[HD4850] Crashes - mogelijk oververhitting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44812

Topicstarter
Heb sinds enkele dagen een Gigabyte Radeon HD4850. Alles goed en wel, Crysis gestart, maar direct een crash. De 'feed' naar mijn TFT stopte (dan blijft het scherm op "digital/analog" knipperen) en enige seconden later hing ook het geluid. Reset is het enige dat nog werkt op dat moment.

Het gebeurt niet altijd, en het kan ook zo een poos duren voor het probleem optreedt. Sinds de laatste crash krijg ik bij het booten de melding: CMOS Settings wrong, met de vraag of ik default values wil loaden.

Ook in een ouder spel zoals San Andreas ziet de boel er raar uit, groene effecten waar het niet hoort enzo.

De kaart voelt erg warm aan, dat doet ie overigens idle ook al. Ik kan echter in geen enkele tool de temperatuur zien. Ligt misschien aan mij, want bij mijn 7900GT lukte dat ook niet, of er zit gewoon geen sensor op.

Artifact scan in Atitool levert geen problemen op en de kaart is niet overclockt.

Iemand ervaringen met deze kaart en hitteproblemen - en is er een verband tussen die CMOS settings en eventuele oververhitting?

edit: zie zojuist dat er bij apparaatbeheer een HD4800 staat, neem aan dat dat zo hoort?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 44812 op 28-07-2008 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-05 11:51
Mijn 4870 knalt er ook die manieren uit soms. De computer loopt vast en mijn beeldscherm word zwart en gaat blijkbaar op standby modus. Altijd als ik een spel aan het spelen ben.
Één keer echter kreeg ik de melding van ATi VPU recovery (naam?) dat hij opgemerkt had dat de videokaart was vastgelopen en dat hij hem opnieuw opgestart had. Ik weer 99,9% zeker dat de videokaart niet boven de 100 graden is geweest, dus oververhitting sluit ik uit.

Ik zelf denk dat jij en ik last hebben van een driver issue. Ik heb dit probleem trouwens op zowel windows xp als vista met CCC 8.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 00:08
@ChessSpider
Ik heb alleen last van die VPU recovery wanneer ik hem (te ver) overclock (HD4870@ 890/1000).

@Rizz0
Laat eens voor een tijdje ATI tools op artifacten testen en kijk wat voor temperaturen hij haald.
HD4800 is de algemene naam voor die serie. Daar valt de HD4850 en de HD4870 onder.

Zou je complete systeem spec's willen plaatsen. Ik denk dat je voeding het misschien niet trekt. Is je pc trouwens ook nog overclocked ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de replies.

Mijn specs:
Intel Core 2 Duo E6750 2.60 GHz, 1333 MHz, 4 MB
GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 (dus 4GB)
Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Asus P5K-E/WiFi-AP

Case is een Antec Sonata Lifestyle 2 met een 450W PSU. Had ik nog niet aan gedacht maar zou het inderdaad wel eens kunnen zijn.

Over die temps, wederom: Ik kan echter in geen enkele tool de temperatuur zien. Ligt misschien aan mij, want bij mijn 7900GT lukte dat ook niet, of er zit gewoon geen sensor op.

PC is verder niet overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Anoniem: 44812 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:45:
Over die temps, wederom: Ik kan echter in geen enkele tool de temperatuur zien. Ligt misschien aan mij, want bij mijn 7900GT lukte dat ook niet, of er zit gewoon geen sensor op.
Vreemd. Iedereen zou de temperaturen moeten kunnen zien... gewoon in je Catalyst Control Center -> Overdrive. Daar staan de temps bij elke HD48x0 gebruiker. Elke HD4850 en HD4870 heeft een tempsensor. En als dat niet werkt dan zou GPU-Z het moeten kunnen aangeven.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Serieus. Beetje moeite, hop hop.

Kast open, tafelventilator er op en gamen maar.

Probleem weg = warmte de oorzaak.

Probleem er nog steeds, succes met zoeken ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Motrax schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:21:
Serieus. Beetje moeite, hop hop.

Kast open, tafelventilator er op en gamen maar.

Probleem weg = warmte de oorzaak.

Probleem er nog steeds, succes met zoeken ;)
heb jij der ook een tafel ventilator op ha ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-02 14:31

speedydown

Icter van lik-me-vestje

klinkt meer als een voeding isue, ik had hetzelfde met quad sli. soms inneens beeld op no signal. dit komt waarschijnlijk door pieken die je voeding niet kan verwerken

Speedydown.nl !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 19:10
kijk ook is via programma evrest home of andere editie daar kan je ook hoop mee zien;)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
stftweaker schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:17:
kijk ook is via programma evrest home of andere editie daar kan je ook hoop mee zien;)
niet meer dan kale specificaties hoor..

Beste manier om de veroorzaker van een dergelijk probleem te vinden is het wegstrepen van mogelijkheden.

Zo zou je kunnen beginnen met het proberen van de tafelventilator methode van hierboven: crasht 'ie nog steeds, dan is het in ieder geval geen warmteprobleem.

Vervolgens zou je de kaart eens in combinatie met een andere voeding kunnen proberen.

[ Voor 42% gewijzigd door MuisM4t op 28-07-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Anoniem: 246336 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 22:10:
[...]

heb jij der ook een tafel ventilator op ha ha
Zolderkamer dat algauw 30-35 graden wordt, luchttemperatuur. In de kast wordt dan algauw tussen de 40-45. Imagine wat het doet met een processor die bij 60 graden instabiel wordt...

En ja, ik zou eens het stof uit de koeler kunnen halen + koelpaste overnieuw aanbrengen... zou kunnen...

Het is een kwestie van stap voor stap uitzoeken waar het probleem is. Verdenk je warmte, los het warmteprobleem op.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, wat betreft die temperatuurmeter was ik blind. GPU is 75 graden idle in windows, lijkt mij erg warm.
Draai nu artifact scan in atitool en ik hoor nu een raar loeiachtig geluid uit de kast, soort fan die harder gaat werken oid. GPU temp sprong in no-time naar 86. Zodra ik atitool afsluit stopt het geloei.

Had hem al een tijd - weliswaar zonder tafelventilator - met kast open gedraaid maar dat leek niet echt te helpen, maar als er echt iets mis is is dat alleen niet genoeg.

Verder heb ik 2 harddisks in de pc zitten dus dat voedingsverhaal lijkt me ook wel logisch. Het probleem leek op te treden bij stress, de ene keer bij een explosie, andere keer tijdens een intro.

Wat denken jullie van die temps? Ik ga hem nu even met een tafelventilator draaien en kijken wat de artifact scan/crysis met de GPU temp doet en of ie het nu wel trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

75C idle is wel een beetje aan de hoge kant, maar kan door het vieze klamme en warme weer komen.
Mijn 9800 GTX B.E. van XFX loopt nu idle ~58C en tijdens gamen, UT3, WoW, MoHA, met 4x AF en 8x AA MS, ~72C, en dan gaat mijn fan ook harder lopen (loeien zoals jij het noemt).
Dat geloei is dus je fan die naar de 100% jaagt :P
Kijk eens met HWmonitor wat je max temp is, progje laten lopen tijdens benchen/gamen en je kan dan zien wat de minimum en maximum temps zijn van je GPU.
Ik zou het ook zoeken in je voeding die het niet trekt ;)

[ Voor 35% gewijzigd door DaLoona op 29-07-2008 11:57 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
DaLoona schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:52:
75C idle is wel een beetje aan de hoge kant, maar kan door het warme weer komen.
Mijn 9800 GTX B.E. van XFX loopt nu idle ~58C en tijdens gamen, UT3, WoW, MoHA, met 4x AF en 8x AA MS, ~72C.
Kijk eens met HWmonitor wat je max temp is, progje laten lopen tijdens benchen/gamen en je kan dan zien wat de minimum en maximum temps zijn van je GPU.
Dat geloei is je fan die naar de 100% jaagt :P
Appels en peren kan je niet vergelijken want de 9800GTX is iets heel anders dan een HD4850.
Anoniem: 44812 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:11:
Ok, wat betreft die temperatuurmeter was ik blind. GPU is 75 graden idle in windows, lijkt mij erg warm.
Draai nu artifact scan in atitool en ik hoor nu een raar loeiachtig geluid uit de kast, soort fan die harder gaat werken oid. GPU temp sprong in no-time naar 86. Zodra ik atitool afsluit stopt het geloei.

Had hem al een tijd - weliswaar zonder tafelventilator - met kast open gedraaid maar dat leek niet echt te helpen, maar als er echt iets mis is is dat alleen niet genoeg.

Verder heb ik 2 harddisks in de pc zitten dus dat voedingsverhaal lijkt me ook wel logisch. Het probleem leek op te treden bij stress, de ene keer bij een explosie, andere keer tijdens een intro.

Wat denken jullie van die temps? Ik ga hem nu even met een tafelventilator draaien en kijken wat de artifact scan/crysis met de GPU temp doet en of ie het nu wel trekt.
Die 75 graden is wel normaal voor je kaart. Zolang hij niet over de 100 graden gaat zou ik geen zorgen maken want ATI heeft gekozen om stillere koeling. Daarbij wordt natuurlijk de kaart warmer.

Bij mijn HD4870 begint de fan langzamer hand sneller te lopen als hij boven de 58 graden is. Dan houd hij hem idle op 75~78 graden. Dan draait de fan op 20%. Als hij handmatig 25% zou draaien (wat ook nog heerlijk stil/bijna onhoorbaar is) dan zou hij net 58 graden zijn. Bij 30% fan is dit 49 graden wat een klein beetje geluid produceert maar wel accepteerbaar is

Heb je al geprobeerd met een CCC profiel xml hack om de fan iets sneller te laten draaien?

Wat voor merk voeding heb je? Zat die 450Watt voeding bij de kast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

THE_FIREFOX schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:12:
[...]

Appels en peren kan je niet vergelijken want de 9800GTX is iets heel anders dan een HD4850.

[...]
Het is dan ook maar een voorbeeld :Z
Of heb jij ergens het woord vergelijking danwel een chart van mij gezien :P .
Ik heb toch niet gezegd dat het absurd is ik gaf alleen een voorbeeld en ja ik weet dat een ATI anders dan een NVidia 8)7 .
Voortaan ff een beter antwoord verzinnen dan appels en peren vergelijken, want bijna elke ATI/NVidia GPU doet in feite hetzelfde en hebben vaak dezelfde max temps 8)7 ~105 - 115C.
Alleen de opbouw van de pcb is significant anders :Y .
En de idle temps van ATI zijn vaak hoger, omdat zoals je wel goed zegt, de koelers vaak stiller zijn.
Zoals aangegeven door anderen en mijzelf zou ik het in de voeding zoeken, eerst even verder lezen :$ .

[ Voor 25% gewijzigd door DaLoona op 29-07-2008 14:06 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je al geprobeerd met een CCC profiel xml hack om de fan iets sneller te laten draaien?
Nee, is het overwegen misschien wel waard aangezien m'n systeem voor de rest toch best wel veel herrie maakt.
Wat voor merk voeding heb je? Zat die 450Watt voeding bij de kast ?
Het is een SmartPower voeding, zat bij de kast destijds.

Ik heb gister een tijd Crysis gedraaid met kast open en een grote ventilator erop gericht, en na een snelle alt-tab uit Crysis bleek ie rond de 85 te draaien. Hij is toen niet meer gecrasht trouwens, maar dat zou ook toeval kunnen zijn.

Zou het misschien een combinatie van hitte en voeding kunnen zijn? De kaart wordt warmer, de hele kast wordt warmer, zowel de CPU als de GPU fan moeten harder werken om de boel te koelen en precies op zo'n moment kan de voeding een piekje niet meer aan.

In dat geval zou die externe ventilator een uitleg kunnen zijn voor het feit dat er daarmee geen crash was: goede koeling, je ontziet de fans en de voeding wat meer, maar de boel blijft toch redelijk koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
[b]DaLoona schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 13:46
Voortaan ff een beter antwoord verzinnen dan appels en peren vergelijken, want bijna elke ATI/NVidia GPU doet in feite hetzelfde en hebben vaak dezelfde max temps 8)7 ~105 - 115C.
Alleen de opbouw van de pcb is significant anders :Y .
Ze mogen het zelfde resultaat leveren (beeld) maar je vergelijkt nog steeds 2 heel verschillende kaarten. Een nvidia chip kan bijvoorbeeld problemen krijgen bij die temps (~105 - 115C) terwijl een ati chip bijvoorbeeld nog heter kan worden voordat er problemen ontstaan. Laat dan nog staan wat voor koelings oplossingen erop zitten (single slot vs dual slot)

Zoals DaLoona al zei, controleer je voeding, zorg ervoor dat je de laatste drivers heb en geen resten van oudere drivers zoals van je 7900GT en de bijgeleverde cd catalyst drivers.

Wat voor Windows draai je ? XP? Vista ? En is dat een redelijke schone installatie?

EDIT:
Anoniem: 44812 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:22:
Zou het misschien een combinatie van hitte en voeding kunnen zijn? De kaart wordt warmer, de hele kast wordt warmer, zowel de CPU als de GPU fan moeten harder werken om de boel te koelen en precies op zo'n moment kan de voeding een piekje niet meer aan.

In dat geval zou die externe ventilator een uitleg kunnen zijn voor het feit dat er daarmee geen crash was: goede koeling, je ontziet de fans en de voeding wat meer, maar de boel blijft toch redelijk koel.
Zou kunnen, kan je een foto maken van de binnenkant van de kast? Misschien kunnen we je airflow in de kast "tweaken" zodat de case temps omlaag gaan.

Wat je nu nog kan proberen is zonder ventilator weer crysis op te starten en kijken of hij dan wel crasht. Crasht hij, dan doe je die xml profiel hack en probeer je het weer.

[ Voor 31% gewijzigd door THE_FIREFOX op 29-07-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:23:

Zoals DaLoona al zei, controleer je voeding, zorg ervoor dat je de laatste drivers heb en geen resten van oudere drivers zoals van je 7900GT en de bijgeleverde cd catalyst drivers.

Wat voor Windows draai je ? XP? Vista ? En is dat een redelijke schone installatie?
Die drivers ga ik proberen. Bedenk me nu dat ik tijdens het testen destijds met m'n kapotte 7900GT een HD3850 heb geprobeerd, daarna weer een 7900GT, dus dat zou best een zooitje kunnen zijn.

Voor de rest is het een redelijk schone XP installatie, buiten die GFX drivers dus.
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:23:
Zou kunnen, kan je een foto maken van de binnenkant van de kast? Misschien kunnen we je airflow in de kast "tweaken" zodat de case temps omlaag gaan.

Wat je nu nog kan proberen is zonder ventilator weer crysis op te starten en kijken of hij dan wel crasht. Crasht hij, dan doe je die xml profiel hack en probeer je het weer.
Ga eerst even die drivers fixen. Als de problemen blijven bestaan ga ik de fans inderdaad wat omhoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 15:22

Bene

list incomprehension

Asus 4850 in een Sonata 3. Had last van crashes, buiten de kaart werd ook de kast ronduit heet. Smartdoctor geinstalleerd, profieltje aangemaakt met verschillende fan speeds, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed, heb de kaart uitgebreid gestresst zonder crashes, dus mogelijk was warmte de oorzaak.

De vraag die er nu nog rest: is het een combinatie van warmte/voeding? De fans moeten harder draaien door de hitte, en dan trekt m'n voeding het niet meer? Doordat de feed naar m'n monitor gekilld wordt krijg ik toch enigszins het idee dat de voeding een rol speelt.

Wat denken jullie, nieuwe voeding erin of niet?

Wederom de specs:
GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 (dus 4GB)
nog een 300GB SATA disk.
Asus P5K-E/WiFi-AP

Case is een Antec Sonata Lifestyle 2 met een 450W Smartpower PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Anoniem: 44812 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:11:
Goed, heb de kaart uitgebreid gestresst zonder crashes, dus mogelijk was warmte de oorzaak.

De vraag die er nu nog rest: is het een combinatie van warmte/voeding? De fans moeten harder draaien door de hitte, en dan trekt m'n voeding het niet meer? Doordat de feed naar m'n monitor gekilld wordt krijg ik toch enigszins het idee dat de voeding een rol speelt.

Wat denken jullie, nieuwe voeding erin of niet?

Wederom de specs:
nog een 300GB SATA disk.
Asus P5K-E/WiFi-AP

Case is een Antec Sonata Lifestyle 2 met een 450W Smartpower PSU.
toon volledige bericht
Ik heb een review van je voeding bekeken daarin staat dat hij zichzelf uitschakeld wanneer er meer vermorgen wordt opgenomen dan dat hij op kan brengen. Zie punt 3 voor uitleg in het onderstaande review.
http://www.silentpcreview.com/article260-page4.html

Wat ik vreemd vind is de cmos reset, dat lijkt erop dat er een blangrijke hardware onderdelen onstabiel waren (cpu, ram, mobo).

Maak eens een foto van de binnenkant van je kast. Dan kunnen we kijken hoe we de airflow in je kast misschien kunnen optimaliseren voor een lagere case temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 20:34:
[...]

Ik heb een review van je voeding bekeken daarin staat dat hij zichzelf uitschakeld wanneer er meer vermorgen wordt opgenomen dan dat hij op kan brengen. Zie punt 3 voor uitleg in het onderstaande review.
http://www.silentpcreview.com/article260-page4.html

Wat ik vreemd vind is de cmos reset, dat lijkt erop dat er een blangrijke hardware onderdelen onstabiel waren (cpu, ram, mobo).

Maak eens een foto van de binnenkant van je kast. Dan kunnen we kijken hoe we de airflow in je kast misschien kunnen optimaliseren voor een lagere case temperatuur.
Bedankt voor je moeite, appreciate it. Heb de review doorgelezen en die uitschakeling is me nog niet geheel duidelijk. Moet ik het zo zien dat als de voeding het probleem was, die zichzelf wel uitgeschakeld had; dus een uitgechakeld beeldscherm met hangend geluid zou in dat geval geen symptoom zijn van voedingsproblemen?

Mijn camera is helaas net kapot gegaan, dus het duurt even voordat ik een foto kan maken. M'n kast is trouwens vrij kaal van binnen, videokaart, 2 harddisks en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je wel de oude drivers etc. van je oude kaart goed verwijderd? Van Geforce naar ATI en andersom geeft vaak problemen omdat er nog wat restanten van drivers en/of programma's blijven zitten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je eens bij GPU-z de temps bekijkt, gaat deze dan ook heel erg omhoog met ATiTool en een Scan for Artifacs. Mijn GPU Temp #2 gaat namelijk dan naar 100 graden en dan krijg ik last van Artifacts of vastlopers. Ik heb mijn fan daarom ook sneller draaien en daarom heb ik nu nergens meer last van. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, update:
-Met Driver Cleaner Pro alle nvidia drivers gecleand.
-Catalyst drivers uninstalled via software, met driver cleaner de drivers gecleand.
-Meest recente Catalyst drivers geinstalleerd.
-Met XML hack gpu fan op 50% gezet, idle 50°C, tijdens artifact scan 75°C.

Maar net wederom: monitor kapt ermee, even later geluid hangen en moet ik rebooten.

Aan de temps lijkt het dus niet te liggen, ook drivers zijn ok. Ik neig er nu echt naar de voeding de schuld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Misschien kan je ook de kaart zelf de schuld geven?
Ik ga er van uit dat je nog volledige garantie hebt, laat je leverancier dan maar eens meedenken/meehelpen, heb ik zelf erg goede ervaringen mee.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Zoals sorcees al zei, je kan een maandag exemplaar hebben. Heb je al geprobeerd je fan op 100% te zetten? Als het dan niet gebeurd kan je met zekerheid zeggen dat een hitte probleem is. Dan zijn dit wel de meest gangbare opties
- RMA voor een andere kaart
- de bestaande koeler opnieuw plaatsen (dus pasta verwijderen en bij artic mx-2/silver 5 erop doen)
- de koeler vervangen

Ik zou als ik jouw was eerst de koeler opnieuw plaatsen en kijken of het dan nog wel gebeurt. Mocht het niet helpen dan kan je hem altijd voor RMA sturen (tenzij je hem met verkeerd plaatsen van de koeler hem gemolt heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een mailtje gestuurd, kijken of ik daar nog wat wijzer van wordt.

Heb ook de fanspeed op 100% gezet maar dat klinkt niet helemaal lekker, echt alsof er iemand een schuurmachine aanzet naast m'n hoofd. Weet niet of ik dat trek een uurlang, want zo lang duurt het toch wel voordat de crash optreedt vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Anoniem: 44812 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 02:22:
Ok, update:
-Met Driver Cleaner Pro alle nvidia drivers gecleand.
-Catalyst drivers uninstalled via software, met driver cleaner de drivers gecleand.
-Meest recente Catalyst drivers geinstalleerd.
-Met XML hack gpu fan op 50% gezet, idle 50°C, tijdens artifact scan 75°C.

Maar net wederom: monitor kapt ermee, even later geluid hangen en moet ik rebooten.

Aan de temps lijkt het dus niet te liggen, ook drivers zijn ok. Ik neig er nu echt naar de voeding de schuld te geven.
Hoeft de graka geen eens te zijn..kan ook memory of cpu zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ToFast schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 15:44:
[...]

Hoeft de graka geen eens te zijn..kan ook memory of cpu zijn..
-het probleem treedt op wanneer er veel te renderen is, bijvoorbeeld vuur, grote explosie, live rendered filmpjes, etc.
-nu ik de fanspeed handmatig omhoog gezet heb lijkt het probleem nog sneller voor te komen dan voorheen.
-CPU en memory zijn vrij weinig gebruikt en heb er voor de 4850 nooit problemen mee gehad. Memory heeft nog een memcheck goed doorlopen aantal maanden geleden.

Dat zijn een beetje de redenen dat ik aan de voeding denk, jammer dat ik geen betere voeding heb om het mee te testen.

Edit: harbor level, groot open gebied met veel explosies, oppervlakte, vijanden en veel actie crasht om de haverklap met fan op 60%. Fan lager gezet, externe ventilator op de kast gericht op standje 2 en hij hield het een stuk langer vol, toen toch weer crash. Tafelventilator op max, geen probleem. Is er een manier om te checken hoeveel watt je systeem op een bepaald moment vraagt?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 44812 op 02-08-2008 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80922

Ik heb precies hetzelfde. Ook soms een verticale lijn die van onder naar boven scant.
Pagina: 1