Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 07:58
Makrolon schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:04:

Ik snap je deels hoor, alleen je kan iemand anders natuurlijk niet opdringen er op dezelfde manier van te genieten als jij. En het ergens niet hard gevaren mag worden heb je een punt, maar als er wel ergens snel gevaren mag worden moet je niet klagen als iemand dat ook doet met bijbehorende geluiden en golfslag.

Ik irriteer me dood aan fb post in vaargroepen waar iemand weer zit te zeuren over mensen die snel varen op plekken waar het mag. Dan moet je ergens anders gaan varen.
Volledig mee eens.
Wij hebben onze bayliner trouwens hoofdzakelijk omdat we dit type boot mooi vinden, dat is snel kan is leuk mee genomen.

Maar we zullen wel geen vrienden worden, want ik heb ook een waterscooter :+ (waar ik alleen mee op de IJssel vaar, waar het mag)
Als je ver van mij weg blijft met dat ding kunnen we best vrienden worden ;) Sowieso, op een normale manier online converseren over totaal uiteenlopende meningen, dat is al heel wat tegenwoordig.

Ik heb af en toe wel last van 'hautain zeilersgedrag', in bewoording enzo. Ik weet het en ik werk er aan.
Met iemand mee zeilen staat nog op de planning trouwens! Lijkt me prachtig, ik volg ook een aantal mensen op youtube die een wereldreis maken met een zeilboot, super mooi.
Doen! Er is bijna niets mooiers dan zeezeilen. Wellicht verandert het je pespectief en kom je nog eens naar 'onze' kant van het hek. Het verschil tussen een zeil- en motorboot is het tuigage, en dat laatste is praktisch onderhoudsvrij dus voor het geld hoef je het niet te laten :+

Nog iets geestigs over cultuurverschillen: in Noorwegen en Zweden mag je zowat overal hard varen en dat doen ze ook. Vinden ze totaal geen probleem om met een knoop of 40 voorbij te varen op een meter of vijf afstand. Moest daar even aan wennen in het begin, maar 's lands wijs, 's lands eer. Went best snel. Met duizenden eilandjes zie ik die snelle boten dan ook meer als functioneel, anders kom je nergens als in woner.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Ik snap je deels hoor, alleen je kan iemand anders natuurlijk niet opdringen er op dezelfde manier van te genieten als jij. En het ergens niet hard gevaren mag worden heb je een punt, maar als er wel ergens snel gevaren mag worden moet je niet klagen als iemand dat ook doet met bijbehorende geluiden en golfslag.
Daar ben ik het niet mee eens. Je moet ten alle tijde voorkomen dat je overlast veroorzaakt. Of het nu over varen of fietsen gaat en of het over een zeilboot, speedboot, driewieler of fatbike gaat. Er zijn voor snelle boten genoeg manieren om te voorkomen dat anderen last hebben van hun geluiden en golfslag.

Dat gezegd hebbende, als je als motorkruiser (zoals ik heb) buiten de vaargeul ga varen moet je ook niet zeuren als er een snelle boot langs komt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Alain op 07-05-2026 02:51 ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:20:
Bij een zeilboot valt het ook veel minder op. Als die een beetje hard door de haven varen, heb je alsnog weinig last. En ze kunnen haaks om hun kiel draaien, waardoor ze sneller weg komen met stuurfoutjes. Wel zie ik veel meer zeilers, dan motorboten, die niet kunnen varen, de regels niet kennen (laveren in gebieden waar het niet mag), verkeerde wal varen en crashen bij het aanmeren, overdwars liggen in de sluis. Maar goed, er zijn er nu ook veel meer van en een zeilbootje is ook toegankelijker voor starters.

En voor je oordeelt, dit komt van een zeiler die op z'n 3e al in z'n optimistje door de haven crosste.
Lekker aan het trawlen trollen?

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 12:07
PalingDrone schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Lekker aan het trawlen trollen?
Je bent van harte welkom om een dagje te komen observeren hoor in de haven. :9B

there's no tweak without the tweaker

• EvaluationCopy
virtualJac schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Je bent van harte welkom om een dagje te komen observeren hoor in de haven. :9B
Herken het ook totaal niet. Zeilers denken over het algemeen goed na over plaatsing van trossen en springen, windrichting bij aanleggen etc. Vermoedelijk omdat ze toch altijd al bezig zijn met lijnen en wind.

Maar: als er in jouw haven veel verhuur plaatsvindt dan zou het kunnen. De wonderbaarlijkste capriolen zie je dan.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• PalingDrone
  • Niet online
Alle schepen schippers, alle schepen schippers!
Morgen (op een prachtige zonnige mayday ;) ) is het weer Reddingbootdag bij alle KNRM stations door heel het land.
Jeweetwel, die lui die vrijwillig hun leven wagen om ons watersporters te redden wanneer de pleuris uitbreekt en de poep de ventilator al lang weer verlaten heeft omdat alles stuk is.
Dat zijn de echte helden!
Steun ze door te gaan kijken, te doneren (ANBI) of ze alleen maar even te bedanken voor hun 24/7/365 paraat staan en belangeloze inzet.
https://www.knrm.nl/agenda/reddingbootdag

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 08-05-2026 12:57 ]

• PalingDrone
  • Niet online
Dit weekend (vanaf nu) ook festiviteiten op en om de haven van Hamburg, die viert zijn verjaardag. :?
Mooie rede(n) voor een nautisch feestje, Onze Hollands glorie Zeesleper Elbe is de afgelopen dagen van Maassluis naar Hamburg gevaren en heeft hun hele trip gestreamd vanaf een webcam aan boord, nu ook live:
Große Einlaufparade:
NDR ook live:

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Dat was een kort stukje varen vandaag :( Het in het water laten van de boot (sloepje) ging goed, het eerste stukje varen prima maar toen ik iets meer gas wilde geven... opeens terug naar stationair. En uiteraard op een plek met veel wind (Biesbosch) dus terugpeddelen naar de haven lukt niet. Gelukkig kwam er een ander bootje voorbij dat ons terug kon trekken. In de haven bleek al snel wat de oorzaak was: één of ander hendeltje/palletje waarmee de gaskabel aan de gasklep zit (dus waarmee het toerental wordt bepaald). De andere kabel (voor/neutraal/achter) zit nog wel goed. Voor de liefhebber (dat witte hendeltje in het beeld midden onderin), daar hoort een palletje te zitten. En dat palletje is nu de motor in gevallen dus de onderkap moet er ook af :(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_b07B3K3Xy_AX3y4A-GOeyH1SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPwYyqGO1SD9e6Am9R4NiuPu.jpg?f=fotoalbum_large

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mijn boot is vandaag te water gelaten na al het schilderwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mKwl-hb4a4GH89ErbvRLhK4Tmo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gOx2zZbfcPlloBFuGNT5DnG0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUvMayik3clE6F5N3b4jL9oeuoo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k4bB5yt2IYOKx9qznjJ5GqyS.jpg?f=user_large

Vandaag ook de systemen gecontroleerd, motor gestart en de tent er weer op gezet. Vrijdag vaar ik de boot naar de haven en dan kan het schoonmaken beginnen.

En dan volgend jaar de binnenkant aanpakken. Ik kan niet zeggen dat ik me daar al op verheug. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:33
Wel eer van je werk! Nice!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:49

Beugelfles

I love rusty spoons

We zijn ons aan het oriënteren op een kruiser (11,5 meter). We hebben geen ervaring met aankoop van boten. Wel regelmatig bootjes/sloepjes gehuurd. Kruiser ligt in jachthaven op ideale afstand van woning en ligplaats is waarschijnlijk over te nemen (er is nu ruimte op de wachtlijst, dus we kunnen zo oversteken). Dat is voor ons op korte termijn wel meerwaarde want heel veel is er in regio niet beschikbaar. Heb er wel vertrouwen in dat we het varen zelf onder de knie krijgen. Ook na behalen van VB1. Daarnaast kunnen we zelf behoorlijk wat klussen. Ben dus voornemens veel zelf te gaan doen. Ook zijn we door veel kampeerervaring best flexibel, maar kunnen ook zaken goed plannen.

Wat we het lastigste vinden is een inschatting maken of de vraagprijs reëel is (ligt tussen 23k en 30k, niet gespecificeerd om het niet herleidbaar te maken, misschien leest huidige eigenaar wel mee ;) ). Onderkant is dit jaar geschilderd). Bovenbouw moet wel geschilderd worden. Die ziet er op het oog redelijk uit. Wel wat plekken waar de verf afbladdert. Er zijn echter ook een paar stevige roestplekken bij de bolders. Vraag is of dat met alleen schuren/afbikken behandeld kan worden of dat de hele bovenbouw gezandstraald moet worden. Hoe kan ik inschatten of de roest eenvoudig verwijderd kan worden en/of de roest door het bovendek heen zit? Ik kan uiteraard volledige technische keuring en taxatie doen, maar de 1000 euro (inschatting) per keer dat ik boot interessant lijkt vind ik wat fors.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enfPWv7iI5MMJR7xuRFPejTIJ-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUKHMTEEfOjBsWSYRr84fpHV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXAcoCossivBF4Dk5FEI1_Xx4t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw7c5LjcJj7tOH58hob7GGN8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC5CMl83oEgnGD5kZlSe6pSB2aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De3HxmsGdA3hh38FqfG7pQBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p-yugrFjAa7hflD3vYbNEEVCBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwXeFnGP1bSfmAbvUGDEzqgB.jpg?f=fotoalbum_large

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Beugelfles lijkt mij veel te veel, ze kunnen alles vragen natuurlijk.
Staat romp dek opbouw is bij staal erg belangrijk. En ook de staat van de motor ... Een de staat van het interieur ... Als je 10k biedt moet je misschien wel oppassen dat ze het accepteren.
Dus zoek vergelijkbare typen, haal dertig procent marge in de vraagprijs minimaal. Trek sowieso onderhoudskosten van de vraagprijs af. Laat een technische keuring doen voor je een bod uitbrengt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:54
@Beugelfles

Het lastige bij een boot is dat er meestal niet 50 de zelfde te koop staan om te vergelijken.

Ik zou een zoekopdracht op marktplaats doen waaruit je vergelijkbare boten krijgt. En dan vergelijken om een goed beeld te krijgen wat de waarde van zon boot is.

Maar stel dat je wel serieus geïnteresseerd bent in een boot van 30k, en je hebt er zelf niet genoeg ervaring mee, dan kan die 1000 euro voor keuring je wel voor een enorme miskoop behoeden. Ik zou dat wel serieus in overweging nemen in deze prijsklasse. Zeker als je van een particulier koopt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beugelfles schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:09:
We zijn ons aan het oriënteren op een kruiser (11,5 meter). We hebben geen ervaring met aankoop van boten. Wel regelmatig bootjes/sloepjes gehuurd. Kruiser ligt in jachthaven op ideale afstand van woning en ligplaats is waarschijnlijk over te nemen (er is nu ruimte op de wachtlijst, dus we kunnen zo oversteken). Dat is voor ons op korte termijn wel meerwaarde want heel veel is er in regio niet beschikbaar. Heb er wel vertrouwen in dat we het varen zelf onder de knie krijgen. Ook na behalen van VB1. Daarnaast kunnen we zelf behoorlijk wat klussen. Ben dus voornemens veel zelf te gaan doen. Ook zijn we door veel kampeerervaring best flexibel, maar kunnen ook zaken goed plannen.

Wat we het lastigste vinden is een inschatting maken of de vraagprijs reëel is (ligt tussen 23k en 30k, niet gespecificeerd om het niet herleidbaar te maken, misschien leest huidige eigenaar wel mee ;) ). Onderkant is dit jaar geschilderd). Bovenbouw moet wel geschilderd worden. Die ziet er op het oog redelijk uit. Wel wat plekken waar de verf afbladdert. Er zijn echter ook een paar stevige roestplekken bij de bolders. Vraag is of dat met alleen schuren/afbikken behandeld kan worden of dat de hele bovenbouw gezandstraald moet worden. Hoe kan ik inschatten of de roest eenvoudig verwijderd kan worden en/of de roest door het bovendek heen zit? Ik kan uiteraard volledige technische keuring en taxatie doen, maar de 1000 euro (inschatting) per keer dat ik boot interessant lijkt vind ik wat fors.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar waar roest zit kun je gerust met een schroevendraaier of een els stevig prikken of vast te stellen hoe diep de roest zit. Kijk vooral ook onder/bij de raamrubbers om op roest te controleren.

De prijs kan ik niks over zeggen. Voor dat geld heb je een grote boot maar voor mij zou ook belangrijk zijn of er een boegschroef aanwezig is, wat voor motor er in ligt, merk/model, indeling etc.

• EvaluationCopy
Zou geen enkel schip kopen zonder het onderwaterschip te hebben gezien.

Die keuring kan ook wel goedkoper, als je vraagt om een snelle aankoopkeuring. Zonder ervaring/kennis zo’n bak staal kopen is a recipe for disaster…. Imho

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste