• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Deze vakantie heb ik mijn iphone icm trails gebruikt voor het geotaggen. op zich werkt het goed, maar het is maar het is ook onhandig dat ik dan steeds moet onthouden dat ik de App moet starten elke keer nadat ik mijn phone voor wat anders nodig heb. een lose gpstracker ter grootte van een sleutelhanger lijkt me dan ook veel handiger. iemand iets aan te raden

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Racetows
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Ja: lees dit topic eens door.

• kmf
  • Niet online
Racetows schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:25:
[...]

Ja: lees dit topic eens door.
21 pagina's met 95% workflow en 5% apparatuur daterend tot 2007. Niet echt de meest nuttige/recente info dus.

[Voor 3% gewijzigd door kmf op 20-10-2009 12:43]

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:42
kmf schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:14:
Deze vakantie heb ik mijn iphone icm trails gebruikt voor het geotaggen. op zich werkt het goed, maar het is maar het is ook onhandig dat ik dan steeds moet onthouden dat ik de App moet starten elke keer nadat ik mijn phone voor wat anders nodig heb. een lose gpstracker ter grootte van een sleutelhanger lijkt me dan ook veel handiger. iemand iets aan te raden
In elk geval NIET de Gisteq DPL700....
gevoelig punt is het afsluit-klepje van de tracker: door de druk uitgeoefend door de batterij op het klepje, treden al snel haarscheurtjes op....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Gummie
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:44
NielsTn schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:53:
[...]

gevoelig punt is het afsluit-klepje van de tracker: door de druk uitgeoefend door de batterij op het klepje, treden al snel haarscheurtjes op....
Ik heb de DPL700 sinds januari 2008 en kan nog geen haarscheurtjes ontdekken. Misschien heb je pech gehad met jou exemplaar. Ik ben er wel tevreden mee hoor. Super apparaatje heb hem inmiddels al een paar keer naar tevredenheid gebruikt voor reizen van gem. 22 dgn.

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:00
kmf schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:14:
[compleet off-topic]
Handig toch, zo'n iphone zonder multi-tasking? :P
[/compleet off-topic]

• Racetows
  • Niet online
kmf schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:43:
[...]

21 pagina's met 95% workflow en 5% apparatuur daterend tot 2007. Niet echt de meest nuttige/recente info dus.
Ja sorry voor die botte reactie hoor, maar vertel even wat gedetailleerder wat je zoekt, wat je eisen zijn (sd kaart wel of niet, penlites wel of niet, enz), wat je al gevonden heb, wat je juist niet wil, enz. Denk dat je daarmee een nuttiger advies kunt krijgen...

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-12 15:15
[...]

Ik heb die dus ook en hier ook last van gehad. Ik ben er nu dus heel (te) voorzichtig mee.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:31

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Wellicht dat de problemen met die Gisteq afhankelijk zijn van de gebruikte batterij? Niet elke batterij is even lang en dik, kan best zijn dat het ene merk wel goed past en het andere net wat dikker is en voor problemen zorgt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• catchingfire
  • Laatst online: 03-12 23:50
gevoelig punt is het afsluit-klepje van de tracker: ...
En de software is crap. Ik kan m'n settings niet meer saven. Krijg steeds een Error12, meer mensen hebben dit:
http://www.gisteq.com/for...pic.php?f=2&t=153&start=0

Heb nu maar een i-gotU 120 besteld. Hopelijk werkt die wat soepeler.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08:11
maartend schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:53:
[...]

Ik heb die dus ook en hier ook last van gehad. Ik ben er nu dus heel (te) voorzichtig mee.
Idem hier, is al een keer vervangen, en nu voor de 2e keer.
Volgens mij heeft het niet met de batterij te maken, maar meer met de zijwaartse druk op de behuizing die ontstaat wanneer je het klepje openschuift (naar beneden drukken, en tegelijkertijd naar buiten).
Anyway, scheurtjes zuigen behoorlijk.
Voor de rest vind ik het wel een leuk ding, batterijverbruik is hoog , maar ook een voordeel wanneer je naar plekken gaat zonder stopcontact. (batterijen zijn altijd wel te koop)
Software is idd wat minder, vooral als je het vergelijkt met bv Geosetter. Gebruik daarom altijd Geosetter, werkt super.

• maartend
Hopjesvla79 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 08:20:
[...]
Software is idd wat minder, vooral als je het vergelijkt met bv Geosetter. Gebruik daarom altijd Geosetter, werkt super.
Hoe gebruik je geo-setter precies met dit apparaat?

• Hopjesvla79
maartend schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:49:
[...]

Hoe gebruik je geo-setter precies met dit apparaat?
De originele software heb je nodig om de file uit te lezen, deze lees je dan weer in in Geosetter, foto's erbij, taggen en klaar.
Voordeel: meer geodatata bij de foto's (op basis van GPS coördinaten meteen (wanneer mogelijk) land, plaatsnamen etc.),
meer opties om te taggen (erg handig wanneer je bv in meerdere tijdzones heb gezeten (ben laatst naar de USA geweest en door meerdere staten/tijdzones gegaan. Taggen was met Geosetter goed te doen))
Nadeel is dat de software er iets minder uitziet (looks)...

• maartend
Hopjesvla79 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:57:
[...]

De originele software heb je nodig om de file uit te lezen, deze lees je dan weer in in Geosetter, foto's erbij, taggen en klaar.
Het is echt niet meer dan dat? Files uitlezen, ergens opslaan en dan inlezen met geosetter?

Thnx

• Hopjesvla79
klopt! Software is wel iets minder gebruiksvriendelijker, maar dat is meer vanwege de vele mogelijkheden.
Probeer eerst met een setje foto's welke je kan verprutsen, dan kan je even kijken hoe het werkt.
Wellicht ook even de opties/instellingen doorlopen om het progje aan je wensen aan te passen.
Succes ermee!

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:32
Nikon heeft een nieuwe versie van ViewNX uitgebracht, versie 1.5.0. Deze versie werkt nu ook goed onder Vista/Windows 7 64-bit. Tevens kun je nu de GPS gegevens van gps-loggers (o.a. NMEA) gebruiken om de RAW bestanden te geotaggen. Het interpoleren tussen twee punten lijkt nog niet helemaal nauwkeurig te verlopen.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:42
EdwinW schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 19:18:
Nikon heeft een nieuwe versie van ViewNX uitgebracht, versie 1.5.0. Deze versie werkt nu ook goed onder Vista/Windows 7 64-bit. Tevens kun je nu de GPS gegevens van gps-loggers (o.a. NMEA) gebruiken om de RAW bestanden te geotaggen. Het interpoleren tussen twee punten lijkt nog niet helemaal nauwkeurig te verlopen.
en hij werkt op niet Mac OS/X Snow Leopard :)
Bij het openen van een .NEF bestand blijf je een grijs scherm zien!!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• kmf
  • Niet online
Zo, net terug van vakantie:
Racetows schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:24:
[...]

Ja sorry voor die botte reactie hoor, maar vertel even wat gedetailleerder wat je zoekt, wat je eisen zijn (sd kaart wel of niet, penlites wel of niet, enz), wat je al gevonden heb, wat je juist niet wil, enz. Denk dat je daarmee een nuttiger advies kunt krijgen...
Mijn eisen zijn minimalistisch. Naast de vanzelfsprekende goede en snelle fix:

1) het moet compact zijn zodat het als sleutelhanger gebruikt kan worden of aan een rugzak. Liefst max 2x AA groot.
2) accu moet goed zijn voor min 12 uur en op te laden via usb.
3) sd kaart niet nodig, maar is een pre.

Budget < 80 euro.

Op dit moment deze op het oog: http://www.gpsshop.nl/pro...ceiver-travel-logger.html

En deze: http://www.navishop.nl/pr...h/85_767/products_id/4812 maar of het met RAW om kan gaan is nog onduidelijk.

De gisteq dpl700 zag er ook wel ineteressant uit, maar hier hebben mensen er blijkbaar slechte ervaringen mee.

[Voor 12% gewijzigd door kmf op 26-10-2009 21:21]

• Hopjesvla79
mijn meningen over de 2:
i-gotU: als ik het goed heb een accu: zou ik niet willen hebben aangezien ik vaak op vakantie situaties tegenkom waar ik niet kan opladen, batterijen zijn wereldwijd wel te kopen/in te slaan. Ik weet natuurlijk niet waar je hem wilt gaan gebruiken, maar kan dus een overwegingspunt zijn.
ATP GPS: huiverig om mijn geheugenkaart in zo'n apperaatje te stoppen om foto;'s te taggen. Stel je voor dat er iets verkeerd gaat waardoor je kaart corrupt wordt..Verder geen controle op het taggen. Ik tag altijd mijn foto's op de comp, nadat ik een backup heb gemaakt.

Just my 2 cents.

Heb zelf een Gisteq, heeft batterijen en icm met Geosetter is het een mooi dingetje.

Succes met de keuze!

• kmf
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:16:
mijn meningen over de 2:
i-gotU: als ik het goed heb een accu: zou ik niet willen hebben aangezien ik vaak op vakantie situaties tegenkom waar ik niet kan opladen, batterijen zijn wereldwijd wel te kopen/in te slaan. Ik weet natuurlijk niet waar je hem wilt gaan gebruiken, maar kan dus een overwegingspunt zijn.
Daarvoor ben ik door iemand verwezen naar deze emergency usb-charger.
Daarmee kan ik met normale AAA-batterijen al m'n usb-apparaten gaan opladen indien nodig. Hoef ik dus ook niet meer bang te zijn dat m'n andere apparaten niet meer werken vanwege stroomtekort. 9 dollar incl shipping, dat is maar 6 euro :)

Het is alleen de vraag of zo'n GPS-logger tegelijkertijd kan laden als loggen.

• Hopjesvla79
Hee, dat is wel een handig ding.

heb zelf voor mijn phone en ander oplaadbare apparaten deze:
http://www.consumer.phili...oplossingen/25942/cat/nl/
waar ook een kleine accu in zit (maar ging me meer dat ik nu een helebel adapters thuis kan laten)

• EdwinW
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:16:
mijn meningen over de 2:
i-gotU: als ik het goed heb een accu: zou ik niet willen hebben aangezien ik vaak op vakantie situaties tegenkom waar ik niet kan opladen, batterijen zijn wereldwijd wel te kopen/in te slaan.
Met m'n Qstarz BT-Q1000X kon ik 40 uur loggen (rondreis) voordat een ledje aangaf dat de accu (type Nokia) leeg begon te raken. Je kunt deze dan op twee (meegeleverde) manieren opladen: via een USB kabel op je netbook/laptop of via de sigaretteaansteker aansluiting in de auto. Met een uurtje was deze weer volledig opgeladen (en het loggen ging in de auto dan gewoon door). Met de aanwezige mini-usb aansluiting kan deze ook voor € 19 op het lichtnet opgeladen worden (Veripart Thuislader Mini USB; niet meegeleverd). Opladen mag naar mijn idee dan nooit een probleem meer zijn. Genoeg mogelijkheden in ieder geval. En ik ben tijdens rondreizen op plaatsen geweest waar in de verste omtrek geen winkel te bekennen was ....

[Voor 12% gewijzigd door EdwinW op 27-10-2009 14:09]

• kmf
  • Niet online
EdwinW schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:56:
[...]

Met m'n Qstarz BT-Q1000X kon ik 40 uur loggen (rondreis) voordat een ledje aangaf dat de accu (type Nokia) leeg begon te raken. Je kunt deze dan op twee (meegeleverde) manieren opladen: via een USB kabel op je netbook/laptop of via de sigaretteaansteker aansluiting in de auto. Met een uurtje was deze weer volledig opgeladen (en het loggen ging in de auto dan gewoon door). Met de aanwezige mini-usb aansluiting kan deze ook voor € 19 op het lichtnet opgeladen worden (Veripart Thuislader Mini USB; niet meegeleverd). Opladen mag naar mijn idee dan nooit een probleem meer zijn. Genoeg mogelijkheden in ieder geval. En ik ben tijdens rondreizen op plaatsen geweest waar in de verste omtrek geen winkel te bekennen was ....
Blijven de loggers werken tijdens het opladen?
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:46:
Hee, dat is wel een handig ding.

heb zelf voor mijn phone en ander oplaadbare apparaten deze:
http://www.consumer.phili...oplossingen/25942/cat/nl/
waar ook een kleine accu in zit (maar ging me meer dat ik nu een helebel adapters thuis kan laten)
Zoiets was ik ook aan het overwegen (dan betaal ik liever wat minder en bestel ik iets van dealextreme) maar dan kom je eigenlijk weer op hetzelfde probleem "waar haal ik juice". Dan is zo'n AAA-emergency lader handiger

• Hopjesvla79
EdwinW schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:56:
[...]

En ik ben tijdens rondreizen op plaatsen geweest waar in de verste omtrek geen winkel te bekennen was ....
Daarom moet je batterijen van te voren inslaan..

Maar 40 uur is idd wel impressive, dit in combinatie met een noodladertje is een mooie combi dan!

Keus genoeg ieg.

• EdwinW
kmf schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:38:

Blijven de loggers werken tijdens het opladen?
Zoals aangegeven is dat bij de Qstarz wel het geval maar weet niet of dat bij andere ook van toepassing is (was in eerste geval een twijfelgeval bij mij of deze bleef loggen, maar naderhand bleek dat alles toch gelogd te zijn). In de auto lag de logger bovenop het dashboard (in een verlaagd gedeelte) of fototas en slechts één keer tijdens de vakantie de logger op moeten laden in de sigarettenaansteker tijdens een autorit.

Je moet overigens ook rekening houden met het aantal waypoints dat de logger kan opslaan voordat je de data overzet naar je laptop/netbook. Als je geen notebook/netbook meeneemt op vakantie, is dat iets om over na te denken. Neem je die wel mee,heb je het voordeel dat de accu (indien aanwezig) van de logger ook meteen kan worden opgeladen.

[Voor 4% gewijzigd door EdwinW op 27-10-2009 17:04]

• kmf
  • Niet online
Ik heb net de GPS-traces van m'n afgelopen vakantie upgeload naar http://www.openstreetmap.org/
Toch wel bijzonder, dat ik een stukje "missende" weg compleet heb gemaakt :)

• ikmattie
  • Laatst online: 19:25
Afgelopen vakantie GPS gelogd met mijn HTC hero telefoon (Android) met MyTracks.
Dat werkt toch wel fijn hoor, scheelt weer een apparaat(je) meenemen (telefoon neem je immers toch wel mee) en batterijen opladen e.d. tussendoor. (de accu van de telefoon gaat natuurlijk wel wat korter mee)
MyTracks maakt er vervolgens GPX bestanden van, met geosetter vervolgens mijn foto's getagged, werkte perfect!
Wel helaas weer een apparaat werkloos in de kast...

Mijn Flickr; Sony A7iii

• wankel
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:26
Van de zomer heb ik m'n Openmoko gebruikt voor 't tracken, in combinatie met een "solar charger" van de Action: een standaard telefoonbatterij met zonnecellen op z'n rug, met in- en uitgang voor verwisselbare stekkertjes om 'm op USB of allerlei telefoontjes aan te sluiten.

Eenmaal opgeladen aan de USB-poort, ging de extra batterij al een tijdje mee, en de zonnecellen zorgden ervoor dat het ontladen wat langzamer ging. Het apparaatje kostte minder dan 'n tientje, 8 euro als ik me goed herinner.

Voor 't alignen weet ik niet meer uit het hoofd wat ik gebruikt heb, maar het progje had niet meer dan basismogelijkheden: tijdsverschil tussen tracker en camera, mate van interpolatie en dat was het wel ongeveer. In ieder geval geen nef-raws of opzoeken van landen en steden aan de hand van coordinaten.

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-12 17:57
Je moet overigens ook rekening houden met het aantal waypoints dat de logger kan opslaan voordat je de data overzet naar je laptop/netbook. Als je geen notebook/netbook meeneemt op vakantie, is dat iets om over na te denken. Neem je die wel mee,heb je het voordeel dat de accu (indien aanwezig) van de logger ook meteen kan worden opgeladen.
Alhoewel veel loggers ook de mogelijkheid hebben om ze via bluetooth als GPS muis te gebruiken, is er een ander functie waarvan ik slecht kan vinden of die ondersteund wordt.

Ik heb altijd m'n telefoon bij, met 4GB geheugenkaartje. In zo'n logger zit vaak maar een paar MB aan geheugen. Ergo, ik wil - via bluetooth - gewoon de data van logger naar telefoon overzetten / copieren. Nooit meer problemen met te weinig geheugenruimte!

Kent iemand loggers die dit ondersteunen?

• ikmattie
  • Laatst online: 19:25
BartS12 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:56:
[...]

Alhoewel veel loggers ook de mogelijkheid hebben om ze via bluetooth als GPS muis te gebruiken, is er een ander functie waarvan ik slecht kan vinden of die ondersteund wordt.

Ik heb altijd m'n telefoon bij, met 4GB geheugenkaartje. In zo'n logger zit vaak maar een paar MB aan geheugen. Ergo, ik wil - via bluetooth - gewoon de data van logger naar telefoon overzetten / copieren. Nooit meer problemen met te weinig geheugenruimte!

Kent iemand loggers die dit ondersteunen?
Je telefoon als logger gebruiken is geen optie?

Mijn Flickr; Sony A7iii

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-12 17:57
Mjah, op zich wel. Het werkt redelijk, ware het niet dat:
- De GPS ontvangst een beetje brak is (HTC Touch Pro)
- De batterij op ~5 uur leeggetrokken wordt
- Het mij nog niet gelukt is om zowel TomTom als een GPS logger programma tegelijkertijd te draaien. De keus tussen correct rijden zonder logging, of netjes opslaan hoe ik precies verkeerd gereden ben, is een beetje suf 8)7

• Fire69
Bijna elke logger met een MTK-chipset kan je leegtrekken met BT747.
Dus niet rechtstreeks tijdens het loggen naar je phone laten schrijven, maar bvb. 's avonds je geheugen van je logger overzetten naar je phone.

• Dimension
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 24-05-2012

Dimension

Tis allemaal gelogen!

Grrr ik heb ruzie met mijn Holux M241.

Heb 6 dagen gelogd op vakantie, regelmatig is de batterij leeg gegaan, en ik heb lang niet altijd het loggen handmatig gestopt.

Nu kan ik met de Holux utility alleen wat waypoints downloaden (24), en een klein stukje route. Verder niets. Er zijn volgens de teller wel heel wat trackpoints opgeslagen, want die geeft aan dat er nog iets meer dan 113000 plaatsen beschikbaar zijn.

Ik heb firmware versie 1.12. Memory usage staat op 90551. De file die ik download met de Holux utility is een 8kb groot, met daarin waypoints uit zowel het begin als het eind van de vakantie.

BT747 connect wel, maar blijft bij het downloaden op 0 bytes staan. Een error krijg ik niet.
Hoe kom ik nou aan mijn trackpoints?

• Fire69
Als ik het zo hoor, vrees ik dat er iets corrupt geraakt is bij het leeg gaan van je batterij... :/

• fabulaus
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 03:38

fabulaus

Apple adept

Ik ben nu een tijdje in het bezit van een Qstarz BT-Q1000P. Prima apparaatje met snelle en nauwkeurige fix, wat mij betreft een echte aanrader, zeker gezien de prijs. Alleen met de Mac was het een beetje omslagtig om het ding leeg te halen en te koppelen aan de gemaakte foto's (ben niet verschrikkelijk handig, vandaar ook een mac). Dus het ding werd een tijd alleen nog maar gebruikt voor de navigatie.
Nu heb ik onlangs de Trial versie van Mytracks voor de Mac gedownload en dit werkt wel heeel erg gebruiksvriendelijk. Makkelijk, snel en de foto's worden direct naar iPhoto ('09) gekopieerd. Dit werkt dus als een zonnetje maar ik mis alleen nog 2 dingen.

Ik zou graag mijn afgelegde route (road trip) volledig weer kunnen geven, bijvoorbeeld in Flickr, Earth of een andere vergelijkbare dienst en dan daarin de plaatsen die ik bezocht heb (met POI's?) weer kunnen geven evenals de foto's die ik onderweg gemaakt heb.
En ik wil de logger ook gebruiken voor joggen en ski'en zodat ik de afgelegde route, de snelheid per waypoint en de gemiddelde snelheid kan achterhalen.

Kan iemand me zo vertellen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen (met Mytracks of andere Mac software)? Ik las dat BT747 ook vernieuwd en verbeterd is, kan het hier ook/wel mee?

Opinie: Een al dan niet op ware feiten gebaseerd subjectief (=persoonlijk) oordeel van een individu.

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Voor mijn vakantie een GPS logger aangeschaft.
Alles na gelezen. Ding heeft perfect gewerkt.
Nu ben ik alleen heel stom geweest. Ik heb op mijn camera per ongeluk toen ik de tijd op mijn camera wilde aanpassen, ook het jaartal aangepast.
De datum/tijd kloppen allemaal wel bij mijn foto's, echter het jaartal dus niet... Dat staat op 2008 ipv 2009.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit (bulk?) kan fixen (voor 2700+ RAW foto's )?

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Orion84
  • Laatst online: 19:31

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Lightroom kan dat in elk geval, maar volgens mij zijn er wel meer tools die dat kunnen. Zoek even op batch exif edit of iets dergelijks :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Derice
  • Niet online

Derice

Wil liever een klein tooltje gebruiken dan weer een heel pakket te installeren.
Stom dat het niet kan met Adobe Bridge CS4. Veld is daar gewoon read-only.
De gratis EXIF tools die ik tot nu toe heb gevonden kunnen alleen maar JPG files aanpassen. En niet mijn .CR2 files.

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Volgens mij kan dat gewoon met Geosetter. Als je de foto's gaat taggen kan je aangeven hoeveel dagen, uren, minuten en seconden je cameratijd afwijkt van de echte tijd.

• maartend
Derice schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 21:31:
Voor mijn vakantie een GPS logger aangeschaft.
Alles na gelezen. Ding heeft perfect gewerkt.
Nu ben ik alleen heel stom geweest. Ik heb op mijn camera per ongeluk toen ik de tijd op mijn camera wilde aanpassen, ook het jaartal aangepast.
De datum/tijd kloppen allemaal wel bij mijn foto's, echter het jaartal dus niet... Dat staat op 2008 ipv 2009.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit (bulk?) kan fixen (voor 2700+ RAW foto's )?
Programma heet EXIF date changer.
gebruik ik ook altijd.

• Derice
  • Niet online

Derice

Geosetter did the trick. :)
Hele optie over 't hoofd gezien.

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:25

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb de thread eens doorgelezen maar kom veel oude posts en hardware tegen. Ik ben op zoek naar een geotagger die gebruikt kan worden bij het hardlopen om de route, snelheid etc te loggen. Voorwaarde is dat het loginterval instelbaar is variërend voor een behoorlijke nauwkeurigheid bij het hardlopen en gewoon lopen tot wat grover werk tijdens vluchten op vakantie etc. Bluetooth is een must als ook een goede (lees < 100 indien mogelijk) prijs. Hierbij een redelijke accuduur (tenminste 48 uur).

Wat vinden jullie op dit moment de aanraders?

Frontpagemoderatie Forum

• Derice
  • Niet online

Derice

Ik heb zelf de Visiontac GPS VGPS-900 (of Columbus).
Uit de USA laten overkomen. Kost 134 dollar.
Heb actief gelogd (redelijk nauwkeurig, zie reizen website in sig voor een test in China).
Zal er binnenkort eens een review over schrijven.
Ben er tevreden over.
48u actief loggen gaat je niet lukken.
Volgens de specs kan deze tot 30 dagen zonder opladen, mits je de interval laag zet (spymode).
Kan ook 2GB aan miniSD in, dus genoeg plek voor logjes.

Maar i.c.m. een A-solar charger kun je dan weer van zonne energie gebruik maken om de unit bij te laden.

• Racetows
  • Niet online
Derice schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:34:
Ik heb zelf de Visiontac GPS VGPS-900 (of Columbus).
Uit de USA laten overkomen. Kost 134 dollar.
Heb actief gelogd (redelijk nauwkeurig, zie reizen website in sig voor een test in China).
Zal er binnenkort eens een review over schrijven.
Ben er tevreden over.
48u actief loggen gaat je niet lukken.
Volgens de specs kan deze tot 30 dagen zonder opladen, mits je de interval laag zet (spymode).
Kan ook 2GB aan miniSD in, dus genoeg plek voor logjes.

Maar i.c.m. een A-solar charger kun je dan weer van zonne energie gebruik maken om de unit bij te laden.
De nauwkeurigheid in vliegtuigen en treinen is erg goed. Ik red dat niet met m'n Garmin 60CSx.

• Derice
  • Niet online

Derice

Dit was allemaal gelogd met de 'standard mode'.
De 'pro mode' logt nog meer informatie, maar eet ook meer batterij.
Zie ook de manual: http://visiontac.com/down...r_Manual_English_V1.0.pdf

En die kaartjes zijn nog omgezet van CSV (daar logt ie in) naar NMEA en vervolgens naar GPX.

[Voor 19% gewijzigd door Derice op 25-11-2009 23:12]

• EdwinW
Bor de Wollef schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:10:Ik ben op zoek naar een geotagger die gebruikt kan worden bij het hardlopen om de route, snelheid etc te loggen.
Garmin heeft een aantal GPS loggers die specifiek zijn ontwikkeld voor hardlopen.

• Chimera666
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-11 07:35
Ik ben voor mijn vakantie ook een beetje aan het rondneuzen in de GPS loggers. Mijn eisen zijn niet zo hoog, ik wil gewoon makkelijk alle routes kunnen vastleggen en mijn foto's kunnen taggen. Het apparaat moet wel in staat zijn of ~3 weken a 10 uur per dag op te kunnen slaan, of heel simpel de data tussentijds over te brengen naar mijn telefoon, of archos, of wat dan ook. Ik wil niet afhangelijk zijn van een PC waar ik eerst weer allerlei software en drivers op moet installeren (meestal geen optie in internet cafe's oid).

Ik zit momenteel naar een aantal apparaten te kijken:

De i-gotU GT-200e: Sirf III chipset, 64mb, kan 262.000 punten opslaan, batterij gaat 30 uur mee als je elke 5 seconden logt, hij is heel lekker klein dus makkelijk meenemen. Nadeel van deze is dat je een PC nodig hebt om de data eraf te krijgen. Maar met een capaciteit van 262.000 moet ik makkelijk 3 weken halen.

De AMOD AGL3080: Sirf III chipset, 128mb storage, kan 1,3 mln punten opslaan, standaard AAA batterijen, en deze kan zonder drivers worden aangesloten en doet zich dan voor als USB drive. Hoewel dat met het enorme geheugen niet eens nodig is bij deze. Het apparaat is echter vreselijk groot en log (de igotU past er ruim 2 keer in).

De QStarz BT-Q1000X: MTK II chipset, 4Mb, kan 200.000 punten opslaan. Batterij gaat 42 uur mee en is ook nog verwisselbaar. Helaas ook niet de kleinste, en grootste nadeel van deze is dat hij bijna 2 keer zo duur is als de anderen. Ik begreep dat er software bestaat waarmee je met een Windows Mobile de data van het apparaat kan halen.

Is die MTK II chipset echt zoveel beter dan de Sirf III? Genoeg om daar 105 euro voor neer te tellen ten opzichte van de 60 euro voor een van die 2 anderen?

Kan iemand mijn uitleggen hoe het zit met de opslag? Waarom kan een i-gotU met 64mb maar 262.000 punten opslaan terwijl een QStarz met 1/16e van dat geheugen er al 200.000 opslaan? En kan hij dat echt wel? Want ik las in een review van iemand dat hij na 3 kwartier loggen per seconde al 8% van het geheugen vol had. 45 * 60 = 2700 punten, 8% van 200.000 is 16.000.

Ik neig nu naar de i-gotU met name omdat deze lekker klein en licht is, niet al te duur, lekker simpel en doet wat ik nodig heb. Maak me alleen zorgen over de opslag. Of dat echt wel voldoende is om 3 weken te loggen (theoretisch, 21 dagen, ~10 uur per dag, logging op 1 x per 5 seconden, zou ik aan ~150.000 punten komen), zeker aangezien dit nu net de enige is waar je een PC met geinstalleerd drivers nodig hebt om de data er af te krijgen...

• Fire69
Chimera666 schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:13:
[...]
Is die MTK II chipset echt zoveel beter dan de Sirf III? Genoeg om daar 105 euro voor neer te tellen ten opzichte van de 60 euro voor een van die 2 anderen?

Kan iemand mijn uitleggen hoe het zit met de opslag? Waarom kan een i-gotU met 64mb maar 262.000 punten opslaan terwijl een QStarz met 1/16e van dat geheugen er al 200.000 opslaan? En kan hij dat echt wel? Want ik las in een review van iemand dat hij na 3 kwartier loggen per seconde al 8% van het geheugen vol had. 45 * 60 = 2700 punten, 8% van 200.000 is 16.000.

Ik neig nu naar de i-gotU met name omdat deze lekker klein en licht is, niet al te duur, lekker simpel en doet wat ik nodig heb. Maak me alleen zorgen over de opslag. Of dat echt wel voldoende is om 3 weken te loggen (theoretisch, 21 dagen, ~10 uur per dag, logging op 1 x per 5 seconden, zou ik aan ~150.000 punten komen), zeker aangezien dit nu net de enige is waar je een PC met geinstalleerd drivers nodig hebt om de data er af te krijgen...
Ik heb een iBlue, die heeft ook de MTK-chipset en die is inderdaad echt heel goed. Heel vaak verwonder ik me eraan als ik ergens binnen zit en toch nog steeds ontvangst heb. :)

Waarom die QStarz met 4MB zoveel kan opslaan? Omdat die binair logt en die andere 2 volgens mij rechtstreeks in gpx, wat een tekst-file is en dus verschrikkelijk veel plaats verspilt. :)
Ik heb ook 4MB en een ganse dag loggen (van ~8u tot ~22u) gebruikt 10% van het geheugen bij loggen elke 5sec.
Het hangt er ook van af wat je laat loggen natuurlijk.
Ik heb gewoon de standaard-dingen + VDOP zodat ik kan filteren op minder goede ontvangst.

Met die 4MB kom je dus wel maar max 10 dagen ver, maar via BT747 kan je via Windows Mobile en Bluetooth de data er af halen onderweg. :)

• Gsus86
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:00
@Chimera666: als je goed zoekt en een beetje geluk hebt, dan kun je via ebay al een gps logger (nieuw) vinden met MTK II chipset voor rond de 30 euro. Ik heb net eentje gehaald voor rond de 28 euro.

• Fire69
Mogen we dan ook weten welke? ;)

• Gsus86
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:00
Het gaat om de iblue 747 a+

• Fire69
Da's een mooie prijs, ik heb voor mijn gewonen iBlue 747 begin van het jaar 60€ betaald.

• Derice
  • Niet online

Derice

Voor wie geinteresseerd is in een revies van de Visiontac VGPS-900, heb over mijn (eerste) ervaringen een review geschreven: productreview: Visiontac VGPS 900 (, Bluetooth 1.0, Bluetooth 1.1, Bluetooth 1.2, Bluetooth 2.0, Mini-usb, USB, USB 1.1, USB review door Derice

• Chimera666
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-11 07:35
Bedankt Arnoud...

Toch ook maar een dedicated apparaatje gekocht zie ik dus... hoewel je met die XPeria van jou in Mexico toch ook een heel end kwam? Ik heb het afgelopen jaar in Indonesie en in Argentinie geprobeerd met mijn Touch HD maar dat was toch bagger... telefoon verliest gewoon te vaak zijn fix als je hem in je zak stopt...

Ik ga toch nog maar eens verder researchen... die Visiontac ziet er goed uit... zit nu te kijken naar de iBlue Tripmate 850, ook niet verkeerd, maar weer zo groot... keuzes, keuzes... het is niet makkelijk :)

• Derice
  • Niet online

Derice

Kees die mee was met de groepsreis naar Mexico in 2008? :D
Virtuele wereld is klein. ;)

• mazlbeer73
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-04-2012
Moge,

ik heb vrijdag een Gisteq DPL700 phototrackr binnen gekregen en nu heb ik nog wat vraagje waarop ik hier hoop antwoord op te krijgen:

We gaan zometeen naar het buitenland op vakantie en stel dat mijn phototrackr vol zit, kan ik dan de log eruit trekken en naar huis mailen? Heeft iemand dat al eens bij de poot gehad?

ik hoor graag!

• Hopjesvla79
mazlbeer73 schreef op maandag 14 december 2009 @ 10:55:
Moge,

ik heb vrijdag een Gisteq DPL700 phototrackr binnen gekregen en nu heb ik nog wat vraagje waarop ik hier hoop antwoord op te krijgen:

We gaan zometeen naar het buitenland op vakantie en stel dat mijn phototrackr vol zit, kan ik dan de log eruit trekken en naar huis mailen? Heeft iemand dat al eens bij de poot gehad?

ik hoor graag!
helaas, dat gaat niet of je moet je laptop bij je hebben met de software erop.
(al staat er ergens (weet niet 123 waar) op het userforum een serviceprogje van gisteq waarmee je het zonder de complete software mee zou kunnen doen, maar ook deze zou je eerst moeten installeren geloof ik)
Het handigste lijkt me dat je even uitrekent hoe lang je op vakantie gaat, hoe lang je de trackr per dag aan heb staan en aan de hand daarvan de loginterval bepaald (maximum capaciteit van Trackr kan je op de site vinden, weet het even niet uit mijn hoofd).

• mazlbeer73
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-04-2012
Tnx

we gaan een week en ik heb wel toegang tot een PC.
Ik ben wel benieuwd in welk formaat ik de logs eruit moet trekken om later samen te
voegen met mijn foto's.

Grtz

• BlaTieBla
  • Laatst online: 21:25

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

mazlbeer73 schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:27:
Tnx

Ik ben wel benieuwd in welk formaat ik de logs eruit moet trekken om later samen te
voegen met mijn foto's.

Grtz
Normaal gesproken is GPX het formaat waar de meeste programma's mee overweg kunnen.
Zelf converteer ik de binaire file uit mijn BT747-alike naar GPX, NMEA, KML, KMZ en HTML. Dan heb ik de meeste formaten voorhanden en hoef ik niet nog een keer bijvoorbeeld GPSBabel te gebruiken voor additionele conversies.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Hopjesvla79
mazlbeer73 schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:27:
Tnx

voegen met mijn foto's.

Grtz
Wel natuurlijk een pc waar je de software op kan draaien.

• Hopjesvla79
BlaTieBla schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:36:
[...]

Normaal gesproken is GPX het formaat waar de meeste programma's mee overweg kunnen.
Zelf converteer ik de binaire file uit mijn BT747-alike naar GPX, NMEA, KML, KMZ en HTML. Dan heb ik de meeste formaten voorhanden en hoef ik niet nog een keer bijvoorbeeld GPSBabel te gebruiken voor additionele conversies.
Wat is eigenlijk het nut hiervan (zal zeker nut hebben , maar is mij nog niet duidelijk)
Ik zelf tag alleen mijn foto's door het formaat van Gisteq (gpx ?) in te lezen in Geosetter en mijn foto's te taggen. wat doe je er nog meer mee dat je die andere formaten nodig heb?
KMZ is toch het formaat om in Google earth te gebruiken? En is dat niet weer een gezipte versie van KML? Anyway, daar kan ik me nog van voorstellen dat het handig is, maar waar gebruik je NMEA voor?

• BlaTieBla
  • Laatst online: 21:25

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Hopjesvla79 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 08:30:
[...]

Wat is eigenlijk het nut hiervan (zal zeker nut hebben , maar is mij nog niet duidelijk)
Ik zelf tag alleen mijn foto's door het formaat van Gisteq (gpx ?) in te lezen in Geosetter en mijn foto's te taggen. wat doe je er nog meer mee dat je die andere formaten nodig heb?
KMZ is toch het formaat om in Google earth te gebruiken? En is dat niet weer een gezipte versie van KML? Anyway, daar kan ik me nog van voorstellen dat het handig is, maar waar gebruik je NMEA voor?
De files nemen geen ruimte in, en zo hoef ik geen GPSBabel te gebruiken om ze tussen formaten te converteren. Daarnaast heb ik wel eens wat vage dingen ondervonden als er via andere wegen tussen formaten geconverteerd werd. En op het moment lijkt de huidige strategie nog geen nadelen te hebben.
Het NMEA formaat is nog een overblijfsel uit de tijd dat ik met non-geotag software aan gang was. Software die (nog) niet met het GPX formaat overweg kon.
Voor het Geotaggen van foto's is GPX in principe voldoende.

[Voor 9% gewijzigd door BlaTieBla op 16-12-2009 12:23]

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Anoniem: 120539

Onlangs voor nog geen €30,- (incl. verzending) hier de BTGP-38KM gekocht.
Het apparaatje werkt prima, en doet precies wat ie moet doen. De ontvangst gevoeligheid en snelheid is prima.
De meegeleverde software kan ook geo-taggen, maar is van matige kwaliteit.

• Robino
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:46
Anoniem: 120539 schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 16:54:
Onlangs voor nog geen €30,- (incl. verzending) hier de BTGP-38KM gekocht.
Het apparaatje werkt prima, en doet precies wat ie moet doen. De ontvangst gevoeligheid en snelheid is prima.
De meegeleverde software kan ook geo-taggen, maar is van matige kwaliteit.
Je hebt hem zelf ook voor geotaggen gebruikt? Zo ja, enig oordeel over de batterijduur? :)

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:50

sapphire

Die-hard pruts0r

soeiwso zou een mini-review niet misstaan, voor 3 tientjes is eht namelijkg een geld :)

Gabriël ITX

• Robino
sapphire schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:49:
soeiwso zou een mini-review niet misstaan, voor 3 tientjes is eht namelijkg een geld :)
Mee eens :Y

• Vincent7
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 22:47

Vincent7

Me = Wii

Aan alle Geotag guru's:

Ik heb een SonyEricsson C901, deze heeft via A-GPS geotag functie. Nu heb ik die aan staan en al heel veel foto's gemaakt. Maar wanneer ik in de EXIF info kijk zie ik geen coordinaten staan. Ook in Picasa wordt gezegd dat er geen info over de plaats bekend is.

Maar als ik "View on Map" functie van mijn telefoon gebruik op de foto, dan laat hij keurig zien waar ik die foto gemaakt had (behoorlijk precies ook). Wat gebeurt hier precies? Want blijkbaar wordt er toch iets van positie opgeslagen in de foto.

Wii FC: 2129-2099-1796-3776

• breinonline
  • Laatst online: 20:35

breinonline

Are you afraid to be known?

Vincent7 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 01:14:
Aan alle Geotag guru's:

Ik heb een SonyEricsson C901, deze heeft via A-GPS geotag functie. Nu heb ik die aan staan en al heel veel foto's gemaakt. Maar wanneer ik in de EXIF info kijk zie ik geen coordinaten staan. Ook in Picasa wordt gezegd dat er geen info over de plaats bekend is.

Maar als ik "View on Map" functie van mijn telefoon gebruik op de foto, dan laat hij keurig zien waar ik die foto gemaakt had (behoorlijk precies ook). Wat gebeurt hier precies? Want blijkbaar wordt er toch iets van positie opgeslagen in de foto.
Misschien houdt de telefoon het bij in een interne database? Post eens een foto met EXIf zodat wij mee kunnen zoeken?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• B___MAN
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:52
Rave17 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:13:
[...]

Zo ja, enig oordeel over de batterijduur? :)
Op de website zelf staat 18,5 uur.
Meestal moet je dat met een korrel zout nemen.

Edit: kun je de data alleen met de software van de tracker afhalen of werkt hij als USB geheugen?

[Voor 16% gewijzigd door B___MAN op 17-01-2010 11:36]

• Vincent7

Vincent7

Me = Wii

breinonline schreef op zondag 17 januari 2010 @ 09:40:
[...]

Misschien houdt de telefoon het bij in een interne database? Post eens een foto met EXIf zodat wij mee kunnen zoeken?
Bij deze!

• Mr_Blobby
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 14:25
Ik kan de locatie wel (grofweg) achterhalen, maar niet omdat er GPS informatie bij de foto wordt opgeslagen, want dat lijkt niet het geval te zijn (dus toch een extern bestand/database).

Grove locatiebepaling:

Alle info in jouw foto: http://regex.info/exif.cg...t%2Fimages%2FDSC00230.JPG
Daarin staat XML info :
  • Cellid: 881
  • Lac: 55
  • Mcc: 204
  • Mnc 4
(mcc: the mobile country code
mnc: the mobile network code
cellid: CellID
lac: location area code)

Als je deze gegevens doorgeef naar opencellid dan krijg je de latitude en longitude terug:En dat weer ingevoerd in google maps brengt ons uiteindelijk naar de locatie:
http://maps.google.nl/map...83,11.195068&ie=UTF8&z=16

Deze methode van locatie-bepaling gebruikt dus geen GPS.
Als je in jouw mobiel naukeuriger de locatie kan zien, dan wordt dat buiten de foto om opgeslagen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Vincent7

Vincent7

Me = Wii

Bedankt voor de info. Kreeg niet overal een goede positie bepaling met die website, vooral wanneer de Cell ID heel groot is (soms groter dan 16.000). Heb nu een tooltje gevonden wat van die info gebruik maakt en dan GPS coordinaten van maakt. Het is inderdaad niet heel nauwakeurig, op de phone lijkt het wel okay, maar toch niet helemaal precies. Tool zit er trouwens nog wel dichterbij dan als ik zelf via de website doe.

In ieder geval bedankt voor je hulp!

• witteveder
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-11 09:59
Ik heb het weekend dit topic doorgeworsteld :-) op zoek naar ideen voor de ideale gps logger... Ik kwam na het lezen van de pagina's op de i-gotu gt-600... Deze wordt hier niet genoemd maar ik vond hem via http://www.i-gotu.nl/

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of ernstige bedenkingen? Of wellicht een betere keus voor de 80 70 eurootjes?

edit:
ach ja, ik heb hem maar besteld... we zien wel... evt kan ik vertellen wat ik ervan vind...

[Voor 13% gewijzigd door witteveder op 26-01-2010 13:19]

• ramonkampinga
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-11 21:06
Ik ben opzoek naar een GPS logger met een kompas functie.
Het liefst eentje die op mijn Sony Alpha A350 past en op mijn flits koppeling geschoven kan worden.

nu heb ik een potentiele optie gevonden: http://www.gps-camera.eu/...ang=de&vmcchk=1&Itemid=61

Echter kost deze een kleine 300 euro en is mij nog niet helemaal duidelijk of dat deze samenwerkt met mijn camera.

Heeft er iemand ervarning met de Solmeta Geotagger Pro of een tagger met de zelfde functionaliteit?

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:50

sapphire

Die-hard pruts0r

witteveder schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:02:

edit:
ach ja, ik heb hem maar besteld... we zien wel... evt kan ik vertellen wat ik ervan vind...
graag :)

Gabriël ITX

• Robino
Heb via eBay eindelijk eens de Holux M-241 voor een leuke prijs kunnen bemachtigen. Ben er tot nu toe erg tevreden over, omdat het geheel beter werkt dan ik had verwacht. Data van de Holux afhalen gaat makkelijk met bijgeleverde software en de route in Google Earth lijkt te kloppen :)

• camelrulez
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 05:21
schurkie! schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:30:
...
Heeft er iemand ervarning met de Solmeta Geotagger Pro of een tagger met de zelfde functionaliteit?
Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat de Getagger Pro metalen connectors heeft aan de onderzijde (flitschoen). Wat de functie daarvan is weet ik echter niet. Ik verwacht dat de camera een impulsje geeft als je een foto maakt, en dan de exacte positie op de tagger wordt opgeslagen. Of dit ook icm jouw Sony werkt weet ik niet. Let er tevens op of de heading in dat geval ook wordt opgeslagen.
Ook is het bij mijn weten niet mogelijk om de GPS data direct te koppelen aan de foto's met een Sony camera.

Voor meer info zou je contact op kunnen nemen met Solmeta(.com). Ze reageren meestal vrij vlot.

[Voor 31% gewijzigd door camelrulez op 05-02-2010 17:06]

• ramonkampinga
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-11 21:06
Bedankt voor je toelichting camelrulez,

Ik heb per email contact opgenomen met Solmeta en het is nu afwachten of ik reactie krijg.

• GoVegan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 25-11 19:42
vraagje over mijn iblue 747.

ik heb nu ingesteld:
Log every 5 seconds.
Log every 10 seconds

maar kennelijk logt hij dan gewoon om 5 seconden.
mijn idee was beetje meer dat hij om de 5 seconden zou kijken of hij 10 meter verder was dan het vorige punt. en als dat zo in dan logt hij een nieuw punt.

hoe kan ik dat instellen?

• Racetows
  • Niet online
GoVegan schreef op zondag 14 februari 2010 @ 20:31:
vraagje over mijn iblue 747.

ik heb nu ingesteld:
Log every 5 seconds.
Log every 10 seconds

maar kennelijk logt hij dan gewoon om 5 seconden.
mijn idee was beetje meer dat hij om de 5 seconden zou kijken of hij 10 meter verder was dan het vorige punt. en als dat zo in dan logt hij een nieuw punt.

hoe kan ik dat instellen?
Ik ken dit specifieke apparaat niet, maar kun je niet instellen dat je elke x meter logt? Ik weet van mijn Garmin dat je daar kunt loggen op x seconden of op x meter. Bij de laatste modus wordt er niet gelogd als je stilstaat (afgezien van afwijkingen/onnauwkeurigheid in het gps-signaal).

• GoVegan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 25-11 19:42
klopt net de 5 seconds uitgezet en nu doet hij het om de 10 seconde.

nu op 10 meter ingesteld en via bt747 ingesteld dat hij om de 5 seconde kijkt,

eens kijken wat dat opleverd.

• witteveder
witteveder schreef op maandag 25 januari 2010 @ 16:02:
Ik heb het weekend dit topic doorgeworsteld :-) op zoek naar ideen voor de ideale gps logger... Ik kwam na het lezen van de pagina's op de i-gotu gt-600... Deze wordt hier niet genoemd maar ik vond hem via http://www.i-gotu.nl/

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of ernstige bedenkingen? Of wellicht een betere keus voor de 80 70 eurootjes?

edit:
Bij deze dan een mini review...

Ik heb de i-gotu gt-600 meegenomen op de wintersport, na een aantal kleine test runs op de fiets en in de auto, een weekje mee geskied en dit viel me op.

Positief:
+ Geheugen is niet snel vol te krijgen
+ Klein en fijn
+ Doet wat ie moet doen (GPS logging, motion detection etc.)
+ Zonder vergelijk met andere apparaten lijkt hij me vrij nauwkeurig de route weer te geven.

Negatief:
- Het is heel makkelijk die grote witte knop in je jaszak per ongeluk in te drukken zodat ie uitgaat. Dat is mij heel vaak overkomen (skischoenen vastmaken, is dat ding weer uit gegaan, dat niveau zeg maar). En gaat ie niet uit, dan heb ik in ieder geval een POI toegevoegd. Ik vind de aan-uit knop een heel erg groot nadeel. 's Ochtends in je jaszak doen en 's avonds weer uit doen werkt dus niet, je checkt de hele tijd dat ding (boven aan een piste dan).
- Apparaat gebruikt een seriele interface met computer om data uit te lezen. Waarom niet gewoon USB?
- Meegeleverde software is niet echt lekker, langzaam in gebruik, beetje star.
- Niet echt een snelle ontvangst bij koude start en ook niet altijd ontvangst binnenshuis

• Robino
witteveder schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:58:
[...]

Bij deze dan een mini review...

Ik heb de i-gotu gt-600 meegenomen op de wintersport, na een aantal kleine test runs op de fiets en in de auto, een weekje mee geskied en dit viel me op.

Positief:
+ Geheugen is niet snel vol te krijgen
+ Klein en fijn
+ Doet wat ie moet doen (GPS logging, motion detection etc.)
+ Zonder vergelijk met andere apparaten lijkt hij me vrij nauwkeurig de route weer te geven.

Negatief:
- Het is heel makkelijk die grote witte knop in je jaszak per ongeluk in te drukken zodat ie uitgaat. Dat is mij heel vaak overkomen (skischoenen vastmaken, is dat ding weer uit gegaan, dat niveau zeg maar). En gaat ie niet uit, dan heb ik in ieder geval een POI toegevoegd. Ik vind de aan-uit knop een heel erg groot nadeel. 's Ochtends in je jaszak doen en 's avonds weer uit doen werkt dus niet, je checkt de hele tijd dat ding (boven aan een piste dan).
- Apparaat gebruikt een seriele interface met computer om data uit te lezen. Waarom niet gewoon USB?
- Meegeleverde software is niet echt lekker, langzaam in gebruik, beetje star.
- Niet echt een snelle ontvangst bij koude start en ook niet altijd ontvangst binnenshuis
Hij heeft toch wel gewoon een USB-aansluiting? (en USB staat voor Universal Serial Bus he ;))

• witteveder
Rave17 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 09:34:
[...]

Hij heeft toch wel gewoon een USB-aansluiting? (en USB staat voor Universal Serial Bus he ;))
Ja zeker hij heeft USB aansluiting, maar het is een comX poort --> USB aansluiting (of hoe dat heet). Je moet dus drivers installeren en een vrije com poort hebben. Bij ging dat in het begin fout, niet alle com poorten deden het, dus moest ik er handmatig eentje uit kiezen. Sterker nog, je moet dat ding elke keer op dezelfde USB poort aansluiten (die info vond ik ergens op het net).

Het zou gewoon handiger zijn als het plug en play was zoals bij een USB memory stick.

• Racetows
  • Niet online
Rave17 schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 09:34:
[...]

U weet hopelijk toch wel het verschil tussen serial port en Universal Serial Bus (USB)? Of ben ik inmiddels al zo oud dat er mensen zijn die nog nooit zo'n poort hebben gezien? Sommige USB apparatuur simuleert zo'n ouderwetse seriele poort. Dat is niet de mooiste oplossing, omdat je dan gedoe krijgt met com-poorten. Handiger zou zijn als het via USB werkt als mass storage device ofzo.

Edit: vergeten op verstuur te klikken 8)7, maar wat witteveder hierboven dus zegt.

[Voor 5% gewijzigd door Racetows op 25-02-2010 12:19]

• Robino
Racetows schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 12:18:
[...]

U weet hopelijk toch wel het verschil tussen serial port en Universal Serial Bus (USB)? Of ben ik inmiddels al zo oud dat er mensen zijn die nog nooit zo'n poort hebben gezien? Sommige USB apparatuur simuleert zo'n ouderwetse seriele poort. Dat is niet de mooiste oplossing, omdat je dan gedoe krijgt met com-poorten. Handiger zou zijn als het via USB werkt als mass storage device ofzo.

Edit: vergeten op verstuur te klikken 8)7, maar wat witteveder hierboven dus zegt.
En juist daarom dacht ik: misschien heeft witteveder in Apparaatbeheer het woordje "serieel" zien staan en dacht hij dat het geen USB is, maar serieel ;) En USB is toch ook al in 1996 geïntroduceerd, dus die valt ook niet helemaal meer onder de moderne aansluitingen.

[Voor 8% gewijzigd door Robino op 25-02-2010 13:14]

• kmf
  • Niet online
hoe gedragen jullie gps-logger zich als ze geen fix meer krijgen (je loopt een gebouw binnen).
Gaan ze dan helemaal uit, en moet je ze nadat je weer buiten bent, weer aanzetten (en weer een fix krijgen)

Of blijven ze op standby en bij de eerste de beste signaal springen ze weer aan?

• Fire69
Ze gaan helemaal niet uit. Ze blijven gewoon constant proberen een fix te krijgen.

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 15:41
Mijn Garmin Oregon 300 stopt na ongeveer 1 minuut met het actief zoeken naar een signaal. Als ik weer buiten ben dan wordt binnen 5 seconden weer het signaal opgepikt en gaan we weer vrolijk verder.

• Fire69
Als hij stopt met zoeken, hoe kan hij dan na 5 sec weer weten dat er signaal is? :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Gebruik tot volle tevredenheid al bijna 2,5 jaar een Geopic II (customidea.com) op mijn Nikon DSLR.
Je merkt wel dat de accuduur afneemt zolang de GPS unit actief is, maar ruim voldoende voor een hele dag onderweg zijn.

Zoals bij deze panorama foto die embedded GPS EXIF data bevat.
Een grotere versie van deze foto:
http://img29.imageshack.us/img29/2733/panoramall.jpg

Mijn originele RAW files bevatten (o.a.) de GPS data en zelfs na het stitchen door PTGui behoudt het eindresultaat GPS EXIF data; die hoef ik niet handmatig toe te voegen. 8)
PTGui 'middelt' zelfs GPS data van individuele opnames in de resulterende panorama stitch.

Mooie Plaatjes   

• kmf
  • Niet online
Even echt testen dan.

Ik heb namelijk deze gekocht voor 40 dollar.
Ik moet er wel even mee leren omgaan... En volgens mij gaat ie uit als ie geen signaal krijgt.

Edit: net 2x getest. Het bleek toch goed te werken. Eerst had ik gewacht tot ie een fix kreeg, toen in een blik gestopt. Na een tijd er uit gehaald en de tracker was in slaapstand. Na een tijdje heeft ie weer een fix :)

[Voor 32% gewijzigd door kmf op 02-03-2010 10:17]

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 15:41
Fire69 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 08:24:
Als hij stopt met zoeken, hoe kan hij dan na 5 sec weer weten dat er signaal is? :)
Hij stopt met het actief zoeken naar een signaal (dit is een continu process) maar kijkt wel elke zoveel seconden (ik geloof 10 of zo) of hij toch een signaal kan vinden. Vandaar dat je na zo'n 5 seconden buiten toch weer een juiste fix hebt.

• kmf
  • Niet online
Na een aantal dagen met mijn 40-dollar gps-logger/muisben ik er vrij tevreden mee. En dat voor 28 euro.

GPS-signaal is vrij nauwkeurig. Het kon binnen een gebouw met aluminium daken mijn positie nog tracken (dus je zag wanneer ik naar de kantine ging om te eten, naar de wc, etc. Wel geinig om dat terug te zien in everytrail.

De bijgeleverde software is waardeloos (bestaat uit een uitlees/configprogramma, en een Bluetooth driver suite), zoals in de comments ook terug te vinden is. ALs je de BT-software installeert, dan zal dat ding nooit werken. Sluit je het via de standaard bluetooth-stack van windows 7 aan, dan werkt het perfect. Snel en simpel.
Gelukkig kan je met GeoVisu ook de data uitlezen (en wissen), maar je hebt wel de originele software nodig om de settings door te geven.

Enige nadeel wat ik ondervind is dat je niet echt kan zien hoeveel stroom er nog over is. En het is vrij groot (een zippo-aanstekerformaat) en het heeft geen ringetje zodat het als een sleutelhanger kan dienen.

En ik weet ook niet hoe lang ie op standby (dus geen GPSfix) blijft totdat ie echt uitgaat. Ik heb 'm als test max 2 uurtjes in een aluminium blik gegooid, zodat ie helemaal geen signaal meer kreeg. Na een tijdje ging de ledjes uit om aan te geven dat ie in standby zit. En zodra ie weer fix had, ging het groene GPS-lichtje weer branden.

Ik zie dat deal extreme nu meer GPS-loggers heeft, zoals een holux.
En dat voor maar 53 dollar, zo'n 37euro.. Supergoedkoop natuurlijk, vergeleken met hoeveel een GPS-logger in NL kost (goedkoopste dat ik kon vinden was 69 euro)

:X :X Deze kost in NL 91 euro! 8)7 8)7 8)7 :X
http://www.centralpoint.n...er-m-1200e-art-81209-00n/

[Voor 12% gewijzigd door kmf op 08-03-2010 23:20]

• Robino
kmf schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:08:
Na een aantal dagen met mijn 40-dollar gps-logger/muisben ik er vrij tevreden mee. En dat voor 28 euro.
[afbeelding]

GPS-signaal is vrij nauwkeurig. Het kon binnen een gebouw met aluminium daken mijn positie nog tracken (dus je zag wanneer ik naar de kantine ging om te eten, naar de wc, etc. Wel geinig om dat terug te zien in everytrail.

De bijgeleverde software is waardeloos (bestaat uit een uitlees/configprogramma, en een Bluetooth driver suite), zoals in de comments ook terug te vinden is. ALs je de BT-software installeert, dan zal dat ding nooit werken. Sluit je het via de standaard bluetooth-stack van windows 7 aan, dan werkt het perfect. Snel en simpel.
Gelukkig kan je met GeoVisu ook de data uitlezen (en wissen), maar je hebt wel de originele software nodig om de settings door te geven.

Enige nadeel wat ik ondervind is dat je niet echt kan zien hoeveel stroom er nog over is. En het is vrij groot (een zippo-aanstekerformaat) en het heeft geen ringetje zodat het als een sleutelhanger kan dienen.

En ik weet ook niet hoe lang ie op standby (dus geen GPSfix) blijft totdat ie echt uitgaat. Ik heb 'm als test max 2 uurtjes in een aluminium blik gegooid, zodat ie helemaal geen signaal meer kreeg. Na een tijdje ging de ledjes uit om aan te geven dat ie in standby zit. En zodra ie weer fix had, ging het groene GPS-lichtje weer branden.

En dat voor maar 53 dollar, zo'n 37euro.. Supergoedkoop natuurlijk, vergeleken met hoeveel een GPS-logger in NL kost (goedkoopste dat ik kon vinden was 69 euro)

[afbeelding]

Die Holux heeft precies wat jij mist: een ring om hem aan je tas te kunnen hangen en een batterij-indicator. Best leuk om uit te proberen dus, als ik niet al een Holux M-241 had (welke op DX trouwens echt te duur is) :)

• Blinky
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 20:01

[afbeelding]

Na een tijdje spitten in dit topic heb ik gisteren bovenstaande Holux M-1200E via DX besteld.
Zodra ik hem binnen heb zal ik mijn eerste ervaringen wel even laten weten.

• Hopjesvla79
Heeft er iemand al ervaring met de Phototrackr Mini (DPL900) en vooral hoe deze presteert tov de Phototrackr lite (DPL700)?

Verder, iemand ervaring met het opladen van accu's via USB dmv batterijen?

• kmf
  • Niet online

[afbeelding]

Vandaag heb ik deze GPS-logger ook ontvangen. Ja, ik had het toch maar besteld, al had ik die andere ook (als iemand interesse heeft in die andere GPS-logger, je weet me te vinden ;) )

Maar goed, ik heb de holux ook gekocht omdat deze toch een betere ondersteuning heeft (bekend merk, goed software, en ook alternatieve software)

Eerste indruk: goh, toch wel dikker dan verwacht. Is wel smaller, maar dus dikker dan mijn andere GPS-logger. Ik had een USB-stickformaat verwacht, maar tis nu wel zo'n 3-4 USBsticks op elkaar. Dus echt als sleutelhanger gebruiken is er niet bij.
Tweede indruk: joh. Software werkt zonder problemen! En ziet er best fancy uit.

Nu is ie aan het opladen. Meer ervaringen komen later.

• kmf
  • Niet online
Vandaag heb ik eens beide GPS-loggers uitgetest.

Aan de ene kant hebben we de goedkope, lompe GPS-logger met Skytraq-chipset

Aan de andere kant hebben we de dure, maar compacte Holux GPS logger met MTK-chipset

Beiden zijn op dezelfde tijdstip aangezet, voordat ik de auto instapte. Om te kijken hoe snel de fix is.
Tevens heb ik vandaag rondgehangen in een winkelcentrum met redelijk hoge, dichtbij elkaar gebouwde gebouwen. Ik ben ook gewoon in winkels rondgelopen. Dit om te kijken hoe goed de loggers zich gedragen met bounced signals.

Opvallend is dat ze beiden op exact dezelfde moment een fix hebben kunnen vinden. Deze is ongeveer 2km verderop. Zo'n 5 minuten rijden incl verkeerslicht.

En de details? Naja. De resultaten spreken voor zich.

De holux:

De skytraq

De skytraq is dus tot mijn verbazing nauwkeuriger dan de holux. Niet alleen heeft het minder last van bounces, ook op de langere open route was de skytraq de duidelijke winnaar. De holux wijkt nmaelijk nogal af van de weg.

De holux daarentegen wint weer met een goede software ondersteuning. Simpelweg de holux met een USB-minikabel aansluiten, en ez-tour openen is genoeg om de data uit te lezen. De ez-toursoftware is ook nog eens in staat om "tracks" te onderscheiden (als bv meer dan 60 minuten tussen twee logpunten zitten, wordt deze als aparte tracks gezien)

Mijn skytraq kan ik nog steeds enkel op een windows 7 machine uitlezen en configureren. Het log wordt ook als een groot bestand binnengehaald. Oftewel, alle tracks bij elkaar.

Mijn conclusie: ik neem beide loggers mee op vakantie. Mooi als backup. Skytraq voor de nauwkeurigheid, holux voor het gemak.

• steenz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 21:21
Ik heb sinds kort een iBlue 747A+. Ik heb nog geen echte ervaringen te melden omdat ik hem pas net aan het gebruiken ben, maar ik ben al wel een probleem tegengekomen bij het verwerken van de data.

Het geotaggen van foto's gaat prima; ik heb gemerkt dat bijvoorbeeld GeoSetter daar goed voor te gebruiken is.

Ik vind het ook leuk om een plaatje te kunnen maken van de route met een kaart als achtergrond (bijvoorbeeld in Google Earth). Dat lukt op zich ook wel, maar waar ik nu mee zit is het opsplitsen van de tracks. Ik heb namelijk pas een flink stuk door Parijs gelopen, waartussen ik steeds stukken met de metro gereisd heb. De logger raakt (uiteraard) z'n signaal kwijt in de metro, maar ik heb hem wel aan laten staan (vooral gemakzucht). Dit resulteert in nogal debiel uitziende tracks. Nou kan ik zo zien op welk tijdstip ik aan de ene kant de metro in ben gelopen en op welk tijdstip ik er weer uit ben gekomen, dus ik had verwacht dat het dan heel makkelijk zou zijn om de track in stukken te knippen op basis van die informatie. Gewoon handmatig dus, omdat ik dit opknippen niet per se overal wil doen.

Ik kan alleen nergens software vinden waarin ik dit kan! Ik vond ergens in dit topic een link naar GPX Editor, maar dat programma functioneert hier niet om de een of andere reden (blijft foutmeldingen geven en hangen). Weet iemand anders nog een freeware tooltje waarmee je dit kunt bereiken? Het is wat mij betreft genoeg als je een begindatum en -tijd en een einddatum en -tijd kunt opgeven en dat daar dan een track en/of een apart gpx/kml bestand van gemaakt wordt. Het lijkt me zo simpel dat het er wel moet zijn, maar ik kan het niet vinden! :')
Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee