Toon posts:

Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 121 122 123 Laatste
Acties:

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03 08:30

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

nero355 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:05:
Tja, ik ben nog niet echt met Wireguard bezig geweest, maar door de vele directe vergelijkingen met OpenVPN en soms zelfs IPSec/L2TP en dergelijken kreeg ik wel de indruk dat ze allemaal hetzelfde moeten kunnen, maar blijkbaar is dat niet zo... :/
Er zijn wel degelijk flinke overeenkomsten, het is ook weer geen toeval dat ze zoveel vergeleken worden.
Ik ben niet zo van de hypes en door mijn werkervaring heb ik daar een heel ander beeld van, maar ook op dat gebied is het best wel vreemd dat men dan opeens ook Wireguard ging gebruiken ondanks de slechtere privacy en logging opties en weet ik het wat allemaal...
Kun je dat wat concreter maken? Ik neem aan dat je met "hype" doelt op de VPNs die op internet worden geadverteerd. Dat is inderdaad 90% hype. Niettemin hebben ze hun plek en nut maar je moet wel weten wat je doet. Het is geen tovermiddel.
slechtere privacy en logging opties
Welke privacy opties heb je in gedachte? Ik zie wat privacy betreft geen verschil tussen openvpn en wireguard.
Maar dan nog : Doe daar een Bridged VPN Interface bij en je laat een hoop van die nadelen over aan de beheerder die ze vervolgens kan oplossen via allerlei alternatieven! :)
Ik zie dat dus niet als nadeel maar als flexibiliteit.
Precies mijn punt : Het lijkt net of er een heleboel mensen alle nadelen negeren puur vanwege de snelheid ?!
Welke nadelen bedoel je precies? Niet dat wireguard geen nadelen heeft maar de meeste daarvan zijn zo technisch dat de meeste mensen daar geen boodschap aan hebben. OpenVPN kan wel meer maar dat zit meer in het gemak van de beheerder dan in de veiligheid van de gebruikers.
Niet mee eens, want SSH kan ook dingen als Tunneling en X-Forwarding wat je weer met VNC/RDP achtigen kan combineren! :)
Juist wel mee eens dus :)
Ik bedoel dat SSH zich vooral richt op het bouwen van die veilige tunnel en daar kunnen andere protocolen dan weer overheen gaan. Zo kan het onderdeel zijn van een grotere totaaloplossing.
Dat is een hoop gedoe en geld voor zoiets simpels : Blokkeer gewoon alle advertenties en tracking zoveel mogelijk en dan ben je er ook grotendeels...
Maar hoe blokkeer ik tracking van mijn vaste ip?
Als je toevallig ergens een VPS of Dedicated Server hebt staan dan zou je zelfs die voor zoiets kunnen misbruiken :Y)
Die heb ik maar die hebben ook vaste IP-adressen en zijn ook op verschillende andere manieren naar mij terug te herleiden.
Tijd om van baan te wisselen :? :)
Dat vraag je toch ook niet aan een motorcoureur die een helm opzet? Het vak is niet zonder risico's, daar mee om gaan hoort er bij. :)

Het zou best kunnen dat ik daar vroeg of laat genoeg van heb en iets anders ga doen. Voor de duidelijkheid, ik werk in IT-security en doe niks illegaals.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:27:
Kun je dat wat concreter maken? Ik neem aan dat je met "hype" doelt op de VPNs die op internet worden geadverteerd. Dat is inderdaad 90% hype. Niettemin hebben ze hun plek en nut maar je moet wel weten wat je doet. Het is geen tovermiddel.
Ik ben het meer eens met dit verhaal : https://gist.github.com/joepie91/5a9909939e6ce7d09e29 :)
Welke privacy opties heb je in gedachte? Ik zie wat privacy betreft geen verschil tussen openvpn en wireguard.
Vanwege het ontbreken van willekeurige adressen en het een en ander op Logging gebied was er een VPN Provider die is gaan Dubbel NATten om zodoende het een en ander te verbergen!

Verder kan je een hoop dingen in [VPN] Ervaringen & Discussie - Deel 2 vinden over het verloop van de Wireguard adoptatie zeg maar...
Maar hoe blokkeer ik tracking van mijn vaste ip?
Niet :)

Of je moet puur IPv6 gebruiken met Privacy Adresses om maar een beetje ontopic te blijven O-) :+
Die heb ik maar die hebben ook vaste IP-adressen en zijn ook op verschillende andere manieren naar mij terug te herleiden.
Jij bent echt serieus paranoïde zo te zien ?!

En ik maar denken dat ik in bepaalde opzichten overdreef... _O-
Dat vraag je toch ook niet aan een motorcoureur die een helm opzet? Het vak is niet zonder risico's, daar mee om gaan hoort er bij. :)

Het zou best kunnen dat ik daar vroeg of laat genoeg van heb en iets anders ga doen. Voor de duidelijkheid, ik werk in IT-security en doe niks illegaals.
Sorry, maar het klinkt niet echt gezond, maar dat kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van de manier waarop je alles bekijkt!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat verduidelijkt wat, het gaat niet specifiek over Wireguard maar over VPN's in het algemeen.
Ik ben het eens met vrijwel alles op die pagina, samengevat: "Because a VPN in this sense is just a glorified proxy."

Ik weet heel goed hoe het werkt en wat de beperkingen zijn. Omdat ik een statisch IP heb heeft zo'n proxy voor mij in sommige gevallen wel zin.

Op zich ben ik helemaal voor dingen zelf hosten en doe dat ook. Ik heb ook VPSen die ik hier voor kan gebruiken. In dat geval gebruik ik overigens SSH als socks proxy, dat werkt out-of-the box met zo'n beetje iedere VPS die ssh draait.

Maar er is één feature van commerciele VPN-providers die ik zelf eigenlijk niet kan nadoen, exit nodes over de hele wereld. Soms is het handig om een Amerikaans, Brits, Chinees of Russisch IP-adres te hebben. In theorie kan ik natuurlijk 200 VPS'en inzetten of iets slims bedenken met een dynamische cloud dienst maar realistisch gezien is de een commerciele aanbieder een beter optie.
Vanwege het ontbreken van willekeurige adressen en het een en ander op Logging gebied was er een VPN Provider die is gaan Dubbel NATten om zodoende het een en ander te verbergen!
Zoals die pagina aangeeft moet je geen illusies hebben over het bijhouden van logs of anonimiteit ten opzichte van je VPN-provider. Dat doe ik dus niet.
Ik geloof ook niet dat willekeurig uitgedeelde adressen daar echt bij helpen als een kwaadwillende toegang krijgt. Die kijkt dan ook wel mee wie welk tijdelijk adres gebruikt.
Niet :)

Of je moet puur IPv6 gebruiken met Privacy Adresses om maar een beetje ontopic te blijven O-) :+
Helaas ben je in praktijk nog steeds identificeerbaar omdat je het netwerkdeel van je adres wel constant is. Voor de meest doeleinden is dat goed genoeg.
Jij bent echt serieus paranoïde zo te zien ?!
Full-time professioneel en part-time hobbyist :)
Het is m'n vak dus ik kan het maar beter een beetje overdrijven.
Sorry, maar het klinkt niet echt gezond, maar dat kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van de manier waarop je alles bekijkt!
Misschien schrijf ik het wat te sappig op maar er zijn wel meer beroepen die een zeker risico met zich meebrengen. Brandweerman, politieagent of prof-voetballer is ook niet zonder risico. Dat accepteer je als je voor zo'n beroep kiest, omgaan met die risico's hoort er bij. Juist als professional die de hele dag met het onderwerp bezig is kun je (nee, moet je) wat extra doen. De een begint 's ochtends met rekken en strekken, de ander controleert of de motoren nog onder z'n vliegtuig hangen, en ik begin met m'n yubikey in te steken.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-03 17:12

MrMarcie

Joomla ❤

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Dat verduidelijkt wat, het gaat niet specifiek over Wireguard maar over VPN's in het algemeen.
Ik ben het eens met vrijwel alles op die pagina, samengevat: "Because a VPN in this sense is just a glorified proxy."

Ik weet heel goed hoe het werkt en wat de beperkingen zijn. Omdat ik een statisch IP heb heeft zo'n proxy voor mij in sommige gevallen wel zin.

Op zich ben ik helemaal voor dingen zelf hosten en doe dat ook. Ik heb ook VPSen die ik hier voor kan gebruiken. In dat geval gebruik ik overigens SSH als socks proxy, dat werkt out-of-the box met zo'n beetje iedere VPS die ssh draait.

Maar er is één feature van commerciele VPN-providers die ik zelf eigenlijk niet kan nadoen, exit nodes over de hele wereld. Soms is het handig om een Amerikaans, Brits, Chinees of Russisch IP-adres te hebben. In theorie kan ik natuurlijk 200 VPS'en inzetten of iets slims bedenken met een dynamische cloud dienst maar realistisch gezien is de een commerciele aanbieder een beter optie.

[...]

Zoals die pagina aangeeft moet je geen illusies hebben over het bijhouden van logs of anonimiteit ten opzichte van je VPN-provider. Dat doe ik dus niet.
Ik geloof ook niet dat willekeurig uitgedeelde adressen daar echt bij helpen als een kwaadwillende toegang krijgt. Die kijkt dan ook wel mee wie welk tijdelijk adres gebruikt.

[...]

Helaas ben je in praktijk nog steeds identificeerbaar omdat je het netwerkdeel van je adres wel constant is. Voor de meest doeleinden is dat goed genoeg.

[...]

Full-time professioneel en part-time hobbyist :)
Het is m'n vak dus ik kan het maar beter een beetje overdrijven.

[...]

Misschien schrijf ik het wat te sappig op maar er zijn wel meer beroepen die een zeker risico met zich meebrengen. Brandweerman, politieagent of prof-voetballer is ook niet zonder risico. Dat accepteer je als je voor zo'n beroep kiest, omgaan met die risico's hoort er bij. Juist als professional die de hele dag met het onderwerp bezig is kun je (nee, moet je) wat extra doen. De een begint 's ochtends met rekken en strekken, de ander controleert of de motoren nog onder z'n vliegtuig hangen, en ik begin met m'n yubikey in te steken.
Dus wat is de oplossing? Eigen VPN op een VPS? Nogal wat werk lijkt me.
Stomme vraag misschien, maar geeft een DNS server al wat 'veiligheid' voor het afkijken van jouw ISP?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• NogNeetMachinaa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:56
@CAPSLOCK2000 - een uitgebreide toelichting "verpakt" in een mooi verhaal - unne dikke mercie voor alle moeite! _/-\o_

[Voor 7% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 12-01-2023 17:41]

make it run like clockwork

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat ligt er aan welk probleem je wil oplossen met een VPN. Mijn "probleem" is een statisch IP. Een VPN is voor mij een manier om even een ander IP te huren.
Eigen VPN op een VPS? Nogal wat werk lijkt me.
Dat ligt een beetje aan je achtergrond, voor mij is Wireguard een van de makkelijkere applicaties.
Stomme vraag misschien, maar geeft een DNS server al wat 'veiligheid' voor het afkijken van jouw ISP?
Dat is zo'n vraag waar je geen volmondig ja of nee op kan zeggen.
Aangezien het om veiligheid gaat is het korte antwoord dus "nee".

Klassiek DNS is niet versleuteld. Je ISP kan dus gewoon meekijken en eigenlijk precies zien wat je doet. Daar heb je dus eigenlijk niks aan als je ISP probeert om je te bespioneren.

Maar als we niet uitgaan van een kwaadaardige ISP maar van een luie/gemakzuchtige ISP dan helpt het een beetje omdat jouw verzoekjes dan niet in de logboeken van de ISP terecht komen.

Wat dat betreft zou een VPN een rol kunnen spelen om je DNS-verkeer te verbergen voor je ISP (maar niet voor de VPN provider).

Er zijn wel wat nieuwere varianten van DNS die wel proberen om je privacy te beschermen maar dat is een lastig onderwerp. Al is het maar dat je in veel gevallen niet eens in DNS-verkeer hoeft te kijken om te raden wat er staat want ze zijn enorm voorspelbaar. Als mijn computer een DNS-pakketje stuurt naar de DNS-server van geslachtsziekte.nl kan iedereen wel raden wat er aan de hand is.

Een bekende fout van VPN-gebruikers is overigens dat ze vergeten om ook hun DNS-verkeer via VPN sturen en zo alsnog aan hun omgeving laten lekken wat ze aan het doen zijn.

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-03 17:12

MrMarcie

Joomla ❤

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Dat ligt er aan welk probleem je wil oplossen met een VPN. Mijn "probleem" is een statisch IP. Een VPN is voor mij een manier om even een ander IP te huren.

[...]

Dat ligt een beetje aan je achtergrond, voor mij is Wireguard een van de makkelijkere applicaties.

[...]

Dat is zo'n vraag waar je geen volmondig ja of nee op kan zeggen.
Aangezien het om veiligheid gaat is het korte antwoord dus "nee".

Klassiek DNS is niet versleuteld. Je ISP kan dus gewoon meekijken en eigenlijk precies zien wat je doet. Daar heb je dus eigenlijk niks aan als je ISP probeert om je te bespioneren.

Maar als we niet uitgaan van een kwaadaardige ISP maar van een luie/gemakzuchtige ISP dan helpt het een beetje omdat jouw verzoekjes dan niet in de logboeken van de ISP terecht komen.

Wat dat betreft zou een VPN een rol kunnen spelen om je DNS-verkeer te verbergen voor je ISP (maar niet voor de VPN provider).

Er zijn wel wat nieuwere varianten van DNS die wel proberen om je privacy te beschermen maar dat is een lastig onderwerp. Al is het maar dat je in veel gevallen niet eens in DNS-verkeer hoeft te kijken om te raden wat er staat want ze zijn enorm voorspelbaar. Als mijn computer een DNS-pakketje stuurt naar de DNS-server van geslachtsziekte.nl kan iedereen wel raden wat er aan de hand is.

Een bekende fout van VPN-gebruikers is overigens dat ze vergeten om ook hun DNS-verkeer via VPN sturen en zo alsnog aan hun omgeving laten lekken wat ze aan het doen zijn.
Dank je, duidelijk.
Als VPN gebruik in ExpressVPN (kan ik helaas niet in elke situatie gebruiken momenteel) die doen het op dat dns gebied ook goed. Die Wireguard ga ik eens mee aan de slag. d:)b

Ik heb een MikroTik hAP ax3 besteld, zie dat ik daar waarschijnlijk mee aan de slag kan met Wireguard. Zou mooi zijn, lost wat problemen op. Zeker als ik het per device kan instellen.

[Voor 8% gewijzigd door MrMarcie op 12-01-2023 22:00. Reden: MikroTik toegevoegd]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• ANdrode
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:38:
[...]
Daarbij is er een hardnekkig gerucht dat ipsec opzettelijk verzwakt is een geheime dienst die zich heeft bemoeit met het opstellen van de standaard. Dat is nooit bewezen maar door de enorme complexiteit van ipsec is dat ook erg lastig. Eigenlijk niemand begrijpt echt hoe het precies werkt en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en hoe die elkaar beinvloeden.
Puur de complexiteit is eigenlijk een zwakheid. Zowel bij implementatie als bij configuratie kan men daardoor veel meer fouten maken.

Voor mijn gevoel is dat één van de drijfveren om naar "kleinere protocollen" te gaan.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ANdrode schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:59:
Puur de complexiteit is eigenlijk een zwakheid. Zowel bij implementatie als bij configuratie kan men daardoor veel meer fouten maken.

Voor mijn gevoel is dat één van de drijfveren om naar "kleinere protocollen" te gaan.
Klopt, deel van de beschuldiging is dat ze het opzettelijk complex hebben gemaakt zodat er veel zwakke punten zijn. Maar eerlijk gezegd heb je daar geen geheime dienst voor nodig, de meeste programmeurs werken van nature al zo ;)

Met een internationale groep vrijwilligers vanuit verschillende bedrijven, overheden en universiteiten samenwerken aan een standaard is al helemaal vragen om een draak van een ontwerp.

• ANdrode
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:09:
[...]
Met een internationale groep vrijwilligers vanuit verschillende bedrijven, overheden en universiteiten samenwerken aan een standaard is al helemaal vragen om een draak van een ontwerp.
Daar ben ik het niet mee eens.

Het zit vooral in de cultuur toendertijd, waarbij er veel features aan protcollen werden toegevoegd zonder dat er een noodzaak voor was voor de primaire use case. Mijn gevoel is dat men daar nu anders in staat, men heeft van IPv6 en IPSEC geleerd.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ANdrode schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:12:
Het zit vooral in de cultuur toendertijd, waarbij er veel features aan protcollen werden toegevoegd zonder dat er een noodzaak voor was voor de primaire use case. Mijn gevoel is dat men daar nu anders in staat, men heeft van IPv6 en IPSEC geleerd.
Beetje pijnlijk voorbeeld voor het IPv6-topic maar helaas heb je gelijk ;)

Hoewel we een hoop geleerd hebben is er ook een hoop niet veranderd. Het is inherent moeilijk om met veel mensen samen te werken, zeker als die allemaal hun eigen belangen hebben. Ik kan helaas een hoop voorbeelden van moderne standaarden geven met hetzelfde probleem. USB, HDMI, WIFI, Bluetooth en GSM hebben allemaal in meer of mindere mate last van. Alleen al dat er verschillende generaties zijn maakt het logischerwijs steeds complexer.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe we er naar zouden kijken als ipsec nu als nieuw protocol zou worden geintroduceerd. Voor z'n tijd was het heel complex maar we hebben sindsdien wel een hoop meer ervaring opgebouwd met complexe software. Ondanks alle complexiteit wordt ipsec vrij breed ondersteunt en zijn er verschillende implementaties die onderling compatible zijn.
Hoe dan ook, het blijft een goed principe om ieder onderdeel zo simpel mogelijk te houden en niet meer te doen dan strict noodzakelijk. Dat woord "mogelijk" is wel belangrijk want wireguard is wel een stuk simpeler dan ipsec maar het kan ook minder. Gelukkig is het meestal genoeg.

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ANdrode schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens.

De tijd dat Office op een paar floppy’s stond en in de basis precies het zelfde kon als nu met enkele GigaBytes is al lang vervlogen.

Lesdictische is mijn hash#

• ANdrode
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:44:
[...]
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe we er naar zouden kijken als ipsec nu als nieuw protocol zou worden geintroduceerd. Voor z'n tijd was het heel complex maar we hebben sindsdien wel een hoop meer ervaring opgebouwd met complexe software. Ondanks alle complexiteit wordt ipsec vrij breed ondersteunt en zijn er verschillende implementaties die onderling compatible zijn.
Hoe dan ook, het blijft een goed principe om ieder onderdeel zo simpel mogelijk te houden en niet meer te doen dan strict noodzakelijk. Dat woord "mogelijk" is wel belangrijk want wireguard is wel een stuk simpeler dan ipsec maar het kan ook minder. Gelukkig is het meestal genoeg.
Men heeft geleerd en bijvoorbeeld de IAB (https://www.iab.org/) heeft hier vast dingen over geschreven. Mijn gevoel is dat er recenter meer een voorkeur voor een compacte standaard met ruimte voor uitbreiding is.

QUIC is complex en die complexiteit is alleen ontstaan door meerdere iteraties. Niet in één shot alle features en complexiteit implementeren.

• nero355

nero355

ANdrode schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:05:
QUIC is complex en die complexiteit is alleen ontstaan door meerdere iteraties. Niet in één shot alle features en complexiteit implementeren.
QUIC moet dood! Dan ben je in één klap van alle ellende af! :Y

Hetzelfde geldt voor HDMI-CEC trouwens! >:)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:40
fvbommel schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Ik heb dit enige tijd gebruikt na de overstap naar online.nl glasvezel (via Delta/Caiway).

Het werkte op zich prima, al kan het zijn dat het niet de volledige snelheid van de verbinding kon benutten (weet ik niet meer zeker, maar was in ieder geval niet problematisch traag of zo).

Het grotere probleem was de geolocatie: ondanks dat het in het systeem van HE geregistreerd stond als Amsterdam, waren verschillende streaming-diensten er niet blij mee.

We gebruiken hier toch al niet echt veel zulke diensten, maar ook de IPTV (via Canal Digitaal) konden hier blijkbaar niet mee omgaan waardoor hun TV-boxjes vaak niet werkten. Dit was een deal breaker, dus het staat nu alweer een hele tijd uit helaas. (Als iemand me kan vertellen hoe ik specifieke apparaten IPv4-only kan zetten op een Fritz!Box 5490 zou ik 't graag horen...)
Ik had exact ook deze ervaring met een HE tunnel. Inmiddels prefix delegation op meerdere subnetten draaien.

en ipv4 only selectief vanuit een router gaat niet lukken, je adverteerde de RA's of je doet het niet.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Je kan toch een IPv4 only VLAN opzetten?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@fvbommel @mash_man02 Pi-Hole die AAAA-requests van bepaalde domeinnamen blokkeert?

[Voor 16% gewijzigd door Raven op 19-01-2023 19:57]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:22
Een vriend van mij neemt bij Detla Fiber Nederland nu deel in een IPv6 pilot. Krijgt nu een /56 subnet.

Dit kan enkel in het XPS-GPON netwerk, dat kan je zien aan het Nokia kastje in de meterkast.

Vermoed dat ze het wel snel gaan uitrollen op het GPON netwerk. P2P (Genexis kastje) is nog onbekend.

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:27
Snow_King schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:36:
Een vriend van mij neemt bij Detla Fiber Nederland nu deel in een IPv6 pilot. Krijgt nu een /56 subnet.

Dit kan enkel in het XPS-GPON netwerk, dat kan je zien aan het Nokia kastje in de meterkast.

Vermoed dat ze het wel snel gaan uitrollen op het GPON netwerk. P2P (Genexis kastje) is nog onbekend.
Bij de laatste versie van de Genexis 7840 (AON - PtP noemt Delta dat), versie 3.16, lijkt e.e.a. voor IPv6 voorbereid te zijn.

• Snow_King
ernstoud schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:35:
[...]

Bij de laatste versie van de Genexis 7840 (AON - PtP noemt Delta dat), versie 3.16, lijkt e.e.a. voor IPv6 voorbereid te zijn.
Mooi, zou ook tijd worden. Dat men serieus een glasnetwerk is gaan bouwen zonder IPv6 in ~2021 vond ik toen al zeer merkwaardig.

Laten we verder maar niet over T-Mobile beginnen.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:58
Snow_King schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:36:

Hoe heeft hij zich aan kunnen melden voor die pilot? Ik zou daar ook wel aan mee willen doen! (ik heb XGS-PON met eigen modem)

[Voor 3% gewijzigd door EWS99 op 09-02-2023 15:45]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Snow_King
EWS99 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:45:
[...]

Hoe heeft hij zich aan kunnen melden voor die pilot? Ik zou daar ook wel aan mee willen doen! (ik heb XGS-PON met eigen modem)
Dit is een gesloten pilot.

[Voor 11% gewijzigd door Snow_King op 09-02-2023 19:41]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:37:
Mooi, zou ook tijd worden. Dat men serieus een glasnetwerk is gaan bouwen zonder IPv6 in ~2021 vond ik toen al zeer merkwaardig.
Delta is natuurlijk niet vanaf nul begonnen, als hun core netwerk nog geen IPv6 deed, dan was dat geen hindernis voor het aanleggen van nieuwe fysieke infrastructuur. Layer 1 versus Layer 3, etc.

[Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 15-02-2023 16:04]

specs

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 19:45

Roetzen

he.net Certified Sage

Stichting IPv6 heft zich zelf op.

https://www.stipv6.nl/202...6-nederland-heft-zich-op/

Hun prognose dat het nog tot 2030 zal duren voordat IPv6 een beetje doorbreekt lijkt me wat pessimistisch. Maar ja, de bijdrage van de stichting had misschien wel wat assertiever kunnen zijn. Ze wijzen nu vooral naar anderen. Dus misschien is het niet zo'n groot verlies dat die stichting de handdoek in de ring gooit.

Een tunnel is goed. Native IPv6 is beter.

• Dreamvoid
  • Niet online
Er zullen anno 2023 geen providers in Nederland meer zijn die nog info nodig hebben wat IPv6 is - iedereen heeft het ofwel al uitgerold, ofwel ergens in de planning zitten.

specs

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:32
Als ik kijk op https://www.stipv6.nl/media/ dan zie ik dat de laatste publicatie in de media uit 2013 stamt - zo'n 10 jaar geleden. Ik kan me voorstellen dat het opheffen vooral met een gebrek aan tijd/inzet/publiciteit te maken heeft, en verder weinig van doen heeft met de acceptatie van IPv6.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-03 08:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt hier ook zien welk percentage van het IP verkeer v6 is. Net geen 5% gemiddeld.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Snow_King
Maasluip schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:38:
Je kunt hier ook zien welk percentage van het IP verkeer v6 is. Net geen 5% gemiddeld.
Dat is de AMS-IX, maar dat is echt geen representatie (meer) van het verkeer in NL.

Beter kan je kijken naar:
- https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html
- https://www.akamai.com/in...v6-adoption-visualization

Daar lopen de data van Google en Akamai wel uiteen, maar NL zit op 11% danwel 30%, maar je ziet dat Frankrijk, Belgie en Duitsland op >50% zitten.

Ook de US en India doen het goed, maar NL loopt echt hopeloos achter.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Daarnaast heb je nog stats.labs.apnic.net, dat geeft het percentage gebruikers dat een IPv6 aansluiting heeft, dat is momenteel 48% in Nederland.

https://stats.labs.apnic.net/ipv6/NL

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Snow_King schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:55:
[...]
Ook de US en India doen het goed, maar NL loopt echt hopeloos achter.
Het helpt niet dat Delta en ODF nu glasvezelnetwerken uitrollen waarop alleen nog maar IPv4 te krijgen is maar KPN, Ziggo en anderen doen het goed en het zijn niet de ISPs die nu de uitrol van IPv6 in Nederland vertragen. Het zijn de bedrijven.

De ironie wil dat er op security.nl een discussie loopt over IPv6 terwijl security.nl alleen via IPv4 bereikbaar is.

https://www.security.nl/posting/785739/

Een opmerking daarover lijkt niet door de moderatie te komen. :9

• Snow_King
Roetzen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Het helpt niet dat Delta en ODF nu glasvezelnetwerken uitrollen waarop alleen nog maar IPv4 te krijgen is maar KPN, Ziggo en anderen doen het goed en het zijn niet de ISPs die nu de uitrol van IPv6 in Nederland vertragen. Het zijn de bedrijven.

De ironie wil dat er op security.nl een discussie loopt over IPv6 terwijl security.nl alleen via IPv4 bereikbaar is.

https://www.security.nl/posting/785739/

Een opmerking daarover lijkt niet door de moderatie te komen. :9
En vergeet T-Mobile en Vodafone hun mobiele netwerken niet... Zoals ik eerder aangaf, Vodafone is er technisch helemaal klaar voor, hun billing alleen nog niet.

T-Mobile (ook hun glas, ODF), Vodafone en Delta samen zijn best een groot deel van het internet in NL. Dat zien we hier helaas terug.

Frankrijk doet dat met 5G bijvoorbeeld weer goed: https://www.arcep.fr/file...ition_to_IPv6_dec2020.pdf
Arcep introduced an obligation for operators who are awarded a licence to use 5G frequencies
in the 3.4 – 3.8GHz band in Metropolitan France to be IPv6 compatible8: “The licence-holder
is required to make its mobile network compatible with the IPv6 protocol as of 31 December
2020”.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Enkele maanden geleden ben ik aan een stukje begonnen dat ik nooit heb afgemaakt en gepubliceerd. Omdat het nog steeds relevant is dump ik mijn draft hier in de hoop dat iemand het interessant vindt. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek maar het resultaat van een uurtje opportunistisch door cijfermateriaal heen klikken. Ik claim geen accuraatheid en een deel van het cijfermateriaal is inmiddels verouderd, al geloof ik niet dat er iets is veranderd. Ik heb mijn beweringen niet doorgerekend of statistisch geanalyseerd.

Het begon met de vraag "Enig idee hoe het komt dat Nederland toch maar achter blijft lopen? Ik dacht dat Vodafone/Ziggo en KPN toch overal IPv6 aan hadden staan."

Dat "overal" aan staan is ook maar vrij relatief.

https://ip6.nl/#!list?db=access laat zien dat de meeste providers nog geen IPv6 hebben op hun eigen website en mailservers. Dan denk ik dat je de rest van de infrastructuur niet al te serieus kan nemen.

Mijn beide mobiele telefoons (KPN & T-Mobile) krijgen geen IPv6-adressen. Als dat representatief is dan is dat al genoeg om de de nationale score laag te houden.

Ik ben eens gaan graven en kwam uit bij https://ipv6-test.com/stats/country/NL .

Het eerste waar op wil wijzen is het grafiekje "Default browser protocol in Netherlands (dual-stack users)". Daarin zie je dat zelfs als IPv6 beschikbaar is in 15% van de gevallen er toch gebruikt wordt gemaakt van IPv4. Het is waarschijnlijk de browser die daar opzettelijk voor kiest. Over het waarom later meer.

Dan ga ik een klein stukje terug naar "Default browser protocol in Netherlands". Daarin zie dat slechts de helft van de gebruikers via IPv6 binnenkomt. Als we dat combineren met het voorgaande dan is de groep internet met IPv6 dus eigenlijk 15% groter. Dan kom ik er dus op uit dat zo'n 40% van de Nederlandse aansluitingen.

Op https://ipv6-test.com/stats/country/NL wordt een poging gedaan om data per provider uit te splitsen. Wat me daar onmiddelijk opvalt is Freedom best wel hoog in de lijst staat.

Volgens de ACM telecommonitor 2022-2 (https://public.tableau.co...t/viz/Telecommonitor/OVER) hebben KPN, Ziggo, T-Mobile en Delta samen 95% van de markt in handen en is Freedom dus kleiner dan 5%. Dan is die plek van Freedom helemaal indrukwekkend.

Nu is het we zo dat Freedom wel een zeer technisch publiek trekt en minder last heeft van oudere apparatuur, zo lang bestaan ze gewoon nog niet. Dus misschien ligt het wel aan de gebruikers en hun apparatuur.

Maar als je wat verder kijkt kom je bij "Default browser protocol in Netherlands (dual-stack users)". In die tabel kun je zien dat het verschil in IPv6-gebruik tussen Freedom, Ziggo en KPN slechts een paar procentpunt is. Freedom haalt de hoogste score maar dat is niet genoeg om het verschil te verklaren. Het verschil zit dus niet bij de gebruikers. Als er IPv6 beschikbaar is dan wordt het in gelijke mate gebruikt ongeacht de provider.

Mijn gevoel is dat de Nederlandse ISPs er niet zo'n zin in hebben en nog geen korte termijn voordelen ziet om ze te motiveren. Daarom doen ze het minimum waar ze weg komen om "van het gezeur" af te zijn en te kunnen zeggen dat ze IPv6 ondersteunen.

Om daar meer gevoel voor te krijgen ben ik eens gaan kijken hoe makkelijk het is om echte informatie over IPv6 te vinden. Technische informatie en niet het praatje van de marketingafdeling. Ik heb gekozen voor DNS-servers. Die zijn zo'n beetje de eerstvolgende stap na het aanbieden van kaal IPv6 op ip-niveau.

Op de website van Ziggo kan ik alleen IPv4-adressen vinden voor hun DNS-servers (ik ben geen klant dus wellicht zie ik niet alles). Ook op websites van andere providers kan ik ze zo snel niet vinden. Meestal vind ik die info uiteindelijk wel maar dan via een gebruikersforum of andere onofficiele bron. Freedom is weer de positieve uitzondering, daar vind ik zonder enige moeite een officiele pagina met DNS-instellingen waar ook de IPv6-adressen bij staan.
Als ik op IPv6 zoek is het eerste resultaat nog al eens "Hoe schakel ik ipv6 uit?"
Dat bevestigt mijn gevoel dat de providers er eigenlijk niet zo'n zin in hebben.

Maar dat is nog steeds geen heel bevredigend antwoord want waarom zou dat in andere landen anders zijn?
En als het aan de providers ligt, wat doen ze dan precies wel of niet?
We hadden al geconcludeerd dat het niet (alleen) bij de gebruikers of hun apparatuur zit, dus gebrekkig informatie vanuit de provider kan het probleem ook niet echt zijn.

Terug naar de data van ipv6-test.com.

Ik heb de data van verschillende "goede" ipv6 landen vergelijken met NL. Belgie, Frankrijk, Duitsland, Griekenland en Finland.
Het eerste wat me opvalt is dat de grafiek "IPv6 and v4 protocol support" nauwelijks verschilt, overal zit IPv6 op ongeveer 50%. Dat verbaast me, ik had een veel groter verschil verwacht. Blijkbaar zit er dus weinig verschil in hoeveel providers in ee land "iets" met IPv6 doen én weinig verschil tussen de ISPs binnen een land? Wat dan wel?

Dan komen we bij de "default browser protocol" grafiekjes van ipv6-test.com waar we het al eerder over hadden.
Zou het verschil hier zitten?
Waarempel, er is een opvallend verschil te zien tussen NL en de "goede" landen. In NL wordt in een dual-stack configuratie in 15% van de gevallen voor IPv4 gekozen, in de andere landen minder van 5%. Dat verschil is dan weer veel groter dan ik verwachtte.

Hoe kan dat? Waarom en hoe kiest een browser IPv4 of IPv6 als beide beschikbaar zijn? Het eerste deel van het antwoord is dat IPv6 de voorkeur heeft op alle moderne systemen. Het gaat dus eigenlijk om de vraag waarom een browser er voor kiest om IPv4 te gebruiken. Volgens mij is dat een algoritme genaamd "happy eyeballs". In het kort werkt dat algoritme door zowel een IPv4- áls IPv6-verbinding te beginnen en verder te gaan met het algoritme dat het snelste antwoord. Als je IPv6-verbinding langzamer is dan je IPv4-verbinding zal je browser dus IPv4 gaan gebruiken. Kan dat de verklaring zijn?

Tot mijn blijdschap blijkt de volgende grafiek van ipv6-test.com daar inzicht in, namelijk de grafiek "Downstream bandwidth". Die grafiek laat zien of IPv6 net zo snel is als IPv4. In die grafieken zie ik weer een verschil tussen NL en de "goede" landen. NL zat heel lang rond de 80% (al is het de afgelopen 2 jaar fors verbeterd) terwijl de goede landen boven de 95% zitten als het niet rond 100% is.

Daarmee heb ik eindelijk een theorie wat er aan de hand is. NL deelt wel IPv6-adressen uit maar IPv6-verbindingen zijn langzamer. Daarom kiest de browser er voor om IPv4 te doen.

Dat roept natuurlijk direct de volgende vraag op: waarom is dat zo?
Daar krijg ik het moeilijk en nu wordt het dus echt 100% speculatie.
Ik denk dat het voor een deel komt doordat providers minder aandacht/geld investeren in IPv6 apparatuur en routes waardoor het (marginaal) langzamer is.
In andere landen merk je daar echter niet zo veel van omdat je daar tegen andere bottlenecks aanloopt. In NL zijn de netwerken echter zo compact en goed verbonden dat kleine verschillen in snelheid tussen IPv4 en IPv6 hier meer invloed hebben op het "happy eyeballs" algoritme.

Dat was 'em. Nogmaals, dit is leunstoelwetenschap en ik ben helemaal niet tevreden met die conclusie want die is flinterdun. Excuses voor alle fouten die er ongetwijfel in zitten, het is een niet uitgewerkt draft. Niettemin vind ik de data interessant genoeg om het toch te willen delen. Misschien dat het iemand anders op een beter idee brengt.

• nero355

nero355

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:46:
Nu is het we zo dat Freedom wel een zeer technisch publiek trekt.

Dus misschien ligt het wel aan de gebruikers en hun apparatuur.
Heeft denk ik direkt te maken met dit :
Om daar meer gevoel voor te krijgen ben ik eens gaan kijken hoe makkelijk het is om echte informatie over IPv6 te vinden. Technische informatie en niet het praatje van de marketingafdeling.
Ik heb gekozen voor DNS-servers.

Op de website van Ziggo kan ik alleen IPv4-adressen vinden voor hun DNS-servers (ik ben geen klant dus wellicht zie ik niet alles). Ook op websites van andere providers kan ik ze zo snel niet vinden. Meestal vind ik die info uiteindelijk wel maar dan via een gebruikersforum of andere onofficiele bron.

Freedom is weer de positieve uitzondering, daar vind ik zonder enige moeite een officiele pagina met DNS-instellingen waar ook de IPv6-adressen bij staan.
Als ik op IPv6 zoek is het eerste resultaat nog al eens "Hoe schakel ik ipv6 uit?"
Dat bevestigt mijn gevoel dat de providers er eigenlijk niet zo'n zin in hebben.
Providers hebben helemaal geen zin om al die informatie op hun website te publiceren, want de houding lijkt bij de meesten het volgende te zijn : "Laat die domme consumenten maar gewoon onze apparatuur gebruiken en alles zoveel mogelijk op Auto/Automatisch laten staan en als ze dat niet willen dan hebben ze pech!" :/

Zo kon ik niet eens de IPv4 DNS Servers van Caiway vinden, totdat die hele toestand omtrent de eigen apparatuur gebruiken wet eindelijk werd ingevoerd! |:(

Ondertussen had KPN die al jarenlang op hun website staan...

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03 17:03
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:46:

Dat roept natuurlijk direct de volgende vraag op: waarom is dat zo?
Daar krijg ik het moeilijk en nu wordt het dus echt 100% speculatie.
Ik denk dat het voor een deel komt doordat providers minder aandacht/geld investeren in IPv6 apparatuur en routes waardoor het (marginaal) langzamer is.
In andere landen merk je daar echter niet zo veel van omdat je daar tegen andere bottlenecks aanloopt. In NL zijn de netwerken echter zo compact en goed verbonden dat kleine verschillen in snelheid tussen IPv4 en IPv6 hier meer invloed hebben op het "happy eyeballs" algoritme.
Dat idee zou kunnen gestaafd worden door verschillende Ping en traceroutes te doen naar gekende instanties over v4 en v6 vanaf een NL ISP eindpunt.

Bitcoin.de

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hipska schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:39:

Dat idee zou kunnen gestaafd worden door verschillende Ping en traceroutes te doen naar gekende instanties over v4 en v6 vanaf een NL ISP eindpunt.
Dat was/is mijn plan maar het is er de afgelopen maanden niet van gekomen.
Volgens mij kun je veel van die info al boven halen uit reeds bestaande bronnen zoals de Atlas Probes van RIPE.

• Dreamvoid
  • Niet online
Zo complex hoe je het ook weer niet te analyseren: IPv6 in Nederland betekent feitelijk kijken naar vier vaste netwerken:
- Ziggo
- KPN
- T-Mobile Thuis
- Delta

En drie mobiele netwerken:
- KPN
- Vodafone
- T-Mobile

Er zijn honderden kleine netwerken in Nederland maar voor de grote cijfers doen die er niet toe: niemand boeit het dat de computers op het interne LAN bij Bob’s Bowling Paleis geen IPv6 hebben.

Op het moment hebben Ziggo en KPN op het vaste net IPv6, en KPN op mobiel. Die zijn nooit 100% aangezien veel klanten nog een oude box of telefoon hebben, maar moderne apparatuur doet IPv6 op die netwerken.

specs

• nero355

nero355

Dreamvoid schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:10:
Niemand boeit het dat de computers op het interne LAN bij Bob’s Bowling Paleis geen IPv6 hebben.
:D LOL! _O_
Op het moment hebben Ziggo en KPN op het vaste net IPv6, en KPN op mobiel. Die zijn nooit 100% aangezien veel klanten nog een oude box of telefoon hebben, maar moderne apparatuur doet IPv6 op die netwerken.
Je moet wel een heeeele oude telefoon hebben die geen IPv6 kan, want zelfs een aantal serieus oude telefoons die ik heb gezien hadden een IPv6 Status dingetje ergens in de GUI van het OS staan! :)

Hoe goed/slecht IPv6 daarop werkt is uiteraard weer een verhaal apart...

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik weet niet waar dit marketing team zit maar ...

https://twitter.com/meraki/status/1629213080985935873

Wetende dat het lang geduurd heeft voor Meraki ipv6 begreep, en het nog maar twijfelachtig is.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Dreamvoid
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:10:
Je moet wel een heeeele oude telefoon hebben die geen IPv6 kan, want zelfs een aantal serieus oude telefoons die ik heb gezien hadden een IPv6 Status dingetje ergens in de GUI van het OS staan! :)

Hoe goed/slecht IPv6 daarop werkt is uiteraard weer een verhaal apart...
Dat is het niet zozeer, normaal gesproken testen mobiele operators hun IPv6 netwerk met een bepaalde Android/iOS versie (de dan meest recente), en pushen vervolgens alleen naar die versie-of-nieuwer een IPv6 APN. Dus ook al hebben bv iOS 14 en Android 11 prima IPv6 support, ze gaan het nooit (automatisch) krijgen op een hoop mobiele netwerken.

Idem met provider boxes: er zijn een hoop oude boxes die op zich wel IPv6 doen, maar providers testen alleen de huidige box grondig, en rollen alleen IPv6 uit naar die box, niet de verouderde modellen die nog bij honderdduizenden klanten liggen. Dat is puur een werkbesparende maatregel: je wil geen troubleshooting/bugfixing energie meer stoppen in oude produkten. Over tijd lost het probleem zichzelf toch op, en het maakt een provider op dit moment niet bijster veel uit of er nou 1%, 10% of 20% van zijn klanten op IPv4 blijft hangen, zolang maar een significant deel over IPv6 gaat lopen, en het gestaag blijft groeien.

specs

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03 17:03
Tomsworld schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:12:
Ik weet niet waar dit marketing team zit maar ...

https://twitter.com/meraki/status/1629213080985935873

Wetende dat het lang geduurd heeft voor Meraki ipv6 begreep, en het nog maar twijfelachtig is.
Had ik ook zien passeren O-) https://twitter.com/Hipska/status/1629373644584501248
Ondertussen is de originele tweet wel verdwenen.

Bitcoin.de

• dovo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-03 12:51
Hipska schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:05:
[...]

Ondertussen is de originele tweet wel verdwenen.
Wat was het bericht/context?

Voor zover ik kan zien in de release notes staat
New MS 15.20 stable release candidate firmware - fixes routing table er on stacks when deleting SVIs (archived)
.. IPv6 static routing support .. IPv6 management interface support

Zelf heb ik maar heel weinig ervaring met meraki. Ooit op een vorige werkplaats eens een e-waste container vol met meraki hardware gezien, opgezocht of je deze kon OpenWRT flashen en een tweede leven geven. Maar blijkbaar is zelfs de hardware geen standaard ARM/MIPS/... en bestaan er geen alternatieve firmwares. Dus heb deze container mooi laten staan. Leuk voor het milieu zo een ephemeral hardware.
Networking wise - IIRC doet Meraki iets geks met 10.0.0.0/8 + MAC om zo het concept van SLAAC bij IPv6 op IPv4 te kunnen doen. Als je dan een Meraki Wifi AP gebruikt, en je VPN geeft je access naar een RFC1918 uit 10.0.0.0/8, pech! Want Meraki configureert de hele /8 als broadcast domain.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 11:45

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Zijn hier meer mensen met een ipv6 tunnel van HurricaneElectric(/tunnelbroker)? Ik heb sinds een aantal dagen best wel wat packetloss (atm ~12%). Merkte al dat het internet "traag" was en met het uitzetten van ipv6 weer even goed. Denk zal ff kijken hoe of wat en ja met die packetloss kan ik het me wel voorstellen.

My Youtube Channel

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Mattie112 De server in Amsterdam lag er pas uit, misschien heeft het daarmee te maken? Was op https://tunnelbroker.net/status.php terug te zien.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-03 10:05
Mattie112 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:45:
Zijn hier meer mensen met een ipv6 tunnel van HurricaneElectric(/tunnelbroker)? Ik heb sinds een aantal dagen best wel wat packetloss (atm ~12%). Merkte al dat het internet "traag" was en met het uitzetten van ipv6 weer even goed. Denk zal ff kijken hoe of wat en ja met die packetloss kan ik het me wel voorstellen.
Ik heb ook een tunnel van HE en de laatste dagen veel packet loss. De hoop is dat Delta/Caiway snel IPv6 aan gaat zetten op het glasvezel netwerk.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mocht je net als ik weer problemen hebben:
tserv11.ams1 Amsterdam, NL Down
:/ , * Raven doet IPv6 maar even uitzetten.

Oscar Wilde

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Raven schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:59:
[...]

Mocht je net als ik weer problemen hebben:

[...]

:/ , * Raven doet IPv6 maar even uitzetten.
Misschien moeten we ons er maar op voorbereiden dat er een keer een eind aan komt. Niets is nu eenmaal eeuwig en ik heb me jaren geleden al afgevraagd hoe lang Huricane Electric deze voortreffelijke gratis dienst nog blijft aanbieden. Ik kan me voorstellen dat ze in navolging van SixXs een keer zeggen: "Het is mooi geweest, nu is het aan de providers".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Heb mn IPv6 maar weer ff aan gezet, eens kijken of het beter is.

Helaas "moet" ik wel HE gebruiken. T-mobile heeft nog steeds geen IPv6.... (en tja is het nodig naja niet 100% maar ik moet toch soms wel eens wat testen wat over IPv6 gaat haha). Misschien toch maar 1 van mijn vpsjes in gaan richten als IPv6 endpoint ofzo..... Zou best een paar euro willen betalen voor HE, wel mooie dienst zo met rDNS delegation etc

My Youtube Channel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Het werd eens tijd!

MS waarschuwing Vanuit de azure AD customer beheer portal.
Upcoming IPv6 deployment
Organizations that use named locations in Conditional Access or Identity Protection must take action as soon as possible to avoid any service impact.
https://learn.microsoft.c...ory/azure-ad-ipv6-support

[Voor 7% gewijzigd door xbeam op 13-03-2023 18:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Snow_King
xbeam schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:06:
MS waarschuwing Van de azure AD customer beheer portal:-) Het werd eens tijd!

[...]

https://learn.microsoft.c...ory/azure-ad-ipv6-support
Fijn dat ze het eindelijk doen!

Wel heb ik weer 3 weken moeten wachten op IPv6 aan te laten zetten voor inbound mail op Office365 voor een domein. Wat zonde van de tijd....

• Snow_King
https://research.hktdc.com/en/article/MTMyMzc4NDY4OA

Vanaf Juli 2023 moet in Kenia alle apparatuur die verkocht wordt IPv6 ondersteunen :-)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Snow_King schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:56:

Vanaf Juli 2023 moet in Kenia alle apparatuur die verkocht wordt IPv6 ondersteunen :-)
Zou het niet gewoon zijn dat het probleem met opraken van v4 adressen groter is dan hier, waardoor ze er wel aan moeten en dat consumenten op deze manier een stok achter de deur hebben als ze apparatuur krijgen die niet werkt?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• xbeam
  • Niet online
Keiichi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:06:
[…]
Zou het niet gewoon zijn dat het probleem met opraken van v4 adressen groter is dan hier, waardoor ze er wel aan moeten en dat consumenten op deze manier een stok achter de deur hebben als ze apparatuur krijgen die niet werkt?
Waarschijnlijk meer vanwege het beleid om Nariobi de tech hoofdstad van Afrika /niet westerse wereld te maken.
https://kenyan-post.com/2...e-tech-capital-of-africa/
Is Nairobi Set to Be the Tech Capital of Africa?
When you think about the world’s tech hubs often the first place that comes to mind is California’s Silicon Valley. After all, this is where all the true giants of the sector started out and continue to thrive. But, thousands of miles away in East Africa, there’s another exciting center for tech development that is going from strength to strength.
[…]
Silicon Savannah
The industry is focused on an area in Nairobi which has been dubbed “the Silicon Savannah”. This has rapidly grown to be the biggest

[Voor 40% gewijzigd door xbeam op 17-03-2023 00:27]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:04
RobertMe schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:36:
[...]

offtopic:
Op basis van jouw post ook hier even geprobeerd, met de Ubee U1318 (de ZG is natuurlijk de Ziggo uitvoering en niet echt onderdeel van het model), en verrek, dat werkt inderdaad. Geeft wel wat leuke ideetjes zoals het gasten VLAN over de andere verbinding te laten lopen, en hetzelfde voor IoT etc.. Toch weer net dat beetje veiliger met bv prive VPS met IP restricties die nu natuurlijk omzeild zouden worden door apparaten op bv het gast VLAN, en daarnaast dan met het thuiswerken hier en daar wat services van het werk waar mijn IP staat ingesteld.
Leuk om eens mee te experimenteren of ik mijn UniFi Security Gateway dan hiermee kan instellen. LAN2 van het modem naar WAN2 op de USG en dan kijken of ik dus bv het gast VLAN over WAN2 kan laten lopen.

Overigens leek mijn laptop gewoon een publiek IPv6 adres te ontvangen op dan LAN2 poort van het modem. Of vervolgens DHCP-PD een volledig eigen range oplevert heb ik niet gekeken.
Deze gek is het blijkbaar ooit gelukt om op een tweede poort van het Ziggo modem zowel een IPv4 als IPv6 adres te krijgen. Nu ondergetekende gek dit probeert krijgt hij echter alleen een IPv4 adres en geen IPv6 adres. Weet iemand toevallig dus of Ziggo wel / niet nog alleen IPv4 en geen IPv6 uitdeelt op de/een additionele poort? Heb een laptop als test gebruikt, prik ik de kabel gewoon in een switch krijgt die meteen een IPv6 adres. Maar een mismatch in DHCPv6 vs router advertisement verhaal zou natuurlijk ook kunnen. Reden dat ik het vraag is omdat ik een TopTon "zachte router" :+ onderweg heb van Ome Ali. En zou dan wel zo fijn zijn als ik die eerst kan opzetten zonder mijn bestaande router te disconnecten :) En dan is het wel zo handig als ik zowel IPv4 als IPv6 meteen kan fixen. * RobertMe doet nu al iets met IPv6 op bestaande router, USG. Maar wil "meer", dus daarom de USG er maar eens uitgooien en voor volledige zelfbouw gaan (ook geen *sense etc).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hier ook al een geruime tijd moeilijkheden met HE. Was al een tijdje overgeschakeld naar de server in Frankfurt, maar deze reageert ook traag, en lage bandbreedte.

Tussentijd maar weer gebruik gemaakt van Route48, maar hier zit een limiet aan, een download van Flight Simulator op de xbox, ging ongemerkt over ipv6, nu gaat er geen enkele data meer overheen. (had ong 250GB op een avond verbruikt)

Nu als alternatief weer even gekeken naar route64.org, en deze bieden nu ook weer een tunnelbroker aan via AMS2.

Deze functioneerd prima, lage ping, en snelheid is, zowel bij download, als upload, begrensd op ong 150mb/s en er is geen datalimiet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:56:

Ik weet niet of je anno 2023 nog nieuwe "computers, mobile phones, printers, tablets and scanners" kan vinden die geen IPv6 ondersteunen, maar je hebt natuurlijk ook mensen die oude spullen naar Kenia exporteren.

De vraag is wel wat ze met de Nintendo Switch doen, dat is geloof ik het laatste mainstream produkt dat geen IPv6 ondersteunt.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snow_King
Keiichi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:06:
[...]

Zou goed kunnen. Africa is behoorlijk benadeeld tijdens de uitgifte van IPv4.
Dreamvoid schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:12:
[...]

Ik weet niet of je anno 2023 nog nieuwe "computers, mobile phones, printers, tablets and scanners" kan vinden die geen IPv6 ondersteunen, maar je hebt natuurlijk ook mensen die oude spullen naar Kenia exporteren.

De vraag is wel wat ze met de Nintendo Switch doen, dat is geloof ik het laatste mainstream produkt dat geen IPv6 ondersteunt.
De vraag is wat er precies onder gaat vallen, maar het signaal alleen al is goed imho.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Snow_King schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Zou goed kunnen. Africa is behoorlijk benadeeld tijdens de uitgifte van IPv4.
Maar de vraag was ook veel minder dan in de rest van de wereld met als gevolg dat ze als enige "officieel" nog steeds niet door de voorraad IPv4 heen zijn:

https://www.potaroo.net/tools/ipv4/index.html
[...]

De vraag is wat er precies onder gaat vallen, maar het signaal alleen al is goed imho.
Dat staat of valt altijd met de handhaving....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dreamvoid schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:12:
[...]
De Roku ondersteunt bijvoorbeeld in 2023 ook nog geen IPv6: It's 2023 (was 2022) and still no IPv6.

Op Ubuntu 22.04 voor ARM werkte IPv6 op een gegeven moment goed, maar sinds de upgrade naar 22.10 moet je een fixed IPv6 adres instellen om het goed te laten werken. Nog steeds niet opgelost.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, maar Roku verkoopt geloof ik niet buiten Noord-Amerika.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
RobertMe schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Deze gek is het blijkbaar ooit gelukt om op een tweede poort van het Ziggo modem zowel een IPv4 als IPv6 adres te krijgen. Nu ondergetekende gek dit probeert krijgt hij echter alleen een IPv4 adres en geen IPv6 adres. Weet iemand toevallig dus of Ziggo wel / niet nog alleen IPv4 en geen IPv6 uitdeelt op de/een additionele poort? Heb een laptop als test gebruikt, prik ik de kabel gewoon in een switch krijgt die meteen een IPv6 adres. Maar een mismatch in DHCPv6 vs router advertisement verhaal zou natuurlijk ook kunnen. Reden dat ik het vraag is omdat ik een TopTon "zachte router" :+ onderweg heb van Ome Ali. En zou dan wel zo fijn zijn als ik die eerst kan opzetten zonder mijn bestaande router te disconnecten :) En dan is het wel zo handig als ik zowel IPv4 als IPv6 meteen kan fixen. * RobertMe doet nu al iets met IPv6 op bestaande router, USG. Maar wil "meer", dus daarom de USG er maar eens uitgooien en voor volledige zelfbouw gaan (ook geen *sense etc).
Da's gek. Ik had gisteren geprobeerd met een heel oude laptop (think: Sony Vaio uit 2007). Ik gokte dat het Ziggo modem misschien geen IPv6 zou uitgeven omdat die het als "antiek apparaat" markeert door de 100Mbit/s link. Nu even het modem op switch aangesloten en over een VLAN de boel door het huis transporteren naar "werkplek". Daar geprobeerd met (nu oude) laptop die ik vorig jaar ook gebruikt zal hebben, en dan krijg ik wel een IPv6 adres. Maar die antieke laptop doet het dus echt niet (ook nu niet via switches over VLAN etc, dus modem zal wel een gigabit link zien). Beide draaien Arch Linux en zijn up to date. En die antieke laptop krijgt dus wel netjes een IPv6 adres als ik hem gewoon aan mijn LAN hang (met dus een router ertussen die sowieso router advertisements doet op basis van prefix delegation etc).

• Dreamvoid
  • Niet online
Da’s niet zo raar - de router bepaalt niet of een device een IPv6 adres krijgt, het stuurt enkel router advertisements rond, de devices bepalen zelf of ze die info gebruiken om zichzelf een IPv6 adres te geven, of niet.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Dreamvoid schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:30:
Da’s niet zo raar - de router bepaalt niet of een device een IPv6 adres krijgt, het stuurt enkel router advertisements rond, de devices bepalen zelf of ze die info gebruiken om zichzelf een IPv6 adres te geven, of niet.
Dus is het wel raar :) Want antieke laptop direct aan het modem krijgt geen IPv6 adres, terwijl die gewoon achter mijn router (die SLAAC doet) wel een IPv6 adres krijgt, via RA neem ik aan. Terwijl een nieuwere laptop met dezelfde Linux distro, dezelfde network manager (NetworkManager, zonder specifieke configuratie voor eth/lan/kabeltje) wel een IPv6 adres krijgt rechtstreeks aangesloten op het modem.

Oftewel: het ligt niet perse aan het modem / gebruik extra poort op het modem. Maar het ligt ook niet aan de laptop, want achter de router doet die het wel. Dus moet er naar mijn idee ergens een mismatch zijn tussen de devices.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

RobertMe schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Oftewel: het ligt niet perse aan het modem / gebruik extra poort op het modem. Maar het ligt ook niet aan de laptop, want achter de router doet die het wel. Dus moet er naar mijn idee ergens een mismatch zijn tussen de devices.
Bij mij borrelt dan de gedachte naar boven dat er toch iets niet helemaal in orde is met de IPv6 implementatie van de in het modem ingebouwde router functie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
Roetzen schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Bij mij borrelt dan de gedachte naar boven dat er toch iets niet helemaal in orde is met de IPv6 implementatie van de in het modem ingebouwde router functie.
Hoe bedoel je?

Ter volledige situatie:
  • Ubee UBC1328 van Ziggo in bridge mode. Dit geeft dus twee werkende WAN poorten (met eigen extern IPv4 adres en voor zover ik kan zien eigen IPv6 adres, of er een eigen prefix is weet ik (nog) niet)
  • Mijn normale router is een UniFi Security Gateway. Deze doet al om en nabij een jaar IPv6 op mijn prive VLAN. Dus een IPv6 adres op WAN en een unieke prefix voor LAN gebruik.
  • Antieke laptop krijgt:
    • Aan poort van Ubee geen IPv6 adres, maar wel een extern IPv4 adres
    • Gewoon in het netwerk (achter de USG) wel een IPv6 adres (uit prefix)
  • Oude(re) / andere laptop krijgt:
    • Aan de poort van de Ubee wel een IPv6 adres (in hetzelfde subnet als de WAN van USG, dus "range van Ziggo", niet binnen de prefix), en ook weer een publiek IPv4 adres
    • Gewoon aan het netwerk werkt IPv6 uiteraard ook. (Dit was ook mijn gewone laptop toen ik IPv6 instede)
Edit:
Overigens maakt het niet heel veel uit. Was maar als test. Heb een TopTon "zachte router" :+ onderweg van AliExpress. Als IPv6 daarop werkt is het helemaal prima. Ik wilde alleen even proberen of dat met tweede poort gebruiken op de Ubee nog werkte en ik daarop ook IPv6 kreeg. Antwoord leek dus nee te zijn. Ik wist van die tweede poort af via dit topic dus daaruit even hier gezocht. En toen kwam ik dus die post van mijzelf tegen, waarin zelfs stond dat IPv6 werkte. Daarom ook nog eens getest met laptop die ik toen gebruikt moest hebben (intussen dus een nieuwe laptop) en daarop werkte het dan wel.

[Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 19-03-2023 15:19]

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 18:56
Ik kreeg vanochtend bericht dat route48 ermee stopt.

• ReBr
  • Niet online
zx9r_mario schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:59:
Ik kreeg vanochtend bericht dat route48 ermee stopt.
Hier ook de mail. Ze hadden schijnbaar nogal wat te maken met 'Abuse'
Heb een periode meegelezen op hun Discord / Telegram channel, en hier was al duidelijk te merken dat het niet de goede kant opging. Erg jammer.

Bij Hurricane Electric gaat het ook al niet erg lekker, via Amsterdam is het niet meer mogelijk om een nieuwe tunnel te creëren.

Dan schiet er niet veel meer over, indien je voor ipv6, afhankelijk ben van een tunnelbroker.
Enkele alternatieven zijn:

route64.org, server in AMS, functioneerd prima, wel een snelheidslimiet (geen datalimiet), en prefixen staan geregistreerd in Duitsland. (maakt voor mij iig weinig uit)

Tunnelbroker.ch (Securebit AG) (deze gebruik ik momenteel)
Deze zit in Zwitserland, maar hebben een endpoint in AMS (of Dronten?)
Prima peerings, zeer hoge snelheid, en lage latency. Via AMS zijn de prefixen geregistreerd als Nederland, dus geen enkel probleem met regioblocks. (alleen Google denkt dat je in Zwitserland zit)

Beide zijn aan te raden, ter vervanging van Route48.org, of Hurricane Electric

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ReBr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:35:
Bij Hurricane Electric gaat het ook al niet erg lekker, via Amsterdam is het niet meer mogelijk om een nieuwe tunnel te creëren.
Is dat niet vanwege de regelmatige downtime van de Amsterdam-server laatste tijd?

Oscar Wilde

• ReBr
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Is dat niet vanwege de regelmatige downtime van de Amsterdam-server laatste tijd?
Klopt, zowel Amsterdam, als London, hebben te maken met een zeer hoog verbruik, (iig, dit melden ze zelf) en daardoor dus problematisch, en Amsterdam zelfs een stop op nieuwe tunnels.

Was al uitgeweken naar Frankfurt, maar ook daar trage / falende verbindingen.

• Mattie112

Mattie112

ReBr schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:15:
[...]

Hier ook al een geruime tijd moeilijkheden met HE. Was al een tijdje overgeschakeld naar de server in Frankfurt, maar deze reageert ook traag, en lage bandbreedte.

Tussentijd maar weer gebruik gemaakt van Route48, maar hier zit een limiet aan, een download van Flight Simulator op de xbox, ging ongemerkt over ipv6, nu gaat er geen enkele data meer overheen. (had ong 250GB op een avond verbruikt)

Nu als alternatief weer even gekeken naar route64.org, en deze bieden nu ook weer een tunnelbroker aan via AMS2.

Deze functioneerd prima, lage ping, en snelheid is, zowel bij download, als upload, begrensd op ong 150mb/s en er is geen datalimiet.
Hm misschien moet ik daar maar eens naar gaan kijken, blijf issues hebben. Heb atm ook zelfs het idee dat poort 53 inkomend misschien geblocked wordt? Maar kan toeval zijn dat het "gewoon" weer even slecht werkt atm.

My Youtube Channel

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-03 16:20

Remi

Moo!

Bij het uitblijven van reacties vermeld ik mijn topic hier waar de expertise zit.

UDM Pro icm Pi-hole en IPv6 van KPN
Pagina: 1 ... 121 122 123 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee