Het grote boten topic

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:16:
[...]

Leuk ding! Slaap je er ook op of alleen dagjes?
Het zou wel kunnen, de voorste bankjes kan een stuk tussen gezet worden zodat het één groot vlak wordt zonnedek of bed hoe je het noemen wil.
En er zijn ook gordijnen bij die voor de ramen kunnen met ritsen etc.
Tevens is er een chemisch toilet aanwezig voorin de punt.
Maar dat is niet zo mijn ding, ik ben meer van de alles verzorgd overnachting.
Met een knappe kruiser zou ik dat wel willen maar dit wordt meer kamperen/overleven :+

We doen dagjes weg met de jeugd en nu en dan met vrienden een dagje op het water.
En het belangrijkste ik ben van elke 5 weken er drie op vrijdag vrij.
Dan ga ik lekker in mijn uppie met koelbox en hengel op pad.
Vrouw aan het werk kinderen op school.
Even een dag helemaal niks *O*

Beetje zo zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGrVCIqKwsVA4GnHkAQhL6YUnlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1flLdBGpto7SnfNlvtfar1UU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0B26sZ5CNivzlXqoGXmSvwiNbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyVftO8UbZUoUvPdMXtgLaU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEFqLDjU6n70KH1CZvRKBmTblww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axo2NONmag028ZfnI95jHJEh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGk_a33a4-uNvDMCuPkuyrcYROA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1jVvZUXkmz19S75iDCVEV4R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Ronald.42 op 04-05-2024 19:30 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:00
Ronald.42 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:25:
[...]

Het zou wel kunnen, de voorste bankjes kan een stuk tussen gezet worden zodat het één groot vlak wordt zonnedek of bed hoe je het noemen wil.
En er zijn ook gordijnen bij die voor de ramen kunnen met ritsen etc.
Tevens is er een chemisch toilet aanwezig voorin de punt.
Maar dat is niet zo mijn ding, ik ben meer van de alles verzorgd overnachting.
Met een knappe kruiser zou ik dat wel willen maar dit wordt meer kamperen/overleven :+

We doen dagjes weg met de jeugd en nu en dan met vrienden een dagje op het water.
En het belangrijkste ik ben van elke 5 weken er drie op vrijdag vrij.
Dan ga ik lekker in mijn uppie met koelbox en hengel op pad.
Vrouw aan het werk kinderen op school.
Even een dag helemaal niks *O*
Hahaha ik snap het.

Dagjes met vrienden of het gezin zijn ook super leuk, maar ik vind nachtjes ook echt heel leuk. Onze vorige boot was ook een beetje kamperen, nu met iets meer luxe doe je het wel een stuk sneller.

Vissen is niet aan mij besteed :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Ik heb 2 weken geleden de 2 agm accus geplaatst samen met de Victron multiplus 2000. Werkt echt heel mooi, kunnen nu gewoon tijdens het varen koffie zetten, magnetron gebruiken of de electrische boiler gebruiken. Ook als we ergens liggen zonder walstroom natuurlijk.
De Victron is tevens een 80 ampère acculader, en op het bedieningspaneel kan je instellen hoeveel walstroom je beschikbaar hebt. Bv 10 ampère, ga je er overheen vult de Victron dit aan vanuit de accus. Nog niet in de praktijk gebruikt maar nu al erg blij mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8ahFpil4__jI26ujOJ3YQB38Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmgJDIJvXHqn6xAKQ9ohPM5n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loDA7MSKkvOJPsn3lEdogLUvPt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Syl3WutLBjVktcklLo57dDNi.jpg?f=fotoalbum_large

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:15
Ik denk dat ik mijn midlife-crisis aan voel komen. Ik heb het namelijk in mijn hoofd dat ik een boot wil. :P Motorjachtje van een meter of 10 om lekker met het gezin wat water avonturen te beleven. Ik weet alleen de ballen van boten (of water), dus dat wordt nog wat.

Eerst maar eens een vaarbewijs halen, want veel van de termen zeggen mij ook niets. Tot die tijd lekker veel Youtube en Marktplaats aan het kijken. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
Je zou een keer een weekend of week een boot kunnen huren om te kijken of het wat is. Bij sommige verhuurders kan je ook een paar uur instructie boeken, zodat je de basismanoeuvres leert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
chaoscontrol schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:29:
Ik denk dat ik mijn midlife-crisis aan voel komen. Ik heb het namelijk in mijn hoofd dat ik een boot wil. :P Motorjachtje van een meter of 10 om lekker met het gezin wat water avonturen te beleven. Ik weet alleen de ballen van boten (of water), dus dat wordt nog wat.

Eerst maar eens een vaarbewijs halen, want veel van de termen zeggen mij ook niets. Tot die tijd lekker veel Youtube en Marktplaats aan het kijken. :+
Voor een motorjachtje heb je geen vaarbewijs nodig (tenzij het een snelle motorboot is). Het vaarbewijs theorieboek een paar keer doorlezen kan natuurlijk geen kwaad, maar de examenkosten zijn waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:56
Altijd leuk op weg naar een nieuwe hobby! Motorbootje een keer huren of iemand in je omgeving wellicht. Dan kun je proeven en kijken wat je nodig denkt te hebben.
Je hebt inderdaad geen vaarbewijs nodig tenzij snel (maar denk zo te lezen dat je vooral weg wilt met een bootje en dan is een 'langzame' echt meer dan prima en betaalbaarder etc). Zou wel een keer de theorie doornemen zodat je de voorrang en andere basis regels kent.
Speciale manoeuvres leer je er niet, daar kun je beter dan een keer een cursus voor doen of iemand die tijd over heeft.
Veel plezier met uitzoeken en dromen!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@chaoscontrol 10 meter is om te starten best groot, en zwaar (duw je niet even af bij de sluis etc).
Vanaf een meter of 8 kun je meestal prima met vier personen overnachten, maar huur inderdaad eens een boot om te zien of het wat voor je is. Als je begint is elke kilo minder, beter want makkelijker over het algemeen (behalve bij veel wind, dan waai je wat sneller opzij bij manoeuvres)
Mocht je ooi tot een shortlist komen, dan is hier wel wat advies te krijgen denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
franssie schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:54:
@chaoscontrol 10 meter is om te starten best groot, en zwaar (duw je niet even af bij de sluis etc).
Vanaf een meter of 8 kun je meestal prima met vier personen overnachten, maar huur inderdaad eens een boot om te zien of het wat voor je is. Als je begint is elke kilo minder, beter want makkelijker over het algemeen (behalve bij veel wind, dan waai je wat sneller opzij bij manoeuvres)
Mocht je ooi tot een shortlist komen, dan is hier wel wat advies te krijgen denk ik.
10 meter is ook een beetje de bovengrens. Het is maar om aan te geven wat voor bootjes ik bekijk. Zie nu bijvoorbeeld dit en dat lijkt mij (als leek) dan redelijk compleet voor het geld.

Maar ik weet er gewoon nog niet genoeg van af. Dus ben vooral lekker aan het kijken en merk dat ik steeds een beter beeld krijg van wat ik wil. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dkln
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:57
Ik raad je een dergelijke stalen boot "van harte" af tenzij je ontzettend handig bent en bereid bent onderhoud te blijven doen. Ik zie in onze haven ook vaak mensen vol enthousiasme met zo'n grote stalen boot starten (ik was er zelf ook zo een) om ze uiteindelijk weg te zien roesten omdat het domweg veel werk is. Dat wordt echt heel erg onderschat.

En wat @franssie zegt klopt ook 100%. Even aanleggen of sluisje doen is wel echt werk ;)

Maar goed. Allemaal ongevraagd advies van een vreemde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 15:25
dkln schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:22:
Ik raad je een dergelijke stalen boot "van harte" af tenzij je ontzettend handig bent en bereid bent onderhoud te blijven doen.
Let hier op, want als je wel bereid bent je boot om het jaar ofso uit het water te halen en de romp compleet na te lopen en opnieuw in de verf te zetten kan je beste gewoon staal hebben. Dat gaat met juiste onderhoud eeuwig mee. Polyester is net zo wat. Zeker bij oudere boten, hier heb je risico op osmose e.d. dat levert veel meer ellende op. Op termijn gaat er ook dingen stuk bij polyester die bij staal gewoon niet kapot gaan.

Staal is het beste, mits je bereid bent voldoende onderhoud te doen IMO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
dkln schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:22:
Ik raad je een dergelijke stalen boot "van harte" af tenzij je ontzettend handig bent en bereid bent onderhoud te blijven doen. Ik zie in onze haven ook vaak mensen vol enthousiasme met zo'n grote stalen boot starten (ik was er zelf ook zo een) om ze uiteindelijk weg te zien roesten omdat het domweg veel werk is. Dat wordt echt heel erg onderschat.

En wat @franssie zegt klopt ook 100%. Even aanleggen of sluisje doen is wel echt werk ;)

Maar goed. Allemaal ongevraagd advies van een vreemde :P
Misschien ongevraagd, maar zeker niet ongewenst! Ik ga er in den beginne al vanuit dat dit een hobby wordt waar veel werk aan zit.

Met mijn budget wordt het sowieso een opknapper. Dat spreekt mij ook aan, want los van het varen is het hobbyen en klussen aan de boot natuurlijk ook onderdeel van het avontuur. Ben ook wel handig, weet alleen nog weinig over boten.
Arvado schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Let hier op, want als je wel bereid bent je boot om het jaar ofso uit het water te halen en de romp compleet na te lopen en opnieuw in de verf te zetten kan je beste gewoon staal hebben. Dat gaat met juiste onderhoud eeuwig mee. Polyester is net zo wat. Zeker bij oudere boten, hier heb je risico op osmose e.d. dat levert veel meer ellende op. Op termijn gaat er ook dingen stuk bij polyester die bij staal gewoon niet kapot gaan.

Staal is het beste, mits je bereid bent voldoende onderhoud te doen IMO.
Als de boot er bijvoorbeeld maar 1x per 2 jaar uit moet om geverfd te worden, dan vind ik dat geen probleem. Dat is moeite die ik er (denk ik) graag in zal stoppen, maar heb dan ook nog niet echt kijk op hoeveel werk dat is. Hoe lang ben je bezig met een bootje verven, een week, twee?

Ik denk dat vooral de basis goed moet zijn, zodat er iets is om te onderhouden. Het moet geen bodemloze put worden waar toch niets meer van te maken is (flashbacks naar mijn 1e auto :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@chaoscontrol Om dat te voorkomen, of in ieder geval de kans te verkleinen, is het denk ik raadzaam om een expert in te huren als je serieuze plannen hebt tot aanschaf. Die zien toch meer dingen al is het niet erg goedkoop, zeker als de boot uit het water gehaald wordt om de dikte van het staal te meten of te controleren op osmose (al komt dat niet zoveel voor als wel wordt gezegd). Zelf ben ik fan van plastic polyester, redelijk onverwoestbaar.
Bij oudere boten wil de elektronica wel eens een warboel zijn en motoren hebben ook niet het eeuwige leven, tenzij ze zeer goed onderhouden zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
chaoscontrol schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:43:

Ik denk dat vooral de basis goed moet zijn, zodat er iets is om te onderhouden. Het moet geen bodemloze put worden waar toch niets meer van te maken is (flashbacks naar mijn 1e auto :+).
Dit is wel het voordeel van een boot ten opzichte van een auto. Alles wat je aan een boot opknapt zie je terug in de waarde. Zolang je het netjes en goed doet. Daarnaast daalt de waarde van een oudere boot niet meer zolang de staat goed blijft. De boot die je doorstuurde, kost 10k (uit mn hoofd) momenteel. Dit is over 10jaar nog steeds 10k, mits hij in dezelfde staat blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eärendil
Arvado schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Dit is wel het voordeel van een boot ten opzichte van een auto. Alles wat je aan een boot opknapt zie je terug in de waarde. Zolang je het netjes en goed doet. Daarnaast daalt de waarde van een oudere boot niet meer zolang de staat goed blijft. De boot die je doorstuurde, kost 10k (uit mn hoofd) momenteel. Dit is over 10jaar nog steeds 10k, mits hij in dezelfde staat blijft.
Dit is een boot uit 1980. Als je een auto koopt van meer dan 20 jaar oud koopt kan je die vaak ook weer voor hetzelfde bedrag verkopen al de staat hetzelfde blijft. Probleem zijn de kosten om hem in die staat te houden. Voor een boot moet je dan rekenen op een paar procent van de nieuwwaarde van de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

matroosoft

Lone Christian

Heeft iemand nog een oude ANWB waterkaart A ter overname? De nieuwe kaarten gebruiken een ander nummeringsysteem en zijn wat kleiner. Wij vinden de oude kaarten wat fijner qua kleur en formaat. Marktplaats heeft ze niet helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9b8_aAWy2HcvDSABf4R4cSezn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvvzofyR8HhfqHWj7xV1uav8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:37
Arvado schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:02:

Zeker bij oudere boten, hier heb je risico op osmose e.d. dat levert veel meer ellende op. Op termijn gaat er ook dingen stuk bij polyester die bij staal gewoon niet kapot gaan.
Osmose levert absolúút niet meer ellende op dan een roestende stalen boot. Er is nog nooit een boot gezonken door osmose. Enige waar het iets mee doet is de verkoopwaarde ('osmose, paniek!').

Osmose is een optisch probleem.

Je moet echt wel heel erg van schilderen houden als je een stalen boot koopt. Bij polyester gaat er ook wel eens iets lekken aan de opbouw hoor, zeker bij een sandwich dek (kern van hout of schuim). Maar dat doet staal ook en dan trekt de roest vrolijk uit het zicht onder je verflaag door. Mij niet bellen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
EvaluationCopy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Osmose levert absolúút niet meer ellende op dan een roestende stalen boot. Er is nog nooit een boot gezonken door osmose. Enige waar het iets mee doet is de verkoopwaarde ('osmose, paniek!').
Nee dat klopt, maar als je goed onderhoud roest ie dus niet. Als je een flinke polyester boot hebt met osmose ben je wel flink aan de beurt om dat op te lossen. En tegen osmose is preventief niets te doen. Tegen roest wel.
Osmose is een optisch probleem.
Dat is ook niet helemaal waar, Osmose is een rottingsproces, betekend dat de gelcoat niet 100% meer waterdicht is. Hierdoor komt er water bij de hechting van het polyester, dit veroorzaakt een harsachtige substantie die de bultjes veroorzaakt. Maar als je er niets aan doet wordt het alleen maar erger.
Je moet echt wel heel erg van schilderen houden als je een stalen boot koopt. Bij polyester gaat er ook wel eens iets lekken aan de opbouw hoor, zeker bij een sandwich dek (kern van hout of schuim). Maar dat doet staal ook en dan trekt de roest vrolijk uit het zicht onder je verflaag door. Mij niet bellen.
Ja dat klopt, daarom gaat het verhaal ook alleen op als je bereid bent genoeg tijd in onderhoud te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Arvado schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Nee dat klopt, maar als je goed onderhoud roest ie dus niet. Als je een flinke polyester boot hebt met osmose ben je wel flink aan de beurt om dat op te lossen. En tegen osmose is preventief niets te doen. Tegen roest wel.

[...]

Dat is ook niet helemaal waar, Osmose is een rottingsproces, betekend dat de gelcoat niet 100% meer waterdicht is. Hierdoor komt er water bij de hechting van het polyester, dit veroorzaakt een harsachtige substantie die de bultjes veroorzaakt. Maar als je er niets aan doet wordt het alleen maar erger.

[...]

Ja dat klopt, daarom gaat het verhaal ook alleen op als je bereid bent genoeg tijd in onderhoud te steken.
toon volledige bericht
Als je toch zorgt dat je gelcoat in goede staat is en bijwerkt waar nodig is dat toch preventief tegen osmose?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Makrolon schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Als je toch zorgt dat je gelcoat in goede staat is en bijwerkt waar nodig is dat toch preventief tegen osmose?
Um, nee niet echt. osmose ontstaat doordat water door de gelcoat heen trekt. Als je beschadiging hebt en je werkt dat bij dan kan er alsnog 20CM verderop osmose ontstaan.

Daarnaast hoe zorg je dat de gelcoat in goede staat is? Je kan netjes ieder jaar polijsten en waxen zodat het optisch in goede staat is. Echter is dit 0 preventie tegen osmose.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:37
@Arvado

Ik begin me af te vragen of je ooit langere tijd een (polyester) boot in bezit hebt gehad. Er klopt heel weinig van wat je schrijft. Je hebt het over polijsten en waxen, dat doe je met je bovenwaterschip.

Goed onderhouden bij een stalen boot = heel veel werk.
Goed onderhouden bij een polyester boot = ook werk, maar veel minder.

Een bovendekse lekkage bij polyester heeft bij een kwaliteitsboot meestal weinig gevolgen. Rond hardware is het dek vaak volglas ipv sandwich. Die stalen boot moet je dus ook vooral van boven héél strak in de verf houden. Zelfs de bilge moet je heel strak houden omdat elk plasje water ellende veroorzakt. Er varen massa's mooie stalen boten rond hoor, het kan prima, maar ga niet net doen alsof het qua inspanning vergelijkbaar is met polyester.

Ik ben 5 polyester zeilboten verder inmiddels en heb nog nooit een blaas osmose gezien. Nog nooit iets speciaals aan preventie hoeven doen op m'n onderwaterschip. Elke werf heeft in het verleden wel wat fouten in de productie gehad (de Fransen en Engelsen wat meer dan de Zweden bv), maar het optreden van osmose is alles behalve een zekerheid.

Die bultjes zijn dus optisch. Gevallen van volledige delaminatie van een romp zijn bij mijn weten niet bekend. Boot op de kant, bultjes uitschuren, vullen met epoxyplamuur, gelcoat & antifouling erop en klaar. Ben je er weer voor een paar jaar van verlost.

Je eerdere opmerking over 'al het onderhoud zie je terug in de waarde' snapte ik ook al niet. Daar zie je juist heel weinig van terug. Elke investering in euro halveert meteen als je die in je boot stopt.

[ Voor 8% gewijzigd door EvaluationCopy op 07-05-2024 10:57 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
@EvaluationCopy

Zeker, meerdere, en bij een Scandinavisch merk trad er osmose op. Wat je zegt kan je inderdaad doen als je 1 blaasje hebt. Maar meestal is het dat als je 1 blaasje hebt er heel snel veel meer komen. Omdat dan vaak de complete gelcoat niet goed (meer) is. Het eerste blaasje is immers ook ontstaan. Oplossing is dan inderdaad volledige romp in de epoxy zetten. Leuk als je het zelf kan, maar als je het moet laten doen is dit een behoorlijk prijzige aangelegenheid.

Jij doet overigens net alsof je voor een stalen boot altijd aan het werk bent. Als je 1x per 2jaar ding op de kant zet heb je hem met een paar dagen compleet geschilderd. Misschien een week als je rustig aan doet.

Dat zei ik meer richting @Makrolon omdat ik verder niet zou weten hoe je zorgt dat een bestaande gelcoat in goede staat blijft. Veel meer dan dat kun je er niet aan doen.

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat vergelijkbaar is qua inspanning. Staal is inderdaad veel meer inspanning, maar met de juiste inspanning gaat het gewoon heeel lang goed en blijft zoon ding eeuwig drijven.

Grappig dat je dat zegt, want het optreden want osmose is namelijk een zekerheid. Osmose zal altijd optreden al is het na 100jaar. Osmose is niet optisch, het is rotting, gewoon hetzelfde als roest.

Je hebt niet goed gelezen, ik zei bij wat je 'opknapt'. Dus dat is bijvoorbeeld een nieuw interieur, alles netjes in de verf en dat soort zaken. En daarmee stijgt dus ook de waarde van de boot. Overigens zeg ik ook nergens dat je elke euro terug in waarde krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:03
Alles hangt of staat met de totale staat van het schip en het verschilt ook erg per merk. Onze huidige polyester boot is van een merk waar zelden tot nooit osmose voorkomt. Alleen bij flinke beschadigingen onderwater heeft de werf het een paar keer gezien.

Onze vorige stalen boot is nieuw gebouwd, volledig gestraald en met >20 lagen grondlak en verfsysteem opgebouwd. Nooit een spatje roest gehad op zout water. Wel (bijna) iedere winter in de winterstalling en om de 6-7 jaar een laagje nieuwe lak.

@Arvado ik ben het niet met je eens dat osmose een zekerheid is. Dit is ook zeker preventief te behandelen. Het is heel erg afhankelijk van hoe je boot opgebouwd is. Dikte van je gelcoat, kwaliteit van je hars, materialen gebruikt etc spelen een zeer grote rol. Daardoor dat Franse schepen zijn er veel gevoeliger voor dan de meeste Engelse schepen. Voor veel schepen zou ik altijd preventief een epoxy systeem aanbrengen, dan ben je er ook voor altijd vanaf.

en @EvaluationCopy ik ben het ook zeer oneens dat osmose alleen een optisch probleem is. Dit tast zeker de integriteit van je schip aan afhankelijk van in welke staat het optreed. Op de uitzonderingen na zal een schip altijd behandeld moeten worden om verdere degradatie te voorkomen. Ik kan je de gevolgen laten zien van een schip van 18m wat naast ons stond in de loods, waar je bijna je vinger in kon prikken. Momenteel zijn daar hele stukken uitgezaagd. Als je er eerder bij was dan had deze nog 'geschild' en behandeld kunnen worden. Kostbaar, maar goedkoper dan dit.

[ Voor 24% gewijzigd door virtualJac op 07-05-2024 14:24 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Arvado schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Um, nee niet echt. osmose ontstaat doordat water door de gelcoat heen trekt. Als je beschadiging hebt en je werkt dat bij dan kan er alsnog 20CM verderop osmose ontstaan.

Daarnaast hoe zorg je dat de gelcoat in goede staat is? Je kan netjes ieder jaar polijsten en waxen zodat het optisch in goede staat is. Echter is dit 0 preventie tegen osmose.
Mocht je je daar zorgen over maken op een polyester schip dan kan je zeker wel preventief osmose aanpakken.
Wel veel werk maar dan wordt het onderwaterschip schillen/kaal maken in het najaar, goed uitwassen en laten drogen, epoxy er op en daarna je onderwaterschip met een epoxy laag weer opbouwen in het voorjaar.
Heb dat ooit bij een klein zeilbootje gedaan maar achteraf gezien was dat totaal overbodig, wel een lekker hard en glad epoxy onderwaterschip daarna.
Wanneer osmose ver boven de waterlijn ontstaat heb je m.i. hele andere problemen met je laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:09
Vorige week onze Bayliner 175 weer van stal gehaald. Ik heb hem altijd een week of 2 bij het huis staan zodat ik wat dingen kan controleren en schoonmaken. Vorig jaar heb ik de meeste staartstuk keerringen vervangen dus verwachtte eigenlijk geen problemen op dat gebied. Gelukkig zat er geen water in de staartolie en is dus alles is nog in orde :).

Helaas wilde de staart niet meer naar beneden trimmen. Na een snelle Google/Youtube (hulde aan de Mercruiser 3.0/Alpha One populariteit) kwam ik erachter dat een "solenoid" geen contact maakte. Twee nieuwe besteld voor een paar tientjes, uurtje klussen en hij deed het gister weer 8).

Motorisch is nu dus alles in orde. Nog even de boot goed schoonmaken en laat het vaarseizoen maar beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Expoxy is inderdaad een goede manier om dit uit de weg te gaan. Het is echter gewoon een laag over de gelcoat heen en dus niet echt een oplossing maar meer een workarround.

Daarnaast is behoorlijk prijzig als je het niet zelf kunt/wilt voor de complete romp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
PalingDrone schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Mocht je je daar zorgen over maken op een polyester schip dan kan je zeker wel preventief osmose aanpakken.
Wel veel werk maar dan wordt het onderwaterschip schillen/kaal maken in het najaar, goed uitwassen en laten drogen, epoxy er op en daarna je onderwaterschip met een epoxy laag weer opbouwen in het voorjaar.
Heb dat ooit bij een klein zeilbootje gedaan maar achteraf gezien was dat totaal overbodig, wel een lekker hard en glad epoxy onderwaterschip daarna.
Wanneer osmose ver boven de waterlijn ontstaat heb je m.i. hele andere problemen met je laminaat.
Wij hebben dit jaar onze boot van 12,5m1 preventief behandeld. Wilden sowieso graag het onderwaterschip kaal maken tot op de gelcoat voor inspectie en daarna maar preventief 6 lagen epoxy erop gezet. Man, wat een werk... nooit meer :D Was ook overbodig, aangezien bij deze werf zelfden tot nooit osmose voorkomt. Maar goed, hij was toch kaal en bij evt verkoop ooit ook wel een plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Arvado schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:21:
Expoxy is inderdaad een goede manier om dit uit de weg te gaan. Het is echter gewoon een laag over de gelcoat heen en dus niet echt een oplossing maar meer een workarround.

Daarnaast is behoorlijk prijzig als je het niet zelf kunt/wilt voor de complete romp.
Nope, de gelcoat schil/schuur je er af tot op het glas zodat je alle zuren en andere muk uit het polyester kan spoelen, daarna ga je met meerdere lagen epoxy weer opbouwen, je vervangt de gelcoat door een volkomen dichte laag epoxy als het ware, vandaar eerst goed kaal/schoon/droog maken.
Je moet het vochtprobleem namelijk niet insluiten onder een dampdichte laag.

Dat is dus bij osmose, wil je preventief je onderwaterschip beschermen, is de romp goed droog en blijkt er nog geen bubbeltje in te zitten dan kan je wel wat impregnerende lagen epoxy over de kale gelcoat aanbrengen.

Blijft een aardige kutklus waarbij je al snel gaat fantaseren over het 180 graden omkeren van je boot zodat het allemaal wat makkelijker zou werken en je uren fysiotherapie bespaart in de weken daarna...

[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 09-05-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Ja dat kan ook, maar wat een werk is dat zeg. Ben je 10 jaar ouder daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
Het schillen is minder werk dan het kaalschuren van je onderwaterschip. Je hebt speciale frezen ervoor waarmee ze je schip in een dag schillen. Het maakt alleen een oorverdovende herrie. En het kost een paar centen.

Wij zijn de hele winter bezig geweest zo'n beetje met eerst alle antifouling eraf krabben met krabbers en daarna nog alles schuren. Tijdens vaak gewenst dat we een kleiner maatje boot gekocht hadden :)

[ Voor 3% gewijzigd door virtualJac op 10-05-2024 10:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Klusje even op de zondagochtend, wat een stinkzooi is dat zeg, ik ben gratis stoned geloof ik😂🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLNkUp8Eg5t5dokeeXTP3yQ2Wzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqWnB8vkKcr1CUtRp0QeQo71.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeMv7wuQSLb0QFvkG22d_fkQdpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAJyTbSX7QNcPvyayizXZsnc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem nu 30 cm achteruit staan op de trailer.
Als hij droog is trek ik hem weer naar voren en dan de missende stukjes nog even rollen.
Plus de anti fouling die dan nog over is extra op de slijtgevoelige plekken.

Afgelopen week de nieuwe accu's geplaats 2x130ah semitractie en een startaccu.
Oude klitteband voor bevestiging van de kussens er af gehaald dat lag half los en was hier en daar met contact lijm vast gezet.
Was ook nog wel een klusje om dat er af te poetsen.
Verder nog de punt van de boot gerepareerd daar had ik vorig jaar een brug mee geraakt🙈
Er zat een rvs beugel op de punt en die was met schroeven en al uit het polyester getrokken.
Eerst de gaten taps uit schuren/frezen dan gelcoat maken en de boel vol smeren.
Daarna schuren en polijsten.
De reparatie is alleen een stuk witter maar er komt toch weer een beugeltje op dus dat zie je nooit weer.

Ik had nog nooit met dat spul gewerkt maar inmiddels weet ik wat de volgende keer anders/handiger kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STYJqVgxT0NWKdVdA3F-lsqzX2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0nJCAjzmmCfqrlkyxPAgX0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:32:
...

Ik had nog nooit met dat spul gewerkt maar inmiddels weet ik wat de volgende keer anders/handiger kan.
[Afbeelding]
Je kan het de volgende keer ook rustig op kleur mengen dan steekt het wat minder af.
Lekker geklust (y) ziet er netjes uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
Hier was het vrijdag even schikken, heerlijk 2 dagen weg geweest, bij terugkomst nog even de motorruimte open, lag 30cm water in.

Blijkt er een aftapplug van t koelwater afgebroken... Hij pompte het dus zo de boot in.

Nu maar even 2 op reserve in de boot leggen.

Wel een goede les voor iedereen, altijd na het varen even de motorruimte checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
PalingDrone schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:20:
[...]

Je kan het de volgende keer ook rustig op kleur mengen dan steekt het wat minder af.
Lekker geklust (y) ziet er netjes uit.
Idd dat heb ik inmiddels ergens gelezen.
Na dit seizoen wordt hij helemaal geschuurd en alle antifouling gaat er dan ook af.
Er zijn nog een hoop meer gaatjes van oude drukknopen en krakelering rond 2 kikkers en nog zo wat dingetjes in het polyester.
Plan is dat het deel van af de kabelaring omhoog wordt geschuurd gerepareerd en dan opnieuw polijsten. Het deel onder de kabelaring komt dan opnieuw in de lak. Uiteraard een nieuwe kabelaring want deze is best wel gaar.

Volgens mij als ik het goed heb kun je die gelcoat eerst voorzichtig op kleur mengen en als je dan tevreden bent over de kleur de harder erbij en dan verwerken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
Ronald.42 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:32:

Kun je nog wat tips delen? Wij hebben ook nog wel wat plekjes bij te werken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Charly schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Kun je nog wat tips delen? Wij hebben ook nog wel wat plekjes bij te werken. :P
Ik heb schilderstape gebruikt als mal om te zorgen dat de gelcoat niet naar beneden kon lopen.
Kun je wel redelijk in een model plakken/vouwen
Als de gelcoat droog is trek je de tape er zo weer af.
Harder was tussen de zoveel en zoveel druppels per gram gelcoat.
Houd de lage dosering aan dan heb je wat meer tijd in de zon.
Als het hard is en je kunt schuren, de toppen weg halen met wat grofer schuurpapier maar zodra je in de buurt komt van de hoogte van het omliggende materiaal overschakelen naar fijn schuurpapier zodat je geen krassen krijgt in het originele omliggende materiaal.
Moet je later anders allemaal ook weer weg polijsten en schuren gaat een stuk sneller dan polijsten...

En uiteraard de gaatjes/beschadigingen relatief ruim uit frezen schuren slijpen en goed vet en stof vrij maken met aceton (ik heb mek gebruikt dat had ik nog staan en werkt schijnbaar ook)

Op kleur mengen nog geen idee dat gaan we na dit seizoen mee maken :+

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald.42 op 12-05-2024 20:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb schilderstape gebruikt als mal om te zorgen dat de gelcoat niet naar beneden kon lopen.
Kun je wel redelijk in een model plakken/vouwen
Als de gelcoat droog is trek je de tape er zo weer af.
Harder was tussen de zoveel en zoveel druppels per gram gelcoat.
Houd de lage dosering aan dan heb je wat meer tijd in de zon.
Als het hard is en je kunt schuren, de toppen weg halen met wat grofer schuurpapier maar zodra je in de buurt komt van de hoogte van het omliggende materiaal overschakelen naar fijn schuurpapier zodat je geen krassen krijgt in het originele omliggende materiaal.
Moet je later anders allemaal ook weer weg polijsten en schuren gaat een stuk sneller dan polijsten...

En uiteraard de gaatjes/beschadigingen relatief ruim uit frezen schuren slijpen en goed vet en stof vrij maken met aceton (ik heb mek gebruikt dat had ik nog staan en werkt schijnbaar ook)

Op kleur mengen nog geen idee dat gaan we na dit seizoen mee maken :+
toon volledige bericht
Nog eentje, gelcoartreparaties afdekken met een stukje plastic en dat vasttapen na het aanbrengen van de gelcoat.
Dan maakt een regenbui/condens ook niet meer uit en kan het lekker rustig doorharden.

Btw gelcoat op gelcoat hecht prima dus mocht dat wit gaan tegenstaan en je hebt de volgende keer een beetje op kleur over dan kan je een klein kuiltje maken in het wit en opvullen met de juiste kleur, of iets in die richting.

[ Voor 8% gewijzigd door PalingDrone op 12-05-2024 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

inderdaad plastic zoals vroeger van overhead projectorts (als je dat nog kent) hebruiken, komt het gelijk mooi in vorm dus minder schuren. bij de reparatie kitjes die ik ooit kocht zat dat er overigens bij.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 12-05-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Schijnt dat Polyservice mooi setjes heeft voor gelcoatreparatie. Mooi op kleur te mengen.

Ik denk dat ik het zelf uit ga besteden volgend jaar. Om het op zichtbare plekken 'onzichtbaar' te maken is echt een vak apart. Zeker bij een boot die wat ouder is en 'verkleurd' is. Iemand dit jaar bezig gezien, gespecialiseerd in dit soort werk, dus als de prijs enigzins meevalt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Eindelijk we varen weer!!
Volgens mij kats verbrand maar even leuk rondje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoldnR9Sbyed-C9-_3cYTpja2ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFpR9SF1UXsKhNkHYSkBS9Yv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrO5Dkl2yP2GbAmgSVjwYJBxkYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghaJdRW8ScwF3wmBs23v09q7.jpg?f=fotoalbum_large

De kapitein in opleiding 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNe5vheXOxhYeQPH4A14z1KMGo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wvw1i2CySSwWf0HURMpgb2Sz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNBGvjeHDUoNB7GQrrKsWynzdOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N6Yw2fnQHze19Ayr2D3ZVEM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CdT9ykP7qPhWEGRUt9eIYlWU04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eprp5HpUy7L79INXR1eADbMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpqGxR7tXUYuCfPtfuyal_nrUbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziLASFDIoRkxBHJ3C66xRMVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Na ruim 6 weken in het buitenland te hebben gezeten voor mijn werk ben ik 2 weekjes (verplicht) vrij. Daarmee heb ik eindelijk tijd voor wat schilderwerk, de boot weer vaarklaar te maken en naar de thuishaven te varen. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlys4QmpT6FAY4TvuqKAq1sbn2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AQmSytvC1AOgao1XBn1ocZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekeinde niet op eigen kiel, maar die van een vriend gezeild op het Wad, drooggevallen op het Brak Zand, net onder de wilde oesterbanken, de Creuses voor het oprapen letterlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:31

Wokschotel

Op 6 wielen

Vorige week waren we op vakantie in Friesland (Eernewoude). We dachten in eerste instantie ons eigen sloepje mee te nemen maar dat kwam tijdtechnisch niet zo goed uit. Dus daar een bootje gehuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1qQx-eWyguvKs3_CF6c3huQ_OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJg5yL07wXQz7WQn9FrLnvY5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVqRpfBeLi27BH4xun1jPZGXg4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZimU4PaTY1AQ0Iqy5sEcRSj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HKVz69wmg-XGg_vxL6sYx8T7hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkMEX7JjbYVwCzyU5tAe0Dz9.jpg?f=fotoalbum_large

Heel mooi en rustig rondje gemaakt via Wartena, Goutum en de smalle maar mooie Wirdumer vaart. 1 andere sloep tegengekomen terwijl het rondom Eermewoude file varen was. Dat is het leuke van een klein bootje, komen op plekken waar anderen niet kunnen komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Gisteren is mijn boot te water gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H05OJBBUTXAPpaLfo2VEEIw2Cio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xc3MyJHJleLyUdjCkc0kmr4j.jpg?f=user_large

Vandaag heb ik alles klaar gemaakt om te varen. Hopelijk wordt het dit weekend een beetje vaarweer zodat mijn vader ook mee kan als ik de boot naar de thuishaven vaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Wokschotel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:41:
Vorige week waren we op vakantie in Friesland (Eernewoude).
it Wiid ;)

Mijn ouders ook aantal keer met caravan en sloep gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57
Hallo mede watersport tweakers.

Kent iemand het merk Valory? ze maken voornamelijk sloepjes.
https://www.boatbuilding.com.pl/marki/

We liepen er dit weekend toevallig tegen aan. Mijn gevoel is dat het een pools bootje is waarbij er vooral op wordt gelet hoe e.e.a. er uit ziet en niet wat de kwaliteit is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj4MXhYo8V7-2hh5HzPEcbcemZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQwsn5WvWlpaoX78e8FPkci9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zijn nou echt de gerenommeerde merken waar ik, mijn vrouw en onze kinderen veel plezier van kunnen hebben?
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Ken het niet. Mijn ouders hebben paar jaar een Oud Huijzer 560 gehad met een motor in bun. Relatief simpele sloep maar goede kwaliteit. Ook gebouwd in Polen.

Ben zelf ook niet zoon fan van die donkere kleuren sloepen. Verkleuren snel.

Maril staat volgens mij ook erg goed bekend net zoals Antaris. Dat zijn volgens mij beide NL merken. Van Vossen ook NL maar maakt enkel alu sloepen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 15:21
glaerox schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:58:
Hallo mede watersport tweakers.

Kent iemand het merk Valory? ze maken voornamelijk sloepjes.
https://www.boatbuilding.com.pl/marki/

We liepen er dit weekend toevallig tegen aan. Mijn gevoel is dat het een pools bootje is waarbij er vooral op wordt gelet hoe e.e.a. er uit ziet en niet wat de kwaliteit is.

[Afbeelding]

Wat zijn nou echt de gerenommeerde merken waar ik, mijn vrouw en onze kinderen veel plezier van kunnen hebben?
Bedankt :)
Corsiva en Primeur zijn denk ik wel de meest gerenommeerde qua polyester sloepen. Hebben zelf een Corsiva 650 en afwerking en kwaliteit zijn goed. Corsiva is trouwens ook Pools - weet niet waarom dat een diskwalificatie zou zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57
Beiden bedankt voor de reactie.
Een Antaris of Maril zijn wel het summum, maar voor ons helaas niet betaalbaar.
Ik ga nog even kijken naar Corsiva en Primeur.
Gisteren een Maxima bekeken en die ziet er ook kwalitatief uit.

Pools hoeft niet uit te maken (en in ons budget draait het daar ook op uit), maar er zit wel verschil in kwaliteit. Over de Valory kan ik nog niets vinden aan ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MrBasta schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Corsiva en Primeur zijn denk ik wel de meest gerenommeerde qua polyester sloepen. Hebben zelf een Corsiva 650 en afwerking en kwaliteit zijn goed. Corsiva is trouwens ook Pools - weet niet waarom dat een diskwalificatie zou zijn eigenlijk.
Ik zou dat budget instappers noemen. Zit okay in elkaar voor het geld, de afwerking is verder matig en die buitenboordmotors in een bun vind ik zelf een mega afknapper.

Antaris, Interboat, Wester Eng, Van Wijk, Jan van Gent is wat ik meer gerenomeerd zou noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MrBasta schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:48:
[...]

Gelijk een goed voorbeeld van wat kwaliteit en merken doen, want bijv 4Family is een merk dat nu een 690 tender heeft, dat is gewoon 1 op 1 de oude Corsiva 690 tender, maar dan onder ander merk. Corsvia heeft inmiddels nieuwere modellen, maar die mal wordt gewoon doorverkocht. Ter vergelijk:
- https://www.prinswaterspo...boot/4-family-690-tender/
- https://www.marktplaats.n...310209-corsiva-690-tender

(niet mijn advertenties of link aan bedrijf, gewoon puur ter illustratie)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Net geslaagd voor vaarbewijs 2, dat viel nog niet mee zeg... Wat een hoop moeilijke stof. Ik vrees dat ik er over een jaar nog weinig van weet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heel veel rompen worden in Polen gebouwd, van wisselende kwaliteit. Sommige werven timmeren de romp in NL af, sommigen importeren complete boten.

Dus dat het uit Polen komt zegt niet heel veel.

Maxima zijn leuke boten om te zien als ze stil liggen, maar als ze varen hebben ze de neiging om de punt naar beneden te duwen, ik zelf vind dat er raar uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 15:21
Sethro schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Ik zou dat budget instappers noemen. Zit okay in elkaar voor het geld, de afwerking is verder matig en die buitenboordmotors in een bun vind ik zelf een mega afknapper.

Antaris, Interboat, Wester Eng, Van Wijk, Jan van Gent is wat ik meer gerenomeerd zou noemen.
Sure, gerenommeerd is misschien niet het beste woord - laten we dan zeggen gangbaar? Zeker als je eerst naar een Valory kijkt dan is de stap naar een Antaris of Interboat wel heel groot.

De rest is relatief - een Anatris Sixty6 kost kaal grofweg het dubbele als een Corsiva 650, dat verschil moet ergens vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Makrolon schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:06:
Net geslaagd voor vaarbewijs 2, dat viel nog niet mee zeg... Wat een hoop moeilijke stof. Ik vrees dat ik er over een jaar nog weinig van weet :+
Netjes gefeliciteerd :)

Ik vond zelf Vaarbewijs 1 een stuk moeilijker dan 2, mede omdat 2 wel logisch is en 1 niet. 1 was stampen, 2 was inzicht :)

Maar goed dat je ze nu beide hebt!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
MrBasta schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Sure, gerenommeerd is misschien niet het beste woord - laten we dan zeggen gangbaar? Zeker als je eerst naar een Valory kijkt dan is de stap naar een Antaris of Interboat wel heel groot.

De rest is relatief - een Anatris Sixty6 kost kaal grofweg de helft als een Corsiva 650, dat verschil moet ergens vandaan komen.
Het dubbele maar dat is wel inclusief inboard diesel motor. En dat alleen al is een stuk minder gedoe, veel betrouwbaarder, en zuiniger. En zo’n Antaris schrijft ook veel minder af. Zeker als je er eentje koopt met de kop eraf.

Ik zou in de prijsklasse van een nieuwe Corsica kijken naar een gebruikte Van Wijk 621. Wat klassieker uiterlijk, ongeveer dezelfde binnenmaat, en absolute top boot.

Mits netjes onderhouden voorkoop je deze voor hetzelfde bedrag als je deze koopt: https://link.marktplaats.nl/m2121244426 (ter illustratie niet mijn boot)

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 11-06-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
glaerox schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:23:
Gisteren een Maxima bekeken en die ziet er ook kwalitatief uit.
Hebben we ook wel eens naar gekeken, is een merk van Klopt Watersport uit Hardinxveld-Giessendam. Vond het toen juist een beetje tegenvallen. Ook veel minder stabiel dan de Oud Huijser die we destijds maar gekocht hebben. Wellicht inmiddels verbeterd of dat het bij grotere modellen minder is. Maar 5m-6m modellen helde toen behoorlijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:07

ko9

Sethro schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Ik ben ook aan het oriënteren op een sloep van +/-6m voor in de grachten en op de Kaag. Veel polyester tenders lijken inderdaad op elkaar (Lago amore, primeur, corsiva, gentle, lifestyle etc.), allen met buitenboordmotor in de bun en relatief vriendelijk geprijsd.

Wat is de reden dat je een motor in de bun een afknapper vindt? Vaareigenschappen, onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
ko9 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Ik ben ook aan het oriënteren op een sloep van +/-6m. Veel polyester tenders lijken inderdaad op elkaar (Lago amore, primeur, corsiva, gentle, lifestyle etc.), allen met buitenboordmotor in de bun en relatief vriendelijk geprijsd.

Wat is de reden dat je een motor in de bun een afknapper vindt? Vaareigenschappen, onderhoud?
Ja een optelsom van die dingen. Zon bun is een hele goedkope oplossing maar eigenlijk gewoon vrij matig. Een inbouw diesel is veel zuiniger, betrouwbaarder, makkelijk en goedkoop te onderhouden en scheelt een boel ruimte in de boot. Zo’n bun kost al snel een meter ruimte terwijl zo’n diesel vaak onder een tafel zit die je toch al nodig hebt.

Komt bij dat de merken die hierop bezuinigen dat op veel meer plekken doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 11-06-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:30:
[...]

Ja een optelsom van die dingen. Zon bun is een hele goedkope oplossing maar eigenlijk gewoon vrij matig. Een inbouw diesel is veel zuiniger, betrouwbaarder, makkelijk en goedkoop te onderhouden en scheelt een boel ruimte in de boot. Zo’n bun kost al snel een meter ruimte terwijl zo’n diesel vaak onder een tafel zit die je toch al nodig hebt.

Komt bij dat de merken die hierop bezuinigen dat op veel meer plekken doen.
Ik denk dat een buitenboord motor in een bun zeker niet alleen maar bezuiniging is, het is makkelijker om een brede range aan motorisaties aan te bieden en juist bij de wat grotere modellen (6m+) krijg je er een super fijn zonnedek achterop voor terug. Dat icm een kussen op die bun en je hebt een superstille, maar toch snelvarende boot. Voor ons destijds 1 van de selling points toen we de Corsiva 690 kochten, sloepen als de genoemde v Wijk etc vielen af door te lage randen en daarmee gewoon minder comfortabel zitten en ook minder praktisch met kleine kinderen. Maar goed ieder z'n meug!

(overigens zeg ik hiermee niet dat alle poly sloepen 'goed' zijn en dat er niet bezuinigd wordt, er zit zeker verschil in kwaliteit zowel in afwerking als vaareigenschappen. Proefvaren zou ik altijd doen, ook al ga je later voor een 2e hands van zelfde merk)

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 12-06-2024 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arvado
De zuinigheid van een inboard diesel vervalt echt als valide punt om daarvoor te gaan. Een BBM in bun van 10PK - 15PK verbruikt ook gewoon heel weinig brandstof. Met een sloep wordt meestal maar ongeveer 8kmh gevaren. Dan kun je dagen varen met 25L.

Een inboard is inderdaad makkelijk te onderhouden echter moet er ook weer rekening gehouden worden extra keringen e.d. Daarnaast stelt onderhoud aan een 15PK BBM ook weinig voor.

De vaareigenschappen van zoon inboard diesel bij een sloep zijn wel echt een stuk beter. Ook het geluid is veel beter. BBM in bun dempt wel iets maar vaak komen er wel trillingen door. Diesel loopt ook gewoon veel rustiger. Daarnaast is de levensduur van een diesel vele malen langer. Mijn ervaring met BBM in bun is dat er eigenlijk ook altijd een ruddersafe op moet.

De betere merken sloepen hebben allemaal een inboard diesel en dat is niet voor niets. Echter kijk je er niet blind op, met een sloep met BBM in bun kun je net zoveel plezier hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wij hebben ook een sloepje (6 meter) met een motor in de bun.
De motor staat vast en we sturen met een roer achter de boot, wel via een stuurwiel op een console.
Voordeel is dat hij ook stuurt als de schroef niet draait in tegenstelling tot dat je de motor gebruikt om te sturen.
Stationair hoor ik hem niet eens, het is me al eens overkomen dat we lang en breed op de wal zaten en ik tot ontdekking kwam dat de motor nog liep.. _O-
Je hebt meer ruimte in de boot want er staat geen motor.
En brandstof verbruik is niet enorm. Er ligt een 20 liter tank in en zo goed en kwaad als ik het kan zien mist er na ons laatse vaartocht van 45km een kwart uit.
Met een diesel in de boot zal het gewicht ook wat hoger uitkomen denk ik zo.

Dus ja wij zijn wel tevreden met de 9.9 yamaha in de bun.
Gaat hard zat, relatief zuinig vind ik, geluid valt goed mee evenals trillingen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpqGxR7tXUYuCfPtfuyal_nrUbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziLASFDIoRkxBHJ3C66xRMVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De Yamaha 9.9 werkmotor is wel een van de beste BB motoren die je kan kopen voor een klein bootje. Extreem betrouwbaar, zuinig en stil maar toch met de werkschroef erg krachtig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Stukje turfroute gedaan, het was er even weer voor.
In de haven met aanleggen en de kap weer dicht maken was het alweer heet genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4oV5kR1FzntUFP7G3cunhIbIYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xqRV5G1fG4NP4TFN7GnckVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-yW2hhbCimhNHehaMTD3_chaco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNrz9Ltz4OMfSa6ZeGYBWTuA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:44
Ik zie dat de laatste pagina's over sloepen gaan. Dus een mooi moment om op in te haken :*)

Het is niet dat ik nu in de markt ben voor een sloep of tender. Maar ik ben wel al een tijdje marktplaats in de gaten aan het houden om te kunnen bepalen hoeveel zoiets nu eigenlijk gaat kosten. (kwam tot de conclusie 15k-25k als je een net afgewerkte sloep wilt met teak etc)

Maar bij toeval kwam ik laatst een advertentie tegen van een (klus) zeilboot waarin stond "Kan ook als sloep worden gebruikt.". En dat heeft mij aan het denken gezet.

Want als ik de mast inderdaad weg laat dan komt hij behoorlijk overeen met een (cruiser)sloep,
en dat is eigenlijk precies wat ik zou willen :)

Nu ben ik benieuwd of jullie nog meer nadelen kunnen bedenken die ik misschien vergeten ben of onderschat.
  1. De doorvaarthoogte lijkt beperkt te zijn. Ik zou het precies moeten nameten om te zien welke bruggen eventueel af vallen.Hopelijk valt het mee
  2. De diepgang daarentegen is dan weer wel behoorlijk diep tegenover een normale sloep.
  3. Buiten zitplaatsen zijn beperkt.
  4. Helmstok in plaats van een (hydraulische) stuurwiel.
  5. Geen boegschroef.
  6. Mij lijkt dat je met dit type boot meer motorgeluid hoort (houten klankkast)
  7. Vooralsnog geen luxe aan boord, interieur moet je flink (zelf) aan gaan klussen.
  8. Ontbreken van een biminitop, al kun je die vast wel naderhand plaatsen (ik verbrand snel ;()
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azmlQWf9L0oOI4qSFsc-yv1JwBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmtFBh5G3PUzdfm09PoJmsWk.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van het internet geplukt ter verduidelijking.

Enigste wat ik er zelf minimaal mee zou willen doen is bijvoorbeeld varen over de Vecht en Utrecht centrum in. Want vooral dat laatste ('s avonds) is echt magisch O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:02
saveljos schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:31:
Ik zie dat de laatste pagina's over sloepen gaan. Dus een mooi moment om op in te haken :*)

Het is niet dat ik nu in de markt ben voor een sloep of tender. Maar ik ben wel al een tijdje marktplaats in de gaten aan het houden om te kunnen bepalen hoeveel zoiets nu eigenlijk gaat kosten. (kwam tot de conclusie 15k-25k als je een net afgewerkte sloep wilt met teak etc)

Maar bij toeval kwam ik laatst een advertentie tegen van een (klus) zeilboot waarin stond "Kan ook als sloep worden gebruikt.". En dat heeft mij aan het denken gezet.

Want als ik de mast inderdaad weg laat dan komt hij behoorlijk overeen met een (cruiser)sloep,
en dat is eigenlijk precies wat ik zou willen :)

Nu ben ik benieuwd of jullie nog meer nadelen kunnen bedenken die ik misschien vergeten ben of onderschat.
  1. De doorvaarthoogte lijkt beperkt te zijn. Ik zou het precies moeten nameten om te zien welke bruggen eventueel af vallen.Hopelijk valt het mee
  2. De diepgang daarentegen is dan weer wel behoorlijk diep tegenover een normale sloep.
  3. Buiten zitplaatsen zijn beperkt.
  4. Helmstok in plaats van een (hydraulische) stuurwiel.
  5. Geen boegschroef.
  6. Mij lijkt dat je met dit type boot meer motorgeluid hoort (houten klankkast)
  7. Vooralsnog geen luxe aan boord, interieur moet je flink (zelf) aan gaan klussen.
  8. Ontbreken van een biminitop, al kun je die vast wel naderhand plaatsen (ik verbrand snel ;()
[Afbeelding]
Foto van het internet geplukt ter verduidelijking.

Enigste wat ik er zelf minimaal mee zou willen doen is bijvoorbeeld varen over de Vecht en Utrecht centrum in. Want vooral dat laatste ('s avonds) is echt magisch O+
toon volledige bericht
Heb in het verleden precies dit gedaan.
We kwamen een oude Hurley 22 tegen die we voor niks mochten meenemen. Enfin, mast eraf interieur opknappen e.d.
er zijn altijd(dure) onvoorziene posten helaas.
Grootste minpunt van ons project destijds: ding is gemaakt om te zeilen en niet voor een dagje relaxt op de plas. Even relaxt onderuit hangen is er niet bij. Bij een sloep kan dat wel.
Die diepgang blijft een probleem(plassen gebied midden Nederland hier)

Ik ben geen sloep mens en om die reden heb ik goedkoop 5 jaar terug een weekendkruiser gekocht.
Ook met heel veel werk(soms spijt van) maar met veel meer comfort dan mijn ex-zeiler.
Achterdek om goed in te zitten met ruime gangboorden en een voordek om op te zonnen.
Mijn conclusie: Mijn huidige boot is nu goedkoper in gebruik en praktischer. Zou zelf nooit meer een zeilboot ombouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 09:56
Zoals je zelf ook zegt; beide hebben zo hun doeleinden. Ken genoeg mensen die hun zeilboot omgebouwd hebben maar die hadden die boot al een tijdje.
Een sloep is minder diep (erg belangrijk voor sommige vaargebieden), minder hoog vaak en meer zit comfort. Een kajuit boot heeft daarentegen binnen plek en evt plek om te overnachten. Dus ook afhankelijk waar je wilt varen en wat je er mee wilt doen.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Door privé omstandigheden lag mijn boot nog bij de winterstalling. Vandaag maar even naar de haven gevaren. Buitjes ben ik niet zo bang voor, maar die wind was wel erg heftig. Op het Zuidlaardermeer leek het wel een zee en de box invaren en vastleggen in je eentje is ook geen plezier met deze wind. Ik heb nog getwijfeld om de boot op een passantenplek te leggen en morgen de box in te varen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmzYiK1DtVVxTu4y_e4W6_xXP-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sVXmoeVSt89JjwGGl6Iu2HIN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjUsP_kgcFD7SdZFvTiXX0VciK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zPWTZ7MQeEG7Lwh2DDkQLgxv.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Alain op 06-07-2024 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Alain schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:20:
Door privé omstandigheden lag mijn boot nog bij de winterstalling. Vandaag maar even naar de haven gevaren. Buitjes ben ik niet zo bang voor, maar die wind was wel erg heftig. Op het Zuidlaardermeer leek het wel een zee en de box invaren en vastleggen in je eentje is ook geen plezier met deze wind. Ik heb nog getwijfeld om de boot op een passantenplek te leggen en morgen de box in te varen. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het heeft natuurlijk ook wel wat met een beetje onstuimig weer varen.

Aanleggen moet ik overigens ook meestal in mijn eentje.
De jeugd is er wat te jong voor en de vrouw kan beter maar blijven zitten :+

Gelukkig zijn wij mooi weer vaarders dus dan gaat dat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Ronald.42 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Ik doe altijd net alsof ik alleen moet aanleggen en alles wat de vrouw doet is meegenomen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Alain Aan het weer heb je dan ook nog weinig gemist, de zeilen van mijn zeilboot heb ik ook nog niet uit de opslag gehaald.

Vandaag was gewoon een herfst storm die ze zomerstorm noemen omdat het geen herfst is :+
Tenminste in Noord-Holland waren er vlagen bij waarvan ik schrok (en de nodige bomen in blad blijkbaar ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Alain schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kap zal ook niet meehelpen al snap ik prima dat je lekker een beetje overdekt blijft varen, dan maar ff wat lastig aanleggen door de windvang, windstoten waren ook wel vrij extreem vandaag.
Als het je vandaag lukte dan is de rest van het vaarseizoen een eitje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
PalingDrone schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:16:
[...]

Je kap zal ook niet meehelpen al snap ik prima dat je lekker een beetje overdekt blijft varen
De kap was naar beneden op het Zuidlaardermeer en tijdens het aanmeren. Over het Drents diep (de normale toegang tot het Zuidlaardermeer) zit een spoorbrug waar ik zonder kap nét onder door kan. :)
Als het je vandaag lukte dan is de rest van het vaarseizoen een eitje :)
Dat is helemaal waar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
saveljos schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:31:

Na wat rondvragen heb ik nog wat dingen om toe te voegen aan het lijstje.

Diepgang gaat vooral een probleem zijn voor sluizen. Sommige bij de Loosdrechtse plassen hebben het over 70-80 cm diep.
Motor is waarschijnlijk ondergedimensioneerd, brandstof tank waarschijnlijk ook. Misschien dat hij geen prettige snelheden en/of afstanden haalt.

Het lijkt er wel op dat de kiel van deze (houten) boot wat korter gemaakt kan worden. Want zonder mast is die toch overbodig. Wat zouden geschikte bedrijven zijn om dit soort vragen aan voor te leggen? Een jacht aankoopmakelaar gaat mij nooit serieus nemen voor zo'n kleine opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@saveljos ik zou er afblijven. Dek en romp zijn van hout en gezien de huidige staat van de lak moeten daar wel rotte plekken in zitten.
Dan is het goedkoper om zelf een boot te bouwen. Houdt ook rekening met de lengte - dat bepaald vooreen groot deel ook de lasten van onderhoud en liggelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
Ronald.42 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Ik stuur meestal op de flybridge en dan is het toch als de brandweer naar beneden :+ maar twee motoren en een kopschroef maken een hoop goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Laatst online: 16-04 14:52

Dutch_guy

WYSIWYG

saveljos schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:25:
[...]

Na wat rondvragen heb ik nog wat dingen om toe te voegen aan het lijstje.

Diepgang gaat vooral een probleem zijn voor sluizen. Sommige bij de Loosdrechtse plassen hebben het over 70-80 cm diep.
Motor is waarschijnlijk ondergedimensioneerd, brandstof tank waarschijnlijk ook. Misschien dat hij geen prettige snelheden en/of afstanden haalt.

Het lijkt er wel op dat de kiel van deze (houten) boot wat korter gemaakt kan worden. Want zonder mast is die toch overbodig. Wat zouden geschikte bedrijven zijn om dit soort vragen aan voor te leggen? Een jacht aankoopmakelaar gaat mij nooit serieus nemen voor zo'n kleine opdracht.
Niet doen, iedere euro die je erin stopt is zonde van je geld. Het blijft een zeilboot, het wordt nooit een motorboot. Wil je hem later verkopen dan krijg je er niets voor terug, of je moet net een gek treffen. En dan ook nog een houten boot en geen ervaring, gewoon niet doen.

Overigens is die diepgang geen probleem, wij hebben jachten door de sluis van Loosdrecht gekregen met een diepgang van 1.80 meter.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 23:56
Sinds gisteren een nieuwe Qwest R450 L aluminum sloep met een een ePropulsion Spirit 1.0 Evo remote erachter. Hiervoor hadden we een zeilboot (mast eraf gehaald 2 jaar geleden want niet gebruikt) van 7 meter met een 6PK 2takt Yamaha erachter. Waren het geluid en de lucht van de motor wel zat en ook was het nooit makkelijk erin komen als je een duik vanaf de boot nam.

De nieuwe boot heeft ook een zwemtrap en plateau aan de achterkant dus je bent er zo weer in.
Vanmiddag een paar uur onderweg geweest en kwamen terug met nog 30% in de accu.
Echt heerlijk om in stilte op het water te zijn en toch vooruit te komen. Erg verrast hoe weinig energie er maar nodig is om vooruit te komen.

Niet de onze, maar wel zelfde config. Zal dit weekend eens foto's nemen want nog niet gedaan...

Afbeeldingslocatie: https://qwestmarine.nl/wp-content/uploads/2023/01/IMG_4486.jpeg

[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 10-07-2024 21:38 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
franssie schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:53:
@saveljos ik zou er afblijven. Dek en romp zijn van hout en gezien de huidige staat van de lak moeten daar wel rotte plekken in zitten.
Dan is het goedkoper om zelf een boot te bouwen. Houdt ook rekening met de lengte - dat bepaald vooreen groot deel ook de lasten van onderhoud en liggelden.
De foto die ik liet zien betrof wel een random foto van het internet. Nu verwacht ik natuurlijk niet dat een boot uit de jaren 60 niet zijn problemen gaat hebben. Maar online kun je dit model vinden in zowel in een nette staat als een slechte.
https://www.marktplaats.n...-mahoniehouten-klassieker of bijvoorbeeld https://www.marktplaats.n...75155-boot-8-5-meter-lang
Dutch_guy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Niet doen, iedere euro die je erin stopt is zonde van je geld. Het blijft een zeilboot, het wordt nooit een motorboot. Wil je hem later verkopen dan krijg je er niets voor terug, of je moet net een gek treffen. En dan ook nog een houten boot en geen ervaring, gewoon niet doen.

Overigens is die diepgang geen probleem, wij hebben jachten door de sluis van Loosdrecht gekregen met een diepgang van 1.80 meter.
Een terecht punt ;), er moet ook flink wat geld in gestoken worden om hem bruikbaar te maken. (zwemtrap, bimini top, zonnedek voorop, gehele boot moet geschuurd worden en in de epoxy worden gezet, nieuw toilet en eventueel kooktoestel/koelkast, nieuwe kussens rondom. En dan nog eventueel de kiel inkorten. Wat inderdaad funest gaat zijn voor de restwaarde.

Maar een sloep van beetje formaat en mooie materialen beginnen ook bij de 20k +/-5k. En als ik een beredeneerde gok moet maken, kan zo'n oude zeilboot dat ook doen voor de helft.

Maar zoals @parawaus opmerkt is het toch maar de vraag of zitgedeelte buiten groot genoeg is om aan te voelen als een sloep.

Voor de dingen die ik er mee wil doen. (meer buiten zijn, want heb nu geen tuin. En kunnen overnachten dichter bij Utrecht o.i.d.) Lijkt hij nog best oké, maar ik ga sowieso geen gehaaste beslissingen nemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Uberprutser schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:34:
Sinds gisteren een nieuwe Qwest R450 L aluminum sloep met een een ePropulsion Spirit 1.0 Evo remote erachter. Hiervoor hadden we een zeilboot (mast eraf gehaald 2 jaar geleden want niet gebruikt) van 7 meter met een 6PK 2takt Yamaha erachter. Waren het geluid en de lucht van de motor wel zat en ook was het nooit makkelijk erin komen als je een duik vanaf de boot nam.

De nieuwe boot heeft ook een zwemtrap en plateau aan de achterkant dus je bent er zo weer in.
Echt heerlijk om in stilte op het water te zijn en toch vooruit te komen. Erg verrast hoe weinig energie er maar nodig is om vooruit te komen.

Niet de onze, maar wel zelfde config. Zal dit weekend eens foto's nemen want nog niet gedaan...

[Afbeelding]
Cool! Ik vind t ook mooie techniek, electrische boten.

Hoe hard vaar je dan ongeveer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@saveljos als je wil kunnen overnachten in de boot is het verhaal anders, daar zijn zeilboten op ingericht. Maar ook dan, zoek een poly romp en deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Makrolon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Cool! Ik vind t ook mooie techniek, electrische boten.

Hoe hard vaar je dan ongeveer?
Bij "half" vermogen 6KM/u, bij vol vermogen tegen de 8KM/u (gemeten met de GPS).
Half was in mijn geval 350 - 400 Watt en vol vermogen is een kW, volle accu is 1.25kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 10-07-2024 22:05 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:45

Wuursj

want worst is al bezet

@saveljos Je gelinkte bootjes zijn langkielers. Zeilend is daar soms wel wat voor te zeggen maar deze boten varen juist matig op de motor, ahteruit zelfs ronduit slecht. Daarnaast een gigiantish nat oppervlakte (=allemaal weerstand) en een diepgang waar je weinig af kan halen.
Imho niet de beste keuze om te gaan gebruiken als motorboot :)

Daarnaast is niet elke houten romp zomaar in de epoxy te zetten. Als je het goed, moet het goed anders doet het meer kwaad dan goed. Even opletten dus. Ook heeft een blank gelakt uiterlijk veel aandacht nodig wegens UV.

Ik heb 2x houten zeilboten opgeknapt en vaar er nu dik 20 jaar in rond. De tweede kreeg iig veel minder blank hout dan de eerste ;)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Uberprutser schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:34:

[Afbeelding]
Mooi! Waar vaar je dan over het algemeen? Ik ben ook wel geinteresserd in de combi Aluminium (onderhoud, gewicht etc) met evt een electrische aandrijving maar vraag me af of dat op de rivieren niet te snel beperkend wordt. En zou je evt je accu capaciteit makkelijk kunnen vergroten?

En tot slot: Heb je een vaste ligplek met stroom of haal je de accu eruit en dan thuis laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Sander schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Mooi! Waar vaar je dan over het algemeen? Ik ben ook wel geinteresserd in de combi Aluminium (onderhoud, gewicht etc) met evt een electrische aandrijving maar vraag me af of dat op de rivieren niet te snel beperkend wordt. En zou je evt je accu capaciteit makkelijk kunnen vergroten?

En tot slot: Heb je een vaste ligplek met stroom of haal je de accu eruit en dan thuis laden?
Vaste ligplaats, gedeeltelijk open water. Ook met tegenwind gevaren gisteren en dat ging prima, ook op de halve stand. Er is stroom beschikbaar bij de ligplaats, maar aan de andere kant van de steiger en dat is bijna 50 meter. De havenmeester had al aangeboden om dit aan te leggen aan onze kant van de steiger, alleen hebben we dat (nog) niet nodig.

Het mooie van deze motor/accu combinatie is dat je de accu eraf kan halen en meenemen waardoor het ook minder interessant is om alleen de motor te stelen. Accu is 1149 euro. Kunnen ook nog zwaardere accus op worden aangesloten, echter is walstroom dan wel handig aangezien je deze niet zo makkelijk meeneemt als deze accu (die ook nog eens blijft drijven mocht ie in het water vallen).

Voor ons is deze accu toereikend voor de afstanden die we varen. Gisteren ook boven verwachting lang en ver gevaren met nog 30% over. Er is ook een zonnepaneel beschikbaar om onderweg op te kunnen laden, weet niet of dat ook kan tijdens het varen maar daar ga ik nog even achteraan. Mochten we toch meer en langer willen varen, dan gaan we of nog een zelfde 1kW/h, of er een 3kW/h accu bij kopen die in de boot wordt gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Uberprutser schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Vaste ligplaats, gedeeltelijk open water. Ook met tegenwind gevaren gisteren en dat ging prima, ook op de halve stand. Er is stroom beschikbaar bij de ligplaats, maar aan de andere kant van de steiger en dat is bijna 50 meter. De havenmeester had al aangeboden om dit aan te leggen aan onze kant van de steiger, alleen hebben we dat (nog) niet nodig.

Het mooie van deze motor/accu combinatie is dat je de accu eraf kan halen en meenemen waardoor het ook minder interessant is om alleen de motor te stelen. Accu is 1149 euro. Kunnen ook nog zwaardere accus op worden aangesloten, echter is walstroom dan wel handig aangezien je deze niet zo makkelijk meeneemt als deze accu (die ook nog eens blijft drijven mocht ie in het water vallen).

Voor ons is deze accu toereikend voor de afstanden die we varen. Gisteren ook boven verwachting lang en ver gevaren met nog 30% over. Er is ook een zonnepaneel beschikbaar om onderweg op te kunnen laden, weet niet of dat ook kan tijdens het varen maar daar ga ik nog even achteraan. Mochten we toch meer en langer willen varen, dan gaan we of nog een zelfde 1kW/h, of er een 3kW/h accu bij kopen die in de boot wordt gebouwd.
Mooi, klinkt goed en ga zeker deze eens in de gaten houden voor reviews en om keertje proef te varen (samen met het iets grotere broertje). Ben benieuwd naar stabiliteit op de rivier met wat vrachtverkeer etc en hoe langs je inderdaad met een accu doet, evt icm een zonnepaneeltje om bijv 1 accu op de boot te laten voldruppelen terwijl je een 2e accu mee naar huis neemt om daar bij te laden. Uiteindelijk was dat met de benzine sloep toch ook de praktijk, jerrycans van 20L meenemen om bij te tanken omdat de pomp aan het water net te ver weg was, onhandige openingstijden en erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50

NoFearCreations

3DPrint the world!

Vraagje voor de kenners hier. Mijn maat heeft dit weekend een Mariah sx18 bowrider gekocht uit 2010. Snelheidsmeter doet het niet, enig idee waar dit signaal vandaan gehaald wordt?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@NoFearCreations
Hangt van de snelheidsmeter af.
Ouderwets: een schoepenwieltje onder de boot, die gaan wel eens vast zitten.
Modern: ultrasoon
Andere optie: GPS
Kabel of connector kan ook gewoon stuk zijn.

Dus zoeken op merk/type

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 22-07-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
NoFearCreations schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:56:
Vraagje voor de kenners hier. Mijn maat heeft dit weekend een Mariah sx18 bowrider gekocht uit 2010. Snelheidsmeter doet het niet, enig idee waar dit signaal vandaan gehaald wordt?
Het kan een simpel tuitje zijn wat uitsteekt onder de boot, als je sneller vaart bouwt druk zich op in dat tuitje waardoor de meter uit slaat.

Ik zou zo een op gps kopen, van AliExpress of wema bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
Het grote verschil is ook dat een schoepenwieltje de snelheid door het water meet en niet de snelheid over de grond. Het eerste is voor mij niet interessant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Alain schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:20:
Het grote verschil is ook dat een schoepenwieltje de snelheid door het water meet en niet de snelheid over de grond. Het eerste is voor mij niet interessant. ;)
Waarom niet als ik vragen mag? Bij manouvreren en navigeren op stromend water vind ik het juist heerlijk om beide te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Waarom niet als ik vragen mag? Bij manouvreren en navigeren op stromend water vind ik het juist heerlijk om beide te weten.
Bij manoeuvreren kijk ik nooit op wijzertjes, maar neem ik een vast punt aan de wal. Bij stromend water boeit het me eigenlijk ook niet en zou je het wel in kunnen schatten door naar andere variabelen te kijken.

Een boot is niet zoals een vliegtuig dat je een minimale luchtsnelheid nodig hebt om te blijven zweven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Na wat verder uitzoek werk lijkt er een vacuum leiding van de snelheidsmeter, ergens naar het staartstuk te gaan. Erg lastig om te zien waar precies. Maat wil het liefst de huidige meter blijven gebruiken.

Moet wel zeggen dat de afwerking en bouwkwaliteit echt benedenmaats is voor een boot van €40/50k

Gister de bilgepump, horn en stationair gefixt. Nu nog snelheidsmeter, toerenteller heeft ook een beetje een eigen leven, en bilge blower maakt heel veel kabaal en gooit na een paar seconden de zekering eruit.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
Dat verbaasd me eerlijk gezegd wel, ik was altijd in de veronderstelling dat Mariah echt een goed merk is, al heb ik er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Arvado schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:21:
Dat verbaasd me eerlijk gezegd wel, ik was altijd in de veronderstelling dat Mariah echt een goed merk is, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Ben zelf geen boot expert, heb er zelf dan ook geen. En van buiten en binnen ziet het er allemaal prima uit, maar als je gaat kijken naar plekken die niet in het zicht zitten vind ik het dramatisch. Onder het dash, in de opbergvakken enzo. Gewoon simpel hout met spaanplaat schroeven. Sidemolding zit met spaanplaat schroeven door het polyester heen. Bedrading met tape en tywraps, inplaat van nette houders en ribbelkous. Nergens geen solderingen, alles met amp's.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:55
Dat verbaast me eerlijk gezegd wel, ik was altijd in de veronderstelling dat Mariah echt een goed merk is, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Prutswerk kan ook door de vorige eigenaar gedaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Hier wat werf info, wellicht dat dat wat verheldert.
Zo te zien liep het allemaal niet zo lekker daar en is deze (2010) behoolijk aan het einde van de (doorstart) productie gebouwd, wellicht dat de motivatie er toen ook een beetje uit was bij de werf.

https://itboat.com/shipyards/649-mariah
In 1989, a new boat manufacturer Mariah Boats entered the market. The American company established itself in the popular segment of small boats for water recreation. It produced fiberglass plastic boats with stationary engines.

In 2001, the shipyard announced its closure. The factory and equipment were sold at auction, and the hull forms, patents and rights to the brand were bought by Sea Fox Boats. The new owners have made changes in interior design, added additional features and resumed production in 2003. In general, these boats remained the same, long loved by customers.

Construction of Mariah boats continued until the early 2010s, and in 2014 the trademark was sold to Canadian manufacturers.
Status

The production of Mariah boats is currently at a complete standstill.
Production

After its closure in 2001, Sea Fox management did not consider it necessary to open a new factory to produce Mariah boats. Production was set up at their own shipyard in Goose Crick, South Carolina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
Sander schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:37:
[...]
Mooi, klinkt goed en ga zeker deze eens in de gaten houden voor reviews en om keertje proef te varen (samen met het iets grotere broertje).
Aardig wat uurtjes op het water doorgebracht inmiddels en de standaard accu is voldoende voor een dagje op het water. Misschien volgend jaar wel een E60 (3x capaciteit tov huidige) onder de bank laten leggen en dan de huidige accu als reserve gebruiken want we willen toch wat langere stukken gaan varen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eärendil
NoFearCreations schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Nergens geen solderingen, alles met amp's.
Dat is juist positief. Solderen geeft een harde, breekbare verbinding. Niet handig in een omgeving met veel beweging en trillingen. Krimpverbindingen kunnen daar beter tegen. Dit is ook de reden dat je op een boot alleen flexibele kabels moet gebruiken, en geen kabels met massieve kern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
Even een wijze les: als je denkt "daar moet ik iets aan vast maken dat wanneer het per ongeluk in het water valt je het niet kwijt bent" je er niet mee wacht totdat het daadwerkelijk in het wat is gevallen...

Aan de motor zit een pin (waar het stuurhuis aan vast zit) en als ik de motor wil kantelen om te zien of de rotor vrij is van waterplanten moet die eruit. Vandaag draaide ik 'm eruit en water + zonnebrand is spekgladde handen. Gelukkig los te koop en is onderweg, maar voelt beetje jammer als je en McGuyver oplossing moet maken met een draadeinde en een halve rol Leukoplast om toch verder te kunnen gaan. :F

Pagina: 1 ... 14 ... 16 Laatste