Even de contact puntjes schoonmaken binnen in de body van de D90 anders even de d90 resetten..Noxa schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 14:49:
Hulp gevraagd. Vriend van me zit in het buiteland. Maar heeft een probleem met z'n D90. De batterij indicator in het display boven op de camera knippert. Hij knippert afwisselend vol/leeg. De hand leiding zegt niks over deze melding. Heeft iemand een idee?
edit://
Hij heeft de MB-D80 batterygrip er aan hangen. Batterij zou opgeladen moeten zijn. Maar hij kan dus geen foto's maken. En komt ook de menu's niet in.
Grmbl, gister tijdens het vliegtuigspotten constant F-- errors met sigma 70-200 en 2.0 TC. Na het unmounten en schoonmaken van contactpunten van zowel lens als TC ging het iets beter, maar niet echt iets om blij van te worden
zijn er al workarounds voor als je wilt filmen met wat meer scherptediepte... dus het diafragma kleiner wilt maken?
zo'n überkrappe DOF is nl. lang niet altijd handig
zo'n überkrappe DOF is nl. lang niet altijd handig
Nikon D7000
Kan je in Aperture Priority niet een kleiner diafragma kiezen? Nooit naar gekeken trouwens. Wel eens gelezen over de work arounds voor bekende problemen, maar kan de site niet zo snel meer vinden.
helaas niet nee... standaard filmt de D90 met het diafragma vol open... en dat valt in de camera bij mijn weten iig niet te veranderenNickH schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 22:57:
Kan je in Aperture Priority niet een kleiner diafragma kiezen? Nooit naar gekeken trouwens. Wel eens gelezen over de work arounds voor bekende problemen, maar kan de site niet zo snel meer vinden.
Nikon D7000
Las een trucje dat als je een AI lens gebruikt en deze op een kleiner diafragma insteld, het wel werkt. Je moet wel allemaal truucjes uithalen om dit te laten werken geloof ik. Anyway, goed nieuws over de moviemode:
edit:
Volgens deze site:
(bron)“We are working on an update to these equipments to allow manual selection of shutter speeds and ISO during D-Movie mode and more, we don’t have a specific date but we are working on it. We have had customers with the same concern and we are trying to improve on this firmware update.”
edit:
Volgens deze site:
En verderop een stuk over filmen:The Lowdown on Nikon's D-Movie Mode:
Simply put, it's not what we (most of us DVXusers) expected it to be. We all wanted, or thought that the camera would include, manual controls similar to its DSLR half and even assumed that Nikon's press release on ISO ratings and such meant that we would be able to control, in moderate amounts, aspects of the camera's image acquisition.
We were wrong, but that's okay. What you do have control over:
-- Manual Aperture: In Aperture Priority (A) mode or Full Manual Lenses
-- Picture Controls: Sharpness, contrast, saturation, etc. It all applies
-- Custom Curves via NikonNX Software for maximum control during image acquisition (more on this in post four)
-- Exposure Value (EV +/-) for quick and "dirty" adjustments.
-- 720p or SD shooting modes
-- Record! AT least this is manual right?
What youd do NOT have control over but you wish you did:
-- *Seperate Manual ISO adjustment
-- *Seperate Manual Shutter Adjustment
Alright, stop wastin' my time! Tell me how to get a cleaner image!
After all of that readin' you're gonna be dissapointed with me.
The ONLY thing you need to get a great image is a manual lens, a constant and variable light source and an understandin' (semblance of) what the heck the Camera wants to do and what YOU want it to do; basically what I briefly outlined in the last pair of posts.
That's it. That's all. No matter what method you use, the key ingredient to repeatable results will be a Manual Lens.
After you're done being mad at me, strap on a Nikon Nikkor 50/1.4 (or Similar) and try this:
1. Without engaging LV mode, set the camera in Manual Mode. If you're already in Live View, exit. NOTE: The Viewfinder will automatically disengage the meters (AE-L (hold)) If you wait too long. The original time is four (4) seconds. You can set the time-limit to a longer length by going to: Menu > Custom Settings (Pencil Icon) > C (Timers/Ae-Lock) > Auto Meter-off Delay > Select amount of time.
2. Turn on AE-L (hold), you can check to see if it's active by peerin' into the viewfinder for the AE-L icon.
3. Close your Iris down to an f5.6 ~ 8
4. Aim the camera at a wall or surface that's brightly lit. It should not be blown out, but bright. ....I would say just about sixty-percent (60%) Exposed or a little more.
5. Activate LV mode.
6. Open the Iris to a 2.8 or 1.4 and check the cleanliness. Not to mention the 1/30 ~ 1/60th shutter. Mmmmm. Delightful.
If you did this right, you should be able to point the camera at an underexposed area (little shadow, etc) with the lens wide open and see very little to NO noise at all. If I had to guess, this is ISO 200 ~ 320.
What just happened!? OMG CLEAN
You just told the Camera what the perfect exposure for your shooting scenario was. And, because it was already AE-L (LOCK)'d before you switched over to LV, it didn't have time to backtalk you.
Here's the breakdown.
1. You told the camera that, at f5.6, this certain amount is what I want to be exposed perfectly.
2. The Camera, because it was AE-L (LOCK)'d prior to, doesn't have more than a second to look at the wall and adjust the shutter speed before the AE-L kicks in and denies it a chance to move the ISO higher. This is my theory. I would like others to look at it and tell me if what I'm seeing is true. I have a reason for not being sure about that I outline in the next section: how to get slightly Higher ISOs.
3. By using a Manual lens, you do NOT have to switch out of LV mode and ruin that exposure or ISO setting. You can now open the Iris up or close it however you see fit.
And there you have it. A Clean D90 Video Image.
[ Voor 90% gewijzigd door NickH op 26-04-2009 00:08 ]
verhip...
kom er nu idd achter
dat als ik m'n diafragma instel voordat ik naar liveview ga dat ie 'm dan wel op het juiste diafragma zet op het moment dat ik 'm op liveviewmodus zet... eenmaal in liveview past ie het diafragma niet meer aan als ik die wil aanpassen.
pfiew
was ff bang dat ik de rest van m'n leven met een superkrappe DOF moest filmen...
THNX voor alle info!
p.s. had vanavond al wel zitten pielen met een m42 F1.8 50mmlens waarop het diafragma handmatig vast te zetten was icm nikon adaptertje... dat werkt wel.
p.s. valt me wel op dat ie m'n nikon 50mm F1.8 niet helemaal dicht wil knijpen dit f22... zal wel te donker worden binnen dan
kom er nu idd achter

pfiew

THNX voor alle info!
p.s. had vanavond al wel zitten pielen met een m42 F1.8 50mmlens waarop het diafragma handmatig vast te zetten was icm nikon adaptertje... dat werkt wel.
p.s. valt me wel op dat ie m'n nikon 50mm F1.8 niet helemaal dicht wil knijpen dit f22... zal wel te donker worden binnen dan
[ Voor 11% gewijzigd door veryip op 26-04-2009 00:36 ]
Nikon D7000
Nick, is je body niet helemaal goed ?NickH schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 16:33:
Grmbl, gister tijdens het vliegtuigspotten constant F-- errors met sigma 70-200 en 2.0 TC. Na het unmounten en schoonmaken van contactpunten van zowel lens als TC ging het iets beter, maar niet echt iets om blij van te worden
Ik meen dat je deze problemen ook ook gehad hebt met je 17-50 ?
Heb het eigenlijk alleen met third party lenzen, heb ook een tijd met mijn 18-70 op mijn D90 gemount gelopen en die gaf _nooit_ problemen.
M'n tammy gaf in het begin problemen, recentelijk niets meer gehad.
Sigma en TC was afgelopen vrijdag best prutsen, maar na het allebei unmounten, contacten afvegen en weer mounten bleef het probleem ook weg.
Betwijfel of het opsturen van m'n D90 veel zal oplossen, behalve het feit dat ik een tijdje niet kan werken
M'n tammy gaf in het begin problemen, recentelijk niets meer gehad.
Sigma en TC was afgelopen vrijdag best prutsen, maar na het allebei unmounten, contacten afvegen en weer mounten bleef het probleem ook weg.
Betwijfel of het opsturen van m'n D90 veel zal oplossen, behalve het feit dat ik een tijdje niet kan werken
Wat gek is dat zeg,.. ik heb er niks geen problemen mee op m'n D40.
Is er misschien een nieuwe firmware te krijgen voor de D90 ? Misschien loopt ie wat achter ?
Blijft wel vreemd dat je dit met je 17-50 en je 70-200 hebt, neem aan dat je dit nooit had op de D40 ?
Is er misschien een nieuwe firmware te krijgen voor de D90 ? Misschien loopt ie wat achter ?
Blijft wel vreemd dat je dit met je 17-50 en je 70-200 hebt, neem aan dat je dit nooit had op de D40 ?
Is er al iemand die een GP-1 heeft aangesloten op z'n D90 voor Geotaggen, ik ben namelijk een paar dingen aan het uitzoeken voorafgaand aan het eventueel aankopen hiervan, maar heb daar nog geen duidelijkheid over gekregen op internet..
- Je kunt de GPS unit aan laten staan, zelfs wanneer je je camera uitzet. Met behulp van de standaard bij de D90 geleverde accu, houdt hij dit een dag (of 2) vol, wanneer je ook nog pakweg 300 foto's met de camera maakt? De GP-1 wordt immers gevoed vanuit de camera.
- Moet je, iedere keer dat je de camera aanzet, eerst bij de settings van de GPS, onder het kopje 'location', afwachten tot je een fix hebt en de coordinaten ziet, voordat je een foto kunt nemen met GPS, of kun je gewoon de camera aanzetten en wachten tot het indicatorledje op de GP-1 groen oplicht en een foto maken?
- Wordt geodata direkt in de EXIF van je foto weggeschreven wanneer je een foto maakt, of dien je achteraf nog een handeling (op de computer) te verrichten om het te koppellen?
- Wordt de geodata gebruikt van het moment dat je de foto maakt of zit er een delay in?
- Op de GP-1 zit ook een (mini) USB connector. Ik lees dat je de GP-1 via deze connector ook van stroom kunt voorzien (en zodoende de camera accu niet extra belasten), MAAR dient deze connector ook nog voor iets anders?
Als er verder nog byzonderheden/opmerkingen zijn bij het gebruik van de GP-1, dan lees ik die ook graag!
- Je kunt de GPS unit aan laten staan, zelfs wanneer je je camera uitzet. Met behulp van de standaard bij de D90 geleverde accu, houdt hij dit een dag (of 2) vol, wanneer je ook nog pakweg 300 foto's met de camera maakt? De GP-1 wordt immers gevoed vanuit de camera.
- Moet je, iedere keer dat je de camera aanzet, eerst bij de settings van de GPS, onder het kopje 'location', afwachten tot je een fix hebt en de coordinaten ziet, voordat je een foto kunt nemen met GPS, of kun je gewoon de camera aanzetten en wachten tot het indicatorledje op de GP-1 groen oplicht en een foto maken?
- Wordt geodata direkt in de EXIF van je foto weggeschreven wanneer je een foto maakt, of dien je achteraf nog een handeling (op de computer) te verrichten om het te koppellen?
- Wordt de geodata gebruikt van het moment dat je de foto maakt of zit er een delay in?
- Op de GP-1 zit ook een (mini) USB connector. Ik lees dat je de GP-1 via deze connector ook van stroom kunt voorzien (en zodoende de camera accu niet extra belasten), MAAR dient deze connector ook nog voor iets anders?
Als er verder nog byzonderheden/opmerkingen zijn bij het gebruik van de GP-1, dan lees ik die ook graag!
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Nog niet gekeken naar firmware, maar volgens mij is er nog geen nieuwe.Alfa_146 schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:27:
Wat gek is dat zeg,.. ik heb er niks geen problemen mee op m'n D40.
Het is niet zo vreemd dat het alleen met third party lenzen zijn, die hebben het hele systeem van Nikon moeten reverse engineeren om de mount na te bouwen, er kunnen dus bugs in zitten oid.
De 17-50 had ik nog niet ten tijde van mijn D40, de TC ook niet. Wel had ik de 70-200 van sigma al en heb ik een sigma 70-300 gehad, daarmee beide nooit problemen gehad op mijn D40. Combo D90 - 70-200 (zonder TC) heeft ook nog geen problemen opgeleverd tot op heden. Het irritante is dat als ik aan de TC en lens draai in de mount dat ze het daarna gewoon weer doen, alleen op een bepaalde stand lijkt het problemen te geven.
Heb er sinds een paar maand één...carnager schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:31:
Is er al iemand die een GP-1 heeft aangesloten op z'n D90 voor Geotaggen, ik ben namelijk een paar dingen aan het uitzoeken voorafgaand aan het eventueel aankopen hiervan, maar heb daar nog geen duidelijkheid over gekregen op internet.
300 foto's is absoluut geen probleem! Ik heb het er een lang weekend op een accu mee uitgehouden +/- 600 foto's.- Je kunt de GPS unit aan laten staan, zelfs wanneer je je camera uitzet. Met behulp van de standaard bij de D90 geleverde accu, houdt hij dit een dag (of 2) vol, wanneer je ook nog pakweg 300 foto's met de camera maakt? De GP-1 wordt immers gevoed vanuit de camera.
Met of zonder fix.... gewoon schieten! Fix duurt cold een seconde of 20, hot 1 à 2 seconden.- Moet je, iedere keer dat je de camera aanzet, eerst bij de settings van de GPS, onder het kopje 'location', afwachten tot je een fix hebt en de coordinaten ziet, voordat je een foto kunt nemen met GPS, of kun je gewoon de camera aanzetten en wachten tot het indicatorledje op de GP-1 groen oplicht en een foto maken?
Alles staat in de EXIF-data, nabewerking niet nodig.- Wordt geodata direkt in de EXIF van je foto weggeschreven wanneer je een foto maakt, of dien je achteraf nog een handeling (op de computer) te verrichten om het te koppellen?
Geen enkel verschil, dus geen delay.- Wordt de geodata gebruikt van het moment dat je de foto maakt of zit er een delay in?
Heb dat een keer op mijn PC aangesloten.... PC ziet het als GPS device, alleen zijn er nog geen drivers. Nikon heeft we wel aangekondigd!- Op de GP-1 zit ook een (mini) USB connector. Ik lees dat je de GP-1 via deze connector ook van stroom kunt voorzien (en zodoende de camera accu niet extra belasten), MAAR dient deze connector ook nog voor iets anders?
Aansluiiting op de body ban de D90 is niet handig.... steekt uit, waardoor je de stekker van GP-1 er uit moethalen wanneer je de camera in een paraattas oid stopt.Als er verder nog bijzonderheden/opmerkingen zijn bij het gebruik van de GP-1, dan lees ik die ook graag!
Verder leuk speeltje! Via MyPictureTown van Nikon projecteer je de foto's direct in GooglaMaps wanneer je op het aardbolletje klikt.
Hmm vreemd probleempje.. Heb vanavond wat foto's in Z/W geschoten, maar als ik het kaartje in mn cardreader stop en via Bridge wil bekijken, zijn ze gewoon in Standaard kleur beeldinstelling
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Ik ben geïnteresseerd om deze camera te kopen maar twijfel een beetje tussen lenzen. Ik heb op http://www.digital-slr-guide.com/ gelezen dat VR lenzen (Vibration Reduction) minder geschikt zijn voor bewegende voorwerpen te fotographeren.
Ik ben van plan om met deze dslr vooral gewone foto's (landschappen en portretten) te nemen, maar ik vind het ook erg belangrijk dat mijn actiefoto's goed lukken evenals foto's in bvb een kerk, waar weinig natuurlijk licht is en de flits geen nut heeft.
Ik las dus op deze site dat VR lenzen minder goede actiefoto's nemen maar wel veel betere foto's in de schemering, waar langere sluitertijden noodzakelijk zijn.
Jammer genoeg staat mijn budget het mij niet toe om gewoon een lens van beide types te kopen.
Ik vroeg mij af of jullie ervaring hadden met VR lenzen in combinatie met actiefotographie (in mijn geval vooral foto's van paarden op jumpingwedstrijden).
Hartelijk bedankt op voorhand
Ik ben van plan om met deze dslr vooral gewone foto's (landschappen en portretten) te nemen, maar ik vind het ook erg belangrijk dat mijn actiefoto's goed lukken evenals foto's in bvb een kerk, waar weinig natuurlijk licht is en de flits geen nut heeft.
Ik las dus op deze site dat VR lenzen minder goede actiefoto's nemen maar wel veel betere foto's in de schemering, waar langere sluitertijden noodzakelijk zijn.
Jammer genoeg staat mijn budget het mij niet toe om gewoon een lens van beide types te kopen.
Ik vroeg mij af of jullie ervaring hadden met VR lenzen in combinatie met actiefotographie (in mijn geval vooral foto's van paarden op jumpingwedstrijden).
Hartelijk bedankt op voorhand
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Je kan VR toch ook uitzetten als je dat wilt bij bepaalde situaties?
Inderdaad, is gewoon een extra schakelaartje op de lens.Vis schreef op maandag 27 april 2009 @ 07:15:
Je kan VR toch ook uitzetten als je dat wilt bij bepaalde situaties?
De D90 kit is deze week in de aanbeiding bij Media Markt Groningen voor €899,- Echter is er vanavond een actie met 10% extra korting!!
Kost hij dus nog maar €809,-
Kost hij dus nog maar €809,-
De discussie over CaptureNX vs Lightroom en de kleur-'problemen' is hier te vinden: Kleurverschil CaptureNX/Lightroom
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
edit: knip, ben er uit.
[ Voor 110% gewijzigd door thefox154 op 04-05-2009 19:40 ]
Verwijderd
Ikzelf heb nog een vraagje omtrent de GPS UNit GP-1. Kan ik hiervan ook de logs uilezen met een of ander programma? Op die manier kan ik deze GPS meenemen om te gebruiken als ik foto's maak met mijn veel kleinere compact camera, de logs uitlezen en die matchen aan de foto's gemaakt met mijn compact camera.
Volgens mij wordt er alleen maar GPS data opgeslagen bij het nemen van een foto, dus niet elke x minuten. Als je 1-op-1 steeds een foto met je D90 EN compact maakt kan het dus, maar niet als je je D90 in je tas laat zitten, volgens mij.
Verwijderd
Dat klinkt inderdaad logisch. Nu een hele stomme vraag maar kan zo'n GPS logger ook tagging doen op RAW images? Of bevatten die geen Exif data?NickH schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 00:41:
Volgens mij wordt er alleen maar GPS data opgeslagen bij het nemen van een foto, dus niet elke x minuten. Als je 1-op-1 steeds een foto met je D90 EN compact maakt kan het dus, maar niet als je je D90 in je tas laat zitten, volgens mij.
Zit nu toch wel te twijfelen of ik niet beter dan een aparte GPS logger kan kopen. Die kan ik overal mee gebruiken.
Raw bevat gewoon exif info, inclusief gps data.
Voordeel van een GP-1 is dat de info direct in je foto komt en dat je dus niet achteraf hoeft te prutsen met software om de gps data erin de interpoleren.
Voordeel van een losse unit is dat je 'm inderdaad ook voor andere dingen kan gebruiken.
Er zijn trouwens ook third party gps units die op de D90 passen, even goed zoeken, kan zo de helft schelen.
Voordeel van een GP-1 is dat de info direct in je foto komt en dat je dus niet achteraf hoeft te prutsen met software om de gps data erin de interpoleren.
Voordeel van een losse unit is dat je 'm inderdaad ook voor andere dingen kan gebruiken.
Er zijn trouwens ook third party gps units die op de D90 passen, even goed zoeken, kan zo de helft schelen.
Geotaggen is leuk maar je moet het, vind ik, wel verrekte serieus nemen voordat je de gp-1 aanschaft. Helft van de prijs heb je een bluetooth logger die je ook nog 's icm je smartphone/pda kunt gebruiken om te navigeren. Dat prijsverschil doe ik het combineren zelf wel en hou ik m'n hotshoe vrij.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Weer zo'n mooi voorbeeld wat je met een D90 aan video kan schieten. Nog een commercial van Martin Crespo: http://www.youtube.com/watch?v=rCIiPn43tTg
Prachtig idd, en dat met de D90 
Ik vind het heerlijk om met mijn D90 en 50mm in donkere omstandigheden (feestjes, kroegen etc) filmpjes te maken.. de kwaliteit is echt sfeervol
Ik vind het heerlijk om met mijn D90 en 50mm in donkere omstandigheden (feestjes, kroegen etc) filmpjes te maken.. de kwaliteit is echt sfeervol
Net bezig met de d90 + 18-105vr, geweldige camera erg blij mee. Een paar vraagjes :
- Wordt de CA correctie ook toegepast in de Raw files die uit de d90 komen ? Ik heb even gekeken met een aantal foto's in lightroom en volgens mij zie ik geen verschil tussen de jpg en de raw qua CA.
- Morgen dus een aantal SDHC kaartjes aanschaffen, maakt het nog veel uit of ze class 4 of 6 zijn ?
- Is het mogelijk om bij de quickview van de foto, die net na het schieten op het schem verschijnt, de eventuele blownout highlights te zien te krijgen als knipperend rood o.i.d. zoals b.v. de pentax dat heeft ?
Bedankt !
- Wordt de CA correctie ook toegepast in de Raw files die uit de d90 komen ? Ik heb even gekeken met een aantal foto's in lightroom en volgens mij zie ik geen verschil tussen de jpg en de raw qua CA.
- Morgen dus een aantal SDHC kaartjes aanschaffen, maakt het nog veel uit of ze class 4 of 6 zijn ?
- Is het mogelijk om bij de quickview van de foto, die net na het schieten op het schem verschijnt, de eventuele blownout highlights te zien te krijgen als knipperend rood o.i.d. zoals b.v. de pentax dat heeft ?
Bedankt !
Verwijderd
Wat betreft de CA correctie kan ik je niet helpen, wel weet ik dat de geheugenkaartjes niet uitmaken.HaseMike schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 12:32:
Net bezig met de d90 + 18-105vr, geweldige camera erg blij mee. Een paar vraagjes :
Bedankt !
De highlights laten knipperen ging bij mijn D60 ook, maar de D90 doet dit blijkbaar niet meer.
Gevonden bedankt !, als je in de playback mode de highlight view selecteerd en dan verder gaat met schieten, komt de highlight view als quickview op na elke foto. Dat was de bedoelingRemy schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 13:09:
Highlights in de foto kan gewoon met de D90, even skippen door de playback opties bij het bekijken van een foto, dan moet het er tussen zitten
Verwijderd
Heb het nu ook, kijk, het blijft toch handig dit topic te volgen, ookal denk je dat je de meeste settings kent.
Ik word binnenkort (over 3 weken) de gelukkige eigenaar van de D90!
2 jaar geleden veel met de D40 en SB600 gewerkt, en nu toch maar de overstap maken naar deze. Zal hem voornamelijk gebruiken om natuurfoto's te maken hier in Noorwegen en af en toe wat partypics.
Het viel mij op dat fotokonijnenberg zo'n beetje de enige is die een "Fatbox" verkoopt, met o.a. een tas en geheugenkaart en HDMI-kabel. Jammer dat de tas er niet zo bijzonder uitzag....
Het viel mij op dat fotokonijnenberg zo'n beetje de enige is die een "Fatbox" verkoopt, met o.a. een tas en geheugenkaart en HDMI-kabel. Jammer dat de tas er niet zo bijzonder uitzag....
Viel mij ook op, konijn heeft hem er ook pas een paar dagen op. Dus waarschijnlijk zijn ze de eerste die de site lekker actueel houdt. Denk dat de rest wel zal volgen maar misschien eerst even bestaande voorraad uitverkoopt. Ik kan maar niet kiezen tussen de d90 en d5000, formaat vs meer features. Mijn verstand zegt D90 mijn gevoel d5000 voldoet. Nou nog maar weer is een dagje over denkenjvdgeest schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 08:15:
Ik word binnenkort (over 3 weken) de gelukkige eigenaar van de D90!2 jaar geleden veel met de D40 en SB600 gewerkt, en nu toch maar de overstap maken naar deze. Zal hem voornamelijk gebruiken om natuurfoto's te maken hier in Noorwegen en af en toe wat partypics.
De d5000 + 18-105 kost zo ongeveer hetzelfde op het moment als de d90+18-105. De keuze is dan simpel alleen al vanwege het geweldige scherm op de d90. De d90 heeft al een forse prijsdaling achter zich van dik 1200 euro tot aan nu 869. De d5000 is net geintroduceerd en moet dus nog gaan dalen.thefox154 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 09:03:
Ik kan maar niet kiezen tussen de d90 en d5000, formaat vs meer features. Mijn verstand zegt D90 mijn gevoel d5000 voldoet. Nou nog maar weer is een dagje over denken
Wat ik bedoel te zeggen, de d5000 is nu duur voor wat je krijgt en de d90 "goedkoop". Over een paar maanden zal de d5000 goedkoper moeten zijn dan de d90. Nu betaal je nog teveel.
Kan de D5000 ook niet enkel AF-S lenzen gebruiken om scherp te stellen?
Dus hij heeft geen ingebouwde scherpstelmotor!
Ook weer een reden om voor de D90 te gaan dan...
Dus hij heeft geen ingebouwde scherpstelmotor!
Ook weer een reden om voor de D90 te gaan dan...
Voordeel ? 2,7 inch met 230.000 pixels op de D5000 en 3,0 inch met 920.000 pixels op de D90. O.k. op de d5000 kan je het schermpje bewegen, terwijl je daarvoor op de d90 de hele camera moet bewegenVerwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 09:31:
Klopt. Voor zover ik kan zien heeft de D5000 alleen het schermpje als voordeel
Het vergelijk voor alle features kan je hier vinden : > klik < (stukje scrollen voor het vergelijk) De body van de d5000 is ook van beduidend mindere kwaliteit.
[ Voor 21% gewijzigd door HaseMike op 22-05-2009 09:51 ]
Het scherm van de d90 is de betere. Maar ik ben een ongelooflijke newbie met camera's. Ga ik scene instellingen missen of is de d90 intelligent genoeg om dit voor mij te corrigeren. Een super grote collectie objectieven ga ik ook niet aanleggen. Ik denk een mooi groothoek erbij. En tzt een keer een goede tele voor een safari.
Met mijn fz8 van panasonic gebruik ik bijv. landschap, nacht en beach scenes etc regelmatig. En de foto's zijn hiermee gewoon mooier dan wanneer ikzelf/of de autmatische piloot van de camera pruts. Nu hoef ik na de hand niet veel meer na te bewerken. In raw schieten zal ik alleen op de echt bijzondere momenten doen. Als ik terug kom van een maand reizen zie ik mezelf nooit 800 fotos nabewerken. De aanschaf wordt dan ook puur en alleen gedaan voor kwaliteit fotos op Vakantie. De pixeldichtheid en de details laten te wenzen over op de fz8. De keuze voor Nikon ivm met de moviemodus. Inmiddels een aantal maanden ervaringen met de k20d van Pentax.
ps. bij mediamarkt lijkt de zoeker van Nikons niet helder, zelfs onduidelijk. Ik neem aan dat dit door techniek komt en wanneer men de camera aanzet deze wel helder is? De canon zoekers zijn namelijk glas en glashelder.
Met mijn fz8 van panasonic gebruik ik bijv. landschap, nacht en beach scenes etc regelmatig. En de foto's zijn hiermee gewoon mooier dan wanneer ikzelf/of de autmatische piloot van de camera pruts. Nu hoef ik na de hand niet veel meer na te bewerken. In raw schieten zal ik alleen op de echt bijzondere momenten doen. Als ik terug kom van een maand reizen zie ik mezelf nooit 800 fotos nabewerken. De aanschaf wordt dan ook puur en alleen gedaan voor kwaliteit fotos op Vakantie. De pixeldichtheid en de details laten te wenzen over op de fz8. De keuze voor Nikon ivm met de moviemodus. Inmiddels een aantal maanden ervaringen met de k20d van Pentax.
ps. bij mediamarkt lijkt de zoeker van Nikons niet helder, zelfs onduidelijk. Ik neem aan dat dit door techniek komt en wanneer men de camera aanzet deze wel helder is? De canon zoekers zijn namelijk glas en glashelder.
[ Voor 10% gewijzigd door thefox154 op 22-05-2009 10:05 ]
kwestie van aan het scherpstelwieltje draaien bij de zoeker?
Nee hij heeft gewoon gelijk hoor, kwestie van de camera voorzien van wat juice in de vorm van een accu. Scherm wordt dan weer gewoon helder. Ik schrok me de eerste keer ook kapot moet ik zeggenVis schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:08:
kwestie van aan het scherpstelwieltje draaien bij de zoeker?
[ Voor 8% gewijzigd door Brad Pitt op 22-05-2009 10:15 ]
Nickname does not reflect reality
De d90 heeft nog diverse scene modes : Macro, portret, landschap, Sport en nacht portret. Verder kan je de P (=auto mode met program shift) mode gebruiken en b.v. zelf de kleuren/scherpte/contrast kiezen met de verschillende instelling, gaat erg snel. Zo kom je aan een hoop mogelijkheden zonder veel moeite.thefox154 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:03:
Het scherm van de d90 is de betere. Maar ik ben een ongelooflijke newbie met camera's. Ga ik scene instellingen missen of is de d90 intelligent genoeg om dit voor mij te corrigeren.
Als je eenmaal bekend bent met hoe belichting werkt (sluitertijd, diafragma, iso) dan gebruik je de scene modes niet meer. Is minder moeilijk dan het lijkt.
Raw schieten is erg leuk, vooral als je lightroom gebruikt. Daar kan je erg simpel en snel een standaard "ontwikkeling" instellen en die over tientallen foto's uitvoeren. Moet zeggen dat de jpeg engine van de D90 erg goed is, het kwaliteits verschil tussen de jpg's en de raw's is erg klein.
Als je echt weinig zin hebt om je te verdiepen (en dat is zeker toegestaan
[ Voor 9% gewijzigd door HaseMike op 22-05-2009 10:53 ]
Bedankt jongens, vandaag op pad gegaan. Ff de lokale mediamarkt onveilig gemaakt (wat was het daar druk bij de camera's, en wat een lul verhalen worden daar opgehangen, de consument die zich daar laat adviseren... ik heb er medelijde mee)
//offtopic:
letterlijk verhaal in korte samenvatting, klant vraag verschil tussen een d90 en d300 en d700 van Nikon. Verkoper: d700 heeft minder ruis dus u schiet hier automatisch veel mooiere foto's mee dan met de andere twee. Klant twijfelt, worden ze echt mooier? Jah meneer de foto's zullen van u scherm knallen. Klant, oke doe me die dan maar...
//einde offtopic.
Maar goed, ik begon nog heel even te twijfelen met de d40 van canon, die ligt toch ook wel erg fijn in de hand. Maar uiteindelijk besloten naar mijn vestand te luisteren en de d90 te kopen. Uiteraard niet bij mediamarkt, dus naar Smits in arnhem gegaan. Deze had nog 1 fatpack, van de week even de factuur overmaken via de zaak en dan kan ik de cam ophalen

Ik hou jullie op de hoogte
//offtopic:
letterlijk verhaal in korte samenvatting, klant vraag verschil tussen een d90 en d300 en d700 van Nikon. Verkoper: d700 heeft minder ruis dus u schiet hier automatisch veel mooiere foto's mee dan met de andere twee. Klant twijfelt, worden ze echt mooier? Jah meneer de foto's zullen van u scherm knallen. Klant, oke doe me die dan maar...
//einde offtopic.
Maar goed, ik begon nog heel even te twijfelen met de d40 van canon, die ligt toch ook wel erg fijn in de hand. Maar uiteindelijk besloten naar mijn vestand te luisteren en de d90 te kopen. Uiteraard niet bij mediamarkt, dus naar Smits in arnhem gegaan. Deze had nog 1 fatpack, van de week even de factuur overmaken via de zaak en dan kan ik de cam ophalen
Verwijderd
en die verkoper heeft ze bonus binnenthefox154 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:43:
Bedankt jongens, vandaag op pad gegaan. Ff de lokale mediamarkt onveilig gemaakt (wat was het daar druk bij de camera's, en wat een lul verhalen worden daar opgehangen, de consument die zich daar laat adviseren... ik heb er medelijde mee)
//offtopic:
//einde offtopic.
Maar goed, ik begon nog heel even te twijfelen met de d40 van canon, die ligt toch ook wel erg fijn in de hand. Maar uiteindelijk besloten naar mijn vestand te luisteren en de d90 te kopen. Uiteraard niet bij mediamarkt, dus naar Smits in arnhem gegaan. Deze had nog 1 fatpack, van de week even de factuur overmaken via de zaak en dan kan ik de cam ophalen![]()
![]()
Wellicht had de beste man gewoon nog het zetje van de verkoper nodig? En kan hij aan zijn vrouw zeggen: Ja maar volgens de verkoper was deze gewoon het beste!
Lijkt me niet dat een leek zich van 800-900 euro voor een exemplaar zich naar een dikke 2 mille laat praten in een gesprekje van 2 minuten. En zo ja, dan heeft die man een goede daad voor de economie gedaan.
Lijkt me niet dat een leek zich van 800-900 euro voor een exemplaar zich naar een dikke 2 mille laat praten in een gesprekje van 2 minuten. En zo ja, dan heeft die man een goede daad voor de economie gedaan.
Verwijderd
Tja, ik ging voor een sony a300 18-70 als eerste spiegelreflec naar de winkel, en kwam vervolgens gelukkig nog met een D90 18-200 thuis. Ook een upgrade van 1000 euro. Maar dan lag het niet aan de verkoper, maar aan dat ik mijzelf niet kon inhouden.littlejoannes schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:08:
Wellicht had de beste man gewoon nog het zetje van de verkoper nodig? En kan hij aan zijn vrouw zeggen: Ja maar volgens de verkoper was deze gewoon het beste!
Als je daar zo onbenullig binnenkomt dat je met een D700 vertrekt ipv een D90, alleen omdat de verkoper verteld dat meer knopjes beter is dan verdien je datVerwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:04:
[...]
en die verkoper heeft ze bonus binnenals leek wordt je daar dus genaait.
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
Dat vind ik een beetje kort door de bocht charops. De klant weet niet veel van het product en vertrouwd op de expertise van de verkoper. Als je dan als buitenstaander dat gesprek aanhoort, zou ik me diep schamen om wat er met die klanten wordt gedaan.
Ik zou zelfs tussen beide willen komen om te vragen hoeveel foto ervaring de verkoper heeft en hem maar eens voor blok zetten. De echte fotog's zullen klanten niet een te dure body aansmeren omdat ze weten dat ze daar toch niets mee kunnen.
Ik zou zelfs tussen beide willen komen om te vragen hoeveel foto ervaring de verkoper heeft en hem maar eens voor blok zetten. De echte fotog's zullen klanten niet een te dure body aansmeren omdat ze weten dat ze daar toch niets mee kunnen.
Het is kort door de bocht, en ik zou me inderdaad schamen.Sterker nog, ik stond van de week in een mediamarkt waar een verkoper de ergonomie van Nikon stond af te kraken, en het deed voorkomen alsof alleen Canon hierin investeerd. Ik heb op mijn lip staan bijten.NickH schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:49:
Dat vind ik een beetje kort door de bocht charops. De klant weet niet veel van het product en vertrouwd op de expertise van de verkoper. Als je dan als buitenstaander dat gesprek aanhoort, zou ik me diep schamen om wat er met die klanten wordt gedaan.

Maar toch, als jij volledig ongeïnformeerd even 2 ruggen neerlegt voor een D700 omdat je niet zelf even wat info opzoekt dan snap ik ook wel dat een verkoper zich rotlacht
Ik ben dan wel erg benieuwd welke lens erbij is gekocht, want de D700 in kit betekent ook nog eens een 24-70 van 1300 euro erbij. Dan wordt het prijsverschil al snel 2000 euro...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Voor de geinteresseerden: bij Dixons is de D90 met 18-105, 55-200 en nikon tas (zelfde als in fatbox zit) nu afgeprijsd naar naar 999 euro. Volgens mij een hele nette prijs voor een niet-webwinkel.
Ik heb hem zelf bijna aangeschaft omdat ik er ook nog personeelskorting bovenop krijg, maar kon me nog net inhouden. De twijfel tussen een D90 en een D300 is nog te groot.
Ik heb hem zelf bijna aangeschaft omdat ik er ook nog personeelskorting bovenop krijg, maar kon me nog net inhouden. De twijfel tussen een D90 en een D300 is nog te groot.
om dan een beetje reclame te maken, in Arnhem bijvoorbeeld zit al jaren de eletronicazaak Smits. Ook een normale gerenormeerde winkel. € 883,00 kost hij hier. smitsarnhem.nl volgens mij. Heb hem zelf hier aangeschaft.tuk217 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 23:12:
Voor de geinteresseerden: bij Dixons is de D90 met 18-105, 55-200 en nikon tas (zelfde als in fatbox zit) nu afgeprijsd naar naar 999 euro. Volgens mij een hele nette prijs voor een niet-webwinkel.
Wat er precies bij de d700 gekocht is weet ik niet, ik heb ook op het punt gestaan me er even mee te bemoeien maar dacht laat ik nou maar doen waarvoor ik kwam en de keuze maken voor mijn eigen cam
Nog wat minder bij fotovideoboom en de mediamarkt in Enschede : 869.thefox154 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 23:25:
om dan een beetje reclame te maken, in Arnhem bijvoorbeeld zit al jaren de eletronicazaak Smits. Ook een normale gerenormeerde winkel. € 883,00 kost hij hier.
Edit : Die aanbieding bij dixons is overigens met een 18-55 en 55-200 >niet< met de 18-105. Die twee lenzen bij dixons zijn zonder IS en stukken goedkoper dan een 18-105. Geen goede aanbieding dus. Dixons heeft altijd van die "even goed lezen en het is geen aanbieding" aanbieding
[ Voor 30% gewijzigd door HaseMike op 25-05-2009 09:21 ]
Verwijderd
Voeg daar een 55-200 VR aan toe en je hebt een leukere set dan de set van Dixons. Dat tasje maakt op een uitgave van 1000 euro ook niet meer uit.
http://www.dixons.nl/De_o...tief.7109734/default.aspxHaseMike schreef op maandag 25 mei 2009 @ 07:59:
[...]
Nog wat minder bij fotovideoboom en de mediamarkt in Enschede : 869.
Edit : Die aanbieding bij dixons is overigens met een 18-55 en 55-200 >niet< met de 18-105. Die twee lenzen bij dixons zijn zonder IS en stukken goedkoper dan een 18-105. Geen goede aanbieding dus. Dixons heeft altijd van die "even goed lezen en het is geen aanbieding" aanbieding
ik post het hier ook even voor de volledigheid. 18-105 vr en 55-200 dus.
zullen we niet in twee topics blijven posten haha

Ah nu zie ik het we praten langselkaar heen : ik heb in de folder gekeken en jij op de webshop. In de online folder staat die set met 18-55, in de webwinkel staat die 18-105 aanbieding. Uitverkocht overigens. Meestal is dixons verre van voordelig, misschien een typefoutje bij de webshop ?tuk217 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 20:10:
[...]
http://www.dixons.nl/De_o...tief.7109734/default.aspx
ik post het hier ook even voor de volledigheid. 18-105 vr en 55-200 dus.
zullen we niet in twee topics blijven posten haha
Wat zijn de ervaringen met de grip voor de D90? Degelijkheid? Kwaliteit? Balans?
Ik begin er toch steeds meer een te willen voor portretjes en het meeslepen van lange stukken glas (70-200/2.8 met 2.0 TC en dat soort grappen). Baal er nu wel van dat ik 'm niet gekocht had toen 'ie een tijd geleden €50,- was bij Correct...
Ik begin er toch steeds meer een te willen voor portretjes en het meeslepen van lange stukken glas (70-200/2.8 met 2.0 TC en dat soort grappen). Baal er nu wel van dat ik 'm niet gekocht had toen 'ie een tijd geleden €50,- was bij Correct...
Ik vind het werken met de grip echt heerlijk! Heb hem gelijk toen ik de camera kocht erbij genomen en gaat er sindsdien alleen gedwongen vanaf wanneer hij in een kleine tas mee moet (afgelopen 3 maanden 2 keer zeg maar). Vind het dus echt heerlijk werken. Heb afgelopen week toevallig een 70-200 2.8 lens gekocht en dan is de balans echt veel beter dan zonder grip. Zonder grip is het maar een klein cameraatje eigenlijk 
Qua degelijkheid is hij volgens mij prima. Had alleen in het begin het probleem dat wanneer je de grip aandraaide het contact weg was met de camera. Dat bleek gemakkelijk te verhelpen te zijn door in de body een contactje te verplaatsen (2 seconden werk).
Wat mij betreft: Kopen! Ook al is ie duurder dan 50,-, hij is het waard!
Qua degelijkheid is hij volgens mij prima. Had alleen in het begin het probleem dat wanneer je de grip aandraaide het contact weg was met de camera. Dat bleek gemakkelijk te verhelpen te zijn door in de body een contactje te verplaatsen (2 seconden werk).
Wat mij betreft: Kopen! Ook al is ie duurder dan 50,-, hij is het waard!
Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /
Ik ben ook opzoek naar een grip voor de D90.
De MB-D80 vind ik jammer genoeg nog wat aan de prijzige kant. Rond de 100 euro..
Is er geen alternatief?
De MB-D80 vind ik jammer genoeg nog wat aan de prijzige kant. Rond de 100 euro..
Is er geen alternatief?
Verwijderd
Ik heb hem ook op de D90, en ik haal hem er NOOIT af, ik heb de MB-D80. Een beetje aan de prijzige kant, zeker als je nog een extra batterij koopt, dan ben je nu in België ongeveer 190 euro kwijt voor de batterij + grip, maar het is zo handig. Ik hoef de 2 batterijen ongeveer elke 2 maanden op te laden, ik trek ongeveer 1800 fotos met de 2 batterijen. En de ergonomie verbeterd idd wel serieus. Ook voor portretten hoef je nietmeer je arm rond je hoofd slagen.NickH schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:33:
Wat zijn de ervaringen met de grip voor de D90? Degelijkheid? Kwaliteit? Balans?
Die flapdrollen kun je op ebay ook vinden, de BG-E5 voor 1000D/450D is daar bijvoorbeeld 55 dollar incl verzenden, en ik geloof dat je er dan ook nog wat imitatiebatterijen bij krijgt.
Hè verdulleme, dat wordt vanmiddag dus een ritje naar Capelle a/d IJssel en een gat ter grote van een MB-D80 in mijn bankrekening
Jeetje dat is wel echt heel duur. Ik heb hier in Den Haag bij een fotozaak de grip gekocht voor 80,- en koop altijd de 'nepbatterijen' van Lenmar geloof ik bij Konijnenberg. Dan blijft het goed te betalen..Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:43:
[...]
Een beetje aan de prijzige kant, zeker als je nog een extra batterij koopt, dan ben je nu in België ongeveer 190 euro kwijt voor de batterij + grip, maar het is zo handig.
Verwijderd
Ja ik weet het, ik heb mijne 150 betaald voor de grip, en 30 voor de nikon batterij. Nikon had toen net al z'n prijzen opgeslagen.Damfransje schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:44:
[...]
Jeetje dat is wel echt heel duur. Ik heb hier in Den Haag bij een fotozaak de grip gekocht voor 80,- en koop altijd de 'nepbatterijen' van Lenmar geloof ik bij Konijnenberg. Dan blijft het goed te betalen..
Ik heb em ook al een tijdje. En zit er ook muur vast op. Haal em er nooit af. 1 van de beste aankopen op fotografie gebied! Je merkt dat je practisch nooit zonder stroom komt te zitten. Je D90 geeft netjes aan hoeveel % er in welke batterij nog zit.NickH schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:33:
Je kunt sneller achter elkaar schieten. En je camera kantelen is peace of cake met de extra ontspan knop. Je zult er geen spijt van krijgen.
Ik heb de grip toen gekocht voor 49 euro met een inkoop actie hier, met de gedachte gang dat ik er toch wel eens een wilde en ik het voor die prijs niet kon laten.
Ik vind het ook wel een uitkomst, camera word stabieler en iets zwaarder. De grip voelt wel redelijk "plastic" aan en de ontspan knop is wat gevoelig maar er is mee te leven.
Let wel op dat hij best een stukje forser word dus het kan zijn dat het lastig in je tas gaat passen, mijn crumpler schoudertas werd iig nutteloos.
Ik vind het ook wel een uitkomst, camera word stabieler en iets zwaarder. De grip voelt wel redelijk "plastic" aan en de ontspan knop is wat gevoelig maar er is mee te leven.
Let wel op dat hij best een stukje forser word dus het kan zijn dat het lastig in je tas gaat passen, mijn crumpler schoudertas werd iig nutteloos.
Qua tas zal het best wel gaan. Heb een domke tas die best groot is. M'n crumpler prettyboy 400 zal niet meer passen, maar tegenwoordig met 12-24 EN flitser ging het toch al haast niet meer.
Eenieder bedankt voor de reacties. Ga 'm morgen halen waarschijnlijk
Verwijderd
Laat ons weten wat je ervan vind. Ik denk dat vrijwel iedereen van tweakers hier met een D90 een grip heeft.NickH schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:27:
Qua tas zal het best wel gaan. Heb een domke tas die best groot is. M'n crumpler prettyboy 400 zal niet meer passen, maar tegenwoordig met 12-24 EN flitser ging het toch al haast niet meer.
"ahum"Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 09:22:
[...]
Laat ons weten wat je ervan vind. Ik denk dat vrijwel iedereen van tweakers hier met een D90 een grip heeft.
Ik zit juist te twijfelen of voor mij zo'n MBD80 grip zoveel nut heeft. Heb weleens de 5D + grip van mijn zus vastgehouden en ik vind een grip juist niet lekker vasthouden, ook niet in portrait modus. Want hoe houden jullie de D90 met grip dan vast in portrait modus?
Ik heb zelf namelijk de neiging om met mijn linkerhand om de zoomring te zitten van de lens die ik erop heb zitten i.p.v. van met mijn linkerhand de lens te ondersteunen en enkel met je vingertoppen de zoomring te draaien. Als je op die laatste manier te werk gaat, dan snap ik waarom ik je een grip wilt hebben. Je hebt dan meer houvast. Maar persoonlijk vind ik een grip niet nodig, ook niet wanneer ik met een Sigma 70-200 rondloop of dadelijk met mijn 17-55 f/2,8 foto's maak. Zwaar zal het zijn ja, maar hey: krachttraining voor je handen
Dus: wat maakt het dat menigeen een grip fijn vind? Vraag me dat namelijk al tijden af. Dat je dan je rechterhand in de normale houding t.o.v. de schietknop hebt zitten, ok. Maar enkel daarvoor maar meteen een grip kopen? Das teveel van het goede, en twee accu's i.p.v. een? Mag je wel meteen een tweede bij betalen. Verder vind ik een D90 + Sigma 70-200 al zwaar genoeg, dan ga ik niet nog eens een schepje er bovenop gooien met een grip. En zo'n combi is ook bulky genoeg, dus een grip kan ik qua omvang echt wel missen.
Verder bevalt de D90 me goed. De knopjes zijn net wat mooier afgewerkt t.o.v. de D80, het scherm is een grote plus en de sensor + consequenties daar van zijn ook mooi meegenomen. Er zitten ook dingen op die ik niet gebruiken zal (liveview/d-movie/scenes) maar ze zitten niet in de weg dus laat ik ze lekker links liggen. Ik had mijn start met een dSLR een jaartje moeten uitstellen, dan kon ik meteen goed beginnen met de D90. Aan de andere kant heb ik al wel 1 jaar ervaring opgedaan tot ik bij de D90 uit kwam dus wat dat betreft.. Maar eens zien hoe groot de technologische ontwikkeling zal zijn van Nikon de komende tijd. Een ding weet ik nu wel zeker: ik ga met de D90 aan de slag, laat de opvolger van de D90 links liggen. Ik ga pas bij de opvolger van de opvolger van de D90 (loopt ook zo lekker zo'n zin...
) eens zien wat de voornaamste verbeterpunten zullen zijn. Tot die tijd zit ik goed met mijn D90
Ik heb zelf namelijk de neiging om met mijn linkerhand om de zoomring te zitten van de lens die ik erop heb zitten i.p.v. van met mijn linkerhand de lens te ondersteunen en enkel met je vingertoppen de zoomring te draaien. Als je op die laatste manier te werk gaat, dan snap ik waarom ik je een grip wilt hebben. Je hebt dan meer houvast. Maar persoonlijk vind ik een grip niet nodig, ook niet wanneer ik met een Sigma 70-200 rondloop of dadelijk met mijn 17-55 f/2,8 foto's maak. Zwaar zal het zijn ja, maar hey: krachttraining voor je handen
Dus: wat maakt het dat menigeen een grip fijn vind? Vraag me dat namelijk al tijden af. Dat je dan je rechterhand in de normale houding t.o.v. de schietknop hebt zitten, ok. Maar enkel daarvoor maar meteen een grip kopen? Das teveel van het goede, en twee accu's i.p.v. een? Mag je wel meteen een tweede bij betalen. Verder vind ik een D90 + Sigma 70-200 al zwaar genoeg, dan ga ik niet nog eens een schepje er bovenop gooien met een grip. En zo'n combi is ook bulky genoeg, dus een grip kan ik qua omvang echt wel missen.
Verder bevalt de D90 me goed. De knopjes zijn net wat mooier afgewerkt t.o.v. de D80, het scherm is een grote plus en de sensor + consequenties daar van zijn ook mooi meegenomen. Er zitten ook dingen op die ik niet gebruiken zal (liveview/d-movie/scenes) maar ze zitten niet in de weg dus laat ik ze lekker links liggen. Ik had mijn start met een dSLR een jaartje moeten uitstellen, dan kon ik meteen goed beginnen met de D90. Aan de andere kant heb ik al wel 1 jaar ervaring opgedaan tot ik bij de D90 uit kwam dus wat dat betreft.. Maar eens zien hoe groot de technologische ontwikkeling zal zijn van Nikon de komende tijd. Een ding weet ik nu wel zeker: ik ga met de D90 aan de slag, laat de opvolger van de D90 links liggen. Ik ga pas bij de opvolger van de opvolger van de D90 (loopt ook zo lekker zo'n zin...
Op kleinere dSLRetjes maakt de grip dat je een stuk betere houvast en gewicht hebt, denk aan de laagste EOSjes. Bij Nikon zijn de camera's van zichzelf ergonomisch al een stuk lekkerder en ook wat zwaarder, dus voordat je ergonomisch voordeel hebt duurt het wel even. Een doorslaggevend argument voor de nikons is dat om een of andere reden die extra batterij je extra frames per seconde geeft. Echter is dit bij de D90 niet zo, dus je houdt enkel ergonomie over.
Ik heb D80's, D200's en 5D's in handen gehad met grip. Het voegt wel wat toe maar voor mij persoonlijk vind ik 't het geld niet waard. Ik heb 'r ook niet zo'n moeite mee als ik de camera gedraaid heb om m'n rechterhand ook mee te draaien.
Ach, het is heel persoonlijk. Puur om de batterijen hoef je 't, vind ik, niet te doen. (tenzij je een D300 hebt natuurlijk, dan krijg je ook nog 's meer fps met de grip)
Ach, het is heel persoonlijk. Puur om de batterijen hoef je 't, vind ik, niet te doen. (tenzij je een D300 hebt natuurlijk, dan krijg je ook nog 's meer fps met de grip)
Wat bedoel je hiermee? Toch niet de tijd die je anders verliest als je een lege accu verwisselt? De D90 wordt nul komma nul sneller met een grip hoor.
Nickname does not reflect reality
Datte.ssj3gohan schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:12:
Een doorslaggevend argument voor de nikons is dat om een of andere reden die extra batterij je extra frames per seconde geeft. Echter is dit bij de D90 niet zo, dus je houdt enkel ergonomie over.
Maar bij movie-mode voor DSLR begin ik al te twijfelen...
Ik koop een DSLR om foto's te maken. Movie-mode vind ik dan echt zo'n marketingstunt, waardoor onbekwame consumenten met een te hoog budget een DSLR willen, om vervolgens alles met automatische instellingen te schieten.
Koop dan lekker een compact...
Zo'n gevoel krijg ik erbij...
Ik koop een DSLR om foto's te maken. Movie-mode vind ik dan echt zo'n marketingstunt, waardoor onbekwame consumenten met een te hoog budget een DSLR willen, om vervolgens alles met automatische instellingen te schieten.
Op wie reageer je?dfrenner schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:42:
Maar bij movie-mode voor DSLR begin ik al te twijfelen...
Verder: D90 is een hele goede camera waar één functie opzit die je niet gaat gebruiken. Zou voor mij geen reden zijn om 'm niet te kopen. Zijn mensen zo dom om vanwege die functie een DSLR te kopen: prima! Laat het maar goed gaan met Nikon, dan kunnen ze nog mooie spullen blijven ontwikkelen.
Ik reageer op de camera, moet je in een topic altijd op een persoon reageren?joepert schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:50:
[...]
Op wie reageer je?
Verder: D90 is een hele goede camera waar één functie opzit die je niet gaat gebruiken. Zou voor mij geen reden zijn om 'm niet te kopen. Zijn mensen zo dom om vanwege die functie een DSLR te kopen: prima! Laat het maar goed gaan met Nikon, dan kunnen ze nog mooie spullen blijven ontwikkelen.
Ik snap het niet, niets ten nadelen van Nikon, want Canon doet het ook met de 5D.
Maar het slaat nergens op, de mensen die de camera kopen, met als hobby/werk fotografie, zitten niet op een movie mode te wachten... De mensen die daar wel op zitten te wachten, schieten toch alles op de automatische modussen en kunnen m.i. beter een compact kopen...
Het is jammer dat de fabrikanten zich niet volledig tot de serieuze amateur/semi-prof toespitsen. Voor een video koop je een videorecorder, die is daar namelijk veel beter in dan je fotocamera!
Maar goed, dat is mijn mening, en ik zit daar inderdaad totaal niet op te wachten... Alelen maar marketing voor de onwetende consument...
Ik vind het vergelijkbaar als je weer eens iemand ziet staan fotograferen met zijn mobiel. En het dan hebben over de perfecte kwaliteit foto's die er uit zijn/haar mobieltjes komt... Dan denk ik bij mijzelf, ze moesten eens weten...
Als het kan, dan wordt het gedaan. Zo gaat het altijd in de techniek, en zeker in dit soort market-pushing techniek (dus techniek die behoorlijk aan de leading edge staat van zowel prijsconcurrentie als features). Ooit moest er eens videomode op SLRs komen, en het is niet verwonderlijk waarom dat een toevoeging is: je kunt in tegenstelling tot kleinere sensoren veel beter met scherptediepte werken, tegen veel lagere kosten dan systemen met een sensor van vergelijkbare grootte. Dat de huidige implementatie zo brak is, tsja, het is gewoon het eerste product dat het heeft. Over een paar jaar hebben alle SLRs videomode en is het ongetwijfeld 10x beter uitgewerkt zodat je je SLR zowel als profi fotocamera als videocamera kunt gebruiken.
Maar die discussie is al vaak genoeg geweest en het algemene antwoord is: als je het niet wil, moet je het niet gebruiken!
Maar die discussie is al vaak genoeg geweest en het algemene antwoord is: als je het niet wil, moet je het niet gebruiken!
Ik denk dat de echte doelgroep voor een DSLR er niet op zit te wachten, dus de serieuze amateur/semi-prof...ssj3gohan schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:38:
De "ik-wil-een-DSLR-omdat-ik-dan-mooiere-foto's-kan-maken" consument, zal best video's willen maken... Maar ik blijf erbij: Onzin!
Hetzelfde als mensen die alles op automatische modus schieten met hun DSLR...
Dan gebruik je de voordelen van een SLR niet en kan je beter een goede compact kopen!
Je mag natuurlijk op de camera reageren, onderbouw die reactie dan wel. Anders zijn het maar wat 'loze' kreten die ergens midden in een discussie staandfrenner schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:11:
[...]
Ik reageer op de camera, moet je in een topic altijd op een persoon reageren?
Ik heb een Nikon D70 die aan vervanging toe is. Verder heb ik een Panasonic NV-GS180 3CCD videocamera die ook aan vervanging toe is.Ik snap het niet, niets ten nadelen van Nikon, want Canon doet het ook met de 5D.
Maar het slaat nergens op, de mensen die de camera kopen, met als hobby/werk fotografie, zitten niet op een movie mode te wachten... De mensen die daar wel op zitten te wachten, schieten toch alles op de automatische modussen en kunnen m.i. beter een compact kopen...
Beiden zitten gewoon in mijn fotorugzak en ik wissel redelijk vaak tussen foto's maken en filmen. De D90 is een goede vervanger voor mijn D70 waarmee ik ook nog eens films kan maken. Wellicht dat ik mijn GS180 dan thuis kan laten, waardoor mijn rugzak 700gram lichter wordt.
Top op zekere hoogte. Echter zo gauw je met scherpte diepte will gaan spelen op videogebied, dan moet je adapters voor fotocamera lenzen gaan gebruiken. Dan verlies autofocus en ongeveer een stop aan lichtopbrengst. Het geheel is een stuk minder handelbaar en zwaarder. Videofunctie aan een DSLR toevoegen is dus voor de ietwat serieuzere videofilmer een welkome aanvulling.Het is jammer dat de fabrikanten zich niet volledig tot de serieuze amateur/semi-prof toespitsen. Voor een video koop je een videorecorder, die is daar namelijk veel beter in dan je fotocamera!
Tja... voordat ik een D90 aanschaf, wacht ik als eerste de testen van de Panasonic DMC-GH1 af. Indien deze op fotogebied goed presteert en daarnaast goede videoprestaties heeft, dan denk ik dat mijn Nikon apparatuur verkocht wordt en ik overstap op het four-thirds systeem.Maar goed, dat is mijn mening, en ik zit daar inderdaad totaal niet op te wachten... Alelen maar marketing voor de onwetende consument...
Ik vind het vergelijkbaar als je weer eens iemand ziet staan fotograferen met zijn mobiel. En het dan hebben over de perfecte kwaliteit foto's die er uit zijn/haar mobieltjes komt... Dan denk ik bij mijzelf, ze moesten eens weten...
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Dat slaat nergens op. Ik heb een D40 die ik voor alles en nog wat gebuik, zowel voor hobby als zakelijk (als bijproduct). Ik maak nooit gebruik van de automatische modussen, wil graag zelf de controle houden. Als ik de D40 ooit ga vervangen wordt het een D90 juist vanwege de movie mode. Waarom? Voor hobby gebruik op reis lijkt heb ik geen compact, maar zou ik wel graag af en toe een filmpje schieten voor prive gebruik.dfrenner schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:11:
[...]
Kan ik nu beter een compact kopen?
Ik heb grote handen en vindt de ergonomie dan heel erg verbeteren met de grip erop. Ik kan eindelijk mijn pink goed kwijt waardoor ik de camera in zijn geheel beter vast heb.
Mijn vriendin heeft kleine handjes dus vindt ze er niet zo veel aan totdat ze met grotere lenzen werkt of in portrait stand; ook dan houd je de camera prettiger vast.
Inderdaad, blijft heel persoonlijk maar ik vindt het een hele grote verbetering.
Leve de grip! Hoera! hoera! hoera!
Mijn vriendin heeft kleine handjes dus vindt ze er niet zo veel aan totdat ze met grotere lenzen werkt of in portrait stand; ook dan houd je de camera prettiger vast.
Inderdaad, blijft heel persoonlijk maar ik vindt het een hele grote verbetering.
Leve de grip! Hoera! hoera! hoera!
Nee, maar voor mij si dit dezelfde discussie als liveview, ok dat vind ik zo'n onzin op een DSLR, daar koop je nu net geen DSLR voor...TukkerTweaker schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 12:10:
[...]
Dat slaat nergens op. Ik heb een D40 die ik voor alles en nog wat gebuik, zowel voor hobby als zakelijk (als bijproduct). Ik maak nooit gebruik van de automatische modussen, wil graag zelf de controle houden. Als ik de D40 ooit ga vervangen wordt het een D90 juist vanwege de movie mode. Waarom? Voor hobby gebruik op reis lijkt heb ik geen compact, maar zou ik wel graag af en toe een filmpje schieten voor prive gebruik.
Kan ik nu beter een compact kopen?
Er zijn BTW ook compactjes waar je sluitertijden etc. kan regelen...
Maar goed, dat moet je niet hebben op een DSLR, omdat daardor juist het voordeel van je DSLR (snelheid en WYSIWYG) teniet worden gedaan...
In de toekomst zie ik er misschien voordelen is, als het echt snel is en als je buiten je kaders van de foto kan kijken... Dus je ziet meer groothoek dan de echte foto die je maakt, zodat je beter op compositie kan letten en in één oogopslag ziet of een foto nog perfecter kan...
Maar tot die tijd is het geen toegevoegde waarde en alleen maar voor de consument in het leven geroepen... Jammer vind ik zelf
Maar goed dat is mijn mening, iemand anders kan het anders ervaren, maar dat is voor mij een reden om het toestel niet te kopen, want je betaalt er toch voor...
D90 & Live-view, heerlijk met macro / micro fotografie, 180mm sigma eropschroeven, camera op statief, live-view inschakelen, uitvergroten cq inzoomen op het scherm en je maakt haarscherpe foto's met handmatige focus.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Ik denk niet dat er nog veel dSLR's gemaakt gaan worden zonder live-view hoor. En zoals hierboven gezegd: het is een zégen voor macrofotografen. Veel sterkte trouwens met het zoeken van een camera waarvan je alle functies gaat gebruikendfrenner schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:09:
[...]Maar goed dat is mijn mening, iemand anders kan het anders ervaren, maar dat is voor mij een reden om het toestel niet te kopen, want je betaalt er toch voor...
FLuKee schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:06:
[...]
Veel sterkte trouwens met het zoeken van een camera waarvan je alle functies gaat gebruiken

Gevonden !
Correctie, daar koop *jij* geen dSLR voor.dfrenner schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:09:
[...]
Nee, maar voor mij si dit dezelfde discussie als liveview, ok dat vind ik zo'n onzin op een DSLR, daar koop je nu net geen DSLR voor...
Er zijn BTW ook compactjes waar je sluitertijden etc. kan regelen...
Maar goed, dat moet je niet hebben op een DSLR, omdat daardor juist het voordeel van je DSLR (snelheid en WYSIWYG) teniet worden gedaan...
In de toekomst zie ik er misschien voordelen is, als het echt snel is en als je buiten je kaders van de foto kan kijken... Dus je ziet meer groothoek dan de echte foto die je maakt, zodat je beter op compositie kan letten en in één oogopslag ziet of een foto nog perfecter kan...
Maar tot die tijd is het geen toegevoegde waarde en alleen maar voor de consument in het leven geroepen... Jammer vind ik zelf
Maar goed dat is mijn mening, iemand anders kan het anders ervaren, maar dat is voor mij een reden om het toestel niet te kopen, want je betaalt er toch voor...
Als je bijvoorbeeld goede iso-prestaties nodig hebt, dan kom je al snel uit bij een dSLR. Er zijn immers maar weinig compactcamera's die dermate grote sensor hebben dat ze goede iso-prestaties kunnen neerzetten. Of dacht je dat een sport-fotograaf of journalist bij elke foto die hij/zij maakt de tijd heeft om na te denken hoe hij zijn toestel gaat instellen? Die zetten het kreng gewoon op AUTO (met wat tweaks in de custom menu's uiteraard) en schieten erop los. Sterker nog, live-view is voor hen best belangrijk, want je hoeft niet meer door de zoeker te kijken. Foto-toestel bij de finishlijn opstellen. Wat triggers eraan en via laptopje controleren.
Zelf ben ik ook al in heel wat situaties terecht gekomen waarbij ik live-view heel goed had kunnen gebruiken.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Voor wat betreft de grip: ik vind het fijn werken. Gister aangeschaft, even mee rondgelopen en vind het een duidelijke verbetering. Daarnaast dubbele batterij vind ik ook fijn, hoef ik tijdens feestjes niet in mijn tas te graaien, camera uit en een paar mooie platen missen.
Ben benieuwd hoe dat ding gaat aanvoelen als ik binnenkort een dagje met 70-200/2.8 en 2.0 extender erop ga rondlopen.
Over de discussie van liveview e.d.: ik vind liveview soms erg handig. Ben zelf niet al te groot (1.70
) en om wat overzichtshots op feestjes te maken is liveview echt een uitkomst.
Weet je trouwens wat de huidige moviemode is? Gewoon liveview die wordt opgenomen, veel extra ontwikkelgeld zal het dus wel niet zijn geweest.
Wat hierboven al is gezegd, de D90 was de eerste met moviemode, dat het dan nog niet zo featurerijk is als de rest van je body, kan gebeuren. Over een jaar of wat heb je een volledige moviemode met AF, sluitertijd en diafragma instelling en uren achter elkaar opnemen, let maar op.
Ben benieuwd hoe dat ding gaat aanvoelen als ik binnenkort een dagje met 70-200/2.8 en 2.0 extender erop ga rondlopen.
Over de discussie van liveview e.d.: ik vind liveview soms erg handig. Ben zelf niet al te groot (1.70
Weet je trouwens wat de huidige moviemode is? Gewoon liveview die wordt opgenomen, veel extra ontwikkelgeld zal het dus wel niet zijn geweest.
Wat hierboven al is gezegd, de D90 was de eerste met moviemode, dat het dan nog niet zo featurerijk is als de rest van je body, kan gebeuren. Over een jaar of wat heb je een volledige moviemode met AF, sluitertijd en diafragma instelling en uren achter elkaar opnemen, let maar op.
Wel even goed opletten jongens. dfrenner vindt volgens mij de movie-funtie van D90 onzin, niet de live-view. Ik vind die movie-functie persoonlijk ook onzin, maar verder is de D90 alles wat ik aan camera zou willen hebben voor een prijs die ik ervoor wil betalen. Als ik niet al een D60 had, zou ik nu een D90 aanschaffen. Geen D40, D60 of D5000 (allemaal geen interne AF-motor; groot gemis) en ook geen D300 of hoger (te duur en te zwaar en te gecompliceerd).
Ke kunt wel zeggen: ik vind die functie onzin dus ik koop die camera niet, maar welke zou je dan willen kopen? Tenzij je naar een ander merk overstapt zijn er geen alternatieven: of je hebt een toch flink uitgeklede camera of een veel méér opgetuigde en duurdere. En de functie zit niet in de weg (dus hij hindert je niet in het gewoon gebruiken van de camera zoals je dat zou willen).
Liveview lijkt mij (in bepaalde situaties) ook bijzonder handig overigens.
Ke kunt wel zeggen: ik vind die functie onzin dus ik koop die camera niet, maar welke zou je dan willen kopen? Tenzij je naar een ander merk overstapt zijn er geen alternatieven: of je hebt een toch flink uitgeklede camera of een veel méér opgetuigde en duurdere. En de functie zit niet in de weg (dus hij hindert je niet in het gewoon gebruiken van de camera zoals je dat zou willen).
Liveview lijkt mij (in bepaalde situaties) ook bijzonder handig overigens.
Ik denk dat je over dat laatste gelijk hebt. Op die manier kan nikon ook speciale "movie" lenzen gaan verkopen, waardoor ze dus eenvoudig een grotere potentiële kopers groep aanspreken.NickH schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 13:43:
Voor wat betreft de grip: ik vind het fijn werken. Gister aangeschaft, even mee rondgelopen en vind het een duidelijke verbetering. Daarnaast dubbele batterij vind ik ook fijn, hoef ik tijdens feestjes niet in mijn tas te graaien, camera uit en een paar mooie platen missen.
Over de discussie van liveview e.d.: ik vind liveview soms erg handig. Ben zelf niet al te groot (1.70) en om wat overzichtshots op feestjes te maken is liveview echt een uitkomst.
De huidige versie is grappig. Niet echt bruikbaar door het "wobbly" effect. Maar als je niet snel beweegt komen er echt leuke filmpjes uit.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Over welke functie het gaat, maakt weinig uit, het gaat om het principe van "een camera niet kopen omdat er een bepaalde functie op zit die ik nutteloos vind". Ik vind dat een beetje absurd. De D90 kost ongeveer evenveel als de D80 indertijd en die zat dan weer in dezelfde prijscategorie als de D70. Dan kun je toch moeilijk zeggen dat je er extra voor betaalt?joepert schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 13:47:
Wel even goed opletten jongens. dfrenner vindt volgens mij de movie-funtie van D90 onzin, niet de live-view. Ik vind die movie-functie persoonlijk ook onzin,...
En de filmfunctie is best wel bruikbaar.
Dat ben ik ook met je eens hoor, alleen een aantal personen gingen specifiek in op de liveview terwijl daar de boodschap van dfrenner niet over ging.FLuKee schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 14:08:
[...]
Over welke functie het gaat, maakt weinig uit, het gaat om het principe van "een camera niet kopen omdat er een bepaalde functie op zit die ik nutteloos vind". Ik vind dat een beetje absurd. De D90 kost ongeveer evenveel als de D80 indertijd en die zat dan weer in dezelfde prijscategorie als de D70. Dan kun je toch moeilijk zeggen dat je er extra voor betaalt?
joepert schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 13:47:
Wel even goed opletten jongens. dfrenner vindt volgens mij de movie-funtie van D90 onzin, niet de live-view.
dfrenner schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:09:
[...]
[...] maar voor mij si dit dezelfde discussie als liveview, ok dat vind ik zo'n onzin op een DSLR, daar koop je nu net geen DSLR voor... [...]

Al enige tijd aan het stoeien met de d90, en ik zit met een bedienings probleem : Als ik de d90 heb ingesteld voor bijvoorbeeld een bracket, highspeed, en een bepaalde sluitertijd, dan blijft deze instelling staan ook al verwissel ik van mode en terug, zelfs als ik de d90 uit en weer aan zet blijven deze instellingen staan.
Nu zit er wel een reset op de d90, maar die haalt bijvoorbeeld ook de user instellingen van de imagemodes weer weg, niet handig.
Om het bovenstaande voorbeeld te gebruiken, moet ik na die instellingen de bracket weer uitzetten, de drive op single zetten en de sluitertijd weer op de stand waarop hij stond voor die bracket reeks (als voorbeeld). Ik werk vanuit een bepaalde stand en ik moet na elke afwijking daarvan die weer instellen.
Zie ik iets over het hoofd of is er gewoon geen mogelijkheid om de "normale" instellingen snel terug te zetten. Een user mode (zoals de canons die hebben meen ik) heb ik niet kunnen vinden.
Bedankt
Nu zit er wel een reset op de d90, maar die haalt bijvoorbeeld ook de user instellingen van de imagemodes weer weg, niet handig.
Om het bovenstaande voorbeeld te gebruiken, moet ik na die instellingen de bracket weer uitzetten, de drive op single zetten en de sluitertijd weer op de stand waarop hij stond voor die bracket reeks (als voorbeeld). Ik werk vanuit een bepaalde stand en ik moet na elke afwijking daarvan die weer instellen.
Zie ik iets over het hoofd of is er gewoon geen mogelijkheid om de "normale" instellingen snel terug te zetten. Een user mode (zoals de canons die hebben meen ik) heb ik niet kunnen vinden.
Bedankt
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Die "harde" reset zet alle instellingen meteen weer terug naar af. Dus ook op JPG ipv RAW. Ik heb zelf nog geen oplossing voor dit probleem gevonden helaas. Dus ik lees even mee.HaseMike schreef op maandag 01 juni 2009 @ 11:55:
Al enige tijd aan het stoeien met de d90, en ik zit met een bedienings probleem : Als ik de d90 heb ingesteld voor bijvoorbeeld een bracket, highspeed, en een bepaalde sluitertijd, dan blijft deze instelling staan ook al verwissel ik van mode en terug, zelfs als ik de d90 uit en weer aan zet blijven deze instellingen staan.
Bedankt
crossposten is niet de bedoeling :)]
[ Voor 93% gewijzigd door Nomad op 05-06-2009 17:47 ]
Gisteren heb ik een D90 bij de MM gekocht. Met het programma "Preview Extractor" kwam ik erachter dat er al 164 foto's met de camera waren gemaakt. Ik neem aan dat dit niet een fabriekstest o.i.d. is? Wat raden jullie aan, omruilen voor een nieuwe?