Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Anoniem: 281504 schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:10:

Ik zou graag een systeempje op basis van de Gigabyte GA-MA78GM-S2H en een AMD 4850e maken zoals wel meer mensen in dit topic.

Toch heb ik voor de eigenaren nog enkele vraagjes :

-Werkt dit bord naar behoren onder linux? Hierbij denk ik dan vooral aan problemen met de ingebouwde nic en grafische kaart.
-Kan er wat anders dan een grafische kaart (ik denk aan bv. een pci-e nic of raid-controller) in het 16x pci-e slot geplaatst worden?

Verder hoop ik dat deze test nog afgeraakt voor de kerst zodat nog mensen die een server bouwen en twijfelen zoals mij hier wat aan hebben...
Ik heb die combi en kan enigzins antwoord geven op je vragen.
Het bordje werkt met Linux. Maaarrrrrr. Debian hoef je niet te proberen, tenzij je zelf instaat bent je eigen videodrivers te gaan zitten compileren. Ubuntu heb ik niet geprobeerd, wel open SuSe (10.0 en 11.0).
Daarvoor werken de drivers beschikbaar op de AMD site. Alleen installeert die dan een VESA modus in de grafische shell.
Veel gedoe en dus ben ik overgestapt op windows voor mijn server.

Je tweede vraag: waarom zou je een extra raidcontroller inbouwen als die standaard op het mobo zit? Ik heb niet geprobeerd iets in het pci-e slot te steken, maar het lijkt me dat je alles er in kunt prikken wat ervoor gemaakt is.

Ik heb het geheel ge-undervolt: CPU draait op 1,05 volt (lager dan start windows niet) en mijn videokaart staat op 250 mhz, laagst mogelijke.

Met twee 500 gb schijven, 4 gb geheugen een dvd-rom speler trekt het geheel idle 48watt. (En een Antec Earthwatts 380 watt). Best nog veel. Om onduidelijke redenen krijg ik de CPU niet onder de 1,05 volt.

Ik zou eigenlijk nog wat verder moeten tweaken. Zou eigenlijk. Voorlopig vind ik het wel prima zo.

Edit: prima is het natuurlijk niet. aanpassen van de energieschema's in windows levert winstop. volledig idle (scherm en HDD's na x aantal minuten uitgeschakeld) 42 watt. Maar ja. als je server gebruikt om te downloaden of als jukebox is dat niet realistisch. Dan hebben je schijven activiteit.

[ Voor 7% gewijzigd door TheMe op 02-12-2008 10:22 ]

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31
GreenSky schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:20:
Volgens mij heeft m'n server een 80 watt kit, waar 2 x 3.5 inch SATA schijven op zitten, totaal geen probleem.
pipo1000 heeft een 90 watt kit.

3.5 inch schijven gebruiken gemiddeld rond de 10 Watt, alleen bij het booten (beginnen met spinnen) verbruiken ze meer.
Ik heb het even nagezocht, mijn picoPSU 60W levert 450mA peak op de 12V lijn. Dit is niet genoeg voor een 3,5" schijf. De 90watt PicoPSU doet al +5A op de 12v lijn, ruim voldoende voor een schijf (of 2), dus let even op de picoPSU die je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
Nou dat lijkt me sterk. 450mA op 12 volt, dan kan is slechts (op die lijn) 5 a 6 Watt leveren. Daar geloof ik niks van. Dan zou je er volgens mij helemaal niks mee kunnen, dat is te weinig voor veel CPU's, maar ook te weinig voor je cd/dvd drive en hdd. Kan je em net zo goed weglaten.

[ Voor 41% gewijzigd door !null op 02-12-2008 10:29 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:44
aip schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:22:
Ik heb niet zo'n moeite met Asrock. Voor de prijs kun je je er niet echt een buil aan vallen, dus ik heb het bordje besteld. Nu nog een 4850e en één stripje 2gb geheugen. Laptopschijf heb ik nog liggen, dus dan kunnen we om te beginnen alvast testen. Eens kijken waar we het verbruik op kunnen krijgen met behulp van rmclock.
Mooi. Ik heb ook zo'n Asrock bordje O-)
Met een 7200 toeren 2.5" schijfje (niet zo zuinig dus), een 35W X2 3800+, 2x1GB RAM, DVD Brander en alles uitgeschakeld in de BIOS wat maar mogelijk is kom ik rond de 24W idle bij uitgeschakelde VGA uitgang (energiebesparing vanuit Windows). Als voeding heb ik een 150W Morex eraan hangen.

Met een zuiniger schijfje en maar 1 latje zou je hier best onder moeten kunnen komen, mits je voeding geen roet in het eten gooit 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 23:12

aip

Ik was eigenlijk van plan de DVD-RW er na installatie uit te laten. Ik heb een externe USB kast, dus op het moment dat het nodig is, kan ik die wel even aansluiten.

Met één stripje geheugen hoop ik wel rond de 20w uit te komen. Hangt af van de voeding - ik heb geen idee of de standaard 240 voeding in mijn Silverstone LC11 kast een beetje efficient is. Mocht het tegenvallen dan moet er maar een picopsu komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
GreenSky schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:25:
Nou dat lijkt me sterk. 450mA op 12 volt, dan kan is slechts (op die lijn) 5 a 6 Watt leveren. Daar geloof ik niks van. Dan zou je er volgens mij helemaal niks mee kunnen, dat is te weinig voor veel CPU's, maar ook te weinig voor je cd/dvd drive en hdd. Kan je em net zo goed weglaten.
Correct. Staat dan ook in de manual: geen 3,5" schijven of CD-drives. Je CPU heeft alleen 3.3 volt nodig, dus das geen probleem. Beschrijving en handleiding vertellen dit verhaal tot in den treure. 2,5" inch schijven gebruiken geen 12 volt dus als je alleen maar laptop-achtige hardware gebruikt heb je geen 12 volt meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oja, CPU gebruikt natuurlijk veel lager voltage, duh.
Hmm, rare keuze. Ik zal dan wel de 90 Watt versie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
aip schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:13:
Ik was eigenlijk van plan de DVD-RW er na installatie uit te laten. Ik heb een externe USB kast, dus op het moment dat het nodig is, kan ik die wel even aansluiten.
Volgens mij gebruikt een dvd-rw drive bijna niks in idle of heb ik 't mis? Ik heb in elk geval geen verschil gemeten met of zonder dvd-rw.
Dan heb je natuurlijk een beetje verbruik extra bij booten, maar dat boeit toch niet?

Mijn systeempje verbruikt trouwens ~40Watt in idle (standaard voltage en kloks):

AMD Athlon 64 X2,Boxed, 4850E, Socket AM2
GigaByte GA-MA78GM-S2H,Retail
Antec NSK1380,Zwart, zilver
Western Digital Caviar Green,7200RPM, SATA II, 16MB, 500GB
Kingston ValueRAM - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DDR2 - 800 MHz / PC2-6400
Sony NEC Optiarc AD-7201S-0B - DVDRW (R DL)/DVD-RAM-station - Serial ATA

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 23:12

aip

Exar schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 22:41:
[...]

Volgens mij gebruikt een dvd-rw drive bijna niks in idle of heb ik 't mis? Ik heb in elk geval geen verschil gemeten met of zonder dvd-rw.
Dan heb je natuurlijk een beetje verbruik extra bij booten, maar dat boeit toch niet?
Dat is ook wel zo. De gedachte is meer dat het systeempje bij mij -als ik eenmaal de DVB-C ontvanger erin heb en die niet té veel gebruikt - echt dag & nacht aan blijft om te dienen als downloadbak, mediacenter en reguliere TV-tuner, in plaats van mijn samsung set-top, epia download bak en huidige mediacenter.

Bij 24/7 is iedere watt er toch eentje. Da's meer de gedachte.

watt. dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281504

TheMe schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:50:
[...]

Ik heb die combi en kan enigzins antwoord geven op je vragen.
Het bordje werkt met Linux. Maaarrrrrr. Debian hoef je niet te proberen, tenzij je zelf instaat bent je eigen videodrivers te gaan zitten compileren. Ubuntu heb ik niet geprobeerd, wel open SuSe (10.0 en 11.0).
Daarvoor werken de drivers beschikbaar op de AMD site. Alleen installeert die dan een VESA modus in de grafische shell.
Veel gedoe en dus ben ik overgestapt op windows voor mijn server.

Je tweede vraag: waarom zou je een extra raidcontroller inbouwen als die standaard op het mobo zit? Ik heb niet geprobeerd iets in het pci-e slot te steken, maar het lijkt me dat je alles er in kunt prikken wat ervoor gemaakt is.

Ik heb het geheel ge-undervolt: CPU draait op 1,05 volt (lager dan start windows niet) en mijn videokaart staat op 250 mhz, laagst mogelijke.

Met twee 500 gb schijven, 4 gb geheugen een dvd-rom speler trekt het geheel idle 48watt. (En een Antec Earthwatts 380 watt). Best nog veel. Om onduidelijke redenen krijg ik de CPU niet onder de 1,05 volt.

Ik zou eigenlijk nog wat verder moeten tweaken. Zou eigenlijk. Voorlopig vind ik het wel prima zo.

Edit: prima is het natuurlijk niet. aanpassen van de energieschema's in windows levert winstop. volledig idle (scherm en HDD's na x aantal minuten uitgeschakeld) 42 watt. Maar ja. als je server gebruikt om te downloaden of als jukebox is dat niet realistisch. Dan hebben je schijven activiteit.
Omdat een externe controller meer functies heeft, sneller is en ook meer hdd's aan kan. Het is vooral voor een extra NIC omdat je dan functies als TOE, teaming, en support voor vlans hebt.

Bedankt om je ervaringen te delen verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
Voor diegenen die altijd denken dat een kleine voeding zuiniger is dan een grote voeding en een hele grote voeding van zeg 700W totaal ongeschikt is om een PCeetje van 35W efficient te voeden volgt hieronder een leuk plaatje :X

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/R/N/157811/original/chart_ges_35w.png

Voor de Duits lezenden onder ons, test komt hier vandaan...

En ja, het is natuurlijk de vraag hoe een 330W Seasonic het in dit geval ervan afbrengt, maar toch wel even schrikken dat een 700W voeding nog bijna de 80% efficientie behaald bij een belasting van 5% :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zet dan ook een Pico-PSU ernaast in het tabelletje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik zal straks Wyse Thin Station verbruik ernaast leggen, die zou actief rond 22W verbruiken, maar voor rust moet ik even metertje pakken.

[ Voor 67% gewijzigd door MrDummy op 08-12-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
GreenSky schreef op maandag 08 december 2008 @ 10:13:
Zet dan ook een Pico-PSU ernaast in het tabelletje :)
No Problemo:

TEST RESULTS: picoPSU from Mini-box, 120W brick
Total Output Input Calculated Efficiency
22W 28.3W 77.7%
40.2 47.0 85.6%
63.7 73.1 87.1%
91.7 105.3 87.1%
119.8 143.0 83.8%

Miscellaneous Results:
Power Draw in Standby: 3.7W
Power Factor in Standby: 0.56
Power Draw with no load applied: 4.7W
Power Factor with no load applied: 0.60

En verder...
"...Ironically, even this combination would probably fail the 80 Plus certification program, which requires that a power supply be at least 80% efficient at 20%, 50% and 100% load. Ordinarily, the 20% point is the crucial one: It's the most important in real terms, and it's the hardest target to achieve, especially for lower powered PSUs. The picoPSU + 120W brick would also fail at the 20% test point; 20% of 120W is 24W, where the efficiency was ~78%."

Het blijft natuurlijk een heel efficiente voeding, maar in deze test, met de gebruikte adapter is de PicoPSU/Adapter combi dus niet eens een 80Plus, en ook niet heeeel veel zuiniger dan de door mij aangehaalde 700W voeding.

Overigens hebben anderen deze ervaring ook al eens gedeeld (of in dit topic, of in de energie zuinige server) dat een lichtere, 80+ voeding niet noodzakelijkerwijs tot een lager verbruik leidt dan een zwaardere voeding O-)

Het zou o-zo-mooi zijn voor onze low-power systeempjes als voedingen zoals in onderstaand figuur hun top bij nog lagere wattjes bereiken. De Thermaltake doet in ieder geval zijn uiterste best :9~ :

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/psu/2008/psu-power-myths/eff-comp-s1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat laatste grafiekje laat een waardeloze efficiëntie zien bij 25 watt etc, waar onze zuinige pc-tjes wel rond zitten.

Maar goed, de Pico-PSU is dus ook geen wonder weten we nu :P
Wat ik me altijd afvraag is in hoeverre dat aan de bijgeleverde adapter ligt. Want de Pico-PSU zelf is eigenlijk alleen dat kleine printje met aansluitingen, de adapter staat er los van maar wordt natuurlijk vaak meegeleverd.
Dus ik vraag me af hoe efficiënt die adapters zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door !null op 08-12-2008 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Ik denk ook dat het grootste deel bij de adapter zal liggen, dat zijn over het algemeen gewoon goedkope simpele adapters, zeker de krachtigere versies zoals de 120 watt. De Pico-PSU zelf zal extreem efficient zijn aangezien het ding vrijwel niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Laatst online: 22-01 14:24
GreenSky schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:58:
Leuk ding, maar dat is ook maar 200MIPS (voldoende voor een hoop toepassingen, niet de mijne)
Ik wil gewoon een (mini-itx) boardje met de ARM Cortex A8 proc, voor max 200 eu :P

En van die VIA wist ik wel hoor haha, alle C7's zijn x86.

picco.nl heeft wel een uitgebreid assortiment hierin.
http://dkc1.digikey.com/us/mkt/beagleboard.html

Een leuk ARM Cortex-A8 bordje met hdmi highspeed usb 2.0 (usb voor wifi, keyboard, muis etc.)

Ondersteunt ook nog 3d via OpenGL, HD video, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik ken de beagleboard. Wil ik nog wel een keer mee spelen. Maar eigenlijk zie ik liever een normaal Mini-ITX boardje (formaat niet heel belangrijk) met normale interfaces, zoals Ethernet en SATA of IDE. Ze zijn er wel, maar het is alles behalve mainstream en betaalbaar.
Het beagleboard is wel geniaal, kan je prima een efficiënte linux desktop op runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Mars Warrior schreef op maandag 01 december 2008 @ 13:33:
Ik krijg nog steeds niet het vermoeden dat de nieuwere chipsets zuiniger zijn, terwijl ze in naar mijn mening voor een server niks meer te bieden hebben dan die 'oude' , maar super zuinige 7050 chipset van NVidia _/-\o_
Ik ben al maandenlang van plan mijn thuisserver te upgraden (telkens ofwel geen tijd ofwel geen geld) en volg trouw dit topic. Je lijkt gelijk te hebben: voor een thuisserver met een bijrolletje als bescheiden HTPC (lees: geen nieuwerwetse HDTV, waar mijn ogen toch te slecht voor zijn 8)) heeft een chipset als de 8300 geen enkele meerwaarde boven de 7050, die zuiniger en goedkoper is.

Met dit in het achterhoofd ben ik op een werkschuwe vrijdagmiddag op zoek gegaan naar wat producten en kwam uiteindelijk uit op de Shuttle SN68G2 barebone.

Voordelen:
  • Klein! 30x20x19 cm, kleiner dan een boekenplankluidspreker.
  • 250W PSU: voor mijn gevoel zal deze door het bescheiden wattage efficient zijn in het 30-50W segment. Daarnaast staan er losse voedingen van Shuttle in de 80plus lijst, dus dat zal wel goed zitten.
  • Goedkoop: de combinatie van GF7050 mobo + niet-foeilelijke kast + efficiente voeding is even duur, zoniet duurder.
  • Wat ik uit reviews kan opmaken is dat de bios allerlei leuke opties schijnt te hebben mbt het ondervolten van de CPU. Al weet ik dit niet zeker.
Nadelen:
  • Weinig plek voor schijven. Groot nadeel voor een thuisserver. Ik zat zelf aan 2x of 3x WD GP te denken voor de nieuwe server, dat zou theoretisch moeten lukken in de Shuttle als je geen optische drive erin stopt. Maar valt zo'n propvolle doos wel te koelen?
  • En ja, koeling. Ik ben toch wel een klein beetje bang dat het daarbinnen, zeker met een twee- of drietal moderne 7K2-schijven, wel erg warm kan worden. Men zegt dat harde schijven zich daar niets van aantrekken, maar toch...
Heeft er iemand hier ervaring met het gebruik van deze of andere barebones? Gebruiken jullie zo'n systeem als 24/7 thuisserver? En als klap op de vuurpijl: draaien jullie iets als Debian erop?

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

mag weg

[ Voor 98% gewijzigd door BCC op 13-12-2008 18:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

netvor schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 22:17:
Heeft er iemand hier ervaring met het gebruik van deze of andere barebones? Gebruiken jullie zo'n systeem als 24/7 thuisserver? En als klap op de vuurpijl: draaien jullie iets als Debian erop?
Ja, ja en ja :). Ik heb de mijne net verkocht (shuttle met 2x250 GB in RAID). Heb nu een nieuwe Chenbro gekocht waarin 3x1TB gaat http://www.salland.eu/pro...008-sa-thuisdel-1008.html.

Klein is fijn. Koeling is (zeker van schijven) niet echt een een issue. Kijk maar naar de onderzoeken van Google over HDs. Daarnaast zijn de schijven van een server toch niet de bottleneck, maar de netwerkverbinding, waardoor ze nooit keihard aan het werk zijn.

Het grootste voordeel vind ik nog dat het ding bijna geen geluid maakt. Stuk beter dan een oude toren vol met schijven. Op mijn huidige draait nu Ubuntu, maar op de nieuwe komt Debian.

[ Voor 44% gewijzigd door BCC op 13-12-2008 18:27 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 07:47
Eh, misschien herinner ik het me nu compleet verkeerd, maar kwam uit dat onderzoek van google niet juist naar voren dat HD's die warm werden juist een flink hogere uitval lieten zien? Ik zou mijn schijven toch niet graag al te warm laten worden in ieder geval...
Aan de andere kant, als je er bv WD greenpower schijven in stopt dan zal het wel meevallen aangezien die schijven sowieso al minder warmte produceren... Ik zou echter wel opletten dat je geen al te warme schijven gebruikt in een opstelling met weinig airflow.

edit:
Overigens ben ik zelf ook aan het overwegen om voor de oudere nvidia chipset te gaan, bv op de asrock alive nf7g fullhd. Ik wil deze wel als full HTPC gaan gebruiken, maar zet er dan een losse 4670 kaart op en de IGP wordt dan in de bios disabled. Voordeel is dat ik dan echt alle features van een hedendaagse kaart heb voor videoplayback en gelijk flink meer 3d power heb dan een IGP kan leveren zodat ik ook nog eens een spelletje kan spelen (de 4670 zou een tikje onder het niveau van een 9600GT presteren, prima voor af en toe een spelletje, het serieuze werk blijft dan op mijn huidige game pc met 2 8800GTs in SLI). Verder verbruikt deze kaart in idle minder dan 10 watt, dus zou het verbruik nog binnen de perken moeten blijven. Ook onder full load blijft het verbruik onder de 50 watt waardoor er geen extra voedingskabel vanuit de psu nodig is.
Het enige wat ik me nog af vraag, zou dit dan inderdaad een goede keus zijn qua moederbord? Op zich heb ik helemaal geen IGP nodig, maar mobo's zonder IGP zijn waarschijnlijk helemaal niet geoptimaliseerd voor energiegebruik...

[ Voor 51% gewijzigd door Finraziel op 13-12-2008 22:08 ]

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

finraziel schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:59:
Eh, misschien herinner ik het me nu compleet verkeerd, maar kwam uit dat onderzoek van google niet juist naar voren dat HD's die warm werden juist een flink hogere uitval lieten zien?
Je geheugen laat je in de steek :) : http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=38218
Het tegenovergestelde is zelfs de eerste 3 jaar waar:
The report also noted that there was a clear trend showing "that lower temperatures are associated with higher failure rates. Only at very high temperatures is there a slight reversal of this trend."
http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf - pagina 6 - figuur 4

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 13-12-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De kwaliteit van 12 Volt adapter is ook bepalend of het stroom trekt tijdens rust of niet. Dan mag er geen sluipverbruik zijn. De standby stroom dus.
De standby stroom is zeker bepalend welke kwaltieit de adapter is. Er zijn modellen met een belastingweerstand erin, waardoor verbruik iets hoger kan komen. (geschakelde voeding mag namelijk niet onbelast draaien)

Een adapter bij Wyse Thinclient trekt als er niks mee is aangesloten 0,84 W.
Wordt er alleen mobo mee gevoed als standby stroom, maar niet aan: 2 Watt

Met EPIA moederbord met VIA C3 530 MHz zijn er stroomverbruiken gemeten tussen 9,4 tot 17,8 Watt, maar meestal 15-16 Watt tijdens bedrijf. Het zijn nette stroomverbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ik zit zelf een beetje te kijken naar een zuinig moederbord voor in een thuisserver (nzb, torrent, nas, eventueel muziek) en kom uit op de volgende twee kandidaten:

pricewatch: Asrock ALiveNF7G-FullHD R3.0
pricewatch: Gigabyte GA-M68SM-S2L

Vergelijkbare efficientie, heel fijn. Ik zie echter ook dat ze allebei niet voorzien zijn van solid caps. Mijn vragen:
1) Moet ik me daar druk over maken?
2) Is er een vergelijkbaar bord met solid caps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb de NF7G FullHD 3.0 en de 740G plank van Gigabyte. De laatste lijkt zuiniger te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hey die kende ik nog niet, zeer interessant. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42
neographikal schreef op woensdag 17 december 2008 @ 20:03:
Ik heb de NF7G FullHD 3.0 en de 740G plank van Gigabyte. De laatste lijkt zuiniger te zijn :)
Heb je daar meer details over?

- Hoeveel zuiniger?
- wat voor setup?
- CPU undervolt?
- Waar heb je je FSP/Fortron voeding gekocht?

[ Voor 10% gewijzigd door PASware op 17-12-2008 21:54 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130514

Mars Warrior schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:32:
[...]

Ik was zijn naam even kwijt, maar hij heet Micki Krause, en heeft met standaard onderdelen een leuk zuinig maar tevens krachtig systeem kunnen bouwen:
AMD X2 G2-Stepping mit Asrock ALiveNF7G-HDready @ 15,7-18,7W IDLE .

En dat nog wel met een WLAN kaartje erin! De 15.7W geldt overigens bij scherm in standby (uitgangscircuit schakelt dan uit), iets wat voor een server dus vrij normaal is.
Er zit een X2 4400 in, dus power zat zou ik zeggen tegen een heel laag stroomverbruik!
Iemand enig idee waarom hij z'n CPU wel op 800 MHz krijgt terwijl dat normaal gesproken niet mogelijk is?(mijn PC crasht als ik multiplier 4,5 of 4 kies, ook een G2 stepping (5400BE)).

En heeft iemand enig idee of het mogelijk is een 790gx te underclocken/undervolten (om zo op het niveau van een 780g te komen)?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 130514 op 29-12-2008 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60783

Gaat dit stukje forum nog verder? en hoe is het met Enlightenment ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
Anoniem: 60783 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:13:
Gaat dit stukje forum nog verder? en hoe is het met Enlightenment ?
Goeie vraag ja.

Krijg de indruk dat het nog niet echt lekker gaat:
- De laatste postings op Tweakers zijn van augustus / september 2008.
- De laatste postings op haar eigen site zijn van augustus / september 2008.
- Het forum op haar eigen site wordt druk gespammed

Dingen die een tip-top Queen of Raid niet laat gebeuren lijkt me ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Trouwens, ik heb voor m'n ouders een erg leuk computertje in elkaar gezet:

- Antec NSK3480
- Gigabyte GA-73PVM-S2H
- Intel Core 2 Duo E5200
- 2GB Kingston VR
- 500GB WD GP
- Samsung S223F optical

Doet 29W idle, 40-55W load. Kan menig veel langzamer computer eigenlijk niet tegenop...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16
29W idle geloof ik niet, sorry. zeker niet met HD en dvddrive.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 14:21
ik heb een matx asus mobo met daarop een athlon x2 4850E processor

welke voeding kan ik het beste erbij nemen , het ding moet stil zijn en zo min mogelijk gebruiken zodat het systeem stil is en zuinig

Systeem :
Matx asus mobo
x2 4850 processor
Geen casefans
cpu passief gekoeld door een alaska EVO tower
3.5 HDD
DVD brander

Het verbruikt weinig dus hoeft de voeding niet veel ampere's te kunnen leveren of torenhoge wattage's
Zelf had ik de Bequiet 400Watt voeding in gedachten maar ik kan er geen goede review van vinden dus lijkt het me niet een super bekend merk met reputatie ofzo.

is een passieve voeding een goede oplossing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glangeveld schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 20:09:
ik heb een matx asus mobo met daarop een athlon x2 4850E processor

welke voeding kan ik het beste erbij nemen , het ding moet stil zijn en zo min mogelijk gebruiken zodat het systeem stil is en zuinig

Systeem :
Matx asus mobo
x2 4850 processor
Geen casefans
cpu passief gekoeld door een alaska EVO tower
3.5 HDD
DVD brander

Het verbruikt weinig dus hoeft de voeding niet veel ampere's te kunnen leveren of torenhoge wattage's
Zelf had ik de Bequiet 400Watt voeding in gedachten maar ik kan er geen goede review van vinden dus lijkt het me niet een super bekend merk met reputatie ofzo.

is een passieve voeding een goede oplossing??
PicoPSU misschien. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.short-circuit.com/images/products/combo/picopsu120-85a-acdc-lg.jpg
Voor de rest zie: Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

P5ycho schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 16:44:
29W idle geloof ik niet, sorry. zeker niet met HD en dvddrive.
Wat is daar zo vreemd aan dan? Met E8200, minder goede optical en één bankje geheugen extra heb ik eerder al 35W idle (55W load, 62W met optical) gerapporteerd, en daarvan staan nu 7 computertjes constant te draaien. In de grote excel-tabel eerder in dit topic staan ook al dergelijke machines, overigens wel voornamelijk AMD bakken.

Vergeet niet dat de Nvidia 610/630i een absolute topper is op performance/watt. Alles wat enigszins overbodig is in een kantoor/low-performance pc is eruit getrokken, inclusief dual channel support. Alle peripherals zitten in de chip waardoor er op het mobo enkel nog een southbridge en buffer-ICs zitten. Het is voorlopig de minst verbruikende chipset die welke fabrikant ooit heeft gemaakt voor Intel. Ik heb zelfs een heel topic gewijd aan de zoektocht naar de zuinigste chipset en het moederbord dat die het beste implementeerde: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1269642.

Idle zit de optical ook helemaal niks te doen, in tegenstelling tot de Lite-On LH-20A1S die ik eerder gebruikte, die nog bijna een watt trok in idle. De Samsung 223-drives zijn heerlijk wat dat betreft. De hdd is redelijk universeel de zuinigste 3,5" bevonden, als je zuiniger wil moet je het in de 2,5"ertjes zoeken, of evt langzame SSDs. Echter zit de voeding nu al op z'n absolute minimum-werkpunt te werken, dus dan zul je een voeding met een lager wattage moeten zoeken. Dat bestaat helaas niet echt meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je met langzame SSD's?

Het mag iig duidelijk zijn dat dit soort bakken onder de 40 Watt prima zijn voor desktops etc.
Voor servers (thuisgebruik) moet het nog zuiniger kunnen, maar dat is een bepaald chipset probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ssj3gohan schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 21:34:
[...]

Wat is daar zo vreemd aan dan? Met E8200, minder goede optical en één bankje geheugen extra heb ik eerder al 35W idle (55W load, 62W met optical) gerapporteerd, en daarvan staan nu 7 computertjes constant te draaien. In de grote excel-tabel eerder in dit topic staan ook al dergelijke machines, overigens wel voornamelijk AMD bakken.

Vergeet niet dat de Nvidia 610/630i een absolute topper is op performance/watt. Alles wat enigszins overbodig is in een kantoor/low-performance pc is eruit getrokken, inclusief dual channel support. Alle peripherals zitten in de chip waardoor er op het mobo enkel nog een southbridge en buffer-ICs zitten. Het is voorlopig de minst verbruikende chipset die welke fabrikant ooit heeft gemaakt voor Intel. Ik heb zelfs een heel topic gewijd aan de zoektocht naar de zuinigste chipset en het moederbord dat die het beste implementeerde: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1269642.

Idle zit de optical ook helemaal niks te doen, in tegenstelling tot de Lite-On LH-20A1S die ik eerder gebruikte, die nog bijna een watt trok in idle. De Samsung 223-drives zijn heerlijk wat dat betreft. De hdd is redelijk universeel de zuinigste 3,5" bevonden, als je zuiniger wil moet je het in de 2,5"ertjes zoeken, of evt langzame SSDs. Echter zit de voeding nu al op z'n absolute minimum-werkpunt te werken, dus dan zul je een voeding met een lager wattage moeten zoeken. Dat bestaat helaas niet echt meer tegenwoordig.
Ik vind 29W gewoon erg erg laag, als je bedenkt dat de HD al 5W trekt en de optical vast ook nog wel een Watt of 2 minimum. Dan kom ik uit op zo'n 22W idle, dat is even laag als het gemiddelde VIA mini-itx bord. Ik lees bijna alles wat ik kan vinden over low power setups, en ben nog niets vergelijkbaars tegengekomen.
http://www.silentpcreview.com/article869-page5.html -> daar staat bijv. ook een E7200 met 610 mobo (2e tabel) en die doet al 35W idle met een notebook HDD. Dan zet ik toch vraagtekens bij jouw verbruikscijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
P5ycho schreef op zondag 25 januari 2009 @ 08:12:
[...]

Ik vind 29W gewoon erg erg laag, als je bedenkt dat de HD al 5W trekt en de optical vast ook nog wel een Watt of 2 minimum. Dan kom ik uit op zo'n 22W idle, dat is even laag als het gemiddelde VIA mini-itx bord. Ik lees bijna alles wat ik kan vinden over low power setups, en ben nog niets vergelijkbaars tegengekomen.
http://www.silentpcreview.com/article869-page5.html -> daar staat bijv. ook een E7200 met 610 mobo (2e tabel) en die doet al 35W idle met een notebook HDD. Dan zet ik toch vraagtekens bij jouw verbruikscijfers.
29W is inderdaad laag, maar niet bijzonder laag. Ik haal met een AMD (Asrock bordje) 24W, weliswaar met een notebook schijf, maar wel een snelle 7200 toeren. Duitsers halen met hetzelfde bordje zelfs de 16W idle, maar dan wel volledig getuned...

Kijk ik naar het systeem van ssj3gohan, dan gebruikt hij het zuinigste intel bord dat nu te krijgen is, een DVD brander die idle niks trekt, 1 ram latje en een HDD die idle maar 2.5W neemt (niet eens zoveel meer dan mijn Hitachi 7200 2.5" HDD). Verder is de E5200 ook een zeer zuinig chipje die circa 2W zuiniger is idle dan een E7200!

Kijk je hier dan zie je een vergelijkbare meting met een G31 chipset en een E5200 uitkomen op 29W, en met een HD4670 erbij op 36W, weliswaar gemeten zo te zien vanaf de voeding, maar toch _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De Seasonic S12II 380W die in de NSK3480 zit is ook ongewoon zuinig bij lage vermogens - een van de enige voedingen die nog bovenin de 70% zit bij ~20-25W componentverbruik. Vergeet niet dat het daadwerkelijke componentverbruik bij idle echt helemaal niks is: CPU zit op de 1.9-2.5W (het is echt!), chipset zit in de buurt van de 5W, hdd op 2.5W en RAM op 1W. Verreweg het grootste deel van het verbruik van die hele computer is spanningsconversie: De VRMs op het moederbord verbruiken zeker weten meer dan de CPU zelf, maar er zittevn ook VRMs voor het geheugen, NB, dan zitten er nog een hele zoot extra chips op die voornamelijk niks doen maar wel stroom gebruiken. Als je echt een tailor-made bord zou maken met alleen die componenten die je nodig hebt zul je verbaasd staan over hoe zuinig een x86 tegenwoordig gemaakt kan worden. Ik snap ook vanuit bezuinigings-oogpunt de waarde van een Atom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mars Warrior schreef op zondag 25 januari 2009 @ 11:07:
[...]

29W is inderdaad laag, maar niet bijzonder laag. Ik haal met een AMD (Asrock bordje) 24W, weliswaar met een notebook schijf, maar wel een snelle 7200 toeren. Duitsers halen met hetzelfde bordje zelfs de 16W idle, maar dan wel volledig getuned...
Welk bordje is dat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
Eentje uit de wereldberoemde serie van Asrock ALiveNF7G-Xxx (Hdready / 720p / FullHD) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ssj3gohan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 11:22:
De Seasonic S12II 380W die in de NSK3480 zit is ook ongewoon zuinig bij lage vermogens - een van de enige voedingen die nog bovenin de 70% zit bij ~20-25W componentverbruik. Vergeet niet dat het daadwerkelijke componentverbruik bij idle echt helemaal niks is: CPU zit op de 1.9-2.5W (het is echt!), chipset zit in de buurt van de 5W, hdd op 2.5W en RAM op 1W. Verreweg het grootste deel van het verbruik van die hele computer is spanningsconversie: De VRMs op het moederbord verbruiken zeker weten meer dan de CPU zelf, maar er zittevn ook VRMs voor het geheugen, NB, dan zitten er nog een hele zoot extra chips op die voornamelijk niks doen maar wel stroom gebruiken. Als je echt een tailor-made bord zou maken met alleen die componenten die je nodig hebt zul je verbaasd staan over hoe zuinig een x86 tegenwoordig gemaakt kan worden. Ik snap ook vanuit bezuinigings-oogpunt de waarde van een Atom niet.
Ok, duidelijk. Ik had zeker in het Intel kamp nog niet zulke waardes verwacht, vna een core2duo chip nog wel (ok, pentium dan. marketing.). Wat moet je dan nog met een atom idd.
Bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 06-05 22:15
ssj3gohan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 11:22:
Tja die Atom is de CPU die tailormade is, de GSE en USW15 chipset zijn ook tailormade. Andere X86 moederborden zijn niet tailormade zoals jij bedoelt en dus ook niet zo zuinig. Wat je wel kunt zoeken is dan een moederbord dat daar in de buurt komt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ach, er komen vast wel bedrijven als Asrock met speciale low-powerbordjes waarbij de conversie efficienter is, of goedkope mini-ITX bordjes die je direct aan een laptopvoeding kunt hangen. Momenteel is mini-ITX voor s775 nog een beetje... duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 00:04
@glangeveld

De Be-Quiet voedingen van de straight-power en de dark-power series zijn van prima kwaliteit.
Ze hebben veel aansluitmogelijkheden, de kabels zijn lang genoeg en ze maken weinig geluid.
Er is net een nieuwe (goedkope) serie uitgekomen; pure-power. Daar kan ik nog niets over zeggen.

Voor tests (in het duits):
http://www.planet3dnow.de.../mittelklasse/index.shtml
&
http://www.planet3dnow.de.../netzteile_unter_50_euro/
&
http://www.planet3dnow.de...ile/netzteil2006/highend/

De Be-Quiet straightpower van 350W komt als beste uit de test van voedingen onder de 50 euro.
Dit was overigens in 2006...

Ik heb zelf ervaring met een 600W straightpower. Het is een prima voeding. Ik heb er 16 disks aan hangen... Maar wel met staggered spinup anders trekt ook deze voeding het niet.

Andere aan te bevelen zuinige kwaliteits voedingen zijn Silverstone Elements (erg efficient maar moeilijk te vinden)
en de Enermax Modu82+ en Pro82+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

P5ycho schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:51:
Wat moet je dan nog met een atom idd.
Dat vraag ik me al tijden af, helemaal met die chipset die erbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286743

Hallo, ik heb een vraag over het bouwen van een zuinig multimedia PC. Ik zou deze zo zuinig mogelijk willen bouwen. Ik ga er LinucMCE op draaien en heb dus niet zo heel veel capaciteit nodig. Ik draai dit nu zonder problemen op een AMD 2400+ processor uit 2002 en een asus geforce 4 beeldkaart met svhs en 1 GB geheugen. De eisen die ik eraan stel zijn alsvolgt:

Nvidia minimaal 6200
1 GB geheugen uitbreidbaar tot 2
500 GB disk
2 netwerk aansluitingen
mogelijkheid om een tv tuner kaart te plaatsen

Voor alle duidelijkheid LinuxMCE maakt gebruik van (k)ubuntu linux.

Ik zou graag jullie advies horen over welke onderdelen ik het beste kan nemen. Ik vind het niet erg om gebruikte onderdelen bij elkaar te zoeken indien dit nodig is.

Is er al eens een overzicht gemaakt van alle geteste systemen en de systemen door iedereen besproken in deze post ?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 286743 op 31-01-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126655

Hoe meet je eigenlijk het verbruik?

Ik heb een bord met een 945 gt chipset. Weet iemand wat zoiets verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=125320
Daarmee meet je verbruik van het hele systeem.

Wat de losse onderdelen betreft, dat blijft gissen. Lees de reviews, daar kun je met het nodige puzzelwerk wel uitdokteren wat de efficiënte chipsets en cpus zijn.
Bij moederborden is het al helemaal niet te doen, verschillende fabrikanten hebben verschillende implementaties en features. Netwerkkaart, extra controllers voor usb/fw/audio/etc zijn allemaal van invloed op je stroomverbruik.
Het listige is dat we op zoek zijn naar een moederbord met zo weinig mogelijk onnodige features, waardoor je in het goedkopere segment komt, maar wat aan de andere kant wel kwalitatief goed is, met solid caps, een nette en efficiënte chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

Anoniem: 126655 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 00:25:
Hoe meet je eigenlijk het verbruik?

Ik heb een bord met een 945 gt chipset. Weet iemand wat zoiets verbruikt?
Metertje bij de Gamma of Kijkshop halen voor 10€,die kwam het beste uit de test bij Kassa.

http://kassa.vara.nl/port...mber=4398169&thema=322159

Ik heb zowel de Paget als de Crest en geven dezelfde resultaten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126655

Bedankt voor de tips. Ik ga z'n ding kopen. Heb een 120 watt voeding speciaal voor mijn abit Il 90 MV en wil nu wel eens weten wat het verbruik is en hoe ik het kan verlagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Mars Warrior schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:49:
[...]

Eentje uit de wereldberoemde serie van Asrock ALiveNF7G-Xxx (Hdready / 720p / FullHD) :D
Mijn Asrock ALiveNF6P-VSTA zal daar niet ver vanaf zitten. Doet 28w idle met een undervolted X2 3800+ en laptop schijf, met een NeoHE 430w (niet erg efficiënt).
Dutchtraveller schreef op maandag 26 januari 2009 @ 02:21:
Er is net een nieuwe (goedkope) serie uitgekomen; pure-power. Daar kan ik nog niets over zeggen.
Ik heb de 300w PurePower, het is een 80plus voeding. Zie ook 80plus.org met de daarbij behorende PDF van de 300w purepower.

Qua stilte valt die tegen, de 12cm fan heeft een zacht klikkend geluid en de heatsink in de voeding stellen weinig voor. Kosten besparend dus, maar wel 80+.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 08:43
Er is nu ook een wat zwaardere PicoPsu 150-XT voeding, die heeft de beschikbare kabels een beetje uitgebreid, zodat je ook een SATA drive kunt aansluiten zonder verloopstekkertje en er is ook een 4-pin 12V aux connector toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: http://resources.mini-box.com/online/PWR-PICOPSU-150-XT/moreimages/small2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door StarrFire op 04-02-2009 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De laatste 90w picopsu die ik gekocht heb had ook al een SATA power plug. De standaard ATX12V connector is wel fijn, die heb ik er tot nu toe steeds bij op moeten solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 00:03
Had die 120w-versie al geen vervelend luide ventilator in de ac-adapter? Dan zal die 150w'er dat ook wel hebben, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 08:43
Hij is ook nog eens 24-pins, de andere waren 20 pins.
Verder hangt het er natuurlijk vanaf wat voor voedingsblok je neemt.
Kan volgens mij van alles zijn, als die maar 12 volt en voldoende Watt levert.
Het 120W blok wat je bij hun kunt bestellen heeft idd een fan die herrie maakt als die boven de 90W belasting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 11:20
Ik kan maar één reden bedenken waarom je een picopsu zou willen, een picopsu is klein. (In mijn htpc behuizing is dat een nadeel, er ontstaat een groot gat dat ik 'moet' dichten en de kabels zijn waarschijnlijk niet lang genoeg.)
Nu is hij niet meer fanless (hoewel in de praktijk de boel passief is, maar echte stilte freaks die willen dat hij altijd passief is lijkt mij) en de efficientie wisselt. De picopsu zelf heeft een efficientie van 96%, maar je mist nog een adapter voor 230-12V. Die adapter moet ook efficient zijn, maar op de site staat niet wat de efficientie van de adapters is. Tot slot de kosten, die toch wel hoger liggen dan de standaard ATX voeding. Het lijkt mij dan ook dat je beter een superstille 80+ ATX voeding kiezen, volgens mij blijft de meest efficiente 80+ voeding toch nog behoorlijk dichtbij de picopsu.
Of mis ik iets?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Nee hoor, je hebt gelijk. Het probleem is echter dat er in de lagere wattages bijna geen goede voedingen te vinden zijn. De meeste normale 80+ PSUs beginnen bij 300W en dat is voor sommige mensen (veel) te veel. Daarom de 90/120/150W Pico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Dadona schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 11:36:
volgens mij blijft de meest efficiente 80+ voeding toch nog behoorlijk dichtbij de picopsu.
Of mis ik iets?
Dat ligt aan de belasting. Bij een belasting van ~30 watt zakt de efficientie van een 300watt 80+ voeding enorm in. Dan zit je in eens in een efficiëntie van ~70% te werken. Bij de pico PSU, dankzij zijn lage wattage zit je met 30 watt nog in stukken waar de efficiëntie hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 10:06
Blijf je wel nog het probleem met de adapter houden. Zijn die efficiënt genoeg om op die lage wattage geen grote invloed te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die hebben het zelfde, maar daar is 30watt nog hoog op de curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bimbam711
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 00:31
Ik was even benieuwd hoeveel harde schijven zo'n picopsu aankan, of die uberhaupt meer schijven aankan.
Ik heb een AMD4850e met 3 HD's (waarvan 2 st. WD GP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 00:04
De 120W Pico PSU's worden geleverd met een 230->12V adapter die maar 60 of 80W levert....
Dus wil je die 120W echt benutten moet je daarnaast een zwaardere adapter aanschaffen.

Kijk eens naar de onderstaande test bij AnandTech, daarin zijn voedingen van 300-450W getest.
De efficiency voor 10%, 20%, 50% en 100% load wordt aangegeven.
10% van een 400W voeding is maar 40W dus dat komt aardig in de buurt van de waarden die we nodig hebben.
Geen enkele van de geteste voedingen haalt bij 10% load de 80% efficiency maar enkele komen er vlak bij:
http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3487&p=39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Anoniem: 134818 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 12:09:
[...]Dat ligt aan de belasting. Bij een belasting van ~30 watt zakt de efficientie van een 300watt 80+ voeding enorm in. Dan zit je in eens in een efficiëntie van ~70% te werken. Bij de pico PSU, dankzij zijn lage wattage zit je met 30 watt nog in stukken waar de efficiëntie hoog is.
Snap ik, helaas noemen ze niet de efficientie van de adapters voor de pico psu.
Ik zat namelijk met statement dat de efficientie weleens dicht bij elkaar zou kunnen zitten impliciet te denken aan een artikel dat ik tijden terug had gelezen. Ik heb het inmiddels weer teruggevonden, maar in mijn gedachte is het langzaam aan wat mooier geworden. :P
picoPSU + 80W power brick 83.6% 84.8% 84.6%
picoPSU + 120W power brick 85.6% 87.1% 87.1%
Seasonic SS-300SFD 80 Plus 81.5% 83.6% 84.6%
Daar zie je dat de Seasonic het verliest op lage load (40W, 65W en 90W). En als je dan inderdaad bedenkt dat de Seasonic meer vermogen heeft wint de picoPSU dus dubbel, met die specifieke powerbricks. Moet ik er overigens bijzeggen dat het hier om een oude test uit 2006 gaat, maar ik denk dat de efficientie van de ATX voedingen rond de 20-40 Watt inderdaad niet bijzonder is gestegen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dutchtraveller schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 23:47:
De 120W Pico PSU's worden geleverd met een 230->12V adapter die maar 60 of 80W levert....
Dus wil je die 120W echt benutten moet je daarnaast een zwaardere adapter aanschaffen.

Kijk eens naar de onderstaande test bij AnandTech, daarin zijn voedingen van 300-450W getest.
De efficiency voor 10%, 20%, 50% en 100% load wordt aangegeven.
10% van een 400W voeding is maar 40W dus dat komt aardig in de buurt van de waarden die we nodig hebben.
Geen enkele van de geteste voedingen haalt bij 10% load de 80% efficiency maar enkele komen er vlak bij:
http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3487&p=39
Doe maar lager dan 40watt. Ik trek uit het stop contact, dat is dus inclusief voeding inefficiëntie 33 watt. De daadwerkelijke draw van mijn componenten is dus een heel stuk lager dan dat. En als je weet hoe de curve er uit ziet, dan zakken ze nog harder naar beneden.

Anoniem: 286743

Is er een overzicht of samenvatting van alle geteste moederborden ? Met een vermelding van de gebruikte chipsets zou dit volgens mij een handig overzicht leveren voor het kiezen van een moederbord.

Als het er niet is wie wil helpen dit overzicht te maken ?

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 286743 op 12-02-2009 13:38 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Anoniem: 286743 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:36:
Is er een overzicht of samenvatting van alle geteste moederborden ? Met een vermelding van de gebruikte chipsets zou dit volgens mij een handig overzicht leveren voor het kiezen van een moederbord.

Als het er niet is wie wil helpen dit overzicht te maken ?
Niet exact wat je bedoeld, maar dit zijn volgens mij de resultaten van de test: http://spreadsheets.googl...hX_eq3TjH61R-sPv_Ow&hl=nl

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
netvor schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 22:17:
Met dit in het achterhoofd ben ik op een werkschuwe vrijdagmiddag op zoek gegaan naar wat producten en kwam uiteindelijk uit op de Shuttle SN68G2 barebone.
Bij het opschonen van m'n bookmarks kwam ik deze oude post van mezelf tegen. Ik heb eind december inderdaad deze barebone aangeschaft als server. Specs:
  • Chipset: Geforce 7025
  • CPU: 4850e
  • RAM: 2x2GB Kingston valueram
  • HDD: 2x640GB WD green (WD6400AACS)
  • PSU: 250W ATX van de Shuttle
  • Software: Debian Lenny x86-64 met standaard kernel-driven CPU scaling ("ondemand"); verder alles (zoals bios etc.) op defaults laten staan.
Verbruik heb ik getest met een no-name energiemeter, dus neem de waardes met een korreltje zout.
In idle meette ik 27-42 W. De waardes waren voortdurend aan het verspringen, dus heb ik besloten om het gemiddelde verbuik per dag te meten. Ik heb de machine 24 uur lang aan de energiemeter laten hangen en vervolgens de kWh-stand genoteerd. Een simpel rekensommetje geeft vervolgens een gemiddeld dagelijks verbruik van 37 W.

Onder full load (twee instances van bonnie++ en twee instances van yes>/dev/null :*) ) verbruikt de machine zo'n 74 W. Hoger dan 78 heb ik hem nooit gekregen, ook niet tijdens boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Volgens mij is dat voor een fatsoenlijke proc zowat het zuinigste dat je hem gemiddeld kunt krijgen... Dan nog een hi-res klein schermpje erbij en je hebt iets dat je écht onbezorgd kunt gebruiken omdat het zelfs op jaarbasis weinig kost om aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 00:03
netvor schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:44:
[...]

Bij het opschonen van m'n bookmarks kwam ik deze oude post van mezelf tegen. Ik heb eind december inderdaad deze barebone aangeschaft als server. Specs:
  • Software: Debian Lenny x86-64 met standaard kernel-driven CPU scaling ("ondemand"); verder alles (zoals bios etc.) op defaults laten staan.
Verbruik heb ik getest met een no-name energiemeter, dus neem de waardes met een korreltje zout.
In idle meette ik 27-42 W. De waardes waren voortdurend aan het verspringen, dus heb ik besloten om het gemiddelde verbuik per dag te meten. Ik heb de machine 24 uur lang aan de energiemeter laten hangen en vervolgens de kWh-stand genoteerd. Een simpel rekensommetje geeft vervolgens een gemiddeld dagelijks verbruik van 37 W.

Onder full load (twee instances van bonnie++ en twee instances van yes>/dev/null :*) ) verbruikt de machine zo'n 74 W. Hoger dan 78 heb ik hem nooit gekregen, ook niet tijdens boot.
En hoe zit het met het lawaai van die Shuttle? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Fire69 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 11:16:
En hoe zit het met het lawaai van die Shuttle? :)
Hij maakt minder geluid dan de (slechts vier jaar oude) koelkast. De fan draait standaard op iets van 900 rpm en dan hoor je hem amper. Temps tussen de 27 en 37 graden celsius. Slechts als de machine een paar minuten lang op 100% draait slaat de fan aan, en dan zoemt het geheel als een normale desktop-PC.

Ik ben enorm tevreden met de koelcapaciteiten en de geluidsproductie van deze machine.

• !null
Ik moet nu even mijn Intel D201GLY2 (Celeron 1.2GHz, fanless, Sata) checken, die is misschien kapot. Mogelijk is ie alleen maar onstabiel omdat ik toen het CPU voltage heb verlaagd om em zuiniger te maken, wat zeker een half jaar goed heeft gedraaid. Ik weet niet of het dan nog gaat lukken met garantie, heb em uit Amerika en de vraag is of dat boardje nog geleverd wordt (bij Picco staat EOL).

Misschien moet ik dus opzoek naar een nieuwe, maar het moet verplicht fanless. Nu zag ik dit DeLock VIA C7 boardje, 1.5GHz, SATA enzo. En een FSB van 400 of 533, waar het bij veel C7 boardjes maar 133 is (als ik het goed begrijp). En dat voor 130 euro.
http://www.picco.nl/produ...2cb4c3443bee7851b7585e66a

Iemand andere suggesties? Moet wel fanless zijn en SATA hebben.

Edit: Deze is rond dezelfde prijsklasse (125 euro) en is ook fanless + SATA. Is maar 1GHz, maar daardoor wel zuiniger denk ik.

http://www.picco.nl/produ...2cb4c3443bee7851b7585e66a

(en misschien toch ook wel een voordeel aangezien deze van VIA zelf komt)

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 19-02-2009 09:32 ]

• netvor
De C7 is eigenlijk ook een beetje EOL, al schiet het met de vervanger (Nano) nou niet bijster op. Misschien toch nog even de kat uit de boom kijken? Zodra de Nano breed beschikbaar is denk ik dat C7 oplossingen enorm in prijs zullen vallen, dus zou ik het persoonlijk zonde vinden om nu zoveel meer uit te geven voor hetzelfde product.

Wat betreft de FSB's: die zijn hetzelfde en gebruiken gewoon een andere notering. Ik ben niet bekend met VIA's technologie, maar ik neem aan dat ze een quad-pumped bus op 100-133 Mhz gebruiken. Dit betekent grofweg dat communicatie 100 tot 133 miljoen keer per seconde wordt uitgevoerd, waarbij per keer 4 data-eenheden worden verstuurd. Per seconde worden dus 400 tot 533 miljoen data-eenheden verstuurd, en zo kunnen ze dus claimen dat ze een "FSB van 400 tot 533" hebben.

• !null
Ok, handig van die FSB snelheden. Nooit zo in verdiept dus op mij komt het als twee verschillende dingen over.
De C7 is wel een beetje uitontwikkeld omdat de Nano eraan komt ja, maar daarmee is het nog niet EOL. Daarmee wordt echt bedoelt End of Life van een product. En die VIA boardjes, vaak industrieel, worden behoorlijk lang geleverd. Langer dan die Intel boardjes in ieder geval. Maar goed, als dat D201GLY2 boardje van me toch echt kapot is moet ik effe snel een ander boardje hebben omdat die server weer online moet gaan. Ik heb wel wat liggen natuurlijk (als ITX fan), maar niks met de combi fanless+Sata.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57

The Third Man

The Third Jellyfish

netvor schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 11:18:
Wat betreft de FSB's: die zijn hetzelfde en gebruiken gewoon een andere notering. Ik ben niet bekend met VIA's technologie, maar ik neem aan dat ze een quad-pumped bus op 100-133 Mhz gebruiken. Dit betekent grofweg dat communicatie 100 tot 133 miljoen keer per seconde wordt uitgevoerd, waarbij per keer 4 data-eenheden worden verstuurd. Per seconde worden dus 400 tot 533 miljoen data-eenheden verstuurd, en zo kunnen ze dus claimen dat ze een "FSB van 400 tot 533" hebben.
Wat jij beschrijft wordt genoteerd in MT/s, dus de FSB heeft nog steeds een kloksnelheid van 100 of 133 MHz wat een doorvoersnelheid geeft van 400 of 533 MT/s.

• netvor
Eens. Maar toch gebruikt iedereen overal hardnekkig megahertzen, ook al is dat de verkeerde eenheid. Het is een beetje hetzelfde probleem als met de gigabyte/gibibyte, de graden Kelvin en, als we toch aan het opsommen zijn, GMT (ipv UTC) en de millibar (ipv hPa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:13
Net mijn nieuwe server in elkaar gezet;

Gigabyte GA-MA74GM-S2H moederbord
AMD 4850e Box
Kingston value 2GB ram (PC6400)
2x WD Green 1TB in mdadm raid 1
Pico PSU 120W + 12V 80W adapter

Dit geheel draait op OpenSuse 11.1 met squeezecenter 7.3.2, nzbget, rtorrent, apache, kplaylist, gallery2 etc. !

De server verbruikt in AMD Cool&Quiet mode met mijn Conrad energie meter ongeveer 32.4W. De disken lijken een soort van 'ik-blijf-draaien-en-verbruik-toch-minder-stroom'-mode te hebben en dan zakt hij naar 28W. Echter alle processen raken zo vaak de harddisc (bv kjournald van ext3 en mysqld) aan dat hij daar niet langer in blijft dan 30 seconden of zo (je hoort een soort van klikje uit de WD's komen als hij er in uit gaat/komt!).

Ik heb de GPU op 200Mhz gezet en het ram op fsb533. Als je cpu/harddiscs gaat belasten dan neemt hij tot 60W op.

Als je de frequentie multiplier op 5x (5x 200mhz = 1ghz) zet en undervolt op 0.9V dan is het maximaal 40W. Het idle verbruik op 1Ghz/0.9V zakt niet veel slechts naar ongeveer 31W. Echter dan zakt de bogomips van +/- 5000 naar rond de 2000 ! Dus een stuk langzamer! Klopt ook wel van 2.5Ghz naar 1Ghz!

Al met al een enorme energie besparing mijn oude P4 2.4Ghz server met LSI Raid 5 en 4x 300GB verbruikte rond de 108W !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zou die adapter van me dan zo slecht zijn? Ik kom met exact dezelfde config, maar dan met een 2.5" schijf en 2x2GB, niet onder de 31w uit (Chrystalcpuid, 1ghz, 0.85v).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
neographikal schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:25:
Zou die adapter van me dan zo slecht zijn? Ik kom met exact dezelfde config, maar dan met een 2.5" schijf en 2x2GB, niet onder de 31w uit (Chrystalcpuid, 1ghz, 0.85v).....
Draai jij in Windows of linux-x11-kde/gnome mode? Ik draai gewoon in text mode, dus ik gebruik de grafische processor absoluut niet, alleen voor 80x24 dos karakters! Kan weer een paar watt schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
Grrrrrrrrrrrrrr :(
Is het anderen al opgevallen dat de zuinigste bordjes (zeker voor AMD) op basis van 7025/7050 chipset sinds half februari allemaal uit de pricewatch zijn verdwenen?

En ik wilde net nog een zuinig servertje voor iemand bouwen, op basis van de Gigabyte (niet de L, heb 4 ramslots nodig). Zelfs de Asrock bordjes zijn verdwenen!

De nieuwerwetse borden doen zomaar 10W meer idle. Iemand nog suggesties om aan de oudere borden te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ebay :) (Daar komt mijn AN-M2HD vandaan)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Mars Warrior schreef op zondag 22 februari 2009 @ 12:41:
Is het anderen al opgevallen dat de zuinigste bordjes (zeker voor AMD) op basis van 7025/7050 chipset sinds half februari allemaal uit de pricewatch zijn verdwenen?

En ik wilde net nog een zuinig servertje voor iemand bouwen, op basis van de Gigabyte (niet de L, heb 4 ramslots nodig). Zelfs de Asrock bordjes zijn verdwenen!

De nieuwerwetse borden doen zomaar 10W meer idle. Iemand nog suggesties om aan de oudere borden te komen?
Bij m'n lokale pc-boer Informatique hebben ze nog de Asus M2N68-AM, is dat ook geen goede optie?
Ik ben zelf van plan een zuinige server neer te zetten op basis van de 740G chipset (Gigabyte MA74GM-S2H, zelfde als pipo1000), scheelt bovenstaand bordje qua idle verbruik echt zoveel denken jullie? M'n streven is zuinig en een goede CPU, de GPU power heb ik niet heel erg nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:17

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Net mijn nieuwe server in elkaar gezet;

Gigabyte GA-MA74GM-S2H moederbord
....

Dit geheel draait op OpenSuse 11.1 met squeezecenter 7.3.2, nzbget, rtorrent, apache, kplaylist, gallery2 etc. !
offtopic:
@pipo1000 ben jij nog tegen dingen aangelopen bij gebruik van opensuse in combinatie met Gigabyte GA-MA74GM-S2H? Wordt Chipset en de LAN Realtek 8111C chip goed ondersteund?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
pipo1000 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 19:52:
De server verbruikt in AMD Cool&Quiet mode met mijn Conrad energie meter ongeveer 32.4W. De disken lijken een soort van 'ik-blijf-draaien-en-verbruik-toch-minder-stroom'-mode te hebben en dan zakt hij naar 28W. Echter alle processen raken zo vaak de harddisc (bv kjournald van ext3 en mysqld) aan dat hij daar niet langer in blijft dan 30 seconden of zo (je hoort een soort van klikje uit de WD's komen als hij er in uit gaat/komt!).
Pas even op: die klikjes zijn head-load-unloads die je hoort. De drive kan er ongeveer 300.000 hebben voordat'ie op is (gegevens van WD). Dit betekent dat je drive(s) binnen het jaar aan hun max zitten. Kijk even op Google voor meer info c.q. oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
latka schreef op zondag 22 februari 2009 @ 21:20:
[...]

Pas even op: die klikjes zijn head-load-unloads die je hoort. De drive kan er ongeveer 300.000 hebben voordat'ie op is (gegevens van WD). Dit betekent dat je drive(s) binnen het jaar aan hun max zitten. Kijk even op Google voor meer info c.q. oplossingen.
Thanks, blijkbaar toch iets anders die tikjes/head movements die ik hoor;

hd1: 193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 15

hd2: 193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 12

Want de count is erg laag! Ik lees over dat parameter 193 bij sommige mensen die over de 30000 zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
teacup schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:36:
[...]
offtopic:
@pipo1000 ben jij nog tegen dingen aangelopen bij gebruik van opensuse in combinatie met Gigabyte GA-MA74GM-S2H? Wordt Chipset en de LAN Realtek 8111C chip goed ondersteund?
Geen enkel probleem, alles werkte in 1 keer. Ook de 8111 chip, ondanks alle negatieve verhalen/problemen op het internet met deze chip. De kernel in 11.1 is blijkbaar nieuwe genoeg (problemen zijn voor 2.6.18 en in Suse 11.1 zit kernel 2.6.27 ! Je moet alleen cool & quiet aanzetten in de bios en in /var/log/messages zie je dan de powernowdk8 module worden geladen! Ook de AHCI mode voor de SATA harddisk werken perfect!

De problemen met de 8111 komen ook voor uit dual boot met Windows en dat gebruik ik dus niet, hij draait alleen onder Linux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn D201GLY2 is toch niet stuk, ik heb hem meteen ook even gemeten, ik zal binnenkort even de resultaten posten. Het bleek dat alleen m'n adapter kapot was (AC-DC was kapot, niet DC-DC). Zodra je er ook maar iets op aansloot ging ie al tikkend kortsluiting maken.

Iemand toevallig een goede webshop om voor een aardige prijs in Nederland 12 voltadapters van 80 watt en hoger te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

GreenSky schreef op maandag 23 februari 2009 @ 09:21:
[...]
Iemand toevallig een goede webshop om voor een aardige prijs in Nederland 12 voltadapters van 80 watt en hoger te kopen?
Toevallig ben ik er ook naar aan het kijken, voor mij interessant is dat Informatique ook zulke adapters verkoopt, zoals de Conceptronic 90W universele adapter voor 30eu, waar ze ook een 120W versie van verkopen. Deze leken me wel interessant, maar hoe ze qua efficiëntie zijn weet ik uiteraard niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
jeroen__online schreef op maandag 23 februari 2009 @ 09:33:
[...]

Toevallig ben ik er ook naar aan het kijken, voor mij interessant is dat Informatique ook zulke adapters verkoopt, zoals de Conceptronic 90W universele adapter voor 30eu, waar ze ook een 120W versie van verkopen. Deze leken me wel interessant, maar hoe ze qua efficiëntie zijn weet ik uiteraard niet :P
Hmm, wordt ik niet echt warm van, iets wat zo breed mogelijk bedoelt is, en dan ook nog eens van het merk Conceptronic.
Bedankt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Mars Warrior schreef op zondag 22 februari 2009 @ 12:41:

Asrock heeft de N68pv op basis van de 7050 chipset. Azerty heeft 'm: http://www.azerty.nl/8-85...pv-gs---moederbord--.html

Asrock kennende zal het een vrij efficiënt bord wezen. Gezien het 3 phase VRM gedeelte zal het bord vooral bij lage TDP cpu's (zoals de BE en 4850's) behoorlijk prima wezen :)
jeroen__online schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:15:
[...]

Bij m'n lokale pc-boer Informatique hebben ze nog de Asus M2N68-AM, is dat ook geen goede optie?
Ik ben zelf van plan een zuinige server neer te zetten op basis van de 740G chipset (Gigabyte MA74GM-S2H, zelfde als pipo1000), scheelt bovenstaand bordje qua idle verbruik echt zoveel denken jullie? M'n streven is zuinig en een goede CPU, de GPU power heb ik niet heel erg nodig.
Zelf ben ik niet echt kapot van Asus, want het verbruik is vaak net wat hoger. Die Gigabyte schijnt zeer efficiënt te zijn, kiek hier maar eens: SilentPCreview. Een mooie vergelijking met een 690g en 780g bordje en vooral idle is het verschil behoorlijk groot. Load is het omgekeerd en verbruikt de 740g het meeste (waarschijnlijk door VRM gedeelte).

[ Voor 36% gewijzigd door PASware op 23-02-2009 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
GreenSky schreef op maandag 23 februari 2009 @ 10:28:
[...]
Hmm, wordt ik niet echt warm van, iets wat zo breed mogelijk bedoelt is, en dan ook nog eens van het merk Conceptronic.
Bedankt iig.
Ik gebruik nu de 123450 External Power Adapter 220V -> 12V, 80W 38,00 in mijn server ook door informatique geleverd!

[ Voor 6% gewijzigd door pipo1000 op 23-02-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Getest: Intel D201GLY2 (fanless) (Intel Celeron 1.2GHz)
Vccp undervolted, van 1,35V naar 1,208V
512MB Ram, 4GB Transcend IDE Flash module
USB keyboard + mouse
draait Debian
Travia 12 volt adapter

PicoPSU Geel
Uit: 2,2W
Idle: 22W
Full load: 30,4W

PW-200-M
Uit: 2,3W
Idle: 22W
Full load: 30W

Zoals erbij staat heb ik em ge-undervolt, waardoor de waardes dus iets lager zullen liggen dan origineel. Toendertijd had ik helaas geen meter, en ik ga het niet terugdraaien en weer opnieuw doen. Ik denk dat het maar een paar Watt scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

pipo1000 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:00:
[...]

Ik gebruik nu de 123450 External Power Adapter 220V -> 12V, 80W 38,00 in mijn server ook door informatique geleverd!
Even terugkomend hierop: zo te zien heeft de PicoPSU-120 die je gebruikt i.c.m. deze adapter geen 4-pins 12V P4 stekker, heb je daar een verloopstekker voor aangesloten of gebruik je alleen de 20pins ATX stekker? En is 80W genoeg voor jouw hardware?

Vanmiddag heb ik de volgende hardware aangeschaft en heel kort getest:

AMD Athlon64 X2 4850e
2x 1GB Kingston PC6400 CL5
Asus M2N68-AM (nVidia 7025/nForce 630a)

Verder aangesloten:
Antec Earthwatts 380W
Stokoude Seagate 60GB IDE hd (for testing only)
Boxed CPU koeler
USB muis en PS/2 keyboard

Resultaten zijn met C&Q enabled, zonder undervolten:
Idle (hd aan): 45W
Idle (hd standby): 39W
Max. waargenomen verbruik: 88W
(gemeten met een EnergieCheck 3000)

Niet echt denderend, maar ook niet heel dramatisch. Ik vermoed dat m'n Earthwatts niet zo efficiënt is bij deze wattages, vandaar dat ik dus ook een PicoPSU aan wil schaffen om er nog wat Watts vanaf te halen. Ik hoop dat pipo1000 me kan helpen in m'n keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou geen andere voeding aanschaffen om het zuiniger te maken, tenzij je weet dat je die andere nog voor iets zinnigs kunt verkopen dat de stap niet zo groot is. Want het zal denk ik maar om een paar Watt gaan, dan is het zonde om daar geld aan uit te geven, verdien je niet (snel) terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

GreenSky schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 22:48:
Ik zou geen andere voeding aanschaffen om het zuiniger te maken, tenzij je weet dat je die andere nog voor iets zinnigs kunt verkopen dat de stap niet zo groot is. Want het zal denk ik maar om een paar Watt gaan, dan is het zonde om daar geld aan uit te geven, verdien je niet (snel) terug.
Ik weet dat het niet veel hoeft te schelen (al hoop ik er toch zeker wat mee te winnen, anders ruil ik het mobo om voor een Gigabyte MA74GM-S2 in de hoop daarmee wat lager uit te komen), maar ik heb twee redenen om sowieso een nieuwe voeding aan te schaffen:
- ik heb nu nog een (custom) case liggen zonder voeding, die ik wil ombouwen tot nieuwe server
- een PicoPSU+adapter is (hopelijk) efficiënter, compacter en stiller

als ik dan wat aan moet schaffen, dan wil ik er wel iets op winnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
jeroen__online schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 22:28:
[...]
Even terugkomend hierop: zo te zien heeft de PicoPSU-120 die je gebruikt i.c.m. deze adapter geen 4-pins 12V P4 stekker, heb je daar een verloopstekker voor aangesloten of gebruik je alleen de 20pins ATX stekker? En is 80W genoeg voor jouw hardware?
De 80W is meer dan genoeg, Mijn machine neemt idle 32W op, en als hij op volle toeren draait niet meer dan 60W. Dat is onder de 80W en hij draait nu al een week stabiel! Hij heeft 24 uur data staan copieren over een 100Mb netwerk kabel met smbclient, hij heeft al getorrent, draait gallery2 etc. Lijkt dus geen probleem!

Ik heb inderdaad zelf een kabel gemaakt. Ik heb van een oude kapotte voeding (uit de pc grabbel bak hier op kantoor) de 12V-ATX kabel geknipt, en die vast gesoldeerd aan een molex-voeding-harddisk-splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 05-05 20:05
netvor schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:44:
[...]

Je gemeten waardes schommelen zo erg vanwege de brakke voeding.
Met een picopsu kom je wellicht lager uit en is je idle verbruik als het goed is superstrak.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
jeroen__online schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 23:00:
als ik dan wat aan moet schaffen, dan wil ik er wel iets op winnen ;)
Het is alleen de voldoening die je wint, je portemonnee of het milieu zullen er waarschijnlijk weinig van merken in positieve zin.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste