Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-07 23:43
Ok van mijn kant eindelijk ook eens wat testresultaten.
Ik heb nu een twee mini-ITX boardjes getest, een Intel D945GCLF (Intel Atom + 945GC chipset)
http://www.intel.com/Prod...CLF/D945GCLF-overview.htm
en een VIA Epia VE-5000 (VIA Eden, 533MHz)
http://www.dooyoo.co.uk/motherboard/via-epia-ve5000/details/

Ik heb getest met twee voedingen, 1 daarvan is de PicoPSU de andere was een random oude ATX 250 watt voeding.
Zoals eerder besproken maken voedingen verschil bij de lagere vermogens, maar ik wist niet dat het zo erg was!
Hier en daar slikte de oude voeding gewoon twee keer zoveel!
Helaas kon ik de PicoPSU niet testen op het Intel boardje omdat ik even geen Molex->P4 kabeltje had liggen. Maar we kunnen wel ongeveer terug rekenen.

Beide zijn getest met dezelfde IDE flash module met een debian base install erop, die heb ik gewoon omgeprikt. Dus gelijke testsituatie wat dat betreft, en geen harde schijven.
Mijn full load tests zijn niet helemaal 100%, maar wel een goeie referentie. Ik heb in de testruimte nog geen ethernet dus kon geen software hiervoor downloaden, dus gewoon maar "yes > /dev/null" gedaan. Hiermee trok ie wel 100% cpu, als ik het zo referereer aan de BIOS idle waardes, waarbij ze blijkbaar de cpu's ook voluit laten lopen.

VIA Epia VE-5000
VIA Eden 533 MHz proc
256 MB RAM reepje
512 MB IDE flash module (transcend)

Met Pico-PSU voeding
Idle9 watt
Full load14 watt
BIOS Idle14.5 - 15 watt
Standby0.6 watt

Met oude ATX voeding
Idle20 watt
Full load28 watt
BIOS Idle28 watt
Standby0.7 watt

Intel D945GCLF
Intel Atom 230 - 1.6GHz proc
1GB RAM reepje

Met oude ATX voeding
Idle34.5 watt
Full load35.5 - 36 watt
BIOS Idle36 watt
Standby1.4 - 1.6 watt

Als we dit omrekenen, aan de hand van de meetresultaten bij de VIA kunnen we schatten
dat het Intel boardje met de PicoPSU waarschijnlijk het volgende zou verbruiken:
Idle17 watt
Full load / BIOS Idle19 watt

Mijn conclusie

De VIA wint hier duidelijk, en dan vooral op het Idle gebied. Onder full load scheelt het maar enkele Watt's in geval van de PicoPSU (volgens de geschatte waardes), maar bij het Idle draaien scheelt het bijna een factor 2. Iets wat je op jaarbasis richting de 20 euro gaat schelen (met de PicoPSU, zo even snel berekend).
En het is duidelijk dat een PicoPSU zichzelf ook vrij snel terugbetaald.

Ik verwacht echter dat de Intel Atom, straks op een boardje met de US15W chipset, gehakt maakt van deze bovenstaande boardjes. Wat nu het probleem is met het bovenstaande Intel boardje, denk ik, is dat de chipset voor een hele hoge Idle zorgt, naast een hoger verbruik in het algemeen.
Daarbij moet gezegd worden dat dit VIA boardje waarschijnlijk nog maar lastig te verkrijgen is, als het nog wel gemaakt wordt. De VIA technologie zal qua zuinigheid ondertussen ook wel door geëvolueerd zijn.
Daarom is het ook niet echt een eerlijke vergelijking. Maar het ging mij ook meer op de resultaten op zich.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-07 15:46

Shuriken

Life is all about priorities

GreenSky schreef op zondag 28 september 2008 @ 00:36:
Als we dit omrekenen, aan de hand van de meetresultaten bij de VIA kunnen we schatten
dat het Intel boardje met de PicoPSU waarschijnlijk het volgende zou verbruiken:
Idle17 watt
Full load / BIOS Idle19 watt
Ik ben bang dat deze aanname iets te optimistisch is. De 945 chipset is een grotere powerhog dan je denkt. Idle verbruikt het boardje toch zeker 20Watt, al dan niet meer.

Zie bv. ook: productreview: Intel D945GCLF review door ByteDelight

[ Voor 9% gewijzigd door Shuriken op 28-09-2008 10:42 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, maar hoe heb je dat gemeten? Je zegt in de review zonder hdd en zonder cd/dvd drive. Wat deed ie dan?
Want als je dan de bios in gaat oid, die laat hem gewoon nog voluit draaien waardoor het op z'n onzuinigst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-07 15:46

Shuriken

Life is all about priorities

GreenSky schreef op zondag 28 september 2008 @ 11:33:
Ok, maar hoe heb je dat gemeten? Je zegt in de review zonder hdd en zonder cd/dvd drive. Wat deed ie dan?
Want als je dan de bios in gaat oid, die laat hem gewoon nog voluit draaien waardoor het op z'n onzuinigst is.
Ik? het is niet mijn review zoals je kunt zien. Maar dit is niet echt de enige gebruikersreview op het net met dergelijke resultaten.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135006

Shuriken schreef op zondag 28 september 2008 @ 12:02:
Ik? het is niet mijn review zoals je kunt zien. Maar dit is niet echt de enige gebruikersreview op het net met dergelijke resultaten.
Ok maar het punt is dat die review alleen maar een waarde uitleest voor BIOS idle... 22,5W. Ik neem aan dat je daar dan 2W vanaf haalt (het verschil tussen de 19W en de 17W) om op >20W uit te komen voor idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoe dan ook, we weten allemaal dat we moeten wachten op andere boardjes met de Atom erop. Dat MSI boardje wat hier in het nieuws was, is al een hele stap in de goeie richting.

Offtopic: ik kwam er vandaag trouwens achter dat dat VIA boardje niet zo heel veel stroom toelaat over de USB poort. M'n 2,5 inch USB schijf kon er niet mee gevoed worden.. moest ik nog een USB hubje met voeding halen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
GreenSky schreef op zondag 28 september 2008 @ 21:30:
Offtopic: ik kwam er vandaag trouwens achter dat dat VIA boardje niet zo heel veel stroom toelaat over de USB poort. M'n 2,5 inch USB schijf kon er niet mee gevoed worden.. moest ik nog een USB hubje met voeding halen :/
Offtopic: je hebt USB kabels die de stroom van 2 USB poorten kunnen halen, dan heb je zeker genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
latka schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:11:
[...]

Offtopic: je hebt USB kabels die de stroom van 2 USB poorten kunnen halen, dan heb je zeker genoeg.
Ja ik had ook net de serie schijven die geen extra ingang had voor ditzelfde truucje, van 2 usb poorten stroom halen. Ik had de kabels niet in huis, het was een zondag, en ik wou het wel meteen afmaken die dag, dus toen heb ik effe snel bij de mediamarkt een hubje gehaald. Ik had ook kunnen kijken voor zo'n kabel inderdaad, al vraag ik me af of ze die zouden hebben. Misschien koop ik nog wel een keer zo'n kabel, zal uiteindelijk wel zuiniger zijn, al is het marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:26

1Kb

Ter info:
gigabyte 780g moederbord (model ben ik even kwijt) met een AMD 4850e.
voltcraft energy monitor 3000.

Op dit moment zie ik met de volgende combi:
Cool and quiet / I-cool met media player (11) of media player classic (6.4.9.1) met afspelen dvix of wmv.
surfen zoals nu is het verbruik ~41 watt
Wanneer een dvix of wmv start via mpc of mp, is het verbuik na direct afsluiten (na beeld te hebben gezien) ~52 watt. (Dit is gelijk aan wanneer i-cool niet is opgestart.)
i-cool afsluiten en opstarten na het afspelen van de film om weer terug te vallen op de 41 watt.
inmiddels wat verschillende versies van i-cool geprobeerd, maar het lijkt geen verschil te maken.
Ook na 8 uur is het verbruik niet terug gevallen van 52 naar 41 watt.
*Andere media spelers lijken dit probleem niet hebben overigens.

Het alleen opstarten van mp en mpc zonder content, gaat gewoon goed, maar met video content niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03
GreenSky schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:38:
[...]

Ja ik had ook net de serie schijven die geen extra ingang had voor ditzelfde truucje, van 2 usb poorten stroom halen. Ik had de kabels niet in huis, het was een zondag, en ik wou het wel meteen afmaken die dag, dus toen heb ik effe snel bij de mediamarkt een hubje gehaald. Ik had ook kunnen kijken voor zo'n kabel inderdaad, al vraag ik me af of ze die zouden hebben. Misschien koop ik nog wel een keer zo'n kabel, zal uiteindelijk wel zuiniger zijn, al is het marginaal.
Het kan ook gewoon aan de usb-kabel liggen, ik heb hier genoeg kabels liggen waarvan de ene wel wil werken met een schijf en de andere niet... Universal Serial Bus, my ass... :/
1Kb schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:38:
Ter info:
gigabyte 780g moederbord (model ben ik even kwijt) met een AMD 4850e.
voltcraft energy monitor 3000.

Op dit moment zie ik met de volgende combi:
Cool and quiet / I-cool met media player (11) of media player classic (6.4.9.1) met afspelen dvix of wmv.
surfen zoals nu is het verbruik ~41 watt
Wanneer een dvix of wmv start via mpc of mp, is het verbuik na direct afsluiten (na beeld te hebben gezien) ~52 watt. (Dit is gelijk aan wanneer i-cool niet is opgestart.)
i-cool afsluiten en opstarten na het afspelen van de film om weer terug te vallen op de 41 watt.
inmiddels wat verschillende versies van i-cool geprobeerd, maar het lijkt geen verschil te maken.
Ook na 8 uur is het verbruik niet terug gevallen van 52 naar 41 watt.
*Andere media spelers lijken dit probleem niet hebben overigens.

Het alleen opstarten van mp en mpc zonder content, gaat gewoon goed, maar met video content niet.
toon volledige bericht
Dus die combi draait idle op 41watt? Da's niet zo best... :/

[ Voor 103% gewijzigd door Fire69 op 01-10-2008 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Fire69 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 10:39:
[...]

Het kan ook gewoon aan de usb-kabel liggen, ik heb hier genoeg kabels liggen waarvan de ene wel wil werken met een schijf en de andere niet... Universal Serial Bus, my ass... :/
Nog even offtopic, de kabel was prima. Aan m'n laptop ging de schijf meteen z'n gang, aan dat VIA boardje was heel naar, begon ie met spinnen (hoorde je de snelheid oplopen), en binnen een paar secondes, TIK! en begon ie weer opnieuw, met opspinnen. Vond ie vast niet leuk. USB hubje met eigen powervoorziening en draaien maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Laatst online: 03-07 12:26

1Kb

Dus die combi draait idle op 41watt? Da's niet zo best... :/
Ach valt wel mee :) Er hangt nogal wat ander spul in en aan. Als ik hem zou strippen zou het aanzienlijk minder worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

geen gek idee een zuinige server in de meterkast te zetten.

zeker wel volgen dit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 12:47

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Crew One schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 11:17:
[...]

Als mijn nieuwe systeem (Gigabyte 740G, AMD 4850E, 2G, 2X Spinpoint F1) klaar is post ik de resultaten wel.
ik ben erg benieuwd, ik zit er aan te denken om dit moederbordje ook aan te schaffen :)

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:24
Ik heb ook nu eindelijk de powercheck 3000 binnen \o/

Gelijk even gekeken wat me server verbruikt en me dual core.
Me PIII verbruikt maar zo 45 watt na zo 5 min niks doen.
De dual core verbruik nog wel een stuk meer zo 80watt na 1/2 uur niks doen.
Ga dit weekend lekker spelen met verschillende hardware en software om te kijken wat het minste verbruik is.

Wel merkte ik dat me server als die uit is niks verbruikt.
Me andere PC's toch nog zo 2 a 3 watt.

Maar nu ik weet dat me server zo weinig gebruik ga ik nog geen nieuwe hardware voor kopen tot dat het heel stuk minder is of defect raakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Calamor op 03-10-2008 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Valt nog mee, mijn P3 server toendertijd trok gewoon altijd 90 watt. Echt slecht. Daarom heb ik de boel ook vervangen.
Ik weet niet wat er verder nog aan HDD's in zit, als dat er maar 1 is betekent dat er nog behoorlijk wat ruimte is voor verbetering. Dan zou ik straks wel een Intel Atom boardje aanschaffen met US15W chipset, en Pico-PSU voeding. Heb je een stuk meer rekenkracht, en heb je er over 3 jaar gezien er waarschijnlijk alweer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:08
Mijn HTPC:

X2 3600+ @ 1,8ghz 1v
Asrock ALiveNF6P-VSTA (6150SE chipset)
1GB DDR2
40gb Hitachi 2.5" schijfie
Een oude AOPEN (FSP) 180w microATX voeding:
Case: Oude videorecorder

Idle: 33w
Stressed: 52w

Best netjes voor een 6 jaar oude erg inefficiënte voeding. Met een PicoPSU moet het zeker onder de 25w idle kunnen komen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet onder de 31w idle kom met een Gigabute MA74GM, 4850e, laptopschijf en een PicoPSU. Bij SilentPC hebben ze die combi als zeer zuinig getest met een mindere voeding :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

neographikal schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:48:
Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet onder de 31w idle kom met een Gigabute MA74GM, 4850e, laptopschijf en een PicoPSU. Bij SilentPC hebben ze die combi als zeer zuinig getest met een mindere voeding :?
Misschien een niet zo zuinige adapter.
Energie op minimaal?
CnQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 15:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

neographikal schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:48:
Oh? Op het silentpcreview forum heb ik toch wel verschillende meldingen gelezen over gigabyte moederborden die meer verbruikten dan gelijkaardige borden van een concurrerend merk. Misschien kun je dit in achting nemen en even testen met een moederbord van een ander merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Iemand meldde in dit topic dat een casefan 2 Watt verstookt.
Even iets verfijnen.

Een Antec Tricool 120MM fan gebruikt bij mij:
Low 1.4/1.5W
Medium 2.4/2.5W
High 3.4/3.5W

(had m op een adapter met molexuitgang gezet die zelf 1W verbruikt, gemeten met de Energycheck3000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 15:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Silent7 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 16:42:
Iemand meldde in dit topic dat een casefan 2 Watt verstookt.
Even iets verfijnen.

Een Antec Tricool 120MM fan gebruikt bij mij:
Low 1.4/1.5W
Medium 2.4/2.5W
High 3.4/3.5W

(had m op een adapter met molexuitgang gezet die zelf 1W verbruikt, gemeten met de Energycheck3000)
Wat is het vermelde wattage van de fan? Staat mogelijks op het stickertje dat de elektromotor van de fan beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:45

Krentenbol

Prutz0r

DevilsProphet schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:06:
[...]

Wat is het vermelde wattage van de fan? Staat mogelijk op het stickertje dat de elektromotor van de fan beschermt.
Ik heb er ook één en heb even gekeken. Er staat alleen maar op: "Antec 3 speed". Niet echt behulpzaam dus :z
Mooi topic by the way. Ga ik in de gaten houden. Ik ben zelf ook van plan om een zuinig servertje te bouwen. Ben wel benieuwd :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
onder de sticker van de tricool staat niets.

Binnenkort komt er een alu fan binnen. helaas met 3 pins header.
Die hang ik aan een fancontroller (heb er helaas enkel 1 over die niet naar 0 kan) en daarvan ga ik ook gebruik meten.
Zuinig is 1, duurzaam iets anders en alu is REcyclebaar, terwijl veel plastics in de DOWNcycling gaan.

