+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
@ wijnands: wie zegt dat dat programma precies het juiste aantal aangeeft. Wie zegt dat de waarde fabriek af 0 is, wie weet waarom het aantal kliks 164 is? Stel je voor dat ze de camera 1 keer uit de doos hebben gehaald om voor iemand te testen of zijn objectief het echt doet op de camera, is het dan direct een gebruikt model? Stel je voor dat iemand de camera heeft geretourneerd omdat hij/ zij ontevreden is over de camera en de camera heel kort binnen heeft getest, maakt dat de camera dan gebruikt?
Tot slot nog een leuke overweging. Stel je voor dat jouw MM vestiging vandaag is gesloten en je gaat morgen naar de MM. Dan nemen ze je camera terug voor het bedrag van tijdens de actie en mag je een nieuwe afrekenen voor de nieuwe prijs
Nogmaals, als er niks mis is met de camera en je hebt geen andere indicatie dat er iets mis is met de camera anders dan het schokkende aantal van 164 foto's dan zou ik ervoor de deur niet eens uitgaan (heb je sowieso al eens naar buiten gekeken vandaag
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2009 10:39 ]
Ik had vorige week een bruidsreportage en tijdens het avondfeest heb ik ook leuke filmpjes tussendoor gemaakt.
Het mooie is, zet hem op iso 6400 met een Tokina 11-16 2.8 en je filmt leuke stukjes op de dansvloer.
De klanten verwachten het niet als ze ook nog eens leuke filmpjes krijgen, welliswaar geen topkwaliteit maar gewoon leuk om nog eens terug te kijken.
De D90 voegt voor mij veel toe tov de D80. Ook fotografish is hij echt beter en vooral sneller. De menu's zijn ook veel sneller te bedienen, dan heb ik het nog niet eens over het mooie scherm.
Hallo met Tim
Verwijderd
Nee hoor, aangezien deze camera de mogelijkheden biedt waarnaar je op zoek bent. Kun je niet even op marktplaats op zoek naar een 18-55 VR?Pkunk schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:56:
Ik zit er over te denken om mijn D40 te upgraden naar een D90. Om een hoop kleine dingetjes, maar voornamelijk omdat ik bracketing mis en video's maken me erg leuk lijkt. Het enige is dat ik nog niet genoeg pliepos heb om een nieuwe lens erbij te kopen. Ik wil graag nog de 18-200 VR, maar vorlopig moet ik het doen met m'n 18-55 en 55-200 (zonder VR). Is het zonde om dan voor de D90 te gaan?
Als dat programma de exif uitleest dan klopt dat. Alle nikons die ik gezien hebben komen nieuw uit de doos met een teller die op nul staat.Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 10:34:
Heb je naast het uitlezen met een programma enige reden om niet blij te zijn met deze camera? Zo ja, omruilen. Zo nee, geen aandacht aan besteden en lekker gaan fotograferen.
@ wijnands: wie zegt dat dat programma precies het juiste aantal aangeeft. Wie zegt dat de waarde fabriek af 0 is, wie weet waarom het aantal kliks 164 is? Stel je voor dat ze de camera 1 keer uit de doos hebben gehaald om voor iemand te testen of zijn objectief het echt doet op de camera, is het dan direct een gebruikt model? Stel je voor dat iemand de camera heeft geretourneerd omdat hij/ zij ontevreden is over de camera en de camera heel kort binnen heeft getest, maakt dat de camera dan gebruikt?
164 sluiter bewegingen vind ik gebruikt. Dat is ook dusdanig veel dat het wat mij betreft geen even testen meer is.
Nou zou ik de camera er ook niet op omruilen als 'ie lekker werkt maar ik vind dit wel verneukeratief.
Verwijderd
De bracketing is erg handig als je interesse hebt in hdr fotografie, dit kan met de d90 probleemloos zonder statief. Met een d40 heb je een statief nodig en zit je met het probleem dat je onderwerp in de minuut dat je bezig bent om 3 foto's te krijgen, nogal veranderd. De d90 maakt een 3 bracket van -1,7, 0, +1.7 in minder dan een seconde. M.i. is bracketing must, tenminste als je interesse hebt in HDR.gelukkie schreef op zondag 14 juni 2009 @ 11:00:
Mijn ervaring is dat bracketing niets toevoegt. Je kan het nu op de d40 ook gewoon via de m stand doen of via de +/- stand. De andere bracketingstanden zijn overigens ook gewoon handmatig op de d40 toepasbaar. Enige wat ik aanraad is een draad(loze) ontspanner.
@jvdgeest : De shutterrelease count uit de exif hoort bij een nieuwe d90 bij de 1e foto op 1 te staan (mits je niet gespeeld hebt met liveview .e.d). Jou toestel is al eens gebruikt, of je daar genoegen mee neemt is natuurlijk geheel je eigen keuze. Zelf zou ik hem terugbrengen. Vergelijk : zelf heb ik eens nieuwe auto afgeleverd gekregen met 110km, duidelijk een geval van proefrit met >mijn< auto laten maken. Uiteindelijk 500 euro gehad + excuus. Nieuw = nieuw niet bijna nieuw
[ Voor 27% gewijzigd door HaseMike op 14-06-2009 12:31 ]
Zelfs als je dat vind is bracketing nog een must, ivm rondlopende zaken in je foto. Je kan met photomatix of Dynamic photo hdr, uitstekende resultaten bereiken zonder statief.Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:38:
Sorry, maar HDR zonder statief is als bier zonder schuim.
Verwijderd
Als je sluitertijden het ondersteunen, ik heb vaak genoeg gebracket met een sluitertijd van 1, 4 & 16 seconden.Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:59:
Ik sprak ook alleen maar over het deel van het statiefBracketing is zeer zeker handig icm een hoog aantal fps.
This footer is intentionally left blank
Die VR maakt me niet zoveel uit hoor. Ik ben gewoon bezorgd dat mijn huidige lenzen niet goed genoeg zijn voor de (12MP van) D90. Maar ik bedenk me nu wel dat de kwaliteit eigenlijk net zo goed is als de 18-200VR. Alleen dan zonder VR. Toch?Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 11:06:
[...]
Nee hoor, aangezien deze camera de mogelijkheden biedt waarnaar je op zoek bent. Kun je niet even op marktplaats op zoek naar een 18-55 VR?
Hallo met Tim
De kwaliteit van lenzen heeft een forse invloed op de uiteindelijke foto kwaliteit. Als je toch voor de d90 gaat, neem dan direct de kit. De 18-105vr die daarbij zit is namelijk een aardig stukje beter/scherper dan die, dure, 18-200vr. Zie voor een vergelijk >hier< . Als je die 2 lenzen die je nu hebt verkoopt, kost het je weinig extra.Pkunk schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:39:
Die VR maakt me niet zoveel uit hoor. Ik ben gewoon bezorgd dat mijn huidige lenzen niet goed genoeg zijn voor de (12MP van) D90. Maar ik bedenk me nu wel dat de kwaliteit eigenlijk net zo goed is als de 18-200VR. Alleen dan zonder VR. Toch?
En hoewel kwalitatief de 18-200 misschien niet een enorme wereld van verschil is met de twee kitlenzen, is het in termen van robuustheid en vooral gemak natuurlijk wel een hele sprong vooruit.
[ Voor 19% gewijzigd door joepert op 15-06-2009 10:07 ]
Nee zijn geen prullen, maar beter 1 goede lens met VR als 2 aardige zonder. Als je de 2 non-vr verkoopt kost die 18-105vr niet veel extra. Verschil body of body + kit is maar zo'n 175 euro. Krijg je ook nog eens tas+4gb kaartje en hdmi kabel. En die zoom ach waar praten we over 105-200 is maar "1,9x" zoom, om maar te zwijgen over het feit dat je dan geen lenzen meer hoeft te wisselen.joepert schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:03:
Alsof de 18-55 en de 55-200 zulke prullen zijn... Ik vind het zonde geld om een 18-105 te kopen in plaats van de twee kitlenzen.
D90 is een hele mooie camera, die ik ook graag zou hebben ipv mijn D60. Mijn persoonlijke keuze was het om serieus in objectieven te investeren; een upgrade van camera komt dan nog wel. Met een Sigma 30mm, AF-S 16-85, AF-S 70-300 en Tamron 90mm heb ik voldoende uitdaging voor mezelf om het gemis van bepaalde instelmogelijkheden van de D90 te compenseren
Maar bij Pkunk lijkt de behoefte aan meer bedieningsmogelijkheden de boventoon te voeren. Of dat echt zo is, daar moet-ie nog maar eens goed over nadenken.
Nog even een update: ik heb inmiddels een nieuwe D90 gekregen van de mediamarkt, met 0 op de teller. Ik merkte het ook direct bij het uitpakken van de nieuwe doosjvdgeest schreef op zondag 14 juni 2009 @ 11:40:
Het is inderdaad uit de EXIF gelezen, dus het zal moeten kloppen. Ik ga maandag er wel eventjes mee heen. Bedankt voor jullie meningen
Inmiddels ook een SD Extreme III 4 GB, Crumpler Muffin Top Half Photo Backpack en Hoya Pol Cir 67mm Pro 1 besteld. Binnenkort nog een statief erbij en ik ben redelijk compleet.
Tot nu toe erg tevreden over de D90 en ook zeker de 18-105 VR lens die erbij zit!
Ik ben sinds 1,5 maand in het bezit van een D90. Nu zag ik onlangs door mijn zoeker een witte doorzichtige vlek achter het middelste scherpstelpunt. Dit punt komt niet terug op de foto's. Op het internet kan ik hier weinig over vinden alleen dat het waarschijnlijk met mijn matglas te maken heeft. Nu zit dit in mijn hoofd en blijf ik er ook continu op letten. De vlek is het beste te zien als er naar een egaal (vooral licht) onderwerp wordt gekeken.
Op het internet heb ik gelezen dat een aantal mensen met een D300 hier ook last van heeft, maar dit komt maar in één post (forum van DPreview) naar voren. Het verschil met de waarneming in dat bericht is dat de vlek bij mij net iets rechts van het middenpunt ligt en bij hen is het exact in het midden.
Heeft iemand hier ook 'last' van?
Ik zit namelijk in twijfelen of ik terug moet gaan met deze camera met het risico dat ze hem opsturen en dat ik hem terugkrijg met het bericht dat dit normaal is en een rekening krijg voor de gemaakte uren.
[ Voor 0% gewijzigd door Pellacirith op 08-07-2009 12:47 . Reden: typo ]
AMD Ryzen 7 1700X @3923, 2x 8Gb Corsair Vengeange @3192, Asus ROG Crosshair VI Hero, coolermaster masterliquid 240, Creative Titanium HD, Sennheiser G4ME PC-360, Philips Gioco 278G4DHSD, Steelseries 6Gv2, Logitech G502
En een klein plaatsverschil kan gebeuren. Die AF-sensoren van je camera zitten ook niet precies waar de tekentjes in je zoeker zitten, die zitten ook wel eens een beetje verschoven, en kan van camera tot camera verschillen.
[ Voor 47% gewijzigd door Marten op 08-07-2009 14:21 . Reden: Verduidelijking over plaats ]
Om even op het "lensdilemma" van Pkunk terug te komen: Tot nog toe heb ik 95 % van de foto's gemaakt met de 18-105 lens, een prachtige en scherpe lens. De 55-200 lens is ook wel goed, alleen ik kom er nog niet snel toe om hem er op te zetten. Het is inderdaad zo dat de extra zoomwinst een beetje tegenvalt.
Eigenlijk heb ik al een beetje spijt van die lens en ga dan ook sparen voor eentje met wat meer zoombereik, bijvoorbeeld een 70-300 lens.
Tot nog toe geen spijt van deze camera, ik hoop er nog heel veel fotoplezier van de beleven.
Sometimes it rains, sometimes the sun shines.... I like the sunshine!
volg GoT met heel veel interesse en heb de afgelopen weken nagenoeg alles gelezen binnen het fotografie topic, veel gelezen over zoomlenzen en primes...maar nog steeds twijfel ik tussen de aankoop van of een zoomlens of een prime (ongeacht nog de vraag van welk merk...dat is de volgende stap en maak dan ook gretig gebruik van het Nikon objectieven topic).
Zoals ik het met mijn n00b bril bekijk is dat het verrekte makkelijk is om met een zoomlens te werken maar de kwaliteit van een prime staat me ook aan.
Ben ' bang' dat een prime mij beperkt en ik snel het idee kan krijgen dat ik een soort van ' miskoop' heb gedaan (in de zin van het woord dat ik geen optimaal gebruik maak van een prime).
Wat is jullie visie hierop?
Voor de volledigheid: heb een D90 met kitlens van 18-105, daarnaast een 12-24 tokina lens gekocht en heb zelfs ook nog 2 oudjes uit de kast getrokken -gebruikt voor een Nikon analoog...tamron 70-300 telemacro en nikon28-80. Beide gebruik ik niet echt, heb voorlopig voldoende met de Tokina en de kitlens.
ben benieuwd naar jullie mening en visie
ps. hoe krijg ik mijn signature aan de praat?? of ik kijk met mijn neus of .....
Nikon D600| Nikon 12-24| Sigma 70-200/f2.8| OneplusOne |MBPr15 |Nikon 24-70 |GoPro 4+ | Feiyu G4
ik heb tot nu toe eigenlijk alleen nog maar mijn sigma gebruikt, omdat ik het echt een heerlijke lens vind. De DoF en natuurlijk de lichtsterkte zijn echt leuk om mee te spelen. het enige jammere van deze lens vind ik de vertekening die soms wel duidelijk zichtbaar en storend kan zijn.
ik was eerst ook bang beperkt te worden door het niet kunnen zoomen (vroeger gebruikte ik een 'compact' met een vaste 28-200 lens) maar eerlijkt gezegt heb ik de zoomfunctie geen seconde gemist.
dat ik er bijna over denk mijn 16-85mm lens weg te doen om andere spullen aan te schaffen**
*de afgelopen 4 dagen ben ik in de duitse vulkanen-eiffel geweest, vooral om er stenen te hakken en mineralen te zoeken. maar de omgeving daar was geweldig dus ik heb zeker ook de tijd genomen om foto's te maken :]
**zo'n eerste echte beproeving van je gear maakt meteen duidelijk dat ik ook nog veel gear 'moet' hebben.. door de extreme omstandigheden in die groeves (volgens mij wordt t er makkelijk 50 graden op een zomerse dag..) heb je aparte vegetatie en het stikt er werkelijk van de vreemde beestjes. ik wil volgende keer dus lekker een macro-lens meenemen en eens vol op die plantjes en beestjes springen.
verder wil ik een (ultra-)groothoek lens hebben voor de landschap en evt panorama-foto's. ik wil daar ook nog een pola en een statief voor kopen.. nu nog eens kijken waar ik het geld vandaan haal..
nu mijn vraag: is de tamron 90mm macrolens voor mij de beste keuze? ik wil er dus macro-shots mee maken maar ik wil hem ook voor andere dingen gebruiken waar meer zoom dan mijn huidige sigma vereist is of wanneer lens distortion echt een storende factor is. is de tamron daar wel geschikt voor?
en dan lensbaby. een fenomeen waar ik pas sinds vandaag achter ben. wat zijn nou de concrete verschillen tussen de laatste modellen? bij K-E is het verschil tussen de muse en de composer 60 euro (beiden met gecoat glas).. wat krijg ik daar nou voor terug?
voor 110 euro wil ik het namelijk wel proberen :]
Dan de 90mm; het is natuurlijk een stuk meer dan 30mm, maar het is niet echt een vergelijking omdat het lenzen zijn met een compleet ander doel. De 90mm voor macro heeft voor en nadelen. Voor planten is het best OK al zou je dan ook naar bijvoorbeeld 60mm kunnen. Voor sommige insecten is het redelijk, maar je moet best dicht op het beestje kruipen. Voor schuwe insecten zou je meer mm's kunnen gebruiken.
Maar goed, ik ben erg te spreken over de kwaliteit van de Tamron. Qua brandpuntsafstand vind ik het een aardige middenweg, maar voor specifieke dingen (vlinders, libellen overdag) zou je misschien meer mm's willen.
[ Voor 10% gewijzigd door Morrar op 15-07-2009 22:30 ]
in iederigeval nogmaals bedankt voor je info
Ik heb de lens nog niet heel vaak voor andere dingen dan macro erop gehad. Heb wel een paar portretjes van een Havik in de hand en paar dagen geleden een paar portretjes van m'n vriending geschoten. Helaas waren de omstandigheden toen echt bagger (veel te veel zon en wind), dus moest inflitsen en wat niet meer. Foto's zijn dus niet top, maar de lens lag het absoluut niet aan. Lens is prima voor portretten, wellicht iets te scherp. Bokeh is prima voor portret of torso-shots.
EDIT: Ok ik heb even die twee plaatjes online gezet, beiden zijn in feite onbewerkt uit de cam.
http://lukaskoning.nl/jes.jpg (gratis met afschuwelijke belichting en verwaaide haren)
http://lukaskoning.nl/havik.jpg (heeft wat CA / fringing op wenkbrauw, heb ik niet weggewerkt nog)
[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 16-07-2009 00:25 ]
Primes blijven toch superieur wat betreft scherpte! Mooie foto's Morrar. Wat betreft belichting vind ik het nog wel mee vallen op die eerste. Verwaaide haren is idd jammer. Had de foto op het strand gemaakt en het klopteMorrar schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 00:15:
EDIT: Ok ik heb even die twee plaatjes online gezet, beiden zijn in feite onbewerkt uit de cam.
http://lukaskoning.nl/jes.jpg (gratis met afschuwelijke belichting en verwaaide haren)
http://lukaskoning.nl/havik.jpg (heeft wat CA / fringing op wenkbrauw, heb ik niet weggewerkt nog)
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Nikon D600| Nikon 12-24| Sigma 70-200/f2.8| OneplusOne |MBPr15 |Nikon 24-70 |GoPro 4+ | Feiyu G4
body zit echt goed in elkaar.. hij is een 3tal keer op de grond gevallen.

de 18-200 VR lens begint hier en daar wat speling te krijgen nu, en het zoomen gaat wat stroever.

waar het ijs gesmolten is is geen ijs meer !
Hoe heb je hem in hemelsnaam nog schoon kunnen maken??
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
ik heb m met mijn tandenborstel en veel geduld weer schoon gemaakt.
waar het ijs gesmolten is is geen ijs meer !
dan heb je geluk gehad
Op een of andere manier neig ik sterk naar de Canon 50d, terwijl de Nikon D90 iets goedkoper is en kwalitatief zeer vergelijkbaar. Mijn vragen:
- Zijn er mensen die zowel Canon 50d en Nikon d90 kennen? Welke heeft jullie voorkeur en vooral waarom? subjectieve gebruikers ervaringen zijn dus welkom
- De D90 heeft 12 bit Compressed RAW tov 14bit uncompressed van Canon. Het hele idée van RAW is toch juist geen compressie te doen pre-processing?? Ben ik de enige die dit raar vindt?
- Live view D90 praktisch onbruikbaar in every-day non-studio use, right?
Wat ontzettend lelijk
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Ik heb zelf ook getwijfeld tussen deze camera's. In een winkel heb ik ze allebei in de hand gehad en er een tijdje mee 'gespeeld'. Ik vond de D90 veel beter in de hand liggen en de lay out ook veel prettiger. Dat gaf voor mij de doorslag.ventusGallus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:38:
Ik ben mijzelf aan het orienteren op het kopen van een dSLR. Ik heb al wat gepost: Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4. Ik heb veel tijd besteed aan het lezen van reviews en specs (vergelijking specs). Ik weet dat de zwakte schakel in fotografie inmiddels de fotograaf zelf is en dat ik me niet suf moet staren op specs. Toch wil ik een camera kopen die in deze prijsklasse de beste specs heeft.
Op een of andere manier neig ik sterk naar de Canon 50d, terwijl de Nikon D90 iets goedkoper is en kwalitatief zeer vergelijkbaar. Mijn vragen:
- Zijn er mensen die zowel Canon 50d en Nikon d90 kennen? Welke heeft jullie voorkeur en vooral waarom? subjectieve gebruikers ervaringen zijn dus welkom
- De D90 heeft 12 bit Compressed RAW tov 14bit uncompressed van Canon. Het hele idée van RAW is toch juist geen compressie te doen pre-processing?? Ben ik de enige die dit raar vindt?
Het zijn allebei erg goede camera's, dus wat je ook kiest, je zal er bijzonder fijne plaatjes mee kunnen schieten!
Kennen is een groot woord, maar ik vond de Canon helemaaaal niet prettig in de hand liggen. Hoewel ik eigenlijk voor een Canon kwam ben ik toch met de D90 naar huis gegaanventusGallus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:38:
Gaan proberen dus! En staat je niet alleen blind op de specs
Focussen is tergend langzaam imho, ik heb dat hele live view werkelijk waar nog nooit gebruikt. Evenals de moviemode trouwens, misschien ligt het aan mij....ventusGallus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:38:
Waarom neig je naar de 50D maar twijfel je?ventusGallus schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:38:
Nee. Ik heb het idee dat dit een bewuste keuze is geweest. Nikon laat bewust sommige mogelijkheden achterwege die op het hogere model wel zitten. De D300 heeft dit dus wel.- Zijn er mensen die zowel Canon 50d en Nikon d90 kennen? Welke heeft jullie voorkeur en vooral waarom? subjectieve gebruikers ervaringen zijn dus welkom
Persoonlijk merk ik 't verschil tussen 12 en 14 bit eigenlijk niet voor wat ik ermee doe. Lees hier 's onder het kopje 12-bit versus 14-bit
[ Voor 83% gewijzigd door ThunderNet op 12-08-2009 22:58 ]
Mooie set om weg te doen wel. Afgezien van de grip lijkt het sterk op die van mij
Geen idee wat je daarvoor kan krijgen, zal nog wel de moeite zijn lijkt me?
Heeft het zin over te schakelen naar een D90 voor betere focus performance?
Pff ik ben druk aan et sparen voor een d90... maar heb vast niet genoeg nog.Locks schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:55:
Hola,
na een aantal weken gedubt te hebben gister de knoop doorgehakt, ik ga de overstap maken naar de concurentie waarsch. 50d it is, nou eens een andere vraag. wat is het ondertaande setje nog waard als ik het op MP zet bijv of in V&A
nikkon d90
18-105 VR
70-300 VR
1 extra accu
MB-80(als ik het even goed zeg) battery grip
SB-600 incl oplaadbare batterijen 1 setje van 4
evt 4 en 8 GB geheugen kaartjes (4gb is een extreme III) de ander is transcend welke class geen idee
tnx
Aantal clicks is een vraag die je zult moeten gaan beantwoorden zeker als je em op v&a op tweakers zet.
Mooie set btw, jammer dat je het wegdoet hoop dat je geen spijt krijgt.
Setje, tussen de 950 en 1200 euro zou ik zeggen.
staan zo een 10k clicks op de teller
[ Voor 81% gewijzigd door ThunderNet op 13-08-2009 09:46 ]
Na ca 1000 foto's begint de camera me steeds beter te bevallen, ik ga in elk geval niet over naar een Canon 50D. Wat er later nog uitkomt weet ik niet, maar voorlopig ben ik "Nikonian".
Sometimes it rains, sometimes the sun shines.... I like the sunshine!
ik was na/ in de vakantie al van plan er een extra body bij te kopen (wss een d90) heb/had nu een d50. Nu heb ik hem alleen op vakantie net even 1 dag uitgeleend (wat ik, hoe cliché dan ook, normaal nooit doe), maar juist op deze dag is men de camera verloren. (gelukkig was dit met de 17-50 van tamron erop en zat niet ook nog eens m'n 70-200 en de sb-600 in de tas) hoe ik m'n geld terug krijg weet ik nog niet precies, maar daar draait het nu ook niet helemaal om.
Ik ga wss een 17-50 van tamron weer halen, maar de vraag is nu met welke body.
- een d90
- een d300
m'n budget is nu dus iets ruimer, omdat ik ook nog een vergoeding voor m'n d90 zal krijgen.
Het vraagstuk is nu dus: is de d300 die 430€ extra waard (of minder in geval van een 2ehands?)
misschien dat jullie mij wat kunnen helpen bij het kiezen..
Zelf ben ik voor de D90 gegaan, en dat was nieteens zozeer vanwege het prijsverschil...
D700 is natuurlijk weer een heel ander verhaal
Wil je 430 euro uitgeven voor:
het betere AF systeem (51 punten)
6 fps
100% viewfinder
oerdegelijke constructie
tig meer knopjes
Je kunt zoals Nomad al zei ook overwegen met een schone lei te beginnen (want in die situatie zit je nu) door bij Canon het een en ander op te pakken.
Doe iig hetgeen waar jij je goed bij voelt.
Heb ik zelf wel gedaan en ik red me prima met de D90. Das voor mijn doen meer dan goed genoeg. De D300 is zonder twijfel beter in tig zaken, moet ie ook want anders heeft Nikon een probleem in zijn segmentering. Ik vind de D90 qua vorm/grootte/gewicht het max. wat ik wil mee sjouwen, een D300 of D700 zou ik te zwaar vinden en niet leuk vinden om mee te moeten nemen. Heb ik ook ondervonden met de Sigma 70-200 2.8. Heb je eindelijk wat leuks in handen, maarja, hoe leuk het dan ook is, als je het vaker thuis laat dan mee neemt kun je beter iets uitzoeken wat bij je past. Zo is de grootte en zwaarte van de Nikkor 17-55 mijn max bij lenzen om mee te sjouwen, lomper/zwaarder hoeft het niet voor mij.
Maar enfin, zo denk ik er over. Iemand anders denkt er weer heel anders over.
vanmiddag op pad voor een 35mm en een nieuwe tas het past allemaal niet meer in mn crumpler
Verwijderd
Volgens je sig heb je al Canon spul. Bevalt dat dan niet? Of wil je persé kunnen filmen? Dan zou je nog voor de 500D kunnen gaan toch?
En de movie functie die de 50d niet heeft, kan voor mensen de doorslag geven...
Dus mocht je willen filmen zou ik op de 60D wachten, kan je mooi de lenzen meenemen.
Verwijderd
Goede keus!!! Welcome on board!Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 19:25:
Heb de knoop doorgehakt. Ik heb vanmiddag een Nikon D90 + 18-105mm VR + 70-300mm VR Fat besteld. Hij is morgen waarschijnlijk in huis, kan niet wachten!
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Verwijderd
Thanks! Ben er erg blij mee! Ontzettend veel mogelijkheden, ergonomisch ontwerp en voelt ontzettend degelijk aan. Ik zit er nu even mee te spelen maar ben ff iets kwijt: hoe selecteer je handmatig één van de elf scherpstelpunten? Ik heb alles al geprobeerd, maar het lukt me niet.
[ Voor 30% gewijzigd door Vis op 28-08-2009 14:56 ]
Verwijderd
Wat Vis zegt klopt wel: met die instelling kan ik inderdaad zelf het focuspunt bepalen met de selectieknop.
Ervaringen mag ik hier wel kwijt, dus vandaar ook hier een post.
Ik heb zeer lang getwijfed tussen Canon en Nikon, de doorslag is de reviews die ik las en wat opmerkingen in starters ik wil en dslr forum.
Ik heb bij de MM zowel de d5000, de D90 en de 500D(Canon) nog vastgepakt gevoeld etc. De 40D en 50D van Canon stonden er pal naast en waren stuk prijziger en kwam ik niet voor maar voor vergelijk wel handig. Gaf me het gevoel dat de D90 meer die kant op gaat dan richting de 500D(canon).
Goed. Gekocht, met mazzel dus(computer gaf ander prijs als kaartje op de display in mijn voordeel).
Nu 5 dgn later heb ik werkelijk geen seconde spijt, datgene wat de D90 extra heeft gebruik ik ook echt, ik doel dan op kleine lcd on top, de 2 stelwieltjes, ruislevels t/m 1600 iso heel acceptabel, gewicht met de 18-105 heel prettig. En das begin van het lijstje maar wel de dingen die de doorslag gaven over de d5000.
Enige wat me tegen valt is de schoudertas uit de Fatbox, maja voor 20 euro voor de fatbox kan ik ermee leven voorlopig.
Ik kom van een Panasonic fz28 superzoom en mis dat zoombereik wel maar dat valt op te lossen met een volgende investering. Enige tips? Nikon eigen of Sigma?(ik ga wel op zoek nog zelf online).
Verder zit ik te kijken naar extra Accu van JP of Nikon zelf, een sb 400 flits en statief komt via abbo op zoom.nl. Monopod heb ik al, wel een simpele Konig van 15 euro, maar doet zijn werk. Verder stiekum naar een nieuwe tas, Lowepro nova 180 lijkt kwa beschrijving wel wat, ik neig naar lowepro omdat mijn fz28 huist in een edit 110 van lowepro en heel goed bevalt.
Nou waar ik wel benieuwd naar ben is de software, dat viewnx en nikon transfer, gebruiken jullie dat? En dat Capture NX pro is dat de aanschaf waard? Ik heb Silkypix studio 3.0 se op de pc staan, zat bij de fz28, heb ik daar niet ongeveer hetzelfde mee in huis al.
Goed stukje ervaringen en wat korte vragen, feel free om te reageren, 1ste D90 fotos op me flickr te bekjken mocht je interesse hebben. Btw dat ik teveel klets is bekend, dus als je tot hier leest, bedankt voor je interesse!
Concluderend, geen miskoop!
Als vervolg lens zou ik de 70-300 VR aanraden, of als je lui bent de 18-200 VR II van nikon zelf. Maat van me had eerst de sigma, vond die maar niks, kocht daarna de 18-200 VR 1 (die ik ook heb gehad) en vond die vele malen beter; ik denk dat de II weer beter is dan de vorige als ik het zo lees. Ik heb mijn 18-200 gesleten omdat ik hem te weinig gebruikte na de aanschaf van de 17-55 DX
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Capture gebruik ik heel veel, is mijn voornaamste beeldbewerkingsprogramma. Dat komt trouwens pas echt ttot z'n recht als je raw schiet. Download anders 's de proefversie.
Vervolgens worden de foto's "automatisch" van de kaart gehaald, voorzien van de juiste iptc info (copyright/owner/etc) en op de juiste schijf gezet. Vervolgens start viewx automisch, kan ik ff erdoor heen browsen en klaar.
En je kunt aangeven dat er tegelijk ook naar een 2e locatie gecopieerd moet worden, backup op de server dus, en verwijderd transfer de kaartlezer automatisch via hardware verwijderen.
Vroeger gebruikte ik ook de explorer, en voegde ik de iptc via Capture nx in, maar het gaat toch net wat snellen via transfer
[ Voor 15% gewijzigd door brooks123 op 20-09-2009 11:33 ]
signature
gebruik transfer dus nu idd al, viewnx is handig en heb de trial van capture nx geinstalleerd.
Dernaast adobe camera raw, ook zeer handig. Even uitvogelen wat het fijnste anvoelt, ook met software vind de een dit handig en de ander juist niet.
Bedankt iig voor de tips, vandaag naar Radio Kootwijk open dag, hopenlijk blijft zon schijnen.
Verwijderd
Schiet je niet tethered? Dat moet namelijk ook nog kunnen met lightroom. Is zo'n plugin voor.Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:07:
Om mijn bestanden op de pc te zetten blijf ik een trouwe aanhanger van Lightroom, Ik steek gewoon de camera in de pc via de meegeleverde kabel, het kan natuurlijk sneller, maar ik kan er mee leven. Hij herkent de d90 ook, en heb er nooit problemen met gehad. Hij herkent ook de dubbele, wat wel handig is als ik bvb in de studio fotografeer, en ik m'n laptop bijheb, ik steek de camera dan 2-3x in de laptop om de foto's al vlug eens op een iets groter scherm te bekijken, en hij slaagt dan altijd de eerder geïmporteerde foto's over. En de fotos blijven op het kaartje staan, zodat ik ze thuis op dezelfde manier kan importeren op mijn workstation.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Als het gaat om downloaden vanaf je pc, moet je ff verder zoeken
online winkels als cameranu.nl lijken me prima kandidaten ervoor.OMX2000 schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:11:
Weet iemand waar ze goedkope Sandisk Extreme III 30MB/s 8GB verkopen. In de pricewatch staan redelijk veel Extreme III's maar vaak is dat niet de 30MB versie. Ik schiet altijd RAW dus de extra snelheid kan ik wel gebruiken.
http://www.cameranu.nl/ar...me_III_8GB_HC_30MB_s.html
Verder zou ik toch de pricewatch uitpluizen, dit topic is niet bedoeld voor adresjes voor geheugen.
[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 21-09-2009 13:03 ]
Dat is de reden waarom ik handmatig kopieer (niet move), en daarna in de camera de CF kaart formateer.
De rest doe ik in lightroom, soms PS of capture NX.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Gister was ik bij een concert van Elane (op elf fantasy fair) en een van de bandleden vertelde me dat hij een deel van de clip had opgenomen met zijn D90 en een hele oude 50MM 1.2 of 1.4 die hij voor €50 had gekocht. De delen van de band in het bos zijn met een gewone video camera gemaakt, de andere delen dus met de genoemde combo D90 + 50mm. Hij zei ook dat hij het erg fijn vond dat je maar 1 brandpuntsafstand hebt, maar verder veel creatieve vrijheid.
* J2S gaat nu weer terug naar Canon draadjes
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Volgens mij doen de meeste importmodules van bekende software altijd een kopie en niet een move. Los daarvan, of je nou moved of een kopie maakt, bij een crash waarbij de FAT kapot gaat maakt dat toch niet uit? Of bedoel je crash omdat de FAT aangepast wordt met move?Shark.Bait schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:07:
Zijn jullie bij de tranfer van jullie foto's niet bang dat als er een fout optreed, of de stroom eraf gaat dat de FAT van je CF kaartje naar de filistijnen kan zijn?
Dat is de reden waarom ik handmatig kopieer (niet move), en daarna in de camera de CF kaart formateer.
De rest doe ik in lightroom, soms PS of capture NX.
Verwijderd
Nee doe ik niet, lijkt me een beetje te lastig, omdat je dan vasthangt aan de kabel.Noxa schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:24:
[...]
Schiet je niet tethered? Dat moet namelijk ook nog kunnen met lightroom. Is zo'n plugin voor.
1 dingetje waar ik op dit moment niet uit kom,. is: flits krijg ik niet werkend in M!! wel met mijn kitlens laat maar zeggen maar met een oude AI lens niks,. het flits tekentje blijft knipperen.
Iemand een idee? kan het in de manual niet terug vinden...
Parklife
Ik gok dat het wel goed zal gaan als je de flitser handmatig instelt, maar hoe dat moet bij een D90 zou ik persoonlijk niet weten.
Je moet inderdaad de flits op M instellen. Zie p. 185 e.v. van de handleiding. Menu e2. Op mijn D60 krijg ik dan met Ai objectieven een flits. De sterkte van die flits kun je vervolgens ook weer instellen. Dit is allemaal (helaas) nogal spartaans...Parklife schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:18:
Ik ben nu zo'n 2 maanden in het bezit van deze camera , ben er erg over te spreken, ik heb de 18-105mm erbij, dit is tevens mijn eerste VR lens, dit bevalt me echt erg goed! (misschien ooit nog eens kijken voor een 18-200mm VR)
1 dingetje waar ik op dit moment niet uit kom,. is: flits krijg ik niet werkend in M!! wel met mijn kitlens laat maar zeggen maar met een oude AI lens niks,. het flits tekentje blijft knipperen.
Iemand een idee? kan het in de manual niet terug vinden...
Verwijderd
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Verwijderd
Op vakantie ook al paar keer met de D90 van mijn oom mogen spelen, en deze bevalt toch iets meer. De autofocus (11 punts) valt stukken beter dan de 3 punts! Ook de autobracketing functie miste ik erg op de D60, ivm HDR foto's die je soms wilt maken...
Alleen qua lenzen ben ik nog sterk aan het twijfelen. Ik had bij de D60, de 2 meest standaard lenzen waarschijnlijk. De 18-55 VR en 55-200 VR. Erg fijne lenzen, ik zit alleen te denken of ik de 18-200 VRII lens ga aanschaffen... Vandaag nog beetje bijlezen en verdiepen en dan waarschijnlijk volgende maand een nieuwe DSLR. Ik mis het toch wel een beetje om foto's te schieten ..
De opvolger van de D3 is er al de D3X, en die hebben allebei geen video als dat belangrijk is D300s en anders misschien een D700?Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 20:09:
Ik zal er nog wel iets op vinden, maar mijn volgende aankoop is een D3, of de eventuele opvolger daar van, maar ik ga de keuze van mijn camera niet laten afhangen van het filmen, want het is en blijft een leuke extra feature, maar zeker geen belangrijke voor mij.
Op kaartje 1 passen volgens mijn D90 (jpeg, fine) 549 foto's: 4.066.803.712 bytes.
Op kaartje 2 passen volgens mijn D90 (idem) 534 foto's: 3.956.670.464 bytes.
Beide kaarten zijn leeg, en geformatteerd in het fototoestel.
chkdsk:
kaartje 1:
Het type bestandssysteem is FAT32.
Volume NIKON D90 gemaakt op 07-oktober-2009 19:30
Controleren van bestanden en mappen...
De bestanden en mappen zijn gecontroleerd.
Het bestandssysteem is gecontroleerd, er zijn geen problemen vastgesteld.
4.066.902.016 bytes totale schijfruimte
32.768 bytes in 1 verborgen bestanden
32.768 bytes in 1 mappen
4.066.803.712 bytes beschikbaar op de schijf
32.768 bytes per cluster
124.112 clusters in totaal op schijf
124.109 clusters beschikbaar op schijf
kaartje 2:
Het type bestandssysteem is FAT32.
Volume NIKON D90 gemaakt op 07-oktober-2009 19:01
Controleren van bestanden en mappen...
De bestanden en mappen zijn gecontroleerd.
Het bestandssysteem is gecontroleerd, er zijn geen problemen vastgesteld.
3.956.801.536 bytes totale schijfruimte
32.768 bytes in 1 verborgen bestanden
65.536 bytes in 2 mappen
3.956.670.464 bytes beschikbaar op de schijf
32.768 bytes per cluster
120.752 clusters in totaal op schijf
120.748 clusters beschikbaar op schijf
Is dit normaal? Is 1 van de 2 kaartjes defect? Een beetje raar is dit wel...