• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
.Geotaggen: Wat is het?
Geotaggen is het toevoegen van de positie waar een foto is genomen. Tijdens het maken van een foto, wordt er in de achtergrond allerlei informatie opgeslagen in de zogenaamde EXIF. In de Exif staat alle informatie met betrekking tot het schieten, dus gebruikte sluitertijd, diafragma, iso-waarde, cameramodel en ook tijd van opname. Heb je nou een apparaatje dat GPS-gegevens kan loggen samen met het tijdstip in dat toestel, zoals een telefoon met de nodige software en een ingebouwde / externe GPS, of zoiets als een garmin handheld gps, dan kun je doormiddel van het linken van het tijdstip van je gps-postie en het tijdstip van het maken van je foto, de gps-coordinaten linken aan de foto. Deze coördinaten kun je vervolgens weer in een programma als google earth zetten, of uploaden naar een site als flickr, waar je dus op een kaart terug kan zien waar en wanneer je een foto gemaakt hebt, samen met het afgelegde pad.

Afbeeldingslocatie: http://henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/earthsm.jpg
Een route met foto's in Google Earth
.Geotaggen: Wat heb ik nodig?
- Een camera die de tijd in je EXIF opslaat.
Dit is simpel te checken door een foto te maken, en te kijken of de EXIF aanwezig is met een willekeurige EXIF viewer. Ik gebruik irfanview met de EXIF plugin, maar je kan het ook doen door in windows naar je verkenner te gaan, een foto op te zoeken, er met de rechter muisknop op te klikken en op 'properties' of 'eigenschappen' te drukken. Nu klik je op 'Summary' of 'Samenvatting' en daarna op het knopje 'Advanced' of 'Geavanceerd'. Het volgende schermpje komt dan tevoorschijn, met als het goed is ook het tijdstip van schieten.

Afbeeldingslocatie: http://henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/EXIF.jpg
EXIF informatie in windows XP

Als je hier een tijd terug kunt vinden, is het al goed. Nou is de kans dat dit niet zo is eerder te wijten aan de manier van bewerken óf dat windows je bestand simpelweg niet uit kan lezen, dan dat je camera het niet ondersteunt, want zelfs de meest simpele telefooncams proppen tegenwoordig zelfs nette gegevens in hun EXIF.

- Een apparaat dat je GPS positie op kan slaan.
Dit kan dus zijn, een apparaat dat er speciaal voor gemaakt is (zoals de producten van Gisteq), maar ook een smartphone/telefoon of PDA met GPS (al dan niet een extern apparaatje) en een simpel programmaatje kunnen dit. Hoewel dat simpele programmaatje bij mij het ingewikkeldst bleek :+

- Een computer
En op die computer een stukje software dat op zijn minst de gps posities weer kan linken aan de tijdstippen, maar als het even kan, ook kan laten zien (via een kaartje oid) waar ongeveer de foto geschoten is, zodat je kunt controleren of je alles wel goed doet :)

Afbeeldingslocatie: http://henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/geosetter.jpg
Een programma als geosetter linkt de foto's, maar laat ook direct zien waar de foto's genomen zijn.
.Geotaggen: Het resultaat
Zoals op het eerste plaatje al te zien is, is dat waar je uiteindelijk naar toe wilt. Je kan precies zien waar je wanneer geweest bent, en hoe je route is gegaan. Combineer dit met je foto's, en je hebt een leuk overzicht om nog eens op terug te kijken.

Mij lijkt dit met name vreselijk gaaf voor mensen die skiën (zoals ik :P ), boarden, skaten, biken, backpacken, een dierentuinbezoek plegen met de cam en eigenlijk al het andere waarbij je meer doet dan allen een rondje in de wijk loopt, al is zelfs dát nog leuk om te taggen :)
.Geotaggen: De Logsoftware
Ik heb me de tandjes gezocht naar goede software. Opzich is het combineren van de gps logs (zogenaamde .gpx bestanden) een koud kunstje, daarvoor is genoeg (freeware!) spul te vinden. Alleen het loggen van je daadwerkelijke route blijkt toch te moeten met betaalde software, dat wil zeggen, ik heb welgeteld één gratis programma gevonden (Kharsim.net Sunset) en dat sloeg de logfiles crappy op, waardoor er geen kaas meer van te maken was en al mijn programma's die de bestanden moesten verwerken op hun gat gingen.

Ik ben voor mijn telefoon (Een HTC Touch met Windows Mobile 6) uiteindelijk terecht gekomen op Tracky. Dit programmaatje verbouwt je Windows Mobile apparaat naar meer dan alleen een logger, je kan ook live google maps binnenhalen zodat je precies ziet waar je bent. Ik heb uiteindelijk ook GPSGate nodig gehad om mijn GPS-muis echt lekker aan de gang te krijgen in Tracky.

Mocht je nou een ander type toestel hebben (bijvoorbeeld Symbian), dan is hier een lijst te vinden met allerlei (gratis) gps-tools, voor verschillende OS'en, uiteenlopend van smartphones tot windows 95 :) Laat even weten welk prog goed werkt voor je, dan kunnen we een review / tip meenemen in deze startpost.
.Geotaggen: De 'combineer'-software
Zoals ik al aangaf, hier zijn plenty programma's voor, waarbij ook de freeware van erg goede kwaliteit is. Zoals hierboven ook te zien is, gebruik ik zelf Geosetter. Andere programma's zijn WWMX en Copiks Photomapper. Ikzelf ben bij geosetter uitgekomen omdat deze ook in staat is de CR2's van mijn Canon 30D uit te lezen, en ik vermoed dat dit programma ook zal werken met NEF's van Nikon en wellicht andere RAW-formaten.
.Geotaggen: De Workflow
Je begint met het gelijkzetten van de tijd van je camera en je gsm. Het liefste tot op de seconde nauwkeurig, maar veel camera's geven alleen de mogelijkheid om tot op de minuut nauwkeurig in te stellen, dus is het handig om je afwijking in te stellen. Ik heb dit gedaan door een foto te maken van de klok van mijn telefoon, waarbij de secondes leesbaar waren. Vervolgens heb ik in de EXIF gekeken hoeveel seconden er afwijking in zaten. Nu je de afwijking weet kan je die bijstellen in je gps-apparaat, of later bij het combineren van de foto's met je gps data, er rekening mee houden. Ik kwam er trouwens achter dat windows NIET tot op de seconde nauwkeurig tijd weer kan geven, dus wat dat betreft raad ik een programma aan dat dit wel doet, zoals irfanview met de EXIF plugin of een ander EXIF programma.

Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/EXIFtijd.jpg
Foto van telefoon-klok met de EXIF (van de camera) ernaast. De tijd op de telefoon, en de tijd op de camera verschillen 2 seconden.

De volgende stap is om ervoor te zorgen dat je gps log programma werkt, en je bent wat mij betreft klaar om te gaan. Stap naar buiten, scheldt even op de zon (dat rare gele ding) en vervolg met goede moed je weg. Check af en toe of je fix (positiebepaling van de satelieten) nog enigzins in orde is, en doe je ding.

Thuisgekomen sluit je je gps-apparaat aan op je pc en haal je je .gpx bestand eruit (mijn gps-apparaat is dus mijn telefoon). Dit sla je ergens op je schijf op, samen met je net-geschoten foto's. Start nu Geosetter.

Het eerste wat je doet is links de directory van je foto's opzoeken.
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/mapsm.jpg

En vervolgens rechts, bij je kaart, de .gpx openen.
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/gpxsm.jpg

Je ziet nu dat de route op je kaartje geprojecteerd wordt. Selecteer vervolgens de foto's die je wilt synchroniseren met je coordinaten en druk bovenin op 'Synchronize geo data of selected images with GPS Data files', of op CTRL+G, en het volgende scherm komt tevoorschijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/synch.jpg

Hier kun je de opties instellen wát je wilt synchroniseren, en ook de tijdsafwijking instellen. Dat laatste is door tijdzones, DST en dat soort meuk een beetje een gehannes, maar het komt er op neer dat je net zo lang moet vogelen tot de dikgedrukte tekst de door jou geconstateerde afwijking aangeeft. In mijn geval 2 seconden :) Druk nu op OK, en als het goed is worden dan je foto's getagged met de gps-locaties EN netjes in het kaartje ernaast weergegeven, nadat je je keuze bevestigd hebt. Let er wel op dat het aantal foto's klopt met het aantal foto's dat je geselecteerd hebt, met name bij de langere trips kan je namelijk het idee hebben dat je je tijdsafwijking goed instelt, dus ook foto's tagged, maar als je er dan een uur naast zit, klopt er geen hout van. De wijzigingen die je tot dit punt aanbrengt zijn trouwens allemaal maar tijdelijk, en enkel in geotagger. Pas als alles klopt volgens het kaartje (na het bevestigen), kun je op de save knop bovenin drukken (of CTRL+S) en worden je wijzigigingen definitief doorgevoerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/confirmgps.jpg

Congrats! je foto's zijn nu getagged. Zoals je wel zult zien overschrijft GeoSetter standaard je foto's niet, maar maakt hij kopieen van de originelen. Mocht je dit niet willen, dan kun je bij 'Settings' het vinkje 'Overwrite Original File when Saving Changes' aanzetten.

Nu kun je je foto's uploaden naar Flickr (wel even aanzetten dat je ge-taggede foto's ook daadwerkelijk gelijk op een kaart geplaatst worden, door op dit linkje te klikken) of exporteren naar Google Earth als KMZ (knopje bovenin GeoSetter) en klaar ben je.

Aanvullend hierop heeft Orion84 de workflow voor LR/Geosetter omschreven:
Orion84 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:12:
RAW files uit de Nikon D40 importeren in Lightroom, die xmp files aanmaakt voor de meta-data. In de Garmin software de tracks een beetje fatsoeneren en opslaan als gpx bestanden. Dan met behulp van GeoSetter de tracks koppelen aan de foto's en GPS en andere locatie gegevens aan de xmp files toevoegen en na een 'read metadata from files', laat ook Lightroom netjes al die gegevens zien.
Orion84 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:32:
Misschien handig om dan nog even te vermelden dat om direct na het importeren over xmp files te beschikken, het in mijn ervaring het beste werkte om even 'write metadata to files' uit te voeren in Lightroom. Anders maakt hij niet direct XMP files aan, ook al staat dat bij mij op automatisch en ook al had ik tijdens het importeren al keywords (dus metadata) toegevoegd aan de foto's. Het blijft een beetje een apart programma af en toe, dat Lightroom :P

En dus niet vergeten GeoSetter zo in te stellen dat ie naar de xmp files schrijft.
.Dedicated GPS Loggers
Tegenwoordig zijn er een hoop GPS-loggers die enkel dat nog als functie hebben. Waar je vroeger nog grote garmins meezeulde, worden ze echter, mede óm ze als geotag-apparaatje te gebruiken, steeds kleiner. Hieronder een lijst met de actuele loggers en hun prestaties en functies, alsmede wat prijsindicaties, hoewel dat natuurlijk zal blijven schommelen/dalen ;)
.Holux M241
De Holux M241 werkt op 1 AA batterij waarop hij het volgens fabrieksopgaven 12 uur moet kunnen volhouden, in de werkelijkheid zal dit waarschijnlijk wat minder zijn. Het aantal waypoints met volledige capacitiet (hoogte meegerekend) is daarentegen wel weer hoog met 130.000 stuks. Met firmware v.1.12(hier te downloaden) is het mogelijk de bluetooth functionaliteit uit te schakelen, wat de batterij natuurlijk wel ten goede komt. De prijs via E-bay komt op zo'n 45 euro.
.Qstarz BT-Q1000 / iBlue 747
De Qstarz BT-Q1000 en de iBlue 747 zijn identiek en zijn relatief goedkoop, voor 55 euro heb je ze. Deze modellen werken bijde op accu en dit resulteert in een accu duur van zo'n 25 uur en wanneer Bluetooth uit staat gaat dit over de 30. Het aantal waypoints (incl. hoogte) valt echter tegen met slechts 67.000 stuks.
Bij de iBlue moet je wel opletten dat er een v1 met 2MB geheugen en een v1.1. met 4MB geheugen is. Tevens kon de V1 enkel via USB leeggehaald worden, terwijl de v1.1 dit ook via bluetooth ondersteunde.
.Qstarz BT-Q1000P
De Qstarz BT-Q1000P is de verbeterde versie van de hierboven benoemde Q1000 en bij deze is het geheugen verdubbelt waardoor je een capaciteit van zo'n 135.000 stuks zal krijgen. Via Ebay betaal je zo'n 65 euro.
.Qstarz BT-Q1000X
De Qstarz BT-Q1000X is wederom een verbeterde versie van de P. Deze heeft een MTK II chip-set wat resulteert in een accu duur van 65 uur, een halvering van de fix tijden en een verdubbeling van de nauwkeurigheid. Deze ligt via Ebay voor 89 euro op je deurmat.

Verder heeft GPSpassion drie verschillende veelvoorkomende chipsets [url=url=http://www.gpspassion.com/fr/articles.asp?id=175&page=5]getest[/]:
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/gpspassionbis/image/70177611/original.jpg

Deze lijst zal in de loop der tijd natuurlijk aangevuld worden, want er bestaan er nog veel meer ;) Gebruik ook vooral de search om het topic te doorzoeken op ervaringen van verschillende loggers, want velen gingen u voor :P

Succes!

[ Voor 27% gewijzigd door Henk op 22-01-2009 10:57 ]

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
Ik doe het door middel van Picasa. Heb nog geen GPS ontvanger waarmee ik plaatsen op kan slaan. In Picasa kan je door middel van Google Earth de plaats waar je de foto hebt gemaak aangeven. Deze wordt dan in de Exif opgeslagen.

Je kan de plaatst ook bij Picasa web terugvinden via google maps.

Dit is een vrij simpele en snelle manier om je foto's zonder dat je een GPS apparaat hebt toch te voorzien van gegevens over de plaats waar je de foto's genomen hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door M@cer op 27-12-2007 14:40 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:38
Bij Flickr kun je het ook wel handmatig doen, maar als je het een beetje precies wilt doen ben je toch wel ff bezig als je 50 fotos hebt.

Ik ben van plan om over een poosje de phototrackr lite te kopen. Lijkt me erg mooi voor de geplande rondreis over IJsland deze zomer!

• Henk
WhiskyPhreak schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:53:
Bij Flickr kun je het ook wel handmatig doen, maar als je het een beetje precies wilt doen ben je toch wel ff bezig als je 50 fotos hebt.

Ik ben van plan om over een poosje de phototrackr lite te kopen. Lijkt me erg mooi voor de geplande rondreis over IJsland deze zomer!
Dat ding lijkt mij ook ideaal, ook voor wintersport etc. En wat betreft het handmatig taggen, dat is inderdaad leuk voor een paar fotootjes, maar overwegend als ik door een beetje stad gelopen heb, kom ik thuis met 300 - 400 foto's. Om dat allemaal handmatig te gaan taggen is om gek van te worden imho...

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
De I-Blue 747 is volgens mij ook een mooi alternatief en is gelijk een GPS module voor je mobiel voor bv TomTom. Komt wel eens op samenkopen.net langs.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:53:
Damn, dat is iets wat ik zoek eigenlijk, maar waarom de dodo's nou niet even een bluetooth interfaceje aan het ding koppelden. Anders was ik in één keer klaar geweest en had ik nu op de bestelknop gedrukt 8)7
M@cer schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:09:
De I-Blue 747 is volgens mij ook een mooi alternatief en is gelijk een GPS module voor je mobiel voor bv TomTom. Komt wel eens op samenkopen.net langs.
Shit, dat ziet er goed uit! Alleen weer geen penlites die je makkelijk even vervangt op locatie. grrrr.

[ Voor 26% gewijzigd door neographikal op 27-12-2007 15:25 ]

• WhiskyPhreak
Ze hebben ook een iets oudere (volgens mij alleen iets groter en wat minder GPS kanalen) en iets duurdere versie die wel een blauwe tand heeft.

En voor de makkelijk: *klik* ;-)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 23:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

Best wel goede startpost, eigenlijk d:)b
Lijkt me leuk voor wanneer ik volgend jaar naar Zambia ga. Alleen zijn de satellietkaarten daar nog niet denderend...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• neographikal
  • Niet online
Achteraf had ik in Noorwegen ook de PDA mee moeten laten lopen, was erg handig geweest, maarja....Toen wist ik nog van niks :) Ik ga er zeker mee aan de slag, thanks Henk :)

• Henk
Rudedadude schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:36:
Best wel goede startpost, eigenlijk d:)b
Lijkt me leuk voor wanneer ik volgend jaar naar Zambia ga. Alleen zijn de satellietkaarten daar nog niet denderend...
Dan is dit misschien wel wat voor je: http://www.gpsvisualizer.com/

Daar kan je verschillende outputs laten maken van je route, waaronder ook JPG's en PNG's. Als je die dan als een overlay op een (wegen)kaart kan projecteren, heb je er toch een idee van... :)

offtopic:
Om maar te zwijgen over de ad op hun site met dit knopje... I-Drive knop, maar dan voor je pc :9

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 27-12-2007 15:41 ]

• neographikal
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:28:
Ze hebben ook een iets oudere (volgens mij alleen iets groter en wat minder GPS kanalen) en iets duurdere versie die wel een blauwe tand heeft.

En voor de makkelijk: *klik* ;-)
Of nog leuker: GPS-tracker, BT met zonnecel Doet 'ie het nog langer 8)7

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed initiatief man en goede startpost.
Geotaggen is inderdaad leuk maar ik heb (nog) geen GPS :P

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 10:15

DeFeCt

je wéét toch

Leuk topic en uitvoerige startpost.. nice!
Ik heb afgelopen vakantie hier ook wat mee geexperimenteerd. Ik had een WM5 toestel en een BT GPS muisje mee, als programma heb ik GPS Photo Tagger van i Travel-Tech aangeschaft... je krijgt een GPS Data logger progje voor op je mobile en een desktop applicatie die alles aan elkaar breidt met behulp van (wederom) Google Maps. Alles is nog redelijk beta maar ik vind het er veelbelovend uitzien. Ze hebben een 30 dagen trial.

Mijn grootste probleem bleek om een fix te houden en er aan te denken dat ik mijn GPS aanzette :)

Flickr

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik gebruik (soms) mijn Garmin eTrex (prop ik in de tas) icm Garmin MapSource of EasyGPS om het GPX bestand uit de Garmin eTrex te peuteren. Daarna Google GPicSync om de foto + GPX te combineren.
Tyre software om het GPX bestand te converteren naar KML/KMZ of zelfs ITN routebestand voor TomTom.
Dan krijg je zoiets als resultaat na uploaden op Flickr.

Hulde voor de mooie topicstart!

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229664

Hoe nauwkeurig is de GPS? Zo ver liggen sommige straten in Parijs niet uitelkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 229664 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 03:10:
Hoe nauwkeurig is de GPS? Zo ver liggen sommige straten in Parijs niet uitelkaar...
http://henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/earthlrg.jpg

Kijk eens naar die plaat :) nou heb ik niet de beste ontvanger, maar zoals je ziet ga ik soms dwars door woningblokken enzo. Opzich geen echte ramp, maar het geeft wel aan dat gps zich soms wel eens een straatje kan vergissen. Net zoiets als dat je tomtom terwijl je op een dijk rijdt, je er wel eens naast zet op de weg die onder aan de dijk ligt.

Sirf III chipset zou daar een stuk sterker in moeten zijn trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Henk schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:34:
[...]
http://henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/earthlrg.jpg

Kijk eens naar die plaat :) nou heb ik niet de beste ontvanger, maar zoals je ziet ga ik soms dwars door woningblokken enzo. Opzich geen echte ramp, maar het geeft wel aan dat gps zich soms wel eens een straatje kan vergissen. Net zoiets als dat je tomtom terwijl je op een dijk rijdt, je er wel eens naast zet op de weg die onder aan de dijk ligt.

Sirf III chipset zou daar een stuk sterker in moeten zijn trouwens.
Soms zit Googlemaps er ook wel een beetje naast, dan ligt je route op de kaart goed, totdat je de satelietfoto ook aanzet. Google weet natuurlijk ook niet of je gewoon stiekum door het gebouw gelopen bent, dus is het ook lastig om een eventuele onnauwkeurigheid aan te passen.
Het blijft echter heel erg makkelijk om zo te bekijken waar je geweest bent, zeker op vakantie omdat je echt het overzicht kwijtraakt. Mijn eTrex raakt ook soms het spoor een een beetje kwijt, laat hij zien dat je op een plaats bent geweest, waar je toch echt niet geweest bent. In de USA had hij opeens gezien dat ik zuid California was geweest, ipv enkel de omgeving van San Francisco, daardoor was mijn gemiddelde snelheid van die die dag ook > 200 km/u :) Gelukkig is dat met de Garmin software wel aan te passen, gewoon een aantal logpunten wissen. Hoogte verschil wordt ook nog gezien, helemaal knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
maarja, als je zoveel moet kan kl*ten kan je 't net zo goed uit je hoofd doen lijkt me.
Leuk voor vogelspotters ofzo, maar verder niet zo'n enorm praktisch nut.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
abrakadaver schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:44:
maarja, als je zoveel moet kan kl*ten kan je 't net zo goed uit je hoofd doen lijkt me.
Leuk voor vogelspotters ofzo, maar verder niet zo'n enorm praktisch nut.
Zo dan, jouw mening is wet? ik ben erg blij met dit speelgoed en ga het ook zeker meer gebruiken. Bijvoorbeeld op een skipiste, ook om te zien waar ik nou eigenlijk geweest ben die dag. En zoveel gekloot is het ook weer niet, er zijn ook genoeg programma's om je .gpx mee aan te passen, mocht die er iets naast zitten.

FYI: het tracken van je routes wordt al langer gedaan, er zijn ook mensen die voor de lol hele figuren uitzetten in wijken etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 28-12-2007 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:16

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

iemand een idee in hoeverre die apparaten ook een beetje Mac vriendelijk zijn?
Die Trackers worden geleverd met software, maar volgens mij alleen Windows compatible.
Kan je bijvoorbeeld de logbestanden via USB (of BT) downloaden? M.a.w. wordt het apparaat als een externe schijf gezien ofzo?
Als ik de GPS data er af kan krijgen moet het niet zo'n probleem zijn om desnoods een parser te schrijven om de echte data te extraheren.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Henk schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:29:
[...]
Zo dan, jouw mening is wet?
Als jij dat graag uit mijn woorden leest, so be it. :+
Wat ik bedoelde is dat 't best leuk zal zijn om mee te spelen, maar 't is nou niet echt heel nuttig inzetbaar ofzo. Wel geinig om te zien waar je bent geweest, maar iemand die een beetje kaart kan lezen weet dat wel. Als je dan ook nog eens achteraf je gps moet gaan corrigeren wordt 't meer een last dan dat 't je werk uit handen neemt.
Maargoed, ik zal vast wel weer ongeloofelijk kortzichtig zijn :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 08-06 13:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Kan iemand eens een plaatje posten met ge-geotagde info in de Exif?
Ik ben al een tijdje bezig met mijn eigen image-upload-tooltje, een daar heb ik een tijd geleden ook een locatie-dingetje (obv Google Earth) in gestopt, maar het lijkt me wel erg handig als ik die info zou kunnen uitlezen uit de Exif.

Alvast bedankt :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Kan iemand eens een plaatje posten met ge-geotagde info in de Exif?
Op flickr kan je er een heleboel vinden in de geotag pool. De eerste die er nu staat heeft deze geotag info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Exif.GPSInfo.GPSVersionID            Byte        4  0 0 2 2
Exif.GPSInfo.GPSLatitudeRef          Ascii       2  North
Exif.GPSInfo.GPSLatitude             Rational    3  53deg 20' 58.860"
Exif.GPSInfo.GPSLongitudeRef         Ascii       2  West
Exif.GPSInfo.GPSLongitude            Rational    3  6deg 15' 36.290"
Exif.GPSInfo.GPSAltitudeRef          Byte        1  Above sea level
Exif.GPSInfo.GPSAltitude             Rational    1  0 m

Al zijn er ook wel foto's te vinden die wel geotag info hebben, maar als je ze download niet (vaak hebben ze dan helemaal geen exif info). Ik weet niet genoeg van flickr waarom dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Voor heen deed ik met de hand taggen, maar 2 weken terug heb ik een Qstarz BT-Q1200 Solar als datalogger :)

En gebruik het volgende programma on te taggen, deze is opensource en kan NIKON NEF aan!! Er zijn niet zoveel programma's welke RAW kunnen taggen.

http://code.google.com/p/gpicsync/

Een voorbeeldje wat je met google earth en taggen kan:

http://kruyt.org/wordpres...2.php?g2_view=map.ShowMap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Dit is ook een fraai apparaatje trouwens:

Sony GPS-CS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
BlaTieBla schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 18:30:
iemand een idee in hoeverre die apparaten ook een beetje Mac vriendelijk zijn?
Die Trackers worden geleverd met software, maar volgens mij alleen Windows compatible.
Waarschijnlijk verschilt dat per apparaat. Ik heb een Garmin 60Cx. Dat is een vrij uitgebreide outdoor gps. Je kan er ook mee navigeren etc.

Anyway, het is een van de redenen dat ik nog niet linux-only ben. Als je firmware wil updaten of nieuwe kaarten op de gps zetten dan heb je een windows programma nodig. Deze gps kan de tracks op een intern micro-sd kaartje bewaren. Afhankelijk van de hoeveelheid kaarten kan je dan veel of weinig data kwijt. Gelukkig is track-info meestal niet zo groot. Je kan zelf instellen hoe vaak je de locatie wil laten opslaan. Ik heb hem gewoon op "auto" stand staan zodat de gps zelf bepaald hoe vaak hij punten moet opslaan: in bochten gaat dat dan vaker dan op lange rechte stukken enzo.

Je kan hem aansluiten op een PC en in "USB mass storage" mode zetten. je kan de gpx bestanden (voor iedere dag 1) er dan zo afhalen en er verder mee aan de slag gaan. Dat werkt verder prima.

Ik weet niet welke apple je hebt, maar volgens mij kunnen de recente OS versies ook veel linux programma's draaien. Ik gebruik zelf vrij veel gpscorrelate. Die geef je een gpx en de foto's die je wil taggen en hij probeert dit zo goed mogelijk te matchen (ik gebruik eigenlijk altijd de command-line util, zelden de "gui" variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:53
Pfoe wat een werk zeg, maar wel leuk natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 30 december 2007 @ 10:35:
Al zijn er ook wel foto's te vinden die wel geotag info hebben, maar als je ze download niet (vaak hebben ze dan helemaal geen exif info). Ik weet niet genoeg van flickr waarom dat is.
flickr sloopt de exif info uit de foto's, voor firefox heb je een exif plugin (fxif) kan je makkelijk exif info kijken, maar als de plaatjes op flickr staan zie je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

bouwfraude schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:39:
[...]
flickr sloopt de exif info uit de foto's, voor firefox heb je een exif plugin (fxif) kan je makkelijk exif info kijken, maar als de plaatjes op flickr staan zie je niks.
Flickr sloopt niks, je moet wel het orginele formaat downloaden. En als die optie er niet is, dan heeft de eigenaar van de foto's geen Pro account. Om de geo-info te zien moet je dat als foto eigenaar wel toestaan, zoals Henk als in de Topicstart meldde.
Voorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door ajhaverkamp op 31-12-2007 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 10:08
Yups, werkt, prima, erg grappig :) Ook zonder GPS gate werkt het hier prima, dus dat heeft waarschijnlijk ergens anders mee te maken.

De route met waar de foto's geschoten zijn: http://maps.google.nl/map...58,0.039911&t=h&z=15&om=1
En de foto's zelf in iets hogere kwaliteit :) http://wolf.a61.nl/gallery2/v/trips/20080105/

Leuk om te doen, ga het bij volgende keren de natuur in zeker vaker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Heel tof topic! =D Dit is echt ideaal! Nu nog hopen dat er een GPX plugin voor Lightroom komt ofzo :Y)

Hier zijn al een 2tal combinatie log/ bluetooth GPS modules genoemd. Dat is voor mij wel een vereiste, aangezien 't zonde is als ik later een losse GPS muis moet halen voor navigatie oid...

GiSTEQ PhotoTrackr 94 euro
I-Blue 747 60 euro

Morgen bel ik even met de mediamarkt- eens kijken wat die hebben aan combinaties :) Jammer trouwens dat een programma als Lightroom (nog) geen GPX import functie heeft...

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 05-01-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, gisteren de iBlue 747 besteld :) Ik zal ff m'n ervaringen posten als ik ermee gespeeld heb, ben erg benieuwd. Dat hele geotaggen is wel een toffe functie. Maar eens in een bos oid uitproberen :)

En bij deze- de ervaringen!

iBlue 747 is een heel tof en degelijk aanvoelend dingetje. De bijgeleverde software (voor het o.a. uitlezen van de logs) vind ik niet echt geweldig, maar het werkt. Je kan veel instelling m.b.t. wat je nou eigenlijk gelogd wilt hebben, kortom, netjes. Iets belangrijker is dat deze GPS muis lekker gevoelig is. Zelfs in huis krijg ik nog een fix :) Dus hij kan gewoon in de tas mee, en heeft onderweg totaal geen aandacht nodig :)

Nou, ik ben het bos maar ingeweest (nadat ik de cameratijd had gesynced)- en heb daar wat plaatjes geschoten. Thuis alles op de PC gezet, en met GeoSetter samengevoegd. Paar keer klikken en je bent klaar, stelt heel weinig voor. Lightroom & Flickr zagen daarna keurig de GPS coordinaten! Kortom, ben erg tevreden. Het kost nauwelijks extra moeite, en het is best leuk om te kunnen zien =)

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 12-01-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedsgeregistre
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 20:06
Ik heb een adaptec AD-850. Van de data die daaruit komt maak ik een GPX bestand en dat koppel ik aan mijn foto's in gpsphotolinker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

reedsgeregistre schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:19:
Ik heb een adaptec AD-850. Van de data die daaruit komt maak ik een GPX bestand en dat koppel ik aan mijn foto's in gpsphotolinker.
Hoe krijg je de data van het apparaat via BT en in wat voor formaat staat de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
BlaTieBla schreef op maandag 14 januari 2008 @ 20:15:
[...]

Hoe krijg je de data van het apparaat via BT en in wat voor formaat staat de data?
Ik gebruik een Qstarz BT-Q1000 BT muis, via mini-usb link je de muis met je pc, en het bijgeleverde programma kan *.nmea *.kml en *.csv bestanden exporteren.

Er zit een LOG functie ingebouwd, ik zet hem op LOG (waarbij de BT functie is uitgeschakeld, voor stroombesparing) en gaan met de banaan camera en muis.

En de NAV+LOG functie gebruik ik voor mijn MDA Touch telefoon icm. TomTom.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedsgeregistre
[...]

Helaas lukt het alleen met windows om de data van het apparaat te krijgen. Er komt een binair bestand uit wat ik tot nu toe niet heb kunnen ontcijferen. Maar na het downloaden kan je dit bestand ook omzetten naar ascii tekst en kml. Het kml bestand is niet geschikt omdat er alleen lokaties instaan en geen tijd. Het tekst bestand bestaat uit een aantal kolommen met coordinaten, hoogte en tijdstip enzo. Dit bestand zet ik met een python script om naar gpx. Ik gebruik trouwens windows onder parallels, ik hoef er dus niet de mac voor te verlaten. Het is omslachtig, maar ja, ik heb dit apparaat nu eenmaal. Op zich werkt hij wel goed. Even wachten op een fix, BT verbinding maken met de telefoon en een foto nemen van de GPS tijd. Dan is het eenvoudig om de offset achteraf te bepalen. Het werkt beter dan de klok in de camera steeds gelijk te zetten.

Het is trouwens een adapt en geen adaptec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Anoniem: 108806 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:27:
Nou, gisteren de iBlue 747 besteld :) Ik zal ff m'n ervaringen posten als ik ermee gespeeld heb, ben erg benieuwd. Dat hele geotaggen is wel een toffe functie. Maar eens in een bos oid uitproberen :)

En bij deze- de ervaringen!

iBlue 747 is een heel tof en degelijk aanvoelend dingetje. De bijgeleverde software (voor het o.a. uitlezen van de logs) vind ik niet echt geweldig, maar het werkt. Je kan veel instelling m.b.t. wat je nou eigenlijk gelogd wilt hebben, kortom, netjes. Iets belangrijker is dat deze GPS muis lekker gevoelig is. Zelfs in huis krijg ik nog een fix :) Dus hij kan gewoon in de tas mee, en heeft onderweg totaal geen aandacht nodig :)

Nou, ik ben het bos maar ingeweest (nadat ik de cameratijd had gesynced)- en heb daar wat plaatjes geschoten. Thuis alles op de PC gezet, en met GeoSetter samengevoegd. Paar keer klikken en je bent klaar, stelt heel weinig voor. Lightroom & Flickr zagen daarna keurig de GPS coordinaten! Kortom, ben erg tevreden. Het kost nauwelijks extra moeite, en het is best leuk om te kunnen zien =)
Als ik het goed begrijp kan ik dus met dit apparaatje naast geotaggen ook TomTom op mijn N73 benutzen, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47
Voor osx is dit programma er: http://oregonstate.edu/~earlyj/gpsphotolinker/

Leuk dit. Nu nog een muis regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249014

Voor de iBlue 747 en de BT-Q1000 kan je ook dit programma gebruiken voor het uitlezen en omzetten van de gegevens:
http://sourceforge.net/projects/bt747 .

Dat programma werkt ook op mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JWfx schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:11:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik dus met dit apparaatje naast geotaggen ook TomTom op mijn N73 benutzen, klopt dat?
Idd =) (tenminste, m'n k800i ziet em keurig als GPS muis =) ) daarom heb ik ook voor deze module gekozen- zodat ik later geen aparte gps muis hoefde te kopen.
Anoniem: 249014 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:12:
Voor de iBlue 747 en de BT-Q1000 kan je ook dit programma gebruiken voor het uitlezen en omzetten van de gegevens:
http://sourceforge.net/projects/bt747 .

Dat programma werkt ook op mac.
Dat is heel goed nieuws (als het ook op windows werkt) want het meegeleverde stukje software is eh... niet heel prettig. ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Anoniem: 108806 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 07:02:
[...]

Idd =) (tenminste, m'n k800i ziet em keurig als GPS muis =) ) daarom heb ik ook voor deze module gekozen- zodat ik later geen aparte gps muis hoefde te kopen.
Hoppa, en weer een gadget die er voor de zomervakantie moet zijn.
Je hebt me geholpen om deze door de financiële commissie te krijgen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
JWfx schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:23:
[...]

Hoppa, en weer een gadget die er voor de zomervakantie moet zijn.
Je hebt me geholpen om deze door de financiële commissie te krijgen! :D
Zomervakantie? Ik wil die meuk van de wintersport al in mijn rugtas hebben zitten :+

Maar bij mij wordt het dan wel een phototrackr lite, puur door zijn 22u+ op 1 AA batterij. Een gps-muis voor tomtom en dat soort fratsen heb ik al ;)

* Henk Hoopt op internet in het appartement deze wintersport. Dan kan ik in alle blijheid elke dag mijn routes, foto's etc delen met familie vrienden, en stiekem een beetje GoT :P

[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 16-01-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247770

reedsgeregistre schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:55:
[...]

Helaas lukt het alleen met windows om de data van het apparaat te krijgen. Er komt een binair bestand uit wat ik tot nu toe niet heb kunnen ontcijferen. Maar na het downloaden kan je dit bestand ook omzetten naar ascii tekst en kml. Het kml bestand is niet geschikt omdat er alleen lokaties instaan en geen tijd. Het tekst bestand bestaat uit een aantal kolommen met coordinaten, hoogte en tijdstip enzo. Dit bestand zet ik met een python script om naar gpx. Ik gebruik trouwens windows onder parallels, ik hoef er dus niet de mac voor te verlaten. Het is omslachtig, maar ja, ik heb dit apparaat nu eenmaal. Op zich werkt hij wel goed. Even wachten op een fix, BT verbinding maken met de telefoon en een foto nemen van de GPS tijd. Dan is het eenvoudig om de offset achteraf te bepalen. Het werkt beter dan de klok in de camera steeds gelijk te zetten.

Het is trouwens een adapt en geen adaptec.
Ik heb ook een AD-850 van Adapt, en heb een programma gemaakt dat de logg bestanden omzet naar OZI formaat. Dit kan mbv bv GPSBABEL in elk gewenst formaat worden omgezet waaronder GPX. Verder gebruik ik voor geo-tagging GPicSync (zie ook hierboven). Werkt allemaal heel goed. Dit programma is inmiddels af (voorlopig althans). Het is geschreven in Visual Basic v6. Heb je de runtime niet geinstalleerd dan moet je die ook installeren. Het programma, incl VBRun6 en beschrijving zijn te vinden op http://rapidshare.com/users/I7EMXI . Hierin staat ook een beschrijving van het programma incl ervaringen met de datalogger AD-850 en het omzetten mbv GPSBABEL. Veel plezier en geef maar reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:28:
[...]

Maar bij mij wordt het dan wel een phototrackr lite, puur door zijn 22u+ op 1 AA batterij. Een gps-muis voor tomtom en dat soort fratsen heb ik al ;)
Ik zou uit mn hoofd 25 uur moeten kunnen loggen. En dat voor 60 euro. Granted, geen batterij die je er ff indoet, maar via USB laden werkt prima, ook op reis, toch? =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 108806 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:46:
[...]

Ik zou uit mn hoofd 25 uur moeten kunnen loggen. En dat voor 60 euro. Granted, geen batterij die je er ff indoet, maar via USB laden werkt prima, ook op reis, toch? =P
Dat is nog maar de vraag als ik van de zomer onderweg ben naar Peking en aangewezen ben op de 24V van mijn landcruiser... :+

Maar ik ga zeker nog ff rondkijken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:50:
[...]

Dat is nog maar de vraag als ik van de zomer onderweg ben naar Peking en aangewezen ben op de 24V van mijn landcruiser... :+

Maar ik ga zeker nog ff rondkijken ja :)
Bijgeleverde autolader slikt 12 en 24 volt :) Alleen mist die iBlue dan weer een riem achtige clip. Maargoed. We zijn tweakers. Stukkie plastic moet lukken :+

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 16-01-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247770

[...]

Als je op een ander topic ( [GPS] Adapt AD850 datalogger: wie helpt?) kijkt vindt je meer info over de Adapt Ad-850

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 247770 op 16-01-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:25
dit lijkt mij ook wel een erg interessant apparaat.
GPS datalogger met als extraatje dat je je geheugenkaartje-met-foto's erin kan pluggen en waarbij het apparaatje de GPS-gegevens automatisch in de EXIF's van je foto's zet.

ATP Photo Finder
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0801/photofinder.jpg

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Anoniem: 247770 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:39:
[...]

Als je op een ander topic ( [GPS] Adapt AD850 datalogger: wie helpt?) kijkt vindt je meer info over de Adapt Ad-850
Vooral Windows gerelateerd. Probleem is dat ik 'gewoon' een GPS Datalogger zoekt die native werkt onder OSX (met een app of gewoon als drive met de logdata). Ik heb weinig zin om nog met converters, parsers, vage drivers etc aan de gang te moeten.
De sony muis scheen te werken onder 10.4, maar lijkt niets meer te doen onder 10.5 en zo zijn er nog diverse die (nog) mankementen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ikmattie schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:14:
dit lijkt mij ook wel een erg interessant apparaat.
GPS datalogger met als extraatje dat je je geheugenkaartje-met-foto's erin kan pluggen en waarbij het apparaatje de GPS-gegevens automatisch in de EXIF's van je foto's zet.

ATP Photo Finder
[afbeelding]
Hey cool! Alleen, ik kan op de site niet 123 vinden welke fotoformats ie support... (in mijn geval .NEF). Wel een hele toffe oplossing! En dan natuurlijk de vraag, t kost 't....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Anoniem: 108806 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:37:
[...]

Hey cool! Alleen, ik kan op de site niet 123 vinden welke fotoformats ie support... (in mijn geval .NEF). Wel een hele toffe oplossing! En dan natuurlijk de vraag, t kost 't....
In NL kost hij 89 euro (even snel gezocht, dus misschien wel ergens goedkoper te krijgen) bij 4memory.nl, zal binnenkort via e-bay oid wel goedkoper te vinden zijn.

Over die fotoformaten heb ik ook niks kunnen vinden, maar even de eerste reviews afwachten.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:03
while a pair of alkaline AA batteries will provide around 8 hours runtime.
:X
Als je ziet dat de meeste anderen hier +20u doen op 1 batterij, is dit wel erg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 09:32
Een erg leuk idee maar ik zou toch bang zijn als ik mijn foto's zou voorzien van de tags dat een apparaatje van 100 euri mijn bestanden corrupt zou kunnen maken omdat de batterijen misschien wat leeg raken oid.
Zou zonde zijn als je ineens een dag foto's zou verliezen door ze ff te taggen :X
Op de pc lijkt het risico me minder groot en heb je meestal nog wel een backup, ook de runtime van 8 uur is idd wel weinig, mooiste is natuurlijk voor vertrek s'ochtends batterij erin, aanzetten en niet meer aan hoeven denken de rest van de dag.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Triplefox schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:39:
Een erg leuk idee maar ik zou toch bang zijn als ik mijn foto's zou voorzien van de tags dat een apparaatje van 100 euri mijn bestanden corrupt zou kunnen maken omdat de batterijen misschien wat leeg raken oid.
Zou zonde zijn als je ineens een dag foto's zou verliezen door ze ff te taggen :X
Op de pc lijkt het risico me minder groot en heb je meestal nog wel een backup, ook de runtime van 8 uur is idd wel weinig, mooiste is natuurlijk voor vertrek s'ochtends batterij erin, aanzetten en niet meer aan hoeven denken de rest van de dag.
Als het programma een beetje lekker in elkaar zit, maakt hij eerst een kopie van je foto, tagt hij die, daarna verwijdert hij het origineel en renamed hij de getagde kopie. Dat zou zo'n batterij-error vrij makkelijk voorkomen.

Veel groter vind ik het probleem hoe of wat als dat ding per ongeluk verkeerd tagt. Ik heb toch het liefste een pc-prog waarbij ik mijn gpx trail kan bekijken en even aan de hand van de eerste paar foto's kan controleren of mijn tijd-instellingen wel helemaal lekker staan. Zeker met ons gezemel omtrent de zomer/wintertijd wil dat nog wel eens mislopen (je vergeet je muis ff om te zetten oid) en dan zit je dus met foto's die op een rare manier getag't zijn.

Afgezien van de batterijduur... 4u/AA is gewoon erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Triplefox schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 08:39:
Een nikon D3 kopen en de twee CF-cards in 'raid1' configureren, dan heb je nog een backup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
Voor de geinteresseerden: http://www.alleenwoensdag.nl/

Eens zien wat de prijs gaat worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Voor de mensen die hier nu al geotaggen:
Hebben jullie dat ding dan altijd aanstaan als je je camera gebruikt? Of enkel voor 'speciale' gelegenheden? Op reis, daguitstap, ... en zo. En hoe zit het als je binnen foto's maakt? Geen gps-gegevens waarschijnlijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:03:
Hebben jullie dat ding dan altijd aanstaan als je je camera gebruikt? Of enkel voor 'speciale' gelegenheden? Op reis, daguitstap, ... en zo. En hoe zit het als je binnen foto's maakt? Geen gps-gegevens waarschijnlijk toch?
Enkel als ik op stap ga en ik denk dat ik het ga gebruiken (dus bv niet naar Artis), bv bij een vakantie. Geen ontvangst is op zich geen probleem. De software pakt dan de laatst bekende lokatie (je kunt instellen hoeveel tijd er mag zitten tussen een logpunt en de foto opnametijd, in ieder geval kan dat bij de Google software).

Edit: afgelopen zaterdag heb ik hem weer eens gebruikt naar Ouwehands Dierenpark Rhenen, enkel stond de eTrex nog op de Californische tijdzone :) )

[ Voor 9% gewijzigd door ajhaverkamp op 29-01-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243501

Voor de Nokia bezitters met ingebakken GPS (zoals de n95) werkt de Nokia Sports Tracker prima.

Zorg dat je camera en telefoon op dezelfde tijd ingesteld staan. Start een nieuwe "Workout" en stop deze wanneer je klaar bent. De route die je hebt afgelegd komt dan in je "Training Diary" te staan. Open daar je "Workout" (route) en exporteer deze - via options/export - naar .gpx

Ik sync mijn route vervolgens net als de TS met GeoSetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Nu online
Fire69 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:03:
Ik heb mijn GPS device altijd bij me en staat aan wel zo makkelijk. Want ik gebruik hem namelijk ook voor TomTom Navigator 6 op mijn MDA Touch telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Denk dat ik mijn Adapt AD-500 maar aan mijn pa ga verpatsen, en ook een logger ga aanschaffen.
Wel eentje met BT erbij, iets zoals die iBlue. Lijkt me wel leuk (hoewel ik hem dan wel steeds van de auto naar de cameratas moet verhuizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-03 10:18
Ik doe het "handmatig" voor de foto's op mijn website http://simpy.be/trein/reportages/location.html
Hierdoor kan ik ook een plaatsen gaan bundelen. Anders ga je per foto een balonnetke krijgen op slechts 100m van elkaar, en dat wil ik nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

WhiskyPhreak schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:59:

70 euro. Ik hoopte op een lagere prijs en ga hem dus toch nog niet bestellen. Jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 08:59:

Check even ebay, die andere standalonedingen gaan daar voor een 40-70 euro :) Daarbij hebben die dingen vaak wel een bluetooth interface zodat ze bruikbaar zijn voor andere doeleinden :)

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 30-01-2008 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand een (liefst freeware) gps data logger (locatie én tijd) programma voor de TyTn II ? Trackr werkt niet zo best met de TyTn II van wat ik heb gelezen...
D'r is wel het programma GPS-log, uit C'T 7-8 2007, maar of die werkend is te krijgen onder WM6...
Had een week nodig om 'm onder Symbian 60 (Nokia N93) werkend te krijgen. Weet alleen niet meer hoe ik dat toen voor elkaar heb gekregen... Heb nu echter een TyTn II

Kan de klok van de TyTn II trouwens makkelijk gesynced worden met een eos 400d voor geotagging?

[ Voor 66% gewijzigd door Raven op 01-02-2008 17:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 22:05
Nu eigenlijk nog wachten tot de eerste camera die automatisch geotagged voor je :)

Ik ga van de zomer 2 weken zeilen maar ik heb geen zin om iedere keer als ik mijn camera aan boord pak om ook nog even GPS e.d. mee te nemen, ik heb het het liefste zo automatisch mogelijk. Al dat extra gedoe wat ik mee moet slepen aan boord heb ik geen zin in en geen tijd voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
M@rijn schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 19:55:
Nu eigenlijk nog wachten tot de eerste camera die automatisch geotagged voor je :)

Ik ga van de zomer 2 weken zeilen maar ik heb geen zin om iedere keer als ik mijn camera aan boord pak om ook nog even GPS e.d. mee te nemen, ik heb het het liefste zo automatisch mogelijk. Al dat extra gedoe wat ik mee moet slepen aan boord heb ik geen zin in en geen tijd voor :)
Ja en nee. Ik vind er namelijk wel wat voor te zeggen. Zo kan GPS loggen je best eens accu-duur kosten. Dat is dan wel weer in/uit te schakelen in een menu. Maar aangezien er tot nog toe geen enkele dSLR is met built-in gps, kan het nog wel even duren denk ik.

Verder vind ik het makkelijk dat ik mijn logger ook los mee kan nemen, straks op wintersport bijvoorbeeld, heb ik niet altijd mijn camera bij me, al helemaal niet altijd aan, maar ik vind het wél leuk om te zien hoe en waar ik ben geweest. Hetzelfde met een citytrip of roadtrip naar <insert bestemming>. Dan is het leuk om ook de hele route er bij te zien. Een camera met gps-tagger zal enkel de gps inschakelen als je een foto neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik lurk hier nu al een tijdje mee en dan specifiek op mac-reacties. Tot nu toe zijn daar nog niet zoveel reacties over, alleen dat er vaak geen mac-software is voor de meeste apparaatjes. Wel software die de boel kan omzetten.

Mijn grote vraag is of ik de boel met windows kan uitlezen (gewoon lekker met VMWare Fusion of Parallels) en vervolgens dit mee te nemen naar mac om 't daar in Lightroom of Google Earth te stoppen? Ik vind het helemaal geen probleem om windows te moeten gebruiken voor het uitlezen, maar dan zou ik wel het bestand willen gebruiken in Mac OSX. Hoe zit het daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Josh schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 13:02:
Ik lurk hier nu al een tijdje mee en dan specifiek op mac-reacties. Tot nu toe zijn daar nog niet zoveel reacties over, alleen dat er vaak geen mac-software is voor de meeste apparaatjes. Wel software die de boel kan omzetten.

Mijn grote vraag is of ik de boel met windows kan uitlezen (gewoon lekker met VMWare Fusion of Parallels) en vervolgens dit mee te nemen naar mac om 't daar in Lightroom of Google Earth te stoppen? Ik vind het helemaal geen probleem om windows te moeten gebruiken voor het uitlezen, maar dan zou ik wel het bestand willen gebruiken in Mac OSX. Hoe zit het daarmee?
Het lijkt mij dat je via parallels gewoon de .gpx uit je logger kunt plukken, om vervolgens met een stukje mac-software je foto's te taggen en/of je trails uit te zetten in een Earth .kmz. Want er zijn genoeg tooltjes voor mac die dat dan weer kunnen afaik.

En aan de andere kant, als je dus even in parallels je mac moet laten rammelen om je foto's getagged te krijgen, en het daarna weer kunt sluiten, lijkt me dat ook geen onoverkomelijk iets. Het heeft mij er iig niet van weerhouden om een phototrackr te kopen ipv een mac-supported gps-muis. Ondanks dat ik over 1,5 jaar ws. toch echt een keer aan de mac ga :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik was sceptisch over de opensource software voor de 747 gps muis. Ik heb het draaien i.c.m. de Qstarz BT1000 gpsmuis en het werkt perfect. Je moet eerst de interface door hebben, maar dan is het kinderlijk eenvoudig [manual on Google Docs].
Je kan exporteren naar google maps (levert een kant en klare html pagina op) , google earth, gpx, nmea, etc.
Vervolgens de foto's met GPSPhotoLinker (heeft RAW ondersteuning) koppelen met de gps gegevens (ook een eitje). Daarna kunnen de foto's LR or whatever in (met coordinaten en al).

Overigens is de BT1000 meegeleverde software redelijk ruk. Ziet er mooier uit, maar zeker niet meer functionaliteiten (soort van MS-DOS versus Vista >:)).

[ Voor 9% gewijzigd door BlaTieBla op 08-02-2008 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Was net ook even aan't zoeken voor een logger, maar ik moet er dus eentje hebben dat je ook gewoon als BT-GPS kan gebruiken.
Wat een hoop keuze is er in die dingen al zeg... :/

Ik vroeg me nu af hoe het met die waypoints zit, je hebt loggers die er 50.000 opslaan, andere doen er 130.000! Als je elke seconde logt, kan je dus met 130.000 points 1.5 dagen verder.
Is elke seconde nodig? Stel dat je het op elke 10sec zet, dat doet de software dan als er op het exacte tijdstip geen data beschikbaar is? Interpolatie tussen vorig en volgend tijdstip of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:47:
Was net ook even aan't zoeken voor een logger, maar ik moet er dus eentje hebben dat je ook gewoon als BT-GPS kan gebruiken.
Wat een hoop keuze is er in die dingen al zeg... :/

Ik vroeg me nu af hoe het met die waypoints zit, je hebt loggers die er 50.000 opslaan, andere doen er 130.000! Als je elke seconde logt, kan je dus met 130.000 points 1.5 dagen verder.
Is elke seconde nodig? Stel dat je het op elke 10sec zet, dat doet de software dan als er op het exacte tijdstip geen data beschikbaar is? Interpolatie tussen vorig en volgend tijdstip of zo?
Je software zet inweze gewoon lijntjes tussen alle waypoints, en interpoleert dus inderdaad. Ik geloof dat 3s voor lopen en 5s voor autorijden aardige waarden zijn als uitgangspunt, dus dan kun je een beetje uitrekenen hoe en waarop je je gpslogger in moet stellen. Er zijn er geloofik ook die het zelf 'beslissen' a.d.v. je huidige snelheid (afaik doet de phototrackr dat ook :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dus in principe is zo'n ding dat 50.000 waypoints opslaat geen probleem.

Niemand ergens een site gevonden waar een mooi overzicht van beschikbare loggers staat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:05:
Dus in principe is zo'n ding dat 50.000 waypoints opslaat geen probleem.

Niemand ergens een site gevonden waar een mooi overzicht van beschikbare loggers staat? :P
:P Denk het... ding dat ik besteld heb doet er 250.000, dus dat zit wel goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 13:40

YellowCube

Wait...what?

als je de laatste Macfan koopt dan staat daar een heel stuk in over geocoding en de tools die je kunt gebruiken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
YellowCube schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:18:
[...]

als je de laatste Macfan koopt dan staat daar een heel stuk in over geocoding en de tools die je kunt gebruiken.
edit: nvm :P

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 11-02-2008 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 13:40

YellowCube

Wait...what?

Je bedoelt in dit geval de software waarmee je de zaken uitleest?
Er worden in de Macfan drie GPS apparaten aangeraden (een Garmin, een Sony en nog één waarvan de naam mij onstschoten is). Kan me niet voorstellen dat ze die aanraden terwijl het op het MacOSX platform niet zo werken.

edit:
lama :)

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 11-02-2008 10:31 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wat erg verneukeratief is, is dat veel loggers 200.000 punten kunnen vastleggen. Probleem is dat dit VRESELIJK afhankelijk is van de informatie die opgeslagen wordt.

De mijne (Qstarz BT-1000) zou 100.000 punten doen, maar als je ook nog richting en hoogte in de logging mee wilt nemen, dan slinkt de capacteit tot circa 40.000. Voor geotaggen heb je wellicht hoogte nog wel nodig, maar die andere zijn niet direct van toepassing. Dus is de capaciteit iig minder dan 100.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tja, lijkt me wel logisch eigenlijk. Die dingen hebben 2/4/6/whatever MB flash erin. Als je meer data opslaat, is het vlugger vol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Fire69 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:34:
Tja, lijkt me wel logisch eigenlijk. Die dingen hebben 2/4/6/whatever MB flash erin. Als je meer data opslaat, is het vlugger vol :P
Misschien een hele domme vraag, maar is het mogelijk om met zo'n BT-GPS muis icm. je telefoon, je telefoon te gebruiken om mee te loggen? (voordeel: meer ruimte om op te slaan, nadeel: 2 apparaten nodig, maar ja, telefoon heb je toch wel bij je)

Ik moet leren die startpost afentoe eens terug te lezen voor ik hier stomme vragen stel

[ Voor 9% gewijzigd door ikmattie op 11-02-2008 10:59 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ikmattie schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:46:
[...]

Misschien een hele domme vraag, maar is het mogelijk om met zo'n BT-GPS muis icm. je telefoon, je telefoon te gebruiken om mee te loggen? (voordeel: meer ruimte om op te slaan, nadeel: 2 apparaten nodig, maar ja, telefoon heb je toch wel bij je)
Lees de startpost eens? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ikmattie schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:46:
[...]

Wat soms wel kan is een GPS logging app op je telefoon en de GPS logger als externe GPS muis gebruiken. Dat kan met veel PDA's iig. Er zijn legio applicaties voor o.a. Windows Mobile gebasseerde apparaten. Batterijtijd gaat dan wel hard achteruit, omdat je BT gebruikt voor de communicatie met de telefoon/PDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Vandaar de opmerking van Henk hierboven. Staat gewoon in de startpost ;)

Trouwens, wat me opviel, je verwijst naar de QStarz BT-1000 hierboven. Volgens Gpsshop zit hier geen usb-autolader bij. Klopt dat? :?

[edit]
Ik dacht trouwens dat de iBlue 747 en de QStarz BT-Q1000 identiek waren, maar de iBlue is 60€ en de QStarz 100€?
Wat is het verschil dan? Enige wat ik zo snel kan ontdekken is dat de iBlue 25u doet en de QStarz 32... Lijkt me voor 40€ weinig verschil? :?

[ Voor 29% gewijzigd door Fire69 op 11-02-2008 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Nu online
Ben nu in Hong Kong, en heb vergeleken met Nederland erg slecht GPS ontvangst (Met een BT-Q1000). Kan vaak buiten niet eens een fix krijgen.

Bij de BT-Q1000 zit inderdaad geen autolader bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Karlok[JY-616] schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:21:
Ben nu in Hong Kong, en heb vergeleken met Nederland erg slecht GPS ontvangst (Met een BT-Q1000). Kan vaak buiten niet eens een fix krijgen.

Bij de BT-Q1000 zit inderdaad geen autolader bij.
Ik kreeg er een USB, 220 EN autolader bij mijn qstarz bt1000 (via GPSShop.nl). Alles netjes in een doos.

Heb je geen last van de hoge gebouwen daar?

[ Voor 5% gewijzigd door BlaTieBla op 11-02-2008 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn hier nog meer suggeties voor 3rd party software voor gebruikt icm de iBlue 747? Van MTK weet ik nu af, maar misschien dat er nog meer tools zijn? :)

Pas weer een tripje gedaan... van tevoren maar even de klok van mn D70s weer gesynced met de iBlue (na een maand 3 seconden afwijking). Software van de GPS muis had wat moeite- maar na een 2e poging had ik een net nma bestand =) Ik vind het jammer dat Flickr naar yahoo maps linkt- google earth/maps is imho toch een stuk beter. (Dit zuiver mbt de functionaliteit van Flickr, ik weet dat ik mn fotos ook in Google-linkende dingen terug kan zien :) ).

Jammer dat niet veel meer mensen 't doen. Ik hoop dat op korte termijn een lichte GPS chip standaard wordt op dSLRs- en misschien zelfs compact cams. Granted- je zit met privicy issues (als je je nieuwe auto op de foto zet met GPS tag erbij... met andere woorden- je wilt het niet altijd aan hebben staan) maar t zou wel heel tof zijn :) Het voegt imho een nieuwe dimensie toe aan fotos.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 11-02-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Anoniem: 108806 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:59:
Zijn hier nog meer suggeties voor 3rd party software voor gebruikt icm de iBlue 747? Van MTK weet ik nu af, maar misschien dat er nog meer tools zijn? :)
Niet dat ik weet. Nadeel is dat er geen (open) standaard is waar alle fabrikanten zich aan houden. Zo werkte een Sony GPS logger onder OSX 10.5, maar niet meer onder 10.5.1 :?
Pas weer een tripje gedaan... van tevoren maar even de klok van mn D70s weer gesynced met de iBlue (na een maand 3 seconden afwijking). Software van de GPS muis had wat moeite- maar na een 2e poging had ik een net nma bestand =)
Mijn dSLR loopt zeker niet erg gelijk (toch al snel een seconde of 20 verschil), maar hoeveel maakt dat uit? Ik log iedere 15 seconden de positie bij loopsnelheid. Dus erg ver kan je er n iet naast zitten met die 20 seconden. Daarnaast heeft een GPS al snel een afwijking van een metertje of 7 dus om je camera en gps tot op de seconde te syncen is een beetje overkill.
Jammer dat niet veel meer mensen 't doen. Ik hoop dat op korte termijn een lichte GPS chip standaard wordt op dSLRs- en misschien zelfs compact cams. Granted- je zit met privicy issues (als je je nieuwe auto op de foto zet met GPS tag erbij... met andere woorden- je wilt het niet altijd aan hebben staan) maar t zou wel heel tof zijn :) Het voegt imho een nieuwe dimensie toe aan fotos.
Dat geotaggen is redelijk nieuw en niet iedereen zit op nog een apparaat te wachten dat je mee moet zeulen. Er zijn al telefoon die ook kunnen loggen (of in ieder geval waypoints kunnen vast leggen). Het is nog een niche. Tegen de tijd dat iedere camera een GPS heeft zullen we nog wel ff verder zijn (privacy etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Heb me ook maar zo'n i-Blue besteld, hoop dat die star-navigation wat snel verstuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Dat geotaggen is redelijk nieuw en niet iedereen zit op nog een apparaat te wachten dat je mee moet zeulen.
Zo groot zijn die dingen ook weer niet he! :*)

Hij zit bij mij gewoon in mijn broekzak of rugzak en ik merk er verder niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik vind het juist een voordeel dat de gps los van de cam zit? Op die manier kan je ook nog eens loggen zonder je cam bij je te hebben :) In-cam gps klinkt leuk, maar brengt zijn beperkingen met zich mee. Zo moet je gps muis wel een fix hebben. Wil je dat doen door constant die gps te blijven voeden, ook als je cam uit staat? je gps apart inschakelen? apart knopje op de body? En logt ie dan enkel bij het maken van een foto, of ook waypoints die je tussendoor doet (hoewel dat nog wel in een menuutje te proppen is :) ).

Ik hou het even lekker los van elkaar voorlopig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 06-05 22:42
G-e-n-i-a-a-l!

Ik was september 2006 op de fotokina in Keulen, daar hoorde ik voor het eerst over het Geotagging idee. Sony had volgens mij een fototoestel met ingebouwde GPS, die direct de informatie in de fotos propte. Alleen aangezien er nog steeds geen dSLR body is met ingebouwde GPS, telefoon, MP3/avi-speler, gecombineerd met een automatisch espresso-apparaat, ga ik ook een losse muis kopen. Temeer omdat ik dan direct TomTom op mn telefoon kan gebruiken op de fiets (hoe nerd ben je ;))

Kortom, vanmiddag de Adapt AD-850 halen bij de enige winkel die m op voorraad heeft. En dan: spelen! :D Enige probleem wordt dat ik geen bluetooth op mn computer heb, slechts op mn mac. Ik heb geen zin een aparte BT usb stick te kopen, dus gaan we maar proberen via Parallels de zooi aan de gang te krijgen. Vervolgens dan al die bestandsformaten leren kennen en een mooie workflow ontwikkelen voor de Mac. Die zal ik tzt ook hier wel posten. Hoe ver is men al gekomen met de log uitlezen via Parallels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik dacht hier gelezen te hebben dat het met de Adapt nogal een werk was om de data eraf te krijgen en naar het goeie formaat om te zetten?
Misschien handiger om eentje te nemen waar je via usb de data kan afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Als ik dit allemaal lees baal ik nog steeds een beetje:
Camera met GPS erin

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Fire69 schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:00:
Ik dacht hier gelezen te hebben dat het met de Adapt nogal een werk was om de data eraf te krijgen en naar het goeie formaat om te zetten?
Misschien handiger om eentje te nemen waar je via usb de data kan afhalen?
Ja klopt, een USB verbinding zou een stuk makkelijker zijn. Toch, omdat ik een impulsieve koper ben, kon ik niet wachten en heb de AD-850 gehaald. Nadat TomTom mij naar huis gebracht heeft was natuurlijk de eerste uitdaging het bijgeleverde programmatje (http://www.adapt-mobile.com/support/drivers/AD850_2V10.zip) onder Windows op mn Mac te draaien, door Parallels. Het probleem: Parallels geeft geen BlueTooth door aan Windows.

Lukt het dan wel? Jazeker :)

Stap 1. Koppel je Adapt AD-850 met je Mac, door een BlueTooth apparaat te zoeken en te koppelen. Wachtwoord is standaard, 0000.
Stap 2. Stel in Parallels een seriele poort in, en start Windows. Zie plaatje: Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/3829/stap2ru7.png
Stap 3. Download SerialClient (http://eudyptes.com/SerialClient.php)
Stap 4. Stel SerialClient in. Zie plaatje: Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/3366/stap5mq9.png
Stap 5. Als Windows gestart is, kun je in SerialClient een verbinding maken. Als windows afsluit, wordt de verbinding in SerialClient ook afgesloten. Start de connectie in SerialClient :)
Stap 6. Start in Windows het bij de Adapt meegeleverde programmatje, en stel deze in op COM1.

Gaan met de banaan! Nu ff testen of ik een logje kan maken, en wat al die velden betekenen allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedsgeregistre
@DRvdijk: Ik gebruik de USB>apple wireless optie uit het parallels menu. Ik had een driver gemaakt voor de BT verbinding. Ik moet bekennen dat het me al weer ontschoten is hoe ik het heb gedaan. Maar met google is het vast te vinden. Maar goed, als jouw manier werkt dan is dat ook ok.

Wat je nu gaat ontdekken is dat je weinig hebt aan de output van de AD-850. Het kml bestand bevat alleen coordinaten, geen tijden en het logg bestand is, voor zover ik kon achterhalen, niet iets wat door gpsbabel wordt herkend, Een paar pagina's terug heb ik een python script gepost wat ik gebruik om van het .logg bestand een .gpx bestand te maken. Dat zou zo moeten werken op je mac. Alleen is het inspringen, dat essentieel is voor python, verdwenen. Als iemand kan uitleggen hoe je code invoegt dan fix ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De AMOD AGL3080 is iig wel volledig OSX compatibel. Zie het testrapport hier

En een lijstje met een aantal bekende GPS loggers naast elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
BlaTieBla schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:53:

En een lijstje met een aantal bekende GPS loggers naast elkaar
Nice apparaatje! Alleen dat het penlites zijn die niet zonder weer twee apparaten in je auto te herladen zijn, zou ik er persoonlijk niet zoveel aan hebben op vakantie. Het overzichtje apparaten is mooi iig, misschien toch een te snelle aankoop gedaan ;) Maar ik denk dat ik dik tevreden ga worden over de AD-850, zie ook hieronder :)
reedsgeregistre schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:45:
@DRvdijk: Ik gebruik de USB>apple wireless optie uit het parallels menu. Ik had een driver gemaakt voor de BT verbinding. Ik moet bekennen dat het me al weer ontschoten is hoe ik het heb gedaan. Maar met google is het vast te vinden. Maar goed, als jouw manier werkt dan is dat ook ok.

Wat je nu gaat ontdekken is dat je weinig hebt aan de output van de AD-850. Het kml bestand bevat alleen coordinaten, geen tijden en het logg bestand is, voor zover ik kon achterhalen, niet iets wat door gpsbabel wordt herkend, Een paar pagina's terug heb ik een python script gepost wat ik gebruik om van het .logg bestand een .gpx bestand te maken. Dat zou zo moeten werken op je mac. Alleen is het inspringen, dat essentieel is voor python, verdwenen. Als iemand kan uitleggen hoe je code invoegt dan fix ik het.
Gaaf, die USB-optie ga ik ook nog eens bekijken. Dit werkt inderdaad, dus dan zijn er al twee wegen die naar Rome gaan (nu nog ff loggen en dat op de kaart krijgen hehe)

Inderdaad, de KML file is peop. Kun je gebruiken om een leuk lijntje te trekken, maar meer niet. De logg file heeft de volgende inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
WNO TOW Time Date DECEF_X DECEF_Y DECEF_Z ECEF_X ECEF_Y ECEF_Z Speed Longitude Latitude Altitude
1466 236995 17:49:42 2/12/2008 0 0 0 3889285 329034 5027568 0 4.8357 52.3621 75.1044
1466 237054 17:50:41 2/12/2008 0 0 0 3889279 329027 5027558 0 4.8356 52.3621 63.1742
1466 237084 17:51:11 2/12/2008 5 5 14 3889284 329032 5027572 0 4.8357 52.3621 77.5605
1466 237164 17:52:31 2/12/2008 0 0 0 3889280 329027 5027576 0 4.8356 52.3622 78.0367
1466 237284 17:54:31 2/12/2008 0 0 0 3889269 329048 5027544 0 4.8359 52.3621 47.0839

Dat zou met een Python scriptje, of een bash-commando wat ik zodalijk eens even in elkaar ga henken, makkelijk om te zetten zijn naar welk willekeurig ander formaat dan ook. Let's check the gpx standaard :) Inspringen, bedoel je [ code ] en [/ code ] ?

Verdere programmas, gpsbabel, foto merger (welke zijn er allemaal), heb ik nog niet geprobeerd. Soit, ik heb nog niet eens fotos die ik kan taggen :p Dat komt dit weekend, ga ik wel ff ergens een of andere road trip maken.

Edit: zou deze output herkend worden door een of ander programmatje?
Bash:
1
cat Data.logg | tr '\r' '\n' | awk '{ print $3 " " $4 " " $13 " " $14}'

Levert:
code:
1
2
3
4
5
6
Time Date Latitude Altitude
17:49:42 2/12/2008 52.3621 75.1044
17:50:41 2/12/2008 52.3621 63.1742
17:51:11 2/12/2008 52.3621 77.5605
17:52:31 2/12/2008 52.3622 78.0367
17:54:31 2/12/2008 52.3621 47.0839

[ Voor 6% gewijzigd door DRvDijk op 12-02-2008 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedsgeregistre
Hier had ik dus dat script staan, niet in dit topic dus.
Ik converteer mijn PEF (pentax raw) naar dng, open alle foto's in gpsphotolinker, zet de logg om naar gpx en zoek even uit wat de offset in tijd is tussen camera en gps. Meestal maak ik even een foto van de gps tijd met mijn telefoon. Op dit moment gebruik ik daar trail explorer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedsgeregistre
BlaTieBla schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:53:
Interessant apparaat, alleen geen BT. Hoe krijg je nu je camera exact op tijd?
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste