Heeft er al iemand een Eye-Fi kaartje in zijn D90 gehangen?
Zelf heb ik sinds anderhalve week de Pro uitvoering van dit kaartje en moet zeggen: ik ben erg tevreden!
Enige minpuntje aan de Eye-Fi (maar dat staat los van de D90) is het bereik van de WiFi, dat nog iets minder is dan dat van de WiFi in een mobieltje: met een meter of 10 afstand tot het AP wordt de transfer-rate al erg laag en nog iets verder weg lukt een verbinding helemaal niet meer.
Hoe dan ook, het is voldoende als in dezelfde of aangrenzende ruimte een WiFi accesspoint staat, dus -net- voldoende.
Terug naar de combinatie met de D90.
De D90 heeft een extra menu-optie die alleen zichtbaar is wanneer de Eye-Fi kaart in de D90 geplaatst is om het WiFi uploaden aan- of uit te zetten. Dit levert stroombesparing op wanneer je toch niet in de buurt bent van een access point om te uploaden. Natuurlijk kun je ook selectief uploaden via de standaard functionaliteit van de Eye-Fi (door foto's te 'locken').
Ook voor Geotaggen kan de Eye-Fi gebruikt worden. Ik had al de Nikon GPS module aan mijn D90 gekoppeld maar (logisch) deze is niet zo geweldig om indoor een fix te krijgen. Laat daar nu net de Eye-Fi van pas komen, die geotagged op basis van WiFi hotspots waarvan de geografische locatie bekend is bij Skyhook Wireless. Vooral in stedelijk gebied werkt dit uitstekend. Daar waar de Eye-Fi niet kan geotaggen (wegens het gebrek aan WiFi spots) is buiten de stad. En daar heb ik dus nog altijd nut van mijn GPS module, die het in buitengebied uitstekend doet. Vult elkaar dus uitstekend aan!
Misschien jammer dat de Eye-Fi Pro, ondanks dat het de duurste kaart uit de serie is, maar 4GB geheugen heeft. Maar: omdat je via WiFi je foto's toch al upload, kun je geuploade foto's weer wissen van je kaartje - ze staan thuis al op je te wachten op je computer, of zodra je die aanzet worden ze gedownload. Weet je zeker dat -alles- van je kaartje is geupload, dan kun je eventueel ook je kaartje formatteren, minder arbeids-intensief
Misschien dat ik t.z.t. de boel nog compleet maak door een MiFi toe te voegen (mobiel accesspoint ter grootte van een kleine gsm, die je 3.5g connectie omzet in WiFi) en dan niet meer afhankelijk ben van accesspoints van anderen en het bereik daarvan..
In a nutshell, de Eye-Fi is een voor mij waardevolle toevoeging op de D90 met Nikon GPS module: Hij vult de geotagging keurig aan, zorgt voor (near) realtime foto uploading, vereenvoudigde workflow en kost weinig stroom (zelfs als je je WiFi altijd aan laat staan).