Ik denk dat je daarin gelijk hebt.Ze hebben een werkend netwerk en bovendien hebben ze momenteel andere prioriteiten. Zoals de upload verbeteren zodat ze beter kunnen concurreren met de glasvezelboeren.
Ik ga er misschien onterecht van uit dat er dan alles dslite over blijft en inkomende poorten niet nodig zijn. Er zijn niet heel veel klanten die dat nodig hebben, maar het zijn wel toonaangevende klanten. Het zijn de handige neefjes die de hele familie helpen met hun problemen.
Jawel, maar die handige neefjes zijn ook degenen die wel iets verzinnen om toch een server te kunnen draaien op een publiek IPv4 adres, al krijgen ze dat niet meer van Ziggo.Die handige neefjes hebben al lang de voordelen van IPv6 ontdekt, dus die gaan IPv6 niet zo maar opgeven om een publiek IPv4 adres te krijgen. Het zijn meer de wat minder slimme ooms en tantes met en bewakingscamera of zo die ze ineens niet meer vanaf elders kunnen bereiken. Wat dat betreft zag ik in de Ziggo community de gunstige uitzondering in de rij van klanten die vroeg om terugzetten van DS-Lite naar IPv4 only. Er was iemand die daar ook om vroeg maar die even later zei "doe toch maar niet ik heb IPv6 port forwarding gevonden".Dus die had kennelijk uitgevogeld hoe hij zijn camera of waar het dan ook om ging op IPv6 van buitenaf kon bereiken. Zo kan het dus ook. Er is nog hoop.

Ik had natuurlijk nooit het woord "voldoende" moeten gebruiken. "Meer dan de concurrentIe", dat is waar het om gaat. Dat is "genoeg" voer de zakelijke belangen van Ziggo.
Aha, ja dat zet er een ander licht op.
En die kleine spelers blijven klein en er komen er eigenlijk nooit bij. Hoeveel nieuwe providers hebben we de afgelopen 10 jaar gehad? Ik kom niet verder van Freedom. Dat is natuurlijk niet alleen door IPv4, maar op de een of andere manier weten KPN en Ziggo de markt aardig in handen te houden.
Wat denk je van Delta? Die zijn toch aardig bezig en hebben het zelfs voor elkaar dat ze in de aankondiging van het nieuws genoemd worden in het lijstje van providers waar je het nieuws met gebarentolk kunt zien.
Ik ben overigens benieuwd wat Delta/Caiway gaat doen als ze
eindelijk IPv6 op het glasvezelnetwerk gaan uitrollen. Wordt het Full Dual Stack of DS-Lite? Ze zijn als een gek fiber aan het uitrollen en dat betekent veel nieuwe klanten. Waar gaan ze al die adressen vandaan halen? Het zou me zou me niet verbazen als het DS-Lite wordt. Ik ben benieuwd.
Vergeet ook niet dat Liberty Global, de eigenaar van Ziggo, veel groter is dan alleen Nederland. Die adressen kunnen ze ook buiten Nederland inzetten.
Dat zeg ik al jaren...
Omgekeerd, waarom zou Ziggo vrijwillig IPv4 opgeven als KPN dat wel nog levert? Ik snap dat het in theorie goedkoper kan, maar niks doen is op korte termijn nog goedkoper.
KPN heeft blijkbaar nog genoeg want die doet nog niet aan DS-Lite. Waarom zou Ziggo IPv4 vrijwillig opgeven als KPN nog wel levert? Inderdaad, waarom?. Maar ik denk dat dat de verkeerde vraag is. Ziggo geeft leveren van IIPv4 gedeeltelijk op.Waarschijnlijk dus niet vrijwillig. Ze hebben nog wel genoeg, maar niet meer genoeg om alle klanten een IPv4 adres te geven.
Ze zijn de grootste van Nederland, hoezo maken ze het niet ten gelde?
Ze verliezen terrein. Qua leverantie van Internet koop KPN momenteel op kop.
Waarom meewerken aan het verlagen van de waarde van je eigendommen?
Momenteel stijgt de prijs van IPv4 adressen en daarmee de waarde van het bedrijf. Dat is makkelijk verdient.
Dat is net als "verdienen" aan de stijging van de waarde van je eigen huis. Daar heb je niets aan totdat je ophoudt met wonen. Tot dan betaal je alleen maar meer belasting door die gestegen waarde, Om wat te hebben aan dat "verdienen" aan de stijging van de waarde IPv4 moet je er meer mee doen dan alleen maar op de plank laten liggen. Ja, nu stijgt de waarde nog. Maar dat houdt een keer op en dan kan het zo maar ineens ineenstorten omdat dan iedereen tegelijk gaat verkopen. Het is dus zaak tijdig te verkopen. Of er echt iets mee doen. Bijvoorbeeld voor laten betalen door klanten die het echt willen hebben.
Ooit gaat het weg maar dat is het probleem van diegene die dan directeur/aandeelhouder is.
Zo werkt het inderdaad helaas vaak wel in het bedrijfsleven. Après nous le deluge,,,
Juist wel. Ze hebben genoeg IPv4-adressen om de meeste klanten tevreden te houden. Genoeg adressen dat als iemand klaagt dat ze nog iets te kiezen hebben.
Maar door ze alleen te laten kiezen tussen DS-Lite of IPv4 only, houden ze juist IPv4 in stand. Oh wacht even, je beweerde dat Ziggo er mogelijk belang bij zou hebben IPv4 in stand te houden. Ja, nu zie ik je punt...
Genoeg betekent hier dat hun klanten niet weg lopen en nieuwe klanten kunnen worden aangesloten.
Genoeg betekent hier dat het niet de moeite waard is om in verandering te investeren.
Genoeg betekent hier dat de directeur dit jaar z'n bonus krijgt.
Genoeg betekent niet dat ieder wereldbewoner of Nederlander of ieder apparaat een adres krijgt van Ziggo.
Heel cynisch, maar wel de spijker op zijn kop...

De belangrijkste woorden uit mijn post waren misschien wel "de weg van de minste weerstand". Ziggo verdient lekker en heeft een stevige marktpositie. Die gaan niks moderns over controversieels doen.
Ziggo heeft een sterke marktpositie, maar de techniek die ze gebruiken heeft een houdbaarheidsdatum. Die is nog niet bereikt, maar het komt wel in zicht. KPN is wat pro-activer. Die zien dat de houdbaarheidsdatum van het van PTT geërfde koper bereikt is en ze gaan dat afstoten ten faveure van glas. Ziggo is nog niet zo ver, die gaat proberen de groene coax nog verder uit te melken. We zullen zien hoe lang dat verdienmodel nog stand houdt.