[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 32.658 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 22:10
Hacku schreef op maandag 29 september 2008 @ 22:26:
Shanghai op acht oktober, ik ben benieuwd naar de prestaties. Er zullen vast wel mensen zijn die hem als desktop cpu zullen testen (en overklokken).
Heb je daar een bron van? Ik ben hopeloos op zoek naar een bevestiging van deze claim, maar vind hier nergens iets van terug. 8 oktober is al over een weekje! Waarom is hier dan nog niets over verteld? Nog geen info van grote serverbouwers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Goed kijken:

Afbeeldingslocatie: http://image4.it168.com/2008/9/26/0ce53bce-0019-42e0-a8a2-e5d8ea5b4a94.jpg

;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

AMD says new 'Shanghai' chip is ready to go:

AMD said Monday it is set to roll out its next-generation "Shanghai" chip--minus the mistakes of the last generation......

....To ensure this, AMD designated a lead engineer to take over the entire Shanghai project to establish goals for the "health of the silicon, the schedule for the silicon, and the confidence level of the silicon," Patla said. AMD had to make sure that "the product that we put in the hands of our partners is going to be of substantial stability so they can do lots of early validation," he said.

As a result, the schedule for Shanghai has been pulled in. "Originally the plan was that Shanghai would launch in Q1 of '09 and we were able to pull that into Q4," according to Patla, adding that the product will not only be announced in the fourth quarter but vendors will be shipping servers in the fourth quarter.

"We're in full production right now in the factory," he said. "People will start getting first silicon from the final production very shortly."......

Patla asserted that Shanghai is a "very power efficient product" and will perform much better than Barcelona because the smaller 45-nanometer process yields "a lot more (clock) frequency."

At the same frequency (speed), Shanghai will outperform Barcelona by about 20 percent, Patla said.

AMD is also boosting......."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Even goed kijken:
Er staat "oct 08". Wordt daar niet mee vermeld oktober 2008? ipv 8 oktober. Bij alle andere data staat het jaartal erbij, behalve bij deze zeker?
Launchdatum kan dus evengoed 31 oktober zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:35

Crp

penetreerbeer schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:45:
[...]

Even goed kijken:
Er staat "oct 08". Wordt daar niet mee vermeld oktober 2008? ipv 8 oktober. Bij alle andere data staat het jaartal erbij, behalve bij deze zeker?
Launchdatum kan dus evengoed 31 oktober zijn!
ik denk dat ze wel 8 oktober bedoelen omdat de jaartallen er al boven staan. Het is een beetje onduidelijk omdat ze daarna wel weer Q4 09 zeggen. :/

[ Voor 7% gewijzigd door Crp op 30-09-2008 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:34
nee want de schedule is pulled in van Q1 '09 naar Q4. Vervroegd. Dus naar Q4 '08 want vervroegen van Q1 '09 naar Q4 '09 kan niet he.
En daarom staat in het diagram het vakje van de Shanghai in Q4 en in Q1. En door erbij te zetten "Oct 08" geven ze aan dat hij lekker vroeg in de planning uitkomt. Is erg goed voor de managers daar om het zo te weergeven (merk op dat het helemaal rechts is geschreven).

En over die 790GX, voor een htpc zou het natuurlijk ideaal zijn en als er echt performance verschil zou zijn met de 780G zou ik dat erg belangrijk vinden (aangezien het geen monsters zijn maakt een klein verschil al best veel uit). Ik heb begrepen dat de IGP van de 790GX over efficientere shaders zou beschikken maar dit zie je niet terug in de praktijk. Ze presteren vrijwel gelijk. Ben benieuwd of er op korte termijn weer een nieuwe opvolger komt. In elk geval is die Shanghai wel leuk voor een htpc, 45 nm, zuiniger, krachtiger. Erg interessant!

[ Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 30-09-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:38
Jazco2nd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 23:31:
nee want de schedule is pulled in van Q1 '09 naar Q4. Vervroegd. Dus naar Q4 '08 want vervroegen van Q1 '09 naar Q4 '09 kan niet he.
En daarom staat in het diagram het vakje van de Shanghai in Q4 en in Q1. En door erbij te zetten "Oct 08" geven ze aan dat hij lekker vroeg in de planning uitkomt. Is erg goed voor de managers daar om het zo te weergeven.

En over die 790GX, voor een htpc zou het natuurlijk ideaal zijn en als er echt performance verschil zou zijn met de 780G zou ik dat erg belangrijk vinden (aangezien het geen monsters zijn maakt een klein verschil al best veel uit). Ik heb begrepen dat de IGP van de 790GX over efficientere shaders zou beschikken maar dit zie je niet terug in de praktijk. Ze presteren vrijwel gelijk. Ben benieuwd of er op korte termijn weer een nieuwe opvolger komt. In elk geval is die Shanghai wel leuk voor een htpc, 45 nm, zuiniger, krachtiger. Erg interessant!
780/G790GX VGA core is hetzelfde, enkel loopt 790GX op hogere kloksnelheid. Voor HTPC is 780G dus ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ja en Tomshardware toont aan dat je de 780G flink kan overklokken van 500MHz naar 950MHz zonder problemen. En in de tests op de volgende pagina's zie je een duidelijk prestatieverschil :) Dit wordt hem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

De 790GX heeft ook wel zeker 64MB onboard grafisch geheugen, terwijl dit voor de 780G niet steeds het geval is. Of zoiets meen ik toch te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
De 790GX mag alleen uitgebracht worden met sideport geheugen, dit ligt tussen de 64 en 128MB. Op zich zorgt dit ervoor dat de 790GX zo`n 10% sneller is dan de 780G. Daarnaast is de clock hoger zoals al opgemerkt wordt. 780G @500MHz en 790GX @700MHz.

Er zouden ook modellen bestaan van de 780G met sideport geheugen.

Op gebied van OC-en doet de 780G het goed tot 1 GHz. De 790GX gaat hier overeen met (dit weet ik niet zeker) 1,2 GHz. Daarnaast kan je het sideport geheugen ook nog overclocken met overdrive.

Voor de rest heb je op de 790GX de nieuwe SB750 zitten met ACC, dit is ook leuk voor als je een Phenom gaat overclocken. (k denk zelf hardop aan Denneb)

Wat leesvoer:
AMD 790GX: RV610 For Enthusiasts? : Integrated Graphics Go High-End
First Look: AMD 790GX IGP and SB750
AMD's SB750: Enabling Higher Phenom Overclocks?

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens mijn heeft geen één 780G sideport memory, is wel een optie maar volgens mij is er nooit een 780G bordje uitgebracht met sideport memory.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan is dat denk ik de enigste met sideport?

En die kost net iets duurder dan het MSI 790GX bordje, is ook stuk duurder dan de andere 780G bordjes. :) En je heb dan geen SB750, en geen hybride crossfire.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat Gigabyte bordje heeft nog wel meer voordelen hoor, ten opzichte van zijn niet-sideport broer (GA-MA78GM-S2H), namelijk volledig Japanse condo's en 140W CPU support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:52:
En je heb dan geen SB750, en geen hybride crossfire.
Toch wel, elk bord met 780G chipset heeft Hybrid Crossfire support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Phenom-enal Albatron KI780G defines new class of performance Mini-ITX boards!:

Afbeeldingslocatie: http://www.albatron.com.tw/Public/Images/News/EN/news20081001_1.gif

Albatron Technology has announced the KI780G Mini-ITX mainboard featuring the AMD 780G chipset, claiming the top-dog spot in the Mini-ITX market. This Mini-ITX board's most distinguishing feature is the AM2+ socket and support for powerful 4-core, 3-core AMD PhenomTM processors. Not only does the KI780G define a new class of performance Mini-ITX mainboards, it boasts the most complete set of functionality on par with many ATX boards on the market.

Natuurlijk was er al "World's 1st 780G mini-ITX board " zoals J&W het introduceerde, de MINIX™ 780G-SP128MB

Edit: Wat ander nieuws, met wat feitjes betreffende Barcelona/Shangai:

Lessons Learned From AMD's Barcelona Mess
  • Barcelona is voor 80% design technisch veranderd t.o.v. z'n voorganger (K8)
  • Shanghai project is gestart in januari
  • Het test ("bugs") proces (voor shangai en logischerwijs z'n opvolgers) is drastisch aangepakt: Om fiasco's ala Barcelona uit te sluiten.
  • Onder invloed van partners (o.a. OEM's) heeft shangai een extra maand in simulatie doorgebracht voor z'n tape-out.
  • Alweer: "offering 20 percent better performance over Barcelona at the same clock speed"
  • Kloksnelheid hint: "..will lead to a 35 percent performance improvement overall, since Shanghai will have higher clock speeds than Barcelona."
  • Daarbij opgemerkt: "Those performance numbers depend on workload, he added"
En verder:
  • AMD appointed a veteran engineer, Raghuram Tupuri, to close gaps in AMD's testing and validation processes
  • Shanghai will give a 35 percent performance boost over Barcelona on average -- meaning more for some applications and less for others -- and consume 35 percent less power, according to Patla.
Ik hoop voor AMD dat deze uitspraken niet van dezelfde strekking zijn als de volgende beruchte uitspraak:

"We expect across a wide variety of workloads for Barcelona to outperform [Intel's] Clovertown by 40 percent," said AMD's corporate vice president for server and workstation products, Randy Allen. :)

[ Voor 52% gewijzigd door EaS op 01-10-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Derdelaatste en voorlaatste puntje in die opsomming opschrijven als een stelsel van vergelijkingen leert ons dat de clock van de Deneb 2,925GHz moet bedragen als de clock van de Barcelona op 2,6GHz wordt vastgelegd. Vrij in lijn met de verwachte modellen, precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

20% verbetering met de nieuwe core.
35% verbetering totaal door ook hogere clock
dus 15% verbetering door clock.

Snelste nu is 2.6 maar 1.15 is 3Ghz.
Ik hoop toch dat er nog wat snellere in de pijplijn zitten want 3 Ghz is wel mager

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Barcelona is waarschijnlijk nooit beland op z'n beoogde kloksnelheid. AMD gaf al aan dat B3 de laatste stepping van Barcelona zou zijn. Daardoor voornamelijk genoodzaakt door de TLB bug.
In ieder geval is duidelijk dat AMD daarmee aangaf dat het geen heil meer zag in het maximaal tweaken van het design (speedpaths verwijderen etc.) op 65nm. M.a.w. AMD heeft waarschijnlijk weinig energie meer gestoken in Barcelona om het -ten koste van alles- op z'n beoogde kloksnelheid te kunnen aanbieden.
De tijd, resources en energie die hiermee bespaard zijn, zijn in shanghai gestoken. Dat biedt toch iets meer hoop m.b.t. shanghai's maximale kloksnelheid. Die 15% extra lijkt me dan ook meer van toepassing op het K10 design, niet perse op de Barcelona incarnatie ervan.

Zou het voor Barcelona misschien ooit bedoeld zijn om z'n rondjes te draaien op 2800MHz, dan levert dit voor Shanghai natuurlijk al gauw 3200MHz op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De 790GX heeft ook wel zeker 64MB onboard grafisch geheugen, terwijl dit voor de 780G niet steeds het geval is. Of zoiets meen ik toch te denken.
Overigens is sideport memory op de 790GX niet verplicht. Oa de KA790GX van MSI heeft dit niet aan boord.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 18:06:
[...]

Toch wel, elk bord met 780G chipset heeft Hybrid Crossfire support.
Ja klopt, maar ik bedoelde natuurlijk crosfire met twee kaarten en niet alleen met igp en low end kaartjes. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
EaS schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 20:23:
Barcelona is waarschijnlijk nooit beland op z'n beoogde kloksnelheid. AMD gaf al aan dat B3 de laatste stepping van Barcelona zou zijn. Daardoor voornamelijk genoodzaakt door de TLB bug.
In ieder geval is duidelijk dat AMD daarmee aangaf dat het geen heil meer zag in het maximaal tweaken van het design (speedpaths verwijderen etc.) op 65nm. M.a.w. AMD heeft waarschijnlijk weinig energie meer gestoken in Barcelona om het -ten koste van alles- op z'n beoogde kloksnelheid te kunnen aanbieden.
De tijd, resources en energie die hiermee bespaard zijn, zijn in shanghai gestoken. Dat biedt toch iets meer hoop m.b.t. shanghai's maximale kloksnelheid. Die 15% extra lijkt me dan ook meer van toepassing op het K10 design, niet perse op de Barcelona incarnatie ervan.

Zou het voor Barcelona misschien ooit bedoeld zijn om z'n rondjes te draaien op 2800MHz, dan levert dit voor Shanghai natuurlijk al gauw 3200MHz op.
AMD had altijd 3GHz voor ogen met Barcelona, dat is nooit gelukt. Shanghai moet minstens 2.8GHz doen als ik me niet vergis. Helaas heb ik nog niet veel over de 3Ghz gezien, server chips worden altijd op lagere clocks geïntroduceerd, en op de laatste desktop roadmap staat enkel een 2.8 en 3.0 Deneb. Snellere modellen zullen wel komen, maar ik vrees dat we dan over Q2 - Q3 2009 spreken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ook de FP meld het een en ander wat jullie al hebben gemeld:
AMD stuurt momenteel samples van de 45nm Shanghai-serverprocessor naar oem's voor de laatste validatiefase; systemen met de cpu zouden nog dit jaar te koop zijn. De fabrikant zegt geleerd te hebben van de fouten bij de lancering van de Barcelona.

AMD-gebouw (125px) De Shanghai wordt de eerste 45nm-processor die AMD uitbrengt, en de processorfabrikant claimt dat met de quadcorechip een voordeel van 35 procent ten opzichte van AMD's 65nm Barcelona-quadcores te behalen valt, zowel wat betreft prestatie als energieconsumptie. De prestatiewinst is te danken aan het gebruik van Hypertransport 3.0-technologie en aan een verhoging van het aantal instructies per klokcyclus, aldus AMD's server- en workstationhoofd Pat Patla tijdens een persbriefing op CRN.

Volgens Patla heeft AMD het validatieproces voor cpu's gewijzigd na de TLB-bug, die zowel de Barcelona- als de Phenom-cpu's trof. Het bedrijf is minder tijd gaan besteden aan het bakken van testversies van processors en juist meer aan validatie. Om het validatieproces te verbeteren besloot AMD te gaan samenwerken met een aantal grote oems. Mede hierdoor zou het tijdstip voor de introductie van de Sjanghai naar voren kunnen worden gehaald: van het eerste kwartaal van 2009 naar het vierde kwartaal van dit jaar.

AMD-werknemer 67x67 Informatie over kloksnelheden of prijzen wilde Patla niet geven, maar hij deed wel uit de doeken dat de nog dit jaar uit te komen cpu's uit de serie allemaal quadcores zijn, 6Mb cache aan boord hebben en een tdp van 75W hebben. De processors zijn compatibel met de platforms voor de huidige Barcelona-generatie. In het eerste kwartaal van volgend jaar komen er processors met tdp's van 55W voor gebruik in high efficiency-systemen, zoals bladeservers en cloudcomputing-systemen, maar ook 105W-versies voor het brute werk.
Als ik dit zo lees zullen we eerst wel wat 2500-2700 MHz modellen krijgen met 75 watt en daar na de snellere die tot 105 gaan. Uitgaand van de verbeterde efficiëntie zal 55 watt voor de 2.2 tot 2.4 GHz modellen bedoelt zijn.

Ik ben benieuwd. Ik vind het prima als er maar redelijk snel een black edition is die we kunnen kopen :P echter vrees ik dat we moeten wachten tot de 105 watt modellen. En dus volgend jaar.

Deze performance boost zal in ieder geval het gat met Penryn dichten. Als die performance boost ook voor games geld zou dit nog wel eens de nieuwe gaming cpu kunnen worden aangezien Nehalem daar waarschijnlijk even snel in zal zijn of iets langzamer dan Penryn. Nehalem is meer op multimedia gericht net als de P4 dat vroeger was. + Hij is ook veel op servers gericht. Maar games zullen niet veel baat hebben bij 8 threads. Maar goed in multimedia land heeft AMD nog veel werk te doen. Ook in serverland moeten ze beter gaan doen want daar gaan rake klappen vallen door Nehalem.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 02-10-2008 10:28 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
MSI schijnt ook een 780G moederbord met sideport memory te hebben: http://global.msi.eu/inde...prod_no=1617&maincat_no=1

[ Voor 34% gewijzigd door XWB op 02-10-2008 13:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 13:57
Je link klopt niet. Dat is de ka780g. Het moet de ka789g-m hebben. http://global.msi.eu/inde...171&cat3_no=&prod_no=1613

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Rechts staat wel: KA780G-M [With Sideport Memory]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Volgens de MSI site zijn er 2 mobo's met sideport. Maar ze zijn niet de eerste JW (http://www.jwele.com/motherboard_list.php?56) heeft ook 2 mobo's met Sideport. En Gigabyte had ook al eerder een 780G met sideport (weet alleen niet of dat 128mb is of 64mb).

Alleen Asus heeft geen 780G met Sideport.

Trouwens, JW heeft een 780G moederbord mét Sideport en dat alles op ITX formaat! scroll naar beneden voor een closeup. Best raar zoveel op zo'n klein bordje. Alleen Firewire mist maar dat zie je helaas wel vaker.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 02-10-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
AM3 CPUs should work in your AM2+ board

If we were not clear before on this issue, our sources from the industry are telling us that 45nm AM3 CPU should easily fit your existing AM2 board, and it should even work.

AM3 and AM2 sockets are pin compatible, but naturally some of the AM3 pins are for DDR3 memory while in AM2 they are for DDR2 memory. Since Deneb and later Propus and other 45nm CPUs have a combo memory controller, the CPU will be able to support both DDR2 and DDR3 memory.

Our sources said that the original plan is that AM3 CPU will work in your AM2 motherboard with DDR2 and once the right time is come, you can plug this CPU in AM3 board and enjoy the pleasure of DDR3 memory.

This sounds too good to be true but at the same time, it’s not that AMD has many chance to attract a lot of attention. We will keep you posted if this is still the case but don't expect Deneb 45nm quad core before the end of the Q4 2008.

Bron
Mini-ITX bord van Albatron met 780G chipset

Dat mini-ITX borden qua features niet veel onder hoeven te doen voor hun grotere broers bewijst Albatron met de KI780G, een uiterst klein moederbord gebaseerd op de 780G chipset van AMD. Het bordje meet slechts 17x17 cm en heeft alle onderdelen aan boord om een complete configuratie te bouwen. Het bordje heeft een 24-pins ATX connector en een aparte 4-pins connector voor de processor.

Er is plaats voor een Socket AM2+ processor met een maximale TDP waarde van 65 watt en met twee sodimm geheugensloten behoort 4GB DDR2 in dual channel tot de mogelijkheden. Meer opvallend is dat het mini-ITX bordje beschikt over een PCI-Express 16x slot, geschikt voor een snelle high-end videokaart. Wie geen snelle grafische kaart nodig heeft kan gebruik maken van de HD3200 videoprocessor in de chipset, welke beschikt over 128MB eigen geheugen. Deze videochip is compatible met DX10.1 en kan probleemloos Blu-ray videobestanden afspelen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/Albatron_KI780G_board_01.jpg

Voor het aansluiten van harde schijven en DVD drives zijn er vier SATA aansluitingen en een IDE poort op het moederbordje ondergebracht. Ook het I/O paneel op de Albatron KI780G is zeer compleet uitgerust met Gigabit LAN, e-SATA, 7.1 audio, USB, VGA, DVI en HDMI aansluiting. De prijs van deze alleskunner is nog niet bekend.

Update: Het PCI-Express slot van dit bord heeft een 4x verbinding in plaats van de eerder aangegeven 16x. Dit heeft volgens Albatron echter geen gevolgen voor de compatibiliteit met 16x videokaarten.

Bron
AMD Opteron op 45nm in massaproductie

Terwijl Intel met de Core i7 alweer toe is aan een tweede generatie 45nm processors zal AMD dit jaar haar debuut maken op dit productieproces. Ze hebben de laatste hand gelegd aan de 45nm Opteron met de codenaam Shanghai en zijn nu begonnen met de massaproductie van de nieuwe chip.

De 45nm Shanghai is volgens AMD ongeveer 20% sneller per kloktik dan zijn 65nm voorganger, de Barcelona. Verder is het L3-cachegeheugen van de nieuwe quadcore vergroot naar 6 MB. De nieuwe Opterons passen op socket F moederborden en zullen vanaf oktober verkrijgbaar zijn in kloksnelheden van 2,1 tot 2,7 GHz. Vanaf volgend jaar komen er ook een aantal nieuwe modellen bij met een snellere Hypertransport verbinding en zal er een processor op 2,8 GHz worden geïntroduceerd.

Naast de verbeterde prestaties heeft AMD ook het aan het stroomverbruik gewerkt, want de nieuwe quadcores worden aanzienlijk zuiniger dan de huidige 65nm Barcelona generatie. De TDP waardes beginnen bij 55 watt voor de modellen tot 2,3 GHz en 75 watt voor de modellen tot 2,7 GHz. Prijzen voor deze nieuwe generatie AMD processors zijn nog niet bekend gemaakt.

Bron

[ Voor 58% gewijzigd door penetreerbeer op 02-10-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
2,7Ghz, zoals ik al dacht dus.
server chips worden altijd op lagere clocks geïntroduceerd
Maar nog altijd sneller dan die 2,1GHz bij Barcelona launch :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Astennu schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 10:22:
Ook de FP meld het een en ander wat jullie al hebben gemeld:

[...]

Als ik dit zo lees zullen we eerst wel wat 2500-2700 MHz modellen krijgen met 75 watt en daar na de snellere die tot 105 gaan. Uitgaand van de verbeterde efficiëntie zal 55 watt voor de 2.2 tot 2.4 GHz modellen bedoelt zijn.

Ik ben benieuwd. Ik vind het prima als er maar redelijk snel een black edition is die we kunnen kopen :P echter vrees ik dat we moeten wachten tot de 105 watt modellen. En dus volgend jaar.

Deze performance boost zal in ieder geval het gat met Penryn dichten. Als die performance boost ook voor games geld zou dit nog wel eens de nieuwe gaming cpu kunnen worden aangezien Nehalem daar waarschijnlijk even snel in zal zijn of iets langzamer dan Penryn. Nehalem is meer op multimedia gericht net als de P4 dat vroeger was. + Hij is ook veel op servers gericht. Maar games zullen niet veel baat hebben bij 8 threads. Maar goed in multimedia land heeft AMD nog veel werk te doen. Ook in serverland moeten ze beter gaan doen want daar gaan rake klappen vallen door Nehalem.
Het bericht op de frontpage klopt volgens mij niet, de eerste Shanghai cpu's zullen geen gebruik maken van HT3.0

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Als ik naar die roadmap kijk valt het me op dat er meer dan een jaar gebruik gemaakt gaat worden van 45nm. Je ziet niets over 32nm. En ik dacht dat AMD het gat wat er nu tussen AMD en Intel zit qua productie process wou dichten.

Ook komt instanbul erg laat aangezien Intel nu al een 6 core cpu uit heeft. Dus ze moeten toch even vlink door gaan werken daar. En er moet een hele goede opvolger voor Shanghai komen. Want ze lopen nog steeds achter aangezien nehalem ook voor de deur staat. En op de huidige roadmap is niets terug te vinden wat echt interessant zou zijn voor desktops. Misschien istanbul nog als het een native core is met een hogere performance per clock.

Ik maak me daar toch een beetje zorgen om.

Edit:

Zo te zien heeft intel wat problemen met hun nieuwe on die MC:
Permanent damage to the CPU
Although we've been aware of the CPU and memory Voltage issue of the Core i7 and the X58 chipset, the first official word on it all has come not from Intel, but rather Asus by the means of a sticker on the memory slots of its P6T Deluxe motherboard.

This seems to indicated that the solution to the problem wasn't as easy as it was thought to be and seperating the Voltage might either be more complicated, or it could just be that the first generation of X58 will have to live with combined Vcore and Vmem.

The sticker reads "Accord to Intel CPU SPEC, DIMMS with Voltage settings over 1.65V may damage the CPU permanently. We recomment that you install the DIMMs with the Voltage setting below 1.65V" and if that's not warning enough, we don't know what is, as frying a Core i7 won't be a fun or cheap experience.

You can find the sticker picture as well as a few more additional pictures of the P6T Deluxe motherboard here
Wel grappig. AMD had dit niet. Die kon de voltages gewoon los regelen. Het was wel zo dat ze eerst dachten dat hoge memory voltages de MC kon killen. Maar ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad of over gehoord. Alleen geruchten.

[ Voor 66% gewijzigd door Astennu op 03-10-2008 09:37 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Hacku schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:27:
Het bericht op de frontpage klopt volgens mij niet, de eerste Shanghai cpu's zullen geen gebruik maken van HT3.0
Heb je hier ook een bron van, ik twijfel er namelijk erg aan. Het verhaal is dat AMD zijn eerste 45nm chips voor AM2+ zou bakken en die heeft HT3. Als ze dan geen gebruik maken van die HT3 bus dan hebben ze die voor niets geimplementeerd bij de AM2+ socket. Daarom vindt ik het raar. K snap natuurlijk dat we later ook een AM3 processor om een AM2+ socket kunnen plaatsen, maar toch....

@Astennu: Heeft die voltage regeling problemen niet toevallig te maken met High-K? Misschien zeg ik iets stoms hoor :+

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Uiteraard is er HT3.0 aan boord, maar er zijn nog geen HT3.0 server chips. Dus zal Shanghai gewoon op HT2.0 snelheid werken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Hacku schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:09:
Uiteraard is er HT3.0 aan boord, maar er zijn nog geen HT3.0 server chips. Dus zal Shanghai gewoon op HT2.0 snelheid werken.
Je hebt gelijk, ik haalde even de desktop modellen en de server modellen door de war. We hebben het natuurlijk over de server modellen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Inderdaad, Shanghai = Opteron ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik heb mijn mobo inmiddels gekozen, wordt de Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H, mATX met sideport. Hier komt een max 65 Watt cpu op.
De AMD Phenom X4 9350e lijkt me leuk, 2 GHz en 4 cores, te gebruiken met 1066MHz geheugen. Maar voor minder dan de helft van de prijs koop je de AMD Athlon 64 X2 5600+ en die is 2.9 GHz!
Ik wist nieteens dat AMD 2.9 Ghz had met een TDP van 65 Watt. Waarom is de prijs van deze maar 64 euro? Dan koopt toch niemand de 65 Watt Phenoms van 145 euro?
Alleen maar zodat je 1066MHz geheugen kan gebruiken?

Ik ga tv opnemen (FloppyDtv kaart, dus rechtstreeks het digitale signaal opnemen), tegelijkertijd misschien beetje gamen of een film kijken en tegelijkertijd torrents downloaden etc. Dus multicore is wel handig.

De reden dat ik automatisch voor de Phenom wilde gaan was dit stukje tekst uit deze review:
HyperTransport bandwidth is apparently so important to the Radeon HD 3200 that AMD recommends a 1.8GHz link—currently available only with Phenom—to make the most of the graphics core. The 3200's post-processing engine for high-definition video playback actually requires the 1.8GHz HT link that Phenom provides.
Maar de Athlon X2 5600+ heeft ook een HT van 2 GHz. Dus dat zit wel goed.

[ Voor 33% gewijzigd door Jazco2nd op 03-10-2008 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stephan224 schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 11:06:
[...]

Heb je hier ook een bron van, ik twijfel er namelijk erg aan. Het verhaal is dat AMD zijn eerste 45nm chips voor AM2+ zou bakken en die heeft HT3. Als ze dan geen gebruik maken van die HT3 bus dan hebben ze die voor niets geimplementeerd bij de AM2+ socket. Daarom vindt ik het raar. K snap natuurlijk dat we later ook een AM3 processor om een AM2+ socket kunnen plaatsen, maar toch....

@Astennu: Heeft die voltage regeling problemen niet toevallig te maken met High-K? Misschien zeg ik iets stoms hoor :+
Nope High-K heeft te maken met de gates van de transistors. Een memory controller is wel opgebouwd uit transistors maar dat staat wel los van dit probleem. Intel heeft het gewoon zo gemaakt dat het voltage van de CPU gelijk moet zijn aan het voltage van het geheugen en de geheugen Controller. AMD maakt tegenwoordig ook gebruik van losse voltages en clockspeeds voor de MC (eigenlijk de gehele Nothbridge die in de cpu zit) Vroeger was die wel gelinkt aan de snelheid en het voltage van de CPU als ik me niet vergis.
Jazco2nd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 12:26:
Ik heb mijn mobo inmiddels gekozen, wordt de Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H, mATX met sideport. Hier komt een max 65 Watt cpu op.
De AMD Phenom X4 9350e lijkt me leuk, 2 GHz en 4 cores, te gebruiken met 1066MHz geheugen. Maar voor minder dan de helft van de prijs koop je de AMD Athlon 64 X2 5600+ en die is 2.9 GHz!
Ik wist nieteens dat AMD 2.9 Ghz had met een TDP van 65 Watt. Waarom is de prijs van deze maar 64 euro? Dan koopt toch niemand de 65 Watt Phenoms van 145 euro?
Alleen maar zodat je 1066MHz geheugen kan gebruiken?

Ik ga tv opnemen (FloppyDtv kaart, dus rechtstreeks het digitale signaal opnemen), tegelijkertijd misschien beetje gamen of een film kijken en tegelijkertijd torrents downloaden etc. Dus multicore is wel handig.

De reden dat ik automatisch voor de Phenom wilde gaan was dit stukje tekst uit deze review:

[...]

Omdat die phenom een quad core is en in bepaalde apps 15-30% sneller is als een K8 core op dezelfde clocks. Dus het is een beetje afhankelijk van wat je wilt. Als je veel multithreaded apps hebt is de Phenom stukken sneller. Bij de meeste games zul je sneller zijn met de X2 maar bij nieuwere games zoals UT3 en alanwake zal dat anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Jazco2nd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 12:26:

[...]

5600+ heeft 1Ghz link, Phenom heeft 1.6Ghz, 1.8Ghz of 2Ghz link, up en downstream.

Edit/
En Opteron systemen met HT3.0 komen pas met de eerste server chipsets van AMD in 2009, eindelijk een totaal platform voor servers.

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 03-10-2008 13:58 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Huh op de AMD site staat wel 2000Mhz, http://www.amd.com/us-en/...485_13041%5E13076,00.html

"HyperTransport™ Technology

One 16x16 link @ 2000 MHz bidirectional"

Ik hoop niet dat je gelijk hebt. De 65Watt Phenoms blijken helemaal niet zo goed te presteren in deze grote review.

[ Voor 33% gewijzigd door Jazco2nd op 03-10-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Dan heeft hij op nieuwe nieuwe cpu een aardige OC ruimte of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20
Vandaag het voorlopige paradepaardje onder de AM2+ mobo's besteld de Asus M3A79-T Deluxe. Heb er hoge verwachtingen van. In eerste instantie ben ik van plan geen gekke fratsen uit te halen en mijn bestaande componenten te hergebruiken: AMD 6000 X2, 4 GB Corsair, Sapphire HD3870 Ultimate.

Maar hoop dus dat snel te upgraden na een cpu die meer de moeite waard is om te upgraden dan de marginale stapjes winst die ik nu zou bereiken door mijn 6000 aan de kant te schuiven.

Ook wil ik wel crossfire gaan draaien, maar dan moet ik ook aan een nieuwe voeding en dat loopt me nu toch weer wat te veel in de kosten.

Zodra hij binnen is kunnen jullie een review verwachten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Jazco2nd schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:13:
Huh op de AMD site staat wel 2000Mhz, http://www.amd.com/us-en/...485_13041%5E13076,00.html

"HyperTransport™ Technology

One 16x16 link @ 2000 MHz bidirectional"

Ik hoop niet dat je gelijk hebt. De 65Watt Phenoms blijken helemaal niet zo goed te presteren in deze grote review.
Dat is dubbel, up en down, dan heeft de Phenom dus 4000Mhz. ;) ( 3200Mhz en 3600Mhz kan ook)

HT1.0 = Max 1GHz
HT2.0 = Max 1.4GHz
HT3.0 = Max 2.6Ghz
HT3.1 = Max 3.2Ghz

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 03-10-2008 14:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
loewie-643- schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:38:
Vandaag het voorlopige paradepaardje onder de AM2+ mobo's besteld de Asus M3A79-T Deluxe. Heb er hoge verwachtingen van. In eerste instantie ben ik van plan geen gekke fratsen uit te halen en mijn bestaande componenten te hergebruiken: AMD 6000 X2, 4 GB Corsair, Sapphire HD3870 Ultimate.

Maar hoop dus dat snel te upgraden na een cpu die meer de moeite waard is om te upgraden dan de marginale stapjes winst die ik nu zou bereiken door mijn 6000 aan de kant te schuiven.

Ook wil ik wel crossfire gaan draaien, maar dan moet ik ook aan een nieuwe voeding en dat loopt me nu toch weer wat te veel in de kosten.

Zodra hij binnen is kunnen jullie een review verwachten.
Een Phenom op 3.0 GHz is echt wel stukken sneller als een K8 op 3.2. Beetje hetzelfde effect als van een K8 naar een C2D gaan. Iets minder maar wel soortgelijk. Maar je kunt beter even wachten tot de 45nm cores ja. die zijn nog een hele klap sneller.

Crossfire met een HD3870 tja. Ik zou het niet meer doen. Mijn HD4850 pwnde mijn HD3870 X2. Hd4850 was wel overclocked naar 700-1100 en nu zelfs naar 750-1100. Maar toch.... een HD4870 is sneller dan 2x HD3870 in CF vooral met AA en AF. Dus ik zou de HD3870 verpatsen en een HD48xx kopen. Of nog leuker 2x HD4850 in CF gooien dan heb je pas performance :) Die Sapphire HD4850 heeft al een dual slot cooler ipv de stock single slot. Dus dat is ook mooi mee genomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 03-10-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

En wat denken jullie gaat AMD weer terug komen in de game machines?

Ci7 gaat het gat niet groter maken dan dat het nu al is tussen de Phenom en Core 2, Deneb gaat waarschijnlijk stuk inlopen op dit gebied, zou het genoeg zijn om weer "echt" mee te doen, of zelfs...

Wat is jullie gedachten hierover?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:27
Ik hoop dat de Deneb een positieve verrassing is aangezien ik hem zelf wil kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Mijn gedacht hierover is: absolute performance maakt geen aars uit voor mij, ik hou het wel bij bang voor mijn bucks, zoals elk weldenkend persoon die niet besmet is met fanatiek radicalisme. Dus het kan niet anders dan dat AMD bij mij de voorkeur geniet. Mijn andere gedachte dat elke pc die ik nu koop sowieso gigantisch snel is tegenover mijn oud systeem (athlonXP 2400+, 1GB ram) doet mij ook niet direct kiezen voor het àllersnelste, ongeacht de prijs. Zeker niet. De prijs is voor mij eigenlijk van hogere prioriteit dan de absolute performance.

Maar als topper in mijn lijstje van prioriteiten is nog altijd de stabiliteit en compatibiliteit, waar AMD+ATI ook weer een streepje voor heeft op Intel waarbij je meestal weer verschillende merken gaat moeten koppelen. Sowieso blijf ik eerder weg van nForce chipsets die mijns inziens niet meer zijn wat ze ooit waren ten tijde van de nForce2. Zo had mijn broer een moederbord van MSI met een nForce4 chipset waarbij hij bijna altijd zeker een bluescreen per week of zelfs per dag kreeg. Dat kon natuurlijk liggen aan de combinatie van dat moederbord met zijn Radeon X1950Pro, maar dat is geen excuus. Nu met zijn nieuw 780G gebaseerd moederbord van Asus heeft hij gecombineerd met nog steeds de radeon zo goed als geen problemen meer. Zelfs het hot-swappen van SATA lukt middels AHCI, wat altijd voor blue screens zorgde bij het nForce4 gebaseerde moederbord. Zo tering dat het was, is het nu een zegen, zijn computer. Jawel, of toch bijna.

edit: En ineens merk ik dat ik eigenlijk wel een klein beetje offtopic ben gegaan.

Mijn gedacht over dit alles blijft echter gelden: absolute performance is voor merk- en hype-aapjes. Natuurlijk is heerschappij over een markt positief - zie ATI met zijn HD4000 reeks. We zullen wel zien, zeg ik altijd. Ik zie niet bijster veel nut in het speculeren over de toekomst, aangezien ik mijn plannen toch al grotendeels heb uitgestippeld: namelijk het kopen van een AMD 45nm processor, het aantal cores blijft koffiedik kijken, zeker sinds de toch wel positieve review van de Kuma - die eigenlijk nog maar 65nm is! Dit gecombineerd met een ATI/AMD graka en een AMD chipset gebaseerd mobo en we zijn klaar om er weer enkele jaren tegenaan te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door RuddyMysterious op 03-10-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wou net zeggen, dat was de vraag/stelling niet. Maar toch interessant om te lezen want zo denk ik er ook ongeveer over, en zeker als je een relatief langzame pc heb heb je bij amd een leuke systeem die hele stuk sneller is dan je oude en voor weinig. :)

Maar leek me wel leuk om discussie beetje aan te wakkeren nu we dichter bij de luanch komen van nieuwe cpu's van intel en amd.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Laatst online: 12:38
Na wat ik allemaal heb gelezen (volg dit topic al maanden) en de review over de 6500BE die al een performance boost heeft gegeven, hoop ik echt dat de Deneb het waar zal maken.
Ci7 zal hij niet verslaan (eigenlijk niet interessant voor gamers), maar het gat dichten tussen de C2Q
Mijn 1e pc was een P1 200MMX en heb daarna alleen maar AMD's gehad ze bevallen mij nogsteeds. Een kamaraad van mij is 2 maanden geleden overgestapt op een C2D, maar wil toch weer terug, het loopt op een een of andere manier lang niet zo fijn als een AMD.
Ben best tevreden over mijn huidige 9850, en wanener de 45nm Denebs er zijn zal er zeker weten ook 1 bij mij in de pc gepropt worden :D . Misschien nog met een nieuw SB750 bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
XenoMorpH schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 23:12:
Na wat ik allemaal heb gelezen (volg dit topic al maanden) en de review over de 6500BE die al een performance boost heeft gegeven, hoop ik echt dat de Deneb het waar zal maken.
Ci7 zal hij niet verslaan (eigenlijk niet interessant voor gamers), maar het gat dichten tussen de C2Q
Mijn 1e pc was een P1 200MMX en heb daarna alleen maar AMD's gehad ze bevallen mij nogsteeds. Een kamaraad van mij is 2 maanden geleden overgestapt op een C2D, maar wil toch weer terug, het loopt op een een of andere manier lang niet zo fijn als een AMD.
Ben best tevreden over mijn huidige 9850, en wanener de 45nm Denebs er zijn zal er zeker weten ook 1 bij mij in de pc gepropt worden :D . Misschien nog met een nieuw SB750 bordje.
Ik heb dat zelf ook en je hoort meer mensen er over. De AMD systemen lopen soepeler. Dit zou te maken kunnen hebben met die on die memory controller en de HT3.0 bus. Maar dan gaat de Core i7 die smoothness denk ik ook wel krijgen. Echter heeft Penryn dat niet dat. Ik merkte ook wel iets maar het is moeilijk te plaatsen.

AMD zal qua performance in games wel op het niveau van de Penryn cpu komen. Echter zal dat bij multimedia anders zijn. Daar is AMD nooi super goed in geweest. En Nehalem is daar nog vele malen beter in als Penryn. Nehalem is namelijk helemaal op multimedia en server werkt gemaakt en minder op games (cache is veel kleiner geworden).

En aangezien review sites ook veel multimedia dingen testen en de Core i7 tot winnaar uit roepen zullen veel mensen toch weer voor Intel gaan. Eigenlijk het oude verhaal in het begin van de K8. En Aangezien intel's naam weer helemaal hersteld is moet AMD weer van onderaan beginnen met opbouwen van een naam. Tegen de tijd dat ze die weer hebben krijgen ze vast wel weer zo'n rotschop zoals de C2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Maar als topper in mijn lijstje van prioriteiten is nog altijd de stabiliteit en compatibiliteit, waar AMD+ATI ook weer een streepje voor heeft op Intel waarbij je meestal weer verschillende merken gaat moeten koppelen.
Hm, dat snap ik niet goed. AMD maakt geen moederborden, dus koop je sowieso al een moederbord van een ander merk. Er zit wel een AMD chipset op, maar Intel heeft ook chipsets (meer zelf: Intel heeft eigen moederborden, en ik kan je vertellen die kwalitatief erg goed zijn). Waarschijnlijk bedoel je de videokaart (AMD + ATI), maar dat is ook maar één onderdeel van de hele configuratie.
Wat is jullie gedachten hierover?
Meestal doe ik het niet, maar ditmaal heb ik mijn verwachtingen hoog gesteld. De eerste roadmap toont 2.8 en 3.0GHz, qua kloksnelheid zit het al goed. Als die 35% extra performance klopt, dan zit het helemaal goed. Daarnaast, als de prijzen van Denep echt kloppen ($300-400), dan verwacht ik sowieso een goede cpu. In geval van een brakke cpu, zou AMD deze nooit zo hoog prijzen. Verder ben ik blij dat AMD de Denep niet overhyped heeft, zoals Barcelona in de tijd. Dat heeft wat meer vertrouwen dat ze uit hun fouten geleerd hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door XWB op 04-10-2008 12:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
AMD kan de prijzen wel zo hoog doen, maar het wachten is natuurlijk op de eerste benchmarks. Als de prijs prestatie dan tegenvalt, is de prijs te hoog tov de C2Q's.
Maar net wat je zegt, AMD zal de cpu echt niet zo hoog prijzen als de prestatie tegen valt, daarentegen zijn ze altijd scherp met zijn prijzen tov de prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hacku schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:45:
Hm, dat snap ik niet goed. AMD maakt geen moederborden, dus koop je sowieso al een moederbord van een ander merk. Er zit wel een AMD chipset op, maar Intel heeft ook chipsets (meer zelf: Intel heeft eigen moederborden, en ik kan je vertellen die kwalitatief erg goed zijn). Waarschijnlijk bedoel je de videokaart (AMD + ATI), maar dat is ook maar één onderdeel van de hele configuratie.
Als ATI/AMD grafische kaarten goed werken op een AMD setup en en evengoed op een Intel setup, dan begint de factor prijs door te wegen.

Mijn eisen vloeien voort uit persoonlijke ervaringen, namelijk: geklooi met een AMD cpu, een nForce chipset en een ATI grafische kaart. Waanzinnige stabiliteit op een intel-only laptop. Deze vorm van ultieme stabiliteit was ik nog niet gewoon - mijn eerste grote computerbouwervaringen komen uit het AMD+Via tijdperk - en is dus de absolute nummer één geworden op mijn verlanglijstje. Dit poog ik dus te benaderen met afzonderlijke desktop onderdelen door zoveel mogelijk te gaan voor één enkel merk voor het volledige platform. Aangezien AMD geen eigen moederborden maakt moet ik wel gaan voor een third-party moederbord, maar dat is voor mij niet zo'n probleem. Ik zal wel opzoekingswerk doen om te zien of een bepaald moederbord dat mijn interesse gewekt heeft geen mankementen vertoont (ik denk aan de gigabyte 790FX DS4 of DS5 moederborden van een tijdje terug).

Natuurlijk kan Intel eveneens een volledig platform van eigen merk aanbieden, buiten natuurlijk de chipset op de grafische kaart. Niet dat zoiets veel problemen zou geven. Wat mij er vooral van weerhoud om voor Intel te kiezen is namelijk de prijs. Een heftige dualcore zoals de E8400 kost makkelijk 150, een middenmoot quadcore zoals de Q6600 kost minstens evenveel. Een budgetmodel van Intel kost inderdaad minder, maar je moet nog steeds een moederbord aanschaffen dat makkelijk boven de prijs van een equivalent amd gebaseerd moederbord zit. Ik zou namelijk een 780G moederbord (of misschien een 790GX als die niet te duur blijkt te zijn) aankopen voor de nieuwere socket en de nieuwere southbridge.

Ik moet echter toegeven dat ik niet met dezelfde toewijding opzoekingswerk heb verricht in het budget gedeelte van het Intel-kamp, maar het feit dat de goedkopere modellen van de Tweakers eigen Buyers Guide uitgerust worden met AMD cpu + chipset doet mij er lichtjes aan twijfelen of Intel even sterk staat in het lage marktsegment als AMD.

En ja, de underdog steunen heeft zoiets ruig, vind je niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik zal wel opzoekingswerk doen om te zien of een bepaald moederbord dat mijn interesse gewekt heeft geen mankementen vertoont (ik denk aan de gigabyte 790FX DS4 of DS5 moederborden van een tijdje terug).
Laat die DS5 maar links liggen ;) Zie ook GA-790FX-DS5 + 9850 BE = Unstable

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand of er nog nieuwe borden onderweg zijn met AMD790GX chipset?? (van Gigabyte)
Voorlopig zie ik alleen maar de GA-MA790GP-DS4H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Waarschijnlijk komt er in de toekomst nog een andere revisie / model uit ofzo, maar voorlopig is er nog niks bekend.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hij bedoelt meschien dat de DS4 ook mankementen vertoont en dat klopt ik heb hier 2 kapotte DS4 mobo's liggen.
Ik neem niet eens de moeite om ze op RMA te doen want dan krijg ik weer bocht....

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 14:32:
Weet er iemand of er nog nieuwe borden onderweg zijn met AMD790GX chipset?? (van Gigabyte)
Voorlopig zie ik alleen maar de GA-MA790GP-DS4H.
Ik hoop wel dat er meer moederborden met een 790GX chipset + 750SB uitkomen. Ik zit er ook naar te kijken, maar je komt al snel bij een MSI DKA790GX Platinum uit. Lijkt opzich geen verkeerd bord, maar ik wil wel eens wat anders uitproberen. Ik heb altijd nog MSI gehad... Niet dat ze slecht bevallen, maar ik ben wel in voor iets anders :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja heb ook een sterk vermoeden dat de Deneb een goede CPU wordt.
Of is dit wishfull thinking van iemand die als eerste PCtje een K6 had ,gevolgd door XP-tjes en een zooi goedkope K8 Cpus.
Ze hebben in de loop van het K8 tijdperk misschien te lang lopen dromen,de aanloop naar de Barcelona was te kort.
Ziet er naar uit dat het volgend jaar in een rap tempo zal gaan met opeenvolging van div modellen en gebruikte technieken.
DDR3, HIGH-K en 6 to 12 cores en fusion chips,een achteraf geslaagde overname van ATI, een innovatief bedrijf .
Gun het ze dan ook van harte om zich te kunnen weren tegen die grote concurrent ,die concurrentie vervalsing niet schuwt. (ik ben toch niet gek... de Mediamarkt)
Ik heb een kort avontuur met de Agena gehad in combinatie met een DS5 van Gigabyte en de CPU weer verkocht ipv het mobo...
Wil zooo graag een quad core van AMD .

In de resterende tijd kijken wat er nog aan moederborden verschijnt.
Wel beetje jammer dat DDR3 mobos wat later zullen verschijnen dan de Deneb in Januari.
Maar goed er zullen zeker diverse DDr2 borden met SB750 ondersteuning te verwachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook goede hoop dat het sentiment rond AMD gaat draaien. Deneb lijkt i.i.g. een droom qua compatibiliteit te worden.

En Intel blijft (afgezien van de CPU's zelf) toch kloten, kijk naar de nieuwsberichten over de X58 i.c.m. geheugen voltage en de Atom i.c.m. een chipset die 3x zoveel verbruikt als de proc zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 17:25:
Deneb lijkt i.i.g. een droom qua compatibiliteit te worden.
Kun je dat even verklaren?

Ook gaat mijn voorkeur uit naar AMD omdat ze komen met deftige totaaloplossingen voor allerlei categorieën, zoals bijvoorbeeld voor de HTPC: K10+780G = vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, het is lang geleden dat er een CPU/chipset was die 2 soorten geheugen aan kon. En hij gaat passen in de oude sockets zonder allerlei (elektrische) problemen zoals bij Intel. En vermogen neemt zelfs af dus dat is ook geen beperking (met name fijn voor mATX gebruikers).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/4314/45nmdie1es8.jpg
According to AMD,Shanghai will be 20 percent faster than Barcelona clock-for-clock, and 35 percent faster than the fastest Barcelona once higher frequencies are taken into consideration.
http://arstechnica.com/ne...o-shanghai-45nm-cpus.html

Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/6834/phenom45nmcrysis04ax1.jpg

Crysis
Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/6633/9061c6a07a6d439a8054bb7sv5.gif

Quake Wars
Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/5136/959bae4fbf3a40c791fc13ecz5.gif

Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/6960/primekf6.gif

http://www.tomshardware.c...45nm-heart-beating-faster

900Mhz geeft toch een aardige boost nietwaar? Alles met zeezout genomen. Leuke voltages :)

Nog wat info..20% clockspeeds improvement over Barcelona.

http://www.eweek.com/c/a/...ing-Shanghai-to-Partners/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2008 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
In games dus geen 20% boost per clock maar eerder iets van 8 zo te zien. Mja het is een boost :) Maar eigenlijk hebben ze die 20% wel nodig. Dus hopelijk zijn de final versie's nog wat sneller. Heb nu tijdelijk even een Phenom X3 8450 er in gedaan die loopt nu op 2.4 Ghz. Hij kan wel 2.7 maar NB speeds geven wat problemen :P Straks wil ik er een 45nm BE in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Astennu schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:27:
In games dus geen 20% boost per clock maar eerder iets van 8 zo te zien. Mja het is een boost :) Maar eigenlijk hebben ze die 20% wel nodig. Dus hopelijk zijn de final versie's nog wat sneller. Heb nu tijdelijk even een Phenom X3 8450 er in gedaan die loopt nu op 2.4 Ghz. Hij kan wel 2.7 maar NB speeds geven wat problemen :P Straks wil ik er een 45nm BE in gooien.
Prestaties in games zijn dan ook afhankelijk van meer dan enkel de CPU, dus volgens mij moet je die 20% niet zoeken bij games maar bij cpu-only intensieve taken zoals bv compilen, encoden, encrypten, renderen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Daarnaast hebben de eerste Deneb cpu's al een hogere kloksnelheid dan de Phenom bij launch.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Zijn er trouwens al benamingen bekend voor de Denebs? Ik bedoel, voor de 65nm is nu Phenom 9850 X4, maar stax met de 45nm? Ik hoop voor de comsument dat ze de benamingen zo aanpassen dat men door de bomen het bos nog wel kunnen blijven zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

XenoMorpH schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:55:
Zijn er trouwens al benamingen bekend voor de Denebs? Ik bedoel, voor de 65nm is nu Phenom 9850 X4, maar stax met de 45nm? Ik hoop voor de comsument dat ze de benamingen zo aanpassen dat men door de bomen het bos nog wel kunnen blijven zien.
nieuws: 'AMD gaat naamgeving processors herzien'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
XenoMorpH schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:55:
Zie de link van DevilsProphet hierboven. Het wordt er helaas niet duidelijker op.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
Ah...die heb ik dus gemist, wordt er dus niet duidelijk op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Gisteren een upgrade gedaan van een 4600+ naar een 9650. Ik was benieuwd of het upgraden allemaal zo makkelijk is als AMD beweert, maar alles ging vlekkeloos. Het systeem voelt wat responsiever dan eerst. Verder heb ik nog niet zoveel getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

PowerUp schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 16:59:
Gisteren een upgrade gedaan van een 4600+ naar een 9650. Ik was benieuwd of het upgraden allemaal zo makkelijk is als AMD beweert, maar alles ging vlekkeloos. Het systeem voelt wat responsiever dan eerst. Verder heb ik nog niet zoveel getest.
Merk je een verschil in temperaturen?

Of heb je ook de koeler vervangen? (moest je nu bv telkens de boxed cooler gebruiken van elke cpu)

[ Voor 11% gewijzigd door RuddyMysterious op 05-10-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Nog niet echt de temperaturen vergeleken. Ik was mn koelpasta kwijt, dus heb ik de boxed cooler er op zitten ipv een Zalman 9500 AM2. Maar als het goed is moet het verschil in temperatuur te verwaarlozen zijn, ik ben van 89 W naar 95 W gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:46:
[...]

Prestaties in games zijn dan ook afhankelijk van meer dan enkel de CPU, dus volgens mij moet je die 20% niet zoeken bij games maar bij cpu-only intensieve taken zoals bv compilen, encoden, encrypten, renderen, etc.
Nja goed. De 45nm AMD's gaan de Penryn dus niet vervangen als Game CPU want dan is 20% echt nodig als niet meer. In multimedia loopt intel ook behoorlijk voor dus ik vrees dat Deneb het gat tussen K10 en Penryn nog niet eens dicht krijgt wel voor een groot deel maar niet helemaal. Nehalem zal Penryn in multimedia en server apps weg blazen alleen in games niet.

Ik vind het gewoon jammer. Had gehoopt dat AMD toch weer een beetje bij zou kunnen komen. Ik hoop dat de echte reviews straks een ander beeld laten zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 05-10-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik koop lekker een Deneb hoor. Platform van AMD is gewoon super, dus dat ga ik niet veranderen voor een Intel. En je zult zien dat er in het begin weer problemen zullen zijn (zie o.a. bericht over 1,65 volt). Was bij AMD ook zo (SB600), maar dat is gelukkig voorbij.

Ik heb mijn onboard HD3200 bijna 100% overgeclockt en draai alle games die ik heb vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, Astennu. Sowieso hoef je geen wonderen te verwachten, maar ik reken toch op een leuke boost :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hacku schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 20:57:
Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, Astennu. Sowieso hoef je geen wonderen te verwachten, maar ik reken toch op een leuke boost :)
Voorwaar, en die boost zal er komen. Niet enkel op de IPC, zoals Astennu blijkbaar verwacht, maar zeker ook op gebied van kloksnelheid.

Ik vraag me af, Astennu, waarom je zo teleurgesteld doet? Volgens mij was er amper reden om te hopen dat de Deneb een Intel killer zou worden. Ik zat eerder te hopen op een Intel inloper, niks meer. Zoals een oud Grieks filosoof dacht: als je weinig verwacht is de kans op teleurstelling klein, en als het dan toevallig meezit is dat enkel maar extra fijn.

Mijn grootste schrik is dat AMD met zijn boost in de gelederen meer gaat beginnen vragen voor zijn producten. Direct zal zo de grootste reden om AMD boven Intel te verkiezen verdampen als een druppel water in de woestijn, namelijk de lage prijs en de toch wel zeer goeie prestaties en kwaliteit die je voor zulk een prijs dan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat de Deneb nog wel goede kans maakt op de desktopmarkt. De Core i7 van Intel heeft namelijke en behoorlijk hoog TDP (boven de 100 watt) en je hebt drie DDR3 modules van minder dan 1,65V nodig om het maximale uit de geheugenbandbreedte te halen. Door eht hoge stroomverbruik en de beperking in het maximale geheugen voltage zal de Nehalem waarschijnlijk een minder goede overklokker worden dan de huidige Penryn-gebaseerde 45nm quadcores.

Concurrent AMD heeft voor de nieuwe 45nm quadcores de TDP waardering gescaht op 55 watt voor de lagere kloksnelheden beneden 2,3 ghz en 75 watt voor snelheden tot 2,7 GHz. Dat zijn kloksnelheden vergelijkbaar met die van Intel's quadcores en met de verdere verbeteringen in het ontwerp is de AMD ook nog eens 20% sneller dan zijn voorganger (Barcelona op 65nm).

Bij Nordichardware zag ik net een bericht dat de Deneb 4,3 GHz heeft gehaald met een Scythe luchtkoeler en dat een kloksnelheid van 3,6 GHz prima haalbaar was met een goede luchtkoeler. Dat zijn best hoge kloksnelheden voor een quadcore, terwijl het stroomverbruik zoals het er nu naar uitziet beter in de hand wordt gehouden dan bij Intel's Core i7.

Hier een stukje uit het bericht:
The source even indicates that since Nehalem isn't that much of a desktop upgrade, but server mostly, Deneb will become the gaming processor to get. We have no secondary confirmation at this time, but we wanted to forward the information. In fact, source also says that Deneb was able to do 4.3GHz under a Scythe Mine cooler, stable of course. It's very important to use the right motherboard though, you will need the SB750 southbridge to begin with.

Most people should be able to hit 3.6GHz with a decent cooler, source says. The most amazing is that the processor should still run fairly cool and consume less power than Intel equivalents. Comparing Intel's new processors to AMD's new, Intel is gaining on the server market, while AMD will be trying to get back the retail market. We will not have to wait long for it to happen either, mass production is well under way and launch is approaching.
http://www.nordichardware.com/news,8195.html

[ Voor 30% gewijzigd door frankknopers op 05-10-2008 22:46 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat klopt niet helemaal. De TDP's die jij aanhaald zijn voor de Opteron processor. Deneb 2.8 en 3.0 GHz krijgen gewoon een TDP van 125W mee, bijna net zoveel als de Core i7 (130W). Lagere desktop modellen zullen waarschijnlijk 89 of 95W bedragen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verhaal draait steeds meer in de richting van AMD (over de hele lijn, dus graka, CPU, en chipset). Ondanks een sterke chip (Nehalem) blijft het bij Intel allemaal warrig en niet goed op elkaar afgestemd. Ik hoop alleen dat AMD hier ook commercieel een succes van weet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Shanghai reaching partners this month, 2.7GHz entry model

AMD is certainly on a roll. The confidence from Hector Ruiz leaving combined with the Shanghai development going faster than expected, have embiggened AMD employees. Mass production of Shanghai processors are well under way and we've been told that AMD is shipping out this month, and is doing everything it can to break onto the market before Intel does. The first Shanghai model is said to operate at 2.7GHz and work within the 95W envelope. This one should be out before the end of the month. A few weeks before Intel launches Nehalem.

Bron
Terug een bevestiging van wat we allemaal al wisten. Shanghai wordt geleverd deze maand in Oktober (dus voor Intels Nehalem) en het basismodel heeft een kloksnelheid van 2.7GHz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag is ook wat nu belangrijk is, een goed platform (alles bij elkaar) of een goede CPU. Een snelle CPU is tegenwoordig m.i. toch wat minder sexy, omdat het hier allemaal niet meer zo om hangt. Of een mp3'tje nou in 10 of 11 seconden ge-encode is maakt toch niet zoveel uit zou je zeggen (vroeger was het 10 of 11 minuten, dan is het al belangrijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dé snelste cpu heb je tegenwoordig niet meer nodig. Zelf een cheape dual core volstaat voor de meeste hedendaagse taken. Je kan inderdaad beter kijken naar een goed platform. Stabiliteit en een niet te hoog verbruik.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe mij maar een 780G bordje + passief gekoelde HD4550 (DVI, HDMI en DisplayPort) + Deneb. Beter kan op dit moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Nehalem = locked, voltage gebonden, thread overkill, duur, clock-voor-clock niet veel sneller dan Penryn, SSE niet interessant voor gamers
AMD 45nm = tja das gissen, maar een gok; goedkoop, penryn equal, lekker overclockbaar

Denk dat het wel snor zit als alle geruchten kloppen, maar laten we de lat natuurlijk niet te hoog leggen. Leuke benchmarks zagen we ook eerst van de Barcelona (weet je nog 3GHz). Maar ja, de 45nm core van AMD wordt al een tijdje getest dus de resultaten zouden best al representatief kunnen zijn. Ik hoop het iig. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Stephan224 op 05-10-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:38
Stephan224 schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 23:20:
Nehalem = locked, voltage gebonden, thread overkill, duur, clock-voor-clock niet veel sneller dan Penryn, SSE niet interessant voor gamers
AMD 45nm = tja das gissen, maar een gok; goedkoop, penryn equal, lekker overclockbaar

Denk dat het wel snor zit als alle geruchten kloppen, maar laten we de lat natuurlijk niet te hoog leggen. Leuke benchmarks zagen we ook eerst van de Barcelona (weet je nog 3GHz). Maar ja, de 45nm core van AMD wordt al een tijdje getest dus de resultaten zouden best al representatief kunnen zijn. Ik hoop het iig. 8)
Je verhaal over Nehalem klopt van geen kanten. Hij mag dan wel locked zijn maar dat neemt niet weg dat de CPU niet over te klokken is. Ik denk ook niet dat er een threadoverkill bestaat en hij is zeker veel sneller tov Penryn, ligt eraan in welke benchmarks. SSE is ook niet bedoeld voor gamers.

AMD 45nm is nog erg lang weg. Verwacht die dingen voor de desktop nu niet voor E/DEC M/Jan in de winkels afgezien van de paper launch en een klein volume. Als ik de laatste roadmaps van AMD bekijk dan duurt het ook nog zeker tot Q3 voordat 45nm in volume op de markt komt en iets later laat Intel 32nm zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
The Source schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 00:05:
[...]
Je verhaal over Nehalem klopt van geen kanten. Hij mag dan wel locked zijn maar dat neemt niet weg dat de CPU niet over te klokken is. Ik denk ook niet dat er een threadoverkill bestaat en hij is zeker veel sneller tov Penryn, ligt eraan in welke benchmarks. SSE is ook niet bedoeld voor gamers.
Ja en nee. Vergeet niet dat ik (net als de rest) aan het speculeren ben.

Feit mag dat als je een DVDtje brand, muziekje aan hebt, internet geopend hebt en tegelijk in Word bezig bent dan is een quadcore al overkill, laat staan nog meer cores. Een dualcore is in deze context al voldoende. Dit bedoel ik met threading overkill. In de server wereld kan je geen overkill hebben natuurlijk. Voor gamers zijn veel cores grappig, maar ze worden amper benut. dit heeft te maken met de seriele opbouw van programma code. Daarnaast wordt de GPU 9 van de 10 keer ingezet voor natuurkundige sizzle en daarom is de GPU de bottleneck boven de CPU. (Ja zelfs de Harddisk is de bottleneck boven de CPU, vandaar de SSD stroming die we zien)

Daarnaast is SSE oorspronkelijk een opvolger van MMX (Intel), wat op zijn beurt ontstaan is door 3DNow (AMD). Maar mijn punt is alleen dat de nieuwe SSE instructies geen meerwaarde biedt voor gamers. (wel voor servers)

Hoe de Nehalem scoort tegenover de Penryn weet ik niet precies, zover bij mij bekend is de Nehalem maar een klein beetje sneller. Géén bergen. En let op, ik heb over over clock-voor-clock per core.

En de voltage grens, daar doel ik met overclocken op. (zal wel opgelost worden natuurlijk)

Mijn menig is dat Nehalem overhyped is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mee eens het is niet zo een monster geworden dan dat ik 6 maanden geleden nog vreesde voor AMD, als ik terug denk dan vind ik het toch wel erg tegenvallen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel het leuke van de AMD structuur. Doen het goed in server setups. Vergeet niet dat AMD 64 al vanaf het begin als multicore processor is ontworpen. Voor de rest doen ze het niet onaardig in desktop PC's, games. 65nm probs en lage clocks daar gelaten, dat is gewoon jammer.

Intels Conroe is ook niet echt venieuwend geweest. Wel de logische stap aangezien hun Intel Mobile structuur de P4 netburst voorbij streefde. Toen al waren Intel Mobile cpu's met verhoogde FSB link al clock voor clock sneller dan AMD 64's. Conroe heeft daar oa meer instructie per clock aan toegevoegt.
AMD doet dat dus nu ook volgens Patla.

Nehalem is een logische stap van Intel om AMD's opterons tegen te gaan.

COD4 Nehalem
http://diy.pconline.com.cn/cpu/reviews/0809/1426985_14.html
http://www.xtremesystems....hread.php?t=203192&page=4
Bellisimo op Extreme Systems
Everyone thinking nehalem/deneb being a miracle ship will be proved wrong at the launch dates of the 2 cpu's

nehalem is a server oriented chip, it is a good architecture for multithreading, but not for singlethreading
- "only" 256kb L2 (doesnt matter how fast, it cannot beat a 6MB L2 cache)
- inclusive cache architecture (less cache for single threading)
- massive bandwidth (not needed in most single threaded apps)
- QPI (desktop doesnt need it, server space defintely needs it)
- minor tweaks in comparison to penryn
- very nice built in microcontroller for power managment (needed for servers, usefull for desktop)
Trouwens ik vind beide frabrikanten niet zo innovatief. Toch vind ik de underdog net iets innovatiever. Alleen vrij weinig de laatsete tijd :)
Naar 45nm proces gaan en meer cache is nou ook niet echt spectaculair.
Astennu schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 13:27:
20% in games consequent zal het wel niet zijn denk ik ;)
Gaat er mij meer om dat ze eindelijk beter gaan clocken en ook meer instructies zullen verwerken nu.
Als de prijzen dan een beetje interessant blijven.
Core i7 heeft iig een echt server cpu prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
20% in games consequent zal het wel niet zijn denk ik ;)
Gaat er mij meer om dat ze eindelijk beter gaan clocken en ook meer instructies zullen verwerken nu.
Als de prijzen dan een beetje interessant blijven.
Core i7 heeft iig een echt server cpu prijskaartje.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we straks leuke overclock resultaten halen met 790FX + SB750 :) Ik mag toch wel hopen op betere resultaten dan met de 65nm phenoms? ;)

Core i7 heeft inderdaad een hele vette prijs kaart, even als de moederborden met X58 xhipset... Nieuwe Denebs zitten op 300 - 400 dollar als ik me niet vergis (heb ik hier al wel voorbij zien komen).

[ Voor 3% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-10-2008 17:20 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Word tijd dat ze geintrodieerd gaan worden, de geruchten van beide procesors spreken elkaar erg tegen.

Kwam dit net tegen, en die hebben het over:

"What can we expect from a healthy Core i7 on the high-end front? Expreview claims to have caught a peek at benchmarks Intel sent to its partners. Those benchmarks supposedly pit a 3.2GHz Core 2 Extreme QX9770 against a Core i7 965 (also clocked at 3.2GHz, if past reports are accurate), and they give the Core i7 a 52% advantage in 3D games, a 38% edge in rendering tasks, and a 41% lead in video editing and conversion."

Dat zou betekenen dat de Nehalem wel een game monster gaat worden en de shanghai dus heel ver achter zich gaat laten.

Edit/

Bron: http://techreport.com/discussions.x/15642

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 06-10-2008 17:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:35

Crp

Expreview zelf zegt weer anders

According to some reviewers who had their hands on with the upcoming Bloomfield, the new CPU runs great. But how huge improvement it is comparing to today’s top dog?

In a recent document sent to partners,Intel pointed out that when comparing Core i7-965 to a QX9770, we can get 52% more 3D gaming performance, 38% more rendering performance and 41% more movie editing and conversion performance. (Core i7-965 platform: X58, DDR3 3G, Discrete VGA card, QX9770 platform unknown.)

Yes the numbers are quite vague, but it is directly coming from Intel, compare to a more expansive product, we can’t expect more. (QX9770>1450USD, Core i7-965=999USD)

http://en.expreview.com/2...formance-than-qx9770.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

mad_max234 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 17:30:
Word tijd dat ze geintrodieerd gaan worden, de geruchten van beide procesors spreken elkaar erg tegen.

Kwam dit net tegen, en die hebben het over:

"What can we expect from a healthy Core i7 on the high-end front? Expreview claims to have caught a peek at benchmarks Intel sent to its partners. Those benchmarks supposedly pit a 3.2GHz Core 2 Extreme QX9770 against a Core i7 965 (also clocked at 3.2GHz, if past reports are accurate), and they give the Core i7 a 52% advantage in 3D games, a 38% edge in rendering tasks, and a 41% lead in video editing and conversion."

Dat zou betekenen dat de Nehalem wel een game monster gaat worden en de shanghai dus heel ver achter zich gaat laten.

Edit/

Bron: http://techreport.com/discussions.x/15642
Definiëer de "games" waarin de Core i7 52% beter presteert dan de Conroe. Volgens mij is dit een beperkte verzameling van zeer goed schalende games, waarbij dus de meest indrukwekkende resultaten behaald worden. Een misbruik waaraan wel meerdere bedrijven zich schuldig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
Ze hebben het over de CPU test in 3dmark Vantage. Dat is de enige games-gerelateerde test die 50% schaalt. Is een multithreaded test, dus hyperthreading doet zijn werk daar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 21:30:
[...]

Voorwaar, en die boost zal er komen. Niet enkel op de IPC, zoals Astennu blijkbaar verwacht, maar zeker ook op gebied van kloksnelheid.

Ik vraag me af, Astennu, waarom je zo teleurgesteld doet? Volgens mij was er amper reden om te hopen dat de Deneb een Intel killer zou worden. Ik zat eerder te hopen op een Intel inloper, niks meer. Zoals een oud Grieks filosoof dacht: als je weinig verwacht is de kans op teleurstelling klein, en als het dan toevallig meezit is dat enkel maar extra fijn.

Mijn grootste schrik is dat AMD met zijn boost in de gelederen meer gaat beginnen vragen voor zijn producten. Direct zal zo de grootste reden om AMD boven Intel te verkiezen verdampen als een druppel water in de woestijn, namelijk de lage prijs en de toch wel zeer goeie prestaties en kwaliteit die je voor zulk een prijs dan krijgt.
Omdat AMD het gewoon nodig heeft. En gezien de prijs van de CPU's. Clockspeeds is imo geen boost want Intel heeft die clockspeeds al meer dan een jaar. Evenals de Performance per clock. Het is dus een inhaal race. TOV een K10 is het misschien een boost ja maar eigenlijk had de K10 al 3.2 Ghz moeten halen.

En er valt super veel te tweaken aan de K10 core. Of in ieder geval aan te passen. We weten nu waarom de C2D zo snel is. Intel kijkt ook naar de K8 cpu voor het ontwerp van zijn Nehalen zie de nieuwe Bus en on die memory controller. De Penryn was mede zo snel door zijn prefetchers en daar naast de cache die heel snel en groot was. Als je die dingen nog extra mee zou nemen bij de K10 core was je nog stukken sneller geweest.

Maar goed ik had gewoon op 20% clock voor clock gehoopt omdat ik dan eindelijk die Intel cpu weer weg kan doen voor een AMD. Echter zou ik er in dit geval nog op achteruit gaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik ben gewoon AMD/ATi fan daarom hoop ik dat ze weer terug komen net als in het begin van de K8. Want een zwak AMD is slecht voor de consument. Afgelopen jaar hebben we geen snellere cpu's gekregen alleen maar omdat Intel toch wel de snelste cpu's had dus waarom moeite doen. En dat is niet goed voor de prijzen.

Voor me 2e pc heb ik toch maar een AMD gekocht. Terwijl een Dual core Intel wel stukken sneller was geweest. Ik blijf toch een beetje hoop houden. Met ATi is het goed gekomen die vga kaarten doen het op dit moment prima. Hopen dat dat voorlopig ook zo blijft na het diepe dal van de R600.

En ik geef the source helemaal gelijk. Intel komt binnenkort al met 32nm. Leuk dat amd nu eindelijk 45nm heeft maar dan is er al weer een giga gat.

Penryn zal de GAME cpu blijven en ik denk ook voor de multimedia mensen. Mensen met workstations gaan voor Nehalem. En AMD blijft ongeveer waar het nu ook zit. Misschien zullen ze weer in iets meer game pc's terug te vinden zijn afhankelijk van de prijs. Vooral het verbruik moet omlaag maar dat gaat wel lukken als ik de nieuwe TDP zie. Dus dat is al super mooi. De Performance is stukken beter maar ik denk net niet genoeg. Overclockbaarheid lijkt ook aardig maar we moeten even afwachten wat de chips doen die in de winkel schappen liggen.

Al met al is het niet slecht. Ik had alleen op nog iets beter gehoopt omdat ze het gewoon nodig hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 06-10-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Laatst online: 07:05
Je bent wel heel erg negatief Astennu ;)
Astennu schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:32:
[...]

Omdat AMD het gewoon nodig heeft. En gezien de prijs van de CPU's. Clockspeeds is imo geen boost want Intel heeft die clockspeeds al meer dan een jaar. Evenals de Performance per clock. Het is dus een inhaal race. TOV een K10 is het misschien een boost ja maar eigenlijk had de K10 al 3.2 Ghz moeten halen.
Ben ik niet mee eens. Barcelona clockt voor geen meter, als AMD Shangai op 3.2GHz krijgt geeft dat in ieder geval al aan dat ze beter met TDP om kunnen gaan. Je kan altijd wel alles met Intel gaan vergelijken maar ik vind AMD's approach beter (vergelijkingen maken met de eigen CPUs). Ik volg jouw posts al wat langer maar het valt mij op dat je altijd vergelijkingen maakt met Intel en dat AMD het oh-zo-slecht doet tegenover Intel. Dat meen je waarschijnlijk niet, maar zo komt het wel over :)
En er valt super veel te tweaken aan de K10 core. Of in ieder geval aan te passen. We weten nu waarom de C2D zo snel is. Intel kijkt ook naar de K8 cpu voor het ontwerp van zijn Nehalen zie de nieuwe Bus en on die memory controller. De Penryn was mede zo snel door zijn prefetchers en daar naast de cache die heel snel en groot was. Als je die dingen nog extra mee zou nemen bij de K10 core was je nog stukken sneller geweest.
Tja, als. Met alle respect, maar ik ben zelf van mening dat het voor een buitenstaander wel eenvoudig is om dat soort dingen altijd maar te zeggen. AMD weet zelf toch nogsteeds het beste hoe hun spulletjes zo in elkaar zitten ;)
En ik geef the source helemaal gelijk. Intel komt binnenkort al met 32nm. Leuk dat amd nu eindelijk 45nm heeft maar dan is er al weer een giga gat.
Hoe kan je in hemelsnaam al zo een conclusie trekken terwijl er nog helemaal niks over het 32nm process van Intel bekend is? Dat is wel heel erg kort door de bocht, sorry dat ik het zeg.
Penryn zal de GAME cpu blijven en ik denk ook voor de multimedia mensen. Mensen met workstations gaan voor Nehalem.
Waarom zou men niet kunnen gamen op een AMD platform? Ik zit prima op m'n 3 jaar oude 5600+ en m'n 4850. Niet iedereen wil een state-of-the-art game PC hebben hoor. En workstations is ook maar net hoeveel geld je er aan uit wilt geven.
Misschien zullen ze weer in iets meer game pc's terug te vinden zijn afhankelijk van de prijs. Vooral het verbruik moet omlaag maar dat gaat wel lukken als ik de nieuwe TDP zie. Dus dat is al super mooi. De Performance is stukken beter maar ik denk net niet genoeg. Overclockbaarheid lijkt ook aardig maar we moeten even afwachten wat de chips doen die in de winkel schappen liggen.
Mee eens.

Al met al heb ik zo het idee dat je de high-end alleen maar voor ogen houdt Astennu, terwijl de markt toch een stuk groter is dan dat ;) Met alle respect verder, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ben geen AMD/ATI fan, ben een AMD/ATI gebruiker, Astennu heeft intel maar is wel AMD fan. :+ _/-\o_

Edit/

Is niet lullig bedoeld, vind het gewoon erg grappig. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 06-10-2008 21:13 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Als je naar Astennu's systeem specs kijkt zie je wel waarom hij zich enkel bezig houdt met de top-end en de hele tijd vergelijkt met Intel. ;)

Dan valt er inderdaad enkel uit te kijken naar nóg beter, maar is het dan eigenlijk niet het moment waarop je dient te zeggen "stop! ik kan wel enkele jaartjes voort met mijn huidige configuratie."? Ik heb het alleszins gedaan. Het is nog eens zeer leuk voor de portemonnée. En als je dan eindelijk nog eens hardware koopt moet je niet eens zo'n zeer zware en dure hardware kopen om alsnog een gigantische boost in prestaties te merken. Deze boost is net wat het uitstellen van upgraden zo leuk maakt. En behalve voor games zie ik nog steeds niet echt in waarom ik een nieuwe computer zou kopen, alles lukt nog met de huidige.

Het is dus een beetje zoals ik al zei: alle hardware is zo belachelijk snel en goedkoop, dat het niet normaal is. Je koopt een volledige computer voor 400 euro die nog eens beter is dan de mijne. De tijden zijn serieus hard veranderd tegenover 10 tot 5 jaar geleden. En ik vind het leuk. Ik heb trouwens ook gemerkt dat hoe meer high-end mijn aankopen werden (mede omdat ik vakantiewerk begon te doen en dus wat extra centjes had om uit te geven), hoe langer ik ermee kon blijven doen. Mijn ouwe trouwe AthlonXP 2400+ is nu alweer bijna 5,5 jaar oud en heb nog niet direct een concreet upgradeplan in gedachten. Het gaat eens tijd worden denk je zo. ;) Ik wacht momenteel met een schuin oog op de 45nm cpu's van AMD, dan zal ik nog wel zien. Er zijn zo van die periodes waarbij het niet echt optimaal is om dan een aankoop te doen, zoals net voor een belangrijke refresh van processoren. En als de upgrade van de K10.5 eindelijk achter de rug zou zijn kan ik zeggen dat ik officiëel de K8 heb overgeslagen. Hulde aan de doorzetter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Nividia gaat chipset business verlaten?

Eens even kijken, wat was nvidia's marktaandeel ook al weer in AMD land?
Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/images/reviews/601/mercury-amdchipsets_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Een mooie stijgende lijn. VIA wordt zo uit de markt gedrukt, het verbaast me dat ze nog steeds bestaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hacku schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 21:36:
Een mooie stijgende lijn. VIA wordt zo uit de markt gedrukt, het verbaast me dat ze nog steeds bestaan.
Marktaandeel van nVidia lijkt vrij constant, het is AMD die aandeel afsnoepte van Via.

edit: Soit ja, ik neem aan dat je zelf ook wel grafiekjes kan aflezen, dus nevermind deze opmerking.

[ Voor 14% gewijzigd door RuddyMysterious op 06-10-2008 23:35 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.