https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Het weten waarom je met deze instelling dat "effect" creëert is nog niet helemaal bij mij aanwezig, maar dat komt vanzelf.
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Bij ons in de buurt kan ik een d90 body kopen + losse lens voor 1280 euro.
Zijn er nog nadelen om voor een losse body + lens te gaan i.p.v. een kit?
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
Toen ik mijn D90 body kocht kreeg ik het in de doos van de kit, alleen was de doos met de lens eruit gehaald
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Verwijderd
Lijkt me ook wel een goede deal. Ben wat aan het rondkijken en wil een D90. Als er goede tips zijn waar je hem kan halen met eventuele extra's of kortingen. let me know!
Niet noodzakelijk. Ben dit weekend ook een D90 gaan halen (ja, uiteindelijk toch maar besloten de D90 te nemen ipv de D300) met 18-200-lens. Apart kwam €12 goedkoper uit dan samenJust_I schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 16:13:
Het enige voordeel dat een kit heeft is dat het wellicht goedkoper is dan zowel de lens (18-105) als het body apart te kopen.
Gewoon kijken wat het goedkoopste is dus.
Check de pricewatch en het aanbiedingen topic. 5 jaar extra voor dat geld klinkt goed, uv filter en tasje vind ik minder spannend. Filter moet maar net passen en tasje's zijn ook zo persoonlijk.Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 16:17:
In de Apollo (Almere) kan je de body D90 kopen met UV-filter extra, tasje, 5 jaar garantie voor 875,-
Lijkt me ook wel een goede deal. Ben wat aan het rondkijken en wil een D90. Als er goede tips zijn waar je hem kan halen met eventuele extra's of kortingen. let me know!
Nogal vreemd dat je een body koopt en er een UV filter bij krijgtVerwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 16:17:
In de Apollo (Almere) kan je de body D90 kopen met UV-filter extra, tasje, 5 jaar garantie voor 875,-
@ ComBax: Dat gebeurd inderdaad wel eens, maar over het algemeen is het de bedoeling dat een kit goedkoper is
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Time Lapse Photography
Using Camera Control Pro, you can take a series of photographs automatically at a time interval you select.
1. Select Time Lapse Photography... from the Camera menu. The Time Lapse Photography dialog will be displayed.
2. Before shooting starts, adjust the following settings:
Autofocus before each shot
If this option is checked, the camera will perform an autofocus operation before each shot. If the selected focus mode is AF-A (D80, D50, and D40-series cameras) or single-servo AF, an autofocus operation will be performed even when the check box is off.
Keep shooting until cancelled
If this option is checked, the camera will continue to take photographs until you click Stop Shooting in the Time Lapse Photography dialog.
Zal vast niet de enige optie zijn. Helaas is camera control een aparte applicatie waarvoor je hoort te betalen.
Verwijderd
Kan er ook niks anders van maken.Just_I schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:57:
[...]
Nogal vreemd dat je een body koopt en er een UV filter bij krijgt
@ ComBax: Dat gebeurd inderdaad wel eens, maar over het algemeen is het de bedoeling dat een kit goedkoper is
Is ook nog een aanbieding met de 18-200 VR lens erbij. Dacht voor 1125 euro.
Aan de andere kant koop ik een body in UK voor 539 pond...
En kan iemand bevestigen dat ik op een UK model hier ook garantie heb?
Een tijdje terug heb ik Nikon NL de vraag gesteld over garantie op een SB600 uit de UK en daarvoor geldt gewoon Nederlandse garantie. Wat ik me nog kan herinneren geldt dat voor alles behalve objectieven (dus waarschijnlijk ook voor een body)Wijnands schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:31:
Waar heb je die body voor 539 gezien?
En 539 pond zou 599 euro zijn op dit moment.
539 pond komt volgens GWK op 551 euro
[ Voor 20% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 16-12-2008 11:07 ]
Hier staat tekst
Nee, bij landen uit de Europese Unie niet.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:03:
Komt daar dan niet nog de nodige douanekosten bij (in het geval van een verzending)??
Nickname does not reflect reality
Hmm weet niet wat GWK dan doet, maar op meerdere currency converters kom ik rond de 600 euro. Maar goed, douanekosten komen er binnen de EU niet bij, alleen nog de verzendkosten (en die kunnen misschien in dit geval wel hoger uitvallen, want 539 pond is wel heel weinig geld voor een D90 body)Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:03:
Komt daar dan niet nog de nodige douanekosten bij (in het geval van een verzending)??
539 pond komt volgens GWK op 551 euro
Verwijderd
-Niet iedere winkel verstuurt internationaal.
-Geld overmaken naar de UK kost geld.
-Verzenden vanuit de UK kan best kostbaar zijn (hangt af van wie ze kiezen).
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het zeker de moeite waard is om goed uit te zoeken. Bedenk jezelf wel dat je bij deze aankoop dan wel genoegen neemt met 1 jaar garantie, want dat geeft Nikon op haar producten. Gaan klagen over de wetgeving helpt je in dit geval niet, aangezien Nikon niet de wederverkoper is van het product.
Praktisch, ik heb even wat grote engelse fotoboeren de website gekeken en ik heb er nog niet een gevonden die ook naar het vasteland verscheept. Van play.com weet ik dat ze het wel doen maar die zijn niet bijzonder goedkoop en hun pond/euro koerst staat er vreemd.
Verwijderd
http://cgi.ebay.co.uk/NEW...0.m14&_trkparms=72%3A1300|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318Wijnands schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:31:
Waar heb je die body voor 539 gezien?
UK en Euro garantie zijn gelijk
Ik zie bij deze specifieke aanbieder echter niet de mogelijkheid te sturen naar Nederland.Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:50:
[...]
http://cgi.ebay.co.uk/NEW...0.m14&_trkparms=72%3A1300|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318
UK en Euro garantie zijn gelijk
Verwijderd
Dat klopt, maar bij een NL aanbieder kun je 2 jaar garantie claimen. Dat kun je ook doen bij de UK aanbieder, maar niet bij Nikon zelf. Het eerste jaar repareert Nikon dus wel, maar tijdens het tweede jaar moet je hem terug sturen naar de wederverkoper.
Verwijderd
Heb echter net besteld bij 4Launch, mooie aanbieding met kitlens: http://www.4launch.nl/sho...el---vr-18-105mm/tweakers a € 794.50
Hier staat tekst
Verwijderd
Zie URL en beschrijving: Nikon Foto Camera Kit D90 body 12.3 Megapixel + VR 18-105mmSjaak_Afhaak schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:35:
Daar stond ook een linkje van in het aanbiedingen-topic. Bij het type staat echter D90 body. Weet je zeker dat dit met kitlens is? het is namelijk veel goedkoper dan andere aanbieders.
Bajonet-aansluiting: Nikon F-vatting
Inclusief objectief: Ja
Brandpunt (digitaal): 18 - 105 mm
/edit: body only kost bij 4launch 928 euro
Ik denk dat de twee prijzen verwisseld zijn. Andersom zijn ze wel conform de 'marktwaarde'.
/edit 2: ik lees nu pas dat mailtje in het aanbiedingentopic

[ Voor 56% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 16-12-2008 15:57 ]
Hier staat tekst
Wat dacht je van de 18-135 van Nikon bij 4Launch... 388,50 euro?Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 15:38:
het prijsverschil met de concurrenten is gewoon groot.. Dan is het wel een leuke aanbieding
/edit: body only kost bij 4launch 928 euro
Ik denk dat de twee prijzen verwisseld zijn. Andersom zijn ze wel conform de 'marktwaarde'.
/edit 2: ik lees nu pas dat mailtje in het aanbiedingentopic

Ik zou maar goed informeren voor je daar de D90 aanschaft..
[ Voor 11% gewijzigd door hars73 op 16-12-2008 19:47 ]
Verwijderd
Alles is al twee dagen overgemaakt. Heb je als koper dan niet het recht om je betaalde en bestelde product conform aangeboden prijs ook te krijgen?
Kan best wel een groot bedrijf zijn, maar fatsoen en een goede PR richting klanten hebben ze dus niet.
Mja, ik vind een kleine 800 Euro niet een dermate late prijs dat je kan verwachten dat het een fout betrof. Ze hebben zelf mail gestuurd dat het incl. lens was. Ze hebben jouw geld geaccepteerd en toch ook een overeenkomst gestuurd of niet? Of heb je verder nog niets van ze ontvangen??Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:52:
Wat een boutclub 4Launch. Annuleren eenzijdig de bestelling omdat ze de prijs verkeerd hebben genoteerd op de site.
Alles is al twee dagen overgemaakt. Heb je als koper dan niet het recht om je betaalde en bestelde product conform aangeboden prijs ook te krijgen?
Kan best wel een groot bedrijf zijn, maar fatsoen en een goede PR richting klanten hebben ze dus niet.
Verwijderd
Indien ik mijn bestelling wilde voor de prijs, dan kreeg ik enkel de body. Indien ik de VR lens erbij wilde moest ik 1120 euro dokken.
Heb aangegeven dat ik mijn bestelling wil voor het aangeboden bedrag op de site. De koop was wat mij betreft geldig ook omdat men nog bevestigd had dat dit product inderdaad klopte.
Precies! Wel lastig dit soort dingen. Op zich heb je, mijns inziens, gewoon 100% gelijk. Of je dat ook gaat krijgen is natuurlijk weer een tweede.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 15:59:
Heb aangegeven dat ik mijn bestelling wil voor het aangeboden bedrag op de site. De koop was wat mij betreft geldig ook omdat men nog bevestigd had dat dit product inderdaad klopte.
Ik vind die 1100 Euro best wel hoog, heb de D90 + kitlens paar weken geleden gehaald voor 949 bij de MM. Baalde dus al onwijs dat 'ie nu (zogenaamd) zo goedkoop was geworden.
Lastige situatie. Ik zou het érg storend vinden als ze je niet op een normale manier gaan helpen. Zou voor mij ook meteen een situatie zijn om nooit meer daar iéts te bestellen. Keep us informed! En succes!
http://www.consumentenaut...ie_vooraf/Prijzen_bepalen
Verwijderd
B/ Ik wacht nog op een formele reactie, maar op basis van wat er nu is gebeurd ga ik dit aanhangig maken bij de rechter. Ik heb een overeenkomst, heb een kopie van hun voorwaarden (kan alleen in overleg worden ontbonden) en de stelling van de consumentenautoriteit.
C/ Ik heb inmiddels de kit gekocht bij een degelijke winkel met een bewezen goede reputatie. Uitpakken is een feest.
Verder, ga hier zeker mijn ervaringen delen mbt het toestel, de lenzen, de resultaten. Is voor mij nog een ontdekkingstocht komende van Konica Minolta...
De beste wensen aan iedereen!!
Sometimes it rains, sometimes the sun shines.... I like the sunshine!
Verwijderd
na jaren met compactcamera's met grote telelensen worstelen kwam er eindelijk een DSLR uit met movie mode!
hier een van me hobby's waar ik de camera veel in gebruik!
foto en film dus met de D90!
http://www.4x4fotos.nl/etomite/index.php?id=66
waar het ijs gesmolten is is geen ijs meer !
@D1ON: Waarom stel je geen testcase samen? Je hebt zo te zien genoeg materiaal.
Nu viel me de volgende twee foto's op dat ik volgens mij echt veel kleur mis. Het enige verschil is dat de eerste zonder en de tweede met flits geschoten is, wel van een iets andere positie.

ISO3200, 1/30sec op f/11, 25mm

ISO3200, 1/30sec op f/5,6, 26mm
De foto's zijn 50% geschaald en op100% jpeg opgeslagen zonder verdere nabewerking. Iemand een idee hoe dit zo kan?
Stop de verwelking!
Verwijderd
Met de camera is niet mis, behalve dan dat de witbalans vaak binnen niet goed werkt (bij de meeste nikon modellen). Bij de 2de foto is dit al minder aangezien deze met flits is gemaakt. Je zult voor goede resultaten de witbalans handmatig moeten instellen. Of gewoon flitsen met de witbalans of flits / bewolkt.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 22:42 ]

Stop de verwelking!
ssj3gohan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:51:
ISO3200 doet je de das om (vernietigt contrast)?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Je raakt scherpte en contrast kwijt met NR, ik kan er ook niks aan doen, zo werkt het nou eenmaal. Dat is inherent aan het kwijtraken van beeldinformatie.Henk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:17:
[...]
iso3200 is contrastlozer dan iso100? Niet te hopen dat ze op die manier écht de ruis wegpoetsen, en het gewoon toeval is...
Nou is dit waarschijnlijk eerder een gevalletje flits-WB uitvinden.
[ Voor 9% gewijzigd door mux op 09-01-2009 14:34 ]
Iets toonbaars niet neessj3gohan schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:11:
Heeft iemand al iets toonbaars geproduceerd met de videomode? Ik zie uberhaupt weinig video's langskomen (Film&Video is akelig stil), maar hiervan heb ik geloof ik nog niks van tweakers gezien...
Voor dat soort gevallen (ik heb geen videocamera) is het toch wel leuk om tussen de fotootjes door wat te kunnen doen. Verwacht echter geen videocamera-kwaliteit en het gebrek aan auto-focussen is ook nogal "lastig".
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157612111275980/ssj3gohan schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:11:
Heeft iemand al iets toonbaars geproduceerd met de videomode? Ik zie uberhaupt weinig video's langskomen (Film&Video is akelig stil), maar hiervan heb ik geloof ik nog niks van tweakers gezien...
Echt toonbaar is het niet, die focus moet ik me nog echt in gaan verdiepen hoe ik dat probleem verhelp.
En dat het hier zo stil is komt omdat het zo'n goede camera is en niemand er problemen mee heeft
Zelf zit ik duidelijk te twijfelen tussen deze camera D90 en de D300. Ze hebben beide hun voors en tegens. Misschien dat iemand een goede reden heeft om voor één van de twee te kiezen?
De videomode is leuk, maar geen must voor mij, ik heb een videocamera.
Kan je het diafragma instellen tijdens filmen? Dan kan je toch het meest kleine diafragma nemen (hoog f getal) om nog acceptabele sluitertijden te hebben en samen met niet te veel inzoomen dan is toch het meerendeel scherp? Of denk ik te simpel?Noxa schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:12:
[...]
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157612111275980/
Echt toonbaar is het niet, die focus moet ik me nog echt in gaan verdiepen hoe ik dat probleem verhelp.
En dat het hier zo stil is komt omdat het zo'n goede camera is en niemand er problemen mee heeft.
Heb zelf ook voor deze keuze gestaan. Er is maar één goede tip: ga naar een winkel en probeer ze uit. Dus met lens en accu, zodat je de camera's daadwerkelijk in actie kunt zien. Vasthouden alleen zegt al heel wat, maar niet genoeg.Ajajong schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:03:
Nou, NOXA, dat schaatsfilmpje ziet er best aardig uit, gemaakt op een videocamera (D90) die geen autofocus heeft. En dat het een goede camera is geloof ik graag, maar dat lijkt me juist ook een reden om er mee te pronken op een forum als dit.
Zelf zit ik duidelijk te twijfelen tussen deze camera D90 en de D300. Ze hebben beide hun voors en tegens. Misschien dat iemand een goede reden heeft om voor één van de twee te kiezen?
De videomode is leuk, maar geen must voor mij, ik heb een videocamera.
Ik ben zelf voor de D300 gegaan:
- (veel) betere AF
- 100% viewfinder
- bouwkwaliteit (al is de D90 al heel degelijk hoor, de D300 is gewoon beter)
- bps (als is de 4,5 bps van de D90 ook niet verkeerd)
- microadjustment voor AF
Dat de D90 video's kan schieten heb ik uiteindelijk niet mee laten tellen. Het blijft een feit dat de D90 even mooie platen kan produceren als de D300.
Dus, naar een fatsoenlijke fotozaak gaab. Zelf ben ik 's ochtends tijdens kantooruren naar een fotozaak gegaan, zodat ik ruim 3 kwartier in alle rust met beide camera's heb kunnen spelen.
Hier staat tekst
Ik stond voor de zelfde keuze. Maar mijn doorslag was 1 de prijs. Scheelt toch aardig wat centjes. En daarnaast verschilt de sensor niet of nauwelijks van elkaar.Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:54:
[...]
Heb zelf ook voor deze keuze gestaan. Er is maar één goede tip: ga naar een winkel en probeer ze uit. Dus met lens en accu, zodat je de camera's daadwerkelijk in actie kunt zien. Vasthouden alleen zegt al heel wat, maar niet genoeg.
Ik ben zelf voor de D300 gegaan:
- (veel) betere AF
- 100% viewfinder
- bouwkwaliteit (al is de D90 al heel degelijk hoor, de D300 is gewoon beter)
- bps (als is de 4,5 bps van de D90 ook niet verkeerd)
- microadjustment voor AF
Dat de D90 video's kan schieten heb ik uiteindelijk niet mee laten tellen. Het blijft een feit dat de D90 even mooie platen kan produceren als de D300.
Dus, naar een fatsoenlijke fotozaak gaab. Zelf ben ik 's ochtends tijdens kantooruren naar een fotozaak gegaan, zodat ik ruim 3 kwartier in alle rust met beide camera's heb kunnen spelen.
Filmpje is overigens met de fish geschoten. Had em op endless focus moeten zetten, dan was het waarschijnlijk wel scherp geweest. (endless bij die fish is al na een halve meter ofzo...)
n.b. ik heb de bijgeleverde software (nog) niet geinstalleerd, maar windows herkent wel automatisch een nieuwe schijf.
zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
Is gewoon een menu-instelling. Even de handleiding erbij pakken dusBonkdoos schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:10:
Ik heb sinds gisteren ook de D90. Eerste indrukken geweldig, maar moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat dit mijn eerste DSLR is. Vraagje: als ik de foto's kopier naar m'n schijf en ze wis van de SD-kaart, en vervolgens nieuwe foto's maak, begint de telling opnieuw bij DSC_0001.JPG. Bij Sony onthoudt de camera wat de laatste foto was en wijst de camera een opvolgend nummer toe aan de eerstvolgende foto diue geschoten wordt (ook bij lege memorystick dus). Is dit ook bij de Nikon zo in te stellen?
n.b. ik heb de bijgeleverde software (nog) niet geinstalleerd, maar windows herkent wel automatisch een nieuwe schijf.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd
Een nieuwe schijf niet, aangezien de D90 geen Mass Storage Device is. Je ziet wel "de camera" op zich, waar je op kan klikken zodat je de foto's ziet, dat wel.Bonkdoos schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:10:
Verwijderd
Mijn D40 kan je naar MSD zetten, neem aan dat de D90 dat ook kan.Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:24:
[...]
Een nieuwe schijf niet, aangezien de D90 geen Mass Storage Device is. Je ziet wel "de camera" op zich, waar je op kan klikken zodat je de foto's ziet, dat wel.
Verwijderd
Nope.Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 01:13:
[...]
Mijn D40 kan je naar MSD zetten, neem aan dat de D90 dat ook kan.
Verwijderd
Ik heb nu de D90 een maand in bezit en heb dus ook veel gezocht op het internet naar topics over de D90..Nu kwam ik op verschillende plekken topics tegen over hot pixels bij de D90.... Nu ben ik zelf eens gaan kijken en zie ik dat ik op ISO400 1/40 dat ik 1 klein grijs puntje heb... zodra ik de ISO omhoog gooi worden het er steeds meer zo heb ik op ISO 6400 1.2 sec (wel extreem) wel meer dan 20 hot pixels....iemand die hier meer last van heeft? Of er al iets tegen gedaan heeft? Heb mijn D90 bij fotokonijnenberg gekocht hoe staan ze er daar tegen over??
Nog niet eerder van hot pixels gehoord. En heb ze op mijn D90 nog niet gezien..Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:50:
Iemand last van Hot Pixels op zijn D90??
Ik heb nu de D90 een maand in bezit en heb dus ook veel gezocht op het internet naar topics over de D90..Nu kwam ik op verschillende plekken topics tegen over hot pixels bij de D90.... Nu ben ik zelf eens gaan kijken en zie ik dat ik op ISO400 1/40 dat ik 1 klein grijs puntje heb... zodra ik de ISO omhoog gooi worden het er steeds meer zo heb ik op ISO 6400 1.2 sec (wel extreem) wel meer dan 20 hot pixels....iemand die hier meer last van heeft? Of er al iets tegen gedaan heeft? Heb mijn D90 bij fotokonijnenberg gekocht hoe staan ze er daar tegen over??
Schiet lekker in Raw en je rawconverter plukt ze er al uit voordat je de foto te zien krijgt.Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:50:
Iemand last van Hot Pixels op zijn D90??
Ik heb geen idee of mijn camera hotpixels heeft, zou je mijn rawconverter moeten vragen ;P, kortom, ik vind het hotpixels niet zo'n issue.
Verwijderd
Ik denk dat het een mooie opstap zal zijn na de d60, aangezien ik al vrij snel aan de grenzen van het toestel zat.
Daarnaast, ik zou er niet zo zeker van zijn dat de prijzen nog dalen. De D90 is geïntroduceerd voor 999€ en sindsdien al flink in prijs gedaald, daarnaast is de huidige trent dat Nikon de prijzen omhoog gooit.
Ik had dat zelfde probleem al na nog geen 2 maanden... Maar ik heb gewoon de verkeerde camera gekozen toen, ik had gewoon gelijk de D90 moeten gaan halen achteraf gezien.... De D90 heeft gewoon een aantal grote voordelen t.o.v. de D60: groter hogere resolutie display, meer knoppen op de body waardoor je bepaalde functies rechtstreeks kan benaderen, sensor is beter bij hogere ISO's (D60 kon ik eigenlijk niet hoger dan 800 gaan, met de D90 kan ik op 1600 schieten met redelijke resultaten), 1/3 stops voor ISO bereik (ik zit nu vaak op ISO 1000). Ik gebruik de camera vooral voor het fotograferen van bandjes in cafe's, dan is een hogere ISO wel erg prettig.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:59:
Ik heb besloten na een jaartje met de d60 rond te lopen, toch ook over te stappen op de d90. Nu ga ik wel nog even wachten tot de prijs wat zakt. Ik heb m'n d60 ook nog een dikke 600 euro's betaald, terwijl hij nu al veel goedkoper te vinden is, gewoon omdat het toen een nieuw product was. De body staat nu voor een slordige 750 te koop, ik hoop tegen april een 700 eurotjes te geven aan dit magnifieke stuk technologie.
Ik denk dat het een mooie opstap zal zijn na de d60, aangezien ik al vrij snel aan de grenzen van het toestel zat.
[ Voor 4% gewijzigd door Myrdhin op 13-02-2009 08:04 ]
Tja, maar dan kun je je ook afvragen wat een nog duurderen body dan éigenlijk voor voordelen heeft, als je alles af wilt schilderen als 'handigheidjes'NickH schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:52:
Op de ISO performance na is er dus geen reden om te upgraden behalve handigheidjes? Dat zou voor mij geen 700 euro waard zijn.
hell, waarom kopen we nog iets anders dan een D40. De rest is in feite toch maar een handigheidje
Op lange termijn zijn er zeker voordelen. Ik kan met de D90 veel langer vooruit dan met de D60. Flitser sturing, erg handig met de SB600. Op dit moment gebruik ik het nog niet, maar ik heb er wel al mee zitten spelen. De extra knopjes wil ik niet omschrijven als handigheidje maar echt nuttig als je snel even je instellingen wilt aanpassen zonder door allerlei menu's te gaan. Natuurlijk werken de extra focuspunten ook wel makkelijk en zo zijn er wel meer dingen die nuttig zijn op de D90.NickH schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:52:
Op de ISO performance na is er dus geen reden om te upgraden behalve handigheidjes? Dat zou voor mij geen 700 euro waard zijn.
700 euro verschil is niet helemaal juist. Er zit een ruime 400 euro verschil tussen de prijzen van de body's.
Verwijderd
Omdat de body te klein is, en de iso performance ook wat te wensen over laat. De AF die niet in de body zit, het ontbreken van een battery grip, meer focuspunten van de d90, etc. Ik zal wel zien, wat de waarde betreft, de waarde van de d60 is sinds maart vorig jaar alleen blijven dalen. Maar de body komt er zowiezo met de verjaardag, in april, eind maart.NickH schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 08:03:
Wat zijn je redenen om over te stappen?
Daarnaast, ik zou er niet zo zeker van zijn dat de prijzen nog dalen. De D90 is geïntroduceerd voor 999€ en sindsdien al flink in prijs gedaald, daarnaast is de huidige trent dat Nikon de prijzen omhoog gooit.
Goed lezen henk, ik schilder niet alles af als handigheidjes.Henk schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 11:05:
[...]
Tja, maar dan kun je je ook afvragen wat een nog duurderen body dan éigenlijk voor voordelen heeft, als je alles af wilt schilderen als 'handigheidjes'Weathersealing is een handigheidje, net zoals redelijk directe controls, of een custom menu. En AF die wat sneller is eigenlijk ook wel, idem voor draadloze flitsaansturing in je body, etc.
hell, waarom kopen we nog iets anders dan een D40. De rest is in feite toch maar een handigheidje
Weathersealing is geen handigheidje, knopjes zodat je iets sneller aan kunt passen wel. Ik zeg dat als ISO performance de enige reden is, je ook kan denken aan een flitser of lichtsterker glas, dát zijn investeringen met een langere afschrijvingstermijn en (meestal) lagere kosten.
Misschien moet je even bellen met een bepaalde meneer uit Amerika als je vind dat je alleen nog maar een D40 moet gebruiken, iets met een R geloof ik
Maar, tenzij je je D60 weer voor een erg mooi bedrag weet te verkopen, kost het je ergens tussen een smak geld en 750 euro.Myrdhin schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 11:41:
[...]
700 euro verschil is niet helemaal juist. Er zit een ruime 400 euro verschil tussen de prijzen van de body's.
Grip is er wel degelijk: http://www.pixelmania.nl/...rip_voor_Nikon_D40_camera, dat verhelpt ook meteen het stuk probleem van de kleine body. En de D60 is een stuk ouder dan de D90, geen wonder dat 'ie sneller daalt in prijs.Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 11:53:
[...]
Omdat de body te klein is, en de iso performance ook wat te wensen over laat. De AF die niet in de body zit, het ontbreken van een battery grip, meer focuspunten van de d90, etc. Ik zal wel zien, wat de waarde betreft, de waarde van de d60 is sinds maart vorig jaar alleen blijven dalen. Maar de body komt er zowiezo met de verjaardag, in april, eind maart.
Don't get me wrong, ik zeg niet dat je niet moet upgraden, alleen dat er ook andere oplossingen voor veel problemen.
Zelf ben ik van mijn D40 overgestapt naar de D90 om redenen die jullie ook noemen, betere ISO performance, meer om beet te houden, meer zelf in te stellen, meer AF punten, focus motor inbody en commander mode voor flitsers. En ja, stiekem vind ik de videomode echt heel gaaf om mee te spelen.
[ Voor 4% gewijzigd door NickH op 13-02-2009 12:29 ]
Ik lees heel goed, en juist daarom trek ik je reactie even in het extreme, met argumenten waar ik zelf ook niet echt achter sta, maar meer om te laten zien wat jij nou eigenlijk post. Zie ook hieronder.NickH schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:26:
[...]
Goed lezen henk, ik schilder niet alles af als handigheidjes.
Je kan je cam ook in een plastic zak wikkelen als het gaat regenenWeathersealing is geen handigheidje
, knopjes zodat je iets sneller aan kunt passen wel.
Wat het niet is...Ik zeg dat als ISO performance de enige reden is,
En met een (totaal) andere uitwerking. Flitsen als substituut voor lichtsterk glas? Zeker niet, ze doen beiden iets héél anders. Sneller glas als vervanger voor hogere iso? Ook niet altijd, soms is die krappere DoF helemaal niet gewenst...je ook kan denken aan een flitser of lichtsterker glas, dát zijn investeringen met een langere afschrijvingstermijn en (meestal) lagere kosten.
Ik zal de laatste zijn om dat te bewerenMisschien moet je even bellen met een bepaalde meneer uit Amerika als je vind dat je alleen nog maar een D40 moet gebruiken, iets met een R geloof ik
Wij weten beiden dat er een heel verschil zit tussen die grip, zonder controls of iets, en een originele nikon...Grip is er wel degelijk: http://www.pixelmania.nl/...rip_voor_Nikon_D40_camera, dat verhelpt ook meteen het stuk probleem van de kleine body. En de D60 is een stuk ouder dan de D90, geen wonder dat 'ie sneller daalt in prijs.
Ik zeg ook niet dat ie _wel_ moet upgraden, maar begrijp zijn keuzeDon't get me wrong, ik zeg niet dat je niet moet upgraden, alleen dat er ook andere oplossingen voor veel problemen.
Wat een hoop gimmicks...Zelf ben ik van mijn D40 overgestapt naar de D90 om redenen die jullie ook noemen, betere ISO performance, meer om beet te houden, meer zelf in te stellen, meer AF punten, focus motor inbody en commander mode voor flitsers. En ja, stiekem vind ik de videomode echt heel gaaf om mee te spelen.
Ik probeer Myrdhin te helpen met een keuze en jij moet er doorheen drammen met het mierenneuken op kleine feitjes. Laten we proberen elkaar te helpen in plaats van te zeuren of iets nou wel of niet een handigheidje is.
Nee, ik overdrijf je eerste post, om te laten zien wat je eigenlijk zegt. Dat je het er vervolgens helemaal niet mee eens bent, blijkt uit je tweede post.NickH schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:59:
Je trekt alles uit het verband, het heeft op deze manier geen zin om tegen elkaar in te gaan zitten drijven.
Waarom dram ik wel, en jij niet?Ik probeer Myrdhin te helpen met een keuze en jij moet er doorheen drammen met het mierenneuken op kleine feitjes. Laten we proberen elkaar te helpen in plaats van te zeuren of iets nou wel of niet een handigheidje is.
Ik zeg ook helemaal niet dat een body-upgrade mijn keuze zou zijn, maar wel dat ik de keuze begrijp. That's all.
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 13-02-2009 13:34 ]
Volgens mij probeerde je Kevinneke te helpen. Ik had mijn keuze 2 weken geleden al gemaaktNickH schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:59:
Ik probeer Myrdhin te helpen met een keuze
Ter info: ik had een D60 VR kit gekocht in december, daarna heb ik vrij snel een Sigma 30mm f/1.4 en 18-50mm f/2.8 gekocht omdat ik de kit lens niet echt bruikbaar vond waar ik fotografeer. Ik heb vorige week netjes mijn D60 VR kit kunnen verkopen voor bijna het bedrag waarvoor ik 'm gekocht had, dus veel verlies heb ik er niet op geleden, natuurlijk was het beter geweest als ik gelijk voor de D90 gegaan was maar dat is achteraf praten.
Al met al heb ik nu een goede camera waar ik nog lange tijd plezier van heb en voor mij waren de argumenten die ik al genoemd had voldoende om die extra 400 euro uit te geven aan een nieuwe D90 body.
Verwijderd
Je zal er geen spijt van krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 15:16:
Ik heb hier precies wat teweeg gebracht, ik weet nog dat ik in maart in discussie ben geweest met Henk, waarom ik de d60 boven de d40x koos, ik heb toen met Henk zitten praten, en heb uiteindelijk toch mijn zin gedaan, hoewel Henk me serieus heeft voortgeholpen. Ik ben nu al heel wat meer kennis en inzicht, en ben er zeker van dat ik de d90 koop.
Die fout had ik ook begaan... Maar gelukkig hield de inhoud van mijn portemonnee me tegen. De D90 is voor mij voldoende voor de komende tijd.Wijnands schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:37:
MAar, als je in de winkel bent, pak NIET een D300 op.
Verwijderd
Hier staat tekst
Verwijderd
Je stelt je SB600 in op draadloos CLS (twee knoppen linksonder met het kringeltje ingedrukt houden tot je het menutje krijgt, druk op mode tot er "on" ipv "off" onder het kringeltje staat, dan met dezelfde toetscombinatie weer terug naat het hoofdmenu.
In je D90 in het flash/exposure menu je flash op commander zetten, dan krijg je je commander menu. Om een of andere reden moet je 'm op channel 3 zetten. Menu uit, popup je build in flash (om CLS commando's naar je SB600 te sturen tijdens preflash) en flitsen maar!
Ik ben langer bezig geweest om het te typen dan dat je het kan doen, echt zo simpel is het
Owja, voor als je mijn gebrabbel te vaag vindt:
http://strobist.blogspot....n-cls-tutorial-video.html
[ Voor 9% gewijzigd door NickH op 13-02-2009 19:16 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door NickH op 13-02-2009 20:56 ]
OwNickH schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:55:
Geen idee, dat las ik (geloof ik) in de handleiding of de guide van mr. Hogan. Heb nog geen zin/tijd gehad om te proberen wat er gebeurt als ik ze allebei op een ander channel zet.
Het is opzich wel fijn werkend spul allemaal, zolang je vrij zicht hebt. Mocht dat niet het geval zijn, of heb je zin om met je d40/andere-niet-CLS-supportende-body los te gaan met off-shoe flitsen, dan moet je eigenlijk even in het Algemeen Studio/Strobist Topic kijken. Daar staat in hoe je je off-shoe helemaal uit kunt leven, terwijl het maar een paar centen hoeft te kosten
Verwijderd
idd dat moet je niet doen want ben je verkochtWijnands schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:37:
MAar, als je in de winkel bent, pak NIET een D300 op.
Je kan op de D90 kanaal 1 t/m 4 kiezen, alleen geld dat kanaal dan wel voor groep A en B. Je kan dus niet een flitser in groep A aansturen op kanaal 1 en in groep B op kanaal 3 ofzo.Henk schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 19:28:
Huh, channel 3?Moet dat dan alleen in de D90, en zijn de andere channels dus wel beschikbaar? Of is de D90 net zoals de D70(s) dat was beperkt tot één channel ipv alle 4?
Dat kan je ook nooit en heeft ook totaal geen nut. Je kiest een kanaal wat op je body en alle flitsers hetzelfde is. Dat is er ook alleen voor bedoeld dat twee mensen tegelijk met CLS bezig kunnen zijn, zonder elkaar te storen, door op verschillende kanalen te gaan zitten. Net als bij je radiografische auto'tje, je PMR portofoons of je wifi netwerk zegmaar. Zender en ontvanger moet in hetzelfde kanaal zitten, maar de zender en ontvanger van je buurman in een andere, zodat je geen last van elkaar hebt.Myrdhin schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 07:30:
[...]
Je kan op de D90 kanaal 1 t/m 4 kiezen, alleen geld dat kanaal dan wel voor groep A en B. Je kan dus niet een flitser in groep A aansturen op kanaal 1 en in groep B op kanaal 3 ofzo.
De groepen zijn er dan voor om de ene (groep) flitser(s) anders in te stellen dan de andere.
[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 14-02-2009 10:56 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als je duidelijk weet wat je wilt gaat filmen en hoe je het later gaat monteren dan kan je echt wel mooie beelden schieten. Jammer van de gare geluidskwaliteit maar ook dat is acceptabel.ssj3gohan schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:11:
Focussen heb je zo onder de knie. Handig bij die 18-70 lens (zal ook wel bij andere zo zijn) is dat je manueel kan scherpstellen zonder knopjes om te moeten zetten. De 18-70 is helaas weer niet echt top met filmen.
Met m'n 11-16 F2.8 en 50mm F1.8 heb ik mooie beelden kunnen maken.
Beetje jammer dat het videoformaat zo vaag is. Zelfs met Mediaplayer classic en alle 3000 codecs die daar bij zitten kan ik het niet vloeiend afspelen. En met Mediaplayer worden de kleuren verneukt.
Het is een éxtra optie maar wel een van de redenen dat ik geen D300 heb gehaald.
Geadviseerd werd de handleiding erbij te pakken. Welnu, deze heb ik inmiddels gelezen. Ik kan echter niet vinden waar ik bovenstaande kan instellen. Weet iemand op welke bladzijde het zou moeten staan?Bonkdoos schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:10:
Ik heb sinds gisteren ook de D90. Eerste indrukken geweldig, maar moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat dit mijn eerste DSLR is. Vraagje: als ik de foto's kopier naar m'n schijf en ze wis van de SD-kaart, en vervolgens nieuwe foto's maak, begint de telling opnieuw bij DSC_0001.JPG. Bij Sony onthoudt de camera wat de laatste foto was en wijst de camera een opvolgend nummer toe aan de eerstvolgende foto diue geschoten wordt (ook bij lege memorystick dus). Is dit ook bij de Nikon zo in te stellen?
Bij een D50 staat het in het setup menu (steeksleutel icoon) en dan 'Opeenvlg. numm' op aan zetten...
Succes!
[ Voor 9% gewijzigd door adoy op 15-02-2009 01:29 ]
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /