Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 17:38:
@EgMaf: zonder in te willen inhaken op jullie "flamewar" (los van wie hem begonnen is) denk ik wel dat Henk tussen zijn op de persoon gespeelde opmerkingen door een aantal hele goede argumenten aanhaalt. Ik vind het jammer dat je geen inhoudelijke toelichting geeft op je gebruik ervan, maar eerder theoretisch mogelijke problemen aanhaalt (voorbeeld is online backup waarbij je in het midden laat of je die gebruikt).
Hallo Mig,
Dit is een publiek forum, en mijn privacy is me wel wat waard. Bovendien lijkt het me juist handig om het op een forum zo algemeen mogelijk te houden, zodat het ook interessant blijft voor anderen bij wie de situatie net iets anders is.
Ten slotte is mijn privacy mij ook wat waard, vandaar dat ik hier anoniem post en liefst zo min mogelijk op specifieke details in wil gaan.
Wel nog even voor de duidelijkheid:
Ik heb geen problemen met de kwaliteit van de afdrukken, omdat ik de laatste bewerking altijd nog in Capture doe (of controleer).
Het relevante deel van mijn workflow is als volgt:
- Foto's schieten in NEF+JPEG formaat (better safe than sorry).
- Tussentijdse opslag van foto's op een image tank (Nexto)
- Kopieren van de foto's van de image-tank naar een server-share & naar een locale disk op mijn PC
- Foto's vanaf de lokale disk importeren (copy) naar my foto-catalogus (aparte folder op dezelfde disk)
- Foto's in de catalogus sorteren (in de juiste subfolders plaatsen, op datum) en taggen (locatie, onderwerp, etc)
- Alle wijzigingen aan tags en EXIF etc. wegschrijven naar de foto-bestanden in de gesorteerde folders (dus niet naar sidecar .xlm bestanden)
- Indien nodig, foto's bewerken met Capture NX2
- Selectie maken en exporteren naar een aparte map binnen de gesorteerde folders. De export is dan de 1e schifting voor afdrukken of publicatie.
- Dagelijks synct de lokale gesorteerde foto-folder met een folder op de server
- Doorlopend worden zowel de originele folder, als de gesorteerde folder (beide op de server) gebackupt naar de online storage.
Ik heb dus 3 datasets:
- Origineel (zonder enige bewerking):
Op de Image Tank, de locale PC, de server & online
- Gesorteerde foto's (in mappen op datum, en in embedded exif met locatie, onderwerp etc.):
Op de lokale PC, de server & online
- Geëxporteerde foto's:
Een submap binnen de gesorteerde foto's hoofdmap, dus ook op de lokale PC, de server en online.
De originele en de gesorteerde foto's zijn altijd .NEF, waarbij embedded in de gesorteerde .NEF foto's ook versies opgeslagen worden (om bewerkingen terug te kunnen draaien).
De geëxporteerde foto's kunnen verschillende bestandsformaten hebben, afhankelijk van het doel van de foto. Bijvoorbeeld .jpg, .tiff of .psd
Voor het bewerken gebruik ik dus Capture NX2, en dat wil ik graag zo houden.
Voor sorteren en taggen gebruik ik nu Expression Media 2, maar zou ik graag over willen naar Lightroom (betere user interface en stabieler), maar dan moet ik waarschijnlijk dus over naar het .TIFF formaat omdat de ondersteuning van .NEF in LightRoom onvoldoende lijkt te zijn.
Ik wil niet over naar het .TIFF formaat, omdat
• Grotere bestanden
• Verlies van mijn embedded previous versions (zoals bij .NEF wel is)
• EXIF data en tags in een sidecar file ipv in het hoofdbestand.
.DNG zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dat kan door Capturen NX niet gelezen worden, en is daarom geen optie.
De vraag was dus: Hoe kan ik Lightroom gaan gebruiken (voor sorteren en taggen), als ik aan .NEF vast wil houden?
Ik zal even inhaken op een paar van deze punten, zodat het advies dat we je kunnen geven beter op maat is.
-Wat voor monitor gebruik je?
-Hoe druk je af? Welke service gebruik je en hoe lever je het materiaal aan?
-Hoeveel ruimte heb je beschikbaar op je pc en maak je gebruik van online backup?
• Het dagelijkse scherm is een standaard Samsung TFT scherm, dat prima voldoet voor mijn gebruik.
• Het probleem zit hem niet in de afdruk-kwaliteit, maar in functionele beperkingen door de combinatie .NEF en LightRoom. Hier geef ik dus liever geen antwoord op.
• Ik heb ruim voldoende diskruimte, zowel op mijn desktop als op de server en op de online backup. Bandbreedte naar de online backup is helaas wel beperkt (vooral qua doorvoersnelheid)
ACR heeft standaard een verscherpingsalgoritme die verscherping toevoegt aan een geopende RAW file. Heeft Capture dit ook en zo ja op welke waarde staat dit?
In het voorbeeld heb ik Capture het bestand laten weergeven zoals het door de camera geschoten is (Version: Original). Dat is dus zonder enige bewerking van Capture.
In welk kleurprofiel schiet je en in welk kleurprofiel bewerk je?
De foto is destijds geschoten in sRGB, en Capture hodt dat profiel aan tenzij het aangepast wordt (wat ik niet gedaan heb bij deze foto)
Heb je wel eens gewerkt met tiff files van RAW bestanden (je schrijft namelijk dat het "waarschijnlijk ook langzamer" gaat)?
Ja, maar dat was jaren geleden en (dus) met langzamere machines. De "waarschijnlijk"geeft dan ook aan dat het een verwachting van me is. Het laden of (over het netwerk) inlezen van een catalog met 10.000+ foto's zal er waarschijnlijk niet sneller op worden als elk bestand gemiddeld 5x zo groot wordt..
De punten waarop ik het met Henk eens ben is dat je workflow een grotere invloed heeft op het uiteindelijke resultaat dan een afwijking op je monitor tussen twee bestanden.
Geen discussie, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar het geschetste probleem hier ging niet over het resultaat, maar over teleurstellende weergave op het scherm.
Daarnaast kun je bestanden tijdelijk omzetten naar Tiff waardoor ruimtegebrek minder een issue is en die hoef je niet online te backuppen natuurlijk.
Bij mijn weten (maar correct me if I'm wrong) verlies ik de oudere versies als ik van .tiff naar .nef ga (en/of vice versa).
Bovendien vind ik het nogal omslachtig om voor elke (automatische) backup naar de online storage, eerst alle foto's terug te moeten converteren.
Daarnaast denk ik zelf dat eea nog best geoptimaliseerd kan worden door de standaard instellingen van de converters te tweaken!
Ook mee eens, al is die optimalisatie in NX blijkbaar niet nodig.