.Geotaggen: Wat is het?
Geotaggen is het toevoegen van de positie waar een foto is genomen. Tijdens het maken van een foto, wordt er in de achtergrond allerlei informatie opgeslagen in de zogenaamde EXIF. In de Exif staat alle informatie met betrekking tot het schieten, dus gebruikte sluitertijd, diafragma, iso-waarde, cameramodel en ook tijd van opname. Heb je nou een apparaatje dat GPS-gegevens kan loggen samen met het tijdstip in dat toestel, zoals een telefoon met de nodige software en een ingebouwde / externe GPS, of zoiets als een garmin handheld gps, dan kun je doormiddel van het linken van het tijdstip van je gps-postie en het tijdstip van het maken van je foto, de gps-coordinaten linken aan de foto. Deze coördinaten kun je vervolgens weer in een programma als google earth zetten, of uploaden naar een site als flickr, waar je dus op een kaart terug kan zien waar en wanneer je een foto gemaakt hebt, samen met het afgelegde pad.
Een route met foto's in Google Earth
.Geotaggen: Wat heb ik nodig?
- Een camera die de tijd in je EXIF opslaat.Dit is simpel te checken door een foto te maken, en te kijken of de EXIF aanwezig is met een willekeurige EXIF viewer. Ik gebruik irfanview met de EXIF plugin, maar je kan het ook doen door in windows naar je verkenner te gaan, een foto op te zoeken, er met de rechter muisknop op te klikken en op 'properties' of 'eigenschappen' te drukken. Nu klik je op 'Summary' of 'Samenvatting' en daarna op het knopje 'Advanced' of 'Geavanceerd'. Het volgende schermpje komt dan tevoorschijn, met als het goed is ook het tijdstip van schieten.

EXIF informatie in windows XP
Als je hier een tijd terug kunt vinden, is het al goed. Nou is de kans dat dit niet zo is eerder te wijten aan de manier van bewerken óf dat windows je bestand simpelweg niet uit kan lezen, dan dat je camera het niet ondersteunt, want zelfs de meest simpele telefooncams proppen tegenwoordig zelfs nette gegevens in hun EXIF.
- Een apparaat dat je GPS positie op kan slaan.
Dit kan dus zijn, een apparaat dat er speciaal voor gemaakt is (zoals de producten van Gisteq), maar ook een smartphone/telefoon of PDA met GPS (al dan niet een extern apparaatje) en een simpel programmaatje kunnen dit. Hoewel dat simpele programmaatje bij mij het ingewikkeldst bleek
- Een computer
En op die computer een stukje software dat op zijn minst de gps posities weer kan linken aan de tijdstippen, maar als het even kan, ook kan laten zien (via een kaartje oid) waar ongeveer de foto geschoten is, zodat je kunt controleren of je alles wel goed doet

Een programma als geosetter linkt de foto's, maar laat ook direct zien waar de foto's genomen zijn.
.Geotaggen: Het resultaat
Zoals op het eerste plaatje al te zien is, is dat waar je uiteindelijk naar toe wilt. Je kan precies zien waar je wanneer geweest bent, en hoe je route is gegaan. Combineer dit met je foto's, en je hebt een leuk overzicht om nog eens op terug te kijken.Mij lijkt dit met name vreselijk gaaf voor mensen die skiën (zoals ik
.Geotaggen: De Logsoftware
Ik heb me de tandjes gezocht naar goede software. Opzich is het combineren van de gps logs (zogenaamde .gpx bestanden) een koud kunstje, daarvoor is genoeg (freeware!) spul te vinden. Alleen het loggen van je daadwerkelijke route blijkt toch te moeten met betaalde software, dat wil zeggen, ik heb welgeteld één gratis programma gevonden (Kharsim.net Sunset) en dat sloeg de logfiles crappy op, waardoor er geen kaas meer van te maken was en al mijn programma's die de bestanden moesten verwerken op hun gat gingen.Ik ben voor mijn telefoon (Een HTC Touch met Windows Mobile 6) uiteindelijk terecht gekomen op Tracky. Dit programmaatje verbouwt je Windows Mobile apparaat naar meer dan alleen een logger, je kan ook live google maps binnenhalen zodat je precies ziet waar je bent. Ik heb uiteindelijk ook GPSGate nodig gehad om mijn GPS-muis echt lekker aan de gang te krijgen in Tracky.
Mocht je nou een ander type toestel hebben (bijvoorbeeld Symbian), dan is hier een lijst te vinden met allerlei (gratis) gps-tools, voor verschillende OS'en, uiteenlopend van smartphones tot windows 95
.Geotaggen: De 'combineer'-software
Zoals ik al aangaf, hier zijn plenty programma's voor, waarbij ook de freeware van erg goede kwaliteit is. Zoals hierboven ook te zien is, gebruik ik zelf Geosetter. Andere programma's zijn WWMX en Copiks Photomapper. Ikzelf ben bij geosetter uitgekomen omdat deze ook in staat is de CR2's van mijn Canon 30D uit te lezen, en ik vermoed dat dit programma ook zal werken met NEF's van Nikon en wellicht andere RAW-formaten..Geotaggen: De Workflow
Je begint met het gelijkzetten van de tijd van je camera en je gsm. Het liefste tot op de seconde nauwkeurig, maar veel camera's geven alleen de mogelijkheid om tot op de minuut nauwkeurig in te stellen, dus is het handig om je afwijking in te stellen. Ik heb dit gedaan door een foto te maken van de klok van mijn telefoon, waarbij de secondes leesbaar waren. Vervolgens heb ik in de EXIF gekeken hoeveel seconden er afwijking in zaten. Nu je de afwijking weet kan je die bijstellen in je gps-apparaat, of later bij het combineren van de foto's met je gps data, er rekening mee houden. Ik kwam er trouwens achter dat windows NIET tot op de seconde nauwkeurig tijd weer kan geven, dus wat dat betreft raad ik een programma aan dat dit wel doet, zoals irfanview met de EXIF plugin of een ander EXIF programma.
Foto van telefoon-klok met de EXIF (van de camera) ernaast. De tijd op de telefoon, en de tijd op de camera verschillen 2 seconden.
De volgende stap is om ervoor te zorgen dat je gps log programma werkt, en je bent wat mij betreft klaar om te gaan. Stap naar buiten, scheldt even op de zon (dat rare gele ding) en vervolg met goede moed je weg. Check af en toe of je fix (positiebepaling van de satelieten) nog enigzins in orde is, en doe je ding.
Thuisgekomen sluit je je gps-apparaat aan op je pc en haal je je .gpx bestand eruit (mijn gps-apparaat is dus mijn telefoon). Dit sla je ergens op je schijf op, samen met je net-geschoten foto's. Start nu Geosetter.
Het eerste wat je doet is links de directory van je foto's opzoeken.

En vervolgens rechts, bij je kaart, de .gpx openen.

Je ziet nu dat de route op je kaartje geprojecteerd wordt. Selecteer vervolgens de foto's die je wilt synchroniseren met je coordinaten en druk bovenin op 'Synchronize geo data of selected images with GPS Data files', of op CTRL+G, en het volgende scherm komt tevoorschijn.

Hier kun je de opties instellen wát je wilt synchroniseren, en ook de tijdsafwijking instellen. Dat laatste is door tijdzones, DST en dat soort meuk een beetje een gehannes, maar het komt er op neer dat je net zo lang moet vogelen tot de dikgedrukte tekst de door jou geconstateerde afwijking aangeeft. In mijn geval 2 seconden

Congrats! je foto's zijn nu getagged. Zoals je wel zult zien overschrijft GeoSetter standaard je foto's niet, maar maakt hij kopieen van de originelen. Mocht je dit niet willen, dan kun je bij 'Settings' het vinkje 'Overwrite Original File when Saving Changes' aanzetten.
Nu kun je je foto's uploaden naar Flickr (wel even aanzetten dat je ge-taggede foto's ook daadwerkelijk gelijk op een kaart geplaatst worden, door op dit linkje te klikken) of exporteren naar Google Earth als KMZ (knopje bovenin GeoSetter) en klaar ben je.
Aanvullend hierop heeft Orion84 de workflow voor LR/Geosetter omschreven:
Orion84 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:12:
RAW files uit de Nikon D40 importeren in Lightroom, die xmp files aanmaakt voor de meta-data. In de Garmin software de tracks een beetje fatsoeneren en opslaan als gpx bestanden. Dan met behulp van GeoSetter de tracks koppelen aan de foto's en GPS en andere locatie gegevens aan de xmp files toevoegen en na een 'read metadata from files', laat ook Lightroom netjes al die gegevens zien.
Orion84 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:32:
Misschien handig om dan nog even te vermelden dat om direct na het importeren over xmp files te beschikken, het in mijn ervaring het beste werkte om even 'write metadata to files' uit te voeren in Lightroom. Anders maakt hij niet direct XMP files aan, ook al staat dat bij mij op automatisch en ook al had ik tijdens het importeren al keywords (dus metadata) toegevoegd aan de foto's. Het blijft een beetje een apart programma af en toe, dat Lightroom
En dus niet vergeten GeoSetter zo in te stellen dat ie naar de xmp files schrijft.
.Dedicated GPS Loggers
Tegenwoordig zijn er een hoop GPS-loggers die enkel dat nog als functie hebben. Waar je vroeger nog grote garmins meezeulde, worden ze echter, mede óm ze als geotag-apparaatje te gebruiken, steeds kleiner. Hieronder een lijst met de actuele loggers en hun prestaties en functies, alsmede wat prijsindicaties, hoewel dat natuurlijk zal blijven schommelen/dalen.Holux M241
De Holux M241 werkt op 1 AA batterij waarop hij het volgens fabrieksopgaven 12 uur moet kunnen volhouden, in de werkelijkheid zal dit waarschijnlijk wat minder zijn. Het aantal waypoints met volledige capacitiet (hoogte meegerekend) is daarentegen wel weer hoog met 130.000 stuks. Met firmware v.1.12(hier te downloaden) is het mogelijk de bluetooth functionaliteit uit te schakelen, wat de batterij natuurlijk wel ten goede komt. De prijs via E-bay komt op zo'n 45 euro..Qstarz BT-Q1000 / iBlue 747
De Qstarz BT-Q1000 en de iBlue 747 zijn identiek en zijn relatief goedkoop, voor 55 euro heb je ze. Deze modellen werken bijde op accu en dit resulteert in een accu duur van zo'n 25 uur en wanneer Bluetooth uit staat gaat dit over de 30. Het aantal waypoints (incl. hoogte) valt echter tegen met slechts 67.000 stuks.Bij de iBlue moet je wel opletten dat er een v1 met 2MB geheugen en een v1.1. met 4MB geheugen is. Tevens kon de V1 enkel via USB leeggehaald worden, terwijl de v1.1 dit ook via bluetooth ondersteunde.
.Qstarz BT-Q1000P
De Qstarz BT-Q1000P is de verbeterde versie van de hierboven benoemde Q1000 en bij deze is het geheugen verdubbelt waardoor je een capaciteit van zo'n 135.000 stuks zal krijgen. Via Ebay betaal je zo'n 65 euro..Qstarz BT-Q1000X
De Qstarz BT-Q1000X is wederom een verbeterde versie van de P. Deze heeft een MTK II chip-set wat resulteert in een accu duur van 65 uur, een halvering van de fix tijden en een verdubbeling van de nauwkeurigheid. Deze ligt via Ebay voor 89 euro op je deurmat.Verder heeft GPSpassion drie verschillende veelvoorkomende chipsets [url=url=http://www.gpspassion.com/fr/articles.asp?id=175&page=5]getest[/]:

Deze lijst zal in de loop der tijd natuurlijk aangevuld worden, want er bestaan er nog veel meer
Succes!
[ Voor 27% gewijzigd door Henk op 22-01-2009 10:57 ]