Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Mijn 5,5 jaar oude D70 is ook aan een opvolger toe. Zijn er mensen die dezelfde upgrade hebben gedaan (van D70 naar D90) en iets over verschil in autofocussnelheid kunnen zeggen van de D90 tov de D70? Zit ook nog te dubben of het een D300 moet worden. Ik fotografeer voornamelijk bruiloften en andere evenementen. Niet echt veel met sport.

Zit nu al eigenlijk een jaar de afweging te maken, maar omdat de D70 nu echt aan zijn eind lijkt te geraken (hoewel die het nog prima doet), wil ik toch op korte termijn een ander toestel. Zit alle draden ook al die tijd te volgen.

[ Voor 25% gewijzigd door DikkieDick op 24-10-2009 12:18 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

DikkieDick schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:17:
Mijn 5,5 jaar oude D70 is ook aan een opvolger toe. Zijn er mensen die dezelfde upgrade hebben gedaan (van D70 naar D90) en iets over verschil in autofocussnelheid kunnen zeggen van de D90 tov de D70? Zit ook nog te dubben of het een D300 moet worden. Ik fotografeer voornamelijk bruiloften en andere evenementen. Niet echt veel met sport.
Als je bruiloften doet, zou ik sowieso voor een D300 (of D300s) erbij gaan.. Puur omdat deze een flinke stoot kan hebben. Valt je camera wel uit je handen op de grond.. Dan is er "niks" aan de hand.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een D90 loopt wel al rondjes om het AF systeem van de D70

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Wijnands schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:43:
Een D90 loopt wel al rondjes om het AF systeem van de D70
Wijnands: Wat bedoel je daarmee?

En @ThunderNet: Laten vallen heb ik gelukkig de D70 nog niet. Heb wel een kostbaarhedenverzekering daarvoor, nadat ooit mijn F80 eens was gevallen en reparatie lekker prijzig was. Inmiddels al wel weer zo'n bedrag aan de verzekering uitgegeven zonder er gebruik van hebben hoeven maken. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

DikkieDick schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:00:
[...]

Wijnands: Wat bedoel je daarmee?

En @ThunderNet: Laten vallen heb ik gelukkig de D70 nog niet. Heb wel een kostbaarhedenverzekering daarvoor, nadat ooit mijn F80 eens was gevallen en reparatie lekker prijzig was. Inmiddels al wel weer zo'n bedrag aan de verzekering uitgegeven zonder er gebruik van hebben hoeven maken. ;-)
Doelde meer op het feit dat je niks aan een verzekering hebt op de bruiloft zelf..

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DikkieDick, ter vervanging van m'n oude Pentax *ist DS (zelfde bouwjaar en sensor als jouw D70) zat ik te kijken naar de D90, de Canon 50D en de Pentax K-7, en kon eigenlijk niet beslissen.
Tot ik een D300 met 18-70 2e-hands over kon nemen, toen was m'n keuze duidelijk. Die camera is zo goed dat ik er m'n oude Pentax glas voor opzij heb willen zetten (bij een 50D of K-7 had ik ze nog kunnen gebruiken). Alles zit op de plek waar 't gevoelsmatig hoort te zitten, 't ding is gebouwd als een tank en ligt akelig goed in de hand. Alleen de body levert standaard al 1 stop extra 'VR' op vergeleken met m'n Pentax. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
@Afterlife: thanx. Na alles vergeleken te hebben en een hoop dubben ga ik uiteindelijk dan ook voor een D300 (2ehands met volgens de verkoper, maar dat wil ik nog gecheckt hebben, 1500 foto's op de teller, dus zgan). Een behoorlijke investering overigens nog steeds, ondanks dat het een occassion is. Maar de toestellen lijken ook amper goedkoper te worden nog. :-(
Kan ik weer jaren vooruit. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goeie keus. Check wel of dat aantal foto's klopt, da's echt onwaarschijnlijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Wijnands schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 11:45:
Goeie keus. Check wel of dat aantal foto's klopt, da's echt onwaarschijnlijk laag.
Ik had een paar foto's gemaild gekregen (verzocht om onbewerkte foto's) van hem en was inderdaad zo, sterker nog het was nog lager dan de vermelde 1500: mijn 1e gemaakte foto met de naam D30_1307.JPG (heb er ipv DSC ff D30 van gemaakt) geeft bij de exif een shutter count van 1309 aan.
Maar wat een toestel zeg. Zonder handleiding gelezen te hebben kom je al een heel eind. Nou ja, zal de draad hier niet verder vervuilen met D300-stuff. ;-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:11

carnager

AmsterdamVideo

Heeft er al iemand een Eye-Fi kaartje in zijn D90 gehangen?
Zelf heb ik sinds anderhalve week de Pro uitvoering van dit kaartje en moet zeggen: ik ben erg tevreden!
Enige minpuntje aan de Eye-Fi (maar dat staat los van de D90) is het bereik van de WiFi, dat nog iets minder is dan dat van de WiFi in een mobieltje: met een meter of 10 afstand tot het AP wordt de transfer-rate al erg laag en nog iets verder weg lukt een verbinding helemaal niet meer.
Hoe dan ook, het is voldoende als in dezelfde of aangrenzende ruimte een WiFi accesspoint staat, dus -net- voldoende.

Terug naar de combinatie met de D90.
De D90 heeft een extra menu-optie die alleen zichtbaar is wanneer de Eye-Fi kaart in de D90 geplaatst is om het WiFi uploaden aan- of uit te zetten. Dit levert stroombesparing op wanneer je toch niet in de buurt bent van een access point om te uploaden. Natuurlijk kun je ook selectief uploaden via de standaard functionaliteit van de Eye-Fi (door foto's te 'locken').

Ook voor Geotaggen kan de Eye-Fi gebruikt worden. Ik had al de Nikon GPS module aan mijn D90 gekoppeld maar (logisch) deze is niet zo geweldig om indoor een fix te krijgen. Laat daar nu net de Eye-Fi van pas komen, die geotagged op basis van WiFi hotspots waarvan de geografische locatie bekend is bij Skyhook Wireless. Vooral in stedelijk gebied werkt dit uitstekend. Daar waar de Eye-Fi niet kan geotaggen (wegens het gebrek aan WiFi spots) is buiten de stad. En daar heb ik dus nog altijd nut van mijn GPS module, die het in buitengebied uitstekend doet. Vult elkaar dus uitstekend aan!

Misschien jammer dat de Eye-Fi Pro, ondanks dat het de duurste kaart uit de serie is, maar 4GB geheugen heeft. Maar: omdat je via WiFi je foto's toch al upload, kun je geuploade foto's weer wissen van je kaartje - ze staan thuis al op je te wachten op je computer, of zodra je die aanzet worden ze gedownload. Weet je zeker dat -alles- van je kaartje is geupload, dan kun je eventueel ook je kaartje formatteren, minder arbeids-intensief :P

Misschien dat ik t.z.t. de boel nog compleet maak door een MiFi toe te voegen (mobiel accesspoint ter grootte van een kleine gsm, die je 3.5g connectie omzet in WiFi) en dan niet meer afhankelijk ben van accesspoints van anderen en het bereik daarvan..

In a nutshell, de Eye-Fi is een voor mij waardevolle toevoeging op de D90 met Nikon GPS module: Hij vult de geotagging keurig aan, zorgt voor (near) realtime foto uploading, vereenvoudigde workflow en kost weinig stroom (zelfs als je je WiFi altijd aan laat staan).

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Misschien een beetje off-topic, maar de opvolger van de D90 zal niet logisch de D100 worden. Dus waarschijlijk komt er een hele nieuwe lijn (qua naam dan) En weet iemand wanneer de D90 uitkwam? (tevens ook de D70 en de D80)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vorig jaar oktober kwam de D90 toch uit? En de gemiddelde tijd tussen de D80 en D90 was meende ik 2 jaar. Dus nog een jaar geduld en we zullen zien hoe Nikon zich staande weet te houden met benaming van de opvolger van de D90. Ze kunnen ze het een D95 laten noemen of D90s ;) Een Dxx houdt verder op, Dxxx is behouden aan een lijn boven de D90 zelf, Dxxxx aan een lijn onder de D90. Dus tja, ben zelf nieuwschierig hoe Nikon het denkt te kunnen oplossen in een dusdanige manier waarbij de overige lijnen nog een beetje in 1 rij staan qua niveau (instapper/D3000/D5000, enthousiaste fotograaf/D90, gevorderde fotograaf/D300s, professionele fotograaf/D3s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
photofreak schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:17:
Misschien een beetje off-topic, maar de opvolger van de D90 zal niet logisch de D100 worden. Dus waarschijlijk komt er een hele nieuwe lijn (qua naam dan) En weet iemand wanneer de D90 uitkwam? (tevens ook de D70 en de D80)
D90 is van 27-8-2008. Een opvolger verwacht ik niet voor mei 2010 en eerder pas najaar 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:32

Fjeze

AllesPerfect!

Vraag aan de Nikon (D90) gebruikers hier:
Ik ben aan het kijken voor een Nikon D90 of een Canon 40D/50D (zal dan eerder de 40D worden i.p.v. de 50D), nu heb ik ze alle 3 vastgehad en vind ze alle 3 heerlijk in de hand liggen.
Echter bij Canon kan je voor bijvoorbeeld de ISO in te stellen het ISO knopje boven 1 keer indrukken en dan alles met de draaiwieltjes instellen, bij de Nikon moet je bijvoorbeeld het ISO knopje ingedrukt houden en dan de draaiwieltjes gebruiken.
Nu kan dat bij sommige knopjes die vlak bij de draaiwieltjes zitten wat minder handig zijn lijkt mij zo (en heb ik uitgeprobeerd) ik weet niet of je daar aan went of niet;)
Nu was mijn vraag: Kan je de Nikon ook zo instellen dat je het knopje 1 keer indrukt en je dan met die wieltjes de juiste instellingen selecteert?

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat denk ik niet. Het lijkt me trouwens ook lastiger. Het is kwestie van gewoonte, maar eens je de techniek gewend bent, is het wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Ik zou niet anders willen dat ik doelbewust met 2 handen de ISO moet wijzigen. Ik zou niet graag opeens met een hoge ISO willen zitten omdat ik per ongeluk het ISO knopje had ingedrukt. Mmaar zal inderdaad een kwestie van gewenning zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:54

Vis

Is idd een kwestie van wennen, maar ook hier bewijst Nikon haar meer-waarde ;)

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

DikkieDick schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:07:
[...]

Ik had een paar foto's gemaild gekregen (verzocht om onbewerkte foto's) van hem en was inderdaad zo, sterker nog het was nog lager dan de vermelde 1500: mijn 1e gemaakte foto met de naam D30_1307.JPG (heb er ipv DSC ff D30 van gemaakt) geeft bij de exif een shutter count van 1309 aan.
Maar wat een toestel zeg. Zonder handleiding gelezen te hebben kom je al een heel eind. Nou ja, zal de draad hier niet verder vervuilen met D300-stuff. ;-)
Helaas is ook de shuttercount value nooit een garantie... linkje Maar dat neemt niet weg dat je een fantastische camera hebt gekocht waar je hoop ik nog heel lang heel veel plezier van gaat hebben :) Proficiat!

[ Voor 10% gewijzigd door wizl op 04-11-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
There is no way to accurately tell the total number of times your camera shutter has released. While there are third party software applications designed to read a cameras shutter count, this number is not always accurate because the shutter release times may be reset by firmware updates, or reset in the Service department if certain parts are replaced or other operations are performed.

Ik moet de eerste firmware update nog zien die met de huidige generatie en generatie -1 die shutter count reset. Verder, een service center zal alleen de teller op nul zetten als ze echt serieus werk aan de camera hebben gedaan (zoals een sluitr vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

-Sander-

///M Powerrrrrr

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een andere camera omdat ik graag een iets grotere camera wil die beter in de hand ligt dan mijn D40 met 17-50 2.8 lens (iets te zwaar en te klein).
Daarnaast zijn de overige features erg fijn als; betere in hogere ISO waarden met weinig ruis, eigen af-motor in de body, meer mpixels enz.
Ik ben een vrij algemene fotograaf die van alles leuk vind om op de plaat te klikken. (auto's, mensen, dieren, landschappen enz.. )

Nu kijk ik ook met een scheef ook naar de Canon 40D/50D/7D en bij Nikon naar de D90/D300 maar als ik ga kijken op DxOMark Camera Rankings dan zie ik op plaats 15 de D90 staan naast de Canon 1D Mkii en plaats 21 de D300.. ? :? 8)7

Ergens op plek 36 en 39 komen de 40D en 50D nog een keer langs.

Wie kan mij hierover adviseren ?

[ Voor 8% gewijzigd door -Sander- op 03-12-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tja, wat vind je zelf van de manier waarop die ranking waar je naar refereert tot stand is gekomen (ik heb geen idee, maar rankings zeggen alleen wat als je weet hoe ze tot stand komen)?

Wat wil je nu precies (en wat wil je voor advies)? Je motivatie lijkt te zijn dat je een grotere camera wilt. Daarbij is het mooi meegenomen dat de grotere camera's betere eigenschappen hebben?

Verder kan je op dpreview ook camera's naast elkaar vergelijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sallin op 03-12-2009 19:29 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

-Sander- De D90 is eem prima camera die zeker een upgrade is vanaf je D40, en je neemt een Objectief mee zie ik. Dus Nikon is dan een simpele stap. Maar dat wil niet zeggen dat Canon's geen optie zijn. Het beste advies is ga naar een MM en bekijk de boel eens goed. Ook idd dpreview kan je gebruiken voor vergelijk, alleen op de dx0 afgaan, mwoah zou ik ook niet doen er is veel meer dan alleen statistieken he.
Dan je budget nog...
Beter advies kan ik je zo ook niet geven evenals bovenstaande reply.

Heb zelf een D90 en ben gewoon zeer tevree. Fijen camera die ik persoonlijk prettiger in de hand vond liggen als de 40/50d van Canon.

[ Voor 0% gewijzigd door Prozac[NL] op 03-12-2009 19:46 . Reden: altijd die spelling weer..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Is er al een firmware update beschikbaar voor de D90 of weet iemand of er nog een gaat komen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Is er niet en vermoed dat er ook geen zal komen na al die tijd meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:15
c70070540 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:22:
Is er al een firmware update beschikbaar voor de D90 of weet iemand of er nog een gaat komen?
Waarom zou je een firmware upgrade nodig hebben?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

@ Sallin: Bedankt voor de tip, ik zal ze eens naast elkaar zetten. Ik vergeet eigenlijk veel meer informatie erbij te zetten, maar ik ben er al een tijdje mee bezig (dubben welke camera). Soms neig ik meer naar Canon vanwege de mooie L-lijn met de F4 objectieven, Nikon kan hier helaas niks in bieden.

De objectieven die ik graag wil zijn; Tamron 17-50 2.8 (heb ik nu een jaar en bevalt erg goed) en een 70-200 F4. Waarom geen 2.8 ? Omdat ik het extra licht wel binnenhaal door naar een hogere ISO waarde te gaan, daarnaast is op 200mm bij 2.8 (afhankelijk van de afstand van het onderwerp natuurlijk) de DOF voor mij te krap.
Prozac[NL] schreef op donderdag 03 december 2009 @ 19:46:
-Sander- De D90 is eem prima camera die zeker een upgrade is vanaf je D40, en je neemt een Objectief mee zie ik. Dus Nikon is dan een simpele stap. Maar dat wil niet zeggen dat Canon's geen optie zijn. Het beste advies is ga naar een MM en bekijk de boel eens goed. Ook idd dpreview kan je gebruiken voor vergelijk, alleen op de dx0 afgaan, mwoah zou ik ook niet doen er is veel meer dan alleen statistieken he.
Dan je budget nog...
Beter advies kan ik je zo ook niet geven evenals bovenstaande reply.
Als ik bij Nikon zou blijven dan neem ik het objectief idd gewoon mee, bevalt erg goed dus die mag dan blijven. Zou dan alleen nog een extra tele willen hebben.

Ik zal proberen niet teveel op de dxomark af te gaan ;) en ook eens gaan voelen. Heb al wel eens een dagje geschoten met een 40D en dan voelt erg goed alleen is het menu even wennen.
Het budget is ong. tot 1000euro voor de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

-Sander- schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:37:
Het budget is ong. tot 1000euro voor de body.
Als je de extra opties gebruikt waarom geen 2e hands d300? Die heb je wel tot 1000 euro, met een D90 blijf je ruim onder je budget en kan je objectief kopen wat je graag wil, maar thats up to you! En Canon, 50d red je wel toch? 7d is wat boven budget vrees ik dan.

Dus wat wil je idd aan features he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Xcalibur schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:37:
[...]

Waarom zou je een firmware upgrade nodig hebben?
Omdat mijn D90 soms vastloopt en alleen de accu eruit halen heeft dan nog nut. Verder geloof ik ook niet in bedrijven die software in 1 keer goed maken zonder fouten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Dan zou ik toch eerder terug naar de winkel gaan, want dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Wat ik onderhand 2 keer gehad heb met mijn D90 is dat F.. bleef knipperen. Maar dat kwam altijd nadat ik met live view had gewerkt. Kennelijk kwam de sluiter vast te zitten nadat ik live view uitschakelde ofzo. En dat ik zodoende niks kon. Hij heeft een jeeptour door de woestijn gered al zitten er nu wel stofjes op de sensor (zag ik bij terugkomst toen ik de foto's aan het doornemen was) Maar ach, paar keer clean sensor in het menu en ik zie het niet langer terug op foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Prozac[NL] schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:47:
[...]

Als je de extra opties gebruikt waarom geen 2e hands d300? Die heb je wel tot 1000 euro, met een D90 blijf je ruim onder je budget en kan je objectief kopen wat je graag wil, maar thats up to you! En Canon, 50d red je wel toch? 7d is wat boven budget vrees ik dan.

Dus wat wil je idd aan features he!
Bedankt voor de tips!
Heb zojuist een Canon 50D met Tamron 17-50 2.8 gehaald bij konijn.. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ar33/img.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent een reserve accu en een lenspen vergeten :P

Leuke set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 17:21:
Je bent een reserve accu en een lenspen vergeten :P

Leuke set!
Bedankt! :)
Ik fotografeer al een aantal jaren dus heb al een hoop foto goodies, voor het schoonmaken gebruik ik nu een blaasbalg en microvezeldoekjes. De reserve accu moet ik nog even bestellen maar dat kan later wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, ben ik nou een enorme zeikerd als ik zeg dat ik dit geen gezicht vind? OK, mooie set maar in het D90 topic??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Tja Wijnands, je hebt gelijk,had wel in mijn nieuwe aparatuur gemogen idd. Maar wel leuk dat ie even laat horen wat er nu gekocht is, toch?

edit:
Een paar minuut later zie ik dus dat het daar ook staat.......

[ Voor 20% gewijzigd door Prozac[NL] op 04-12-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-

-Sander-

///M Powerrrrrr

Wijnands schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 20:37:
Sorry, ben ik nou een enorme zeikerd als ik zeg dat ik dit geen gezicht vind? OK, mooie set maar in het D90 topic??
Sorry voor het offtopic, maar ik vond het wel zo netjes om even wat van me te laten horen. Dan geeft dat ook weer stimulans voor de personen om de volgende keer bij iemand weer wat adviezen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een old-stock Nikonian heb ik er geen problemen mee. hij is tenminste eerlijk en laat weten wat zijn keuze is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat vind ik ook niet erg alleen die foto erbij vind ik behoorlijk storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Het was leuker geweest als rechtsonder op de Tamron doos "For Nikon" stond in het blauwe gedeelte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:34
Waar je je druk over kan maken. Het is maar een camera hoor, niets meer, niets minder. PS3/Xbox, Canon/Nikon (oh sorry, Nikon/Canon), MS/Apple, jeetje. Hij is blij met zijn (mooie!) set en advies, nou onwijs leuk toch!

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 14-09 18:03
Ik begin nu na een half jaar ook last te krijgen van foutmeldingen.

De camera geeft ERR weer en de enige manier om hem weer werken te krijgen is het verwijderen en terugplaatsen van de accu. Afgelopen week in Cuba een keer of 4 op één dag.

Van de zomer had ik de indruk dat het aan het objectief lag (18-105 nikor) deze stond namelijk met scherpstellenbij elke foutmelding in de uiterste linkse positie gedraaid. Alsof de camera hem er niet meer uit kon krijgen. Echter de afgelopen week kon ik die link niet leggen.. Eigenlijk heb ik geen verklaring voor het wanneer/hoe/wie/wat.

Lijkt het jullie wijs het spul op te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het plaatsen van mijn bericht moet ik zeggen dat ik ervan uit ben gegaan dat ik in het nieuwe fotoapparatuur topic zat :X Zoals Wijnands terecht opmerkt is dat topic bedoeld voor "ik heb em ook" berichten.

Mea maxima culpa!

Vanaf nu maar weer verder ontopic over deze pracht van een camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Die ERR melding heb ik ook een paar keer gehad. Ging bij mij om de geheugenkaart. Paar keer eruit, de vergrendeling erop en eraf, er weer in. D90 uit en aan zetten en na een paar keer zo doen ging de melding weg. Geen idee wat de basis is van die melding noch F.. maar dat zijn de twee die ik tegen gekomen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Joosie200 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:32:
Die ERR melding heb ik ook een paar keer gehad. Ging bij mij om de geheugenkaart. Paar keer eruit, de vergrendeling erop en eraf, er weer in. D90 uit en aan zetten en na een paar keer zo doen ging de melding weg. Geen idee wat de basis is van die melding noch F.. maar dat zijn de twee die ik tegen gekomen ben.
Contactjes van je geheugenkaart wel goed schoon? Juist omdat je zegt dat je het een paar keer herhaald, kon je de contactjes wel eens gewoon schoongeschuurd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:37
Hey Thunder,

Als er iets mis is met de geheugenkaart krijg je meestal een CHA error (heb ik een keer gehad met een rot Kingston kaartje). De ERR code slaat meestal op een fout met de lens mount (dus die contactjes een keer schoonmaken). Denk er ook aan dat de 18-105 een plastic lens mount heeft, en dus niet zo sterk is.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ERR icm een D90 en 18-105 komt vaker voor. Meestal is de lens net niet goed gemount maar er zijn ook genoeg camera's voor dit euvel terug geweest naar Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik heb die melding ook een paar keer gehad, meestal als het koud is.
Lens opnieuw mounten lost het tot nu toe altijd op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoef gewoon eens te draaien aan de lens en ze is terug in orde.

Wat zijn de ervaringen hier met handstraps voor de D90 met grip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 14-09 18:03
Inderdaad de lens verwijderen en terugplaatsen lost de melding ook op. Nu was het niet bepaald met koud weer, cuba deze tijd van het jaar is toch 25 tot 30 graden. Thailand van de zomer was ook een dikke 30 met een redelijk vochtig klimaatje.

Het vervelende is dat het net op het verkeerde moment gebeurd, als je aan het experimenten bent is er niets aan de hand. Alleen wanneer je net die ene shot van dat ene ogenblik wilt hebben en je drukt af... En dan hoor je niets, en dan kijk je op het scherm en denkt van F*CK.

Zal morgen eens contact met Nikon zoeken. Het is mijn enige objectief dat eigenlijk vanaf dag 1 erop heeft gezeten dus met de contacten/mount kan niet veel gebeurd zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@Kevinneke:

Hier een D300+grip met Dealextreme handstrap (kostte omgerekend maar 4 euro ofzo). Laat zich als combinatie met de 17-50 lekker hangen/vasthouden. Hou er wel rekening mee dat de bevestingsbeugel toch wel behoorlijk in de weg kan zitten met het vasthouden in portretstand, met je rechterhand op de grip dus. Ik weet eigenlijk niet hoeveel kleiner een D90 met grip is tov een D300 met grip, maar dat zal niet zo denderend veel schelen.
Persoonlijk heb ik er liever de handstrap op zitten ipv een neckstrap/niets, puur vanwege het lekker kunnen laten hangen..

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 07-12-2009 22:21 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik ben ook wel benieuwd naar de grip en handstrap.
Ik heb toevallig pas de grip in het echt gezien, en het ding was wel een stuk groter dan ik in gedacht had eigenlijk.... dus nu twijfel ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal dan eens zoeken naar de dealextreme handstrap. Voor 4 euro kan ik het niet laten aangezien de Nikon rond de 80 euro kost. Alvast bedankt, en als ik hem heb post ik hier wel een fototje en een kleine review.

@Xcalibur:
Ik raad de grip echt aan. Je hebt het gevoel een betere camera vast te hebben en de extra ontspanknop is een heerlijkheid om mee te werken. Ook de extra batterij is handig, hoewel het geen vereiste is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2009 07:00 . Reden: grip commentaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ook ik raad een batterijgrip aan, het houd een stuk beter vast (ook in landschap-orientatie). Zelf heb ik de Hahnel battery grip gekocht, welke 60 euro goedkoper is tov de Nikon grip. Voelt goed aan. Ik heb hem hier gereviewd, met extra batterij van hahnel (die overigens identiek presteert aan de nikon batterij): http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?t=19178 (engels, met eigen foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
@citruspers:

ik overweeg sterk om die grip te halen. wat ik me alleen af vraag, is hoe het met de qualiteit met de sluiterknop zit.. op kamera-express staat als een van de eigenschappen beschreven: 'Autofocus na indrukken knop'.. heeft die sluiterknop geen 2-level systeem (of hoe dat ook moge heten) zoals de normale knop? dat je hem dus half moet indrukken om te autofocussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
De sluiterknop is iets minder fijn als de knop die op mijn D90 zit. De D90 knop is overduidelijk 2-traps, terwijl de Hahnel gewoon autofocust als je hem half indrukt en afdrukt als je hem helemaal indrukt. Je hebt alleen iets minder feedback. In all fairness heeft de officiele nikon grip hier ook last van.

Ook nog een quick tip: de AF-ON knop op de batterygrip staat standaard op de focuspuntselectie, dit is geen fout in de batterygrip, maar kan je veranderen in de bediening custom settings van je D90 (MB-D80 button functie). De wieltjes werken ook niet helemaal lekker, maar die gebruik ik eigenlijk nooit. (ik verander alleen mijn settings als ik een foto heb bekeken, en dat doe ik toch altijd in horizontal mode.

Slightly offtopic nog over de autofocus: ik gebruik zelf de AF-on knop om te focusen, en de sluiterknop puur en alleen om af te drukken. Dit heeft als voordeel dat je maar 1 keer de focus hoeft te locken, de camera practisch altijd vuurt, en de camera naar continuous autofocus overschakelt als je de knop ingedrukt houd (voor als je onderwerp ineens begint te bewegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

citruspers schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:34:
Ook ik raad een batterijgrip aan, het houd een stuk beter vast (ook in landschap-orientatie). Zelf heb ik de Hahnel battery grip gekocht, welke 60 euro goedkoper is tov de Nikon grip. Voelt goed aan. Ik heb hem hier gereviewd, met extra batterij van hahnel (die overigens identiek presteert aan de nikon batterij): http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?t=19178 (engels, met eigen foto's)
Dank voor je review, maar 1 vraag een grip voor d90 origineel nikon kost geen 130 euro dacht ik ;)
pricewatch: Nikon MB-D80 Multi-power Battery Pack
(of bedoel je incl houder voor penlites misschien?)
Ik heb voor me gevoel niet het idee dat ik een grip mis op mijn d90, maar na jullie reacties hierboven krijg ik zoiets van toch eens proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Prozac[NL] op 09-12-2009 23:51 ]

• NickH
De sluiterknop van de grip is inderdaad wat minder goed dan van je body zelf. Ik vind 'm zelf wat slapjes aanvoelen, maar kan er prima mee werken.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Ik ben van plan mijn 5 jaar oude EOS 300D (met 18-55mm kitlens) te vervangen door een nieuwe camera, en het leek me wel spannend om voor een Nikon D90 te gaan. Eerst zou ik de 18-105mm lens erbij doen, maar ik denk dat ik voor de 16-85mm ga, deze lens schijnt zijn meerprijs waard te zijn. Voorlopig wil ik het houden bij 1 all-round lens, net zoals ik deed met mijn EOS 300D.

Doe ik hier goed aan :D of kan ik voor dit geld (ik doe er ook nog een SB 600 flitser bij denk ik) beter voor een andere (Nikon?) set gaan?
Ik zie persoonlijk de meerwaarde niet zo in de 16-85. OK, hij is goed maar om 'm echt beter te laten presteren dan de 18-105 moet je er flink aan trekken. Ik ben daar een van de weinige in.

Verwijderd

Arnout schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:55:
Doe ik hier goed aan :D of kan ik voor dit geld (ik doe er ook nog een SB 600 flitser bij denk ik) beter voor een andere (Nikon?) set gaan?
http://www.photozone.de/n...ts/377-nikkor_1685_3556vr
http://www.kenrockwell.com/nikon/16-85mm.htm

Bovenal, kijk foto's, download ze en laat ze afdrukken. Zijn ze goed? Dan gewoon die lens halen! :)

• Vis

Vis

Zin om een grip te kopen!

Ga denk ik wel voor de originele MB-D80 i.p.v. die van Hahnel... Prijsverschil is ook best nihil dus daar doe ik het niet voor...

Over een maandje is hij binnen :)
Waarom heb ik altijd teveel maand over aan het eind van mn geld? :)

Dat heet NAS!

Ik zou ook gewoon een originele grip halen en er 3rd party accu's instoppen. MAar ja, voor mij zou het een mb-d10 worden en die en-el4 is gewoon idioot duur.

• citruspers
@Prozak, Vis

Als dat ding 90 euro koopt zou ik de originele Nikon grip kopen, 20 euro meer is het wel waard :)

Over de 18-105 vs de 16-85:

Als je een heleboel geld wil uitgeven aan een midrange consumer zoom met iets betere optics ga ik je niet tegenhouden, maar als je op een gegeven moment gaat overstappen naar full frame is het weggegooid geld. Dan zou ik liever de 18-105 kopen voor een stuk minder geld, deze is optisch bijna gelijk.

Als je dan toch een dure lens wil kopen, koop dan wat sneller glas (24-70 F/2.8, of 17-55 F/2.8).

De 18-105 is een heerlijke lens in mijn ogen, ik heb hem nu een jaar en ik heb absoluut geen ambities te upgraden naar een 16-85. Dan liever een paar primes of een wideangle zoom, heb je meer aan.

• Vis

Vis

Wijnands schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:54:
Dat heet NAS!

Ik zou ook gewoon een originele grip halen en er 3rd party accu's instoppen. MAar ja, voor mij zou het een mb-d10 worden en die en-el4 is gewoon idioot duur.
NAS? Explain to me please :)

Trouwens nog een vraagje: Heb dus de originele Nikon accu EN-EL3e in mn D90 zitten, maar kan ik deze i.c.m. een EN-EL3e van een 3rd party accu in een grip stoppen? (weet wel dat dit gaat, maar krijg ik hierdoor niet mindere levensduur van de accu's?)

NAS = Nikon Acquisition Syndrome

It is manifested by a feverish desire to own everything and anything which has a Nikon logo. Five decades of research have found no cure, not even acute pauperism, a heavy handed spouse, or hypnosis work. Post-hypnotic suggestions such as "Will it make you a better photographer?" get soon discarded as irrelevant when not idiotic, making the victim immune to common vaccines such as logic, some strong home remedies and witchcraft.

Er zijn een aantal varianten in (grofweg, bodies, lenzen, accesoires en photografica). Als iemand er een heeft garandeert dat geen immuniteit voor de andere varienten, sterker nog de kans is aanzienlijk dat iemand met variant A over de jaren ook de andere varianten ontwikkelt.

• citruspers
Vis schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:21:
[...]
Trouwens nog een vraagje: Heb dus de originele Nikon accu EN-EL3e in mn D90 zitten, maar kan ik deze i.c.m. een EN-EL3e van een 3rd party accu in een grip stoppen? (weet wel dat dit gaat, maar krijg ik hierdoor niet mindere levensduur van de accu's?)
Ik heb Zelf een Nikon batterij en een Hahnel batterij in mijn grip, en ze presteren precies hetzelfde. De camera gebruikt sowieso maar 1 batterij tegelijk, dus mocht de ene sneller leeg zijn, maakt dat niets uit, de camera schakelt gewoon over op de andere.

• kaesve
hoe zit het eigenlijk met split-focus schermpjes voor de D90? ik overweeg wat manualfocus lensjes, maar ik heb bij mijn huidige lenzen vaak al moeite om door de zoeker te zien of hij nou is scherp gesteld of niet.. met autofocus maakt dat niet heel veel uit, maar als ik een beetje een snelle MF primelens heb, is het natuurlijk cruciaal om goed te zien of iets scherp is..

iemand hier ervaringen met split-focus schermpjes? waar kan ik ze het beste kopen? en is het verstandig om ze zelf in te bouwen?

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Wijnands schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:34:
NAS = Nikon Acquisition Syndrome

It is manifested by a feverish desire to own everything and anything which has a Nikon logo. Five decades of research have found no cure, not even acute pauperism, a heavy handed spouse, or hypnosis work. Post-hypnotic suggestions such as "Will it make you a better photographer?" get soon discarded as irrelevant when not idiotic, making the victim immune to common vaccines such as logic, some strong home remedies and witchcraft.

Er zijn een aantal varianten in (grofweg, bodies, lenzen, accesoires en photografica). Als iemand er een heeft garandeert dat geen immuniteit voor de andere varienten, sterker nog de kans is aanzienlijk dat iemand met variant A over de jaren ook de andere varianten ontwikkelt.
Maar we hebben dit!
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_pp235bfKMYM/SyFYO3d4LfI/AAAAAAAAAR4/_q2yHXgFeUc/s800/naspirine.jpg
Ik lag net naast de bank van 't lachen! Briljant! Tenzij je echt bezwaren maakt ga ik deze crossposten!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Wijnands schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:33:
Ik lag net naast de bank van 't lachen! Briljant! Tenzij je echt bezwaren maakt ga ik deze crossposten!
Kwam deze tegen op het nikon nl forum en dacht oei die moet ik na jou NAS uitleg even posten hier!
Crosspost maar raak hoor!

Verwijderd

En ik moet lachen aangezien een user genaamd Prozac die foto plaatst! :D

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:48:
En ik moet lachen aangezien een user genaamd Prozac die foto plaatst! :D
;)

• Vis

Vis

Vette shit :)

• citruspers
@Kaesve:

Volgens mij zijn de focusing screens van de D90 niet verwisselbaar. Ik weet niet wat voor lens je nu hebt, maar het focusen wordt wel steeds makkelijker naarmate je een wijder diafragma hebt en/of meer inzoomt. Mijn 70-200 F/2.8 is namelijk prima handmatig te focusen op F/2.8, waar mijn 18-105 op F/5.6 toch net wat pittiger is. ;)

en Lol@Naspirine :D

Katz, de voornaamste leverancier van dit spul, maakt er eentje

http://www.katzeyeoptics....ing-Screen--prod_D80.html

De installatiehandleiding, moet je zelf maar beoordelen of je dat durft. http://www.katzeyeoptics.com/files/install4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
bedankt voor de info :]

focusingscreens.com heeft er ook een paar.. bovendien zijn hun instructies ook wat duidelijker voor mij.. maar ik kan maar weinig reviews of ervaringen vinden.

denken jullie dat dit lekker werkt? ga ik geen last hebben van een donkerdere viewfinder (en hoe gaat de autofocus hiermee om?)

de lens waar het nu om gaat is de sigma 30mm/1.4 die ik wel eens bij kleine optredens gebruik.. zodra ik onder de f/2.0 duik misfocused hij alleen behoorlijk vaak. dit kan ik bovendien heel slecht van te voren zien, omdat het scherpte-vlak niet duidelijk te zien is door de zoeker. volgens mij kan een glaasje met microprisms of split-image (of een combinatie) mij hierbij wel helpen..

bovendien wilde ik mijn lenzen-verzameling uitbreiden met oude 2e-hands lenzen.. voornamelijk lichtsterke primes omdat ik dat fijn vind. (en omdat ik het geld niet heb voor lichtsterke, nieuwe zoomlenzen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Als je het focus vlak niet goed kan zien ligt het probleem misschien meer bij jou. Heb je bijvoorbeeld de dioptrie goed ingesteld zodat de lijnen in de viewfinder haarscherp zijn? (zet even de grid aan om het makkelijker te zien)

Lees ook even hoe autofocus sensoren precies werken, dan weet je waar je op moet richten om minder misfocuses te krijgen. Mijn kitlens focust bijvoorbeeld zelfs goed bij een donker concert, en dat is op F/5.6. En ja, ik heb een D90. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
kaesve schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 01:08:

denken jullie dat dit lekker werkt? ga ik geen last hebben van een donkerdere viewfinder (en hoe gaat de autofocus hiermee om?)
Toen ik nog een 5D had met een EE-S focus screen was het al niet al te gemakelijk om manual te focussen. Verwacht er niet al te veel van op een crop body.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2009 11:46 . Reden: Graag alleen citeren wat je nodig hebt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 's een D70 met zo'n katz in handen gehad. Best geinig en het werkte heel behoorlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
ik heb het afgelopen weekend eens rond mogen lopen met een geleende pancake (de oude, zwarte 50mm/1.8 e series dus). na wat frutselen en oefenen gaat focussen me nu een stuk beter af. binnenkort krijg ik ook nog een soligor 200mm/3.5 voor bijna niets binnen, dus dan kan ik daar ook mee spelen :D
dat betekend dat ik voorlopig geen focusglaasje neem, omdat het niet heel erg nodig is. ik heb wel een oude analoge nikon vastgehouden met een split-prism. dat vond ik wel fijn eigenlijk, dus de overweging om er een te halen blijft.

@citruspers: op 5.6 focus ik altijd wel raak, het gaat er juist om dat ik een korte DoF heb op 1.4-2.0 en dan kan een centimeter naast focussen al fataal zijn. bovendien is het een bekend probleem van de sigma 30mm/1.4 dat veel exemplaren backfocusen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
@Kaesve

Op 5.6 focus je dus niet altijd raak, maar is het vergevingsgezinder als je er naast zit ;)
Ik hoor een hoop rumoeren over backfocusende Sigma's maar in de praktijk is dit vaak overdreven. Mijn 70-200 F/2.8 is prima. En backfocus is niet gepatenteerd hoor, ook nikon heeft er last van. Het komt veel voor bij korte primes die dichtbij focusen (en geen "zwevend" element hebben), dus dat zal het wel zijn bij de sigma ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:17
Heeft iemand hier ervaringen met vrieskou icm de (Nikon) grip? Ik had vandaag nogal wat probleempjes buiten. Binnen gaf de camera aan dat de accu op een acceptabele 45% zat, maar buiten verscheen sporadisch de melding van een lege accu. Een drietal keer opnieuw aanzetten zorgde er echter voor dat er 45% op het display kwam te staan. Dit stelde mij in staat toch nog wat foto's te schieten. Ook heb ik geprobeerd om de accu in de broekzak te houden om deze wat op te warmen. Dit had echter geen effect op de batterijduur.

Ik vraag mij nu af of dit door de grip komt. Misschien is een accu in die plastic bak toch wat gevoeliger dan normaal voor de kou? Ik neem aan dat een camera in de vrieskou toch wel wat foto'tjes kan schieten? Dat ik maar 400 ipv 800 shots haal, dat begrijp ik. Heb ik misschien een defecte camera?

De CHA error (geheugenprobleemje) kwam ook nog tevoorschijn. Dit bleek te liggen aan de contactpuntjes van de sd-kaart/camera las ik. Al met al krijg nu toch niet zo'n goed gevoel over Nikon icm vrieskou. Denk ook dat ik met skiën mar gebruik maak van m'n compact. (@Wijnands; Je hebt helemaal gelijk)

PS. Mocht ik de kans krijgen dan ga ik nog even met een nieuw accu en zonder grip de bossen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Lijkt toch condensatie in je camera. Zorg dat je je camera niet in hoge luchtvochtigheid binnen houdt. Als je lens of OVF/spiegel beslaat zodra je buiten komt zul je elders ook condensatie krijgen. Even laten acclimatiseren?

Het helpt om je camera in de vensterbank (=bij een koud raam) te laten liggen als je van plan bent er buiten foto's mee te maken.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Simpel, de accubak/grip hangt onder je camera en wordt dus niet echt verwarmd door je handen. Zonder grip zit de camera diep in de camera weggeborgen, en beschermd door je hand. Ik heb laatst foto's gemaakt bij -5 graden en een snijdende wind, maar mijn D90 met grip werkte goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
ssj3gohan schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:15:

Het helpt om je camera in de vensterbank (=bij een koud raam) te laten liggen als je van plan bent er buiten foto's mee te maken.
Note: Dan moet er geen gloeiend hete verwarming onder staan.
Trouwens..ik bedenk me net..van warm naar koud maakt niet uit...van koud naar warm wel.
Dus NA het fotograferen in vrieskou even de camera bij t koude raam.

Wat nog veel beter helpt: Als je buiten gaat fotograferen, neem je fototas mee.
Je tas word geleidelijk, langzaam aan ook binnen wat kouder en vice versa.
Dus als je terugkomt na je fotosessie in de sneeuw, moet je je camera gewoon in je tas doen en daar een uur laten zitten zodat hij geleidelijk kamer temperatuur word en dus niet beslaat.
Dus niet even snel de camera er uit voor 2 min om de foto's te bekijken bij de koffie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:17
Bedankt voor de tips. Ik dacht ook dat condensatie alleen speelde indien je van buiten naar binnen gaat, maar de combi van de CHA error en de accumelding zou hier idd wel eens op kunnen wijzen. Ik had de camera overigens van tevoren al in de kofferbak gelegd en zoals wordt aangeraden zat 'ie ook netjes in de tas.

@Scirocco; Ket kaartje is er zo uit. Dus foto's bij de koffie kan prima ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Scirocco schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:38:
[...]

Note: Dan moet er geen gloeiend hete verwarming onder staan.
Trouwens..ik bedenk me net..van warm naar koud maakt niet uit...van koud naar warm wel.
Niet helemaal waar. Als er warme, relatief vochtige lucht in de camera/lens zit en je loopt naar buiten, dan koelt de body/lens af en kan het vocht wat in de camera zit condenseren tegen koude oppervlakken aan de binnenkant van de body/lens. Volgens mij komt dat niet zo vaak voor als condens aan de buitenkant door met een koude camera een warme en vochtige omgeving in te lopen, maar het kan wel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Orion84 heeft meer gelijk dan Scirocco. Vochtige lucht condenseert inderdaad wel, ik heb het zojuist even getest ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

citruspers schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:31:
Simpel, de accubak/grip hangt onder je camera en wordt dus niet echt verwarmd door je handen. Zonder grip zit de camera diep in de camera weggeborgen, en beschermd door je hand. Ik heb laatst foto's gemaakt bij -5 graden en een snijdende wind, maar mijn D90 met grip werkte goed...
Je kan zowieso als je er even mee buiten loopt de camera bij de grip vastpakken. Dan leg je met je hand (+handschoen) een extra warme laag over het gedeelte waar de accu's zitten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Ik heb op de meeting gisteren mijn D90 met grip constant in -5 tot -10 gebruik en geen problemen gehad. Sommige Canon schieters hadden wel ruzie met hun grips })

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was ook iemand met een d300 met grip en die deed 't ook prima
camelrulez schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:11:. Al met al krijg nu toch niet zo'n goed gevoel over Nikon icm vrieskou.
Ik vind dit behoorlijk ongefundeerd overkomen/

[ Voor 66% gewijzigd door Wijnands op 10-01-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Ik heb een specifieke vraag, wat betreft de kwaliteit van de D90 body en 2 lenzen...

Ik heb al bijna een jaar de D90, en mijn ervaringen met de D90 (als body zijnde) zijn so far so good...

Nu ga ik binnenkort op wintersport vakantie, en zou graag willen weten of ik ergens op moet letten m.b.t. kou en condensvorming op zowel de body, als op de 10-20 sigma die ik mee ga nemen en 50mm 1.8.

Ik heb al zowieso een UV filter op de 10-20.

Zijn er dingen waar ik op moet letten? Wil namelijk veel gaan fotograferen, ook eventueel op de piste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik denk persoonlijk dat het pittig zal zijn te schieten met je 1.8, vooral op de piste (behalve in schemering). Zo'n lichtsterke lens in zulke lichte omstandigheden... Correct me i'm wrong. Maar een filter helpt hier vast voor. Condensvorming krijg je alleen bij plotselinge overgangen van warm naar koud. Dus camera in een rugzak waar het niet te warm is, dan moet je hem constant kunnen gebruiken lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:24:
Was ook iemand met een d300 met grip en die deed 't ook prima

[...]

Ik vind dit behoorlijk ongefundeerd overkomen/
Kijk even in het 5D of 5D mark II topic (weet niet meer welke het was) stond een link naar een artikel over camera's op antartica. En het waren vooral de Canons die het begaven :) . Op nikonrumours stond ook een D90 die 's nachts buiten had gestaan en door en door bevroren was. Die deed het ook nog perfect na ontdooit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

leeke1984 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:35:
Ik denk persoonlijk dat het pittig zal zijn te schieten met je 1.8, vooral op de piste (behalve in schemering). Zo'n lichtsterke lens in zulke lichte omstandigheden... Correct me i'm wrong. Maar een filter helpt hier vast voor. Condensvorming krijg je alleen bij plotselinge overgangen van warm naar koud. Dus camera in een rugzak waar het niet te warm is, dan moet je hem constant kunnen gebruiken lijkt me...
Helpt de filter nu wel, of niet?

Want de condens slaat dan op de filter i.p.v. het glas van de lens... Dus daar heb je iig geen last meer van..
En ja, ik neem hem zeker in een kleine tas mee dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 22:42
leeke1984 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:35:
Waarom zou het pittig zijn om met een 1.8 lens te schieten? De lens kan ook gewoon 5.6 enzo hoor... Mocht je op 1.8 willen schieten dan is een ND filter handig bij veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
De werking van een UV filter is altijd al een beetje betwist met digitale camera's. Tegenwoordig zit er al een UV+IR filter voor de sensor, en hebben de meeste lenzen ook nog eens een coating die UV straling vermindert. Ook zijn de lenzen van glas, die op hun beurt weer weinig UV straling door laten.

Maar...des te hoger je zit, des te meer UV straling er is. Bovendien is een filter altijd prettig voor bescherming, en met schoonmaken zit je ook iets veiliger (mocht je het verklooien moet je een nieuw filter kopen ipv een nieuwe lens).

Waar je wel op moet letten bij filters is of ze wel of niet gemulticoat zijn. Niet gemulticoate filters maken je lens veel flare-gevoeliger (en dus ook voor zweem, iets wat je juist door dat filter probeert te voorkomen!).

Volgens een poolse test kwamen de Hoya HMC filters het best uit de bus. Ik heb zelf Hoya en B+W filters en ik zie geen enkel verschil tussen de 2, maar de Hoya is goedkoper dus die wint. ;)

En ik moet toch even Leeke corrigeren, een UV filter heeft geen merkbare invloed op de belichting (factor 0). Een polariserend filter wel (meestal 1-2 stops), misschien ben je daarmee in de war?

En wat betreft wide open schieten: dit gaat inderdaad problemen opleveren met veel licht, maar je kunt altijd je diafragma wat dicht gooien, of een ND filter er op schroeven als je wide open wil schieten (zoals Gelukkie al vermeldde)

Oh, en nog een kleine tip: met veel sneeuw kunnen je exposures iets onder-of-overbelicht raken, gebruik belichtingscompensatie (+/- knopje naast de sluiter) om het naar je behoefte aan te passen. Niet vergeten terug te zetten voor de apres ski!) :)

En nog een tip, 2 voor de prijs van 1: koop een extra batterij, die dingen gaan een stuk sneller leeg in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

super handige tips citruspers!

aan een 2e en zelfs 3e accu zat ik idd al te denken... ff een goedkope webshop vinden of ebay voor een thirdparty accu...

ND filter heb ik (52mm) dus goed voor de 50mm :) is wel maar tot 3 stops...

UV filter die op mn 10-20 zit is niet het duurste merk, maar ik red het wel denk ik zo :)

Edit: check wat ik tegenkom op ebay... dit kan toch niet waar zijn? originele Nikon accu voor dat geld... vanuit hong kong, én kostenloos verzenden?

http://cgi.ebay.de/EN-EL3...rgers?hash=item2a03f83a17

[ Voor 32% gewijzigd door Vis op 12-01-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Graag gedaan Vis!
Ik heb zelf een Hähnel batterij gekocht bij de kamera-express, en die werkt tot nu toe naar behoren en heeft dezelfde capaciteit. De medewerker wist mij te vertellen dat Hähnel de batterijen voor Nikon fabriceert, maar in hoeverre je dat moet geloven is uiteraard altijd de vraag. ;)

3 stops zouden wel genoeg moeten zijn enk ik, dan zit je..ietsje onder F/5.6. Met een 50 mm wel te doen buiten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

citruspers schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:39:
Graag gedaan Vis!
Ik heb zelf een Hähnel batterij gekocht bij de kamera-express, en die werkt tot nu toe naar behoren en heeft dezelfde capaciteit. De medewerker wist mij te vertellen dat Hähnel de batterijen voor Nikon fabriceert, maar in hoeverre je dat moet geloven is uiteraard altijd de vraag. ;)

3 stops zouden wel genoeg moeten zijn enk ik, dan zit je..ietsje onder F/5.6. Met een 50 mm wel te doen buiten denk ik.
Ik denk dat ik de 50mm uberhaupt niet op mn cam heb buiten.. daar heb ik mijn groothoek natuurlijk voor, de bergen en pistes etc...

voor apres ski is de 50mm uiteraard zeer ideaal :)

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste