[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 91 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 46.037 views

Anoniem: 266665

Juhu, dat is de enige shop die ze nu kan leveren, en dat weten ze ook. Vandaar dat ze een redelijk end boven de minimum prijs zitten... De sapphire moet bij alternate 470 euro kosten, het is leuk om hem snel te hebben maar dat lijkt me toch geen meerprijs van 90 euro waard... Naja, voor sommigen waarschijnlijk wel :)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 266665 op 14-08-2008 14:08 ]

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:02

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

AMD feels good about Radeon HD 4870 X2

AMD has a secret weapon called side port memory. We wrote about it before and it's the memory that will up the internal chip bandwidth from6.8 to 22GB/s.

This is not enabled at launch but it will be at later date. A cool manager called Ian McNaughton said to the world that this performance will only be visible at synthetic benchmarks and not in games.

AMD also showed a demo where Radeon HD 4870 X2 beats Geforce 280 GTX OC edition in Call of Duty, 3D Vantage and Lost planet by more than 10 to 20 percent.

With two Radeon HD 4870 X2 can get you slightly above 30FPS in Crysis while two Nvidia Geforce GTX 280 gets you roughly 10 to 11 FPS. This is quite an achievement.

The only bad point is that Radeon HD 4870 X2 is more expensive than GTX 280.
toon volledige bericht
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=8891&Itemid=34

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

Crysis (dx10 VH)loopt alleen maar slechter met Quad CF, met de huidige driver iig.

Niet op voorraad.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 19:40

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

nieuws: Belgische Fastra-pc met acht gpu's maakt duur cluster overbodig
Iemand die zich dit nog herinnert? We kunnen het overdoen met nu vier HD4870X2 kaartjes. 8 teraflops voor €4.000,- here we come!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
DevilsProphet schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:37:
Iemand die zich dit nog herinnert? We kunnen het overdoen met nu vier HD4870X2 kaartjes. 8 teraflops voor €4.000,- here we come!
4x470=€1880 = 8gpu's ;)

|2600k|Asus 290|

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
4x €380,- = €1520 zelfs ;) (zie pricewatch)

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Maar daarbij moet je ook nog een mobo kopen met 4 grote pci-e poorten erop, een quadcore cpu, enkele sloten ram, een beest van een psu en een dure lian-li case. En waarschijnlijk vergeet ik nog een paar dingen. :p

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hij heeft wel gelijk hoor. Die 2120 euro betaal je er zo bij, stroomkosten en dergelijke :+
Zonder gein, dat is één van de weinige dingen die me van deze chip tegenvalt. Natuurlijk, bij veel prestatie hoort veel stroomverbruik maar zóveel? Ik hoop dat het team er nog wat wattjes af kan knutselen want voor een dergelijke bak met 8 GPU's gaat het hard.

Anoniem: 134818

Meer dan 8 Tflop toch? Is het niet 1,2Tflop*8=9,6Tflop? O-) :9~

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 14-08-2008 16:52 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

edward2 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:06:
[...]

Crysis (dx10 VH)loopt alleen maar slechter met Quad CF, met de huidige driver iig.
Crysis is dan ook niet bepaald een spel dat goed gebruik maakt van de mogelijkheden van vandaag de dag. Zo gebruikt het spel maar 1 CPU core en schaalt crossfire maar erg matig. Bij quad crossfire is de overhead nog groter en doordat de CPU waarschijnlijk de beperkende factor is kan het juist langzamer aanvoelen dan met één kaart.

Maar zowieso, als je Crysis wilt spelen kun je beter investeren in een nVidia kaart. Het spel is gemaakt in samenwerking met NV zodat het goed draait op hun architectuur.

Goud is geen geld

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

frankknopers schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:54:
[...]

Crysis is dan ook niet bepaald een spel dat goed gebruik maakt van de mogelijkheden van vandaag de dag. Zo gebruikt het spel maar 1 CPU core en schaalt crossfire maar erg matig. Bij quad crossfire is de overhead nog groter en doordat de CPU waarschijnlijk de beperkende factor is kan het juist langzamer aanvoelen dan met één kaart.

Maar zowieso, als je Crysis wilt spelen kun je beter investeren in een nVidia kaart. Het spel is gemaakt in samenwerking met NV zodat het goed draait op hun architectuur.
Het is alleen maar een reactie op een bericht. Het is me allemaal bekend. Overigens denk ik dat daar nogwel eens verandering in kan komen.

Niet op voorraad.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

edward2 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:06:
[...]

Hoe loopt de rest dan? Veel sneller dan HD4870CF of valt het tegen?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:20
frankknopers schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:54:
[...]

Quick Look: Falcon NW Mach V Quadfire System

Could this rig finally bring Crysis to it's knees? Thanks to a pair of AMD Radeon HD 4870 X2 cards, Falcon Northwest says this Mach V gets frame rates 3-times that of a similarly equipped 3-way SLI system

Video here

[ Voor 4% gewijzigd door Blastpe op 14-08-2008 17:13 ]

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Anoniem: 266665 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:05:
Juhu, dat is de enige shop die ze nu kan leveren, en dat weten ze ook. Vandaar dat ze een redelijk end boven de minimum prijs zitten... De sapphire moet bij alternate 470 euro kosten, het is leuk om hem snel te hebben maar dat lijkt me toch geen meerprijs van 90 euro waard... Naja, voor sommigen waarschijnlijk wel :)
Mjah, ik krijg mijn 4870x2 morgen. Had em als pre-order bij Salland staan, dus nog de oude (lees: goedkopere) prijzen. Vandaag berichtje gehad dat ie vandaag al verzonden is en ik em morgen in huis moet hebben.

Nu nog het systeempje (Q9450, X48-mobo en 4gb DDR2 of DDR3) eromheen samen stellen (op gewacht omdat ik niet wist hoe snel die 4870x2 echt leverbaar werd) en ik kan weer naar hartelust level designen voor UT3. Dat was nou toch net wat te zwaar op mijn X2600+, 2gb DDR 333mhz en X1950Pro op Vista. Althans, het rebuilden (BuildAll voor de kenners) van de map na kleine wijzigingen aan de map duurde ontzettend lang. Toch totaal minimaal 3 tot 4 minuten. En aangezien ik wel van doorwerken houd, is die tijd dus te lang. Op een gegeven moment irriteerde het me zo en ben ik tijdelijk gekapt met designen. Eerst maar weer es een knap systeempje bouwen dacht ik zo.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

RappieRappie schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 17:10:
[...]

Hoe loopt de rest dan? Veel sneller dan HD4870CF of valt het tegen?
QCF schaalt goed, 1 HD4870X2 was in sommige spellen al merkbaar sneller dan gewoon CF met 2 singles van 512mb. maar 2 X2's zijn op die res. waarin ik meestal speelde (1600x1200) eigenlijk pure overkill met mijn CPU en moet nu echt op 1900x1200 of hoger, 8xAA + edge detect AA spelen om veel verschil te merken, maar dan loopt het verschil ook goed op en het IQ is :9~

Niet op voorraad.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 20:08
Zal niet lukken met ATI kaarten die supporten geen Cuda.

En als je echt wilt gaan rekenen dan heb je weinig aan 8 GPU's. Deze jongens doen het veel leuker:

51-card NVIDIA folding rig can crank out 265,200 points / day (headline van Engadget)
http://www.overclock.net/...tteo-s-f-h-gpu2-farm.html
Sure, it's all well and good to play around with the Folding@Home client on toys like the PS3, but if you're really serious about out-nerding the rest of the pack, you need big-boy hardware, like this 51-card NVIDIA-based rig built by nitteo of the overclock.net forums. That's 51 8800-series GPUs on 13 MSI P6N Diamond mobos, enough for an estimated 265,200 folding points per day when they all go online -- and we're guessing that number will go up when that new CUDA-based folding client released yesterday is installed.
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y218/gw4k/IMG_1983800x600.jpg

Lekker boeient dat het geen cuda ondersteund. AMD/ATI heeft zijn eigen gpgpu taal en gaat over naar een open standaard daarvan. Folding@home draait ook gewoon op ati kaarten heur, zelfs voor nvidia kaarten.

Jah leuk zijn gewoon 13 pc's....beetje zonde geld om 13pc's alleen maar te laten folden. Je hoort toch nog weinig van clusters met videokaarten.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 14-08-2008 19:20 ]

• Splinter Cell
  • Laatst online: 17:02

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Volgens kun je niks beginnen met vier kaarten. Volgens mij, laten de drivers dit nog niet toe. Zoiets heb ik ook gelezen op Fudzilla, nog voordat HD4870 X2 uit was.

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:20
uit de folding FAQ:

What about multi-gpu support?

Yes, you can add the "-gpu N" flag (N starts at 0) to your extra parameters in the advanced page of the systray clients, or the advances settings of the console clients. Again N starts with 0 not 1, so your primary display is 0, the next is 1, etc. Each client if you are running more then one needs a different -gpu and a different machineD, and a different working directory, so follow the instructions for multiple clients.

For Tesla and other non-desktop cards, we have the "-forcegpu" flag, which will make the client ignore what it thinks the GPU is, but the core will not work if that card is unsupported, so use with caution. To use this flag you need to supply it with a gpu core type to use as an override. Currently these are ati_r600, ati_r700 and nvidia_g80. This flag may also help for headless multi-gpu setups on which the client refuses to acknowledge the presence of your GPUs. The -forcegpu flag can be use in conjunction with the -gpu flag to force the client to try and use the given gpuid. For example:

Folding@home.exe -gpu 2 -forcegpu nvidia_g80

Would force the client to try and run the NVIDIA core on the 3rd (2 + 1) cuda enabled device in the system. Similarly:

Folding@home.exe -gpu 3 -forcegpu ati_r600

Would force the client to try and run the ATI core on the 4th (3 + 1) CAL enabled device in the system.

[ Voor 48% gewijzigd door Blastpe op 14-08-2008 19:28 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 134818 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 19:11:
Lekker boeient dat het geen cuda ondersteund. AMD/ATI heeft zijn eigen gpgpu taal en gaat over naar een open standaard daarvan. Folding@home draait ook gewoon op ati kaarten heur, zelfs voor nvidia kaarten.
Emz, als die mensen nu cuda software hebben, willen ze ook gewoon de hardware ervoor. Leuk dat AMD naar een open standaard gaat, maar dat is er nog niet.

March of the Eagles

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 14:45
Hacku schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 19:40:
[...]

Emz, als die mensen nu cuda software hebben, willen ze ook gewoon de hardware ervoor. Leuk dat AMD naar een open standaard gaat, maar dat is er nog niet.
Developers hebben het wel al, althans John Carmack heeft het reeds gebruikt. OpenCL is erg interessant omdat het resources kan delen met OpenGL, zo wordt het voor game ontwikkelaars een langzamere overgang van fixed function pipelines naar de volledige vrijheid van OpenCL.
OpenCL gaat trouwens verder gaan dan GPU's alleen, het zou de bedoeling zijn dat rekenkracht van CPU & GPU gedeeld kan worden.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

edward2 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 19:05:
[...]

QCF schaalt goed, 1 HD4870X2 was in sommige spellen al merkbaar sneller dan gewoon CF met 2 singles van 512mb. maar 2 X2's zijn op die res. waarin ik meestal speelde (1600x1200) eigenlijk pure overkill met mijn CPU
Misschien moet je eens een E8400 of E8500 proberen en die overklokken naar 4GHz, dan krijg je een enorme boost denk ik.

Ik heb niet voor niks "nog" een dual core (en dat terwijl ik al een paar quads gehad heb). :)

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 14-08-2008 20:04 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

RappieRappie schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:02:
[...]
Misschien moet je eens een E8400 of E8500 proberen en die overklokken naar 4GHz, dan krijg je een enorme boost denk ik.

Ik heb niet voor niks "nog" een dual core (en dat terwijl ik al een paar quads gehad heb). :)
Inderdaad, voor een gamesysteem met zulke videokaarten moet je echt gewoon zoveel mogelijk MHz hebben. En dan is een E8400 t/m E8600 op 4 GHz of sneller een betere combi met je videokaart.

Goud is geen geld

• The Source
Anoniem: 134818 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 19:11:

Jah leuk zijn gewoon 13 pc's....beetje zonde geld om 13pc's alleen maar te laten folden. Je hoort toch nog weinig van clusters met videokaarten.
Kun je wel boeiend roepen maar dan heb je denk ik niet goed gelezen. Er word gezegd dat ze in de Fastra PC ATI moeten gebruiken, ik zeg dat het niet gaat werken omdat de software die geschreven is op Cuda werkt en dat ATI het niet support, gaat dus niet werken. Daarnaast beweer ik helemaal niet dat Folding niet op ATI werkt.

Daarbij kan ATI wel naar een standaard toewerken maar ik denk dat Nvidia erg goed bezig is, zie ook http://www.nvidia.com/object/cuda_home.html#

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

RappieRappie schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:02:
[...]

Ikga eerst eens kijken of ik de 3,6 kan halen met m'n Q6600 G0

Btw, dit illustreert het nog veel beter, cpu limited tot 2500x1600, of is de engine capped op 100 fps?

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ATI/4870X2/grid.jpg

Niet op voorraad.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

The Source schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:45:
[...]

Kun je wel boeiend roepen maar dan heb je denk ik niet goed gelezen. Er word gezegd dat ze in de Fastra PC ATI moeten gebruiken, ik zeg dat het niet gaat werken omdat de software die geschreven is op Cuda werkt en dat ATI het niet support, gaat dus niet werken. Daarnaast beweer ik helemaal niet dat Folding niet op ATI werkt.

Daarbij kan ATI wel naar een standaard toewerken maar ik denk dat Nvidia erg goed bezig is, zie ook http://www.nvidia.com/object/cuda_home.html#
Voor ze hun GF9800GX2 quasisupercomputer hadden was die software ook niet klaar om te gebruiken met CUDA. Die moeite kunnen ze eventueel alsnog doen als ze vinden dat de resultaten die eruit komen (zoals een snelheidswinst) de moeite waard zouden blijken.

Wat ik mij eigenlijk afvraag: is Cuda en de ATI tegenhanger van Cuda iets meer dan een compiler die standaard code compilet op een manier die optimaal is voor de GPU waarvoor die compiler werkt? Ik heb gelezen, toch wel al maanden geleden, dat Cuda dus een C compiler inhoudt. Dat er bewust moet gewerkt volgens de voor- en nadelen van de kaart (zoals cashing en geheugenmapping en watnogallemaal ...) om betere prestaties te halen uit de door Cuda gecompileerde programmatuur zal mss ook nog een rol spelen, daar ik mij kan voorstellen dat dit anders zal zijn voor ATI gpu's.

The Source schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:45:
[...]

Dat is leuk, maar die software kunnen ze ook hercompilen naar een andere taal. Het kost zeker wel weer werk, maar het princiepe blijft vaak het zelfde. Verder bedoelde die poster niet rechtstreeks dat de fastra er gebruik van moest maken, maar gewoon het princiepe van 4x zon 4870X2 in een mini supercomputer(er staat overdoen, dus dat zou betekenen ook software opnieuw ontwikkelen).
Je post daarna van de 13 pc's met quad SLi er in. Vond het een beetje lijken alsof je daarmee wou laten zien dat het beter met nvidia ging, dan het met ATI. Mijn excuses voor de te snelle conclusie daarover. Denk dat een 1 pc met 4x een X2 wel sneller is dan een zo'n pc(mits het mogelijk is om 4X zon ding werkent te hebben).
Nvidia is goed bezig met CUDA te pushen, maar die open standaard waar AMD heen wil word breder gedragen. Ik denk dat juist voor dit soort dingen, wetenschappelijk onderzoek, waar veel reken kracht word gebruikt, een open standaard wel een voorkeur kan hebben. Zeker nu je nog niet echte clusters aan GPU's hebt(athans nog niets van gezien, behalve wat ideen daar over), maar alleen de nu opkomende mini-supercomputers. Die mini super computers worden vaak gebruikt op hogescholen/universiteiten. Bij bioinformatica hebben wij ook een PC staan met 2x een 8800GTX voor dit soort GPGPU dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 14-08-2008 22:27 ]

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
ATI tegenhanger van CUDA?

ATI ondersteunt OpenCL en dat is een open standaard die door Apple gepushed wordt bij de Khronos group die ook over de OpenAL en OpenGL standaard gaan. Hun eigen Close To the Metal (CTM) hebben ze inmiddels afgeschaft en gaan volledig over op OpenCL.

CUDA en OpenCL lijken erg veel op elkaar en kunnen volgens NV prima naast elkaar bestaan. OpenCL zou ook prima moeten werken op GeForce kaarten. NV is zelfs lid van de Compute Working Group van Khronos waar OpenCL door wordt ontwikkeld.

Bij GPGPU is double precision FP erg welkom en daar is AMD heer en meester in (zie ook een van m'n vorige posts). Dit zal straks nog duidelijker naar voren komen.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• oeLangOetan
OpenCL bouwt gewoon verder op CTM CJ, het zal gewoon minder zichtbaar zijn maar ik denk dat ervaren/gedreven developers toch de CTM assember van hun programma's willen zien & eventueel die handmatig willen optimaliseren.
Nvidia doet dat nu ook met decuda, je kan er alleen niet in programmeren.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
oeLangOetan schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 19:57:
[...]

Developers hebben het wel al, althans John Carmack heeft het reeds gebruikt. OpenCL is erg interessant omdat het resources kan delen met OpenGL, zo wordt het voor game ontwikkelaars een langzamere overgang van fixed function pipelines naar de volledige vrijheid van OpenCL.
OpenCL gaat trouwens verder gaan dan GPU's alleen, het zou de bedoeling zijn dat rekenkracht van CPU & GPU gedeeld kan worden.
Carmack is sowieso een geval apart. Dat hij voor OpenCL kiest zegt weinig, immers heeft hij ook nooit voor DirectX gekozen.

March of the Eagles

• oeLangOetan
Hacku schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:26:
[...]

Carmack is sowieso een geval apart. Dat hij voor OpenCL kiest zegt weinig, immers heeft hij ook nooit voor DirectX gekozen.
Zijn volgende spel Rage zal op windows d3d9 gebruiken & hij was er positief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Met IDF voor de deur zullen we meer van Intel's larrabee gaan zien. In het NV topic had ik al gepost dat NV een raytrace demo zal laten zien op Siggraph: The Source in "[Algemeen] nVidia Nieuws & Discussie Top..."

Intel zal volgende week Quake4 raytraced laten zien op IDF:
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-08-14/26a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-08-14/26b.jpg

Tuurlijk niet perse de heilige graal, kwaliteit is veel beter (realistischer) maar dit zal in een mix met huidige render technieken gebruikt gaan worden vermoed ik. Desondanks zeer CPU/GPU intensief en het zal een leuke demo worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-08-14/powercolor-hd4850-scs3.jpg

deze was ook al geweest?
PS passieve hd4850 :P

[ Voor 10% gewijzigd door Powrskin op 15-08-2008 01:34 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-03 10:27
MelvinB schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 17:58:
[...]

Mjah, ik krijg mijn 4870x2 morgen. Had em als pre-order bij Salland staan, dus nog de oude (lees: goedkopere) prijzen. Vandaag berichtje gehad dat ie vandaag al verzonden is en ik em morgen in huis moet hebben.
Mag ik vragen welk merk je had besteld? Ik heb namelijk een Sapphire 4870x2 bij Salland besteld (ook oude prijzen) en die staat nog steeds op pre-order...Alle merken trouwens nog, behalve de Club3d versie is snel leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264799

ZO, dat waterblok ziet er goed uit zeg! Heb altijd het pomp-geluidje van watercooling zeer irri gevonden ,maar met dit blok ben ik toch meteen aan hert zoeken gegaan naar een goed setje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
The Source schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:41:
Met IDF voor de deur zullen we meer van Intel's larrabee gaan zien. In het NV topic had ik al gepost dat NV een raytrace demo zal laten zien op Siggraph: [...]
Je moet dit eens lezen Real-Time Ray Tracing: Holy Grail or Fool's Errand?
Ik wil absoluut geen afbraak doen van de techniek maar er zijn heel wat mythen over raytracing vs rasterizing.
Alle films die pixar maakte voor Car waren volledig met rasterizing, vanaf dan hebben ze een hybride aanpak gebruikt, als raytracing zo fantastisch was hadden ze het altijd gebruikt, ze hebben immers bijna ongelimiteerde processorkracht/tijd.

//edit
OpenCL http://s08.idav.ucdavis.edu/munshi-opencl.pdf
DX11 Compute Shaders http://s08.idav.ucdavis.edu/boyd-dx11-compute-shader.pdf
@Siggraph

[ Voor 9% gewijzigd door oeLangOetan op 15-08-2008 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Powrskin schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 01:34:
[afbeelding]

deze was ook al geweest?
PS passieve hd4850 :P
Hm daar 2*80mm of 2*92mm fan op en je bent klaar :P
Op mem zit duidelijk sinks, maar vraag me af hoe he met VRM's zit.

Is blijkbaar deze koeler: Auras Fridge (JES-988)
Review
Review

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 15-08-2008 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Laat maar, op HWI staat een pc advies incl Radeon 4850 ;)

[ Voor 87% gewijzigd door hjs op 15-08-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266665

Heren, de 4870x2's beginnen op voorraad te raken. \o/

Moet ik toch weer even zeuren op de webshops; hoe slecht is de communicatie tussen leveranciers als op donderdag de levertijd op >14 dagen staat en op vrijdag ineens 2-3 werkdagen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-02 00:26

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Anoniem: 264799 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 10:47:
ZO, dat waterblok ziet er goed uit zeg! Heb altijd het pomp-geluidje van watercooling zeer irri gevonden ,maar met dit blok ben ik toch meteen aan hert zoeken gegaan naar een goed setje...
Een goede (goed ontluchte) pomp hoor je niet hoor, dat waterblok ziet er inderdaad wel supermooi uit. Jammer dat de prijs van die blokken tov de kaart zelf nog redelijk wat is :P

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ff off topic;
Welke watercooling maakt dan weinig/geen brommend aquarium-geluid?
Kennis van me heeft CM, maar pompje maakt precies hetzelfde geluid als de luchtpomp van het auqarium van mijn zusje... (heel irri geluid vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:55
Anoniem: 266665 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 12:58:
Heren, de 4870x2's beginnen op voorraad te raken. \o/

Moet ik toch weer even zeuren op de webshops; hoe slecht is de communicatie tussen leveranciers als op donderdag de levertijd op >14 dagen staat en op vrijdag ineens 2-3 werkdagen is?
Nu alleen de prijs nog wat naar beneden ;)

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 17:16
@20481536gamer

Ik heb zelf een vrij sterke laing pomp, de DDC Ultra T1 met OCLabs pro top. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Deze komt echt niet boven het geluid van de rest van mijn pc uit. Ik heb er dan wel nog een geluiddempende doos omheen zitten, maar zelfs zonder hoor ik de pomp nauwelijks. Het klopt wel dat je geen lucht in je pomp moet hebben zitten, anders maakt hij inderdaad vrij veel geluid. Verder moet je hem ook op zo'n manier monteren dat hij nauwelijks of geen trillingen door geeft aan de kast, dat kan ook wel wat geluid veroorzaken.

Voordeel is ook dat deze pomp redelijk krachtig is, niet wat volume betreft maar meer wat opvoerhoogte betreft. Dat zorgt ervoor dat je veel makkelijker een uitgebreidere setup kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 11:49:
[...]

Hm daar 2*80mm of 2*92mm fan op en je bent klaar :P
Op mem zit duidelijk sinks, maar vraag me af hoe he met VRM's zit.

Is blijkbaar deze koeler: Auras Fridge (JES-988)
Review
Review
Kan het niet zien, lijken ook andere Memsinks te zijn als normaal. Normaal worden er 11 losse sinks bijgelevert. In elk geval een goeie koeler en bedankt voor de revieuws :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
Worden er binnenkort nog verdere prijsverlagingen verwacht van de hd4870?

De club3d is iets meer dan 190 euro en dat is wel erg aanlokkelijk....

Ik verwacht zelf van wel gezien de gtx260 naar de 200 euro aan het gaan is. Is wel irritant eigenlijk wil ik net er een halen, word de volgende prijsverlaging aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

offtopic:

@aapenootjes;
Thanx! Goeie kanshebber...

Ik twijfel nog tussen waterkoeling en hele pc in de vriezer op +2graden Celsius te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
viper83 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:04:
[...]

Mag ik vragen welk merk je had besteld? Ik heb namelijk een Sapphire 4870x2 bij Salland besteld (ook oude prijzen) en die staat nog steeds op pre-order...Alle merken trouwens nog, behalve de Club3d versie is snel leverbaar.
Ook Club3D. Mijn oude 9700Pro en X1950Pro zijn ook van Club3D. Heb er goede ervaringen mee, dus vandaar.

Iemand vroeg geloof ik ook wat er verder bij geleverd werd.

- 1x HDTV-component kabel
- 1x DVI naar HDMI-connector
- 1x VGA naar DVI-connector
- 1x install. cd
- 2x installatiehandleiding (engels en duits)

Geen uitgebreid boekje o.i.d dus. Info staat hier: Klik!

Ding is wel zwaar en lang trouwens. Hoop dat het past in mijn NZXT Hush-case. :P

Wat snelle pics:

Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/8783/4870x21640cl4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/9828/4870x22640jg0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/7136/4870x23640tg2.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door MelvinB op 15-08-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:24
Heeft iemand enig idee wat de OC edities doen tegenover de normale versies qua snelheid?

Ik heb een Club3D 4870 OC in bestelling gezet (was maar € 0,95 duurder dan de normale). Er zit een aftermarket cooling op, zie ook de foto.

Ben benieuwd of er al iets bekend is qua temps ook, aangezien de huidige kaarten vrij heet worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Specs

GPU: ATI RV770XT
GPU speed: 800 MHz
Shaders: 800 stream
Memory Size: 512 MB
Memory Type: GDDR5
Memory Speed: 3800 MHz
Memory Bandwidth: 256 BIT
Multi VGA Ready: 2
DirectX: 10.1
OpenGL: 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik hoop écht voor je dat je geen fan hebt die z'n eigen leven leidt, zoals in de HD38xx-reeks. Dan ben je screwed en moeten daar eerst oplossingen voor gevonden worden. Gelukkig ben ik er nog weinig over tegengekomen met de nieuwe reeks, behalve dan fans die zo stilzijn dat de kaart bijna overkookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 09:46
Nvidia heeft beta drivers voor opengl 3 uitgebracht. Is er al bekend wanneer Amd/Ati met opengl 3 (beta) drivers komt?

http://www.theinquirer.ne...ond-radeon-hd4870-x2-numa

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Weet iemand wat het verschil tussen de merken is naast het "software pakket"??

Zo zie ik dat bij een bepaalde webshop de Powercolor 4850 zo'n 20 euro goedkoper is dan de Sapphire 4850...

Toch lijkt mij Powercolor niet echt betrouwbaar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Waarom zou PowerColor niet betrouwbaar zijn? Zorg gewoon dat je de kaart in een winkel koopt waar je goede service krijgt, dan heb je ook geen gezeik indien je de kaart RMA moet doen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
MelvinB schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 17:09:
[...]

Ook Club3D. Mijn oude 9700Pro en X1950Pro zijn ook van Club3D. Heb er goede ervaringen mee, dus vandaar.

Iemand vroeg geloof ik ook wat er verder bij geleverd werd.

- 1x HDTV-component kabel
- 1x DVI naar HDMI-connector
- 1x VGA naar DVI-connector
- 1x install. cd
- 2x installatiehandleiding (engels en duits)

Geen uitgebreid boekje o.i.d dus. Info staat hier: Klik!

Ding is wel zwaar en lang trouwens. Hoop dat het past in mijn NZXT Hush-case. :P

Wat snelle pics:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
toon volledige bericht
Is dat een grote sticker of een opdruk en wat zit er onder het kleine klaver stickertje van Club3d? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Bull schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:52:
[...]

Is dat een grote sticker of een opdruk en wat zit er onder het kleine klaver stickertje van Club3d? :)
Geen sticker, maar zit verwerkt in de cooler-behuizing zelf. Je voelt dus niks. Er zit een toplaag over de hele behuizing, met de afbeelding met RADEON etc hieronder.

En wat betreft dat klavertje; dat is zo te voelen een sticker, maar die klauw ik er niet af natuurlijk. Ik weet niet waarom je dat wil weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-04 09:19
MelvinB schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:18:
[...]

Geen sticker, maar zit verwerkt in de cooler-behuizing zelf. Je voelt dus niks. Er zit een toplaag over de hele behuizing, met de afbeelding met RADEON etc hieronder.

En wat betreft dat klavertje; dat is zo te voelen een sticker, maar die klauw ik er niet af natuurlijk. Ik weet niet waarom je dat wil weten?
Ik heb de HD4870 van Club3D en bij mij zit er helemaal geen opdruk op, dus gewoon een rode koeler met Club3D stickertje op de fan. Opzich wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
MelvinB schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:18:
[...]

Hij is zonder stickers veel mooier. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:27
jullie zijn zeikerds, ga toch gamen ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

Bull schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 23:39:
[...]

Hij is zonder stickers veel mooier. :9
Nope een prototype is nog veel mooier nou goed ;) :+

hehe maare idd ga es gamen ontspan jullie hoofden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
Heb ik al gedaan, ik wacht op games die binnenkort uitkomen zoals GTR Evolution, Flatout Ultimate Carnage en Crysis Warhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93354

Ik weet dat dit hier niet helemaal hoort, maar als ik rond de 200 euro heb voor een videokaart is een 4870 dan de beste keuze die ik kan maken? En werkt deze kaart ook nog met een pci-e 1.0a (dus geen 1.1) moederbord? En heeft dat eventueel (veel nadeel) op de prestaties? Neem aan dat deze kaar trouwens de huidige en toekomstige games wel op 1680x1050 met alles op hoog kan draaien? Had alleen nog maar even vlug de hl2 benchmarks bekeken vandaar.
Modbreak:
Ik weet dat dit hier niet helemaal hoort
Waarom post je het dan? |:(

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 16-08-2008 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:39
Welke Proccesor heb je? De VGA is namelijk niet het enige wat telt. mijn 4870 word al gebottlenecked door een C2D E6750 op 2,66Ghz (Das stock).

Of het werkt in 1.0a, ik denk het niet.Maar weet het niet zeker, ik denk dat dit met Google wel uit te vissen valt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MSI heeft haar R4870-T2D1G geïntroduceerd, een HD4870 met 1GB geheugen. De prijs is nog niet bekend.

Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/Image/news_img/080815_1.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

movo. schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 08:49:
Heb ik al gedaan, ik wacht op games die binnenkort uitkomen zoals GTR Evolution, Flatout Ultimate Carnage en Crysis Warhead.
Das niet nodig, als je het beste spel wilt spelen die er ooit gemaakt is qua gameplay , verhaal met de Source engine pak dan Vampire The Masquerade - Bloodlines maar, daar ben je zelfs meer dan 2 weken zoet ;)

Al die games van nu gaat het meer of vette effecten dan de zeer goede gameplay als verhaal, en die gaan zo vervelen imho, dat is bij Vampire The Masquerade - Bloodlines niet te merken, aangezien dat je die met 13 verschillende manieren kan uitspelen althans met 13 verschillende Vampier soorten, het spel is nog is best zwaar, zelfs een HD 2900 XT CF setup had er moeite mee, best graphisch in elkaar.

maar de gameplay + verhaal van het spel gaat het meer om ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 16-08-2008 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
Rasterizing or raytracing
The Future of 3D Graphics
In recent years we’ve seen tremendous interest in utilizing the immense parallel processing power of GPUs for uses beyond classic 3D graphics processing. GPUs have evolved far beyond simply implementing a fixed function graphics pipeline to becoming flexible, programmable, massively parallel computers. Similarly, 3D graphics has evolved to encompass many forms of visual computing applications. GPUs are now considered “computational graphics” engines, as many of the fixed function parts of the graphics pipeline have become programmable. And we have only seen the beginning of this transformation.
.
http://www.computerbase.d...afik/2/#abschnitt_english

Powercolor HD4870 met vierfase PWR en betere koeling
Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info//news/hd4870powercolor1.jpg
Expreview heeft de hand weten te leggen op de eerste Radeon HD4870 videokaart die afwijkt van het referentiemodel van AMD. Het gaat hier om een model van Powercolor, welke standaard op aanzienlijk hogere snelheden wordt uitgeleverd. Deze overklok is mogelijk door een aantal aanpassingen aan het ontwerp van de videokaart. Zo is er een alternatieve dual-slot heatpipekoeling op de kaart geplaatst en heeft de stroomvoorziening van het bord een metamorfose ondergaan.
http://www.hardware.info/...de_HD4870_van_PowerColor/

Danger Den's Radeon HD 4870 X2 waterblock pictured
With Asetek and CoolIT already announcing all-in-one liquid cooling system's for AMD's latest creation, the Radeon HD 4870 X2, the guys at Danger Den have quickly stepped in to say that they have something for the new card too. Pictured below is Danger Den's R700 waterblock which will become available 'soon' so as to help cool off the pair of RV770 GPUs which got AMD the performance crown.

No word on the waterblock's pricing but a decent guess should put it around $150.
Afbeeldingslocatie: http://www.tcmagazine.com/images/news/Hardware/Danger_Den_HD_4870_X2_waterblock_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tcmagazine.com/images/news/Hardware/Danger_Den_HD_4870_X2_waterblock_02.jpg

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=21326&catid=6

[ Voor 21% gewijzigd door Bullus op 16-08-2008 11:02 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:06

Krizzie

Progressive Music \o/

Hacku schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:25:
MSI heeft haar R4870-T2D1G geïntroduceerd, een HD4870 met 1GB geheugen. De prijs is nog niet bekend.

[afbeelding]
Weet je ook wat over de levertijd van deze kaart(en)? Ik heb namelijk nog nergens 1GB varianten op voorraad gezien. :'(

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Normaal zou deze MSI eind deze maand zeker leverbaar moeten zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 15:58

Sinester

Game Guru

Anoniem: 23009 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:47:
[...]

Das niet nodig, als je het beste spel wilt spelen die er ooit gemaakt is qua gameplay , verhaal met de Source engine pak dan Vampire The Masquerade - Bloodlines maar, daar ben je zelfs meer dan 2 weken zoet ;)

Al die games van nu gaat het meer of vette effecten dan de zeer goede gameplay als verhaal, en die gaan zo vervelen imho, dat is bij Vampire The Masquerade - Bloodlines niet te merken, aangezien dat je die met 13 verschillende manieren kan uitspelen althans met 13 verschillende Vampier soorten, het spel is nog is best zwaar, zelfs een HD 2900 XT CF setup had er moeite mee, best graphisch in elkaar.

maar de gameplay + verhaal van het spel gaat het meer om ;)
Dat spel is het echt niet waard voor je 4780 :p
Had hem laatst ook weer is gespeeld, omdat me pc toen dertijd te traag was om het af te spelen
Maar dat spel ziet er in deze tijd, zelfs met graphics op aller hoogste niet meer uit (2900CF setup moeite? een enkele 8800GT speeld het met gemak)
Verder vind ik de gameplay ook niet geweldig

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sinester schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:38:
[...]

Dat spel is het echt niet waard voor je 4780 :p
Had hem laatst ook weer is gespeeld, omdat me pc toen dertijd te traag was om het af te spelen
Maar dat spel ziet er in deze tijd, zelfs met graphics op aller hoogste niet meer uit (2900CF setup moeite? een enkele 8800GT speeld het met gemak)
Verder vind ik de gameplay ook niet geweldig
Gameplay niet leuk, vond je het te moeilijk? hehe het is iig geen makkelijk en schiet spelletje als Crysis , Call of Duty4 als veele andere FPS'en hehe.

De Gameplay kan daardoor best lastig zijn voor velen, maar dat is juist goed, daardoor heeft het spel veel hogere moeite barriere om het goed uit te spelen ;)

De verhaallijn is geweldig, lijkt ook erg veel op de film Underworld en het ziet er best goed uit hoor met Max FSAA en AF.

Maar daar gaat het niet om, het is de gameplay + het strakke verhalllijn die het spel bepaald, dit vind ik wel 100 keer belangerijker dan de graphics, wat in een spel niet echt veel mensen boeit ;)
Of je nu een ATi , XGI, S3, of NVIDIA VGA kaart hebt, draait het prima met max FSAA en AF zonder probs.

Gewoon hoe het spel is opgebouwd, dat kom je gewoon niet genoeg to amper nooit meer tegen, geef mij maar veel betere gameplay dan Graphics , om een spel goed te kunnen spelen, Vampire The Masquerade - Bloodlines is daar 1 van en ook 1 van de weinige die alles wat een goed spel moet hebben, wat mij betreft.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 16-08-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 10-05 10:53
GOOD NEWS. Er is een BETA van ATI Tray Tools uitgekomen met support voor de HD48xx serie. Dus over/under clocken die kaart :P
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=270486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THE_FIREFOX schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:05:
GOOD NEWS. Er is een BETA van ATI Tray Tools uitgekomen met support voor de HD48xx serie. Dus over/under clocken die kaart :P
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=270486
zodan nu nog wat resultaten posten van wat is de max die een RV770 / R700 kan hebben, ben echter benieuwd hier na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:56
is er al enig nieuws over Catalyst 8.8? Ik las dat vanaf 8.6 avivo kapot is, dit lijkt ook te kloppen, ik krijg groen knipperend beeld met een 1080p filmpje :(

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 19:13

rCk

Mensen. Ik zit voor een keuze, ben een pc aan het samenstellen. En ik wilde even vragen of iemand hierop antwoord heeft.

De HD4870 lijkt me een superkaart om te hebben. Maar die 512 mb tegenover 1024 mb. Wat is het verschil buiten het geheugen, en is het die extra 30'ish euro waard?.

[Sorry voor het kleine vraagje, maar ik had geen 4870 512 vs 4870 1024 topic op google kunnen vinden.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Het enige verschil ís de hoeveelheid geheugen.

Het ligt eraan op welke resolutie je speelt of je er baat bij hebt, en hoe lang je met de kaart wilt gaan doen.

Zoek reviews zou ik zeggen. :)

En dan kan je ook reviews van bijvoorbeeld een 8800GT nemen, puur om te kijken of 1GB videoram nut (voor jou) heeft.

[ Voor 68% gewijzigd door Format-C op 16-08-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
rCk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:45:
Mensen. Ik zit voor een keuze, ben een pc aan het samenstellen. En ik wilde even vragen of iemand hierop antwoord heeft.

De HD4870 lijkt me een superkaart om te hebben. Maar die 512 mb tegenover 1024 mb. Wat is het verschil buiten het geheugen, en is het die extra 30'ish euro waard?.

[Sorry voor het kleine vraagje, maar ik had geen 4870 512 vs 4870 1024 topic op google kunnen vinden.]
Welke resolutie draai je?, als je boven de 1920x1200 draait lijkt het me handig om de 1Gig versie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RappieRappie schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:48:
En dan kan je ook reviews van bijvoorbeeld een 8800GT nemen, puur om te kijken of 1GB videoram nut (voor jou) heeft.
Nope, 1GB vs 512MB bij ATI kan je niet vergelijken met 1GB vs 512MB bij nVidia.

1920*1200 is denk ik idd het kantelpunt waarbij 1GB een meerwaarde kan gaan hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 16-08-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Waarom kan je dat niet vergelijken?

Met dat 1920x1200 het kantelpunt is ben ik het eens... (Of misschien 1600x1200 met 8xAA.)

[ Voor 63% gewijzigd door Format-C op 16-08-2008 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is onlangs nog hier langs gekomen denk ik (allenszins in 1 vd topics van nVidia of ATI): een nVidia kaart vd huidige generatie ging iets eerder over de 512MB videogeheugengebruik dan een ATI kaart van de huidige generatie, en dit bij dezelfde settings.
Dus als je naar testen kijkt om te zien vanaf welke resolutie/settings bijvoorbeeld bij een 8800GT, 512MB net niet meer voldoende is, kan het zijn dat een ATI kaart qua geheugengebruik nog niet aan 512MB zit, en dus nog geen speedbump krijgt.

Hoe dan ook, aan de vraagsteller: er is nog niet zo lang geleden een benchmark gepost (in 1 vd ATI of nVidia topics)g eweest waarbij je goed het verschil kon zijn tussen 512MB en 1GB, en in de meeste gevallen was het verschil nihil tot en met 1920*1200, of zoals RappieRappie zegt misschien ook al bij lagere resoluties met max AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:25:
[...]

Is onlangs nog hier langs gekomen denk ik (allenszins in 1 vd topics van nVidia of ATI): een nVidia kaart vd huidige generatie ging iets eerder over de 512MB videogeheugengebruik dan een ATI kaart van de huidige generatie, en dit bij dezelfde settings.
Oh ja, ik weet het alweer. Je hebt gelijk. Ik heb dat ook gelezen. :) Het schijnt dat de HD48x0 serie iets efficienter omgaat met zijn geheugen idd... (Volgens mij gaf Edward2 dat ook al aan toen hij zijn HD4870's in CF uitprobeerde.)

:)

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 16-08-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die topics gaan hier veel te hard. Ik lees zoveel, en ik weet van alles nog wel iets vaag te herinneren, maar om het dan terug te vinden, of in welk topic het net stond, weet ik dan nooit meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 19:13

rCk

Nou ja nu heb ik nog een resolutie van 1280*1024 (19" LCD). Maar daar kan dan verandering in komen binnen een jaar door een groter scherm. Dus vandaar. Maar dat is ook nog niet zeker. Tja ik denk erover na. Ik denk toch dat het geen 30" word of wat dan ook. Dus ik denk gewoon de 512 mb nemen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

rCk schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:57:
Nou ja nu heb ik nog een resolutie van 1280*1024 (19" LCD). Maar daar kan dan verandering in komen binnen een jaar door een groter scherm. Dus vandaar. Maar dat is ook nog niet zeker. Tja ik denk erover na. Ik denk toch dat het geen 30" word of wat dan ook. Dus ik denk gewoon de 512 mb nemen dan?
Ja, er is toch gezegd dat het pas een meerwaarde biedt vanaf 1920*1200?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93354

omgwtfbbq schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:25:
Welke Proccesor heb je? De VGA is namelijk niet het enige wat telt. mijn 4870 word al gebottlenecked door een C2D E6750 op 2,66Ghz (Das stock).

Of het werkt in 1.0a, ik denk het niet.Maar weet het niet zeker, ik denk dat dit met Google wel uit te vissen valt ;)
Ik heb een quad 2.4Ghz dus dat lijkt me wel goed zitten?

Of de kaart met 1.0a werkt kan ik niet goed vinden. Als je de specs naaleest word overal genoemd dat 1.1 uiteraard wel met 2.0 werkt maar over 1.0a word niet gesproken. In eerste instantie had ik geloof ik wel gelezen dat het niet ging werken, maar ik heb daarna weer van verschillende mensen gehoord dat het wel werkt.
Modbreak:Er loopt een erg uitgebreid topic in PMG hierover. Doe iets revolutionairs: even zelf op zoek gaan voordat je post.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 16-08-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het ligt niet aan de versie van pci-e maar aan je chipset. Een ASUS bord en de via chipsets hebben er last van dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Euhm.... nou ga ik ook twijfelen. Ik heb namelijk een GigaByte P35 DS4 rev. 1.1 en daar zit een PCI-e 1.0 slot op, ik kan alleen niet vinden of het een a, b ofzo is.

Er zit een Q6600 B3 @ 3 GHz op dus die verwacht ik niet als bottleneck, maar ik wil eigenlijk wachten op een nieuwe bord/cpu/geheugen tot de nehelems, maar wel heel graag die HD4870 ipv 3870 ivm de AA performance.

Zal het wel werken of neem ik een "risico"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Suicyder schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:03:
Euhm.... nou ga ik ook twijfelen. Ik heb namelijk een GigaByte DS4 rev. 1.1 en daar zit een PCI-e 1.0 slot op, ik kan alleen niet vinden of het een a, b ofzo is.

Er zit een Q6600 B3 @ 3 GHz op dus die verwacht ik niet als bottleneck, maar ik wil eigenlijk wachten op een nieuwe bord/cpu/geheugen tot de nehelems, maar wel heel graag die HD4870 ipv 3870 ivm de AA performance.

Zal het wel werken of neem ik een "risico"?
Welke generatie DS4?

Heb zelf een GA-P35-DS4 rev 1.0 en heb de vraag concreet gesteld welke PCI-E versie erop zit, op het Giga-byte forum zelf. Ze zeiden dat het PCI-E 1.1 is op mijn bord.
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zijn er al benchmarks van 3x als 4x HD 4870 512MB / 1024MB's verschenen ik ben benieuwd hoe dat zou doen tegenover dual HD 4870 X2's, vooral 4x HD 4780 1GB's of 1x HD 4870 X2 + 1x HD 4870 1G versus 3x HD 4870 1GB bevoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 19:14:
[...]

Welke generatie DS4?

Heb zelf een GA-P35-DS4 rev 1.0 en heb de vraag concreet gesteld welke PCI-E versie erop zit, op het Giga-byte forum zelf. Ze zeiden dat het PCI-E 1.1 is op mijn bord.
Klik
P35 DS4 Rev. 1.1, een van de eersten zonder de grote silentpipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 23009 schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:08:
zijn er al benchmarks van 3x als 4x HD 4870 512MB / 1024MB's verschenen ik ben benieuwd hoe dat zou doen tegenover dual HD 4870 X2's, vooral 4x HD 4780 1GB's of 1x HD 4870 X2 + 1x HD 4870 1G versus 3x HD 4870 1GB bevoorbeeld.
Denk niet dat het veel anders gaat zijn. Als je vier kaarten op één moederbord wilt zetten heb je zo'n 790FX chipset nodig en dan heb je acht lanes op alle kaarten (PCI-E 2.0). Ik denk dat dat zelfs nog iets trager is dan de HD4870 X2, aangezien de switchchip op deze kaart intern meer lanes kan doorsturen.

Ik heb al een paar reviews gezien met quad CF met de R700, maar ik word er nog niet echt warm van. In de meeste gevallen is het amper sneller (soms zelfs iets trager) en in die games waar het wél goed schaalt zit je met één HD4870 X2 videokaart al aan voldoende FPS om het spel lekker te spelen.

Enige toepassing die ik momenteel zie is benchmarks domineren of 2560x1600 gamen met max AA/AF. Laat eerst die Nehalem maar komen, want de CPU bottleneck komt ook om de hoek kijken met vier van die rappe RV770 chips. :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
frankknopers schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 20:59:
[...]

Denk niet dat het veel anders gaat zijn. Als je vier kaarten op één moederbord wilt zetten heb je zo'n 790FX chipset nodig en dan heb je acht lanes op alle kaarten (PCI-E 2.0). Ik denk dat dat zelfs nog iets trager is dan de HD4870 X2, aangezien de switchchip op deze kaart intern meer lanes kan doorsturen.
Was het niet zo dat de 790FX de eerste chipset is dat 4 volledige PCI-E 2.0 16x sloten ondersteunt? Dat is wat ik altijd overal terug lees en zie als specs van de borden met deze chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 21:48:
[...]

Was het niet zo dat de 790FX de eerste chipset is dat 4 volledige PCI-E 2.0 16x sloten ondersteunt? Dat is wat ik altijd overal terug lees en zie als specs van de borden met deze chipset.
Dat is ook zo :) Er is een SkullTrail bord van ASUS, de Asus Z7S WS , die 2x PCI-E 2.0 x16 sloten heeft en 1x PCI-E 1.1 x16 deze zou ook 2x HD 4870 X2's kunnen, maar 3x HD 4870 is ook een optie :)
Hier is het bord wat ik bedoelde:
Afbeeldingslocatie: http://www.hwstation.net/img/news/allegati/big_asus_z7s_ws_1.jpg

Het is alleen jammer dat de CPU sockets zo dicht op elkaar zitten, nadeel hiervan is dat je geen leuke grote coolers er op kan plaatsen, wat bij de Intel Skulltrail D5400XS geen probleem is:
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/661/intel_skulltrail.jpg

Deze heeft als enige nadeel, dat ie geen PCI-E 2.0 heeft terwijl de ASUS dat wel heeft, maar op het Intel bord is het wel mogelijk om 4 ATi kaarten in CFX te plaatsen als 3 GeForce kaarten in Tri SLI, met dat bord heb je het probleem niet meer dat je afhankelijk bent vanaf je chipset voor een ATi of nvidia Multi chip setup, het ergste is dat dit bordje een bult met geld kost hehe.

Het zijn wel leuke mobo's voor een nVidia als ATi God Bak 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 16-08-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Gaan we niet eens richting deeltje 92?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijd voor een deel 92 idd dit is post 554 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik las net iets interessants in de HD4870 X2 review van hardware canucks:
[...]

At this time we have only experienced problems with DFI’s X48 and X38 boards. The P35 and P45 series seem to be fine but if you are having problems with either of these chipsets, please post in our HD4870 X2 comment thread and we will try to sort things out.
http://www.hardwarecanuck...video-card-review-22.html

Bij bepaalde DFI moederborden met X38/X48 chipset kan het dus zijn dat de kaart geen beeld geeft. Dit is op te lossen met een BIOS update van DFI (nu nog in beta stadium). Voor mensen die zo'n bord hebben en die deze kaart willen kopen is dit wel handig om te weten.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nieuw topic komt er aan vandaag.

Het is overigens niet nodig om meerdere keren te herhalen dat een topic vol zit en dat er een nieuw topic aan moet komen... Als-ie vol zit en ik zie het dan komt het nieuwe deel er echt zo snel mogelijk aan. Dit geldt ook voor prive berichten, mailtjes en msn-berichten!

Ik heb namelijk echter ook nog een sociaal leven (ja echt waar! :') ) en het komt dus wel eens voor dat ik gewoon een tijd niet online ben en dat het topic dan net vol loopt. En dat gebeurt in dit topic om eerlijk te zijn vaak te snel mede door vragen & posts die hier helemaal niet thuis horen.

Be patient. }:O

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
frankknopers schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:23:
Ik las net iets interessants in de HD4870 X2 review van hardware canucks:

[...]

http://www.hardwarecanuck...video-card-review-22.html

Bij bepaalde DFI moederborden met X38/X48 chipset kan het dus zijn dat de kaart geen beeld geeft. Dit is op te lossen met een BIOS update van DFI (nu nog in beta stadium). Voor mensen die zo'n bord hebben en die deze kaart willen kopen is dit wel handig om te weten.
Schijnt wel zo te zijn dat de prestaties van CF op X38 (vooral X48) moederborden een stuk hoger liggen dan op een P45 mobo (denk aan de maximus extreme II).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
peakaboo schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:17:
[...]

Schijnt wel zo te zijn dat de prestaties van CF op X38 (vooral X48) moederborden een stuk hoger liggen dan op een P45 mobo (denk aan de maximus extreme II).
Dat komt inderdaad doordat het 1ste PCI-E slot 16x is en de 2de PCI-E 4x is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Niet online
Verder in deel 92 :)
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!