Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 22:42
reedsgeregistre schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:39:
Hier had ik dus dat script staan, niet in dit topic dus.
Ik converteer mijn PEF (pentax raw) naar dng, open alle foto's in gpsphotolinker, zet de logg om naar gpx en zoek even uit wat de offset in tijd is tussen camera en gps. Meestal maak ik even een foto van de gps tijd met mijn telefoon. Op dit moment gebruik ik daar trail explorer voor.
Heb je een voorbeeld gpx bestand? Ik ben van plan een simpel java jarretje te schrijven die een .logg als input kan krijgen, en .gpx als output levert (of een van de andere ondersteunde formaten in de toekomst). Ik zal je python eens goed doorlezen, volgens mij moet het niet te moeilijk zijn :) Mooie aan java zou zijn dat het platformonafhankelijk is natuurlijk

PS: Net Python scriptje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

reedsgeregistre schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 19:49:
[...]
Interessant apparaat, alleen geen BT. Hoe krijg je nu je camera exact op tijd?
PC synchroniseren met internet, camera synchroniseren met PC. En zo precies komt het nu ook weer niet. Je neemt meestal niet 2 foto's binnen bv 1 minuut op een afstand van vele tientallen meters van elkaar verwijderd. (Tenzij je in vliegtuig/trein/auto/whatever zit).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
grmbl :( mijn phototrackr komt pas in maart....

Najah, dan dus nog maar even doorkloten met mijn gewone bluetooth gps muis en tracky voor mijn telefoon. Het zuigt alleen wel even harige kamelenballen... :( Heb hem express een week of 3 a 4 vóór mijn wintersport besteld...

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36
cancelen en ergens anders bestellen?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Simon schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:17:
cancelen en ergens anders bestellen?
Jup :P

edit: done :+

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 13-02-2008 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 19:43
Waar had je hem besteld? Ik vind niet echt veel shops waar ze dat ding hebben. Expansys, maar daar verwachten ze hem in Maart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:30:
Waar had je hem besteld? Ik vind niet echt veel shops waar ze dat ding hebben. Expansys, maar daar verwachten ze hem in Maart :P
Exactly :) Nu bij cameranu, zoeken op 'gisteq' bij kelkoo gaf 2 resultaten. Weliswaar het typenummer 'DLP 700' ipv 'phototrackr lite', maar het is hetzelfde ding :) Alleen krijg ik nu een zwarte :P

#care :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Jammer, geel was wel stoerder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Al is hij paars, al het ding maar logt als ik op mijn ski's sta :+

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 13-02-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
reedsgeregistre schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:45:
...

Wat je nu gaat ontdekken is dat je weinig hebt aan de output van de AD-850. Het kml bestand bevat alleen coordinaten, geen tijden en het logg bestand is, voor zover ik kon achterhalen, niet iets wat door gpsbabel wordt herkend, Een paar pagina's terug heb ik een python script gepost wat ik gebruik om van het .logg bestand een .gpx bestand te maken. Dat zou zo moeten werken op je mac. Alleen is het inspringen, dat essentieel is voor python, verdwenen. Als iemand kan uitleggen hoe je code invoegt dan fix ik het.
Inderdaad, de output van de AD-850 is niet optimaal. Het binaire formaat snappen zou enorm helpen! Ik heb nu een java proggeltje wat van de .logg een .gpx maakt, maarrrrr.. De Data.logg heeft maar 4 decimalen in de longitude en latitude, terwijl die kml 6 decimalen heeft :(

Ik post spoedig m'n gebrouwde jar file, eerst ff afmaken :)

Edit: oef, wat zijn die tijden alleen al but in dat .logg bestand! WNO begint niet op 00:00:00 6 januari 1980 zoals het zou moeten, maar op 23:59:47 3 februari 1980.. Heeft ongetwijfeld iets te maken met de 10-bits lengte van het weeknummerveld, die dus elke 1024 weken weer op 0 springt, maar wat.. ? Keine blasse ahnung! Kortom, gewoon de datum parsen die in de .logg zit, en daarvan maar hopen dat het inderdaad UTC tijd is..

Edit2: @reedsgeregistre, zin om samen dat binaire ding uit te vogelen? Ik ben er al achter dat er 10 bytes overhead in een data.log zitten, en dan 8 bytes per waypoint. Ik ga verder met uitzoeken welke bytes (of zullen ze het met bits geencodeerd hebben?) waar zitten ;) Ik ben te bereiken met Direct Messages.

[ Voor 27% gewijzigd door DRvDijk op 14-02-2008 00:09 ]

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:17
BlaTieBla schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:52:
[...]

Ik kreeg er een USB, 220 EN autolader bij mijn qstarz bt1000 (via GPSShop.nl). Alles netjes in een doos.

Heb je geen last van de hoge gebouwen daar?
Ojaa.. mijn fout. Zat inderdad een autolader bij. Bij mijn vorige een adapt zat die niet.

Misschien, hier wel last van hoge gebouwen ja. Ik sta buiten met gps in hand en tomtom (zonder kaart) aan op mijn HTC Touch. Als ik de satelliet info opvraag zie ik heel veel staafjes en rondjes. Maar kan geen fix krijgen.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• DRvDijk
Hoe lang heb je staan wachten?

• Fire69
Karlok[JY-616] schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 01:00:
[...]

Ojaa.. mijn fout. Zat inderdad een autolader bij. Bij mijn vorige een adapt zat die niet.

Misschien, hier wel last van hoge gebouwen ja. Ik sta buiten met gps in hand en tomtom (zonder kaart) aan op mijn HTC Touch. Als ik de satelliet info opvraag zie ik heel veel staafjes en rondjes. Maar kan geen fix krijgen.
Hoe krijg je TT opgestart zonder kaart? :?
Of bedoel je dat je geen kaart hebt van het land waar je je bevind?

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Henk schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:55:
[...]
Exactly :) Nu bij cameranu, zoeken op 'gisteq' bij kelkoo gaf 2 resultaten. Weliswaar het typenummer 'DLP 700' ipv 'phototrackr lite', maar het is hetzelfde ding :) Alleen krijg ik nu een zwarte :P
De DLP 700 is een lekker apparaatje. Hij werkt iig erg goed bij mij.
Alleen de software die erbij zit is een beetje buggy en werkt niet echt lekker.

• Henk
Beertjeman schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:39:
[...]

De DLP 700 is een lekker apparaatje. Hij werkt iig erg goed bij mij.
Alleen de software die erbij zit is een beetje buggy en werkt niet echt lekker.
Welke software is dat? de software om de .gpx eruit te halen, of om je foto's te taggen? Want die laatste heb ik dus leuk freeware spul voor die ook mijn .CR2's tagt :P

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Phototracker lite... kan alleen niet overweg met mijn NEF files.
Moet dus inderdaad weer eerst exporteren naar .gpx en daarna koppelen met Geosetter.
Was mooi geweest als dat ook met de Phototracker lite software had gekund maar waarschijnlijk moet je daar Phototracker Pro voor aanschaffen.

