Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249014

PDOP, HDOP, etc, zijn een aanduiding van de nauwkeurigheid. Het aantal satellieten (NSAT) eventueel ook. Daarover kan je hier lezen: Wikipedia: Dilution of precision (GPS) .
In BT747 kan je bijvoorbeel eisen dat de HDOP kleiner moet zijn dan 2.00 en het aantal satellieten groter dan 6.
Filteren op de positie is niet echt een algemene oplossing - heb ik vandaag eens geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38
Wat ik wou doen, was niet echt puur filteren natuurlijk.
Het is gewoon dat in een gpx met bvb 1000 waypoints er 2 of 3 tussenzitten die verkeerd zijn, en dus plots serieus verspringen van positie. Die had ik er graag tussenuit gewild.
Als je moet beginnen met die HDOP, PDOP, NSAT ook te loggen, zakt je log-capaciteit natuurlijk in als een pudding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik gedaan heb is het bepalen van de afstand tussen twee logpunten en dan met het tijdverschil de gemiddelde snelheid te bepalen. Ik heb geen 'uitzonderlijke' snelheden vastgesteld om te kunnen zeggen dat een punt slecht is. Voor de andere was de 'fix' blijkbaar al voldoende.
Indien je een concreet voorbeeld hebt, kan daarop gewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
http://www.megaupload.com/?d=4ALSTHFP

Hier zit een duidelijke fout in, de driehoek linksonder klopt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je de 'bin' ook nog. De afstand tussen de slechte punten is 300-400m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb de bin, maar HDOP en zo wordt er niet in gelogged, heeft het dan nut tov de gpx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het nut is de originele data te gebruiken voor de BT747 toepassing. Dan kan de bewerking daarin onmiddellijk gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hier is de originele log: http://www.megaupload.com/?d=WLW5DAOF
De gpx van hierboven was van 23/02, maar je zal in de bin wel zien dat er nog enkele dagen inzitten, waar ook foutjes inzitten.

Net trouwens ook een onaangename verrassing gehad. Ganse namiddag rondgelopen met de logger, kom net thuis, blijkt mijn volldige log gewist en enkel het laatste uur zit er nog in. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Nou, ik heb vandaag m'n verse apparatuur even getest, maar dat ging niet echt naar behoren... Kinderziektes hoop ik, en daarbij kan ik misschien wat tips gebruiken.

Ik heb een aantal foto's gemaakt bij het Henschotermeer, bij Woudenberg, even ten zuiden van Amersfoort (meteen m'n nieuwe 400mm getest) en ondertussen BeelineGPS op m'n HTC Touch aan het werk gezet. Thuisgekomen wilde ik de foto's koppelen aan het gpx-bestand, maar GPS-Correlate vond dat er geen overeenkomstige tijdstippen waren. Dus even met behulp van een tekst-editor de gpx geopend en toen bleek dat er overal een afwijking van een uur in de tijdgegevens zat. Dit met zoeken/vervangen aangepast en toen kon GPS-Correlate wel de foto's koppelen. Vervolgens wilde ik de foto's in Google Earth zetten maar toen ik de eerste foto opende plaatste Google Earth de foto ergens net buiten Dronten..!? En toen ik met de hand de coördinaten opzocht kwam ik dan weer ergens in de buurt van Barneveld terecht. Ik snap er de ballen van zegmaar!

Dus twee vragen:
1. Hoe zou het kunnen dat het gpx-bestand een tijdsafwijking van 1 uur heeft? De klok op m'n Touch staat goed.
2. Wat zou er in godsnaam mis kunnen gaan met die coördinaten? Ik dacht altijd dat coördinaten weinig twijfel over konden laten over de exacte locatie, maar het Henschotermeer heeft toch verdraaid weinig met Dronten of Barneveld te maken!

Ontvanger: G-top BT-G55 (bluetooth)
Logger: BeelineGPS op HTC Touch
Gpx/foto-combineer-programma: GPS Correlate
Camera: Pentax K10D
RAW-processor: Bibble Pro

De gpx heb ik voor het gemak even online gezet: www.wolthers.net/hens.gpx

Het zullen vast domme dingen zijn die ik over het hoofd zie, maar ik zie ze even niet! Dus wie me kan helpen... graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
1. GPS-data komt binnen in UTC-tijdzone. Wij wonen in UTC+1 (in zomertijd UTC+2), maw er is altijd een uur verschil tussen je gps-data en je foto's. Dit kan je normaal in je software aanduiden als je wilt gaan taggen. Zoeken/vervangen lijkt me in dit geval dus nogal een verschrikkelijk omslachtige manier :)
Probeer anders eens Geosetter, werkt perfect.
2. Over Geosetter gesproken, als ik je gpx (xml eigenlijk? :? ) in Geosetter laad, toont hij mooi een rondje rond het Henschotermeer (over het brugje naar het eilandje ook) :)
Idem voor Google Earth trouwens, maar dan moest ik wel de xml renamen naar gpx.
Dus volgens mij doe jij iets heel raars verkeerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 24-02-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Maar Geosetter werkt alleen op Windows toch? Ik heb toch liever een Linux-progje, anders moet ik telkens op de laptop aan de slag (ooit nam ik me voor om nog eens Windows te installeren, inmiddels vind ik dat teveel gedoe voor te weinig dingen die ik niet gewoon in Linux kan). Ik zie nu de time-zone staan in GPS-Correlate dus dat komt goed in elk geval. Dank voor je tip! Het is ook wel een lekker simpel programmaatje dat precies doet wat het moet doen, dat bevalt me wel.

Inmiddels heb ik nogmaals de foto geopend in Google Earth en nu komt 'ie wel op de goede plek dus ik zal wel teveel aan het kloten zijn geweest bij het openen ofzo.

Een gpx-bestand is toch gewoon een xml-bestand? Ik snap dus je opmerking daarover niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Inderdaad, Geosetter is voor Windows. Had uit je post niet opgemaakt dat je Linux gebruikt.
Doet er ook niet echt toe, blijkbaar zijn je 2 problemen toch opgelost. :)

Ja, blijkbaar is een gpx eigenlijk gewoon een xml, had ik nog niet echt bij stilgestaan.
Ik maakte die opmerking gewoon, omdat Google Earth de xml niet opende. Als ik in GE File - Open doe, en ik kies je xml, dan opent hij Internet Explorer. :? Na een rename naar gpx, doet GE het wel gewoon goed... Zal misschien wel een bugje in de Windows versie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Laatst online: 06-05 22:42
Ik heb van het weekend een extra batterij voor mn Adapt AD-850 gekocht. €30. Er zat ook een Nokia 1600 omheen (die ook met mn normale Vodafone abonnement werkt) inclusief weer een extra Nokia lader 8)7 Mooie deal of mooie deal? Nieuwe Nokia batterij zou €40 kosten...

Ik ben bezig met een progje voor de Adapt AD-850, die direct uit t apparaat kan lezen en opslaan als .gpx, .kml, en de originele formaten .log (binair) en .logg (output van t meegeleverde programmatje).
De .kml werkt als een trein, van de .gpx weet ik het niet zeker (http://www.gpsvisualizer.com/ leest mijn output niet). Wie weet waar ik makkelijk kan testen of mn .gpx aan de standaard voldoet?

[ Voor 6% gewijzigd door DRvDijk op 26-02-2008 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250051

Ik wil ook een beetje beginnen met het geotaggen..De vraag is welke kan ik beter nemen? is dat de AD850 of toch beter de Iblue 747?
Ik wil hem ook gaan gebruiken voor rondritten zodat ik kan zien hoe ik gereden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
DRvDijk schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 04:08:
Ik heb van het weekend een extra batterij voor mn Adapt AD-850 gekocht. €30. Er zat ook een Nokia 1600 omheen (die ook met mn normale Vodafone abonnement werkt) inclusief weer een extra Nokia lader 8)7 Mooie deal of mooie deal? Nieuwe Nokia batterij zou €40 kosten...
[...]
Volgens mij kon je hier een accu kopen voor 8,95 :P
Anoniem: 250051 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:27:
Ik wil ook een beetje beginnen met het geotaggen..De vraag is welke kan ik beter nemen? is dat de AD850 of toch beter de Iblue 747?
Ik wil hem ook gaan gebruiken voor rondritten zodat ik kan zien hoe ik gereden ben.
Mijn iBlue is ook niet het perfecte aparaat, maar als ik lees wat je voor die Adapt moet doen, voordat je een bruikbaar formaat hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Mijn phototrackr bevalt prima! Zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fire69 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 15:53:
[...]

Volgens mij kon je hier een accu kopen voor 8,95 :P

[...]

Mijn iBlue is ook niet het perfecte aparaat, maar als ik lees wat je voor die Adapt moet doen, voordat je een bruikbaar formaat hebt...
Als je erg kritisch bent bestaat het perfecte apparaat niet :P
Ik wil een leuke BT GPS ontvanger die kan loggen en werkt op m'n PDA met tomtom. Verder eigenlijk niet en owja, hij moet natuurlijk niet teveel koste O-)
wat is dan de beste keus? zijn er nog meer goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niemand die mij een antwoord kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nee, sorry, niemand kan een antwoord geven op de vraag "wat is de beste keuze?" :)

Wij weten niet wat voor jou het beste is, dat moet jij weten.
Je kan natuurlijk wel zoeken naar modellen die jij leuk/goed vind, en dan hier vragen of iemand daar ervaring mee heeft. :)
Kijk hier even voor wat er zoal te krijgen is (dit is natuurlijk geen volledige lijst!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247770

DRvDijk schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 04:08:

Ik ben bezig met een progje voor de Adapt AD-850, die direct uit t apparaat kan lezen en opslaan als .gpx, .kml, en de originele formaten .log (binair) en .logg (output van t meegeleverde programmatje).
De .kml werkt als een trein, van de .gpx weet ik het niet zeker (http://www.gpsvisualizer.com/ leest mijn output niet). Wie weet waar ik makkelijk kan testen of mn .gpx aan de standaard voldoet?
Ik ben samen met user middelbh bezig om een programma te maken voor de AD850 die vanuit het binaire bestande (.log) gpx files aan kan maken. Hij had het binaire bestand al ontsleuteld, ik had vanuit de .logg en .kml bestanden gpx-en gemaakt. We zijn nu bezig dit samen te voegen.
Zie ook topic [GPS] Adapt AD850 datalogger: wie helpt?
Als je wilt kijken of een gpx aan de conventies voldoet, kun je GPicSync gebruiken (=geotagging van Google maar leest ook gpx in ter controle) of GPSBabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 247770 op 11-03-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:43
Ik zal me ook eens in dit topic melden, ik heb sinds een paar weken een QStarz BT-Q1000P in mijn bezit. Doel: Route loggen en weergeven (vakantie) en foto's op deze kaart plaatsen. Dit op een eigen website.

Het liefst zou ik gewoon een *.csv hebben met daarin een rits coördinaten, en een *.csv met daarin coördinaten en filenames (van mijn foto's). Vervolgens krijg ik het zelf wel voor elkaar om een encoded polyline te maken en alles op een google maps kaartje weer te geven.

Op de software cd stan twee versies van de Qstarz Travel Recorder. Versie 3 en versie 4.

Versie 4 laat een mooi kaartje zien met behulp van google maps (niet earth!) via een embedded IE. Erg leuk, zo zou ik het ook willen publiceren, maar dat simpelweg exporteren lijkt niet echt te gaan. :+ Ik kan enkel de track exporteren naar *.gpx, *.nmea, *.kml, of *.plt. Dat zijn gek genoeg minder formaten dan versie 3 kan produceren, die kan exporteren naar *.csv, *.gpx, *.kml, *.nmea, *.plt en *.txt.

Op het moment heb ik een voorkeur voor versie 3. Die kan een mooie *.csv uitpoepen waar ik zelf wel een lijstje coördinaten en zo een encoded polyline uitkrijg. ;) Niet ideaal, maar het werkt. Alleen nu wil ik nog een MySQL database vullen met filenames en coördinaten. Iemand een tip hoe ik dat het makkelijkste doe? Of een totaal andere manier om te doen wat ik wil die ik nog niet gevonden heb? :)

Ik heb laatst al eens een klein testje in elkaar gefrot. Zoiets wil ik dus, maar dan zonder de coördinaten van mn foto's handmatig over te typen uit de Travel Recorder software. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 11:35
@Xander, versie 4? mm die heb ik niet op mijn CD staan. Op de site van de qstarz is de laatste 3.1. Zou jij die 4 kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Laatst online: 10-06 11:56
Wow vet! Ik vroeg me laatst zomaar eens af of dit kon, kom ik een paar dagen later toevallig dit topic tegen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Laatst online: 22:21

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ik heb een vraagje, ik heb een N73 icm sportstracker. nu kwam ik er achter dat deze de bestanden alleen als route opslaat en niet als track. dit heeft als gevolg dat ik hem niet kan openen in geosetter. zijn er nog andere tools voor Symbian? uit de OP vond ik die site een beetje rommelig en on overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:49

vanDaal

-ismeereentje

mwolthers schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:12:
Ik heb een aantal foto's gemaakt bij het Henschotermeer, bij Woudenberg, even ten zuiden van Amersfoort (meteen m'n nieuwe 400mm getest) en ondertussen BeelineGPS op m'n HTC Touch aan het werk gezet. Thuisgekomen wilde ik de foto's koppelen aan het gpx-bestand, maar GPS-Correlate vond dat er geen overeenkomstige tijdstippen waren. Dus even met behulp van een tekst-editor de gpx geopend en toen bleek dat er overal een afwijking van een uur in de tijdgegevens zat.
Ik heb dezelfde combinatie en (dus) ook hetzelfde probleem in tijdafwijking. In BeelineGPS staat verder geen optie om je zone in te stellen. Heb je toevallig nog een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens mij is dat normaal. GPS loggers slaan de UTC tijd op, doet mijn Garmin eTrex ook. Dus bij synchroniseren met bv Google GPic moet ik een off-set van +1 uur geven, in California moest ik -7 opgeven.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Je hebt gelijk, met GeoSetter kan het ook gewoon :X

Ben dus weer een stapje verder, maar er nog niet helemaal.

Ik heb de volgende foto met behulp van GeoSetter van GPS-gegevens kunnen voorzien:

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/gps/_MG_8246_500.jpg

terug te zien in de Exif info:

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/gps/firefox_exif_500.jpg
(Firefox Exif plugin, aanklikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/gps/irfan_exif.jpg
(Irfan Exif plugin)

en via de "Show in Google Earth" button hierboven klopt het ook nog :)

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenvandaal.nl/temp/gps/google_earth_500.jpg
(aanklikbaar)

Echter... de coordinaten in de bovenstaande platen lijken vreemd genoeg niet overeen te komen. In de Exif viewer staat bijvoorbeeld als GPS Latitude "52° 22′ 38.31809″ en in Google Earth "52.377312". Die laatste coordinaat klopt dus.

Wellicht heb ik gewoon nog niet helemaal door hoe die coordinaten werken, misschien zijn ze gewoon hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Je hebt het nog niet door ;)
In Exif viewer staat het in uren, minuten, seconden. Google Earth zet het decimaal.
Geef het even in op http://www.fcc.gov/mb/audio/bickel/DDDMMSS-decimal.html en je ziet wel dat het hetzelfde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Mijn flow is klaar. Het volgende is nu in place:
  1. Holux 241 als GPS ontvanger
  2. Mijn telefoon (HTC touch) gebruik ik als tracker. Ik gebruik nu BeelineGPS als trackersoftware ipv Tracky.
  3. Met BeelineGPS exporteer ik een gpx bestand naar mijn PC
  4. Met GeoSetter koppel ik de lokatie in het gpx bestand aan de betreffende foto en GeoSetter schrijft dit in de Exif weg
  5. Op de Back-end van mijn website gebruik ik PEL (PHP Exif Library) om de GPS gerelateerde Exif bij het uploaden uit de foto te lezen en op te slaan
  6. Google image op mijn site geintegreerd
Resultaat:
http://www.jeroenvandaal....ht_id=1125&pht_srs_id=109

Ik denk dat ik binnenkort nog wel ga proberen om de Google integratie nog wat fancy-er te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelsluis
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:05
Holux M-241

Ik haal het niet zo gauw uit dit forum maar weet iemand hoe ik een logbestand van de holux als een exif bestandje bij een foto kan plakken (dit op een makkelijke en liefst automatische manier .....)

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 08:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

middelsluis schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:41:
Holux M-241

Ik haal het niet zo gauw uit dit forum maar weet iemand hoe ik een logbestand van de holux als een exif bestandje bij een foto kan plakken (dit op een makkelijke en liefst automatische manier .....)

bvd
1) de bijgeleverde software (if any)
2) Zie de post boven je
3) lees eens een 'paar' voorgaande posts.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Even een vraagje:

Ik kan op dit moment zo'n Gisteq Phototrackr kopen voor 74 euro.

Nu bestaat er ook zo'n i-blue en ik heb geen idee welke ik nou moet hebben.

Ik schiet met een Canon EOS 5D in RAW. Ik heb begrepen dat ik bij de Phototrackr dan nog een upgrade moet kopen van 20 dollar.

Daarnaast wil ik graag, als ik ga hardlopen of fietsen, deze phototrackr meenemen om puur de route vast te leggen die ik heb gereden, zonder dat ik per sé foto's hoef te maken.

Wie kan mij advisren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
De phototrackr kan je ook gewoon met RAW gebruiken, dan export je met het gisteq-programma je log als .gpx file en gebruik je geosetter bijvoorbeeld om die data aan je RAW-files te koppelen.

Dat route-vastleggen gaat er ook prima mee btw :) Ik heb dat zo gedaan met de wintersport :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:18
Je krijgt er ook een programma voor dat netjes je foto's en de log samenvoegt en op Google laat zien waar ze zijn genomen (mits je de tijd goed instelt)

Ik heb zo'n ding en ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Henk schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:29:
De phototrackr kan je ook gewoon met RAW gebruiken, dan export je met het gisteq-programma je log als .gpx file en gebruik je geosetter bijvoorbeeld om die data aan je RAW-files te koppelen.

Dat route-vastleggen gaat er ook prima mee btw :) Ik heb dat zo gedaan met de wintersport :P
OK maar waar ik heel benieuwd naar ben is hoe het gaat met RAW files. In de winkel zeiden ze me dat ze die bij je CR2 file zitten als XMP sidecar file, die lightroom dus ook gebruikt.

Ik ben nieuw op dit gebied zoals je ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
maartend schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:40:
Je krijgt er ook een programma voor dat netjes je foto's en de log samenvoegt en op Google laat zien waar ze zijn genomen (mits je de tijd goed instelt)

Ik heb zo'n ding en ben er blij mee.
Maar dat is niet voor RAW, tenzij je een upgrade van 20$ koopt.

Verder ben ik ook prima tevreden met het ding. Zeker de AA-batterij ipv een of andere exotische accu is voor mij een uitkomst.
Fairy schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:49:
[...]

OK maar waar ik heel benieuwd naar ben is hoe het gaat met RAW files. In de winkel zeiden ze me dat ze die bij je CR2 file zitten als XMP sidecar file, die lightroom dus ook gebruikt.

Ik heb dat geloof ik nog nooit geprobeerd :P Mijn RAW-files zijn en blijven origineel, en ik embed de data pas als ik uit lightroom naar .jpg heb ge-export :)

[ Voor 33% gewijzigd door Henk op 01-04-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Super :)

Ik ga het ding dan maar gewoon kopen en zien hoe het loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Fairy schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:49:
[...]

Ik gebruikt photoGPSEditor (wel op de mac... tsja, je kan niet alles hebben ;)) en die past gewoon de NEF bestanden aan (Nikon RAW). De EXIF info IN het bestand worden gewoon aangepast. Niets geen XML er naast.
De mogelijkheid is wel afhankelijk van de gebruikte software. Of die dus idd RAW kan aanpassen.
Kijk dus eens rond wat er zoal voor (free)ware is om coordinaten op foto's te plakken en of CR2 ook ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
GeoSetter zet de coordinaten ook gewoon in je CR2-file. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Fire69 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:02:
GeoSetter zet de coordinaten ook gewoon in je CR2-file. :)
Gebeurd dit nu ook echt 100% volgens specificatie? Dus krijg ik later geen compatibiliteitsproblemen? Pure meta info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik veronderstel het, zou niet weten waar ze het anders moeten insteken? :P
Lightroom leest het toch netjes uit, dus het zal wel allemaal OK zijn...

Enige vervelende aan GeoSetter vind ik dat hij ook steeds probeert te gokken waar de foto gemaakt is (stad en zo, aan de hand van de coordinaten). Misschien is het een setting die ik over het hoofd zie, maar die info wil in niet in mijn foto's...
Ik ben nu aan't testen met GPicSync, iets minder uitgebreid, maar eigenlijk moet het ding toch niet meer doen dan de coordinaten erin duwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

nou ik heb 'm binnen, iemand een idee hoe ik kan uitlezen hoeveel memory hij heeft?

Of is dat bij allemaal 4MB?

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 01-04-2008 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 15:48:
Enige vervelende aan GeoSetter vind ik dat hij ook steeds probeert te gokken waar de foto gemaakt is (stad en zo, aan de hand van de coordinaten). Misschien is het een setting die ik over het hoofd zie, maar die info wil in niet in mijn foto's...
Ik ben nu aan't testen met GPicSync, iets minder uitgebreid, maar eigenlijk moet het ding toch niet meer doen dan de coordinaten erin duwen :)
Bij GPicSync heet de optie die jij niet wilt hebben "Add geonames", dat vinkje heb ik ook niet staan omdat ik die optie ook onzinnig vind. (Dan krijg bv "1 mile from Utrecht" oid in je EXIF). Ik wil enkel puur de coordinaten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Fairy schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:04:
nou ik heb 'm binnen, iemand een idee hoe ik kan uitlezen hoeveel memory hij heeft?

Of is dat bij allemaal 4MB?
Welke, die PhotoTrackr?
Volgens mij werkt die ook met de MTK-chipset, right?
Dan zou je BT747 even kunnen proberen.
Geen idee of ze allemaal 4MB hebben eigenlijk. Mijn iBlue wel iig :)
ajhaverkamp schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 18:23:
[...]

Bij GPicSync heet de optie die jij niet wilt hebben "Add geonames", dat vinkje heb ik ook niet staan omdat ik die optie ook onzinnig vind. (Dan krijg bv "1 mile from Utrecht" oid in je EXIF). Ik wil enkel puur de coordinaten hebben.
Bij GPicSync staat het volgens mij standaard uit toch? Nog niet gemerkt dat die de namen er ook bijzet iig :)

[ Voor 36% gewijzigd door Fire69 op 01-04-2008 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-yawn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik wil een gps logger kopen, vooral om mijn foto's te taggen. Ik vond vooral belangrijk dat ie op een gewone penlite werkt, omdat ik niet altijd een stopcontact in de buurt heb op 'm op te laden. Nu twijfel ik tussen twee:
- gisteq phototrackr lite
- Holux m-241.

Weet iemand of de loggegevens bewaart blijven als ik de batterij verwissel? Zijn de loggegevens er ook zonder speciale software af te halen?
De Holux is leuk omdat ik 'm dan ook in combinatie met mijn nokia n800 kan gebruiken, maar weet iemand waar deze te koop is? Ik kon 'm alleen vinden bij newsell.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
R-yawn schreef op maandag 14 april 2008 @ 10:53:
Ik wil een gps logger kopen, vooral om mijn foto's te taggen. Ik vond vooral belangrijk dat ie op een gewone penlite werkt, omdat ik niet altijd een stopcontact in de buurt heb op 'm op te laden. Nu twijfel ik tussen twee:
- gisteq phototrackr lite
Heb ik. Gegevens blijven staan na uithalen betterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
Een kort vraagje:
wat is het verschil tussen de Gisteq Phototrackr lite en de 'gewone' Phototrackr CD-111?
Behalve wat kleine dingen (AAA <--> oplaadbare batterij, de lite is ietsje sneller opgestart en nog wat kleine dingetjes, verder heb ik niet veel kunnen vinden)

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Laatst online: 05:11
de lite schijnt ook veel beter/sneller/makkelijker verbinding te krijgen met de gps-satellieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Heeft er ook iemand problemen dat Geosetter sommige foto's verkeerd plaatst?

* Ik heb met een Garmin GPSMap 60Csx een hele dag gelogd tijdens het foto's maken
* De afwijking tussen de GPS en de camera is 14 seconden
* De meeste foto's staan op de juiste locatie in Geosetter, maar sommige foto's hebben één uur en 14 seconden tijdsverschil (geen idee waarom, ze zijn op dezelfde dag gemaakt)

Is er ook een mogelijkheid om een foto aan te klikken en de locatie op de kaart gecentreerd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Ik heb dit hele topic aandachtig zitten lezen maar hetgeen ikzelf zoek heb ik niet gevraagd zien worden cq genoemd..

Ik heb een Nokia N73 (Symbian toestel) waarmee ik foto's maak.
De foto's upload ik ook met het toestel, via hsdpa ;) en m'n telco is daar blij mee :P
Enfin, mijn idee is dus als volgt..

Stel, ik koppel een bluetooth GPS aan mijn N73. Nu lijkt het me ideaal dat de N73, iedere keer als je een foto maakt met de telefoon, automagisch de op dat moment geldende coordinaten logt via de BT GPS module en deze mee opslaat in de Exif.
Op die manier hebben de foto's, vanaf het moment dat ze worden genomen, direkt de juiste coordinaten in de EXIF en kunnen ze daarmee ook mobiel worden geupload.

Heeft iemand hiermee al ervaring toevallig?

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:47

Peetman

Tjah....

Ik heb zaterdag de Phototrackr lite binnengekregen. Ben hem nu aan het testen op de fietsritjes naar m'n werk e.d.. Werkt op zich goed, alleen de software is een beetje onhandig / buggy. Misschien ga ik met een usb logger eens kijken wat dat ding allemaal heen en weer stuurt en kijken of ik zelf wat beters kan proggen. Aan de andere kant is het voldoende om die software te gebruiken voor het uitlezen en exporteren van de logfiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Peetman schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:51:
Ik heb zaterdag de Phototrackr lite binnengekregen. Ben hem nu aan het testen op de fietsritjes naar m'n werk e.d.. Werkt op zich goed, alleen de software is een beetje onhandig / buggy. Misschien ga ik met een usb logger eens kijken wat dat ding allemaal heen en weer stuurt en kijken of ik zelf wat beters kan proggen. Aan de andere kant is het voldoende om die software te gebruiken voor het uitlezen en exporteren van de logfiles.
Inderdaad, ik zou best wat euro's overhebben voor een applicatie die gewoon dom een nmea bestandje genereerd. En dan het liefst op de mac :P

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 11-06 11:58

Dennahz

Life feels like hell should.

Zal binnenkort eens kijken voor zo'n 'GPS-log apparaatje'. Lijkt me leuk om terug te kunnen zien wat je op dag x van jaar y gedaan hebt. :p (Ook ideaal op vakantie met foto's / film).

Heb nog niet echt gezocht (doe ik vanavond thuis wel even :)), maar kan iemand mij een indicatie geven van de prijs van zo'n apparaatje? Er hoeft geen schermpje o.i.d. op te zitten hij moet gewoon onthouden waar ik geweest ben en dit achteraf op de PC kunnen inladen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Phototrakr Lite ; 70-80 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 21-04-2008 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 18:30
carnager schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:11:

Stel, ik koppel een bluetooth GPS aan mijn N73. Nu lijkt het me ideaal dat de N73, iedere keer als je een foto maakt met de telefoon, automagisch de op dat moment geldende coordinaten logt via de BT GPS module en deze mee opslaat in de Exif.
Op die manier hebben de foto's, vanaf het moment dat ze worden genomen, direkt de juiste coordinaten in de EXIF en kunnen ze daarmee ook mobiel worden geupload.

Heeft iemand hiermee al ervaring toevallig?
ShoZu of de Nokia Location Tagger zouden dat moeten kunnen volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat gek.

Ik heb net op de site de firmware 4.1 gedownload om ook de update te kunnen gebruiken van het programma, maar de versie 3 firmware kan ik wel prima uploaden, maar de 4.1 versie van de firmware word niet ingelezen en dus niet herkend.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Edit: Ik ben niet de enige:

http://www.gisteq.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=247

renamen van de file schijnt te kunnen werken. Dat maar eens proberen :)

Edit2: OK het werkt voor mij :)

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 21-04-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Fairy schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:30:
Wat gek.

Ik heb net op de site de firmware 4.1 gedownload om ook de update te kunnen gebruiken van het programma, maar de versie 3 firmware kan ik wel prima uploaden, maar de 4.1 versie van de firmware word niet ingelezen en dus niet herkend.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Edit: Ik ben niet de enige:

http://www.gisteq.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=247

renamen van de file schijnt te kunnen werken. Dat maar eens proberen :)

Edit2: OK het werkt voor mij :)
Same here, ik had al even de oude firmware erbij gepakt en daar zag ik dat de bestandsnaam geen _lite bevatte.

ik heb nu wel dat mijn snelkoppeling niet meer werkte, als ik handmatig "data logger.exe" start komt hij wel gewoon. na ff opnieuw snelkoppeling maken was er niks aan de hand.

Wel extreem slordig, die software ben ik absoluut geen fan van (om maar niet over de verplichte activatie te spreken |:( )

[ Voor 17% gewijzigd door Magic op 21-04-2008 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Mijn Workflow:

1a: Schiet foto's in RAW (NEF - D80 Nikon)
1b: GPS logger Qstarz BT-Q1200

2: Met de bijgeleverde tool van Qstarz, TravelRecorderV3 exporteer ik een .gxp en in eigen hun eigen binaire formaat voor backup. Deze tool is soms wel een buggy, dus ik ben nog opzoek naar een alternatief om de gps logger uittelezen. De TravelRecorderV3 kan ook taggen, maar alleen .jpg, en geen .net (raw). Dus gebruik ik de tag functie niet.

3: Met gpicsync geotag ik mijn raw's. Tevens kan je ook meteen plaatsnamen, provincie en landen als exif tag meegeven. Deze tool is echt super, gratis en opensource. Kan bijna alle raw formaten aan.

4: Importeer in lightroom. De plaatsnamen, provincie en landen worden meteen gezien als tags.

5: Bewerk in LR en exporteer naar bv mijn blog of flickr.

Resultaat op mijn blog: http://kruyt.org/wordpress/archives/248 (work in progress) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

eth0 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 19:45:
Mijn Workflow:

1a: Schiet foto's in RAW (NEF - D80 Nikon)
1b: GPS logger Qstarz BT-Q1200

2: Met de bijgeleverde tool van Qstarz, TravelRecorderV3 exporteer ik een .gxp en in eigen hun eigen binaire formaat voor backup. Deze tool is soms wel een buggy, dus ik ben nog opzoek naar een alternatief om de gps logger uittelezen. De TravelRecorderV3 kan ook taggen, maar alleen .jpg, en geen .net (raw). Dus gebruik ik de tag functie niet.

3: Met gpicsync geotag ik mijn raw's. Tevens kan je ook meteen plaatsnamen, provincie en landen als exif tag meegeven. Deze tool is echt super, gratis en opensource. Kan bijna alle raw formaten aan.

4: Importeer in lightroom. De plaatsnamen, provincie en landen worden meteen gezien als tags.

5: Bewerk in LR en exporteer naar bv mijn blog of flickr.

Resultaat op mijn blog: http://kruyt.org/wordpress/archives/248 (work in progress) ;)
Doe jij de exif als XMP exporteren? Ik heb een keer dat met de CR2 geprobeerd maar dan krijg ik de locatie info er niet in. (5D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als ik de EXIF info exporteer naar XMP, dan zitten daar o.a. de volgende zaken in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[...]
<rdf:Description rdf:about=""
    xmlns:photoshop="http://ns.adobe.com/photoshop/1.0/">
[...]
    <photoshop:City>Oud-Alblas</photoshop:City>
    <photoshop:State>Zuid-Holland</photoshop:State>
    <photoshop:Country>Netherlands</photoshop:Country>
</rdf:Description>
[...]
    <exif:GPSVersionID>2.2.0.0</exif:GPSVersionID>
    <exif:GPSLatitude>51,51.0104N</exif:GPSLatitude>
    <exif:GPSLongitude>4,41.255E</exif:GPSLongitude>
    <exif:GPSAltitudeRef>0</exif:GPSAltitudeRef>
    <exif:GPSAltitude>20131/1000</exif:GPSAltitude>
    <exif:GPSMapDatum>WGS-84</exif:GPSMapDatum>

De plaatsnaam in mijn geval wordt volgens mij door GPSPhotoEditor (OSX) toegevoegd (daar zie ik hem als eerste terug komen, echter lijkt het in de XMP van Adobe te komen (Photoshop heb ik niet gebruikt voor deze plaat). Het lijkt me sterk dat GPSPhotoEditor de photoshop tags gebruikt.....

Als ik vervolgens de NEF uit LR trek en dan met een random image viwer bekijk, dan zit de lokatie (plaatsnaam etc.) info ook gewoon in de NEF (IPTC info).

Dus: Foto's (NEF) uit de camera. GPS coordinaten met GPSPhotoEditor in de foto's wegschrijven en dan de foto's in LR importeren.
Alles wat vervolgens uit LR komt bevat die GPS coordinaten (tenzij ik ze er specifiek uit wil hebben).

[ Voor 16% gewijzigd door BlaTieBla op 25-04-2008 14:56 . Reden: ff de workflow toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Fairy schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:25:
[...]

Doe jij de exif als XMP exporteren? Ik heb een keer dat met de CR2 geprobeerd maar dan krijg ik de locatie info er niet in. (5D)
Neen, ik add ze direct in de raw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Ik heb van de week een phototrackr lite gekocht,
superdingetje, lijkt allemaal goed te gaan.
Echter: ik schiet alles in RAW (ARW voor de Sony) en dat stukje software kan de RAW's van Sony dus niet aan. Ik heb geen zin alles eerst te moeten omzetten naar JPG.
Ook geosetter en GPicSync geprobeerd, beiden ook zonder resultaat.
Is er nog andere (gratis) software die het truukje kan?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Wie kan mij een goede .gpx editor aanraden? Ik ben diverse aan het proberen, maar die willen niet echt werken...

En nog een vraag.

Wat zijn de beste settings voor je logger icm fotografie?
Ik kan de volgende settings kiezen en opgeven in mijn GPS logger:

TIME: Log every [xx] seconds

DISTANCE: Log every [xx] meters

SPEED: log over [xx] km/h

Deze staan nu op 1`0 sec, 50 meter en 50 km/h

[ Voor 56% gewijzigd door eth0 op 29-04-2008 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 09:30
Ik ben bezig geweest met verschillende log tooltjes voor mijn windows mobile telefoon (ipaq 514) maar tot nu toe heb ik er nog geen goede gevonden.

Iemand een aanrader?

hij moet dus werken op een smartphone en bluetooth gps ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Ook microsoft heeft nu een tool voor het geataggen van je foto's!!
(of hebben ze dit al langer?)
zie hier
Ik zit nu op mijn werk, dus ik kan het niet uitproberen, maar zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit, nu nog hopen dat de software overweg kan met mijn Sony RAW formaat

[ Voor 5% gewijzigd door ikmattie op 02-05-2008 10:53 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 21:14

Zoefff

❤ 

THE_CR0SS schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:40:
Ik ben bezig geweest met verschillende log tooltjes voor mijn windows mobile telefoon (ipaq 514) maar tot nu toe heb ik er nog geen goede gevonden.

Iemand een aanrader?

hij moet dus werken op een smartphone en bluetooth gps ontvanger.
Er zijn voor Windows Mobile volgens mij meer alternatieven, maar ik gebruik op mijn SE M600i het tooltje "Trekbuddy". Een kleine Java applicatie, maar werkt prima. Er zitten 3 verschillende modi op, 1 met kaartview (waar je bijvoorbeeld eigen gescand kaartmateriaal in kan laden), een kompas-view en een stats-view waarin je allerlei zaken als hoogte, snelheid, versnelling, afgelegde afstand, etc. kan bekijken. Je kan er ook waypoints in plaatsen, dus eigenlijk kan het alles wat je van een GPS applicatie verwacht.

Ohja, en hij logt ook netjes naar GPX of NMEA :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

eth0 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:32:
Wie kan mij een goede .gpx editor aanraden? Ik ben diverse aan het proberen, maar die willen niet echt werken...
Wat wil je editten?
Ik gebruik zelf een Garmin eTrex (zo'n gele), de Garmin Mapsource kan ik eventueel gebruiken om wat "rare" logpunten uit de log te halen. Die toont het namelijk allemaal netjes op de kaart.
Daarna exporteer ik naar GPX. Ik heb nog nooit geprobeerd een GPX te openen met MapSource en dan te bewerken. Omdat ik nu op het werk zit, kan ik het niet testen. Maar ik denk dat dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:47

Peetman

Tjah....

eth0 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:32:

En nog een vraag.

Wat zijn de beste settings voor je logger icm fotografie?
Ik kan de volgende settings kiezen en opgeven in mijn GPS logger:

TIME: Log every [xx] seconds

DISTANCE: Log every [xx] meters

SPEED: log over [xx] km/h

Deze staan nu op 1`0 sec, 50 meter en 50 km/h
Dat hangt er een beetje vanaf wat je doet en welke precisie je verwacht. Sowieso moet je 1 van de 2 bovenste instellingen kiezen. Als je, zoals meestal met foto's nemen, loopt kan je volgens de handleiding van mijn phototrackr het beste 0 km/h kiezen. Als je om de 50 meter logt gebruik je geen geheugen als je lang binnen hetzelfde gebied blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 09:30
Zoefff schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:05:
[...]

Er zijn voor Windows Mobile volgens mij meer alternatieven, maar ik gebruik op mijn SE M600i het tooltje "Trekbuddy". Een kleine Java applicatie, maar werkt prima. Er zitten 3 verschillende modi op, 1 met kaartview (waar je bijvoorbeeld eigen gescand kaartmateriaal in kan laden), een kompas-view en een stats-view waarin je allerlei zaken als hoogte, snelheid, versnelling, afgelegde afstand, etc. kan bekijken. Je kan er ook waypoints in plaatsen, dus eigenlijk kan het alles wat je van een GPS applicatie verwacht.

Ohja, en hij logt ook netjes naar GPX of NMEA :)
ik heb trekbuddy ook geprobeerd maar krijg geen link met mijn gps ontvanger -.-

ik heb ook dat extra tooltje gedownload wat trekbuddy nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
ikmattie schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:53:
Ook microsoft heeft nu een tool voor het geataggen van je foto's!!
(of hebben ze dit al langer?)
zie hier
Ik zit nu op mijn werk, dus ik kan het niet uitproberen, maar zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit, nu nog hopen dat de software overweg kan met mijn Sony RAW formaat
Het blijkt wel nieuw te zijn ja :P
nieuws: Microsoft maakt gratis tool voor toevoegen geodata aan foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Heb ik het dus goed gezien!
EN ik zie bij de codec's ook Sony staan,
zou het dan toch....

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hmmm, die is inderdaad leuk ja :) Het draagvlak voor Geotagging is dudielijk groeiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
ajhaverkamp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:08:
[...]

Wat wil je editten?
Ik gebruik zelf een Garmin eTrex (zo'n gele), de Garmin Mapsource kan ik eventueel gebruiken om wat "rare" logpunten uit de log te halen. Die toont het namelijk allemaal netjes op de kaart.
Daarna exporteer ik naar GPX. Ik heb nog nooit geprobeerd een GPX te openen met MapSource en dan te bewerken. Omdat ik nu op het werk zit, kan ik het niet testen. Maar ik denk dat dat wel kan.
Rare punten er uit halen, of soms maar een gedeelte van een track/route gebruiken. Dat Garmin Mapsource is waarschijnlijk alleen als je een Garmin hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

eth0 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:25:
[...]
Rare punten er uit halen, of soms maar een gedeelte van een track/route gebruiken. Dat Garmin Mapsource is waarschijnlijk alleen als je een Garmin hebt?
Ik heb zojuist even lopen stoeien met MapSource, een GPX bestand dat aangemaakt is door MapSource kan ik prima inlezen. Deze GPX uit dit topic kan ik niet zonder meer inlezen. Door het te openen met het TYRE programma en vervolgens weer op te slaan als GPX kan ik het wel openen. Echter is het dan geen track maar een lijst van 320 waypoints geworden (Henscholtermeer bij Woudenberg). Die lijken niet om te zetten naar een route omdat de tijdstippen ontbreken? Die zijn bij de conversie verloren gegaan, als ik met Notepad in de GPS bestanden kijk.
Stuur me anders even 1 van jouw GPX bestanden om te testen. Zet ook je DirectMail binnen het forum aan, altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
ajhaverkamp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:29:
[...]

Ik heb zojuist even lopen stoeien met MapSource, een GPX bestand dat aangemaakt is door MapSource kan ik prima inlezen. Deze GPX uit dit topic kan ik niet zonder meer inlezen. Door het te openen met het TYRE programma en vervolgens weer op te slaan als GPX kan ik het wel openen. Echter is het dan geen track maar een lijst van 320 waypoints geworden (Henscholtermeer bij Woudenberg). Die lijken niet om te zetten naar een route omdat de tijdstippen ontbreken? Die zijn bij de conversie verloren gegaan, als ik met Notepad in de GPS bestanden kijk.
Stuur me anders even 1 van jouw GPX bestanden om te testen. Zet ook je DirectMail binnen het forum aan, altijd handig.
Hier is een GPX, deze komt van een Qstarz 1200 http://kruyt.org/wordpres...ploads/2008/04/170408.gpx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Daar kan de Garmin software ook geen kaas van maken. Er staan trackpoint en waypoints in jouw GPX bestand, in de mijne komen enkel trackpoints voor. Als ik jouw waypoints eruit gooi, wordt het er iets beter op.
Garmin ziet dan 1 track van 1142 punten (ipv 1 route en 1142 waypoints)), echter kan hij hem niet op de kaart tonen. Ahhh, even verder zitten puzzelen, is het soms in China geweest? Daar heb ik namelijk geen kaarten van, enkel van Europa en Noord-Amerika. Daarom zie ik waarschijnlijk niks op de kaart.
Vervolgens zijn de punten wel aan te passen. Ook als ik de waypoints er niet uitgooi. Ik was even misleid door het gebrek aan een kaart op de achtergrond.
Volgens MapSource ben je op 1200 meter hoogte geweest, met 1 rare piek naar 1400 meter:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ajh/2008-05-03/Profile.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Ja dat klopt, deze is van China, Er zitten idd een paar rare punten in, deze wil ik er uit hebben, vandaar dat ik opzoek ben neer een goede editor. Want nu do ik het met een text editor. Maar bij een paar duizend punten is dat niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261389

Kijk eens op www.track-n-share.com. Ze bieden een gratis applicatie aan waarmee je je foto's kunt taggen. Werkt heel eenvoudig. Eerst lees je je GPS (Garmin of Magellan) uit of je importeert een GPX bestand. Vervolgens sleep je de foto's naar de applicatie. Ze worden dan met een druk op de knop voorzien van een locatie.

Het mooie is ook dat je niet alleen je foto's ziet op de juiste plek in Google maps, maar je ziet ook de route die je hebt afgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Alleen jpg veronderstel ik? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Anoniem: 261389 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:30:
Kijk eens op www.track-n-share.com. Ze bieden een gratis applicatie aan waarmee je je foto's kunt taggen. Werkt heel eenvoudig. Eerst lees je je GPS (Garmin of Magellan) uit of je importeert een GPX bestand. Vervolgens sleep je de foto's naar de applicatie. Ze worden dan met een druk op de knop voorzien van een locatie.

Het mooie is ook dat je niet alleen je foto's ziet op de juiste plek in Google maps, maar je ziet ook de route die je hebt afgelegd.
Eigenlijk zoals al die software werkt dus.

Ik heb nu een beetje gespeeld met prophototools van MS,
ZIet er keurig uit, en het werkt, echter niet voor mijn RAW's (Sony), andere RAW's pakt hij wel!
Alleen bij de Sony RAW's kan hij de data niet in de metadata schrijven.
Ik heb gemaild met MS (vanwege een ander probleem wat opgelost is door de helpdesk) en ze weten van het probleem van de Sony RAW's.
Voorlopig kan ik dus nog steeds alleen maar JPG's taggen, misschien moet ik mijn RAW's maar allemaal omzetten naar DNG oid

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fire69 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:15:
Alleen jpg veronderstel ik? :)
Inderdaad, alleen JPG. En binnenkort ook filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]ikmattie schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:31:
[...]

Eigenlijk zoals al die software werkt dus.

Het taggen is inderdaad bij alle programma's vergelijkbaar, maar track-n-share biedt ook de mogelijkheid om je routes te tonen. Het is dus meer een soort van fotoalbum, waarbij je niet alleen foto's hebt, maar ook de route en een mooie overview van de omgeving via google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waarom wil iedereen dat de GPS info in de RAW bestanden gezet wordt? Ik begrijp best dat het dan waarschijnlijk in de rest van je workflow meegenomen wordt. Echter roept iedereen altijd dat je RAW bestanden je orginelen zijn, waar je vanaf moet blijven. Aanpassingen opslaan in bv XMP bestanden, niet in de orginelen.
Ikzelf ben een JPG schieter en zet enkel de GPS info in de bewerkte versies, van mijn orginele JPG's blijf ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ajhaverkamp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:56:
Waarom wil iedereen dat de GPS info in de RAW bestanden gezet wordt? Ik begrijp best dat het dan waarschijnlijk in de rest van je workflow meegenomen wordt. Echter roept iedereen altijd dat je RAW bestanden je orginelen zijn, waar je vanaf moet blijven. Aanpassingen opslaan in bv XMP bestanden, niet in de orginelen.
Ikzelf ben een JPG schieter en zet enkel de GPS info in de bewerkte versies, van mijn orginele JPG's blijf ik af.
Binnen RAW is het toevoegen (volgens mij) non-destructive voor wat het beeld betreft. Bij JPEG weet ik dat niet zeker. Lijkt me afhankelijk of de info wordt geïnjecteerd, of dat de foto geopend wordt, gemanipuleerd en dan weer opgeslagen.
In ieder geval gooi ik wel meteen de GPS info in de RAW foto's. Alleen maar om die info er maar vast in te hebben en ik ook niet de ruwe GPS data hoeft te bewaren (er wordt immers al genoeg bewaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
ajhaverkamp schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 11:56:
Dan moet natuurlijk wel alle software XMP ondersteunen. Wat die MS Prophoto dus niet doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 12:18:
[...]
Dan moet natuurlijk wel alle software XMP ondersteunen. Wat die MS Prophoto dus niet doet...
Je mist mijn punt, dat is dat je orginele RAW bestanden niet manipuleert. Daarom op een later moment in je workflow pas de GPS info in de foto zetten. Bij mij is het de laatst stap na bewerken en hernoemen van de bestanden.

@BlaTieBla: daar heb je wel een punt. Het is inderdaad niet destuctief. Toch pas ik de orginelen niet aan, of het nu JPG is of de heel enkele RAW die ik schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Laatst online: 10-06 15:21
ikmattie schreef op zondag 27 april 2008 @ 17:58:
Ik heb van de week een phototrackr lite gekocht,
superdingetje, lijkt allemaal goed te gaan.
Echter: ik schiet alles in RAW (ARW voor de Sony) en dat stukje software kan de RAW's van Sony dus niet aan. Ik heb geen zin alles eerst te moeten omzetten naar JPG.
Ook geosetter en GPicSync geprobeerd, beiden ook zonder resultaat.
Is er nog andere (gratis) software die het truukje kan?
Werkt dat ook niet met PhotoTrackrPro? Zie http://www.gisteq.com/PhotoTrackrPro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Dat is idd mijn volgende poging het werkende te krijgen,
12 euro heb ik daar wel voor over....

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb net met Geosetter een paar 100 xmp's voorzien van gps-data.
Nu zag ik toevallig dat de opmaak van de xmp's compleet naar de klé"ten is... :/
Is dit een probleem? Lightroom lijkt ze gewoon uit te lezen, dus het valt waarschijnlijk wel mee, maar toch...
Kan ik die opmaak terug op orde krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Laatst online: 06-06 12:24
Welke settings gebruiken jullie voor het loggen van data?

Gebruiken jullie registratie om de ± seconden of registratie wanneer je jezelf verplaatst?
Om de hoeveel seconden wordt de data geregistreed?

[ Voor 92% gewijzigd door B___MAN op 20-05-2008 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Laatst online: 10-06 15:21
Beertjeman schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 07:26:

Gebruiken jullie registratie om de ± seconden of registratie wanneer je jezelf verplaatst?
Dat ligt (mede) eraan welke apparatuur je gebruikt :). Wat heb je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 21:14

Zoefff

❤ 

Meer data is altijd beter, zolang je voldoende opslag hebt. Maar dat zal met wat coördinaten niet zo snel een probleem zijn :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:21
eth0 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 14:02:
Ja dat klopt, deze is van China, Er zitten idd een paar rare punten in, deze wil ik er uit hebben, vandaar dat ik opzoek ben neer een goede editor. Want nu do ik het met een text editor. Maar bij een paar duizend punten is dat niet handig.
Dit is ook precies waar ik naar op zoek ben (en helaas nog niet ben tegengekomen...) Zou mooi zijn als hij alle 'absurde' data er uit filtert. En dan bijvoorkeur ook nog obv HDOP en VDOP correcties uitvoert...

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 00:14:
Ik heb net met Geosetter een paar 100 xmp's voorzien van gps-data.
Nu zag ik toevallig dat de opmaak van de xmp's compleet naar de klé"ten is... :/
Is dit een probleem? Lightroom lijkt ze gewoon uit te lezen, dus het valt waarschijnlijk wel mee, maar toch...
Kan ik die opmaak terug op orde krijgen?
XMP's zijn gewoon xml bestanden, opmaak is dus niet zo interesant, zolang ze maar aan de standaard voldoen, en dat doen ze gewoon. Verder hoef je er niet druk om te maken.

Als je per-sé de standaard lightroom opmaak terug wil kun je de xmp bestanden verwijderen en opnieuw door lightroom laten genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Magic schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:07:
[...]

XMP's zijn gewoon xml bestanden, opmaak is dus niet zo interesant, zolang ze maar aan de standaard voldoen, en dat doen ze gewoon. Verder hoef je er niet druk om te maken.

Als je per-sé de standaard lightroom opmaak terug wil kun je de xmp bestanden verwijderen en opnieuw door lightroom laten genereren.
He, daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht! Dat ga ik even testen, bedankt voor het meedenken :P
Beertjeman schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 07:26:

Alleen als je jezelf verplaatst, gaat niet werken denk ik. GPS is te 'instabiel' hiervoor.
Laat maar eens je logger een uur op de zelfde plaats liggen, en trek daar dan een track van.
Je zal zien dat je een mooie asterisk-vorm krijgt van enkele meters diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 20:18
Ik heb mijzelf maar getrakteerd op een GiSTEQ GPS PhotoTrackr DPL700 Photo Locator.

Om mee te nemen naar Italië, o.a. Venetië en Pisa.

Afbeeldingslocatie: http://i9.ebayimg.com/01/i/000/ca/fe/0075_1.JPG

Ben benieuwd of het goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Zijn er ervaringen in omgevingen met hoge gebouwen en GPS ontvangers? Ik ga volgende maand twee weken naar New York. Op het moment heb ik een Qstarz BT-Q1000 die iig in NL goed werkt.
Ik ben nu nog in de gelegenheid om een andere aan te schaffen die wellicht beter zou kunnen zijn. Tzou zonde zijn als de huidige zijn werk niet goed doet, terwijl er een beter alternatief zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

BlaTieBla schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:59:
Zijn er ervaringen in omgevingen met hoge gebouwen en GPS ontvangers? Ik ga volgende maand twee weken naar New York. Op het moment heb ik een Qstarz BT-Q1000 die iig in NL goed werkt.
Ik ben nu nog in de gelegenheid om een andere aan te schaffen die wellicht beter zou kunnen zijn. Tzou zonde zijn als de huidige zijn werk niet goed doet, terwijl er een beter alternatief zou kunnen zijn.
Ja, dan doen ze het niet goed omdat ze geen zichtlijnen met de satalieten hebben. Mijn TomTom en Garmin eTrex raakten verleden jaar in downtown San Francisco ook regelmatig hun positie kwijt. Het maakt niet uit welk soort GPS ontvanger je gebruikt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Mijn iBlue doet het hier in Brussel wel redelijk goed.
Als je achteraf de track bekijkt, zit er wel eens een uitschieter van een paar 100m in, voor navigatie niet zo'n probleem, omdat het binnen de seconde weer in orde is, voor geotaggen kan het een probleem zijn als je net op dat moment een foto maakt, maar de kans is klein dat je er problemen gaat mee hebben.
Enkel de eerste fix duurt bij mij soms wat langer als je echt gesandwiched zit tussen de buildings. :)
Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste