sec preferred_lft 604787sec

• Gogol
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 23:32
joopv schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:43:
Het heeft weinig met bovenstaande te maken, maar ik kan stellen dat een HE ipv6 tunnel een limiet heeft van zo'n 80 - 100Mbit.

Mijn usenet provider heeft geen bandbreedte limiet EN is volledig gemigreerd naar IPv6. Met een sinds kort 150Mb ziggo lijn moet ik IPv6 uitzetten om ook 150Mb te halen :(
Ik kan stellen dat een HEnet tunnel de maximale 200 Mbit haalt bij mij.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eZavZeIdttNjyJEV6RLwE7Xg/full.jpg

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Welk POP?

• Gogol
Ik neem aan dat je mijn bericht bedoelt? POP is in Amsterdam.

• stormfly
Gogol schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:28:
[...]

Ik neem aan dat je mijn bericht bedoelt? POP is in Amsterdam.
Heb je dan een NL of een USA prefix voor je tunnel?

• Gogol
stormfly schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 22:18:
[...]

Heb je dan een NL of een USA prefix voor je tunnel?
USA neem ik aan. Ip adres staat er gedeeltelijk bij: 2001:470 Dat is van Hurricane Electric.
Maar wat heeft het er mee te maken?

• stormfly
Gogol schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 22:38:
[...]

USA neem ik aan. Ip adres staat er gedeeltelijk bij: 2001:470 Dat is van Hurricane Electric.
Maar wat heeft het er mee te maken?
Dat je dan geen NL content kunt bekijken bij streaming providers, die filteren op de herkomst van de adressering. In dit geval is dat USA.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

stormfly schreef op zondag 17 april 2016 @ 07:36:
[...]

Dat je dan geen NL content kunt bekijken bij streaming providers, die filteren op de herkomst van de adressering. In dit geval is dat USA.
Netflix is daar mee gestopt, sinds kort kan mijn HE tunnel naar Amsterdam gee US content meer ontvangen en krijg ik alleen het NL pakket.
MegaTronics schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:28:
Na ruim een half jaar gewerkt te hebben met een HE 6in4 tunnel vandaag toch maar weer eens aan de slag gegaan met mijn 'eigen' IPv6 blok van Helden van Nu. En wat blijkt, met de laatste Merlin firmware (380.58) voor mijn Asus AC-RT68U werkt mijn static IPv6:

[afbeelding]

Ondertussen is de verbinding al 3 uur online en heb ik nog geen verdwenen gateway meegemaakt, waar ik vorig jaar telkens tegen aan liep.

Mooi dat de dual-stack uiteindelijk toch werkend is. *O*
Werkt toch nog niet optimaal. Mijn Windows systemen werken perfect, maar mijn Android apparatuur bokt nu regelmatig omdat IPv6 even weg is (10 seconden voordat een site geladen word). Op dat moment geeft http://ipv6-test.com/ ook aan dat IPv6 weg is. en Ineens is die weer aanwezig voor een tijdje.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb wel ergens gelezen dat IPv6 en android wel vaker problemen geeft, maar via de HE tunnel had ik daar nooit last van.

[ Voor 60% gewijzigd door MegaTronics op 17-04-2016 10:25 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• stormfly
MegaTronics schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:17:
[...]

Netflix is daar mee gestopt, sinds kort kan mun HE tunnel naar Amsterdam gee US content meer ontvangen en krijg ik alleen het NL pakket.
Ik heb het juist omgedraaid, ik kan via HE geen NL Kids filmpjes meer kijken. Ik gebruikt de legale methode, gewoon alles default. Maar doordat je source IP anders is bij HE krijg je een andere ruleset voor content.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

stormfly schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:22:
[...]

Ik heb het juist omgedraaid, ik kan via HE geen NL Kids filmpjes meer kijken. Ik gebruikt de legale methode, gewoon alles default. Maar doordat je source IP anders is bij HE krijg je een andere ruleset voor content.
Dat had ik ook tot een week geleden, geen NL content te vinden (en ook geen NL ondertiteling). Dat is nu ineens weer beschikbaar. Heb jij ook de HE tunnel naar Amsterdam?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• stormfly
MegaTronics schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:24:
[...]

Dat had ik ook tot een week geleden, geen NL content te vinden (en ook geen NL ondertiteling). Dat is nu ineens weer beschikbaar. Heb jij ook de HE tunnel naar Amsterdam?
Ik ben vooral hobbyist ;-) maar ik had native IPv6 van Ziggo (Ubee 321) maar daar had ik dus problemen mee omdat de stream steeds stopte. Dus de Cisco 3928 maar weer eens aangezet met IPv4 only.

Nu weer eens de HE tunnel aan het opbouwen omdat Sixxs de handdoek in de ring gooit. Die lijken te gaan stoppen/traffic limiteren.

Als ik mijn HE prefixen opzoek dan kom ik nog steeds op US uit https://www.maxmind.com/en/geoip-demo

Ik weet niet of ik de Raspberry Pi echt weer tot IPv6 router wil ombouwen, nu heeft hij alleen de tunnel en werkt het ook goed om wat te pingen en tracerouten. Ik hou van loeisnel internet en een Raspberry is net ff wat te langzaam met routeren.

Aan de andere kant kan het wel inzicht geven of de Apple TV goed omgaat met de IPv6 implementatie. Misschien toch maar ff de Raspberry naar Router omzetten, tis tegenwoordig een 3 dus misschien is hij sneller.

• GuntherDW
  • Laatst online: 29-12-2022
Als je de newsposts (en vooral data van die ene email) bekeek zou je weten dat SixXS helemaal niet de "handdoek in de ring gooit".
Dat limiteren hebben ze uitlegegd als dat ze het niet doen, maar dat je POP vaak gewoon een shared boxje is, die soms ook echt antieke stukken hardware zijn. Je zit dan ook echt met zoveel mensen op 1 POP. Het is dan zelfs ook goed mogelijk dat het "maar" een 100Mbit kaartje is dat ze hebben voor die IPv6 in die machine.
Ze limiteren dus niet, maar zeggen dat ze geen echte controle hebben over die hardware van de POP's.
Njagoed, ziende dat je geen nieuwe tunnels meer kan aanvragen sinds begin dit jaar is het wat lastig om van POP te wisselen, maargoed.
EDIT: verduidelijking : Je kan ze nu niet aanvragen door de vrij successvolle "call your provider" actie, maar dat wil niet zeggen dat het permanent onmogelijk zal zijn van zo'n tunnel/subnet aan te vragen.

TL;DR: Ze doen niet aan limiting, ze hebben gewoon duidelijk gemaakt dat je soms met 100'en op 1 POP zit, die gratis ter beschikking is gesteld en op antieke, soms 1 bak met 100Mbit NIC maar, hardware werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door GuntherDW op 17-04-2016 19:47 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

GuntherDW schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:13:
Als je de newsposts (en vooral data van die ene email) bekeek zou je weten dat SixXS helemaal niet de "handdoek in de ring gooit".
Ze hebben inderdaad niet gezegd dat ze de handdoek in de ring gooien. Maar er zijn wel tekenen aan de wand. SixXs is een organisatie van vrijwilligers die voornamelijk draait om één man: Jeroen Massar. En die man lijkt er na de kar vijftien jaar getrokken te hebben er een beetje mee klaar te zijn. SixXs had al lang overbodig moeten zijn en het frustreert hem kennelijk dat dat nog niet zo is. Dus het zou me niet heel erg verbazen als hij er binnen niet al te lange tijd mee stopt. En zoals het dan vaker gaat met vrijwilligersorganisaties die voornamelijk om één man draaien, dan stort de hele boel in elkaar. .

Ik hoop dat ik het mis heb en dat ik mijn SixXs tunneltje nog een tijdje kan gebruiken, maar ik houd er rekening mee dat het een keer ophoudt.

• stormfly
GuntherDW schreef op zondag 17 april 2016 @ 18:13:

TL;DR: Ze doen niet aan limiting, ze hebben gewoon duidelijk gemaakt dat je soms met 100'en op 1 POP zit, die gratis ter beschikking is gesteld en op antieke, soms 1 bak met 100Mbit NIC maar, hardware werkt.
Het is toch al jaren een statische bende daar ;-) de fut is er al jaren uit met die krakkemikkige website. 1 Kerel die tegen het autistisch spectrum scoort met al zijn credit regeltjes en geen uitzonderingen mogelijk. Zo bouw je geen community op, en dat is wel datgene wat Sixxs had kunnen redden. HE doet dat veel beter met die certified trajecten etc etc etc

Einzelgängers gaan ten onder, vroeg of laat, dat is niet vol te houden alleen. Ik neem hem niets kwalijk, hooguit dat hij het altijd voor zichzelf gehouden heeft, en nu het hem niet meer past het laat afglijden.

Technisch heb je volkomen gelijk, dat onderschrijft mijn gevoel over de handdoek in de ring gooien. Antieke POP's met 0 innovatie, het is wachten tot de hardware uitvalt en POP's offline gaan.

Voelt voor mij toch, wellicht komt het stellig over, dat ze hij de handdoek in de ring gooit :+

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 17-04-2016 21:59 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:39
stormfly schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:07:
1 Kerel die tegen het autistisch spectrum scoort met al zijn credit regeltjes en geen uitzonderingen mogelijk.
Lekker makkelijk om kritiek te leveren vanuit je luie stoel, doe het hem maar eens na.
Als je geen strikte regels hanteert voor dit soort projecten is het eind al snel zoek, dus ik geef hem groot gelijk.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Out.of.Control schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:47:
[...]

Lekker makkelijk om kritiek te leveren vanuit je luie stoel, doe het hem maar eens na.
Als je geen strikte regels hanteert voor dit soort projecten is het eind al snel zoek, dus ik geef hem groot gelijk.
Alsnog reageerde Jeroen op een maffe manier als een gebeten hond op verder vrij normale vragen/threads/e-mails.. Ook mijns inziens niet helemaal 100% die gozert. Wat 't dan ook moge zijn.

Misschien moet je ook een beetje maf zijn om zoiets van de grond te krijgen in je semi-eentje :+

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 17-04-2016 21:55 ]

• Gogol
MegaTronics schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:24:
[...]

Ik heb toevallig deze week een chat gehad met Netflix en mijn commentaar wordt doorgegeven. Ik zie niet zo snel iets veranderen met betrekking tot de HE tunnel. Die geeft dus problemen. Ik heb uitgelegd dat HE een rwhois functie heeft (whois wordt verder geleid naar de database van HE) en daarin staat het land en de plaats van de "private customer".
Probeer het eens hier: http://rwhois.he.net/whois.php

Probeer ook dit eens: https://db-ip.com/

Gewoon een IP adres uit NL, dus het kan wel Netflix!

• stormfly
Gogol schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:54:
[...]

Ik heb toevallig deze week een chat gehad met Netflix en mijn commentaar wordt doorgegeven. Ik zie niet zo snel iets veranderen met betrekking tot de HE tunnel. Die geeft dus problemen. Ik heb uitgelegd dat HE een rwhois functie heeft (whois wordt verder geleid naar de database van HE) en daarin staat het land en de plaats van de "private customer".
Probeer het eens hier: http://rwhois.he.net/whois.php

Probeer ook dit eens: https://db-ip.com/

Gewoon een IP adres uit NL, dus het kan wel Netflix!
Cool die kende ik niet. DB-IP is blijkbaar op een andere manier geïmplementeerd. Want de prefix owner is ARIN maar toch staat hij op NL als ontsluitend land.

Als Netflix in hun proxy strijd meerdere databases gebruikt heb je inderdaad grote kans dat ze hem inlezen als NL.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik begrijp niet waarom Netflix niet gewoon het land van de creditcard gebruikt in plaats van een GEO IP constructie. Ben je van dit gedoe af en heb je ook geen problemen meer met mensen die op reis ineens niet meer bij hun "eigen" Netflix aanbod kunnen.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48
Omdat het de rechthebbenden niet gaat om wie iets bekijkt, maar om waar diegene zich bevindt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paul op 18-04-2016 10:06 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
Inderdaad. Als je het blokkeren niet op Geo-IP zou doen, dan zou je binnen de kortste keren misbruik hebben door bv.Nederlanders die gebruik gaan maken van USA accounts, etc.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Osiris schreef op zondag 17 april 2016 @ 21:55:
[...]

Alsnog reageerde Jeroen op een maffe manier als een gebeten hond op verder vrij normale vragen/threads/e-mails.. Ook mijns inziens niet helemaal 100% die gozert. Wat 't dan ook moge zijn.

Misschien moet je ook een beetje maf zijn om zoiets van de grond te krijgen in je semi-eentje :+
Ik heb het forum nog even doorgelezen en ik vond dat het wel meeviel met die reacties. Hij reageert niet wezenlijk anders dan hij altijd al deed. Ik kan hem eigenlijk geen ongelijk geven. SixXs is een hobby project dat bedoeld was om de overgang naar IPv6 te vergemakkelijken. Het was nooit bedoeld voor de eeuwigheid. Het is niet Jeroen's schuld dat IPv6 zo akelig traag van de grond komt.

En ja, je moet inderdaad een beetje maf zijn om zo'n project zo lang vol te houden in je eentje. Maar zijn wij als Tweakers niet allemaal een beetje maf? :)

• Maurits van Baerle
  • Niet online
eymey schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:59:
Inderdaad. Als je het blokkeren niet op Geo-IP zou doen, dan zou je binnen de kortste keren misbruik hebben door bv.Nederlanders die gebruik gaan maken van USA accounts, etc.
Hoe komt een Nederlander dan aan een Amerikaanse Credit Card? Het zal vast wel kunnen maar het lijkt me niet een massaal probleem worden omdat het niet zo makkelijk zal zijn.

Maar goed, ik vind de verklaring dat de contracten met de contentleveranciers spreken over locatie en niet over nationaliteit van een gebruiker wel steekhoudend.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-12 12:38

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

ipv6.tweakers.net redirect bij mij naar de normale niet ipv6 pagina.
Terwijl een tracert wel gewoon netjes aankomt.

Is er nog een methode om tweakers via IPv6 te bezoeken zonder de host file (of lokale dns) aan te passen?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:31
HellStorm666 schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:53:
ipv6.tweakers.net redirect bij mij naar de normale niet ipv6 pagina.
Terwijl een tracert wel gewoon netjes aankomt.

Is er nog een methode om tweakers via IPv6 te bezoeken zonder de host file (of lokale dns) aan te passen?
Nee, dit is er niet. Wat kan helpen is Kees nog een duwtje in de juiste richting geven: IPv6

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nog steeds met horten en stoten. Vandaag weer een hort... :(

http://stats.labs.apnic.n...9143&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik denk dat die grafiek inmiddels z'n waarde heeft verloren. Hij was heel nuttig om te bevestigen dat Ziggo inderdaad begonnen was met het uitrollen van IPv6 maar nu zegt hij niet zoveel. Het lijkt me duidelijk afhankelijk van hoeveel Ziggo abonnees ofwel een bepaalde dienst gebruiken ofwel hun meetpunt passeren. Je moet hem niet zien als het aantal aansluitingen.

Interessanter is wat mij betreft het percentage dat eronder staat. Dat heeft een paar dagen geleden de 7% bereikt en is nu al 7,65%. Ziggo is in korte tijd "IPv6-oudgedienden" als Solcon en Zeelandnet voorbijgeschoten en, als ze dit tempo volhouden, halen ze binnen een paar dagen ook KPN in.

• stormfly
stormfly schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:22:
[...]

Gisteren weer getest maar met mijn HE tunnel (geo ip zegt US. DB-IP zegt NL) kan ik geen kinder content afspelen. Krijg dan foutmeldingen, zet ik IPv6 uit werkt het direct.

Ook kan ik een IPv6 host van het NetFlix content delivery netwerk niet pingen. Hij is op want een ziggo aansluiting kan hem wel pingen. Maar mijn Ping stopt na de eerste hop in het NetFlix netwerk.

Blijft dus een struikelblok voor tunnels en streamingdiensten.

• ANdrode
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:43:
[...]
Nee, dit is er niet. Wat kan helpen is Kees nog een duwtje in de juiste richting geven: IPv6
IPv6 is voor een tech site leuk, alleen je kan intern, achter de loadbalancer, overstappen op IPv6 wanneer je wilt.

Ik vind, als je de engineering tijd moet verdelen, SSL voor een customer facing site belangrijker. "Helaas" wordt het wanneer je SSL gebruikt voor adverteerders lastiger om bezoekers te tracken. Dat is een prikkel die dat blokkeert :-(.

Ontopic:
Wat is de best practice voor het configureren van een load balancer, zoals HAProxy met IPv6?. Single frontend IPv6 ip en forwarden?

En zijn unicast IPv6 adressen te krijgen als klein bedrijf/enthusiast?

• Snow_King
ANdrode schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 13:09:
[...]

IPv6 is voor een tech site leuk, alleen je kan intern, achter de loadbalancer, overstappen op IPv6 wanneer je wilt.
He? Je wil juist aan de buitenkant IPv6. Binnen mag je zo lang IPv4 doen als jij wil.
[...]
Ik vind, als je de engineering tijd moet verdelen, SSL voor een customer facing site belangrijker. "Helaas" wordt het wanneer je SSL gebruikt voor adverteerders lastiger om bezoekers te tracken. Dat is een prikkel die dat blokkeert :-(.
Je wil zowel SSL als IPv6. Het is geen of. Het is en.
[...]
Ontopic:
Wat is de best practice voor het configureren van een load balancer, zoals HAProxy met IPv6?. Single frontend IPv6 ip en forwarden?
Gewoon zoals met IPv4. Adres geven aan je proxy en forwarden maar.

• Paul
Snow_King schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:23:
Je wil zowel SSL als IPv6. Het is geen of. Het is en.
als je de engineering tijd moet verdelen
In dat geval is het wel of :P De andere moet je dan dus op een later tijdstip alsnog, maar als je me nu vraagt welke van de twee je het anno 2016 als eerste moet implementeren dan geef ik ANdrode gelijk :)
Snow_King schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:23:
Gewoon zoals met IPv4. Adres geven aan je proxy en forwarden maar.
Ik gok dat de vraag eerder neigt naar "single IP" of "meerdere IP-adressen".

Er is met IPv6 niet echt meer een reden om zo veel mogelijk op één adres te proppen, dus afhankelijk van je tooling kan het voordelen hebben om meerdere IP-adressen te gebruiken. SNI wordt ondertussen zo goed ondersteund dat SSL geen reden meer is om één website per IP-adres te draaien, maar als je rapportage wel op IP-basis maar niet op host-header (bijvoorbeeld) kan splitsen...

Tevens is firewalling (where applicable, websites staan vaak any:any -> webserver:80 allow :P ) vaak makkelijker op ip-basis.

Staat allemaal redelijk los van IPv6 natuurlijk, maar wordt meer ingegeven door de (on)mogelijkheden die je software je biedt en het aantal adressen dat je kunt gebruiken. Met een IPv4 /28 heb je veel minder opties dan met een IPv6 /64 natuurlijk :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ANdrode
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:55:
[...]
[...]
In dat geval is het wel of :P De andere moet je dan dus op een later tijdstip alsnog, maar als je me nu vraagt welke van de twee je het anno 2016 als eerste moet implementeren dan geef ik ANdrode gelijk :)
[...]
Ik gok dat de vraag eerder neigt naar "single IP" of "meerdere IP-adressen".

Er is met IPv6 niet echt meer een reden om zo veel mogelijk op één adres te proppen, dus afhankelijk van je tooling kan het voordelen hebben om meerdere IP-adressen te gebruiken. SNI wordt ondertussen zo goed ondersteund dat SSL geen reden meer is om één website per IP-adres te draaien, maar als je rapportage wel op IP-basis maar niet op host-header (bijvoorbeeld) kan splitsen...
Als je het via één IP stuurt dan wordt vaak één machine een bottleneck. Ik hoopte dat je met IPv6 leuke extra opties kreeg om het verkeer over machines te verdelen.

Round robin DNS + een IPv6 compatible level 3 switch die source x tcp poort over zijn switch poorten verdeelt?

@Paul: SNI "mag" nu inderdaad. Deze clients met legacy ciphers die ondersteunen jouw nieuwe SHA256 certificaat namelijk meestal ook niet. Het is tijd om XP pre-SP1 te deprecaten :+.

[ Voor 24% gewijzigd door ANdrode op 19-04-2016 15:44 ]

• Paul
ANdrode schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:43:
Als je het via één IP stuurt dan wordt vaak één machine een bottleneck.
Hoeveel verkeer heb je? :P Om verkeer te verdelen heb je load balancers... Afhankelijk van de website(s) kun je echt heel veel hosten voordat je voordeur een bottleneck wordt :)

Met Round Robin DNS heb je toch al meerdere IP-adressen, die kun je dan ook aan meerdere MAC-adressen hangen?
@Paul: SNI "mag" nu inderdaad.
Dat zeg ik toch? :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jerrythafast
Maurits van Baerle schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat die grafiek inmiddels z'n waarde heeft verloren. Hij was heel nuttig om te bevestigen dat Ziggo inderdaad begonnen was met het uitrollen van IPv6 maar nu zegt hij niet zoveel. Het lijkt me duidelijk afhankelijk van hoeveel Ziggo abonnees ofwel een bepaalde dienst gebruiken ofwel hun meetpunt passeren. Je moet hem niet zien als het aantal aansluitingen.

Interessanter is wat mij betreft het percentage dat eronder staat. Dat heeft een paar dagen geleden de 7% bereikt en is nu al 7,65%. Ziggo is in korte tijd "IPv6-oudgedienden" als Solcon en Zeelandnet voorbijgeschoten en, als ze dit tempo volhouden, halen ze binnen een paar dagen ook KPN in.
Als ik de 'Average Interval' op 88 dagen zet komen de waardes in de grafiek van 18-4-2016 overeen met die in de tabel (7,65% en 6,83%). Dit geldt ook voor bijvoorbeeld KPN. Dus ik denk dat die tabel 88-day averages bevat.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-12 10:18
Ik heb vandaag m'n tshirt van he.net mogen ontvangen :D voor IPv6 sage :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Jerrythafast
Paul schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:55:
Staat allemaal redelijk los van IPv6 natuurlijk, maar wordt meer ingegeven door de (on)mogelijkheden die je software je biedt en het aantal adressen dat je kunt gebruiken. Met een IPv4 /28 heb je veel minder opties dan met een IPv6 /64 natuurlijk :P
Een IPv4 /28?! Je mag tegenwoordig al blij zijn als je een /32 weet te bemachtigen :X

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:29
Ik ken een bedrijf wat laatst nog een keer een /22 heeft kunnen krijgen, maar ze zitten wel heel erg na te denken om ze zo zuinig mogelijk te gebruiken, dingen IPv6- only te maken waar mogelijk en andere manieren om adressen te sparen. En dan nog, zo is de verwachting, is het afgelopen over ongeveer 4 jaar.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Paul
Jerrythafast schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:56:
Een IPv4 /28?! Je mag tegenwoordig al blij zijn als je een /32 weet te bemachtigen :X
Ja, tegenwoordig wel ja. Maar wie denk je dat die 4 miljard adressen hebben? Dat zijn allemaal bedrijven die al lang een breed een /28 of groter hebben en over moeten naar IPv6. Die komen hier vragen wat de best practice is met betrekking tot het configureren van een load balancer :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ANdrode
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:17:
[...]
Hoeveel verkeer heb je? :P Om verkeer te verdelen heb je load balancers... Afhankelijk van de website(s) kun je echt heel veel hosten voordat je voordeur een bottleneck wordt :)
Het is voor mij een hypothetische situatie. Ik vraag mij af of er voordelen zijn die de best practices veranderen. Zo zou het beschikbaar zijn van anycast ip's round robin DNS minder nodig maken. En anycast beschermt je ook bij DDOS aanvallen.

En je hebt niet alleen veel bandbreedte nodig maar ook veel parallele request. Op een enkele machine kan je 40 gbit/s aan dataverkeer verwerken. Alleen een een paar duizend SSL handshakes per seconde wordt lastig.

Ik vroeg mij gewoon af of er nieuwe trucjes waren :).

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Maurits van Baerle schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 11:57:
[...]

Je hebt waarschijnlijk wel een punt. Het vervelende is dat we niet weten wat er precies gemeten wordt. Toch zou je verwachten dat er wel een correlatie is tussen het aantal aansluitingen dat IPv6 heeft en wat er dan ook gemeten wordt. En dat zou dan - in elk geval gemiddeld over een bepaalde periode - moeten stijgen.
Dat getalletje ga ik dan ook maar eens in de gaten houden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jerrythafast schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:56:
[...]

Laatst nog een /27 geregeld voor de zekerheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Jaap-Jan schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:26:
Ik ken een bedrijf wat laatst nog een keer een /22 heeft kunnen krijgen, maar ze zitten wel heel erg na te denken om ze zo zuinig mogelijk te gebruiken, dingen IPv6- only te maken waar mogelijk en andere manieren om adressen te sparen. En dan nog, zo is de verwachting, is het afgelopen over ongeveer 4 jaar.
Zo zuinig mogelijk is via SIIT-DC waarbij je intern IPv6 gebruikt en aan de edge de hele /22 op een of meerdere devices zet en dan stateless mapped naar IPv6.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Keiichi schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:40:
Ik heb vandaag m'n tshirt van he.net mogen ontvangen :D voor IPv6 sage :)
Gefeliciteerd. _/-\o_

Ik wist niet dat ze nog steeds T-shirts uitdeelden. Moest ik toch ook maar eens gaan "afstuderen" voordat ze er mee stoppen. :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Roetzen schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:46:
[...]

Gefeliciteerd. _/-\o_

Ik wist niet dat ze nog steeds T-shirts uitdeelden. Moest ik toch ook maar eens gaan "afstuderen" voordat ze er mee stoppen. :)
* Raven heeft er ook een.

Helaas in Amerikaanse maat, niet Europese :/ Emails met de vraag de juiste maat op de sturen leverde geen antwoord op.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Keiichi
Raven schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:07:
[...]

* Raven heeft er ook een.

Helaas in Amerikaanse maat, niet Europese :/ Emails met de vraag de juiste maat op de sturen leverde geen antwoord op.
Ik heb XL aangegeven, hij is best groot. Voor mij had M volgens best goed gezien, misschien L.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik XXL, wat ik in NL altijd haal i.v.m. lengte. In de US ligt de nadruk echter op breedte en was ook langer dan de XXL in NL. Kwam daar te laat achter :/

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 20-04-2016 14:15 ]

Oscar Wilde

• Jerrythafast
Raven schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:14:
Ik XXL, wat ik in NL altijd haal i.v.m. lengte. In de US ligt de nadruk echter op breedte en was ook langer dan de XXL in NL. Kwam daar te laat achter :/
Dat is toch gezellig, dan kun je er samen met een persoon naar keuze in :+

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als ik nou een vriendin had, kon ze er bij in kruipen :P

Oscar Wilde

• Snow_King
Vandaag was er een vergadering van de IPv6 Task Force meen ik. Ziggo en KPN zouden een update geven meen ik. Iemand er bij geweest?

Verwijderd

Snow_King schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:51:
Vandaag was er een vergadering van de IPv6 Task Force meen ik. Ziggo en KPN zouden een update geven meen ik. Iemand er bij geweest?
Ik heb er niet over/van gehoord. Zag alleen een twitter bericht dat het passeren van 500.000 IPv6 gebruikers in NL is gevierd met een taart.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:13
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:52:
[...]

Ik heb er niet over/van gehoord. Zag alleen een twitter bericht dat het passeren van 500.000 IPv6 gebruikers in NL is gevierd met een taart.
Dan kunnen ze geloof ik wel een aantal keer taart halen. Of is dat alleen voor de eerste keer dat ze mijlpalen halen en iedere volgende keer doen ze niks? (Met het geklapper van o.a. Ziggo)

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-11 21:48
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 10:52:
[...]

En die was bijzonder lekker :+

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dus je was er bij...

Vertel....

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:13
Roetzen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 01:10:
[...]

Dus je was er bij...

Vertel....
Nou kijk het zit zo. agresionpower is bakker en er werd een taart bij 'm besteld met als opschrift "500000 IPv6 aansluitingen!". Omdat hij ook interesse heeft in IPv6 kon hij het niet laten om de taart extra lekker te maken om zo'n belangrijke mijlpaal te vieren. En natuurlijk moet er dan wel getest worden of de taart wel extra lekker is!

Dus zo weet agresionpower dat die taart zo lekker was :)

• Jerrythafast
Zsub schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:37:
[...]

Nou kijk het zit zo. agresionpower is bakker en er werd een taart bij 'm besteld met als opschrift "500000 IPv6 aansluitingen!". Omdat hij ook interesse heeft in IPv6 kon hij het niet laten om de taart extra lekker te maken om zo'n belangrijke mijlpaal te vieren. En natuurlijk moet er dan wel getest worden of de taart wel extra lekker is!

Dus zo weet agresionpower dat die taart zo lekker was :)
En dat weet jij natuurlijk omdat jij die taart bij hem hebt besteld! Dus dan weet jij meer over wat de IPv6 taskforce heeft besproken :> Mind sharing? O-)

• GuntherDW
Hmm, onze Jeroen is vandaag blijkbaar ofwel op z'n tenen getrapt of hij is het echt beu.

Rond 12u opeens m'n tunnel plat, dus ik wil dan even snel kijken op de "User Home" page of de POP down is ofzo.
Krijg ik "Mail bounced" melding, met dat je dus naar hun mag mailen voor je account terug te activeren.

Njagoed, ziende dat m'n huidige provider z'n email dingen niet altijd netjes reageert, en zo nu en dan haar kuren heeft, interpreteert Jeroen dat maar als "blijkbaar interesseert het je allemaal niet, dus heeft het geen nut dat ik hier nog tijd aan spendeer", en stopt met reply'en.
Ik had nog terug gemaild dat deze server buiten mijn macht om zo werkt, maar omdat ze nogal aandrongen toen ik m'n account aanmaakte van net m'n provider z'n email te gebruiken, en ze dus een mail gestuurd heb, is allemaal niet zo belangrijk.

Nu maar wachten dus op een reply van de provider, en daarna ineens de formele vraag of al de shit van SixXS van mij gewoon naar m'n gmail kan...
Ik weet dat het mijn issue is, maar zo brutaal reageren is ook weer niet nodig...

Even een |:( moment

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Roetzen schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:18:
[...]

En gebeld hebben ze. Niet om een HB met IPv6 aan te bieden, maar wel om een nieuw modem aan te bieden wat IPv6 zou ondersteunen. Maar ze konden niet zeggen of het een UBee, een Cisco of een Technicolor zou worden. Enfin we zullen zien.
Vandaag, meer dan een week later, kwam dan eindelijk het vervangende modem. Het is een Cisco EPC3928 geworden. Ik heb hem even bedraad aangesloten op mijn laptop, zonder nog de coax aan te sluiten. Alleen om de menutjes te bekijken. Ik zie nergens IPv6....

Dus nu zit ik te dubben of ik hem terug zal sturen of toch maar zal installeren en zien wat er gebeurt....

Heeft er iemand al native IPv6 van Ziggo met een Cisco modem?

• Jerrythafast
Roetzen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:28:
[...]

Vandaag, meer dan een week later, kwam dan eindelijk het vervangende modem. Het is een Cisco EPC3928 geworden. Ik heb hem even bedraad aangesloten op mijn laptop, zonder nog de coax aan te sluiten. Alleen om de menutjes te bekijken. Ik zie nergens IPv6....

Dus nu zit ik te dubben of ik hem terug zal sturen of toch maar zal installeren en zien wat er gebeurt....

Nee, bij oud-Ziggo alleen Ubee321b op het moment. Oud-UPC krijgt geloof ik DS-Lite op de TC7200.

• CyBeR
  • Niet online
GuntherDW schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:27:
Hmm, onze Jeroen is vandaag blijkbaar ofwel op z'n tenen getrapt of hij is het echt beu.

Rond 12u opeens m'n tunnel plat, dus ik wil dan even snel kijken op de "User Home" page of de POP down is ofzo.
Krijg ik "Mail bounced" melding, met dat je dus naar hun mag mailen voor je account terug te activeren.

Njagoed, ziende dat m'n huidige provider z'n email dingen niet altijd netjes reageert, en zo nu en dan haar kuren heeft, interpreteert Jeroen dat maar als "blijkbaar interesseert het je allemaal niet, dus heeft het geen nut dat ik hier nog tijd aan spendeer", en stopt met reply'en.
Ik had nog terug gemaild dat deze server buiten mijn macht om zo werkt, maar omdat ze nogal aandrongen toen ik m'n account aanmaakte van net m'n provider z'n email te gebruiken, en ze dus een mail gestuurd heb, is allemaal niet zo belangrijk.

Nu maar wachten dus op een reply van de provider, en daarna ineens de formele vraag of al de shit van SixXS van mij gewoon naar m'n gmail kan...
Ik weet dat het mijn issue is, maar zo brutaal reageren is ook weer niet nodig...

Even een |:( moment
Mja, sixxs vindt 't belangrijk dat je bereikbaar bent via e-mail als je van hun dienst gebruik maakt. Dat ze je tunnel disablen als mail te vaak bouncet is volgens mij algemeen bekend en bovendien gepubliceerd beleid.

Ze dringen er op aan dat je je provider mail gebruikt omdat ze die betrouwbaarder achten dan de mail die hobbyisten zelf hosten, maar iets anders als gmail is wellicht zelfs nog betrouwbaarder en dus aan te raden.

• GuntherDW
Welja, dat was inderdaad het beleid, maar zelfs 1 bounce is voldoende voor hun om automatisch je hele account te disablen.
Ik wou inderdaad nog een mail sturen net voor een move naar gmail te doen, ipv m'n ISP z'n mail, maar dan gaat Jeroen waarschijnlijk nog irritanter/debieler reageren. Ik wacht dus wel even tot ik antwoord krijg van m'n ISP.
Hij heeft het voornamelijk over callcenters e.d. op hun site, maar daar heeft de provider waar ik nu bij zit (dommel) geen geld voor. Je zit vrij direct op de technische dienst als je mailt, en daar zit maar 1 of 2 man vaak, dus vrij vaak overbelast.

We zien wel, als ik maandag nog geen reply heb gekregen van m'n provider stuur ik ineens de vraag of ik van mail adres kan wisselen, om deze shit in het vervolg te vermijden.
Ik draai inderdaad thuis ook een mailservertje, en kan het wel apprecieren dat ze willen dat je bereikbaar bent, maar echt helemaal als een eikel gaan reageren als je niet de RFC vanbuiten kent, en voornamelijk zelfs dingen die je niet onder controle hebt toch nog zitten afstraffen....
Dat kan er niet echt in bij mij. Daarom laat ik het even sudderen.

Verwijderd

Als je kijkt naar het beleid dan is het allemaal helemaal niet onredelijk, daar valt prima iets voor te zeggen. Maar zoals iedereen weet is de praktijk weerbarstiger dan theorie, dan maakt die enorme 'my way or the highway' houding van Jeroen het alleen nog maar lastiger allemaal. Uitzonderingen worden per definitie nooit gemaakt.

Ik kan me goed voorstellen dat hij dingen op een bepaalde manier wil regelen, maar ik kan uit eigen ervaring melden dat een iets minder starre houding het er voor iedereen makkelijker en prettiger op zou maken. Jeroen zelf incluis.

• GuntherDW
Zozo, heb een reply van m'n provider gekregen. Ik heb het vrij integraal naar Jeroen doorgestuurd, maar ze zijn zelf ook vrij vaag.
Beste,

volgens ons ligt het eerder aan de content van de mail die ze gestuurd hebben.
Vermoedelijk hebben ze u een mail gestuurd met enkel een link in of iets dergelijks en dat wordt zonder meer meteen als spam aanzien.

mvg
We zullen zien wat Jeroen erop antwoord. Ik heb hem ineens gevraagd of ik m'n mail adres die aan de NIC hangt kan wijzigen naar Gmail, of dat ik daarvoor best een totaal nieuwe support ticket voor aanmaakt. We shall see.

• Jerrythafast
GuntherDW schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 19:22:
We zullen zien wat Jeroen erop antwoord. Ik heb hem ineens gevraagd of ik m'n mail adres die aan de NIC hangt kan wijzigen naar Gmail, of dat ik daarvoor best een totaal nieuwe support ticket voor aanmaakt. We shall see.
Ik ken de beste man niet, maar van wat ik in dit topic over hem lees verwacht ik dat hij een afzonderlijk ticket wil hebben voor het wijzigen van het e-mailadres. :9 Dit topic is niet goed voor zijn imago heb ik het idee :P

• ANdrode
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 17:28:
[...]
Ja: Dit is in provincie Utrecht een tijd geleden uitgerold op de 3925.
En het gaf problemen en was een tijd later weer verdwenen. Huidige status weet ik niet.

• GuntherDW
Bah, maar even temporarily een HE.net tunnel en subnet aangeslingerd, om daarna na een half uur de constatatie te komen dat ze IRC blokkeren, en je daarvoor eerst "Sage" moet zijn :(.

Ik zou Sage kunnen zijn moest OVH hun beloften maar eens nakomen.
OVH verklaart al meer dan 5 jaar lang v6 GLUE records te ondersteunen voor .be domains.

Wel, ik heb m'n domain bij hun, DNS settings staan ook (onrechtstreeks) bij hun, maar elke keer als ik v6 records invul krijg je een mooie error te zien dat enkel v4 records ondersteund worden....
DNS.be ondersteunt het gewoon, OVH *claimt* het te ondersteunen maar liegt ronduit al jarenlang.

EDIT: Ze staan zelfs nieteens meer op de SixXS page ivm GLUE records :+.
https://www.sixxs.net/faq/dns/?faq=ipv6glue

EDIT2: Net nog eens geprobeerd bij OVH, nu krijg je mooi dit te zien als je het probeert toe te voegen

code:
1
2
You may only specify IPv4 addresses.
You may only specify one IP.

[ Voor 19% gewijzigd door GuntherDW op 23-04-2016 10:29 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

GuntherDW schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 10:25:
Wel, ik heb m'n domain bij hun, DNS settings staan ook (onrechtstreeks) bij hun, maar elke keer als ik v6 records invul krijg je een mooie error te zien dat enkel v4 records ondersteund worden....
DNS.be ondersteunt het gewoon, OVH *claimt* het te ondersteunen maar liegt ronduit al jarenlang.
Dat lijkt me een goede reden om afscheid te nemen van OVH en een DNS provider te zoeken die het wel ondersteunt.

• Jerrythafast
Roetzen schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:22:
[...]

Dat lijkt me een goede reden om afscheid te nemen van OVH en een DNS provider te zoeken die het wel ondersteunt.
Ik zit inmiddels bijna 2 maanden met prima ervaringen bij Trans-IP met mijn DNS. Had ik voor gekozen dankzij de mogelijkheid de DNS automatisch met een API te updaten voor het geval Ziggo mijn IPv4-adres of IPv6-prefix besluit te veranderen.

Ik heb trouwens nog steeds de adressen die ik kreeg op 7 februari 2016.

• CyBeR
  • Niet online
GuntherDW schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 10:25:

OVH verklaart al meer dan 5 jaar lang v6 GLUE records te ondersteunen voor .be domains.
Glue is geen afkorting. Het betekent hier gewoon lijm.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 23-04-2016 12:46 ]

• stormfly
ANdrode schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 19:49:
[...]

Ja: Dit is in provincie Utrecht een tijd geleden uitgerold op de 3925.
En het gaf problemen en was een tijd later weer verdwenen. Huidige status weet ik niet.
Ja ze zijn er druk mee bij ziggo. Zal dit jaar denk nog wel een update van de firmware komen.

Ubee 321 heeft als enige nu DS IPv6 actief.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Keiichi schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:12:
[...]
Ik heb XL aangegeven, hij is best groot. Voor mij had M volgens best goed gezien, misschien L.
Ik ben zojuist geslaagd voor de test voor Sage. Het laatste stukje was niet zo makkelijk. Ik heb naar aanleiding van de discussie alhier opgegeven dat ik het T-shirt in de maat M wil hebben. We zullen zien. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vlist.eu/fotos/roetzensage.png

[ Voor 21% gewijzigd door Roetzen op 24-04-2016 16:29 . Reden: Plaatje aangepast ]

• GuntherDW
CyBeR schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:46:
[...]

Glue is geen afkorting. Het betekent hier gewoon lijm.
Klopt, maakt het echter niet minder irritant. Vind het wel minder dat net OVH dat meestal wel bij de "grote jongens" hoort iets als dit dan weer niet ondersteunt.

Wel, m'n OVH domain "verloopt" over een kleine maand. Dus misschien inderdaad eens rondkijken naar een hoster die qua algemene quality (en uptime e.d.) hetzelfde is en niet ineens 10* zo duur is.

[ Voor 22% gewijzigd door GuntherDW op 23-04-2016 16:36 ]

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 22:14:
[...]
Het lijkt mij ook niet waarschijnlijk dat de router daar tussenin gaat zitten. En het is erg lastig om een transparante proxy te detecteren. Als hij goed geïmplementeerd is dan "klopt" zelfs de TTL.

Als hij naïef is dan is het makkelijker.

Probeer https://dnsleaktest.com/ eens, met ingestelde DNS servers die niet van Ziggo zijn?

• Keiichi
knmi draait ook ipv6, maar dat werkt nu niet...

In welke mate hebben degene die hier hosting oid aanbieden ipv6 monitoring op orde?

• stormfly
Keiichi schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:15:
knmi draait ook ipv6, maar dat werkt nu niet...

In welke mate hebben degene die hier hosting oid aanbieden ipv6 monitoring op orde?
Uptimerobot.com :) wat werkt er niet?

• Keiichi
stormfly schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:30:
[...]

Uptimerobot.com :) wat werkt er niet?
Ipv6 poort 80

root@frank:~# telnet knmi.nl 80
Trying 2001:610:178:fd::47...

;)

Trouwens uptimerobot is zelf geen ipv6, controleert deze dan wel ipv6?

[ Voor 13% gewijzigd door Keiichi op 26-04-2016 08:34 ]

• stormfly
Keiichi schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:32:
[...]

Ipv6 poort 80

root@frank:~# telnet knmi.nl 80
Trying 2001:610:178:fd::47...

;)

Trouwens uptimerobot is zelf geen ipv6, controleert deze dan wel ipv6?
Jeps ze hebben v6 probes, ik forceer dat door te monitoren op een AAAA record maar dat is bij een DualStack site lastiger als je ook een A hebt.

Heb het doorgegeven aan iemand die ik ken binnen de IT afdeling van KNMI, lets wait _/-\o_

Verwijderd

De video's van Cisco / Cleur zijn nu online:
https://www.ciscolive.com...021)=10193&i(10025)=19571

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Ziggo is KPN voorbij! 8,65% tegen 8,51% :)

http://stats.labs.apnic.n...9143&c=NL&x=1&s=0&p=1&w=1

• Jerrythafast
Vanaf morgen gaat de groei afvlakken. Het is immers een 88-day average, en morgen is het precies 88 dagen na 1 februari. Dat was de dag waarop IPv6 werd aangezet.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Jerrythafast schreef op donderdag 28 april 2016 @ 10:45:
[...]

Vanaf morgen gaat de groei afvlakken. Het is immers een 88-day average, en morgen is het precies 88 dagen na 1 februari. Dat was de dag waarop IPv6 werd aangezet.
Dat zou zo zijn als het op 1 februari in één keer was aangezet. Maar dat is niet zo, het is gefaseerd aangezet en dat proces is nog niet ten einde. Als er gemiddeld per dag net zo veel aangezet blijft worden als in de afgelopen 88 dagen, zal de groei ongeveer hetzelfde blijven. Het zou ook best kunnen dat de groei in de komende maanden nog wat harder gaat. We zullen het zien.

• Jerrythafast
Roetzen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:43:
[...]

Dat zou zo zijn als het op 1 februari in één keer was aangezet. Maar dat is niet zo, het is gefaseerd aangezet en dat proces is nog niet ten einde. Als er gemiddeld per dag net zo veel aangezet blijft worden als in de afgelopen 88 dagen, zal de groei ongeveer hetzelfde blijven. Het zou ook best kunnen dat de groei in de komende maanden nog wat harder gaat. We zullen het zien.
Aan de grafiek met data per dag zoals jij hem linkte kun je zien dat hij al sinds de laatste week van februari tussen de 20% en de 5% heen en weer wappert. Er domweg van uit gaande dat hij dat nog een poosje zo blijft doen, zou je vanaf morgen zien dat er steeds minder bij komt. De 44-day average is al sinds begin april stabiel op ongeveer 10%.

Maar inderdaad, het zou natuurlijk best kunnen dat er binnen een maand of twee een firmware-update komt van Cisco, Ubee of Technicolor en er daardoor weer een hele bak modems IPv6-geschikt worden gemaakt. Intussen weten we nu wel dat zo'n 10% van AS9143-klanten een Ubee321b modem heeft :9

[ Voor 13% gewijzigd door Jerrythafast op 28-04-2016 12:06 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Jerrythafast schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:04:
[...]

Aan de grafiek met data per dag zoals jij hem linkte kun je zien dat hij al sinds de laatste week van februari tussen de 20% en de 5% heen en weer wappert. Er domweg van uit gaande dat hij dat nog een poosje zo blijft doen, zou je vanaf morgen zien dat er steeds minder bij komt. De 44-day average is al sinds begin april stabiel op ongeveer 10%.
SInds de tweede week van april zou ik zeggen. Maar inderdaad, het lijkt er op dat er de laatste tijd niet echt significant iets bij gekomen is.
Maar inderdaad, het zou natuurlijk best kunnen dat er binnen een maand of twee een firmware-update komt van Cisco, Ubee of Technicolor en er daardoor weer een hele bak modems IPv6-geschikt worden gemaakt. Intussen weten we nu wel dat zo'n 10% van AS9143-klanten een Ubee321b modem heeft :9
Dan ga je er van uit dan inmiddels overal in dat gebied alle CMTSen IPv6 enabled zijn. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn en hebben nog lang niet alle Ubee321 modembezitters IPv6. Evengoed is dat nog maar voor een deel het geval en worden er in de komende tijd nog een aantal bijgeschakeld waardoor de groei weer toeneemt.

• Jerrythafast
Roetzen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:39:
[...]

SInds de tweede week van april zou ik zeggen. Maar inderdaad, het lijkt er op dat er de laatste tijd niet echt significant iets bij gekomen is.

[...]

Dan ga je er van uit dan inmiddels overal in dat gebied alle CMTSen IPv6 enabled zijn. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn en hebben nog lang niet alle Ubee321 modembezitters IPv6. Evengoed is dat nog maar voor een deel het geval en worden er in de komende tijd nog een aantal bijgeschakeld waardoor de groei weer toeneemt.
Goed punt van de CMTS'en. Hier heeft het ook een jaar geduurd voor de IPv6-enabled firmware op mijn Ubee ook echt IPv6 kreeg aangeboden vanuit het netwerk. Ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe het staat met de CMTS'en in de rest van het oud-Ziggo-netwerk.

• GuntherDW
Wel, we zijn nu ongeveer een week later en volgens mij negeert Jeroen tegenwoordig m'n mails... Heb hem nog terug gemaild dat volgens mijn ISP *hun* mails spammy zijn en zodoende actief bij hun geblokkeerd werden,
met daarna een aparte nieuwe email/support ticket voor m'n adres te proberen wijzigen naar gmail.

Op beiden nog geen antwoord terug gekregen. Zou hij me in z'n spamfilter gestoken hebben ofzo? :+
Heb ondertussen maar een HE.net tunnel aangemaakt met subnetje, maar ze blokkeren blijkbaar een hoop dingen zoals IRC :(.

[ Voor 12% gewijzigd door GuntherDW op 28-04-2016 22:46 ]

• Snow_King
Voor iedereen die zich af vraagt of IPv4 op is: Ja!

Netwerkbeheerder stuurt net intern rond dat we nog 4096 IPv4 adressen hebben. Als provider die VPS'en levert is dat ernstig weinig!

Een deel gaat nog op aan het netwerk, dus effectief kunnen we nog 3500 VPS'en starten en dan is het feestje over... Wordt weer een duur grapje om aan IPv4 te komen. Leuk, betalen voor lucht...

• GuntherDW
"Officieel" is IPv4 al rond 2012 op. Sindsdien zijn het "divide and conquer" spel een beetje aan het spelen en oude ranges aan het opkopen en dividen.

Heb trouwens een mailtje terug gekregen een paar dagen terug van m'n provider of ze voor IPv6 gaan in de toekomst. Het is meer dan ik verwachtte, maar blijft jammer.

code:
1
2
3
4
5
6
Geachte, 

Ipv6 staat zeker in de planning, maar een exacte datum kunnen we hierbij niet geven.
Het beste is nu inderdaad met tunnels te werken .

Mvg {naam} voor Dommel.com

Maar ziende dat m'n account nu niet meer werkt op SixXS kan ik de wiki niet updaten :+.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Snow_King schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:21:
Voor iedereen die zich af vraagt of IPv4 op is: Ja!

Netwerkbeheerder stuurt net intern rond dat we nog 4096 IPv4 adressen hebben. Als provider die VPS'en levert is dat ernstig weinig!

Een deel gaat nog op aan het netwerk, dus effectief kunnen we nog 3500 VPS'en starten en dan is het feestje over... Wordt weer een duur grapje om aan IPv4 te komen. Leuk, betalen voor lucht...
Je betaalt niet voor lucht, je betaalt voor een resource die je nodig hebt om een dienst te leveren.
Kan je dus gewoon verrekenen in de kostprijs.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

JackBol schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 00:57:
[...]

Je betaalt niet voor lucht, je betaalt voor een resource die je nodig hebt om een dienst te leveren.
Ja, leuk. Maar als nieuwkomer delf je dan het onderspit want de oude garde heeft nog genoeg voorraad en die hoeft die kosten nog niet te maken en dus ook niet door te berekenen. Geen gelijk speelveld dus.

• Snow_King
JackBol schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 00:57:
[...]

Ah, verrekenen terwijl sommige mensen bulken van de IPv4? Dat gaat de concurrentie niet veel makkelijker maken.

Mijn punt is vooral dat IPv4 wel degelijk op is. Schrapende met rare maatregelen persen we met moeite er uit wat er nog in zit, maar daar blijft het bij.
Roetzen schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 01:14:
[...]

Ja, leuk. Maar als nieuwkomer delf je dan het onderspit want de oude garde heeft nog genoeg voorraad en die hoeft die kosten nog niet te maken en dus ook niet door te berekenen. Geen gelijk speelveld dus.
Exact. Een nieuwkomer op de markt maakt gewoon totaal geen kans. IP-space verkrijgen voor hen is te duur.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Snow_King schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 10:53:
[...]

Ah, verrekenen terwijl sommige mensen bulken van de IPv4? Dat gaat de concurrentie niet veel makkelijker maken.
Wie bulkt er dan van de IPv4? Voor iedereen is het toch een schrale resource? Bij jou is het gewoon een paar maanden eerder op dan bij de rest.
Mijn punt is vooral dat IPv4 wel degelijk op is. Schrapende met rare maatregelen persen we met moeite er uit wat er nog in zit, maar daar blijft het bij.
Dat ben ik met je eens :)

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 29-04-2016 11:13 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1 ... 72 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.