This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Idd aangezien je sync kanaal niet noodzakelijk dezelfde banbreedte moet, dus kan je trust 10 doen en ut 10 en dan een paar giga voor sync.Kees schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:19:
[...]
De 800C heeft 2 10gbit SFP+ interfaces wat voor ons voldoende is om hem met 2x10GBit/s aan te kunnen sluiten
Mooi spul en snapt evengoed ipv6 als 4
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Maar gisteren heeft tweakers toch weer een paar cent inkomsten misgelopen omdat ik de website tweakers niet kon bereiken terwijl ik er heel erg graag naar toe wilde.
Verhaal had ik al verteld onder "bugs"
Smuggler in "native IPv6"
Enig idee waar we aan moeten denken wanneer IPv6 online komt voor tweakers.net? is dat een maand, half jaar of 3 jaar?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Wat dacht je van 6 jaarSmuggler schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:52:
Goed om te lezen dat ipv6 er wel aan komt.
Maar gisteren heeft tweakers toch weer een paar cent inkomsten misgelopen omdat ik de website tweakers niet kon bereiken terwijl ik er heel erg graag naar toe wilde.
Verhaal had ik al verteld onder "bugs",
Smuggler in "native IPv6"
Enig idee waar we aan moeten denken wanneer IPv6 online komt voor tweakers.net? is dat een maand, half jaar of 3 jaar?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
"De nieuwe netwerklayout, een firewall in het rack en de ipv6 firewall policies"
"De firewalls zijn ondertussen al geconfigureerd en laten alleen nog verkeer door naar de ingestelde adressen, waarbij we zowel aan ipv4 als ipv6 hebben gedacht."
Is dat een goed teken voor dit topic?

edit: En toen zag ik de abbr

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 11-09-2015 16:15 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
* Nakebod blijft dan nog maar werken met de hostfile oplossing. Werkt tot op heden ook redelijk probleemloos. Op de keer na dat Kees de IPv6 range had aangepast geloof ik, en het dus even niet meer werkte.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Draait het nu niet stabiel en staat IPv6 aan, dan weet je niet precies wat de oorzaak is.
@Kees: Kom d'r maar in met je reactie
Verwijderd
Als ik naar mijn hosts file kijk voor tweakers denk ik bijvoorbeeld aan tweakimg.net
Gezien de eerder gemaakte posts van Kees zou ik zeggen, laat die mailservers lekker nog op ipv4 en pak wat kleinere dingen op die je wel volledig op v6 kan brengen.
Klopt, tweakimg.net is inderdaad een voorbeeld van iets wat ik vroeger op ipv6 had draaien maar op een gegeven moment uit heb gezet omdat het niet goed werkte (zat een bug in de loadbalancers). Dat is iets wat ik wel weer aan kan zetten / testen.Verwijderd schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:22:
IPv6 werkt met tweakers, ik gebruik het dagelijks. Dat er nog zaken zijn die het niet doen, zoals bijvoorbeeld logging of statistieken of bans / blocks etc dan kan er toch gestart worden met enkele opties die publiek over ipv6 gaan?
Als ik naar mijn hosts file kijk voor tweakers denk ik bijvoorbeeld aan tweakimg.net
Gezien de eerder gemaakte posts van Kees zou ik zeggen, laat die mailservers lekker nog op ipv4 en pak wat kleinere dingen op die je wel volledig op v6 kan brengen.
Ik heb al wel dingen als dns overgezet naar ipv6, en daar heb ik nog geen klachten over gehoord. Het grootste 'probleem' is echter dat ik goede (externe) monitoring wil voor ipv6 en dat heb ik nog niet gevonden.
En we werken steeds meer hordes weg voor ipv6 gebruik, dus we komen er vanzelf wel
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
De geruchten zijn dat Pingdom tegenwoordig ook IPv6 sites kan monitoren. Alleen jammer dat je op dit moment een ipv4 en ipv6 monitor apart moet af rekenen.Kees schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:39:
[...]
Klopt, tweakimg.net is inderdaad een voorbeeld van iets wat ik vroeger op ipv6 had draaien maar op een gegeven moment uit heb gezet omdat het niet goed werkte (zat een bug in de loadbalancers). Dat is iets wat ik wel weer aan kan zetten / testen.
Ik heb al wel dingen als dns overgezet naar ipv6, en daar heb ik nog geen klachten over gehoord. Het grootste 'probleem' is echter dat ik goede (externe) monitoring wil voor ipv6 en dat heb ik nog niet gevonden.
En we werken steeds meer hordes weg voor ipv6 gebruik, dus we komen er vanzelf wel
Dat werkt al prima: http://ip6.nl/#!tweakers.netKees schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:39:
[...]
Nu de MX servers? Vervolgens nog wat subdomeinen en zoals img e.d.?
Ik kan niet wachten om ook Tweakers te kunnen bezoeken terwijl ik mijn browser op IPv6-only zet.
Wel een leuke trouwens, veel ads werken niet op IPv6-only. Nu heb ik een abbo, maar gaan jullie die mensen dan ook waarschuwen voor een adblocker?
Verwijderd
Het extern monitoren ligt een beetje aan je budget en wensen, ik weet niet wat nu het geval is maar zoals databeestje zegt doet pingdom het ook tegenwoordig.Kees schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:39:
[...]
Klopt, tweakimg.net is inderdaad een voorbeeld van iets wat ik vroeger op ipv6 had draaien maar op een gegeven moment uit heb gezet omdat het niet goed werkte (zat een bug in de loadbalancers). Dat is iets wat ik wel weer aan kan zetten / testen.
http://royal.pingdom.com/...vers-and-ipv6-monitoring/
Een budget oplossing die ik wel vaker tegenkom is een vps met ipv6 huren en daar Icinga2 of nagios opzetten. Kost max 2 tientjes de maand.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2015 10:04 ]
Gaarne een seintje als je gaat testen met bepaalde (sub)domeinen via IPv6, kan ik die uit de hostfile gooien.Kees schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:39:
[...]
Als simpele eindgebruiker heb ik o.a. static.tweakers.net, tweakers.net tweakimg.net etc in mijn hostfile, en dat gaat allemaal probleemloos, zover ik kan zien dan. AKA de site werkt
Kan het alsnog achter de schermen niet optimaal zijn.
Laat ik je daar dan maar eens voor complimenterenKees schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:39:
Ik heb al wel dingen als dns overgezet naar ipv6, en daar heb ik nog geen klachten over gehoord.
Goed bezig Kees! Ga zo door!
http://atlas.ripe.net
Kees schreef op maandag 14 september 2015 @ 09:39:
[...]
Idd, dat mogen we ook wel zeggen! Goed bezigCAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:37:
[...]
Laat ik je daar dan maar eens voor complimenteren
Goed bezig Kees! Ga zo door!
Ik kan niet wachten op de AAAA-records voor Tweakers.net
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Dat heb ik natuurlijk ook. Alleen wil ik daarnaast ook monitoring van een 3de partij die dat vanaf meerdere locaties doet (om routing issues te voorkomen). En dan is het meestal wel makkelijk om dat in te kopen in plaats van 5 vm's ergens te huren bij 5 verschillende partijen en het zelf op te zetten.axis schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:52:
Wij huren een apart rackje bij een provider ver buiten Amsterdam (waar onze primaire racks staan) en monitoren daar alles met Nagios, over zowel IPv4 als IPv6. Dan heb je zelf in de hand wat je wilt monitoren en op welke manier. Sms modem eraan hangen, voor de paging van sysadmins, werkt al meer dan 10 jaar als een zonnetje..
Ik heb nu al een heleboel monitor services getest en vrijwel geen enkele kan goed overweg met http://ipv6-eun.tweakers.net en http://ipv6-tc3.tweakers.net De helft wil niet eens een probe aanmaken want 'address resolution failed'
[ Voor 13% gewijzigd door Kees op 29-09-2015 10:43 ]
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Dan zal de dienst die je gekozen hebt native IPv4 doen want daar heb je geen A record voor staan zie ik, ik zou zelf eens naar pingdom kijken. Die hebben sinds vorige maand een optie waarbij je " IPV6" per meting aan kunt zetten. (feitelijk doet hij dan geen IPv4 meer voor die meting) ik denk dat je daar wel suc6 boekt omdat hij dan zal gaan resolveer op het AAAA record.Kees schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:42:
[...]
Dat heb ik natuurlijk ook. Alleen wil ik daarnaast ook monitoring van een 3de partij die dat vanaf meerdere locaties doet (om routing issues te voorkomen). En dan is het meestal wel makkelijk om dat in te kopen in plaats van 5 vm's ergens te huren bij 5 verschillende partijen en het zelf op te zetten.
Ik heb nu al een heleboel monitor services getest en vrijwel geen enkele kan goed overweg met http://ipv6-eun.tweakers.net en http://ipv6-tc3.tweakers.net De helft wil niet eens een probe aanmaken want 'address resolution failed'
http://www.ipv6scanner.com/cgi-bin/main.py
Als ik je door de scanner haal dan zie je dat hij gewoon vanaf het internet benaderbaar is dus volgens mij gaat pingdom lukken

Wij doen dit middels https://ring.nlnog.net/ alleen heb je daar volgens mij in principe een eigen AS voor nodig om deel te kunnen nemen.Kees schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:42:
[...]
Dat heb ik natuurlijk ook. Alleen wil ik daarnaast ook monitoring van een 3de partij die dat vanaf meerdere locaties doet (om routing issues te voorkomen). En dan is het meestal wel makkelijk om dat in te kopen in plaats van 5 vm's ergens te huren bij 5 verschillende partijen en het zelf op te zetten.
Is verder wel super, in ons geval is het gekoppeld aan het centrale monitoring systeem en wordt er alarm geslagen als onze node ineens de verbinding met meerdere andere nodes verliest via IPv4 of IPv6.
Ik heb er nu een gevonden, toevallig een nederlands bedrijf, die nadat ik er over klaagde dat het niet werkte, dat meteen voor mij gefixt hebben en mij een beta feature hebben gegeven waarmee je ipv6 only checks kan doen zodat ook alleen hun monitoring locaties die ipv6 ondersteunen ons dan monitoren. Dat lijkt goed te werken.
Het grootste nadeel van pingdom is dat die meteen een creditcard willen zien als je een trial start, die heb ik wel, maar dat is zo'n gedoe
Verwijderd
En al iets gevonden waar je tevreden mee bent? Nog voortgang mbt het maken van DNS records voor (bepaalde) diensten van tweakers?Kees schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:42:
[...]
Inderdaad, ik ben benieuwd hoe het er voor staatVerwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:21:
[...]
En al iets gevonden waar je tevreden mee bent? Nog voortgang mbt het maken van DNS records voor (bepaalde) diensten van tweakers?
Haha ja die avonden ben in altijd vrij snel klaar met internetten, valt me altijd weer tegen wat er bereikbaar blijft ;-)Snow_King schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:42:
[...]
Op de avonden waar ik IPv6-only het internet op ga moet ik Tweakers altijd missen.
Ipv6
Eveneens in deze iteratie hebben we wat voortgang geboekt om ipv6 te kunnen gebruiken. Ons netwerk is er technisch gezien klaar voor, maar diverse tools die we gebruiken om misbruik van de site te voorkomen moesten ook nog worden aangepast. De meeste zijn intussen klaar. We gaan nu niet halsoverkop ipv6 aanzetten, maar het was wel een van de laatste obstakels die we in elk geval moesten oplossen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Yeah
Kom op Kees, voeg die AAAA-records toe!
Verwijderd
Komop Kees, het is inmiddels 2016.Kees schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 09:33:
Niet alleen een eigen AS, maar ook een BGP router en je eigen ipv4/ipv6 prefixes
Ik heb er nu een gevonden, toevallig een nederlands bedrijf, die nadat ik er over klaagde dat het niet werkte, dat meteen voor mij gefixt hebben en mij een beta feature hebben gegeven waarmee je ipv6 only checks kan doen zodat ook alleen hun monitoring locaties die ipv6 ondersteunen ons dan monitoren. Dat lijkt goed te werken.
Het grootste nadeel van pingdom is dat die meteen een creditcard willen zien als je een trial start, die heb ik wel, maar dat is zo'n gedoe
Inderdaad! Wij willen updatesVerwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:34:
[...]
Komop Kees, het is inmiddels 2016.maak ons blij.
Verwijderd
Hoogste tijd voor de volgende stap Kees.
Mwa zo hard loopt dat ook weer niet (volgens Ziggo)Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 04:31:
Ziggo is ook IPv6 aan het uitrollen, waaronder ds-lite. Zou jammer zijn als tweakers achter nog een NAT komt terwijl er IPv6 is. Lijkt me ook niet bevordelijk voor bepaalde functies die met accounts en IP's te maken hebben.
Hoogste tijd voor de volgende stap Kees.
Ziggo: 'Uitrol ipv6 gaat nog de nodige jaren duren'
Tel daar ook nog eens bij op dat ze al sinds ik dacht 2012 elk jaar 1 of 2 keer een bericht sturen, aan het begin van het jaar 'DIT JAAR KOMT HET' en einde van het jaar 'Volgend jaar ofzo misschien zeker weten wel geen IPv6 klaar'...
Fixing things to the breaking point...
Verwijderd
Eerder deze week kwam het bericht van nu 60.000 aansluitingen naar 180.000 eind deze week. Tevens komen er uit het hele land berichten van mensen die via Ziggo nu wel IPv6 hebben. Ze zijn op dit moment werkelijk aan het uitrollen en dat over de vele jaren zal eerder gaan over gehele dekking.RGAT schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 04:37:
[...]
Mwa zo hard loopt dat ook weer niet (volgens Ziggo)
Ziggo: 'Uitrol ipv6 gaat nog de nodige jaren duren'
Tel daar ook nog eens bij op dat ze al sinds ik dacht 2012 elk jaar 1 of 2 keer een bericht sturen, aan het begin van het jaar 'DIT JAAR KOMT HET' en einde van het jaar 'Volgend jaar ofzo misschien zeker weten wel geen IPv6 klaar'...
196.000 aansluitingen bij Ziggo inmiddels.Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 04:54:
[...]
Eerder deze week kwam het bericht van nu 60.000 aansluitingen naar 180.000 eind deze week. Tevens komen er uit het hele land berichten van mensen die via Ziggo nu wel IPv6 hebben. Ze zijn op dit moment werkelijk aan het uitrollen en dat over de vele jaren zal eerder gaan over gehele dekking.
180.000 bij XS4all
150.000 bij KPN
Dus, hoe staat het Er voor met IPv6 bij tweakers?
[ Voor 3% gewijzigd door agresionpower op 28-02-2016 12:21 ]
Inderdaad!agresionpower schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:20:
[...]
196.000 aansluitingen bij Ziggo inmiddels.
180.000 bij XS4all
150.000 bij KPN
Dus, hoe staat het Er voor met IPv6 bij tweakers?
Een grote Nederlandse bank is met IPv6 bezig om JUIST abuse beter te kunnen tracken. Dus Tweakers, hoe staan we er voor?
Wat is ondertussen de status Kees?Kees schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 09:33:
Niet alleen een eigen AS, maar ook een BGP router en je eigen ipv4/ipv6 prefixes
Ik heb (gisteren) nieuwe loadbalancers gekocht, nu nog servers kopen, dan inrichten en dan kan ipv6 aan voor mijn part
Je bent ge-wel-dig! Hulp of tips nodig? We horen het graag!Kees schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:57:
[...]
Ik heb (gisteren) nieuwe loadbalancers gekocht, nu nog servers kopen, dan inrichten en dan kan ipv6 aan voor mijn part
Kees schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:57:
[...]
Jouw servers ondersteunen geen v6? Draaien ze Windows 98 of zo?
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 12-03-2016 11:48 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nee, die loadbalancers is alleen de software, dat vertelde Kees een beetje onduidelijk niet. Dus daar moeten nog servers bij om ze daadwerkelijk te draaien.
Daarmee vormen ze samen met de software 'application delivery controllers'. En dat hebben we wel nodig om fatsoenlijk ipv6 uit te kunnen rollen.
[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 12-03-2016 12:49 ]
Ik ga de vraag stellen die je niet wil horen, maar toch: Wanneer gok je dat Tweakers volledig over IPv6 te bereiken is?ACM schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:49:
[...]
Nee, die loadbalancers is alleen de software, dat vertelde Kees een beetje onduidelijk niet. Dus daar moeten nog servers bij om ze daadwerkelijk te draaien.
Daarmee vormen ze samen met de software 'application delivery controllers'. En dat hebben we wel nodig om fatsoenlijk ipv6 uit te kunnen rollen.
Ah, uit kees' z'n post verwachtte ik inderdaad dat de loadbalancers complete units waren..ACM schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:49:
[...]
Maareh, was dat sowieso al 't plan, nieuwe loadbalancersoftware (en servers)? Als in, ze waren verouderd, werden niet geupdate en crappy zooi? Neem aan dat je niet per se alléén voor IPv6 nieuwe meuk gaat kopen
Vziw is de inzet van (deze) nieuwe ADC's nu nog het belangrijkste obstakel, misschien zelfs wel de enige. Dus in theorie kan het snel...Snow_King schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:51:
Ik ga de vraag stellen die je niet wil horen, maar toch: Wanneer gok je dat Tweakers volledig over IPv6 te bereiken is?
Maar om heel eerlijk te zijn is ipv6 iets dat min of meer gratis meekomt als mogelijkheid met nieuwe ADC's, het droeg wel bij aan onze wens voor nieuwe, maar was ook zeker niet het enige doel.
Het inzetten van nieuwe zorgt ervoor dat we allerlei wijzigingen kunnen doen aan de manier waarop we met loadbalancing omgaan, bovendien wordt er meer mogelijk dan we met onze huidige loadbalancers kunnen.
Veel van die features willen we ook een plekje geven in ons plan. Denk daarbij dan aan SSL-termination (inclusief HTTP/2), de mogelijkheid om specifieke client/gebruikers automatisch te 'rate limiten' zodat ze geen of minder overlast veroorzaken aan anderen en zo nog veel meer.
IPv6 tegelijk met IPv4 goed kunnen ontsluiten is uiteraard ook zo'n feature; maar we moeten bijvoorbeeld nog wel besluiten of het interne netwerk ook dual-stack blijft of we dat dan helemaal willen omzetten naar IPv6.
Kortom, dit jaar is zeker de bedoeling... maar we hebben nog geen idee hoe lastig het gaat zijn om de nieuwe ADC's in te zetten. Of we IPv6 direct meenemen of daarmee wachten tot 'de rest' goed is ingeregeld hangt ook daarvan af.
Ja, dat was sowieso al de bedoelingOsiris schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:56:
Maareh, was dat sowieso al 't plan, nieuwe loadbalancersoftware (en servers)? Als in, ze waren verouderd, werden niet geupdate en crappy zooi? Neem aan dat je niet per se alléén voor IPv6 nieuwe meuk gaat kopen
[ Voor 16% gewijzigd door ACM op 12-03-2016 13:08 ]
Een van de grote 2 of een van de kleinere ?
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Duwtje tegen Kees...Snow_King schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:43 In het grote IPv6 topic:
[...]
Nee, dit is er niet. Wat kan helpen is Kees nog een duwtje in de juiste richting geven: IPv6
Brengt dit ons dichter bij IPv6 voor Tweakers?
1
2
3
| snowking@crew:~$ host www.tweakers.net www.tweakers.net has address 213.239.154.20 snowking@crew:~$ |
Eindelijk vooruitgangKees schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:06:
Als het goed is doet http://tweakblogs.net (afhankelijk van je dns caches) nu ook ipv6(en https/2)
Ik misbruik de tweakblogs een beetje als testdomein, dus als iemand hem niet via ipv6 krijgt (die hem wel via ipv6 zou kunnen krijgen) dan hoor ik het graag.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 11-05-2016 16:55 ]
Oscar Wilde
Daarom, goed om te zien dat er beweging is bij Tweakers.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:55:
Van harte! Ik weet dat het maar één van de vele stappen is maar voor ons buitenstaanders is er eindelijk weer iets te zien en dat maakt het leuk.
Kees kon het verder ook niet laten:
1
| Connected to tweakblogs.net (2001:9a8:0:e:1337:0:80:1) port 80 (#0) |
1337
[ Voor 4% gewijzigd door Snow_King op 12-05-2016 09:56 ]
Ik lees zelfs e:1337 (fonetisch: "eliet")Snow_King schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:55:
[...]
Daarom, goed om te zien dat er beweging is bij Tweakers.
Kees kon het verder ook niet laten:
code:
1 Connected to tweakblogs.net (2001:9a8:0:e:1337:0:80:1) port 80 (#0)
1337
[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 12-05-2016 20:44 ]
Tweakblogs werkt bij mij prima over IPv6 en alles lijkt verder ook te werken.
Wanneer gaat de rest aan Kees?
Ik quote mijzelf eventjes.Snow_King schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:13:
We zijn nu weer 10 dagen verder.
Tweakblogs werkt bij mij prima over IPv6 en alles lijkt verder ook te werken.
Wanneer gaat de rest aan Kees?
Ik zie dat we nu SSL/HTTPS hebben, mooi! reviews: Tweakers stapt over op https
Heeft dit IPv6 ook iets dichter bij gebracht?
Kunnen we hieromtrent een update krijgen?
Ja.Snow_King schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:02:
[...]
Ik quote mijzelf eventjes.
Ik zie dat we nu SSL/HTTPS hebben, mooi! reviews: Tweakers stapt over op https
Heeft dit IPv6 ook iets dichter bij gebracht?
IPv6 hing op de ipban-list (dat was lastiger met de oude loadbalancers), dus wilde ik nieuwe loadbalancers hebben. Die zijn een maand geleden in gebruik genomen (samen met http/2, en inderdaad ipv6 als test op tweakblogs.net).
IPv6 hangt nu (nog steeds) op de externe partij die monitoring voor ons doet, die riepen 'q4 2015' toen ik het voor het eerst vroeg, en dat werd steeds later. Ze zijn er nu blijkbaar mee bezig en dus komt het binnenkort.
Het is aan onze kant niet meer werk dan AAAA records toevoegen.
[ Voor 26% gewijzigd door Kees op 14-06-2016 12:45 ]
't is net Ziggo, al doet/deed Ziggo dat jarenKees schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:43:
die riepen 'q4 2015' toen ik het voor het eerst vroeg, en dat werd steeds later

Oscar Wilde
Het komt ook omdat 'men' meestal onderschat hoeveel werk ipv6 eigenlijk is/kan zijn, en daardoor veel te optimistische schattingen geven.
Als in 'het staat niet meer op de verlanglijst maar wordt op dit moment actief aan ontwikkelt'?Kees schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:43:
IPv6 hangt nu (nog steeds) op de externe partij die monitoring voor ons doet, die riepen 'q4 2015' toen ik het voor het eerst vroeg, en dat werd steeds later. Ze zijn er nu blijkbaar mee bezig en dus komt het binnenkort.
Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Ze hebben inderdaad een maand geleden het (publieke) ticket gesloten met 'in progress'. Maar mischien moet ik een nieuwe monitor zoeken.Maurits van Baerle schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:25:
[...]
Als in 'het staat niet meer op de verlanglijst maar wordt op dit moment actief aan ontwikkelt'?
Dat is wel heel jammer! Je kan de records niet stiekem toevoegen?Kees schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:43:
Vooruit, een iets langer antwoord
IPv6 hing op de ipban-list (dat was lastiger met de oude loadbalancers), dus wilde ik nieuwe loadbalancers hebben. Die zijn een maand geleden in gebruik genomen (samen met http/2, en inderdaad ipv6 als test op tweakblogs.net).
Een voordeel, de meeste IPv6 clients vallen terug op IPv4 als IPv6 plat ligt, dus dat doet minder pijn dan.
We moeten Kees een beetje wakker houden. Laten we zeggen, een beetje druk kan nooit kwaad.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 01:02:
Dev update, dus tijd om Kees weer te komen pesten. Het blijft wel spannend zo, iedere keer een stapje vooruit
Maar zonder gekheid, SSL is een hele goede stap. IPv6 er bij zou het plaatje compleet maken!
Verwijderd
Misschien dat je het al had verteld, maar wat gebruik je nu voor monitoring? Ik kijk namelijk zelf ook naar externe monitoring die IPv6 ondersteund. Nu laat ik mezelf hier niet door tegenhouden en heb een VPS afgenomen en draai daar een beperkt aantal monitors op die over IPv6 wat dingen checken.Kees schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:43:
[...]
Ze hebben inderdaad een maand geleden het (publieke) ticket gesloten met 'in progress'. Maar mischien moet ik een nieuwe monitor zoeken.
Ik beperk me dan welliswaar tot bereikbaarheid en mis wat performance logging.
Ik wil het liefste een die vanaf meerdere locaties (om false positives uit te sluiten omdat de monitoring vps zijn internettoegang verliest uit te sluiten) kan checken. Op dit moment gebruik ik monitis.com, maar als die niet snel iets releasen ga ik (weer) op zoek naar alternatieven.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 08:50:
[...]
Misschien dat je het al had verteld, maar wat gebruik je nu voor monitoring? Ik kijk namelijk zelf ook naar externe monitoring die IPv6 ondersteund. Nu laat ik mezelf hier niet door tegenhouden en heb een VPS afgenomen en draai daar een beperkt aantal monitors op die over IPv6 wat dingen checken.
Ik beperk me dan welliswaar tot bereikbaarheid en mis wat performance logging.
wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?Kees schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 12:43:
Vooruit, een iets langer antwoord
- draaien de ipv6 tweakers websites op een andere locatie dan de ipv4 websites?
- draaien die op andere servers?
- loopt dit via andere loadbalancers?
- is dit niet geloadbalanced?
Ik begrijp vooral niet hoe het komt dat de meeste sites al erg lang bereikbaar zijn via ipv6 maar er nog geen aaaa records voor zijn aangemaakt. Komt dit voort uit een capacity issue mochten er teveel connecties over IPv6 afgehandeld moeten worden?
btw, om de hoeveel dagen is het optimaal om je hieraan te herinneren?
M.b.t die externe partij (monitis):
http://finance.yahoo.com/...ns-updates-131500904.html
Features to be rolled out in July include:
IPv6 Support for Uptime Monitors: Monitis uptime monitors will soon support the latest IPv6 protocol
[ Voor 36% gewijzigd door _David_ op 29-06-2016 23:35 ]
I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.
2001:1c06:xxxx:xxxx::/56
Werkt als een trein, wel firewall functionaliteit in router, verder nog niet na gekeken (port 22 not reachable)
Volgende stap is hier wat gaan prutsen met subnetting.
If you choose to criticise you choose your enemies
Volgens mij zit je in het verkeerde topicEmmeau schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 23:31:
Hier, na wat getwitter met Ziggowebcare, een volledige dual stack, inclusief mijn eigen LAN IPv6 subnet/prefix
2001:1c06:xxxx:xxxx::/56
Werkt als een trein, wel firewall functionaliteit in router, verder nog niet na gekeken (port 22 not reachable)
Volgende stap is hier wat gaan prutsen met subnetting.
Oscar Wilde
Ik zie helemaal niets? Alleen tweakimg.net heeft bij mij IPv6?Raven schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:52:
[...]
Nu heeft gathering.tweakers.net geen IPv6 meer maar tweakers.net juist weer wel![]()
https://gathering.tweakers.net 213.239.154.30
https://tweakimg.net 2001:9a8:0:e:1337:0:80:1
https://tweakers.net 2001:9a8:0:e:1337:0:80:1
https://ic.tweakimg.net 2001:9a8:0:e:1337:0:80:1
Aldus IPvFox.
Zie ook:
- https://ip6.nl/#!tweakers.net
- https://ip6.nl/#!gathering.tweakers.net
Ik denk dat firefox de connectie naar tweakimg.net hergebruikt (wat alleen maar goed is) en dat het daardoor ipv6 ondersteunt.Snow_King schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:55:
[...]
Ik zie helemaal niets? Alleen tweakimg.net heeft bij mij IPv6?
Zie ook:
- https://ip6.nl/#!tweakers.net
- https://ip6.nl/#!gathering.tweakers.net
Verwijderd
gathering.tweakers.net:443 tweakimg.net:443 direct:// 97855 h2Kees schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 10:20:
[...]
Ik denk dat firefox de connectie naar tweakimg.net hergebruikt (wat alleen maar goed is) en dat het daardoor ipv6 ondersteunt.
Mogelijk dat het uit de http/2 komt?
Oscar Wilde
Yep.
Oscar Wilde
Zullen we dan ook gelijk om TLSA en DANE vragen? Vind Kees vast leuk!
Vergeet Tweak niet.St00mwals schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:16:
[...]
Gefeliciteerd!!!!![]()
Nu mijn provider (Telfort glasvezel) nog
Gelukkig werkt mijn HE-tunnel prima
Oscar Wilde
Top dat het nu aan staat, het internet is weer een stukje beter gemaakt door Kees
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik weet niet helemaal zeker of ik naar de beste statistiek hiervoor keek, maar in dat geval zo'n 6%.Hmmbob schreef op maandag 25 juli 2016 @ 07:38:
Hoeveel verkeer komt er nu naar Tweakers via ipv6? Monitoren jullie dat?
Sometimes you need to plan for coincidence
[ Voor 3% gewijzigd door Keiichi op 25-07-2016 15:05 ]
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Hoeveel verkeer doet er IPv6 vanuit BE en hoeveel vanuit NL?
Alles is goed.Hipska schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:00:
Een weekje later nu, hoe staat het er mee? Is alles goed verlopen?
Hoeveel verkeer doet er IPv6 vanuit BE en hoeveel vanuit NL?
De stats: in de nacht is het ipv6 verkeer laag, op het werk is het laag, thuis is het hoog. Dit zijn alleen requests op de frontpage, gemiddeld over alles gezien liggen de cijfers lager, zo'n 3-6%
BE: 10-42%
NL: 5-12%
Rest van de wereld: 2-7%
Gemiddeld
Grafiek komt komende dinsdag in de .plan
Oscar Wilde
Zo'n beetje elk land doet het beter met IPv6 dan Nederland, dus zo moeilijk is dat niet.Raven schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 15:36:
Lol, dus BE (waar de datalimiet nog niet uitgeroeid is) doet het beter dan NL?
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

>tracert -4 tweakers.net Tracing route to tweakers.net [213.239.154.30] over a maximum of 30 hops: 1 3 ms 8 ms 2 ms 192.168.178.1 2 * * * Request timed out. 3 7 ms 8 ms 8 ms gv-rc0011-cr101-xe-1-0-3-0.core.as9143.net [213.51.181.169] 4 9 ms 9 ms 10 ms asd-tr0042-cr101-ae8-0.core.as9143.net [213.51.158.12] 5 10 ms 9 ms 10 ms amsix.true.nl [80.249.208.171] 6 17 ms 15 ms 17 ms ams7.edge01.tengig-6-1-11.true.nl [87.233.1.218] 7 10 ms 10 ms 9 ms tweakers.net [213.239.154.30] Trace complete. >tracert tweakers.net Tracing route to tweakers.net [2001:9a8:0:e:1337:0:80:1] over a maximum of 30 hops: 1 * * * Request timed out. 2 9 ms 9 ms 9 ms gv-rc0052-cr102-xe-1-0-3-0.core.as9143.net [2001:b88:0:e6b::1] 3 * * * Request timed out. 4 30 ms 13 ms 12 ms 2001:730:2200::5474:8023 5 19 ms 18 ms 18 ms 30gigabitethernet1-3.core1.ams1.he.net [2001:7f8:1::a500:6939:1] 6 13 ms 13 ms 12 ms amsix.true.nl [2001:7f8:1::a501:5703:1] 7 19 ms 14 ms 14 ms 2001:990:0:1378::12 8 14 ms 13 ms 12 ms tweakers.net [2001:9a8:0:e:1337:0:80:1] Trace complete.
Nou moet ik 3 tot 5 ms langer wachten tot Tweakers geladen is

Je opmerking lijkt te impliceren dat er wel peering is voor IPv4. Maar uit je eigen traces lees ik af dat beide via as9143.net (een domein van ziggo) naar amsix.true.nl gaan. Wat mij doet geloven dat het beide via de AMS-IX gaat. Alleen zit er dan voor de IPv6-variant dan blijkbaar een extra hop tussen om bij de AMS-IX te komen.
De eerste IPv6 AMS-IX-hop is een "he.net"-hop, wat transit suggereert mijns inziens?ACM schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:37:
[...]
Je opmerking lijkt te impliceren dat er wel peering is voor IPv4. Maar uit je eigen traces lees ik af dat beide via as9143.net (een domein van ziggo) naar amsix.true.nl gaan. Wat mij doet geloven dat het beide via de AMS-IX gaat. Alleen zit er dan voor de IPv6-variant dan blijkbaar een extra hop tussen om bij de AMS-IX te komen.
Er zit ook een he.net-hop tussen mijn tracert (XS4ALL).. Vanaf een "Sara" XS4ALL-hop springt 'ie naar de he.net-hop en vervolgens naar amsix.true.nl. `10gigabitethernet12-13.core1.ams1.he.net (2001:470:0:e8::1)` om precies te zijn. De HE.net-hop van Jerrythafast is eenzelfde IP-range als True, maar deze die ik krijg is toch echt van Hurricane Electric..
Hmm, interessant: het HE.net IPv6-adres van Jerrythafast komt wél voor in de Hurricane Electric Peering Policy, da's hun AMS-IX peering exchange point blijkbaar.. Het IPv6-adres wat je via XS4ALL krijgt daarentegen komt er niet in voor
Als je peering afspreekt via een extra partij, valt 't dan nog onder peering of transit?
[ Voor 41% gewijzigd door Osiris op 30-07-2016 13:01 ]
Wat ik zei was inderdaad niet helemaal accuraat, IPv4 loopt inderdaad ook via AMS-IX. Waar ik op doelde was dat via IPv6 mijn verkeer met Tweakers ook nog via 2001:730:2200::5474:8023 (volgens deze pagina is dat AS6830 == voormalig UPC) en HE gaat. IPv4 is dus [Ziggo Den Haag] - [Ziggo AmsIX] - [TRUE AmsIX] - [Tweakers], maar IPv6 is [Ziggo Den Haag] - [UPC ergens] - [HE AmsIX] - [TRUE AmsIX] - [Tweakers].ACM schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:37:
[...]
Verwijderd
Nog bijzonderheden tussen het 'live' gaan met de site over IPv6 en nu?ACM schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:02:
[...]
Ik weet niet helemaal zeker of ik naar de beste statistiek hiervoor keek, maar in dat geval zo'n 6%.
Naast wat hier beschreven staat niet echt noemenswaardige bijzonderheden.Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:35:
[...]
Nog bijzonderheden tussen het 'live' gaan met de site over IPv6 en nu?
Het is dan ook tijd om deze feature-request (waarvoor het eerste ticket op 20 november 2010 werd gemaakt) af te sluiten. Problemen die voortkomen uit ipv6 mogen vanaf nu in stoute bugs gemeld worden
Dit topic is gesloten.