• SpeedingWilly
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:47
Aha, de schakelaar en de bewegingssensor zijn dus extra. Idd een heel fijn apparaatje. jammer dat QStarz de software niet echt bijwerkt. Gelukkig zijn er geen echte gebreken of bugs.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur begint!

• AjDuLion
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:38
SpeedingWilly schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:32:
Aha, de schakelaar en de bewegingssensor zijn dus extra. Idd een heel fijn apparaatje. jammer dat QStarz de software niet echt bijwerkt. Gelukkig zijn er geen echte gebreken of bugs.
true maar ik heb ze zondag gemailt omdat ik mn serial kwijt was van de software waarna ze me vraagde of ik de racing software gebruikte als sport omdat ze bezig zijn met een nieuwe versie hiervan, heb ze toen gevraagd of er een eventuele update voor de travel software zou komen en ook hier zijn ze volgens de mail mee bezig!

(maar ik heb dan ook geen enkele bugs of iets dergelijks gevonden behalve dat het soms niet helemaal lekker loopt met mijn virtuele windows xp machine onder mac :+) maar daar zitten waarschijnlijk andere dingen in de weg

Facebook - Twitter - Renderbeast- Twitch.tv - PSN

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:24
Ik maak gebruik van beGPS voor op mijn Blackberry 9700. Werkt werkelijk ideaal, beGPS gratis versie doet alles wat ik wil. Kan precies instellen hoe vaak hij logt of wanneer (wanneer je bijvoorbeeld x meter van positie bent verandert). Het bestandje wordt op mijn miniSD kaartje gezet en met www.gpsvisualizer.com maak ik er een .gpx bestand van dat ik daarna met Lightroom aan mijn foto's koppel :)

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• --Niels--
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 25-11 21:21
Hoe koppel jij het .gpx bestand met Lightroom aan je foto's? Of gebruik je daar een plugin voor?
Ik gebruik zelf het programma GeoSetter en synchroniseer daarna handmatig mijn LR database met de gewijzigde metadata van de foto's.

• SpeedingWilly
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:47
--Niels-- schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 15:58:
Hoe koppel jij het .gpx bestand met Lightroom aan je foto's? Of gebruik je daar een plugin voor?
Ik gebruik zelf het programma GeoSetter en synchroniseer daarna handmatig mijn LR database met de gewijzigde metadata van de foto's.
Dat is ook mijn vraag. Ik GeoTag altijd eerst de foto's met GeoSetter voordat ik ze importeer in Lightroom. Als je later synchroniseert ben je toch je keywords kwijt?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur begint!

• --Niels--
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 25-11 21:21
Ik heb LR zo ingesteld dat hij alle metadata ook in de bestanden opslaat (of in een .xmp bestand als het bestandstype het niet toelaat om de metadata in het bestand zelf te zetten). Standaard slaat LR de metadata alleen in zijn eigen database op, het kan zijn dat je dan inderdaad je keywords (en misschien meer) kwijtraakt. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het kan ook zijn dat hij lege velden negeert en de keywords niet verloren gaan.

Maar door de metadata in je bestanden (RAW, PSD, JPG, etc.) op te slaan weet je zeker dat het goed gaat en heb je meteen een extra backup van je LR database. Je kunt dit instellen bij je catalog settings en dan het tabje Metadata (Het tweede en derde vinkje aanzetten).

• vandermark
Ik gebruik idd een plugin van Jeffrey Friedl, geniale man, maak gebruik van vier van zijn plugings:

http://regex.info/blog/lightroom-goodies

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:57
hebben jullie geen probleem met je telefoon qua slechte fix als hij in je broekzak zit?
ik heb geotagger op mijn iphone 4 uitgeprobeerd en dat was in de buurt maar niet geweldig. ruime bochten (was met de trein) werden helemaal niet meegenomen terwijl ik toch echt de interval op 30 seconden had gezet...

eens wat alternatieve apps proberen maar het is dun gezaaid qua goedde revieuws :|

[Voor 13% gewijzigd door A4-tje op 27-02-2011 12:26]

• vandermark
Ik had mijn telefoon als proef in mijn broekzak in de bus en dat ging erg goed. Keurige route op googlemaps geproduceerd die prima nauwkeurig was (elke 10 sec. een log ingesteld). Lopend buiten moet dan helemaal prima gaan volgens mij.

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11:34
Bus en trein is wel een verschil denk ik.
In de trein zit je meer omgeven door een dikke laag ijzer die de gps-signalen blokkeren.

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:57
ja, dat scheelt wel want vandaag in de auto geprobeerd en dat lijkt er al een stuk meer op. morgen nog even wat op de fiets en bus doen en dan weten we het helemaal :-)
misschien neem ik gewoon ook een houder mee voor in de auto zodat hij helemaal goed in het zicht is tijdens rondreis...

edit:
hij doet het idd alleen maar slecht in de trein, blijkbar is koper en veel ijzer niet al te goed voor het ontvagst. in de auto verborgen in mijn jaszak doet hij het redelijk goed, dus in het zicht is het prima.
geotag is dus een aanrader

[Voor 30% gewijzigd door A4-tje op 04-03-2011 21:28]

• NBE322
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-09-2012
Welke GPS Logger zouden jullie aanraden voor mij?

Ik wil graag mijn pad kunnen loggen (liefst frequentie van 1s), voornamelijk in treinen en auto's (waarvan ik weet dat door de isolatie mijn GPS in mijn HTC het vaak niet aan kan / geen fix vindt). Belangrijkste voor mij is dus een zo goed mogelijke GPS module erin.
Verder zou ik graag willen dat de batterij lang mogelijk meegaat en dat hij onder de ~€150 kost.

Ik heb zelf al twee kandidaten gevonden: i-gotU GT-600 en Qstarz BT-Q1000XT.
Nu weet ik dat in de i-gotU een SiRF Star III zit. Die zouden goed moeten zijn, voor zo ver ik heb kunnen lezen? Maar ik heb nu al enkele negatieve dingen gelezen over het product zelf...
In de Qstarz zit een MTK-chipset. Daar heb ik nog niet zo veel van gehoord.

Zou iemand mij iets kunnen aanraden?

Alvast dank :)

• TranceSetter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 26-11 16:17
Ik durf er niets over te zeggen. Ik heb zelf de Qstarz BT-Q1000XT en die bevalt me goed. GPS is voor mij voldoende (in het vliegtuig heeft hij netjes de vliegroute opgenomen) en ook in de auto doet hij het goed.
Wel is de software windows only, dus dat is minder (ben een Mac gebruiker), maar die software is wel in staat om snel uitschieters in de gps-data eruit te filteren etc.

Nu nog een programma voor de mac die van de GPS-log een mooie route/kaart kan weergeven. Die ben ik helaas nog niet tegen gekomen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-11 19:05

ajhaverkamp

gewoon Arjan

TranceSetter schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:27:
Nu nog een programma voor de mac die van de GPS-log een mooie route/kaart kan weergeven. Die ben ik helaas nog niet tegen gekomen.
Als in: een mac applicatie ipv iets online?

Mbv van Googlemaps en een KML/KMZ bestand kom je ook een eind: link. KMZ is de gecomprimeerde versie van een KML, die maak op (onder Windows) mbv Tyre uit een GPX.
Google Earth is ook geen optie?

This footer is intentionally left blank

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 15:41
TranceSetter schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:27:
Kijk eens naar HoudahGeo. Mooi programma voor het taggen van foto's en het heeft diverse export mogelijkheden waaronder Google Earth.

• justice strike
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-11 16:01
Ik ben op het moment een geotagging process and het onderzoeken. Wat ik wil doen is al mijn foto's (raw + jpg) te voorzien van een geotag die geleverd word door een gps logger.

Nu heb ik wel een heel goed pakket gevonden genaamd gpisync. Maar ik wil eigenlijk een alternatief. De laatste versie van gpisync is namelijk van 2008. Het betreft dus simpelweg software die gpx of kml kan matchen met de photo's, de naam van de plek kan toevoegen en eventueel kan interpoleren

Verder wil ik weten hoe meeste mensen de klokken van verschillende apparaten syncen. Bijv van een d90 en een blackberry (bb heeft automatische synching met het mobiele netwerk). Probleem ook is dat ik vaak in verschillende tijdszones zit en dat dus ook moet compenseren

[Voor 6% gewijzigd door justice strike op 23-04-2011 06:46]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21-11 19:05

ajhaverkamp

gewoon Arjan

justice strike schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 06:44:
Maar ik wil eigenlijk een alternatief. De laatste versie van gpisync is namelijk van 2008.
En dat jaartal is een probleem omdat?
Verder wil ik weten hoe meeste mensen de klokken van verschillende apparaten syncen. Bijv van een d90 en een blackberry (bb heeft automatische synching met het mobiele netwerk). Probleem ook is dat ik vaak in verschillende tijdszones zit en dat dus ook moet compenseren
GPS loggers (zoals mijn Garmin eTrex) loggen vaak in UTC tijd. Camera's etc stel je meestal in op de lokaak correcte tijd. En dus zul je altijd handmatig moeten instellen wat het verschil is tussen die 2 apparaten. Daar is weinig aan te doen.

[Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 23-04-2011 10:35]

This footer is intentionally left blank

• Flow
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 25-11 19:45
Verder wil ik weten hoe meeste mensen de klokken van verschillende apparaten syncen.
Bij mijn GPS logger (GiSTEQ DPL700 PhotoTrackr) is daar een aparte optie voor in software. Dan laat de software de tijd zien die je logger aangeeft. Vervolgens maak je daar een foto van en vergelijk je dat met de tijd van de camera. Vervolgens gebruik ik het verschil als offset in de software waarmee ik mijn foto's tag (geosetter). De tijden van GPS logger en camera verschillen bij mij dus meestal wel wat seconden. Ik probeer het eerst wel zo nauwkeurig mogelijk in de camera in te stellen.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:14
Even de vraag van justice strike naar hier verplaatst

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• witteveder
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-11 09:59
justice strike schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 06:44:
...
Nu heb ik wel een heel goed pakket gevonden genaamd gpisync. Maar ik wil eigenlijk een alternatief. De laatste versie van gpisync is namelijk van 2008. Het betreft dus simpelweg software die gpx of kml kan matchen met de photo's, de naam van de plek kan toevoegen en eventueel kan interpoleren
...
Ik gebruik geosetter, wordt zo af en toe geupdate... werkt best goed. Om gpx tracks te editten, etc, gebruik ik GPX editor... dit werkt op zich wel, maar is soms beperkt en heeft soms last van bugs.

[Voor 26% gewijzigd door witteveder op 23-04-2011 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TranceSetter
Ik ben net terug van 11 dagen Malta, en met behulp van wat tools: HoudahGeo, Lightroom, myTracks kom ik een heel eind om de foto's te taggen en de routes te bewerken waar er fouten in zitten.

Echter nu wil ik eigenlijk een hoge resolutie export van de kaart (liefst zoals google maps is op kaart-niveau, niet de satelliet-view), zodat ik deze kan gebruiken als onderdeel in een fotoboek oid. Iemand hier tips voor?

• Neron
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08-03-2018
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Heb daar nog niet naar gekeken, maar dat is wel leuk juist.

• Rhapsody
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:10

Rhapsody

In Metal We Trust

@TranceSetter had je geen problemen met de accu van je telefoon? (Dat deze snel leeg loopt door gebruik van myTracks)

• TranceSetter
Rhapsody, ik heb een Qstarz bt-1000 gps tracker gebruikt. Moest hem wel elke dag opladen (anders was hij de 2e dag leeg), maar kwa opslag kon ik daar makkelijk 20+ dagen op kwijt met lek 5 seconden een update.

• lexi
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 15:07
witteveder schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:58:
[...]

Bij deze dan een mini review...

Ik heb de i-gotu gt-600 meegenomen op de wintersport, na een aantal kleine test runs op de fiets en in de auto, een weekje mee geskied en dit viel me op.

Positief:
+ Geheugen is niet snel vol te krijgen
+ Klein en fijn
+ Doet wat ie moet doen (GPS logging, motion detection etc.)
+ Zonder vergelijk met andere apparaten lijkt hij me vrij nauwkeurig de route weer te geven.

Negatief:
- Het is heel makkelijk die grote witte knop in je jaszak per ongeluk in te drukken zodat ie uitgaat. Dat is mij heel vaak overkomen (skischoenen vastmaken, is dat ding weer uit gegaan, dat niveau zeg maar). En gaat ie niet uit, dan heb ik in ieder geval een POI toegevoegd. Ik vind de aan-uit knop een heel erg groot nadeel. 's Ochtends in je jaszak doen en 's avonds weer uit doen werkt dus niet, je checkt de hele tijd dat ding (boven aan een piste dan).
- Apparaat gebruikt een seriele interface met computer om data uit te lezen. Waarom niet gewoon USB?
- Meegeleverde software is niet echt lekker, langzaam in gebruik, beetje star.
- Niet echt een snelle ontvangst bij koude start en ook niet altijd ontvangst binnenshuis
Over de grote witte aan/uit knop: Die kun je uitschakelen via de meegeleverde software, die optie heeft Enable button oid.

Ik ben van plan om deze aan te schaffen voor een 18 daagse rondreis, het apparaatje krijgt redelijk goede reviews. Voor mij zijn de grote opslag en accuduur de doorslaggevende factoren t.o.v. de SirfStar III chip, de MTK chips zijn veelal nauwkeuriger naar ik begrijp. Dus het is een beetje een trade-off van gebruiksgemak vs nauwkeurigheid.

Zijn er nog tweakers met gebruikservaringen?

• witteveder
lexi schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 09:54:
[...]

Over de grote witte aan/uit knop: Die kun je uitschakelen via de meegeleverde software, die optie heeft Enable button oid.
Ik gebruik de i-gotu gt-600 nu inderdaad met de grote witte knop uitgeschakeld via de software. Dat betekent dat de igotu altijd aan staat en niet uit kan. Dat werkt in de praktijk prima. Enige nadeel hiervan is dat je na een vakantie altijd even je tracks moet opschonen of splitsen in verschillende dagen/trips. En daar heb ik nog steeds geen lekkere software voor gevonden.

Verder verbaast het me dat er geen beter apparaat is? De i-gotu gt-600 is nu toch ook alweer een paar jaar oud?

• lexi
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 15:07
Het lijkt er inderdaad op dat het geo-taggen een jaar of twee terug een vlucht nam en dat nu de hype over is. Ik zie nog steeds dezelfde apparaten, of kleine updates van die apparaten (vooral de QStarz BT-1000 serie)

Hoe vind je de nauwkeurigheid?

• witteveder
Ik vind de nauwkeurigheid goed. Soms zijn foto's die ik later tag wel eens een (klein) stukje opgeschoven tov van google maps/earth, maar dat vind ik niet echt een probleem en corrigeer ik verder niet handmatig ofzo.

Als de igotu in beweging is, gaat het allemaal erg mooi. Als de igotu op 1 locatie blijft (bv stationair op terras in broekzak), dan vormen de opgeslagen punten een redelijk grote brei op de kaart, ipv klein vlekje op die locatie.

Verder ook redelijk vaak in vliegtuig mee gespeeld, maar dat vind ik altijd weer teleurstellen, het ding geeft vaak ontvangst aan, maar later klopt die track toch niet goed. Overigens altijd alleen nog ontvangst in vliegtuigen gehad vlakbij een raampje.

Verder wel eens geen ontvangst gehad in een bos (!), er zullen wel teveel bomen hebben gestaan. Misschien lag het ook wel aan de batterij status, ik heb het idee dat als de batterij bijna leeg is, het allemaal wat minder wordt. Overigens gaat een volle batterij lang mee (afhankelijk van gebruik op een dag).

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:08

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

lexi schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:26:
Het lijkt er inderdaad op dat het geo-taggen een jaar of twee terug een vlucht nam en dat nu de hype over is. Ik zie nog steeds dezelfde apparaten, of kleine updates van die apparaten (vooral de QStarz BT-1000 serie)

[...]
Tegenwoordig heeft iedereen zo'n logger en je ziet ook steeds vaker dat de camera zelf al een GPS aan boord heeft. Degene die het leuk lijken zijn vaak al on-board. Voor de newbies zijn er inmiddels legio websites met voldoende info om een keuze te kunnen maken. Daarnaast zijn de meeste smart-phones voorzien van een GPS unit die ook veel gebruikt worden als logger.

Qua vernieuwing op het vlak van de GPS loggers valt het ook wel mee. 90% van die dingen zijn nauwkeurig genoeg en 1GB aan geheugen is overkill. Dus waarom nog innoveren? Ik koop pas een andere als mijn huidige BT-1000 dood en overleden is.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Universal Creations
Ik heb een probleem met mijn getagde foto's die ik op flickr plaats. Ik heb een i-got-U GT-120 en zodra ik daar foto's mee tag (met meegeleverde software) zie ik de coördinaten wel via mijn standaard fotoviewer (staat ook een linkje naar Google Earth in), maar bij het uppen naar flickr weet ie de coördinaten opeens niet meer. Iemand die dit probleem herkent?

• witteveder
BlaTieBla schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:26:
[...]

Tegenwoordig heeft iedereen zo'n logger en je ziet ook steeds vaker dat de camera zelf al een GPS aan boord heeft. Degene die het leuk lijken zijn vaak al on-board. Voor de newbies zijn er inmiddels legio websites met voldoende info om een keuze te kunnen maken. Daarnaast zijn de meeste smart-phones voorzien van een GPS unit die ook veel gebruikt worden als logger.

Qua vernieuwing op het vlak van de GPS loggers valt het ook wel mee. 90% van die dingen zijn nauwkeurig genoeg en 1GB aan geheugen is overkill. Dus waarom nog innoveren? Ik koop pas een andere als mijn huidige BT-1000 dood en overleden is.
Wel mee eens, maar qua vernieuwing hoop ik toch nog dat er eens een apparaat komt met een batterij duur van 2 weken bij intensief gebruik en een hele snelle fix. Verder gewone usb aansluiting/oplaadmogelijkheid lijkt me perfect. En er zit ook best nog wel wat ruis op de locatiebepaling soms, die mag er ook wel af.

edit: en doe maar wel 1GB geheugen, hoef ik dat ook niet steeds te wissen. + plus ontvangst in gebouwen, vliegtuigen etc... maar goed dat is inherent aan het werken met satelieten, dus misschien ook iets met wifi achtige dingen?

[Voor 9% gewijzigd door witteveder op 08-08-2011 17:52]

• Flow
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 25-11 19:45
Universal Creations schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:35:
Ik heb een probleem met mijn getagde foto's die ik op flickr plaats. Ik heb een i-got-U GT-120 en zodra ik daar foto's mee tag (met meegeleverde software) zie ik de coördinaten wel via mijn standaard fotoviewer (staat ook een linkje naar Google Earth in), maar bij het uppen naar flickr weet ie de coördinaten opeens niet meer. Iemand die dit probleem herkent?
Komt me niet bekent voor. Er zijn 2 dingen waar ik zo snel aan kan denken waar het fout zou kunnen gaan:
Zitten de gps-gegevens in de EXIF-data of wordt er een (XMP-)sidecar bestandje aangemaakt?
Zijn na het uploaden de rest van de EXIF-gegevens wel beschikbaar of ontbreken die allemaal (resizetool die ze er bijv uitsloopt).

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

witteveder schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:37:
[...]

Wel mee eens, maar qua vernieuwing hoop ik toch nog dat er eens een apparaat komt met een batterij duur van 2 weken bij intensief gebruik en een hele snelle fix. Verder gewone usb aansluiting/oplaadmogelijkheid lijkt me perfect. En er zit ook best nog wel wat ruis op de locatiebepaling soms, die mag er ook wel af.

edit: en doe maar wel 1GB geheugen, hoef ik dat ook niet steeds te wissen. + plus ontvangst in gebouwen, vliegtuigen etc... maar goed dat is inherent aan het werken met satelieten, dus misschien ook iets met wifi achtige dingen?
De BT-1000 heeft een mini usb aansluiting voor het laden en 'slikt' een Nokia accu. Die xijn iets prijziger dan een AA(A) batterijen setje, maar ook wel een stukje handzamer. En ja, ik wil ook wel 4 weken continu loggen, maar daar is een flinke batterij voor nodig. Technisch geen enkel probleem, maar of dat ding dan nog in een broekzak past is een tweede.....

• Universal Creations
BlackLightning schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:53:
[...]

Komt me niet bekent voor. Er zijn 2 dingen waar ik zo snel aan kan denken waar het fout zou kunnen gaan:
Zitten de gps-gegevens in de EXIF-data of wordt er een (XMP-)sidecar bestandje aangemaakt?
Zijn na het uploaden de rest van de EXIF-gegevens wel beschikbaar of ontbreken die allemaal (resizetool die ze er bijv uitsloopt).
Ik heb net even getest met een foto die volgens mijn fotoviewer wel gps-coördinaten had, maar volgens flickr niet (via Actions->view Exif info).
Als ik dan vervolgens op flickr de exif opvraag van de foto via de FxiF-extensie in firefox, dan zie ik wel weer de coördinaten staan. Het probleem zit dus duidelijk bij flickr die de informatie schijnbaar niet goed uit de exif haalt, terwijl flickr in staat is om wel tig andere instellingen uit de exif te halen.

Edit: probleem opgelost. Ik had in mijn voorkeuren van mijn flickr-account aan moeten geven dat mijn uploads op een kaart geplaatst mogen worden. Oplossing gevonden via het flickr-forum.

[Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 09-08-2011 22:55]

• Pjerry
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 02-01-2020

Pjerry

En aldus sprak....

Als de dat a aanwezig zijn en ze zijn niet automatisch op de map geplaatst, dan hoef je maar op "Add this photo to the map" te klikken en hij zal direct opde juiste plaats gezet worden.

Als er geen GPS-data aanwezig is, dan wordt de plaats van de laatst ge-edited map positie getoond.

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

• Chillz
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 16:27
verkeerd topic... :X

[Voor 89% gewijzigd door Chillz op 17-09-2011 14:56]

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Goed, dit topic dan maar een flinke schop geven...

Ik heb zojuist een i-gotU GT-800 Pro besteld om mijn foto's van de Canon EOS 550D en 650D van GPS informatie te kunnen voorzien. Nu vraag ik mij af met welke tool ik dat het beste kan gaan doen. Ik zal dit onder Windows 7 gaan doen.

Ik heb al even gegoogeld. Een tool die vaak terugkeert, en goed onderhouden lijkt te worden, is ExifTool. Dit is echter alleen een command line tool. Gelukkig zijn er wat mensen die hier wel een GUI omheen hebben gemaakt, bijvoorbeeld:
ExifToolGUI (laatste: 5.14, 5 juni 2012)
GeoSetter (laatste: 3.4.16, 1 februari 2011)
GPicSync (laatste: 1.29beta, 10 maart 2012; niet beta: 1.28, 13 april 2009)

Ik weet ook niet hoe goed de meegeleverde @trip software is.

Mijn vraag is eigenlijk hebben jullie nog wat recente ervaring met tools om de exif te updaten met GPS? Welke tool bevalt het beste en waarom?

[Voor 4% gewijzigd door KopjeThee op 08-07-2012 12:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik gebruik Lightroom. Sinds v4 kan je daar GPS tracks importeren en koppelen aan de foto's. Daarvoor gebruikte ik een aantal andere tools (wel op OSX).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
BlaTieBla schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:41:
Ik gebruik Lightroom. Sinds v4 kan je daar GPS tracks importeren en koppelen aan de foto's. Daarvoor gebruikte ik een aantal andere tools (wel op OSX).
Ziet er goed uit. Alleen jammer dat het 120 euro kost, terwijl ik de hele web premium CS6 voor 25 euro via slim.nl kan kopen. Is daar niet iets mee mogelijk? Als ik het zo bekijk zie ik niets ingebouwd helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
Ik heb jarenlang Geosetter gebruikt, werkt prima, maar ik liep er wel wat mee te klooien. Sinds ik Lightroom 4 heb, koppel ik mijn tags alleen nog maar met Lightroom. Simpel en snel.

(Overigens is Lightroom veel prettiger om je foto's mee te bewerken dan Photoshop. De investering zeker waard).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
ElisabethM schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:47:
Ik heb jarenlang Geosetter gebruikt, werkt prima, maar ik liep er wel wat mee te klooien. Sinds ik Lightroom 4 heb, koppel ik mijn tags alleen nog maar met Lightroom. Simpel en snel.

(Overigens is Lightroom veel prettiger om je foto's mee te bewerken dan Photoshop. De investering zeker waard).
Ik zie hem nu voor 79 euro bij slim.nl. Dus dat valt nog te overwegen. Dan is de totale investering: 110 euro voor de logger en 80 voor lightroom, totaal 190 euro. Nog altijd veel goedkoper dan de 300 euro voor de gp-e2, die bovendien alleen met de 650d zou werken. Maar ik blijf nog wel geïnteresseerd in gratis oplossingen en ervaringen daarmee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09-11 08:59
Ik gebruik zelf digiKam om mijn foto's te beheren. DigiKam kan ook Geotags toevoegen aan foto's op basis van een GPX-file.Ik heb zelf geen GPS-logger en dus geen ervaring met deze mogelijkheid van digikam.
Mijn GPS-ontvanger geeft soms een verouderde fix door en dat is eenvoudig te verbeteren.
Met de hand geotags toevoegen op basis van herinnering en google-maps kan ook, maar is veel werk.

DigiKam is een gratis en open-source programma om foto's te beheren en maakt gebruik van KDE-libraries. Het programma is ook beschikbaar voor windows, maar is onder windows mogelijk minder stabiel dan onder Linux.

flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:09

Polariteit

Testende fotografeur

BlaTieBla schreef op zondag 08 juli 2012 @ 15:41:
Als ik het goed begrijp kan ik een gpx file importeren, en lightroom matcht die dan met de geselecteerde foto's ofzo? Of moet je alsnog handmatig de locatie bij de foto's zoeken?

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

marceltuit schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:18:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik een gpx file importeren, en lightroom matcht die dan met de geselecteerde foto's ofzo? Of moet je alsnog handmatig de locatie bij de foto's zoeken?
Klopt. Je kan eventueel ook nog handmatig corrigeren (door je foto's op de juiste plek op de kaart te slepen) voor het geval je slecht ontvangst had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 26-11 22:21
Groot voordeel van Geosetter t.o.v. Lightroom 4, is dat je in Geosetter de tijdscorrectie tot op de seconde nauwkeurig kan doen; LR4 doet dit tot op de minuut. Als je loopt, is het niet zo erg. Als je sneller beweegt (auto, vliegtuig), zit je er al snel een flink eind naast.

Work around is natuurlijk om regelmatig te checken dat je GPS recorder en fototoestel-klok exact gelijk lopen.

• KopjeThee
  • Niet online
Ik heb inmiddels de i-gotU GT-800 Pro binnen. Eerste indruk:
- GPS is goed. Dat is het meest belangrijk natuurlijk.
- Kompas kalibreerde pas na harde reset, en lijkt niet erg nauwkeurig.
- Software (driver) werkt helaas niet onder Windows 8. Dus misschien weer Windows 7 gaan gebruiken, misschien via VMware. Ik had graag gezien dat het apparaat als usb schijf zichtbaar zou worden, maar dat is niet zo.

• Muldert
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-11 15:02
marceltuit schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:18:
[...]

Werkt dit ook in Aperture? Zou ik fijn vinden.

Ik ga op vakantie naar Turkije en ik neem mee:
Nikon D5100
Sony Xperia S

Ik mis nog:
Een goede trackapp voor Android.
Een goede 'combiner software' om de gpslog aan foto's te koppelen. Maar wellicht dat Aperture dat kan?

Iemand een idee voor de trackapp?

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 25-11 19:34
Een goede trackapp voor Android is GPSLogger, speciaal bedoelt voor fotografen. Dat houd in, weinig batterydrain en veel opties. Ik heb hem zo ingesteld dat hij na afloop de GPX file naar mijn Dropbox upload. Vervolgens open ik Lightroom en match ik de foto's aan de GPX file.

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:09

Polariteit

Testende fotografeur

BlaTieBla schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:29:
[...]

Klopt. Je kan eventueel ook nog handmatig corrigeren (door je foto's op de juiste plek op de kaart te slepen) voor het geval je slecht ontvangst had.
Ik heb het afgelopen weekend even geprobeerd, en het werkte inderdaad best goed. Alle genomen foto's kwamen op de goede plek op de kaart te staan. Is mooi voor aanstaande vakantie :)
Zandpad schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:29:
Een goede trackapp voor Android is GPSLogger, speciaal bedoelt voor fotografen. Dat houd in, weinig batterydrain en veel opties. Ik heb hem zo ingesteld dat hij na afloop de GPX file naar mijn Dropbox upload. Vervolgens open ik Lightroom en match ik de foto's aan de GPX file.
Bedankt voor de tip. Ik gebruik MyTracks. Werkt ook wel goed, maar vind het batterijgeslurp best hoog :(

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• Muldert
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-11 15:02
Zandpad schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:29:
Dat was een goede tip! Gisteren bij een fiets-/fototochtje over de hei hem gebruikt. Importeren in Aperture en alle 40 foto's getagd. Werkt prima zo. Heeft tijdens de hele trip één fout gemaakt waar de logger dacht dat ik me ten oosten van het spoort bevond, terwijl ik ten westen was (hij zat er ongeveer 20 meter naast). Verder echt spot on.

• OldSwan
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 06-09 20:27
Ik weet dat ik hier niet goed zit. Maar ik heb een vraag over het delen van een kaart. Ik heb een gpx bestand geupload in topo gps. Hier maak ik dan zelf extra waypoints aan. Deze kaart (een jpg-bestand) wil ik vervolgens delen op mijn website. De waypoints worden dan echter niet getoond op het jpg-bestand.

Ik wil hierover graag een nieuw topic maken, maar zou niet weten hoe ik dat moet doen. Kan volgens mij alleen maar reageren op andere topics.

Excuses voor het ongemak.

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

OldSwan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:30:
Ik weet dat ik hier niet goed zit. Maar ik heb een vraag over het delen van een kaart. Ik heb een gpx bestand geupload in topo gps. Hier maak ik dan zelf extra waypoints aan. Deze kaart (een jpg-bestand) wil ik vervolgens delen op mijn website. De waypoints worden dan echter niet getoond op het jpg-bestand.

Ik wil hierover graag een nieuw topic maken, maar zou niet weten hoe ik dat moet doen. Kan volgens mij alleen maar reageren op andere topics.

Waarom dan geen screenshot maken en dat opslaan als JPG?

Wat voor site heb je trouwens? Wordpress? Dan bestaan er ook plugins die GPX bestanden kunnen uitlezen en als interactieve kaart kan weergeven. Geen Wordpress, dan bestaan er wellicht ook andere tools die hetzelfde kunnen voor andere platformen?

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• OldSwan
Derice,

Dank je. Ik blog over mijn wandelingen en plaats deze op Wordpress. Ik maak juist geen screenshot, omdat men bij een jpg kan inzoomen.

Bedankt voor de tip van de plugins, zal daar eens naar kijken. Had de vraag ook al neergelegd bij TopoGPS, dat is de app waar ik mee wandel en de gpx/kaarten/waypoints in maak. Zij hebben zo 123 geen oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:10
OldSwan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:30:

De kaart kan wel jpg zijn (hoewel ik dat bijzonder vind), maar je waypoints worden er los opgeplaatst door je.

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:59
@OldSwan Je zou op dit forum ook eens kunnen kijken bij andere topics zoals over GPS horloges of fietscomputers. Daar worden ook wel andere sites aangehaald voor routes (niet specifiek om op websites te plaatsen). AllTrails zie ik weleens voorbij komen en ik weet dat je routes gemaakt in Komoot relatief eenvoudig via het web kan delen met anderen.

• OldSwan
EdwinW schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:47:
@OldSwan Je zou op dit forum ook eens kunnen kijken bij andere topics zoals over GPS horloges of fietscomputers. Daar worden ook wel andere sites aangehaald voor routes (niet specifiek om op websites te plaatsen). AllTrails zie ik weleens voorbij komen en ik weet dat je routes gemaakt in Komoot relatief eenvoudig via het web kan delen met anderen.
Zal ik zeker doen. Bedankt voor je reactie!
Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee