nero355 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:22:
OpenVPN is echt lichtjaren verder wat betreft al die dingen dus je moet wel heel erg aan de betere snelheden dan wel lichtere belasting van het systeem gehecht zijn (Dat is tenminste wat ik hier en daar lees ?!) om voor Wireguard te kiezen

Zo moet je het niet zien. Dat beide producten 'VPN' genoemd worden betekent niet dat ze hetzelfde doel hebben. We gebruiken de term 'VPN' tegenwoordig vooral in relatie met privacy maar dat hoeft niet. Wireguard heeft een ander doel en een andere aanpak.
Wireguard heeft juist het doel om minimalistisch te zijn. Doe één ding goed.
Wireguard heeft niet het doel om een totaal-oplossing te zijn voor alle use-cases die OpenVPN heeft.
Het enige wat Wireguard doet is pakketjes veilig van A naar B brengen, niet meer en niet minder.
In tegenstelling tot OpenVPN dat een totaalpakket probeer te leveren en dus ook een stukje routing doet, wat adresmanagement, hele netwerken kan tunnelen, een hoop authenticatiemethodes heeft, een management interface, wat privacy dingetjes en andere zaken die je van een totaalpakket verwacht.
Als OpenVPN precies doet wat je wil (en snel genoeg is) dan is er geen goede reden om over te stappen. Maar als OpenVPN niet goed past en te veel of te weinig doet dan heb je met Wireguard meer flexibiliteit.
Wat meer theoretisch zou je kunnen zeggen dat Wireguard veiliger is omdat het veel simpeler en daardoor overzichtelijker is. OpenVPN is veel groter en daar moet je dus veel meer beveiligen en controleren. Hoe simpeler een systeem is hoe minder kans op onvoorziene problemen of verstopte fouten.
heel erg aan de betere snelheden dan wel lichtere belasting van het systeem gehecht zijn
Onderschat niet hoe gigantisch groot het verschil is. Mijn router kan Wireguard op gigabit snelheid doen (en waarschijnlijk nog sneller, maar dat heb ik niet) terwijl OpenVPN moeite heeft om meer dan 20% van de verbinding te vullen terwijl de CPU staat te roken.
OpenVPN vs Wireguard is als MS Terminal Server versus SSH.
Ik gebruik Wireguard om mijn telefoon en mijn laptop te verbinden met mijn thuisnetwerk. Privacy speelt geen rol want het is allemaal van mij en ik hoef geen adressen voor mezelf te verbergen of zo iets.
Ook heb ik een commerciele VPN voor uitgaand verkeer dat Wireguard gebruikt. Dat gebruik ik bv als ik een Facebook-pagina "moet" bekijken en ik niet wil dat ze m'n vaste IP zien.
Ten derde heb ik een geneste VPN-verbinding naar mijn werk (de binnenste tunnel is overigens geen Wireguard). Dat is niet omdat ik mijn werkgever niet vertrouw maar omdat deel van mijn werk is dat mensen soms niet zo blij met me zijn, ook mensen met zeg maar meer technische skills dan ethiek. Het soort mensen dat niet bij ons in dienst is maar wel van binnenuit meekijkt.
Daarom stuur ik de VPN-verbinding naar mijn werkgever via een commerciele VPN-aanbieder.
Ik heb niet de illusie dat dit een waterdichte beveiliging is, wie gaat zoeken kan mijn IP echt wel vinden, maar iedere extra hobbel is er een.
In mijn thuisnetwerk heb ik aparte VLANs voor de verschillende uitgaande VPNs. Als je in zo'n vlan zit wordt al het uitgaande verkeer automatisch via VPN gerouteerd. Mijn router zit er tussen om te NATten want Wireguard doet alleen de point-to-point verbinding van mijn router naar die van de provider.
Ook verkeer uit andere VLAN's kan door mijn router onderschept worden en via een geschikt VPN naar buiten worden gestuurd.
Tegenwoordig doe ik dit dus met Wireguard maar vroeger gebruikte ik OpenVPN. Het enige waar ik nog geen alternatief voor heb is dat OpenVPN met profielen/accounts kan werken met verschillende configuraties. Dat gebruikte ik om mijn telefoon/laptop in een vlan naar keuze te kunnen zetten. Wireguard heeft geen concept van gebruikers of accounts. Ik denk dat het mogelijk is om Wireguard op verschillende poorten te laten luisteren en daar dan iets aan te knopen maar dat heb ik nog niet geimplementeerd.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.