Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@Wuursj Koopmans ontwerp?
Schitterende boot met zo'n vlak dek, lichte zeeg, lage opbouw en klein kontje.

[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 23-06-2023 15:43 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:14

Wuursj

want worst is al bezet

@PalingDrone Yes, ontwerp nr 150.

Kostte wel wat moeite.
Van:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaUBepzFllJq3xiMSOk-rc62CLzZI1HhUnNfPEBGkwsFXLQ8n60aLwS04QcupUA23BjkBBFclwn9l79tkpmakxJI8CdQCAEgL4vAxkC-PuM-0KP-94R2_KZQbemQ1wKyY9vntp34C95yMUFj2ZBKxtW6qw=w1409-h937-s-no?authuser=0

Via:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaXUYHcjqPGlZHbAtr7qnTNRhLvW_HuoArBWtFqmpFadNvms6w2G6Tto7Nve9CLhnp2xKSaISLQKcz0V-eDw3sibNpFLZg9FkK10pHMB9s70vqMXAjBUnTBztbjcnejRS5Wy8iolj4FJ1mJj7lrNaNfz_Q=w1200-h798-s-no?authuser=0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaWVw30WxVnwY7qw0VD3DvbZiuiyUDPW8DWF8paOIzBsstOobS1H6jFsxTF7rAtUN1leUDanp1Yq3taGgQSG7oCubjapwjZe3Gmnop7V7rfFQFCM38jA1osgGtFF6RpIUEJBxtJAYfyDuC6PzRZX9gxkCA=w1386-h937-s-no?authuser=0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaVNkwV4dqsnbYEpQxTFt2cCAHLFviA5k4pWezh91l1bXbdY_kup6u2KTOP2FA9I3BUvYAqhyQ1WRHuWZtRiEl5UoL33RRVK9EMk__wdsUlTt-PUt2lgN9gx-rRMNua1yg2ZbFdscpQPnbrfnJykc_hlSQ=w530-h800-s-no?authuser=0

Naar

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AJFCJaXGQztMvnQBs2KZ1IhyBz7q2yLqoIrky9U5IWD33DAHsaHNmy_gIYTfPAJjok1dfV081joJ3PAUTQMtcn90d9HyWw1gr3YJ3LDneAQPpFE4I_4NpjcM3rZxb2YpOQjHaz9ZA5jBPdZKrFXL0KKXNZKTrw=w1409-h937-s-no?authuser=0

Jeugdelijke naïviteit zeg ik maar :+ Ik raad het niet veel mensen aan maar geeft wel een kick als je met zo'n bouwsel Noorwegen oid bereikt. meer beeldmateriaal

Intetrieur is nog steeds niet 100% af, schiet niet meer op met nu een stel kinderen en een klushuis :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 23-06-2023 16:04 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 13:32
_/-\o_

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Stevig weekendje klussen ;)
Maar wauw, wel echt eer van je (heel erg veel) werk!
Romp is woodcore?
Serieus, holymoly, mijn vader heeft vroeger ook een aantal houten boten compleet gerestaureerd/herbouwd, kopen als "wrak", enorm veel arbeid, kennis en tijd tegenaan gegooid en die werden ook om door een ringetje te halen al bleef dat wel beperkt tot trailerbaar en in de achtertuin.
Als laatste een Valk nr.23 dus kan een klein beetje inschatten wat voor megaklus dit was, restepc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
PalingDrone schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:35:
Als laatste een Valk nr.23 dus kan een klein beetje inschatten wat voor megaklus dit was, restepc!
Weer in wedstrijdconditie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
avdongen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:39:
[...]

Weer in wedstrijdconditie?
Jup, deze had een soort brug/dwarsbak in de kuip (schenenbutser) met daarop een lier voor de fok en kartels in de dekrand voor de trapezist.
Loeisnel, ben er ook een paar keer mee op vakantie geweest naar Friesland tot ik zelf een polyester bootje kocht.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 23-06-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
PalingDrone schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Jup, deze had een soort brug/dwarsbak in de kuip (schenenbutser) met daarop een lier voor de fok.
Loeisnel, ben er ook een paar keer mee op vakantie geweest naar Friesland tot ik zelf een polyester bootje kocht.
Je bedoelt een overloop voor de grootschoot?
En inderdaad, die oude Bruinzeel boten doen vaak niet onder voor de nieuwe epoxy-gebouwde Valken, ook al zijn ze 75+.

[ Voor 13% gewijzigd door avdongen op 23-06-2023 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Plakhout of wat ze in het Engels 'Cold Moulded' noemen: stroken vrij dun hout over een mal over elkaar heen gelijmd. Soort multiplex-in-een-vorm zeg maar. Op zich een mooie methode waarmee je licht en toch heel stijf kan bouwen. Maar tegenwoordig te duur.

Met de romp was weinig mis gelukkig. Maar met wat er op zat wel dus :P

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 23-06-2023 17:19 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
avdongen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:50:
[...]

Je bedoelt een overloop voor de grootschoot?
Nee, echt een gebogen houten balk die de kuip tussen voor en achter in 2en deelde met daarop in het midden een tufnol lier (voor de fok/genua schoot), gaf ongetwijfeld meer stijfheid aan de romp/dek maar zat wel vaak in de weg van je schenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Wuursj schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Er zijn ook stukjes noorwegen waar die bijboot gewoon in de tas kan blijven met een kielboot:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De haken voor de landvasten zitten al in de rotsen gebout.
Dit was bij Lillesand maar er zijn er meer. Geniet er maar van, Noorwegen prachtig.
Daar reken ik inderdaad ook op, in Zweden is het ook vrij gebruikelijk. Geweldig schip inderdaad!

[ Voor 4% gewijzigd door EvaluationCopy op 24-06-2023 08:55 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-06 20:10
Wuursj schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:03:
@PalingDrone Yes, ontwerp nr 150.

Kostte wel wat moeite.
...
Jeugdelijke naïviteit zeg ik maar :+ Ik raad het niet veel mensen aan maar geeft wel een kick als je met zo'n bouwsel Noorwegen oid bereikt.
Allememaggies wat een klus. :o

Petje af hoor, ziet er schitterend uit idd. En ik kan me idd voorstellen dat zon reis met je eigenhandig herbouwde boot extra voldoening geeft. d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charly
Mooie plaatjes van de start van de fastnet. De snelste zijn al weer terug inmiddels, de rest is nog wel een paar dagen onderweg. :P (Of afgehaakt omdat het de eerste nacht blijkbaar wel echt los ging qua wind/omstandigheden.)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Rolex Fastnet Race - Start of the 50th Edition

Vooral opvallend dat er eigenlijk iedere start wel een aantal te vroeg over de streep zijn. Ook bij de pro's! Stroming is blijkbaar wel serieus een dingetje daar. :o

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 24-07-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-12-2023
Netjes!

[ Voor 98% gewijzigd door _Dario_ op 04-08-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dario_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-12-2023
BeaM-R schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:28:
Het topic is een beetje doodgebloed zie ik.
Even kijken of er weer wat leven in te schoppen is :)

Vorig jaar begon het "bootje varen" bij mij ook te kriebelen.
Een beetje in een opwelling toen eerst een eenvoudig rubberbootje aangeschaft, een Intex Mariner 4 met een Honda BF2.3 buitenboordmotor. Beide nieuw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij levering bleek de boot echter lek te zijn, dus dat begon al goed. Uiteindelijk toch een nieuwe boot gekregen en gaan varen. Dit bleek toch wat tegen te vallen en dan met name de boot zelf (het motortje was prima). De boot is totaal niet stijf genoeg om er fijn mee te varen. Ik was er dan ook al snel weer klaar mee. Boot en motor weer verkocht en verder gaan zoeken naar iets beters.

Uiteindelijk kwam ik een Honwave T35 tegen met een Honda BF20 4-takt en trailertje. De prijs was redelijk en op de foto's zag alles er nog erg netjes uit. Afspraak gemaakt en de deal was al snel beklonken. Zowel de boot, de motor als de trailer zagen er werkelijk nog als nieuw uit. Ondanks dat de hele set uit 2009 kwam. Verder zaten er nog behoorlijk wat extra's bij, origineel dekzeil, 2e zitbank, banktas, externe tank van 25 liter, en nog wat kleine zaken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De motor voor de zekerheid een paar weken terug nog een grote onderhoudsbeurt laten geven en van de winter ook vaarbewijs gehaald, dus nu is het wachten op het lekkere weer :)
De boot gaat in ieder geval deze zomer mee naar het Gardameer. Hopelijk ga ik de boot en motor in de kofferbak krijgen.

Nog even de specs op een rijtje:
Boot: Honwave T35ae2 (2009)
Motor: Honda BF20 4 takt (2009)
Trailer: Kalf Dolphin 550-4010
toon volledige bericht
Ik heb altijd al een bootje willen hebben, maarja, te duur. Ja-ren geleden wel soort kinder versie gehad, maar en heerlijk gepeddeld. Onlangs met m'n broertje gesproken dat-ie met mijn neefje en mij best een keer mee wilt zee vissen op een boot. Toen zeg ik een boot kan ik waarschijnlijk wel regelen. Vervolgens op internet tot mijn verbazing gezien dat rubberboten wel degelijk met de auto mee kunnen, dacht alleen de kleine kinder versies. Daarna heel wat sites en filmpjes bekeken, toen was ik verkocht met een Honwave en kijk voor een Honda buitenboordmotor. Ben nu inmiddels bezig voor vaarbewijs.
Dus nu is de grote vraag, bevalt je Howave met Honda BF20 een beetje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• avdongen
Eergisteren stond er een lekker stevig windje, volgens Windguru vlagen 6Bft. Perfect weertje om de Valk even uit te laten. Dik planeren, volgens GPS tracker tikten we 21.7 km/u (11.7 knopen) aan.

Helaas was de wind ietsje sterker dan mijn roer, bij het aftuigen zag ik dat het roerbeslag uit de roerkop getrokken was, beetje ingewaterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:17
Dik planeren met 21,7 km/u, m'n fiets gaat nog sneller :*). Gekscherend bedoeld hoor, whatever floats your boat.
Ik heb het zeilvirus niet, doe mij dit maar een paar uurtjes op vakantie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkZ5SNcUg8JccCQjxQ5yZ94qd6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhB0X1elXbrZlY0vss0t8OmN.jpg?f=fotoalbum_large
Of een dagje een sloepje huren en een beetje rondpruttelen, ook heerlijk. Maar ik ga echt nooit een eigen boot kopen, dat weet ik wel.

(Ik heb ooit eens uitgerekend dat voor die paar keer per jaar dat we varen we de komende 30 jaar een sloepje kunnen huren, onderhoud niet eens meegerekend)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Laatst online: 13:54

BeaM-R

Powerrrrr

_Dario_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

Ik heb altijd al een bootje willen hebben, maarja, te duur. Ja-ren geleden wel soort kinder versie gehad, maar en heerlijk gepeddeld. Onlangs met m'n broertje gesproken dat-ie met mijn neefje en mij best een keer mee wilt zee vissen op een boot. Toen zeg ik een boot kan ik waarschijnlijk wel regelen. Vervolgens op internet tot mijn verbazing gezien dat rubberboten wel degelijk met de auto mee kunnen, dacht alleen de kleine kinder versies. Daarna heel wat sites en filmpjes bekeken, toen was ik verkocht met een Honwave en kijk voor een Honda buitenboordmotor. Ben nu inmiddels bezig voor vaarbewijs.
Dus nu is de grote vraag, bevalt je Howave met Honda BF20 een beetje?
De Honwave bevalt uitstekend. Zeer solide rubberboot met goede vaareigenschappen. We nemen hem ook elk jaar mee op vakantie. Met een half bankje plat past het allemaal in de kofferbak en nog ruimte over voor campingkoelkastje. Paar keer mee naar Gardameer geweest en momenteel staan we in Kroatië. Met de 20 pk heb je ruim voldoende vermogen. Zelfs mogelijk om een band er achter te hangen. Verder ook nooit problemen gehad met de motor. Laat hem wel elke 2 jaar even een onderhoudsbeurtje geven (olie verversen en impeller vervangen). Al met al nog zeer tevreden mee.
Al een idee welk type Honwave je wil?

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 01:10:
Dik planeren met 21,7 km/u, m'n fiets gaat nog sneller :*). Gekscherend bedoeld hoor, whatever floats your boat.
Ik heb het zeilvirus niet, doe mij dit maar een paar uurtjes op vakantie:
[Afbeelding]
Of een dagje een sloepje huren en een beetje rondpruttelen, ook heerlijk. Maar ik ga echt nooit een eigen boot kopen, dat weet ik wel.

(Ik heb ooit eens uitgerekend dat voor die paar keer per jaar dat we varen we de komende 30 jaar een sloepje kunnen huren, onderhoud niet eens meegerekend)
Nadeel is alleen dat wanneer jij een sloepje wil huren heel het land dat nou net ook op die dag besluit te doen.
Gevolg hogere dagprijzen, niks meer te krijgen en stervensdruk op het water.

Ik moet echt weer een boot. :( Sta letterlijk en figuurlijk al veel te lang droog en begin dat gewoon te merken aan mijn humeur en algeheel welbevinden.

Een keertje (mee) varen is een quickfix en ook hartstikke leuk maar dan heb je niet die vrijheid die je met een eigen bootje wel hebt.
Heb geen vlieg/zon/wintersport vakantie behoeftes en met een eigen boot zijn vakanties, weekendjes weg, een paar uur aan het einde van de dag varen om ff te ontspannen een heerlijk en relatief betaalbaar tijdverdrijf, mits je er wel regelmatig gebruik van maakt.
Zelfs in de winter een middagje op je boot rommelen, muziekje erbij, schipperbittertje en je bent toch weer even uit de dagelijkse sleur en ja hobby's/sporten kost nou eenmaal geld.
Al eens uitgerekend wat een jaartje golfen kost? Of een paard? Motorrijden? Ieder zijn ding maar doe mij dan maar een 40 jaar oud klein polyester kajuitzeilbootje o.i.d. Begrijp mensen met een caravan of camper ook wel, dat is net zoiets.

/sjaggo rant

Maar het is idd heel persoonlijk, wil je een paar keer per jaar het water op dan gewoon lekker huren, groot gelijk. Geen zorgen, geen onderhoud, overzichtelijke kosten en de volgende keer ga je weer lekker wat anders doen of je huurt iets in een ander vaargebied, ook leuk.

Ennieways...
SKS Skûtsjesilen is weer begonnen en vandaag varen ze bij Ealahuzen.

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
SKS Skûtsjesilen 2023 - Ealahuzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PalingDrone schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Nadeel is alleen dat wanneer jij een sloepje wil huren heel het land dat nou net ook op die dag besluit te doen.
Gevolg hogere dagprijzen, niks meer te krijgen en stervensdruk op het water.

Ik moet echt weer een boot. :( Sta letterlijk en figuurlijk al veel te lang droog en begin dat gewoon te merken aan mijn humeur en algeheel welbevinden.

Een keertje (mee) varen is een quickfix en ook hartstikke leuk maar dan heb je niet die vrijheid die je met een eigen bootje wel hebt.
Heb geen vlieg/zon/wintersport vakantie behoeftes en met een eigen boot zijn vakanties, weekendjes weg, een paar uur aan het einde van de dag varen om ff te ontspannen een heerlijk en relatief betaalbaar tijdverdrijf, mits je er wel regelmatig gebruik van maakt.
Zelfs in de winter een middagje op je boot rommelen, muziekje erbij, schipperbittertje en je bent toch weer even uit de dagelijkse sleur en ja hobby's/sporten kost nou eenmaal geld.
Al eens uitgerekend wat een jaartje golfen kost? Of een paard? Motorrijden? Ieder zijn ding maar doe mij dan maar een 40 jaar oud klein polyester kajuitzeilbootje o.i.d. Begrijp mensen met een caravan of camper ook wel, dat is net zoiets.

/sjaggo rant

Maar het is idd heel persoonlijk, wil je een paar keer per jaar het water op dan gewoon lekker huren, groot gelijk. Geen zorgen, geen onderhoud, overzichtelijke kosten en de volgende keer ga je weer lekker wat anders doen of je huurt iets in een ander vaargebied, ook leuk.

Ennieways...
SKS Skûtsjesilen is weer begonnen en vandaag varen ze bij Ealahuzen.
[YouTube: SKS Skûtsjesilen 2023 - Ealahuzen]
toon volledige bericht
haha dit is het toch inderdaad? Het is heel persoonlijk en sowieso een niet objectieve keuze. Iedereen weet dat huren goedkoper is. Maar huren is ook gedoe, het kost ontzettend veel tijd, je doet het niet voor een dagdeel, het weer is dat weekend juist ruk etc. Voor ons is huren met jong gezin vooral teveel gedoe met dat je weer moet inkomen met die boot, nooit de juiste spullen hebt etc.

Als je het klussen niet leuk vind, of er geen geld voor hebt, dat moet je het sowieso niet doen. Wij zijn sinds vorige week (na 3 jaar een Polyvalk gehad te hebben), eigenaar geworden van een Dehler 34 uit 1989. Leuke boot, niet heel ruim van binnen (hoogte), wel heel veel bergruimte. Door de beperkte hoogte zit je wel lekker dicht bij het water en ziet ze er bepaald niet als een caravan uit. We liggen nu tijdelijk in Monnickendam maar gaan in September naar een verenigingshaven in Hellevoetsluit. Dichter bij huis en voor meer dan de helft goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Knip

[ Voor 90% gewijzigd door Notna op 29-08-2023 16:44 . Reden: We hebben ook een leuk subforum daarvoor, genaamd Vraag en Aanbod ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 20:21

bord4kop

maximaal 100KB!

Knip

[ Voor 100% gewijzigd door Notna op 29-08-2023 16:46 . Reden: Ook voor jou geldt: graag posten in V&A ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:04

franssie

Save the albatross

@Jack1 @bord4kop Gaan jullie stoppen met varen of komt er een andere boot voor terug?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Stoppen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Voor een ieder die stopt is er ook één die begint..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0WJAHrV-_RKKO4LEZyC1Lmh82U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSl3guJyT5yA4ICxifuWzofm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n48L2S4MWd0oa6FxnMyJa8LdXc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tVDOLxHPxnXAHn5cwny3tcH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 06-09-2023 00:17 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
Mooie timing, je kan nog wel even dit jaar :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:23:
Mooie timing, je kan nog wel even dit jaar :)
Idd beetje balen wel dat ik late dienst heb dus deze week wordt het niet echt wat.
Heb hem gister gekocht, na een kleine proefvaart het ding op de trailer en mee naar huis.
Vanmorgen even in de jachthaven geweest voor een plekje voor heel even en dan volgend jaar voor het hele seizoen.

Zaterdag gaat hij er weer in en volgende week maar een paar dagen vrij genomen.

Even een paar dagen wat rondvaren en dan deze winter eventuele technische dingetjes aan pakken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
@Ronald.42 Als je zo'n ding koopt en de weersverwachting voor half september is prachtig dan moet je daar gewoon een paar vrije dagen voor opofferen toch?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:37:
@Ronald.42 Als je zo'n ding koopt en de weersverwachting voor half september is prachtig dan moet je daar gewoon een paar vrije dagen voor opofferen toch?
Idd maar de late dienst lopen wij altijd alleen en ik krijg natuurlijk geen collega zo gek om mijn dienst deze week te lopen.

Nou ja nu kan ik mooi in de ochtend even wat omklooien en spulletjes bestellen.
Even vier identieke landvasten en identieke fenders bijv. om mijn ocd te kalmeren.
Naam stickers
Een compressor koelbox
Reddingsvesten voor de jeugd
Setje drukkers voor de buiskap want daar zijn een paar stuk.

Even rondneuzen in de wondere wereld van waterkaarten enz enz

En dan zaterdag kunnen we los *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
Ronald.42 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:45:
[...]

L

Waterkaarten? Sloepennetwerk app! Maar: dat zijn "hoofdroutes" en staat lang niet alles op. Wij hebben echt avonturen gehad door af en toe gewoon een slootje te pakken. :P Dat zijn de mooiste.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:56:
[...]

Waterkaarten? Sloepennetwerk app! Maar: dat zijn "hoofdroutes" en staat lang niet alles op. Wij hebben echt avonturen gehad door af en toe gewoon een slootje te pakken. :P Dat zijn de mooiste.
Ik kan het meeste wel af met Google maps maar met de app is het wel grappig dat je ook de brug hoogte er hier en daar bij hebt staan.
Zijn nog een hoop slootjes te ontdekken in Friesland dat dan weer wel.

Zaterdag van Heerenveen naar het Sneekermeer daar even een rondje doen en weer terug.
Dan moet ik even langs die eilandjes in de zoutepoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
Ronald.42 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 01:02:
[...]

Ik kan het meeste wel af met Google maps .
Niet teveel op vertrouwen, wij hebben ook altijd iemand mee die daar de hele dag op zit. Dan zeg ik "even daar kijken" en hij "nee, nee dat gaat niet". Ging prima, je moest alleen even met een stok met de hand zelf de sluis open en dicht doen (hoe vaak doe je dat in je leven?). Geweldig.
Ook een keer een sloot gehad waar we 6 bruggen met de hand open moesten doen, en ze waren allemaal anders. Bij eentje eerst aanbellen voor de sleutel, had het oude vrouwtje ook een praatje. Dat is mooi.
Geheime discotunnel in een bepaalde stad...
Als je op de routes blijft maak je dat niet mee.
Ik zeg altijd: als het echt niet gaat, kan je altijd terug.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 20:21

bord4kop

maximaal 100KB!

Ronald.42 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:45:
[...]

..

Gefeliciteerd, mooie sloep!

woor waterkaarten:

https://waterkaart.net/app/#home

paar € per jaar (5 of 6 dacht ik) en staat alles op. Actueel
En doet ook routeplanner :*)

Veel plezier op het water komende tijd!

| Security Management |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Nu online
Wuursj schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:36:

De haken voor de landvasten zitten al in de rotsen gebout.
Dit was bij Lillesand maar er zijn er meer. Geniet er maar van, Noorwegen prachtig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jhe5t7TGZKk0d6wNBGGG1G3IuV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L926f9QGrskHxYMElEcCm090.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is helemaal goed gekomen 8) <3

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Top. Nu die motor nog ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:20
Leuk! Ik kende dit topic niet.

Hier sinds een jaar of 4 geleden een speedboot waar we net met zn 2e in kunnen slapen. Deze dit jaar verkocht en een bayliner 2455 uit 2003 gekocht. Kan nogsteeds 50km/h maar hier kunnen we ook lekker een week of langer mee weg. Toiletj, keukentje, zitje in de punt en vast bed achterin. Echt een super boot, en toch nog redelijk compact met zn 7,3m. (En de meeste tijd varen we gewoon 10km/h :+)
(De stootwillen zijn normaal netjes binnengehaald :p)

En begin van t jaar een seadoo spark gekocht. Echt super leuk speelgoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlqqYfSHltv2aGp-z0Uqcbxac7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnvcDcxuIuglgEXHtcuBl4Fg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uwt6crhlCM7UByPv0OjeEdD9bs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/516oRzmZ4jrDg1ghWlXXeuLA.jpg?f=fotoalbum_tile

De boot ligt trouwens in Zwartsluis. Woonplaats Apeldoorn dus met de waterscooter meestal bij Zutphen op de IJssel of het Veluwemeer.

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 06-09-2023 13:08 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Nu online
Sssst ;( O-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:06
Van het weekend met de boot op krabbenjacht geweest. Typisch Noors fenomeen waarbij je in het aardedonker langs steile kanten vaart om vervolgens grote krabben met een schepnet te vangen. Zodra je op de krabben schijnt met een zaklamp heb je ongeveer 5 seconde voordat ze naar beneden vluchten.

Vol goede moed de kids wakker gemaakt. Ik had eerder op de dag een LED bar op het windscherm gemonteerd zodat we genoeg licht hebben om in het pikkedonker af en aan te meren.

Het was stiekem best spannend om in het donker te varen met een klein bootje (als ex Zeedienst officier is dit wat anders dan grote boten ;)). De kinderen vonden het erg spannend, en het eerste uur was voornamelijk wennen aan het dicht langs de kant varen.

Uiteindelijk 2 uur weggeweest en geen krabben (wel een aantal zien vluchten). Vooral een ervaring rijker, zeker de kinderen. Binnenkort opnieuw proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOTU9PszQm9WpLde4-AOkEWSgYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpSEL8WDxh4ETX89Fma1cN8o.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Een kleine voordracht uit het werk: " Zolang het drijft kan het varen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTkja_EUF58s4u9L7k5Q_JiLXb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvkkjmIHh2fRxGzyIyj4SSVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Die boot zag ik vandaag ergens liggen :*)

Drie mooie dagen op het water achter de rug, inmiddels zo rood als een kreeft maar dat mag de pret niet drukken.
2 keer een brug geraakt 1 keer met het vlaggetje die waren we vergeten...
En vandaag met de neus net een klein tikje, schade van dit alles een afgebroken schroefje en een ervaring rijker. Lullige was dat die brug gister net wel paste... met 2 man meer aan boord.. :+

Tjeukemeer, sneekermeer, Akkrum, Terherne Terkaple en een hoop watertjes daar om heen.

Deze winter de stuurdelen even nakijken daar zit me wat teveel speling in en de motor is ook niet 100 punten hij loopt prima maar nu en dan is ie wat zenuwachtig.
De achteruit pakt ook niet altijd even lekker.
Nou ja ding er maar even uit peuteren en even goed nakijken/schoonmaken en onderdelen vervangen waar nodig.

Top dagen gehad er gaat gewoon weer een hele nieuwe wereld open.

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 13:15
M'n pa denkt erover om de 90PK Honda uit 2010 te vervangen voor een nieuwe motor. De boot mag 100PK hebben. Maar welke BBM kies je?

Het is voor achter een Quicksilver Activ 535.

We hebben wat onderzoek gedaan en het lijkt de Suzuki te worden. De DF100.
  • Compacts
  • Lichtst
  • Zuinigst
Wat vinden jullie?

• franssie

franssie

Save the albatross

Arvado schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:09:
M'n pa denkt erover om de 90PK Honda uit 2010 te vervangen voor een nieuwe motor. De boot mag 100PK hebben. Maar welke BBM kies je?

Het is voor achter een Quicksilver Activ 535.

We hebben wat onderzoek gedaan en het lijkt de Suzuki te worden. De DF100.
  • Compacts
  • Lichtst
  • Zuinigst
Wat vinden jullie?
Ik ben een Yamaha fan, maar Suzuki schijnt ook erg goed te zijn, vraag het aan iemand die er ook onderhoud aan doet ( meerdere merken) wat de ervaringen zijn.
Als gewicht en verbruik belangrijk zijn, is 100pk dan noodzakelijk voor het gebruik van de boot? Dus mijn wedervraag is, v waar wordt het bootje voor gebruikt dat 50pk niet genoeg is? Voor het prijsverschil kan je toch leuk wat andere opties kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Arvado
franssie schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:02:
[...]

Ik ben een Yamaha fan, maar Suzuki schijnt ook erg goed te zijn, vraag het aan iemand die er ook onderhoud aan doet ( meerdere merken) wat de ervaringen zijn.
Als gewicht en verbruik belangrijk zijn, is 100pk dan noodzakelijk voor het gebruik van de boot? Dus mijn wedervraag is, v waar wordt het bootje voor gebruikt dat 50pk niet genoeg is? Voor het prijsverschil kan je toch leuk wat andere opties kopen.
Ding moet gewoon makkelijk planeren. Moet achter kunnen wakeboarden. Bij 50pk moet de motor volgas draaien voor cruise snelheid. Liever dat een motor bij 60-70% gas op cruise snelheid vaart.

Ja Yam is goed merk. Maar dat model is al langer op de markt dacht ik? Sws is Yam prijzig en onderdelen ook. Daarnaast niet de zuinigste. Maar als er de juiste redenen voor zijn is Yam een prima optie.

Vandaar ook mijn vraag. Wellicht dat er mensen zijn die zeggen je moet Yam (of iets anders) hebben om deze en deze reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Arvado ah wakeboarden, ik had niet verwacht dat dat zou kunnen achter zo een korte boot. Dan is veel vermogen wel lekker om snel los te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Preliminary Regatta's van de America's Cup zijn nu begonnen.
Je kan de Ocean Race vergelijken met een gigantische endurance rally, de America's Cup is echt een F1 race op het water.
INEOS tegen Red Bull maar dan foilend.

Bekijk op YouTube
Preliminary Regatta Vilanova i La Geltrú - Race Day 1

On board cams, mooie overlays op het scherm en heel veel adrenaline.
Deze foilende 40 voeters wegen maar 2000kg en halen met een lekker briesje wel 50 knopen...

[ Voor 20% gewijzigd door PalingDrone op 15-09-2023 16:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Wij hebben dit weekend de eerste grote tocht gemaakt met onze Dehler 34, de boot moest om van Monnickendam naar Hellevoetsluis. Eerst de staande mastroute overwogen door Amsterdam, maar vanwege de voorspellingen voor 2 nachten nachtrust gekozen en meer mijlen via de Noordzee. Was echt mooie tocht, kleine 95 nm in totaal. Eerste stuk Monnickendam > Amsterdam hadden we doordat we later vertrokken wat haast om de brug en sluis bij Amsterdam te halen, dus gemotord en dat was beetje saai. Door Amsterdam en richting IJmuiden was het mooi weer en veel te zien, genieten! Lekker afhaal gegeten tijdens het varen. We kwamen met donker aan in IJmuiden en daar goed geslapen.

Volgende ochtend om 0730 afgeduwd om goede tij richting Scheveningen te pakken, pakweg 15 mijl kunnen zeilen met stroom mee, knoopje of 4-5. Daarna viel de wind echt weg en gooiden we de motor aan. Bruinvissen rond de boot is wel gave ervaring! Daarna bij de scheveningen pier het anker uitgeworpen en lekker gezwommen en gesupt om vervolgens de haven in te lopen voor eten en slapen.

Gister was echt prachtig, we vertrokken weer voor 8 en met best wel wat zeegang, goede 15 knopen in de rug richting Stellendam. Het was best zwaar en intenstief sturen om klapgijp te voorkomen, maar het maakte het leuk, niemand werd zeeziek en de gang zat er met stroom mee echt goed in. We hebben SOG zelfs de 10 knopen aangetikt een paar keer! Door de sluis en voor ~1500 meerden we aan op onze nieuwe ligplaats :)

Smaakt naar meer! Ook mooie bijkomstigheid: Geen nieuwe gebreken gevonden, alles bleef heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Makrolon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:23:
Leuk! Ik kende dit topic niet.

Hier sinds een jaar of 4 geleden een speedboot waar we net met zn 2e in kunnen slapen. Deze dit jaar verkocht en een bayliner 2455 uit 2003 gekocht. Kan nog steeds 50km/h maar hier kunnen we ook lekker een week of langer mee weg. Toiletje, keukentje, zitje in de punt en vast bed achterin. Echt een super boot, en toch nog redelijk compact met zn 7,3m. (En de meeste tijd varen we gewoon 10km/h :+)
(De stootwillen zijn normaal netjes binnengehaald :p)
Gaaf ding, zou ook wel zoiets willen hebben. Ik neem aan dat je je vaarbewijs al had vanwege de vorige speedboot?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Nu online
Okasha schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:35:
Het was best zwaar en intenstief sturen om klapgijp te voorkomen
Bulletalie plaatsen? Ik maak me nooit druk om klapgijpen tijdens het sturen. Ik stuur ook nooit zelf op zee, dat scheelt ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:59:
[...]

Bulletalie plaatsen? Ik maak me nooit druk om klapgijpen tijdens het sturen. Ik stuur ook nooit zelf op zee, dat scheelt ook ;)
Ha! Ja Bulletalie heb ik inderdaad vandaag naar zitten kijken, maar voorlopig ga ik de zee even niet op, dus dat komt volgend jaar wel. Ik heb een ST2000+ stuurautomaat liggen, maar die is nogal aan het bokken. Er zit instabiliteit in de 12volt lijn van de navigatieinstrumenten. Dieptemeter valt regelmatig uit, samen met snelheidsmeter. Ik moet dat deze winter allemaal eens gaan nazoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 15:08
Vaak kun je de neerhouder ook als bulletalie zetten, wellicht een snelle optie?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
SeatRider schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:58:
[...]

Gaaf ding, zou ook wel zoiets willen hebben. Ik neem aan dat je je vaarbewijs al had vanwege de vorige speedboot?
Thanks! Ja ik had die al een tijd inderdaad. Wil deze winter vaarbewijs 2 en marifoon halen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Nu online
RoelsRules schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:32:
Vaak kun je de neerhouder ook als bulletalie zetten, wellicht een snelle optie?
Het kan echt heel simpel inderdaad. Ik heb aan beide kanten een blokje op de voetrail op het breedste punt (IOR heupen) met een lijn naar de aanhechting grootschoot op de giek terug naar de kikker achterop.

Ik zag deze zomer een solozeiler die een simpele musketonhaak om z'n grootschoot lijn klikte, die lijn zat vervolgens vast aan de voetrail. Supersimpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Onze dehler 35 (alweer wat jaren geleden) konden we de neerhouder bij de mast met snelsluiting er af halen. Vervolgens aan kikker, reling of verstaging (voet) vastzetten. Giek ging nergens meer heen ;)

Met grootschoot kan het ook, zeker als je solo bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00

_Arthur

blub

Of gewoon ruime wind koers varen en af en toe gepland gijpen. Ipv pal voor de wind "op de gijp" varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Goede tips! Maar die lijn krijg ook flink wat te verduren dan toch? Trekt hij niet de reling krom als je hem aan de reling zou vastzetten? De koers was niet een klapkoers, maar door de stevige zeegang (1.5) werd het schip regelmatig op klapkoers gezet, dus dan weer stevig oploeven. Ging prima hoor, maar moest wel scherp blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Nu online
Okasha schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:52:
Goede tips! Maar die lijn krijg ook flink wat te verduren dan toch? Trekt hij niet de reling krom als je hem aan de reling zou vastzetten? De koers was niet een klapkoers, maar door de stevige zeegang (1.5) werd het schip regelmatig op klapkoers gezet, dus dan weer stevig oploeven. Ging prima hoor, maar moest wel scherp blijven.
Aan de reling of sceptervoet zou ik het niet doen idd. Ik heb altijd schepen met een voetrail met gaten gehad, geen idee hoe dat werkt zonder. Dan wordt het een blok aan de kikker voorop en de lijn helemaal naar achter voeren denk ik?

https://www.zeilen.nl/aan-boord/zeemanschap/voor-de-wind/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Kikker halverwege gebruiken? Wij vaak op de voet van de verstaging. Kan wel wat hebben en ik zie het meer als uiterste voor het geval dat je toch net voorbij de gijp komt.
Natuurlijk is ruim varen veiliger en evt storm rondje beter maar niet alle koersen laten dat toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

_Arthur schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:21:
Of gewoon ruime wind koers varen en af en toe gepland gijpen. Ipv pal voor de wind "op de gijp" varen.
Inderdaad, Afkruisen (reaching) is meestal comfortabeler en ook nog wel eens sneller, moet je wel de ruimte voor hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De jaarlijkse Strontrace gaat weer bijna beginnen. Om 13:00 starten ze vanuit Workum om stront (tegenwoordig kunstmest) en stro te ruilen tegen bloembollen in Warmond.
Met name de lichte klasse is interessant omdat die bijna geheel zonder motor de route afleggen (dus zeilend, jagend en bomend).

De track and trace : https://tt.zeilvaartwarmond.nl/
/edit:/
/ bij de kaart Open seamaps overlay en open streetmap selecteren.
/ Auto Volgen uitzetten
/ dan kan je scrollen met twee vingers op je trackpad naar boven en beneden - werkt net even anders hier.

webcams (ook enkele aan boord) https://www.heelhollandzeilt.nl/strontracebeurtveer/

Mocht je in de buurt van de route zijn, het is erg fotogeniek en mooi om te zien hoe ze bij bruggen aan komen zeilen, de mast strijken voor een brug en daarna het tuig weer zetten om door te zeilen, zoals je dat met een valkje zou doen.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 23-10-2023 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@franssie ja leuk, ik woon vlak bij een brug een Haarlem. Eens kijken of ze op een beetje leuk tijdstip langskomen. Ik hoor de automobilisten al weer klagen over openstaande bruggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wuursj Hangt van veel factoren af en of ze Haarlem op de heen of terugweg aandoen (vrije keuze). Naar Amsterdam is het (over Enkhuizen, dat mag maar één keer heen of terug) zo'n 40 mijl. Dus daar zullen ze dan wel ergens in de nacht aankomen. Ik ben Dinsdag in Haarlem denk ik, ga ik ook even kijken wat er langs komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfFGQl_2OwWwLNYU6FZvfZG3bns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g8GJPgufln9iPTjZkbV8oz2h.jpg?f=user_large

Vandaag met mijn vader naar mijn boot gaan kijken hoe ze in de hal ligt te wachten op het seizoen. :)

Volgende winter wil ik haar laten stralen en voorzien van nieuwe primer- en verflagen. Zodoende moet ze weer 15 jaar mee gaan heb ik me laten vertellen. Ik heb nu bij 2 bedrijven een prijs opgevraagd en kom op ongeveer 25k. Ik kan nog wat geld besparen door zelf de ramen, luiken e.d. te (de)monteren, maar daar heb ik weinig tijd voor. Het is een behoorlijke investering en ik heb het er zeker voor over, maar ik ben benieuwd of iemand nog tips of adviezen heeft.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arvado
@Alain , eigenlijk maar 1 advies en dat is zelf doen. 25K is een boel geld. Daar kun je zelf wel een hoop uren voor maken. Mijn schoonvader heeft een soort gelijk jacht en heeft het al diverse malen zelf gedaan. Stralen wordt wat lastig natuurlijk maar met schuren kun je ook al een eind komen.

Hij staat daar ook mooi droog enzo. Mooie locatie om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
@Arvado Dat is inderdaad het goedkoopste, maar dat ga ik met mijn rug echt niet redden. Ik mag ook geen onderaannemers aan de boot laten werken i.v.m. de verzekering.

Ik heb begrepen dat je met schuren en verven slechts een paar jaar wint en met stralen en opnieuw opbouwen van de verf zo'n 15 jaar niks meer hoeft te doen aan de verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Alain schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:31:
[Afbeelding]

Vandaag met mijn vader naar mijn boot gaan kijken hoe ze in de hal ligt te wachten op het seizoen. :)

Volgende winter wil ik haar laten stralen en voorzien van nieuwe primer- en verflagen. Zodoende moet ze weer 15 jaar mee gaan heb ik me laten vertellen. Ik heb nu bij 2 bedrijven een prijs opgevraagd en kom op ongeveer 25k. Ik kan nog wat geld besparen door zelf de ramen, luiken e.d. te (de)monteren, maar daar heb ik weinig tijd voor. Het is een behoorlijke investering en ik heb het er zeker voor over, maar ik ben benieuwd of iemand nog tips of adviezen heeft.
Mooie Pedro. Mijn ouders hadden 30 jaar geleden een iets oudere 950. Ik gok dat die van jou zo'n 30-35 jaar oud is.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Alain enige tip die ik kan meegeven is bespaar niet op het verfsysteem en verdiep je daar in. Verder als je die investering doet, is alles motorisch en elektrisch ook nog 15 jaar bedrijfszeker?

25K is voor romp en opbouw all -in? Dat zal het wel moeten kosten denk ik. Je boot ziet er echter nog best redelijk fris uit zo op een afstandje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:19
Alain schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:31:
Het is een behoorlijke investering en ik heb het er zeker voor over, maar ik ben benieuwd of iemand nog tips of adviezen heeft.
Een tip vanwege de leeftijd:
Heb je er aan gedacht om meteen een vlakdiktemeting te laten doen?
Kan ultrasoon dus zonder schade. Als je boot weer 15 jaar mee moet is dat misschien een nuttige investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Alain schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:02:
@Arvado Dat is inderdaad het goedkoopste, maar dat ga ik met mijn rug echt niet redden. Ik mag ook geen onderaannemers aan de boot laten werken i.v.m. de verzekering.

Ik heb begrepen dat je met schuren en verven slechts een paar jaar wint en met stralen en opnieuw opbouwen van de verf zo'n 15 jaar niks meer hoeft te doen aan de verf.
Ah oke, dan wordt het lastig idd.

Ja dat kan wel kloppen idd. Tussendoor af en toe polijsten om de glans terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Resistor schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Mooie Pedro. Mijn ouders hadden 30 jaar geleden een iets oudere 950. Ik gok dat die van jou zo'n 30-35 jaar oud is.
Ze komt uit een heel mooi bouwjaar, 1981. ;)
franssie schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:36:
@Alain enige tip die ik kan meegeven is bespaar niet op het verfsysteem en verdiep je daar in.
Ik heb begrepen dat 2 componenten het beste (maar lastigste) is en dat is ook wat aangeboden is. Verder heb ik er niet heel veel kaas van gegeten. Ik weet wel dat ze alle randen (die dus moeilijk te schuren en verven zijn) dicht gaan plamuren, zodat het beter te onderhouden is en er minder makkelijk water onder de verf kan komen.
Verder als je die investering doet, is alles motorisch en elektrisch ook nog 15 jaar bedrijfszeker?
De motor heeft nog weinig gedraaid (+/- 1000 uur) en komt uit 2005. Die kan nog wel even mee. Enekele grote dingen (zoals de distributieriem) heb ik laten doen en enkele kleine storingen (prutswerk van de vorige eigenaar) heb ik zelf opgelost. Qua elektrisch ben ik zelf alles aan het opknappen en dat komt ook wel goed. Het 230V gedeelte heb ik bijna klaar en het 12V gedeelte werkt nog, maar is het volgende puntje op de agenda.
25K is voor romp en opbouw all -in? Dat zal het wel moeten kosten denk ik. Je boot ziet er echter nog best redelijk fris uit zo op een afstandje.
Op zich wel, aan bakboordzijde zit wat stormschade van voordat ik haar kocht. Met name de accommodatie heeft last van roestvorming. Het dek is ook niet helemaal fris meer.
gerritjan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Een tip vanwege de leeftijd:
Heb je er aan gedacht om meteen een vlakdiktemeting te laten doen?
Kan ultrasoon dus zonder schade. Als je boot weer 15 jaar mee moet is dat misschien een nuttige investering.
Goed idee. Ga ik meenemen.
Arvado schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Ja dat kan wel kloppen idd. Tussendoor af en toe polijsten om de glans terug te krijgen.
Dat klinkt goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Alain schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:18:
[...]
Ze komt uit een heel mooi bouwjaar, 1981. ;)
De motor heeft nog weinig gedraaid (+/- 1000 uur) en komt uit 2005. Die kan nog wel even mee. Enekele grote dingen (zoals de distributieriem) heb ik laten doen en enkele kleine storingen (prutswerk van de vorige eigenaar) heb ik zelf opgelost.
[...]
Hoe is het met de schroefas en koker? Als die ook 43 jaar oud zijn kunnen ze wel wat aandacht gebruiken. Als ze samen met de motor zijn vervangen is het geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 27-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 09:32
Van de zomer heb ik samen met mijn broer een Valory 480 gekocht (2e hands). Ondanks mooi buizenkapje toch steeds water in de dubbele bodem.

Nu lijken we de oorzaak gevonden te hebben; in de punt van de boot zit een luik met afvoer. Dit afvoer is lek/kapot. De doorvoer (een pijpje) zit los, daarmee zit dus ook ruimte tussen het polyester en pijpje waardoor regenwater zo de bodem in loopt.

Heeft iemand advies hoe dit solide te fixen? Heb internet al afgezocht naar een knap kitje, maar nog niet kunnen vinden. Zie foto's hieronder. Diamater van het gat is +/- 18-20mm, de diepte ongeveer 32-24mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIQgubDjAl6Jl8HtxxVMq4RBZhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orqmBEQtuGu075q6fW6Gt4hs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b41YFja0EYb3UpbP9FZRwSDFU3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSZXSVt2604JLJkFjF10qjwE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@IngamerX je bedoeld de doorvoer van de ankerbak lijkt me? Misschien dat de importeur/fabrikant daar setje voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
franssie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:15:
@IngamerX je bedoeld de doorvoer van de ankerbak lijkt me? Misschien dat de importeur/fabrikant daar setje voor heeft?
Ja klopt idd. Heb de leverancier gemaild, nog geen reactie helaas. Vandaar dat ik alternatieven zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

IngamerX schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:20:
[...]

Ja klopt idd. Heb de leverancier gemaild, nog geen reactie helaas. Vandaar dat ik alternatieven zoek.
Dan zoek je zoiets (lensplug of huiddoorvoer) https://www.boottotaal.nl/lensplug-met-snelsluiting.html
en wat sikaflex om het waterdicht te maken.

edit: deze is geen 20mm, maar met die termen zou je bij een goede watersportwinkel een eind moeten komen.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 27-01-2024 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Mooi op tijd... :+
De olie uit de staart zag er ook niet echt fijn uit
Gelijk maar nieuwe lagertjes en afdichtingen in het staartstuk en een nieuwe thermostaat in de motor.
Heeft altijd keurig zijn onderhoud gehad... ik hoor het hem nog zeggen..
Nou ja, op zich geen schade dus de boel maar schoonmaken en alles vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEJYmzLxISpBGoAt9fl4K7Xc1Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpRZmviWuixnuYezoej8qSZj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6LEUDVqyqIAWjU1uZtuI7dvFvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI4vkn6I67OAx2n16sWi7g0J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
franssie schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Dan zoek je zoiets (lensplug of huiddoorvoer) https://www.boottotaal.nl/lensplug-met-snelsluiting.html
en wat sikaflex om het waterdicht te maken.

edit: deze is geen 20mm, maar met die termen zou je bij een goede watersportwinkel een eind moeten komen.
Dank franssie, hadden we idd ook wel gevonden. Ander alternatief waar m'n broer mee kwam is eventueel het opzet stuk van een kit spuit.

Nu goed moment om voor te bereiden op vaarseizoen dus ik dacht drop hier een postje om te kijken of er nog betere oplossingen zijn. Maar hiermee meer bevestiging dat we het toch in de hoek van een lensplug moeten zoeken (of de oplossing van m'n broer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
gerritjan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Hoe is het met de schroefas en koker? Als die ook 43 jaar oud zijn kunnen ze wel wat aandacht gebruiken. Als ze samen met de motor zijn vervangen is het geen probleem.
Bedankt voor de tip. Ik ga het bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Eerst had je al die mafkees met een enorme ark van Noach en nu dit weer.
https://www.bd.nl/waalwij...andel~ac6c618d/220593556/
Het gevaarte ligt momenteel in Huizen en moet alweer ophoepelen van de gemeente.
Uit jeugdsentiment ga ik toch ook niet de Berenboot nabouwen op een oud vrachtschip maar dan voorzien van kooien met Bruine-, Zwarte-, Was-, IJs-, Grizzly- en Pandaberen?
7(8)7
En dat terwijl we vlakbij in Almere nog een ongebruikt opknappertje van een kasteel hebben staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
PalingDrone schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:26:
Eerst had je al die mafkees met een enorme ark van Noach en nu dit weer.
https://www.bd.nl/waalwij...andel~ac6c618d/220593556/
Het gevaarte ligt momenteel in Huizen en moet alweer ophoepelen van de gemeente.
Uit jeugdsentiment ga ik toch ook niet de Berenboot nabouwen op een oud vrachtschip maar dan voorzien van kooien met Bruine-, Zwarte-, Was-, IJs-, Grizzly- en Pandaberen?
7(8)7
En dat terwijl we vlakbij in Almere nog een ongebruikt opknappertje van een kasteel hebben staan...
Dat jij het niet doet betekent niet dat iemand anders er net zo over denkt. De wereld wordt wat mij betreft een stuk leuker en kleurrijker met vrije geesten (in jouw woorden: mafkezen) zoals deze ridder met zijn Vlotburg. Valt er ook nog eens wat bijzonders te zien op het water.
Onlangs nog een groot artikel in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl...de-woeste-baren~v1007445/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

PalingDrone schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:26:

Uit jeugdsentiment ga ik toch ook niet de Berenboot nabouwen op een oud vrachtschip maar dan voorzien van kooien met Bruine-, Zwarte-, Was-, IJs-, Grizzly- en Pandaberen..
Geen Bruine-, Zwarte-, Was-, IJs-, Grizzly- en Pandaberen, maar wel......
Tadaaah............

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f7AuH6javFQJvqURXMkpDRV6MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmBqrNFOp7oFVTjMb3PnrA23.jpg?f=fotoalbum_large
:+

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Geen Bruine-, Zwarte-, Was-, IJs-, Grizzly- en Pandaberen, maar wel......
Tadaaah............

[Afbeelding]
:+
Dat is nog een boot.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rene
Even afstoffen hierzo!

Zijn we al bezig met de voorbereidingen voor 2024?

Hier heeft de boot heel de winter in het water gelegen. Afgelopen zaterdag de eerste dag van het jaar waar ik een “lente” gevoel had. Ondanks een temperatuur van +1 was het heerlijk toeven. Windstil en zelfs de romp voelde warm aan!

Merk wel dat de boot even uit het water moet om wat schelpjes en andere troep te verwijderen. Dit staat in mei gepland. Ga dan ook kijken of ik een iets betere fishfinder kan monteren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRtVJstF7xLxE4sLR5z9lIIL9xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZD7a3qju504R8RdNJIlBnKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO9HNGcLYNuBpheSLCvfKkLamh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1Cy4QwQSlJFQz5PsbmkgAWS.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk aan de steiger aan huis :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpbh9YR73KxyL8z3trTyGH3Z3WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrynQ1KNX0au4tkt5XMJw9fI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Hier begint het ook te kriebelen! Zojuist gevraagd of de sloep er al in kan voor volgend weekend :)
Mbt onderwateschip; kun je niet gewoon even wat sneller varen om het meeste er onderuit te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Ziet er fantastisch uit! Lijkt me heerlijk om daar te wakeboarden.

Volgende week afspraak voor onderhoud van motor.

[ Voor 28% gewijzigd door Arvado op 21-02-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
RoelsRules schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:56:
Hier begint het ook te kriebelen! Zojuist gevraagd of de sloep er al in kan voor volgend weekend :)
Mbt onderwateschip; kun je niet gewoon even wat sneller varen om het meeste er onderuit te krijgen?
Zo snel gaat de boot niet :D Hangt maar een 25pk achter.

Ben van de zomer een aantal keer al duikend met de schrob erlangs gegaan, het ergste heb ik toen verwijderd voordat het koud werd. Het zijn voornamelijk grote aantallen schelpjes. Daarbij wil ik de boot zowieso even uit het water halen om de motor met vers water te spoelen (half uurtje op 2500rpm)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoelsRules
Zou toch verwachten dat dat voor het gros voldoende moet zijn ;)
Alternatief ipv zelf in het water; handdoek of liever een stuk oud tapijt aan 2 lijnen en dan raggen. Doen we altijd voor een zeilwedstrijd. Is zo gepiept en scheelt dag en nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat tapijt is ook wel een leuke. Ik ga (als het water wat warmer is) meestal met wetsuit, glaszuignap en een spons langs de waterlijn, Ik zal dat tapijt ook eens proberen! Ook al heeft mijn bootje maar een diepgang van 30 cm, het is niet fijn werken onder een boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 17:45
Heb ook een bootje met benzine motor voor de Amsterdamse grachten. Een Tender met buitenboord motor in de bun van 5.40m.

Nu is de Tohatsu 9.8HP buitenboord motor niet echt betrouwbaar, mede door al die bio brandstof moet elk jaar de carburettor er af om schoongemaakt te worden.

Dus wil heb misschien ombouwen naar Elektrsich. Veelal gegoogled en je wordt overspoeld met bedrijven die dit voor je wilt doen. Ik zou dit ook wel DIY aan durven, maar er is zo veel keuze, dat ik even hier pols om te kijken wie dit al eerder heeft gedaan:

Requirements
2 tot 5 uur varen in grachten met max 6 personen
Draagbare accus voor opladen thuis (dit mogen er 3 zijn, aangezien we met 3 personen de boot gebruiken en iedereen dan z'n eigen accu heeft
Buitenboord model met remote
Kosten zo laag mogelijk

Ik ben naar oplossingen zoals torqueedo aan het kijken, maar dat komt al richting 10k voor de hele aandrijflijn. Dus heeft iemand ervaring met het spul wat je op AliEpxress kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
PhoneTech schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:47:
Heb ook een bootje met benzine motor voor de Amsterdamse grachten. Een Tender met buitenboord motor in de bun van 5.40m.

Nu is de Tohatsu 9.8HP buitenboord motor niet echt betrouwbaar, mede door al die bio brandstof moet elk jaar de carburettor er af om schoongemaakt te worden.

Dus wil heb misschien ombouwen naar Elektrsich. Veelal gegoogled en je wordt overspoeld met bedrijven die dit voor je wilt doen. Ik zou dit ook wel DIY aan durven, maar er is zo veel keuze, dat ik even hier pols om te kijken wie dit al eerder heeft gedaan:

Requirements
Draagbare accus voor opladen thuis (dit mogen er 3 zijn, aangezien we met 3 personen de boot gebruiken en iedereen dan z'n eigen accu heeft
Kosten zo laag mogelijk

Ik ben naar oplossingen zoals torqueedo aan het kijken, maar dat komt al richting 10k voor de hele aandrijflijn. Dus heeft iemand ervaring met het spul wat je op AliEpxress kan kopen?
toon volledige bericht
Van wat het ik gezien heb toen ik naar kleinere elektrische motoren aan het kijken was is dat de kosten voor elektrische aandrijving vooral in de accu's zitten en niet zo zeer de motor zelf. (zeker als die accu's nog een beetje handzaam moeten zijn) Ik verwacht dus niet dat je heeeel veel wint met een goedkopere motor / aandrijflijn. Zeker niet als je er vervolgens 3 accupakketten bij wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:15

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb dit jaar een vaste ligplaats in de Biesbosch voor mijn sloepje/consolebootje, die ik eind vorig jaar heb gekocht. Het wordt het eerste jaar met een eigen bootje; voorheen huurden we bootjes in de Biesbosch of op vakantie in Friesland. Ben benieuwd hoe vaak we er in de praktijk gebruik van gaan maken maar het scheelt wel dat ie klaar voor gebruik in de haven ligt en niet hoeven te traileren.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
@PhoneTech Is het niet veel eenvoudiger om voortaan premium benzine te tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PhoneTech Dat electrisch varen in Amsterdam zou ik pas gaan doen als het er echt verplicht is. Tohatsu zijn overigens prima motoren (ik heb een 8pk sail en die werkt top). Je ou kunnen overwegen om ASpen te gaan tanken, doe ik ook - gezonder en veel uurder, maar in vergelijk met een biertje op het terras is het dan best wel weer goedkoop per liter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-06 13:44

Requirements
Kosten zo laag mogelijk

toon volledige bericht
Is een flesje Forte erdoorheen jagen met enige regelmaat niet genoeg? https://motorlook.nl/nl/m...fsysteem-reiniger-i-150ml. Misschien bij einde seizoen even een brandstof conservator in de tank en door laten lopen (zoals https://www.forte-benelux...el-and-emission-improver/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:44:
Dat tapijt is ook wel een leuke. Ik ga (als het water wat warmer is) meestal met wetsuit, glaszuignap en een spons langs de waterlijn, Ik zal dat tapijt ook eens proberen! Ook al heeft mijn bootje maar een diepgang van 30 cm, het is niet fijn werken onder een boot.
Stukje kunstgras werkt nog beter.
Aan 2 kanten een oogje in slaan en flossen maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 17:45
RemcoDelft schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:20:
@PhoneTech Is het niet veel eenvoudiger om voortaan premium benzine te tanken?
We tanken altijd E5 in plaats van E10, maar toch blijft de carb verstoppen na enige tijd. En omdat de motor in de bun zit, is onderhoud ook moeilijk als ie in het water ligt.

Aspen heb ik nog niet geprobeerd. Hoorde dat je niet meer terug kan gaan naar normale benzine als je eenmaal Aspen gaat gebruiken.

De Forte is denk ik wel een goed idee! Moeten we eerst even de motor laten fixen en misschien dan standaard die Forte er bij gooien! Gaan we proberen. 2025 worden electrische aandrijving verplicht in Amsterdam, dus als dit ons het seizoen door heen helpt, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik gebruik tegenwoordig altijd shell V power voor de boot en voor andere seizoen gebonden gereedschap.
Grasmaaier, kettingzaag etc.
Nog nooit problemen gehad met dat spul.

Voorheen wel dat de grasmaaier na de winter geen zin meer had net als de kettingzaag na de zomer maar sinds ik de laatste jaren V power gebruik heb ik dat niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Het is ook nog afhankelijk welke E5 je tankt. E5 betekend max 5% ethanol. Echter de betere tankstations garanderen 0% ethanol in hun E5 brandstof. O.a Shell, BP en Esso. Advies is dus om daar je brandstof te halen. Zeker als je een tijdje niet ga varen.

Als je een tijd niet ga varen tank hem dan ook vol. Dit voorkomt vocht in de tank. Over de tank gesproken, kan er niet gewoon een hoop troep in zitten? Is het een vaste tank in de boot? Als daar troep in zit blijf je natuurlijk bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Requirements
Draagbare accu's voor opladen thuis (dit mogen er 3 zijn, aangezien we met 3 personen de boot gebruiken en iedereen dan z'n eigen accu heeft
Accu's zullen geen probleem zijn qua gewicht als je voor LiFePo4 gaat. Ik ben dat ook aan het overwegen voor een (nog aan te schaffen) bijboot. Voor gebruik in de grachten heb je niet veel vermogen nodig. Hoeveel precies is lastig, hangt van teveel factoren af, maar voor het gemak hou ik even 1,5kWh aan (maar misschien heeft iemand hier al meer ervaring mee en is 1kWh of zelfs minder al voldoende). Zo'n motor zal 24V zijn, een accu van 300Ah-350Ah zou dan voldoende moeten zijn. Als je dat verdeelt over 2 accu's van 300Ah 12V, dan weegt dat iets van 30KG per stuk.

Ik ben van plan zelf zo'n accu te bouwen, voor mij zou een 12V accu voldoende zijn, maar het principe is verder hetzelfde. Het is vooral uitrekenen hoeveel kWh je nodig hebt voor jouw doel. Waarom zelfbouw? Dat is qua prijs/kwaliteit nog het beste, vooral kwaliteit kan bij voorgefabriceerde accu's nogal verschillend zijn (van dramatisch tot best goed). Wel wat uitzoekwerk (maar daar zijn we Tweakers voor ;) ), maar dan heb je wel een accu waar je zomaar 20 jaar of langer mee kunt doen. Prijs van zo'n zelfbouw 304Ah 24V accu (of twee maal 12V) is nog onder de 1000 euro.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
Deze week weer tijd gehad om wat te knutselen.

Heb de Hook2 4X vervangen door een meer geavanceerde kaartplotter / fishfinder. Wat een verschil :7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHjNaq9_HgkKEQRRlflh7HrGnmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsUqTMsCqce3SR2ObdJL8pAS.jpg?f=fotoalbum_large

Ook gelijk de verlichting in de toerenteller en trim meter aangesloten. Daar had de vorige eigenaar geen zin in :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u1n1ZmuFQHd-ylEN3MsXwHnVrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4I5LX0gMFHUG34Ag1nEIiQqk.jpg?f=fotoalbum_large

Wacht nu nog op een verstelbare beugel voor de sonar/transducer zodat deze boven de waterlijn hangt als de boot aan de steiger ligt.

Ook de olie bijgevuld en batterij opgeladen. Alle algen en schelpen afgespoeld en alles gewassen. Nu snel weer te water laten als het weer iets beter is!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
Die van ons is vanochtend weer het water in gegaan 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1OLwV_bHK8PQUCOmTz6oyHBF4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXvKRsHESPszwa5dpZP8EVNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz-zs6q0O8cEWn6rSAMZmvJ_KyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGB0xLiukVbw56qSv0OtFPTv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 tweedehands agm accus en een Victron multiplus 2000 klaar staan om in te bouwen, dan zijn we niet meer afhankelijk van walstroom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Afgelopen week af en aan ook weer wat bezig geweest met ons sloepje.
De motor is voorzien van een nieuwe impeller en ik heb alle lagers en afdichtingen in de staart vervangen.
Nieuwe bougies olie etc.
Startaccu opgeladen en de beide huishoudaccus moet ik nog even vervangen, de nieuwe staan al klaar.
Bij het aansluiten van de motor op de accu's vielen de kabelschoenen van de kabels.
De vorige eigenaar had een paar 16mm2 schoenen aan 25mm2 kabels geprutst.
Dat heb ik dan maar even netjes gemaakt met passend materiaal.
Vandaag de motor voor het eerst weer laten lopen en even in het werk gezet voor en achteruit.
Alles werkt weer prima.
Hopelijk komende week de kap nog even goed reinigen en impregneren plus de onderkant weer even een nieuwe laag antifouling dan kan ie er weer in.
Vandaag goede hulp gehad met schoonmaken 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfnGPnIjO14BaQbVHSn3IpYRxpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrgMtwybWnB14nKZcCcdRuba.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/In6cn4pfHDdcHGqKanBbiV5MLOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97yfzlyH09TpwiQloKq4lx3E.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende winter is het plan:
De kap weg om op te laten knappen
De boot kaal en opnieuw in de verf
Nieuwe kabelaring
En wat er verder nog ter tafel komt.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:29:
Afgelopen week af en aan ook weer wat bezig geweest met ons sloepje.
De motor is voorzien van een nieuwe impeller en ik heb alle lagers en afdichtingen in de staart vervangen.
Nieuwe bougies olie etc.
Startaccu opgeladen en de beide huishoudaccus moet ik nog even vervangen, de nieuwe staan al klaar.
Bij het aansluiten van de motor op de accu's vielen de kabelschoenen van de kabels.
De vorige eigenaar had een paar 16mm2 schoenen aan 25mm2 kabels geprutst.
Dat heb ik dan maar even netjes gemaakt met passend materiaal.
Vandaag de motor voor het eerst weer laten lopen en even in het werk gezet voor en achteruit.
Alles werkt weer prima.
Hopelijk komende week de kap nog even goed reinigen en impregneren plus de onderkant weer even een nieuwe laag antifouling dan kan ie er weer in.
Vandaag goede hulp gehad met schoonmaken 🙈

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende winter is het plan:
De kap weg om op te laten knappen
De boot kaal en opnieuw in de verf
Nieuwe kabelaring
En wat er verder nog ter tafel komt.. :+
toon volledige bericht
Leuk ding! Slaap je er ook op of alleen dagjes?

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste