IPv6

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 16.723 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
De titel zegt denk ik genoeg, wanneer gaan jullie IPv6 ondersteunen?

Het enige topic dat ik zo gauw kon vinden is er een uit 2008 waarin staat dat True geen IPv6 zou ondersteunen, maar volgens mij is dat nu wel anders ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Raven op 21-02-2014 13:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Lijkt me een hele goede toevoeging. Anno 2014 mag je van Tweakers toch wel verwachten dat IPv6 ondersteund wordt.

De statistieken van Google tonen aan dat IPv6 steeds meer gebruikt wordt. Ook draaien Google en Facebook al een tijd native IPv6 en problemen hoor je daar ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

duit -> zakje

Ik vind het ook hoog tijd dat Tweakers IPv6 krijgt. Als tech-site hoor je voor te lopen met dit soort dingen, dat is goed voor je geloofwaardigheid.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

+1 in dat zakje.

Ik wil ook met een IPv6-only lijn op tweakers.net kunnen komen in 2014. Als demo sites gebruik ik nu diensten van Google/YouTube en dumpert.nl (ja zelfs zij!), waarom wij nog niet?
Als tech site moeten we mee, want we zijn inmiddels twee IPv6 days verder en het is tijd dat wij er ook gehoor aan krijgen. Mocht je nog testers zoeken dan test ik graag mee.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 21:22
Inderdaad goed punt. We blijven ook anders in een soort vicieuze cirkel zitten. Consumenten stappen niet over of vragen bij hun provider ernaar als de websites niet klaar zijn. Ik hoop in het 2e kwartaal ook mijn sites IPv6 beschikbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Ultraman schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 23:24:
+1 in dat zakje.

Ik wil ook met een IPv6-only lijn op tweakers.net kunnen komen in 2014. Als demo sites gebruik ik nu diensten van Google/YouTube en dumpert.nl (ja zelfs zij!), waarom wij nog niet?
Als tech site moeten we mee, want we zijn inmiddels twee IPv6 days verder en het is tijd dat wij er ook gehoor aan krijgen. Mocht je nog testers zoeken dan test ik graag mee.
Zelfs een forum over chillipepertjes doet IPv6 :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 11:31
In een tijd dat ik via mijn XS4All ADSL2+ lijntje volop kan experimenteren met IPv6 wordt het wel eens tijd dat tweakers ook via IPv6 gaat lopen ja. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vind ik wel dat er een een soort ipv6-only hk'tje oid mag komen. Zeg maar een soort stimulans voor sommige tweakers om toch maar eens ipv6 aan te slingeren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

... oooooh..... er is al ipv6

http://ipv6.tweakers.net

nou die 301(neem ik aan) op ipv6 fixen

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 10-03-2014 11:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Die pagina doet niet veel, redirect naar tweakers.net die op IPv4 draait... :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Er was een tijd dat die wel wat deed. ;) (of was dat v6.tweakers.net?)
Anyhoe, ik heb zo wel eens deels over IPv6 op tweakers gezeten, bepaalde bronnen waren nog wel IPv4 only.

[ Voor 27% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Inmiddels vind ik het wel erg stil blijven vanuit de kant van Tweakers.net...

Zo moeilijk moet het niet zijn om IPv6 aan te zetten in Apache, Varnish, Nginx, KeepAlived en LVS. Dat werkt namelijk al jaren prima.

AAAA records toevoegen en voila, het v6 verkeer komt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:28

Nakebod

Nope.

Indien deze quote recent is, staat er namelijk niet bij:
CyBeR in "Het grote IPv6 topic"
Dus dat kan een probleem zijn.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ik heb even de hostfile aangepast. flushdns, firefox gereboot, ipv4 uitgeschakeld

2001:990:6:31::140 tweakers.net
2001:990:6:31::140 gathering.tweakers.net

es ff kijken dan of deze post werkt ....
jup

(ads zijn kapot natuurlijk, ipv4 ....(had ik uitgezet voor de test), heeeeee :) )

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 10-03-2014 12:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

En alle plaatjes, want tweakimg.net vergeet je ook nog :P
Geen idee of die (onofficieel) al aan IPv6 doet inmiddels, een behoorlijke tijd terug iig niet, waardoor een IPv6 only verbinding een vrij kapotte site gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mmm avatars werken iig
oh nee .. cache

nou is die idd vrij kapot ... :P

niet perfect, maar zeer zeker werkbaar

2001:990:6:31::140 tweakers.net
2001:990:6:31::140 gathering.tweakers.net
2001:990:6:31::141 tweakimg.net
2001:990:6:31::141 ic.tweakimg.net

[ Voor 124% gewijzigd door Fish op 10-03-2014 17:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Nadeel hiervan is alleen wel dat puur qua dns-opzet en netwerk ipv6 misschien niet triviaal is, maar ook weer niet zoveel werk is.

Wat wel veel werk met zich mee kan brengen is alle tools en logs die we ooit hebben opgezet en nou naast ipv4 ook ipv6 moeten begrijpen. Daarbij krijg je dan ook allerlei punten zoals tools waarbij het zinvol is om 1 ip-adres voor ipv4 te gebruiken (bijv ip-bans en analyses van netwerkgedrag), maar waar het bij ipv6 eigenlijk dan met netwerken zou moeten werken.

Al met al helpt het dan niet mee dat ipv6 an sich nog steeds maar weinig aandacht van Nederlandse providers krijgt en het dus ook bij ons niet echt prioriteit krijgt (want maar relevant voor klein deel van onze bezoekers, etc).

Ik heb e.e.a. intern weer wat aandacht gegeven, maar dat is helaas geen garantie dat het ook daadwerkelijk op korte termijn helemaal 'af' komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

ACM schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:08:
't Nadeel hiervan is alleen wel dat puur qua dns-opzet en netwerk ipv6 misschien niet triviaal is, maar ook weer niet zoveel werk is.

Wat wel veel werk met zich mee kan brengen is alle tools en logs die we ooit hebben opgezet en nou naast ipv4 ook ipv6 moeten begrijpen. Daarbij krijg je dan ook allerlei punten zoals tools waarbij het zinvol is om 1 ip-adres voor ipv4 te gebruiken (bijv ip-bans en analyses van netwerkgedrag), maar waar het bij ipv6 eigenlijk dan met netwerken zou moeten werken.

Al met al helpt het dan niet mee dat ipv6 an sich nog steeds maar weinig aandacht van Nederlandse providers krijgt en het dus ook bij ons niet echt prioriteit krijgt (want maar relevant voor klein deel van onze bezoekers, etc).

Ik heb e.e.a. intern weer wat aandacht gegeven, maar dat is helaas geen garantie dat het ook daadwerkelijk op korte termijn helemaal 'af' komt.
Imho wel een rare redenering. Waar juist Tweakers.net op dit gebied het voortouw zou moeten trekken lijken jullie nu achter de feiten aan te lopen.

Die tools die je vroeger gemaakt hebt moet je een keer omschrijven, want IPv6 gaat er komen.

Ik snap dat hele uitstelgedrag aan de kant van Tweakers niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tweakers is gewoon een bedrijf aan het worden. en er moet winst gemaakt worden en priorizeren valt daar onder.

Ik vraag me wel serieus af hoeveel mensen hier in dit topic de beschikking hebben over ipv6 en dat ook gebruiken. ik kan zeggen dat ik ipv6 heb en ook gebruik.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lijkt mij dat degenen die in dit topic post juist mensen die IPv6 al in gebruik hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Snow_King schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:06:
[...]
Imho wel een rare redenering. Waar juist Tweakers.net op dit gebied het voortouw zou moeten trekken lijken jullie nu achter de feiten aan te lopen.

Die tools die je vroeger gemaakt hebt moet je een keer omschrijven, want IPv6 gaat er komen.

Bekijk het van de positieve kant! De kans dat je nog gebanned kan worden is dus heel erg klein! :+

Maar verder eens met hierboven, het is wel een commerciele afweging, en vaak onder het mom "Hoezo, het werkt nu toch prima?".
Voor het management biedt IPv6 geen voordelen/meer inkomsten, maar kost het wel (initieel) flink wat tijd.
Nu kan je nautuurlijk niet blijven uitstellen, dus ooit moet je wel. Maar aan de andere kant, in Nederland zal het nog wel een hele tijd duren voordat er IPv6 only verbindingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Nakebod schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:59:
[...]

Bekijk het van de positieve kant! De kans dat je nog gebanned kan worden is dus heel erg klein! :+
Bannen op IPv6 kan prima, ipv een IPv4 /32 ban je gewoon een IPv6 /64 (om mee te beginnen). De meeste vervelio's met een eindgebruikerlijntje heb je dan wel >:)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-09 14:10

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
En hoeveel mensen hebben al een verbinding met enkel ipv6? (klein beetje downplayen, en een klein beetje nieuwsgierig)
Snow_King schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:06:
[...]

Dat stellen ook niets uit, maar we hebben gewoon veel oude code omdat we jaren lang gewoon code geschreven hebben en als het werkte; prima, volgende project. En dan ook vaak gewoon code in simpele vorm. En op die manier stamp je er in no time code uit, maar als je het dan moet onderhouden (bv omdat je verkeerde aannames doet over het IP van de gebruiker) dan wordt het steeds lastiger. Daarom proberen we nu de code die we aanraken ook zo op te zetten dat dat in de toekomst makkelijker gaat. Maar uiteraard is dat een strijdveld met aan de ene kant de redactie die leuke nieuwe dingen wil, het product team dat mooie dingen verzint, marketing die dingen wil weten/doen, nonspot met toffe nieuwe acties, de community die graag dingen veranderd ziet worden en sales die dingen gedaan wil hebben. En wij hebben maar 5 developers.

Zo sloegen we in onze db (mysql, dus geen inet-field, is ook legacy) vaak het IP op in een varchar(15) en dan past ipv6 niet. En van de 1500 tabellen waren er ook 50 ofzo die aangepast moesten worden; dat is onderhand al wel gedaan, we doen dus niets.

Verder is het helaas niet mogelijk (vraag me niet waarom) om reverse DNS te krijgen op de ipv6 range die we nu gebruiken en ben ik er nog niet helemaal zeker van hoe stabiel het is in het huidige netwerk dus ik heb het voorlopig alleen op irc aanstaan.

Maar als je het perse wil testen, IPv6 is al wel actief op:
tweakers.net 2001:990:6:31::140 / 2a00:1188:8:31::140
tweakimg.net 2001:990:6:31::141 / 2a00:1188:8:31::141
twk.rs 2001:990:6:31::142 / 2a00:1188:8:31::142
tweakblogs.net 2001:990:6:31::143 / 2a00:1188:8:31::143
tweakers.mobi 2001:990:6:31::144 / 2a00:1188:8:31::144
irc.tweakers.net 2001:990:6:31:1ce:c01d:12c:1337

Overigens is onze IPban functionaliteit al wel volledig klaar voor ipv6, en die banend inderdaad standaard op een /64 >:)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Kees schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:18:
[...]

En hoeveel mensen hebben al een verbinding met enkel ipv6? (klein beetje downplayen, en een klein beetje nieuwsgierig)
Enkel IPv6 als in totaal geen IPv4? Geen. Niet in Nederland tenminste. En waar ik het wel verwacht (India) zal het waarschijnlijk eerder native IPv6 zijn met een IPv4 tunnel. (IPv4-over-IPv6)
Maar daar zitten de meeste bezoekers niet :D

Wel is het zo dat alle XS4ALL klanten native IPv6 hebben. Geen idee of oude klanten dat nog steeds apart moesten aanzetten tho. Bij nieuwe verbindingen is het standaard.
Daarnaast hebben alle KPN ITNS/isp-fabriek (XMS, Lijbrandt, Vodafone? etc) klanten via 6RD een IPv6 verbinding, maar dat veelal niet standaard aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-09 11:31
Ik kreeg IPv6 als XS4All klant automatisch bij mijn upgrade van ADSL Basic naar Fast, maar ik kon het voor die tijd ook apart activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De ISPs wachten tot er websites zijn die enkel via IPv6 te bereiken zijn...

Met na elkaar wijzen komen we er niet. Tweakers heeft ook niet gewacht tot er mensen zijn die geen tijdschriften meer lezen om een nieuwssite te beginnen.

Er is geen absolute noodzaak om IPv6 te doen, dat zal niemand beweren. De komende 10 jaar verwacht ik dat iedereen nog toegang heeft tot IPv4, maar het zal steeds vervelender worden. Wie LTE gebruikt heeft nu al native IPv6 op z'n telefoon, IPv4 is daar het legacy protocol dat via een omweg wordt aangesloten.

De meesten van ons beseffen wel dat een gebrek aan IP-adressen steeds meer een probleem begint te worden, als we allemaal op elkaar gaan wachten dan wordt het een grote tragedie van de meent.

Om maar even direct door te steken naar de onderliggende vraag: wat heeft Tweakers aan IPv6? Een punt waarop Tweakers direct voordeel kan halen is bij het bannen van mensen. Geen leuk onderwerp, maar met enige regelmaat krijgt er iemand een ban. Als je nu een IP-ban geeft dan kun je zo een hele school of honderden mobiele gebruikers tegelijk afsluiten. Hoe meer NAT er is hoe groter de groep gebruikers die last heeft van een IP-ban. Hetzelfde geldt bij het opsporen van dubbele accounts. Het is tegenwoordig heel goed mogelijk dat een heel stel legitieme gebruikers tegelijkertijd hetzelfde IPv4-adres gebruikt omdat ze op hetzelfde netwerk zit. Als iedereen een uniek IPv6-adres heeft is het veel makkelijker te zien of accounts tegelijkertijd vanaf dezelfde computer worden gebruikt of niet.

Overigens snap ik heel goed dat er allerlij legacy-code is die nog aangepast moet worden. Maar met alleen naar de code kijken ga je nooit alle problemen vinden. Door de code in praktijk te gebruiken zal je veel eerder de problemen tegenkomen. Dat kun je beter nu doen terwijl het aantal IPv6-gebruikers nog laag is dan wachten tot half Nederland IPv6 probeert te gebruiken. Wat Belgie begint dat moment overigens snel dichterbij te komen, daar gaat het opeens heel hard.

[ Voor 11% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-03-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:24:
[...]

De ISPs wachten tot er websites zijn die enkel via IPv6 te bereiken zijn...
Tja, kip-ei probleem inderdaad
Om maar even direct door te steken naar de onderliggende vraag: wat heeft Tweakers aan IPv6? Een punt waarop Tweakers direct voordeel kan halen is bij het bannen van mensen. Geen leuk onderwerp, maar met enige regelmaat krijgt er iemand een ban. Als je nu een IP-ban geeft dan kun je zo een hele school of honderden mobiele gebruikers tegelijk afsluiten. Hoe meer NAT er is hoe groter de groep gebruikers die last heeft van een IP-ban. Hetzelfde geldt bij het opsporen van dubbele accounts. Het is tegenwoordig heel goed mogelijk dat een heel stel legitieme gebruikers tegelijkertijd hetzelfde IPv4-adres gebruikt omdat ze op hetzelfde netwerk zit. Als iedereen een uniek IPv6-adres heeft is het veel makkelijker te zien of accounts tegelijkertijd vanaf dezelfde computer worden gebruikt of niet.

Overigens snap ik heel goed dat er allerlij legacy-code is die nog aangepast moet worden. Maar met alleen naar de code kijken ga je nooit alle problemen vinden. Door de code in praktijk te gebruiken zal je veel eerder de problemen tegenkomen. Dat kun je beter nu doen terwijl het aantal IPv6-gebruikers nog laag is dan wachten tot half Nederland IPv6 probeert te gebruiken. Wat Belgie begint dat moment overigens snel dichterbij te komen, daar gaat het opeens heel hard.
Klopt, vooral bij mobiele providers komt het regelmatig voor dat we (automatisch) een ip bannen waarop vervolgens vele mensen komen klagen; maar volgens mij doen de NL mobiele providers nog geen ipv6?

We zijn er mee bezig in ieder geval, en we gaan het zeker niet als laatste uitrollen :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 15:24:
[...]
Wie LTE gebruikt heeft nu al native IPv6 op z'n telefoon
Wil je dat dan ook even tegen KPN zeggen please :D
Die geven mij alleen maar een IPv4 adres, en dat is vast geen eigen adres :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of snapt je telefoon mss geen ipv6 ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Uiteraard wel, Android kan dat al jaren. En thuis en werk via WIFI met XS4ALL werkt IPv6 iig prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Trouwens, zeker nu met het nieuwe logo waar de slogan staat: "Wij stellen technologie op de proef." is dit toch wel een punt waar T.net wat vaart achter mag zetten. Ik hoop dat we verast worden op IPv6 dag 2014 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:54
Volledig mee eens met Freezerator.

Ook als Belg zijnde (met +15% van ons die IPv6 hebben) vraag ik mij af waarom het er nog niet is. Ik snap dat het zoals aangegeven meer werk is dan enkel AAAA records toe te voegen, maar het is al jaren bekend als opvolger voor IPv4, dus tijd hebben jullie ondertussen toch wel al gehad. "Wij stellen technologie op proef." maar toch blijkbaar niet op elk gebied.

Ik weet niet wat het percentage van de bezoekers uit België is, maar het lijkt me dat een behoorlijk percentage van de bezoekers toch echt wel IPv6 aankan. Zeker op een site als deze zal deze graad hoger zijn dan een andere doordat een heleboel ook via tunnels IPv6 zal doen.

Kunnen we vanuit Tweakers.net te horen krijgen wanneer jullie verwachten dat de IPv6 uitrol compleet zal zijn? Dit mag een ruime schatting zijn, maar dan weten wij ook meteen of dit volgende maand of volgend jaar pas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Ik zit ook te wachten tot ik met mijn karma punten een IPv6 tunnel kan activeren via de Tweakshop. Dus net zoiets als sixxs.net aanbied :) Dat lijkt me een redelijk uniek iets voor een techwebsite om vooruitstrevend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Freezerator schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:24:
Ik zit ook te wachten tot ik met mijn karma punten een IPv6 tunnel kan activeren via de Tweakshop. Dus net zoiets als sixxs.net aanbied :) Dat lijkt me een redelijk uniek iets voor een techwebsite om vooruitstrevend te zijn.
Wait. Wut?
Bedoel je nu echt dat tweakers.net een IPv6 tunnel provider moet worden? Not gonna happen (hopelijk) en dat valt ook totaal buiten deze IPv6 request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik vind het eigenlijk wel een stoer idee. Het is de vraag hoeveel zin het heeft aangezien sixxs al bestaat, maar mijn technische hart vindt het wel mooi. Maar tot de website helemaal van IPv6 is voorzien denk ik dat de beheerders andere dingen aan hun hoofd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Freezerator schreef op maandag 17 maart 2014 @ 17:46:
Ik hoop dat we verast worden op IPv6 dag 2014 :)
Die is vast weer op 6 juni? Ik verwacht niet dat we dat halen, puur omdat de planning nog teveel andere projecten heeft staan die (ook) belangrijk(er) zijn.

Wel verwacht ik dat we hier in de tweede helft van het jaar mee bezig gaan en dan verder (volledig?) uitrollen. Maar zoals eerder gezegd; het netwerkdeel is het makkelijke deel... dus zolang we niet beter hebben gekeken wat er allemaal precies gedaan moet worden (het kan overigens ook meevallen), zul je het met een vage opmerking als dit moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

ACM schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 08:42:
[...]

Die is vast weer op 6 juni? Ik verwacht niet dat we dat halen, puur omdat de planning nog teveel andere projecten heeft staan die (ook) belangrijk(er) zijn.

Wel verwacht ik dat we hier in de tweede helft van het jaar mee bezig gaan en dan verder (volledig?) uitrollen. Maar zoals eerder gezegd; het netwerkdeel is het makkelijke deel... dus zolang we niet beter hebben gekeken wat er allemaal precies gedaan moet worden (het kan overigens ook meevallen), zul je het met een vage opmerking als dit moeten doen :)
Komt er dus wel op neer dat bij de recente code wijziging van Tweakers er nooit aandacht is geweest voor IPv6?

Lijkt me toch wel dat diverse zaken die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn wel IPv6-ready zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even een kleine kick vanwege deze .plan :
Een van de dingen die wel direct 'live' komen, is de herkenning van Belgische (en Nederlandse) ipv6-adressen. Hiermee is onze ipv6-ondersteuning nog lang niet compleet, maar hebben we wel weer een klein obstakel weggenomen :)
[...]

0 op dit moment denk ik. Als ISP's IPv6 gaan doen is dit dual-stack. (Dus IPv6 naast IPv4)
Azië en mobile providers zullen als eerste IPv6 only aanbieden.

Op dit moment hebben Nederlandse ISP's nog genoeg IPv4 adressen, maar de adressen die door RIPE worden uitgegeven zijn op. Je krijgt als nieuwe ISP alleen nog IPv4 adressen die je kan gebruiken voor migratie doeleinden. (carrier-grade NAT bijvoorbeeld.)

Als een ISP IPv6 aan zet, kan het opeens heel snel gaan. (Zoals in België met Belgacom.) Momenteel zit België op 16.2% volgens Google. Daarmee presteert België als land het beste ter wereld. Ik ben benieuwd hoe deze v6 deployment bij T.net verder gaat lopen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Bl@ckbird schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:50:

[...]

[...]

Als een ISP IPv6 aan zet, kan het opeens heel snel gaan. (Zoals in België met Belgacom.) Momenteel zit België op 16.2% volgens Google. Daarmee presteert België als land het beste ter wereld. Ik ben benieuwd hoe deze v6 deployment bij T.net verder gaat lopen.
Zo heb ik vernomen dat ZeelandNet in Juli IPv6 aan gaat zetten, dat worden dan ~100k verbindingen die ineens IPv6 gaan praten.

Dan kan het in Nederland ook ineens hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Bl@ckbird schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:50:

0 op dit moment denk ik. Als ISP's IPv6 gaan doen is dit dual-stack. (Dus IPv6 naast IPv4)
Azië en mobile providers zullen als eerste IPv6 only aanbieden.

Op dit moment hebben Nederlandse ISP's nog genoeg IPv4 adressen, maar de adressen die door RIPE worden uitgegeven zijn op. Je krijgt als nieuwe ISP alleen nog IPv4 adressen die je kan gebruiken voor migratie doeleinden. (carrier-grade NAT bijvoorbeeld.)

Die opmerking van mij was eigenlijk een retorische vraag; ik weet pprima hoe het met dual-stack zit en de hoeveelheid adressen en oplossingen die ISP's kunnen doen. Die vraag was meer als tegengas tegen het 'het moet nu!11'

Overigens hebben we al redelijk wat IPv6 verbindingen (tweakimg.net has IPv6 address 2001:990:6:31::141, charts.tweakzones.net has IPv6 address 2001:990:6:31::32 etc) maar werkt het op onze site nog niet perfect en als het niet perfect werkt gaan we het niet aanzetten. We moeten we gewoon nog wat meer aan knutselen en dan gaat het vanzelf wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

[...]

[...]
Dat stellen ook niets uit, maar we hebben gewoon veel oude code omdat we jaren lang gewoon code geschreven hebben en als het werkte; prima, volgende project. En dan ook vaak gewoon code in simpele vorm. En op die manier stamp je er in no time code uit, maar als je het dan moet onderhouden (bv omdat je verkeerde aannames doet over het IP van de gebruiker) dan wordt het steeds lastiger. Daarom proberen we nu de code die we aanraken ook zo op te zetten dat dat in de toekomst makkelijker gaat. Maar uiteraard is dat een strijdveld met aan de ene kant de redactie die leuke nieuwe dingen wil, het product team dat mooie dingen verzint, marketing die dingen wil weten/doen, nonspot met toffe nieuwe acties, de community die graag dingen veranderd ziet worden en sales die dingen gedaan wil hebben. En wij hebben maar 5 developers.

Zo sloegen we in onze db (mysql, dus geen inet-field, is ook legacy) vaak het IP op in een varchar(15) en dan past ipv6 niet. En van de 1500 tabellen waren er ook 50 ofzo die aangepast moesten worden; dat is onderhand al wel gedaan, we doen dus niets.

Verder is het helaas niet mogelijk (vraag me niet waarom) om reverse DNS te krijgen op de ipv6 range die we nu gebruiken en ben ik er nog niet helemaal zeker van hoe stabiel het is in het huidige netwerk dus ik heb het voorlopig alleen op irc aanstaan.

Overigens is onze IPban functionaliteit al wel volledig klaar voor ipv6, en die banend inderdaad standaard op een /64 >:)
Dit weekend is testen kees , spijtig genoeg hebben de Belgische isp's het grandioze idee gehad om de subnets en delegated prefixen dynamisch te maken net zoals bij ipv4 :+

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Kees schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:33:
[...]Die vraag was meer als tegengas tegen het 'het moet nu!11'
Het hoeft niet nu, als het maar sinds gisteren werkt! :+
Volgens mij had je op IRC al wel eens stats gepost van traffic voor de delen die al wel aan IPv6 doen, is daar nog een leuke stijging in te zien of valt dat tegen?

Maar 6 juni 2014 aka de 3e World IPv6 Launch Day, zou wel leuk zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Nakebod schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:33:
[...]

Het hoeft niet nu, als het maar sinds gisteren werkt! :+
Volgens mij had je op IRC al wel eens stats gepost van traffic voor de delen die al wel aan IPv6 doen, is daar nog een leuke stijging in te zien of valt dat tegen?

Maar 6 juni 2014 aka de 3e World IPv6 Launch Day, zou wel leuk zijn :P
Naja, niet echt een grote stijging. Dit zijn de stats voor services die wel ipv6 doen en een net aaaa-record geven voor vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fabeEcwQy2sMKhtqWvVdseYz/full.png
Echte lange termijn stats heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 16:49

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even kleine kick, maar waarom zijn er geen AAAA-records op tweakers.net voor IPv6? Ik draal al enkele jaren IPv6 op al mijn sites, zo'n moeite kan het toch niet zijn?

De tools aanpassen voor IP-bans lijkt mij een kleine issue. Hoe kan een technologie-site nou geen IPv6 ondersteunen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ja kees, geef eens antwoord op deze belangrijke en prangende vraag! De draad loopt nu al een tijdje en je hebt helemaal nog niet inhoudelijk gereageerd!!! :P

[/sarcasm]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinux
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-02-2018
Snow_King schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:54:
[...]
Zo heb ik vernomen dat ZeelandNet in Juli IPv6 aan gaat zetten, dat worden dan ~100k verbindingen die ineens IPv6 gaan praten.

Dan kan het in Nederland ook ineens hard gaan.
Tele2 / Versatel heeft het laatst ook geprobeerd. Bleek niet zo'n geweldige stap aangezien ze de ip6 firewall vergeten waren. D'r kwam vrijwel direct commentaar op IPv6 en de hele introductie, en het hele idee is weer terug gedraait. Blijkbaar kunnen mensen niet af van het o-zo-geweldige NAT verhaal. Hoop dat de toekomstige providers dat beter aanpakken.

Deyron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dinux schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:40:
Blijkbaar kunnen mensen niet af van het o-zo-geweldige NAT verhaal. Hoop dat de toekomstige providers dat beter aanpakken.
Hoewel NAT er eigenlijk niet voor bedoeld is, heeft het wel als bijkomstig voordeel dat alle systemen binnen het netwerk per definitie onbereikbaar zijn van buiten het netwerk. Zomaar blind IPv6 aanzetten "zoals het hoort" (zonder lokaal netwerk dus) en daarmee al die apparaten ineens van buitenaf toegankelijk maken is dan inderdaad niet zo handig ;)
Zeker aangezien veel van dat soort apparaten geen eigen firewall hebben en/of het lang niet zo zeker is dat ze de meest recente, veilige software hebben (denk aan set-up boxes en TV's met internet enzo).

Dat soort verschillen zijn typisch waarom we nogal voorzichtig te werk gaan met IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

Een aantal van de pluspunten van IPv6 voor de hosting is dat het misbruik iets makkelijker te behandelen is. Je kan dan zoals Kees zegt per /64 deze blokkeren, met de huidige steeds groter wordende NAT overload is de "collateral damage" bij het blokkeren van een IP redelijk groot.

Met betrekking tot reverse DNS voor de IPv6 range is het wel een beetje apart. Zowel via KPN als via XS4ALL heb ik daar geen problemen mee gehad.
Via de KPN kon bij de SIDN de reverse DNS server voor onze PI /48 laten delegeren.

bind9 conf
zone "c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa" {
type master;
file "zone/226c:57c:2001.reverse";
};
De zone file
; reverse IPV6 zone file for kanslozeonderneming.nl
$TTL 2d ; default TTL for zone 172800 secs
$ORIGIN c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.IP6.ARPA.
@ IN SOA ns.kanslozeonderneming.nl. hostmaster.kanslozeonderneming.nl. (
2011101301 ; sn = serial number
12h ; refresh = refresh
4h ; retry = update retry
3w ; expiry = expiry
2h ; min = minimum
)
; name servers Resource Recordsfor the domain
IN NS ns.kanslozeonderneming.nl.
; the second name servers is
; external to this zone (domain).
IN NS ns2.kanslozeonderneming.nl.
IN NS ns3.kanslozeonderneming.nl.
; PTR RR maps a IPv6 address to a host name
; hosts in subnet ID ff00 router subnet
1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.f.f IN PTR gw.kanslozeonderneming.nl.
Trek je deze dan door dig +trace heen dan ziet het er zo uit.
colo-ns:~# dig -x 2001:57c:226c:ff00::1 +trace

; <<>> DiG 9.8.4-rpz2+rl005.12-P1 <<>> -x 2001:57c:226c:ff00::1 +trace
;; global options: +cmd
. 94876 IN NS i.root-servers.net.
. 94876 IN NS c.root-servers.net.
. 94876 IN NS f.root-servers.net.
. 94876 IN NS b.root-servers.net.
. 94876 IN NS a.root-servers.net.
. 94876 IN NS d.root-servers.net.
. 94876 IN NS g.root-servers.net.
. 94876 IN NS h.root-servers.net.
. 94876 IN NS l.root-servers.net.
. 94876 IN NS m.root-servers.net.
. 94876 IN NS e.root-servers.net.
. 94876 IN NS j.root-servers.net.
. 94876 IN NS k.root-servers.net.
;; Received 512 bytes from 127.0.0.1#53(127.0.0.1) in 7 ms

ip6.arpa. 172800 IN NS b.ip6-servers.arpa.
ip6.arpa. 172800 IN NS e.ip6-servers.arpa.
ip6.arpa. 172800 IN NS f.ip6-servers.arpa.
ip6.arpa. 172800 IN NS a.ip6-servers.arpa.
ip6.arpa. 172800 IN NS d.ip6-servers.arpa.
ip6.arpa. 172800 IN NS c.ip6-servers.arpa.
;; Received 462 bytes from 2001:500:2f::f#53(2001:500:2f::f) in 1654 ms

6.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 86400 IN NS ns3.nic.fr.
6.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 86400 IN NS pri.authdns.ripe.net.
6.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 86400 IN NS sec1.apnic.net.
6.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 86400 IN NS sec3.apnic.net.
6.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 86400 IN NS sns-pb.isc.org.
6.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 86400 IN NS tinnie.arin.net.
;; Received 246 bytes from 193.0.9.2#53(193.0.9.2) in 811 ms

c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 172800 IN NS ns.kanslozeonderneming.nl.
c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 172800 IN NS ns2.kanslozeonderneming.nl.
c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 172800 IN NS ns3.kanslozeonderneming.nl.
;; Received 152 bytes from 2001:dc0:2001:a:4608::59#53(2001:dc0:2001:a:4608::59) in 339 ms

1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.f.f.c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 172800 IN PTR gw.kanslozeonderneming.nl.
c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 172800 IN NS ns3.kanslozeonderneming.nl.
c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 172800 IN NS ns.kanslozeonderneming.nl.
c.6.2.2.c.7.5.0.1.0.0.2.ip6.arpa. 172800 IN NS ns2.kanslozeonderneming.nl.
;; Received 306 bytes from 2001:888:2087:33::130#53(2001:888:2087:33::130) in 0 ms
Ik weet niet of jullie zelf DNS ook hosten of dat het uit besteed is, in principe zou een email naar een RIPE LIR (in ons geval KPN) genoeg moeten zijn om de toegewezen range te delegeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinux
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-02-2018
databeestje schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:20:
Een aantal van de pluspunten van IPv6 voor de hosting is dat het misbruik iets makkelijker te behandelen is. Je kan dan zoals Kees zegt per /64 deze blokkeren, met de huidige steeds groter wordende NAT overload is de "collateral damage" bij het blokkeren van een IP redelijk groot.
As it was meant to be. NAT is uiteraard niets meer dan een 'hack'. Ik zie inderdaad dat ook als voordeel hoewel het blokkeren van /128 adressen sowieso kansloos is aangezien een host op elk moment zijn adres kan omgooien. Het blokkeren van een /64 komt wel deels weer op hetzelfde resultaat, alle hosts in het /64 subnet worden dan uitgesloten.

Deyron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Jullie hebben maar vijf developers? Maar vijf? Begrijp me niet verkeerd. Maar een community als tweakers is met maar vijf tweakers wel redelijk te onderhouden denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:52:
[...]

Jullie hebben maar vijf developers? Maar vijf? Begrijp me niet verkeerd. Maar een community als tweakers is met maar vijf tweakers wel redelijk te onderhouden denk ik?
Te onderhouden ja.. net. Maar nieuwe dingen is dan niet heel erg veel tijd voor. Ik denk dat je je verkijkt op de complexiteit van onze code en de grote hoeveelheid features die onze site heeft en overal moet wel iets aan gedaan worden. Soms is het legacy code herschrijven zodat het beter werkt en makkelijker te onderhouden is, dan is het weer schuiven met elementen op een pagina, dan weer iets voor de redactie aanpassen en uiteraard is de code niet bugvrij en hebben gebruikers ook nog talloze wensen (sinds deze twee fora 5 maand geleden opengingen: 180 bug-topics en 200 feature-topics).

Nee, 5 man voor een site zo groot en complex als tweakers zorgt er gewoon voor dat je prioriteiten moet stellen aan wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 08:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Tomsworld schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 20:22:
[...]

Dit weekend is testen kees , spijtig genoeg hebben de Belgische isp's het grandioze idee gehad om de subnets en delegated prefixen dynamisch te maken net zoals bij ipv4 :+
Zal toch echt van de ISP afhangen. Bij EDPnet heb ik netjes een static prefix gekregen. Heb dan ook vrij snel enkele subdomeinen bijgemaakt met een AAAA record zodat ik extern altijd aan mijn machines thuis aankan via IPv6.
[...]Overigens is onze IPban functionaliteit al wel volledig klaar voor ipv6, en die banend inderdaad standaard op een /64 >:)
Het is misschien raadzaam om de ISP te gaan detecteren en na te gaan wat voor range zij aan hun klanten geven. EDPnet geeft op dit moment namelijk een /56 aan zijn klanten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 14:14:
[...]

Zal toch echt van de ISP afhangen. Bij EDPnet heb ik netjes een static prefix gekregen. Heb dan ook vrij snel enkele subdomeinen bijgemaakt met een AAAA record zodat ik extern altijd aan mijn machines thuis aankan via IPv6.
Gebruik jij static adressen dan? :? De clients hebben hier (blijkbaar) standaard privacy extensions aan staan.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 08:18

Blokker_1999

Full steam ahead

aangezien de prefix static is, is er niets dat mij nog tegenhoud van mijn clients zelf ook een statisch IPv6 adres te geven, ik heb mijn meest gebruikte clients dus ook al statisch ingesteld en op 1 van mijn domeinen enkele subdomeinen aangemaakt met AAAA records en in mijn modem port forwarding aangezet voor bepaalde poorten zodat deze systemen altijd te benaderen zijn van buitenaf op IPv6 zonder dat ik mijn ip van buiten moet kennen. Ook als ik intern met v6 wil verbinden is het eenvoudiger om prefix::100 te kennen dan het ULA derivaat prefix:a00:27ff:feff:9755 Maar net omdat een IP op het intern netwerk kan aangepast worden zal men dus standaard een /64 bannen op tweakers

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Raven schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 14:19:
[...]

Gebruik jij static adressen dan? :? De clients hebben hier (blijkbaar) standaard privacy extensions aan staan.
Privacy Extensions adressen zijn extra. Je hebt dan ook altijd een SLAAC-adres.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

Blokker_1999 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 14:14:
[...]

[...]
Het is misschien raadzaam om de ISP te gaan detecteren en na te gaan wat voor range zij aan hun klanten geven. EDPnet geeft op dit moment namelijk een /56 aan zijn klanten.
Belgacom geeft Dynamische (96 uur max) /56 prefixen en ik heb even met de architect gediscussieerd op het be ipv6 council geen plannen tot veranderen, Telenet idem ook /56 dynamisch.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tomsworld schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 23:25:
[...]

Belgacom geeft Dynamische (96 uur max) /56 prefixen en ik heb even met de architect gediscussieerd op het be ipv6 council geen plannen tot veranderen, Telenet idem ook /56 dynamisch.
/56 prima maar wtf zitten ze dan elke vier dagen je netwerk voor je om te nummeren?

Hoe bedenken ze dat soort shit? "Hoe gaan we onze klanten zo hard mogelijk pesten? Wacht ik weet 't, we geven ze elke paar dagen een nieuw subnet en forceren dat ze in hun eigen netwerk geen vaste of zelfs voorspelbare ip's kunnen gebruiken!"

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 15-06-2014 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ondanks dat je feitelijk gelijk hebt, denk ik dat het voor de consument in de praktijk (voorlopig) wel meevalt.
Zolang de router intern IPv4 blijft uitdelen, als je daarnaast ook maar een, al is het random, een IPv6 adres krijgt. Blijf je je interne apparaten gewoon aanspreken via IPv4. Totdat ze in de toekomst IPv6 only apparaten gaan krijgen, dan gaat het uiteraard wel een probleem vormen.

XS4ALL geeft trouwens een /48 aan klanten, dus een /64 ban zou in dat geval hooguit "even lastig" zijn. 65k pogingen voordat kees alle /64 subnets daarin gebanned heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

CyBeR schreef op zondag 15 juni 2014 @ 01:26:
[...]

/56 prima maar wtf zitten ze dan elke vier dagen je netwerk voor je om te nummeren?

Hoe bedenken ze dat soort shit? "Hoe gaan we onze klanten zo hard mogelijk pesten? Wacht ik weet 't, we geven ze elke paar dagen een nieuw subnet en forceren dat ze in hun eigen netwerk geen vaste of zelfs voorspelbare ip's kunnen gebruiken!"
Jep eeuwig probleem heb onlangs met technische mensen op vrij hoog niveau gesproken en idd, de enige reden dat dat overeind blijft is productdifferentiatie. Zakelijk dsl producten zijn veel duurder en daarom moet je verschillen hebben, fixed vs dyn ip is daar eentje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat een rotzakken. Als ze nu als argument hadden aangedragen dat het makkelijker en/of flexibeler was had ik het kunnen begrijpen maar dit is een naaistreek. Zelfs als ze het al toestaan om zo'n zakelijk abonnement te nemen om je thuisadres (vaak mag dat niet) dan wil je het niet: je geeft daarmee namelijk je consumentenbescherming op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het hele idee is toch dat je niet meer gaat werken met 'vaste' IP's? Maar daarvoor een lokale DNS of Bonjour-achtige dingen gebruikt?

Dan maakt het feitelijk niet meer uit welk IP het apparaat heeft, eventueel met een fingerprint verifiëren of het hem ook daadwerkelijk is.
Kees schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:17:
Nee, 5 man voor een site zo groot en complex als tweakers zorgt er gewoon voor dat je prioriteiten moet stellen aan wat je doet.
Ik begrijp helemaal dat jullie een commercieel bedrijf zijn en dat men graag features op lossen die een grotere visuele impact hebben.

Maar toch vind ik dat je als technologie-site voorop moet lopen. Er zijn talloze tools om te testen of een website goed werkt onder IPv6, en eventueel is het prima mogelijk om met een selectie groep gebruikers te testen. Het zou bijna ten kosten kunnen gaan van de geloofwaardigheid, jullie geven aan technologie op de proef te willen stellen. IPv6 lijkt mij daarin prima iets waar je dan mee moet beginnen met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 01:23:
Het hele idee is toch dat je niet meer gaat werken met 'vaste' IP's? Maar daarvoor een lokale DNS of Bonjour-achtige dingen gebruikt?

Dan maakt het feitelijk niet meer uit welk IP het apparaat heeft, eventueel met een fingerprint verifiëren of het hem ook daadwerkelijk is.
Dat is niet aan hen om te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Lokale DNS en Bonjour is leuk voor lokaal maar ik wil ook van buitenaf bereikbaar zijn. Ik zou alles met dynamische DNS kunnen doen maar dat is ook maar gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

LauPro schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 01:23:ommercieel bedrijf zijn en dat men graag features op lossen die een grotere visuele impact hebben.

Maar toch vind ik dat je als technologie-site voorop moet lopen. Er zijn talloze tools om te testen of een website goed werkt onder IPv6, en eventueel is het prima mogelijk om met een selectie groep gebruikers te testen. Het zou bijna ten kosten kunnen gaan van de geloofwaardigheid, jullie geven aan technologie op de proef te willen stellen. IPv6 lijkt mij daarin prima iets waar je dan mee moet beginnen met het oog op de toekomst.
Ben ik volledig met je eens.

Overigens had Tweakers dit al tijden kunnen zien aan komen en er jaren geleden al rekening mee kunnen houden in code ipv nu aangeven dát het niet kan.

IPv6 is echter geen business-case, dus als er niets aan verdiend kan worden, dan gaat er ook niets gebeuren. Dat zien we overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IPv6 is echter geen business-case, dus als er niets aan verdiend kan worden, dan gaat er ook niets gebeuren. Dat zien we overal.
Ik zie het meer als een continuiteits probleem, als je bv als ISP niet met IPv6 bezig bent dan is het een questie van tijd voor je er last van krijgt. Klanten die er om gaan vragen (vertel maar "volgend jaar ben je de eerste") of dat de concurentie zaken kan aanbieden die jij niet kan aanbieden.

Ook een hoop van de nee-sayers zijn toch wel bezig, ik ken een paar hosters die falikant tegen IPv6 zijn maar de grotere klanten van hun die erom vragen krijgen het wel en ook de infra ondersteunt het.

Al zou je je er niet mee bezig houden, dan moet je het alsnog omdat alle apparatuur die de afgelopen jaren ondersteund en je anders security issues krijgt (internet connection sharing + tunnels etc).

Hoewel ik ook al een paar keer heb kunnen constateren dat bij een ISP de beveiliging zwaar gecompromiteerd was hierdoor en omdat ze weinig tot niets met ipv6 deden.

Al met al is volgens mij alles en iedereen er wel klaar voor, of op zijn minst zijn de probleem gebieden zoals legacy routers wel bekend maar is het een beetje de kat uit de boom kijken over hoe precies de stap naar productie te maken.

On topic, een mooie feature vind ik vooral dat internet een stuk simpeler wordt.
* Ieder bedrijf / huis heeft een /48 of /56 of /64 (hoop dat men de RFC's volgt en iedereen een /48 geeft)
* Ieder subnet is /64

In deze situatie leer je de 3 blokken (Registry, je provider, je zelf) en dan je subnetten en vervolgens de host. Dit in het geval van je thuis situatie, waar je misschien geen DNS voor hebt.

Registry:Provider:Jezelf:subnet:host
2001:4011:4123:beef::cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik begrijp helemaal dat jullie een commercieel bedrijf zijn en dat men graag features op lossen die een grotere visuele impact hebben.

Daar ben ik het niet mee eens. Voorop lopen in de technology wereld betekend heel erg vaak dat je site niet goed gaat werken met verouderde technologien en dat je dus meerdere stacks naast elkaar moet ondersteunen waardoor het weer allemaal complexer word. Dit zal met ipv6 wel meevallen (alhoewel het ook gewoon een verdubbeling is van veel configs) maar als wij qua techniek voorop zouden lopen dan zou dat ook beteken dat we veel vaker oudere technologien uit moeten sluiten om de site beheersbaar te houden. Ik ondersteun bijvoorbeeld ook al jaren geen ftp(s) omdat sftp een prima alternatief is en dat scheelt mij een extra daemon te onderhouden met alle risico's van dien. En toch kreeg ik na de swap heel vaak het verzoek om ook ftp te ondersteunen.

Bovendien zijn wij niet zo van voorop lopen, we kijken het liever even aan en pakken dan de juiste tools die bewezen stabiel zijn. Voorop lopen zorgt ook vaak voor bugs die ik niet op kan lossen en die door een ander opgelost moeten worden. Zo zijn wij groot geworden, hebben we de internetbubbel overleeft, werken we op vrijwel alle apparaten en browsers (zelfs lynx/links is redelijk goed te gebruiken). We doen heel vaak dingen niet omdat het niet in alle browsers even goed werkt of zelfs een volledig fucked up layout geeft. We hebben heel veel bezoekers die lang niet allemaal met de laatste browsers en PC's onze site bezoeken, we hebben zelfs nog een trouwe schare aan Internet Explorer 6 gebruikers en XP komt ook regelmatig langs.

Als we bijvoorbeeld de laatste webdesgign trends zouden volgen dan moeten we blijkbaar de site herdesignen vanuit een mobile-first principe, veel meer fonts gebruiken, veel meer whitespace, meer video, maar intro-foto's, geen sidebars meer, fixed header, veel meer scrolling, een layout die veranderd tijdens het scrollen en naast dat alles moeten we ons vooral niet druk maken over snelheid en grootte van de site.

Verder hebben we gewoon al een bijzonder lange lijst met 'technologie' projecten die wij willen doen waarvan de helft net zo belangrijk is als ipv6 en waar de gebruiker ook helemaal niets van gaat merken als het goed is. Zo zie ik in ons documentatie systeem al snel een lijst van meer dan 20 site onderdelen die deprecated, zeer oude, niet-OO of onnodig complexe code gebruiken wat gewoon herschreven of opgeruimt moet worden. En we zijn eigenlijk pas een jaar of 3-4 geleden begonnen met het structureel aanpakken van de code in plaats van alleen maar nieuwe features toevoegen en bugs in de oude code te fixen. En daar staat ook bijvoorbeeld iets als de hele site met https aanbieden; wat ik persoonlijk belangrijker vind dan ipv6.

Nogmaals, de infrastructuur kant van ipv6 is niet zo boeiend en werkt ook al voor een groot aantal (sub)domeinen (alhoewel we daar ook nog moeten investeren om het netjes te krijgen). En we zijn allang begonnen met de ondersteuning van ipv6 met het oog op de toekomst, we bieden het alleen nog niet publiek aan voor de hoofddomeinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

veel meer whitespace
Zeg, grapjas :P

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 19-06-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 02:04:
Dat is niet aan hen om te beslissen.
Het zijn ontwerpkeuzes. Ik denk dat providers bijv. hun klanten willen beschermen tegen agressieve advertentieboeren die met IPv6 elk apparaat individueel kunnen tracken. Daar waar je nu nog NAT hebt achter 1 IP adres kan je straks elke endpoint lokaliseren.

Datzelfde team dat nu IPv6 moet uitrollen krijgt ook de shit over zich heen als er straks voorpaginanieuws is met 'IPv6 maakt privacy kwetsbaar' met daarop meteen de vraag: waarom hebben jullie niet voor dynamische IP ranges gekozen, zoals dat met IPv4 ook al was.

Het ligt dus niet zo simpel en zoals gezegd als iemand een statische IP range wil dan kan hij daar extra voor betalen, prima extra service wat mij betreft. Dat is namelijk met IPv4 ook al zo dus waarom zou het met IPv6 anders zijn.
Kees schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:46:
Daar ben ik het niet mee eens. Voorop lopen in de technology wereld betekend heel erg vaak dat je site niet goed gaat werken met verouderde technologien en dat je dus meerdere stacks naast elkaar moet ondersteunen waardoor het weer allemaal complexer word. Dit zal met ipv6 wel meevallen (alhoewel het ook gewoon een verdubbeling is van veel configs) maar als wij qua techniek voorop zouden lopen dan zou dat ook beteken dat we veel vaker oudere technologien uit moeten sluiten om de site beheersbaar te houden.
Je geeft zelf al aan dat het niet op gaat voor IPv6. Waar hebben we het over? Enkel dat de webserver IPv6 moet ondersteunen, praktisch alle webservers ondersteunen IPv6, dus dat is het probleem niet. Goed, dan geef je aan dat je een IP-ban op IPv6 moet kunnen uitdelen (die overigens per definitie al vrij onzinnig is - maar goed dat is een andere discussie). Vervolgens moet er een AAAA-record bij. Hoeveel % van de internetters heeft IPv6 in Nederland? Maximaal 10-15%? Dus de impact bij mensen waar het slecht zou kunnen werken is relatief laag, en al helemaal als je er een uitgebreide testperiode aan plakt waar mensen Tweakers via www6.tweakers.net o.i.d. kunnen testen. Ik zou het graag willen testen, geen probleem, denk dat er genoeg anderen zijn.
Ik ondersteun bijvoorbeeld ook al jaren geen ftp(s) omdat sftp een prima alternatief is en dat scheelt mij een extra daemon te onderhouden met alle risico's van dien. En toch kreeg ik na de swap heel vaak het verzoek om ook ftp te ondersteunen.
Dat komt omdat de term 'sftp/ftps' nogal verwarrend is. Er was ooit een project waarbij je met een normale FTP server SSL kon integreren en via een soort https kon secure-ftp'en. Lastig systeem, want je moest certificaten hebben en alles. Vervolgens heeft de openssl/ssh-crew ook een ftps bedacht welke eigenlijk compleet de markt heeft gedomineerd maar helemaal niets meer te maken heeft met het originele ftp. Dat wil zeggen dat mensen een andere client moeten hebben, het vaak niet meer werkt met geïntegreerde ftp clients etc. Daar kan je als beheerder niet zomaar aan voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

LauPro schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:36:
[...]
Het zijn ontwerpkeuzes. Ik denk dat providers bijv. hun klanten willen beschermen tegen agressieve advertentieboeren die met IPv6 elk apparaat individueel kunnen tracken. Daar waar je nu nog NAT hebt achter 1 IP adres kan je straks elke endpoint lokaliseren.
Daar hebben ze IPv6 privacy extensions voor uitgevonden. Dus dat gaat niet op.
... via www6.tweakers.net o.i.d. kunnen testen.
Ga je gang :)
sander@pi ~ $ ping6 ipv6.tweakers.net
PING ipv6.tweakers.net(2001:990:6:31::140) 56 data bytes
64 bytes from 2001:990:6:31::140: icmp_seq=1 ttl=56 time=4.77 ms
64 bytes from 2001:990:6:31::140: icmp_seq=2 ttl=56 time=4.69 ms

Enig nadeel is dat de base URL wel vrij hardnekkig naar tweakers.net blijft verwijzen :+
Maar tweakimg.net doet iig ook aan IPv6, dus op de achtergrond loopt er al veel via IPv6.

Als de base URL op ipv6.tweakers.net zou kunnen blijven als je via ipv6.tweakers.net binnenkomt, dan kan je volgens mij 100% via IPv6 surfen.
Klopt mijn gedachte Kees, of gaat er dan meer stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Dat ipv6-adres lijkt niet te werken :S
Wrong host
The host [2001:990:6:31::140] is not known on this location

Request ID: Pontus_19944_53a4211449db35.70011714
Openen via ipv6.tweakers.net geeft een redirect naar (ipv4.)tweakers.net

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Wie surft er dan ook op IP niveau? :+ En al helemaal met die makkelijke IPv6 adressen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:36:
[...]
Dat komt omdat de term 'sftp/ftps' nogal verwarrend is. Er was ooit een project waarbij je met een normale FTP server SSL kon integreren en via een soort https kon secure-ftp'en. Lastig systeem, want je moest certificaten hebben en alles. Vervolgens heeft de openssl/ssh-crew ook een ftps bedacht welke eigenlijk compleet de markt heeft gedomineerd maar helemaal niets meer te maken heeft met het originele ftp. Dat wil zeggen dat mensen een andere client moeten hebben, het vaak niet meer werkt met geïntegreerde ftp clients etc. Daar kan je als beheerder niet zomaar aan voorbij gaan.
Euh, nee. ftps is ftp over SSL/TLS, net zoals https dat is voor http, imaps voor imap, pop3s, voor pop3, etc.

De 'ftps' van ssh (met openssl en openssh heeft 't niks te maken; 't is een IETF-standaard) heet 'sftp' voor SSH file transfer protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Nakebod schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:07:
Wie surft er dan ook op IP niveau? :+ En al helemaal met die makkelijke IPv6 adressen!
Ik probeerde natuurlijk eerst ipv6.tweakers.net ;) , maar dan krijg ik alsnog Tweakers via ipv4 te zien.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Oh zo. Dat komt helaas door die base URL geloof ik.
Maar initieel kom je natuurlijk wel via IPv6 binnen, en alle css/images lopen ook via IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nakebod schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:51:
Daar hebben ze IPv6 privacy extensions voor uitgevonden. Dus dat gaat niet op.
De privacy extensions kennen ook hun beperkingen zoals je waarschijnlijk wel weet.
Ga je gang :)
sander@pi ~ $ ping6 ipv6.tweakers.net
PING ipv6.tweakers.net(2001:990:6:31::140) 56 data bytes
64 bytes from 2001:990:6:31::140: icmp_seq=1 ttl=56 time=4.77 ms
64 bytes from 2001:990:6:31::140: icmp_seq=2 ttl=56 time=4.69 ms

Enig nadeel is dat de base URL wel vrij hardnekkig naar tweakers.net blijft verwijzen :+
Maar tweakimg.net doet iig ook aan IPv6, dus op de achtergrond loopt er al veel via IPv6.
Dat werkt dus niet omdat er ergens een redirect zit, nou kan ik natuurlijk wel een proxy installeren en wat url's herschrijven om zo wel via IPv6 te verbinden maar dat lijkt mij het doel voorbij schieten.
CyBeR schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:09:
Euh, nee. ftps is ftp over SSL/TLS, net zoals https dat is voor http, imaps voor imap, pop3s, voor pop3, etc.

De 'ftps' van ssh (met openssl en openssh heeft 't niks te maken; 't is een IETF-standaard) heet 'sftp' voor SSH file transfer protocol.
Ik ben zeer benieuwd welk protocol Kees bedoelt/gebruikt, want er is nogal wat verwarring over.

[ Voor 19% gewijzigd door LauPro op 20-06-2014 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:34:
[...]
Ik ben zeer benieuwd welk protocol Kees bedoelt/gebruikt, want er is nogal wat verwarring over.
Kees draait sftp (die ssh variant) want dat staat in z'n post. Kees weet wat het verschil is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:11:
Kees draait sftp (die ssh variant) want dat staat in z'n post. Kees weet wat het verschil is namelijk.
Je kan niet zomaar aan gebruikers voorbij gaan die 10+ jaar een FTP client hebben gebruikt en ineens moeten upgraden naar een sftp-client.

Punt lijkt mij duidelijk, terug naar het onderwerp :P .

Wanneer komt er native IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

rob_erwt

What does this button do?

Als het af is... :P

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik een mooie "feature" vind, in de lijn van IPv6 adres ruimte is dat het bijvoorbeeld makkelijker is om een mirror van een site te plaatsen.

Of dit nu bv updates zijn van een product, een CDN voor een opensource project of wat dan ook zou profiteren van een geo grafische proxy. Ik zal ongetwijfeld interessante opties zijn vergeten en er zullen er zeker nog een aantal bedacht worden zodra de mogelijkheid om een proxy neer te zetten en de kosten / moeite laag genoeg is.

Bij een VPS lijkt me dit minder van toepassing omdat je niet snel een extra VPS zal gaan betalen om proxy te kunnen spelen. Maar voor de personen en bedrijven die hun eigen virtual hosts hebben is het niet zo'n punt om er een extra servertje bij te zetten en zo een bijdrage te leveren. Met een VPS zou het kunnen met SNI, maar misschien wil je dergelijke charity gescheiden houden of gaat het om niet HTTP diensten.

Met IPv4 kost je dit een adres en zit het systeem waarschijnlijk in een subnet bij andere systemen wat je snel kunt (moet) zien als een security issue.

Met IPv6 heb je adres ruimte genoeg, appart VLAN en /64 subnet is zo aangemaakt.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:13
LauPro schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:34:
Dat werkt dus niet omdat er ergens een redirect zit, nou kan ik natuurlijk wel een proxy installeren en wat url's herschrijven om zo wel via IPv6 te verbinden maar dat lijkt mij het doel voorbij schieten.
Ik heb gewoon:
code:
1
2001:990:6:31::140 tweakers.net gathering.tweakers.net ic.tweakimg.net

.. in m'n hosts file gegooid, en tot mijn verbazing werkt Tweakers.net verder prima via IPv6. Het enige wat nu nog mis gaat, zijn user icons zoals die van jou. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Is er al enige vooruitgang op IPv6 gebied hier? :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook benieuwd. Inmiddels 2015 en >33% van Belgie draait op IPv6 preferred (Heus, 1 op 3 inmiddels, 30.6% volgens Google, 35.6% volgens APNIC).

http://labs.apnic.net/ipv6-measurement/Economies/BE
http://labs.apnic.net/ipv6-measurement/Regions/
http://www.google.com/int...per-country-ipv6-adoption

akamai zit op 300k hits/sec op IPv6 voor europa: http://www.akamai.com/ipv6

Is anno 2015 toch wel tijd.. :-)

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Zijn er op dit gebied bij Tweakers nog vorderingen te melden?

Op de AMS-IX blijft het IPv6 verkeer al een tijdje stijgen en anno 2015 wordt het toch écht wel eens tijd om via IPv6 beschikbaar te zijn.

FOSDEM had dit jaar weer een IPv6-only WiFi netwerk: https://fosdem.org/2015/news/2015-01-31-ipv6-only-again/

Tweakers had daar dan niet goed gefunctioneerd, best zonde natuurlijk...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Snow_King schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:05:
Tweakers had daar dan niet goed gefunctioneerd, best zonde natuurlijk...
Jawel. Ze hadden er NAT64 in gebruik, anders kon je 't grootste deel van 't internet niet bereiken.

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

CyBeR schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:08:
[...]

Jawel. Ze hadden er NAT64 in gebruik, anders kon je 't grootste deel van 't internet niet bereiken.
Ah, correct. Neemt niet weg dat Tweakers bezoeken over native IPv6 een stuk mooier en toekomstbestendiger zou zijn.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat ontkent niemand natuurlijk.

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

rob_erwt

What does this button do?

Snow_King schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:05:
Zijn er op dit gebied bij Tweakers nog vorderingen te melden?

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

En nogmaals een trap.

Tomsworld in "Het grote IPv6 topic"

Meer dan 30% ipv6 adaption in België nu wordt het echt tijd dat er meer en meer content in ipv6 beschikbaar komt.

Kees wanneer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 21:43

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Nederland 2.18%, en dat is de grootste afzetmarkt van Tweakers ;)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

_David_ schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:12:
Nederland 2.18%, en dat is de grootste afzetmarkt van Tweakers ;)
Maar wat is het percentage onder de bezoekers :?
offtopic:
Zijn die overigens per land uit te splitsen?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

onder de bezoekers ... 2 man en een paardenkop die de servers handmatig in in host file hebben gezet.
tweakers gebruikt nog geen AAAA records .. techsite die commercieel is geworden he ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 11-03-2015 19:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk dat de vraag is welk deel van de bezoekers van Tweakers de mogelijkheid heeft om via IPv6 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als het klaar is !

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat zou inderdaad interessant zijn om te zien. Ik verwacht dat het wat hoger ligt dan het landelijk gemiddelde.

Hoe dan ook is het belachelijk dat Tweakers, als techsite, hier niet in voorop loopt.

Het zelfde geldt overigens voor HTTPS, maar dat is een beetje offtopic

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 11-03-2015 19:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Fish schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:28:
onder de bezoekers ... 2 man en een paardenkop die de servers handmatig in in host file hebben gezet.
tweakers gebruikt nog geen AAAA records .. techsite die commercieel is geworden he ;)
Want als ze niet commercieel waren dan hadden ze natuurlijk al lang ipv6 :')

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zeker ...

En ze hebben het al, maar hier en daar zitten nog redenen om het niet te implementeren, (ook al ben ik ze een tijdje geleden niet tegen gekomen)

(ik zei AAAA records, geen ipv6 he :Z )

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 11-03-2015 19:42 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Ik raad jou & compizfox aan om de posts van Kees en ACM hierboven even door te lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door _David_ op 11-03-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

_David_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:44:
Ik raad jou & compizfox aan om de posts van Kees en ACM hierboven even door te lezen.
Ik weet niet wat ik moet lezen ... maar voor jou speciaal weer aangeslingerd
en alles loopt gewoon weer zoals ik het gewend ben ..

deze post is ook met ipv6 gepost ..

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 11-03-2015 20:09 ]

Iperf

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.