Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hahnell en phottix zijn, denk ik, de beste namaak batterijen die je kan krijgen voor je nikons. Problemen hoor je eigenlijk nooit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:54

Vis

Wijnands schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 07:38:
Hahnell en phottix zijn, denk ik, de beste namaak batterijen die je kan krijgen voor je nikons. Problemen hoor je eigenlijk nooit.
Geldt dat ook voor de grips van deze merken?

Vind de originele MB-D80 nog een beetje aan de dure kant...

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 16:37:
[...]

Kijk even in het 5D of 5D mark II topic (weet niet meer welke het was) stond een link naar een artikel over camera's op antartica. En het waren vooral de Canons die het begaven :) . Op nikonrumours stond ook een D90 die 's nachts buiten had gestaan en door en door bevroren was. Die deed het ook nog perfect na ontdooit te zijn.
Hangt er vanaf waar je geweest bent. Ik denk niet dat Nikons het beter doen dan Canons. Aan de kust is het nu net zo koud als hier buiten. In juli in Vostok zal het zeker onder de -80 zijn en dan functioneert geen enkele camera meer.

Mijn ervaring met kou is: in Noorwegen (-15) en Polen (-10) in de winter deed mijn D200 absoluut niet moeilijk, zelfs de accu niet. De accu kun je evt. eenvoudig warm houden in je zak.

Op Antarctica kun je weinig elektronica vertrouwen. Met name temperatuurschommelingen zorgen voor rare dingen met halfgeleiders. De meeste problemen heb ik daar trouwens met relatief warm weer ondervonden (veel schommelingen), niet eens met -25 (die temperatuur was toen vrij constant).

Als je niet weet wat voor ellende je gaat krijgen: koop een Nikon FM2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PageFault schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:58:
[...]

Hangt er vanaf waar je geweest bent. Ik denk niet dat Nikons het beter doen dan Canons. Aan de kust is het nu net zo koud als hier buiten. In juli in Vostok zal het zeker onder de -80 zijn en dan functioneert geen enkele camera meer.

Mijn ervaring met kou is: in Noorwegen (-15) en Polen (-10) in de winter deed mijn D200 absoluut niet moeilijk, zelfs de accu niet. De accu kun je evt. eenvoudig warm houden in je zak.

Op Antarctica kun je weinig elektronica vertrouwen. Met name temperatuurschommelingen zorgen voor rare dingen met halfgeleiders. De meeste problemen heb ik daar trouwens met relatief warm weer ondervonden (veel schommelingen), niet eens met -25 (die temperatuur was toen vrij constant).

Als je niet weet wat voor ellende je gaat krijgen: koop een Nikon FM2 ;)
Het ging in het geval waar ik naar verwees om dezelfde trip. Een trip waar een hoop camera's meegingen en alle Nikons heel blijven :) .

Disclaimer: dit is uit mijn geheugen, heb het een jaartje geleden gelezen ofzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2010 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vis schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:40:
[...]

Geldt dat ook voor de grips van deze merken?

Vind de originele MB-D80 nog een beetje aan de dure kant...
Ik heb alleen een hahnel grip voor een d50 gezien, die was heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Hahnell geeft het volgens mij niet voor de D90... wel de Phottix variant.. iemand daar ervaringen mee?
Op ebay zie ik aanbiedingen staan waar je + de grip van phottix ook nog 2 accu's bij krijgt.. dat klinkt wel aardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Vis, net een aangeschaft(mb-d80) @ foto Dubach te apeldoorn voor 99 euro, en is er iig nog 1 op voorraad...Tis maar een tip.

[ Voor 3% gewijzigd door Prozac[NL] op 13-01-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 21:21
Vanmiddag de bestelde D90 + MB-D80 opgehaald bij Konijn, dit ter vervanging van de D50. Hebben ze toch gisteren snel de MB-D80 2 tientjes duurder gemaakt! Gelukkig kreeg ik 'm nog mee voor de oude prijs... :*)
Eerste indruk is goed, vooral het LCD-scherm is een aanzienlijke verbetering.
Ga uiteraard nog driftig met de knoppen en menu's experimenteren, maar weet nu al dat het een succes zal worden.

[ Voor 17% gewijzigd door consono_md110 op 13-01-2010 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:37
Hähnel heeft gewoon een grip voor de D90 hoor, zelfde als de D80 (en met gratis afstandbediening).
Ik heb hem hier gereviewd (aanmelding niet nodig): http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?t=19178

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
Is er al nieuws te melden over de opvolger van de D90? Het wordt zo langzamerhand tijd.... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee. En die verwacht ik voorlopig ook nog niet. Er gaan sterke geruchten over een D700 opvolger. Als er dit jaar een D90 vervanger komt verwacht ik die niet voor de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
het lijkt me inderdaad ook wat vroeg voor een opvolger van de D90. en een opvolger/upgrade van de D700 lijkt me waarschijnlijker, ze zouden eigenlijk gewoon een D700s en een D700x uit moeten brengen.

ik denk ook dat een opvolger van de D90 nog een aardige tijd op zich zal laten wachten. een upgrade zoals de D300s verwacht ik niet. video heeft de D90 al en de D90 lijkt de beste DX sensor van Nikon te hebben. ik verwacht dus dat Nikon eerder met een D400 komt (en die verwacht ik ook nog niet op korte termijn) dan met een opvolger van de D90. hoe gaan ze die overigens noemen, de D100? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-09 09:16
Vis schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:20:

Edit: check wat ik tegenkom op ebay... dit kan toch niet waar zijn? originele Nikon accu voor dat geld... vanuit hong kong, én kostenloos verzenden?

http://cgi.ebay.de/EN-EL3...rgers?hash=item2a03f83a17
Is volgens mij een 'nepperd' kijk maar eens op How can I spot imitation and non-Nikon rechargeable batteries.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat je gelijk hebt. Nou hoeft dat voor de koper op zich niet erg te zijn maar persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om te kopen bij een verkoper die er niet om heen draait. Er zijn in nederland een aantal shops die 3rd party batterijen aanbieden voor een prijs die niet al te veel boven de ebay prijs ligt en dan kan je bij een nederlandse winkel klagen als de batterij niet goed blijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 15:52

ThunderNet

Flits!

Vroeger kocht ikzelf ook veel 3rd party batterijen. En het zal vast onderbuik gevoel zijn, maar ik heb toch het idee dat orginelen het langer doen (niet op 1 lading, maar langere levensduur). Tegenwoordig moet ik gewoon diep in de buidel graaien voor accu's maar dat komt omdat er geen 3rd party voor mijn cam gemaakt worden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Op dpreview.com enkele nieuwe geruchten over de "D90s":

http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=34251231

They have a few out there prior to the show my insider told me.
-D-300s sensor
-Same MP as the D-300s obviously
-Obviously better ISO range
-Less noise
-Few more in camera editing features
-Same control functions as the D-90
-More expandability bridging the gap between the D-300s more now that the D-5000 is basically the "old D-90's stepped down replacement".
-Motor for focus
-1080p stereo and this one had autofocus with "realtime aperature changing ability"
-SD card and Compact Flash Card like the D-300s
-Expected price 1,299.00
Not sure if this is a model that is pre-release or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:18

OMX2000

By any means necessary...

JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 08:22:
Op dpreview.com enkele nieuwe geruchten over de "D90s":

http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=34251231

They have a few out there prior to the show my insider told me.
-D-300s sensor
-Same MP as the D-300s obviously
-Obviously better ISO range
-Less noise
-Few more in camera editing features
-Same control functions as the D-90
-More expandability bridging the gap between the D-300s more now that the D-5000 is basically the "old D-90's stepped down replacement".
-Motor for focus
-1080p stereo and this one had autofocus with "realtime aperature changing ability"
-SD card and Compact Flash Card like the D-300s
-Expected price 1,299.00
Not sure if this is a model that is pre-release or not.
Klinkt goed, maar ook aan de prijzige kant.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SD en CF? Geloof ik niks van. De rest is allemaal vrij logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Meest aannemelijke is een update voor de D700. Of dat nu een s of een x wordt of allebei (tegenover de 5DMK2). Een opvolger voor de D90 is er voorlopig nog niet denk ik. Hooguit een body met de D300s sensor. Maar dat zou de markt voor de D300s niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik geloof ook niks van die D90s
als ze die uitbrengen ondermijnen ze hun markt ontzettend. De D90 is op dit moment gewoon een hele goede camera die qua sensor absoluut niet onderdoet voor de D300, en bij mijn weten is de D300S niet zo'n bizarre improvement op de video na.

De D700 is, zoals gezegd, meer aan een upgrade toe, en zit in een ander segment. Ik denk dat met een D5000, D90, D90s, D300 en D300s de markt "oversaturated" raakt, terwijl er aan de D700 nog wel wat te sleutelen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
Voor zover ik weet komt er eerst een D900 aan:http://nikonrumors.com/category/nikon-d900

Lijkt me eerder een upgrade voor de D700, maar er is nog bar weinig over bekend. D90s lijkt me onwaarschijnlijk, misschien is iemand in de war geraakt door D900 omdat het dezelfde start letters / cijfers heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Hoi allemaal,
Sinds een kleine maand heb ik de D90 icm met de 18-105 kitlens.
De reden van de aankoop is dat ik mijn compact camera ben ontgroeid (Ixus 70, erg fijn ding, dat wel).
Nu zag ik laatst in het menu dat ook een DSLR firmware heeft (wist ik niet:p).
Bij mij staat de firmware versie: A:1.00 B:1.00 L:1.000
Is er al een nieuwe firmware versie uit? Ik kan niks vinden via google...
zo ja, heeft iemand zijn camera al ''geflashed''? ervaringen?
Ik vind namelijk dat de camera neigt tot overbelichting, ik dacht dat mss een firmware upgrade dit kon fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Skeltenaer schreef op zondag 31 januari 2010 @ 18:30:
Is er al een nieuwe firmware versie uit? Ik kan niks vinden via google...
Volgens mij is er nog geen update, anders was deze er niet:

http://www.thepetitionsite.com/1/nikon-d90-firmware-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Tnx :)
petitie getekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajajong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09-2021

Ajajong

Nobody is perfect, me either..

Ik heb de petitie ook getekend, nog erg weinig belangstelling hiervoor, ik was nr 129.....

Sometimes it rains, sometimes the sun shines.... I like the sunshine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ook al getekend, en nu krijg ik een mail van die site dat er ook nog andere causes zijn waar ik voor zou moeten tekenen, om de wereld te verbeteren....

Besides, behalve de officiele Turing petitie ken ik geen enkele die ooit effect heeft gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik heb nu al een paar jaar de D50 naar alle tevredenheid. Het enige wat ik aan mijn D50 nog wel eens een keertje heb gemist is:

- Een verlicht schermpje bovenop, zeker als je in donkere situaties fotografeert
- Het lcd schermpje is best klein
- Bij het schieten in RAW kun je niet tegelijktijd een foto in JPG schieten (tenminste niet in volwaardige resolutie). Ik schiet nu altijd alles in JPG.

Zou het zin hebben om een D90 body aan te schaffen (bijvoorbeeld 2ehands) en mijn D50 body in te ruilen of te verkopen? Of zal ik er zo weinig voordeel van hebben dat dat het geld niet waard is?

Onderstaande zaken ben ik nog wel benieuwd naar eigenlijk.

- Focust de D90 sneller en accurater dan de D50?
- Op de D50 kan ik op ISO800 nog best aardige foto's maken zonder al teveel ruis. Is dit op de D90 minimaal gelijk of het liefst nog beter?

[ Voor 19% gewijzigd door hars73 op 17-03-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hars73 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:11:
Ik heb nu al een paar jaar de D50 naar alle tevredenheid. Het enige wat ik aan mijn D50 nog wel eens een keertje heb gemist is:

- Een verlicht schermpje bovenop, zeker als je in donkere situaties fotografeert
- Het lcd schermpje is best klein
Yep, zeker als je het met de huidige nikons vergelijkt
- Bij het schieten in RAW kun je niet tegelijktijd een foto in JPG schieten (tenminste niet in volwaardige resolutie). Ik schiet nu altijd alles in JPG.
Dat heb ik nooit als een probleem ervaren, of ik schiet jpg of raw.
Zou het zin hebben om een D90 body aan te schaffen (bijvoorbeeld 2ehands) en mijn D50 body in te ruilen of te verkopen? Of zal ik er zo weinig voordeel van hebben dat dat het geld niet waard is?
Het verschil is er, absoluut maar het is niet, vind ik, spectaculair. De punten die jij noemt zijn wel opgelost.
Onderstaande zaken ben ik nog wel benieuwd naar eigenlijk.

- Focust de D90 sneller en accurater dan de D50?
Accurater niet, de D50 is accuraat, sneller absoluut.
- Op de D50 kan ik op ISO800 nog best aardige foto's maken zonder al teveel ruis. Is dit op de D90 minimaal gelijk of het liefst nog beter?
Da's beter.

Toen ik mijn D50 was ontgroeid heb ik ook naar de D90 gekeken. Alleen toen beging ik de fout om een D300 beet te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Wijnands schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:27:
Toen ik mijn D50 was ontgroeid heb ik ook naar de D90 gekeken. Alleen toen beging ik de fout om een D300 beet te pakken.
Tja weet je wat het is, ik was niet op zoek naar een vervanger van mijn D50. Maar ik kan eventueel tweedehands aan eentje komen (betrouwbaar). Dan zou ik mij D50 met 18-55 lens kunnen verkopen (want ik heb de 18-105 al), maar dan zal ik zeker nog zo'n 250-300 euro moeten bijleggen denk ik. En tis al net zo'n periode hier thuis dat er al van alles aan electronica is aangeschaft en er moet nog van alles worden aangeschaft voor de zomervakantie, je kent het vast :X Twijfel, twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
hars73 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:49:
[...]

Tja weet je wat het is, ik was niet op zoek naar een vervanger van mijn D50. Maar ik kan eventueel tweedehands aan eentje komen (betrouwbaar). Dan zou ik mij D50 met 18-55 lens kunnen verkopen (want ik heb de 18-105 al), maar dan zal ik zeker nog zo'n 250-300 euro moeten bijleggen denk ik. En tis al net zo'n periode hier thuis dat er al van alles aan electronica is aangeschaft en er moet nog van alles worden aangeschaft voor de zomervakantie, je kent het vast :X Twijfel, twijfel...
Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt van een D50 naar een D90. Nog geen seconde spijt van gehad. Enige "nadeel": je wordt verwend :)
D90 is echt stukken sneller, ligt beter in de hand en ruis is zelfs bij ISO1600 nog beter dan bij de D50 op pakweg ISO800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:27:

Dat heb ik nooit als een probleem ervaren, of ik schiet jpg of raw.
Ik ervaar het als een genot om RAW + JPEG te schieten. Afhankelijk van wie er meegaat schiet ik JPEG-M of JPEG-L. Voor eigen gebruik M, voor een ander L. Als je die persoon direct een paar plaatjes mee wil geven, dan kan dat zonder dat je hiervoor moet gaan zitten bewerken. Daarnaast helpen JPEGs bij het uitzoeken van je foto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
ComBax schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 08:37:
[...]

Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt van een D50 naar een D90. Nog geen seconde spijt van gehad. Enige "nadeel": je wordt verwend :)
D90 is echt stukken sneller, ligt beter in de hand en ruis is zelfs bij ISO1600 nog beter dan bij de D50 op pakweg ISO800.
Hier nog iemand die overgestapt is van de D50 naar de D90.
Heerlijke camera, bevalt prima. Enige nadeel bij mij is dat ik regelmatig, naast prima scherpe foto's, een 'out-of-focus-resultaat' krijg, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat dát te wijten is aan degene áchter de camera... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:54:
[...]

Ik ervaar het als een genot om RAW + JPEG te schieten. Afhankelijk van wie er meegaat schiet ik JPEG-M of JPEG-L. Voor eigen gebruik M, voor een ander L. Als je die persoon direct een paar plaatjes mee wil geven, dan kan dat zonder dat je hiervoor moet gaan zitten bewerken. Daarnaast helpen JPEGs bij het uitzoeken van je foto's :P
Ja, da's natuurlijk een mogelijkheid. Op mijn beurt zeg ik dan weer dat ik met viewnx redelijk rap een setje jpg's maak. Maar goed, als dit soort scenario's voorkomen dan is het zeker iets om aan te denken.
hars73 schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 21:49:
[...]

Dan zou ik je adviseren om het niet te doen. Als die D50 het nog prima doet dan kun je beter de upgrade doen als je het wel kan missen. Wat ik je als D50 eigenaar wel kan aanraden is om wat extra geheugenkaartjes te kopen. 1 en 2gb non-SDHC kaartjes zijn nu nog wel te vinden maar dat is binnenkort echt afgelopen

[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 18-03-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Wijnands schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:25:
[...]
Dan zou ik je adviseren om het niet te doen. Als die D50 het nog prima doet dan kun je beter de upgrade doen als je het wel kan missen. Wat ik je als D50 eigenaar wel kan aanraden is om wat extra geheugenkaartjes te kopen. 1 en 2gb non-SDHC kaartjes zijn nu nog wel te vinden maar dat is binnenkort echt afgelopen
Naja ik kan het wel missen dat is niet het probleem, maar om weer iets aan te schaffen.. moeders de vrouw moet overtuigd worden zeg maar ;) Als ik mijn D50 setje voor 200 euro zou kunnen verkopen, zou ik 225 euro moeten bijleggen voor de D90 body.

Ik gebruik op dit moment 2x een 2GB Ultra III kaartje en 1x een 1GB Ultra II. Ik hoop dat die het nog een tijdje blijven doen eigenlijk. Wel een goeie tip eigenlijk, want daar had ik niet bij stilgestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 18-03-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En aangezien die dingen momenteel zo goed als weggegeven worden is het zinvol om gebruik te maken van die tip ;) Desnoods voor je toekomstige verkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik zie hem al aankopen als hij zijn D50 verkoopt:
"Je zei toch dat er 16 GB aan geheugen bij zat?"
"Ja"
"Wat is dan die stapel geheugenkaartjes?
"16 GB geheugen" :p

De D90 is een heerlijke camera, heb hem zelf ook, al is heeft hij nu de "backup body" status (mijn D2H is mijn main body). Hiermee wil ik zeggen dat je je absoluut niet blind moet staren op beeldkwaliteit (al doe je dat volgens mij ook niet echt). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fact of life, de D50 heeft nooit de mogelijkheid gekregen om SDHC te gebruiken. En ik weet nog wat er met de MMC kaart gebeurde, die ging in rap tempo van min of meer standaard naar een niche produkt.

Ik wilde overigens niet zeggen dat een D90 niet een stap vooruit is tov de D50. Voor mij persoonlijk was de stap echter niet groot genoeg.

[ Voor 26% gewijzigd door Wijnands op 18-03-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ik zal eens kijken, heb hier en daar nog wel wat 256mb geheugenkaartjes liggen 8)7 Doe ik er daar een stapeltje van bij.

En ik staar me inderdaad niet blind op de beeldkwaliteit. Volgens mij zal dit in vergelijking met mijn D50 niet echt veel beter of slechter worden. Het zit hem puur in het feit dat de D90 natuurlijk wat praktischer in gebruik is, wat meer mogelijkheden heeft uiteraard, die ik niet eens perse direct zal gaan gebruiken. Al zal bijvoorbeeld het draadloos aansturen van mijn SB600 toch best handig kunnen zijn in sommige situaties. En ondanks dat ik niet zoveel last heb van het NAS virus als anderen hier, heb ik er toch wel een beetje last van af en toe. En dit is zo'n moment :P

[ Voor 8% gewijzigd door hars73 op 18-03-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Draadloze besturing via de popup flash werkt beter dan verwacht, en is erg makkelijk in gebruik, zelfs in zonlicht. Niet direct een "schreeuw van het dak"-feature, maar eentje die goed van pas komt. Ik denk dat je wel een beetje verbaasd zal staan als je de prestaties op de hogere ISO's vergelijkt, ik vind zelf 3200 nog prima bruikbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je toch een sb-600 hebt, voor enkele tientjes heb je er een statief, plu en neigkopje bij en dan kan je toch erg leuke dingen doen.

Om een voorbeeld te geven:
http://www.fotokonijnenbe...luminium_lampstatief.html
http://www.fotokonijnenbe..._umbrella_swivel_n-2.html
en een plu naar keuze.
http://www.fotokonijnenberg.nl/productlist/11423/jinbei.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
Twee vraagjes mbt de D90:

#1) Ik heb regelmatig de SB900 op m'n D90. Wat moet ik doen om te voorkomen dat m'n SB900 flitst, zonder deze uit te schakelen? Ik had iets gelezen over het ingedrukt houden van de DOF-knop, maar dan flitst ie alsnog...

#2) Ondertussen raak ik steeds meer gewend aan het focussen met de AE-L/AF-L knop. Er is voor mij 1 groot nadeel: ik ben rechtshandig, maar m'n linkeroog is dominant. Ik kijk dus ook met m'n linkeroog door de zoeker. Nadeel is dat ik erg voorzichtig met m'n oog naar de zoeker moet, of erg voorzichtig m'n duim op de knop moet plaatsen, anders zit in beide gevallen het kootje van m'n duim in m'n rechteroog...

Voor zover ik heb bekeken, kan ik 'focussen' niet toekennen aan de 'func' knop. Is deze knop gewoon erg onhandig geplaatst voor mensen die met hun linkeroog door de zoeker kijken of is het echt een kwestie van wennen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Volgens mij kan je je functieknop installen zodat hij je flitser uitzet (tenminste wel op nikon's pro bodies). Flash off heet het geloof ik.

Wat betreft het tweede punt denk ik dat je er maar aan moet wennen, ik heb het ook een keer links-ogig geprobeerd en dat werkte niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
Je hebt gelijk, 'func' kan ingesteld worden als 'flash off', thanks. Vervelend dat ik 'my menu' heb gekoppeld aan 'func'. Deze gebruik ik toch best intensief. Nou ja, zoals ik het nu zie is het een kwestie van opnieuw gewend raken aan de indeling. Hopelijk geldt dat ook voor de AEL/AFL knop, want voorlopig is dat erg storend.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Nou het heeft even geduurd, maar ik ben binnenkort waarschijnlijk eigenaar van een tweedehands D90. Prijs waarvoor ik hem kan overnemen is 425 euro (alleen de body). Body is nu 1.5 jaar oud en heeft zo'n 14.000 shutterclicks. Hij is verder in prima staat en er is altijd zeer zuinig mee omgesprongen. Verder kan ik er eventueel een grip met extra accu bijkopen voor 75 euro extra.

Wat vinden jullie, beetje redelijke prijs? Ik twijfel nog over de grip. Ik vraag me af of dat in mijn tassen gaat passen (Slingshot 200 en Micro Trekker 200) en ik wil geen nieuwe tassen hiervoor gaan aanschaffen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Klinkt als een goede deal, en 75 voor (3rd party?) grip met (3rd party?) batterij is niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's best goedkoop. gemiddelde prijs is zo'n 500 voor een 2dehandsje. De vraag is behoorlijk groot. Was er ook naar aan het kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

citruspers schreef op maandag 05 april 2010 @ 20:36:
Klinkt als een goede deal, en 75 voor (3rd party?) grip met (3rd party?) batterij is niet slecht.
Ik weet eigenlijk niet of het een 3rd party grip is of de nikon MB-D80. Dat hoor ik deze week wel, dan ga ik alles even bekijken. In beide gevallen zal het dus een goeie deal zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Een grip koop je wat mij betreft maar in een tweetal situaties:

1. Je gebruikt zulk grote lenzen dat de balans van je body+lens volledig zoek is. Alternatief: statief, niet altijd mogelijk. (< dit is mijn situatie)

2. Je hebt grote handen en de D90 past niet lekker, je vingers gaan volledig aan alle knoppen voorbij. Alternatief: grotere body, duur.

Voor vliegtuigjes schieten gebruik ik een 70-200/2.8 met 2.0 extender, mijn D90 was dan zodanig uit balans dat ik echt wel een grip wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

NickH schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:26:
[...]

1. Je gebruikt zulk grote lenzen dat de balans van je body+lens volledig zoek is. Alternatief: statief, niet altijd mogelijk. (< dit is mijn situatie)

2. Je hebt grote handen en de D90 past niet lekker, je vingers gaan volledig aan alle knoppen voorbij. Alternatief: grotere body, duur.
1. Dit is bij mij niet het geval. Ik gebruik mijn Nikon 18-105VR, de Nikon 50 1.8 en de Sigma 70-300 APO.
2. De D50 past bij mij prima en de D90 is vrijwel gelijk qua formaat.

Een andere situatie is misschien als je veel foto's in portrait stand schiet. Of als je nog meer accu capaciteit nodig hebt zonder te hoeven opladen. Maar ook voor die situaties zal ik het niet direct echt nodig hebben. Aan de andere kant denk ik dan 75 euro is ook niet echt veel. Als ik nog een extra accu ga aanschaffen ben ik al 15-20 euro kwijt voor een 3rd party accu. En die zit er bij die 75 euro al bij in.

[ Voor 6% gewijzigd door hars73 op 06-04-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NickH schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:26:

Mogelijkheid 3: je fotografeert erg veel in de portretstand.
Mogelijkheid 4: je fotografeert in korte tijd extreem veel en hebt in de tussentijd geen mogelijkheid om accu's te wisselen of je wilt geen risico nemen dat je accu leeg is (bruiloft oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:50:
[...]
Mogelijkheid 3: je fotografeert erg veel in de portretstand.
Mogelijkheid 4: je fotografeert in korte tijd extreem veel en hebt in de tussentijd geen mogelijkheid om accu's te wisselen of je wilt geen risico nemen dat je accu leeg is (bruiloft oid).
Ja die had ik inderdaad ook nog bedacht.. en deze twee nog ;)

Mogelijkheid 5: Je hebt last van het Nikon Virus
Mogelijkheid 6: Je vindt het stoer om met een zo groot mogelijke camera rond te lopen

Die mogelijkheid 5 heb ik wel een beetje, maar die mogelijkheid 6 is sowieso niet mijn ding. Ik zal het v.d. week in ieder geval eens bekijken, ik begin me wel steeds meer af te vragen of ik hem wel nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
En mogelijkheid 7: Mocht je beide accu's leeg hebben geschoten, prik je er gewone batterijen in met meegeleverde houder. Let er dus op dat die erbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Het klinkt een beetje nep maar je status als professional wordt wel benadrukt als je een grip onder je camera hebt hangen. Zelf gemerkt. Kan iets goeds of slechts zijn voor jou, het ligt er helemaal aan wat je wil bereiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:17
Mogelijkheid 8: Je GPS unit is niet zo lief voor de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Laatst online: 13-09 21:02
Ik ben van plan een D90 te kopen met de 18-105VR kitlens. Ik kan bij de MediaMarkt een betere prijs krijgen dan bij een lokale fotoshop, maar bij die shop kan ik wel voor 40euro een erg goede verzekering erbij nemen. Verzekering dekt voor 2 jaar schade en diefstal wereldwijd en dan het aankoopbedrag, dus niet de waarde.

Wat raden jullie aan?

Hebben jullie verder tips voor een goede tas voor deze camera? Ik zit er aan te denken de originele Nikon tas erbij te nemen.

En een UV-filter. Is het aan te raden om gewoon een goedkoop filter te nemen of zijn er bepaalde filters die een goede reputatie hebben hier?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

virtualJac schreef op woensdag 07 april 2010 @ 11:31:
Ik ben van plan een D90 te kopen met de 18-105VR kitlens. Ik kan bij de MediaMarkt een betere prijs krijgen dan bij een lokale fotoshop, maar bij die shop kan ik wel voor 40euro een erg goede verzekering erbij nemen. Verzekering dekt voor 2 jaar schade en diefstal wereldwijd en dan het aankoopbedrag, dus niet de waarde.

Wat raden jullie aan?

Hebben jullie verder tips voor een goede tas voor deze camera? Ik zit er aan te denken de originele Nikon tas erbij te nemen.

En een UV-filter. Is het aan te raden om gewoon een goedkoop filter te nemen of zijn er bepaalde filters die een goede reputatie hebben hier?
Je moet even goed de voorwaarden zien te achterhalen van die verzekering. Veel van dit soort verzekeringen lijken van alles te dekken, maar keren niet uit als je bijvoorbeeld zelf de camera per ongeluk zou laten vallen. Volgens mij is er zelf nog een topic hier over camera verzekeringen kan ik me herinneren. (EDIT: Camera verzekering en ervaringen anno 2010)

Wat de tas betreft, besef je goed wat je nog meer aan wilt gaan schaffen in de toekomst. Een tas is al snel te klein bij het aanschaffen van een extra objectief, een flitser of andere spullen. Lowepro maakt goeie en functionele tassen, maar er zijn nog wel een aantal fabrikanten. Hier is veel te vinden: Centraal Fototas Topic - Deeltje 3

Ook over UV filters is al veel geschreven. Meestal gebruikt voor bescherming van je lens. Maar niet perse nodig. Een zonnekap beschermt je lens tijdens gebruik ook aardig goed bijvoorbeeld. Maar wil je toch een UV filter gebruiken, schaf dan in ieder geval een goed Hoya of B+W filter aan en niet een goedkoop chinees filtertje. Je kunt nog zo'n duur toestel en lens hebben, een slecht filter kan alles verpesten qua beeldkwaliteit. Hier staat nog wel aardige info over filters: http://www.dslr.nl/?cat=workshops&id=0001007
Ook hier staat veel: Het grote filter topic

[ Voor 4% gewijzigd door hars73 op 07-04-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bottomline: neem een losse verzekering voor je gear. Dit is flexibeler en goedkoper dan een in-store verzekering. Wat betreft de tas (ik heb em zelluf ook): weinig bescherming en een waardeloos systeem waarbij de band aan de tas wordt bevestigd: dit maakt een piepend geluid bij het lopen. Als je hem voor extreem weinig kunt krijgen ( O-) ) dan is het leuk, maar betaal hiervoor niet bedragen waarvoor je ook een Lowepro kunt krijgen. De conclusie van UV-filters is dat als je ervoor gaat je je zou moeten beperken tot Hoya (meervoudig gecoat) of B+W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Dat is duidelijk. Nu hopen dat ze deze artikelen op voorraad hebben en ik een mooi prijsje krijg. Die tas zat er tegen een kleine meerprijs bij, maar wat ik ervan hoor kan ik beter het geld in me zak stoppen en een losse tas kopen.

Wat betreft die verzekering loopt via lokale fotozaak, garantie gaat dus gewoon via hun. Zal inderdaad de voorwaarden eens goed nalezen.

Is het verder nog aan te raden om iets mee te nemen? Iets om de camera/lens schoon te maken/houden?

Ik vertrek namelijk voor een week naar het buitenland en wil daar de nieuwe camera een beetje ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hangt van de prijs af. 30 euro zou ik niet voor die tas neerleggen, maar voor 15 heb je een tas voor weinig geld. Ik vind zelf een lenspen wel handig voor het verwijderen van stof van je objectief. Verder zou mijn standaard set er als volgt uit zien:

-camera + objectief + zonnekap
-tas
-geheugenkaart (+kleintje als reserve)
-extra accu
-statief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

lensdoekje is ook wel zo handig, en neemt geen ruimte in beslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik beginners altijd aanraad is een rocketblower + microvezel doekje. Blower nog niet eens perse voor de sensor maar ook voor het exterieur van de boel. Een lenspen kan een alternatief zijn voor het doekje.

Wat verzekeringen betreft... de laatste keer dat ik me daarop orienteerde waren er helemaal niet zoveel die voor de beginnende hobbyist interessant waren. Veel gingen uit van een aardig minimum bedrag aan spullen. Verder ook 's kijken wat je al hebt (reis, inboedel) en of je voornaamste verzekeringsleverancier niet toevallig een mooi product in z'n assortiment heeft.

Kopen bij de cameraboer kan vaak een veel prettigere ervaring zijn dan bij de mediamarkt. LEt wel op dat je je niks laat aansmaren, kaartjes bijv, meestal hebben ze alleen sandisk en dan nog tegen zeer forse prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Bij de Mediamarkt is toevallig een aanbieding van de D90 met 18-105VR voor 744. Het geld wat ik dan bespaar bij de cameraboer kan ik wel een tas of een filter voor kopen. Enige wat ik dan misloop is die verzekering van de cameraboer zelf, waarin alles verzekerd zit (vallen, water, zand, diefstal etc).

Financieel gezien is de MM dus aantrekkelijker :)

edit: Zo'n rocketblower is wel geniaal inderdaad. :D

[ Voor 7% gewijzigd door virtualJac op 07-04-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nou sowieso eens Camera verzekering en ervaringen anno 2010 doorneemt. Een aparte verzekering is veel beter dan een verzekering via zo'n bedrijf. Je hebt dan te maken met:
-eigen risico
-afschrijving
-vooruit betaalde premie (die vergeten heel veel mensen mee te rekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:06:
Als je nou sowieso eens Camera verzekering en ervaringen anno 2010 doorneemt. Een aparte verzekering is veel beter dan een verzekering via zo'n bedrijf. Je hebt dan te maken met:
-eigen risico
-afschrijving
-vooruit betaalde premie (die vergeten heel veel mensen mee te rekenen)
Ja, heb ik doorgelezen. Echter vergeet je het volgende:
- Mijn totaal te verzekeren bedrag is onder de 1000euro (ongeveer €800)
- Verzekering van cameraboer is over nieuwwaarde (dus geen afschrijving)
- Eigen risico is bij elke verzekering
- Geen groot bedrijf maar lokale shop

Oftewel maakt het niet uit en is het vaak voor een bedrag van 800euro of minder aantrekkelijker om wel een goede shopverzekering te nemen. :) Zeker als het om een individuele shop gaat ipv grote keten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
virtualJac schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:09:
[...]

Ja, heb ik doorgelezen. Echter vergeet je het volgende:
- Mijn totaal te verzekeren bedrag is onder de 1000euro (ongeveer €800)
- Verzekering van cameraboer is over nieuwwaarde (dus geen afschrijving)
- Eigen risico is bij elke verzekering
- Geen groot bedrijf maar lokale shop

Oftewel maakt het niet uit en is het vaak voor een bedrag van 800euro of minder aantrekkelijker om wel een goede shopverzekering te nemen. :) Zeker als het om een individuele shop gaat ipv grote keten
Als je een doorlopende reisverzekering hebt zou ik eerst eens nakijken of het daar niet onder valt. Daarbij vraag ik me altijd af of ik een verzekering daadwerkelijk nodig heb. Wat is de kans dat je een beroep op de verzekering doet, en hoe erg is het als je zelf een nieuwe moet kopen? Mensen verkopen verzekeringen omdat gemiddeld genomen de klanten ze niet nodig hebben (hoe meer klanten het nodig hebben hoe duurder de premie).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Maar die lokale fotoboer zal die verzekering toch onderbrengen bij een grote maatschappij? En dan is ie zelf ook alleen maar tussenpersoon. Ik neem niet aan dat ie zelf een verzekeringsmaatschappij is. En als dat zo is, dan levert je dat ook niet echt voordeel op, behalve het gevoel dat je 'ergens' terecht kunt. Maar goed, ik ken de specifieke voorwaarden niet natuurlijk. Misschien krijg je wel heel veel goeie voorwaarden voor die 40 euro.

Maar heel veel verzekeringen die ik heb bekeken een tijd terug dekken bijvoorbeeld geen valschade. En uiteindelijk heb ik toen besloten om toch geen verzekering af te sluiten. Hoe vaak gebeurt er nou iets met je camera? En hoe makkelijk zou je dan een reparatie kunnen betalen en hoeveel zou dat kosten in vergelijking met de verzekeringspremie die je dan inmiddels hebt betaald? Maar 40 euro is natuurlijk niet echt veel, ik zou zeggen, doe het op je gevoel.

[ Voor 30% gewijzigd door hars73 op 07-04-2010 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sallin schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:21:

Als je een doorlopende reisverzekering hebt zou ik eerst eens nakijken of het daar niet onder valt. Daarbij vraag ik me altijd af of ik een verzekering daadwerkelijk nodig heb. Wat is de kans dat je een beroep op de verzekering doet, en hoe erg is het als je zelf een nieuwe moet kopen? Mensen verkopen verzekeringen omdat gemiddeld genomen de klanten ze niet nodig hebben (hoe meer klanten het nodig hebben hoe duurder de premie).
Je producten vallen er vaak wel onder, maar electronica is slechts een deel van het totaalbedrag (vaak max dekking is 1250 euro waarvan 400 gereserveerd voor electronica oid). Daarnaast dien je voor het claimen bij deze verzekering een boeking te hebben (vaak een overnachting). Een kostbaarhedenverzekering dekt altijd en overal (en je houdt de waarde voor je electronica vrij van je andere verzekeringen).
hars73 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:25:
Maar die lokale fotoboer zal die verzekering toch onderbrengen bij een grote maatschappij? En dan is ie zelf ook alleen maar tussenpersoon. Ik neem niet aan dat ie zelf een verzekeringsmaatschappij is. En als dat zo is, dan levert je dat ook niet echt voordeel op, behalve het gevoel dat je 'ergens' terecht kunt. Maar goed, ik ken de specifieke voorwaarden niet natuurlijk. Misschien krijg je wel heel veel goeie voorwaarden voor die 40 euro.

Maar heel veel verzekeringen die ik heb bekeken een tijd terug dekken bijvoorbeeld geen valschade.
Uiteraard is het geen verzekering van de lokale fotoboer. Sterker nog, die verkoopt alleen maar en zit er daarna niet eens meer tussen. Het verschil met een reguliere verzekering is dat je vaak afschrijving hebt en dat je de premie vooruit betaalt. Stel je voor dat er op dag 1 iets gebeurt. Je camera is totall loss. Nu vervalt die verzekering (is namelijk op de camera), je betaalt eigen risico en waarschijnlijk is de afschrijving 0. Je totale kosten zijn dus hoger, omdat je je premie nog eens extra betaalt tov een normale verzekering.

Overigens dekken alle kostbaarhedenverzekeringen afaik valschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:19:
[...]Overigens dekken alle kostbaarhedenverzekeringen afaik valschade.
Beetje offtopic hier, maar het betrof toen in ieder geval de Mobiele apparatuur verzekering van Unigarant. Die dekte geen valschade (stond niet duidelijk in de voorwaarden, maar navraag bij Unigarant zelf gedaan).

Maar goed ik begrijp de voordelen van die verzekering van 40 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
Ik heb sinds een week de D90 in huis. Er is een Duitstalige manual bijgeleverd.
Hoewel ik de Duitse taal redelijk machtig ben, heb ik toch liever een Nederlandse gebruiksaanwijzing.
De gedownloade Nederlandse versie is beveiligd tegen afdrukken, niet zo klantvriendelijk van Nikon Nederland...

Ik heb even goed rondgekeken, maar nog geen methode gevonden om die printbeveiliging te omzeilen.
Zijn er ook printbare versies voorhanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Rocketman schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:28:
Ik heb sinds een week de D90 in huis. Er is een Duitstalige manual bijgeleverd.
Hoewel ik de Duitse taal redelijk machtig ben, heb ik toch liever een Nederlandse gebruiksaanwijzing.
De gedownloade Nederlandse versie is beveiligd tegen afdrukken, niet zo klantvriendelijk van Nikon Nederland...

Ik heb even goed rondgekeken, maar nog geen methode gevonden om die printbeveiliging te omzeilen.
Zijn er ook printbare versies voorhanden?
Je koopt een goedkopere Duitse versie en klaagt dan dat Nikon Nederland niet klantvriendelijk is? ;(

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
breinonline schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:43:
[...]

Je koopt een goedkopere Duitse versie en klaagt dan dat Nikon Nederland niet klantvriendelijk is? ;(
Ik heb deze in Nederland gekocht met een Nederlands garantiebewijs.
Dan zou er toch ook een Nederlandse manual bij moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 19:50
Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:19:
[...]

Je producten vallen er vaak wel onder, maar electronica is slechts een deel van het totaalbedrag (vaak max dekking is 1250 euro waarvan 400 gereserveerd voor electronica oid). Daarnaast dien je voor het claimen bij deze verzekering een boeking te hebben (vaak een overnachting). Een kostbaarhedenverzekering dekt altijd en overal (en je houdt de waarde voor je electronica vrij van je andere verzekeringen)
Inboedel + buitendedeur + doorlopende reisverzekering dekken het geheel.
Weliswaar tot een bepaald bedrag (voor D90 nog geen probleem) en na een jaar dagwaarde i.p.v. nieuwwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rocketman schreef op zondag 11 april 2010 @ 11:57:
[...]

Ik heb deze in Nederland gekocht met een Nederlands garantiebewijs.
Dan zou er toch ook een Nederlandse manual bij moeten zitten?
dan zou ik lekker ff terug gaan naar de winkel. dat hun dat maar voor je regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

@Rocketman: dan zou ik inderdaad een klacht indienen bij de winkel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 09:50
hars73 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:54:
[...]

Ja die had ik inderdaad ook nog bedacht.. en deze twee nog ;)

Mogelijkheid 5: Je hebt last van het Nikon Virus
Mogelijkheid 6: Je vindt het stoer om met een zo groot mogelijke camera rond te lopen

Die mogelijkheid 5 heb ik wel een beetje, maar die mogelijkheid 6 is sowieso niet mijn ding. Ik zal het v.d. week in ieder geval eens bekijken, ik begin me wel steeds meer af te vragen of ik hem wel nodig zal hebben.
Mogelijkheid 6!!!
Nee even zonder dollen: voor iemand met grote handen is een grip wel fijn. Ik heb een third party grip op een D3000 zodat mijn onderste anderhalve vinger ook op de body passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
Zandpad schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:10:
[...]

Mogelijkheid 6!!!
Nee even zonder dollen: voor iemand met grote handen is een grip wel fijn. Ik heb een third party grip op een D3000 zodat mijn onderste anderhalve vinger ook op de body passen!
Dan noem je ook wel gelijk de kleinste DSLR die Nikon momenteel produceert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Nou de kogel is door de kerk en over een dikke week ben ik eigenaar van een tweedehands D90 body met bijbehorende grip (de originele Nikon MB-D80). Heb hem gisteravond ook even in mijn handen gehad en met grip voelt ie toch wel fijn aan. Verder een heerlijk schermpje en lijkt alles net even iets sneller te reageren dan op mijn D50, ook het focussen. Nou heb ik bij mijn D50 een 1GB UltraII kaartje en 2 stuks 2GB Extreme III kaartjes. Ik denk dat ik die laatste twee voorlopig maar hou voor de D90. Wat gebruiken jullie hier meestal voor kaartjes? Zijn er nog minimale snelheidseisen voor bijvoorbeeld video opnames? Want ik vermoed dat als ik in RAW+JPEG ga opslaan die 2GB zo vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, minimaal Class4 voor het opnemen van video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb een 8 GB ultra II die voor foto's en videos prima werkt (class 4)

Op een 8 GB kaartje krijg ik ongeveer 600 compressed RAWs, of 1.2K jpeg fine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Okee, dan is de Ultra II dus inderdaad meer dan voldoende (ook voor 4.5 frames hi-speed in RAW trouwens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Daar heb je de buffer van de camera voor. Verwacht niet dat je onbeperkt kunt knallen, het buffer moet ook weggeschreven worden.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hars73 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 11:58:
Okee, dan is de Ultra II dus inderdaad meer dan voldoende (ook voor 4.5 frames hi-speed in RAW trouwens?)
Nee dan kun je niet achter elkaar door. Mijn D40 geeft het na zo'n 6 beelden op en gaat dan in een lager tempo (1 fps) verder, tussendoor worden dan dus de foto's weggeschreven. De D90 heeft wel een grotere buffer, maar schiet ook beduidend meer frames per seconde. (2,5 vs 4,5). Ook de foto's van de D90 zijn beduidend groter (5 mb vs 10 mb voor een NEF).

Met een Ultra II kom je dan te kort.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:05
Zoals al aangeven, in eerste instantie hangt het af van je camera buffer en daarna de combinatie camera en kaartje.

Zie hier: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9597
voor een overzicht van een aantal kaarten in combinatie met de D90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

citruspers schreef op woensdag 14 april 2010 @ 11:09:
Ik heb een 8 GB ultra II die voor foto's en videos prima werkt (class 4)

Op een 8 GB kaartje krijg ik ongeveer 600 compressed RAWs, of 1.2K jpeg fine
Dan hou ik eerst mijn twee Extreme III kaartjes nog wel van 2GB per stuk als reservekaartjes. Kunnen dan in ieder geval zo'n 300 jpegs op per stuk. En dan haal ik er nog wel een 8GB Extreme III kaartje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 12:21:
[...]

Nee dan kun je niet achter elkaar door. Mijn D40 geeft het na zo'n 6 beelden op en gaat dan in een lager tempo (1 fps) verder, tussendoor worden dan dus de foto's weggeschreven. De D90 heeft wel een grotere buffer, maar schiet ook beduidend meer frames per seconde. (2,5 vs 4,5). Ook de foto's van de D90 zijn beduidend groter (5 mb vs 10 mb voor een NEF).

Met een Ultra II kom je dan te kort.
Ik heb het voorbeeldje D80 met extreme III, en dat gaat ook na 6 foto's trager. Hierbij is de foto nog 2 MP kleiner dan eentje van een D90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Met mijn D90 op Jpeg Normal kan ik eindeloos schieten met mijn 8 GB ultra II kaartje (class 4). Bij raw begint hij na ~7 frames te stotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Op RAW kan ik inderdaad ook 7 of 8 frames halen met mijn Ultra II, maar gek genoeg ook met het bijgeleverde kaartje van Nikon. Da's toch geen Class 4 of 6 ding?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let even op dat Sandisk Ultra kaarten zowel class2 als class4 kunnen zijn. Extreme III kan zowel class6 als class10 zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat hoorde ik laatst van iemand anders. Wat ik begreep zijn ze najaar 2009 op de snellere over gegaan. Helaas is het bij webshops zo ongeveer onmogelijk om te ontdekken wat ze verkopen.

Overigens ben ik nog steeds heel tevreden met m'n transcend kaarten, ik blij sandisk wat overpriced vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Wijnands schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:44:
Ja, dat hoorde ik laatst van iemand anders. Wat ik begreep zijn ze najaar 2009 op de snellere over gegaan. Helaas is het bij webshops zo ongeveer onmogelijk om te ontdekken wat ze verkopen.

Overigens ben ik nog steeds heel tevreden met m'n transcend kaarten, ik blij sandisk wat overpriced vinden
Zijn dat de Transcend class 10 kaartjes? Die kom ik op ebay voor weinig geld tegen in de 8GB uitvoering.
Zie hier voor wat benchmarks: http://forums.steves-digi...s-10-sdhc-looks-good.html

[ Voor 12% gewijzigd door hars73 op 14-04-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik schiet CF. Punt wat ik, al afdwalend wilde maken, is dat heel veel mensen uit schijnbare gemakzucht naar Sandisk grijpen. Ik wilde aangeven dat er ook nog andere kaarten zijn en voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Ja snap wat je bedoelt, ik doe het zelf ook. Bij SD kaart denk ik al automatisch 'SanDisk'.... Maar heb nu net even die Transcend Class 10 bekeken en dat is best een snelle en goeie kaart volgens mij. Is net een paar maanden op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Ik heb 2 Sandisk kaartjes (2GB, 4GB) Zijn lekker snel..

Maar ik heb ook een Kingston 16GB SD kaart:

Afbeeldingslocatie: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:eDILhUuZRtt_9M:http://www.videocamerashop.nl/images/product/71035/kingston-sdhc-16-gb-class-4.jpg

Class 4. Kan ik lekker veel RAW's schieten, en nog redelijk snel ook...

[ Voor 11% gewijzigd door Vis op 15-04-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Welke software gebruiken jullie naast je D90 om o.a. je RAW's te converteren? Iemand die gebruik maakt van de Nikon software (bjivoorbeeld Capture NX)?

Ik kan geen losse RAW converter vinden om mijn .NEF's direct te openen in PS.

@Orion84: Senk joe! :)

[ Voor 5% gewijzigd door virtualJac op 27-04-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor Photoshop moet je de CameraRaw plugin installeren :)

* Orion84 gebruikt voornamelijk Lightroom, vanwege de prettige workflow voor het verwerken van een serie foto's.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
virtualJac schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:54:
Welke software gebruiken jullie naast je D90 om o.a. je RAW's te converteren? Iemand die gebruik maakt van de Nikon software (bjivoorbeeld Capture NX)?

Ik kan geen losse RAW converter vinden om mijn .NEF's direct te openen in PS.

@Orion84: Senk joe! :)
Je kunt even Camera Raw downloaden van de Adobe site. Als het goed is heb je Adobe Bridge er ook bij, hiermee kun je heel makkelijk je foto's bekijken en openen in Ps of verwijderen.

EDIT: was ff te laat, het is nog vroeg :9

[ Voor 3% gewijzigd door Nismod op 27-04-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik gebruik ook Lichtroom, werkt erg prettig, en de nieuwe lightrom (van CS5, oftewel versie 3) ziet er veelbelovend uit.
CaptureNX is een programma waar je van houd, of het haat. Mijn geval was haat, ik wil mijn postprocessingflow een beetje natuurlijk hebben, niet door 20 hoepels moeten springen, en wachten tot elke hoepel geladen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben dol op capture ondanks z'n zwakke punten maar ik moet toegeven, voor bulkwerk is het bepaald niet de beste keuze, daar wint lightroom echt met flinke afstand. Hb je per situatie's steeds maar een paar foto's en hou je van detail werk en minder de trends van tegenwoordig (flinke sleur aan de clarity slider, lading contrast en hele donkere hoeken) dan kan je aan capture een goeie hebben.

Sowiso handig dat er van de diverse tools demo versie's te downloaden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Nou ik heb sinds dit weekend mijn tweedehands D90 met grip in huis. Gisteren mijn D50 verkocht, dus ik ben voor 250 euro ge-upgrade :)

Nog weinig tijd gehad om er mee te spelen, maar dat gaat nog wel komen. Gisteren 2x een 8GB transcend class 10 kaartje besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Bedankt voor de tips, kan LR via me werk wel bemachtigen. Gisteren lopen spelen met de Demo van capture, vond het op zich wel redelijk werken, alleen werk liever in PS.

Een volgende vraag. Wie heeft er ervaring met fotograferen in regen of hoge luchtvochtigheid? Is het raadzaam de D90 te voorzien van enige bescherming of is de body redelijk vochtdicht? Ik fotografeer vaak op en om het water waar je ook spetters kan hebben. Ook ga ik binnenkort een aantal watervallen fotograferen.

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste