Makrolon schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:36:
[...]
Ik vind het jammer dat je een hele groep zo beschrijft op een topic waar we met zn alle een leuke hobby delen en volgens mij respectvol met elkaar om gaan.
Maargoed, 3 mensen zijn het met je eens dus jullie zullen wel in de meerderheid zijn.
Realiseer je dat je ook mensen tegen t hoofd stoot die absoluut niet voldoen aan jouw stereotype beeld.
En ja, ik voel me ten dele aangesproken met een speedcruiser.

Mensen die zich aan fatsoensnormen en snelheidsregels houden hoeven zich niet aangesproken te voelen. Jij dus ook niet.
Het probleem is tweeledig. Enerzijds een afwijking bij ondergetekende: ik heb echt een enorme hekel aan hard motorgeluid. Een rustig brommende V8 kan ik nog wel waarderen, maar het snerpende geknetter van (met name 2-takt) buitenboordmotoren, jetski's etc, dat werkt enorm op m'n zenuwen. En waarom zou het niet? Ik kom op het water om te ontspannen. Een belangrijk onderdeel daarvan is genieten van de natuur (het water zelf, de omgeving, mooie sterrenhemels, vogelgeluiden etc). In die natuur zijn we geëvolueerd, miljoenen jaren lang. Plots was daar: de verbrandingsmotor. Een zegen, en een vloek. Maar waarom denken de veroorzakers daarvan dat anderen dat soort herrie simpelweg maar moeten accepteren?
Zeilboten zijn wat betreft het genieten van de natuur betreft het perfecte voertuig.. Op zeil bewegen ze zich immers geruisloos door het water. Er is niks mooiers dan dat. Het geruis van het water, overvliegende vogels, flapperende zeilen... De eveneens nodige scheepsdiesels hoor je niet hard. Nu zijn er natuurlijk ook zeilers die niks creatievers kunnen verzinnen voor hun (puber)kinderen dan ze de godganze dag/avond met een bijboot met bbm rond te laten knetteren. Soms zonder respect voor ankerende boten die in de buurt liggen, te dicht bij varen etc. Het is onfatsoenlijk en het mag niet, ivm leeftijd en snelheid.
De hoeveelheid binnenwater is beperkt en die zullen we toch moeten delen, uiteraard. Maar dan komen we bij het andere deel van het probleem: het doel en ontwerp van speedboten en jetski's. Inherent aan die dingen is dat ze: hard kunnen! Vergelijk het met een racemotor. Zie je die vaak rustig 100km/u tuffen op de snelweg? Daar zijn ze niet voor gebouwd, ze nodigen uit tot hooligangedrag, per definitie.
Idem voor de snelle boten op het water. Waarom heb je anders zo'n ding, als je er niet hard mee gaat varen? Wat bijna nergens mag, op de Grevelingen en het Veerse meer bijvoorbeeld. Uitgezonderd zijn een paar strookjes snelvaargebied. Er is soms wel handhaving, maar bv het jetski gajes weet maar al te goed dat die er nooit is na etenstijd, dus na de piepers komen ze hoor, te hard varend, te dicht langs ankerende boten, nul respect voor het natuurgebied waar ze zich in bevinden...
We zullen hier wel niet uit komen en dat hoeft ook niet. Jouw recht op een snelle boot botst met mijn recht op ontspanning en genieten van de natuur, beide niet heel erg grondwettelijk, gok ik
Ondanks mijn epistel maak ik me er niet al te druk om hoor. Ik weet de rustigere dagen wel te kiezen. En als het me lukt qua planning vaar ik toch het liefst op zee, ver weg van mens en machine. Kan overigens wel aanraden om eens met iemand mee te zeilen. Geen mooier moment na het hijsen van de zeilen, als je je snelheid houdt terwijl je de motor uitschakelt...
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super