Als je je ongelijk niet toegaf, had je je meteen gediskwalificeerd voor verdere discussie. Wees blij dat ik je scherp houd...ssj3gohan schreef op zondag 27 juni 2010 @ 16:24:
[...]
Dit heeft in de retoriek een hele mooie naam... Maar wees blij dat ik m'n ongelijk toegeef, ik sta helaas nog wel helemaal achter mijn andere getallen
[...]
Wait, whut? Omdat een elektrische auto inherent, natuurkundig, efficienter is is hij slechter?
Een elektrische auto is wel 5 keer zo efficient dan zijn benzine-equivalent. De well-to-wheel-efficiency is echter maar 2,5 keer zo hoog. Zodra je de grootste bottleneck hier - de opwekking van energie - aanpakt, gaat die ook omhoog richting, in het ideale geval, dat getalletje 5.
Mijn redenatie is als volgt:
Waar kan ik elektriciteit tanken? Nergens. Het komt in de natuur niet voor (tenzij in de vorm van bliksem etc.) De meest voorkomende bron van elektriciteit is nog steeds de aloude kolencentrale, met een rendement van ca. 50%. Het is dus legitiem om dat verlies (50%, in feite nog meer, nl. i.v.m. transportverliezen) mee te rekenen.
Ik heb net voorgerekend dat een elektrische auto met een verbruik van 125 Wh/km ongeveer 3x zo efficiënt is als mijn Polo (die gebruikt nl. ongeveer 400 W/km). (En dan zijn het meestal modellen met minder gebruiksmogelijkheden en prestaties dan mijn Polo.). Dat is een factor DRIE. Met de verliezen in de centrale (50%) meegerekend houd je over... een factor 1,5. Niet in de buurt van de 5. En ook niet in de buurt van de 50 (als je die factor 10 die je telkens noemt gebruikt).
Even hier kijken:
http://www.olino.org/arti...lektrische-personen-autos
Blijkt weer online te zijn. Is wel een oud overzicht, als je een betere weet houd ik me aanbevolen. Ik zie dat er ook modellen zijn die efficiënter zijn. Dat kan de berekening beïnvloeden. Weet iemand een link naar de specs van een elektrische, normaal bruikbare en redelijk betaalbare EV in de compacte klasse?
EDIT: Nissan Leaf
Wikipedia: Nissan Leaf
Even berekenen:The battery pack is made of air-cooled stacked laminar cells with lithium manganate in the cathode.[20][21] The battery and control module together weigh 300 kilograms (660 lb) and the energy density of the cells is 140 W·h/kg.
The expected cruising range, 100 miles, is the same as the EV-11 prototype, as is the motor.[
It is reported by CNET, quoting Automotive News, that the mileage distance from one single charge can vary greatly in real-world situation from about 60 miles (97 km) to almost 140 miles (230 km) depending on external weather and mode of driving.
Netherlands
Nissan announced that the Leaf will be launched in the Netherlands in December 2010 at a price of €32,839.[8][51] Existing incentives include total exemption of the registration fee and road taxes, with result in savings of approximately €5,324 for private car owners over four years[51] and €19,000 for corporate owners over five years.[8] Leaf buyers will also have access to parking spaces in Amsterdam, which are reserved for battery electric vehicles, thus avoiding the wait for a parking place which can reach up to a 10-year in some parts of the city, and without which a car cannot be purchased.[3]
300 kg accu (of 250 zonder extra technieken), 140 Wh/kg, totaal dus 42 kWh. (equivalent met ca.. 4,2 liter diesel.)
Actieradius zeg 160 km. Verbruik dus 42000 / 160 = 263 Wh/km
(Als de eigenlijke accu minder weegt dan gaat dit omlaag... precieze getallen ontbreken op dit moment. Dit is dus een real-world bruikbare auto... Het energieverbruik van de auto zelf is maar marginaal kleiner dan van mijn Polo (400 Wh/km, gemeten; volgens specs: 340 W/km). Als de verliezen in de centrale meegenomen worden - wat terecht is - kom ik op 263 x 2 - 526 (eigenlijk 525) Wh/km. Dat is minder efficiënt dan mijn Polo!
Ik lees net dat het een 24 kWh battery pack is.
De berekening is dan als volgt:
Actieradius zeg 160 km (plus of min 40% (!)). Verbruik dus 24000 / 160 = 150 Wh/km. (Bij hard rijden is dat een stuk meer.)
Het energieverbruik van de auto zelf is in deze berekening een stuk kleiner dan van mijn Polo (400 Wh/km, gemeten; volgens specs: 340 W/km). Als de verliezen in de centrale meegenomen worden - wat terecht is - kom ik op 150 x 2 = 300 Wh/km. De Polo verbruikt 33% meer fossiele brandstoffen (in de huidige situatie). Dat is geen factor 2, geen factor 5, geen factor 50 verschil. En ongetwijfeld zijn de kosten een veelvoud (ik lees net: bijna het dubbele van de Polo, nl. vanaf een kleine 33.000 euro).
Overigens:
Opwekking van elektriciteit is nooit 100% efficiënt, zonnecellen bijvoorbeeld (afgezien van heel dure) doen maar 10%. Dus 90% van het zonlicht wordt NIET omgezet.
Wel is dat een stuk beter voor het milieu als je kijkt naar CO2-uitstoot. De keten zonnecel - elektriciteitsnet - accu - motor - beweging is dan over de gehele levensduur genomen een stuk beter voor het milieu. Helaas zijn de kosten van elektrisch rijden op het moment genomen gewoon nog te hoog. Fossiele brandstof moet dus een stuk duurder worden...
http://www.guardian.co.uk...eak-oil-production-supply
Nog iets: de Leaf kost Nissan geld:
http://green.autoblog.com...attery-cost-closer-to-18/
Dus die 33.000 euro is een te lage prijs. De accu alleen al kost Nissan 18.000 dollar.
Dat bedoel ik: er is echt een grote ontwikkeling nodig in de capaciteit en prijs van accu's.
Over dit onderwerp:
http://green.autoblog.com...luding-how-recharging-sp/
What might be coming down the road? Perry said there is no Moore's law in battery production, but did say Nissan is seeing about an eight percent improvement in things like cost reduction, range and efficiency, year over year.
[ Voor 77% gewijzigd door pinockio op 27-06-2010 23:51 ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.