• Henk
Beertjeman schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:43:
Phototracker lite... kan alleen niet overweg met mijn NEF files.
Moet dus inderdaad weer eerst exporteren naar .gpx en daarna koppelen met Geosetter.
Was mooi geweest als dat ook met de Phototracker lite software had gekund maar waarschijnlijk moet je daar Phototracker Pro voor aanschaffen.
Jup, staat ook letterlijk op de site btw. Maar waarom zou je níet de gpx trail willen hebben? ik bedoel, ik maak een backup van mijn originele foto's, dus waarom die gpx trail ook niet bewaren? :P dat is imho net zoiets als een .cr2 processen naar een goeie .jpg en daarna de .cr2 weggooien :P

• Fire69
Je wil zeggen dat jij al die gpx-files die je uit je logger haalt, allemaal bijhoudt? :?

• Henk
Fire69 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:12:
Je wil zeggen dat jij al die gpx-files die je uit je logger haalt, allemaal bijhoudt? :?
Ik gooi ze niet weg nee, maar zet ze netjes in een fotomap. Ik ben straks op wintersport ook zeker van plan om die logger mee te nemen als ik mijn cam níet bij me heb :P

• DRvDijk
Is gewoon een moderne manier van Hans en Grietje :) Straks kan-ie de weg de heuvel op niet meer terugvinden!

Ik ga mn logfiles ook rustig bewaren, zoveel data is het niet toch?

• Fire69
Tja, als je er even logisch over nadenkt, is het wel nog leuk voor op vakantie, dat je later nog kan nagaan waar je exact geweest ben.
* Fire69 ook maar al een log-mapje voorziet :P

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 14-02-2008 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Wiepie! De i-Blue is binnen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nice :) Ik zit nog vol spanning te wachten op mijn phototrackr :+ Als ik dat ding binnen heb zal ik eens een kort fotorondje doen, en de foto's (in .jpg weliswaar) samen met de trail online knallen, dan kunnen eventuele geïnteresseerden e.e.a. proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Heb net even zitten kloten ermee, de meegeleverde software is inderdaad niet zo super :P
Maar dat open-source ding, daar mag ook wel nog wat aan de interface gesleuteld worden :+

[edit]
Vraagje aan andere i-Blue bezitters:
"Log over xx km/h"
In de manual staat:
Setting log speed:
Configure log interval between 10~999 km/h. Set speed at the highest rate.
If any log data exceeds this speed, it will be recorded.
For example, “100km/hr” stands for iBT-GPS will record one data when exceeding 100km/hr.
The number of data count shows the time user exceeds 100km/hr.
Dus in het voorbeeld wordt elke keer als de user over 100 km/u gaat, een entry gemaakt?
Wat is hier het nut van? :?

[ Voor 60% gewijzigd door Fire69 op 15-02-2008 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:16

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Fire69 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:11:
Heb net even zitten kloten ermee, de meegeleverde software is inderdaad niet zo super :P
Maar dat open-source ding, daar mag ook wel nog wat aan de interface gesleuteld worden :+

[edit]
Vraagje aan andere i-Blue bezitters:
"Log over xx km/h"
In de manual staat:

[...]

Dus in het voorbeeld wordt elke keer als de user over 100 km/u gaat, een entry gemaakt?
Wat is hier het nut van? :?
Kijken waar en wanneer je over een maximum snelheid bent gegaan. Leuk om je kinderen in de gaten te houden als ze de auto lenen :)
Uit de manual on Google Docs
“Time”

The time period at which GPS data will be logged (if active). For example, a value of 8 will log GPS data every 8 seconds.

The time period can be fractional. A value of ‘0.2’ will log the data every 200 ms. That would correspond to a frequency of 5Hz. If the fix frequency is also 5Hz, then you have 5Hz logging.

The Holux M-241 (and the Holux Utility) on-board menu will only allow time periods of 5, 10, 15, 30, 60, 120 seconds, but this application will allow you to set other values, e.g. 1 second, or 2 seconds, or 17 seconds.

“Speed”

If the speed is higher than the speed you set here, the gps fix data will be logged (this could be useful for logging speeding by an automobile, or auto-logging by an aircraft - set the speed to the stall speed of the aircraft). Logging occurs for each ‘fix’ that satisfies the condition. If your fix frequency is 5Hz then up to 5 points may be logged per second.
Dus zolang jij die snelheid (of hoger) haalt gaat tie loggen met de frequentie van de ingestelde fix.
“Distance”

As soon as the distance from the previously logged point is higher than the distance here, then the point will be logged. Again, this test is performed for each fix. If you are in an airplane flying at 800 km/h, the speed is 222 m/s. If the fix frequency is set to 5Hz, you would log one point every 200 ms (=every 133 meters).

“Fix”

You can set the fix period here. By default it is 1000 ms (1Hz), you can set it to any value above 200ms.
* BlaTieBla stapt maar eens in de auto om wat instellingen te testen.

[ Voor 3% gewijzigd door BlaTieBla op 15-02-2008 10:34 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Kan je, voor je in de auto stapt, even de link naar die google docs geven? ;)

Nvm, titeltje is klikbaar |:(

Tijdens mijn middagpauze hier ook maar even gaan rondwandelen :P

[ Voor 41% gewijzigd door Fire69 op 15-02-2008 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Gisteq Phototrackr is hier ook binnen :) Leuk apparaatje, kleiner dan verwacht, ook zwaarder.

minireview! ;)

In de doos:

- Een zwarte Phototrackr
- Een katoenen lint met karabijn-haak
- USB-kabel
- CD met daarop User Manual, Driver en Software
- AA-batterij

Het apparaatje is íets zwaarder dan ik had verwacht, maar echt storend kan ik het niet noemen :) Hij voelt daardoor, en door de bouw, dan wel weer degelijk. Enige uitzondering hierop is het batterijklepje, dicht zit het als gegoten, maar zodra je het openschuift voelt het wat fragiel. Het doet een beetje denken aan het klepje van een SB-800 :+

De handleiding is aangeleverd als een windows help bestand, en in het Engels, net zoals de software, maar eenmaal gestart kan die laatste in Nederlands gezet worden.

De instructies voor de hardware in de manual zijn duidelijk:
Insert one AA battery into the PhotoTrackr.
Press and hold the On/Off Button to turn on the GPS PhotoTrackr device. (Light 3 will flashing in orange indicating device is turned on.)
When GPS signal is fixed, Light 1 will flash in green.
When the battery is low, Light 2 will flash in red.
Light 3 will flash in orange when the device is connected to a computer.
Light 2 will flash in red during GPS data downloads.
To tag a waypoint, press the On/Off Button once during trip recording.
Resultaten heb ik nog niet, ik zit atm nog even @ work achter mijn bureau vast :+ maar ik zal hem vanavond eens aanzetten als ik naar huis rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Net ff een tripje gemaakt met de Qstarz BT1000 en geconfigureerd met de opensource software.
Time: 15 sec.
Speed: 30km/u
Distance: 5m

Als ik dan in de logging kijk (csv export), dan zie je ook waar de waypoint op gemaakt is (RCR kolom).
Daar zitten een aantal verschillende waarden in S, D, T, en ook combinaties ervan. Als je die vergelijkt met de snelheid, overbrugde afstand etc. Dan blijkt dat tie begint te loggen op het moment dat aan de ingestelde waarde wordt voldaan. En de onderliggende waarden blijven ook gelogd worden. Dus de documentatie op google docs lijkt goed te zijn.

De Distance is dan als je met het vliegtuig ga niet zo handig om die op 5 meter te zetten :-)

[ Voor 11% gewijzigd door BlaTieBla op 15-02-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Had ik hier niet ergens gelezen dat je de software kon instellen met verschillende snelheden? Of was dat voor een andere logger?

Ben net even buiten gaan lopen (met vrouw naar de winkelstraat). Ik kreeg geen fix, dus was al zwaar bummed. Bleek echter te komen doordat ik hier midden tussen de wolkenkrabbers zit.
Op een open pleintje 10sec gewacht, en de fix was er al (en bleef ook :) ). Heel goed dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 12:50:
Had ik hier niet ergens gelezen dat je de software kon instellen met verschillende snelheden? Of was dat voor een andere logger?
Dat is de phototrackr :P
Ben net even buiten gaan lopen (met vrouw naar de winkelstraat). Ik kreeg geen fix, dus was al zwaar bummed. Bleek echter te komen doordat ik hier midden tussen de wolkenkrabbers zit.
Op een open pleintje 10sec gewacht, en de fix was er al (en bleef ook :) ). Heel goed dus :)
Hier ook zoiets :) in het gebouw uiteraard geen fix. loop naar buiten, ga stilstaan op parkeerterrein, even wachten, fix.

denk dat ik hem van de wintersport wel even in een plastic zakje prop though :P De USB-connector heeft geen rubber voor-lipje-ding, en dat vind ik met sneeuw toch wel een risico :+

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 15-02-2008 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
d'oh! :+
[...]

Hier ook zoiets :) in het gebouw uiteraard geen fix. loop naar buiten, ga stilstaan op parkeerterrein, even wachten, fix.

denk dat ik hem van de wintersport wel even in een plastic zakje prop though :P De USB-connector heeft geen rubber voor-lipje-ding, en dat vind ik met sneeuw toch wel een risico :+
Vreemd, want ze laten het wel zo'n beetje uitschijnen alsof hij wel 'weather-sealed' is, vind ik :P

Nog een vraagje voor de i-Blue bezitters... welke firmware zit er bij jullie op?
Als ik met die BT747-soft connecteer, krijg ik hetvolgende:
Flashinfo, 1C20161C (EON, 4MB)
Model: 0002 (Qstarz 815) (Huh :? )
Firmware:B-core_1.1
Firmware:B-core_1.1 lijkt me verschrikkelijk oud, ik zie overal minstens 1.9 passeren! :/
In de screenshot uit de manual van Google Docs staat firmware M-core_1.94 en ook het model is daar correct (ipv de Qstarz).
Lijkt me niet echt de bedoeling?

[ Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 15-02-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kun je dat ding zelf niet flashen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Blijkbaar niet :(
Ben momenteel druk aan't googelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 13:53:
Blijkbaar niet :(
Ben momenteel druk aan't googelen...
Hmm, dat is crappy. Ik zit nu wat te goochelen met de software van GisteQ en de standaardmeuk die er in staat (tripje door LA :P ) en voorlopig vind ik het echt heerlijk en overzichtelijk werken :) Ik weet wel zeker dat ik die .CR2 plugin niet zomaar hoef, ik selecteer liever eerst mijn foto's in lightroom en gooi ze daarna pas op de kaart dan andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Mijn firmware (volgens de MTK opensource software):
FlashInfo:1C20151C (EON/2MB) ;(
Model:001D (747/Q1000/BGL-32) *O*
Firmware:M-core_1.94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ja, ik zie nu pas dat er bij mij 4MB in zit, dus da's wel weer positief! _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
BlaTieBla schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:13:
Mijn firmware (volgens de MTK opensource software):

[...]
What the...

Je koopt zo'n ding en het is maar gokken hoeveel geheugen er in zit? :X
Fire69 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:23:
Ja, ik zie nu pas dat er bij mij 4MB in zit, dus da's wel weer positief! _o_
Zou ik blijer mee zijn dan een nieuwe firmware tbh :+

[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 15-02-2008 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 10:08
2MB is standaard in die dingen, maar blijkbaar leveren ze sinds kort ook 4MB gevalletjes. Zonder er ruchtbaarheid aan de te geven. Ik zal trouwens zo eens kijken welke firmware de mijne precies heeft.

FlashInfo:1C2-151C (EON,3MB)
Model:001D (747/Q1000/BGL-32)
Firmware:M-core_1.94

En dat van die nieuwere firmware vanwege meer geheugen is een goeie mogelijkheid :)

[ Voor 30% gewijzigd door Wolfensteijn op 15-02-2008 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wolfensteijn schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:46:
2MB is standaard in die dingen, maar blijkbaar leveren ze sinds kort ook 4MB gevalletjes. Zonder er ruchtbaarheid aan de te geven. Ik zal trouwens zo eens kijken welke firmware de mijne precies heeft.
Zit me ineens te bedenken dat de B-core firmware van fire69 dus wel degelijk een recente firmware kan zijn, maar dat het dus een toegespitste versie is op die 4MB-variant, en een nieuw type heeft meegekregen.

Zomaar een gokje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik hoop dat je gelijk hebt :P
Ik vind wel niks terug over die B-core... :/

Eindelijk thuis, maar ik heb nu wel een log van een 3-tal uur waar ik wat kan mee experimenteren.
Morgen maar eens met het fototoestel op pad gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 13:32
Ik ben ook van plan om zo'n GPS-logger aan te gaan schaffen. Nu worden er hier heel veel verschillende apparaatjes besproken maar alles staat door elkaar.

Het is erg lastig om ze met elkaar te vergelijken zo. Ik dacht namelijk aan de Phototrackr Lite, maar misschien zijn er andere apparaatjes die er echt bovenuit springen wat accu, fix, of gebruiksgemak betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
TranceSetter schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:40:
Ik ben ook van plan om zo'n GPS-logger aan te gaan schaffen. Nu worden er hier heel veel verschillende apparaatjes besproken maar alles staat door elkaar.

Het is erg lastig om ze met elkaar te vergelijken zo. Ik dacht namelijk aan de Phototrackr Lite, maar misschien zijn er andere apparaatjes die er echt bovenuit springen wat accu, fix, of gebruiksgemak betreft?
Kan het me slecht voorstellen eigenlijk :) Je accu is een AA-batterij, oftewel penlite. De fix kán ietsje sneller, maar echt hinderlijk is het niet, ik had met 20s fix ofzo. Verder is het gebruiksgemak gewoon vreselijk eenvoudig, je hebt maar één programma waar je alles in doet, en ik vind dat programma best overzichtelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Wat bedoel je met "1 programma waar je alles in doet"?
Je haalt toch gewoon de gpx van je apparaatje, en daarna gebruik je Geosetter om je foto's te taggen?
Dat is met de iBlue dus ook gewoon zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:12:
Wat bedoel je met "1 programma waar je alles in doet"?
Je haalt toch gewoon de gpx van je apparaatje, en daarna gebruik je Geosetter om je foto's te taggen?
Dat is met de iBlue dus ook gewoon zo :)
Nope, je kán de gpx van je apparaat halen, maar in hetzelfde programma zitten ook 'modules' om o.a. je data aan je foto's te linken, je .gpx trails te bekijken, je logger in te stellen, te uploaden naar je online foto-album (bijv. flickr) en een sync-cameratime hulptool :P

Dus inweze komt dat er voor mij op neer dat ik de foto's eerst door LR haal voor de nodige bewerking, en daarna in het prog prop :)

Het prog lijkt een beetje op geosetter, maar dit werkt nog ietsje makkelijker tbh :P Iets wat ik niet verwacht had :)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 15-02-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ja, lijkt me op zich wel iets handiger ja :P

Heb ondertussen nog wat mensen ontdekt met B-Core als FW, maar heb nog niet kunnen uitdokteren of die nu nieuwer is of niet, of gewoon anders of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Henk schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 22:39:
[...]

Dus inweze komt dat er voor mij op neer dat ik de foto's eerst door LR haal voor de nodige bewerking, en daarna in het prog prop :)
Ik tag mijn originele foto's meteen met gpsphotolinker (OSX). Die is in staat om Nikon RAW (NEF) te lezen en te schrijven. Hierdoor is de kans wel kleiner dat je door onvoorziene omstandighedenje locaties kwijt raak.
Ik ben nml wat zuiniger op de foto's dan op mijn GPS coordinaten (op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:17
Best lang, in NL krijg ik best wel snel een fix met de BT-Q1000, kan soms zelfs binnen een fix krijgen.

Hier (Hong Kong) kan ik soms niet eens een fix krijgen, buiten, als ik enkele minuten op de bus sta te wachten. Ik heb wel gemerkt dat als ik een fix heb, en ik een trein (geen metro) in stap de verbinding snel weer weg valt.

Heb ook gemerkt dat het beetje per locatie verschilt, in het hele drukke Mong Kok, tussen alle kraampjes en hoge gebouwen is het me best snel gelukt om een fix te krijgen en te behouden. Beetje strange.
Fire69 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:33:
[...]

Hoe krijg je TT opgestart zonder kaart? :?
Of bedoel je dat je geen kaart hebt van het land waar je je bevind?
Kaart = wegenkaart ja.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ok, ligt het nu aan mij, of werkt die GeoSetter voor geen meter? :?
Ik selecteer een folder, hij leest mooi mijn .CR2's (waarvoor wel hulde!), ik kies een .gpx, hij laat de track perfect zien zoals ik hem afgelegd heb.
Ik synchroniseer dan foto & track, hij zegt me dat hij gps-data heeft gevonden voor alle foto's, maar geeft uiteindelijk op de kaart maar 1 foto aan, op een compleet verkeerde plaats op de track? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Dan heb je de tijden tussen je camera en je GPS log niet goed staan. Dus controleer al die instellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tijden staan perfect (nou ja, tot op een minuut) goed. Had ik natuurlijk al gechecked. :)
Zelfs als de tijd niet zou goed staan, zou hij nog steeds alle foto's moeten taggen, gewoon op de verkeerde plaats dan, maar hij tagged er maar 1 van de 6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Je hebt dan wel alle 6 de foto's geselecteerd staan. Je maakt gebruik van de 'sync with GPS date file' (CTRL-G) optie.

Andere dingen zou ik zo niet weten, maar ik heb het tot nu toe 2 keer gedaan, en allebei de keren ging het goed. De tweede keer pas nadat ik van de tijds instellingen af bleef ;)

Na zelf weer wat moeten kloten, houd je rekening met 'daylight saving' en dat soort dingen. Ik moet dus 2 uur van de foto tijd aftrekken voordat het overeenkomt met mijn GPS tijd.

Mijn laatste resultaat trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/11308-2/GeoSetter.jpg
Er zit ook een hele fietstocht bij, van mijn huis naar mijn ouders, dan wandelen, en weer terug naar huis via de supermarkt. Leuk om dat ook allemaal te loggen :P

Met de resultaten hier te vinden: http://wolf.a61.nl/gallery2/v/trips/20080216/

[ Voor 54% gewijzigd door Wolfensteijn op 17-02-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb ondertussen al een andere (wel heel rudimentaire) geotagger gevonden, die het wel doet :P
GPicSync

Maar het zou idd wel eens kunnen te maken hebben met die 2u die jij er vanaf trekt.
Dat zal ik straks nog even proberen. :)

[edit]
Hoe staan jouw tijdsettings dan? (in de veronderstelling dat we beide in dezelfde tijdzone zitten :P)
UTC+1 en DST afgevinkt toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Fire69 op 17-02-2008 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Mijn tijdsettings staan zo:

Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/11311-1/GeoSetter2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Denk dat de oorzaak van mijn probleem het programma is dat de gpx uit mijn logger haalt.
Hier had ik ook al UTC+1 ingezet, blijkbaar telt die overal gewoon 1 uur bij dan.
Zal maar eens een paar nieuwe gpx'en laten maken. :)

[edit]
Yep, dat was 'em dus :P

Thanx for the info!

[edit2]
Owwkaay, next problem... :/
GPS-data staat mooi in de raw. Als ik een folder met getagde files in Geosetter open, krijg ik mooi de pins op de maps, da's dus goed.
Hoe krijg ik Lightroom nu zover om dat ook te laten zien? :?
Als ik in het rechter panel, bij Metadata All kies, krijg ik helemaal niks te zien?

[ Voor 47% gewijzigd door Fire69 op 17-02-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
GMT bestaat officieel niet meer, dat is UTC geworden, en UTC verhuisd niet mee met zomer en/of wintertijd :)

CET is op het moment UTC+1, tijdens zomertijd is het UTC+2. Daar moet je dus rekening mee houden. Ik heb net mijn RAWs ook getagged (om je te kunnen helpen, en qua idee het ook handiger), en dan moet ik helemaal van mijn tijdinstellingen afblijven, want dan gaat het gewoon goed.

De enige manier die ik tot nu toe heb gevonden om dat achteraf in LR goed te krijgen, is de folder uit LR verwijderen, en opnieuw importeren. Dat is de enige manier die ik weet om LR de RAWs opnieuw in te laten lezen. Dat is wel jammer, maar dus eerst de RAWs geotaggen, dan pas importeren in LR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Bedankt om je tijd erin te steken :)
Misschien wel een domme opmerking, maar aangezien zomertijd UTC+2 is en jij 1 uur van je tijd moet aftrekken, zou je dan niet beter in Geosetter 'Daylight Saving Time' uitvinken? Aangezien het nu toch nog geen zomertijd is? :P

Zal het vanavond even proberen in LR. Zijn toch maar enkele test-foto's, niks belangrijk :)
Lijkt me sowieso de handigste workflow om ze eerst te taggen en dan pas te importeren. Als je met foto's zit die naar verschillende mappen moeten, schiet het ook niet op anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:39:
Misschien wel een domme opmerking, maar aangezien zomertijd UTC+2 is en jij 1 uur van je tijd moet aftrekken, zou je dan niet beter in Geosetter 'Daylight Saving Time' uitvinken? Aangezien het nu toch nog geen zomertijd is? :P

Zal het vanavond even proberen in LR. Zijn toch maar enkele test-foto's, niks belangrijk :)
Lijkt me sowieso de handigste workflow om ze eerst te taggen en dan pas te importeren. Als je met foto's zit die naar verschillende mappen moeten, schiet het ook niet op anders :)
In mijn Garmin eTrex staat de tijdzone ingesteld op +1. Echter moet ook ik in de Google GPicSync een UTC offset van 1 invoeren. Pak je GPX bestand en kijk er eens in, het is gewoon leesbare text. Als je weet hoe laat je begonnen bent met loggen, kun je zo zien hoeveel uren er nog gecorrigeerd moeten worden.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Fire69 schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:39:

Met de JPGs moet ik 2 uur van de tijd aftrekken, met de RAWs geen. Ergens gaat er dus iets fout, bij de volgende serie maar eens kijken. Heb ik weer een excuus om rond te gaan lopen foto's te maken. Jammer dat ik pas vrijdag daar weer tijd voor heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
ajhaverkamp schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:45:
[...]

In mijn Garmin eTrex staat de tijdzone ingesteld op +1. Echter moet ook ik in de Google GPicSync een UTC offset van 1 invoeren. Pak je GPX bestand en kijk er eens in, het is gewoon leesbare text. Als je weet hoe laat je begonnen bent met loggen, kun je zo zien hoeveel uren er nog gecorrigeerd moeten worden.
Tja, aangezien het gewoon een stand-alone logger is, kan ik op dat ding niet veel instellen. :)
Met software haal ik de log eraf, dit is een binaire .bin-file.
Deze kan je dan saven als een hele reeks formaten.
Hierbij moet je opgeven welke utc-correctie er moet gebeuren.
Deze had ik dus op utc+1 staan, waardoor het fout liep bij Geosetter.
Ik heb ze nu opnieuw ge-exporteerd als utc. Als ik in Geosetter dan de settings van Wolfensteijn gebruik, werkt het perfect. No (more) problemo dus :)
Wolfensteijn schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:53:
[...]

Met de JPGs moet ik 2 uur van de tijd aftrekken, met de RAWs geen. Ergens gaat er dus iets fout, bij de volgende serie maar eens kijken. Heb ik weer een excuus om rond te gaan lopen foto's te maken. Jammer dat ik pas vrijdag daar weer tijd voor heb ;)
Hoe ga je van RAW naar JPG? Vreemd dat daar in de exif met de tijdzones wordt geprutst? :?

[ Voor 47% gewijzigd door Fire69 op 18-02-2008 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Via LR. Gewoon na het bewerken de boel exporteren. Maar ik zit nu even in de RAWs te kijken, en daar staat de tijd, met een UTC offset. Dus waarschijnlijk leest GeoSetter dat uit. De geëxporteerde JPGs hebben geen UTC offset erin staan, alleen de tijd.

Dan nog zit ik met een uur verschil. Hmm, interessante puzzel, alleen jammer dat ik zo moet gaan douchen en richting school moet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
Op de Lightroom SDK pagina zag ik net dat iemand een Geotag plugin heeft gemaakt voor Lightroom.
Aangezien ikzelf nog niet geotag (ik hou wel dit topic in de gaten omdat ik het zeer zeker snel wil gaan doen) is mijn vraag of het werkt.

hier is het topic te vinden op het Adobe forum en hier is de plugin zelf te vinden.
Two new items are added to the File menu:

Geotag Photos
Select the photos you want to tag in the main Lightroom interface then choose this menu item. A dialog is presented that allows you to choose the GPX file for location information and the destination settings.
Sync Photo to GPS
This item allows you to match the timestamp of your GPS unit with the timestamp recorded by your camera. First select a picture of you GPS showing the time in the main Lightroom interface.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Da's helemaal super natuurlijk!! _o_
Heb momenteel geen foto's hier, anders zou ik het direct even testen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hmm, ik had meer van de plugin verwacht, eigenlijk doet het precies wat ik al deed met geotagger, maar dan binnen lightroom zelf.

Nu heb ik zo'n gps en dat werkt prima, maar ik heb nog een heleboel foto's die ik nog met het handje moet geotaggen, zou fijn zijn als dat ook binnen lightroom kon.

[ Voor 39% gewijzigd door Magic op 18-02-2008 22:16 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
Magic schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:15:
hmm, ik had meer van de plugin verwacht, eigenlijk doet het precies wat ik al deed met geotagger, maar dan binnen lightroom zelf.
Dat is toch helemaal het idee van die plug-in?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Voor de OSX gebruikers kan ik inmiddels GPSPhotoLinker afraden en PhotoGPSEditor aanraden. Ondersteund ook RAW files (iig Nikon's variant NEF).

Iets complexer qua interface, maar een stuk stabieler (en uitgebreider wat calibratie betreft). De GPSPhotoLinker crashte iedere keer (bij mij - OSX 10.5.2) bij de derde NEF file die van GPS coordinaten voorzien moest worden (zal een buffertje zijn ofzo wat de 15MB NEF-files niet aan kan).

* BlaTieBla baalt wel van de brakke sateliet foto's van de yahoo maps (flickr). Maar dat terzijde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

ikmattie schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:43:
Op de Lightroom SDK pagina zag ik net dat iemand een Geotag plugin heeft gemaakt voor Lightroom.
Aangezien ikzelf nog niet geotag (ik hou wel dit topic in de gaten omdat ik het zeer zeker snel wil gaan doen) is mijn vraag of het werkt.

hier is het topic te vinden op het Adobe forum en hier is de plugin zelf te vinden.

[...]
Helemaal geweldig :D Nu moet ik nog even wachten tot er support komt voor meerdere GPS log formats. En hopen dat ze dit in Lightroom 1.4 standaard hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Erg intressant :)

Ik gebruik ook Google-earth en zo weet ik bijvoorbeeld

Huis-werk = 13,69 km exact (met liniaal optie pad-maken) gedaan
Van in mijn schuur tot op de plek in het gebouw van het werk waar ik hem bijlaad :) (elekt. scooter)
Huis-'n Vriendin = 955 meter
Huis-Oude voogdes= 1222 meter
Huis-Ouwe luitjes = 15,23 km
Huis-Coffeeshop = 20,03 km

O+ Google earth

Ik doe er alles mee en dit topic staat hier bij favorites :*)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 19-02-2008 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225744

Hi,

Ik ga van de zomer een (kampeer)tocht van 3 weken maken door Zuid-Afrika, Mozambique, Malawi en Zambia: dus veel reizen. Veel oplaadpunten zal ik niet tegenkomen. Ik zou wel graag een tracker willen gebruiken om de foto's die ik maak te geotaggen. Zo'n tracker houdt het vast niet 3 weken uit. Dus wat zou ik moeten doen om toch van de hele reis ge-geotagde foto's te krijgen?

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26121

Anoniem: 225744 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:40:
Hi,

Ik ga van de zomer een (kampeer)tocht van 3 weken maken door Zuid-Afrika, Mozambique, Malawi en Zambia: dus veel reizen. Veel oplaadpunten zal ik niet tegenkomen. Ik zou wel graag een tracker willen gebruiken om de foto's die ik maak te geotaggen. Zo'n tracker houdt het vast niet 3 weken uit. Dus wat zou ik moeten doen om toch van de hele reis ge-geotagde foto's te krijgen?

Alvast bedankt voor de tips!
Je heb dus iets nodig dat niet voorhanden is, namelijk elektriciteit. Ik zou in dit geval een tracker kopen die kan werken met oplaadbare penlites. Er zijn batterijladers die op zonne-energie werken waardoor je altijd kunt opladen (tenzij er geen zon is...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34

elmoxx

xx xx xx

Hoi, ik kwam ook ff een mooi tooltje tegen,
Jetphoto
Thuis ff getest maar nog maar kort.. Het leek iig erg goed en makkelijk te werken, plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.jetphotosoft.com/web/images/screenshots/gps_locator.png

Ik ben benieuwd wat we er met zijn allen van denken. ik ga zelf iig nog ff verder testen voor ik meer uitspraken doe hierover..

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 26121 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:55:
[...]

Je heb dus iets nodig dat niet voorhanden is, namelijk elektriciteit. Ik zou in dit geval een tracker kopen die kan werken met oplaadbare penlites. Er zijn batterijladers die op zonne-energie werken waardoor je altijd kunt opladen (tenzij er geen zon is...).
daarbij moet je mogelijk ook de logging-interval aan kunnen passen op je unit. als je elke seconde een positie logt (en de meesten kunnen +-250000 posities loggen) dan kun je hem "maar" 69 uur aan hebben staan. als je elke halve minuut logt (en dat zal misschien ruim voldoende zijn) dan kun je al meteen dik 2000 uur loggen.

Mits het te veranderen is in de unit dan.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Anoniem: 26121 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:55:
[...]

Of je neemt gewoon een pak van 24 gewone AA(A)'s mee, elke dag een nieuwe en je bent er ook :P
elmoxx schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:55:
Hoi, ik kwam ook ff een mooi tooltje tegen,
Jetphoto
Thuis ff getest maar nog maar kort.. Het leek iig erg goed en makkelijk te werken, plaatje:
[afbeelding]

Ik ben benieuwd wat we er met zijn allen van denken. ik ga zelf iig nog ff verder testen voor ik meer uitspraken doe hierover..
En leest het ook RAW's?
Magic schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:13:
[...]

daarbij moet je mogelijk ook de logging-interval aan kunnen passen op je unit. als je elke seconde een positie logt (en de meesten kunnen +-250000 posities loggen) dan kun je hem "maar" 69 uur aan hebben staan. als je elke halve minuut logt (en dat zal misschien ruim voldoende zijn) dan kun je al meteen dik 2000 uur loggen.

Mits het te veranderen is in de unit dan.
Er zijn ook genoeg loggers die maar 50.000 of 100.000 posities kunenn loggen, dus wel opletten dat je de juiste koopt.
De meeste zijn echter wel aan de passen qua interval en zo.

Ik zou je de PhotoTrackr aanraden. AA's en op meerdere intervals in te stellen. Daar kan Henk je meer over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Goeie opmerking, op de site zie ik dat dat progje geen RAW's begrijpt, helaas..

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou je de PhotoTrackr aanraden. AA's en op meerdere intervals in te stellen. Daar kan Henk je meer over vertellen :)
Ik neem dan aan dat je de PhotoTrackr Lite bedoeld.
Daar had ik al even naar lopen kijken en die lijkt mij inderdaad wel wat:
# 4MB flash memory for data logging, with 16 bytes binary data per record that stores up to 250,000
# Logging data interval programmable: by time (1 second ~ 30 mins) or distance (2 ~ 65535 meters)
Als ik die elke halve minuut laat loggen is dat 120 (punten per uur) * 24 (uur per dag) * 24 (dagen)= 69120 punten in 24 dagen: 4 MB moet zat zijn.

Waar ik meer mee zit:
Operation Time: 14 hours in continuous mode
Als ik hem uit zet en ik neem foto's kan ik dan de coördinaten van het laatste gelogde punt gebruiken om te taggen? (Scheelt weer AA's om mee te zeulen)

Het is hopelijk niet zo dat ik mijn log kwijt raak bij het verwisselen van de batterij.

Bedankt voor alle respons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Anoniem: 225744 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:31:
[...]

Ik neem dan aan dat je de PhotoTrackr Lite bedoeld.
Daar had ik al even naar lopen kijken en die lijkt mij inderdaad wel wat:

[...]

Als ik die elke halve minuut laat loggen is dat 120 (punten per uur) * 24 (uur per dag) * 24 (dagen)= 69120 punten in 24 dagen: 4 MB moet zat zijn.

Waar ik meer mee zit:

[...]

Als ik hem uit zet en ik neem foto's kan ik dan de coördinaten van het laatste gelogde punt gebruiken om te taggen? (Scheelt weer AA's om mee te zeulen)

Het is hopelijk niet zo dat ik mijn log kwijt raak bij het verwisselen van de batterij.

Bedankt voor alle respons
Je zet em aan op het moment dat je hem ook gaat gebruiken. Als je 's nachts ligt te pitten hoeft die logger niet aan te staan. Dat geldt natuurlijk voor alle 'dode' momenten. Voor het taggen van je foto's moet hij wel aan staan op de momenten dat je je foto's neemt. Let daarbij wel op dat een GPS logger tijd nodig heeft om een 'fix' te krijgen. Dit varieerd van een aantal seconden tot een minuut (afhankelijk van het apparaat).
Als je heel je reis wilt vastleggen, dan moet je natuurlijk wel op de tijden dat je reist dat ding aan hebben staan

Verwisselen van de batterijen zorgt er NIET voor dat je geheugen geleegd wordt. Je kan dus gewoon 's avonds (of wanneer dan ook) je batterijen verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Ik zit zo te lezen en niet het een om het ander, maar:

Hoe zit het met privacy, kwetsbaarheid en datahogging?
Deze coördinaten kun je vervolgens weer in een programma als google earth zetten, of uploaden naar een site als flickr,
Persoonlijk ben ik hier niet stuk van.
1. Niemand gaat aan waar ik ben geweest, ook Google niet (mocht je het vakje per ongeluk over het hoofd hebben gezien)
2. Flickr is geen erkend bedrijf dat ja data als absoluut veilig bestempeld, dus ik schrik van deze zin in de openingspost.

*of ben ik nu een zeurende systeemanalyticus :/ :|
*ben serieus

[ Voor 128% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 19-02-2008 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Anoniem: 146043 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:53:
Ik zit zo te lezen en niet het een om het ander, maar:

Hoe zit het met privacy, kwetsbaarheid en datahogging?

[...]

Persoonlijk ben ik hier niet stuk van.
1. Niemand gaat aan waar ik ben geweest, ook Google niet (mocht je het vakje per ongeluk over het hoofd hebben gezien)
2. Flickr is geen erkend bedrijf dat ja data als absoluut veilig bestempeld, dus ik schrik van deze zin in de openingspost.

*of ben ik nu een zeurende systeemanalyticus :/ :|
*ben serieus
Deze coördinaten kun je vervolgens weer in een programma als google earth zetten, of uploaden naar een site als flickr
;)

Wie verplicht je om die coördinaten te laten weergeven? Niemand :)
Je moet het in Flickr expliciet aanzetten, en als je het dan nog niet vertrouwd, upload je toch gewoon foto's waar de gps-data helemaal niet inzit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Sorry, even nieuwe post ipv edit om wat meer op te vallen :)

Zwaar klote dit, blijkbaar logt mijn iBlue niet als hij in navigatie-mode staat.
Zou dus wel moeten volgens de manual, de site, en de maker van BT747 op gpspassion.com... :/

Kunnen de iBlue-mensen hier dit even controleren bij hun toestel aub? :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Fire69 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 21:22:
Sorry, even nieuwe post ipv edit om wat meer op te vallen :)

Zwaar klote dit, blijkbaar logt mijn iBlue niet als hij in navigatie-mode staat.
Zou dus wel moeten volgens de manual, de site, en de maker van BT747 op gpspassion.com... :/

Kunnen de iBlue-mensen hier dit even controleren bij hun toestel aub? :*
De Qstarz BT1000 wat volgens sommigen hetzelfde apparaat is doet dit wel. Waar ik wel achter kwam is dat tijdens het schakelen van 'log' naar 'nav' (en/of terug) de fix even weg is. Blijkbaar verliest het apparaat even de spanning bij het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Vind het echt vreemd. Normale iBlue 747's kan je niet via Bluetooth naar connecten om je log af te halen en settings aan te passen en zo. Bij de mijne lukt dat wel.
Ook die B-core-firmware zit normaal enkel in Holux-apparaten. Lijkt wel of ik één of andere kloon toegestuurd gekregen heb. :/

Even afwachten maar, ik heb gemailed naar Transystem zelf, ook naar Star-navigation waar ik hem gekocht heb, hopelijk weet ik dan iets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Fire69 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:13:
Vind het echt vreemd. Normale iBlue 747's kan je niet via Bluetooth naar connecten om je log af te halen en settings aan te passen en zo. Bij de mijne lukt dat wel.
Ook die B-core-firmware zit normaal enkel in Holux-apparaten. Lijkt wel of ik één of andere kloon toegestuurd gekregen heb. :/

Even afwachten maar, ik heb gemailed naar Transystem zelf, ook naar Star-navigation waar ik hem gekocht heb, hopelijk weet ik dan iets meer...
Een refurbished gehackte versie ontvangen misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ding ziet er splinternieuw uit, dus dat betwijfel ik.
Maar tegenwoordig moet je zo hard opletten met namaak, misschien hebben ze bij star-navigation ook gewoon een batch fake-spullen binnengekregen...

[edit]
Ok, nou breekt mijn klomp (om het maar eens op zijn Nederlands te zeggen :P )

Ik wil net via usb connecteren naar de iblue met de BT747-soft om de log eraf te halen. Hiervoor moet hij in de LOG-stand staan.
Gisteren had ik wat zitten prutsen om dat via Bluetooth te doen (wat normaal dus al niet kan met de iBlue :) ).
Usb connecteren moet via poort 4, BT via poort 5.
Nou had ik dus niet gezien dat de soft nog op poort 5 stond. Kan je al raden wat er gebeurd?
In de LOG-stand springt gewoon de Bluetooth aan! 8)7

Met andere woorden: de Transystem-site, de manual, star-navigation, gpspassion.com, ... allemaal verkeerd! :P

[ Voor 61% gewijzigd door Fire69 op 20-02-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249014

Anoniem: 108806 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:59:
Zijn hier nog meer suggeties voor 3rd party software voor gebruikt icm de iBlue 747? Van MTK weet ik nu af, maar misschien dat er nog meer tools zijn? :)
Ja. Je hebt dus http://sf.net/projects/bt747. Ze hebben het net in de beta versie van gpsbabel gestoken (maar opgelet: beta). Je hebt ook http://www.mrose.nl/mactravelrecorder/ en ook nog mtkbabel (http://www.rigacci.org/wi...are/gps_logger_i_blue_747).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]Fire69 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:19:Met andere woorden: de Transystem-site, de manual, star-navigation, gpspassion.com, ... allemaal verkeerd! :P
Nee - niet helemaal verkeerd - mijn iBlue 747 kan geen Bluetooth verbinding maken in log-stand (met of zonder de USB verbinding).
Die dingen veranderen gewoon.
Het is dus waarschijnlijk interessant een fotootje te maken van je PCB kaart zodat die vergeleken kan worden met de 'eerste' iBlue's. Dan vinden we misschien hoe die functie bekomen kan worden.
Bovendien heb je een iBlue met 4MB geheugen, terwijl die eerder enkel 2MB geheugen hadden. Het is ook een ander type geheugen: EON in plaats van MX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225744 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:40:
Bepaalde loggers gebruiken gewone batterijen zoals de Holux M-241. Andere loggers hebben een zonnepanneeltje erbij - maar dan moet je die natuurlijk wel blootstellen - meer gevaar tot diefstal en zo. Naast de batterij moet je ook denken aan het feit dat je logger vol kan komen en dat indien je batterij leeg is, de instellingen kwijtraken (dus je stelt alle 15 seconden in, en na een lege batterij heb je opnieuw 1s (of 5s voor de Holux veronderstel ik). Moet je dus minstens een PDA bijhebben om die gegevens af te halen.
Er is ook een apparaatje dat direct de fotos kan geotaggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Anoniem: 249014 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:45:
[...]

Nee - niet helemaal verkeerd - mijn iBlue 747 kan geen Bluetooth verbinding maken in log-stand (met of zonder de USB verbinding).
Die dingen veranderen gewoon.
Het is dus waarschijnlijk interessant een fotootje te maken van je PCB kaart zodat die vergeleken kan worden met de 'eerste' iBlue's. Dan vinden we misschien hoe die functie bekomen kan worden.
Bovendien heb je een iBlue met 4MB geheugen, terwijl die eerder enkel 2MB geheugen hadden. Het is ook een ander type geheugen: EON in plaats van MX.
Idd, heb net gemerkt dat de pdf-manual op de site is aangepast (pdf van begin Februari). Er staat nu dat de 747 32Mb aan geheugen heeft, en dat de LOG-stand is om te loggen en te navigeren! :P

Foto van PCB vind ik niet zo leuk, ding opendoen als het geschroefd is, da's allemaal ok, maar het is geplakt, dus om die terug dicht te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx

elmoxx

xx xx xx

Ik zit hier nu even te klooien met mijn mac, en dan bevalt photoGPSEditor zeker.

nu echter mijn hier aan verwante vraag: Met mijn windows-desktop machine weet ik meerdere programma's om de gpx bestanden uit mijn garmin GPS te halen (meestal gebruik ik easygps of mapsource). Op vakantie wil ik mijn macbook meenemen en dan d.m.v. photogpseditor ook gelijk taggen.. Wat voor programma's gebruiken jullie om de .gpx bestanden uit de gps te halen op de mac?

Ik kom zojuist op de site van Garmin het volgende tegen: Project Bobcat

Hebben jullie ervaring met Bobcat?
Hebben jullie dit probleem ook?
Weten jullie betere programma's voor het gevraagde?

Inmiddels zelf even met Bobcat gerommeld, het lijkt op mapsource, maar is qua functionaliteit nog lang niet ok.. Het lukt met niet om een geselcteerd stuk tracklog op te slaan bijvoorbeeld..

[ Voor 11% gewijzigd door elmoxx op 20-02-2008 21:00 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Fire69 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:22:
[...]

Idd, heb net gemerkt dat de pdf-manual op de site is aangepast (pdf van begin Februari). Er staat nu dat de 747 32Mb aan geheugen heeft, en dat de LOG-stand is om te loggen en te navigeren! :P

Foto van PCB vind ik niet zo leuk, ding opendoen als het geschroefd is, da's allemaal ok, maar het is geplakt, dus om die terug dicht te krijgen...
De mijne was niet geplakt, maar geklikt. Als hij genoeg lijkt zou ik kijken of de jouwe ook geklikt zit. Dan is het geval met een beetje moeite prima uit elkaar te halen, en zonder zichtbare sporen weer in elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik zal het morgen even bekijken, maar ik sta er wat argwanend tegenover.
Mijn Adapt-700 van 2 jaar oud ziet er nog perfect nieuw uit. De 747 heb ik nu een week en het plastic is al gekrast op meerdere plaatsen :/

Anoniem: 249014 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:53:
[...]

Bepaalde loggers gebruiken gewone batterijen zoals de Holux M-241. Andere loggers hebben een zonnepanneeltje erbij - maar dan moet je die natuurlijk wel blootstellen - meer gevaar tot diefstal en zo. Naast de batterij moet je ook denken aan het feit dat je logger vol kan komen en dat indien je batterij leeg is, de instellingen kwijtraken (dus je stelt alle 15 seconden in, en na een lege batterij heb je opnieuw 1s (of 5s voor de Holux veronderstel ik). Moet je dus minstens een PDA bijhebben om die gegevens af te halen.
Er is ook een apparaatje dat direct de fotos kan geotaggen.
Als ik nu de PhotoTrackr Lite met de Holux M-241 vergelijk, kan je bij de PhotoTrackr Lite 250.000 punten wegschrijven en bij de Holux maar 130.000. Maar de Holux heeft een dual interface (Bluetooth + GPS-mouse by USB cable). Nu zal Bluetooth wel stroom vreten en zal het dus niet veel gebruiken, maar ik kan misschien wel daardoor mijn data tijdens de reis veiligstellen op mijn GSM.

Moeilijk ! 8)7
Zijn er mensen die ervaringen hebben met beide?

• Fire69
Let wel op, misschien kan je die Holux niet gebruiken om je log over te halen via BT!
Meeste MTK-loggers moet je eerst hardware-matig 'hacken', voordat je via BT commando's kan doorsturen.

Anoniem: 26121

Er zijn ook trackers waar een sd-kaart in kan. Hierdoor kun je vrijwel onbeperkt logs opslaan. Een voorbeeld van zo'n tracker is de Amaryllo Trip Tracker. Helaas werkt deze niet met penlites maar met een ingebouwde accu. Ik gebruik een Garmin GPSmap 60CSx waar (oplaadbare) penlites in gaan, maar dit is een vrij complexe oplossing als je alleen wilt loggen, want dit apparaat kan ook navigatie. Bovendien is 'ie een stuk groter en zwaarder dan een gewone logger/tracker.

Anoniem: 26121 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 13:10:
Er zijn ook trackers waar een sd-kaart in kan. Hierdoor kun je vrijwel onbeperkt logs opslaan. Een voorbeeld van zo'n tracker is de Amaryllo Trip Tracker. Helaas werkt deze niet met penlites maar met een ingebouwde accu. Ik gebruik een Garmin GPSmap 60CSx waar (oplaadbare) penlites in gaan, maar dit is een vrij complexe oplossing als je alleen wilt loggen, want dit apparaat kan ook navigatie. Bovendien is 'ie een stuk groter en zwaarder dan een gewone logger/tracker.
Ik heb gelukkig nog even de tijd voordat ik mijn keuze wil/kan/moet maken, maar ik denk toch sterk dat het de PhotoTrackr Lite wordt. Nu nog kijken waar ik hem het best (goedkoopst) kan kopen en dan er lekker mee spelen.

Beetje off-topic: Bij Op Pad hebben ze GPS ontvangers getest: http://www.oppad.nl/published/opp/content/pages/uitrusting-pagina/uitrusting-gps.nl.html

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Zo, ik heb een GPS ontvanger met zonnecelletje besteld die samen met m'n HTC Touch dienst moet gaan doen om de foto's van m'n Pentax K10D van een locatie te voorzien (en zo af en toe als navigatieding). Op de desktop gebruik ik Kubuntu en ik heb het programma GPS Correlate geïnstalleerd. Op m'n Touch heb ik Beeline GPS geïnstalleerd (proefversie; eerst maar eens kijken of het wat is!). Ik ben zelf best wel benieuwd naar de resultaten en zal tzt wel even laten weten hoe het bevalt. Het lijkt me eerlijk gezegd een wat arbeidsintensief geheel, maargoed ik heb sowieso een vrij arbeidsintensieve workflow (RAW schieten, verwerken in Bibble, nabewerken in Gimp of Cinepaint, uitzoeken wat de moeite is, uploaden naar Gallery op m'n thuisserver, eventueel af laten drukken, passepartouts snijden, inlijsten...)

Fire69 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:49:
Let wel op, misschien kan je die Holux niet gebruiken om je log over te halen via BT!
Meeste MTK-loggers moet je eerst hardware-matig 'hacken', voordat je via BT commando's kan doorsturen.
Kan wel: http://scilib.typepad.com...8/01/holux-m-241-gps.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Idd, die kan het ook. Da's wel handig, dan kan je je log overtrekken naar een pda, zo moet je niet steeds een laptop meesleuren op vakantie.

Iemand die trouwens een tooltje weet om de gpx (of andere formaten) een beetje te cleanen, soms zitten er wel wat rare dingen in, bvb. als je even een gebouw binnen gaat en hij zijn fix kwijt raakt. Dan schiet hij soms wel eens een paar kilometer de verkeerde kant uit. :P
(Of een tekst-editor waar je kan zoeken met voorwaarden, bvb toon alles waar wpt lat= niet gevolgd wordt door 50, bestaat zoiets? :? )

[ Voor 13% gewijzigd door Fire69 op 23-02-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fire: als je de PDOP of HDOP even meelogt, dan kan je met BT747 het een en ander 'uitfilteren'.
Een lat/lon filter lijkt me niet echt handig.
Eventueel een filter dat naar de snelheid van punt tot punt kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is Idd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:35
Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Idd :P
Anoniem: 249014 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:17:
Fire: als je de PDOP of HDOP even meelogt, dan kan je met BT747 het een en ander 'uitfilteren'.
Een lat/lon filter lijkt me niet echt handig.
Eventueel een filter dat naar de snelheid van punt tot punt kijkt.
Ik heb hier even zitten lezen, maar snap het niet echt. :P
Woordje uitleg extra misschien? :)

Nu kijk ik gewoon naar de gpx-track in Geosetter of zo, en als het begin van de track fout is, kijk ik met Notepad naar de gpx-file, en vergelijk de eerste lat/long met die verder in de file.
Als die verschillen, haal ik ze er gewoon uit.
Het probleem is gewoon dat als het midden in de file ergens is, dat heeeel moeilijk te vinden is :)
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste