Noob vraag hier:
bij instabiel wifi word vaak gezegd zet ipv6 uit.
dat stond uit maar ik denk dat bij een firmware update van mn ea7500 nu ipv6 ook aan staat.(of kpn het het nu aangezet en mn lan in lan router geeft t nu door)
nu zag ik dat mn mac reserveringen ipv4 van mn apparaten in aantal "verdubbeld" waren met "Netwerk apparaten" die bij details een ipv6 verbinding hebben.
dit zou betekenen dat ik een ipv4 én een ipv6 tegelijk heb?
of dat ze swabberen tussen de twee? (dat zou verklaren waarom een aantal laptops wifi issue's hadden. (instabiel) en ik had gelezen dat ipv6 tot problemen kan leiden in internet snelheid met protocollen die niet goed communiceren met elkaar.
ik kan(heb het nu uit) het uitzetten in de router dus dan zou de lijst met refresh moeten verminderen tot alleen de ipv4 adressen toch? (ps is "netwerktoewijzing wissen" button het leeg maken van de dhcp mac reserveringen lijst of alleen de lijst van gedetecteerde apparaten? (ik bedoel word hij opnieuw opgebouwd na wissen volgens mijn reserveringen of moet ik alles opnieuw toewijzen?ik heb vaste ip adressen ivm verbindingen onderling.)
Nu lees ik dit:
https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/zet-ipv6-niet-uit
in hoeverre geld dit voor interne netwerken?
welk nadeel heeft ipv6 aanzetten in mn thuis situatie kwa wifi stabiliteit en snelheid?
(ik bedoel op den duur is het misschien nodig maar is het op dit moment ook aan te raden en beter dan ipv4 protocol?)
edit dit gevonden:
bij instabiel wifi word vaak gezegd zet ipv6 uit.
dat stond uit maar ik denk dat bij een firmware update van mn ea7500 nu ipv6 ook aan staat.(of kpn het het nu aangezet en mn lan in lan router geeft t nu door)
nu zag ik dat mn mac reserveringen ipv4 van mn apparaten in aantal "verdubbeld" waren met "Netwerk apparaten" die bij details een ipv6 verbinding hebben.
dit zou betekenen dat ik een ipv4 én een ipv6 tegelijk heb?
of dat ze swabberen tussen de twee? (dat zou verklaren waarom een aantal laptops wifi issue's hadden. (instabiel) en ik had gelezen dat ipv6 tot problemen kan leiden in internet snelheid met protocollen die niet goed communiceren met elkaar.
ik kan(heb het nu uit) het uitzetten in de router dus dan zou de lijst met refresh moeten verminderen tot alleen de ipv4 adressen toch? (ps is "netwerktoewijzing wissen" button het leeg maken van de dhcp mac reserveringen lijst of alleen de lijst van gedetecteerde apparaten? (ik bedoel word hij opnieuw opgebouwd na wissen volgens mijn reserveringen of moet ik alles opnieuw toewijzen?ik heb vaste ip adressen ivm verbindingen onderling.)
Nu lees ik dit:
https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/zet-ipv6-niet-uit
in hoeverre geld dit voor interne netwerken?
welk nadeel heeft ipv6 aanzetten in mn thuis situatie kwa wifi stabiliteit en snelheid?
(ik bedoel op den duur is het misschien nodig maar is het op dit moment ook aan te raden en beter dan ipv4 protocol?)
edit dit gevonden:
dus voor mn mobieltjes dit in mn netwerk hangen zou t in theorie beter zijn. video bellen doen we niet(geen thuiswerken)Waarom IPv6 instellen als IPv4 goed werkt?
Het opraken van het aantal IPv4-adressen raakt natuurlijk niet iedereen even hard. Als jouw website al goed bereikbaar is via IPv4, waarom zou je dan de moeite nemen om het ook via IPv6 bereikbaar te maken? Nou, bijvoorbeeld omdat IPv6 beter te routen is en daardoor in theorie minder bandbreedte gebruikt en daarmee een prestatiewinst kan opleveren.
Daarnaast is het, omdat elk apparaat over een eigen IP-adres beschikt, niet meer nodig deze achter een NAT te hangen. Dit verbetert vooral de prestaties van mobiele netwerken. De latency die normaal gesproken optreedt als je verbindt via een IPv4-netwerk achter een NAT valt in het nieuwe protocol volledig weg. Dit is vooral handig met videobellen zoals bijvoorbeeld via Skype omdat er dan een rechtstreekse peer-to-peer-connectie wordt opgezet. In het geval van IPv4 met NAT moet er continu een keep-alive-pakketje worden verstuurd zodat de verbinding niet wordt verbroken. Dit scheelt dus lag en resources.
[ Voor 38% gewijzigd door copykat op 24-09-2021 21:28 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....