• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heeft iemand al wat meer ervaring met de Gisteq Mini GPS PhotoTrackr DPL900 ? Ik ben op zoek naar een tracker die een lange werkingsduur heeft, licht is en gebruikt kan worden met bekende 3rd party utilities. Ook is het de bedoeling dat er tijdens hardlopen etc gebruik van gemaakt gaat worden voor afgelegde route, tijd, snelheid etc. Ik heb een aantal reviews gelezen over de Gisteq Mini GPS PhotoTrackr DPL900 echter twijfel ik vanwege een paar redenen:

- Hoewel het device in feite een usb stick is heb je nog steeds "virtuele" com poorten nodig en 3rd party drivers om de data van de stick te kunnen halen
- De software / drivers werken volgens diverse posts op het Gisteq forum niet lekker op 64 bits systemen
- De ondersteuning vanuit Gisteq op het eigen officiele forum is bepaald niet optimaal. Veel problemen blijven onbeantwoord etc.

Vervanger zou eventueel een i-gotu zijn echter heeft die weer een mindere GPS chipset (sirf-III vs Skytraq 65 kanaals). Nadeel van de i-gotu's zou o.a. ook het moeten gebruiken van 3rd party drivers (de bekende virt com poorten) zijn als ook dat je het apparaat te makkelijk per ongeluk uit zet.

Wie kan wat meer vertellen over hands on ervaringen of heeft andere (lees betere) opties?

Frontpagemoderatie Forum

• Mig29
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

ben ik nou de enige die zo'n ding op je hotshoe erg onhandig vind?
Handig als je wilt flitsen :?

Gabriël ITX

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:07

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

GPS is natuurlijk voornamelijk leuk voor reisfoto's en binnen werkt zo'n ding veel kans sowieso niet, dus op zich zijn ze niet bedoeld voor situaties waar je typisch veel gebruik moet maken van een flitser. Maar inderdaad, flitsen en een hotshoe GPS ontvanger gaat niet echt samen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 15:41
Daarom heb ik ook gekozen voor een goede GPS ontvanger (Garmin Oregon 300) zodat ik 'm ook kan gebruiken zonder dat ik een camera bij me heb.

• Mig29
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Moet zo'n hotshoe ding perse op de hotshoe zijn gemonteerd? Ik neem toch aan dat ie alleen gebruik maakt van het schoentje en niet van de contacten? Dat zou namelijk betekenen dat je hem ook offcamera kunt gebruiken. Hoewel er dan waarschijnlijk betere opties zijn :P

Het verschil tussen die twee GPS modules is dat de een 2000 locaties kan opslaan en de ander 4000 locaties. Hoeveel zou je er uberhaupt gedurende een paar dagen nodig hebben?

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik denk dat ze juist wel gebruik maken van het contact. Je maakt een foto en via de hotshoe word een signaal verzonden naar de GPS module die dan logt date r op tijd X en coördinaat Y een foto gemaakt is

Gabriël ITX

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07-12 08:47

GewoonWatSpulle

Ziet de toekomst zonnig

Ik ga vandaar de Nokia Sports Tracker uitproberen om daarna te matchen met m'n foto's uit de 50D.

Even snelle vraag tussendoor, ga anders zelf verder zoeken, maar zijn er ook geo loggers die compas + pitch hebben, dus dat je ook de schiet richting etc. vastlegt, dit is dan een tagger die onder je camera/statief moet uiteraard.

pvoutput: Advanced Power Plant

• carnager
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 03:39

carnager

AmsterdamVideo

Afgelopen week eens München vastgelegd met geotags.
Zoals altijd in de 'urban jungle' nog even de punten nalopen maar dit is behoorlijk goed gegaan, slechts een enkele die een paar tientallen meters versleept moest worden. Rest on the spot, op een klein percentage na dat geen data heeft. Bijvoorbeeld doordat het foto's zijn genomen in de metro. :P
In ieder geval, goeie ervaringen dus weer.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• witteveder
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-11 09:59
Welke programma's gebruiken jullie om 'het resultaat' aan de visite te laten zien? Google earth?

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
witteveder schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:40:
Welke programma's gebruiken jullie om 'het resultaat' aan de visite te laten zien? Google earth?
ipad photo-app

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• happycpu
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
mig29 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:00:
Moet zo'n hotshoe ding perse op de hotshoe zijn gemonteerd? Ik neem toch aan dat ie alleen gebruik maakt van het schoentje en niet van de contacten? Dat zou namelijk betekenen dat je hem ook offcamera kunt gebruiken. Hoewel er dan waarschijnlijk betere opties zijn :P
Dat hangt van het type module af. Nikon's eigen GPS module (en de betere 3rd party uitvoeringen) werken via de 10 pin datapoort. De camera krijgt continue GPS coordinaten, en op het moment dat jij een foto neemt worden die direct in de EXIF gezet.

Die Jobo hierboven werkt een slag anders. Op het moment dat jij een foto neemt (puls in de hotshoe) logt ie de huidige coordinaat in z'n geheugen. Achteraf moet je die data gaan mergen met de EFIXs van je foto's. De voordelen: redelijk cameraonafhankelijk & een groot geheugen. (immers log je alleen de momenten dat je echt een foto neemt, i.i.t meeste loggers die elke X tijd of Y afstand een logpunt maken). Het nadeel is dat je alsnog achteraf moet mergen, en dat, tenzij je via PC sync => externe hotshoe werkt, je je hotshoe kwijt bent...

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07-12 08:47

GewoonWatSpulle

Ziet de toekomst zonnig

Eerste ervaring (door eigen fout) met Sport Tracker als GPS tracker is bagger.
Dat was dus niet echt een succes om een of andere reden hele boel geshifte tijden in de GPS track.

Iemand een tip voor het time-shiften van een GPS track? (.gpx file)

Wel grappig dat ik zo 1 2 3 in Google Earth m'n wandeltocht kan terug kijken.

Vind mogelijk komende zondag nog wel even tijd om de biesbos te tracken, zal dan ook een kleine software review schrijven.

pvoutput: Advanced Power Plant

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

De gpx file zelf aanpassen zou ik zo direct niet weten, maar als je de track wilt gebruiken om te geotaggen dan kan je in de meeste geotagging software wel een shift instellen. Normaal gesproken is die bedoeld om tijdfouten van je camera te corrigeren (de meeste gps'en synchen namelijk automatisch aan de hand van het GPS signaal), maar je kan natuurlijk net zo goed een fout ingestelde GPS corrigeren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• kmf
  • Niet online
met de ez-tour software van holux kan je ook je gpx-routes aanpassen. Simpelweg verschuiven van de punten.

Als je de dingen upload naar everytrail kon je het ook aanpassen geloof ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• steenz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 21:21
Bestaat er echt geen tooltje om tracks in stukken te knippen op basis van een datum & tijd? Ik zou dat erg onwaarschijnlijk vinden, maar anders moet ik zelf maar aan de slag om iets in elkaar te proberen te knutselen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witteveder
Weet iemand hoe het zit als je je GPS tracker aan wil laten staan in het vliegtuig? via google krijg ik wat mixed antwoorden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 30-11 15:48

ajhaverkamp

gewoon Arjan

witteveder schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:08:
Weet iemand hoe het zit als je je GPS tracker aan wil laten staan in het vliegtuig? via google krijg ik wat mixed antwoorden...
Het is een ontvanger, geen zender. Wat dat betreft zou het moeten "mogen".

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
witteveder schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:08:
Ze zullen er niks van merken.

Wat ik mij meer afvraag is, krijg je uberhaupt ontvangst als je in de gangpad zit. En.. hoe moet je de ontvanger instellen. 1000km/u vindt de ontvanger vrij raar denk ik. Max speed wat ik aan kan geven is 200km/u

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

ajhaverkamp schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:09:
[...]

Het is een ontvanger, geen zender. Wat dat betreft zou het moeten "mogen".
Dat zou je verwachten ja, maar toch zijn GPS ontvangers bij een boel maatschappijen niet toegestaan. Ik heb dat een tijdje geleden ook eens nagezocht en ik geloof dat de FAA zelfs heeft aangegeven dat ze geen gevaar vormen, maar schijnbaar nemen een boel maatschappijen nog steeds het zekere voor het onzekere.

Zelf kreeg ik met een Garmin Vista HCx trouwens geen fix in een vliegtuig, misschien dat het wel lukt als je hem bij het raam houdt, dat heb ik niet geprobeerd.
kmf schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:15:
[...]

Ze zullen er niks van merken.

Wat ik mij meer afvraag is, krijg je uberhaupt ontvangst als je in de gangpad zit. En.. hoe moet je de ontvanger instellen. 1000km/u vindt de ontvanger vrij raar denk ik. Max speed wat ik aan kan geven is 200km/u
Ik weet niet wat voor ontvanger jij hebt en hoe die werkt, maar hoezo moet je een snelheid aangeven en zou hij problemen kunnen hebben met bepaalde snelheden?

[Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 17-05-2010 10:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 20:51

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

steenz schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:49:
[...]

Bestaat er echt geen tooltje om tracks in stukken te knippen op basis van een datum & tijd? Ik zou dat erg onwaarschijnlijk vinden, maar anders moet ik zelf maar aan de slag om iets in elkaar te proberen te knutselen :)
Kan dat met een van de tools op deze site niet?
http://www.maps-gps-info.com/fgpfw.html

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
mijn phototrackr deed het zonder problemen in een 737, die stond dan al wel aan voor ik uberhaupt het vliegtuig in ging...

Flickr! || Website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07-12 19:26
Vist HcX heel de weg aan laten staan vanuit Zaragossa naar Brussel. Had een trektocht gedaan en dit was er ook nog leuk bij. Bij het raam gezeten en heel de weg ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:23:

Ik weet niet wat voor ontvanger jij hebt en hoe die werkt, maar hoezo moet je een snelheid aangeven en zou hij problemen kunnen hebben met bepaalde snelheden?
Ik heb een skytraq en holux. Daar kan je aangeven bij welke voorwaarden iets weggeschreven wordt.

De minimale waarden zijn handig "min snelheid" of "min meters verschil". Maar er zijn blijkbaar ook max waardes. Max snelheid en max meters. Voor max snelheid kan ik maar tot 200 invullen. Nu heb ik het maar op 0 gezet.
WhiskyPhreak schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:32:
mijn phototrackr deed het zonder problemen in een 737, die stond dan al wel aan voor ik uberhaupt het vliegtuig in ging...
Waar zat je? Ik denk dat bij het raam wel beter ontvangst is. Hoewel een aluminium dak ook niet echt een probleem moet opleveren.

[Voor 23% gewijzigd door kmf op 17-05-2010 11:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Nu online
de tracker zat in mijn tas, die gewoon de hele tijd in het bagage compartiment boven je hoofd lag.

Flickr! || Website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:16:
de tracker zat in mijn tas, die gewoon de hele tijd in het bagage compartiment boven je hoofd lag.
Ja, maar bij het raam of in het midden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Nu online
Dat compartiment zit ongeveer boven de stoelen direct aan het gangpad (er zitten 2 rijen van 3 stoelen in) Niet direct aan het raam in ieder geval. Gewoon proberen of het lukt, je kunt vast wel controleren of hij een fix heeft tijdens het vliegen. Zo niet kun je het apparaat alsnog uitzetten.

Flickr! || Website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Ik had mijn GPS gewoon in mijn hand, kon ik af en toe eens kijken hoe hard en hoe hoog wel vlogen en waar we waren. Viel wel wat tegen, ik dacht dat ik hoger zou vliegen (was mijn eerste vliegreis)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

maartend schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:07:
Ik had mijn GPS gewoon in mijn hand, kon ik af en toe eens kijken hoe hard en hoe hoog wel vlogen en waar we waren. Viel wel wat tegen, ik dacht dat ik hoger zou vliegen (was mijn eerste vliegreis)
Heb je voor de hoogtemeter expliciet de GPS hoogte gecheckt via de satellite page, of de normale hoogtemeter van de Vista HCx? Die laatste is namelijk barometrisch en doordat de druk in het vliegtuig hoger is als buiten geeft die inderdaad een te lage waarde aan :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Orion84 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:27:
[...]

Heb je voor de hoogtemeter expliciet de GPS hoogte gecheckt via de satellite page, of de normale hoogtemeter van de Vista HCx? Die laatste is namelijk barometrisch en doordat de druk in het vliegtuig hoger is als buiten geeft die inderdaad een te lage waarde aan :)
Via GPS.
Ik zat wel een paar kilometer hoog hoor, ik dacht enkel dat het veel hoger zou zijn.
Maar het leuke is wel om in de track dan later te zien dat het echt in fases daalt

• ramonkampinga
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-11 21:06
Het heeft even geduurd maar ik heb de Geotagger Pro van Solmeta besteld en deze nu een tijdje in gebruik.

Wat een bizar goed apparaat en mijn Geotag leven is er een stuk aangenamer op geworden.

Ik heb een review geschreven:

http://www.webconstructin...gger_Pro_June_2010_v1.pdf

Laat maar weten wat jullie er van vinden! :) :P

• BlaTieBla
  • Laatst online: 08:40

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik loop de laatste tijd (deze vakantie) te k*tten met mijn QStarz BT1000 logger. Op 1 of andere manier krijgt hij geen fatsoenlijke fix. Heel de dag dat apparaat in mijn broek of tas mee lopen zeulen en er dan 's avonds achter komen dat er maar 10 punten zijn opgeslagen....... De schakelaar staat goed.

Enige verschil met anders is dat ik hem normaal in een jaszak / borstzak bij me draag, maar dat is in Spanje nu ff onmogelijk (of ik moet overal zakken in en op gaan naaien :) )
Zit nu alles 's avonds met Google Earth en Lightroom plugins te taggen met de hand... :(

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Al eens geprobeerd om hem even een tijdje ergens stil neer te leggen waar hij goede ontvangst zou moeten hebben? De combinatie van sub-optimale ontvangst in broekzak/tas met een grote verplaatsing van Nederland naar Spanje zou misschien de oorzaak kunnen zijn, geef het ding even de tijd om een goede fix te krijgen en wellicht gaat het dan daarna weer beter :)

• Luxurydiver
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 05:38
Bedankt voor de zeer goede startpost / handleiding, zocht hier al langer naar.
Nu ik via jou meer weer, zal ik de mogelijkheden eens gaan onderzoeken of het kan in combinatie met mijn camera (5d mII).

[Voor 14% gewijzigd door Luxurydiver op 22-06-2010 09:24]

Apple, AP, Porsche and Panerai

• BlaTieBla
  • Laatst online: 08:40

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Orion84 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:59:
Al eens geprobeerd om hem even een tijdje ergens stil neer te leggen waar hij goede ontvangst zou moeten hebben? De combinatie van sub-optimale ontvangst in broekzak/tas met een grote verplaatsing van Nederland naar Spanje zou misschien de oorzaak kunnen zijn, geef het ding even de tijd om een goede fix te krijgen en wellicht gaat het dan daarna weer beter :)
Als ik hem om het dashboard leg, dan doet hij het goed. Alleen op mijn lijf raakt hij de fix kwijt. Hoogst irritant.
Zal ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ok, dus hij heeft ter plekke al wel minstens één keer een goede fix gehad? Dan zal het toch echt hoofdzakelijk een kwestie van slechte ontvangst zijn in broekzak/tas vrees ik.

Kan je hem niet aan de schouderband van je tas hangen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 24-11 13:12
In september ga ik een tripje maken naar China en heb ook besloten dat ik mijn foto's die ik maak met mijn Sony A330 wil geotaggen. Het meest prettige lijkt me een gpslogger met (micro)SD geheugen en met een display.

Door gebruik te maken van (micro)SD ben je niet afhankelijk van het interne geheugen, je kunt zoveel loggen als je wil, met name als ik het vergelijk met de vaak aanwezige 4 Mb in gps loggers. Daarnaast lijkt me het display gewoon prettig zodat je een helder overzicht hebt van de gps/batterij/geheugen status.

Om deze reden kom ik uit op de i-Blue TripMate 850.

Je kunt bij dit apparaat via een menu, dat werkt via het display, instellingen aanpassen. Bij overige gps loggers gaat dit meestal vanaf een computer met software. Bij de TripMate 850 kun je tussen tijdens je reis bijvoorbeeld de log interval makkelijk aanpassen.

Heeft iemand ervaring met de TripMate 850? Zijn er andere gps loggers die ook in de buurt komen qua mogelijkheden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witteveder
rolands schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:21:
In september ga ik een tripje maken naar China en heb ook besloten dat ik mijn foto's die ik maak met mijn Sony A330 wil geotaggen. Het meest prettige lijkt me een gpslogger met (micro)SD geheugen en met een display.

Door gebruik te maken van (micro)SD ben je niet afhankelijk van het interne geheugen, je kunt zoveel loggen als je wil, met name als ik het vergelijk met de vaak aanwezige 4 Mb in gps loggers. Daarnaast lijkt me het display gewoon prettig zodat je een helder overzicht hebt van de gps/batterij/geheugen status.

Om deze reden kom ik uit op de i-Blue TripMate 850.

Je kunt bij dit apparaat via een menu, dat werkt via het display, instellingen aanpassen. Bij overige gps loggers gaat dit meestal vanaf een computer met software. Bij de TripMate 850 kun je tussen tijdens je reis bijvoorbeeld de log interval makkelijk aanpassen.

Heeft iemand ervaring met de TripMate 850? Zijn er andere gps loggers die ook in de buurt komen qua mogelijkheden?
Ik ken hem niet, maar vind sommige specs interessant (SD kaart), maar is 12 uur operating time niet erg kort? (er gaan 2 AAA baterijen in?)

Hoe verhoudt de chip zich tov de concurrentie? (MTK 3329 chip with 66 channel capability)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 24-11 13:12
witteveder schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:31:
[...]

Ik ken hem niet, maar vind sommige specs interessant (SD kaart), maar is 12 uur operating time niet erg kort? (er gaan 2 AAA baterijen in?)

Hoe verhoudt de chip zich tov de concurrentie? (MTK 3329 chip with 66 channel capability)
Die MTK 2 chipset werkt volgens mij wel goed, als ik de reviews lees van verschillende andere apparaten met dezelfde chip. Mij lijkt 12 uur ook niet bijzonder veel, maar als dat het enige nadeel is aan dit apparaatje dan kan ik daar wel mee leven, dat betekend gewoon 2 of 3 setjes oplaadbare batterijen meenemen en deze telkens opladen. Die magere 12 uur zal ongetwijfeld komen doordat er een display op zit, aangezien soortgelijke loggers met dezelfde chipset langer meegaan, maar die hebben dan geen display. Dus tsja, aan het display zit het nadeel dat er maar 12 uur (maximaal, dus onder ideale situaties) gelogged kan worden.

Of zijn er andere die EN een display hebben, EN (micro)SD geheugen, EN dan ook nog eens lang mee gaat op een accu/batterij lading?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witteveder
rolands schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:39:
[...]

Of zijn er andere die EN een display hebben, EN (micro)SD geheugen, EN dan ook nog eens lang mee gaat op een accu/batterij lading?
Goede vraag, ik lees mee.. Maar zo'n display hoeft toch niet altijd aan te staan, sterker nog, het apparaat zou het display alleen aan moeten doen als de gebruiker er iets van wil aflezen en bv een knop indrukt? Dan kan het bijv 30 sec na de laatste input weer uitgaan? Werkt het misschien zo al? Of andere apparaten die het zo doen?

• Markie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:06

Markie

Voorheen BBE

Schaamteloze crosspost met het topic "Mijn nieuwe apparatuur" (sorry mods).

Minireview Jobo PhotoGPS
Geotaggen van je foto's door middel van een GPS-apparaatje op je flitsschoen.

Hardware:
Het is een klein apparaatje dat je op de flitsschoen vastklikt. Zodra je een foto maakt, flitst een klein ledje op het apparaatje zodat je weet dat de locatie is opgeslagen. Op het moment dat je in een gebied gaat waar geen of nauwelijks gps-bereik is (bv binnen), kun je voorafgaand op een knopje aan de zijkant van het apparaat drukken zodat het beginpunt op wordt geslagen. Ditzelfde principe werkt ook als je een foto maakt terwijl je de flitser wilt gebruiken; druk op het knopje en de locatie wordt opgeslagen. Hiervoor hoeft het apparaat dus niet op de flitsschoen bevestigd te zitten!
De opgeslagen gegevens moet je downloaden op de computer. Dit doe je dmv een usb-kabeltje. Het opladen van de accu gaat via datzelfde kabeltje en duurt ongeveer 2 uur. Volgens Jobo gaat de oplaadbare accu extreem lang mee; ik kan hier nog niets over zeggen.

Software:
De eenvoudige software maakt het mogelijk om met een aantal klikken de gps-positie aan de foto's toe te voegen (zowel jpg als raw). Dit kan in een batchverwerking en hoeft zodoende nauwelijks extra tijd in de post-processing te kosten. Deze exifgegevens kunnen automatisch uitgelezen worden door bijvoorbeeld Flickr en deze website plaatst dan vervolgens automatisch een kaartje bij de foto.

Daarnaast maakt het programma een KMZ-bestandje (Google Earth) waarop alle foto's op de locatie geplaatst zijn. Je kunt zo dmv Google Earth een overzicht krijgen van alle plekken waar je een foto hebt gemaakt (zoals http://www.panoramio.com/).
Punten waar geen gps bereik is, maar waar je wel voorafgaand aan het betreden van dat gebied op het knopje op het apparaat hebt gedrukt, kun je handmatig in het programma verwerken (ik geloof zelfs dat het programma interpoleert, maar dat weet ik niet zeker).

Nadelen:
- Flitsen (zowel intern als extern) is niet mogelijk als het apparaat op de flitsschoen is bevestigd.
- Het apparaatje zit op de camera en zit dus duidelijk in het zicht.
- Afhankelijk van de ruimte in je tas zal je het apparaatje van de flitsschoen moeten halen.

Voordelen:
- Zuinig in batterijverbruik.
- Eenvoudig systeem.
- Makkelijke synchronisatie dmv bijgeleverde software.
- Niet nodig tot afstemming tijd tussen camera en gps. Gewoon point-and-shoot.

Meer info:
- Gebruikershandleiding (FR, GB, SP, GER): http://www.jobo.com/web/index.php?id=453
- Applicatieprogramma's (MAC, Windows): http://www.jobo.com/web/photoGPS.447.0.html
- Algemene informatie: http://www.jobo.com/web/photoGPS.447.0.html

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Ik krijg het om een of andere reden niet meer voor elkaar om te taggen.
Heb een GPX file en wat foto's.
Tijden staan gelijk van de GPS en de camera.
Elke keer als ik een foto wil taggen, krijg ik de volgende melding:

Ik heb deze instellingen gebruikt:

Heeft iemand wellicht een tip voor mij hoe ik mijn plaatjes kan taggen?
(Heb het ooit wel voor elkaar gekregen, maar nu straar ik me blind op iets dat ik waarschijnlijk over het hoofd zie).

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Kan je de kolom van "taken date" eens even uitvouwen voor je een screenshot maakt? Zo mist volgens mij wat essentiële info :P

En check even of je GPX file (is geen fpx file, want ik zie daar .csv staan) wel klopt, het lijkt er op dat die van 11:00u tot 11:00u loopt, wat me niet echt lijkt te kloppen?

[Voor 41% gewijzigd door Orion84 op 21-07-2010 10:12]

• Derice
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Mijn GPS logger, logt als CSV. Er zit een tooltje bij dat je de CSV kan expoteren naar GPX.
Die heb ik dus ook gebruikt. :)

Taken date voor deze foto is: 17-7-2010, 16:23:30

Gekke is, dat ik om 11:00 nog in de auto zat en de GPS nog niet aan had.

Hierbij de eerste en laatste paar regels uit de GPX file.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<gpx
version="1.1"
creator="Time Album - http://cbgps.com/"
xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1"
xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd">
<trk>
<name>Track 10071701.CSV</name>
<desc>Name: 10071701.CSV
Qty of track point: 9707
Time Album: V1.7.1
Qty of check point: 0
Qty of voice point: 0
Qty of photo point: 0
Start: 2010-07-17 15:17:52
End: 2010-07-17 18:00:12
Total time: 0 days 2 hours 42 minutes 27 seconds 
Distance: 21.11km
Average speed: 7.8km/h
Max speed: 40.0km/h
Max altitude: 164m
Time zone: GMT+02:00
Type: Normal track</desc>
<trkseg>
<trkpt lat="50.311841"  lon="007.458058">
<ele>164</ele>
<time>2010-07-17_115:17:52</time>
</trkpt>
<trkpt lat="50.311808"  lon="007.458114">
<ele>162</ele>
<time>2010-07-17_115:17:53</time>
</trkpt>

...

<trkpt lat="50.311846"  lon="007.458405">
<ele>122</ele>
<time>2010-07-17_118:00:18</time>
</trkpt>
<trkpt lat="50.311846"  lon="007.458405">
<ele>122</ele>
<time>2010-07-17_118:00:19</time>
</trkpt>
</trkseg>
</trk>
</gpx>

-edit-
Raar, heb de CSV nog eens als NMEA ge-exporteerd en vervolgens met GPSBabel omgezet naar GPX.
Nu werkt het wel...
Bug in die export tool? (Ben benieuwd welke, zie het zo 1,2,3 niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<gpx
  version="1.0"
  creator="GPSBabel - http://www.gpsbabel.org"
  xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
  xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/0"
  xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/0 http://www.topografix.com/GPX/1/0/gpx.xsd">
<time>2010-07-21T08:33:55Z</time>
<bounds minlat="50.238501667" minlon="7.439328333" maxlat="50.313233333" maxlon="7.464993333"/>
<trk>
<trkseg>
<trkpt lat="50.311841667" lon="7.458058333">
  <time>2010-07-17T15:17:52Z</time>
  <course>0.000000</course>
  <speed>0.000000</speed>
</trkpt>
<trkpt lat="50.311808333" lon="7.458113333">
  <time>2010-07-17T15:17:53Z</time>
  <course>0.000000</course>
  <speed>0.000000</speed>
</trkpt>

...

<trkpt lat="50.311846667" lon="7.458405000">
  <time>2010-07-17T18:00:18Z</time>
  <course>300.000000</course>
  <speed>0.000000</speed>
</trkpt>
<trkpt lat="50.311846667" lon="7.458405000">
  <time>2010-07-17T18:00:19Z</time>
  <course>300.000000</course>
  <speed>0.000000</speed>
</trkpt>
</trkseg>
</trk>
</gpx>

[Voor 30% gewijzigd door Derice op 21-07-2010 10:36]

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Start: 2010-07-17 15:17:52
End: 2010-07-17 18:00:12

Zijn dat lokale tijden, of UTC zoals het hoort? Het lijkt er op dat je logger de lokale (UTC+2) tijden opslaat in plaats van UTC tijden, wat de software verwacht. Dat zou mogelijk verklaren waardoor het mis gaat. Hoe het komt dat er alleen een trackpoint om 11:00u gevonden wordt is me dan wel weer een raadsel, wellicht dat geosetter toch niet helemaal lekker overweg kan met dit bestandsformaat. Sowieso kansloos dat ze het opslaan als .csv (comma separated value), de inhoud is inderdaad gewoon normale GPX XML data zo te zien :)

Vergelijk <time>2010-07-17_115:17:52</time>
met: <time>2010-07-17T15:17:53Z</time>

Die laatste notatie is ook zoals ik het zie staan in GPX files die uit mijn Garmin komen rollen :)

Al lijkt het er wel op dat je dus nog steeds met UTC+2 tijden zit in je GPX file, gaat dat dan toch goed, of heb je ook nog instellingen aangepast qua tijdscorrectie?

[Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 21-07-2010 10:45]

• _Thanatos_
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07-12 10:47

_Thanatos_

Ja, en kaal

Volgend jaar als ik weer op vakantie ga, dan gaat mijn fotocamera natuurlijk weer mee. Maar ook mijn GPS-logger. Ik hoop wel dat ik tegen die tijd een andere heb gevonden, want ik ben zeer ontevreden over mijn in het algemeen hooggeprijsde DPL900 van Gistec. Wat een vreselijk kloteding is dat zeg - hij is vaak de weg kwijt, of het blijkt dat ie al een hele tijd geen signaal heeft, terwijl m'n telefoon dat wel heeft. Ook de tracks eruit krijgen is een regelrechte ramp: het kan alléén met trage instabiele propriëtaire software, want het interne formaat is nonstandaard. En gespecte accuduur van 17 uur wordt ook geenszins waargemaakt: een uurtje of 8 en dat was het, terwijl een dag toch echt langer duurt.

Anyway, dat waren de nadelen die ik nu ervaar, op naar de voordelen van een nieuwe :)
Ik hoopte dat er hier wat mensen zijn die mij van advies kunnen voorzien, want nu zoek ik dus een GPS-logger die het volgende kan:
  • Hij moet gewoon altijd kunnen loggen - dus er moet geen mogelijkheid zijn dat je em vergeet aan te zetten. Het irritantste is wel als je halverwege de dagtrip erachter komt dat dat ding niet aanstaat...
  • Hij moet zich voordoen als mass-storage device waarmee je gewoon een paar GPX-files kunt kopiëren - dus géén software nodig voor het overzetten van de logs.
  • De accuduur moet in de normale reële praktische dagelijkse praktijk ruimschoots over de 16 uur kunnen komen.
  • Als een telefoon met bagger-GPS signaal heeft, dan moet de logger dat ook hebben. Ik wil niet merken dat de logger geen signaal heeft, en een cheape nokia-telefoon wel. Dat zou kunnen als je van tevoren een almanak van de posities van satellieten op het ding kan zetten - maar ook als ie andere middelen dan alleen GPS kan gebruiken.
  • Het moet vooral duidelijk zijn wat het ding aan het doen is. Geen signaal, bezig met loggen, batterij bijna leeg, bezig met laden, klaar met laden: dat moet duidelijk zijn. Dus niet met één lampje dat snel of langzaam knippert of een kleurtje heeft en elke keer wat anders doet (zoals op m'n huidige stick).
  • Het zou fantastich zijn als hij zichzelf via USB ook oplaadt.
Zijn er dat soort GPS-loggers/trackers/devices?

日本!🎌

• DickCAH
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2013

DickCAH

Het antwoord is 42

Ja, die zijn er wel... Geen idee wat voor camera je hebt, maar ik gebruik er nu eentje die gekoppeld is aan mijn camera, zodat de gps coordinaten direct in mijn foto terecht komen.

Uiteraard heb je dan geen gps track informatie, dus je kunt niet in bijvoorbeeld google earth zien welk pad je gelopen hebt, maar je hebt wel gewoon de coordinaten, zonder gezever, direct in je exif staan.

Geen geklungel meer met klokken synchroniseren etc.
Ik heb een of ander geval van Geomet'r (de voorganger van waar de link naar verwijst)

• Markie
  • Registratie: augustus 2006

Markie

Voorheen BBE

Kijk eens in het topic Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar nam je je foto's?. Daar kun je veel gerelateerde informatie vinden.

Ik heb ervaring met Jobo PhotoGPS. Een simpel apparaatje dat goed werkt. Hier heb ik een korte review geschreven.
Het enige nadeel voor jou is misschien dat er een eenvoudig indicatorlampje op zit.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Rizon
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Ik gebruik een Sony GPS-CS3KA. Enkel zorgen dat je het niet in je binnenzak steekt en signaal is goed. Ook makkelijk om altijd coordinaten, batterijniveau en uur op het display te zien. Sony's software is uitgebreid genoeg. Gebruikt AA dus je kan zelf snel wisselen van batterij. Heeft ook genoeg opslag voor vakantie ipv die kleine trackertjes waar je maar enkele uurtjes in opslaat.

En je kan ook meteen een SD insteken en met de tracker zelf koppelen. Maar ik gebruik CF dus geen ervaring mee.

• GoVegan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05-12 08:44
nadat ik weer loggegevens mis op mijn iblue 747 ben ik op zoek naar een andere gps logger.
eisen:
- lang meegaan met accu (ca 24 uur)
- grote opslag (micro sd)
- intelligent opslaan (kijken of hij zich x aantal meter vanaf vorige positie bevind. en dan pas nieuwe log positie opslaan, dit om dubbele log locaties te voorkomen.)

nu vond ik zelf de innoXplore iX-G25.
klinkt goed, 24 uur met de accu, micro sd, opladen via usb.
in de manual staat dat hij om de seconde logt, en dat hij zelf uitschakeld wanneer hij geen beweging meer voelt. klinkt op zich wel goed.

iemand ervaring met dit apparaatje?

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:33
Specificaties zien er goed uit.
Best gewoon even zoeken wat ze zeggen van de gebruikte gps-chipset (•GPS L1 C/A code (A-300 module based on Mstar chipset).

• witteveder
Voor mij zijn belangrijke specs gevoeligheid en nauwkeurigheid (en dan batterijduur en opslag grootte).

Enig idee hoe de innoXplore scoort op gevoeligheid en nauwkeurigheid?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Rizon schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 10:26:
Ik gebruik een Sony GPS-CS3KA. Enkel zorgen dat je het niet in je binnenzak steekt en signaal is goed. Ook makkelijk om altijd coordinaten, batterijniveau en uur op het display te zien. Sony's software is uitgebreid genoeg. Gebruikt AA dus je kan zelf snel wisselen van batterij. Heeft ook genoeg opslag voor vakantie ipv die kleine trackertjes waar je maar enkele uurtjes in opslaat.

En je kan ook meteen een SD insteken en met de tracker zelf koppelen. Maar ik gebruik CF dus geen ervaring mee.
Is een AA echt zo handig? Want voor die dingen heb je weer een aparte lader nodig, tenzij hij z'n eigen batterij via USB kan opladen. Losse AA's meenemen is ook niet handig, dan kan ik net zo goed een losse accu met USB-poortje meenemen. Maar hoelang werkt ie dan op een AA? Als lang genoeg, dan zou ik er ook wel een USB-AA-batterij in kunnen steken :P

Wat doet dat als je er een SD-kaart in steekt? Gaat ie dan automagisch je foto's geotaggen ofzo, of gaat ie daarop de tracks opslaan?

日本!🎌

• --Niels--
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:54
_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:23:
[...]

Maar hoelang werkt ie dan op een AA? Als lang genoeg, dan zou ik er ook wel een USB-AA-batterij in kunnen steken :P
Die dingen zijn maar ca. 500 mAh. Een beetje goede normale oplaadbare batterijen zijn makkelijk 2500 mAh. Daar doe je dus 5 keer zo lang mee ;).

Het voordeel van batterijen t.o.v. een accu is dat ze goedkoop zijn en je er dus makkelijk een aantal mee kunt nemen. Accu's zijn meestal een stuk duurder, maar gaan vaak wel wat langer mee.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Daarom heb ik stiekem ook liever een ingebouwde accu. Enige voorwaarden zijn dan dat ze een volle dag (dus minimaal 16 uur) meegaan, en dat ie via USB op te laden is. AA is handig voor nood, omdat je ze overal kan kopen, maar buiten dat zijn ze in gebruik veel duurder dan een (dure) accu. En al zóu je oplaadbare AA's gebruiken, dan heb je weer een lader erbij nodig en dat is extra "overbodige" ballast.

日本!🎌

• Rizon
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Je moet eigenlijk geen lader hebben, zelfs bij heroplaadbare.
a) Koop de nieuwe van GP die niet ontladen en hou er extra bij naargelang hoelang je weggaat.
b) Als je toch iets hebt om met usb op te laden kan je dat ook voor heroplaadbare batterijen gebruiken.

Voor apparaten die je absoluut wil hebben, zou ik nooit of nimmer een ingebouwde batterij nemen. Want je kan niet een reserve meenemen om zelf te wisselen.
Zou je een dslr gebruiken met heroplaadbare batterijen die niet on-site te wisselen zijn? ^^

Voor zover ik uit de handleiding opmaak gaat hij inderdaad automatisch alle tags toepassen in je exif. Je kan de voortgang op de lcd volgen.
Hoe doet 60foto's per keer (dus voor meer foto's moet je het steeds nog een starten om te laten matchen). Hij doet enkel .jpg foto's automatisch (niet erg voor mensen die sd gebruiken). En je kan ook de gps data verwijderen van alle foto's die op je SD staan moest je dat willen.
Heeft enkele knoppen om alles snel in de menu's te kunnen regelen en ook een hold klepje wanneer je het wegsteekt.

En je krijgt er ook een handig zakje bij om hem in te steken met een velcrostrip om aan je broeksriem of eender wat te binden. Het is niet waterdicht maar je kan het gerust aan een rugzak in de regen laten hangen. Is uit leer en een doorzichtige plastic voorkant/zijkant.

• Neron
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08-03-2018
Ik heb een iPhone en iPad. Met Places van Apple zie je nu op de kaarten waar welke foto's genomen zijn met mijn telefoon. Ik zou dit ook graag willen hebben met mijn DSLR. Daarvoor zoek ik dus een GPS logger.

Ik heb me even verdiept, ben bijna jarig, maar weet nog niet precies welke ik moet vragen. Ik kwam er laatst een tegen die hield alles bij en kon je aan een (bijgeleverde) cardreader koppelen met je CF kaart daar aan. Deze verwerkte vervolgens de gegevens in de foto's. Graaaaaag zou ik dat ding willen hebben maar ik weet dus niet meer welke dat was.

Kent iemand een dergelijke logger? Die zelf de gegevens wegschrijft op de geheugenkaart? Ik heb geen Nikon SLR maar Canon, dus het lukt me niet met een aangesnoerde logger.

• SpeedingWilly
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:27
_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:20:
Daarom heb ik stiekem ook liever een ingebouwde accu. Enige voorwaarden zijn dan dat ze een volle dag (dus minimaal 16 uur) meegaan, en dat ie via USB op te laden is. AA is handig voor nood, omdat je ze overal kan kopen, maar buiten dat zijn ze in gebruik veel duurder dan een (dure) accu. En al zóu je oplaadbare AA's gebruiken, dan heb je weer een lader erbij nodig en dat is extra "overbodige" ballast.
Hier ben ik het mee eens. Ik heb een Qstarz BT1000X (zie voor opvolger onderstaande link).

pricewatch: Qstarz BT-Q1000XT

Ik ben erg tevreden over deze GPS ontvanger. Hij houdt het tot 2 dagen uit op de accu en is op te laden vi de USB poort. Dus alle voordelen van een accu i.p.v. losse batterijen en mensen die liever een backup accu willen hebben: dit is mogelijk bij dit apparaat! Er wordt namelijk een (standaard) gsm accu gebruikt die heus wel ergens los te bestellen is.

Zoals gezegd ben ik erg tevreden over dit apparaat. Lekker lang loggen op de interne accu. Helaas geen externe (MicroSD) storage. Maar ook de storage capaciteit is genoeg voor enkele dagen onbeperkt loggen. Omdat ik altijd een laptop bij me heb tijdens mijn reizen zorg ik ervoor dat ik de logger om de paar dagen leeg trek en de accu weer oplaadt.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur begint!

• LinuZZ
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 05-12 08:46
Sinds kort ben ik in het bezit van een pricewatch: GiSTEQ DPL700 PhotoTrackr dit nadat ik enkele malen mijn wandel gps heb gebruikt als fototagger is dit toch wel een stuk handiger. ik heb bewust gekozen voor een variant op batterij omdat je deze extra in je tas kan stoppen, het opladen van USB in de rimboe wordt snel een stuk lastiger.

wat ik nog erg mis, en ook in dit topic niet goed terug kan vinden, is goede software om naast de foto ook een kaartje van de locatie te laten zien. Picasa komt nog het dichtst in de buurt van wat ik wil maar het kost een flink fortuin aan "screen real estate" met een onnodige startbalk van windows, de top bar van picasa, details over de foto en meer van die ongein. wat ik eigenlijk zoek is een full-screen dia weergave van mijn foto met rechts onderin een klein kaartje. bestaat dit, en zo ja welke gebruiken jullie en hoe bevallen deze?

WKS01, SRV01, NBK01, HTPC01, HTPC02, HTPC03

• Fire69
Maar ik veronderstel dat die software enkel met JPG's werkt?
Zo ja, dan moet ik alsnog andere software gebruiken en heeft de Gisteq geen enkel voordeel tov een andere logger...

• LinuZZ
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 05-12 08:46
Fire69 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 09:50:
[...]

Maar ik veronderstel dat die software enkel met JPG's werkt?
Zo ja, dan moet ik alsnog andere software gebruiken en heeft de Gisteq geen enkel voordeel tov een andere logger...
ik schiet alleen met jpg's, ik weet niet of de software ook raw ondersteund. het voordeel van de phototracker tov bijvoorbeeld een garmin gps is dat je er geen omkijken naar hebt als je op pad bent, dat probeerde ik aan te geven. dit is inderdaad met andere loggers ook.

WKS01, SRV01, NBK01, HTPC01, HTPC02, HTPC03

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 15:41
LinuZZ schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 14:03:
ik schiet alleen met jpg's, ik weet niet of de software ook raw ondersteund. het voordeel van de phototracker tov bijvoorbeeld een garmin gps is dat je er geen omkijken naar hebt als je op pad bent, dat probeerde ik aan te geven. dit is inderdaad met andere loggers ook.
Mijn Garmin Oregon 300 hoef ik ook niet te bekijken als ik op pad ben, dus dat voordeel van de Phototracker is bogus. Het grootste voordeel van m'n Garmin is dat hij mij kan laten zien waar ik ben en waar ik heen kan/moet.

Dat ik achteraf de GPS data aan de foto's moet koppelen, is alleen een voordeel. De software kan nu gelijk bij de coordinaten de juiste plaats, provincie en land opzoeken en in de metadata zetten.

• Deaddust
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 29-10 13:19
Sinds een tijdje ben ik geïnteresseerd in Geotaggen zeker gezien de extra feature die Aperture 3 gekregen heeft. Hierbij kan je leuke je eigen foto's in een map terugzien en dus ook makkelijk bijhouden.

Alleen ben ik nog naar een geotag apparaat zelf op zoek. Weten jullie een site waar ik de verschillende modellen kan vergelijken?

Alvast bedankt

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het zou kunnen dat ik een schitterende tweakwaardige GPS logger gevonden heb :)

Het gaat om de Wintec WBT-202. Deze logger heeft een ingebouwde li-ion accu die volgens de site 28 uur meegaat. Voor 1 dag lijkt me 20 uur al voldoende dus dat is uitstekend. Hij heeft 32 kanalen, wat méér dan genoeg is voor accurate GPS-posities. Daarvoor zou 12 al voldoende zijn.

Het mooiste is dat er een SD-kaart inzit met software erop, maar hij logt ook naar die SD-kaart. En nog mooier is dat de USB-verbinding gewoon Mass Storage is, dus je hebt geen gezever met het verbinden met een USB COM-poort en allerlei vage proprietaire software om je log van zo'n apparaatje te krabben. Het is letterlijk niets meer dan een bestandje kopiëren en je hebt em. Met de software kan het ook, en helaas is de software wel de enige weg om het ding verder in te stellen. Maar het ziet er lekker kaal en to-the-point uit.

Daarnaast heeft hij ook bluetooth. Nu ben ik niet helemaal zeker of je het log via bluetooth ook kan kopiëren, of dat ie alleen als GPS-muis dienst doet, maar het is toch een aardige feature.

Ik overweeg em in elk geval voor mijn volgende vakantie :)

[Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 09-11-2010 16:38]

日本!🎌

• Neron

Got a brand new PhotoTrackr DPL900 by Middel47, on Flickr

Ik ben er blij mee! myTracks als software gekocht (9,95) en werkt super goed met mijn CR2 bestanden.

• Fire69
_Thanatos_ schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:33:

[afbeelding]Het gaat om de Wintec WBT-202.
[...]
En wat kost het ding? :)
Neron schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:36:
[afbeelding]
Got a brand new PhotoTrackr DPL900 by Middel47, on Flickr

Ik ben er blij mee! myTracks als software gekocht (9,95) en werkt super goed met mijn CR2 bestanden.
Wat doet hij met CR2? Xml erbij, of gaat hij echt in je foto prutsen?

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik durf het bijna niet, maar ik doe het stiekem toch. Eerste hit :+

日本!🎌

• witteveder
_Thanatos_ schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 16:33:
<knip>
Er zit een u-blox 5 ontvanger in. Kan iemand daar iets over zeggen? Hoe verhoudt deze zich tot de SiRF Star III?

• Neron
Fire69 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 11:08:

Wat doet hij met CR2? Xml erbij, of gaat hij echt in je foto prutsen?
Hij schrijft de coördinaten weg in de exif van het cr2 bestand.

Ik krijg geen xml bestanden of jpeg bestanden erbij, lekker met m'n CR2 bestanden blijven werken.

• Fire69
_Thanatos_ schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:19:
[...]

Ik durf het bijna niet, maar ik doe het stiekem toch. Eerste hit :+
Ik heb je post nog eens bekeken, en had blijkbaar je laatste zin gemist. Maw, ik dacht dat je hem zelf al gekocht had :)
Neron schreef op woensdag 10 november 2010 @ 22:14:
[...]

Hij schrijft de coördinaten weg in de exif van het cr2 bestand.

Ik krijg geen xml bestanden of jpeg bestanden erbij, lekker met m'n CR2 bestanden blijven werken.
Ik heb liever dat er niet aan de CR2-files geprutst wordt, vind een xml naast de CR2 dus interessanter. Maar dat doet Geosetter dan wel voor me. :)

• happycpu
  • Niet online
Toen ik m'n iBlue747 kocht wist ik dat het vooral een gadget zou zijn- maar heb het ding al ruim 2 jaar niet gebruikt :+

Efin, dit weekend toch weer mee gespeeld. Over de GeoSetter ben ik nog steeds erg tevreden. Maar weet iemand of er een eenvoudigere manier is gekomen om de logs uit te lezen uit m'n iBlue747?

Die Wintec WBT-202 ziet er leuk uit (specs wise). Vooral logs in mass storage bevalt me erg.

Wat ik me net bedacht- die Jobo units voor in je flitsschoen slaan een coordinaat op als je een foto maakt. Logisch eigenlijk, automatisch (interval) loggen is pure noodzaak omdat de ontvanger geen interface heeft met de camera.

Maar, in het kader van Tweaken-doe-je-zo zat ik denken- je zet het automatisch (interval) loggen uit, en gebruikt alleen de POI knop om entries aan te maken. Die knop hang je vervolgens aan je flitsschoen. (of aan de PC sync). De hoeveelheid electronica die ertussen moet is minimaal, en je hebt geen problemen meer met volle logs. Een DIY jobo dus :) Ik weet niet hoeveel opslag de nieuwe modellen hebben- dus misschien is dit voor jullie totaal niet interessant, maar ik denk dat ik zelf de soldeerbout es ga gebruiken :Y)

• Fire69
fusion_ghost schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:16:
Toen ik m'n iBlue747 kocht wist ik dat het vooral een gadget zou zijn- maar heb het ding al ruim 2 jaar niet gebruikt :+

Efin, dit weekend toch weer mee gespeeld. Over de GeoSetter ben ik nog steeds erg tevreden. Maar weet iemand of er een eenvoudigere manier is gekomen om de logs uit te lezen uit m'n iBlue747?
Moet je wel even zeggen hoe je het nu doet natuurlijk? ;)
Maar, in het kader van Tweaken-doe-je-zo zat ik denken- je zet het automatisch (interval) loggen uit, en gebruikt alleen de POI knop om entries aan te maken. Die knop hang je vervolgens aan je flitsschoen. (of aan de PC sync). De hoeveelheid electronica die ertussen moet is minimaal, en je hebt geen problemen meer met volle logs. Een DIY jobo dus :) Ik weet niet hoeveel opslag de nieuwe modellen hebben- dus misschien is dit voor jullie totaal niet interessant, maar ik denk dat ik zelf de soldeerbout es ga gebruiken :Y)
Leuk idee, zet maar een linkje naar de tutorial als hij klaar is! :P

• happycpu
  • Niet online
Ik ben vannacht met MtkDLut (1.27) aan de slag gegaan. Het is een kleine applicatie, er is geen installatie vereist, en tot nu toe werkt 'ie super!

WinGPSlogger heb ik ook even geprobeerd, maar dat was redelijk instabiel (XP SP3) Hiervoor was het de standaard software waarmee ik de logfiles uitlas.

Ik heb m'n logger opengemaakt, de log-knop hangt via een pull-up weerstandje aan de +3 volt. Als je contact maakt zakt de lijn netjes naar (een logische) 0.Ik had eigenlijk verwacht dat deze lijn direct naar de microcontroller ging, maar ik heb de juiste pin nog niet kunnen vinden.

Hm, wat is dit nu? slikt Nikon gewoon raw NMEA data over z'n 10 pins aansluiting? Dan zou het wel eens heel simpel kunnen zijn om een oude GPS muis geschikt te maken... inspiratie

Veel info over de 747. En hier nog meer.

[Voor 98% gewijzigd door happycpu op 15-11-2010 17:18]

• Fire69
Vind je die MtkDLut beter werken dan BT747 ?

Tja, dat Nikon-systeem is niet mogelijk bij Canon.
Ik blijf het wel manueel verder doen dan. Ik hou toch mijn ganse dagroute bij als 'souvenir' :P

• happycpu
  • Niet online
MktDLut is klein, stabiel, en in staat om de config van de logger aan te passen- ik vind het ideaal!

Goed, ik ben weer wat onderzoek verder. Ik kwam op deze pagina uit. Nikon slikt dus 'gewoon' NMEA op 4800 baud. Dat zou betekenen dat je, als je de ontvanger goed hebt geconfigureerd, de TX dus direct aan je Nikon kan hangen. Wat ik alleen nergens kan terugvinden is wat de signaalniveaus (TX, RX) mogen zijn. En, for that matter, waarom Nikon een TX lijn naar de GPS heeft. Weet misschien iemand gedetaileerde specs van de uitgang van de GP-1 van Nikon te vinden?

Update: Aha! Veel wijzer geworden :) bron & bron2

Nikon heeft een kastje (MC-25) waarmee je een 3rd party GPS serieel (RS232) op je camera kan aansluiten via de 10-pins connector. Maar waarom kan de GPS niet direct op de camera? Dat komt omdat de Tx en Rx aansluitingen op een Nikon niet RS232 zijn, maar TTL. In de MC-25 zit waarschijnlijk een MAX232 achtige chip, die de RS232 omzet naar een TTL signaal.

Ik heb hier thuis een GPS ontvanger liggen die directe TTL output kan geven. Helaas op 3.3 volt... (Nikon TTL is 5 volt). Een andere vraag is, hoeveel mA mag ik uit de 10-pins connector trekken :/

Update2: De GP-1 verstookt zo'n 180mW. Op 5 volt is dat 36mA- terwijl mijn ontvanger 90mA doet. Voor testdoeleinden allemaal prima, maar de uiteindelijke versie krijgt toch een iets zuinigere chip :+ Het verbruik van de MAX232 is 5mA, dus daar zit ik niet over in :)

[Voor 118% gewijzigd door happycpu op 18-11-2010 02:18]

• kmf
  • Niet online
Mijn laatste vakantie was in een stad met heel veel wolkenkrabbers, krappe straten en overdekte winkelcentra.
Mijn GPS-logger kreeg dan ook alleen maar bounces. De routes waren vrij onbruikbaar.

Om dat een beetje te compenseren denk ik er daarom over om een eye-fi kaart te gebruiken welke op wifi/skyhooktriangulatie de locatie bepaald. Wellicht dat dat in drukbevolkt gebied wat beter werkt. Iemand er ervaring mee?

• kmf
  • Niet online
fusion_ghost schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:08:

Omdat je geen echte GPS hebt, maar WiFi spots gebruikt om je locatie te bepalen heb je imho een zeer beperkt systeem. Maargoed, in een stad met dekking zou het wel eens kunnen werken ja. Wat voor GPS chipset zit er in je logger?
Ik wist al dat de gps-loggers het moeilijk zouden hebben, daarom had ik er 2 tegelijkertijd in gebruik.
Deze met skytrack chipset en een holux met MTK-chipset

Helaas hebben beiden gewoon last van bounces.

De eye-fi zal dat tekort juist compenseren, omdat in dichtbevolk gebied (dus veel bounces) de wifi-triangulatie juist beter tot zijn recht komt. Voor steden dus eye-fi, met de holux als backup. Lijkt me een goed plan.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

kmf schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:13:
Mijn laatste vakantie was in een stad met heel veel wolkenkrabbers, krappe straten en overdekte winkelcentra.
Mijn GPS-logger kreeg dan ook alleen maar bounces. De routes waren vrij onbruikbaar.

Om dat een beetje te compenseren denk ik er daarom over om een eye-fi kaart te gebruiken welke op wifi/skyhooktriangulatie de locatie bepaald. Wellicht dat dat in drukbevolkt gebied wat beter werkt. Iemand er ervaring mee?
Je kunt ook een andere/betere GPS-ontvanger overwegen. Misschien kun je testen of bijvoorbeeld je telefoon het beter doet, of misschien heb je een PND waarmee je wat nauwkeurigheidstests kan doen. Ik heb zelf in elk geval weinig echte problemen gehad toen ik in Japan (en dus ook Tokyo) was. Alleen in de metro deed ie het niet. Beetje jammer, want dat zou wel leuke tracks opleveren, maar het is wel logisch.

日本!🎌

• happycpu
  • Niet online
Succes! *O*

Heel mooi om opeens dat GPS icoontje op m'n display te zien :7 Morgen de afwerking en een uitgebreide beschrijving :) Voor wie dit nog in het weekend wil doen- haal de MAX232 in huis! (en een opofferbare 10 pins Nikon plug ;) )

Natuurlijk kan het altijd beter

[Voor 75% gewijzigd door happycpu op 18-11-2010 18:40]

• Markofnikoff
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08-12 16:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Vandaag heb ik Geotag Photos Pro gedownload op m'n iPhone, en ik wou even mijn bevindingen tot nu toe met jullie delen aangezien dit voor bezitters van een iPhone een zeer intersant alternatief is voor een losse tagger, voor maar 3 euro!
Dit app'je kun je aanzetten om je foto's te taggen door gebruik te maken van de GPS van de iPhone. Je kunt een aantal zaken instellen zoals wanneer er een punt moet worden opgeslagen en of er gebruik gemaakt mag worden van het GSM netwerk voor aGPS.
Je kunt bijvoorbeeld instellen dat wanneer je je 10, of 50, of wat je maar wilt, meter verplaats er een nieuwe Tag wordt opgeslagen. Vandaag heb ik even getest of het app'je accuraat was, en onderstaande is het resultaat.

Dit is precies de route die ik (flink door-)FIETSEND heb afgelegd. Dit lijkt dus erg precies. De bijbehorende .gpx file kun je gewoon uit itunes halen en er je foto's mee taggen in bijv. aperture.
Morgen ga ik even de stad in en ga ik het uitproberen in combinatie met foto's maken. Ik zal mijn bevindingen dan hier neer pleuren :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

EDIT: issue inmiddels opgelost. Vraag overbodig geworden.

[Voor 101% gewijzigd door Tallguy op 27-12-2010 12:29]

specs | 3360wP met SE3000

• eqidna
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-02 16:34

eqidna

Improvement in Progress

Ik heb net Stag geïnstalleerd op mijn iPhone.
http://itunes.apple.com/a...45347?mt=8&ign-mpt=uo%3D2

Lijkt mij alvast perfect te zijn wat ik zoek en bovendien gratis, dus je kan het perfect testen.
Iemand die hier al ervaring mee heeft?

Bedoeling is hiermee mijn GPS locaties te loggen en nadien via Aperture mijn foto's te geotaggen via de .gpx file die je kan afhalen.

• ikmattie
  • Registratie: juli 2001
Op mijn telefoon (android) gebruikte ik altijd My Tracks van Google.
Werkt perfect, uitvoer rechtstreeks naar Google Maps en te downloaden als .GPX, hierna in Lightroom samenvoegen met je foto's...
Echter nu ik een Sony A55 heb zit de GPS in de camera! Nooit meer GPS-logger/telefoons de opdracht geven om GPS te loggen en naderhand moeilijk doen met software om de gegevens aan de foto's te plakken, nooit meer zorgen maken over synchronisatie tussen camera en logger etc! ideaal!

Mijn Flickr; Sony A7iii

• maartend
Kogel door de kerk. Ik wilde toch een nieuwe compact camera, dus een aangeschaft met GPS erin. De Sony DSC-HCX-5V. Kan mijn Gisteq DPL700 eruit. Weer een apparaat minder.

• witteveder
maartend schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:58:
Kogel door de kerk. Ik wilde toch een nieuwe compact camera, dus een aangeschaft met GPS erin. De Sony DSC-HCX-5V. Kan mijn Gisteq DPL700 eruit. Weer een apparaat minder.
Tof... maak je ook eens een review als je hem wat lange hebt?

• maartend
witteveder schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:18:
[...]

Tof... maak je ook eens een review als je hem wat lange hebt?
Jee, daar moet ik eens over nadenken. Ik ben niet zo'n goede schrijver. Mischien als ik uit Nepal terugkom.

• witteveder
maartend schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:25:
[...]

Jee, daar moet ik eens over nadenken. Ik ben niet zo'n goede schrijver. Mischien als ik uit Nepal terugkom.
Ik ben vooral nieuwsgierig hoe goed de GPS functie werkt, het foto gedeelte kan ik ergens wel op internet vinden verwacht ik.

• maartend
witteveder schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:33:
[...]

Ik ben vooral nieuwsgierig hoe goed de GPS functie werkt, het foto gedeelte kan ik ergens wel op internet vinden verwacht ik.
Okee, dat kan ik al eerder doen. Vogend weekend een nachtcahe van 10+ kilometers, dus kan de data dan vergelijken met de data van mijn gps

• witteveder
maartend schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:42:
[...]

Okee, dat kan ik al eerder doen. Vogend weekend een nachtcahe van 10+ kilometers, dus kan de data dan vergelijken met de data van mijn gps
Tof... kan de Sony ook tracks bijhouden met de GPS functie of tagged hij alleen de foto's die hij neemt?

• maartend
witteveder schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:39:
[...]

Tof... kan de Sony ook tracks bijhouden met de GPS functie of tagged hij alleen de foto's die hij neemt?
Tagged de fotos. Voor de rest heb ik tegenwoordig altijd mijn GPS bij me, vandaar dat die track weggaat.

• Fire69
Ik heb verleden maand voor mijn vrouw een Panasonic TZ10 gekocht, met gps erin. Maar dat is toch niet zo super, duurt buiten redelijk lang voordat hij een fix krijgt, en waar ik binnen met mijn logger wel nog signaal heb, is het met de Pana al lang weg...

• kmf
  • Niet online
Even terugkomend hierop: kmf in "Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar..."

Ik was al een tijdje aan het twijfelen of ik het kaartje ging kopen of niet. Maar toen ik mijn nieuwe S95 voor een goede prijs kon krijgen, ben ik toch maar overstag gegaan. (omdat ik me irriteerde aan het overzetten van foto's)

Ik heb een Eye-Fi Explore X2 gekocht voor rond de 95 euro incl. verzending. Een dure grap, maar tot nu toe wel waard (het is heel makkelijk, dat je foto's automatisch draadloos wordt overgezet naar je computer)

Het geotagging werkt ook prima voor zover ik kon testen (in NL zijn er natuurlijk genoeg routers e.d.). De afwijking is een paar meters, maar nauwkeurig genoeg wat mij betreft. Zeker vooral omdat het ook IN gebouwen kan taggen.

Een losse GPS is nauwkeuriger op straat en open ruimtes. Maar juist in de stad kan de eye-fi goed compenseren. Zoals ik dus ook verwacht had. Ik zal later een wat uitgebreidere test doen. Kijken of het op snelwegen wel of niet werkt. (waarschijnlijk niet)

Hier een paar foto's om de geotagging in te zien. (let niet op de compositie e.d., het ging me puur om het testen van de geotagging)

Deze praxis is goed getagged

De supermarkt ligt eigenlijk aan de andere kant van de straat....

Maar het heeft in plaats daarvan, deze locatie gekregen.

[Voor 22% gewijzigd door kmf op 12-02-2011 09:22]

• SpeedingWilly
Geotag Photos Pro vandaag in de aanbieding voor €1,59!

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08-12 19:37
SpeedingWilly schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:51:
Geotag Photos Pro vandaag in de aanbieding voor €1,59!
maar hoe zet je deze gegevens bij je foto's? de losse gps-ontvangers met logsysteem kunnen het koppelen aan je foto's maar iets vanaf de iphone ook?

• SpeedingWilly
Ik gebruik GeoSetter. Ik heb ook een losse logger, maar als ik die niet bij heb genereer ik nu dus .gpx files met de iPhone en in GeoSetter koppel ik die aan de foto's

• AjDuLion
  • Laatst online: 08-12 13:30
ikzelf heb een Qstarz Extreme

Software die erbij zit werkt prima en koppelt de foto's (cr2) perfect.

als bonus kan je er met de auto ook nog allerlei fratsen mee uithalen (5x per seconden loggen) maar aangezien ik geen race's doe heb ik hier geen ervaring mee maar ik kon dit ding voor dezelfde prijs krijgen als de andere (niet extreme)

Al met al een prima ding kan er 4 weken mee loggen zit een nokia accu in en doet heel lang op.

Facebook - Twitter - Renderbeast- Twitch.tv - PSN

• SpeedingWilly
Ik heb de gewone QSTARZ BT-Q1000X versie (dus niet de extreme versie die Angel00008 hierboven showt), waar ik mijn foto's mee log en waar ik erg tevreden mee ben.

De iPhone heb ik echter altijd bij, dus voor mij is het geen vervanging, maar een aanvulling. En dit apparaat kost ongeveer 100 euro, terwijl de iPhone software een paar euro kost.

Maar met de Qstarz kun je een paar dagen ononderbroken loggen zonder de accu op te laden, en dat lukt je niet met de iPhone :)

• AjDuLion
SpeedingWilly schreef op maandag 21 februari 2011 @ 10:54:
Ik heb de gewone QSTARZ BT-Q1000X versie (dus niet de extreme versie die Angel00008 hierboven showt), waar ik mijn foto's mee log en waar ik erg tevreden mee ben.

De iPhone heb ik echter altijd bij, dus voor mij is het geen vervanging, maar een aanvulling. En dit apparaat kost ongeveer 100 euro, terwijl de iPhone software een paar euro kost.

Maar met de Qstarz kun je een paar dagen ononderbroken loggen zonder de accu op te laden, en dat lukt je niet met de iPhone :)
ik heb vroeger inderdaad ook gebruik gemaakt van de iphone versie maar de accu was echt binnen no time op :( nu met de qstarz is het ideaal om langer te kunnen taggen zonder hierover na te denken.

De enige reden dat ik de extreme heb genomen is omdat deze op voorraad was en ik hem voor dezelfde prijs als die van jou kon kopen :+ het ''racing'' gedeelte gebruik ik helemaal niet zegmaar..

• SpeedingWilly
De mijne kan ook met 5Hz loggen. Dit moet je wel specifiek aanzetten m.b.v. software. "Onderweg" zonder pc gaat dit niet. Ik heb het nog nooit gebruikt.

• AjDuLion
SpeedingWilly schreef op maandag 21 februari 2011 @ 13:59:
De mijne kan ook met 5Hz loggen. Dit moet je wel specifiek aanzetten m.b.v. software. "Onderweg" zonder pc gaat dit niet. Ik heb het nog nooit gebruikt.
bij die van mij zit een schakelaar van 1hz/5hz en tevens ook een bewegings sensor zodat hij na 5 minuten niet bewegen vanzelf uitgaat.

ding ligt dan ook standaard in mijn auto en lees de logs eens per week uit en laad hem dan ook op staat altijd wel aan.

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee