Instabiel wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09 13:14

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Noob vraag hier:
bij instabiel wifi word vaak gezegd zet ipv6 uit.
dat stond uit maar ik denk dat bij een firmware update van mn ea7500 nu ipv6 ook aan staat.(of kpn het het nu aangezet en mn lan in lan router geeft t nu door)
nu zag ik dat mn mac reserveringen ipv4 van mn apparaten in aantal "verdubbeld" waren met "Netwerk apparaten" die bij details een ipv6 verbinding hebben.

dit zou betekenen dat ik een ipv4 én een ipv6 tegelijk heb?
of dat ze swabberen tussen de twee? (dat zou verklaren waarom een aantal laptops wifi issue's hadden. (instabiel) en ik had gelezen dat ipv6 tot problemen kan leiden in internet snelheid met protocollen die niet goed communiceren met elkaar.

ik kan(heb het nu uit) het uitzetten in de router dus dan zou de lijst met refresh moeten verminderen tot alleen de ipv4 adressen toch? (ps is "netwerktoewijzing wissen" button het leeg maken van de dhcp mac reserveringen lijst of alleen de lijst van gedetecteerde apparaten? (ik bedoel word hij opnieuw opgebouwd na wissen volgens mijn reserveringen of moet ik alles opnieuw toewijzen?ik heb vaste ip adressen ivm verbindingen onderling.)

Nu lees ik dit:
https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/zet-ipv6-niet-uit

in hoeverre geld dit voor interne netwerken?

welk nadeel heeft ipv6 aanzetten in mn thuis situatie kwa wifi stabiliteit en snelheid?
(ik bedoel op den duur is het misschien nodig maar is het op dit moment ook aan te raden en beter dan ipv4 protocol?)

edit dit gevonden:
Waarom IPv6 instellen als IPv4 goed werkt?

Het opraken van het aantal IPv4-adressen raakt natuurlijk niet iedereen even hard. Als jouw website al goed bereikbaar is via IPv4, waarom zou je dan de moeite nemen om het ook via IPv6 bereikbaar te maken? Nou, bijvoorbeeld omdat IPv6 beter te routen is en daardoor in theorie minder bandbreedte gebruikt en daarmee een prestatiewinst kan opleveren.

Daarnaast is het, omdat elk apparaat over een eigen IP-adres beschikt, niet meer nodig deze achter een NAT te hangen. Dit verbetert vooral de prestaties van mobiele netwerken. De latency die normaal gesproken optreedt als je verbindt via een IPv4-netwerk achter een NAT valt in het nieuwe protocol volledig weg. Dit is vooral handig met videobellen zoals bijvoorbeeld via Skype omdat er dan een rechtstreekse peer-to-peer-connectie wordt opgezet. In het geval van IPv4 met NAT moet er continu een keep-alive-pakketje worden verstuurd zodat de verbinding niet wordt verbroken. Dit scheelt dus lag en resources.
dus voor mn mobieltjes dit in mn netwerk hangen zou t in theorie beter zijn. video bellen doen we niet(geen thuiswerken)

[ Voor 38% gewijzigd door copykat op 24-09-2021 21:28 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
copykat schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:59:
dit zou betekenen dat ik een ipv4 én een ipv6 tegelijk heb?
of dat ze swabberen tussen de twee? (dat zou verklaren waarom een aantal laptops wifi issue's hadden. (instabiel) en ik had gelezen dat ipv6 tot problemen kan leiden in internet snelheid met protocollen die niet goed communiceren met elkaar.
Veel software (browsers, de default stack in Android/iOS) verbind (praktisch) in parallel via IPv6 en IPv6 (rfc 6555/happy eyeballs). Daardoor krijg je vrijwel net zo snel een verbinding als IPv6 aan staat en niet goed werkt als wanneer het uit staat.

Aan de andere kant is de latency ook verwaarloosbaar.

Waar het voordeel van IPv6 zit is bij peer-to-peer verbindingen. Apparaten kunnen makkelijker direct een verbinding met elkaar maken en deze valt niet weg als er een tijd weinig gegevens overheen gaan (zoals bij IPv4 met NAT).

Vandaag werd mijn IP door t.net als russische geclassificeerd. Als het goed is staat mijn Hurricane Electric tunnel zijn eindpunt nog in Amsterdam. Merkte iemand anders dit ook?

Ik kon geen geofeed (rfc 8805 - wel erg nieuw) voor Hurricane Electric vinden dus ik weet niet wat ze aan derde partijen doorgeven voor de locatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
bij instabiel wifi word vaak gezegd zet ipv6 uit...
Ja, maar dat is meestal een foutief advies. De reden waarom het uitzetten van ipv6 werkt, is omdat je meestal voor de zekerheid een reboot doet. De reboot lost het probleem op, niet het uitzetten van ipv6. Een correcter advies zou zijn: "zet ipv6 uit als het aan staat en zet ipv6 aan als het uit staat. (En vergeet de reboot niet)".

[ Voor 14% gewijzigd door Brahiewahiewa op 25-09-2021 17:44 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@ANdrode en @Brahiewahiewa
ik ben gaan zoeken omdat een laptop van van mn zoon nogal instabiel was en dat ik vaak moest rebooten omdat wifi traag/slecht was.
laptop config de ipv6 uit gezet hielp al iets volgens mn zoon.
(lange gamestream sessie's ;-) )

later viel me op dat ik veel "netwerkapparaten extra had op ipv6 wat dus een dubbele verbinding bleek.
ik dacht misschien is t switchen tussen ipv4 en ipv6 protocol wel de boosdoener van t vastlopen vd router (AE7500 linksys)
dus in de router uit gezet.

begrijp ik dat dat niks zou moeten uitmaken? dat ipv6 geen issue's veroorzaakt?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

copykat schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:34:
ik ben gaan zoeken omdat een laptop van van mn zoon nogal instabiel was en dat ik vaak moest rebooten omdat wifi traag/slecht was.

later viel me op dat ik veel "netwerkapparaten extra had op ipv6 wat dus een dubbele verbinding bleek.
ik dacht misschien is t switchen tussen ipv4 en ipv6 protocol wel de boosdoener van t vastlopen vd router (AE7500 linksys)

IPV6 veroorzaakt geen issues, inderdaad.
Wel kun je door een configuratie fout in ipv6, issues veroorzaken. Net zo als je door een configuratie fout in ip4 ook issues kunt veroorzaken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-09 12:09
copykat schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:34:

Zou sowieso niets moeten uitmaken. Zie ook niet in hoe dat je laptop instabiel zou kunnen maken. Maar ik snap ook niet hoe de laptop rebooten wifi issues zou oplossen. En daarnaast, wifi en ipv6 zitten op andere lagen in OSI, dus ik snap ook niet waarom die gerelateerd zouden zijn ;)

Als je een eigen router hebt, staat je modem dan in bridgemode? Anders heb je mogelijk dubbele NAT, en dat lijkt me grotere kandidaat voor problemen, zeker bij langere sessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@borft
Router rebooten,
Provider router doet telefoon, tv, en 1 ip adres naar mn eigen router.

Sidd, is 2,5 5ghz auto schakelend en op zolder is de 5ghz een eigen sidd om daar schakelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
copykat schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:35:
@borft
Router rebooten,
Provider router doet telefoon, tv, en 1 ip adres naar mn eigen router.

Sidd, is 2,5 5ghz auto schakelend en op zolder is de 5ghz een eigen sidd om daar schakelen te voorkomen.
Hmm, waarom heb je 2 routers? dan heb je zeer waarschijnlijk dubbele NAT, dat is een beetje vragen om problemen. Ik neem aan dat je ssid bedoelt ipv sidd en 2.4 GHz? dan heb je het over WiFi, dus niet over de router? ;) Als je overal verschillende ssid's gebruikt, dubbele NAT en dus mogelijk ook meerdere subnetten, dan kan ik me voorstellen dat je WiFi minder stabiel is. Immers, elke keer dat een client switched, komt ie mogelijk in een ander subnet terecht, en dan gaat je state op de router verloren (==alle verbindingen stuk).

Maar dit klinkt eigenlijk niet als een IPv6 probleem ;)

On topic: Ik heb al jaren native IPv6 thuis, en eigenlijk geen problemen mee. Op Ziggo had ik een HE tunnel (want Ziggo deed/doet geen dual stack), en dan had ik inderdaad nog wel eens problemen met brakke geoip oplossingen (Netflix om er maar een te noemen). Nu op KPN en daar is er wel native dualstack, eigen router, en werkt als de brandweer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

borft schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:33:
[...]
Maar dit klinkt eigenlijk niet als een IPv6 probleem ;)
...
Hmmz, als @copykat twee routers achter elkaar heeft staan en de tweede router krijgt geen dhcpPD van de eerste router, dan zie ik wel ruimte voor issues ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mn gehele thuis netwerk word geregeld door mn 2e router. 1e router heeft gereserveerd adres voor 2e
Vast dus.
Alleen mn gasten wifi staat op de provider wifi. Ander domein geen dmz.
Ik heb 2 extra wifi accespoints schuur en zolder.
230vac aangesloten. Geen utp.
1 ssid en alleen de zolder 5ghz andere ssid gegeven zodat de zolderkamer laptop gebruiker niet wisselt met voorkant zitten of achterkant.

Netflix en wifi op tv is ook af en toe tv rebooten.

Mn router wil wel eens knipperen en dan is reboot router ideaal.
Zocht al naar een schematische reboot router setting.

Ik heb t nu gewoon even uit gezet kijken of t helpt.
Moet toch tzt een nieuwe router, kijken of ziggo vs kon nog iets opleverd in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 27-09-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
copykat schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:14:
Mn gehele thuis netwerk word geregeld door mn 2e router. 1e router heeft gereserveerd adres voor 2e
Vast dus.
Alleen mn gasten wifi staat op de provider wifi. Ander domein geen dmz.
Ik heb 2 extra wifi accespoints schuur en zolder.
230vac aangesloten. Geen utp.
1 ssid en alleen de zolder 5ghz andere ssid gegeven zodat de zolderkamer laptop gebruiker niet wisselt met voorkant zitten of achterkant.

Netflix en wifi op tv is ook af en toe tv rebooten.

Mn router wil wel eens knipperen en dan is reboot router ideaal.
Zocht al naar een schematische reboot router setting.

Ik heb t nu gewoon even uit gezet kijken of t helpt.
Moet toch tzt een nieuwe router, kijken of ziggo vs kon nog iets opleverd in de toekomst.
Waarom heb je eigenlijk 2 routers? Dat is een beetje vragen om problemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

copykat schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:14:
Vast dus...
Ja, maar dat is niet genoeg. De 2e router moet aan de 1e router een dhcpPD request sturen. Dan stuurt de 1e router een prefix delegation terug. Die prefix kan de 2e router dan adverteren op zijn LAN.
Wat er gebeurt als ipv6 aan staat maar geen dhcpPD request wordt uitgezonden of geen prefix delegation wordt ontvangen, is koffiedik kijken. De RFC is daar niet duidelijk over dus de router fabrikanten doen maar wat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:16:
[...]

Ja, maar dat is niet genoeg. De 2e router moet aan de 1e router een dhcpPD request sturen. Dan stuurt de 1e router een prefix delegation terug. Die prefix kan de 2e router dan adverteren op zijn LAN.
Wat er gebeurt als ipv6 aan staat maar geen dhcpPD request wordt uitgezonden of geen prefix delegation wordt ontvangen, is koffiedik kijken. De RFC is daar niet duidelijk over dus de router fabrikanten doen maar wat
ah begrepen, omdat ipv6 "een uniek" adres geeft en dit mee kan geven door verschillende lan's en domeinen heen moet je door de die tweede router ook heen naar buiten. eigenlijk is mn "slimme"oplossing" om minder werk te hebben met een bagger router van de provider (troep van telfort was niet best in wifi termen) en zo ook werkverdeling te hebben met tvstreaming en apperaat routering in gehaald door de ipv6 vereisten.
laat t voor nu uitstaan. Moest toch weer eens opzoek naar een nieuw abbo.
ziggo heeft die wifi pods als gratis aanbieding en 300mbps (repeaters maar met 300mbps boeit dat niet zo)
Zijn die pods wat? (weet dat t ander onderwerp is maar het is mn enige concurent tov kpn en de nieuwe horizonbox is eindelijk niet een VHS recorder kwa formaat en weer gesplitst in tv kast en router geloof ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
nu zag ik dat mn mac reserveringen ipv4 van mn apparaten in aantal "verdubbeld" waren met "Netwerk apparaten" die bij details een ipv6 verbinding hebben.
Apple randomiseert het mac adres, zou dat er nog iets mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@jeroen3
Sorry, mac adres. Geen mac van Apple.😊
De 2e router is af en toe down in langzaam en slechte wifi.
Reboot doet wonderen en ik begreep ergens dat de router's "cachelijst" vol kan lopen(z'n takenlijstje zegmaar) en met reboot weer leeg is. ( klinkt logisch is niet de nieuwste meer, AE7500.)

Pagina: 1