zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt
Auto: This is the point-and-shoot mode. I don't use this, because in this mode, many of the controls I'll address later are locked out. I don't even use this mode when I hand a D90 to a stranger to take my picture.
P: Program
I use "P" for program auto exposure. In this mode the camera chooses the f/stop and shutter speed for you.
If I want different apertures or shutter speeds I rotate the rear command dial, which selects alternate combinations of f/stops and shutter speeds which give the same exposure. Nikon calls this "Program Shift."
An asterisk ( * ) shows up next to the P on the top LCD to let you know you've chosen a different combination for exposure. The asterisk doesn't appear in the finder, but you can see the apertures and shutter speeds. The asterisk goes away when you return to the standard combinations. The standard combinations are f/1.4 @ 1/8, f/2 @ 1/15, f/2.8 @ 1/30, f/4 at 1/60, f/5.6 @ 1/125, f/8 @ 1/250, f/11 @ 1/500, etc.
An easy way to return to these standard combinations is to flip to a different mode and back to P, or turn the D90 off and back on.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Maar hij legt helaas niet uit wat de auto-mode doet met diafragma en sluitertijd. Hetzelfde wellicht als de P-mode? Ik dacht/hoopte dat de camera misschien met de focusspots een inschatting probeert te maken wat voor soort foto (bijv. landschap, portret, etc.) je probeert te maken en daarbij de meest gangbare diafragma en sluitertijd kiest. Maar misschien overschat ik nu de intelligentie van de camera?Wijnands schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 09:41:
Goh, schrijft Ken ook nog 's wat zinnigs
Is natuurlijk simpel te checken, maar daar heb ik de moeite nog niet voor genomen
Grappig dat Ken zegt dat hij de camera nog niet in auto-mode zet als hij een vreemdeling vraagt een foto van hem te maken. Ik probeer altijd ook nog in te schatten of ik de camera in live view moet schakelen, wat soms tot verwarring leidt als de persoon in kwestie toch wel eens eerder een SLR in zijn handen heeft gehad.
Zeg, ga eens koffie drinken, mr. OchtendhumeurWijnands schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 09:41:
Goh, schrijft Ken ook nog 's wat zinnigs
Ik heb geen idee, maar dat lijkt me niet echt D90 specifiek, maar over de gehele nikon lijn. Heb al even snel gegoogled, maar kan niet zo 1, 2, 3 wat erover vinden. Wellicht dat het boekje wat meer info geeft?aap schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:54:
[...]
Maar hij legt helaas niet uit wat de auto-mode doet met diafragma en sluitertijd. Hetzelfde wellicht als de P-mode? Ik dacht/hoopte dat de camera misschien met de focusspots een inschatting probeert te maken wat voor soort foto (bijv. landschap, portret, etc.) je probeert te maken en daarbij de meest gangbare diafragma en sluitertijd kiest. Maar misschien overschat ik nu de intelligentie van de camera?
Inderdaad, mensen die denken wat van SLR's te weten en beweren dat liveview niet kan en dat filmen ook niet mogelijk is. Moeten ze natuurlijk precies iemand met een D90 tegen komenIs natuurlijk simpel te checken, maar daar heb ik de moeite nog niet voor genomen![]()
Grappig dat Ken zegt dat hij de camera nog niet in auto-mode zet als hij een vreemdeling vraagt een foto van hem te maken. Ik probeer altijd ook nog in te schatten of ik de camera in live view moet schakelen, wat soms tot verwarring leidt als de persoon in kwestie toch wel eens eerder een SLR in zijn handen heeft gehad.

Ik heb het boekje er hier niet bij, maar ik herinner me nog dat ik dat veel te summier vond wat betreft de uitleg rondom de auto en de P-stand. Het kwam er min of meer op neer dat in beide de camera van alles automatisch deed, maar er werd niet zegt wat precies en hoe dan. Waarschijnlijk denk Nikon dat de mensen die deze standen gebruiken dat niet ook niet willen weten of niet snappen.NickH schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 12:25:
Ik heb geen idee, maar dat lijkt me niet echt D90 specifiek, maar over de gehele nikon lijn. Heb al even snel gegoogled, maar kan niet zo 1, 2, 3 wat erover vinden. Wellicht dat het boekje wat meer info geeft?
Die uitleg van Ken over wat de P-stand doet was voor mij in ieder geval nieuw.
En iets verderop daar (specifiek voor D50, maar zal ook redelijk voor andere bodies kloppen):If you use "P" and don't make any adjustments, yes, it's the same as auto (except, I guess, controlling the flash - I just always turned off the flash while in auto mode if I didn't want it, using the flash button on the camera body). The difference is that you *can* make adjustments; in auto mode, you just can't.
If you choose "A" or "S" and make no adjustments, you're going to get screwy results over time, since you won't always want the same aperture or speed - what works great for a portrait will look horrific taking photos at a soccer game, for example. The camera will make adjustments to try to even it out (if it's "A" priority, adjusting the shutter speed; if it's "S" priority, adjusting the aperture), but it can only do so much, based on the lens you're using.
"A" and "S" are like halfway between full auto and manual control. You make an artistic judgement (how long of an exposure do you want and/or how wide an aperture), and the camera adjusts the other setting the other to make the exposure as close to correct as possible.
Wat, opzich ook wel overeen komt met mijn intuitie. Ik schoot met mijn oude compact altijd in "P" omdat ik dacht dat het "auto zonder flits" was, en dat was het ook omdat ik nooit wat anders aanpaste.in P mode:
you can set the iso (even autoiso)
you can set the white balance
you can turn on/off/set the flash
you can set the "optimize image" (portrait, landscape, custom, etc)
you can choose/lock the af area/position
you can bracket expositions
you can choose metering mode
[ Voor 19% gewijzigd door NickH op 17-02-2009 13:43 ]
Bedankt, dit is duidelijk!NickH schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:41:
Wat, opzich ook wel overeen komt met mijn intuitie. Ik schoot met mijn oude compact altijd in "P" omdat ik dacht dat het "auto zonder flits" was, en dat was het ook omdat ik nooit wat anders aanpaste.
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2009 19:14 ]
Ken schrijft (zie mijn quote erboven) dat de camera andere diafragma/sluitertijd combinaties gebruikt die dezelfde exposure geven. Best een slim idee imho.
In welke volgorde dat gaat, weet ik niet, maar kan me wel indenken dat er iets van logica in zit. Als er veel licht is en je schiet op (bijvoorbeeld) f/4 bij 1/2000, dan zal eerder je diafragma kleiner worden (groter getal) dan dat je sluitertijd omhoog omlaag (wordt korter) gaat.
Ik zie op mijn D90 inderdaad ook niet hoeveel "stappen" ik van de "standaard combinaties" af zit.
[ Voor 5% gewijzigd door NickH op 17-02-2009 20:28 . Reden: sluitertijd omlaag ipv omhoog, weet nooit het verschil. ]
Tip: zorg dat je tijd genoeg hebtVerwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:13:
Ik ga hem bij konijnenberg belgie halen, voor 849.03 euro. Ik weet dat je hem makkelijk goedkoper vind, maar ik doe het vooral voor de garantie, en het gemak van hem te kunnen afhalen.
Ik heb mijn D90 ook bij konijnenberg gehaald, ondanks dat het vrij druk was namen ze toch nog voor iedereen de tijd (15 wachtenden voor mij, 5 man bezig om iedereen te bedienen, uiteindelijk nog meer dan een uur mogen wachten).
Verwijderd
thx voor de tip, heb er toen ik mijn d60 ging halen ook lang gestaan, dus daar ben ik wel op voorzien, verder heb ik nog 1 vraagje: als ik de mb-d80 koop ( batterypack) zit er dan een batterij bij, of moet ik deze ook nog apart kopen, van de website kan ik het niet afleiden, aangezien daar staat dat alleen de beschermingskap word meegeleverd.ComBax schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:02:
[...]
Tip: zorg dat je tijd genoeg hebt
Ik heb mijn D90 ook bij konijnenberg gehaald, ondanks dat het vrij druk was namen ze toch nog voor iedereen de tijd (15 wachtenden voor mij, 5 man bezig om iedereen te bedienen, uiteindelijk nog meer dan een uur mogen wachten).
Zit geen batterij bij, wel een houder voor penlites. De MB-D80 werkt ook met 1 batterij (EN-EL3e) dus je hoeft niet gelijk een extra batterij te kopen.Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 06:55:
[...]
thx voor de tip, heb er toen ik mijn d60 ging halen ook lang gestaan, dus daar ben ik wel op voorzien, verder heb ik nog 1 vraagje: als ik de mb-d80 koop ( batterypack) zit er dan een batterij bij, of moet ik deze ook nog apart kopen, van de website kan ik het niet afleiden, aangezien daar staat dat alleen de beschermingskap word meegeleverd.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verwijderd
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verwijderd
Naar links draaien is diafragma kleiner, sluitertijd langer, naar rechts draaien is diafragma wijder open en sluitertijd korter. Het is dus in feite een veredelde S mode. Althans, op mijn D40, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet hetzelfde is voor alle bodiesNickH schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:24:
No problemo.
Ken schrijft (zie mijn quote erboven) dat de camera andere diafragma/sluitertijd combinaties gebruikt die dezelfde exposure geven. Best een slim idee imho.
In welke volgorde dat gaat, weet ik niet, maar kan me wel indenken dat er iets van logica in zit. Als er veel licht is en je schiet op (bijvoorbeeld) f/4 bij 1/2000, dan zal eerder je diafragma kleiner worden (groter getal) dan dat je sluitertijd omhoog omlaag (wordt korter) gaat.
Ik zie op mijn D90 inderdaad ook niet hoeveel "stappen" ik van de "standaard combinaties" af zit.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
"The El3E battery doesn't adapt to the NIKON D90 Camera."Wobcat schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 12:42:
Als je nog een extra batterij erbij wil, kijk dan even naar deze ebay verkoper . Is een originele Nikon EN-EL3e voor ~€ 24, gratis verzonden. Heb er zelf daar eentje besteld, gecontroleerd mbv deze site en het is een originele.
Wil dat dan zeggen dat die niet met de D90 werkt? Zou me wel vreemd lijken...
Niet helemaal, de body bepaalt zelf de exposure (combinatie diafragma/sluitertijd(rekening houdend met (auto)iso, maar telt even niet mee)). Je kan er zelf echter een x aantal stappen van afwijken. Bijvoorbeeld voor creatieve doeleinden (kleinere dof, langere sluitertijden e.d.).Orion84 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 13:28:
[...]
Naar links draaien is diafragma kleiner, sluitertijd langer, naar rechts draaien is diafragma wijder open en sluitertijd korter. Het is dus in feite een veredelde S mode. Althans, op mijn D40, maar ik kan me niet voorstellen dat dat niet hetzelfde is voor alle bodies
Ja, precies, en als je naar links draait in P krijg je dus de stappen met een steeds langere sluitertijd, terwijl de diafragma-opening kleiner wordt, om de exposure gelijk te houden. Als je naar rechts draait krijg je de stappen met kortere sluitertijd en bijbehorend wijdere diafragma-opening.NickH schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 14:17:
[...]
Niet helemaal, de body bepaalt zelf de exposure (combinatie diafragma/sluitertijd(rekening houdend met (auto)iso, maar telt even niet mee)). Je kan er zelf echter een x aantal stappen van afwijken. Bijvoorbeeld voor creatieve doeleinden (kleinere dof, langere sluitertijden e.d.).
De S stand werkt in feite hetzelfde, als je naar links draait wordt de sluitertijd langer, naar rechts wordt ie korter en het diafragma wordt door de camera zelf aangepast om op "0" uit te komen. De P stand voegt daar dus een automatisch "startpunt" aan toe en begrenst de mogelijkheden aan onder en bovenkant, zodat je de sluitertijd niet meer kan oprekken of inkorten als het diafragma geen ruimte meer biedt om naar "0" te corrigeren. Dus in die zin noem ik de P stand een veredelde S stand.
Het valt me nu trouwens ook op dat je bij de P stand kan blijven doordraaien terwijl er dus niets meer veranderd aan de instellingen, omdat je aan de boven of ondergrens van je diafragma gekomen bent, maar dat hij die klikjes die je doordraait wel "onthoudt". Als je 10 loze klikjes doordraait, dan moet je die ook alle tien weer terugdraaien voordat je echt stapjes terug kunt gaan doen. Dat is best suf eigenlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 19-02-2009 14:46 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Maar hij onthoud die standjes wel, dus zodra je van veel licht naar weinig licht gaat, dan zitten die klikjes er nog wel in, ook als je weer terug gaat. Probeer maar eens van naar buiten mikken, naar een donker hoekje te mikken. Dus het zal wel op een bepaald algoritme bepaald worden.Orion84 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 14:42:
[...]
Het valt me nu trouwens ook op dat je bij de P stand kan blijven doordraaien terwijl er dus niets meer veranderd aan de instellingen, omdat je aan de boven of ondergrens van je diafragma gekomen bent, maar dat hij die klikjes die je doordraait wel "onthoudt". Als je 10 loze klikjes doordraait, dan moet je die ook alle tien weer terugdraaien voordat je echt stapjes terug kunt gaan doen. Dat is best suf eigenlijk.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Verwijderd
Vooral dat, plus dat een CCD wat meer last heeft van blooming. Ik weet ook dat er nog voordelen voor een CCD waren, maar die waren afaik tot nog toe in de theorie heel leuk, en in de praktijk niet merkbaarVerwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 15:03:
Ik zie ook net dat de d90 een CMOS sensor heeft tegenover de ccd van de d80. Waar is dit verschil in sensor te merken, buiten dan de hogere resolutie, en de betere ruisprestaties?
Verwijderd
Streaks or halos come into view around bright areas of an image that are caused by gross overexposure to the CCD It like an electronic equal of flare.
Bron: http://en.mimi.hu/photography/blooming.html
Wist ik niet, maar heb ik nu zelf geen last van. Is toch wel leuk dat ik dat weet, dat er een betere sensor inzit.
Een landschap met de zon ook in beeld was gewoon "vloeken in de kerk" vaak.
Een cmos heeft dit als goed is geheel niet.
Blooming bij de D50 kreeg je vooral als de electronische sluiter gebruikt werd. Zolang je sluiter onder de (ik dacht) 1/250e bleef, was de aansturing puur mechanisch en was het al stukken minder....Nomad schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 16:45:
Mijn oude vertrouwde beestje, de D50, had er echt wel last van, blooming.
Een landschap met de zon ook in beeld was gewoon "vloeken in de kerk" vaak.
Een cmos heeft dit als goed is geheel niet.
Diafragma stevig knijpen hielp dus. Maar zelfs toen heb ik het nog gezien.
Vroegâh met de D50's...
Ik speelde laatst weer met mijn D50.. tja vergeleken met mijn D700 .. wat is dat schermpje klein! En wat is die langzaam .. ..Had ik vroegah geen last van.... "technology push" .. en ik moet zeggen ik heb wel heel creatieve fotos gemaakt met de D50..Het is en blijft een goede camera (later een D200 gekocht.. was wel schrikken dat het qua beeldkwaliteit niet zo veel verschilde als ik dacht dat het zou doen... hoge isos zoals de 1600 ziet er op de D50 beter uit dan met de D200.. het is allemaal wel appels met peren vergelijken maar goed..)..
Verwijderd
[ Voor 41% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 04-03-2009 10:00 ]
Hier staat tekst
Verwijderd
Het is nog allemaal nieuw voor mij, maar ik hoop ook hier een hoop te kunnen leren.
Voorlopig is voor mij de auto-functie de heilige graal
Probeer de P eens, leer je erg snel foto's mee maken, omdat je je bewuster bent van wat er gebeurt. Het is niet zo moeilijk als het lijktVerwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:00:
Voorlopig is voor mij de auto-functie de heilige graal
Verwijderd
En lezen, hier op tweakers, dit is mijn holy grail. Alles is hierop te vinden.Hooglander1 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:07:
[...]
Probeer de P eens, leer je erg snel foto's mee maken, omdat je je bewuster bent van wat er gebeurt. Het is niet zo moeilijk als het lijkt
http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=31265092
Wel zorgen dat je lens goed vast zit.
Dat is dus ook waar ik op uit ben.. Alleen zal het lastig worden als ik enkel de D40 body wil verkopen.NickH schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:16:
Ik verbaas me er ook nog steeds over hoe fijn de overstap van de D40 was. Prima investering, zéker als je je D40 voor een leuk prijsje kan verkopen.
Hoop dat ik er nog 200 euro voor kan krijgen. Is dat reeel?
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Je zou zelfs rond de 230 kunnen inzetten, als ze dan nog wat afdingen, zijn jullie allebei blij.
Je moet niet vergeten dat het een echte instapper is.
[ Voor 8% gewijzigd door Hooglander1 op 11-03-2009 13:24 ]
Het zijn dus wel degelijk fake batterijen. Heb er vandaag 1 ontvangen.Wobcat schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 12:42:
Als je nog een extra batterij erbij wil, kijk dan even naar deze ebay verkoper . Is een originele Nikon EN-EL3e voor ~€ 24, gratis verzonden. Heb er zelf daar eentje besteld, gecontroleerd mbv deze site en het is een originele.

Het is de linkse op de foto, dus de namaak (rechts origineel). Heb contact opgenomen met de verkoper, zien wat hij daarop te zeggen heeft.
Heb ik ook gedaan en ik heb mijn geld terug gekregenComBax schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:15:
[...]
Het zijn dus wel degelijk fake batterijen. Heb er vandaag 1 ontvangen.
[afbeelding]
Het is de linkse op de foto, dus de namaak (rechts origineel). Heb contact opgenomen met de verkoper, zien wat hij daarop te zeggen heeft.
Wobcat heeft overigens wel een originele ontvangen, heb ik ff gecheckt met hem via DM.
[ Voor 3% gewijzigd door Hooglander1 op 11-03-2009 20:48 ]
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Als je een zoom lens zoekt voor die lengte zou je kunnen denken aan een (van goedkoop naar duurder):
- Sigma 70-300 Macro
- Nikkor AF-S 55-200 VR
- Nikkor AF-S 30-700 VR
- Sigma 70-200 F2.8
- Nikkor 70-200 VR F2.8
Als je op zoek bent naar een prime:
- Nikkor 85mm F1.8
- Nikkor 105mm F2.0
- Nikkor180mm F2.8
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
100-200 euroJust_I schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:53:
Je zoekt iets tussen de 100-200mm en je denkt zelf aan een 50mm (1.4 of 1.8)
maar dat is natuurlijk gewoon deze toch?
http://www.cameranu.nl/artikel/37/Nikkor_AF_50_1.8_D.html
[ Voor 19% gewijzigd door hjs op 12-03-2009 11:14 ]
En omdat ie een ingebouwde scherpstelmotor heeft, wat het mogelijk maakt voor de D40 etc om AF te gebruiken.. Denk dat ie daarom ook wat duurder is..NickH schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:17:
Juist, 50/1.8 voor ~119€, maar de nieuwe 35/1.8 is ook een leuke keus, wel iets duurder (waarschijnlijk omdat 'ie gloednieuw is, net twee weken leverbaar).
Verwijderd
Van de 50 f/1.8 ben ik heel tevreden, en de 35 mm ga ik ook halen vanaf ze binnenzijn bij de lokale fotoboer.Vis schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:19:
[...]
En omdat ie een ingebouwde scherpstelmotor heeft, wat het mogelijk maakt voor de D40 etc om AF te gebruiken.. Denk dat ie daarom ook wat duurder is..
Ok dat ik iets geks zeg over de prijs... Maar zeg ik nu echt iets heel geks als ik een 50mm wil met weinig scherpte diepte maw zo'n groot mogelijk diafragma.Just_I schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:53:
Je zoekt iets tussen de 100-200mm en je denkt zelf aan een 50mm (1.4 of 1.8)
Als je een zoom lens zoekt voor die lengte zou je kunnen denken aan een (van goedkoop naar duurder):
- Sigma 70-300 Macro
- Nikkor AF-S 55-200 VR
- Nikkor AF-S 30-700 VR
- Sigma 70-200 F2.8
- Nikkor 70-200 VR F2.8
Als je op zoek bent naar een prime:
- Nikkor 85mm F1.8
- Nikkor 105mm F2.0
- Nikkor180mm F2.8
Maar ik zat dus aan een prime te denken...
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Een 50/1.8 is een leuke lens voor een mooi prijsje, moeilijk om daar een miskoop aan te doen. En mocht je 'm weer kwijt willen, op MP ben je 'm zo voor 80-90 euro weer kwijt, schade max 20 euro...
die heb ik ook gehad... nadat ik m'n lens opnieuw dr op had gedraaid nooit meer last van gehadWijnands schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 00:08:
In ieder geval 1 oorzaak gvonden van de F-- error:
http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=31265092
Wel zorgen dat je lens goed vast zit.
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
http://www.youtube.com/watch?v=cq8oLt3p9-A
Kijk wel ff in HD natuurlijk, dan heb je redelijke kwaliteit. Natuurlijk moet je er op letten dat het ietwat mindere kwaliteit is dan het origineel ivm youtube..
Dit hebben we voor school geschoten met mijn D90 en de kitlens 18-105. Met behulp van een videocrane en een tripod.
Zelf ook al eens geprobeerd, stil onderwerp te filmen, gewoon in liveview laten focussen en daarna op "ok" rammen werkt prima.
Verwijderd
Deze kwam voorbij in een ander topic.Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:49:
Heeft er iemand enig idee over welke handstrap er bruikbaar is op de D90, want ik vind het ietswat onhandig met de nekstrap. Ik heb ook wel een MB-D80, weet niet of dit iets uitmaakt?
Hier komt ooit nog wat te staan..
Verwijderd
Verwijderd
die verkoper heeft in zijn winkel ook een model voor de D90 .en anders moet je hem ff mailen of bellen zijn nummer en mail kan je @ zijn e-bay store.Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:15:
Had ik al gezien, maar ik zoek een modelnummer ofzo, zodat ik hem nog kan opzoeken, want op die link staat er alleen handgrip voor Nikon, meer niet. Toch bedankt Xyzer.
http://cgi.ebay.nl/Nikon-...A12%7C39%3A1%7C240%3A1318
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2009 22:41 ]
Verwijderd
Verwijderd
http://www.kamera-express...page=product&product=3355Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:51:
iemand enig idee wat die normaal ergens anders zoals bij konijnenberg of kameraexpress kost? Ik vind hem niet meteen terug.
74 euro
http://www.fotokonijnenbe...andstrap_voor_f4_f90.html
111 euro
hij lijkt een beetje op de tweede.maakt mij verder niet uit .werkt igg prima.
Verwijderd
OT: Ik ben helemaal verliefd op de D90, ik heb hem nu ongeveer 2 maanden, en ik ben hem nu volledig gewoon. Ik vertrek nu op 5 daagse naar slovenië, waar ik hem aan een volledige test kan onderwerpen, ook het filmen zal gebruikt worden om een blog bij te houden.
Verwijderd
als je vergelijk dat je op e-bay voor een merklozen al rond de 14-16 euro moet neer tikken vind ik dat nog wel mee vallen .ik had dat ding al een halfjaar eerder moeten halen.Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:21:
Ok, gewoon een algemene Nikon eigenlijk, Vind het nog wel veel geld. Moet toch iets goedkoper op te vinden zijn.
OT: Ik ben helemaal verliefd op de D90, ik heb hem nu ongeveer 2 maanden, en ik ben hem nu volledig gewoon. Ik vertrek nu op 5 daagse naar slovenië, waar ik hem aan een volledige test kan onderwerpen, ook het filmen zal gebruikt worden om een blog bij te houden.
Dealextreme .com heeft een matin handstrap voor $16.41 iets van 12,60 in euroVerwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 23:21:
Ok, gewoon een algemene Nikon eigenlijk, Vind het nog wel veel geld. Moet toch iets goedkoper op te vinden zijn.
(dollar is weer gestegen of de ΕΥΡΩ weer gedaald)
Verwijderd
Denk dat ik hem maar ff terug laat sturen want dit gaat nergens over...
Ik heb de Ultra II SDHC 4gb.
Kan ik dan niet de film modus gebruiken?
Tweede: kan met zowat elke kaart. Ik heb 2gb el-cheapo kaartjes van de aldi waarmee het gewoon werkt. Je kan alleen wel max 5 min schieten (met elke kaart is dat zo), het wegschrijven na die 5 min zal wat langer duren met langzamere kaartjes denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door NickH op 20-04-2009 00:28 ]
Ik las het namelijk op cameranu.nl bij de specs
sinds vorige week heb ik ook deze camera in mn bezit (na overstap van een d60) hoop dingen inmiddels uitgevogeld alleen nog niet hoe ik hetvolgende uitzet:
op het top display geeft hij altijd aan hoeveel foto's je nog op de huidige kaart kan schieten, alleen in de handleiding heb ik niet kunnen vinden hoe ik dit uitzet. iemand een idee?
tnx
[Edit] Timingggg
[ Voor 6% gewijzigd door Brad Pitt op 20-04-2009 11:14 ]
Nickname does not reflect reality
Wat is wijsheid, een Body kopen, en de lenzen gebruiken die ik nu heb.
Of een Kit kopen, met 18-105 ofzo.?
Het scheelt enorm qua prijs, en als ik de D40 nog kan verkopen samen met de kitlens kan ik natuurlijk beter een D90 Kit kopen.. weet het even niet meer..
Maar is er kwaliteits verschil tussen de 18-55 en de 18-105 (die je bij de Kit krijgt?)
Hij zal wel zeker steviger zijn enzo..
Verwijderd
En diegene die je niet wilt verkoop je dan gewoon met je D40.
Er zijn volgens mij 3 18-55 kitlenzen: 18-55 type I de eerste. 18-55 type II de verbeterde en de 18-55 VR. Waarbij de laatste 2 volgens mij de betere zijn.
D40 body gaat zonder kitlens zal niet veel mensen op marktplaats aanspreken. Ook gezien de doelgroep: starters.
Los daarvan snap ik de keuze van overstap niet als je nu voor de D90 wil gaan terwijl je wel je kitlens van de D40 wil houden. Waar loop je dan tegen beperkingen aan bij de D40? op de body?
idd zullen de batt niet snel leeglopen ik moet er meer aan wennen denk ik lol, ik denk steeds dat ik hem uit moet zettenWijnands schreef op maandag 20 april 2009 @ 11:13:
Dat kun je volgens mij niet uitzetten. Waarom zou je dat willen trouwens?
Op de Body o.a. ja..littlejoannes schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:30:
Gaat nu eigenlijk over lenzen en daar is een eigen topic voor maar toch even dan:
Er zijn volgens mij 3 18-55 kitlenzen: 18-55 type I de eerste. 18-55 type II de verbeterde en de 18-55 VR. Waarbij de laatste 2 volgens mij de betere zijn.
D40 body gaat zonder kitlens zal niet veel mensen op marktplaats aanspreken. Ook gezien de doelgroep: starters.
Los daarvan snap ik de keuze van overstap niet als je nu voor de D90 wil gaan terwijl je wel je kitlens van de D40 wil houden. Waar loop je dan tegen beperkingen aan bij de D40? op de body?
Ik ben nu haast genoodzaakt om lenzen te kopen die een scherpstelmotor hebben, daar heb ik met de D90 geen last van, ander punt is 12 MP i.p.v. 6... Waarbij ik op A3 mooie prints krijg (doe de fotovakschool, dus daar is het bijna noodzakelijk)
HDR is ook niet mogelijk op de D40 by the way.. wat me wel echt boeit
De film functie is voor mij niet zo belangrijk, eerder een leuke toevoeging.
Verder kan de D90 hogere ISO's aan.
Ik denk dat ik toch voor een kitpakket ga kiezen, en zoals je al zegt idd kan ik dan de D40 met 18-55 nog wel op marktplaats kwijt.
Thanks voor de info.
6 naar 12 mp merk je echt minder dan je denkt. Onthoud dat het een vermenigvuldiging van lengte en breedte is, krijgt dus niet 2x zo lang EN 2x zo breed. Als ik het goed herinner schoot de D40 ergens 3000px breedt en de D90 4000px. Ik heb trouwens genoeg op A3 geprint met mijn D40 zonder echt te zien dat het "maar" 6mp was.Vis schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:10:
[...]
Op de Body o.a. ja..
Ik ben nu haast genoodzaakt om lenzen te kopen die een scherpstelmotor hebben, daar heb ik met de D90 geen last van, ander punt is 12 MP i.p.v. 6... Waarbij ik op A3 mooie prints krijg (doe de fotovakschool, dus daar is het bijna noodzakelijk)
HDR is ook niet mogelijk op de D40 by the way.. wat me wel echt boeit
De film functie is voor mij niet zo belangrijk, eerder een leuke toevoeging.
Verder kan de D90 hogere ISO's aan.
Ik denk dat ik toch voor een kitpakket ga kiezen, en zoals je al zegt idd kan ik dan de D40 met 18-55 nog wel op marktplaats kwijt.
Thanks voor de info.
Daarnaast... HDR niet mogelijk op D40? Wat kan een D90 dan wat een D40 niet kan? Auto bracket? Er zijn genoeg mensen die met een D40 prachtige HDR foto's maken, enige wat je hoeft te doen is zelf aan de exposure dial te draaien, schieten, draaien, schieten, en klaar. Het enige wat de D90 toevoegd is dat je de knop ingedrukt kan houden (luie mensen hdr
Dat de D90 hogere ISO's kan schieten zonder te zweten, ben ik zeker met je eens. Durf nu op feestjes zonder blikken of blozen op ISO1600 te schieten, zelfs vaak op 3200 voor de overzichtjes om lekker veel licht te vangen
Het is toch ook niet zo dat er echt energie wordt gebruikt door DSLR's als het scherm uitstaat? Gebeurt toch alleen bij het scherpstellen e.d.? Heb mn D40 ook 's weekje ofzo aan laten staan zonder dat ik t wist. Batterij was nog gewoon vol.Wijnands schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:07:
Heb 't met de d50 's gepresteerd om dat ding echt drie weken continue aan te hebben, gewoon niet uitgezet tussen 't schieten door. Nauwelijks wat van gemerkt op de batterij. Verwacht niet dat dat anders is bij de D90
De high ISO van de D90 is echt z'n partypiece - mede door zn grotere pixels doet hij het significant beter dan toch al behoorlijk geprezen Canon-equivalenten, en gaat zelfs voorbij aan Canon's 10MP sensor uit de 1000/400/40D.NickH schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:30:
[...]
Dat de D90 hogere ISO's kan schieten zonder te zweten, ben ik zeker met je eens. Durf nu op feestjes zonder blikken of blozen op ISO1600 te schieten, zelfs vaak op 3200 voor de overzichtjes om lekker veel licht te vangen
Vraagje: op het lcd schermpje wordt als de cam uitstaat constant het aantal foto's aangegeven wat je nog kan maken..
gaat hier de batt niet van leeg?
Ja, na een jaartje of vijf.Vis schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:11:
Sinds gisteren een D90 en wat is dat een heerlijk ding!
Vraagje: op het lcd schermpje wordt als de cam uitstaat constant het aantal foto's aangegeven wat je nog kan maken..
Gefeli!Vis schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 12:11:
Sinds gisteren een D90 en wat is dat een heerlijk ding!
Vis, scrol 's iets omhoog, is heel kort geleden nog besproken.Vraagje: op het lcd schermpje wordt als de cam uitstaat constant het aantal foto's aangegeven wat je nog kan maken..
Dank uWijnands schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 15:02:
[...]
Gefeli!
[...]
Vis, scrol 's iets omhoog, is heel kort geleden nog besproken.
Oja ik had het over het hoofd gezien, over het lcd schermpje

Maja dan is het goed, vind het wel fijn dat je kan zien hoeveel je nog kan schieten eigenlijk!
Had met andere camera's nog wel 's dat je snel een foto wilde maken, cam aan, richten, geen geheugenkaartje, zit nog in de reader ofzo.
edit://
Hij heeft de MB-D80 batterygrip er aan hangen. Batterij zou opgeladen moeten zijn. Maar hij kan dus geen foto's maken. En komt ook de menu's niet in.
[ Voor 24% gewijzigd door Noxa op 25-04-2009 15:07 ]
Verwijderd
http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157617202542985/
Is snel samengeraapt, ik zal de volgende maanden de fotos nog wel wat beter uitwerken, maar ik ben er ENORM tevreden over.