[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 32.567 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
Cpu-z beelden van Intel core i7.

http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=4008

Belangrijkste getallen volgens CPU-Z:

Intel core i7 940 (is dit de nieuwe naam?)
Core voltage: 1.168V (Best nog deftige voltage)
Specification: ES @ 2.93GHz (Dit zou dus moeten de core speed zijn zeker? (en bij welke voltage?))
Stepping: 4 (Al aan de 4e stepping waar AMD aan de 2e (of misschien 3e bezig is))
Core speed: 1598.1 MHz (Owla, hoort deze snelheid bij de vcore?? Moehahahah)
Multiplier: x12 (Normale multiplier)
Bus speed: 133.2 MHz (Owla, wat een lage bus speed? Is dit door de on-die geheugen controller icm DDR3??)

Denk dat er toch iets verkeerd is met de Nehalem?
En in comes AMD to save the day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

laat je niet misleiden door de lage core speed, denk bijv aan de athlon vs p4 tijd
eerst maar eens zien wat het echt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Leuk maar wat heeft dit in het AMD-topic te zoeken? :?

[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228332

Ik denk dat de snelheid langzamer is omdat de MP omlaag wordt gegooid bij Idle, in taakbeheer wordt maar liefst 1% gebruikt. Een serverCPU die niet kan terugkloppen lijkt me niet energie-zuinig. Niet echt een probleem voor Intel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
penetreerbeer schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:35:
Cpu-z beelden van Intel core i7.

http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=4008

Belangrijkste getallen volgens CPU-Z:

Intel core i7 940 (is dit de nieuwe naam?)
Core voltage: 1.168V (Best nog deftige voltage)
Specification: ES @ 2.93GHz (Dit zou dus moeten de core speed zijn zeker? (en bij welke voltage?))
Stepping: 4 (Al aan de 4e stepping waar AMD aan de 2e (of misschien 3e bezig is))
Core speed: 1598.1 MHz (Owla, hoort deze snelheid bij de vcore?? Moehahahah)
Multiplier: x12 (Normale multiplier)
Bus speed: 133.2 MHz (Owla, wat een lage bus speed? Is dit door de on-die geheugen controller icm DDR3??)

Denk dat er toch iets verkeerd is met de Nehalem?
En in comes AMD to save the day
Nehalem komt uit op 3.2 GHz voor het top model.
QPI bus draait op 133 net als de HTT bus clock op 200 draait maar daar gaat bij AMD een dikke multipler overheen. Dat zal bij intel ook wel zo zijn. Volgens mij was die nieuwe Bus van intel net iets sneller dan HT3.0.

En de nieuwe memory controller is Tripple channel voor het topmodel. Die 1.6 Ghz zal wel een low power mode zijn.

Nehalem wordt sowieso beter dan Penryn. In games zal het niet veel schelen maar in de rest van de apps zal er wel wat winst zijn. Ik verwacht binnenkort trouwens ook nog een Penryn op 3.4 Ghz aangezien er vandaag Xeons uitgekomen zijn (Quad) Op 3.4 Ghz en dual cores op 3.5.

Dus laat Denep maar snel komen. Ik wil eigenlijk best wel weer eens een AMD Chip hebben. Dus als de performance een beetje goed is....

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 08-09-2008 17:58 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 10:56
Je bedoelt waarschijnlijk Deneb, zoals de ster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!
;)

@ Hieronder, waar slaat dat op? Ik draag een bril en ik kan verder prima lezen... Iedereen weet dat Astennu "Deneb" bedoelt als jij "denep" schrijft. Zoals gezegd, de reden daarvoor staat in zijn signature.

[ Voor 58% gewijzigd door GENETX op 09-09-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 10:56
Sorry. Een bezoekje aan de opticien kan misschien geen kwaad. Gaat u verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
GENETX schreef op maandag 08 september 2008 @ 19:34:
[...]

;)

@ Hieronder, waar slaat dat op? Ik draag een bril en ik kan verder prima lezen... Iedereen weet dat Astennu "Deneb" bedoelt als jij "denep" schrijft. Zoals gezegd, de reden daarvoor staat in zijn signature.
Nja die fout had ik inmiddels niet meer moeten maken :P Maar volgens mij heb ik het trouwens elke keer met een P getypt. Zit dus beejt efout in de kop :? Zal er eens op letten.
Good. Beter laat dan nooit. Hopelijk volgend jaar nog 3.4 Ghz versies. Daar mee kunnen ze toch nog wel een beetje met Nehalem mee komen.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 09-09-2008 22:45 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Phenom zit dan eindelijk op een niveau waar hij ongeveer had moeten zitten bij de introductie vorig jaar.

Gelukkig gaat mijn 5600+ het uitgehouden tot de 45nm Phenom (deneb DDR3), en dan zal ik eens de overstap maken van K8 naar K10 DDR3. :) Wat wel opvalt is dat amd redelijk snel met DDR3 gaat komen, zal komen door de geheugencontroller die daar al op voorbereid is, ze heeft dus geen nieuwe stepping te maken zoals met de overgang DDR naar DDR2.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
@astennu inderdaad je hebt het elke keer met een p getypt :)
Maar wat maakt het ook uit, ik denk dat de minst intelligente persoon op GoT het zelfs nog wel begrijpt.

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Dit gaat totaal offtopic, maar even een tip voor de posters mbt spellingsfouten. Als je FireFox* gebruikt en je voegt er een woordenboek aan toe dan voorkom je heel veel spellingsfouten. Merken en dergelijke moet je dan wel even toevoegen, maar als je dat eenmaal gedaan hebt dan zullen de spellingsfouten vanzelf afnemen. Ik heb er iig veel baat bij gehad, want sneltypen is wel leuk maar foutjes zijn zo gemaakt en je leest er ook zo overheen. :)

Download linkje: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/browse/type:3

*) IE of Opera of Google zullen vast wel soortgelijke alternatieve hebben.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Anoniem: 246336

Tegenwoordig zie je dat best vaak dat mensen elkaar lopen te betuttelen ,ik begrijp Astennu gewoon prima en de andere techneuten en tweakers ook .
En ook die jongen via waar ik de 105 bios tbv mijn 4870 heb kunnen bemachtigen,die kan lekker vrij uit "spreektaal" typen kan maakt me niet uit ,als je er maar wat aan hebt!
En dat je er wat aan hebt voel je meestal wel aan.
Ben niet zo erudiet als de vele hier ,van alles een beetje kennis zeg maar ,maar beroep me toch op tweakers vanwege die enorme kennis op EEN site!

Ik heb ook talloze onvolkomenheden impulsief en beetje ADHD achtig of zoiets, en niet te vergeten het wachten op die nieuwe hopelijk goede Deneb AMD cpu.

• EdwardvGelder
  • Laatst online: 23-05 19:15
Ik ben het volkomen met het betuttelen eens maar, als mensen msn-taal gaan gebruiken krap ik nog wel is achter mijn oor. :)
Ik vind spellingsfouten helemaal niet erg maar msn-taal vind ik niet prettig om te lezen.

Anoniem: 246336

EdwardvGelder schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:26:
Ik ben het volkomen met het betuttelen eens maar, als mensen msn-taal gaan gebruiken krap ik nog wel is achter mijn oor. :)
Ik vind spellingsfouten helemaal niet erg maar msn-taal vind ik niet prettig om te lezen.
Is ook wel zo en is misschien beetje gemakzucht .
Als ik een mailtje van mijn oudste zoon krijg moet ik dat regelmatig ontcijferen.

Maar ik ben wel goed gestemd als ik mail krijg, want ze zijn zo druk met met van alles en nog wat tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Heel leuk en aardig, maar:

Modbreak:En nu misschien weer ontopic?

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 12-09-2008 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Should arrive in the 2H of 2009

It's been some time since AMD last made a chipset for its Opteron server and workstation processors, but according to a roadmap slide we spotted over at TechReport, it now seems like AMD is back at it again. We're looking at what appears to be two models for the second half of 2009 and they're likely to be paired up with the quad-core Shanghai as well as the six-core Istanbul processors.

According to the roadmap the two chipsets will be known as SR5690 and SP5100, although the only difference that we can tell for sure at the moment is that the SR5690 will feature IOMMU or an input/output memory management unit which, according to AMD, should offer "superior virtualization performance through more direct CPU/peripheral interaction."

It doesn't seem like AMD is moving away from DDR2 memory during 2009, as the Fiorano platform, which the two new chipsets fits into, is listed as using HyperTransport 3.0 and PCIe 2.0 and the same old Socket F with dual-channel DDR2 support. This might not be a bad move, as registered memory has a price premium over standard DDR2 and with DDR3 costing even more, it seems like AMD is just going to wait a bit longer to move to the new memory standard.

In 2010 AMD will be moving to the Maranello platform for its Opteron processors and with the Magny-Cours and Sao Paulo 12 and six-core processors we're finally seeing support for DDR3. AMD will also be adding the SR5670 chipset in 2010, and it will also support IOMMU. Interestingly, it seems like AMD is going to allow for unregistered DDR3 memory to be used with both of these processors, which is highly uncommon for such high-end platforms.
AMD is leuk bezig. Hebben ze in server land wel nodig want daar gaat Nehalem straks als Intel daar een goede chipset voor klaar heeft (4-8 Socket Support) Rake klappen uitdelen. Die 6 core cpu moet ook snel komen want intel had ook een 6 core in de pijplijn om het uit te houden tot aan nehalem.
According to leaked driver roadmap

We spotted a leaked driver roadmap over at VR-Zone covering AMDs upcoming chipset drivers and it has fairly accurate dates on it and what took us somewhat by surprise was the inclusion of the RS880 chipset which according to the said roadmap should launch in March or April next year.

The details are still pretty thin on the ground and the new roadmap only hints at improved multimedia capabilities, which doesn't say much. From what we already know about this chipset it should also have DDR3 support and be teamed up with the new SB800 southbridge.

A couple of other interesting points on the roadmap is the fact that AMD is working on Blu-ray support under Linux for its IGP chipsets, although this will only be available to OEMs, which is a shame as we're sure there are a lot of people out there that would like to see this feature being available for HTPC systems. AMD also seems to have increased the release schedule for its chipset drivers and as with its graphics drivers, we can now expect a new release on a monthly basis.
Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Sep08/12/catalyst_roadmap1.png

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//newspics/Sep08/12/catalyst_roadmap2.png

AMD is ook goed bezig met AMD Overdrive erg mooie programma als je het mij vraagt. Nu nog een snelle cpu en ik ben meteen weer over :P

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 12-09-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/2/8/3/8/1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat is BXS?

Lijkt erop dat het toch 2009 gaat worden, of interpreteer ik de slide nu verkeerd?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lijkt er wel op samples zijn vrij laat namelijk. Ik weet niet hoe lang ze nodig hebben om na samples een werkend product te krijgen. Maar zal wel begin 09 zijn of helemaal het einde van 08.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Launch is 8 januari volgens de slide. ;)

Samples zijn al in omloop, vraag me af wat die BSX dan is, misschien laatste productie sample?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264799

Is de Agena FX (phenom, laatste pagina) al voorbijgekomen? En de Deneb FX? (3e pagina)
Ik ben zeer benieuwd naar deze cpu's!

http://www.amdinfo.co.kr/...fc5c72ee8fda60597763afd0d

De Agena zou zomaar deze/volgende maand kunnen uitkomen volgens mij. De roadmaps zijn volgens mij slechts een indicatie, sommige dingen zijn vroeg, sommige zijn laat volgens deze presentatie van AMD.

Zijn er al samples van de 9850 95W (TDP)? Ik kan de 125W niet in mun mobo stoppen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Agena FX is al tijd geleden geschrapt dacht ik.

Er gaat al tijdje geruchten in het rond van de deneb FX, is al paar keer opgedoken op slides en roadmaps. Maar tot hij echt in de winkel ligt is het nooit zeker dat hij er gata komen, zelfs vlak voor de lache worden dingen nog veranderd als het nodig is.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me toch af wat het verschil gaat zijn met een Black Edition...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even iets anders hoe zit het met het x86 patent?

Patenten zijn 20 jaar geldig?

Eerste x86 cpu was de IA-16 in 1978?

Dan zou intel haar patent kwijt moeten zijn, maar klopt dit wel? Weet iemand hoe het echt zit, is altijd beetje vaag gebied, wil welles duidelijkheid bovenwater krijgen. :)

AMD zou de fabs in Duitsland weg gaan doen en fabless veder gaan volgens meyer.
http://bigtech.blogs.fort...09/08/re-engineering-amd/

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
mad_max234 schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:27:

Patenten zijn 20 jaar geldig?

Eerste x86 cpu was de IA-16 in 1978?

Dan zou intel haar patent kwijt moeten zijn, maar klopt dit wel? Weet iemand hoe het echt zit, is altijd beetje vaag gebied, wil welles duidelijkheid bovenwater krijgen. :)
Ik meen dat het anders lag bij Intel en AMD. De oorzaak was iets met dat AMD eerst Intel chips bakte. Daarna namen ze een licentie op x86 en zover bij mij bekend is, loopt deze nog.

Zal het eens nazoeken....

edit:

AMD heeft pas in 1995 zijn eerste eigen processor op de markt gezet (eigen ontwerp, K). Zover bekend mag AMD x86 gebruiken tot 2009. Bron: Wikipedia, over AMD.

K weet niet precies hoe het zit maar ik vermoed dat de x86 licentie hun verplicht tot 2009 om een deel uit te besteden. Daarna niet meer, AMD neemt misschien dus wel een aanloop om zich klaar te maken voor totale uitbesteding. Vandaar deze aankondiging dus.

Zou wel logisch zijn. Als andere fabrikanten zoals nVidia met een x86 willen komen dan zal dit in 2009/2010 zijn. Misschien is het x86 patent dan dus echt verlopen.

BTW Dit is allemaal speculatie.

[ Voor 34% gewijzigd door Stephan224 op 15-09-2008 16:31 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoor ineens erg weinig meer van de SB750+700 mobo's?

Over de SB750+NB700 combi en overclocken met de phenom:
Is deze review van anandtech een beetje te vertrouwen?
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3360&p=4

Ik heb dit trouwens nog niet eerder gezien hier, maar hieruit concludeer ik dat de SB750 niets toe te voegen heeft qua overclocken, aangezien ze de vcore gewoon verhogen...
(en dat voor +-300Mhz!!!, Wie the f*ck doet dat nou?!!!)

Ik hoopte dat dit de phenoms richting 3.5 zou gooien, maar ja.

Gelukkig hoef ik mijn 790FX dus nog niet te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Corrected: Deneb in Q4, FX to resurface in mid-2009

For the first time in a long while, AMD might have both desktop and server processors ready for launch at about the same time. In the past, server processors have been prioritized, but this time the desktop version should be just as ready. The server equivalent Shanghai should reach first-tier partners in Q4 and if nothing goes wrong, Deneb will be in our hands about the same time. Deneb is the name of the new 45nm quad-core and one of the the main reasons it will be ready for launch this soon is because the first models will be AM2+ and not AM3.
http://www.nordichardware.com/news,8124.html

Beetje logische dat ze beide processoren op gelijk moment kunnen lanceren (het is enkel een andere package), waarom ze het niet veel doen is mij een vraagteken.

Deneb launched trouwens op 2.8GHz en 3.0 GHz. Beide op 125W in december. Productnummers zijn nog niet bekend, vraag me trouwens af wat ze hiervoor zullen uitvinden.
http://www.vr-zone.com/ar...top_CPU_Roadmap/6046.html

Ik vind trouwens nergens iets terug over een dual core nehalem (enkel iets met een geïntegreerde grafische processor). Wil dit zeggen dat de dual core Regor alleenheerser zal worden? (tegen Q3 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Stephan224 schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:10:
[...]

Ik meen dat het anders lag bij Intel en AMD. De oorzaak was iets met dat AMD eerst Intel chips bakte. Daarna namen ze een licentie op x86 en zover bij mij bekend is, loopt deze nog.

Zal het eens nazoeken....

edit:

AMD heeft pas in 1995 zijn eerste eigen processor op de markt gezet (eigen ontwerp, K). Zover bekend mag AMD x86 gebruiken tot 2009. Bron: Wikipedia, over AMD.

K weet niet precies hoe het zit maar ik vermoed dat de x86 licentie hun verplicht tot 2009 om een deel uit te besteden. Daarna niet meer, AMD neemt misschien dus wel een aanloop om zich klaar te maken voor totale uitbesteding. Vandaar deze aankondiging dus.

Zou wel logisch zijn. Als andere fabrikanten zoals nVidia met een x86 willen komen dan zal dit in 2009/2010 zijn. Misschien is het x86 patent dan dus echt verlopen.

BTW Dit is allemaal speculatie.
Is ook niet van belang wanneer amd met een eigen cpu is gekomen, wilde daarmee zeggen dat de patent waarschijnlijk al voor die eerste x86 cpu vast is gelegd. Intel draagt gewoon het patent, en volgens wiki lopen patenten na 20 jaar af en mag het vrij gebruikt worden. Kan zijn dat intel het pas later heeft vast gelegd dat kan ook nog.

Maar niemand weet hoe het echt zit?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 264799 schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:46:
Ik hoor ineens erg weinig meer van de SB750+700 mobo's?

Over de SB750+NB700 combi en overclocken met de phenom:
Is deze review van anandtech een beetje te vertrouwen?
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3360&p=4

Ik heb dit trouwens nog niet eerder gezien hier, maar hieruit concludeer ik dat de SB750 niets toe te voegen heeft qua overclocken, aangezien ze de vcore gewoon verhogen...
(en dat voor +-300Mhz!!!, Wie the f*ck doet dat nou?!!!)

Ik hoopte dat dit de phenoms richting 3.5 zou gooien, maar ja.

Gelukkig hoef ik mijn 790FX dus nog niet te vervangen
Wederom kort door de bocht:

Dit heeft niet veel met ATi te maken. Chipsets zitten tegenwoordig onder de AMD vlag.

SB700 en SB750 hebben ACC waardoor je met lagere voltages dezelfde clocks kunt halen of met hogere voltages nog veel hogere clocks. Het werkt vooral goed bij cpu's die eerst bv maar max 2.9 deden die willen dan ineens wel over de 3.0 heen. Dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dan 300 MHz niets is. Dat is behoorlijk wat voor zo'n feature. In sommige gevallen zelfs 200-300 Mhz winst op gelijke V-core. Dat vind ik erg netjes.

Er zijn Phenoms die hier door de 3.5 Halen. Ben benieuwd wat Deneb gaat doen. Zal wel richting de 4.0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:50:
[...]

Dit heeft niet veel met ATi te maken. Chipsets zitten tegenwoordig onder de AMD vlag.

SB700 en SB750 hebben ACC waardoor je met lagere voltages dezelfde clocks kunt halen of met hogere voltages nog veel hogere clocks. Het werkt vooral goed bij cpu's die eerst bv maar max 2.9 deden die willen dan ineens wel over de 3.0 heen. Dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dan 300 MHz niets is. Dat is behoorlijk wat voor zo'n feature. In sommige gevallen zelfs 200-300 Mhz winst op gelijke V-core. Dat vind ik erg netjes.

Ik was wel erg negatief, stond niet stil bij het feit dat dit v1.00 is en al bewezen werkt.
Maar, over de resultaten: (9850 BE)
_________________Core Speed HT Ref Clock CPUVID
Foxconn A79A-S ACC On 3000 200 1.312V
Foxconn A79A-S ACC Off 2800 200 1.312V
Hierboven staat de beste situatie waarbij er met hetzelfde voltage slechts 200Mhz extra te halen is.
De 9950 doet er in dezelfde test 100Mhz bovenop op hetzelfde voltage.
Ik zie geen 300Mhz.... (Ik heb alles nageteld en naast elkaar gezet, conclusie is fout, het is gewoon een geil bord ;) )

Ik vind het super dat er technieken worden ontwikkeld die de oc verbeteren, zeker met hetzelfde voltage!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Geweldig, keep it coming AMD!

Ik denk ook dat deze techniek nog verder ontwikkeld kan worden en zeker ook goed/beter kan werken met de aankomende deneb cpu's.

Technisch gezien ben ik nu enorm nieuwsgierig naar de werking ervan, omdat het dus wel/beter werkt bij BE phenoms dan bij non-BE's.
Zou dit door de unlocked multiplier van de BE's komen? (enige verschil volgens mij)

Deneb FX klinkt wel goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 264799 op 15-09-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

mad_max234 schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:27:
Er is niet zoiets als "het" x86-patent. Intel heeft duizenden patenten en daar komen er ieder jaar honderden bij. Een groot deel daarvan beschrijft technieken die specifiek voor x86-processors zijn bedacht. Zonder op zijn minst een deel van die trucs te gebruiken is het bijna onmogelijk om een (moderne, snelle) concurrent te bouwen. Dus ook al zijn de oudste patenten ondertussen al verlopen, bevindt een bedrijf zich juridisch gezien nog steeds op glad ijs als het zonder toestemming van Intel x86-chips produceert.

In plaats van het voor de rechter uit te vechten maken Intel en AMD al decennia onderling afspraken hierover, wat in 2011 opnieuw zal gebeuren. Dan is er dus kans dat de beperking m.b.t. het uitbesteden van productie verandert, maar of dat ook gaat gebeuren is een tweede.

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter Tinus op 16-09-2008 15:17 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Damm Intel komt 3 Nov al met de Core i7 dan zijn ze dus nog eerder met Penryn en Nehalem dan AMD met Deneb wel ernstig want dit is intels 2e gen 45nm cpu. Dus ze lopen heel erg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:55
Klopt het gerucht dat AMD nog met een aparte 790GX zou komen voor mATX borden? Ik vind het vreemd dat bij de introductie van de 780GX al heel snel mATX borden beschikbaar waren maar nu de 790GX uit is, hebben we maar eentje en die is speciaal voor overclockers (DFI Lanparty).
Waarom hebben MSI/Asus/Gigabyte en voor mijn part Asrock geen mATX variant voor de 790GX en wel voor de 780GX?

Kan ook nergens een nieuwtje vinden dat er nog een mATX van deze fabrikanten aan zit te komen :S

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 16-09-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:02
Denk dat het helaas bij de huidige 2 (biostar en DFI) blijft. De 790gx verschilt te weinig van de 780G welke in overvloed beschikbaar is in mATX.

- Dit heeft te maken met dat de 790GX twee pci-e 16x sloten ondersteund wat veel ruimte opslokt zeker met de huidige dual slot videokaarten, waardoor er weinig ruimte overblijft op een mATX moederbord voor andere zaken of uitbreidingssloten. Daarnaast beschikt de 780G wel over een pci-e 16 x slot waardoor er altijd nog een snelle videokaart geïnstalleerd kan worden.
- De 790GX is voor een ander marktsegment in de markt gezet. Dit houdt in dat de prijs voor deze chipset hoger ligt en daardoor de prijs van dit moederbord ook hoger ligt dan gebruikelijk voor een mATX moederbord. Dit zorgt voor een kleine markt, waardoor er momenteel maar 2 leverancier brood zien in deze markt.
- Daarnaast is het onderscheidende vermogen van de 790GX t.o.v. de 780G op mATX niet groot. Het stroomverbruik is iets minder maar niet veel, interne grafische kaart is gelijk maar bij de 790GX loopt net iets sneller wat ook met overklocken van de 780G te bereiken valt. De 790GX is zoals al eerder gemeld niet goedkoper. De aansluitingen op moederbord aantal sata, ide en geluid zijn zogoed als gelijk net zoals de grafische uitgangen. Het enige wat nog niet genoemd is zijn de extra overclock mogelijkheden van de processor en softwarematige raid 5 door de sb 750 welke de 790GX bezit. Oh ja er is ook een sata aansluiting meer namelijk 6 ipv van 5 bij de 790gx moederborden, maar de gebruikers die in een mATX kast meer dan 5 sata apparaten hebben zullen heel zeldzaam zijn.

Of te wel de markt voor deze (mATX) moederborden is maar heel beperkt, het is een hele kleine niche markt voor heel zelfbewuste consumenten en gebruikers die de twee keer 16x pci-e sloten voor andere zaken gebruiken dan alleen videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Nou dat vind ik echt geen argumenten om geen 790GX mATX bord op de markt te brengen. Vrijwel alle fabrikanten brengen producten uit of vernieuwde versies die te weinig van elkaar verschillen. Maar ze worden wel op de markt gezet.

Veel mensen hebben de 780GX overgeslagen omdat de 790GX al vroeg werd aangekondigd met betere grafische prestaties.

De 790GX is de top als het om geintegreerde graphics gaat. Alleen al om die reden zou een mobo bouwer zo'n mb toevoegen aan zijn productenserie.

[ Voor 23% gewijzigd door Jazco2nd op 16-09-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightybunny
  • Laatst online: 18-11-2024
Op overclockers.net een mooie review gevonden van het M3A79-T mobo door een user:

http://www.overclock.net/...-asus-m3a79-t-deluxe.html

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 12:10
Astennu schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:28:
[...]

Ben benieuwd wat Deneb gaat doen. Zal wel richting de 4.0 zijn.
Ik hoop het... :*)
Draai sinds 4 maandjes de 9850 op de SB600 (M3A32-MVP) en krijg hem niet hoger dan 2800MHz (stabiel). Maar om op dit moment gelijk over te sappen op een SB750 nu de Denebs en AM3 socket bijna voor de deur staan..., dan zou ik eerder wachten tot de AM3 socket er is en een Upgrade te doen icm DDR3.
Om na 4 maandjes weer een upgarde te doen, krijg ik ruzie met de vriendin, O-)

Maar als ik dit zo alles lees zit er best een groot potentioneel in de nieuwe Deneb CPU

Anoniem: 9449

Epep schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:02:
Of te wel de markt voor deze (mATX) moederborden is maar heel beperkt, het is een hele kleine niche markt voor heel zelfbewuste consumenten en gebruikers die de twee keer 16x pci-e sloten voor andere zaken gebruiken dan alleen videokaarten.
Denk het niet. mATX is een formaat dat het over zal nemen van ATX. Bijna iedereen (afgezien van diehard OC'ers) is inmiddels tot het besef gekomen dat het veel makkelijker is om een mATX bordje in je nieuwe PC te stoppen dat (i) gratis graphics heeft en (ii) net zo goed overclockt als een ATX bord. Verder is het erg fijn dat je het later in een upgrade PC voor iemand anders kan stoppen zonder dat je ook weer een nieuwe graka moet komen en het past altijd.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:19

EaS

AMD zal het fusion project (codenaam swift/fusion) in de markt zetten als........ Fusion!

AMD: Fusion heißt jetzt Fusion:

Im Bestreben, den nächsten Schritt als erstes und als erster zu tun ("next thing first"), startet AMD am 18. September weltweit eine großangelegte Werbekampagne, um den Namen für den fürs nächste Jahr geplanten CPU-GPU-Kombi-Chip mit bisherigem Codenamen Fusion. Zur allgemeinen Überraschung wird dieser jetzt offiziell unter dem Markennamen ("Brand") Fusion vermarktet.

Er soll sowohl für Desktop-Systeme mit hoher 3D-Spieltauglichkeit, aber auch für Server eingesetzt werden, wo der integrierte Grafikprozessor als numerischer Koprozessor der CPU helfen soll, so wie es bei Fire-Stream-Karten jetzt schon mit externen Grafikchips der Fall ist. Mehr zu Fusion will AMD demnächst auf fusion.amd.com veröffentlichen. Zurzeit ist die Site noch passwortgeschützt. (as/c't)

Zie ook: Von Fusion zu Swift und zurück zu Fusion en http://fusion.amd.com

• Mightybunny
  • Laatst online: 18-11-2024
XenoMorpH schreef op woensdag 17 september 2008 @ 01:33:
[...]

Ik hoop het... :*)
Draai sinds 4 maandjes de 9850 op de SB600 (M3A32-MVP) en krijg hem niet hoger dan 2800MHz (stabiel). Maar om op dit moment gelijk over te sappen op een SB750 nu de Denebs en AM3 socket bijna voor de deur staan..., dan zou ik eerder wachten tot de AM3 socket er is en een Upgrade te doen icm DDR3.
Om na 4 maandjes weer een upgarde te doen, krijg ik ruzie met de vriendin, O-)

Maar als ik dit zo alles lees zit er best een groot potentioneel in de nieuwe Deneb CPU
De eerste Denebs zullen als AM2+ uitkomen. Dit om de time to market vlugger te laten gebeuren.
Stond hier ergens op de slides dacht ik.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:10
Mightybunny schreef op woensdag 17 september 2008 @ 17:44:
[...]

De eerste Denebs zullen als AM2+ uitkomen. Dit om de time to market vlugger te laten gebeuren.
Stond hier ergens op de slides dacht ik.
Eigenlijk bedoel je te zeggen, de eerste Denebs komen als AM2+ op de markt omdat AM3 nog niet klaar is. Deze AM2+ 45nm CPU's zijn na een paar maanden weer EOL dus een overbruggings periode.

Ik ben benieuwd of Intel wel genoeg Core i7 CPU's op de markt kan of wil zetten. Er is geen noodzaak toe, het kanabaliseert enkel de huidige Intel line-up. AMD zal er absoluut geen last van hebben. Dus voor Intel is het logisch om ze zeer beperkt in de markt te zetten en vooral ge focussen op de 999$ parts. Dit is vorig jaar ook gebeurd met de 45nm CPU's. Ik heb al enkele media in de Benelux gesproken die beschikking over Bloomfield samples hebben, in de komende weken krijgt de meeste van de pers samples dus allemaal ruim op tijd voor de Q4 launch.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Leo platform = AM2+ 45nm Phenom + RD700 chipset + HD4870 (Q4 2008)
Refresh Leo platform = AM3 45nm Phenom + RD800 + HD4870 (Q1 2009)

Was het nu zo dat de eerste 45nm alleen maar ddr2 aankonden?

-Andere hobby- -

• Crp

Crp

Ik dacht dat AMD gestopt was met de Geode!?

Fit-PC slim, the "World's Smallest PC"

fit-PC Slim is billed as the "smallest, most energy efficient PC available," and at 13 ounces it just might be. Slim is housed in a 330cc enclosure (4.3 x 3.9 x 1.2 inches), draws a mere 6 watts of power, and like the Linutop 2, runs on a 500MHz AMD Geode. This machine is available in a pared-down 256MB configuration (sans WiFi, hard drive) for $220; a 512MB WiFi version (with no hard drive) for $245; or go all out with the 512MB / WiFi / 60GB hard disk version pre-installed with either Ubuntu or Windows XP Home SP3, for $295 or $335, respectively.

Afbeeldingslocatie: http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2008/09/compulab_fitpcslim.jpg

http://www.engadget.com/2008/09/17/fit-pc-slim-the-worlds-smallest-pc-just-dont-lose-it-on/

• The Source
mad_max234 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:19:
Leo platform = AM2+ 45nm Phenom + RD700 chipset + HD4870 (Q4 2008)
Refresh Leo platform = AM3 45nm Phenom + RD800 + HD4870 (Q1 2009)

Was het nu zo dat de eerste 45nm alleen maar ddr2 aankonden?
De 45nm AM2+ beschikken over een DDR2 en DDR3 memory controller, echter zal niemand AM2+ mainboards gaan maken die DDR3 supporten. Waarom niet? De lifespan van deze AM2+ 45nm CPU's is krap een paar maanden. Tegen die tijd is DDR3 ook zwaar in prijs gezakt dus dan zal iedereen AM3 voor DDR3 gebruiken.

Overigens komt RD800 niet in Q1 maar in Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Leuk stukje van AMD over Intel zijn Dunnington chip;
...
Dunnington is simply a “benchmark chip”
...
Fruehe told us that it doesn’t really matter that Intel has the first 6-core chip, since it is just a glued-together triple-dual-core processor that has 50% more cores than the quad-core, costs 50% more and delivers just 30% more performance.
...
Personally, I am not aware of any other Intel processor that ever had a 170 watt maximum power rating and I would agree with Fruehe that this may not be the processor you would want in any space-constrained server environment.
...
Volledige bericht: TGDaily - AMD rips Intel’s Dunnington

AMD is lekker aan het bashen, maar wat de ... 170watt TDP voor een processor is wel heel wat. Ik was al onder de indruk van 140watt van AMD maar het kan dus erger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

En zo gaat het bashen heen en weer :+

[ Voor 69% gewijzigd door Crp op 19-09-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Leuk stukje om te lezen. Ben het eigenlijk wel eens met de conclusie:
AMD can criticize Dunnington all day long; the fact is that the company cannot offer its customers 6-core processors, while Intel can.
De critiek hebben ze gelijk over, maar het zal ze niet helpen om een 6 core te krijgen(waar ze wel mee bezig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Is er al iemand hier die de "Fusion for Gaming tool" geprobeerd heeft? Ik kan helaas niet testen omdat S939 niet ondersteund wordt en ben toch wel nieuwsgierig. Realtime switchen tussen energie en power profielen met een enkele knop lijkt me ideaal. Vooral als het direct gekoppeld is aan een CF opstelling.

Anandtech - AMD fusion for gaming utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

RMclock doet dat al jaren, je kan daar alle profiel aanmaken en met druk op de knop naar toe schakelen.

En fusion schakelt je virusscanner uit en andere beveiliging software, dus let beetje op zou ik zeggen. Hoop dat ze dit wel fixen in nieuwe beta.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

The Source schreef op donderdag 18 september 2008 @ 00:31:
[...]

De 45nm AM2+ beschikken over een DDR2 en DDR3 memory controller, echter zal niemand AM2+ mainboards gaan maken die DDR3 supporten. Waarom niet? De lifespan van deze AM2+ 45nm CPU's is krap een paar maanden. Tegen die tijd is DDR3 ook zwaar in prijs gezakt dus dan zal iedereen AM3 voor DDR3 gebruiken.

Overigens komt RD800 niet in Q1 maar in Q3.
Denk dat ze gewoon wachtren op de RD800, life span van zo een AM2+ DDR3 bordje is natuurlijk niet kort, is DDR3 en Compatibele met alle toekomstige 45nm Phemon. En waarom dan Am2+ als ze ook ondersteuning bieden voor DDR3, dan is er geen verschil tussen die twee. Denk dat het dus iets anders ligt.

Is het niet zo dat de eerst 45nm geen ondersteuning bieden voor DDR3, wel is de controller aanwezig maar niet actief. (Er is zelfs een technisch AMD PDF file van de agena waar instaat dat daar al een DDR2 en DDR3 controller aanwezig is, uiteraard niet actief)

Wacht wel even af tot de introductie dan weten we het zeker.

Gaan we straks ook combi bordjes krijgen met DDR2 en DDR3? :)

Edit/

Oeps had de quote moeten plakken in het vorige bericht, sorry. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 19-09-2008 19:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
Een Phenom X3 op socket 940?
Is natuurlijk een foutje, maar wat wel apart is dat het modelnummer (HD875ZWCGHBOX) verschilt van de AM2+-versie (HD8750WCGHBOX) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
HD875ZWCGHBOX is dan ook de Black Edition :)

March of the Eagles

@mad_max234;

MSI heeft al borden met DDR2 en DDR3.
Ze gebruiken speciale dimms die in het niet-gebruikte slot gaan.
Ik wou zo een bord aanschaffen, maar vroeg me alleen af of het ten koste gaat van de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 264799 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:53:
@mad_max234;

MSI heeft al borden met DDR2 en DDR3.
Ze gebruiken speciale dimms die in het niet-gebruikte slot gaan.
Ik wou zo een bord aanschaffen, maar vroeg me alleen af of het ten koste gaat van de stabiliteit.
Ja van intel dat weet ik, de chipset heeft daar ondersteuning voor. Maar bordjes voor AMD zijn er niet, Phenom heeft geen actieve DDR3 controller. Ik bedoeld dus van AMD, wat intel allemaal te bieden heeft is niet van belang voor mij. ;)

En er gaan na mij weten gewoon normale DDR2 en DDR3 modulus in, niks speciaals, asus heeft ook ooit zoiets gehad, die had van die opzet stukjes waar je de dimms in moest stoppen zodat je DDR3 kon draai en zonder die opzet stukjes kon er DDR2 in.

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 21-09-2008 01:09 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 16:15
Check die voltage :o

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Inderdaad niet gezond meer. Dan staat er wel een dikke 300, al niet 400W prik op de stekker onder full load. Om maar niet te spreken over stille koeling of betrouwbaarheid bij 24/7 gebruik. Maar zeker leuk als OC resultaat, daar wil ik niks van zeggen. ;)

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:08
Stephan224 schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 13:38:
Is er al iemand hier die de "Fusion for Gaming tool" geprobeerd heeft? Ik kan helaas niet testen omdat S939 niet ondersteund wordt en ben toch wel nieuwsgierig. Realtime switchen tussen energie en power profielen met een enkele knop lijkt me ideaal. Vooral als het direct gekoppeld is aan een CF opstelling.

Anandtech - AMD fusion for gaming utility
Heb hem geprobeerd maar het werkt niet echt lekker hier met een X2 5000+
Hij schakelt bij mij dan wel niet de virus scanner (ESET) uit, maar laat m'n systeem wel hangen bij het zogenaamde AMD BOOST. Kan aan mijn moederbord liggen, Overdrive ondersteund mijn 690V chipsetje ook niet. Weet ook niet wat ik me bij Hard drive acceleration moet voorstellen.
Ik gebruik Catalyst ook totaal niet voor het overklokken van mijn 3850. Gebruik ik Rivatuner voor, welke hoger kan clocken dan Catalyst hier.

Achja het is niet voor niets een beta, misschien komt er verandering in ;)
Maar net zoals mad_max234 zegt, het is niets nieuws...

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

AMD verandert hun model nummering weer, dit keer 5 cijferig :/

http://en.expreview.com/2...pu-naming-scheme-changed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
Mja na de 9950 moet er iets anders komen. Ze blijven wel bezig met hernamen zeg: de X2 xxxx, de X2 BE-xxxx, de 4xxxe, Phenom 8xxx/9xxx.
Niet zo handig om je nummering bij 8000 te laten beginnen, maar ze wilden waarschijnlijk gelijk lopen met Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:02
Wat mij niet helemaal duidelijk is of ieder geval niet bevestigd is door amd, of een AM3 socket processor standaard naast een drr3 geheugen controller ook een drr2 geheugen controller onboard heeft. Of komt AMD met speciale (AM3) processor uit die naast ddr3 ook drr2 ondersteunen? Bij het zien van het bovenstaande plaatje met nieuwe modelnummers begin ik weer te twijfelen, dit doordat ddr3 en drr2 apart worden genoemd.

Terwijl volgens eerdere berichten/geruchten een AM3 processor naast een drr3 controller ook een drr2 controller standaard aanwezig zou zijn. Bij plaatsing van de AM3 processor in een AM3 socket zou gebruik kunnen worden gemaakt van drr3 of drr2 geheugen en bij plaatsing in AM2+ socket zou alleen ddr2 geheugen gebruikt kunnen worden. Kloppen deze veronderstellingen nog?

[ Voor 4% gewijzigd door Epep op 22-09-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Voor zover ik weet krijgt Deneb een gecombineerde ddr2 en ddr3 controller mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

TSMC Reportedly Wins AMD`s CPU Foundry Contracts:
  • Volume productie eind Q2 2009
  • 40-nanometer process (??)
Het 40nm process klinkt me een beetje vreemd in de oren, bulk, SOI, typefout? Moet AMD dan ook nog eens het design shrinken en porteren naar dit process?

Edit: nieuws: 'AMD Fusion debuteert op 40nm met RV800-graphics'

[ Voor 25% gewijzigd door EaS op 22-09-2008 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:41:
TSMC Reportedly Wins AMD`s CPU Foundry Contracts:
  • Volume productie eind Q2 2009
  • 40-nanometer process (??)
Het 40nm process klinkt me een beetje vreemd in de oren, bulk, SOI, typefout? Moet AMD dan ook nog eens het design shrinken en porteren naar dit process?

Edit: nieuws: 'AMD Fusion debuteert op 40nm met RV800-graphics'
40nm wordt gebruikt voor de next gen GPU's 45nm is daar niet geschikt voor en wordt helemaal overgeslagen. Dus daar heeft het misschien mee te maken ? Misschien zijn de fabs die AMD zelf heeft ook niet geschikt om 40nm fusion chips te maken en blijven die 45nm en straks 32nm cpu's maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Astennu schreef op maandag 22 september 2008 @ 19:00:
[...]

40nm wordt gebruikt voor de next gen GPU's 45nm is daar niet geschikt voor en wordt helemaal overgeslagen. Dus daar heeft het misschien mee te maken ? Misschien zijn de fabs die AMD zelf heeft ook niet geschikt om 40nm fusion chips te maken en blijven die 45nm en straks 32nm cpu's maken ?
De vraag kwam eigenlijk meer bovendrijven door het eerste bericht. Ik dacht te lezen dat AMD een deel van z'n CPU productie uit ging besteden aan TSMC, en dus K10 ook nog eens in een 40nm variant op de markt wou gaan brengen. Klonk me niet erg logisch in de oren, maar de later toegevoegde 'Fusion' link deed het kwartje vallen :)

AMD kills Bobcat

[ Voor 7% gewijzigd door EaS op 22-09-2008 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wat was bobcat voor iets ? En we horen ook niets meer over Bulldozer. Die laatste was sowieso vertraagt maar ik hoop dat er nog wel iets beters dan Deneb op de planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wikipedia: Bobcat (processor)
The Bobcat processor is a very simplified x86 CPU core aiming at low power x86 processing with TDP value between 1 to 10 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD 45nm Opteron debut in October ahead of schedule:
  • 9 Varianten
  • Kloksnelheden van 2.3 ~ 2.7GHz
  • 2xxx (2-way) en 8xxx series (8-way)
  • Allen met een TDP van 75W (ACP lijkt me, in 'normale' TDP taal dus 95W)
Verder nog wat nieuws over chipsets en andere toekomstige modellen (originele link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Deze had ik nog niet zien voorbijkomen. Het was misschien wel door iedereen verwacht. (Misschien daarom dat fudzilla het post)
Waarschijnlijk komen de Shanghai prijzen wel deftig te liggen, waardoor AMD terug wat winst kan maken.
Deneb to be priced in sub $300-400 segment.
Bron
Won't compete with Nehalem

We learned that AMD won't go after Nehalem with its 45nm promised land called Deneb. Deneb in DDR2 variation and 45nm process with decent clock won't even try to compete with the Core i7 Nehalem generation.

Our sources are confident that Deneb at 3.0GHz and even 2.8GHz should be enough to compete with the Core i7 920 (Bloomfield) that it’s clocked at 2.66GHz. Clock to clock AMD doesn’t stand any chance as according to all of the news we've gathered so far, Deneb can compete with Yorkfield on the same clock, i.e. the Core 2 Quad generation of CPUs, but not with Core i7.

The good news is that this might indicate that all Deneb cores will cost close to $300-400, if not less including the fastest clocked one. The Core i7 940 at 2.93GHz will sell for $562 and as you can imagine AMD’s 3.0GHz Deneb has to be priced lower than that as it will end up slower.

Deneb is still in dreamland and with a lot of luck, we might actually see some CPUs in November or December. The good news for AMD is that most of the CPU market is in the sub $300 range and this is where AMD has a change to make some money with its new 45nm parts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat klinkt goed, daar zullen ze tenminste winst met maken. Het is goed dat Nehalem een duur product is, daar kan AMD van mee profiteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deneb can compete with Yorkfield on the same clock, i.e. the Core 2 Quad generation of CPUs, but not with Core i7.
Dat klinkt goed. Gezien de game prestaties van de Core i7 niet zo veel omhoog is gegaan. Dan maakt AMD zeker weer goeie kansen om in veel game systemen terecht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ik begrijp niet goed waarom iedereen hier loopt te dwepen met AM3 systemen met daarop de onredelijk veel duurdere DDR3 ram tegenover DDR2. Vanuit toekomst- en upgradegericht oogpunt kan ik het wel begrijpen, maar ik krijg het gevoel dat de meerderheid DDR2 afdoet als oud en traag en DDR3 als de nieuwe must-have.

Ik zal persoonlijk wel wachten tot DDR3 dezelfde bodemprijzen haalt als DDR2.

Wat was nu trouwens weer de regel van backwards compatibility bij AMD? Een AM3 cpu past in een AM2+ bordje omdat die zowel een DDR2 als een DDR3 controller heeft. Klopt dit? Dan lijkt het mij helemaal niet eens nodig om direct in de DDR3 boot te stappen, gezien de huidige prijsverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 10:32
DevilsProphet schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 20:43:
Ik begrijp niet goed waarom iedereen hier loopt te dwepen met AM3 systemen met daarop de onredelijk veel duurdere DDR3 ram tegenover DDR2. Vanuit toekomst- en upgradegericht oogpunt kan ik het wel begrijpen, maar ik krijg het gevoel dat de meerderheid DDR2 afdoet als oud en traag en DDR3 als de nieuwe must-have.

Ik zal persoonlijk wel wachten tot DDR3 dezelfde bodemprijzen haalt als DDR2.

Wat was nu trouwens weer de regel van backwards compatibility bij AMD? Een AM3 cpu past in een AM2+ bordje omdat die zowel een DDR2 als een DDR3 controller heeft. Klopt dit? Dan lijkt het mij helemaal niet eens nodig om direct in de DDR3 boot te stappen, gezien de huidige prijsverschillen.
ja dat klopte dacht ik, maar er kon geen AM2+ CPU in een AM3 bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Als dat klopt is het voor de consument - die anders zou blijven zitten met een moederbord met een uitgestorven socket - toch helemaal geen probleem? AM2+ moederbordbezitters kunnen in dit geval gewoon verder AM3 cpu's blijven kopen en op hun AM2+ moederbord prikken. Aangezien DDR2 tot 1066MHz gaat zal het nog even duren voor DDR3 een significant verschil kan leveren. Net zoals DDR1 dat tot 400MHz (officiëel, en vrij gekozen makkelijk tot 500MHz) ging niet direct van de troon werd gestoten door op dat moment duurdere maar niet echt snellere DDR2 geheugen.

Dus wat ik mij afvraag is om welke reden veel mensen hier zich een Deneb AM3 + DDR3 gaan aanschaffen, buiten het hoge patsgehalte. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RuddyMysterious op 23-09-2008 22:45 ]

AMD’s best Dual core ever?! Athlon 6500 (Kuma) review...

http://en.expreview.com/2...-athlon-6500-kuma-review/

Anoniem: 58485

1GHz OC op lucht ja. Netjes :)

Edit: En haalt default nog eens een betere score in de gemiddelde applicatie dan een gelijkgeklokte X2 5000+. Lekker hoor.. :9

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 24-09-2008 12:51 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat ziet er verdomd goed uit. Check vooral de resultaten van de games eens:

Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/review/kuma/score.png

Hij kan een 6000+ op 3Ghz best wel evenaren, en op 2,3Ghz. Jammer dat men de cpu niet overgeklokt heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door XWB op 24-09-2008 12:55 ]

March of the Eagles

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 10:15
Wat is die kuma nou eigenlijk voor ding? Is dat een dual-core versie van de K10?

Anoniem: 58485

@Hacku, juist wel. Ze zijn op air ruim 3.2GHz gepasseerd met 1.425V geloof ik. Het is alleen jammer dat er geen benchmarks zijn gedraaid van 3.2GHz, dat had enigzins het verschil tussen non-oc en met oc kunnen weergeven.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Juist ja. Inderdaad jammer dat men geen benchmarks gedraaid heeft.
Wat is die kuma nou eigenlijk voor ding? Is dat een dual-core versie van de K10?
Ja, dat is een dual core K10 :)

March of the Eagles

Kleine roadmap van de energiebesparende modellen :

Afbeeldingslocatie: http://www.expreview.com/img/news/2008/09/24/Phenom-DK-roadmap-EF.jpg

Het valt me op dat de Athlon X2 en de Phenom (@65nm) nog niet zo snel van het toneel zullen verdwijnen volgend jaar...

• Astennu
Logisch want in het begin zullen er niet veel 45nm cpu's zijn.

Binnenkort moet ik een 2d PC gaan bouwen ipv me laptop want de VGA power die ik wil wordt me te duur (laptop van 2200 euro met dual HD3870 er in en optie voor Raid 0)

Dus ik ga voor een mooi 30" scherm voor me main rig en de 24" gaat naar de 2e pc waar een HD4850 in komt die is net zo snel als niet wat sneller als die dual HD3870M.

Als cpu wou ik eerst voor een 6000+ brisbane gaan maar die KUMA is wel nice op 2.3. Die een beetje opclocken naar 2.8 en een laag voltage en je hebt een leuke performance. Echter hoe zal hij het doen tov de oude king de 6400+ op 3.2 GHz met 2x1 mb Cache. Die is namelijk een stuk sneller dan de brisbane cores.

Ik vraag me ook af of het wel echt een dual core is en niet stiekem een defecte quad gezien het stroom verbruik. En 45nm dual cores duren te lang. Eventueel is een Quad 45nm nog wel een optie die zouden er over 2 maanden moeten zijn.

Ik vraag me trouwens ook af waarom ze niet een versie met 2.6 Ghz uitgebracht hebben. Want bij Expert halen ze al 3.3 Ghz. 2.3 Met een lager voltage had ook moeten kunnen. Dan was het verbruik niet 95 watt geweest.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 24-09-2008 15:28 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik vraag me trouwens ook af waarom ze niet een versie met 2.6 Ghz uitgebracht hebben.
Misschien komt dat nog? Kuma productie zal nog maar op gang zijn, misschien zijn de yields nog niet optimaal voor > 2,3Ghz; ofwel wachten ze af hoe deze cpu ontvangen zal worden :)

March of the Eagles

• The Source
Het maakt niet uit of AMD bezig is met Bobcat, dat was gewoon een naam op een slide. We kunnen aannemen dat ze bezig zijn met een opvolger.

• Jazco2nd
Epep schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:02:
Denk dat het helaas bij de huidige 2 (biostar en DFI) blijft. De 790gx verschilt te weinig van de 780G welke in overvloed beschikbaar is in mATX.

- Dit heeft te maken met dat de 790GX twee pci-e 16x sloten ondersteund wat veel ruimte opslokt zeker met de huidige dual slot videokaarten, waardoor er weinig ruimte overblijft op een mATX moederbord voor andere zaken of uitbreidingssloten. Daarnaast beschikt de 780G wel over een pci-e 16 x slot waardoor er altijd nog een snelle videokaart geïnstalleerd kan worden.
- De 790GX is voor een ander marktsegment in de markt gezet. Dit houdt in dat de prijs voor deze chipset hoger ligt en daardoor de prijs van dit moederbord ook hoger ligt dan gebruikelijk voor een mATX moederbord. Dit zorgt voor een kleine markt, waardoor er momenteel maar 2 leverancier brood zien in deze markt.
- Daarnaast is het onderscheidende vermogen van de 790GX t.o.v. de 780G op mATX niet groot. Het stroomverbruik is iets minder maar niet veel, interne grafische kaart is gelijk maar bij de 790GX loopt net iets sneller wat ook met overklocken van de 780G te bereiken valt. De 790GX is zoals al eerder gemeld niet goedkoper. De aansluitingen op moederbord aantal sata, ide en geluid zijn zogoed als gelijk net zoals de grafische uitgangen. Het enige wat nog niet genoemd is zijn de extra overclock mogelijkheden van de processor en softwarematige raid 5 door de sb 750 welke de 790GX bezit. Oh ja er is ook een sata aansluiting meer namelijk 6 ipv van 5 bij de 790gx moederborden, maar de gebruikers die in een mATX kast meer dan 5 sata apparaten hebben zullen heel zeldzaam zijn.

Om hier nog even op terug te komen. Asus heeft maar liefst 3 mATX 780G moederborden die vrijwel identiek zijn.
M3A78-VM
M3A78-EMH HDMI
M3A78-EM
Dus je argumenten gaan niet op. Dat er maar twee 790GX moederborden zijn in mATX formaat komt volgens mij doordat AMD ook geen mATX reference voor deze chipset heeft en de moederbordfabrikanten dus zelf aardig wat moeite zouden moeten doen om de boel op mATX formaat te laten passen.
Ik heb nu echt een HTPC nodig dus denk dat ik toch een 780G mobo zal kiezen, anders zou ik tijdelijk een dvdspeler met USB poort moeten kopen en mn externe hdd daaraan koppelen om mijn films en series te kijken. Maar opnemen blijft een probleem. Echt jammer want de 790GX heeft toch duidelijk wat voordelen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik snap je even niet, zijn argument was dat er maar 2 mATX 790GX zijn, en kom je vervolgens met 3 Asus 780G op de proppen en zegt dat zijn argument niet klopt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik bedoel:
De 790gx verschilt te weinig van de 780G welke in overvloed beschikbaar is in mATX.
Terwijl er van de 780G alleen al 3 verschillende mobo's van dezelfde fabrikant te koop zijn, die onderling nog veel minder van elkaar verschillen dan de 780G vs 790GX. Dus te weinig verschil is geen reden voor de fabrikanten (in elk geval Asus) om niet een aantal vrijwel identieke producten uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zie het nut uberhaupt niet van de 790GX. Ik heb zelf zijn voorganger, de 790X zonder GPU, maar die zal toch te weinig toevoegen bij een opstelling met een goede graka... Het zou pas interessant zijn als de externe kaart(en) kunnen worden uitgeschakeld zoals op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
790GX is gewoon een update met de SB750 southbridge, en een Radeon HD3300 IGP + mogelijkheid voor twee videokaarten met hybride CrossFireX te combineren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Zie http://www.tomshardware.c...egrated-790gx,1988-3.html
A feature that AMD calls Advanced Clock Calibration, or ACC. There’s an aura of mystery shrouding what AAC actually does, which makes us nervous because vendors aren’t usually vague about the details of such potentially game-changing technologies unless there’s a good (bad) reason. What we do know about ACC is that it’s a direct, low-level link between the southbridge and CPU that AMD says “functions to unlock a number of tumblers on the processor previously not accessible.” Beyond that, with the proper cooling configuration, AMD claims simply enabling ACC is enough to boost overclocking headroom by between 100 and 400 MHz.
oftewel http://tweakers.net/nieuw...kt-goede-overklokker.html

Overclocken lijkt mij de grootste waarde te hebben. Wel voor Phenoms.
Ook de nodige updates zoals raid 5 toevoeging, meer PCI lanes, betere flexibele PCIe configuraties, etc, lees de THG review maar. Die is zeer uitgebreid. Best interessant imo deze 790GXchipset.
Nu weet ik alleen niet of IPG sneller is met 40 shaderdingetjes op 700Mhz. Op 55nm gebakken zoals de 780G trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Het prijsverschil tussen de 790X en 790GX is ook niet zo heel erg groot hoor. Persoonlijk vindt ik de 790GX wel intressant omdat het voor een kleine meerprijs een IGP biedt, sideport geheugen en een vernieuwde south bridge. (ACC en CF even buiten beschouwing)

Zelf heb ik hem ook in de planning staan om aan te schaffen icm een AMD Athlon X2 4850E en 4GB. Maar goed, ik ga dit systeem inzetten als develop systeem en dan is de grafische kant niet zo heel belangrijk. :D

BTW Als OC board is dit ook best wel lache. Je kan de IGP overclocken boven de 1GHz, het sideport geheugen voorzien van een OC en zoals al vaak gezegd is de Phenom met ACC nog een extra duwtje in de rug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD server roadmap update:

Afbeeldingslocatie: http://image4.it168.com/2008/9/26/0ce53bce-0019-42e0-a8a2-e5d8ea5b4a94.jpg

Wat puntjes:
  • Sao Paulo: 6 Core 8 Core
  • 4-Channel Memory
  • Shanghai launch inderaad binnen 4 weken.
  • etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Shanghai op acht oktober, ik ben benieuwd naar de prestaties. Er zullen vast wel mensen zijn die hem als desktop cpu zullen testen (en overklokken).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zijn er al nieuwe benchmarks uitgelekt van de shanghai?

Kan niet wachten dat de deneb 1Q in de winkels ligt, eindelijk een amd cpu die de moeite waard is om mijn 5600+ te gaan vervangen, in ieder geval daar ga ik nu even vanuit. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Kan. Ik las het zelf meer als oktober 2008, ergens in de maand oktober dus. Wat ook meer strookt met het "mid-october" statement hier.
Er zullen vast wel mensen zijn die hem als desktop cpu zullen testen (en overklokken).
Ik verwacht wel iets van een site als Anandtech, ze hadden: AMD Phenom Preview: Barcelona Desktop Benchmarks

Dat zal dan nu worden: AMD Phenom Preview: Shanghai Desktop Benchmarks of AMD Deneb Preview: Shanghai Desktop Benchmarks.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.