Voor het completeren van een systeem is tenminste 1 fan wel handig, vooral een grote, dan kan je de CPU cooler ontdoen van de fan.
Als ik die alu fan ga testen kijk ik gelijk hoeveel power die boxedcooler fan van AMD en een 80mm fan van thermaltake die hier nog ligt gebruikt.
Daar kan een indicatie uitkomen en samen met het mobo, CPU Disk en PSU verhaal komen we dan tot de allerzuinigste combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Verbruik Antec Tricool volgens silentpcreview:

High: 2.73w
Medium: 1.9w
Low: 1.18w

En het is een Dynatron fan :)

Mijn HTPC deel 2, getest met andere voeding:

X2 3600+ @ 1,8ghz 1v
Asrock ALiveNF6P-VSTA (6150SE chipset)
1GB DDR2
40gb Hitachi 2.5" schijfie
Antec NeoHE

Idle: 29w
Stressed: 52w

Onder de 30w dus, alleen het probleem is dat de HTPC al heel snel uitvalt zodra het verbruik te laag is. Volgens mij een beveiliging van de voeding. Als ik vcore wat verhoog (1GHZ 1,1v = 31w) valt die niet uit.

[ Voor 62% gewijzigd door PASware op 05-10-2008 22:37 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:06
Heeft iemand ook al eens gecontroleerd wat de impact op het verbruik is van een losse geluidskaart? Ik wil mijn servertje (als ik er eindelijk aan toekom em te bestellen) toch ook als htpc in gaan zetten en lees dat het toch wel erg veel verschil kan maken wat betreft geluidskwaliteit (aangezien het systeem dan ook gelijk alle muziek gaat verzorgen). De audigy 2 ZS in mijn gamebak lijkt in idle zo'n 4 watt te verbruiken dus dat valt op zich nog wel mee. Heeft toevallig iemand een asus Xonar D2 en de mogelijkheid om eens te testen wat het verschil in verbruik van het systeem is met of zonder die kaart geïnstalleerd?

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 15:27
heeft er al iemand een test gedaan met het nieuwe atom bordje: D945GCLF2 ??

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
D945GCLF resultaten + 1 tot 4 watt.
Klinkt heel flauw maar daar zal het wel op neer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

finraziel schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 13:40:
Heeft iemand ook al eens gecontroleerd wat de impact op het verbruik is van een losse geluidskaart? Ik wil mijn servertje (als ik er eindelijk aan toekom em te bestellen) toch ook als htpc in gaan zetten en lees dat het toch wel erg veel verschil kan maken wat betreft geluidskwaliteit (aangezien het systeem dan ook gelijk alle muziek gaat verzorgen). De audigy 2 ZS in mijn gamebak lijkt in idle zo'n 4 watt te verbruiken dus dat valt op zich nog wel mee. Heeft toevallig iemand een asus Xonar D2 en de mogelijkheid om eens te testen wat het verschil in verbruik van het systeem is met of zonder die kaart geïnstalleerd?
Heb je geen digitale ingang op je versterker (bijvoorbeeld coaxiaal)? Dan heb je geen losse geluidskaart nodig, aangezien de meeste moederborden wel een spdif uitgang hebben.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:06
Hmm... Ik heb nog geen versterker, martel mezelf op dit moment nog met de belabberde builtin speakers van mijn tv ;). Ben me nu een beetje in aan het lezen in spdif, ik dacht tot nu dat je met spdif het risico liep dat je versterker weer niet alle codecs zou ondersteunen en je dus soms geen geluid zou krijgen, maar daar kom ik tot nu toe nog niks over tegen. Als het gewoon altijd werkt dan is dat zeker een optie inderdaad, scheelt ook weer een smak geld, zo'n xonar is best duur :P.
Maar goed, beetje off topic... * Finraziel gaat weer geduldig verder met wachten op testresultaten.

Edit: is het trouwens niet zo dat de meeste moederborden alleen optical out hebben en geen coaxial out?

[ Voor 8% gewijzigd door Finraziel op 09-10-2008 19:22 ]

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

VIA Epia VE-5000
VIA Eden 533 MHz proc
256 MB RAM reepje

Met Pico-PSU
voedingIdle 9 watt
Full load 14 watt
BIOS Idle 14.5 - 15 watt
Standby 0.6 watt

WOW, netjes man! :) Hoe heb je dat voor elkaar gekregen (domme vraag, eerder verbazing)?

Gefeliciteerd, je zit qua verbruik onder mijn laptopwaarden!

Serieus, mooie test en mooie resultaten (wat mij betreft mag deze in de gereserveerde 2e post staan)

Goed, om het werkelijke gebruik van mijn laptop te meten heb ik de batterij er eens uitgehaald en op dit Li-ion pack staat (11,1 volt 4000 mAh) dat is dus 44,4 watt.

Ik heb dus de batterij getest op 2 manieren:
Mijn energiesavings (eerder in dit topic, maar geloof maar dat die strak staan afgesteld)
High power waarbij ik nergens rekening mee houd.

Op de energiesaving kan ik dus met display op 30% 2 uur en 8 minuten werkenn en dan sluit hij vanzelf af (bij 3% restcapaciteit, instelbaar en ga niet lager zitten)

Dus op energiesaving kom ik uit op 20,81 watt minus 3% (60/128)*44,4=

Ga ik nu een game spelen en daarbij raken beide cores niet de 100%, maar belast ik de grafische kaart volledig dan is hij na 1 uur en 2 minuten uitgepoept. Dan kom ik uit op (60/62)*44,4= 42,97 watt minus 3%

Zodra we de adapter aansluiten is het zaakje minder efficiënt (de batterij blijft gewoon koud tijdens gamen, dus die acht ik heel efficiënt). Met de wattmeter op de wandcontactdoos verliest de adapter van de laptop 9,7 watt bij het omzetten en neemt hij 0,17 watt op als het zaakje helemaal uit staat. De adapter verliest 3 watt op energiesaving tov de batterij.

Ik ben er zelf ook erg mee bezig en ik heb de afgelopen maand 33 kWh bespaard :D vergeleken met vorig jaar toen ik mijn oude systeem nog had en ik ben nu niet echt zwaar aan het besparen en leef comfortabel. Over gas kan ik geen consessies doen, maar loopt gelijk aan vorig jaar.

Ik ga dit onderzoek ook doen met mijn 2e laptop, maar dat is een hele zuinige, maar gamen is onmogelijk op mijn Amilo en op de Acer zelfs op 1024*640 @2xAA (60 fps) (Nvidia 8400 GT) (1024*640 is een breedbeeldresolutie die de meeste grafische kaarten aankunnen, wel handmatig instellen)

VIA Epia VE-5000
VIA Eden 533 MHz proc
256 MB RAM reepje

Zou je (ik durf het haast niet te vragen) de test ook willen doen met 2 GB aan geheugen? Dit is geen systeem om Vista op te draaien en mijn laptops wel en daarom blijf ik zeuren dat ik er niet bij kan dat een normaal systeem de zuinigheid van een willekeurige laptop niet kan overtreffen. Waarom dan niet?
Serieuze vraag }:| ;)

Wacht even, wel getest zonder Aero!

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 09-10-2008 21:18 . Reden: Aero ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Sorry, het is me niet helemaal duidelijk wat je wil. Je wil dat ik er 2GB aan RAM op doe? Los van dat ik die reepjes niet heb liggen vraag ik me af of het oude VIA boardje dat aan kan, dat ie geen limiet op 1GB heeft.
Wil je weten hoeveel het extra verbruikt met meer RAM erop? Want Vista erop draaien gaat natuurlijk niet lukken.

Ik krijg straks wel een 2GB flash module binnen voor dat ding, maar daar zal je vraag wel niet over gaan. Daar moest ik wel aan gezien alle torrents/compressie software + media software voor m'n media server. Kwam ik toch in de problemen met die 512MB. Standaard linux werk met FTP en webservertje past prima, maar wat ik nu wil is te veel.
Hier rechts mijn geweldige NAS plank, welke dus 9 watt + verbruik 2.5 inch HDD (enkele watts) gebruikt. Het totaal moet ik helaas nog meten.

Tja, gewoon een plankje resthout gepakt wat ik nog had, boardje erop bevestigd (hangt er meer in dan dat het vast zit) en verder het altijd handige ductape 8)
Verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik zal er nooit naar kijken dus had geen zin om er een ITX case voor te kopen. Nu staat ie rechtop dus neemt ie lekker weinig ruimte in in de meterkast

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/6509/viaplankdu9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gezien Enlightenment al heeft gepost dat AES-benchmarks heel interessant zijn voor haar (en er ongetwijfeld meer zijn voor wie dit interessant is), lijkt het me leuk om resultaten te posten. Ik denk zelf dat de C7en Nano's best aardig zullen scoren/W, Enlightenment geeft verder al aan dat AMD het van intel zou winnen als het tussen die twee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dit soort AES benchmarks?
http://www.viaarena.com/d...D=22&DSCat=161&DCatType=1

Ik draai alleen geen Windows, dus dan hoop ik dat ik een Linux versie kan vinden. Als ik er tijd voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor linux kun je onder andere openssl gebruiken, hier staat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:47

The Third Man

The Third Jellyfish

finraziel schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 19:22:
Hmm... Ik heb nog geen versterker, martel mezelf op dit moment nog met de belabberde builtin speakers van mijn tv ;). Ben me nu een beetje in aan het lezen in spdif, ik dacht tot nu dat je met spdif het risico liep dat je versterker weer niet alle codecs zou ondersteunen en je dus soms geen geluid zou krijgen, maar daar kom ik tot nu toe nog niks over tegen. Als het gewoon altijd werkt dan is dat zeker een optie inderdaad, scheelt ook weer een smak geld, zo'n xonar is best duur :P.
Maar goed, beetje off topic... * Finraziel gaat weer geduldig verder met wachten op testresultaten.

Edit: is het trouwens niet zo dat de meeste moederborden alleen optical out hebben en geen coaxial out?
Codec problemen heb je als je een receiver hebt (een versterker is puur voor analoog geluid, als je een digitale bron gebruikt, gebruik je een 'receiver', die vervolgens het analoge signaal maakt wat de (vaak ingebouwde) versterker in gaat) die bijvoorbeeld geen DTS aankan. Dan speelt hij wel Dolby Digital (standaard codec voor DVD's) maar geen DTS en dan ben je weer aan het klooien om het DD spoor te kiezen als je een filmpje wilt kijken. Dan is het makkelijker om een receiver te nemen die veel kan, dus in ieder geval DD en DTS.

Uitgangen variëren, ik zie zelf veel mobo's met zowel optical als coaxial. Coaxial is iets beter aangezien dat ingebouwde synchronisatie heeft maar voor huis/tuin/keuken-gebruik maakt het weinig uit. Hier geldt ook weer: kies het liefst een receiver dat én coaxial én optical aankan, scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-07 19:01
begintmeta schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:43:
Gezien Enlightenment al heeft gepost dat AES-benchmarks heel interessant zijn voor hem
:?
Volgens deze pagina denkt Enlightenment daar toch anders over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is wel handig om 1 universele benchmark tool te hebben, waar gewoon Windows EN Linux versies van zijn.
Van mij part is het alleen maar een echte CPU benchmark, iig 1 punt waar we alles op kunnen vergelijken. Liefst ook nog multithreaded al doe ik zelf voorlopig niks met multicore spul.

Misschien maar zelf iets simpels schrijven in C++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Kenny_NL schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 12:05:
[...]

:?
Volgens deze pagina denkt Enlightenment daar toch anders over...

OK, ik kijk niet altijd op de profielpagina's, had 'fangirl' over het hoofd gezien en ga iets teveel uit van de statistische waarschijnlijkheid, mea culpa. Sorry Enlightenment.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 14-10-2008 11:54 . Reden: foutjes verbeteren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zijn er nog meer webshops met kleine pc's zoals picco.nl ? liefst met tastbare winkel

ik zoek een mini pc'tje met win2k3 drivers (als deze er zijn)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een nuttig test van 5 verschillende Mini-ITX boardjes:
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/

Op zich simpel, 4 van de 5 hebben oude chipset en verbruiken dus het meest.
1-tje (de MSI 9830) heeft al de zuinigere chipset, maar nog niet de US15W chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 16:24
GreenSky schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 15:34:
Een nuttig test van 5 verschillende Mini-ITX boardjes:
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/

Op zich simpel, 4 van de 5 hebben oude chipset en verbruiken dus het meest.
1-tje (de MSI 9830) heeft al de zuinigere chipset, maar nog niet de US15W chipset.
Iemand een idee wanneer die MSI 9830 te koop is?

Volgens mij is het dezelfde als de IM-945GSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja het is dezelfde. Kijk maar bij de bestel nummers van de IM-945GSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Ding is verd*mme nergens te bestellen |:( |:(
Prachtig bordje voor een home server _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Interessant bordje indeed.

Had MSI al gemailt, geen antwoord, ben nu aantal pc-boeren aan het mailen of er toch nog aan te komen valt...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
frissie schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 20:51:
Ding is verd*mme nergens te bestellen |:( |:(
Prachtig bordje voor een home server _/-\o_
Ja maar eigenlijk hebben we daarvoor de US15W chipset nodig. Dan kan het boardje zelf onder de 10 watt duiken in idle, toch een stuk minder dan al die andere Atom boardjes uit die mini-itx.com test.
Maar goed, deze chipset is al een stap in de goede richting, en met de US15W boardjes zullen we voorlopig wel hetzelfde probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Update over dat MSI boardje, hij is hier verkrijgbaar:
trinite_t schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:12:
Misschien is deze ook interessant:

Intel 945GSE m-ITX board

Deze is volgens mij vergelijkbaar met de MSI. Ik kan hem in nl alleen nog nergens bij de webshops vinden.
Er staat geen MSI bij, maar het is em wel. Zie daarvoor de code rechts op het boardje.
Jammer dat ie een stuk duurder is dan de normale Intel Atom boardjes.

Toevoeging:
Leuk trouwens dat er staat: Availability: Usually ships in 24h.
Maar als je op "buy" klikt staat ie out of stock.

Verder zijn de geschatte verzendkosten ongeveer 80 dollar, waardoor het geheel neerkomt op 250 dollar (excl voeding). Deze extra investering zou het mijn inziens waard zijn als er een US15W chipset op zit, maar dat zit er niet op. De winst die je nu haalt is vergelijkbaar met het gebruiken van een 2.5 inch schijf ipv 3.5 inch schijf.
(met US15W chipset zou die winst bijna verdubbeld worden).

Toevoeging 2:
Dan is het ook nog de vraag welke ze nou precies verkopen, gezien de specs niet kloppen met de plaatjes.
Voor de 3 mogelijkheden zie de MSI pagina: http://global.msi.com.tw/...od_no=1602&maincat_no=388
(zelf ben ik opzoek naar een versie met LVDS)

[ Voor 42% gewijzigd door !null op 21-10-2008 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:03:
Interessant bordje indeed.

Had MSI al gemailt, geen antwoord, ben nu aantal pc-boeren aan het mailen of er toch nog aan te komen valt...
De 1e pc-boer heeft antwoord gegeven, niks bekend over leverbaarheid.

In afwachting van anderen maar even op het forum van MSI gepost, daar konden ze niks zeggen, alleen doorverwijzing naar de "where to buy"-pagina.
Kreeg lijst met distributeuren te zien dus McDOS maar even gemailt, antwoord zal later vandaag denk ik wel komen.

edit:
Paar mailtjes terug. Antwoorden zijn zo'n beetje hetzelfde, onbekend wanneer het bordje leverbaar is. Nederlandse distributeur/leverancier(s) weet zelf ook nog niks,

edit2:
Er heeft er een contact opgenomen met z'n MSI contactpersoon...
"In Nederland wordt dit bord niet gevoerd." :|

edit3: van een ander hoor (lees) ik net dat het nog niet bekend is of dat bordje hier in NL verkocht wordt...

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 22-10-2008 14:32 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb contact gehad met MSI over de Atom bordjes. Zij hebben aangegeven dat deze niet voor retail beschikbaar gaan komen, enkel voor System Integration zoals zij dat noemen.
Zie onderstaande e-mail:
Hoi Danny,

Voor de desktop business hebben wij op dit moment 2 verschillende Wind borden
gebaseerd op de Atom CPU. Eentje is single core + 2x DDR2 en de andere is Dual Core
+ 1x DDR2.Beide modellen staan niet op de normale channel prijslijst aangezien wij
deze enkel voeren voor system integration projecten in de EU. Het kan altijd zijn
dat ze dan toch in het kanaal beschikbaar komen, je weet hoe dat werkt :)

* Wind Board -
http://global.msi.com.tw/...&cat2_no=170&prod_no=1495

* Wind Board 330 - staat nog niet online...
Naast onze mainboard department hebben wij ook nog een IPC department (zie;
http://global.msi.com.tw/...aincat_no=388&cat2_no=599) welke
ook mainboards maakt gebaseerd op de Atom CPU, enkel dat niet de Desktop variant
maar de embedded variant.

De Atom ITX boarden zijn:

* IM-945GC -
http://global.msi.com.tw/...incat_no=388&prod_no=1614

* IM-945GSE -
http://global.msi.com.tw/...incat_no=388&prod_no=1602

Van IPC department zijn deze ook nog verkrijgbaar als systeem:

* MS-9A06 -
http://global.msi.com.tw/...incat_no=388&cat2_no=600&
cat3_no=603&prod_no=1569

Deze producten worden ook enkel voor de SI (system integration) business gevoerd,
dus op project matige basis.

Om het nog ingewikkelder te maken hebben we ook nog een barebone department welke de
Wind PC heeft

http://global.msi.com.tw/...aincat_no=134&cat2_no=614 (met
XP.. .ook met Linux beschikbaar).

Deze producten zijn gewoon beschikbaar, nog niet alle modellen maar dat is een
kwestie van weken.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Ik denk dat AMD een beter alternatief heeft op de Atom (zolang intel die zuipende chipset blijft gebruiken). En aangezien MSI dat bord dus niet gaat leveren.

nieuws: Nieuwe AMD Sempron gaat concurreren met Intels Atom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zie ik het nou goed in de reviews dat een Atom 330 gewoon 40W idle wegeet? :X De US15W chipset is er nog niet helaas, maar dan nog...

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/V/P/154069/original/14.png

Dit is met een 780G voor de AMD's getest. Volgens mij komt m'n 4850E met de 740G chipset en 1.0ghz@0.8V lager uit. Vrij kansloos...

[ Voor 70% gewijzigd door neographikal op 23-10-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
neographikal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:03:
Zie ik het nou goed in de reviews dat een Atom 330 gewoon 40W idle wegeet? :X De US15W chipset is er nog niet helaas, maar dan nog...
Nee dat zie je niet goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/images/atoms-0016.jpg

De op 2Ghz overklokte (enkele core!) Atom verstookt net wat meer dan 35 watt.
Het dualcore boardje van Intel vreet max 27 watt oid, iig exact evenveel als het enkele core Atom boardje van Intel. En in Idle is ie blijkbaar nog net iets zuiniger dan het enkele core boardje. Vreemd.
Maar goed, het draait allemaal om de chipset.

Edit op jou edit:
Waarschijnlijk zijn ze bij tom's hardware niet helemaal wakker, want dat soort resultaten haalde ik alleen met een Atom boardje in combi met een stok oude ATX voeding.
Hier wil je gewoon de PicoPSU gebruiken, vele malen efficiënter.
En de vraag is of ze er een DVD speler en gewone HDD aan hebben hange, en dat meegenomen hebben in het vermelde vermogen.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 23-10-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, maar dan nog, 30w idle met hdd is niet spannend. Dat verbruikt m'n huidige systeempje ook, maar die heeft -indien nodig- wel een shitload meer cpu-power. Het wordt pas interessant als de US15W uitkomt voor consumentengebruik en dan met 1920x1200 op een dvi-poort.

Alles volgens mijn mening natuurlijk :P Ik gebruik hem ook voor een HTPC, als je dat niet nodig hebt, dan wordt het anders natuurlijk :P

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 23-10-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je dan een AMD systeem of wel Intel? 30 watt is opzich wel netjes voor een normaal systeem met HDD (2.5 of 3.5?)

Ik snap het ook niet dat Intel niet zelf een board uitbrengen met de Atom en US15W. Maar misschien zijn ze daar wel mee bezig (al denk ik dat dus niet). Het is hun chipset en hun proc. Zelfde geld voor die chipset die ook op dat MSI boardje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:31
Heb een poging gedaan een iets zuiniger systeempje op te zetten als volwaardige desktop-replacement van m'n trouwe Athlon XP2400+ op een stokoud MSI mainboard met grote Chieftec 360W oude voeding :

Intel DG45FC mini ITX
PicoPSU 120W + MOREX 80W AC-DC adapter
2 x 2GB DDR2-800
Core2Duo 8400 3.0GHz / 6MB boxed
1TB "green" 7200RPM SATA
Vista x64 Ultimate met custom powerprofile, high "powersaving" mode

Uiteraard kan je met zo'n powerhouse geen 15W vooropstellen hé!
Ik zit op 41W tijdens "normaal werken"

Mischien dat de onboard GFX chipset X4500HD er voor iets tussenzit ;-)
Ben al tevreden hoor, zeker tov de > 120W van m'n vorig systeem...(kan aan de verouderde voeding oid liggen)

[ Voor 3% gewijzigd door jvanhambelgium op 23-10-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
GreenSky schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:38:
Heb je dan een AMD systeem of wel Intel? 30 watt is opzich wel netjes voor een normaal systeem met HDD (2.5 of 3.5?)
Gigabyte 740G plank
Picopsu 120
320gb 2.5"
2x2GB DDR800
AMD 4850E die idle op 1ghz @ 0.8v draait.

Hoeveel invloed kan een slechtere laptopadapter hebben denken jullie? Ik had het nog wel lager verwacht nl. :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 23-10-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah een AMD op laag voltage, ja dat doet zeker weinig verbruiken.
Met die adapters, ik weet het niet. Ik heb bij m'n PicoPSU kit ook een zo goed als merkloze adapter gekregen, geen idee. Het is denk ik wel handig om niet te veel af te wijken van die 12 volt, al zal het weinig uit maken gok ik.
Je zou zelf opzoek kunnen gaan naar een zo efficiënt mogelijke trafo van 12 volt en hoog vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
neographikal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:03:
Ze gebruiken daar een ATX voeding en een 3.5" harde schijf, dat verklaart een hoop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
neographikal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:51:
[...]

Gigabyte 740G plank
Picopsu 120
320gb 2.5"
2x2GB DDR800
AMD 4850E die idle op 1ghz @ 0.8v draait.

Hoeveel invloed kan een slechtere laptopadapter hebben denken jullie? Ik had het nog wel lager verwacht nl. :)
Ik heb een poosje geleden test gelezen op een duits forum van iemand die meerdere adapters icm sempron setupje heeft gedraait, er zat maar weinig verschil in de adapters. Dus van de adapter hoef je niet extreem veel te verwachten (hooguit van 30w idle naar 27w idle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvanhambelgium schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:42:

Intel DG45FC mini ITX
PicoPSU 120W + MOREX 80W AC-DC adapter
2 x 2GB DDR2-800
Core2Duo 8400 3.0GHz / 6MB boxed
1TB "green" 7200RPM SATA
Vista x64 Ultimate met custom powerprofile, high "powersaving" mode

Uiteraard kan je met zo'n powerhouse geen 15W vooropstellen hé!
Ik zit op 41W tijdens "normaal werken"
Ik vind het heel netjes want met deze setup kan je tenminste nog iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 20:53
Geweldig Topic!
Zelf eem MSI K9N2GM-FIH
AMD 4850
250Gb 3,5 inch seagate
1Tb 3,5 inch WD greenpower
en een 500W Antec 80+ voeding
3 ventilatoren (8cm)
freenas
verbruikt idle 46,5Watt (Energy check 3000)

Er is hier een hoop gezegd over de efficiëntie van voedingen in relatie tot de belasting ervan, dus ik wou onderstaande jullie niet onthouden...
Net de 500 W earthwatts voeding vervangen door een antec 380W earthwatts voeding, dacht dat zal wel een paar watt schelen...
Doet het ook, maar de verkeerde kant op 8)7
De 500W versie is 3,3 watt zuiniger als de 380W voeding, die laat ik er dus nog wel ff inzitten.
Ben wel benieuwd wat een Pico zou doen, maar heb nog niet de aspiraties om er een te halen.

Verder ga ik de 250Gb schijf vervangen door een 1Gb flash module om freenas op te installeren Hoop onder de 40 Watt idle uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
ik lees met grote belangstelling dit draadje.
wanneer staat er een publikatie geplanned? (niet dat ik ongeduldig ben ofzo :*) )

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-07 18:26
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of alles wel goed gaat bij Enlightenment, ze is al een tijd niet online geweest.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zijn er eigenlijk al Mini-ITX bordjes met de nVidia 730i chipset op de markt/aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De VIA EPIA VB 8001 ziet er IMHO best interessant uit:

VB8001-16:
[small]1.6GHz VIA Nano™ CPU
VIA CN896 North Bridge
VIA VT8237S South Bridge
2 DDR2 533/667 DIMM sockets
Integrated VIA Chrome9™ HC graphics with 2D/3D and video acceleration
1 x 16-Lane PCIe slot, 1 x 32 Bit Mini PCI slot
1 x UltraDMA 133/100/66 connector
VIA VT6130 GbE controller
VIA VT1708A High Definition Audio Codec
VIA VT1211 LPC Super I/O
2 x SATA (3 Gbps) connectors, 2 x Fan pin connectors: CPU/Sys FAN, 3 x USB pin connectors for 6 additional USB 2.0 ports (1 supports VIA WLAN module), 1 x Serial port pin connector for COM2 (5V/12V selectable), 1 x LPC header, 1 x CIR pin connector (switchable for KB/MS), 1 x FIR pin connector (IrDA 1.0), 1 x SMBus connector, 1 x Buzzer, 1 x S/PDIF out pin connector, 1 x Front panel pin connector, 1 x Front panel audio pin connector (Mic-in and Line-out) ,1 x ATX power connector
1 x PS2 mouse port, 1 x PS2 keyboard port, 1 x Serial port, 1 x VGA port, 1 x RJ-45 LAN port ,2 x USB 2.0 ports 3 x Audio jacks: Line-out, Line-in and Mic-in (horizontal, Smart 5.1 Supported[/small])

Ik verwacht meer van de NVidia chipset (en ik hoop dat VIA zin heeft een extreem zuinige wat servergerichte chipset te maken bij de C7/Nano), en ik hoop op passief gekoelde borden (moet kunnen), de prijs die je zoal online vind voor het bovenstaande bord (€165) is voor een VIA best redelijk. Nu alleen nog een in real life zien...

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 02-11-2008 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amfibie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06-2020
Even een berichtje wat betreft Enlightenment.
Ze is jullie nog niet vergeten maar ze heeft wat gezondheidsproblemen waardoor de andere dingen natuurlijk op de tweede plaats komen.

Het gaat inmiddels wel redelijk met haar maar ze is nog niet in staat om verder te werken aan het project.
Haar enthousiasme is er niet minder om geworden en ze wil dit ook opzeker afmaken als haar gezondheid dat weer toelaat.

De bordjes komen dus niet in de tweedehandsbak op de HCC dagen :P

Excuses dat jullie een tijd niks gehoord hebben en ik moest jullie de groeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ai, dat is altijd vervelend, wens d'r beterschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Beterschap Enlightenment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:24
Beterschap en de groeten terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 15:56
Beterschap...

erg jammer dat het nu langer duurt, want ik zat echt te wachten op deze test voordat ik mijn oude P4 server ging vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
van harte beterschap gewenst! :w

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Beterschap.
En mijn aanbod fysiek te komen helpen (mits fietsbaar (dus regio groot Amsterdam)) blijft staan hoor.

(fijn dat de onduidelijkheid weg is, vroeg me echt af wat er nou was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174328

Wilt u echt goedkoop een heel energiezuinig systeem maken?

Kies dan voor Via's PC-1 project:
- Via C7 1.5 Ghz
- mATX
- 256 MB video (gedeeld)

Moederbord met onboard cpu'tje voor ongeveer 60 euro? Lijkt mij interessant...
I'd say: check it out!

voor meer info, ga naar Via.com en zoek naar PC-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:45

Krentenbol

Prutz0r

Voor datzelfde geld heb je een Intel Atom bordje op mITX formaat. Kleiner, dus minder aansluitingen, maar wel makkelijker weg te stoppen :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
TKing schreef op woensdag 12 november 2008 @ 15:50:
Voor datzelfde geld heb je een Intel Atom bordje op mITX formaat. Kleiner, dus minder aansluitingen, maar wel makkelijker weg te stoppen :)
Ja, ik denk dat de PC2500 versie onzuiniger zal zijn dan de Atom boardjes (zoals ze nu zijn!).
De PC1500 versie van VIA zal zeker zuiniger zijn dan de huidige Atom boardjes, dan heb je echter wel maar een 1Ghz cpu met daarbij een erg slome bus. Kan nog steeds wel interresant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174328

GreenSky schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:24:
[...]

Ja, ik denk dat de PC2500 versie onzuiniger zal zijn dan de Atom boardjes (zoals ze nu zijn!).
De PC1500 versie van VIA zal zeker zuiniger zijn dan de huidige Atom boardjes, dan heb je echter wel maar een 1Ghz cpu met daarbij een erg slome bus. Kan nog steeds wel interresant zijn.
De C7 1.5 Ghz IS zo goed als even zuinig als de Atoomprocessor van Intel, de Atom is alleen in aanschaf iets duurder.

sorry heb post bovenaan niet gelezen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 174328 op 12-11-2008 17:26 ]

• nilski
Hi Enlightenment, nog steeds niet beter? :?

Ik ben inmiddels de "gelukkige" eigenaar van een GA-MA78GM-S2H met een Phenom Quad 9650 en 4GB DDR2 (komt nog eens 4GB bij).

Helaas is de voeding niet zo geruisloos als ik gehoopt had, mischien nog omruilen. Verder een mooie set..
Ben nog aan het proberen Xen en ESX aan de praat te krijgen. (vandaar mijn specs)

Oja, de Gigabyte overclock util crasht mijn systeem op W2K8 x64.
(Gelukkig gaat het mij niet om de overclockbaarheid.)

Nogmaals beterschap!

WAZUUUUUUUP!!!!!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb nog een pricewatch: Asrock ALiveNF7G-FullHD R3.0 voor mijn vriendin haar nieuwe bakkie gehaald. Eens kijken hoe zuinig die is icm een Sempron 2.1ghz :) Ben benieuwd of hij zuiniger is dan mijn Gigabyte 740G plank (ik zal de cpu's ook even omsteken om het gelijkwaardig te houden) :)
nilski schreef op donderdag 20 november 2008 @ 07:18:
Oja, de Gigabyte overclock util crasht mijn systeem op W2K8 x64.
(Gelukkig gaat het mij niet om de overclockbaarheid.)

Nogmaals beterschap!
Probeer Crystalcpuid eens, dat werkt hier als een trein :)

[ Voor 30% gewijzigd door neographikal op 20-11-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-07 13:36
Ik ben zover, maar grote tegenvaller... :-(

De configuratie is nu M3N78- EM, dat is dus de 8300 chipset van Nvidia,
De chipset die ontbrak in het lijstje van Enlightment
Seasonic 380 watt voeding
Seagate 7200.11 500 G harde schijf
4850E processor en 1 reepje Corsair 2 G geheugen,

Met de 4850E op 0,85 Volt en 1000 Mhz haal ik 48 watt idle,
Dit is ver verwijderd van de 35 die zou moeten kunnen,

Ik heb de wattmeter Peaktech 9024,
Moet natuurlijk eigenlijk die meter hebben die jullie gebruiken,
Maar 15 watt verwijderd van Anton Boonstra, ook met een Asus bordje, is wel erg veel

Moet ik nu concluderen dat dit bordje 15 W meer slurpt dan die andere?
Of zie ik iets over het hoofd? :?

In ieder geval blijf ik positief, ik heb door de Seasonic aan te schaffen al zon 10 watt gewonnen,
En de laatste ontwikkeling is dat terugklokken van de 8300 van 500 naar 125 Mhz ook weer 2 watt scheelt... 8)
Dus de stand is nu 46 watt, nu nog op zoek naar de mysterieuze 10 watt...
Het plaatsen van een GP WD HD zal ook wel een paar watt schelen...

[ Voor 20% gewijzigd door Hassie op 22-11-2008 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hassie schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:36:

Het plaatsen van een GP WD HD zal ook wel een paar watt schelen...
Ik heb laatst een Samsung 500 GB HD vervangen door een WD GP 640GB maar dat scheelde helemaal niks in wattage maar hij is wel een stuk stiller dan de Samsung,je hoort hem gewoon niet meer.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 12019 op 22-11-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Zeer zeker. Dé reden om een WD Greenpower te nemen is omdat het werkelijk superstille schijven zijn. Verschil in stroomverbruik hoef je het echt niet voor te doen, dan kun je beter een laptopschijfje nemen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281504

Weet iemand wat er scheelt met Enlightenment? Ik begin me haast zorgen te maken dat we zo lang niets meer van 'dr horen :|

Ik zou graag een systeempje op basis van de Gigabyte GA-MA78GM-S2H en een AMD 4850e maken zoals wel meer mensen in dit topic.

Toch heb ik voor de eigenaren nog enkele vraagjes :

-Werkt dit bord naar behoren onder linux? Hierbij denk ik dan vooral aan problemen met de ingebouwde nic en grafische kaart.
-Kan er wat anders dan een grafische kaart (ik denk aan bv. een pci-e nic of raid-controller) in het 16x pci-e slot geplaatst worden?

Verder hoop ik dat deze test nog afgeraakt voor de kerst zodat nog mensen die een server bouwen en twijfelen zoals mij hier wat aan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
Wat betreft de HD, inderdaad, ik heb nu een WD 1 terabyte GP erin gezet, en zag nu de meter van 43 naar 46 watt heen en weer springen, maar de eerste indruk is wel een heel mooi schijfje voor 95 euries,...
Het is nu min of meer klaar, en het kastje kan voorzichtig aan dicht, dus de
kleine fans gaan dan ook aan, en dan zit ik weer op 48, :)

Mijn conclusie is dat de M3N78-EM een mooi bordje is met alles erop en eraan maar niet zo zuinig,
De bios is zeer eigenaardig, ipv van voltages voor NB en processor in te stellen, kun je alleen maar kiezen voor bv +50, of +100 Mv en de GPU kan je ook niet lager dan 500 krijgen, wel hoger,
Gericht op overclocken dus, maar dan wel voor de zeer simpele zielen,... 8)7
Gelukkig kan CrystalCPUid wel het voltage regelen, maar weer niet lager dan 0,85 volt,
De GPU kan je omlaagkrijgen met nTune van Nvidia,
Ik zou het niet opnieuw kopen, maar het forum is meteen ook een ervaring rijker...:-)
We zijn natuurlijk nog steeds zeer benieuwd wat uit de tests van Enlightment gaat rollen, voor zover nog actueel, beterschap!

Al met al een compleet PCtje met dualcore onder de 50 watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281681

Ik volg dit draadje al een tijdje, en tijdens mijn eigen internet-struintocht naar de juiste componenten voor een zuinig èn krachtig systeempje (op basis van 'n AMD X2) kwam ik een optie tegen die ik hier verder nog niet ben tegen gekomen 8)

De Athlon X2 5600+
(de brisbane G2 revisie wel te verstaan.)

Hij heeft uiteraard een hoger tdp (65w) t.o.v. de meeste andere AMD opties die hier genoemd worden, maar daar krijg je wel een hogere klok voor terug.
zou deze proc. (idle) niet even zuinig kunnen zijn als je em underclocked/undervolt naar -e serie specs aangezien het dezelfde core/revisie is?
ik dacht zo een zuinig idle systeem te kunnen maken, en onder volle belasting een systeem dat nog steeds redelijk zuinig is (65w tdp is nou ook weer niet zoveel) maar wel meer prestaties levert dan de snelste 45 watter.

ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze processor en / of wat jullie van deze optie vinden :)

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 281681 op 25-11-2008 22:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Hassie schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:36:
......
Poeh dat is echt een schrikbarend hoog verbruik. Ter vergelijking met mijn HTPC:
• X2 3600+ (1,8GHz 1,05v en idle op 1GHz 0,9v)
• Asrock 6150SE
• 1GB
• 40GB laptop schijf

Met oude 180W FSP voeding (NIET efficiënt)
Idle: 33w

met Antec NeoHE 430w:
Idle: <30w (geloof rond de 28w)

Scheelt een kleine 15 a 20w. Een kleine 5 a 7w zit in de harde schijf, maar dan nog is het verschil 8 a 13w, wat naar mijn mening erg veel is.

- Zit er soms een redelijk inefficiënt VRM gedeelte op je moederbord? (5 phase is niet erg efficiënt op lage belasting)
- Chipset verbruikt wat meer?
Anoniem: 281681 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:24:
X2 5600+

Hij heeft uiteraard een hoger tdp (65w) t.o.v. de meeste andere AMD opties die hier genoemd worden, maar daar krijg je wel een hogere klok voor terug.
zou deze proc. (idle) niet even zuinig kunnen zijn als je em underclocked/undervolt naar -e serie specs aangezien het dezelfde core/revisie is?
ik dacht zo een zuinig idle systeem te kunnen maken, en onder volle belasting een systeem dat nog steeds redelijk zuinig is (65w tdp is nou ook weer niet zoveel) maar wel meer prestaties leverd dan de snelste 45 watter.

ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze processor en / of wat jullie van deze optie vinden :)
Idle zal het verschil op gelijke kloksnelheid en zelfde voltage erg weinig uitmaken. Ik denk zelf hooguit een wat of 3 a 4w, vooral ook omdat het dezelfde core/stepping is met dezelfde hoeveelheid cache.

[ Voor 38% gewijzigd door PASware op 25-11-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
@ PASware:
Idd, vandaar de teleurstelling, Ik kan niks meer verzinnen om het lager te krijgen, vandaar een soort korte review van het bordje,
Ik had al een 780G bordje gekocht, Asus M3A78 pro, daar zit nu een Phenom 9950 BE op, maar met de 4850E en 4 grote casefans en 4 SATAs kwam ik geloof ik op 55/60 watt, dus ik had goede hoop laag uit te komen met een MicroATX,
Gezien de meldingen dat een 8200/8300 van Nvidia minstens zo zuinig was, maar misschien zelfs bij lage belastingen minder en in het kader van dit forum koos ik voor dit bordje... :-)
Zowel de M3A78 pro als de M3N78-EM hebben idd een voltregulatie van Phase 4+1

Kennelijk kan daar zomaar 10 watt verdwijnen, maar weer niet op die M3A78 pro, eigenlijk zou ik dus de boel weer moeten ombouwen, maar daar heb ik ff geen zin in... :-)

Conclusie is dus, als het om energiezuinig gaat, en daar gaat dit forum eigenlijk over, kies niet voor de M3N78-EM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Gebruik je wel een fatsoenlijke energiemeter?

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
@rambs

Dat dacht ik nou zelf ook en daarom heb ik er een besteld (amd 5600+ brisbane G2), om te proberen.

Ik heb hier al een Asrock AliveNF7G-HDready draaien met een BE-2400, ik vervang de BE-2400 door de 5600+ en zal de resultaten hier posten.

Ik verwacht dat ie idle hetzelfde verbruikt als de BE-2400 (= nl. dezelfde stepping)

mountainbiker

• !null
Schaamteloze dubbelpost uit het Atom+ITX topic:

Getest: D945GCLF

Even een simpele test, maar geeft wel een goed idee.
Intel D945GCLF Mini-ITX boardje
(1.6Ghz Atom single core + onzuinige 945GC chipset)
1GB RAM
2GB Transcend IDE Flash module
(Dus geen HDD's of CD/DVD drives eraan.)

Pico-PSU 60 Watt editie

Verbruik Idle:
21.4 Watt
Verbruik Full-load:
22.6 a 23 Watt

Mijn full load test methode is yes > /dev/null bij gebrek aan beter, maar zorgt wel voor 100% cpu load.

Dus wel een paar Watt zuiniger dan die test van Mini-itx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassie
@ Neographikal:
Of ie fatsoenlijk is weet ik niet, :-), het is een Peaktech 9024,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Laatst online: 22:31
GreenSky schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:54:
Schaamteloze dubbelpost uit het Atom+ITX topic:

Getest: D945GCLF

Even een simpele test, maar geeft wel een goed idee.
Intel D945GCLF Mini-ITX boardje
(1.6Ghz Atom single core + onzuinige 945GC chipset)
1GB RAM
2GB Transcend IDE Flash module
(Dus geen HDD's of CD/DVD drives eraan.)

Pico-PSU 60 Watt editie

Verbruik Idle:
21.4 Watt
Verbruik Full-load:
22.6 a 23 Watt

Mijn full load test methode is yes > /dev/null bij gebrek aan beter, maar zorgt wel voor 100% cpu load.

Dus wel een paar Watt zuiniger dan die test van Mini-itx.com
toon volledige bericht
Met een schaamteloze dubbelvraag:
Ondersteunt dit bordje ook ACPI mode S3, suspend to ram? En zo ja is het stroomverbruik dan ook te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 15:56
Heeft een MyElectronics 'SUPER ACTIE Intel D945GCLF+512MB+PicoPSU 90+220V' ook genoeg wattage om twee SATA disken (Samsung 1TB) aan te sluiten?

Het moederboard+CPU+memory zou 24W moeten gebruiken en 2x 1TB = +/- 18W dus dat is 42W bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34
Ik heb mijn 5600+ binnen.

Heb m op mijn Asrock AliveNF7G-HDready geprikt en toen.....

zwart zwart zwart scherm, combo boot niet door.
Blijkt de AMD 5600+ niet te worden ondersteund door het mobo/bios
Balen, en natuurlijk dom van mij, niet eerst op de cpu support list gekeken. Ik was ervanuit gegaan dat alle brisbane cpu's wel werden gesupport.

Support mailtje gestuurd naar asrock of ze de bios willen aanpassen, ik weet niet of daar wat mee wordt gedaan, iemand ervaring mee?

De volgende generatie mobo van deze chipset van Asrock de ALiveNF7G-FullHD R3.0 heeft wel support voor deze cpu. Ik verwacht dat dit board even zuinig is als de AliveNF7G-HDready, iemand dit al ooit gemeten?

Zou ik dat board kunnen kopen.

Bios crossflash, durf ik niet, maar zou dat kunnen werken?

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 18:05

aip

mountainbiker schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:53:
De volgende generatie mobo van deze chipset van Asrock de ALiveNF7G-FullHD R3.0 heeft wel support voor deze cpu. Ik verwacht dat dit board even zuinig is als de AliveNF7G-HDready, iemand dit al ooit gemeten?
Dat vroeg ik mij ook al af. Na wat zoeken vond ik dit: http://www.meisterkuehler...ck-alivenf7g-hdready.html

Net zo (of zelfs iets) zuinig(er).

Ben al een tijd aan het kijken voor een nieuw systeem voor in me Silverstone HTPC kast. Dan wil ik die ook als downloadbak gaan gebruiken, in plaats van mijn bijna antieke epia M10000 systeempje. Dacht een tijd aan een atom, maar met de huidige chipsets is dat niets. Daarnaast: HD video zal wel moeilijk blijven.

Ga deze denk ik maar voor mezelf onder de kerstboom leggen, in combinatie met een 320 gb 2,5" schijfje, en een CT3650 DVB-C ontvanger. Ben wel benieuwd wat die verbruikt, maar da's iets voor een ander topic, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01
pipo1000 schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:30:
Heeft een MyElectronics 'SUPER ACTIE Intel D945GCLF+512MB+PicoPSU 90+220V' ook genoeg wattage om twee SATA disken (Samsung 1TB) aan te sluiten?

Het moederboard+CPU+memory zou 24W moeten gebruiken en 2x 1TB = +/- 18W dus dat is 42W bij elkaar.
Ik ben bang van niet: heb zelf een PiccoPSU 60w maar daar lukt 1 750Gb schijf al niet: de +12 lijn levert niet genoeg ampere voor een 3,5" inch schijf. Kijk anders even op www.mini-box.com voor de specs van die 90w voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij heeft m'n server een 80 watt kit, waar 2 x 3.5 inch SATA schijven op zitten, totaal geen probleem.
pipo1000 heeft een 90 watt kit.

3.5 inch schijven gebruiken gemiddeld rond de 10 Watt, alleen bij het booten (beginnen met spinnen) verbruiken ze meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Nu online
aip schreef op zondag 30 november 2008 @ 13:33:
[...]

Dat vroeg ik mij ook al af. Na wat zoeken vond ik dit: http://www.meisterkuehler...ck-alivenf7g-hdready.html

Net zo (of zelfs iets) zuinig(er).
Mocht je nog een ander bord dan Asrock voor een server willen, dan hebben ze hier nog wat meer merken getest met deze chipset. Ik zou dan toch voor de Gigabyte gaan denk ik. Pakt maar 1Watt meer dan dat heerlijke Asrock bord...

Ik krijg nog steeds niet het vermoeden dat de nieuwere chipsets zuiniger zijn, terwijl ze in naar mijn mening voor een server niks meer te bieden hebben dan die 'oude' , maar super zuinige 7050 chipset van NVidia _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Laatst online: 08-07 18:05

aip

Ik heb niet zo'n moeite met Asrock. Voor de prijs kun je je er niet echt een buil aan vallen, dus ik heb het bordje besteld. Nu nog een 4850e en één stripje 2gb geheugen. Laptopschijf heb ik nog liggen, dus dan kunnen we om te beginnen alvast testen. Eens kijken waar we het verbruik op kunnen krijgen met behulp van rmclock.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste