[ervaringen] Opera 9.5x / 9.6x / 10.x Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hero Of Time schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:55:
Voor Linux zou er veel verbeteringen in moeten zitten, zoals eindelijk GTK integratie en Qt onafhankelijk. Ben benieuwd hoe ze dat doen.
zo dus

Hoop dat ze dadelijk ook ondersteuning hebben voor KNotify dat zou echt geweldig zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01
Op OS X ziet het er ook geweldig uit, het valt nu veel beter samen met het OS en de GUI zou je al bijna voor final kunnen laten doorgaan. Ik ben heel erg onder de indruk van deze release, ze hebben er veel in weten te stoppen en het werkt goed, en al helemaal voor een pre-alpha. Opera kennende weten ze nog genoeg dingen aan te passen / te verbeteren.

* Vanitas kijkt iig uit naar verdere releases :D

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:35

GeekK

Rag Mama Rag

Hier op mijn p3 450 is hij echt veel sneller dan 10.20. Vooral ook renderen van complexe pagina's. Maar ook javascript: opera:config was zeer traag hiervoor, nu stuk sneller.
Hij start ook heel rap op.

@Vanitas: zou je een screenshot kunnen maken? Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet, hoewel ik zelf geen osx gebruik. :)

[ Voor 46% gewijzigd door GeekK op 22-12-2009 19:39 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Hero Of Time schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:55:
Ik zit ook nog te wachten op de Unix builds. Wel op een Windows VM even geïnstalleerd, mis al gelijk de single key navigation (1 voor wissel naar tab links, 2 voor tab rechts bijvoorbeeld). Hoor ook al over veel crashes.
Dat staat al enkele versies standaard uit en is, gelukkig, aan te zetten via preferences->advanced->shortcuts.
RobertMe schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:10:
[...]

zo dus

Hoop dat ze dadelijk ook ondersteuning hebben voor KNotify dat zou echt geweldig zijn _/-\o_
Mooi plaatje, goed om te zien dat ze in elk geval bezig zijn met OS integratie. Hopelijk gaat Opera nou ook de volledige file dialog (hoe noem je zo'n ding in het Nederlands?) gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Ook al Bezet op 22-12-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier en hier wat JS benchmark-resultaten. Goed om te zien dat Carakan performance nu al op V8-niveau zit. Respect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
GeekK schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:36:
Hier op mijn p3 450 is hij echt veel sneller dan 10.20. Vooral ook renderen van complexe pagina's. Maar ook javascript: opera:config was zeer traag hiervoor, nu stuk sneller.
Hij start ook heel rap op.

@Vanitas: zou je een screenshot kunnen maken? Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet, hoewel ik zelf geen osx gebruik. :)
Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/Vanitas1440/albums/265148/Opera10.5_1.png
Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/Vanitas1440/albums/265148/Opera10.5_2.png
Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/Vanitas1440/albums/265148/Opera10.5_4.png
Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/Vanitas1440/albums/265148/Opera10.5_5.png

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Thx Vanitas. Alleen zie ik bij jou het rood/witte Opera-icoontje, ter vervanging van de menu-balk, links aan de tab-balk niet. Gebruik je een skin? Klein detail natuurlijk.

Leuk hoe je steeds nieuwe dingen ontdekt. De history-list is sterk verbeterd, en de search onthoudt nu bijvoorbeeld ook je searches - klik op vergroot-glasje - en zoekt er ook in als je begint te typen.

Alleen jammer dat je de search-engines nog steeds niet kan ordenen in de prefs... :/

[ Voor 11% gewijzigd door GeekK op 23-12-2009 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 19:38
Alhier een zeer positieve review op Betanews over Opera 10.5 pre alpha. Ze zijn erg positief over zowel de visuele veranderingen als die onder de motorkap. Het laatste is met tests onderbouwd.

Voor wie een verdere achtergrond wil over Carakan: Carakan Revisited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik vraag me af of Opera nog voor het thread-per-tab model gaat voor de desktop versie. Chrome heeft het, FF gaat het doen maar aangezien Opera de inkomsten uit mobiele browsers haalt is het niet zo vanzelfsprekend ze daar binnenkort ook werk van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
SuperNull schreef op woensdag 23 december 2009 @ 05:09:
Ik vraag me af of Opera nog voor het thread-per-tab model gaat voor de desktop versie. Chrome heeft het, FF gaat het doen maar aangezien Opera de inkomsten uit mobiele browsers haalt is het niet zo vanzelfsprekend ze daar binnenkort ook werk van gaan maken.
Het laatste dat ik daarvan weet is dat Opera dat niet van plan is. Inderdaad omdat Opera ook op mobiele telefoons en andere minder krachtige computers moet kunnen draaien.

Overigens haalt Opera niet alleen haar inkomsten uit mobiele telefoons. Dat is een wijdverbreid misverstand. Ook de desktop tak draagt bij aan winst. En verder natuurlijk heeft Opera ook overeenkomsten met de diverse zoekmachines als bron van inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
SuperNull schreef op woensdag 23 december 2009 @ 05:09:
Ik snap dat hele "process per tab" (process, niet thread, da's wat anders) gebeuren niet. Wat zijn de voordelen:
  • Als de browser crasht, crasht alleen die tab. Oplossing: zorg dat je browser gewoon stabiel is, en een beetje "crash recovery" heeft, hierbij was Opera weer de eerste browser die kwam met "oeps, ik ben gecrasht, wil je verder gaan met de vorige sessie?" alle andere browsers starten na een crash met de startpagina op, terwijl Opera je toen al de optie gaf om verder te gaan met de vorige sessie.
  • Als je de tab sluit, is de "rotzooi" opgeruimd. Oplossing: Zorg gewoon ervoor dat je alles netjes opruimt, ik heb nu bv. gelezen dat Carakan, de nieuwe JS engine, een heap per tabblad heeft, dit geeft een performance winst, en je kunt snel de heap weg knikkeren.
En de grote nadelen hiervan zijn dat je app. multi process is, en je een enorm karwei hebt om de communicatie tussen de processen te regelen (HTML5: cross window messaging, maar ook dat je vaste GUI moet weten welke tabs er zijn, op welke pagina die is, etc etc) en dat het je performance verlies opleverd, en het stukken meer geheugen gebruikt.

Nee, laat Opera maar lekker bij één process blijven, werkt goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opera gebruikt bij de UNIX versies al meerdere processen. Er is een apart proces waar de plugins in draaien. Ideaal, aangezien Flash niet zo stabiel is, en op deze manier crasht alleen de plugin, ipv de hele browser (wat bij FF dus het geval is, een foute flash site, hele browser weg). Bij Windows zal dit vast op een zelfde manier gaan, door de boel te threaden. Je ziet 1 proces, maar er draaien meerdere threads. Als een plugin crasht, zal alleen die thread stoppen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Zitten wel mooie dingen in, alleen niet echt stabiel bij mij jammergenoeg..... Ook geen scroll wanneer je de middelstemuisknop indrukt

ook vervelend dat alle tabs in de windows preview zitten, heb vaak toch meer dan 20 tabs open geordend per opera window

hmm, hele korte mousegestures doen 't ook niet meer?

[ Voor 40% gewijzigd door Exphy op 23-12-2009 23:07 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik snap dat hele "process per tab" [..] gebeuren niet.
Dit is afhankelijk van je hardware. Als je op een nieuwe quadcore zit met 8GB ram dan neem je de overhead eerder voor lief in ruil voor meer stabiliteit dan op een netbook.
Als je muziek aan het draaien, iets aan het uploaden of documenten aan het editen bent op de andere tabs dan is de crash recovery meer een doekje voor het bloeden.
En ook al is de browser nog zo stabiel en is de crash recovery nog zo goed, het helpt niet tegen paginas die heel traag reageren en op die manier de browser onbruikbaar maken.

Variatie is natuurlijk goed. Als Chrome de power-browser wordt en Opera meer voor resource efficiency blijft gaan hebben ze allebij duidelijk nut.

• Vanitas
GeekK schreef op woensdag 23 december 2009 @ 03:57:
Thx Vanitas. Alleen zie ik bij jou het rood/witte Opera-icoontje, ter vervanging van de menu-balk, links aan de tab-balk niet. Gebruik je een skin? Klein detail natuurlijk.

Leuk hoe je steeds nieuwe dingen ontdekt. De history-list is sterk verbeterd, en de search onthoudt nu bijvoorbeeld ook je searches - klik op vergroot-glasje - en zoekt er ook in als je begint te typen.

Alleen jammer dat je de search-engines nog steeds niet kan ordenen in de prefs... :/
Die zit niet in de OS X versie, zou ook niet logisch zijn aangezien de menubalk altijd boven in beeld staat.

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Vanitas: dat bedacht ik me later idd.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Gisteren mij ook gewaagd aan de 10.50 pre-alpha. Uiteraard is hij best buggy, maar dat is niet meer dan logisch. Maar, er zitten zoveel briljante dingen in dat het het zeker waard was.

Synchroniseren met Opera Link leverde een crash op, 20 thumbnails voor speed dial genereren tegelijk gaat niet goed :P

Wel komisch dat ze wat betreft de menu balk een beetje chrome achterna gegaan zijn, al vind ik het een prima keuze, met die tabs zo bovenaan. Die rode menu knop ziet er nog wat onwennig uit. En dat is niet de enige knop die wat vreemd aan het zijn is, ook de "closed tabs" vind ik nog niet geweldig afgewerkt....

De .htaccess pop-ups voor inloggen (zeg maar de "old skool" manier) zien er veel mooier uit, ik vroeg me al een jaar af waarom er nog van die jaren '90 looks waren.

De tab previews in m'n W7 taskbar leveren nog wat crashes op, dus dat vermijd ik nog even.....

En ben ik nou achterlijk en moet ik nog wat instellen? Als ik right click op een afbeelding, zijn behalve 4 opties alle opties grayed out, wat echt niet ideaal is :S Ik wil gewoon "copy image address" kunnen doen :/

De performance is indrukwekkend, bizar dat een nieuwe engine zóveel sneller kan zijn. Uiteraard was Futhark ontworpen met weinig geheugengebruik en dergelijke in gedachten, en Carakan (de nieuwe engine) met performance, maar dit is echt briljant _O_

edit:
Exphy schreef op woensdag 23 december 2009 @ 21:49:
Zitten wel mooie dingen in, alleen niet echt stabiel bij mij jammergenoeg..... Ook geen scroll wanneer je de middelstemuisknop indrukt
Niet stabiel, no shit sherlock:/ . Wel jammer inderdaad dat je nog niet kan scrollen met middelste muisknop :(
Geen last van hier.

edit2: En de PW was met opmaak een beetje vern**kt.

[ Voor 18% gewijzigd door afraca op 25-12-2009 16:08 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Zijn er meer mensen die met de pre-alpha veel crashes (lijken te) hebben op deze site? Ik heb het idee dat als deze site open staat, de browser stukken vaker crasht dan op andere sites. Soms spontane crashes, dan crashes terwijl ik scroll etc. Ook zit er een bug in als je een reactie post op de FP, dan verschijnt jouw nieuwe post door andere heen.
Mousegestures lijken inderdaad soms nog wel eens raar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
RobertMe schreef op maandag 28 december 2009 @ 09:18:
Zijn er meer mensen die met de pre-alpha veel crashes (lijken te) hebben op deze site? Ik heb het idee dat als deze site open staat, de browser stukken vaker crasht dan op andere sites. Soms spontane crashes, dan crashes terwijl ik scroll etc. Ook zit er een bug in als je een reactie post op de FP, dan verschijnt jouw nieuwe post door andere heen.

[...]

Mousegestures lijken inderdaad soms nog wel eens raar te doen.
Kan ik niet bevestigen. De crashes die ik zie zijn bijna altijd gerelateerd aan de Win 7 preview implementatie. Die probeer ik dan ook niet te gebruiken.

Heb je deze build bovenop een andere geinstalleerd doe dan een schone installatie. Vergeet niet na deinstallatie de profiel mappen onder \user\AppData\local, \user\AppData\roaming of de equivalente mappen als je onder XP werkt.

Ik had in eerste instantie deze build bovenop een gelekte interne build gezet. Dat gaf problemen met de profile mappen die waren er niet. Deinstalleren en het register schoonmaken zorgden voor een succesvolle schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hmm, apart.

Heb uiteraard een "clean install" (in pre-alpha dir wat ie zelf voorstelt). Had vanmiddag, en wel al vaker gehad, dat ik op deze sites iets doe (soms niks, soms met scrollen of zo) dat ie crashte, mooi crash log verstuurd + opstarten met huidige tabs, en dat ie binnen 10 sec. weer keihard onderuit ging (zonder iets te doen) dus weer crashlog sturen + opstarten met huidige tabs, en hoppa, daar ging ie weer, weer opstarten met huidige tabs, tab met tweakers sluiten, en alles loopt weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Apart. Wat voor OS gebruik je? De crashlogs zullen de devs verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Win. 7 prof. engels, maar op m'n PC met Vista business NL had ik ook geregeld crashes, die volgensmij ook voornamelijk op deze site zijn. (Vista gebruik ik niet zo vaak, gebruik alleen win. 7 op m'n laptop omdat ik die voor werk/stage nodig heb, en op m'n pc gebruik ik meestal Linux, waarvoor helaas nog geen pre-alpha is :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:37
Ik gebruik al een paar maanden Opera 10 en werkt echt heerlijk. Het enige waar ik mij aan stoor is dat ik ten alle tijden opnieuw moet inloggen.

Hij blijft vragen of ie login+wachtwoord moet opslaan en ik vink het altijd aan, maar altijd moet ik het zelf invullen.

Foutje in Opera? Staat er een instelling niet goed? Iets anders? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Welke site? Van digg is dit meen ik bekend. Opera zegt dat het probleem bij Digg ligt, en Digg zegt dat het probleem bij Opera ligt, dat schiet dus niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Alle sites eigenlijk.

Hotmail, Hyves, Autoweek forum, Driving-Fun forum etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:35
Euh... Het is een pre-alpha. Natuurlijk is hij niet stabiel (oke, hij is stabieler dan IE6...).

Ik hoop echt dat ze de menuknop in linux mooien gaan doen dan ze inwindows-zonder-aero gedaan hebben. Dus in de titelbalk, niet eronder. Maar dat gaat lastig worden, want Opera heeft weinig controle over de titelbalk...

De extra GTK-integratie die komen gaat vindt ik er nu al goed uitzien... Ik wordt ongeduldig...

[ Voor 0% gewijzigd door Peetz0r op 29-12-2009 18:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
P.E.T.E.R. schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:28:
Ik hoof echt dat ze de menuknop in linux mooien gaan doen dan ze inwindows-zonder-aero gedaan hebben. Dus in de titelbalk, niet eronder. Maar dat gaat lastig worden, want Opera heeft weinig controle over de titelbalk...
Ze heben bij Chromium ook onder Linux the titelbalk weten weg te werken, dat moet bij Opera dan toch ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Ook al Bezet schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:43:
[...]

Ze heben bij Chromium ook onder Linux the titelbalk weten weg te werken, dat moet bij Opera dan toch ook lukken.
Met als nadeel dat Chrom(e/ium) minder integreert met de rest van het OS. De titelbalk zou dan geen invloed meer hebben van mij huidige GTK thema. Het is dan geen "echte" titelbalk meer.

Ik ga eens even GIMPen hoe ik het zou willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Sabbi

je denkt aan mij.

B-Real schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:32:
Ik gebruik al een paar maanden Opera 10 en werkt echt heerlijk. Het enige waar ik mij aan stoor is dat ik ten alle tijden opnieuw moet inloggen.

Hij blijft vragen of ie login+wachtwoord moet opslaan en ik vink het altijd aan, maar altijd moet ik het zelf invullen.

Foutje in Opera? Staat er een instelling niet goed? Iets anders? :?
Probeer het sleuteltje op de toolbar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Sabbi schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 18:53:
[...]

Of ctrl+enter.

de perfecte opera 10 op linux zou er voor mij ongeveer zo uitzien: http://peter-server.homelinux.net/opera-10-5-mockup.png
Ongeveer dan... anti-aliasing en schaduwen kloppen niet, en de kleuren gaan totaal niet samen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Je vind die mockup er beter uit zien dan de officiële screenshots?
Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/ruario/Pictures/10.50_GTK-native_Preferences_smaller.png
Dit is dan een screenshot met GTK styling, die met Qt styling zal denk ik wel hetzelfde worden, alleen dan met Qt widgets. De menu balk gaat dus ook default uit, met de Opera knop als vervanging hetzelfde als in de Windows versie, de titel balk lijkt er gewoon in te blijven.
Het lijkt mij ook helemaal niks als de titelbalk eruit gaat/word aangepast. Van Windows (app's) ben ik gewend dat elke app. maar doet wat hij zelf wil (zelfs de MS app's, kijk naar bv. de verkenner, Windows Media Player, Windows Live Messenger en Office, dat ziet er allemaal totaal anders uit). Van KDE ben ik toch wel gewend dat alles er hetzelfde uitziet, dus dat Opera zich daar dan ook aan houd. Hoop ook dat ze nog meer voor de uniforme KDE look gaan, en ook gaan integreren met het nieuwe notification system van KDE etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Sabbi

je denkt aan mij.

P.E.T.E.R. schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 18:58:
[...]

Of ctrl+enter.

de perfecte opera 10 op linux zou er voor mij ongeveer zo uitzien: http://peter-server.homelinux.net/opera-10-5-mockup.png
Ongeveer dan... anti-aliasing en schaduwen kloppen niet, en de kleuren gaan totaal niet samen...
Gebruik de volgende custom buttons om de menu-bar te hiden en een meer lean interface te krijgen:

(invullen in veld 3 van de opera button generator, de uBB code van GoT ondersteunt opera:/ urls niet :/ )

Voor een pulldown van File/Edit/Bookmarks ed. (als de rode opera knop)
Show popup menu, "Browser Menu Bar", , 606160820, "Window Browser Icon"

Ik zie net dat als je in Opera 10.10 de menubar hide de 'rode O' knop vanzelf verschijnt op de tabbar! (met een iets ander icon, maar wel zelfde menu erachter)

Voor een toggle om de menubar te hiden/tonen:
code:
1
Enable menu bar, , , , "Dropdown" | Disable menu bar, , , , "Dropdown"

[ Voor 14% gewijzigd door Sabbi op 29-12-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ze zullen om een aantal redenen niet de titelbalk gebruiken voor knoppen en tabs. Ten eerste integreerd het niet zoals ze willen.
Ten tweede valt het buiten de desktop regels en specificaties die er gelden, apps blijven gewoon met hun poten van de titelbalk af, dat is iets voor de Window Manager. Bovendien kan je van Window Manager wisselen (Metacity, Xfwm4, Emerald, KDE, etc), en sommige crashen net iets vaker (Emerald) dan je wilt. Bij het wisselen, wat zou er met Opera dan gebeuren? Gebruiktie de WM voor de titelbalk of niet? Zijn er effecten met de titelbalk (Compiz) en hoe gaan ze er daar mee om?
Dit is allemaal een stuk uitgebreider dan bij Windows. Die heeft maar 1 Window Manager en zelfs die doet geen zak met extra mogelijkheden. Hooguit apps en uitbreidingen zoals van nVidia (nView etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Ik weet het, dat integreren zoals Chrome doet integreert slecht met de rest van je syteem, maar het bespaart ruimte. Zeker als je toch 95% van je werk in je browser doet, en dus buiten je browser weinig programma's gebruikt.

En inderdaad, mijn mockup is nogal... onafgewerkt.

En een menuknop (links van de tabs) heb ik ook al sinds 9.5 ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, als je veel werk in je browser doet, en je wilt zo veel mogelijk ruimte hebben: fullscreen of andere Window Manager. Voordeel van Linux, keus genoeg. En anders: grotere monitor kopen? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Sabbi schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 18:53:
[...]

Thnx, zo simpel maar je moet het net maar even weten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
P.E.T.E.R. schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:05:
Zeker als je toch 95% van je werk in je browser doet, en dus buiten je browser weinig programma's gebruikt.
Heb je een breedbeeld scherm? Zo ja, rechtsklik op de tabbalk->Tab bar placement->Left/Right. De meeste sites gaan toch maar tot een bepaalde breedte, de tabbalk kun je op een breedbeeld scherm dan ook perfect aan de zijkant zetten, bijkomend voordeel is dat je (bij weinig tabs) meteen visual tabs aan hebt (bij teveel tabs zet hij visual tabs uit om ruimte te besparen) Als je dan een window manager gebruikt waarbij je de titelbalk uit kunt zetten (KWin kan dit bijvoorbeeld) bespaar je die ruimte ook nog, enige wat dan nog boven in het scherm staat is de adresbalk, die je ook uit zou kunnen zetten, F2 kun je dan gebruiken als "adresbalk" en de mousegestures + sneltoetsen om de acties te doen van de ontbrekende knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
mwaha! De UNIX build staat online en! er is ondersteuning voor <video>
http://my.opera.com/desktopteam/blog/happy-new-year

gelijk maar even proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

YES! Eindelijk. Ik hoop dat ze ook eindelijk eens wat gaan doen aan het audio systeem, maar zal waarschijnlijk pas in v11 komen. Het is een ramp dat ze OSS, dat toch redelijk verouderd is (ondanks de nieuwe ontwikkelingen erin), als standaard gebruiken en geen ALSA ondersteunen, laat staan PulseAudio. Nu moet je 't via wrappers starten (aoss voor alsa, padsp voor Pulse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Hero Of Time schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:05:
YES! Eindelijk. Ik hoop dat ze ook eindelijk eens wat gaan doen aan het audio systeem, maar zal waarschijnlijk pas in v11 komen. Het is een ramp dat ze OSS, dat toch redelijk verouderd is (ondanks de nieuwe ontwikkelingen erin), als standaard gebruiken en geen ALSA ondersteunen, laat staan PulseAudio. Nu moet je 't via wrappers starten (aoss voor alsa, padsp voor Pulse).
Oh? geluid werkt bij mij (pulse) zonder wrappers. of zitten er wrappers in het opera script?
* Peetz0r gaat kijken... Nee, geen wrappers.

Kijk even of je hier (na 10 seconden) geluid hebt: http://9elements.com/io/projects/html5/canvas/
Dat werkt met <audio>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je begrijpt 't verkeerd. Ik heb het niet over Flash enzo, maar over Opera geluiden zelf, zoals new mail notificaties. Open Preferences maar, Advanced, Notifications. Enable program sounds, kies een .wav en klik op test. Je krijgt niets te horen, maar als je de OSS wrapper gebruikt, hoor je 't wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Hero Of Time schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:21:
Je begrijpt 't verkeerd. Ik heb het niet over Flash enzo, maar over Opera geluiden zelf, zoals new mail notificaties. Open Preferences maar, Advanced, Notifications. Enable program sounds, kies een .wav en klik op test. Je krijgt niets te horen, maar als je de OSS wrapper gebruikt, hoor je 't wel.
Da's waar. <audio> gaat via GStreamer, en niet vanuit opera zelf. Ik was vergeten dat opera zelf ook nog geluid kon maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ook al Bezet schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 14:06:
mwaha! De UNIX build staat online en! er is ondersteuning voor <video>
http://my.opera.com/desktopteam/blog/happy-new-year

gelijk maar even proberen dan.
Het crashen als je de Windows 7 preview gebruikt is nu verholpen. Draait redelijk stabiel hier op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Ik heb tot nu toe slechts een crash gehad, en dat na uren browsen. Veel andere browsers (op windows dan) zijn minder stabiel.

Ik zie 'm nu al als final :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40

RnB

Na lange tijd weer aan de Opera, verandering is goed. :)
Maar nu ben ik op zoek naar manieren om ads te blokkeren, maar ben nog niet ver gekomen.
Ik ben gestuit op oa AdSweep, maar die lijkt niet te werken, ads blijven staan op pagina's.

Iemand mss een suggestie die goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is een aantal posts hoger een urlfilter.ini gepost die voor mij praktisch alles eruit weet te filteren, zelfs de text ads van google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40

RnB

Nice, thanks. Deze werkt gelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Handige links aangaande ad-blocking in opera:
http://my.opera.com/Tamil/blog/ad-block
http://my.opera.com/Bleed...5/opera-ad-block-round-up

Persoonlijk gebruik ik de fanboy urlfilter.ini en bijhorende css file die als default css file moet dienen.

Een andere kwestie, als ik een custom stylesheet wil gebruiken voor een bepaald domein, dan gebruikt die de default niet meer. Ik zou graag een soort cascade hebben waarin de default set van extra regels kan uitgebreid worden ipv vervangen. Kan dat? Ik heb al gegoogled, en daar heb ik gevonden dat er zoiets zou bestaan als browser.css, maar die werkt niet meer sinds 9.5 ofzo.

[ Voor 66% gewijzigd door RuddyMysterious op 02-01-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DevilsProphet, je moet in je site-specifieke CSS een import zetten naar je global CSS. Iets in de trant van "@import <pad naar CSS>". Je moet even kijken naar de CSS specs voor het importeren van andere CSS dingen. Alles wat na de import komt, en al in het geïmporteerde bestand staat, wordt als het goed is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Aha! Zeer handige informatie, bedankt. Binnenkort eens uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sinds ik 10.50 erbij heb draaien, gebruikt 10.10 overdreven veel CPU. Gisteren was het constant 50-100% op een core (pieken en dalen in de grafiek), en nu staatie met een volledige core weer te rammelen. Geen idee waar het vandaan komt, soms gaatie weer terug naar normaal als ik een paar pagina's herlaad maar gaat dan snel weer naar z'n pieken toe.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Hero Of Time schreef op zondag 03 januari 2010 @ 10:41:
Sinds ik 10.50 erbij heb draaien, gebruikt 10.10 overdreven veel CPU. Gisteren was het constant 50-100% op een core (pieken en dalen in de grafiek), en nu staatie met een volledige core weer te rammelen. Geen idee waar het vandaan komt, soms gaatie weer terug naar normaal als ik een paar pagina's herlaad maar gaat dan snel weer naar z'n pieken toe.
Iemand een idee?
Lijkt me toeval, ik neem aan dat je 10.5 in een andere map hebt geinstalleerd? Zit er een patroon in de CPU consumptie? Vaak zijn flash sites hier verantwoordelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Opera draait gewoon idle, niets waarvan je kan zeggen "dat is het probleem". Gewoon m'n gebruikelijke 6 tabs met GoT, 2 met CAD (sillies en daily comic, of wat er daily aan is :P), Garfield, Opera forum en launchpad.

Of het detecteerd een andere Opera (installatie is niet mogelijk, staat in de blogposting ;)) waar het mee conflicteert, of het vind de verandering van tasklist naar iconbox niet leuk (wat vreemd zou zijn, het geeft alleen een weergave van openstaande programma's en doet er niets mee). Gebruik btw Xfce 4.6.1 met Ubuntu Jaunty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Zijn er meer die met 10.50 onder Linux (openSUSE 11.2, KDE4.3 om specifiek te zijn) een "test" beeld krijgen (scherm gevuld met allemaal zwarte/grijze/witte puntjes)

Ook crasht hij hier continue op http://www.notmart.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hero Of Time, in linux is het mogelijk om te zien of de thread operapluginwrapper (oid) verantwoordelijk is voor die hoge belasting. Probeer die eens te killen, en zien of dat iets uitmaakt. Bij mij is dat soms nodig gebleken, vooral dankzij de armzalig geïmplementeerde adobe flashplugin voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Waarom vraagt opera iedere keer bij het opstarten om mijn masterpassword?
Er lijkt geen verschil te zijn of ik het nu wel intiep of gewoon op kruisje druk.

Als ik de wand iets wil laten doen moet ik hem toch altijd opnieuw tiepen (zo wil ik het ook).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DevilsProphet schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:30:
Hero Of Time, in linux is het mogelijk om te zien of de thread operapluginwrapper (oid) verantwoordelijk is voor die hoge belasting. Probeer die eens te killen, en zien of dat iets uitmaakt. Bij mij is dat soms nodig gebleken, vooral dankzij de armzalig geïmplementeerde adobe flashplugin voor linux.
Ik ken mijn weg wel in top (en htop), geloof me, als er staat /usr/lib/opera/opera, is het echt niet de plugin wrapper. En als die het wel zou zijn, krijg je geen golven, maar een strakke lijn.
Zojuist een paar tabs gesloten met wikipedia informatie (had ik in 10.50 ook staan, dus dubbelop) en prompt, het was weg. Terughalen uit de 'prullenbak' maakte daarna geen verschil, zelfde respons als gister, het gaat weer even goed. Heel vreemd.

Dan even mijn ervaringen met 10.50.
Het VREET geheugen, meer dan 1 GB is er al in gebruik op m'n systeem hier, terwijl ik niet bijster veel open heb (10.10 heeft meer open en gebruikt een stuk minder). Settings gecontroleerd, geheugen opslag staat op 100 MB ipv automatisch (dat laatste wil nog wel eens een flinke hog worden).
Verder voelt het wel lekker snel aan, al vind ik de overgang van pagina's niet echt super. Bij het openen van een link in een nieuwe tab krijg je de eerste seconde het idee dat er niets is gebeurt, behalve dan dat er een nieuwe tab erbij lijkt te zijn gekomen (wat dan je pagina wordt). Er staat dus eerst de oorspronkelijke pagina als een 'ghost'.
Muisbewegingen zijn een ramp, reageren zeer slecht voor wat je wilt. Pagina sluiten en herladen resulteert bij mij vaak in het openen van een nieuwe tab (sluiten is omlaag, rechts, herladen is omhoog, omlaag). De andere manier van sluiten, links, rechts, links, doet wel iets beter maar wil ook nog wel eens weigeren. Ook de knoppen op m'n muis voor terug en vooruit werken niet. Single key shortcuts doen het ook niet, je kon eerst met 1 en 2 tussen tabs wisselen, heb ik nu handmatig moeten definiëren. Ctrl+Tab is ook niet geweldig, pas bij de tweede tab verander je van pagina. Rechtermuis + scroll wisselt ook niet. Zoomen met Ctrl + scroll doet 't ook niet.
Verder veel visuele problemen, context menu's zien er niet uit, korrelig, paars/roze, helemaal zwart (zonder witte tekst :(), het is duidelijk dat daar nog een hoop aan gedaan moet worden.
Verder nog geen crash gehad, zelfs de site die RobertMe postte draait gewoon. Robert, misschien is het omdat je KDE gebruikt, heb je wel alle GTK libs? Zou mij niets verbazen als KDE gebruiker je een of twee mist, Opera is nu tenslotte nog volledig GTK based. Al zou het voor een site niet moeten uitmaken.
Wat ik nog wel jammer vind, is de fonts. Deze zijn zo lelijk op de sites. Terwijl ik hier een hele zooi heb, inclusief Times New Roman en Arial, worden de lelijkste gebruikt (dejavu familie). Het aanpassen in preferences heeft geen effect helaas.
Het is dat de mail indeling verandert schijnt te zijn, anders zou ik 't m'n hoofd instance maken van Opera, met de mogelijkheid om 10.10 nog te kunnen gebruiken als-ie crasht ofzo en ik mail nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Hero Of Time schreef op zondag 03 januari 2010 @ 13:39:
Opera draait gewoon idle, niets waarvan je kan zeggen "dat is het probleem". Gewoon m'n gebruikelijke 6 tabs met GoT, 2 met CAD (sillies en daily comic, of wat er daily aan is :P), Garfield, Opera forum en launchpad.

Of het detecteerd een andere Opera (installatie is niet mogelijk, staat in de blogposting ;)) waar het mee conflicteert, of het vind de verandering van tasklist naar iconbox niet leuk (wat vreemd zou zijn, het geeft alleen een weergave van openstaande programma's en doet er niets mee). Gebruik btw Xfce 4.6.1 met Ubuntu Jaunty.
Ah, ik had even niet door dat we het hier over de Linux versie hadden. Ja, dat soort problemen heb ik hier ook wel eens gezien op Opensuse, maar veel minder dan vroeger
Hero Of Time schreef op zondag 03 januari 2010 @ 19:19:
[...]Verder nog geen crash gehad, zelfs de site die RobertMe postte draait gewoon. Robert, misschien is het omdat je KDE gebruikt, heb je wel alle GTK libs? Zou mij niets verbazen als KDE gebruiker je een of twee mist, Opera is nu tenslotte nog volledig GTK
Voorzover ik weet hebben ze wel QT uit Opera gesloopt maar is het nu niet op GTK gebaseerd maar alleen op hun eigen brouwsel (dit omdat Opera op zoveel verschillende platformen moet kunnen draaien). GTK libs kunnen er dus niets mee te maken hebben. Wel is het zo dat de KDE integratie bij de huidige alfa nog niet op het niveau is van de GTK integratie, maar dat mag op websites inderdaad geen invloed hebben.

Linkje met meer info

[ Voor 3% gewijzigd door Ook al Bezet op 03-01-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarmee ik weer antwoord met een quote van de laatste desktopteam blog posting:
This means that you can run Opera without any graphical toolkit installed if you want to (plain X11), but if you do have toolkits installed, Opera will try to load and use them to integrate into the environment. Currently we are focusing on getting support for Gnome/GTK+ and KDE4/Qt4 into 10.5. The work on KDE4 integration is not at a stage yet where we think it can be used, so this pre-alpha release only has support for GTK. As a work in progress, you will notice that not all UI elements conform to their GTK specifications yet.
Dus, het heeft alleen nog GTK ondersteuning voor de toolkit om het weer te geven, naast plain X11. Mogelijk dat RobertMe niet de volledige toolkit support heeft, of iets in KDE het naar z'n grootje helpt (zoals GQt, om GTK apps als Qt te laten zien, zoals je ook Qt met GTK kan doen).

Btw, is het niet eens tijd om een deel 2 te starten? We zitten al over de 30 pagina's en anderhalf jaar verder en voornamelijk op versie 10. Lijkt mij dat niemand hier meer 9.x gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Hero Of Time schreef op zondag 03 januari 2010 @ 22:09:
Waarmee ik weer antwoord met een quote van de laatste desktopteam blog posting:

[...]

Dus, het heeft alleen nog GTK ondersteuning voor de toolkit om het weer te geven, naast plain X11. Mogelijk dat RobertMe niet de volledige toolkit support heeft, of iets in KDE het naar z'n grootje helpt (zoals GQt, om GTK apps als Qt te laten zien, zoals je ook Qt met GTK kan doen).
Heb ik ook gelezen ja, maar dat houdt niet in dat Opera nu op GTK is gebaseerd

Om maar even uit mijn linkje te citeren.
Opera is not built with GTK, not now and not in the future. It uses its own toolkit (Quick). In Peregrine on Linux, that toolkit draws using Qt (but doesn't use it for a lot of other things); In Evenes, it only uses X11 drawing primitives.
als dat niet is wat je aanvankelijk bedoelde heb ik je verkeerd begrepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ook al Bezet op 03-01-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan zal ik het wel zo hebben neergezet dat het verkeerd begrepen is ;). Heb je nou het laatste stukje wel begrepen of niet? Ik ga even uit van niet.
Wat ik dus bedoelde, is dat door de nieuwe manier, welke nu alleen nog maar GTK ondersteund als weergave model naast de plain X11, met KDE, oftewel Qt omgeving, de boel nogal in de war kan zijn door het missen van de juiste libraries voor de toolkit. Het zou niet moeten uitmaken voor websites, maar als er nou net een element wordt gebruikt wat WEL iets van het systeem vraagt, zou het met het missen van de juiste toolkit support de boel onderuit kunnen schoppen.

Maar, ik heb meer verschillende reacties gezien met deze pre-alpha. De een heeft problemen op Windows met site X terwijl een ander met dezelfde Windows geen problemen heeft, maar wel met site Y. Deze pre-alpha is onvoorspelbaar in het gedrag waar en wanneer het gaat crashen. Er zit iig zeker een memory leak in, begon ik met een herstart van 'm met ongeveer 10% van mijn systeemgeheugen in gebruik (heb 3 GB), loopt het langzaam op maar de 30+%. Zit nu alweer op een totaal verbruik van 1960 MB voor het gehele systeem, waarvan 36% van het systeemgeheugen door 10.50 wordt ingenomen (1088 MB). De overige 880 MB is van 10.10 (met 16%, 484 MB) en overige programma's. Nogal een flink verschil. Je moet 10.50 dus niet 24/7 laten draaien, dan ben je binnen een dag door je RAM heen (of zelfs eerder).
Ik vraag mij af of de Windows build ook geheugen lekt. Iemand hier die Opera 10.50 op Windows heeft draaien en even een kijkje kan nemen bij taakbeheer na een uur of twee, drie, alsie nog niet is gecrasht? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

De memory leak - of wat het ook is - was al bekend: memory usage can be high, High memory usage. Beide vermeld bij de eerste build, de tweede bevat kleine stabiliteitsverbeteringen. Zullen zeker (heel nog) wat builds verschijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door GeekK op 04-01-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Nieuwe feature ontdekt, crash on demand, te doen door te f11-en

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

afraca schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:28:
Nieuwe feature ontdekt, crash on demand, te doen door te f11-en
Oh? Bij mij blijftie vrolijk draaien, ik verlies alleen wel de statusbalk en tabbar, die ik weer terug krijg als ik een nieuwe tab open via ctrl+t. F11 geeft bij mij overigens geen volledig full screen, de titelbalk en menubalk blijven, net als m'n panels. Alleen de tabbar, statusbar en adresbar gaan weg.

Wat bij mij wel een gegarandeerde crash geeft op m'n laptop (64 bit versie, draait XUbuntu Karmic), is http://www.animenfo.com/radio/playing.php. Mijn PC daarentegen heeft weer geen moeite om die weer te geven (32 bit, Xubuntu Jaunty).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Hero Of Time schreef op maandag 04 januari 2010 @ 21:50:
[...]

Oh? Bij mij blijftie vrolijk draaien, ik verlies alleen wel de statusbalk en tabbar, die ik weer terug krijg als ik een nieuwe tab open via ctrl+t. F11 geeft bij mij overigens geen volledig full screen, de titelbalk en menubalk blijven, net als m'n panels. Alleen de tabbar, statusbar en adresbar gaan weg.

Wat bij mij wel een gegarandeerde crash geeft op m'n laptop (64 bit versie, draait XUbuntu Karmic), is http://www.animenfo.com/radio/playing.php. Mijn PC daarentegen heeft weer geen moeite om die weer te geven (32 bit, Xubuntu Jaunty).
Met Windows 7 RC 64 bit kan ik er wel "in" komen, dan houd ik wel een verlepte niet werkende scroll balk over, maar als ik terug ga crasht hij. En je url levert hier geen problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Nieuwe CEO bij Opera Jon S. von Tetzchner treed terug:
Oslo, Norway, January 5, 2010

Opera Software today announced that Lars Boilesen (42) has been named the company's new Chief Executive Officer, effective immediately. He succeeds Jon S. von Tetzchner, who co-founded the company in 1995 and has served as Chief Executive Officer since that time. Jon von Tetzchner will continue to serve Opera full-time in a strategic and independent capacity.

"Lars Boilesen brings both a very significant industry experience and a deep understanding of Opera to the role as the company's Chief Executive Officer. In short, Opera's spirit runs through his veins," says Jon von Tetzchner. "My decision to assume a new role in Opera is based on a lengthy consideration process. As outgoing Chief Executive, I leave confident in the company's continued leadership in key markets, our strong management team, our ongoing commitment to innovation, and our robust financial foundation."

Boilesen is a recognized business leader with more than 20 years of international management and sales/marketing experience from companies such as Alcatel-Lucent, Tandberg Data, Lego and Opera Software. Boilesen previously worked for Opera from 2000 to 2005 as Executive Vice President, Sales. During the company's formative years, Boilesen played a crucial role in transforming Opera from a desktop browser vendor into a leader in cross-platform browsing. In 2005, Boilesen joined Alcatel-Lucent as CEO of the Nordics and the Baltics. Prior to re-joining Opera in January 2009 as Chief Commercial Officer, Boilesen served on Opera Software’s Board of Directors as Vice Chairman.

"I was very happy about convincing Lars to come back to Opera one year ago. Today, I am very excited about asking him to take over as CEO as we continue our growth and global expansion. We have worked closely together for many years and I am certain that he is the right person to lead Opera into a very bright future," said Jon von Tetzchner.

"I am impressed with what Opera has achieved under Jon’s leadership," says Lars Boilesen. "We provide browser technology not only to nearly 100 million consumers worldwide, but also to the major players in the industry: Vodafone, T-Mobile, Nintendo, KDDI, SKT, Nokia, Samsung, Toshiba and Sony Ericsson to name but a few. Our focus going forward is to execute on our current strategy and continue to deliver the best browser experience to the breadth of our customer and user base."
Bron: http://www.opera.com/press/releases/2010/01/05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik merk grote verschillen tussen de 64 bit versie en de 32 bit versie op Linux. Daar waar ik met 32 bit veel geheugen gebruik, doet de 64 bit dat niet. Sites die op 64 bit een crash veroorzaken, doen dat bij 32 bit weer niet. Ook zie ik m'n CPU gebruik omhoog gaan bij de 64 bit versie als de browser meer dan 2 minuten idle is. Zodra ik een pagina open of vernieuw, wordtie weer rustig. Heb daarom maar een tab met google.com en auto reload op de achtergrond. Context menu's e.d. zien er bij 64 bit wel weer goed uit, in tegenstelling tot de 32 bit versie.
Nooit verwacht dat er zulke grote verschillen kunnen zitten in de architectuur specifieke builds.

Het aanpassen van de knoppen werkt overigens in beide builds niet, kan dus geen knoppen op de werkbalken zetten of verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Geheugengebruik is een known issue:
Known issues: JIT doesn't work on CPU's without SSE2, printing and PowerPC are not supported on Mac, Memory usage can be high, Opera will regularly quit unexpectedly. Some features, like Opera Unite are disabled.
. Geef het tijd en het zal hopelijk opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Nieuwe blog van Opera zelf (Hallvors): Sitepatching updates.
We'll cover Opera's site patching and how we make difficult and broken sites work with tools like browser.js and automated ID spoofing.
Toelichting bij nieuwe updates in browser.js etc dus. Waar wordt de automated site spoofing trouwens in bijgehouden, in override_downloaded.ini?

[ Voor 28% gewijzigd door GeekK op 13-01-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Het staat in de override.ini:
Stored site specific preferences. Access from webpage context menu, and for all sites from Tools > Preferences > Advanced > Content. Can be hand-edited as well to allow more overrides than available in the dialog, but not all preferences can be set on a per-site basis.
Bron: Files Used by Opera for Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
En alweer een nieuwe build :)
From this point on we are shifting up a gear to get you a stable 10.5 as soon as we possibly can!
Hopelijk betekend dat dat we komende week, of de week erop, de eerste alpha krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hehe, ze hebben wel humor daar:
It can still crash, cause you to swear and speak badly of you behind your back.
Jammer dat er nog geen Unix builds zijn. Wil graag zien wat voor fixes ze hebben, zowel grafisch als onder de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

RobertMe, bedankt voor link naar nieuwe build, was me anders pas over flinke tijd bereikt. Die nieuwe build is wel een flink stukje stabieler, en er zijn paar dingetjes in interface veranderd. Jammer dat het "sleuteltje" nu op de forward button zit. Op zich is dat wel te begrijpen, maar eventjes wennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
afraca schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:06:
RobertMe, bedankt voor link naar nieuwe build, was me anders pas over flinke tijd bereikt. Die nieuwe build is wel een flink stukje stabieler, en er zijn paar dingetjes in interface veranderd. Jammer dat het "sleuteltje" nu op de forward button zit. Op zich is dat wel te begrijpen, maar eventjes wennen :)
Hoezo jammer? Ik vind het eigenlijk wel eenlogische keuze, en het bespaart weer een beetje ruimte.
(trouwens, uiteindelijk is dat natuurlijk allemaal door de gebruiker aan te passen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Ik zeg ook dat het wel begrijpelijk is, en dat het alleen even wennen is ;)

Nu nog hopen dat opera link weer normaal beschikbaar komt voor 10.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:53
Ik heb zowel thuis (Windows 7 64-bit) als op mijn werk (Windows XP 32-bit) Microsoft Security Essentials geïnstalleerd. Ik krijg constant meldingen dat er een TrojanDownloader:JS/Renos trojaans paard gevonden is in
C:\Documents and Settings[user]\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\cache\.

Zelfs direct na een clean install kreeg ik deze melding. Zijn er anderen die daar ook last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 15:55
brommer schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:05:
Ik heb zowel thuis (Windows 7 64-bit) als op mijn werk (Windows XP 32-bit) Microsoft Security Essentials geïnstalleerd. Ik krijg constant meldingen dat er een TrojanDownloader:JS/Renos trojaans paard gevonden is in
C:\Documents and Settings[user]\Local Settings\Application Data\Opera\Opera\cache\.

Zelfs direct na een clean install kreeg ik deze melding. Zijn er anderen die daar ook last van hebben?
Nee nog nooit gezien en ik heb dezelfde configuratie, bij een clean install gooit ie trouwens je cache enzo niet weg dat moet je handmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:53
Inderdaad bizar: mijn Opera cache op het werk is recent in de vuilbak geknikkerd en mijn Windows 7 is een clean install. In het ergste scenario zit de trojan in mijn unite config maar dat zou me ten sterkte verwonderen. Het andere uiterste is een false positive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Nieuwe build: The Return of Hot Chocolate (Win 3202, Mac 8189).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

brommer schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 17:05:

Melden! > Opera Bug Report Wizard. Misschien inderdaad false positive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
GeekK schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 17:53:
[...]
Melden! > Opera Bug Report Wizard. Misschien inderdaad false positive.
Dit advies is een beetje de omgekeerde wereld. :? Een f/p door een anti malware programma kan beter bij de makers van dat anti malware programma gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

@EricJH: je hebt gelijk. Ik dacht er meer aan dat Opera met MS contact zou kunnen opnemen. Met een intermediair misschien.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
GeekK schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:18:
@EricJH: je hebt gelijk. Ik dacht er meer aan dat Opera met MS contact zou kunnen opnemen. Met een intermediair misschien.... ;)
Even gegoogled en hier is de submit pagina vor MSE: https://www.microsoft.com...al/Submission/Submit.aspx .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En weer geen Linux build deze keer :'(. M'n 64 bit crasht regelmatig, neemt spontaan (op bepaalde sites, iig zeker bij TGDaily als ik met de muis over een link ga) al het geheugen in beslag (niet de gewone 'veel geheugen gebruik'-issue, maar echt structureel je volledige RAM in 2 seconde vol (van 300 MB totaal in gebruik naar 3GB).

Wat is er toch zo moeilijk de hele tijd om tevens een Linux build te maken (en met de vorige dus ook Mac)? Release het gelijktijdig, of gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Die HD Suite voor youtube (userscript) is geniaal, maar halverwege het spelen van een filmpje refresht de pagina altijd en da's loei-irritant.

Wie weet waarom dat gebeurt en of er een fix is?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Over youtube gesproken, word ik net even teleurgesteld. * afraca dacht dat de meest awesome browser ooit, met de gaafste build ooit (laatste 10.50 ) wel html5 video had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

afraca schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:19:
Over youtube gesproken, word ik net even teleurgesteld. * afraca dacht dat de meest awesome browser ooit, met de gaafste build ooit (laatste 10.50 ) wel html5 video had....
Opera 10.50 heeft ook <video> support in HTML5. Staat zelfs in de pre-alpha blogposting. Het is pas werkend als je de juiste codec hebt. In Linux is het simpelweg het hebben van de gstreamer packages. Maarja, dat heeft lekker veel nut op Windows :P. Kijk dus eens naar de vereisten. Of zijn wij Linux gebruikers eens een keer eerder met een feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Hero Of Time schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 19:38:
[...]

Opera 10.50 heeft ook <video> support in HTML5. Staat zelfs in de pre-alpha blogposting. Het is pas werkend als je de juiste codec hebt. In Linux is het simpelweg het hebben van de gstreamer packages. Maarja, dat heeft lekker veel nut op Windows :P. Kijk dus eens naar de vereisten. Of zijn wij Linux gebruikers eens een keer eerder met een feature?
Ik dacht inderdaad ook dat ik het ergens gelezen had, maar ik wist niet precies hoe het in z'n werk ging. En nou niet stoer gaan doen, * afraca heeft dual-boot, W7 en Karmic Koala ;)

edit: :$ Welke codecs zijn dat?...:$

[ Voor 3% gewijzigd door afraca op 21-01-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Youtube draait op de H.264 codec, en laat dat nu net de gelicenceerde codec zijn waarvan ze bij Opera net geen licentie willen kopen, omdat zij meer zien in de gratis Ogg Theora.

Dat het onder Linux werkt heeft ermee te maken dat de Linux versie de gstreamer van je Linux installatie gebruikt, en die meestal wel H.264 ondersteund. Maar onder Windows en Mac word een gstreamer versie bij Opera meegeleverd, en die ondersteund alleen maar Ogg Theora (en nee, er is geen optie om gstreamer zelf onder Windows/Mac te installeren en Opera die te laten gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Ik zit de laatste tijd een beetje met 10.5a te spelen. Werkt wel lekker snel zeg. Qua gebruiksvriendelijkheid / gemak is deze ook weer fijner dan zijn voorganger. En dat het er allemaal erg netjes uitziet is ook zeker niet verkeerd. Enige nadeel is dat het geheugen langzaam vol loopt, maar dit was ook gemeld door de developers. Gisteren had ik de browser een tijd open laten staan op mn werk en in de middag had hij 1,6 GB in gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Bij de release van eerste versie van 10.5 pre alpha was hoog geheugen een known issue. Ik weet niet of het inmiddels is opgelost. De release notes van de opeenvolgende versies vermelden het niet als ik het goed herinner.

On a sidenote. Hoeveel werkgeheugen heb jij in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Vanitas,
Mijn 64 bit Linux build gebruikt bijvoorbeeld de normale hoeveelheid geheugen. Heb 'm al een paar dagen draaien (mits hij niet spontaan crasht op een AJAX element/site). De 32 bit daarentegen heeft wel last van memory leaks. De 64 bit eigenlijk ook, maar alleen als er bepaalde sites/elementen worden geladen, dan knaltie, zoals ik hierboven al heb genoemd, het volledige werkgeheugen vol om vervolgens te crashen.
* Hero of Time kan niet wachten op de volgende UNIX build. Wacht al te lang. Windows en Mac zijn al pre-alpha voorbij, Linux niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
Op m'n werk heb ik er 4GB inzitten, wel 32bit dus eignelijk 3.2. Ik weet ook wel van de problemen af en het is ook niet erg. Vind het wel leuk om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

RobertMe schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:12:
Youtube draait op de H.264 codec, en laat dat nu net de gelicenceerde codec zijn waarvan ze bij Opera net geen licentie willen kopen, omdat zij meer zien in de gratis Ogg Theora.

Dat het onder Linux werkt heeft ermee te maken dat de Linux versie de gstreamer van je Linux installatie gebruikt, en die meestal wel H.264 ondersteund. Maar onder Windows en Mac word een gstreamer versie bij Opera meegeleverd, en die ondersteund alleen maar Ogg Theora (en nee, er is geen optie om gstreamer zelf onder Windows/Mac te installeren en Opera die te laten gebruiken)
Op zich is dit enigzins begrijpbaar, maar het feit dat Youtube heeft gekozen voor H.264 zal in mijn ogen vanzelf een "probleem" gaan opleveren. Natuurlijk kan Opera prima Youtube flash laten serveren, maar dat vind ik nou niet echt "vooruitgang", en mooi gebruik maken van html5.

edit: build 3202, * afraca kan niet wachten op de stable 10.50 , of in ieder geval een versie waar "copy link
adress" het doet :P

[ Voor 6% gewijzigd door afraca op 23-01-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05-2024
http://my.opera.com/desktopteam/blog/continued-stabilization

Nieuwe snapshot, en volgende week een nieuwe feature :)
quote: Opera desktop team
With a third snapshot this week, you might have figured that we're very busy stabilizing and improving 10.5. Also this snapshot includes a major update of Presto with over a hundred of bug fixes and improvements. And to make it even better we expect to release more new milestones next week that will fix most of the regressions in 10.5.
Who knows, there might be a new feature next week too :-)
....
Known Issues
Copy link still crashes Opera (yes it will be fixed)
Dragonfly is not working due to new protocol (expect it up and running next week)

Changelog

General
Lots of crash fixes
improved address bar with dropdown button
Fixed: regression: redraw issues while scrolling textareas and dropdowns
Fixed: Clicking a link in an external app doesn't open a new tab anymore

Core
Improved support for webfonts
CORE-15970 New protocol layer for scope
HTTPS fixes
Memory leak fixes
Google Reader now works
Text in transformed content displayed properly (windows)
Helaas geen linux builds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Opera zet er flink de sokken in. Er wordt gespeculeerd dat Opera de 10.5 voor maart klaar wil hebben om een goede sier te maken bij de introductie van het browser keuze scherm van Windows. Denk hierbij ook aan naadloze integratie met de look van Windows 7.

Ik ben erg te spreken over de platform integratie van het uiterlijk van Opera onder Windows 7. Ook op de blog zie ik diverse goedkeurende getuigenissen van Apple gebruikers die de platform integratie naar hun platform met grote instemming begroeten.

Ik ben benieuwd wat de verrassing kan zijn die Opera zegt volgende week in petto te hebben. Laat maar komen... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05-2024
Wil je even de bron van die speculatie zoeken, ben er wel benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

tweeny schreef op zondag 24 januari 2010 @ 11:37:
Wil je even de bron van die speculatie zoeken, ben er wel benieuwd naar...
opera labs?

http://snapshot.opera.com/unix/labs-6177/

10.50 linux builds, lang gezocht, vandaag pas gevonden :x

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op zondag 24 januari 2010 @ 11:41:
[...]

opera labs?

http://snapshot.opera.com/unix/labs-6177/

10.50 linux builds, lang gezocht, vandaag pas gevonden :x
Ja grapjas, das de pre-alpha die als eerste uit kwam. Sinds die build zijn er geen nieuwe meer gemaakt. 6177 is dus de eerste en enige 10.50 Unix build.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste