Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:09
Iemand tips voor fatsoenlijke kabelschoenen? Liefst een setje met diverse maten. Daarnaast ook van die verbinders nodig. Liefste van krimpdingen. Heb er ook nog een tang nodig voor nodig en een beetje kwaliteit is wel gewenst.

Mijn brandstof meter werkt niet meer en heb hem even losgehaald maar er zitten veel te grote kabelschoenen die niet goed contact maken. Daarnaast heb ik nog wat kabels die ik moet verbinden.

Op het www kom je van alles tegen, van spotgoedkoop (ali) tot peperduur. Heb me laten vertellen dat je wel speciale nautische kwaliteit hebt dus die wil ik dan ook graag maar ja welke dan en waar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

franssie

Save the albatross

@Arvado HBM is voor dit soort dingen soms wel de sweetspot, ze kopen zelf in in China vermoed ik, maar bewaken wel een zekere ondergrens in kwaliteit.
Zoiets bijvoorbeeld, de tang ziet er degelijk genoeg uit (meer persen dan knijpen wat die bouwmark tdingen doen), de koffer minder (dus kans dat de schoentjes van boven en beneden overal gaan slingeren).
https://www.hbm-machines....krimptang-set?sku=H130238

Voor verbindingen maar ik gebruik van krimpkousjes met soldeer en een heteluchtpistool, tamelijk waterdicht namelijk:
Zoiets
https://www.bol.com/nl/nl...nnector/9300000011033794/

Iets sneller in huis
https://www.amazon.nl/dp/B0B5947JD5?

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 06-08-2025 17:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26

Wokschotel

Op 6 wielen

Is hier iemand die elektrisch vaart? Het lijkt me voor mijn toepassing (een klein sloepje in de Biesbosch) ideaal aangezien ik nooit hele dagen vaar en en hier nauwelijks stroming is, maar mijn jachthaven heeft geen elektrische aansluiting bij de steiger. Daar ga ik wel om vragen/zeuren, maar voorlopig komt die er niet. En om nou elke keer de accu eruit te halen, af te koppelen en mee te slepen naar huis om op te laden zie ik niet zo zitten. Dus misschien heeft iemand een goeie tip...

Een andere optie is dat ik de boot iedere keer als ik ga varen meetrailer ipv in de haven laat liggen (hij kan gewoon bij huis staan en daar opladen) maar het op- en aftraileren is niet mijn hobby.

Ik zat te denken aan de combinatie van een een ePropulsion Navy 6.0 Evo icm een E60 accu. Die past mooi achterin de boot onder de bank en lijkt nog enigszins tilbaar. Praktijkervaringen met een ombouw zijn van benzine bbm naar elektrisch zijn ook welkom :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wokschotel ik weet niet hoe vaak en lang je vaart, een verplaatsbare accu lijkt mij sowieso handig als je ter plekke niet kan laden. Als secundair systeem zou ik dan een zonnepaneel op het dek leggen samen met zoiets https://www.bootman.nl/victron-smartsolar-mppt-75-15?

Moet als het goed is ook een profiel hebben voor lion accus

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 06-08-2025 19:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:26

Wokschotel

Op 6 wielen

@franssie ik vaar niet heel vaak (1 x per 2 weken ofzo) maar ik ben lui en wil niet sjouwen :P Een zonnepaneel had ik nog niet aan gedacht, goed idee maar ik vrees dat ik daar de ruimte niet voor heb op dit kleine sloepje. En bij de minpunten staat: Niet geschikt voor 48V accu's en laat die e-propulsion accu nu precies 48V zijn.

Ik denk dat ik het eerste aankijk met 1 E60 accu, dan kan ik kijken hoe lang ik daar in de praktijk mee kan varen. Als dat te weinig is kan ik er altijd nog een 2e E60 parallel naast zetten (a raison van meer dan 2000 euro :X )

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Iets duurder wordt het dan wel https://www.elektramat.nl...8v-20a-240w-ori481224110/

Maar die draagbare accu's zijn dan wel noodzakelijk. Of zoals een buurman van me soms doet als ie met de weind niet zeker weet of ie thuis komt, die neemt gewoon een benzine generator mee met een tankje aspen, moet je wel plek voor hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:09
franssie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:16:
@Arvado HBM is voor dit soort dingen soms wel de sweetspot, ze kopen zelf in in China vermoed ik, maar bewaken wel een zekere ondergrens in kwaliteit.
Zoiets bijvoorbeeld, de tang ziet er degelijk genoeg uit (meer persen dan knijpen wat die bouwmark tdingen doen), de koffer minder (dus kans dat de schoentjes van boven en beneden overal gaan slingeren).
https://www.hbm-machines....krimptang-set?sku=H130238

Voor verbindingen maar ik gebruik van krimpkousjes met soldeer en een heteluchtpistool, tamelijk waterdicht namelijk:
Zoiets
https://www.bol.com/nl/nl...nnector/9300000011033794/

Iets sneller in huis
https://www.amazon.nl/dp/B0B5947JD5?
Dat HBM setje ziet er goed uit idd. Denk dat ik die maar bestel. Die andere dingen lijken me ook ideaal. Ga ik ook proberen!

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Vanavond een onderwerp bij 1Vandaag met twee dames van de reddingsbrigade die met hun bootje vastliepen op een strekdam en de grootste moeite hadden om daar weer vanaf te komen.
Hoe zou dat nou komen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW8i8V7HaXf_5ate0VdccPhOVIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/68E4qtNnravsbI8WxY1W3w3r.png?f=fotoalbum_large

Arme BB-motor 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door gerritjan op 09-08-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
gerritjan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:11:
Vanavond een onderwerp bij 1Vandaag met twee dames van de reddingsbrigade die met hun bootje vastliepen op een strekdam en de grootste moeite hadden om daar weer vanaf te komen.
Hoe zou dat nou komen? [Afbeelding]

Arme BB-motor 8)7
Ach, breekpennetje en anders een nieuwe schroef, maakt allemaal niet uit gedurende je 20 seconds of fame.
Tamelijk knullig om daar op een krib te varen maar ze zullen wel afgeleid zijn geweest door die spannende camera...
"De motor kan niet op tegen de sterke stroming", nee dude, die 2 mutsen zitten niet op te letten en hebben nog mazzel dat ze zelf niet de reddingsbrigade hebben moeten bellen om ze weer vlot te raken. :')
Apart(e) heklicht(en) ook :) laten ze die trailerachterlichten en kentekenplaat daar altijd gewoon zitten?

[ Voor 27% gewijzigd door PalingDrone op 09-08-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Pittige start van de Ocean Race Europe (voor IMOCA's) bij de eerste etappe van Kiel naar Portsmouth.

Sportschau heeft wat langer beeld (uiteraard in het Duits en voorzien van de nodige Duitse en internationale scheldwoorden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik volg het niet meer, soms lijkt het alsof je naar beelden van het ISS kijkt.
Dit is voor mij geen zeilen meer, door de automatisering en dat zou mij als tweaker moeten aantrekken, maar het stoot me juist af.
SKS een beetje gemist, hoop op een leuke strontrace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:49:
Ik volg het niet meer, soms lijkt het alsof je naar beelden van het ISS kijkt.
Dit is voor mij geen zeilen meer, door de automatisering en dat zou mij als tweaker moeten aantrekken, maar het stoot me juist af.
SKS een beetje gemist, hoop op een leuke strontrace.
Al die toeschouwers op het water bij de start hebben wel flink spektakel gezien wanneer die enorme lappen ff wegtrekken richting de 20 knopen in een vlaag. Heel jammer dat er 2 van de 7 binnen 5 minuten al uitgevallen zijn.

Het water bij Kiel is echt een mooie startplek voor zo'n race, overigens werd de Kieler Woche dit jaar ook erg goed in beeld gebracht.

SKS zaten een aantal hele mooie wedstrijden tussen, zelfs de laatste met weinig wind was het kijken zeker waard.
2x niet door gegaan, 1x ingehaald maar best leuk om er nog eens eentje online terug te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:16
Pff. Hoe dan? Mapei denkt dat ze er al langs zijn en stopt met kijken net op het moment dat Holcim uit het roer loopt en naar binnen komt varen? Voelt echt heel klungelig dit.

Side note. Viel bij de start van de fastnet ook wel op dat sommige mensen echt tot het gaatje gaan tijdens de start. Terwijl je (in mijn bescheiden mening* :z ) nauwlijks iets te winnen, maar vooral veel te verliezen hebt bij de start van die langere races.

* Charly is nooit verder gekomen dan een woensdagavond competitie in de spek en bonen klasse.

[ Voor 13% gewijzigd door Charly op 11-08-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Charly schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:22:
Pff. Hoe dan? Mapei denkt dat ze er al langs zijn en stopt met kijken net op het moment dat Holcim uit het roer loopt en naar binnen komt varen? Voelt echt heel klungelig dit.

Side note. Viel bij de start van de fastnet ook wel op dat sommige mensen echt tot het gaatje gaan tijdens de start. Terwijl je (in mijn bescheiden mening* :z ) nauwlijks iets te winnen, maar vooral veel te verliezen hebt bij de start van die langere races.

* Charly is nooit verder gekomen dan een woensdagavond competitie in de spek en bonen klasse.
Mwah. die IMOCA's presteren het om de hele wereld rond te varen en dan nog met zicht op de ander te finishen, ook was er een "gate bonus" van 2 punten voor de eerste (en 1 punt voor de 2e) die als snelste het stukje startlijn-1e gate zou zeilen.

Btw die IMOCA's lopen niet zo eenvoudig uit het roer, Holcim mocht ze er ook gewoon uitloeven want ze hadden alle recht om daar te varen.
Mapei had om die startsprint te winnen als enige schip dat joekel van een Code 0 als voorzeil gezet, dat ging goed tot die vlaag en dan heb je opeens veel te veel vierkante meters voor de mast, ben je zwaar overpowered en krijg je er als bonus ook een partij lijgierigheid bij. Kan je sturen wat je wil (als ze het al zagen) maar de boot loeft niet op, met dit als resultaat.
En dat alles binnen 1 mijl na de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik dacht dat je bij een code 0 juist moest afvallen ipv loeven om de controle terug te krijgen. Maar nooit mee gevaren, zal het mijn buurman nog eens vragen, die heeft er namelijk een aparte setting voor op zijn auto pilot (nke)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:22:
Ik dacht dat je bij een code 0 juist moest afvallen ipv loeven om de controle terug te krijgen. Maar nooit mee gevaren, zal het mijn buurman nog eens vragen, die heeft er namelijk een aparte setting voor op zijn auto pilot (nke)
Dat afvallen zou een autopilot ook zeker gedaan hebben alleen waren ze nu nog manueel aan het sturen.
Er was hier ook helemaal geen ruimte om af te vallen want daar zeilde Holcim al en die hadden toevallig voorrang.
Bovenwindse schip voer met die Code 0.

Stel er komen 2 gelijke schepen in deze situatie waarbij de bovenste alleen onder genua vaart en de onderste (met voorrang) alleen op het grootzeil, krijg je plotseling een vlaag dan loeft het grootzeilschip op terwijl het genuaschip afvalt, beetje zoals het hier ging.
Waarbij Holcim nog gewoon in control was en die andere ongecontroleerd begon af te vallen, hadden ze beide dezelfde zeilvoering gehad dan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest en hadden ze ongeveer dezelfde effecten gehad van een windvlaag.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste