Het HD48xx ervaringen topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 30.183 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
lonegunner schreef op zondag 27 juli 2008 @ 06:12:
Hallo, ik heb momenteel een amd6400+ met een sparkle 8800gt,
Zou mijn processor te ligt zijn voor de 4870.

ps = er niet ergens een site waar je een bep grafische kaart tegen over een bepaalde processor zetten, de enige bench die je nu ziet zijn altijd met de snelste processor, net of iedereen die heeft.

groetjes lonegunner
Dat ligt er ook aan op welke resolutie je speelt.
Zie review van guru3d( ze gebruiken hier wel een 8800ultra)
http://www.guru3d.com/art...th-quad-core-processors/1

Bij een resolutie van 2560x1600 is de cpu allang geen bottleneck meer, dat zie je ook terug in de review. Ook ligt het aan welke game je speelt, bij de ene is ie bij 1600x1200 geen bottle neck en bij de andere wat hoger of lager.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CJ schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 23:04:
Dan moet dat wel ondersteunt worden door de GPU. ;)
Ja, uiteraard. Maar ik dacht dat dat onderhand wel ondersteund zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Dani86 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 12:00:
De HD4870 van een vriend van me wordt wel erg warm met dit weer onder load, de gpu soms wel 90 graden.
Hij heeft hangs in Crysis bijv. Volgens mij wordt de kaart simpelweg te heet. De GPU kan het misschien wel hebben, maar ik weet niet hoe heet het geheugen nu wordt.

Kan iemand me uitleggen hoe ik met RBE de fanspeed kan aanpassen, en hoe ik de bios moet flashen en waar ik op moet letten?

Het is een Club3D HD4870.
De fanspeed aanpassen kan ook zonder de BIOS te flashen.
Dat zou ik dus op een andere manier doen zodat je iets riskants als een BIOS flash kan vermijden.
Lees dit maar eens: http://www.hexus.net/content/item.php?item=14111

:)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:40
Wilde eerst een GTX 280 in mijn nieuwe PC doen maar ik denk dat ik er dan toch maar 2x een ATi 4870 in doe :) Dan betaal ik een paar tientjes meer dan een GTX280 maar de 4870 is volgensmij 10% langzamer dan de GTX280 dus dan doe ik er wel 2 van in in crossfire :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
DJ_The_SP schreef op zondag 27 juli 2008 @ 13:47:
[...]

De fanspeed aanpassen kan ook zonder de BIOS te flashen.
Dat zou ik dus op een andere manier doen zodat je iets riskants als een BIOS flash kan vermijden.
Lees dit maar eens: http://www.hexus.net/content/item.php?item=14111

:)
Of je leest gewoon de FAQ in het ATI Nieuwstopic waar het ook al tijden netjes in staat vermeld. ;)

Fanspeedmod? Wat is dat?

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-04 20:36

HaTe

haat niet

Ik ben van plan om een HD 4850 te kopen. De 4870 is bijna niks sneller toch? Bij de meeste games haalt de 4870 maar 6fps meer ofzo.. Of zijn er nog meer redenen om de 4870 te kopen?
Ik wil weten of mijn CPU een bottleneck wordt: E6300 @ 2.8Ghz @standaard vcore(Kan nog verder als ik vcore verhoog)
Als dit allemaal geen probleem is, wil ik een andere - betere - koeler er op zetten. Ik zag hier al een Arctic Cooling Accelero Twin Turbo voorbij komen :) Is dat een goede of is er nog een betere voor de prijs? Dit kon ik zo niet vinden want ik kon geen goede review vinden..

//edit
En valt de 4850 nou wel of niet goed over te clocken? Bij sommige reviews lees ik dat ie niet verder kan dan 700 MHz :o

[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 27-07-2008 17:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.P.A.X.
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 07:41
Ik probeer fanspeed te fixen van mijn 4870 sapphire door een profile aan te passen maar dan lukt niet. Fan blijft steeds op 23%. Heb laatste drivers geinstalleerd. Heeft iemand hetzelfde probleem?

Nederlands is niet mijn moedertaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -unknown
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 22:21
Als je hem aangepast hebt moet je hem even saven, dan weer naar de profile manager gaan, en dan opnieuw je profile activaten en dan zal je wel zeker verschil horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:38
HaTe schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:00:
Ik ben van plan om een HD 4850 te kopen. De 4870 is bijna niks sneller toch? Bij de meeste games haalt de 4870 maar 6fps meer ofzo.. Of zijn er nog meer redenen om de 4870 te kopen?
Ik wil weten of mijn CPU een bottleneck wordt: E6300 @ 2.8Ghz @standaard vcore(Kan nog verder als ik vcore verhoog)
Als dit allemaal geen probleem is, wil ik een andere - betere - koeler er op zetten. Ik zag hier al een Arctic Cooling Accelero Twin Turbo voorbij komen :) Is dat een goede of is er nog een betere voor de prijs? Dit kon ik zo niet vinden want ik kon geen goede review vinden..

//edit
En valt de 4850 nou wel of niet goed over te clocken? Bij sommige reviews lees ik dat ie niet verder kan dan 700 MHz :o
simpelweg beste luchtkoeling thermalright HR03-GT. op hogere resoluties en aa/af word het verschil met de 4850 steeds groter. Zou ff een paar reviews kijken bij jouw resolutie. En geen geode review vinden :P Zijn er zeker wel 10 goede te vinden :P tomshardware, hardocp, anandtech, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
HaTe schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:00:
20 - 25% sneller is niet niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.P.A.X.
all killer schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:26:
Als je hem aangepast hebt moet je hem even saven, dan weer naar de profile manager gaan, en dan opnieuw je profile activaten en dan zal je wel zeker verschil horen ;)
Heb ik allemaal gedaan; gesaved, profile opnieuw geactiveerd en geen resultaat. Ik run GPU-Z om te kijken of er uberhaupt iets verandert...niets dus. Echt raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-04 20:00

edward2

Schieten op de beesten

Hoe kan je de fanspeed van de 2e GPU aanpassen indien je CF hebt? Heb geprobeerd opdezelfde manier het profiel te laden maar de temp blijft hoog op die 2e?
(select GPU to configure, dan de 2e gekozen)

[ Voor 12% gewijzigd door edward2 op 27-07-2008 18:00 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

ik wil binnenkort cf gaan draaien, in eerste instantie met 2 4870 kaarten, x2 in cf is te veel overkill voor 22" toch? wil wel nog minstens 3 jaar vooruit met mijn pc, maar ik kom er niet echt uit, en de x2 cf is ook aardig aan de prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.P.A.X.
K.P.A.X. schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:41:
[...]

Heb ik allemaal gedaan; gesaved, profile opnieuw geactiveerd en geen resultaat. Ik run GPU-Z om te kijken of er uberhaupt iets verandert...niets dus. Echt raar...
Heb hem gevonden, overdrive mode moest geunlockt worden anders werkt die profile niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
edward2 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:58:
Hoe kan je de fanspeed van de 2e GPU aanpassen indien je CF hebt? Heb geprobeerd opdezelfde manier het profiel te laden maar de temp blijft hoog op die 2e?
(select GPU to configure, dan de 2e gekozen)
Als het goed is krijg je een paar regels erbij bij de xml.file.Als je de crossfire vinkje hebt aangezet.
ipv 0 krijg je ook 1 erbij ,1=2e kaart. ff verder naar beneden scrollen in xml.file

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Bullus schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:10:
[...]

Als het goed is krijg je een paar regels erbij bij de xml.file.Als je de crossfire vinkje hebt aangezet.
ipv 0 krijg je ook 1 erbij ,1=2e kaart. ff verder naar beneden scrollen in xml.file
Thanx.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-04 17:37

Ch3cker

Testlab Teamlead
edward2 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:47:
Ik heb opeens problemen met m'n HD4870's (zowel in single als CF mode) na het installeren van een verse Windows Vista 64, incl. SP1.

BSOD's om de 10 a 20 mi. en dan gewoon tijdens destktop werk:

0x0000000A IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Windows NT Version 6.0 Build: 6001 Service Pack 1
Product (0x1): Windows Vista (TM) Ultimate
Edition: Ultimate
BuildString: 6001.18063.amd64fre.vistasp1_gdr.080425-1930
Flavor: Multiprocessor Free
Architecture: X64
LCID: 1043

Na verder onderzoek blijkt het alleen op te treden als ik Cat 8.7 (off en beta ) installeer.

Nu had ik op m'n oude installatie een beta SP1 staan en van de tijd voor SP1, talloze patches, waaronder reliable patch, multi GPU patch etc. Deze zijn toch opgenomen in SP1 en daar kan het toch ook niet aan liggen?

Ik kom er niet uit. Ook aan die foutmelding heb ik niets. (de dmp kan ik niet uitlezen).

Iemand een zelfde ervaring met fix?
Nog steeds dit probleem?

Ik heb het ook gehad (Sappphire HD4870), maar dacht dat het aan de processor lag, die ik overklokt had. Bios gereset en alles was weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mudi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 21:22
Ik ben een htpc aan het bouwen, wat ik ga gebruiken als home cinema + media center + Internet + Tv + GAMEN (meesten hebben al een high-end game pc, ik nog niet en een pc kopen en een htpc zou me duurder uitkomen dan een Game HTPC te bouwen). Ik ben van plan om deze Origen case te kopen. Nu wou ik 4850 in CF draaien, maar lees dat er te veel warmte wordt gecreëerd wat zeker niet goed is voor een HTPC.

Mijn vraag luidt als volgt; is deze kaart in CF wel geschikt voor een htpc. Indien ja, ben ik toekomstig goed voorbereid (min 1.5-2 jaar).
En nog iets, welk merk is het beste, ik zie echt het verschil niet in de kaarten (vraag is ook aan bod gekomen, maar is niet beantwoordt hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-01 17:25
Mudi schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:16:
Ik ben een htpc aan het bouwen, wat ik ga gebruiken als home cinema + media center + Internet + Tv + GAMEN (meesten hebben al een high-end game pc, ik nog niet en een pc kopen en een htpc zou me duurder uitkomen dan een Game HTPC te bouwen). Ik ben van plan om deze Origen case te kopen. Nu wou ik 4850 in CF draaien, maar lees dat er te veel warmte wordt gecreëerd wat zeker niet goed is voor een HTPC.

Mijn vraag luidt als volgt; is deze kaart in CF wel geschikt voor een htpc. Indien ja, ben ik toekomstig goed voorbereid (min 1.5-2 jaar).
En nog iets, welk merk is het beste, ik zie echt het verschil niet in de kaarten (vraag is ook aan bod gekomen, maar is niet beantwoordt hier)
Ligt eraan wat je eisen zijn qua geluidsproductie. Een beetje kast kan zich in een open ruimte wel op temperatuur houden, en als dat niet lukt moet je er ventilators bijzetten.

Je eerste twee vragen zijn helemaal persoonlijk. Ligt er helemaal aan wat jij wilt voor geluidsproductie, en op welk moment jij vind dat de videkaarten niet meer voldoen.
Op het moment zal ik je persoonlijk wel voor gek verklaren als je over minder dan 2 jaar vind dat je 4850CF opstelling niet goed genoeg meer is :).

Je laatste vraag is wel behanndeld. Misschien niet in dit topic, maar hij's wel langsgekomen. Het antwoord is dat er eigenlijk geen verschil zitt tussen de merken. Er is nu een non-reference mode uit, daar zla het wel uitmaken. Voor de rest zit het enige verschil erin in welke aansluitingen en spullen er meegeleverd worden. En de prijs.
Dus niet prestaties, die zullen overal gelijk zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door ChessSpider op 27-07-2008 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NederB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 10:41
Hoort dit?
waardes verschillen van elkaar.
Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/deu3nr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-04 12:44
Anoniem: 263922 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 17:59:
ik wil binnenkort cf gaan draaien, in eerste instantie met 2 4870 kaarten, x2 in cf is te veel overkill voor 22" toch? wil wel nog minstens 3 jaar vooruit met mijn pc, maar ik kom er niet echt uit, en de x2 cf is ook aardig aan de prijs :P
misschien een 1 gb 4870 met een 2 gb 4870x2? Daar kan je denk ik wel een tijdje mee vooruit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Laatst online: 23-04 13:55
NederB schreef op zondag 27 juli 2008 @ 22:39:
Hoort dit?
[afbeelding]
de onderste is je huidige clock, hij veranderd in de bovenste wanneer de kaart belast wordt.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Ch3cker schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:46:
[...]

Nog steeds dit probleem?

Ik heb het ook gehad (Sappphire HD4870), maar dacht dat het aan de processor lag, die ik overklokt had. Bios gereset en alles was weer normaal.
Het gekke is, sinds ik weer een virusscanner draai en de fansettings heb aangepast, ik al 5 uur geen BSOD heb gehad.(voorlopig alleen desktopwerk en een heel kort potje GOW).
Snap er niets van. Nou zal de virusscanner geen invloed gehad hebben en in 2d werd de kaart niet warmer dan 83 graden en nu met aangepaste fanspeeds op 35% zo'n 55, dus of dit nou van invloed zijnde zaken geweest zijn?

Het was een verse Win.installatie, misschien was Vista nog aan het indexeren, ik heb geen flauw idee wat het nou geweest is....

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
edward2 schreef op zondag 27 juli 2008 @ 23:42:
[...]

Het gekke is, sinds ik weer een virusscanner draai en de fansettings heb aangepast, ik al 5 uur geen BSOD heb gehad.(voorlopig alleen desktopwerk en een heel kort potje GOW).
Snap er niets van. Nou zal de virusscanner geen invloed gehad hebben en in 2d werd de kaart niet warmer dan 83 graden en nu met aangepaste fanspeeds op 35% zo'n 55, dus of dit nou van invloed zijnde zaken geweest zijn?

Het was een verse Win.installatie, misschien was Vista nog aan het indexeren, ik heb geen flauw idee wat het nou geweest is....
Vreemd ja.., Volgens GPU-Z is de core bij mij net iets onder de 90 graden geloof ik. Vrij warm, maar nog geen last van gehad, (Noujah, t wordt hier toch wel gauw 40 graden nu in mn kamer..:P).

Even wat anders dan :

Heb laatst even 3dmark06 gedraaid, maar ik had maar ong. 10100 3dmarks.. wat me nogal weinig lijkt me een HD4870. Ik heb voor de rest een AMD Athlon 64 X2 5000+ @ Stock 2.6 GHz (moederbord is bijzonder slecht met overklokken..) en een Asus M2A-VM HDMI Moederbord.
Mijn vraag is dus, ligt het aan de processor dat ik zo weinig 3dMarks haal? Of heeft het misschien een andere oorzaak (Zie hier beneden).

Dan nóg een vraag :

In Crysis zou deze kaart toch wel gemiddeld boven de 20 fps moeten produceren met High Settings en 2xAA op 1680x1050 lijkt me. Maar als ik aan het spelen ben, blijft Crysis vaak hangen. Tijdens dat het spel even hangt (d.w.z. extreem lage fps, ong. 0.5 fps), gaat mn hdd led enorm tekeer. Mn HDD is een Samsung Spinpoint F1 HD502IJ 500GB. Hierop staat mn OS (Vista) en Crysis.
Ligt dit nu echt aan de harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ch3cker schreef op maandag 28 juli 2008 @ 00:06:
Dan nóg een vraag :

In Crysis zou deze kaart toch wel gemiddeld boven de 20 fps moeten produceren met High Settings en 2xAA op 1680x1050 lijkt me. Maar als ik aan het spelen ben, blijft Crysis vaak hangen. Tijdens dat het spel even hangt (d.w.z. extreem lage fps, ong. 0.5 fps), gaat mn hdd led enorm tekeer. Mn HDD is een Samsung Spinpoint F1 HD502IJ 500GB. Hierop staat mn OS (Vista) en Crysis.
Ligt dit nu echt aan de harde schijf?
Klinkt meer alsof er processen op de achtergrond bezig zijn. Heb je misschien nog services van Vista aan staan die besluiten tijdens jouw gamesessie even wat indexering te doen ofzo?

Trouwens, hoeveel RAM heb je? Als je schijf steeds bezig is en je spel wil niet klinkt dat verdacht veel als swappen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 08:27

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Vandaag mijn Sapphire HD 4870 binnen gekregen. Vanavond inbouwen.

Ga niet Windows opnieuw installeren, gebruik een driver cleaner van Guru3D, dat zou afdoende moeten zijn. Vervangt een Club3D 8800GT (G92) kaartje, dus zou een mooie boost in performance moeten geven.

Mijn ervaringen met de HD 3870 waren niet denderend maar vind de HD 4870 toch een spannender product dan wat NVIDIA tegenwoordig maakt.

Ervaringen volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

Daantje20 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 11:07:
Vandaag mijn Sapphire HD 4870 binnen gekregen. Vanavond inbouwen.

Ga niet Windows opnieuw installeren, gebruik een driver cleaner van Guru3D, dat zou afdoende moeten zijn. Vervangt een Club3D 8800GT (G92) kaartje, dus zou een mooie boost in performance moeten geven.

Mijn ervaringen met de HD 3870 waren niet denderend maar vind de HD 4870 toch een spannender product dan wat NVIDIA tegenwoordig maakt.

Ervaringen volgen...
Waarom zou je wel windows opnieuw installeren?
Ik krijg de kaart morgen in huis als het goed is, maar wil absoluut niet windows opnieuw installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Voorheen was dat meestal wel een aanrader, nieuwe hardware anders dan een geheugen bankje of processor zou een nieuwe installatie inhouden.

Maar lijkt er inderdaad wel op dat het steeds minder een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Ch3cker schreef op maandag 28 juli 2008 @ 00:06:
[...]

Even wat anders dan :

Heb laatst even 3dmark06 gedraaid, maar ik had maar ong. 10100 3dmarks.. wat me nogal weinig lijkt me een HD4870. Ik heb voor de rest een AMD Athlon 64 X2 5000+ @ Stock 2.6 GHz (moederbord is bijzonder slecht met overklokken..) en een Asus M2A-VM HDMI Moederbord.
Mijn vraag is dus, ligt het aan de processor dat ik zo weinig 3dMarks haal? Of heeft het misschien een andere oorzaak (Zie hier beneden).
Helaas geen mem timings op dat bord,wel een mogelijkheid om de multiplier hoger te zetten(3000mhz stock volt moet zeker werken).
Mijn ervaring als je dan de CPU freqentie beetje hoger zet(om je mem beetje hoger te krijgen)idd niet hoger dan 215 ongeveer,de boel redelijk loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269262

Hey,

Ik heb sinds vrijdag ook een Saphire HD4870 draaien in mijn kastje.
Ervaring: Positief, hij draait pijlsnel & stabiel op mijn systeem.

Mijn systeem? Daar wil ik het graag even over hebben, aangezien ik wat problemen had verwacht, maar deze blijkbaar ongegrond zijn.

Mobo: ASRock 4CoreDual-VSTA => Idd, met zowel AGP als PCI-e gleufje
Proc: e4300 1.8Ghz @ 2.4 Ghz
Ram: 2 x 2 Gb Corsair PC 6400
Opslag: 1 x 80 gig SATA HD, 1x 160 gig IDE HD, 1x Lite-on DVD+RW station
Network: Wireless Linksys PCI kaartje
Cooling: Standard + 2 case-fans

Deze setup draait op mijn originele Aopen Case voeding van 350Watt ... Hoezo energievreters? Hoezo 500-600 Watt PSU's om deze kaart te trekken? Ik was eerlijk gezegd wel nerveus om te kijken of ie't zou trekken. Maar dat lijkt allemaal reuze mee te vallen. Ik merk geen problemen op.

Geweldige kaart, doet me wat terug denken aan mijn eerste reuze-kaart (Ati 9800 Pro).

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-04 20:36

HaTe

haat niet

Anoniem: 269262 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:01:
Hey,

Mijn systeem? Daar wil ik het graag even over hebben, aangezien ik wat problemen had verwacht, maar deze blijkbaar ongegrond zijn.

Deze setup draait op mijn originele Aopen Case voeding van 350Watt ... Hoezo energievreters? Hoezo 500-600 Watt PSU's om deze kaart te trekken? Ik was eerlijk gezegd wel nerveus om te kijken of ie't zou trekken. Maar dat lijkt allemaal reuze mee te vallen. Ik merk geen problemen op.

Geweldige kaart, doet me wat terug denken aan mijn eerste reuze-kaart (Ati 9800 Pro).

Groetjes
Kun je een bottleneck merken?

En ik had nog wat vragen

*Delete*

Modbreak:Dit is geen dump hier al je vragen topic. Ga eerst zelf op zoek svp :)

[ Voor 30% gewijzigd door Pollewob op 28-07-2008 17:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269262 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:01:
Hey,

Groetjes
Ben doorgaans minder optimistisch als jij,maar denk dat jouw PSU
het behoorlijk voor zijn kiezen krijgt.
Tis een A-merk voeding maar echt veel marge heb je niet zo.

Ik weet dat met beetje vette game die 350w wel benaderd kan/gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

HaTe schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:24:
[...]

Kun je een bottleneck merken?

En ik had nog wat vragen
[list=1]
• Zijn er nog meer redenen om de 4870 te kopen?
Dat is persoonlijk.
• Wat is de beste 4850 voor onder de 150?
Van de reference modellen? Kijk naar accesoires.
Van speciale versies? Lees benchmarks.
• Ik wil weten of mijn CPU een bottleneck wordt voor een 48xx: E6300 @ 2.8Ghz @standaard vcore(Kan nog verder als ik vcore verhoog)
Dat hangt van de resolutie af. Op lagere resoluties in ieder geval wel.
• Valt de 4850 nou wel of niet goed over te clocken?
Dat is relatief, definiëer goed. Naar mijn mening is hij prima over te klokken.
• Is de 4870 het geld waard?
Dat hangt van je eisen en je budget af.
Komt er binnenkort nog een prijsverlaging voor de 4870?
[/list]
Geen idee, mijn glazen bol zit even aan de oplader. Waarschijnlijk niet tot Nvidia er wat tegenover zet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 10:02
Ik heb een fan control probleem. Wanneer de videokaart 47/48 graden wordt, gaat de fan even sneller draaien (84% fan). Soms gebeurt het dat deze in een loop blijft hangen omdat hij onder die 47/48 graden koelt. Zodra hij die 47/48 graden haalt begint hij weer sneller te draaien. Dit gebeurt elke 2 a 3 seconden.

Heeft iemand anders ook fan problemen wanneer zijn videokaart 47/48 graden is? Ik heb het probleem alleen wanneer ik de fan forceerd (bijv 100% fan) via CCC en daarna weer op automatish zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44812

[HD4850] Crashes - mogelijk oververhitting? heb er een apart topic voor gemaakt om het overzicht even te behouden. Mocht iemand iets nuttigs kunnen bijdragen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Gonadan schreef op maandag 28 juli 2008 @ 09:22:
[...]

Klinkt meer alsof er processen op de achtergrond bezig zijn. Heb je misschien nog services van Vista aan staan die besluiten tijdens jouw gamesessie even wat indexering te doen ofzo?

Trouwens, hoeveel RAM heb je? Als je schijf steeds bezig is en je spel wil niet klinkt dat verdacht veel als swappen. ;)
Ik heb 2 GB PC6400 ram. 1 reepje van A-Data en de andere van Corsair.
Misschien dat dit niet helemaal lekker loopt?
Heb al een keer memtest gedaan trouwens, maar alles was in orde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 13:08
Vista + Crysis@High kan best eens over de 2GB gaan (sterker nog dit verwacht ik), hou het geheugen gebruik eens in de gaten? Geheugen kost weinig meer, dus ik zou er gewoon wat bijzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Hmm., even kijken of k ergens nog een 1GB reepje vandaan kan halen dan maar..

Trouwens, weet je toevallig een programmatje waarmee k kan bijhouden hoeveel geheugen er wordt gebruikt, en of de harde schijf mee moet draaien, en dat dan op de achtergrond gedurende crysis kan draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Heb de videokaart nu netjes in mijn machine hangen, en moet zeggen ziet er allemaal heel netjes uit.

Heb alleen het vermoeden dat mijn voeding het niet aan kan.

Haal 12960 3Dmark06 punten. (Draai Windows Vista Home Premium 32Bit)

Zie de rest van de config in mijn signature.

[ Voor 7% gewijzigd door Daantje20 op 28-07-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Laatst online: 19-04 11:34
Kan iemand mij vertellen of de 4000 serie geluid geeft over het hdmi plug. Ik heb namelijk net een asus 3650 aangeschaft waarbij de hdmi audio optie niet aan de praat te krijgen is. Wie heeft goede ervaring met audio over hdmi bij de 3000 of 4000 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Frozenberg schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:44:
Kan iemand mij vertellen of de 4000 serie geluid geeft over het hdmi plug. Ik heb namelijk net een asus 3650 aangeschaft waarbij de hdmi audio optie niet aan de praat te krijgen is. Wie heeft goede ervaring met audio over hdmi bij de 3000 of 4000 serie?
Ik geloof dat daar een speciale DVI ->HDMI converter voor nodig is. De normale converters kunnen alleen beeld overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-04 09:35
Daantje20 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:30:
Heb de videokaart nu netjes in mijn machine hangen, en moet zeggen ziet er allemaal heel netjes uit.

Heb alleen het vermoeden dat mijn voeding het niet aan kan.

Haal 12960 3Dmark06 punten. (Draai Windows Vista Home Premium 32Bit)

Zie de rest van de config in mijn signature.
Ik kom niet verder dan 8864 punten (hd4850), maar mijn score is als volgt opgebouwd:

sm2.0 3697
sm3.0 4540
cpu 1982 (:/)

Ik haal nog geen 1000 3dmarks meer dan met mijn 7950gx2. maw: mijn Pentium D950 (@4 GHz) is zwaar de bottleneck!

Maar goed, deze kaart was ter vervanging van de 7950gx en een investering voor over een paar maanden ofzo als ik de boel eens ga upgraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Laatst online: 19-04 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik heb met mijn 2 4850's in CF ook niet meer dan 14k in 3DMark06... ligt volgens mij voornamelijk aan de vreselijk slechte drivers van ATI.. NVidia haalt standaard een stuk hoger

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Ja, de drivers moeten nog behoorlijk geoptimaliseert worden inderdaad.

Om even op mijn probleem terug te komen trouwens,

Ik dacht daarstraks opeens aan het zogenaamde wisselbestand in Windows. Dan wordt er dus een stuk van de harde schijf aangesproken als RAM geheugen. De harde schijf is dan dus druk bezig, maar zal zeker trager zijn dan het normale geheugen. Dat verklaart waarschijnlijk de bezigheid van de hdd tijdens Crysis. Ik zal er binnenkort eens een reepje extra geheugen inzetten en kijken of het helpt.
Bedankt voor jullie suggesties :)

Heeft iemand trouwens enig idee wanneer er drivers komen die echt geoptimaliseerd zijn mbt de HD 4800 reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonegunner
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08-2023
Is er nu nergens een site(hij is er maar ben hem kwijt) waar je aantal verschillende videokaarten en/of proseccor"s kan selecteren en dan krijg je de verschillende benchmarks te zien.

DAT ze een snelle kaart op een snelle pros zetten om niet op het systeem terug te houden, maar het zou aardig zijn om ook een paar representatieve pros erbij te zetten, wat intels en paar amd's,
Zodat je wat meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Laatst online: 19-04 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

@Ch3cker
Zou goed kunnen! Je HDD als geheugen is zo traag als ik weet niet wat dus het zal best verschil maken!

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ch3cker schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 00:28:
Ja, de drivers moeten nog behoorlijk geoptimaliseert worden inderdaad.

Om even op mijn probleem terug te komen trouwens,

Ik dacht daarstraks opeens aan het zogenaamde wisselbestand in Windows. Dan wordt er dus een stuk van de harde schijf aangesproken als RAM geheugen. De harde schijf is dan dus druk bezig, maar zal zeker trager zijn dan het normale geheugen. Dat verklaart waarschijnlijk de bezigheid van de hdd tijdens Crysis. Ik zal er binnenkort eens een reepje extra geheugen inzetten en kijken of het helpt.
Bedankt voor jullie suggesties :)
En dat noemt men dus swappen. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

En dat swappen zorgt in games voor stotteren.

Heb zelf ook 2gb aan intern geheugen en dat is voor Crysis in DX10 met hoge kwaliteit niet genoeg blijkbaar. Was bij mij ook zo af en toe een diashow totdat het RAM helemaal vol zat met het spel.
Daarna sloot ik de game af en was Windows weer bagger traag, die zat daarna alles weer naar intern geheugen te verplaatsen vanuit swapfile.

Goede reden om er wat geheugen bij te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:36

Vrijdag

De Zwarte

Ik heb gewoon 8gb DDR2 Geil Black Dragon. Dat kostte toch geen ruk dus waarom niet :P Vista Home Premium 64bit en mijn games lopen als een trein.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TroonStaal schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:12:
Ik heb gewoon 8gb DDR2 Geil Black Dragon. Dat kostte toch geen ruk dus waarom niet :P Vista Home Premium 64bit en mijn games lopen als een trein.
Tsja niet iedereen draait 64-bit en over het nut van 8GB kan je ook redetwisten.
Neemt niet weg dat tegenwoordig 3 à 4 GB toch wel aan te raden is als je wilt gamen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 09:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

-antwoord al gevonden-

[ Voor 92% gewijzigd door Frostbite op 29-07-2008 11:08 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:14:
[...]

Tsja niet iedereen draait 64-bit en over het nut van 8GB kan je ook redetwisten.
Neemt niet weg dat tegenwoordig 3 à 4 GB toch wel aan te raden is als je wilt gamen.
Voor mij was het gewoon simpel: 8gb is niet zoveel duurder dan 4gb en dan kan ik in elk geval weer vooruit. Bovendien heb je dan geheugen wat in elk geval al als set bij elkaar zit, straks loop je weer tegen compatibiliteitsproblemen aan.

Nu is het vast nog overkill. Maar dat was 4 nog niet zo heel lang geleden ook.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Wat mij opvalt is dat als ik een willekeurig avi of wmv bestand afspeel dat de CPU belasting echt stukken lager is dan met de nvidia kaart. :*)

En dan gaat het echt om 5 - 10%, weer een mooie opsteker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TroonStaal schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:59:
Voor mij was het gewoon simpel: 8gb is niet zoveel duurder dan 4gb en dan kan ik in elk geval weer vooruit. Bovendien heb je dan geheugen wat in elk geval al als set bij elkaar zit, straks loop je weer tegen compatibiliteitsproblemen aan.
Ik oordeel dan ook helemaal niet over jouw keuze.
Daarom gaf ik ook alleen maar aan dat je daarover kunt redetwisten maar ik wil er eigenlijk verder niet op in gaan omdat het zwaar off-topic is. :)
Nu is het vast nog overkill. Maar dat was 4 nog niet zo heel lang geleden ook.
Tegen de tijd dat met mijn gebruik 4GB niet genoeg meer is zal ik sowieso wel weer een nieuwe PC willen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:21:
[...]

Ik oordeel dan ook helemaal niet over jouw keuze.
Daarom gaf ik ook alleen maar aan dat je daarover kunt redetwisten maar ik wil er eigenlijk verder niet op in gaan omdat het zwaar off-topic is. :)

[...]

Tegen de tijd dat met mijn gebruik 4GB niet genoeg meer is zal ik sowieso wel weer een nieuwe PC willen. ;)
Tuurlijk tuurlijk :) Zei het ook alleen maar als een tip dat je dat swappen voor een groot deel kan tegengaan met een sloot aan geheugen, en dat het dus niks kost tegenwoordig ;)

Zijn er trouwens oplossingen om de bovenkant(of is het nou de onderkant) van de kaart te koelen, of is een casefan erop wel voldoende? Dat is namelijk best heet en de heatpipes van mijn mobo zitten best in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TroonStaal schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:07:
Tuurlijk tuurlijk :) Zei het ook alleen maar als een tip dat je dat swappen voor een groot deel kan tegengaan met een sloot aan geheugen, en dat het dus niks kost tegenwoordig ;)

Zijn er trouwens oplossingen om de bovenkant(of is het nou de onderkant) van de kaart te koelen, of is een casefan erop wel voldoende? Dat is namelijk best heet en de heatpipes van mijn mobo zitten best in de buurt.
Kan je niet testen met de NB temperatuur?
Kijken hoe warm die wordt en dat vergelijken met de temperatuur van je kaart.
Ik denk eigenlijk dat als je airflow goed genoeg is het geen problemen zal geven, er zit geen heatsink op de bovenkant van de kaart dus zoveel warmte zal hij daar ook niet afgeven, tot je vinger er op ligt natuurlijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:11:
[...]

Kan je niet testen met de NB temperatuur?
Kijken hoe warm die wordt en dat vergelijken met de temperatuur van je kaart.
Ik denk eigenlijk dat als je airflow goed genoeg is het geen problemen zal geven, er zit geen heatsink op de bovenkant van de kaart dus zoveel warmte zal hij daar ook niet afgeven, tot je vinger er op ligt natuurlijk. ;)
Ohja, dat kan ook. Moet ik eerst even een progje zoeken daarvoor.

Ben ik trouwens de enige die het temperatuurprofiel niet steeds opnieuw hoeft in te schakelen om de fanspeed aan te passen? Bij mij doet hij het automatisch namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zijn er eigenlijk verschillen tussen de 4870s van verschillende fabrikanten? Ik zie nog geen OC versies in de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Laatst online: 23-04 10:02
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:39:
Zijn er eigenlijk verschillen tussen de 4870s van verschillende fabrikanten? Ik zie nog geen OC versies in de PW.
pricewatch: MSI R4870-T2D512-OC ;)

Het zijn tot nu allemaal BBA kaarten. De oc varianten hebben alleen een hogere geklokte bios.

@Pinjataaa
De MSI R4870-T2D512-OC is een standaard overgeklokte kaart.

[ Voor 7% gewijzigd door THE_FIREFOX op 29-07-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:43

Pinjataaa

Hit me!

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:39:
Asus heeft een TOP versie.. Dat is een OC variant van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:44:
[...]

Ben doorgaans minder optimistisch als jij,maar denk dat jouw PSU
het behoorlijk voor zijn kiezen krijgt.
Tis een A-merk voeding maar echt veel marge heb je niet zo.

Ik weet dat met beetje vette game die 350w wel benaderd kan/gaat worden.
Kan msschn wel zo zijn, maar de opgegeven wattages voor PSU's zijn meer een indicatie dan werkelijkheid. Een 350 Watt voeding moet zonder problemen ook effectief 350 Watt kunnen voorzien, maar kan denk ik een stuk meer voorzien wanneer nodig. Dus zelfs als mijn systeem 350 Watt zou slikken, zou ik toch safe moeten zitten.

Een goeie case, cooling & airflow is hier ook van belang en ook op dat vlak heb ik niet te klagen van mijn 6 jaar oude Aopen case + psu.

Ik draai Assasin's Creed op full detail 1024 resolutie, zonder problemen. Assasin's Creed is denk ik wel een "een beetje vette game"?

Ga binnekort Crysis is testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 269262 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:18:
Ik draai Assasin's Creed op full detail 1024 resolutie, zonder problemen. Assasin's Creed is denk ik wel een "een beetje vette game"?

Ga binnekort Crysis is testen.
Maar 1024 x 768 is toch een resolutie die niks voorsteld? Of bedoelde je 1280 x 1024? Dat is wat hoger, maar ook niet heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tooter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06-2023
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:49:
[...]

Maar 1024 x 768 is toch een resolutie die niks voorsteld? Of bedoelde je 1280 x 1024? Dat is wat hoger, maar ook niet heel hoog.
mjaah meeste gamers zitten nu toch al een stukje hoger dan 1024x768
Ik speel zelf momenteel Op 1280x1024 omdat mijn tft niet hoger gaat.

moet zeggen dat crysis met lichte modificaties toch wel heel relaxt loopt op mn 4870 !!
maar als ik de natural mod erover heen gooi dan is het done. zelfs met geen aa kan ie em dan niet goed draaien.(kan ook aan mijn ram liggen 2x 1024 mb en draai op vista 32 bit.

hehe gek onnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
tooter schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:03:
[...]

mjaah meeste gamers zitten nu toch al een stukje hoger dan 1024x768
Ik speel zelf momenteel Op 1280x1024 omdat mijn tft niet hoger gaat.

moet zeggen dat crysis met lichte modificaties toch wel heel relaxt loopt op mn 4870 !!
maar als ik de natural mod erover heen gooi dan is het done. zelfs met geen aa kan ie em dan niet goed draaien.(kan ook aan mijn ram liggen 2x 1024 mb en draai op vista 32 bit.
Zie mijn probleem :P

Hoop dat een extra gig ram een hoop uit gaat halen in mijn systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 269262 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 16:18:
Kan msschn wel zo zijn, maar de opgegeven wattages voor PSU's zijn meer een indicatie dan werkelijkheid. Een 350 Watt voeding moet zonder problemen ook effectief 350 Watt kunnen voorzien, maar kan denk ik een stuk meer voorzien wanneer nodig. Dus zelfs als mijn systeem 350 Watt zou slikken, zou ik toch safe moeten zitten.
Waar haal je die 'wijsheid' vandaan?
Een psu levert gemiddeld ergens in de 80% van de specificatie. En jij beweert dat een psu meer dan 100% rendement heeft?
Doe mij er ook zo een. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 22:19
Rendement != Vermogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Inderdaad, een 350 Watt voeding met een rendement van 80% levert dus 280 Watt stroom en 70 Watt in een andere vorm (grotendeels warmte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 16:50

n00bs

Het is weer Zomer!

Anoniem: 59888 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:52:
Inderdaad, een 350 Watt voeding met een rendement van 80% levert dus 280 Watt stroom en 70 Watt in een andere vorm (grotendeels warmte).
8)7

Nee een 350Watt voeding, kan maximaal enigszins betrouwbaar 350Watt aan energie leveren. Als het rendement dan maar 50% zou zijn, trekt die 700Watt uit het stopcontact.

Ik trek met mijn Seasonic S12 500W, Core2Duo E2180 @ 2.6GHz, 2GB PC 6400C4, Asus P5K Pro, Ati 4850, SB Audigy 2ZS en 2 Seagate harde schijven, Samsung 2232bw scherm tijdens gamen rond de 200Watt uit het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

n00bs schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 19:57:
8)7

Nee een 350Watt voeding, kan maximaal enigszins betrouwbaar 350Watt aan energie leveren.
Mits je een goede hebt. Maar dan krijg je nog steeds geen 350watt van de 12volt lijnen, en daar gaat het juist om.
Ik trek met mijn Seasonic S12 500W, Core2Duo E2180 @ 2.6GHz, 2GB PC 6400C4, Asus P5K Pro, Ati 4850, SB Audigy 2ZS en 2 Seagate harde schijven, Samsung 2232bw scherm tijdens gamen rond de 200Watt uit het stopcontact.
Patiënce zeker? ;)
De 4850 trekt al richting de 130 onder full load.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:24:
[...]

Mits je een goede hebt. Maar dan krijg je nog steeds geen 350watt van de 12volt lijnen, en daar gaat het juist om.

[...]

Patiënce zeker? ;)
De 4850 trekt al richting de 130 onder full load.
Crysis op 1680x1050 alles HQ. Patience zit ik rond de 140Watt ;)
Overigens verbruikt mijn scherm maar iets meer dan 20Watt (staat lang en na niet op full), alle powerfeatures op mn P5K pro board staan aan en de E2180 staat bekend om erg zuinig. Dus het enige wat wat meer verbruikt is die ATi kaart, maar dat is ook nog niet zoveel als mijn vorige 7900GS

[ Voor 27% gewijzigd door n00bs op 29-07-2008 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 20:24:
[...]

Dus een voeding welke aangeeft 350Watt te leveren, levert volgens jou slechts 80% van de 350Watt? Zou me sterk verbazen, waartoe dient die specificatie dan? Als ik 340 Watt wil uit mijn 350 Watt voeding moet deze die mij leveren zonder tegenpruttelen. Anders heeft de fabrikant of gelogen, of slechte apparatuur geleverd. Net daarom dat PSU's standaard meer leveren dan de fabrikant opgeeft, om geen problemen te krijgen.

... dacht ik 8)7

Anywayz, het draait bij mij idd stabiel maar heb nog niet echt veel tijd gehad om te gamen. En ja, ik ben oud en game blijkbaar op een belachelijk lage resolutie 1024*768. Zal ze eens wat opkrikken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Anoniem: 269262 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:53:
[...]

Dus een voeding welke aangeeft 350Watt te leveren, levert volgens jou slechts 80% van de 350Watt? Zou me sterk verbazen, waartoe dient die specificatie dan? Als ik 340 Watt wil uit mijn 350 Watt voeding moet deze die mij leveren zonder tegenpruttelen. Anders heeft de fabrikant of gelogen, of slechte apparatuur geleverd. Net daarom dat PSU's standaard meer leveren dan de fabrikant opgeeft, om geen problemen te krijgen.

... dacht ik 8)7

Anywayz, het draait bij mij idd stabiel maar heb nog niet echt veel tijd gehad om te gamen. En ja, ik ben oud en game blijkbaar op een belachelijk lage resolutie 1024*768. Zal ze eens wat opkrikken 8)
edit : Weer wat geleerd..

[ Voor 34% gewijzigd door Ch3cker op 30-07-2008 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269262 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 21:53:
[...]

... dacht ik 8)7

@de_conne

Ik ben ook "oud" maar kan kind met mijn kinderen zijn maakt niet uit.
Bedoelde eigenlijk dat je voeding niet te oud moet zijn !
Dit ivm de eisen die een moderne videokaart nu eenmaal stelt.
Om safe te zitten als ie kapot gaat kan er andere hardware naar Oblivion gaan.
En de ampere op de 12 volt lijnen enzo is voor een kaar took belangrijk.
Een voeding van bv Coolermaster is niet echt duur ,en is wellicht het overwegen waard.
Een Realpower coolermaster heb je voor 75 euro,je gaf het zelf al aan tenslotte of ie het aan zo kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Ch3cker schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:15:
Dat oud zijn blijkt dan maar weer :P. Als een fabrikant zegt dat een PSU 500 watt kan leveren en een (hoge) efficientie van 85% heeft, dan kan de voeding dus maar effectief 425 watt leveren. En dat is dan (zoals al eerder aangegeven in een post hierboven) niet over de 12 volt lijn alleen, dus de video kaart alleen zal zelfs nog een stuk lager kunnen trekken.

edit: Het is dus zo, dat een voeding van 500 watt en een efficientie van 85% wel degelijk 500 watt uit je stopcontact kan halen, maar er maar maximaal 425 watt kan leveren over alle lijnen. de rest gaat in rook op :9
Bullshit.
Een voeding van 500W zal wel degelijk 500W elektrisch vermogen aan het systeem kunnen leveren (zou moeten). Bij een rendement van 85% bij vollast, resulteert dit in 500W elektrisch outputvermogen voor het systeem, 88.2W aan warmte in de voeding, en de som hiervan, namelijk 588.2W wordt uit het stopcontact getrokken (elektrisch inputvermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik snap echt niet dat hier tweakers zitten en bepaalde uitspraken doen alsof dit wijsheden en feiten zijn. Daarnaast ontgaat mij deze hele PSU vermogen discussie in een 48xx topic.

Simpel feit: een PSU met een vermogen van X watt, kan maximaal totaal X watt leveren. Sommige PSU's zijn in staat om zelfs iets meer te leveren en kwalitatief mindere halen veelal die rating niet eens. De efficieny van een PSU staat totaal los van wat een PSU levert en is enkel verlies bovenop wat de PSU maximaal kan leveren.

PSU's hebben meestal de hoogste efficiency bij een belasting van 50% van het max uitgangsvermogen en dit kan tegenwoordig wel 85% zijn. Waarbij je dan bij een 500W PSU bij een 50% belasting een opgenomen vermogen hebt van 294Watt.

En mensen met een oude bakbeest (P4 of oude AMD) en daarbij nog een stroomslurper van een videokaart en andere onderdelen en dan een niet zo beste voeding, kunnen wel degelijk met hun 400Watt sweex voeding, 700 Watt uit het stopcontact trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door n00bs op 29-07-2008 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 17:11
NederB schreef op zondag 27 juli 2008 @ 22:39:
Hoort dit?
[afbeelding]
Ook ik zag dit toevallig net bij mij , dit wil dus zeggen dat powerplay toch wel gewoon werkt ?

Hij clocked hem naar 500 MHz en memory naar 750 MHz in 2d status

Of heb ik dat nou fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 246336 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:18:
Een voeding van bv Coolermaster is niet echt duur ,en is wellicht het overwegen waard.
Een Realpower coolermaster heb je voor 75 euro,je gaf het zelf al aan tenslotte of ie het aan zo kunnen.
Als hij het met zijn 350W voeding redt is er geen enkele reden om hem te vervangen.
Pas als er stabiliteitsproblemen optreden moet je gaan kijken wat de oorzaak is. En dan heeft de voeding toch wel de schijn tegen.
n00bs schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 23:28:
Ik snap echt niet dat hier tweakers zitten en bepaalde uitspraken doen alsof dit wijsheden en feiten zijn. Daarnaast ontgaat mij deze hele PSU vermogen discussie in een 48xx topic.
Dat is toch tweaker eigen? De meeste 'wijsheden' zijn gebaseerd op één keer iets gehoord of gelezen hebben. ;)
Simpel feit: een PSU met een vermogen van X watt, kan maximaal totaal X watt leveren. Sommige PSU's zijn in staat om zelfs iets meer te leveren en kwalitatief mindere halen veelal die rating niet eens. De efficieny van een PSU staat totaal los van wat een PSU levert en is enkel verlies bovenop wat de PSU maximaal kan leveren.
Ok, mijn fout. Ik had duidelijker moeten zijn. Het gaat mij om de 12V lijnen, die komen totaal nooit in de buurt van de rating.
PSU's hebben meestal de hoogste efficiency bij een belasting van 50% van het max uitgangsvermogen en dit kan tegenwoordig wel 85% zijn. Waarbij je dan bij een 500W PSU bij een 50% belasting een opgenomen vermogen hebt van 294Watt.

En mensen met een oude bakbeest (P4 of oude AMD) en daarbij nog een stroomslurper van een videokaart en andere onderdelen en dan een niet zo beste voeding, kunnen wel degelijk met hun 400Watt sweex voeding, 700 Watt uit het stopcontact trekken.
En dan maar 300 Watt continu halen. :D

Edit @hieronder:
je hebt gelijk, sorry. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-04 12:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Beste mensen wel ontopic blijven aub. Het is niet het PSU discussie topic.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n00bs schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 23:28:

Dank u voor deze rechtzetting.

Voor mij is dit wel degelijk on-topic, aangezien de HD4870 een echte slurper is en ik toch even wou melden dat het perfect mogelijk is een degelijk systeem te draaien op een degelijke 350Watt voeding. Dit is interessant om weten voor mensen met dit type voeding en gelijkaardig systeem, die weinig geld willen besteden maar toch de nieuwste games willen draaien. (zoals ik :9 )

Maar nu genoeg over PSU's.

Ik had nog een vraagje over mijn Asrock 4COREDUAL VSTA moederbord. Deze heeft een 4X PCI-e slot. Kan of is dit een bottleneck voor de prestaties van de HD4870? Ook heb ik een e4300 cpu @ 2.4ghz draaien. Kan dit een mogelijke bottleneck zijn? Concreet vraag ik mij dus af of mijn iets ouder systeem, de prestaties van de HD4870 kunnen afremmen?

Thx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 269262 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:36:
Ik had nog een vraagje over mijn Asrock 4COREDUAL VSTA moederbord. Deze heeft een 4X PCI-e slot. Kan of is dit een bottleneck voor de prestaties van de HD4870? Ook heb ik een e4300 cpu @ 2.4ghz draaien. Kan dit een mogelijke bottleneck zijn? Concreet vraag ik mij dus af of mijn iets ouder systeem, de prestaties van de HD4870 kunnen afremmen?
Of de E4300 een bottleneck is hangt van je resolutie af. Hoe hoger de resolutie hoe eerder de videokaart de bottleneck is en dus hoe later de CPU.
Ik begreep dat je op 1024/1280 gamed? Dan is de CPU waarschijnlijk wel de bottleneck.

4x PCI 2.0 of PCI 1? Dat scheelt nog eens de helft.
Maar ook 4x PCI 2.0 is al flink tekort voor de 4870.
Sinds de GTX200 en de HD48xx is 8x PCI 2.0 zelfs al tekort om de kaarten volledig te benutten.

Dan zal je CPU trouwens nog geen bottleneck zijn waarschijnlijk. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Anoniem: 269262 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 10:36:

Thx ;)
Mijn CPU is een E2180 @ 2.6GHZ, heb Kingston 2x 1GB PC6400 cas 4 en een 4850 en kan tot nu toe alles op native 1680x1050 spelen. Alleen Crysis heeft op high settings DX9 (XP Sp3) moeite maar het gaat verder wel aardig. Dus ik geloof niet dat jouw snellere CPU een bottleneck kan zijn ;)

De grote performanceremmer in jouw systeem lijkt mij het Asrock mobo. Persoonlijk is het mobo, geheugen en PSU iets waar ik altijd een quality en performer voor haal. Vooral een mobo is erg irritant achteraf te vervangen, maar jouw VIA chipset mobo is op zeker een heel stuk trager dan een P35 of P45 mobo. Mijn advies is dan ook jouw mobo te vervangen. Zo extreem duur zijn ze ook weer niet.

Wat voor geheugen heb je nu in jouw systeem en draai je XP of Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

n00bs schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:59:
Mijn CPU is een E2180 @ 2.6GHZ, heb Kingston 2x 1GB PC6400 cas 4 en een 4850 en kan tot nu toe alles op native 1680x1050 spelen. Alleen Crysis heeft op high settings DX9 (XP Sp3) moeite maar het gaat verder wel aardig. Dus ik geloof niet dat jouw snellere CPU een bottleneck kan zijn ;)
Dat het allemaal goed draait zegt niets over het aanwezig zijn van een bottleneck.
Een bottleneck is een stuk hardware wat in verhouding langzamer is dan de rest, waardoor de rest op de bottleneck moet wachten. Dat je daarmee nog steeds ruim voldoet aan het minimum is leuk maar doet voor het 'bottlenecken' niet ter zake.
Elk systeem heeft in meer of mindere mate een bottleneck, meestal de harde schijf. ;)
De grote performanceremmer in jouw systeem lijkt mij het Asrock mobo. Persoonlijk is het mobo, geheugen en PSU iets waar ik altijd een quality en performer voor haal. Vooral een mobo is erg irritant achteraf te vervangen, maar jouw VIA chipset mobo is op zeker een heel stuk trager dan een P35 of P45 mobo. Mijn advies is dan ook jouw mobo te vervangen. Zo extreem duur zijn ze ook weer niet.
Correct, bezuinigen op een moederbord is nooit handig, het is de ruggegraat van je systeem.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Gonadan schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 13:43:
[...]

Dat het allemaal goed draait zegt niets over het aanwezig zijn van een bottleneck.
Een bottleneck is een stuk hardware wat in verhouding langzamer is dan de rest, waardoor de rest op de bottleneck moet wachten. Dat je daarmee nog steeds ruim voldoet aan het minimum is leuk maar doet voor het 'bottlenecken' niet ter zake.
Elk systeem heeft in meer of mindere mate een bottleneck, meestal de harde schijf. ;)

[...]

Correct, bezuinigen op een moederbord is nooit handig, het is de ruggegraat van je systeem.
Dat is ook zo, misschien niet 100% correct beantwoord door mij, maar het lukt nooit om een systeem 100% op elkaar af te stemmen. Als ik in ieder geval kijk naar mijn performance met Crysis en de benchmarks met mijn kaart en een snellere CPU, dan zie ik niet bepaald grote verschillen, dus geloof ik niet dat die CPU een bottleneck zal zijn. Maar goed wanneer spreken we van een bottleneck? bij een performancedaling van 1%? of al minder? of vanaf 10%?
In mijn beleving spreek ik daar pas over vanaf 10-20%. Afhankelijk van het doeleinde van het systeem natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nogmaals:
PSU: Aopen 350Watt

Mijn snellere CPU is wel lager geklokt dan de jouwe ... Het Mobo was een bewuste keuze, om budgetgewijs voor 170€ over te stappen van P4 2.6 met 2x512Mb DDR1 ram & AGP graka naar een duall-core systeem met leuke upgrade mogelijkheden (Zowel AGP als PCI-e slot, zowel DDR1 als DDR2 slots). Heb dus ondertussen ook DDR2 aangeschaft & nu dus mijn PCI-e kaart. Volgende stap zou idd terug een MOBO zijn & snellere HD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat is inderdaad dan een goede keuze als overgang. Helaas zijn er geen benchmarks van bv een P45 mobo met die 4870 erop vs jouw mobo met 4870, maar ik heb het vermoeden!! (geen feiten dus) dat het performance verschil zeker 20% en misschien wel meer zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:40
Jasper91 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:43:
Ik heb met mijn 2 4850's in CF ook niet meer dan 14k in 3DMark06... ligt volgens mij voornamelijk aan de vreselijk slechte drivers van ATI.. NVidia haalt standaard een stuk hoger
Ik haal met de volgende config 15.750 3DMarks 2006:

Intel E8400 @ 4.0GHz
GeIL 2GB 1066mhz DDR2 RAM
Gigabyte GA-P35-DS3P Rev1.1
Sapphire HD4870 @ 790/1100(4400Mhz effective)
1TB HD Samsung F1 750GB / Seagate barracuda 160GB
SB X-Fi Xtreme Audio
Thermaltake Armor 8000 black+window case
Scythe Infinity
OCZ GameXStream 600W

Dus met jou HD4850 in CrossFire moet toch aardig wat mis zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-03 20:30
n00bs schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 12:59:
[...]

Ik zit zwaar in dubio over of ik nou de HD4850 of de HD4870 zal kopen. Heb vorige week een 27" beeldscherm besteld, dus dat wordt wel high res gamen. Ik denk dat het dan ook de laatste zal worden. Alleen komt daarbij dat ik ook een nieuw mobo moet. Maar met die chipsets heb ik eigenlijk nooit gesnapt! Welke chipset is momenteel het beste om met deze kaart te combineren? De P45? En maakt het dan qua gameprestaties nog uit of ik bijvoorbeeld een bord van grofweg €80,- koop, of een bord van €135,- koop. Of betaal ik bij die laatste puur extra voor de extra PCI-sloten, RAID mogelijkheid en wat extra externe verbindingen?
Als het veel zal schelen bij de gameprestaties koop ik liever die dure, maar als het nou alleen in de extra mogelijkheden zit die ik niet gebruik, kan ik net zo goed het goedkope mobo kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 21:06
Als het dezelfde chipset is kun je kijken naar de extra opties e.d. X48 is op dit moment de beste chipset om mee te gamen, maar of je het verschil merkt met P45 of zelfs P35 hangt af van je complete setup.
Ik heb zelf een rampage X48 maar heb de boel ook flink geclocked en dan is een goede chipset wel lekker. Ook heb ik 2 PCIe 16 lanes, wat voor evt. CF draaien met de nieuwere kaarten een voordeel kan zijn. Tevens draai ik raid5 en de ICH9R controller op mn mobo trekt at derg aardig mag ik zeggen ;)

Ik ga zelf een 4870 1GB halen, om te kunnen gamen op mn 24" op max resolutie, als jij nog een hogere resolutie draait is de 1GB versie wel aan te raden.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
marko77 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:17:
Als het dezelfde chipset is kun je kijken naar de extra opties e.d. X48 is op dit moment de beste chipset om mee te gamen, maar of je het verschil merkt met P45 of zelfs P35 hangt af van je complete setup.
Ik heb zelf een rampage X48 maar heb de boel ook flink geclocked en dan is een goede chipset wel lekker. Ook heb ik 2 PCIe 16 lanes, wat voor evt. CF draaien met de nieuwere kaarten een voordeel kan zijn. Tevens draai ik raid5 en de ICH9R controller op mn mobo trekt at derg aardig mag ik zeggen ;)

Ik ga zelf een 4870 1GB halen, om te kunnen gamen op mn 24" op max resolutie, als jij nog een hogere resolutie draait is de 1GB versie wel aan te raden.
Ben van plan om er een Q6600 in te zetten en deze te clocken op 3 Ghz.
RAID heb ik nog nooit gebruik van gemaakt en ben ik eigenlijk ook niet van plan. Heb nu ook al een CF mobo, maar zo'n intensieve gamer ben ik toch niet, dus daar zal ik ook geen gebruik van gaan maken.

Mijn toekomstige 27" draait op dezelfde resolutie als jou 24" denk ik (1920 x 1200)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:38
Haazzz schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:25:
[...]

RAID heb ik nog nooit gebruik van gemaakt en ben ik eigenlijk ook niet van plan. Heb nu ook al een CF mobo, maar zo'n intensieve gamer ben ik toch niet, dus daar zal ik ook geen gebruik van gaan maken.

Mijn toekomstige 27" draait op dezelfde resolutie als jou 24" denk ik (1920 x 1200)!
ik zou altijd de kleinste maat monitor nemen met een zo hoog mogelijke resolutie. Dus 20 inch met 1650x1080 ipv 22 inch met dezelfde resolutie. Net als 24 inch met 1900x1200 tegenover 26 of 27 inch met diezelfde resolutie. Je krijgt een korreliger en minder scherp beeld als je dat niet doet. Beetje offtopic wel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
PainkillA schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:38:
[...]

ik zou altijd de kleinste maat monitor nemen met een zo hoog mogelijke resolutie. Dus 20 inch met 1650x1080 ipv 22 inch met dezelfde resolutie. Net als 24 inch met 1900x1200 tegenover 26 of 27 inch met diezelfde resolutie. Je krijgt een korreliger en minder scherp beeld als je dat niet doet. Beetje offtopic wel helaas.
Maar dat is vaak ook weer heel persoonsgebonden. Alles wordt gewoon iets groter, dat het nou meteen korrelig wordt wil ik niet zeggen, want van wat ik al heb gezien en gehoord over het scherm is het haarscherp! Maar ik wacht nog op de levering :z
Maar genoeg offtopic geblaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
[...]

In dat geval kun je wel wegkomen met een 80 euro mobo, een P35 chipset is imo dan ook meer dan voldoende, p45 kan natuurlijk ook maar heeft in jouw geval weinig toegevoegde waarde. De MSI neo FRII heeft een maat van mij ook (met een Q6600 op 3,6ghz). Dat bord kost volgens mij nu niet eens 80 euro meer.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
marko77 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 21:17:
[...]

In dat geval kun je wel wegkomen met een 80 euro mobo, een P35 chipset is imo dan ook meer dan voldoende, p45 kan natuurlijk ook maar heeft in jouw geval weinig toegevoegde waarde. De MSI neo FRII heeft een maat van mij ook (met een Q6600 op 3,6ghz). Dat bord kost volgens mij nu niet eens 80 euro meer.
Bedankt voor het advies! Ik zal dit moederbord zeker in mijn achterhoofd houden bij het definitief samenstellen van mijn nieuwe pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als het enkel voor gamen is dan zou ik persoonlijk een E7200 erin zetten. Erg goedkoop, 6% hooguit trager dan een gelijk geclockte Penryn en zelfs zuiniger!!! en lekker clokbaar ;) (en sneller dan een Conroe) http://www.behardware.com...l-core-2-q9300-e7200.html
Mocht je professioneel aan de slag gaan met video of audio edditing dan wel rendering dan zou ik wel een quadcore nemen, maar wel een Penryn.

Die Q6600 is achterhaald, stroomlurper en daarmee dus duur in de electriciteitskosten en een stuk trager dan een Penryn ;)
Beter een goed mobo met een snelle goed overclockbare CPU dan nu een goedkoop mobo met een te dure CPU die overclocked nauwelijks sneller zal zijn ;)

P35 en P45 zullen elkaar niet al teveel ontlopen enkel in bepaalde situaties waarbij het verschil extreem kan zijn. Maar hoe dat precies was weet ik niet daar zou je de benches voor moeten zoeken. Persoonlijk vind ik de nieuwe Asus P45 zeer interessant voor mezelf als opvolger van mijn Asus P5K Pro. Omdat dit board een eigen mini OS heeft en in 5 seconde de mogelijkheid heeft om snel op internet te komen zonder Windows op te hoeven starten ;)

[ Voor 26% gewijzigd door n00bs op 30-07-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 23:43
Heeft iemand al iets gezien/gehoord over een fanfix gecombineerd met overklokken >790 Mhz van de HD4870? Vooralsnog is voor zover ik weet AMD GPU clock tool de enige manier, buiten bios flashen dan, om verder over te klokken dan de overdrive max, maar dan werkt de CCC fan profile niet meer en wordt de kaart veel te heet. Waar blijft de nieuwe rivatuner... of beter nog ATI tray tools zodat CCC er helemaal af kan.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

marko77 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:17:
Zeker weten, 1680 is het kantelpunt, die resolutie kan je nog over discussiëren.
Bij hogere resoluties merk je al verschil bij de huidige games, niet dat je ze niet kunt draaien maar zeker als je er nog een tijdje mee wilt doen zou ik over de 1GB nadenken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134214

Iemand eigenlijk al ervaring met waterkoeling op zijn HD4870?
Zit namelijk in mijn planning... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:15:
Zeker weten, 1680 is het kantelpunt, die resolutie kan je nog over discussiëren.
Bij hogere resoluties merk je al verschil bij de huidige games, niet dat je ze niet kunt draaien maar zeker als je er nog een tijdje mee wilt doen zou ik over de 1GB nadenken.
Zijn er al benchmarks die de 4870 512 mb en 1 gb vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:15:
[...]

En als je 2x 4870 512mb in crossfire hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
Het blijft uiteindelijk 512, xfire betekent niet dat je ineens 1GB hebt. De textures worden alleen op beide kaarten ingeladen, en deze verdelen de performance, ze verdubbelen niet het geheugen afaik.

Mijn rig

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.