[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 32.560 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 15:45

EaS

Da_DvD schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:15:
Ze hebben het over de CPU test in 3dmark Vantage. Dat is de enige games-gerelateerde test die 50% schaalt. Is een multithreaded test, dus hyperthreading doet zijn werk daar goed.
Zou je denken? ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2008/09/29222817482s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

http://www.fudzilla.com/i...ask=view&id=9795&Itemid=1

Nvidia's CEO talks to Fudzilla about future

Is there enough space for NVIDIA chipsets on the market, especially for Intel?

Jensen: We will build chipsets for market segments that are growing and those that value a great visual experience. Take for example, the consumer notebook market, which foresees major growth year over year. In a market like this, we have a huge advantage in being able to develop innovative platforms that help drive visual computing to new heights. From a graphics perspective alone, we are years ahead of the competition but we have the ability to introduce additional technologies, such as SLI and Hybrid SLI that focuses on the visual experience and can be unique to our platforms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 20:07
Anoniem: 9449 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:14:
Doe mij maar een 780G bordje + passief gekoelde HD4550 (DVI, HDMI en DisplayPort) + Deneb. Beter kan op dit moment niet.
Wat jij voorstelt kan op dit moment uberhaupt niet aangezien de Deneb nog niet beschikbaar is en waarschijnlijk pas in maart volgend jaar ofzo uitkomt, duurt dus nog een half jaar.
Op dit moment vind ik het erg jammer dat de AMD Phenom X4 9350e de enige is die mooi bij de 780G hoort. De prestaties van deze vallen in de meeste tests een beetje tegen als je het vergelijkt met oudere modellen (K8). Maar de HT bus zorgt er wel voor dat de 780G optimaal presteert.

Ik twijfel nog over nu mn htpc samenstellen of toch een dvdspeler+usb aansluiting kopen en mn harddisk daaraan hangen voor een half jaar..

edit: oke als ik dit lees komen ze in januari al maar de TDP van die modellen is te hoog voor een htpc.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 06-10-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Ratio en emotie wisselen elkaar af als ik achter mij (AMD)PC zit zoals ook in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
Het is gebeurd gasten. AMD heeft zijn fabrieken verkocht!
De fabriek in Dresden wordt verkocht en er wordt nog verder geld geïnvesteerd in verdere technieken. De fabriek in New York zal er uiteindelijk ook komen. En een groot deel van de schulden worden weggewerkt!!
Two Abu Dhabi state-owned venture capital companies are backing the move. One will put up at least $5.7 billion into the spun off factories and the other will buy more than $300 million in AMD stock and warrants.

...

The Foundry Company will upgrade an existing AMD plant in Dresden, Germany, and build the plant in New York to the latest technology standards.

Abu Dhabi's Advanced Technology Investment Company (ATIC) will hold half the board seats and own 55 percent of the Foundry Company, its temporary name. AMD will have the rest and the company will be on AMD's balance sheet.

The 3,000-person company will make all of AMD's central processing units as well as chips for other companies.

ATIC will invest an initial $2.1 billion, paying $700 million directly to AMD. After that, it will invest an additional $3.6 billion to $6 billion over five years.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

Het gaat toch geen ATIC heten ? dat is toch een tijdelijke naam. Of lees ik dat nou verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:28
Nee het gaat idd geen ATIC heten. Misschien een stickertje ofzo waar ATIC opstaat bij aan amd cpu maar meer niet. Hopelijk kan AMD nu weer omhoogkruipen en toch flink in gaan lopen op intel! Tho, weet ik niet waar het heen gaat. Voor hetzelfde geld krijgen we een verhaaltje ala fortis...

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

The Source schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:57:
[...]

NV had aangegeven dat ze er NIET zouden uitstappen.
Maar je hebt wel gelijk, ze worden automatisch buiten spel gezet.
Niet persé, als ze kwalitatief betere chipsets kunnen leveren dan de cpu fabrikanten zelf, dan zitten ze weer gebeiteld, mits er genoeg aandacht aan hun chipsets wordt gespendeerd in de commerciële kanalen. Maarja, met de huidige trend om volledige platformen van een bepaalde fabrikant te kopen ipv enkel een cpu van een bepaalde fabrikant wordt het er waarschijnlijk ook niet beter op. Gelukkig hebben ze hun aanzien uit de wereld van de grafische kaarten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Nieuws op de FP:

nieuws: 'AMD stoot chipproductie af'

Klinkt redelijk eng maar geeft wel duidelijkheid dus is op zich niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arabic Technology Investment Team
Zonder dollen het blijft wel spannend rond AMD op deze manier.

Hoop dat ze hierdoor wat meer speelruimte krijgen .
En dat het niet alleen bedoeld is om het hoofd boven water te houden.

De laagst geklokte Nehalem i7 is zeer betaalbare moordende concurrentie.
Ongeacht of de cpu nu/wel niet overklokbaar is via de "bus" en een brakke MC heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Jazco2nd schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:41:
Op dit moment vind ik het erg jammer dat de AMD Phenom X4 9350e de enige is die mooi bij de 780G hoort. De prestaties van deze vallen in de meeste tests een beetje tegen als je het vergelijkt met oudere modellen (K8). Maar de HT bus zorgt er wel voor dat de 780G optimaal presteert.
Niet vergeten dat er nog triple cores zijn die eveneens gebruik maken van die nieuwe HT bus, die hebben dan wel een iets hogere thermal envelope, maar ik neem aan dat ze wel vrij makkelijk te undervolten zijn, aangezien de meeste X3 2,4GHz cpu's de 3GHz halen zonder voltage verhoging. Of zo had ik toch de indruk bij het rondschuimen in het ruime sop des internets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

Anoniem: 246336 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:06:
De laagst geklokte Nehalem i7 is zeer betaalbare moordende concurrentie.
Ongeacht of de cpu nu/wel niet overklokbaar is via de "bus" en een brakke MC heeft.
Al gezien wat de X58 moederborden gaan kosten? Triple chanel DDR3 kitje?

Ik denk dat de moordende concurrentie eerder wel eens andersom zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

God ja, meer als 300 euro kun je nagaan wat Intel zich kan permitteren.
In loop van tijd zullen er toch goedkopere borden komen al hoewel Intel borden gemiddeld genomen altijd wel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 22:18
penetreerbeer schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 08:41:
Het is gebeurd gasten. AMD heeft zijn fabrieken verkocht!
De fabriek in Dresden wordt verkocht en er wordt nog verder geld geïnvesteerd in verdere technieken. De fabriek in New York zal er uiteindelijk ook komen. En een groot deel van de schulden worden weggewerkt!!
[...]
Interessant kijkvoer wat hier (indirect) mee te maken heeft: http://www.uitzendinggemi...be2a55aebcde8a6828ba0a28a
Alternatief direct naar player window http://player.omroep.nl/?aflID=7933615
Tegenlicht: Sponsors voor Uncle Sam

Datum uitzending: 15-09-2008 20:55

Wat doe je als je financieel in de problemen komt? Dan leen je geld, het liefst bij vrienden. Maar wat als die niet thuis geven? Dan moet je aankloppen bij je vijanden, of bij wie daarvoor doorgaan. Dat overkwam Citibank, de grootste bank van Amerika, toen zij vorig jaar werd overvallen door de gevolgen van de kredietcrisis. Het verhaal van een bank die in de problemen kwam, de redding vanuit het Midden-Oosten en de geheimzinnige rol van een steenrijke prins. Regie: Shuchen Tan.

[ Voor 37% gewijzigd door DaCoTa op 07-10-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

link doet het niet, niet bij mij tenminste

alternatieve link nu wel :)

[ Voor 49% gewijzigd door Crp op 07-10-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

DevilsProphet schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:02:
[...]

Niet persé, als ze kwalitatief betere chipsets kunnen leveren dan de cpu fabrikanten zelf, dan zitten ze weer gebeiteld, mits er genoeg aandacht aan hun chipsets wordt gespendeerd in de commerciële kanalen. Maarja, met de huidige trend om volledige platformen van een bepaalde fabrikant te kopen ipv enkel een cpu van een bepaalde fabrikant wordt het er waarschijnlijk ook niet beter op. Gelukkig hebben ze hun aanzien uit de wereld van de grafische kaarten nog.
Ik verwacht niet dat intel of amd grote steken laat vallen zodat nvidia terug kan komen, intel kan sowieso niet wat zover ik weet hebben geen licentie meer voor de nieuwste FSB of quickpath. En alleen voor amd blijven produceren lijkt ook niet echt mogelijk nu AMD een groot aantal chipset jaarlijks uitbrengt. Nvidia krijgt ook zwaarder op de server markt, waar ze nu nog groot en deel van de opterons voorziet zal amd volgend jaar dat ook langzaam gaan overnemen met hun eigen server chipset. Ze hebben een geluk dat amd de licenctie van de HT niet kan beëindigen, zoals intel via buiten spel heeft gezet.

Ik denk dat het heel zwaar gaat worden voor nvidia, en dat ze nog wel tijdje mee draaien maar niet meer in high end, net als Via het nog tijd heeft uitgehouden. Tegen die tijd in nvidia waarschijnlijk ook minder waard geworden en zal het misschien overgenomen worden.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Niet vergeten dat nVidia nog steeds krachtig staat in de markt van enthousiast grafische kaarten. Het is zowaar bijna de Intel van die markt, als ik mensen met iets minder diepgaande kennis soms bezig hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nog wel, maar dat kan snel veranderen, 3DFX was ook een grote speler van zijn tijd.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dat is waar, maar nVidia is iets minder eigenzinnig bezig dan 3Dfx toen die kopje onder ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 00:01
Ik vind het toch maar eng met die Fab. Ik hoop wel dat AMD voor het grootste deel eigenaar blijft. Anders krijg je grote problemen in de toekomt. Aangezien Intel giga veel fabs heeft. En AMD zou dan te afhankelijk zijn van andere bedrijven en mogelijk lang niet genoeg cpu's kunnen leveren. Dat is nu ook al wel eens het geval vandaar dat er een 3e fab bij zou komen. Waar intel er al iets van 15 heeft (als niet meer).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTro
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-05 22:23
volgens Anandtech wordt AMD voor 44,4 procent eigenaar, geloof ik
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=13139

hier trouwens nog meer:
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3425

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:58
Geen eigen fabs hebben is niet zo'n probleem er zijn genoeg fabs die het voor je willen produceren. Grootste probleem is dat je qua technology steeds meer gaat achterlopen en afhankelijk van derden bent. 45nm komt nog wel goed, maar 32nm, 22nm, etc? Dit is de sleutel tot de kostprijs en het controleren van de marges en markt. Deze zet was nodig voor AMD omdat de investeringen niet meer terug te verdienen waren, echter zal het moeilijker worden om in het high-end gedeelte mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Astennu schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:40:
Ik vind het toch maar eng met die Fab. Ik hoop wel dat AMD voor het grootste deel eigenaar blijft. Anders krijg je grote problemen in de toekomt. Aangezien Intel giga veel fabs heeft. En AMD zou dan te afhankelijk zijn van andere bedrijven en mogelijk lang niet genoeg cpu's kunnen leveren. Dat is nu ook al wel eens het geval vandaar dat er een 3e fab bij zou komen. Waar intel er al iets van 15 heeft (als niet meer).
Het zou me verbazen als AMD zich niet zodanig ingedekt heeft dat "Foundry Corp." ze altijd eerste prioriteit geeft. Maar AMD draait nu vrijwel volledig vanuit Fab36, dus met Fab38 en Fab4x erbij hoeven ze zich de komende jaren weinig zorgen te maken over een tekort aan capaciteit.

Ik ben eerder benieuwd welke andere klanten het nieuwe bedrijf aan gaat trekken om het overschot op te vullen. Mubadala gaat miljarden steken in de fabrieken, maar met AMD als enige klant gaan ze dat niet terugverdienen. Er zal gediversificeerd moeten worden, o.a. naar bulk (niet-SOI) wafers, maar misschien ook naar analoog en low-power om mee te kunnen dingen naar de klanten die nu bijv. naar UMC of TSMC komen. De Arabieren hebben een goed gevulde portommonee maar ik neem aan dat ze uiteindelijk toch wel geld willen verdienen.

Het probleem zit hem meer daar in: AMD zal voor "Foundry Corp." wel een belangrijke klant zijn, maar lang niet de enige. De aandacht moet worden verdeeld over de eisen en wensen van verschillende andere bedrijven. Ten opzichte van de situatie waarin de fabmensen en ontwerpers voor 100% met elkaar samenwerken is dat altijd een achteruitgang.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Grappig, AMD is begonnen als chipbakker voor Intel.... (tip om te lezen)
Wikipedia over AMD

[ Voor 23% gewijzigd door Stephan224 op 07-10-2008 22:35 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Er zal gediversificeerd moeten worden, o.a. naar bulk (niet-SOI) wafers, maar misschien ook naar analoog en low-power om mee te kunnen dingen naar de klanten die nu bijv. naar UMC of TSMC komen.
Je hebt waarschijnlijk gelijk: AMD's Foundry Co. to make graphics in late 2009

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

The Inquirer heeft ook een stuk hierover geschreven

http://www.theinquirer.ne...-discusses-split-seperate

Arabian Micro Devices :+

[ Voor 9% gewijzigd door Crp op 07-10-2008 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

Fab 4x in New York State

Afbeeldingslocatie: http://web.amd.com/newglobalfoundry/images/4xforSteve2_large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Anoniem: 246336 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:06:
Arabic Technology Investment Team
Zonder dollen het blijft wel spannend rond AMD op deze manier.
A TIT? :o
DevilsProphet schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 18:22:
Niet vergeten dat nVidia nog steeds krachtig staat in de markt van enthousiast grafische kaarten. Het is zowaar bijna de Intel van die markt, als ik mensen met iets minder diepgaande kennis soms bezig hoor. ;)
Zeker weten? Het rommelt als de donder daar, ze gaan partners afstoten, ze zitten met de materialencrisis wat ze klauwen met geld kost en AMD/ATi is op de weg terug. I won't take your statement for granted ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58
AMD's Foundry Co. to make graphics in late 2009

At the time ATI was acquired, we suggested that AMD might start making GPUs in its own Dresden fabs and now it turns out that we were right all along.

Dresden is completely focused on IMB’s Silicon on Insulator (SOI), while graphics and Intel’s CPUs are producing bulk silicon in High or Low – K process. In order for AMD to start making its own GPUs they need to make some factory changes to produce bulk and this will happen through 2009.

A head of communications at Foundry Co. Jon Carvill, has just confirmed that these adjustments will take place through 2009 and that AMD will be able to start production of bulk silicon by early 2010. Realistically this indicates a full ramp production will start in 2010 and that as of 2010

The Foundry Company will be in competition with its old friend TSMC for ATI GPUs.

The upstate New York factory will also be capable of producing bulk silicon as we were told that this is the majority of the silicon market and that Silicon on insulator is used mainly by AMD for its CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het rommelt als de donder daar,
Dat is een gedachte ;)
ze gaan partners afstoten
Voor videokaarten, dat heeft niks met het aandeel van de chipsets te maken.
ze zitten met de materialencrisis wat ze klauwen met geld kost
Het budget dat hiervoor opengetrokken is, is maar een klein deeltje van hun netto winst.
AMD/ATi is op de weg terug.
Nog een hééél lange weg te gaan (schulden, geen miljoenen maar miljarden). nVidia is nog steeds een gezond bedrijf dat nog steeds winst maakt, en het ook gewoon goed doet op de beurs.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:58
Hacku schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:18:
Nog een hééél lange weg te gaan (schulden, geen miljoenen maar miljarden). nVidia is nog steeds een gezond bedrijf dat nog steeds winst maakt, en het ook gewoon goed doet op de beurs.
Ik weet niet wat ze allemaal op het journaal laten zien in Belgie maar op de beurs gaat het niet goed, ook niet met Nvidia :)

De laatste 3 maanden doet nVidia het slechtste op de beurs.
Nvidia -40% (laatste week zelfs 32%!!)
Intel - 22%
AMD -15%

AMD doet het het beste maar ja... die stonden dan ook zo laag en vandaag toen er overal 6% af ging kwam er bij AMD 8.5% bij. Maar ja... beurs zegt ook niet alles, financieel zijn zowel Nvidia als Intel erg gezonde bedrijven. AMD is sinds vandaag weer iets gezonder en heeft geld om te investeren in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik sluit me bij de menig van anandtech aan.

AMD zal nog even zo door gaan tot 2010 maar daar na vrees ik dat ze terug vallen naar de echte midrange klasse. Dat is nu min of meer ook al zo maar een soor comeback zoals de K8 moet je dan niet meer verwachten. Aangezien de fabs niet meer van AMD zelf zijn is de kans heel groot dat het productie process nog verder achter gaat lopen dan het nu al doet. Het zal wel een tijd gaan duren voordat ze net ze als TSMC redelijk snel met nieuwe processen zijn. Intel zal gewoon koploper blijven. En AMD zal dus nog verder achter blijven lopen. Ik denk dat een gat van 20-40% performance met Intel heel erg normaal zal zijn.

Ik hoop alleen dat ATi gezond blijft en dat het slechter worden van AMD ATi niet meer naar beneden trekt. Ik ben het ook eens met de stelling dat dit misschien wel de beste zet is als je kijkt naar de schulden. Misschien had AMD het niet meer kunnen bolwerken tot 2010. Echter is de toekomst qua high end chips wel onzeker geworden. Zeker nu ze compleet moeten omschakelen van SOI chips naar bulk. Ik vraag me af of ze dan nog wel kunnen samenwerken met IBM want die gebruiken volop SOI als ik me niet vergis ?

Kortom ik had het graag anders gezien. Dat AMD net als intel alles in eigen handen kan houden maar helaas....

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik weet niet of het echt zo negatief is.
Als ze op deze manier er nog een extra fabriek bij kuennen zetten en de kosten voor het ontwikkelen van kleinere procede over meer chips en leveranciers kunnen smeren lijkt mij dat alleen maar gunstig.
Tevens kunnen ze hun eigen proces ook gaan inzetten voor het maken van de GPU's.
Als ze dan de laatste gaten in de proces kunnen opvullen met chips voor derden lijkt mij dat alleen maar gunstig.
Hoe voller de productie lijnen draaien hoe rendabeler het is!

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ronny schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:11:
Ik weet niet of het echt zo negatief is.
Als ze op deze manier er nog een extra fabriek bij kuennen zetten en de kosten voor het ontwikkelen van kleinere procede over meer chips en leveranciers kunnen smeren lijkt mij dat alleen maar gunstig.
Tevens kunnen ze hun eigen proces ook gaan inzetten voor het maken van de GPU's.
Als ze dan de laatste gaten in de proces kunnen opvullen met chips voor derden lijkt mij dat alleen maar gunstig.
Hoe voller de productie lijnen draaien hoe rendabeler het is!
Het is niet zo zwart op wit. want het is een los bedrijf dus AMD zet niets meer in om extra te kunnen produceren. Daar naast zijn er straks meer klanten en die gaan het niet pikken dat AMD altijd maar een voorkeurs behandeling krijgt en hun producten niet af zijn. Dan gaan ze naar iemand anders met alle gevolgen van dien.

En je kunt misschien wel je vga kaarten daar laten maken maar je cpu kun je niet meer speciaal bouwen zoals jij dat wil. Je moet extra rekening houden met het productie process omdat je dat niet meer kunt aanpassen omdat dat niet jou bedrijf is. + Het is de vraag hoeveel goedkoper het is om die video chips straks bij The Foudry Corp te laten maken ipv TSMC.

Het kan misschien ook wel goed uitpakken maar de toekomst is gigantisch onzeker. Zeker na 2010 wanneer de eerste nieuwe ontwerpen zullen gaan komen die dus niet speciaal op SOI en dergelijke gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Is die joint-venture niet simpelweg een backdoor van AMD om te kunnen ontsnappen aan de beperkingen die zijn opgelegd door Intel aangaande het aanwenden van de productiekrachten voor andere doeleinden dan die waarvoor ze een licentie hebben genomen?

Want je doet alsof het "zelfstandige" bedrijf dat AMD's fabrieken zal overnemen ineens een even grote vijand is van AMD als een lukraak chipbakker. Mij lijkt dat echter onwaarschijnlijk, omdat AMD nog steeds een groot aantal aandelen zal bezitten in dat bedrijf. Of mijn idee waar is, en in hoever dan wel, dat valt nog af te wachten.

Hoe dan ook blijft het speculeren tot en met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Intel vind het zaakje alvast verdacht.
Could be a violation of the x86 license

Intel spokesman Chuck Mulloy said yesterday that the company has "serious questions" about AMD's Abu Dhabi spin off deal.

The companies are bound by a cross-licensing agreement and AMD pays royalties ti Intel for the pleasure of using its x86 tech. Mulloy says Intel has serious questions about the transaction and that it will protect its intellectual property rights.

Intel has asked AMD to go public with the deal, but AMD declined, so Mulloy could not comment the deal in detail.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die Licentie slaat sowieso al nergens op. Dankzij MS krijgen we ook nooit meer wat anders dan X86. Dus krijgen we alleen nog maar Intel of AMD / VIA CPU's en thats is. VIA is al uit de desktop markt en AMD drijgt er uit te vallen. Dus straks heb je alleen nog maar Intel.

Het is denk ik heel belangrijk dat die licentie verboden gaat worden zodat er concurentie kan blijven. Dit is in ieder geval al oneerlijke concurentie want AMD moet al jaren lang per cpu geld betalen. Waardoor Intel altijd veel meer winst heeft gehad. Hoe lang moet zo'n pattent van kacht blijven vraag ik me af als het de concurentie zo erg belemmert.

Ik denk dat als dat als AMD geen licentie had hoeven kopen het er heel anders voor had gestaan.

Maar goed het zou me ook niets verbazen als die FABS straks helemaal in handen komen van ATIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Denk dat intel geen poot heeft om op te staan, x86 is te algemeen geworden, denk dat de rechter dit als misbruik gaat zien al je dit voor laat komen, Als intel dit intrekt dan zou amd buiten spel gezet worden, denk dat de Amerikaanse rechtbank dit niet toelaat. De markt kan niet meer zonder x86 beetje monopolistische als je het mij vraagt en erg uit de tijd die afspraken mogen minimaal wel wat bij gesteld worden, AMD vraagt toch ook niks voor die 99% die intel gebruikt van x86-64.

En loopt het patent niet gewoon af na 25 jaar en dat is volgens mijn wel bijna zover?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Ach, AMD kan altijd nog x86 emuleren zoals de Godson CPUs ook doen. Geen nood aan de man dus.

[ Voor 67% gewijzigd door Stephan224 op 08-10-2008 15:55 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 14:15:
Denk dat intel geen poot heeft om op te staan, x86 is te algemeen geworden, denk dat de rechter dit als misbruik gaat zien al je dit voor laat komen, Als intel dit intrekt dan zou amd buiten spel gezet worden, denk dat de Amerikaanse rechtbank dit niet toelaat. De markt kan niet meer zonder x86 beetje monopolistische als je het mij vraagt en erg uit de tijd die afspraken mogen minimaal wel wat bij gesteld worden, AMD vraagt toch ook niks voor die 99% die intel gebruikt van x86-64.

En loopt het patent niet gewoon af na 25 jaar en dat is volgens mijn wel bijna zover?
Intel heeft er wel degelijk wat over te zeggen. Als dit niet zo was had AMD allang geprobeerd van die licentie af te komen. Intel Is eigenaar en mag volgens mij daarom zo maar X86-64 gebruiken omdat het X86 gerelateerd is.

Maar goed Intel heeft min of meer al een monopolie omdat ze eigenaar zijn van X86. Dat is ook de rede dat je eigenlijk alleen maar AMD en Intel hebt. Andere bedrijven mogen gewoon niet m et X86 cpu's komen. Via wel omdat ze die licentie via cirix overgenomen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

x86-64 is uitbreiding en die heeft AMD vrij gegeven voor gebruik, mag iedereen gebruiken, ook intel heeft hier gebruik van gemaakt. Vraag me af of amd dan ineens kan zeggen dat ze er geld voor wilt hebben als het helemaal is ingeburgerd? Kan ze intel mooi terug pakken met haar eigen geintjes. :P

En denk dat AMD het nu gaat wagen om er vanaf te komen, eens moet de eerste stap gezet worden. ;) Weet niet hoelang het patent nog geldig is, maar eerste x86 cpu zijn al ouder dan 25 jaar en volgens wiki zijn patenten niet meer geldig na 25 jaar. Vraag is dus wanneer is het patent afgesloten.

Want dan heeft intel echt helemaal geen poot meer op te staan.

En ik denk dat als je dit voor laat komen dat de rechter het niet toe laat dat intel amd langer blijft opleeg dat ze niet meer dan 15% buiten de deur mogen produceren, misschien dat ze wel moeten blijven betalen tot patent afgelopen is. Maar reken wel op een versoepeling omdat cpu makers gewoon niet anders meer kunnen in de westerse wereld waar x86 teveel is ingeburgerd om nog eerlijk concurentie aan te gaan met x86.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Denk je nou echt dat AMD dat niet allang had gedaan als ze wisten dat ze een kans hadden onder die kosten uit te komen ? De Rechter gaat intel gewoon gelijk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 18:27
@mad_max234:
De eerste x86 patenten mogen dan wel ouder zijn, de latere niet. De 32bits versie stamt uit 1985.
En heb je bij Wikipedia gecontroleerd op de geldigheid van Nederlandse patenten of VS patenten?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Lezen jullie je eigen topic wel?

Wouter Tinus in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

Er zit helemaal geen patent op x86. Sterker nog: Amerikaanse rechters hebben in de jaren 80 al besloten dat op een instructieset niet eens patent kan rusten. Waar de licentie om draait zijn honderden patenten op implementatiedetails van moderne x86-processors die Intel heeft, waar zonder het praktisch onmogelijk is om een concurrerend ontwerp te maken.

De deal gaat dus niet over een serie instructies die dertig jaar geleden een keer is afgesproken, maar over de state-of-the-art technieken waar AMD toegang tot krijgt. Alle trucs die Intel in Nehalem en Larrabee stopt mag AMD gebruiken dankzij deze overeenkomst. (Alleen de patenten m.b.t. Itanium zijn afgeschermd door ze in een ander bedrijf te parkeren).

Natuurlijk werkt het twee kanten op, maar qua intellectueel eigendom haalt AMD een stuk meer uit deze deal dan Intel. In ruil daarvoor leveren ze een stuk winst en vrijheid in, maar het alternatief is een eindeloze serie van slepende rechtszaken over ieder klein patentje en/of chipontwerpen die krom in elkaar steken om Intels patenten te ontwijken, waar ze uiteindelijk aan ten onder gaan.

En monopoliemisbruik wordt snel geroepen, maar er is geen wet die zegt dat patenten van een monopolist ineens niet meer geldig zijn, noch dat een monopolist aan liefdadigheid moet doen t.o.v. zijn concurrenten om ervoor te zorgen dat ze kunnen overleven (door bijvoorbeeld gratis techniek weg te geven).

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter Tinus op 08-10-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan niet verwachten dat we elke post uit onze hoofd kunnen en/of gelezen te hebben.

Maar toch bedank voor de info. ;)

Edit/

Dan zal AMD denk ik de band breken met intel, vraag me af wat AMD dan pressie heeft gebruik de laatste tijd dat van intel afkomstig is, heb je daar een idee van?
NitroX infinity schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 20:06:
@mad_max234:
En heb je bij Wikipedia gecontroleerd op de geldigheid van Nederlandse patenten of VS patenten?
Patent is een patent en is net zo geldig in Europa als US.

[ Voor 65% gewijzigd door mad_max234 op 08-10-2008 22:21 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

mad_max234 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:07:
Dan zal AMD denk ik de band breken met intel, vraag me af wat AMD dan pressie heeft gebruik de laatste tijd dat van intel afkomstig is, heb je daar een idee van?
Ik begrijp de vraag niet :o.

De brand breken lijkt me in ieder geval geen realistische optie. Dat betekent dat AMD voortaan bij ieder nieuw patent van Intel de techniek links moet laten liggen, er omheen moet werken, over rechten moet onderhandelen of er een rechtszaak over moet uitvechten. Andersom zal AMD dan ook regelmatig bij Intel moeten aankloppen om vergoeding voor de patenten die zij op hun beurt schenden.

Als dat iedere maand opnieuw gebeurt dan wordt het toch al snel aantrekkelijk om toch maar een alles overkoepelende deal te tekenen, zoals ze al tientallen jaren gewend zijn. Wat natuurlijk wel goed mogelijk is is dat een nieuwe overeenkomst gunstiger is voor AMD, bijvoorbeeld door meer flexibele voorwaarden m.b.t. de uitbesteding van productie.

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter Tinus op 08-10-2008 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hoe doen bv ATi en nVidia dit dan ?

Want dit legt vooral veel beperkingen op AMD. Ja ze mogen de technieken gebruiken maar stel ze hadden zelf ook zo iets dergelijks bedacht moeten ze er wel dik voor dokken. Kortom Intel is onsterfelijk geworden. Ookal verkopen ze geen cpu meer ze maken nog steeds winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Astennu schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:52:
Hoe doen bv ATi en nVidia dit dan ?
ATi en Nvidia zullen ongetwijfeld ook onderlinge afspraken hebben. Verschil is wel dat er tussen die twee niet echt een dominante speler aan te wijzen is, die veel meer geïnnoveerd heeft dan de ander, veel meer personeel heeft, veel meer geld heeft, etc. Tussen zulke min of meer gelijkwaardige partners kan een licentie-overeenkomst iets zijn waar weinig tot geen voorwaarden aan verbonden zitten, buiten gewoon "jij klaagt mij niet aan, dan klaag ik jou niet aan". Vaak wordt er wel wat geld over tafel geschoven, afhankelijk van wie de beste onderhandelaars heeft of net iets meer relevante patenten, maar het is meestal niet zo dat de een de ander in de houdgreep heeft.

De geschiedenis in de x86-markt is heel anders. AMD heeft twintig jaar lang niets anders gedaan dan Intel-chips kopiëren. Als je daarna zegt van "Hey, we willen jullie nu gaan beconcurreren met ons eigen ontwerp, mogen wij jullie patenten gebruiken?" dan kun je natuurlijk wel verwachten dat er een paar voorwaarden aan gehangen worden ;). Om de 5 of 10 jaar wordt opnieuw onderhandeld en afhankelijk van de machtsverhoudingen op dat moment worden de voorwaarden gunstiger of juist minder gunstig.
Want dit legt vooral veel beperkingen op AMD. Ja ze mogen de technieken gebruiken maar stel ze hadden zelf ook zo iets dergelijks bedacht moeten ze er wel dik voor dokken.
Dat is de realiteit van een wereld vol patenten. De beste manier om te voorkomen dat je daar als bedrijf slachtoffer van wordt is door zelf ook patenten aan te vragen. Je bent lang niet de enige die dat systeem niet goed vindt, maar het een beetje offtopic om daarover verder te gaan :). AMD doet er goed aan om zoveel mogelijk te patenteren, zodat ze bij de volgende onderhandeling betere voorwaarden kunnen afdwingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter Tinus op 08-10-2008 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

http://siliconinvestor.advfn.com/readmsg.aspx?msgid=25041565

Dit lijkt te bevestigen dat Shanghai uit is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nice maar je ziet nu al mensen wat terughoudender worden voor onduidelijkheid die er nog is rondom de spin off. Ik heb er ook nog steeds geen lekker gevoel bij. Voor het komende half jaar zal het nog wel weinig impact hebben maar daar na zal het denk ik wel steeds meer merkbaar worden. Ik hoop echt dat ze mee kunnen blijven gaan in het high end segment. Want de concurrentie is hard nodig.

Ben ook benieuwd wanneer de eerste desktop versies in de winkels liggen en hoe de beschikbaarheid zal zijn. Ik ga er in ieder geval een proberen :) Liefst een BE.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 09-10-2008 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wouter Tinus schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:32:
[...]

Ik begrijp de vraag niet :o.

De brand breken lijkt me in ieder geval geen realistische optie. Dat betekent dat AMD voortaan bij ieder nieuw patent van Intel de techniek links moet laten liggen, er omheen moet werken, over rechten moet onderhandelen of er een rechtszaak over moet uitvechten. Andersom zal AMD dan ook regelmatig bij Intel moeten aankloppen om vergoeding voor de patenten die zij op hun beurt schenden.

Als dat iedere maand opnieuw gebeurt dan wordt het toch al snel aantrekkelijk om toch maar een alles overkoepelende deal te tekenen, zoals ze al tientallen jaren gewend zijn. Wat natuurlijk wel goed mogelijk is is dat een nieuwe overeenkomst gunstiger is voor AMD, bijvoorbeeld door meer flexibele voorwaarden m.b.t. de uitbesteding van productie.
Ik bedoel wat heeft AMD er echt aangehad de laatste tijd, wat hebben ze echt gebruikt van intels? Maar geldt natuurlijk ook andersom, intel kan zomaar een hele cpu lijn weg moeten doen als ze iets hebben gebruik waar amd toevallig een patent over heeft.

AMD heeft ook voormalige ATI eigendommen liggen, heeft intel daar ook inkijk in?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Een van de voorbeelden van wat AMD gebruik in zijn cpu's dat intel bedacht heeft is SSE1 tm 3. AMD had zelf 3DNOW maar dat sloeg niet echt lekker aan. Ik denk mede doordat er gewoon simpelweg maar PC's met P3's waren die SSE hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:58
Al wordt er van charlie van the inquirer vaak beweerd dat hij uit zijn nek l****, hij heeft toch een redelijk juiste analyse gemaakt een half jaar geleden. Leuk detail is het gedeelte AMD/IBM. Wat als IBM en AMD samengaan?

"As some Intel insiders have told us, this would be the move that scares Intel's leadership beyond belief. There is a saying inside Intel: "IBM is a vampire that never dies". You can give it Tom Cruise's face, but the fact of the matter is that IBM has been around the block before the block even existed.

A combination of IBM and AMD would leave x86 licenses safe and intact, and that is a matter of utmost importance. From another side, the manufacturing alliance should not be overlooked" (TG daily).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

mad_max234 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 01:21:
Ik bedoel wat heeft AMD er echt aangehad de laatste tijd, wat hebben ze echt gebruikt van intels? Maar geldt natuurlijk ook andersom, intel kan zomaar een hele cpu lijn weg moeten doen als ze iets hebben gebruik waar amd toevallig een patent over heeft.
Dat zijn meestal niet dingen waar jij en ik direct zicht op hebben zoals "Feature X", maar de kleine details. Een slimmigheidje om branch prediction 0,5% beter te maken, een circuit om de MPSADBW-instructie in sommige gevallen drie cycles eerder af te kunnen ronden, dat soort spul, en dan keer honderd.

Het komt zelden voor dat een rechter besluit dat een bedrijf een hele productlijn moet stopzetten vanwege een patentscheding. Wel wordt regelmatig met terugwerkende kracht compensatie toegewezen. Het klopt dat AMD hier en daar ook Intel zal kunnen pakken, maar als Intel twintig patentschendingen vindt en AMD maar vijf dan is het vrij duidelijk wie die zaak gaat winnen. Zolang Intel veel meer patenten heeft dan AMD blijft AMD dus het meeste risico lopen.
AMD heeft ook voormalige ATI eigendommen liggen, heeft intel daar ook inkijk in?
Alle patenten zijn openbaar, je kunt ze zelf ook gaan opzoeken als je wil. Wat belangrijk is, is of ze gebruikt mogen worden of niet. Volgens mij dekt de Intel-AMD deal alleen technieken die nodig zijn voor x86-processors, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 21:24
Ik vind het eigenlijk jammer dat IBM en AMD niet samengaan:
- ze doen beide onderzoek naar kleinere procede (gedeeltelijk zelf samen)
- AMD is vooral desktop, beetje server, IBM is enkel server
- AMD heeft het geld en de naam niet, IBM onderbenut z'n imago verschrikkelijk...
Volgens mij is IBM veel veel veel bekender dan intel, het is gewoon de bekendste naam uit de IT sector, en toch doen ze er niets/nauwelijks wat mee op vlak van de consumenten
Met de steun van IBM zou AMD niet alleen meer geld en onderzoek krijgen, ze krijgen direct DE naam in IT-land, volgens mij is dat nu net waar intel zo bang voor is
een pentium kent iedereen, maar die naam hebben ze raar genoeg naar de budgetlijn verwezen
als een verkoper morgen zou de keuze geven aan een gemiddelde klant tussen een IBM of een intel... ik weet wel wie ze kiezen
uiteraard zijn er ook voordelen voor IBM: verdere uitbreiding van de naam, mogelijkheden om het marktaandeel voor servers te vergroten, eens IBM meer invloed heeft op de consumentenmarkt kunnen ze misschien linux meer gaan pushen, wat in hun voordeel is aangezien Windows server niet werkt op hun Power6 servers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dan moet IBM plots x86 gaan doen, volgens mij is dat zo eenvoudig niet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens mijn is het niks anders dan een nieuwe model belichten op de machines en gaan met die banaan, x86 of niet dat maakt niks uit voor die machines.

IBM kan volgens mij gelijk beginnen met het afstellen van de machines voor x86 als ze dat zou willen, als AMD een x86 ontwerp zou geven dan kan IBM dat zo maken lijkt me, natuurlijk wel eerst productie proces tune.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Volgens mij is IBM helemaal niet zo goed in productie van chips. Zowel Cell als Xenon als Power6 hebben gekampt met (ernstige) yieldproblemen en de hun chipafdeling is ook al jaren verliesgevend.

Ik zie het eerder gebeuren dat IBM binnen enkele jaren East Fishkill sluit en bij Foundry Corp. aanklopt voor productiecapaciteit, omdat dat een van de weinige andere plaatsen is waar je SOI kunt krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wouter Tinus op 09-10-2008 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

AMD says the split into two companies doesn't interfere with the agreement

Ja dat is ook nog mogelijk, AMD heeft nog een rechtzaak achter de hand, waar intel volgens mij niet geheel zonder kleerscheuren vanaf gaat komen.

According to eWeek, Hans Mosesmann, a financial analyst with Raymond James, believes that Intel could use the split of AMD and transfer of its IP to The Foundry to pressure AMD to drop long-standing lawsuits it has against Intel.

Mosesmann wrote, "AMD, in our view, is likely violating the Intel x86 cross-license, but we suspect Intel may look the other way as it benefits Intel to have an AMD that will over time have increasing variable costs (good for ASPs). Intel may choose to entice AMD to drop the anti-trust suits against Intel in return for this altruistic gesture.”

[ Voor 70% gewijzigd door mad_max234 op 09-10-2008 17:36 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

for this altruistic gesture
Denk dat ze dat wel meer zwart op wit willen dan als een gebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wouter Tinus schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 15:59:
Volgens mij is IBM helemaal niet zo goed in productie van chips. Zowel Cell als Xenon als Power6 hebben gekampt met (ernstige) yieldproblemen en de hun chipafdeling is ook al jaren verliesgevend.

Ik zie het eerder gebeuren dat IBM binnen enkele jaren East Fishkill sluit en bij Foundry Corp. aanklopt voor productiecapaciteit, omdat dat een van de weinige andere plaatsen is waar je SOI kunt krijgen.
Maar ik dacht dat ze nu juist naar bulk wavers zouden gaan om er voor te zorgen dat andere chips ook in die foundy's gemaakt kunnen worden. En dus geen SOI meer. Wat wel jammer is want het werkt opzig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Fudzilla heeft het erover dat ze na 45nm van SOI afstappen en alleen nog maar bulk (dan wel met of zonder met High-K(wordt niet duidelijk in dat artikel)) gaan leveren, omdat SOI geen zin meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
achtbaanfreak schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:01:
Fudzilla heeft het erover dat ze na 45nm van SOI afstappen en alleen nog maar bulk (dan wel met of zonder met High-K(wordt niet duidelijk in dat artikel)) gaan leveren, omdat SOI geen zin meer heeft.
Het heeft wel zin maar past niet bij de nieuwe stratagie. Want de meeste gebruiken geen SOI dus als jij alleen maar SOI wavers maakt kun je ook geen klanten aantrekken. Denk bv aan ATi chips die ook geen SOI gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Een gast op coolaler heeft een oude C1 stepping van Deneb/Shanghai aan de tand gevoeld. 4GHz met luchtkoeler. Launch stepping is C2.

Afbeeldingslocatie: http://www.coolaler.com.tw/toppc/AMD45NM/AM2INFO.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.coolaler.com.tw/toppc/AMD45NM/4G.JPG

Misschien dat er toch een kern van waarheid zit in: Deneb does 4.3GHz on air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:51
Een Vcore van 1.6 is toch niet helemaal lekker voor 24/7 O-) Ik wil liever weten hoever ze komen zonder het voltage op te schroeven.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

StefanvanGelder schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:26:
Een Vcore van 1.6 is toch niet helemaal lekker voor 24/7 O-) Ik wil liever weten hoever ze komen zonder het voltage op te schroeven.
Er van uitgaande dat CPU-Z dit correct rapporteert natuurlijk.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
1.6V lijkt veel, maar vergeet niet dat de cpu op 4Ghz werkt ;) De cpu draait standaard op 200 x 16 = 3,2GHz. Een overklok van 800MHz, op lucht. Dat ding kan vast nog harder met andere koeling.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Die luchtkoeler is een heus monster.

Als je nu zegt dat je dergelijke resultaten behaalt op mààr luchtkoeling, dan is zo'n uitspraak minder spectaculair dan pakweg 5 jaar geleden, vind ik.

Soit, niet dat de vergelijking tegenover vroeger gerechtvaardigd is, want alle voordelen van luchtkoeling blijven gelden: geen kans op lek, geen gedoe met slangetjes, geen waterzuivering, etc. Gewoon zien dat de fan blijft draaien en je mobo niet in twee breekt door het gewicht van de koeler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

@Eas: Ik vermoed van niet. Gezien deze screenshot...

Afbeeldingslocatie: http://ken2005.googlepages.com/tilapia0.jpg

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Die luchtkoeler is een heus monster.
Dat is de Scythe Orochi :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228332

Wat mij opvalt bij de verschillende deneb ES previews is dat het geheugen bijna altijd 800 MHz draait. Ik dacht dat de memorycontroller in de deneb 1066 MHz aankon. Draait de deneb misschien beter op 800 MHz ofzo. Ook vind ik het interessant dat de HTT op 250 MHz draait op die PC van die gast van coolah. Dan is die SB750 echt zón overclockwonder als ze zeiden op Anandtech. De deneb die dit kwartaal nog hopelijk gaat arriveren draait als het goed heb standaard 2.8 of 3.0. Als je die met een HTT van 250 MHz kan draaien, hebben we het over resp. 3.5 GHz en 3.75 GHz, zonder MP aan te passen _/-\o_ . Nu maar hopen dat daar geen 1.6 Volt voor nodig 8)7 Dan ga ik dus echt niet wachten op de veel duurdere FX-en die Q1 2009 gaan komen. Dit kwartaal wil ik toch echt mijn 3700+ inruilen voor de quadcore van AMD waar we toch met zijn allen op wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Draait de deneb misschien beter op 800 MHz ofzo.
Ik denk het niet, waarschijnlijk heeft niemand eraan gedacht eens DDR2-1066 te gebruiken :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phenom kon al 1066 MHz mem aan. Maar de meeste reepjes die in omloop zijn zijn nog steeds PC6400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 21:04
Ik ben momenteel aan het shoppen voor een nieuwe PC, maar ik zit een beetje vast met het moederbord en het geheugen.

M'n oog heb ik sowieso laten vallen op de "AMD Phenom X4,9950 (125w), Boxed".

Snelste AMD die momenteel te krijgen is.
Alleen... wat nu? Ik kijk voor een moederbord en zie er eentje die me wel wat lijkt. Asus M3A78-T

Bordje ziet er goed uit kwa specs. Reviews moet ik echter nog lezen.
Nu zie ik dat dit moederbordje een max FSB aankan van 5.2Ghz. Uiteraard wil ik dit optimaal benutten met het geheugen wat ik ga kopen. Wil sowieso 8GB geheugen in totaal erin prikken. Ik dacht zelf aan 2x de Corsair TWIN2X4096-8500C5DF,4096MB, 1066MHz, DDR2
2048MB per reepje, en 4 stuks in totaal. Geklokt op 1066mhz... alleen, hoe verhoudt dit zich tot de FSB van het moederbord? En welke zaken moet ik nog meer rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 18:57
FSB? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Laatst online: 20-04 12:10
Ik denk niet dat dit hier in het algemene AMD topic thuis hoort en kan ej beter een eigen topic starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Refragmental schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 15:57:
Ik ben momenteel aan het shoppen voor een nieuwe PC, maar ik zit een beetje vast met het moederbord en het geheugen.

M'n oog heb ik sowieso laten vallen op de "AMD Phenom X4,9950 (125w), Boxed".

Snelste AMD die momenteel te krijgen is.
Alleen... wat nu? Ik kijk voor een moederbord en zie er eentje die me wel wat lijkt. Asus M3A78-T

Bordje ziet er goed uit kwa specs. Reviews moet ik echter nog lezen.
Nu zie ik dat dit moederbordje een max FSB aankan van 5.2Ghz. houden?
Dat is de maximale HT3.0 link snelheid en heeft niks te maken met je geheugen (9950 heeft ook maar een HT-link van 4200Mhz), HT loopt niet naar het gehuegen toe maar naar de chipset, het is een chip to chip (point-to-point link) verbindingen. Geheugen heeft zijn eigen verbinding met de cpu en staat daar los van.

En even wachten en de Phenom 45nm komt eraan en in het eerste kwartaal komt de Phenom AM3 met nieuwe chipsets. Deze Phenom is ook nog eens klok voor klok iets sneller, 10-15% of zo.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 12-10-2008 18:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Ik vond nog een leuk stukje over DDR2-800 CL4 tegenover DDR2-1066 CL5. De AMD Phenom lijkt een aardige performance winst te boeken in bandbreedte. Maar ja, Het is een test waarbij ze de CL4 tegen CL5 hebben gezet, ik had liever CL5 tegen CL5 gezien.

AMD Phenom X4 Intel X48 and Intel Core 2 Extreme QX9770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Stephan224 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 22:48:
Ik vond nog een leuk stukje over DDR2-800 CL4 tegenover DDR2-1066 CL5. De AMD Phenom lijkt een aardige performance winst te boeken in bandbreedte. Maar ja, Het is een test waarbij ze de CL4 tegen CL5 hebben gezet, ik had liever CL5 tegen CL5 gezien.

AMD Phenom X4 Intel X48 and Intel Core 2 Extreme QX9770
Er zijn wel meer timings dan enkel de cas latency, maar ik begrijp je punt wel. Ook niet vergeten dat de cas latency van 1066MHz en 5 cycles uitgedrukt in tijd kleiner is dan de cas latency van 800MHz en 4 cycles uitgedrukt in tijd.

Anyway is het leuk om te lezen dat de Phenom zoveel winst behaalt met sneller geheugen. Blijkbaar heeft het dus toch wel zin om sneller geheugen te gebruiken, terwijl ik tot nu toe het vage idee had dat het voor AMD amper tot niets zou uitmaken. Hoe kwam ik er in hemelsnaam bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hoe kwam ik er in hemelsnaam bij?
De K8 had weinig baat bij sneller geheugen, waarschijnlijk dacht je hetzelfde voor de Phenom :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 21:04
mad_max234 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 18:37:
[...]
En even wachten en de Phenom 45nm komt eraan en in het eerste kwartaal komt de Phenom AM3 met nieuwe chipsets. Deze Phenom is ook nog eens klok voor klok iets sneller, 10-15% of zo.
Wanneer komen de eerste 45nm Phenoms dan in de winkel?
Het het eerste kwartaal 2009 duurt me te lang voor die AM3 Phenoms :P
Ik heb eindelijk in december weer eens vakantie! Dan wil ik kunnen genieten van mijn nieuwe pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Begin januari komen ze uit voor socket AM2+, AM3 later in het eerste kwartaal.

http://www.tomshardware.c...neb-heka-propus,6364.html Wel even naar beneden scrollen :P

[ Voor 45% gewijzigd door Stefanovic45 op 13-10-2008 15:19 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als het goed is komt hij eerder, volgens de laatste berichten. AMD heeft er haast achter gezet. ;)

nieuws: AMD zet 45nm Shanghai nog dit jaar in de schappen

Edit/

Foutje zit na de shanghai te kijken, Agena komt inderdaad pas in januari. :)

Pas de Shanghai gewoon is de AM2+ bordjes, of zal dat niet gaan werken, neem even aan dat de biossen voor de agena en shanghai het zelfde zijn en dat dat geen probleem gaat opleven. Iemand die daar iets van heeft vernomen? En hoe zit het met de moederbord fabrikanten, hebben die al aangegeven of ze een bios update zullen uitbrengen, denk namelijk dat dat wel nodig is voor de nieuwe stepping.

[ Voor 50% gewijzigd door mad_max234 op 13-10-2008 16:20 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

mad_max234 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:14:
En hoe zit het met de moederbord fabrikanten, hebben die al aangegeven of ze een bios update zullen uitbrengen, denk namelijk dat dat wel nodig is voor de nieuwe stepping.
Ik mag hopen dat i.i.g. voor borden die op dat moment nog verkocht worden i.i.g. een BIOS update komt. Lijkt me ook niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
mad_max234 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:14:
Als het goed is komt hij eerder, volgens de laatste berichten. AMD heeft er haast achter gezet. ;)

nieuws: AMD zet 45nm Shanghai nog dit jaar in de schappen

Edit/

Foutje zit na de shanghai te kijken, Agena komt inderdaad pas in januari. :)

Pas de Shanghai gewoon is de AM2+ bordjes, of zal dat niet gaan werken, neem even aan dat de biossen voor de agena en shanghai het zelfde zijn en dat dat geen probleem gaat opleven. Iemand die daar iets van heeft vernomen? En hoe zit het met de moederbord fabrikanten, hebben die al aangegeven of ze een bios update zullen uitbrengen, denk namelijk dat dat wel nodig is voor de nieuwe stepping.
Deneb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja Deneb. :)

En over die moederborden, moet wel op de bestaande AM2+ moederborden er is immers niks anders tot AM3. Vraag is alleen of er een nieuwe bios nodig is en wanneer we ze kunnen verwachten en van welke fabrikanten. En logische is niks in bios land, fabrikant kan zomaar beslissen om er geen tijd in te steken of maar voor paar modellen, 45nm AM2+ Phenom is maar voor hele korte duur.

Vermoed asus, gigabyte en msi, er sowieso een paar uit gaan brengen, maar de rest is maar afwachten of ze mee willen werken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hacku schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:35:
[...]

De K8 had weinig baat bij sneller geheugen, waarschijnlijk dacht je hetzelfde voor de Phenom :)
Het zal inderdaad iets in die aard zijn.

Maar nu even een bedenking: als de K10 al zoveel baat heeft bij een hogere categorie clocks van gewoon DDR2 geheugen, wat moet dat niet geven met snel DDR3 geheugen? En dan spreek ik over 1333MHz en meer. Ik kan niet wachten tot de AM3 cpu's uit zijn ... en DDR3 geheugen nog zoveel kost als DDR2. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Als 9 feb 2009 launchdate is van AM3 Denebs, en de AM3 dus met een Bios update op AM2+ sockets past, waarom dan niet een mand wachten tot de AM3 Denebs uitkomen.

Ik bedoel, degene die nu dus een AM2+ Bordje hebben (het zij met nog een SB600 zoals ik, of een SB750) kunnen dan wel een Deneb draaien en DDR2 en dan later misschien overstappen op een AM3 mobo met DDR3 wanneer die DDR3 prijzen eindelijk wat zijn gezakt. Dat is wel een mooie manier om over te stappen op 45nm aangezien die AM2+ Denebs er maar voor een korte tijd zullen zijn.
Of zie ik dit misschien vereerd? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Mij lijkt het upgraden van de cpu op een bestaand platform normaler dan een platform updaten en de cpu behouden. Waarschijnlijk ook omdat deze mogelijkheid amper voorkomt. Maar toch lijkt het mij vrij onnozel om een nieuw mobo en ram te kopen voor je Deneb, aangezien dat niet zo'n gigantische boost zal leveren dat het de uitgave van minstens 100 euro waard zou zijn. Of een am3 platform moest nog andere voordelen kunnen bieden, natuurlijk. Maar nee, ik zie er niet bijster veel graten in. Dat de mogelijkheid er is, is echter zeer fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik denk dat het wel ligt aan de prijs van DDR3 geheugen, als dat tegen die tijd redelijk is gezakt dan wacht ik misschien nog wel een maand (als ik dat volhou :9~). DDR2 geheugen kost tegenwoordig niks meer, dat is wel een voordeel hebben boven AM3. Misschien dat in januari-februari de prijzen wel gunstiger liggen, ik ga daar wel van uit. Het duurt nog 3 maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Even een n00b vraag tussendoor. Maarre (ik schaam me diep) hoe moeilijk is het om een mobo, cpu en mem goed in te stellen tegenwoordig? Het is toch een kwestie van de onderdelen monteren. Via de BIOS gelijk de standaard instellingen in te stellen (of auto detect controleren) van de cpu en het geheugen (snelheid en timings) en klaar ben je toch?

Ik wil een Gigabyte 790GX, AMD Athlon X2 4850E met 4GB DDR2-800 Kingstone HyperX geheugen in elkaar zetten. Maar het is blijkbaar een beetje vreemde config omdat niemand een soortgelijke opzet heeft. Daarom heb ik twijfels over compatibiliteit. (ik heb deze onderdelen besteld omdat ik met de merken goede onafhankelijke ervaringen heb)

Mocht je het je afvragen... :D , het is een upgrade opzet. Doelstelling is energiezuinig developen, HD films en soms een game zoals C&C en COD. Later een snelle zuinige X4 45nm en snelle videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Normaal gesproken hoef je nog niet eens iets in de BIOS aan te passen, alleen dan de kans dat het geheugen niet op de juiste timings loopt. Het zal echt wel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228332

@ Stephan224, bedankt voor het artikel. Wat ik eruit opmaak is dat het ddr2 1066 MHz een bandbreedte oplevert op 960 Mhz in dual channel mode van 15.36 GB/s . Als ik een best wel oud artikel (dec 2007) van legit reviews bekijk http://www.legitreviews.com/article/597/1/ is de maximale bandbreedte van de 9900 phenom 31.5 GB/s. Dan ben ik toch wel heel erg benieuwd naar de resultaten op zeer snel DDR3 geheugen 1600MHz of hoger >:) . Ik denk dat mijn upgrade toch maar even moet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Agena is momenteel de 65nm Phenom X4, Toliman is de Phenom X3.

Dat zal wel meevallen, toen Athlon X2 uitkwam waren de biossen over het algemeen snel up to date voor multicore.
Op dit moment is zijn er aardig wat AM2+ moederborden in de omloop en die zullen vrij snel ook Deneb gaan supporten door middel van inderdaad een biosupdate of zelfs al Deneb zullen draaien zonder.
Je ziet ook nog genoeg Intel DDR2 borden dus dat zal wel niet meteen zo snel gaan. Wel leveren beide cpu bakkers allebei processors die op DDR3 kunnen draaien wat er dus voor zorgt dat DDR3 inderdaad meer mainstream zal gaan worden. Waar wij dan ook weer blij mee zullen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Alleen toen de Phenom uitkwam was het een drama met de biossen en ondersteuning, dat heeft langer geduurd dan dat de 45nm AM2+ cpu op de markt gaat zijn, en sommig fabrikanten hebben helemaal niks uitgebracht qua ondersteunende bios voor de Phenom op de toen reeds bestaande AM2 borden. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Klopt probleem lag vooral bij de fabricanten van de moederborden. Die verkochten liever een nieuw moederbord. BV DFi heeft voor hun niet lanparty planken geen Phenom Bios uitgebracht.

Kan ook zijn dat er iets anders hardware matig niet mogelijk was voor sommige borden maar ik vermoed dat het bij een deel ook zo iets was van dan kopen ze maar lekker een nieuw moederbord net als bij Intel elk jaar 3x iets nieuws want dan verdienen wij meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
MSI had ook geen BIOS update voor de K9A Platinum. De rede die ik daar voor kreeg was dat er niet genoeg ruimte was op de EEprom omdat een Phenom Bios groter was dan een X2 Bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XenoMorpH schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:48:
MSI had ook geen BIOS update voor de K9A Platinum. De rede die ik daar voor kreeg was dat er niet genoeg ruimte was op de EEprom omdat een Phenom Bios groter was dan een X2 Bios.
Dat zou bij DFi ook nog wel eens de oorzaak geweest kunnen zijn. Die lan party borden hebben meestal het beste van het beste. Maar die Infinity niet. En die kreeg ook geen nieuwe bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:15

Thandor

SilverStreak

^^ :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.