Ik heb die combi en kan enigzins antwoord geven op je vragen.Anoniem: 281504 schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:10:
Ik zou graag een systeempje op basis van de Gigabyte GA-MA78GM-S2H en een AMD 4850e maken zoals wel meer mensen in dit topic.
Toch heb ik voor de eigenaren nog enkele vraagjes :
-Werkt dit bord naar behoren onder linux? Hierbij denk ik dan vooral aan problemen met de ingebouwde nic en grafische kaart.
-Kan er wat anders dan een grafische kaart (ik denk aan bv. een pci-e nic of raid-controller) in het 16x pci-e slot geplaatst worden?
Verder hoop ik dat deze test nog afgeraakt voor de kerst zodat nog mensen die een server bouwen en twijfelen zoals mij hier wat aan hebben...
Het bordje werkt met Linux. Maaarrrrrr. Debian hoef je niet te proberen, tenzij je zelf instaat bent je eigen videodrivers te gaan zitten compileren. Ubuntu heb ik niet geprobeerd, wel open SuSe (10.0 en 11.0).
Daarvoor werken de drivers beschikbaar op de AMD site. Alleen installeert die dan een VESA modus in de grafische shell.
Veel gedoe en dus ben ik overgestapt op windows voor mijn server.
Je tweede vraag: waarom zou je een extra raidcontroller inbouwen als die standaard op het mobo zit? Ik heb niet geprobeerd iets in het pci-e slot te steken, maar het lijkt me dat je alles er in kunt prikken wat ervoor gemaakt is.
Ik heb het geheel ge-undervolt: CPU draait op 1,05 volt (lager dan start windows niet) en mijn videokaart staat op 250 mhz, laagst mogelijke.
Met twee 500 gb schijven, 4 gb geheugen een dvd-rom speler trekt het geheel idle 48watt. (En een Antec Earthwatts 380 watt). Best nog veel. Om onduidelijke redenen krijg ik de CPU niet onder de 1,05 volt.
Ik zou eigenlijk nog wat verder moeten tweaken. Zou eigenlijk. Voorlopig vind ik het wel prima zo.
Edit: prima is het natuurlijk niet. aanpassen van de energieschema's in windows levert winstop. volledig idle (scherm en HDD's na x aantal minuten uitgeschakeld) 42 watt. Maar ja. als je server gebruikt om te downloaden of als jukebox is dat niet realistisch. Dan hebben je schijven activiteit.
[ Voor 7% gewijzigd door TheMe op 02-12-2008 10:22 ]
There is no place like 127.0.0.1