DevilsProphet schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:30:
Hero Of Time, in linux is het mogelijk om te zien of de thread operapluginwrapper (oid) verantwoordelijk is voor die hoge belasting. Probeer die eens te killen, en zien of dat iets uitmaakt. Bij mij is dat soms nodig gebleken, vooral dankzij de armzalig geïmplementeerde adobe flashplugin voor linux.
Ik ken mijn weg wel in top (en htop), geloof me, als er staat /usr/lib/opera/opera, is het echt niet de plugin wrapper. En als die het wel zou zijn, krijg je geen golven, maar een strakke lijn.
Zojuist een paar tabs gesloten met wikipedia informatie (had ik in 10.50 ook staan, dus dubbelop) en prompt, het was weg. Terughalen uit de 'prullenbak' maakte daarna geen verschil, zelfde respons als gister, het gaat weer even goed. Heel vreemd.
Dan even mijn ervaringen met 10.50.
Het VREET geheugen, meer dan 1 GB is er al in gebruik op m'n systeem hier, terwijl ik niet bijster veel open heb (10.10 heeft meer open en gebruikt een stuk minder). Settings gecontroleerd, geheugen opslag staat op 100 MB ipv automatisch (dat laatste wil nog wel eens een flinke hog worden).
Verder voelt het wel lekker snel aan, al vind ik de overgang van pagina's niet echt super. Bij het openen van een link in een nieuwe tab krijg je de eerste seconde het idee dat er niets is gebeurt, behalve dan dat er een nieuwe tab erbij lijkt te zijn gekomen (wat dan je pagina wordt). Er staat dus eerst de oorspronkelijke pagina als een 'ghost'.
Muisbewegingen zijn een ramp, reageren zeer slecht voor wat je wilt. Pagina sluiten en herladen resulteert bij mij vaak in het openen van een nieuwe tab (sluiten is omlaag, rechts, herladen is omhoog, omlaag). De andere manier van sluiten, links, rechts, links, doet wel iets beter maar wil ook nog wel eens weigeren. Ook de knoppen op m'n muis voor terug en vooruit werken niet. Single key shortcuts doen het ook niet, je kon eerst met 1 en 2 tussen tabs wisselen, heb ik nu handmatig moeten definiëren. Ctrl+Tab is ook niet geweldig, pas bij de tweede tab verander je van pagina. Rechtermuis + scroll wisselt ook niet. Zoomen met Ctrl + scroll doet 't ook niet.
Verder veel visuele problemen, context menu's zien er niet uit, korrelig, paars/roze, helemaal zwart (zonder witte tekst

), het is duidelijk dat daar nog een hoop aan gedaan moet worden.
Verder nog geen crash gehad, zelfs de site die RobertMe postte draait gewoon. Robert, misschien is het omdat je KDE gebruikt, heb je wel alle GTK libs? Zou mij niets verbazen als KDE gebruiker je een of twee mist, Opera is nu tenslotte nog volledig GTK based. Al zou het voor een site niet moeten uitmaken.
Wat ik nog wel jammer vind, is de fonts. Deze zijn zo lelijk op de sites. Terwijl ik hier een hele zooi heb, inclusief Times New Roman en Arial, worden de lelijkste gebruikt (dejavu familie). Het aanpassen in preferences heeft geen effect helaas.
Het is dat de mail indeling verandert schijnt te zijn, anders zou ik 't m'n hoofd instance maken van Opera, met de mogelijkheid om 10.10 nog te kunnen gebruiken als-ie crasht ofzo en ik mail nodig heb.