[GPS] Adapt AD850 datalogger: wie helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:40

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb sinds een week een Adapt AD850 gps ontvanger. Perfect dingetje. En, hij kan data-loggen. Erg leuk. Ik heb al een paar keer een fietstochtje gemaakt, om er achteraf een .kml bestandje van te maken voor Google Earth. Alleen... ik SNAP die configuratie van dat ding (Bluetooth via pc) niet echt. Het gaat om dit schermpje:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/gps.jpg

In de handleiding staat elk veldje wel beschreven, maar dat is mij te vaag. Het moet kennelijk meer Jip-en-Janneke voor mij... ;)

Kan iemand elk veldje beschrijven, wat het doet? Ik bedoel, stel -met de instellingen zoals ze op bovenstaande screendump staat- dat ik 130km/uur rijdt, wordt er dan niets gelogd? En die "distance". Als er tussen elke seconde (om de hoeveel tijd logt hij uberhaupt) teveel meters zit, logt hij niet? En... als ik 'm UIT-zet halverwege. Gaat hij dan later weer verder met loggen?

Ik kom er echt niet uit... Ben ik nou zo dom, of is die software zo onduidelijk? :(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er ook nog niet helemal uit hoe het ding precies werkt. Ik heb wel al gezien dat hij iedere seconde een log aanmaakt.

Maar ook ik heb de Max Speed al een paar keer moeten verzetten naar de >200 km/u.
Ik vind het het een praktisch ding maar de software ook erg onduidelijk.

Ik wil er zelf ronde tijden meeberekenen. Moet alleen nog uitzoeken hoe?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-10 10:05
Heeft iemand enig idee hoe het opladen in z'n werk gaat?
Het maakt niet uit of ik de schakelaar aan of uit zet: het rode lampje gaat niet branden en de ontvanger wil niet aan zonder voedingskabel. (met voedingskabel eraan doet ie het perfect).

Wat zou het kunnen zijn? Een kapotte accu?

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvanwaart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:55:
...
Ik wil er zelf ronde tijden meeberekenen.
Niet echt close racing als de refresh rate een seconde is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
pieter87 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 18:19:
Heeft iemand enig idee hoe het opladen in z'n werk gaat?
Het maakt niet uit of ik de schakelaar aan of uit zet: het rode lampje gaat niet branden en de ontvanger wil niet aan zonder voedingskabel. (met voedingskabel eraan doet ie het perfect).

Wat zou het kunnen zijn? Een kapotte accu?
Zo klinkt 't wel ja. Bij mij gaat 'ie gewoon oploaden als ik 'm aan de mini-USB-kabel hangt.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-10 10:05
Hmmm, nu doet hij het opeens wel. Vreemd :P
Naja, iig bedankt voor je antwoord.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje..

Hoe hebben jullie het zo wie zo voor elkaar gekregen??
Als ik het file'tje AD850_2V10.exe op mijn computer gebruik geeft windows direct een foutmelding en sluit hij het file'tje. Programma wordt niet eens gestart.

Ik heb een ander bestandje gedownload bij adapt en die start wel op maar als ik log read, configure, clear of status gebruik komt er in het onderste scherm "Received NACK" te staan en dat gaat niet meer weg.

Heeft iemand de oplossing??

Thanks.
David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 10:52:
Vraagje..

Hoe hebben jullie het zo wie zo voor elkaar gekregen??
Als ik het file'tje AD850_2V10.exe op mijn computer gebruik geeft windows direct een foutmelding en sluit hij het file'tje. Programma wordt niet eens gestart.

Ik heb een ander bestandje gedownload bij adapt en die start wel op maar als ik log read, configure, clear of status gebruik komt er in het onderste scherm "Received NACK" te staan en dat gaat niet meer weg.

Heeft iemand de oplossing??

Thanks.
David
Shit ja. Dit heb ik ook gehad! Ik weet alleen de oplossing niet meer. Onder Vista had ik hetzelfde. Hij doet het nu wel bij mij. Volgens mij moest je zoiets doen dat je van het bestandje een .RAR maakte en die dan uitpakte ofzo?
Geen clue. Als je er niet uitkomt, mail mij even (leuk apestaart gmx punt net), dan kan ik je de .exe die ik nu op mijn hd heb (en die dus werkt) effe mailen? Heb 't idee dat ik "iets" met die cd heb gedaan en dat hij het toen uiteindelijk deed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spaceboy schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:44:
[...]

Shit ja. Dit heb ik ook gehad! Ik weet alleen de oplossing niet meer. Onder Vista had ik hetzelfde. Hij doet het nu wel bij mij. Volgens mij moest je zoiets doen dat je van het bestandje een .RAR maakte en die dan uitpakte ofzo?
Geen clue. Als je er niet uitkomt, mail mij even (leuk apestaart gmx punt net), dan kan ik je de .exe die ik nu op mijn hd heb (en die dus werkt) effe mailen? Heb 't idee dat ik "iets" met die cd heb gedaan en dat hij het toen uiteindelijk deed...
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. enorm bedankt.

Echt ik heb al heel de dag lope klooien en behoorlijk gefrustreerd. Ik had hem al wel veranderd in een zip bestand maar niet in een rar bestand.

Dus voor iedereen die hier nog tegen aan loopt. AD850_2V10.exe op de orginele bestand moet een AD850_2V10.rar bestand zijn.

Dus hernoemen en uitpakken.

Nogmaals spaceboy namens mij en het thuisfront bedankt!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 19:51:
[...]

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. enorm bedankt.

Echt ik heb al heel de dag lope klooien en behoorlijk gefrustreerd. Ik had hem al wel veranderd in een zip bestand maar niet in een rar bestand.

Dus voor iedereen die hier nog tegen aan loopt. AD850_2V10.exe op de orginele bestand moet een AD850_2V10.rar bestand zijn.

Dus hernoemen en uitpakken.

Nogmaals spaceboy namens mij en het thuisfront bedankt!!!!!
Mooi! Enne, mocht jij het hele proces (zoals in de startpost staat) nog een keer doorhebben, feel free om het te delen. Want alhoewel hij het altijd goed doet bij mij, snap ik dat loggen en wat je er precies van in moet stellen nog niet echt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook heel benieuwd naar de juiste uitleg van de instellingen, de manual is wat dat betreft Kwalitatief Uitermate Teleurstellend... Wat betreft het 'bewaren' van de log-instellingen: Zodra ik m'n AD850 uitzet en een tijdje later weer aan, lijken de instellingen weer 'ge-reset' te zijn naar de defaults (en is dus ook de logging disabled). Ik hoop toch echt dat dat niet 'behavior by design' is, want dat maakt de logfunctie een stuk minder handig...

-David
spaceboy schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:52:
Ik heb sinds een week een Adapt AD850 gps ontvanger. Perfect dingetje. En, hij kan data-loggen. Erg leuk. Ik heb al een paar keer een fietstochtje gemaakt, om er achteraf een .kml bestandje van te maken voor Google Earth. Alleen... ik SNAP die configuratie van dat ding (Bluetooth via pc) niet echt. Het gaat om dit schermpje:

[afbeelding]

In de handleiding staat elk veldje wel beschreven, maar dat is mij te vaag. Het moet kennelijk meer Jip-en-Janneke voor mij... ;)

Kan iemand elk veldje beschrijven, wat het doet? Ik bedoel, stel -met de instellingen zoals ze op bovenstaande screendump staat- dat ik 130km/uur rijdt, wordt er dan niets gelogd? En die "distance". Als er tussen elke seconde (om de hoeveel tijd logt hij uberhaupt) teveel meters zit, logt hij niet? En... als ik 'm UIT-zet halverwege. Gaat hij dan later weer verder met loggen?

Ik kom er echt niet uit... Ben ik nou zo dom, of is die software zo onduidelijk? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allen,

Even een update: Het lijkt erop dat de AD-850 wel z'n configuratie bewaart mbt het loggen, ook na het uit- en weer aanzetten van de unit. Ik was op het verkeerde been gezet door het configuratie-tooltje. Dit tooltje leest de huidige instellingen waarschijnlijk niet uit de GPS, maar laat gewoon elke keer de default waarden zien (of de laatst ingevoerde waarden indien je het programma tussentijds niet hebt afgesloten).

-David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdijkens
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09-2020
spaceboy schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:52:

[afbeelding]

Snapte t ook niet, maar heb t nu gevonden:
Hij vergelijkt elke seconde het laatst opgeslagen record met het huidige record:
ALS tijdverschil>min.tijd en afstandverschil>min.afstand en snelh>min.snelheid
OF tijdverschil>max.tijd
OF afstandsverschil>max.afstand
OF snelheid>max.snelheid
dan slaat ie t record op.

oftewel:
alle min.waardes samen moet aan worden voldaan of aan 1 van de max.waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fguchelaar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 09:53
Hoe zijn jullie ervaringen verder met deze Adapt? Mijn oude Adapt-300 is gejat / ben ik kwijtgeraakt, dus ik ben op zoek naar een vervanger.

Wat me opvalt is dat deze een vrij nieuwe chipset gebruikt: 'SkyTraq Venus 5'. Over de Sirf III is genoeg te vinden, maar hierover niet echt. Ik wil hem gaan gebruiken icm een Nokia N73 & TomTom.

.Box | Zet de Klok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
mdijkens schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:52:
[...]

Snapte t ook niet, maar heb t nu gevonden:
Hij vergelijkt elke seconde het laatst opgeslagen record met het huidige record:
ALS tijdverschil>min.tijd en afstandverschil>min.afstand en snelh>min.snelheid
OF tijdverschil>max.tijd
OF afstandsverschil>max.afstand
OF snelheid>max.snelheid
dan slaat ie t record op.

oftewel:
alle min.waardes samen moet aan worden voldaan of aan 1 van de max.waarden
He super man! Ik ga dit binnenkort even uittesten, maar het klinkt acceptabel, plausibel, logisch én begrijpelijk! (oftewel: prima uitleg) :) Thanks!
fguchelaar schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:11:
Hoe zijn jullie ervaringen verder met deze Adapt? Mijn oude Adapt-300 is gejat / ben ik kwijtgeraakt, dus ik ben op zoek naar een vervanger.

Wat me opvalt is dat deze een vrij nieuwe chipset gebruikt: 'SkyTraq Venus 5'. Over de Sirf III is genoeg te vinden, maar hierover niet echt. Ik wil hem gaan gebruiken icm een Nokia N73 & TomTom.
Ik heb een N73 waarmee ik 'm gebruik (met TomTom mobile 6). Tot nu toe foutloos. Best snelle fix (sneller dat mijn vorige navigatie-oplossing: Asus MyPal A636N met ingebouwde GPS en ook sneller dan die daarvoor: Mitac Mio 168). Vind het ook wel een "chique" apparaatje, niet zo lomp. Enige wat ik persoonlijk lastig vind (aan losse GPS muizen in algemeen misschien) is dat hij uitschakelt als de bluetooth 10 minuten inactive is (ofzo). Maar verder: prima ding, niet duur en hij doet 't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 12:29
Ook ik ben de gelukkige bezitter van de AD-850. De logbestanden zijn prima uit te lezen in Google Earth. Echter zou ik het erg leuk vinden als ik wat meer dingen met de logs zou kunnen zoals de logs splitsen per dag, maximale snelheid aangeven, gemiddelde snelheid etc.

Ik heb me al helemaal sufgegoogled naar dergelijke software, maar ik heb nog geen programma gevonden die dit kan (er zijn uiteraard wel programma's voor op de PDA welke dit doen, maar niet adhv een log-bestand). Iemand enig idee wat voor software hiervoor te gebruiken is?

De software die bijgeleverd zit werkt voor zover ik heb kunnen uitvinden inderdaad op basis van 'of' dus:

of 50km/h of iedere 5 seconde of iedere 100 meter (wat het eerste komt).

Leuk detail overigens: toen ik hem kocht stonden er een paar logpunten in, waarop je duidelijk een fabriek in Taiwan (?) zag met een pad naar een of ander kantoor en terug... Erg grappig!

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort ook deze gps ontvanger en hij bevalt goed. Naar mijn idee een snelle fix en goede ontvangst.
Ik heb zitten spelen met de log functie en ook dat werkt aardig. Alleen de output snap ik niet helemaal, zoals meerdere hier begrijp ik. Er worden 3 files gegenereerd: <filename>.log, <filename>.logg en <filename>.kml. De output naar Google Earth (.kml) is leuk maar ik ben veel meer geinteresseerd in snelheid e.d. Heeft iemand uit kunnen vogelen wat je met je de andere twee gegenereerde log files kunt? Dus de <filename>.log en een <filename>.logg file. De laatste is een ASCII file en te lezen in notepad, de <filename>.log file kan ik (nog) nergens in lezen. Het lijkt mij allemaal niet zo goed gedocumenteerd of ik zoek verkeerd. Het lijkt allemaal erg mooi maar ik kan er nog(net niets mee). Iemand die hier meer succes mee heeft gehad? Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 17:28:
Ik heb sinds kort ook deze gps ontvanger en hij bevalt goed. Naar mijn idee een snelle fix en goede ontvangst.
Ik heb zitten spelen met de log functie en ook dat werkt aardig. Alleen de output snap ik niet helemaal, zoals meerdere hier begrijp ik. Er worden 3 files gegenereerd: <filename>.log, <filename>.logg en <filename>.kml. De output naar Google Earth (.kml) is leuk maar ik ben veel meer geinteresseerd in snelheid e.d. Heeft iemand uit kunnen vogelen wat je met je de andere twee gegenereerde log files kunt? Dus de <filename>.log en een <filename>.logg file. De laatste is een ASCII file en te lezen in notepad, de <filename>.log file kan ik (nog) nergens in lezen. Het lijkt mij allemaal niet zo goed gedocumenteerd of ik zoek verkeerd. Het lijkt allemaal erg mooi maar ik kan er nog(net niets mee). Iemand die hier meer succes mee heeft gehad? Alvast bedankt!!
Nee, hier ben ik ook erg benieuwd naar. Sowieso valt de documentatie me wat tegen en het enige wat ik er leuk mee kan is inderdaad die Google Earth .kml file gebruiken. Als jij wat vindt: let me know! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dezelfde GPS-datalogger. Er wordt bij het uitlezen van de GPS een bestand met .log aangemaakt, dit is een binair bestand met de gegevens. Middels hetzelfde progrogramma voor het uitlezen van de GPS kan dit omgezet worden in een .logg bestand (ascii maar niet een standaard formaat en .kml besatnd(en). Als het aantal waypoints groter dan 60.000 is dan worden de .kml bestanden gesplitst. Inmiddels ben ik bezig met een programma die de datalog omzet naar een bruikbaar en beter formaat (combinatie van .logg en ,kml bestanden). Ik heb dit eerste getracht te doen mbv Excel, dit lukte wel maar is erg omslachtig en niet niet aan te raden. Aan het programma wordt de laatste hand gelegd, ik verwacht binnen twee weken een release 1.0 te kunnen leveren. Op dir forum zal dan de link voor dit programma komen te staan.
Het log bestand kent verschillende problemen, b.v. Longitude en Latitude in .logg bestand 4 decimalen, in .kml 6 decimalen. Bij combineren .kml en .logg is de synchronisatie niet gelijk bij overgang van .kml files (.kml wordt elke 60.000 records gesplitst). De volgorde van de trackpoints in de .logg bestanden is niet altijd correct (op datum,tijd).
In release 1.0 wordt een OZI-track file als output geleverd die in GPSBabel om te zetten is naar elk formaat, tevens een leesbaar bestand met alle waypointinfo incl hoogte en snelheid en een logbestand waaruit is af te lijden is hoe de omzetting verlopen is.

Dit programma is inmiddels af (voorlopig althans). Het is geschreven in Visual Basic v6. Heb je de runtime niet geinstalleerd dan moet je die ook installeren. Het programma, incl VBRun6 en beschrijving zijn te vinden op http://rapidshare.com/users/I7EMXI . Veel plezier en geef maar reacties.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:23:
Ik heb dezelfde GPS-datalogger. Er wordt bij het uitlezen van de GPS een bestand met .log aangemaakt, dit is een binair bestand met de gegevens. Middels hetzelfde progrogramma voor het uitlezen van de GPS kan dit omgezet worden in een .logg bestand (ascii maar niet een standaard formaat en .kml besatnd(en). Als het aantal waypoints groter dan 60.000 is dan worden de .kml bestanden gesplitst. Inmiddels ben ik bezig met een programma die de datalog omzet naar een bruikbaar en beter formaat (combinatie van .logg en ,kml bestanden). Ik heb dit eerste getracht te doen mbv Excel, dit lukte wel maar is erg omslachtig en niet niet aan te raden. Aan het programma wordt de laatste hand gelegd, ik verwacht binnen twee weken een release 1.0 te kunnen leveren. Op dir forum zal dan de link voor dit programma komen te staan.
Het log bestand kent verschillende problemen, b.v. Longitude en Latitude in .logg bestand 4 decimalen, in .kml 6 decimalen. Bij combineren .kml en .logg is de synchronisatie niet gelijk bij overgang van .kml files (.kml wordt elke 60.000 records gesplitst). De volgorde van de trackpoints in de .logg bestanden is niet altijd correct (op datum,tijd).
In release 1.0 wordt een OZI-track file als output geleverd die in GPSBabel om te zetten is naar elk formaat, tevens een leesbaar bestand met alle waypointinfo incl hoogte en snelheid en een logbestand waaruit is af te lijden is hoe de omzetting verlopen is.
He cool! Jij bent goed bezig. Heb erg veel interesse in dat programma van je. Waarin programmeer jij? Als je nog een tester ofzo nodig hebt, let me know. Anders wacht ik met spanning op de 1.0-release. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed bezig kerel! Ook ik houd mij aanbevolen als je nog een tester nodig hebt! Keep up the good work!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reedsgeregistre
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-10 16:40
Hela mensen, ik zie dat ik kan helpen. Ik me er speciaal voor geregistreerd.

Ik ben ook reuze benieuwd naar het binaire formaat. Ik neem aan dat het op een of andere manier gecomprimeerd is. Het is in ieder geval geen zip of bz2 file.
Het formaat van de logg bestanden is niet echt handig dus ik heb een conversiescript naar gpx gemaakt. Het is in python. Met python onder windows heb ik geen ervaring, als het daar niet werkt kan ik niet helpen. Het script werkt onder OSX leopard. Onder tiger werkte het ook maar daar had ik een andere versie van python geinstalleerd.
Verder heb ik geloof ik nog iets in GPX gezet wat er niet in hoort, ik ben alleen even vergeten wat. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik het script heb gemaakt en ik heb het vorige week weer eens afgestoft. Nu alleen nog vinden hoe ik code in dit bericht kan krijgen, ik zie nergens een knop hiervoor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
#!/usr/bin/python2.5
import sys
from xml.etree.ElementTree import Element, SubElement, dump, ElementTree, QName
from optparse import OptionParser
from datetime import datetime, timedelta

parser = OptionParser()

def main():
    usage = "usage: %prog [options] arg"
    parser = OptionParser(usage)
    parser.add_option("-f", "--file", dest="inputfilename",help="read data from INPUTFILENAME")
    parser.add_option("-v", "--verbose", action="store_true", dest="verbose")
    parser.add_option("-q", "--quiet", action="store_false", dest="verbose")
    parser.add_option("-o", "--output", dest="outputfilename", help="write data to OUTPUTFILENAME")

(options, args) = parser.parse_args()
    #if len(args) != 1:
     #   print len(args)
      #  parser.error("incorrect number of argument")
    if options.verbose:
        print "reading %s..." % options.filename
    print "input: ", options.inputfilename
    print "output: ", options.outputfilename
    return options

def no_space_before(x):
    sys.stdout.softspace = 0
    return x
ns = no_space_before

def read_char(inputfile):
    f = open(inputfile, "r")
    g = open("output.txt", "w")
    regel = ''
    c = f.read(1)
    while len(c) > 0:
        if c == '\r': 
            #print
            #print regel
            regel = regel + "\n"
            g.write(regel)
            regel = ''
        else: 
            #print ns(c),
            regel = regel + c
        c = f.read(1)
    f.close()

def read_word2():
    f = open("output.txt", "r")
    try:
        for line in f:
            wordlist = line.split(' ')
            print wordlist[2]
    finally:
        f.close()
def openfile():
    return f

def read_word(line):
    try:
        for line in f:
            print wordlist[2]
    finally:
        f.close()

def gpx_tree():
    gpx = Element("gpx")
    wptType = SubElement(gpx, "wptType", first="1")
    trkType = SubElement(gpx, "trkType", second="2")
    #SubElement(gpx, "wptType", third="3")
    SubElement(gpx,"wptType", lat="latitudeType")
    SubElement(wptType, "time").text ="12:13"
    SubElement(wptType, "date").text ="12-13-2007"
    wptType = SubElement(gpx, "wptType", third="3")
    SubElement(wptType, "time").text ="13:14"

dump(gpx)
def change_date(wrongdate):
    words = wrongdate.split('/')
    if len(words[0]) == 1:
        month = '0' + words[0]
    else: month = words[0]
    if len(words[1]) == 1:
        day = '0' + words[1]
    else: day = words[1]
    correctdate = words[2]+'-'+month+'-'+day
    return correctdate

def change_time(wrongtime):
    words = wrongtime.split(':')
    if len(words[0]) == 1:
        hour = '0' + words[0]
    else: hour = words[0]
    if len(words[1]) == 1:
        minute = '0' + words[1]
    else: minute = words[1]
    if len(words[2]) == 1:
        second = '0' + words[2]
    else: second = words[2]
    correcttime = hour+':'+minute+':'+second
    return correcttime

def change_elevation(elevation):
    length= len(elevation)-1
    ele = elevation[0:length] # strip carriage return
    return ele

def deltatime(d0, t0, d1, t1):
    day0 = d0.split('-')
    time0 = t0.split(':')
    dt0 = datetime(int(day0[0]), int(day0[1]), int(day0[2]), int(time0[0]), int(time0[1]), int(time0[2]))
    day1 = d1.split('-')
    time1 = t1.split(':')
    dt1 = datetime(int(day1[0]), int(day1[1]), int(day1[2]), int(time1[0]), int(time1[1]), int(time1[2]))
    delta = (dt1 - dt0).seconds
    if delta > 600:
        print "deltatime", dt0, dt1, delta
    return delta

def make_gpx(outputfile):
    firstline = True
    gpx = Element("gpx", xmlns="http://www.topografix.com/gpx/1/1")
    #gpx = Element("{http://www.topografix.com/gpx/1/1} gpx")
    #gpx = QName("http://www.topografix.com/gpx/1/1")
    trk = SubElement(gpx, "trk") 
    #trkseg = SubElement(trk, "trkseg")
    deltaT = 601
    prev_time = 0
    prev_date = 0
    try:
        for line in f:
            if firstline == False: # firstline in gps file is crap
                time = change_time(wordlist[2])
                date = change_date(wordlist[3])
                if deltaT > 600: # pause of 10 minutes, start new track
                    SubElement(trk, "name").text = time
                    trkseg = SubElement(trk, "trkseg")
                trkpt = SubElement(trkseg, "trkpt", lat = wordlist[12], lon = wordlist[11])
                SubElement(trkpt, "time").text = date +'T'+time+'Z'
                #SubElement(trkpt, "speed").text = wordlist[10]
                SubElement(trkpt, "ele").text = change_elevation(wordlist[13])
                if prev_time != 0:
                    deltaT = deltatime(prev_date, prev_time, date, time)
                prev_time = time
                prev_date = date
            firstline = False

finally:
        f.close()
    output = open(outputfile, "w")
    output.write("<?xml version=\"1.0\" encoding=\"UTF-8\"?>")
    ElementTree(gpx).write(output)
    #ElementTree(gpx).write("output.gpx")

options = main()

read_char(options.inputfilename)
make_gpx(options.outputfilename)
#read_word()
#gpx_tree()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik een programma gemaakt dat de logg bestanden omzet (zie enkele berichten hierboven). Dit programma is inmiddels af (voorlopig althans). Het is geschreven in Visual Basic v6. Heb je de runtime niet geinstalleerd dan moet je die ook installeren. Het programma, incl VBRun6 en beschrijving zijn te vinden op http://gps2ozi.webhop.org of http://rapidshare.com/users/I7EMXI . Veel plezier en geef maar reacties.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat je een programma geschreven hebt! Ik heb het ff snel gedownload en nog snelle geprobeert maar ziet er goed uit. Thanks mate!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:17
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 13:18:
Zoals ik al eerder heb gemeld heb ik een programma gemaakt dat de logg bestanden omzet (zie enkele berichten hierboven). Dit programma is inmiddels af (voorlopig althans). Het is geschreven in Visual Basic v6. Heb je de runtime niet geinstalleerd dan moet je die ook installeren. Het programma, incl VBRun6 en beschrijving zijn te vinden op http://home.tiscali.nl/tiemenmink/GPS2OZI/ of http://rapidshare.com/users/I7EMXI . Veel plezier en geef maar reacties.
Zeer gaaf dat je dit hebt willen maken :)
Dankjewel, en ik hoop dat met mij er nog velen gebruik van willen maken.

PS mocht mijn site weer life gaan, vind je het erg als ik naar jouw link of heb je liever dat ik een lokale copy draai?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de reacties op GPS2OZI.
Inmiddels ben ik verder gegaan en komen er ook rechtsstreeks GPX bestanden uit GPS2OZI.
De nieuwe versie is beschikbaar op http://gps2ozi.webhop.org en http://rapidshare.com/users/I7EMXI
Voorzien van wijzigingsregister en wat ik verder nog van plan ben.
Mocht je door willen linken naar deze applicatie, feel free

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 12:53
reedsgeregistre schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:13:
Hela mensen, ik zie dat ik kan helpen. Ik me er speciaal voor geregistreerd.
...
Leuk script, heb het even gecleaned en duidelijker gemaakt. Goed dat je etree gebruikt.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
#!/usr/bin/python2.5
import sys
from xml.etree.ElementTree import Element, SubElement, dump, ElementTree, QName
from optparse import OptionParser
from datetime import datetime, timedelta

def no_space_before(x):
    sys.stdout.softspace = 0
    return x
ns = no_space_before

def read_char(inputfile):
    f = open(inputfile, "r")
    g = open("output.txt", "w")
    regel = ''
    c = f.read(1)
    while len(c) > 0:
        if c == '\r':
            #print
            #print regel
            regel = regel + "\n"
            g.write(regel)
            regel = ''
        else:
            #print ns(c),
            regel = regel + c
        c = f.read(1)
    f.close()

def read_word2():
    try:
        for line in f:
            print wordlist[2]
    finally:
        f.close()
def openfile():
    return f

def read_word(line):
    try:
        for line in f:
            print wordlist[2]
    finally:
        f.close()

def gpx_tree():
    gpx = Element("gpx")
    wptType = SubElement(gpx, "wptType", first="1")
    trkType = SubElement(gpx, "trkType", second="2")
    #SubElement(gpx, "wptType", third="3")
    SubElement(gpx,"wptType", lat="latitudeType")
    SubElement(wptType, "time").text ="12:13"
    SubElement(wptType, "date").text ="12-13-2007"
    wptType = SubElement(gpx, "wptType", third="3")
    SubElement(wptType, "time").text ="13:14"

dump(gpx)
def change_date(wrongdate):
    words = wrongdate.split('/')
    if len(words[0]) == 1:
        month = '0' + words[0]
    else: month = words[0]
    if len(words[1]) == 1:
        day = '0' + words[1]
    else: day = words[1]
    correctdate = words[2]+'-'+month+'-'+day
    return correctdate

def change_time(wrongtime):
    words = wrongtime.split(':')
    if len(words[0]) == 1:
        hour = '0' + words[0]
    else: hour = words[0]
    if len(words[1]) == 1:
        minute = '0' + words[1]
    else: minute = words[1]
    if len(words[2]) == 1:
        second = '0' + words[2]
    else: second = words[2]
    correcttime = hour+':'+minute+':'+second
    return correcttime

def change_elevation(elevation):
    length= len(elevation)-1
    ele = elevation[0:length] # strip carriage return
    return ele

def deltatime(d0, t0, d1, t1):
    day0 = d0.split('-')
    time0 = t0.split(':')
    dt0 = datetime(int(day0[0]), int(day0[1]), int(day0[2]), int(time0[0]), int(time0[1]), int(time0[2]))
    day1 = d1.split('-')
    time1 = t1.split(':')
    dt1 = datetime(int(day1[0]), int(day1[1]), int(day1[2]), int(time1[0]), int(time1[1]), int(time1[2]))
    delta = (dt1 - dt0).seconds
    if delta > 600:
        print "deltatime", dt0, dt1, delta
    return delta

def make_gpx(outputfile):
    firstline = True
    gpx = Element("gpx", xmlns="http://www.topografix.com/gpx/1/1")
    #gpx = Element("{http://www.topografix.com/gpx/1/1} gpx")
    #gpx = QName("http://www.topografix.com/gpx/1/1")
    #trkseg = SubElement(trk, "trkseg")
    deltaT = 601
    prev_time = 0
    prev_date = 0
    try:
        for line in f:
            if firstline == False: # firstline in gps file is crap
                time = change_time(wordlist[2])
                date = change_date(wordlist[3])
                if deltaT > 600: # pause of 10 minutes, start new track
                    SubElement(trk, "name").text = time
                    trkseg = SubElement(trk, "trkseg")
                trkpt = SubElement(trkseg, "trkpt", lat = wordlist[12], lon = wordlist[11])
                SubElement(trkpt, "time").text = date +'T'+time+'Z'
                #SubElement(trkpt, "speed").text = wordlist[10]
                SubElement(trkpt, "ele").text = change_elevation(wordlist[13])
                if prev_time != 0:
                    deltaT = deltatime(prev_date, prev_time, date, time)
                prev_time = time
                prev_date = date
            firstline = False

finally:
        f.close()
    output = open(outputfile, "w")
    output.write("<?xml version=\"1.0\" encoding=\"UTF-8\"?>")
    ElementTree(gpx).write(output)
    #ElementTree(gpx).write("output.gpx")

def main():
    usage = "usage: %prog [options]"
    parser = OptionParser(usage)
    parser.add_option("-f", "--file", dest="inputfilename",help="read data from INPUTFILENAME")
    parser.add_option("-v", "--verbose", action="store_true", dest="verbose")
    parser.add_option("-q", "--quiet", action="store_false", dest="verbose")
    parser.add_option("-o", "--output", dest="outputfilename", help="write data to OUTPUTFILENAME")
    if len(args) > 0 or (len(args) == 0 and not options.inputfilename):
        parser.print_help()
        sys.exit()
    if options.verbose:
        print "reading %s..." % options.filename
    print "input: ", options.inputfilename
    print "output: ", options.outputfilename
    return options, args

if __name__ == '__main__':
    options,_ = main()
    read_char(options.inputfilename)
    make_gpx(options.outputfilename)
    #read_word()
    #gpx_tree()

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 11:52
Wie is er met zijn AD-850 een tijdzone links van Greenwitch geweest, of ten zuiden van de evenaar, of achter de derde doorsnede van de aarde (hoe heet dat..), of allemaal? Ik ben op zoek naar een .log (en de bijbehorende .logg) waar de waarden van ECEF_X, ECEF_Y, of ECEF_Y negatief zijn. Een negatieve ECEF_Z lijkt me heel stug, dan zit je in een ander universum ;)

Ik ben dus een aardig eindje opweg het binaire formaat van de AD-850 te ontfutselen :) Binnenkort meer!

Edit: alle drie de assen x, y, en z kunnen natuurlijk negatief zijn. Het is de ECEF (of EFEC) notatie, de z-as is niet de afstand vanaf de kern van de aarde |:(

[ Voor 23% gewijzigd door DRvDijk op 15-02-2008 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRvDijk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:52:
Ik ben dus een aardig eindje opweg het binaire formaat van de AD-850 te ontfutselen :) Binnenkort meer!
Heel GOED !!
Ik heb erg veel belangstelling voor het binaire formaat. Ik heb zelf het programma geschreven dat de .logg en .kml bestanden samenvoegd om een goede GPX te maken (zie verder hierboven) en zou dit graag vanuit het binaire bestand willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Dat direct uit het binaire formaat doen wordt nog niet zo makkelijk.. Het binaire formaat bevat namelijk geen longitude, latitude, of altitude, slechts die 'rare' waarden EFEC_X, EFEC_Y, en EFEC_Z. Die zijn om te rekenen naar longitude, latitude, en altitude, maar daar komt wel een wiskundig modelletje bij kijken.. Ik gebruik eenzelfde berekening voor het omzetten, alleen komt de altitude nooit precies uit zoals uit de .logg bestanden komen. Aan de andere kant gaat dat om centimeters en millimeters verschil (zo precies staat het in de .logg, why dear god why, als GPS eens zo precies zou zijn...) dus das verwaarloosbaar :)

Ondertussen ben ik (samen met reedsgeregistre) bezig een cross-platform (Java dus) programmatje in elkaar te brouwen dat de data direct vanaf het apparaat leest. Een complete vervanging voor de meegeleverde software dus, die mijns inziens erg brak is. Probeer een van de configuratievelden (behalve de min-t, die zou je op 2572 in moeten stellen) maar eens op 2573 in te stellen, en vraag dan de status maar eens op. |:( Je kunt dit weer ongedaan maken hoor, je hebt niet gelijk een onbruikbaar apparaat, stel hem gewoon opnieuw anders in (zonder 2573).

Zo zijn er wel meer van die rare dingen in de software. Zoals het niet kunnen opslaan in .gpx :) Anyway, binnenkort meer, er zit zéér veel schot in!

Edit: zoveel schot, ik kan alles behalve de log ophalen uit het apparaat. Hier alvast een screen-dumpje:
Afbeeldingslocatie: http://img229.imageshack.us/img229/5137/windowaz2.png
Die warning heeft te maken met de gebruikte seriele driver (rxtx). Ik ben nog aan het uitzoeken hoe dat op te lossen valt, onder Windows bestaat het probleem waarschijnlijk niet eens :)

[ Voor 46% gewijzigd door DRvDijk op 21-02-2008 03:10 ]

• nsa1984
Het klinkt erg mooi. :) Mis alleen een beetje een knop van "Get data" maar dat kan ook wel op een andere manier verstopt zitten.

Wel gaaf dat er mensen met verstand ook naar kijken en dan wel iets leuks / goeds in elkaar weten te bakken. Wat dat betreft ben ik voorlopig gewoon niet goed genoeg kwa doorzetten en programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topic kapen is *not done*

[ Voor 92% gewijzigd door pven op 23-02-2008 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07-2017
DRvDijk schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:53:
Dat direct uit het binaire formaat doen wordt nog niet zo makkelijk.. Het binaire formaat bevat namelijk geen longitude, latitude, of altitude, slechts die 'rare' waarden EFEC_X, EFEC_Y, en EFEC_Z.
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar die .log file, maar kom er niet uit. Ik wil onder Visual Basic iets bouwen, heb jij info over de filestructuur?

[ Voor 5% gewijzigd door een moderator op 23-02-2008 18:32 . Reden: aanhef en groeten is niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor het kapen... nieuw hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Ik heb het eerste deel van de logfile ontcijferd. :)

In principe zijn er twee verschillende boodschappen, eentje van 18 bytes en eentje van 8 bytes.
Het lijkt erop dat de boodschap van 18 bytes als volgt is opgebouwd:
(Overigens, je moet hier met nibbles werken (4 bits), dus de bytes in twee stukken knippen. )

Nibble 1 = code (waarde = 4 voor de 18 bytes boodschap)
Nibble 2,3 en 4 = snelheid
Nibble 6,7,8 = WNO (weeknummer -1024)
Nibble 9,10,11,12,5 = TOW (Time of week, starttijd zondag 0 uur geloof ik)
Nibble 17,18,19,20,13,14,15,16 = ECEF_X
Nibble 25,26,27,28,21,22,23,24 = ECEF_Y
Nibble 33,34,35,36,29,30,31,32 = ECEF_Z

Voorbeeld om te rekenen: Nibble8 + 16 * Nibble7 + 256 * Nibble6 levert een waarde op, daarbij moet je 1024 optellen om het normale weeknummer terug te vinden..(OJEE, kan ook precies andersom zijn, heb mijn papieren niet bij me nu...).(nb: ik ben even kwijt wat ook al weer week 0 was, maar dat is wel te vinden op het internet)

De logfile begint steeds met deze lange boodschap, en als er geen te lange onderbrekingen in de log zijn (ik weet nog niet hoelang...), dan volgen hierop een herhaling van korte boodschappen van 8 bytes.
Van deze laatste zijn de eerste Nibbles al duidelijk:
Nibble 1 = code (waarde=8 voor de 8 bytes boodschap )
Nibble 2,3 en 4 = snelheid
...
Nibble 15,16 =DECEF_Z, maar als Nibble 14 gelijk is aan xx1x moet je bij de eerder gevonden waarde 1 optellen en er een min-teken voorzetten.
Ik weet niet of de laatste bit van Nibble 14 ook meetelt, die ben ik nog niet tegengekomen!

De rest (DECEF_X en DECEF_Y) ben ik nog aan het uitzoeken, ziet er iets gecompliceerder uit, maar dit is in ieder geval een begin..

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Okee,

Ik ben eruit! Ik kan nu de .log file (een binary file) helemaal lezen met een programma in Visual Basic 6.0.
't Was een enorm geklooi, want Adapt had het mooi complex in elkaar gefrot om zo veel mogelijk in een file te krijgen. Het is echt op bitnivo, dus alleen voor de lekkerbekjes!
Als er belangstelling voor is (maar heb op mijn laatste post geen reacties gehad, dus???...) wil ik het wel verder uitleggen, en eventueel het programma ter beschikking stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig! _/-\o_

Ik heb pas sinds gisteren de gps in gebruik en ik was al op zoek naar iets om dat bestand om te zetten naar wat anders. Ben zeer geinteresseerd in je code/uitleg.
Het is trouwens een gaaf apparaatje. Heb mijn Mio 550 (Sirf3) er naast gelegd op de trap midden in huis maar de adapt heeft 3 tot 4 satellieten meer te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier : http://www.mr-lee-catcam.de/pe_cc_i6.htm wat info over de chipset gevonden. Het Control Center is aardig. Ophalen van de log lukte er echter niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of je hier nog wat aan hebt. Ik heb dit binaire formaat ook bij een andere fabrikant gevonden. http://www.skynavigator.c...ments/GPS.G2-SW-02015.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Hier is de eerste versie van mijn converter!

http://rapidshare.com/files/98193137/ad850.exe.html

Graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben twee runtime fouten tegen gekomen, maar verder werkt het naar behoren. De eerste error is als de log file niet te openen is en de tweede als je te veel velden voor de export selecteert bv Speed en vervolgens Add all.
Ik heb gisteren zelf al wat in elkaar gesleuteld mbv van je info en ik kan de oude log, kml en ozi track aanmaken. Ik heb bij mij 1 verschil met de logg ontdekt en dat is dat de omrekening van WNO en TOW 13 seconden verschil oplevert. Heb gevonden dat dat pecies het aantal schrikkelseconden is sinds de invoering van WNO.
Ik wilde nog zien wat er gebeurd in de log bij een weeknummer verandering en dus heb ik 'm vannacht laten loggen. Niet zo best. Hij stopt met loggen! De laatste log regels beginnen met:
1469 598699 22:18:6 3/8/2008 (WNO,TOW,tijd,datum)
1469 599899 22:38:6 3/8/2008
1469 601099 22:58:6 3/8/2008
1469 602299 23:18:6 3/8/2008
1469 603499 23:38:6 3/8/2008
1469 604699 23:58:6 3/8/2008
1470 0 23:59:47 3/8/2008
1470 29873 8:17:40 3/9/2008 (door het weer aanzetten)
De status zegt dat de log nog steeds ge-enabled is. Tweede punt is dat als het weeknummer opgehoogd is en de TOW 0 is de tijd zegt dat het nog 13 seconden (de schrikkelseconden) zou duren. Hier lijkt de decompressie in de fout te gaan.
Net tijdens een regenbui een cold start gedaan. Viel niet mee, 467 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Die twee runtime fouten: klopt helemaal, ik heb hier een eerste versie neergezet, zeker niet foutloos! Maar wel fijn dat ie t ook bij jou doet. Geeft me hoop!
De omrekening van die tijden: Ik heb ergens gevonden dat op dit moment de tijd die door de satellieten wordt uitgezonden er 13 seconden naast zit. Kan dit helaas zo snel niet terugvinden, maar heb dit verwerkt in mijn progje...
Overigens, dat stoppen met loggen ben ik al vaker tegengekomen, ben bang dat dat aan de AD850 ligt. Ik kan ook niet verklaren waarom hij zo nu en dan met een nieuwe "lange boodschap" (zie mijn eerdere post) komt, terwijl hij toch normaal lijkt te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
De tijd in de .logg files klopt niet. Het Adapt programma gelooft dat er 13 schrikkelseconden geweest zijn, terwijl dat er in werkelijkheid 14 geweest zijn. Die laatste schrikkelseconde hebben ze helaas niet doorgevoerd in het programmatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Zo, en dan nu een post na ongeveer 9 uur slaap, waar de roes toch er een beetje uit is ;)

Wat goed dat jullie het binaire data protocol gekraakt hebben! Adapt (of eigenlijk SkyTraq) heeft het inderdaad mooi in elkaar gefrutselt, a hoewel ik wel geloof dat er nog wel een byte gespaard had kunnen worden ;)
Ik ben samen met 'reedsgeregistree' ook bezig geweest een progje in elkaar te brouwen. Dat is tot nu toe ook redelijk gelukt, het is een java programmatje geworden dat .log en .logg bestanden in kan lezen, en ze vervolgens weg kan schrijven als .log, .logg, .kml, en .gpx. Ik wil nog een variabel output bestand maken, waar de gebruiker zelf kan kiezen welke velden met welk teken gescheiden opgeslagen moeten worden. Aan de andere kant is de GPX wel mooi zat zo ;)

Nu komt de klap op de vuurpijl.

Het java programmatje kan ook verbinding maken met de AD-850, hem instellen, de log legen, en log ophalen. :D

Ik zeg we moeten een samenwerkingsverband vormen. Ik ben nu meer bezig met mn werk, maar als ik even tijd heb ben ik aan het proberen een S60 versie van mn progje te schrijven, voor de mobiele telefoon dus. Dit moet uiterlijk 1 mei af zijn, want dan heb ik het nodig :p
Kortom, ook buiten GoT elkaar contacteren! Ik ben reedsincontact met reedsgeregistree, daarnaast is het niet moeilijk mij te benaderen. Op GoT heb ik DM aanstaan (icoontje onder mn username), via de andere kanalen ben ik ook wel te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Jeetje, fantastisch! Ik zou graag eens willen weten hoe je dat doet, contact opnemen met de AD850 via bluetooth. 's kijken of ik dat onder VB ook voor elkaar kan krijgen..
overigens kan mijn progje variabele output bestanden maken, kun je zelf aangeven welke data je erin wil hebben..
Heb samen met mink4u ook al verder gewerkt, er is een eerste aanzet om ook GPX files direct uit de .log te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DRvDijk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:52:
Wie is er met zijn AD-850 een tijdzone links van Greenwitch geweest, of ten zuiden van de evenaar, of achter de derde doorsnede van de aarde (hoe heet dat..), of allemaal? Ik ben op zoek naar een .log (en de bijbehorende .logg) waar de waarden van ECEF_X, ECEF_Y, of ECEF_Y negatief zijn. Een negatieve ECEF_Z lijkt me heel stug, dan zit je in een ander universum ;)

Edit: alle drie de assen x, y, en z kunnen natuurlijk negatief zijn. Het is de ECEF (of EFEC) notatie, de z-as is niet de afstand vanaf de kern van de aarde |:(
Zo, er is aardig wat gebeurd hier sinds ik weg ben geweest op vakantie (5 weken :P ). Straks eens rusitg kijken wat allemaal. Ik heb een log file van ten zuiden van de evenaar (Australie). Iemand interesse? Just let me know.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Let you know! Kun je die opsturen naar laamaar? Thanx :D

Edit: goed aangekomen! Thanx voor de log, volgende week even lekker mee spelen!

[ Voor 51% gewijzigd door DRvDijk op 27-03-2008 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 19:34:
[...]

Zo, er is aardig wat gebeurd hier sinds ik weg ben geweest op vakantie (5 weken :P ). Straks eens rusitg kijken wat allemaal. Ik heb een log file van ten zuiden van de evenaar (Australie). Iemand interesse? Just let me know.....
Jaaa, graag. Kan ik ook even met mijn progje proberen. K wil alleen niet mijn email adres zomaar opgeven. Wat doen we?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

middelbh schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 21:27:
[...]

Jaaa, graag. Kan ik ook even met mijn progje proberen. K wil alleen niet mijn email adres zomaar opgeven. Wat doen we?
Ehh, dat weet ik niet echt. Ik wil mijn mail adres in ieder geval niet publiek posten hier. Is er niet een pb optie op dit forum? Greatz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Heb je skydrive? dan in een publieke folder zetten, en even de link??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

middelbh,
goed idee. Kun je gelijk in de nieuwe versie proberen die klaarstaat. Wil je hem? Stuur svp email !

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelbh
Ja graag! wat heb je inmiddels aangepast?
IK heb zelf nog wel wat zitten spelen, en ik krijg de indruk dat de AD850 zo nu en dan toch wel wat foutjes maakt. Daarom zou ik graag wat .log files willen hebben om te kunnen bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste middelbh

Ik heb ook een ad-850 en ik ben benieuwd of jullie dit java programma ook al onder ubuntu 8.04 getest hebben.

Ik zou dit programma graag willen proberen als dit werkt heb ik geen windows programma meer op mijn linux machine meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-10 10:29
Is het inmiddels volledig gelukt met het Java progje??
Aangezien ook ik een AD850 heb ben ik hier zeker in geinteresseerd...
Is er een mogelijkheid deze te verkrijgen?? :P

:z Heb het inmiddels gevonden wat ik zocht en gebruikt.
Bevalt prima, eindelijk een formaat waar ik iets mee kan!

Dank mink4u voor GPS2OZI !!

[ Voor 35% gewijzigd door Dwarlor op 28-05-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo DRvDijk,

Ik heb sinds kort ook de AD-850 en ben geïnteresseerd in je java tool. Op het moment gebruik ik vmware om windows te draaien bovenop OSX. Ik ben handig met linux en zou veel liever de java code gebruiken. Wil jij dit misschien delen?

Groeten, William.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:43
Is er ook een Windows Mobile-versie van dat configuratie-tooltje? Of een variant daarop?

Mij lijkt het wel handig om onderweg met mijn telefoon het ding te kunnen uitlezen/log leegmaken/settings wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maikel schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:55:
Is er ook een Windows Mobile-versie van dat configuratie-tooltje? Of een variant daarop?

Mij lijkt het wel handig om onderweg met mijn telefoon het ding te kunnen uitlezen/log leegmaken/settings wijzigen.
Op adapt is nu in het programma een foto tag mogelijk ingebouwd, is dit al bekend ??

groet

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 18:25
EDIT: verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Damsplaat op 28-08-2008 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Ik ga ook mijn tooltje maar eens online zetten, want dit kan zo niet langer. Ik zou het in mei al uitbrengen :p

Hou deze pagina in de gaten:
http://ad850.drvdijk.nl

En jawel, mijn eerste release is een feit :)
maikel schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:55:

Ik heb een Nokia E50-versie.. Nog even porteren en dan kan ook die de deur uit :) Of dat op een Windows Mobile werkt... Eens proberen :DNatuurlijk niet, is voor Nokia geschreven 8)7 Hmm, JBlend kan het niet installeren, zou misschien wel moeten kunnen werken...

[ Voor 71% gewijzigd door DRvDijk op 02-09-2008 04:29 ]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53
DRvDijk schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:23:
Ik ga ook mijn tooltje maar eens online zetten, want dit kan zo niet langer. Ik zou het in mei al uitbrengen :p

Hou deze pagina in de gaten:
http://ad850.drvdijk.nl
He wat jammer... ik dacht dat het om een java programaatje ging, maar op die pagina heb je alleen een OSX-image staan :| Kun je ook nog iets ervan maken zodat ik als linuxgebruiker er ook wat aan heb? Dat zou ik heeeeeel erg fijn vinden! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
Ik was niet zo tvereden over de KML output van de standaard bijgeleverde tool van Adapt, dus ik heb er zelf eentje geschreven. Wat ie kan:
  • Meerdere .logg bestanden tegelijk inlezen
  • De paden kleuren aan de hand van de snelheid (vind ik leuk voor fietstochten e.d., kijken hoe hard je waar ging)
  • Configureerbare maximum snelheid voor schaalverdeling
  • Dynamisch gegenereerde schaalverdeling (vrij brak geïmplementeerd, maar het werkt)
  • Op de hoekpunten zijn snelheid, coördinaten, datum en tijd in te zien
  • Versimpeling van de paden, afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid. (Met minder punten ongeveer hetzelfde pas weergeven)
  • Paden worden gesplitst aan de hand van (zelf in te stellen) tijd en afstand intervallen
Dit komt er bijvoorbeeld uit:
Afbeeldingslocatie: http://damsma.net/Adapt850/voorbeeld.jpg

Ik heb het vooral voor mezelf gemaakt, maar voor als iemand anders het ook graag wil gebruiken heb ik het op het web gezet. Het is geschreven in Matlab, maar ik heb het gecompileerd zodat je het ook zonder Matlab kan gebruiken. Je moet dan we eerst de MATLAB Compiler Runtime installeren, en die is nogal groot (175 mb).

Adapt 850 KML maker.rar
matlab shit (175 mb!)

Hoe het werkt:
installeer eest de MCR
Dan moet je Adapt 850 KML maker.rar uitpakken en de .exe draaien. Er worden wat mapje uitgepakt (alleen de eerste keer dat je hem draait)
Vervolgens wordt om een .txt bestand gevraagd voor de settings, een standaard instelingen bestandje zit in de .rar
Geef aan waar de output heengeschreven moet worden
Geef aan welke .logg bestanden moeten worden ingelezen
(Het programma werkt door eerst alle .logg bestanden in te lezen, alle coördinaten op een hoop te gooien en vervolgens aan de hand van tijd eer te sorteren. Aan de hand van de opgegeven criteria wordt het zooitje dan weer gesplitst en versimpeld. Versimpelen houdt in dat overbodige punten worden weglaten, zoals punten op die een rechte lijn opsplitsen, of dubbele punten).

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
Super netjes! Ziet er erg goed uit!!

Over die apple image (ik zal je dm ook snel eens antwoorden..), in die dmg zit dacht ik gewoon het JAR bestand. Maar ik moet eerst weer s in de buurt van mn mac komen om dat tw verifiëren en up te loaden enzo. Ik maak er NU een todo van iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb mezelf ook een tooltje gemaakt om de logfiles naar gpx om te zetten (ik heb geen google earth en gpx is voor OSM handiger).

Het is geschreven in perl, maar het is zo simpel dat het makkelijk te converteren is naar een andere taal.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 05-03-2011 21:07 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd...
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 22:26
Damsplaat schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:12:
Ik was niet zo tvereden over de KML output van de standaard bijgeleverde tool van Adapt, dus ik heb er zelf eentje geschreven.
Gaaf! Werk prima! _/-\o_
Zou je misschien ook de broncode (m-files) beschikbaar willen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd...
Damsplaat schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:12:
Ik was niet zo tvereden over de KML output van de standaard bijgeleverde tool van Adapt, dus ik heb er zelf eentje geschreven. Wat ie kan:
  • Meerdere .logg bestanden tegelijk inlezen
  • De paden kleuren aan de hand van de snelheid (vind ik leuk voor fietstochten e.d., kijken hoe hard je waar ging)
  • Configureerbare maximum snelheid voor schaalverdeling
  • Dynamisch gegenereerde schaalverdeling (vrij brak geïmplementeerd, maar het werkt)
  • Op de hoekpunten zijn snelheid, coördinaten, datum en tijd in te zien
  • Versimpeling van de paden, afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid. (Met minder punten ongeveer hetzelfde pas weergeven)
  • Paden worden gesplitst aan de hand van (zelf in te stellen) tijd en afstand intervallen
Dit komt er bijvoorbeeld uit:
[afbeelding]

Ik heb het vooral voor mezelf gemaakt, maar voor als iemand anders het ook graag wil gebruiken heb ik het op het web gezet. Het is geschreven in Matlab, maar ik heb het gecompileerd zodat je het ook zonder Matlab kan gebruiken. Je moet dan we eerst de MATLAB Compiler Runtime installeren, en die is nogal groot (175 mb).

Adapt 850 KML maker.rar
matlab shit (175 mb!)

Hoe het werkt:
installeer eest de MCR
Dan moet je Adapt 850 KML maker.rar uitpakken en de .exe draaien. Er worden wat mapje uitgepakt (alleen de eerste keer dat je hem draait)
Vervolgens wordt om een .txt bestand gevraagd voor de settings, een standaard instelingen bestandje zit in de .rar
Geef aan waar de output heengeschreven moet worden
Geef aan welke .logg bestanden moeten worden ingelezen
(Het programma werkt door eerst alle .logg bestanden in te lezen, alle coördinaten op een hoop te gooien en vervolgens aan de hand van tijd eer te sorteren. Aan de hand van de opgegeven criteria wordt het zooitje dan weer gesplitst en versimpeld. Versimpelen houdt in dat overbodige punten worden weglaten, zoals punten op die een rechte lijn opsplitsen, of dubbele punten).

Succes ermee!
Hee Damsplaat,
zou je wellicht de originele (niet gecompileerde) matlab files willen delen?
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
zal ze er zo even bij zetten. Tis niet helemaal netjes gemaakt, hoop dat je hem kan doorgronden

hier staat het

zou trouwens best kunnen dat er wat functies worden gebruikt van de toolboxen, die heb ik er nu niet bij gestopt.

[ Voor 106% gewijzigd door Damsplaat op 10-02-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd...
Damsplaat schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:01:
zal ze er zo even bij zetten. Tis niet helemaal netjes gemaakt, hoop dat je hem kan doorgronden

hier staat het

zou trouwens best kunnen dat er wat functies worden gebruikt van de toolboxen, die heb ik er nu niet bij gestopt.
Merci!
Zal het eens gaan uitpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
Sjoerd... schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:18:
[...]

Merci!
Zal het eens gaan uitpluizen.
ben wel benieuwd als je het nog wat verder hebt kunnen ontwikkelen, hoe staat het er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een gebruikte AD-850 in gebruik. Het werkt uitstekend met TomTom.
Ik heb echter geen CD met de logging s/w. Op de site van Adapt kan ik de s/w helaas ook niet downloaden, dan moet je een of andere code hebben.

Is er iemand die tegen tegen kostenvergoeding een kopie van de originele CD voor mij kan maken?

Alvast bedankt,

Ko
Driehuis NH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 21:21:
Ik heb echter geen CD met de logging s/w. Op de site van Adapt kan ik de s/w helaas ook niet downloaden, dan moet je een of andere code hebben.
De CD zou ik moeten opzoeken, maar de laatste log reader die ik van adapt hebt opgehaald. Staat nu tijdelijk even hier
Mocht je meer nodig hebben laat gerust wat horen.

PS volgens mij is het ook gewoon zonder codes of wat dan ook van Adapt zelf te downloaden.

[ Voor 12% gewijzigd door nsa1984 op 05-01-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt NSA1984,

Ik heb de s/w bekeken maar heb de indruk dat dit niet de s/w die in de manual wordt beschreven waarmee
je de instellingen voor het loggen kunt wijzigen. (het is *.msi terwijl in de manual de bestanden "MFC" en Skytraq.dll worden genoemd).

De ADAPT heb ik van voor naar achteren bekeken maar ik vind alleen maar het door jou gelinkte bestand ;(

Als het niet teveel moeite is houd ik mij dus aanbevolen voor een CD copy... ;)

Groetjes,

Ko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:12:
Ik heb de s/w bekeken maar heb de indruk dat dit niet de s/w die in de manual wordt beschreven waarmee
je de instellingen voor het loggen kunt wijzigen. (het is *.msi terwijl in de manual de bestanden "MFC" en Skytraq.dll worden genoemd).
Klopt is de nieuwere versie van de log reader van adapt. Er is op een gegven moment een verschikkelijk grote verandering in die log software geweest en ik vermoed dat de handleiding niet is bijgewerkt. In de nieuwe software moet je even op "log" linksbovenaan klikken.
Dan kun je kiezen voor "log read" daarmee sla je de log op.
Je kunt ook kiezen voor "log configure" waarna je de instellingen kunt instellen zoals je ze wilt hebben. LET OP Je leest dan niet de actuele instellingen in. Dus de instellingen zoals ze in het venster staan hoeven niet de instellingen te zijn zoals ze in de AD850 ingesteld staan.
Verder is "log clear" het wissen van de AD850.
"log status" de geheugen status en de instellingen zoals die op de AD850 staan.
"log decompres" gebruik je om de binnen gelezen log file om te zetten in een KML bestand wat je in google earth kunt bekijken.
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:12:
De ADAPT heb ik van voor naar achteren bekeken maar ik vind alleen maar het door jou gelinkte bestand ;(

Als het niet teveel moeite is houd ik mij dus aanbevolen voor een CD copy... ;)
Zal binnenkort even kijken of ik het schijfje kan terugvinden.
Er is op het moment toch even niks op tv. Ik heb het schijfje tevoorschijn getoverd, man het zat zelfs nog dicht geplakt :-$ ISOstaat hier. Er staat me nog iets bij dat de exe die in die ISO staat nog appart opgeslagen en gerenamed naar .zip moest worden, maar dat staat vast ook wel hoger in het topic nog.
offtopic:
Groeten hoeft hier op GOT niet, zie de FAQ voor het hoe en waarom.

[ Voor 9% gewijzigd door nsa1984 op 06-01-2010 21:42 . Reden: CD gevonden / geupload ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een paar dagen druk maar nu de iso uitgepakt.

Ik kan nu connecten en de logging configureren etc.

Alles voor elkaar dus eind goed al goed nsa1984, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosje1962
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-07 10:57
Helaas... Ik ben ook op zoek naar de softwarevoor de AD850...
Dit lijkt de enige link nog naar het apparaat en de software..

Kan iemand een nieuwe iso of bestand aanmaken?
De bovenstaande link werkt niet meer..

Alvast bedankt,
Paul
Pagina: 1