xbeam schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:09:
Het punt is dat er in Nederland nog genoeg ipv4 adressen zijn maar niemand is echt duidelijk en hamsteren ze voor eigen gebruik over verkoop aan de hoogste bieders. Dat is heel ander probleem maar zo werkt het gewoon.. Deze bedrijven waren en gewoon vroeg bij dat kan je ze ook niet kwalijk nemen.
Dan zijn het er dus niet genoeg. Als er wordt gehamsterd impliceert dat er mensen zijn die het willen ma rniet kunnen krijgen.
Wat mij betreft zijn ze al sinds de jaren 90 op want zo lang kan ik er al niet zoveel krijgen als ik wil.
Er zijn (fors minder) dan 4 mijard IPv4-adressen in deze wereld. We hebben dubbel zo veel mensen op deze aarde. Als iedereen maar 1 adres zou hebben dan zou het nog niet passen. En steeds meer mensen hebben meerdere apparaten met een ip-adres (modem, computer, telefoon, televisie, settop, slimme microfoon).
En dan hebben we het nog niet gehad over adressen voor bedrijven.
Mensen hebben geen idee hoe ontzettend veel van ons moderne internet wordt bepaald door het gebrek aan IPv4-adressen en de workarounds die daar bij horen.
Ik heb genoeg van al het extra werk en de extra complexiteit die nodig is om IPv4 in leven te houden. NAT, SNI, UPNP, alternatieve poorten, complexe firewalls, verrotte rDNS, STUN, passive ftp, complexe VOIP-protocollen, al die webcams en IoT die via chinese servers lopen, multicast-ellende, versnipperde routetabellen en er zijn er vast nog veel meer.
Late branche instappers betalen altijd meer en hebben minder. Daardoor zijn meestal inventiever waardoor ze in niche kunnen escaleren.
Waarom moeten ip-adressen uberhaupt geld kosten?
Dit is een kunstmatige drempel om toe te treden tot de markt. Dat is niet goed voor de concurrentie.
Allen dat verandert niets aan het gegeven dat voor heel veel bedrijven is ipv6 momenteel niet meer dan een extra kosten post is word gezien als / een onnodige bouwstenen is die vanwege niet of nauwelijks gebruik snel in verval raakt en extra veiligheids en storings risico wordt en het dus gewoon beter is om uit te zetten en gewoon niet te gebruiken.
Als ze dat nou competent deden dan kon ik daar misschien in mee gaan. De meeste bedrijven zetten het echter niet uit maar configureren het domweg niet waardoor je met IPv6 zo langs de firewall fietst.
En alle kosten die nodig zijn om IPv4 werkend te houden worden niet meegerekend. Ik snap dat bedrijven niet de keuze hebben om v6 only te gaan en dus sowieso ook v4 moeten doen. Maar het is wel een tragedie van de meent zo.
Waarom steek je jullie energie niet in je klant die te kort komt te helpen transformeren naar ipv6 only? Of zet je een ipv6 in only dienst op.
Omdat vrijwel niemand nog IPv6-only kan draaien omdat je dan een te groot deel van de markt mist. IPv6 is geen revolutionaire vernieuwing waarmee je opeens veel meer kan dan voorheen. Je kan hetzelfde als voorheen maar zonder het gedoe en het is toegankelijk (en gratis) voor iedereen.
De leveranciers die dit kunnen uitvoeren hebben er grotendeels belang bij om de status quo te handhaven waarin ze macht hebben omdat ze ipv4-adressen hebben.
Er gaat een moment komen dat de situatie zo onhoudbaar is dat de markt plotsklaps overstapt. Daar wil je niet tussen komen want dan worden er hals-over-kop weer een hoop slechte beslissingen genomen die met een beetje voorbereiding voorkomen hadden kunnen worden.
Alleen zo zorg je dat op termijn de rest van Nederland mee moet en iedereen uit eindelijk ipv4 dumpt. Om dat er wat te halen valt.
Zo doen we dat ook niet met spoorwegen, riolering of het elektriciteitsnetwerk. Die werken niet als je het helemaal aan de vrije markt over laat want het is voor geen enkel individueel bedrijf interessant om te investeren in een breed dekkend netwerk.
Het tekort aan IPv4-adressen is zoals het tekort aan woningen. Dat betekent niet dat we me et z'n allen op straat wonen. Vrijwel iedereen heeft een plek om te wonen. Maar dat is duurder en kleiner dan we willen en een nieuwe woning vinden die beter past is erg lastig en erg duur. Maar als er is altijd iets te krijgen als je er geld tegenaan kan gooien. Het is de onderkant van de markt die het meeste klem zit, maar die heeft niet het geld of de macht om er iets aan te veranderen.
China gaat proberen om het te forceren. Ik durf niet te zeggen of dat gaat lukken maar ik zou liever zien dat wij het voortouw nemen. Nu gaat het er op neer komen dat wij (de achterlopers) de kennis van buiten zullen moeten gaan huren. Uit China dus. Dat betekent wel dat China ook z'n stempel gaat drukken op het ontwerp. Om economische, technische en politieke redenen heb ik liever dat wie de touwtjes in handen hebben.
Maar voorlopig kan ik nog voor eenmalig 5 euro direct (15Min) te gebruiken ipv4 adressen bij bij kopen/lenen
Dat is niet verkeerd voor iets dat de aanbieder gratis heeft gekregen. Maar ben je dan ook echt eigenaar of krijg je die adressen alleen in bruikleen? Mag je ze houden als je contract opzegt of ze doorverkopen aan iemand anders? Hoe groot is het grootste blok dat je kan krijgen?
en willen ze hier vanwege de extra onderhoud/werk/veiligheidsrisico’s,kosten niet eens praten over ipv6. Onze zakelijk isp heeft blijkbaar zoveel ipv4 adressen dat ze standaard geen ipv6 leveren en daar dus weer juiste weer wel extra kosten voor in rekening brengen.
Je kan het ook zo zien als dat je een vendor lock in valkuil in wordt gelokt. Je wordt steeds gebonden aan een eindig resource wat door steeds meer mensen gebruikt wordt. En hoewel IPv6 op zich niet moeilijk is, is er wel ontzettend veel software en appartuur die moet worden aangepast of vervangen vanwege oude aannames. Zo'n migratie gaat hoe dan ook lang duren. Ik zie ieder nieuw ipv4-only apparaat als een verplichting om nog 10 jaar dual-stack te blijven draaien. Bedrijven verspillen kostbare tijd waarin ze die migratie kunnen voorbereiden zonder druk op de ketel. Nu stevenen we af op een hals-over-kop overstap.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.